Religija

SVETA TAJNA POKAJANJA

libkonz RSS / 09.06.2009. u 12:54

 

Povod za ovaj tekst je jedan komentar Vojislava Stojkovića (Jeremije) na mom blogu. Pošto pomenutog Čoveka izuzetno cenim, rešio sam da se malo potrudim oko ovog teksta.

Vojislav se interesovao za Ispovest u Pravoslavnoj crkvi. Ispovest bez pokajanja u Pravoslavlju ne postoji, ona je deo Svete Tajne Pokajanja.

NASTANAK

Sveta tajna Pokajanja vodi poreklo od Isusa Hrista. Hrist je u svojim propovedima govorio: "Pokajte se, jer se približava Carstvo nebesko". Hristos je svojim apostolima rekao:  "Primite Duha Svetoga. Kojima oprostite grehe, oprostiće im se; i kojima zadržite, zadržaće se" (Jn. XX, 22-23). Sveštenici, kao naslednici Svetih apostola su zaduženi da obave Svetu Tajnu Pokajanja.

ŠTA JE SVETA TAJNA POKAJANJA

To je Sveta Tajna kroz koju se opraštaju naši gresi učinjeni nakon krštenja, ako se ispovede i kroz koju dobijamo izmirenje sa Bogom. Vernik se ispoveda pred sveštenikom, posle koga sveštenik čita molitve i u ime svete trojice razrešava lice koje se kaje. Sveštenik može da odredi Epitimiju (kaznu) u zavisnosti od veličine greha. Ona može biti u vidu finansijske kompenzacije osobi koju smo oštetili, da činimo dela milosrđa, da postimo, molimo se ili da nam se na određeno vreme zabranjuje Sveta Tajna pričesti. Crkva vernicima za koje je Sveta Tajna pokajanja novost u njihovom životu daje nekoliko praktičnih saveta:

1. Pre same ispovesti treba se potruditi da se setimo svih svojih grehova, ispitavši pažljivo svoj prošli život od najranijeg detinjstva.
2. Ispovedaj grehe svoje otvoreno, podrobno, bez stida i samoopravdanja, znajući da ih govoriš ne čoveku, no Samome Bogu.
3. Ne mešaj u ispovest druga lica, ne žali se ni na koga, i ne staraj se da pravdaš sebe za učinjene grehe.
4. Bez pitanja duhovnog oca (sveštenika), ne govori ono u čemu nisi grešan, ili što nisi radio, da ne bi bio sličan Evanđelskom fariseju.
5. Treba se ispovedati sa tugom i skrušenim srcem zbog grehova kojima smo uvredili i ražalostili Boga. I najzad,
6. Ispovedaj grehe svoje s verom u Isusa Hrista i s nadom na njegovo milosrđe. Jer samo ako verujemo u Isusa Hrista i nadamo se na Njega, mi možemo dobiti oproštaj grehova svojih. "Ako ispovedamo grehe naše, on će nam, kao veran i pravedan, oprostiti grehe naše i očistiti nas od svake nepravde" (I Jn. 1, 9).

DODATNI MOTIV ZA OVAJ TEKST

Vojislav je u svom komentaru linkovao sajt Pakibitija (novi život), gde se nalazi "Podsetnik za ispovest u ženskom rodu", sa 1023 primera ispovesti kod žena. O vlasniku i uredniku sajta, kao i sastavljaču ovih pitanja nisam uspeo naći nikakve informacije. Da li su imali dobre namere, ne znam. Možda, jer kao što sam rekao u prošlom tekstu sa verskom tematikom: "put do pakla je popločan dobrim namerama".   Citiraću reči Svetog Ignjatija Brjančaninova: "Onima koji žive u poslušnosti đavo ubacuje želju za nemogućnim vrlinama. "

Možda je onaj spisak prikladan za manastirski život, mada i u to sumnjam. Na primer:

348. Мислила сам на земаљске утехе и радости.

Čuvam se onih koji propagiraju ideju da čovek mora da pati i da se muči da bi došao u Carstvo nebesko. Verujem da Bog želi da čovek bude srećan. Peta Božija zapovest kaže:

"Poštuj oca svojega i mater svoju, da ti dobro bude i da dugo poživiš na zemlji". Nigde u svetom pismu ne piše da čovek treba da radi protiv svoje sreće. Kada ti na isto mesto staviš:

15. У очајању сам хтела да окончам живот самоубиством и мислила: "Боље да умрем".

17. Била сам убица свог чеда у утроби, направила сам абортус. Давала сам савет својим пријатељицама да абортирају.

i

665. Слушала сам и певала страну музику.

663. Гледам много телевизију, слушам радио, често идем у позориште.

šta bude rezultat? Znak jednakosti. Ovim spiskom je udaren šamar osnovnim vrednostima Hrišćanstva.

 



Komentari (57)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

medjutim92 medjutim92 13:15 09.06.2009

Najjace u celoj prici..

.. mi je to sto verujem da autori teksta misle da su sastavljanjem ovog spiska ucinili mnogo dobru stvar za Hriscanstvo.

Cemu bi inace trebalo da sluze gluposti kao

682. Стављала сам лактове на сто.

?

Ili, da kojim slucajem ovo vazi za katolike, kako bi se sklopilo

964. Критички сам се односила према проповедима у храму.

sa propovedima fra satane filipovica? (da ne trazim sad sta je rekao neko drugi, znate na sta mislim, nego samo ovog mogu konkretno da se setim) Ako u hramu propovedaju fariseji, koga covek da slusa?

A ako fariseji odredjuju pravila, sta ocekivati?
margos margos 13:33 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

koga covek da slusa?

Ja bih ti odgovorila svoju savest.... al bi se onda našli oni koji bi pitali a šta da rade oni koji nemaju savest... i onda ja dalje ne bih imala volje za razgovor... te ti tako neću odgovoriti.
medjutim92 medjutim92 13:36 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

margos
koga covek da slusa?

Ja bih ti odgovorila svoju savest.... al bi se onda našli oni koji bi pitali a šta da rade oni koji nemaju savest... i onda ja dalje ne bih imala volje za razgovor... te ti tako neću odgovoriti.


oni koji nemaju savest tesko da su vernici :)
libkonz libkonz 13:41 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

verujem da autori teksta misle da su sastavljanjem ovog spiska ucinili mnogo dobru stvar za Hriscanstvo.

Da, to je ono što je žalosno. Svet je pun diktatora i psihopata koji su verovali da su poslati od Boga da urade nešto. Ovo jeste mnogo blaži slučaj, ali opet nanosi štetu.
Imamo primere u "najkatoličkijim" zemljama Azije i Južne Amerike gde se ljudi dobrovoljno podvrgavaju mukama sličnim onim Hristovim na krstu. To je čist satanizam, ali se tamo ti ljudi poštuju. Da li je katolička crkva reagovala, ne znam.
A ako fariseji odredjuju pravila, sta ocekivati?

Dvoličnost je veoma prisutna. Pogledajmo primere kampova za Narkomane u Crnoj Reci i Kovilju. Koga smo viđali na TV-u da hvali svoj centar dok se iz drugog centra niko nije pojavljivao?
Pogledajmo razne primere u svetu i kod nas ljudi kojima su usta puna Hrišćanskih vrednosti. Kakve se mračne tajne saznaju o njima.
Pa svima poznat primer Mela Gibsona. Usta su mu bila puna priča o Hristu, o vrednosti porodice i na kraju paf: ljubavnica mu je trudna. Sad je šlag na tortu vest da dete nije njegovo

libkonz libkonz 13:44 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

oni koji nemaju savest tesko da su vernici :)

Pojam Vernik bi trebalo jasno definisati. To što ćeš da napraviš krkanluk za slavu, gde ćeš zvati 150 ljudi i muziku ne znači da si vernik. Mnogi to izjednačuju, na žalost.
margos margos 13:50 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

oni koji nemaju savest tesko da su vernici :)

Ćuti, al možda ih ima među blogerima, a ja ne bih da širim priču...
Upravo čitam one grehove pa se nađoh na mnogo mesta:)

282. Лечила сам се код биоенергичара.
libkonz libkonz 13:52 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

282. Лечила сам се код биоенергичара.

Ovaj po meni jeste greh. Na dve stolice se ne sedi. Svi imamo mogućnost izbora.
margos margos 14:17 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

libkonz
282. Лечила сам се код биоенергичара.

Ovaj po meni jeste greh. Na dve stolice se ne sedi. Svi imamo mogućnost izbora.

Na koje dve misliš?
Crkva i bionergija?
Medicina i bioenergija'
libkonz libkonz 14:22 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

Crkva i bionergija

Ne ide zajedno. Izaberi jedno.
margos margos 14:32 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

libkonz
Crkva i bionergija

Ne ide zajedno. Izaberi jedno.

Ko kaže? I zašto ne ide, ako ne ide?

Ili je trebalo da kažem: Dobro Oče, Lib.... evo me u nedelju na ispovedi, a do tad ću postiti na vodi?
libkonz libkonz 14:38 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

Ko kaže? I zašto ne ide, ako ne ide?

Ili je trebalo da kažem: Dobro Oče, Lib.... evo me u nedelju na ispovedi, a do tad ću postiti na vodi?

Bila cinična ili ne, ne ide!
Bioenergetičari, vračare, vidovnjaci, horoskopi i slično, po Hrišćanskom učenju su dela đavola.
Ako ćeš sredom na kafu sa đavolom, nedeljom u crkvu, jedno je očigledno suvišno.
Svima je nama data mogućnost izbora. To ti daje i opciju da sediš na dve stolice, samo čemu?
Zato ti savetujem da izabereš, jedno ili nijedno.
margos margos 14:39 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

Ustvari, nije ni bitno.

Ako Biblija kaže da smo stvoreni po Liku Božjem, a Isus je njegov izabrani Sin na kog treba da se ugledamo, a On je lečio dodirom - sumnjam da me i jedan crkveni otac može uveriti u to da je bioenergija nešto što nije Bogu milo.
libkonz libkonz 14:49 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

Hrist je lečio dodirom. Ali Hrist je sin Božiji.
Ako ćeš ti da veruješ da ti bioenergičari zaista leče bolesti i da su taj dar dobili od Boga, niko ti ne brani da odlaziš kod njih. Ja ti samo kažem da je stav crkve da su sve to đavolja posla. Zato ti je odlazak i u crkvu i kod njih gubljenje vremena. Jedno je višak.
Jednom mi je jedan duhovni čovek rekao da i đavo može da izleči. Samo mnogo bude skupo kada ispostavi račun.
niccolo niccolo 14:50 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

al bi se onda našli oni koji bi pitali a šta da rade oni koji nemaju savest...

Za ovo nije postojala ozbiljna opasnost, mislim, nema me već par dana na blogu...
margos margos 14:50 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

Zato ti savetujem da izabereš, jedno ili nijedno.

Ipak je trebalo da ti se onako obratim.....

Mrzi me da skeniram i tražim po netu sve horoskopske znake i simbole po Pravoslavnim hrišćanskim manastirima. Mnogo ih ima. A popova koji se bave bionergijom ima takođe mnogo. I bionergetičara vernika.

I nisam cinična samo iznosim moj osećaj - ponašaš se kao sveštenik ili kao zagriženi vernik, a pretenduješ na objektivnost. A kad smo kod izbora, ja biram da ne sudim.



EDIT: Ko kec na jedanaest mi se javi prijatelj koji je stručnjak za Istoriju filozofije i religije pa mi reče da su bili i Katolički i Pravoslavni Sabori na kojima je Astrologija prihvaćena kao nauka. Meni dovoljno, ne moram dalje da proveravam :)
libkonz libkonz 14:51 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

Za ovo nije postojala ozbiljna opasnost, mislim, nema me već par dana na blogu...

tvoje nestajanje je postalo uobičajena stvar. već smo odbacili mogućnost da si sklon da te banuju, pa se više ne brinemo.
niccolo niccolo 14:54 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

tvoje nestajanje je postalo uobičajena stvar

libkonz libkonz 15:01 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

Pre bi se moglo reći da su oni koji se zamlaćuju horoskopima preuzeli neke simbole iz Hrišćanstva. Ne znam ni jednog popa koji se bavi bioenergijom, ali verujem da ih ima. Nikad nisam bio u iluziji da svi sveštenici rade po Božijoj milosti. Što se tiče bioenergitičara vernika to mi je sasvim jasno, mnogo je ljudi koji žive u zabludi, a još više kojima je deklarisanje kao vernik samo dobar marketing. Kod "vidovnjaka" i "iscelitelja" na zidovima ćeš videti sve same ikone. To je samo marketing.
ponašaš se kao sveštenik ili kao zagriženi vernik

Zbog čega? Samo zato što sam izneo svoje mišljenje o "vidovnjacima"? Kao vernik imam svoj stav o tome, koji je vrlo jasan. Nema sedenja na dve stolice.
margos margos 15:09 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

Pre bi se moglo reći da su oni koji se zamlaćuju horoskopima preuzeli neke simbole iz Hrišćanstva.

Astrologija je strarija od Hrišćanstva.
Zbog čega?

Zbog saveta koje ti nisam tražila.
Zbog olakog suđenja drugima.
libkonz libkonz 15:20 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

Zbog saveta koje ti nisam tražila.
Zbog olakog suđenja drugima.

Nisam navikao od tebe da budeš ljuta. Ne znam čime sam te iznervirao. Nisam sudio o drugim ljudima, samo iznosim svoj stav o pojavama koje smatram štetnim po čoveka.
margos margos 15:35 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

Nisam ljuta, samo sam precizna, da bih bila jasnija.
Sudio si i o krkanluku i o 150 zvanica i Mel Gibsonu i o vračarama, astrolozima, bioenergetičarima - i meni:
Ovaj po meni jeste greh. Na dve stolice se ne sedi. Svi imamo mogućnost izbora.

I nastavio sa ''savetujem ti''.
Ako misliš da nisi sudio - ok. Ja sam u tvojim rečima osetila i osudu i nadmenost Ja bolji od drugih.
Ali Hrist je sin Božiji.

A ja živim u verovanju - ličnom i hrišćanskom -da sam mu Kći. Kao i onaj Đavo, uostalom.
libkonz libkonz 15:56 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

Sudio si i o krkanluku i o 150 zvanica

ne, rekao sam da 150 zvanica na slavi ne znači automatski da si vernik. Nisam osuđivao proslavu slave sa 150 zvanica.
Mel Gibsonu

o licemerima govore i drugi. savršena tema da ga pomenem.
o vračarama, astrolozima, bioenergetičarima - i meni:

u svakoj prilici gde se pomenu ću izneti to mišljenje, ma šta bilo ko da misli.
Ja bolji od drugih.

baš se trudim da tako ne zvučim. Našla si mi slabu tačku, to je priča o "vidovnjacima" na koje sam alergičan. Nisam nadmena osoba, mislim da se za vreme mog boravka ovde to jasno može videti.
margos margos 16:09 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

baš se trudim da tako ne zvučim.

Izvini za slabu tačku - kao i obično, sami je nekako isturimo.

Zvučiš - i to od prvog komentara.
Od traženja da se definiše vernik, preko osude osoba koje sebe nazivaju vernicima jer spremaju krkanluk... (a što baš ti da ih prozivaš?) ... preko Mel Gibsona koga i sad nazivaš licemerom (a ko si ti da ga nazivaš tako? ima ljubavnicu? dobiće dete s njom? nije njegovo? pa šta.... kako to utiče na moj život? a posebno kako to utiče na moje verovanje ili ne verovanje?)

Vidoviti se u Pravoslavlju nazivaju prozorljivima i posebno su cenjeni prozorljivi sveštenici. A što se Kleopatri, Branki, Trgovčevića i ostalih tiče, znam ljude kojima su pomogli, znam ljude koje su opelješili. Opet ne mogu da sudim. Nemoj s prljavom vodom da baciš i dete, samo toliko.
libkonz libkonz 16:23 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

Opet da kažem: Nije problem da li neko pravi veliku slavu ili ne. Govorim da AKO praviš veliku slavu, NE MORA da znači da si vernik, što ne isključuje mogućnost da neki vernik na slavu zove i 500 ljudi i peče vola. Govorim o Melu Gibsonu kao čoveku koji se busao u grudi svojom verom, a dokazao da je stvarnost drugačija. Ko sam ja? Ja sam bloger koji iznosi svoje mišljenje, koje se nekome dopada, nekome ne. Ne vređam druge blogere, a to što za primer uzimam Mela Gibsona, zašto bi to nekome smetalo? Njegov život ne utiče na naše živote, ali povela se tema farisejstva, gde mi je on savršen primer.
Prozorljivi ljudi su druga priča. To su ljudi koji žive podvižničkim životom i kada dobiju dar prozorljivosti, ni oni sami ponekad u početku ne znaju da li je dar od Boga ili je samo jedna od zamki na koje nailaze. Prozorljivih ljudi ima malo i uglavnom žive po manastirima.
Što se tiče onih koje si nabrojala, moje mišljenje o njima je izrazito negativno. Nisu oni nikome pomogli. Nesrećan je onaj ko sa njima šuruje na bilo koji način.
margos margos 16:30 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

Nisu oni nikome pomogli.

Eto... ja rekoh znam ljude kojima jesu pomogli, a ti tvrdiš da nisu.
Putuj igumane....
libkonz libkonz 16:41 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

Eto... ja rekoh znam ljude kojima jesu pomogli, a ti tvrdiš da nisu.
Putuj igumane....

Samo tvrdim da, kada im se ispostavi račun, će cena biti previsoka.
Ne čudi me ovaj tvoj gnev. I van neta pokušavam da ljudima koji odlaze kod "vidovnjaka" objasnim da je to veoma loša stvar. I uvek nailazim na sličnu reakciju kao što je tvoja. To može da znači samo dve stvari: ili sam ja neubedljiv i iritantan ili je ova droga suviše jaka.
Moj motiv za ovu diskusiju nije da tebe iznerviram. Kao što bi ti nekome rekla da heroin nije dobar po njegovo zdravlje, tako ja govorim za ovu pojavu. Ako ceo naš dijalog ponovo pročitaš videćeš da ni jednom nisam uvredio tebe, a da su tvoji komentari puni besa.
Ja tebe NE OSUĐUJEM što odlaziš kod vidovnjaka, ali te UPOZORAVAM da to nije dobro. Ne tražim da mi veruješ. Možeš da pitaš neke sveštenike u koje imaš poverenja šta misle o vidovnjacima. Ako ti bilo ko kaže da to nije loše, znaćeš da ja pričam koješta. Ako ti svi oni kažu isto što i ja, to bi mogao biti dovoljan razlog da malo razmisliš o ovome što pišem.
margos margos 16:58 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

što odlaziš kod vidovnjaka

A gde si ti pročitao da ja odlazim kod vidovnjaka? Rekla sam da znam ljude kojima su neki od navedenih pomogli. Al to sad nije ni važno, ti si već OSUDIO, pa krenuo da UPOZORAVAŠ.
a da su tvoji komentari puni besa.

A da nisi ti možda gnevan? Ti si taj koji propovedaš, a ne uspevaš.
Ja sam samo pokušala da ti ukažem da sudiš, da se ponašaš nadmeno (bolji od drugih i tražeći da se definiše pojam vernika) i da to nije posao verujućeg.

Neću ti više ometati propoved, ali je neću ni slušati. Bučna je, a tanka.
libkonz libkonz 17:18 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

ti si već OSUDIO, pa krenuo da UPOZORAVAŠ.

Osudio sam njih, ne njihove žrtve! Da li bi ti osudila nekoga ko je narko diler?
Meni su oni još gori nego narko dileri, zato što je cena veća.
Ne mislim da sam bolji od drugih.
Definisanje pojma vernik je vezano za diskusiju na blogu, ne za neke selekcije koje mi namećeš.
Koju propoved, Margita? Tebe je uvredilo to što sam rekao da ne treba da sediš na dve stolice. Iza toga čvrsto stojim. Ja ću ponoviti: Ići u crkvu, a u isto vreme odlaziti kod "vidovnjaka", je besmisleno !
margos margos 18:03 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

Evo, po treći put, pa stvarno idem: Nit' sam besna, nit' sam uvređena... Skretoh ti pažnju na način na koji osuđuješ i ljude i pojave, da se u mnogim tvojim rečima oseća nadmenost i da to nije posao verujućeg. E sad, ti kažeš nije, ja kažem jeste... a ustvari, nebitno.
libkonz libkonz 18:56 09.06.2009

Vrtimo se u krug

Slažemo se da se ne slažemo.
vracarac92 vracarac92 21:03 09.06.2009

Re: Najjace u celoj prici..

oni koji nemaju savest tesko da su vernici :)

Da!
Hansel Hansel 21:05 13.06.2009

Stav crkve

libkonz
Hrist je lečio dodirom. Ali Hrist je sin Božiji. Ako ćeš ti da veruješ da ti bioenergičari zaista leče bolesti i da su taj dar dobili od Boga, niko ti ne brani da odlaziš kod njih. Ja ti samo kažem da je stav crkve da su sve to đavolja posla. Zato ti je odlazak i u crkvu i kod njih gubljenje vremena. Jedno je višak. Jednom mi je jedan duhovni čovek rekao da i đavo može da izleči. Samo mnogo bude skupo kada ispostavi račun.
Da li bi mogao da objasniš kako se formira stav crkve o bilo kom pitanju - od pitanja vere do pitanja vezanih za svakodnevni život? U kakvom je odnosu to odlučivanje na koji vernici nemaju pravo pogovora (ili upitanosti) sa onim tvojim stavovima o sujeti, tj. uverenju nekih ljudi da su iznad drugih?

Jedan apsolvent Bogoslovskog fakulteta (sada je na postdiplomskim studijama negde u svetu), potiče iz svešteničke porodice, pričao mi je da je fasciniran pričama o utvarama. Bilo mi je to prilično šokantno. Rekao mi je to pošto sam ga pitao kako crkva gleda na priču o crnoj magiji. Bilo mi je takođe šokantno što mi je rekao da crkva smatra da ona postoji, postoji u smislu "efikasnosti". Onda sam pitao kako gleda na one koji navodno "skidaju crnu magiju", tzv. bele magove. - Ako su članovi crkve, to je OK. - ?!? - Ako se redovno pričešćuju, ispovedaju, dolaze nedeljom na službu... čak ih nekada i sami sveštenici preporučuju vernicima kojima oni ne mogu da pomognu (!?)- A šta je s parapsihološkim fenomenima? - Postoji predmet na Fakultetu (ili deo nekog predmeta, zaboravio sam) "Psihičke moći". I onda se, diskusijom, došlo i do pomenutih utvara... I onda ja pitam, a zašto zvanična crkva o tome govori drugačije... - Pa, zato što je bolje ne petljati se s tim stvarima... da neuki čovek ne bi stradao bolje je da se toga kloni. Crkva zabranjuje čitanje jeretičkih knjiga, ali kada bi se i sami sveštenici držali toga, oni ne bi znali šta neprijatelj radi i ne bi mogli da se bore protiv toga!

Dugo bi mi trebalo da ja sada ovde opišem svoje predstave, ali, recimo, pomišljam da su sve, ili većina ljudskih sposobnosti, kao i sve u prirodi, bar "dvovalentne" - mogu se usmeriti i na čovekovo dobro i na zlo. Čak i kada želimo dobro, možda katkad ne sagledavamo sve aspekte svog činjenja i možda zaista katkad tako popločavamo put u pakao. Meni se čini da i crkva tim svojim isključivim stavovima dodatno muti vodi. Ako je u pozadini njenih javnih stavova zaista ovo što sam izneo, mislim da bi mnogo bolje bilo u današnje vreme govoriti otvoreno, pa reći - ti fenomeni su jako retki i još ređe se ljudi koji imaju određene sposobnosti valjano s njima nose i primenjuju ih u skladu s hrišćanskim moralom; a uz to je mnogo varalica, itd.

Mislim da je na Alexovom blogu, preko koga ja sada dođoh na ovaj, pre nekog vremena bio na tapetu jedan pastirski sajt. Ja sam ga posetio i mnogo šta mi je tu bilo interesantno, otvorivši mi neka nova pitanja, ali primetih i različite savete za slične "probleme" (recimo, više pitanja o prekognitivnim i sličnim snovima), kao i stav (bioenergija je baš bila u pitanju) da takav vid terapije nije pomenut ni u Svetom pismu, pa se toga treba kloniti. E, sad, ni današnjih lekova tada nije bilo, ni transfuzije ni transplantacije. Kad smo već kod toga, mene je pre nekoliko godina, možda i celih pet-šest, prilično iznenadio stav SPC kojim se nedvosmileno podržava praksa kadaverične transplantacije. Ja sam, recimo, u tom pogledu prilično konzervativan (i kažem - ne daj Bože da budem u situaciji da nekada moram da odlučujem - za drugog - da li da tako nešto prihvati), i, možda više nego bilo u čemu drugom pomišljam na tezu o "neprirodnosti" - jer - upravo je transplantacija neprirodna - moraju se uzimati imunosupresivni lekovi da se organ ne bi odbacio. Da ne govorimo o etičkoj dimenziji - pacijent kome transplantacija znači preživljavanje maltene je u situaciji da moli Boga da dobije odgovarajući organ. A šta to znači? Nadu da će neko, i to baš odgovarajući, stradati! Da ne govorimo o mogućem trgovanju organima! S druge strane, zaista, ako neko već strada, humano je, neki će reći i - hrišćanski - i na taj način pomoći drugome. Ne znam, to mi je pitanje zaista kontroverzno...

Izvinite, raspisah se, ali sve je to u vezi s temom...
libkonz libkonz 23:24 13.06.2009

Re: Stav crkve

I dobro postavljena pitanja. Dugo sam se ustezao pisati nešto na versku temu jer znam koliko je moje znanje malo. Prvo tvoje pitanje dovodi nas do jednog paradoksa. Oni sveštenici koji bi nam najbolje odgovore dali na promene koje prate društvo, smatraju sebe nedostojnima, dok su najgori uvek medijski prisutni (nije u 100% slučajeva tako, ali većinom). Lično sam uverenja da je SPC neophodno da se vladike nađu i rasprave tajno sve dileme koje danas postoje. Mi imamo situaciju da su nam se sveštenici tukli zbog razlike u mišljenju kako treba voditi liturgiju. Imamo činjenicu da neke Vladike isplivavaju kao biznismeni, ljudi koji imaju telohranitelje, potencijalni pedofili i niko ne reaguje. Mi vernici smo ti koji moramo da im kažemo da tako više ne može. Blogerka Margos je danas rekla jednu jako bitnu rečenicu, da se u crkvi više priča o đavolu nego o Bogu. To je strašno. Za vreme liturgije silazi Sveti Duh i čisti nas. Neverujućim ljudima će se možda ovo činiti banalnim i nebitnim, ali meni je to veoma važno.
Što se bele i crne magije tiče, tu za SPC nema dileme, radi se o istom. Vatra se benzinom ne gasi, zato me čudi stav tvog poznanika.
Znam da je transplantacija organa dozvoljena kod vernika SPC, ali toliko je toga što ne znam. Ja svoja saznanja uglavnom stičem čitajući knjige velikih duhovnika.
Hansel Hansel 08:17 14.06.2009

Re: Stav crkve

Hvala!

I ja sam bio jednako začuđen... Setih se, pitao sam i zašto crkva ne usvoji novi kalendar, ili, ako baš želi da se razlikuje od Katoličke - Milankovićev, koji je po "narudžbini" pravoslavnih crkava i pravljen; rekao mi je da je to zbog straha od raskola, pomenuo starokalendarce na Svetoj Gori, ako sam dobro zapamtio kontekst (bilo je to pre više od šest godina, setih se njegovog stava da je za Srbiju bolji Đinđićev od Koštuničinog puta, Zoran je bio živ)... Ne razumeh, ako već postoji stav da treba uvesti novi kalendar, da to, uz odgovarajauću argumentaciju neko u crkvi nije u stanju ili ne želi da razume, kao da je kalendar suština vere!? (A valjda je smisao kalendara da što vernije "preslika" godišnji ciklus, zar ne?)

Što se (naglašavam: kadaverične) transplantacije tiče, iako sam sâm u velikoj dilemi, mogu potpuno da razumem da nekome ko smatra da na to treba da pristane, to ne bude zabranjeno, ako već postoji neki sistem koji to reguliše u društvu/državi. Meni je bio čudan naglašeno afirmativan stav i jako bih voleo da neko malo "zagrebe" po njemu - voleo bih da vidim argumentaciju...

Pozdrav!
libkonz libkonz 11:24 14.06.2009

Re: Stav crkve

Što se kalendara tiče, tu se jedino radi o strahu od raskola. Mada smatram da je dobro za crkvu (Pravoslavnu uopšte, ne SPC) da se njen nezdravi deo odvoji. U svom prošlom postu citirao sam ruskog Patrijarha gde on ukazuje na štetnost poruka "Pravoslavlje ili smrt" koje su sve prisutnije u Pravoslavlju, naročito kod Grka. Dvadeseti vek je bio vek velikih promena, od naučnog napretka do geopolitičkih. Potreba da se crkva modernizuje je jasna, ali taj mač podele visi nad vratom. O mojim stavovima ko je ko u SPC sam pisao na prethodnom postu.
Što se izbora koji je postojao tiče, Đinđić ili Koštunica, verujem da je većina sveštenstva podržavala pokojnog premijera. Kako je vreme prolazilo, on se sve više približavao crkvi i crkva njemu. Mislim da se tu radilo o iskrenom prilazu nego o pragmatičnosti kako neki političari sada žele da predstave. Govor Amfilohija Radovića je stalno predmet napada, ali on jasno pokazuje na poštovanje crkvenih velikodostojnika prema ubijenom premijeru.
Što se (naglašavam: kadaverične) transplantacije tiče, iako sam sâm u velikoj dilemi, mogu potpuno da razumem da nekome ko smatra da na to treba da pristane, to ne bude zabranjeno, ako već postoji neki sistem koji to reguliše u društvu/državi. Meni je bio čudan naglašeno afirmativan stav i jako bih voleo da neko malo "zagrebe" po njemu - voleo bih da vidim argumentaciju...

O onome što ne znam, ne mogu govoriti. Voleo bih i ja da znam više.
Hansel Hansel 11:52 14.06.2009

Re: Stav crkve

OK, ja sam samo napisao, samo glasno razmišljao... prosto se pitam katkad je li moja rezerva imalo na mestu - ljudi obično ili bezrezervno podržavaju ili bezrezervno odbacuju ovu, kao i mnoge druge ideje uostalom... a ja mislim da sve treba sagledati sa što više strana...

Što se tiče tog govora, i ja sam davno primetio da se čak i ona rečenica "Ko se mača laća, od mača će i poginuti" interpetira u drugačijem kontekstu od izrečenog - jer - to je bila poruka Zoranovim ubicama. Bar je tako izrečena (proveravao sam). No, to ne menja možda opravdan utisak o iskakanju tog govora iz nekog "preporučenog" okvira za jedan takav nesrećni trenutak...
libkonz libkonz 12:04 14.06.2009

Re: Stav crkve

opravdan utisak o iskakanju tog govora iz nekog "preporučenog" okvira za jedan takav nesrećni trenutak...

Tu se slažemo. Samo kažem da je o Đinđiću u govoru govoreno sa simpatijama, ne antipatijama.
Biljana 77 Biljana 77 13:57 09.06.2009

Zapovesti...

Čuvam se onih koji propagiraju ideju da čovek mora da pati i da se muči da bi došao u Carstvo nebesko. Verujem da Bog želi da čovek bude srećan. Peta Božija zapovest kaže:
"Poštuj oca svojega i mater svoju, da ti dobro bude i da dugo poživiš na zemlji". Nigde u svetom pismu ne piše da čovek treba da radi protiv svoje sreće.


Mada naizgled nespojivo, čini mi se da je hrišćanstvo religija apsolutnog hedonizma. Ako je zapovest ljubiti bližnjega svoga kao sebe samog, onda je nužno da čovek sebe voli ( tj. čini srećnim i zadovoljnim) ne bi li mogao da ovu zapovest ispunjava. ( Moralni okvir koji ne dopušta da lična sloboda ugrožava tuđe slobode se podrazumeva. ) Erazmo je u svojoj Pohvali Ludosti, navukao zbog ovakvog shvatanja, na sebe bes, kako mračnih otaca katoličke crkve, tako i strogog reformatora, Lutera. Verujem da ni danas ne bi bolje prošao, samo bi mu se još "nakačili" i pravoslavni oci.
libkonz libkonz 14:08 09.06.2009

Re: Zapovesti...

čini mi se da je hrišćanstvo religija apsolutnog hedonizma.

Ne bih baš rekao apsolutnog hedonizma. Ali čovek treba da se trudi da bude srećan.
Kada si gladan jedi, ali nemoj da se prežderavaš.
Ne čini preljubu, ali nigde ne piše da moraš da se vežeš za prvu osobu na koju naletiš. Isto tako, nigde ne piše da je jedina svrha seksa reprodukcija.
Voli sebe, ali nemoj da smatraš sebe vrednijim od drugih. Jer ko visoko leti...
i tako dalje
uros_vozdovac uros_vozdovac 14:09 09.06.2009

Samo preporuka

O ovoj temi nemam šta da kažem, moje znanje je nedovoljno da kvalifikovano učestvujem u raspravi. Međutim, mislim da je dijalog o ovoj temi bitan i da nas nevernike može da nauči ponešto. Zato - preporuka.
libkonz libkonz 14:20 09.06.2009

Re: Samo preporuka

Hvala Uroše!
Smatram da ni ja nisam dovoljno stručan, ali ovo jeste moj mali doprinos promenama u načinu razmišljanja.
Stara je izreka da zlo može da pobedi jedino ako dobri ljudi ne rade ništa. Dobri ljudi su u velikoj većini u SPC. Zbog naroda koji je "izgubljen" nemaju pravo više da ćute!
miloradkakmar miloradkakmar 15:09 09.06.2009

Post

1. Pre same ispovesti treba se potruditi da se setimo svih svojih grehova, ispitavši pažljivo svoj prošli život od najranijeg detinjstva.

Pre toga , treba pročistiti duh i telo. To se čini kroz postove, petrovski ( 16.juna ) uskoro počinje. Post nije samo ne uzimanje mrsne hrane, nego i izbegavanje zlih i bludnih misli, staloženost, razboritost, tolerantnost, iskazivanje ljubavi...
libkonz libkonz 15:24 09.06.2009

Re: Post

i izbegavanje zlih i bludnih misli, staloženost, razboritost, tolerantnost, iskazivanje ljubavi...

e, tu me nađe. Mnogo toga još treba kod sebe da popravim. Sve je lakše u teoriji.
Blade Runner Blade Runner 15:10 09.06.2009

U pravu si

navesti neke nebuloze o stranoj muzici, pozoristu i laktovima na stolu kao razlog za pokajanje moze samo da diskredituje stvarne razloge. Iako "stvarni razlozi" variraju od osobe do osobe ne treba ici u ekstremizam kao sto je uradio suvise revnosan sastavljac liste.
libkonz libkonz 15:26 09.06.2009

Re: U pravu si

navesti neke nebuloze o stranoj muzici, pozoristu i laktovima na stolu kao razlog za pokajanje moze samo da diskredituje stvarne razloge. Iako "stvarni razlozi" variraju od osobe do osobe ne treba ici u ekstremizam kao sto je uradio suvise revnosan sastavljac liste.

Kažu da se ekstremista kod svih religija prepoznaje po tome što ne zna da prihvati šalu na religijskoj osnovi. Mislim da tu ima dosta istine.
natasavb natasavb 13:01 10.06.2009

Re: U pravu si

Kažu da se ekstremista kod svih religija prepoznaje po tome što ne zna da prihvati šalu na religijskoj osnovi. Mislim da tu ima dosta istine.

ovo si potpuno upravu.
ne volim extreme ni u cemu, pa ni u veri.
ne razumem se ja bas u ove grehe i ostale stvari, ali mislim da treba teziti da budes COVEK, a sve ostalo...
reanimator reanimator 21:41 09.06.2009

...

E..gde ste...zezate se,a?
libkonz libkonz 21:43 09.06.2009

Re: ...

Malo. Klopa, piće, muzika ostala kod Ines. Ljudi (žene) pitaju za tebe. Lepo što si se javio.
miloradkakmar miloradkakmar 22:51 09.06.2009

Re: ...

reanimator
E..gde ste...zezate se,a?

Ko bi se s' ovim zezao?
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 23:28 09.06.2009

Cilicij

Ovim spiskom je udaren šamar osnovnim vrednostima Hrišćanstva.

Naravno, ali nije to ni prvi ni najveći šamar hrišćanstvu od strane hrišćanskih crkava.
Setimo se i drugih načina za oprost grehova kao što su indulgencije i samokažnjavanje. indulgencije se više ne praktikuju, ali samokažnjavanje se zadržalo.

Cilicij, lanac sa niz oštrih šiljaka koji probijaju kožu i dnas nose članovi Opus Dei, sa svrhom pročišćavanja tela i podsećanja na Hristove muke.
I ne samo Opus Dei, već i pravoslavni hrišćani.
Rusi imaju izuzetno razvijen kult patnje i samokažnjavanja, koji je uobičajen za rusku Ortodoksnu tradiciju. U Novy Yerusalim manastirskom muzeju, u blizini Moskve, izloženi su okovi poznatog crkvenog reformatora iz 17. stoljeća, patrijarha Nikona. Ti su okovi 'oplemenjeni' oštrim zubcima s unutarnje strane, a patrijarh ih je nosio svaki dan ispod mantije da bi se prisjetio Isusove muke. Taj se kult, ali i ne samo taj, s varijacijama na temu, očuvao i do danjašnjih dana.



Samobičevanje, započeto u srednjem veku i danas se primenjuje. Evo jedne savemene verzije biča za tu namenu:




libkonz libkonz 12:41 10.06.2009

Re: Cilicij

podsećanja na Hristove muke

Sujeta je jedan od 7 smrtnih grehova, što bi rekao Al Paćino na kraju filma "Đavolji advokat" - "Sujeta, moj omiljeni greh". Sama pomisao da se porede sa Hristom, to nikakve veze sa Hrišćanstvom nema.
Da čovek svesno sebe povređuje ne može biti Bogu ugodno.
Šta reći za organizaciju Opus Dei. Ista priča o sujeti. Tako je recimo i sa Masonima i drugim satanističkim organizacijama. Članovi se uvlače tako što im se direktno udara na sujetu: "vi ste bolji od drugih, vi ste izabrani".
Zato sujeta i jeste đavolu omiljeni greh.
teodorakaze teodorakaze 11:59 11.06.2009

Preporuka

...za blog. Mislim da se generalno i oni koji sebe nazivaju vernicima i oni koji se nazivaju nevernicima najcesce u svojim raspravama potpuno udaljavaju od sustine vere i smisla postojanja religije (bilo koje). Takve rasprave su potpuno besmislene, jer proizilaze iz upravo dva smrtna greha (sujete i lenjosti), a smrtni grehovi (ne ovih navedenih hiljadu i ponesto, koji su ocigledno produkt ovoga sto sam vec pomenula, i potpuno dezavuisu citavu ideju) imaju puno smisla, bilo da se deklarises kao pripadnik neke religije ili nijedne, samo ako se o njima malo razmisli (cak i potpuno nevezano za religiju i veru).

libkonz libkonz 12:31 11.06.2009

Re: Preporuka

u potpunosti se slažem. Meni su 7 smrtnih grehova vodilja kojim putem ne treba da idem. Slažem se da su dobar putokaz i za one koji nisu verujući ljudi.
mashha mashha 16:12 11.06.2009

!!

665. Слушала сам и певала страну музику.

Nema mi spasa...
Nije ni čudo što me onaj Danteov test poslao u 9. kruga pakla! (mada, kad sam ga radila po drugi put, završih u četvrtom).
libkonz libkonz 16:32 11.06.2009

Re: !!

Nema mi spasa...

kome ima, kada bi se onaj spisak gledao?
roseblue roseblue 18:57 14.06.2009

Re: !!

Ali ja još uvek ne mogu da verujem da je neko ono ozbiljno mislio i napisao. Pregledala sam sajt i čini mi se da ipak jeste, na žalost.

Izgleda da je neka sekta u pitanju, sve mi to deluje sektaški.
libkonz libkonz 22:15 14.06.2009

Re: !!

ma nije sekta. To meni više liči na onu narodnu: "Dokon pop i jariće krsti".
Treba ipak obratiti pažnju da onaj ko je pravio spisak verovatno živi u nekom manastiru i nema kontakta sa stvarnim životom. Meni je čudniji onaj ko je taj spisak stavio na net.
Manastirski život zahteva iskreno posvećenje Bogu, verovatno je ženama iz manastira taj spisak i namenjen. Čak i da jeste, ne podržavam ga.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana