GREMLINI

Aleksandar Vasović RSS / 08.07.2009. u 11:43

Update: izbacivo sedište na MIG-u 29 nije Martin-Baker nego Zvezda K36 

  

"Constant menace to pilots are gremlins who wreck planes with diabolical sabotage." (Bugs Bunny, Falling Hare, 1942)

"Količina vere u to da se situacija popravlja, upravo je proporcionalna pogućnosti da se situacija pogorša." Murphy's Aviation Law

"Ako išta može da krene naopako, to će se svakako desiti." Murphy's Law

Uvidjaj:

Avion  tipa MiG 29 sa pilotom potpukovnikom Radetom Ranđelovićem (47), načelnikom štaba 204. avijacijske baze za komandama, srušio se 7 jula u u 9.10 časova u Batajnici. Poginuo vojnik Milan Ulemek, dok je vojnik Vojislav Dragoljević (21) lakše povređen.

Ranđelović je kako se navodi u lokalnim medijima koji se pozivaju na svedoke i zvaničnike, poginuo od posledica katapultiranja na maloj visini , dok je Ulemek nastradao kada je vazduhoplov udario u zemlju nedaleko od mesta na kojem je stražario.

Odnosni MiG29 red.br. 18/105 bio je star 23 godine. remontovan je prošle godine. Kako je rekao brig.gen. Nebojša Đukanović, zam. k-danta ViPVO VS obnova resursa obezbedila je odnosnom vazduhoplovu 1.000 časova leta do 2018. Garancija je istekla u maju, od remonta do nesreće vazduhoplov je akumulirao 145 časova leta.

Ranđelović i Ulemek nastradali su na završetku uvežbavanja programa za aeromiting 13. jula na Kalemegdanu. Avion je poleteo u 9.05 časova, a nesreća se dogodila u 9.10 časova, nakon završenog poslednjeg elementa nastupa i forsiranog zaokreta.

Šta je moglo da se dogodi?

1. svedoci tvrde da su čuli rad motora, promenu zvuka motora, prestanak rada motora.

2.pilot se katapultirao kada je vazduhoplov već izvrnut na ledja, u završnom delu padajuće, nekontrolisane spirale

Piloti koje sam juče anketirao vele sledeće (uz ograde da nemaju dovoljno informacija za tačniju procenu):

a) usisao je pticu (ptice) i došlo je do trenutnog zastoja jednog ili oba motora (flameout), avion je izgubio brzinu i uzgon, a zbog nesimetričnog pogona (ekstremno remeti letne karakteristike, ali je letenje na većoj visini neko vreme moguće), male visine i zaokreta, avion krenuo u kovit iz koga pilot nije mogao da se izvuče

Ovo je moguća opcija jer oko Batajnice i aerodroma ima dosta visokog drveća koje naseljavaju jata gačaca (ne vrana - gačaca), a po okolnim njivama ima i podosta golubova & inih 'tica. Ako 'tica uleti u mlazni motor, dolazi do zagušenja uvodnika vazduha, kidanja lopatica turbine i onda se (uglavnom) leti samo nizbrdo. Niko nije kriv.  Nesreće koje izazivaju sudari aviona sa pticama su česte i ima ih svuda. Neki aerodromi pokušavaju da ptice teraju na razne načine (pa i tako što drže sokolove na pisti) sa promenjljivim uspehom.

 b) nekakav kvar koji je izazvao istovremeni prekid rada jednog (oba) motora i bitno narušio letne karakteristike vazduhoplova

Avion MiG29 je prilično bezbedan, nije tehnički zahtevan, napravljen je da izdrži dugotrajnu grubu upotrebu (uz adekvatno održavanje). Postoji medjutim nešto što se zove stress fatigue ili napor materijala, a to se ni uz najbolje preglede ne često ne može dijagnostikovati (Marfi). Kvarovi se dešavaju (Gremlini), a mlazni avion leti brzo i pada dole kao cigla kad izgubi pogon. Ukoliko nije načinjen neki krupan propust prilikom periodičnog održavanja aviona, niko nije kriv.  

c) pilot za koga kažu da je imao dosta iskustva, načinio je grešku (Marfi).

Možda, iako odnosni manevar ne predstavlja preveliki napor za pilota i vazduhoplov, odnosno nije imelman, ravensman, luping, obrnuti luping ili npr kobra. Medjutim, gubitak koncentracije od jedne sekunde, ili delića sekunde dovoljan je za udes. Koliko je ovaj vremenski period kratak govori i to da "Display Flying Pilot Manual" (objavio "Air Ehtnusiast" Oktobar 2004), navodi kako je donošenje go-no-go odluke (ući u manevar ili ne) odredjeno sledećim faktorima - brzina, visina, pozicija u odnosu na prostoriju u kojoj se manevar izvodi), faza manevra i osećaj aviona u rukama i nogama. "Such a split second 'feeling' is entirely individual," kažu autori i navode loš "feeling" aviona kao glavni uzrok udesa najiskusnijih test pilota i akrobata.  

Oni medjutim kažu i ovo:

"Unless there is a life at stake or we are at war, there are no medals for those who push the envelope. You'd be surprised how the simple self assessment of "How will this sound at the hearing?" can help you make the right decision." (Ukoliko život nije na kocki ili smo u ratu, nema medalja za one koji pomeraju granice. Bili bi ste iznenadjeni koliko jednostavna procena - kako li će ovo izgledati na saslušanju - može da vam pomogne da napravite pravu odluku.)

Anketirani piloti kažu i ovo:

Jugoslovenski i srpski borbeni piloti nikad nisu bili sjajni. Bili su i jesu dobri ali ne i briljantni. Uzroci su nedostatak iskustva i manjak časova naleta, te generalno loše školovanje.

Aerobatika i letenje kao takvo se uči i vežba samo kroz mnogo sati letenja, a toga nije bilo još od 1989 iz poznatih razloga, pa piloti npr gube orijentaciju usred manevra i katapultiraju se, idu školskim avionima u zezanje, tezgare zaprašujući useve pa lete na sumnjivim helikopterima koji imaju tendenciju da tresnu, itd.  

Kažu još i ovo:

Prošlogodišnji udes pilota sa G4 i ovaj od juče su u neku ruku sreća u nesreći jer nam se nije desio Sklynyv.

To vam je jedno mesto u Ukrajini gde se nalazi Medjunarodni aerordom Ljvov (Lviv, Lavov, Leopolis). Tu je na aeromitingu 27 jula 2002 pao dvosed Suhoj 27 ukrajinskog VAiPVO, ubio 85 ljudi iz publike dok je 100 lica povredjeno. Pilot  Volodymyr Toponar i kopilot Yuriy Yegorov su se katapultirali i osudjeni su na 14 i 8 godina.

Zašto nije proradilo Zvezda K36 sedište na Randjelovićevom avionu? Niko pojma nema. Piloti kažu da ono pruža solidnu teoretsku mogućnost katapultiranja na nultoj visini (čak ii na zemlji) sa razvijanjem kupole padobrana i razmerno bezbednim prizemljenjem ali ako je avion postavljen manje više horizontalno (pa i na nultoj visini). Na velikim visinama, generalno može kako hoćete i radiće (verovatno). U konkretnom slučaju kokpit je bio okrenut skoro pa naglavce. Sistemi na sedištu naprosto nisu stigli da izvrše sekvencu.

Onaj nesretni vojnik se našao na pogrešnom mestu u pogrešno vreme.

Ko je kriv - piloti kažu - pa narodne vlasti i to iz sledećih (ne nužno ovim redom) razloga:

a) ne  zeza se sa aeromitinzima ako nema aviona i pilota

b) ne zeza se sa aeromitinzima koji uključuju aerobatiku mlaznim avionima iznad naseljenog mesta (u konkretnom slučaju starog Beograda (Kalemegdana), Novog Beograda, Zemuna, Ovče, Borče) nego se to radi iznad aerodroma, poželjno vojnog, poželjno izolovanog. Niti se vežba iznad Batajnice (svedoci vele Randjelovićev avion im je preletao dvorišta) nego iznad npr Ladjevaca ili Čente (vojni aerodrom kod kraljeva i poligon nedaleko od Beograda nema mnogo kuća okolo).

c) ne zeza se sa avijacijom koju uglavnom čine avioni kojima je istekao resurs i kojima upravljaju ljudi koji znaju da lete ali taman koliko im je potrebno za njihov ratni posao.

d) aerobatika je skupa stvar i tu nema omiljene srpske politike "seci uši - krpi dupe" i "lako ćemo" jer kad zeznete ljudi ginu

MIG 29 HISTORY:
First Flight (MiG-29) 6 October 1977
(MiG-29M) 1989
(MiG-29UBT) 8 October 1998
Service Entry

1983

CREW: 1 pilot

ESTIMATED COST:

unknown

AIRFOIL SECTIONS:
Wing Root unknown
Wing Tip

unknown

DIMENSIONS:
Length 56.83 ft (17.32 m)
Wingspan 37.29 ft (11.36 m)
Height 15.54 ft (4.73 m)
Wing Area 408 ft2 (38.0 m2)
Canard Area

not applicable

WEIGHTS:
Empty 24,030 lb (10,900 kg)
Typical Load 33,600 lb (15,240 kg)
Max Takeoff 40,785 lb (18,500 kg)
Fuel Capacity internal: unknown
external: unknown
Max Payload

6,614 lb (3,000 kg)

PROPULSION:
Powerplant (MiG-29A) two Klimov/ Sarkisov RD-33 afterburning turbofans
(MiG-29M) two Klimov/ Sarkisov RD-33K afterburning turbofans
Thrust (RD-33) 36,600 lb (162.8 kN)
(RD-33K) 41,450 lb (184.44 kN)

PERFORMANCE:
Max Level Speed at altitude: 1,520 mph (2,445 km/h) at 36,090 ft (11,000 m), Mach 2.3
at sea level: 805 mph (1,200 km/h), Mach 1.06
Initial Climb Rate 65,000 ft (19,800 m) / min
Service Ceiling 60,700 ft (18,500 m)
Range typical: 810 nm (1,500 km)
340 nm (630 km) with max payload
ferry: 1,570 nm (2,900 km)
g-Limits unknown

ARMAMENT:
Gun one 30-mm GSh-301 cannon (150 rds)
Stations six or seven external hardpoints
(MiG-29K) nine external hardpoints
(MiG-29M) eight external hardpoints
Air-to-Air Missile R-60/AA-8 Aphid, R-27/AA-10 Alamo, R-73/AA-11 Archer, R-77/AA-12 Adder
Air-to-Surface Missile AS-12, AS-14, AS-17
Bomb free-fall, guided, cluster bombs
Other rocket pods, ECM pods, munitions dispensers

KNOWN VARIANTS:
9-01 Pre-production model
MiG-29 'Fulcrum-A' First production model, prototypes included three slightly different models with varying types of nose gear, fin, and rudder arrangements
MiG-29UB 'Fulcrum-B' Two-seat trainer with radar removed
MiG-29S 'Fulcrum-C' Improved single-seat fighter for serial production with an enlarged fuselage, new avionics, and a larger fuel capacity
MiG-29KVP MiG-29K prototype built to test catapult takeoff and arrestor gear systems, may also have been used as a trainer for the MiG-29K
MiG-29K 'Fulcrum-D' Navalized one-seat multipurpose fighter for use on aircraft carriers; Russian production cancelled after trials completed but a derivative was later purchased by India
MiG-29KU Trainer version of the MiG-29K with a modified nose adding a separate cockpit for the instructor forward and below the normal cockpit; cancelled
MiG-29KUB Trainer version of the MiG-29K purchased by India and the Russian Navy
MiG-29B Two-seat version, details unknown
MiG-29UBT Two-seat strike model designed for special operations
MiG-29SD Export version of the MiG-29S
MiG-29SE Export version of the MiG-29S with a new ECM jammer
MiG-29N Export version for Malaysia similar to the MiG-29SD and optimized for air defense but equipped with in-flight refueling capability, updated communications equipment, improved navigation systems, and updated engines
MiG-29UBN Two-seat trainer exported to Malaysia
MiG-29SM Improved MiG-29S/SE with in-flight refueling capability, increased payload, and the ability to carry improved air-to-air missiles plus a TV display compatible with the KAB-500KR guided bomb or the Kh-29T missile, also capable of carrying the Kh-31A and Kh-31P missiles
MiG-29SMT Modernization program for MiG-29SM export models with an improved cockpit, improved avionics, and increased range
MiG-29SMT-2 "Second stage" modernization program for export models that provides a new radar, improved engines, revised ECM equipment, a digital fly-by-wire control system, and compatibility with numerous adbanced air-to-air and air-to-surface weapons
MiG-29SMTK Carrier-based export model offered to India, includes folding wings, arrestor gear, and improved navigation systems
MiG-29M 'Fulcrum-E' Improved fighter with fly-by-wire controls, upgraded engines, a modified tail and wing layout, a revised canopy, and the ability to carry guided-munitions
MiG-29MaE or MiG-29MEh or MiG-29EM Export version of the MiG-29M
MiG-29MR Reconnaissance version of the MiG-29M
MiG-29UM Two-seat combat-capable trainer version of the MiG-29M
MiG-29M2 'Fulcrum-F' Two-seat variant of the MiG-29M
MiG-29 'Fulcrum-Plus' MiG-29 variant equipped with thrust-vectoring nozzles and canards, not believed to have been completed or flown due to financial problems
MiG-29OVT Early designation for the MiG-35
MiG-29AS Upgrade program for single-seat MiG-29 fighters used by Slovakia that includes installation of new IFF equipment and American radios while also adding an improved navigation system; 10 converted
MiG-29UBS Upgrade program for MiG-29UB trainers used by Slovakia; 2 converted
MiG-33 Believed to be a designation for an export version of the MiG-29M
MiG-35 Upgraded model based on the MiG-29M2 primarily for the export market

KNOWN COMBAT RECORD:

Iraq - Operation Desert Storm (Iraq, 1991)
Chechnya (Russia, 1994-present)
Bosnia - Operation Deliberate Force (Serbia, 1995)
Kosovo - Operation Allied Force (Serbia, 1999)

KNOWN OPERATORS:

Algeria, Al Quwwat al Jawwawiya al Jaza'eriya (Algerian Air Force)
Angola, Força Aérea Popular de Angola (Angolan People's Air Force)
Armenia (Armenian Air Force)
Azerbaijan (Azerbaijan Air Force)
Bangladesh, Bangladesh Biman Bahini (Bangladeshi Defense Force Air Wing)
Belarus, Voyenno Vozdushnyye Sily (Belarus Air Force)
Bulgaria, Bulgarski Voenno Vozdushni Sili (Bulgarian Air Defense Force Military Aviation)
Croatia, Hrvatske Zracne Snage (Croatian Air Force)
Cuba, Defensa Antiaerea y Fuerza Aérea Revolucionaria (Anti-Aircraft Defense and Revolutionary Air Force)
Czechoslovakia, Ceskoslovenske Letectvo (Czechoslovak Air Force)
Czech Republic, Cesk Letectvo a Protivzbusna Obrana (Czech Air Force and Air Defense)
East Germany, Luftstreitkräfte/Luftverteidigung (Air Force/Air Defense Force)
Germany, Deutsche Luftwaffe (German Air Force)
Hungary, Magyar Légierö (Hungarian Red Air Arm)
Hungary, Magyar Honvedseg Repülö Csapatai (Hungarian Air Defense Group)
India, Bharatiya Vayu Sena (Indian Air Force)
India (Indian Naval Air Squadron)
Iran (Islamic Republic of Iran Air Force)
Iraq, Al Quwwat Al Jawwiya al Iraqiya (Iraqi Air Force)
Kazakhstan (Kazakhstan Air Force)
Lebanon, Al Quwwat al-Jawwiya al-Lubnamia (Lebanese Air Force)
Malaysia, Tentera Udara Diraja Malaysia (Royal Malaysian Air Force)
Moldova (Moldovan Air Force)
North Korea (Korean People's Army Air Force)
Peru, Fuerza Aérea del Perú (Peruvian Air Force)
Poland, Sily Powietrzne Rzeczypospolitej Polskiej (Polish Air Force)
Poland, Polska Wojska Lotnicze i Obrony Powietrznej (Polish Air Defense and Aviation Force)
Romania, Fortele Aeriene Române (Romanian Air Force)
Russia, Voyenno Vozdushniye Sili (Russian Air Force)
Russia, Aviatsiya Voyenno-Morskoyo Flota Sily Rossii (Russian Naval Aviation)
Serbia, Vazduhoplovstvo i PVO Vojske Srbije (Serbian Air Force)
Slovakia, Velitelstvo Vzdusnych Sil (Slovak Air Force)
Sri Lanka (Sri Lankan National Air Force)
Sudan, Silakh al Jawwiya As'Sudaniya (Sudanese Air Force)
Syria, Al Quwwat al-Jawwiya al Arabiya as-Souriya (Syrian Air Force)
Turkmenistan, Voyenno-Vozdushneyye Sily (Turkmenistan Air Force)
Ukraine, Viys'kovo-Povitriani Syly Ukrayiny (Ukraine Military Air Forces)
Union of Soviet Socialist Republics, Voyenno Vozdushniye Sili (Soviet Air Force)
Uzbekistan (Uzbek Air Force)
Yemen, Al Quwwat al Jawwiya al Yemeniya (Unified Yemen Air Force)
Yugoslavia, Ratno Vazduhoplovstvo i Protiv Vazdusna Odbrana (Serbia and Montenegro Air and Air Defence Force)

Atačmenti



Komentari (49)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

medjutim92 medjutim92 12:44 08.07.2009

Dijabolicna slabotaza..

.. ako nemamo avijaciju, a ono aj da se pravimo da imamo, mozda neko i poveruje..

vic koji sam cuo pre par dana:

Važno saopštenje: Srušio se albanski avion iznad Kosova. Nezvanično saznajemo da ima dvojica poginulih: Nazim Beriša (pilot) i Memed Krasnići (ložač)

tuzno je sto lici da ce za 10 godina svi ostali ovako da se sprdaju s nama..

Steta za coveka..
vishnja92 vishnja92 12:59 08.07.2009

e super.

b) ne zeza se sa aeromitinzima koji uključuju aerobatiku mlaznim avionima iznad naseljenog mesta (u konkretnom slučaju starog Beograda (Kalemegdana), Novog Beograda, Zemuna, Ovče, Borče)

oni to rade svake bozije godine, i svake godine ne znam da li da vojsku prijavim muriji zbog fizickog maltretiranja ili da im psujem sve po spisku u nebo i dalje, na cemu se uglavnom i zavrsi.

ako su oni odabrali tu zajebanciju, ja nisam - a ono je daleko vise od uznemiravanja gradjana. ono je prostakluk od najnize moguce vrste. zagadjenje mordor-zvukom.
Aleksandar Vasović Aleksandar Vasović 13:05 08.07.2009

Re: e super.

ako su oni odabrali tu zajebanciju, ja nisam


ma lep je aeromiting i sjajno su leteli (i baš je nesretni randjelović leteo) ali sam ja prošle godine samo gledao kad će neko da se zezne u preletu boinga (u pratnji vojnih aviona) pa da otisne u grad...

ako su oni odabrali tu zajebanciju, ja nisam


a unezverijada? što rekla moja pokojna baba "o krsti i andjeli..."
vishnja92 vishnja92 13:13 08.07.2009

Re: e super.

pazi - njihovi preleti iznad nbgda su toliko nesnosno bucni da se to blizi granici bola. nemam nista protiv mitinga, ko voli, ali nas nekolicina desetina hiljada nismo pitani zelimo li da ucestvujemo u tome.

osim toga, ne razumem sta ce vojni avion iznad moje glave.
drzava bi trebalo da poradi na tome da ne vidim vojni avion nikad u svom zivotu.

maltretiranje i bahatost.
srdjan.pajic srdjan.pajic 05:54 09.07.2009

Re: e super.

vishnja92
pazi - njihovi preleti iznad nbgda su toliko nesnosno bucni da se to blizi granici bola. nemam nista protiv mitinga, ko voli, ali nas nekolicina desetina hiljada nismo pitani zelimo li da ucestvujemo u tome.

osim toga, ne razumem sta ce vojni avion iznad moje glave.
drzava bi trebalo da poradi na tome da ne vidim vojni avion nikad u svom zivotu.

maltretiranje i bahatost.


Pa ti si veci namcor od mene, Visnja!
vishnja92 vishnja92 09:34 09.07.2009

Re: e super.

povremeno i mestimicno..... selektivno

a sta si ti mislio? :)
tyson tyson 13:05 08.07.2009

Martin-Baker

Zašto nije proradilo Martin-Baker 0-0 sedište na Randjelovićevom avionu? Niko pojma nema. Piloti kažu da ono pruža solidnu teoretsku mogućnost katapultiranja na nultoj visini (čak ii na zemlji) sa razvijanjem kupole padobrana i razmerno bezbednim prizemljenjem ali ako je avion postavljen manje više horizontalno (pa i na nultoj visini). Na velikim visinama, generalno može kako hoćete i radiće (verovatno). U konkretnom slučaju kokpit je bio okrenut skoro pa naglavce. Sistemi na sedištu naprosto nisu stigli da izvrše sekvencu.
Ne, problem je očigldno bio to što je avion leteo nisko a bio okrenut naglavačke (na leđa) u trenutku katapultiranja. Ono što sa uspehom natera sedište da bezbedno prizemlji pilota čak i ako se katapultira dok je avion na zemlji - mislim na silu potiska koja katapultira sedište dovoljno visoko - u ovom konkretnom slučaju je samo učinilo da se sedište silovito zakuca u zemlju dajući jako malu šansu pilotu da preživi.



Aleksandar Vasović Aleksandar Vasović 13:09 08.07.2009

Re: Martin-Baker

Ne, problem je očigldno bio to što je avion leteo nisko a bio okrenut naglavačke (na leđa) u trenutku katapultiranja. Ono što sa uspehom natera sedište da bezbedno prizemlji pilota čak i ako se katapultira dok je avion na zemlji - mislim na silu potiska koja katapultira sedište dovoljno visoko - u ovom konkretnom slučaju je samo učinilo da se sedište silovito zakuca u zemlju dajući jako malu šansu pilotu da preživi.


pa jeste... da je bio više možda bi i uspelo. bio je nisko.
Sistemi na sedištu naprosto nisu stigli da izvrše sekvencu.
lansirali su ga u zemlju...
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 13:21 08.07.2009

ne podnosim aeromitinge

a imam i zasto.

kao i mnogi gradjani, za vreme bombardovanja 1999. sam bila u beogradu i kad cujem taj zvuk totalno popizdim. i znam da nisam usamljen slucaj, jer kad krene ono uzasavajuce probijanje zvucnog zida i kurcenje, samo cujes psovke na sve strane.

potpuno se slazem s visnjinim postom gore, to je zlostavljanje gradjana i maltretiranje. cak i moj pas se zabije u kupatilo kad krene.

jezim se unapred od novih deminstracija avionske sile nad gradom. volela bih kada bi me postedeli tog zvuka i huka.
nukethew0rld nukethew0rld 23:17 08.07.2009

Martin-Baker?

Koliko ja znam, u MiG 29 se ne ugradjuju sedista Martin-Baker, vec Zvezda k36. Ili su mozda po nasoj zelji ugradili MB sedista?
Nazalost, koje god da je sedite bilo u pitanju, nije moglo da spase zivot pilotu. Cak postoji i verzija da je Randjelovic iskocio, ali je sleteo bas u zoni pada aviona.
Aleksandar Vasović Aleksandar Vasović 07:49 09.07.2009

Re: Martin-Baker?

literatura veli da migovi ruskog vazduhoplovstva koriste zvezda k36dm. u poslednja dva dana svi su sediste na randjelovicevom mig-u opisivali kao martin baker, pa i ja. ne znam da li su ih m ozda ugradjivali u jugoslovenske migove. neka se nadje neko da pojasni. sustinski je nevazno jer je covek poginuo, iako se poslednji modeli ovog sedista opisuju kao mnogo bolji od martin-baker.
fender_bender fender_bender 13:27 08.07.2009

Nije stvar u avionima...

Avioni padaju, bas kao i sve sto leti, kvare se, bas kao i svaka ljudskom rukom napravljena masina, ljudi grese bas zato sto su ljudi – i nista od toga nije novo niti sporno. Istrage ce da utvrdjuju i, sa manjom ili vecom sigurnoscu da utvrde o cemu se radilo, izvuci ce se neki zakljucci, popravice se neke procedure i/ili postupci. Neko ce, mozda, da odgovara, po ljudskim ili neki drugim zakonima i tu je, manje vise kraj price oko svake katastrofe, pa i ove o kojoj je rec.
Nesto drugo je ovde, bojim se, bitnije: stanje u glavama u, po prirodi stvari jedne od najkonzervativnijih organizacija koje je ljudska vrsta stvorila: vojsci. A srpska vojska, tacnije ostaci JNA, zivi i razmislja jos uvek u kategorijama davnih osamdesetih, opterecena pri tom desavanjima za koje, ruku na srce, nije kriva. Nazovi drzavnom politikom koja je, devedesetih, pozornike unapredjivala u generale i nadredjivala ih pravim generalima, a kao udarnu patriotsku vest u udarnim patriotskim informativnim emsijama prikazivala samare koje beogradski poslasticari dele aktivnim oficirima od zanata…. Sve to, i jos toliko toga prouzrokovalo je ovo o cemu govorim.
U Moskvi mozete za relativno male pare da letite avionom MiG-29. I ne samo njim.
Svaki iole upuceniji entuzijasta ce vam izdeklamovati takozvane takticko tehnicke podatke o ovom tipu aviona, varijantama, serijske brojeve, sudbinu svakog pojedinog aviona, njegovo kretanje u sluzbi…. Ni deo toga necete moci da dobijete od odgovarajucih sluzbi VJ. Spada u cuvenu vojnu tajnu i saopstavanje javnosti nekog od podataka koje sam pomenuo jos uvek dize ostatke kose na bezbednjackim i ostalim glavama zaduzenih da se ne sazna ono sto vec i vrapci na granama znaju. Da znaju oni kojima je posao da znaju – ne treba ni pominjati. Mislim na omrazene strane obavestajne i ostale sluzbe.
Pored svih prica o transformaciji i otvaranju vojske – nista se nije promenilo jos od zlatnih sezdesetih kada ste rizikovali zatvor ako vas samo uhvate da se raspitujete koji, recimo motor, ima Galeb, ili kolike su mu osnovne dimenzije…. Sve dok lepo ne otvorite neki od stranih strucnih casopisa i na pola strane procitate reklamu u kojoj se nudi pomenuti avion, reklamu nafilovanu svim mogucim podacima i garniranu sloganom tipa ‘ako vam treba zgodan i jeftin avion, da ucite, pucate….’ Jugoslovenske haubice su veselo pucale po jednom El Salvadoru, na primer, dok su regruti JNA, obucavani da na tim istim haubicama brane zemlju, na potpis zaduzivali i razduzivali svesku sa podacima, upozoravani da ozbiljno rizikuju ako nepoznatom koga sretnu ispred kasarne ma i rec kazu….
Juce je srpsko vazduhoplovstvo DVAdesetkovano. Da podsetim – vojna jedinica koja je ‘samo’ desetkovana vise se ne racuna u jedinice. Ne postoji. Postoje zato kastrirana a la neke tamo pedesete, sezdesete godine, zvanicna saopstenja koja se nisu menjala ni za zapetu: ‘da je, izvrsavajuci redovne zadatke…’. Postoji u kicmenu mozdinu, gene, usadjeno uverenje da je TO dovoljno, da se TOME ima verovati, samo zato sto TO saopstava vlast, ma kakva vlast, vojska bre…. Dok do glava tamo gde treba doje ma i pomisao da je jos istog dana na sve glavne televizije trebalo da izadje upucen, nadlezan i odgovoran covek, zvanicnik, i odgovori, uputi javnost u sva pitanja, ukljucujuci i dosadno objasnjavanje koje sediste za izbacivanje ima MiG-29, kako ono radi, itd, itd, proci ce godine i decenije sva je prilika. Dok u te iste glave ne udje pomisao da je upravo u plamen otislo nekoliko miliona dolara novca poreskih obveznika…. Mada, to ionako niko ne racuna. Oni su do sada imali samo da – daju. Pogotovo ako je za vojsku, koja, znamo, ne sme ni u cemu da oskudeva. Da polaze racune jos manje.
Dobronamernim i manje dobronamernim poznavaocima i ocevicima je prepusteno da obavestavaju takozvanu javnost o poznatim i/ili dostupnim detaljima katastrofe, da nagadjaju da li je u motor uletela ptica ili pogon u kome je avion remontovan nije tih dana kada je trebalo da se deli plata nije tih dana obisao Putin, pa je neko od mehanicara, nezadovoljan, propustio da uradi ono sto je trebalo…. O nimalo nemogucim spekulacijama glede cene i uslova remonta – necu.
Necu ni o tome kome i zasto uopste treba aeromiting. Na stranu teska ekonomska situacija, na stranu sto to kosta, na stranu da se mozda nekome malo, za vreme mitinga samo, mozda nosila, da se figurativno izrazim, ona cuvena svetloplava pozlacena uniforma….
Uostalom, tesko da cete u svetu naci oruzane snage spremne da udju u operaciju u kojoj rizikuju da izgube petinu svojih snaga. Aeromitinge i da ne pominjemo.
A avioni – kao avioni. Zagrizeni pobornici jednih prema drugima su kao pobornici automobila – o tome jednostavno ne vredi raspravljati. Bas kao ni o dodatnoj opremi kao sto su sedista za izbacivanje.
Kudikamo je vaznije da se zapitamo kako to da smo, iz sata u sat, vise znali o sudbini i najsitnijim tehnickim detaljima vezanim za katastrofu nedavno nastradalog Airbus-a....
nukethew0rld nukethew0rld 23:25 08.07.2009

Re: Nije stvar u avionima...

fender_bender

Svaki iole upuceniji entuzijasta ce vam izdeklamovati takozvane takticko tehnicke podatke o ovom tipu aviona, varijantama, serijske brojeve, sudbinu svakog pojedinog aviona, njegovo kretanje u sluzbi…. Ni deo toga necete moci da dobijete od odgovarajucih sluzbi VJ. Spada u cuvenu vojnu tajnu i saopstavanje javnosti nekog od podataka koje sam pomenuo jos uvek dize ostatke kose na bezbednjackim i ostalim glavama zaduzenih da se ne sazna ono sto vec i vrapci na granama znaju. Da znaju oni kojima je posao da znaju – ne treba ni pominjati. Mislim na omrazene strane obavestajne i ostale sluzbe.



Da ne pominjemo da je jedan primerak MiG-a 29 stalno izlozen u vazduhoplovnoj bazi Nellis u Nevadi (zajedno sa jos nekim modelima ruskih aviona, helikoptera i PVO sistema), a da tamo na zajednicke vezbe dolaze i moderniji ruski avioni ( npr. Su-30 Indijskog vazduhoplovstva)
fender_bender fender_bender 00:34 10.07.2009

Re: Nije stvar u avionima...

Naravno. Ali nije to nista prema potrebi da se od RR sakrije koji motor su prodali nekadasnjoj JNA. Ko zna sta bi oni sve mogli s tim podacima da urade...
wukadin wukadin 13:32 08.07.2009

R.I.P.

I sve to zbog parade. Ne samo što je ova otkazana, nego više te gluposti ne teba izvoditi. Osim možda na onim novim propelercima što će ih Utva štancovati na tone.
Šta drugo reći.
RIP
drug.clan drug.clan 15:29 08.07.2009

Re: R.I.P.

wukadin
I sve to zbog parade. Ne samo što je ova otkazana, nego više te gluposti ne teba izvoditi. Osim možda na onim novim propelercima što će ih Utva štancovati na tone.
Šta drugo reći.
RIP


laki sportski avioni sa propelerima su mnogo zanimljiviji za aeromitinge od vojnih
ervetor ervetor 23:22 08.07.2009

Re: R.I.P.

laki sportski avioni sa propelerima su mnogo zanimljiviji za aeromitinge od vojnih


Da, ali samo ako imaju velike specificne snage. U suprotnom nisu nimalo zanimljivi.
leopold_lady leopold_lady 13:45 08.07.2009

Ne znam ko je kriv i šta se to desilo ...

ali žao mi je pilota i vojnika .... Njihovih porodica ....
halman halman 14:59 08.07.2009

...priprema za nesrećni aeromiting...

E, Vaske, a sećaš li se kad smo kao klinci išli u Ladjevce na aeromitinge, pa posle u pekaru na vruć hleb i mezeluke!!! Bila su to lepa vremena 70-tih....
Aleksandar Vasović Aleksandar Vasović 16:40 08.07.2009

Re: ...priprema za nesrećni aeromiting...


Bila su to lepa vremena 70-tih....


to su bila vremena kad su piloti leteli svaki dan... kako valja i trebuje
tyson tyson 15:43 08.07.2009

Rungleski


E, da - a zašto ruska imena pišeš na ovaj čudan način:

Pilot Volodymyr Toponar i kopilot Yuriy Yegorov




Aleksandar Vasović Aleksandar Vasović 16:38 08.07.2009

Re: Rungleski

nisu ruska imena nego ukrajinska. napisana su prema ukrajinskom pravopisu.

na ruskom bi bilo - vladimir toponar i yuri yegorov

tako je kijev na ruskom kiev, ali je na ukrajinckom kyiv ili je borispolj na ruskom borispol ali je na ukrajinskom boryspil ili je ljvov na ruskom lvov ali je na ukrajinskom lviv.

razlika izmedju dva jezika je taman koliko izmedju srpskog i slovenackog ili mozda i slovackog.
tyson tyson 20:06 08.07.2009

Re: Rungleski

nisu ruska imena nego ukrajinska. napisana su prema ukrajinskom pravopisu.

na ruskom bi bilo - vladimir toponar i yuri yegorov
Ama nešto baš sumnjam da bi i Rusi i Ukrajinci pisali sopstvena imena po engleski, a ne vidim naročitog razloga zašto bismo mi to radili.

Volodimir Toponar i Jurij Jegorov bi bila srpska transkripcija, a ruska i ukrajinska bi podrazumevala još nekoliko drugačijih slova, ne nužno latinskog alfabeta

No, ti si gazda sopstvenog bloga, kontam da imaš punu slobodu da pišeš kako god ti zapalo...




Aleksandar Vasović Aleksandar Vasović 09:53 09.07.2009

Re: Rungleski

ukrajinci pisu i latinicom a i nemo' da bi vredjao čestite ukrajince meašajući ih sa rusima. i namerno sam upotrebio ukrajinsku (latinično) transkripciju kako bi napravio razliku izmedju jurija jegorova koji je rus i jurija jegorova koji je ukrajinac. a ovo sve iz perspektive svojevremenog (privremenog) kijevljanina.
vishnja92 vishnja92 10:31 09.07.2009

Re: Rungleski

meni je mnogo lepo ono njihovo latinicno "i" usred svih onih й, щ, ъ, ы, я, ю isl. nemam pojma kako im se to desilo, al bas je vrlo zgodno i duhovito.

a ti si ziveo u Kijevu?
Aleksandar Vasović Aleksandar Vasović 10:59 09.07.2009

Re: Rungleski

2 godine i lepo mi je bilo (relativno).

to "latinično i" ima gore dve tačkice i (valjda) označava muklo i - nešto poput ukrainciii (ako se dobro sećam)...
Boris Drenca Boris Drenca 17:00 08.07.2009

Ukinimo vojsku


Vojsku treba ukinuti. Možda bi neko dao neki dinar za polovnu opremu , makar za rezervne delove, ima dosta nekretnina koje se nalaze na spisku imovine vojske, neko bi to poklonio "zaslužnima" ali ima i onih koji bi kupili.

To sve može omogućiti otpremnine za one koji imaju nesreću da rade u toj insttuciji i verovatno nešto novca za budžet.

Pozitivni efekti bi se videli odmah...ne bi više morali da trošimo vreme na one likove sa TV koji se iyjašnjavaju kao vojni analitičari...

O majkama koje više ne bi brinule za svoju decu da i ne govorimo....
srdjan.pajic srdjan.pajic 05:58 09.07.2009

Re: Ukinimo vojsku

Boris Drenca

Vojsku treba ukinuti. Možda bi neko dao neki dinar za polovnu opremu , makar za rezervne delove, ima dosta nekretnina koje se nalaze na spisku imovine vojske, neko bi to poklonio "zaslužnima" ali ima i onih koji bi kupili.

To sve može omogućiti otpremnine za one koji imaju nesreću da rade u toj insttuciji i verovatno nešto novca za budžet.

Pozitivni efekti bi se videli odmah...ne bi više morali da trošimo vreme na one likove sa TV koji se iyjašnjavaju kao vojni analitičari...

O majkama koje više ne bi brinule za svoju decu da i ne govorimo....


A i koji ce nam, od kad je Eizo okacio uniformu na klin i poceo da pise blogove?
Aleksandar Vasović Aleksandar Vasović 09:55 09.07.2009

Re: Ukinimo vojsku

policiju, vatrogasce, šumare, lovočuvare, carinu, finansijsku policiju, udbu, učitelje i popove sve to živi na narodnoj grbači, a religija je ionako opijum za mase.
tyson tyson 18:48 09.07.2009

Re: Ukinimo vojsku

Aleksandar Vasović
policiju, vatrogasce, šumare, lovočuvare, carinu, finansijsku policiju, udbu, učitelje i popove sve to živi na narodnoj grbači, a religija je ionako opijum za mase.
I lekare, i medicinske sestre (i braću) - i to takođe živi na narodnoj grbači i guta lovu ((c) majka Luke Višnjića) iz budžeta.




vishnja92 vishnja92 21:01 09.07.2009

Re: Ukinimo vojsku

ko mu sad pa dodje Luka Visnjic?
jaksa scekic jaksa scekic 17:11 08.07.2009

Vala Vaske

ni Lazanski ga ne bi ovako napisa


Svaka cast
Aleksandar Vasović Aleksandar Vasović 10:10 09.07.2009

Re: Vala Vaske

hvala druže jakša. mada šta sam ja naspram kolege lazanskog... a tek drecuna...
BigBadWolf BigBadWolf 20:15 08.07.2009

Aman

Kakvo crno Martin-Baker sediste u Migu?! Sta, nije bilo na Wikipediji?

Btw, slazem se za ovo ostalo, ali kad pogledae ko su bili ministri odbrane u prethodnom periodu (ukljucujuci i slavujcica, tj. zeta na slavuja), ovakvo stanje u vojsci, pa samim tim i u RV nije nista iznenadjujuce.
Aleksandar Vasović Aleksandar Vasović 09:54 09.07.2009

Re: Aman

Kakvo crno Martin-Baker sediste u Migu?! Sta, nije bilo na Wikipediji?

pogledati odgovor na jedan predjasnji komentar
quickspacemantra quickspacemantra 20:21 08.07.2009

A propos Marfija...

Po jucce nam saopsstenim informacijama, pilot Randjelovich imao je 900 sati naleta u karijeri. Leti od 1985, kada je zavrssio akademiju. To iznosi 37,5h naleta godissnje, u proseku. U proteklih godinu dana imao je 24 leta i 20h naleta. A recc je o komadantu eskadrile, koji je trebalo da iste manevre u kojima je poginuo radi nad Kalissem i okolinom.

U Juzznoj Koreji prosek po pilotu (nadzvuccnih borbenih aviona) je min 134h godissnje, na Tajvanu 180h, a u najboljim vazduhoplovstvima (Izrael, USA, UK) izmedju 200 i 230h. Prosek po pilotu. Broj sati naleta za opitne, akrobatske i pilote-instruktore znatno je vechi.

Demonstracija mochi koja to nije, a ljudi ginu...


Q
Aleksandar Vasović Aleksandar Vasović 07:36 09.07.2009

Re: A propos Marfija...

Po jucce nam saopsstenim informacijama, pilot Randjelovich imao je 900 sati naleta u karijeri. Leti od 1985, kada je zavrssio akademiju. To iznosi 37,5h naleta godissnje, u proseku. U proteklih godinu dana imao je 24 leta i 20h naleta.


skroz si u pravu. smesno malo casova naleta. avion nije bicikl, pa kad jednom naucis onda znas zauvek
duchesse duchesse 09:11 09.07.2009

Re: A propos Marfija...

quickspacemantra

Demonstracija mochi koja to nije, a ljudi ginu...


Potpisujem.
Jedno je kad Putin priredi paradu, a drugo kada to radimo mi. Bilo bi smešno da nije tragično.
bauer. bauer. 22:22 08.07.2009

...

Pre svega, potpukovniku Randjelovicu slava i cast. Biti pilot mlaznog aviona, posebno tipa Mig 29 nije mala stvar. A ako je negde pogresio... greske ne prave samo oni koji ne rade nista.

Sigurno nije mnogo interesantno kada vam mlazni avioni lete iznad kuce svaki dan, ali za mene nema nista lepse od preleta mlaznog lovca u niskom letu. Svojevremeno sam vodio decu na sve aeromitinge u Batajnici i Vrscu. Ostao mi je u secanju izvesni pukovnik Kovacevic, tadasnji komandant vazduhoplovstva, verovatno teska komunjara, ali to nema veze, koji je seo u Miga 29 na tom aeromitingu, neke '96, '97 u Batajnici i tako ga je motao da je to bilo za uzivanje gledati. A moji klinci se prilepli za mene od straha od buke motora.

U Ameriku sam otisao pre bombardovanja Srbije i na aeromitinge nisam mogao da idem bar nekih cetiri ili pet godina, zvuk tih motora mi je smetao iako bombardovanje nisam doziveo. A onda je to polako iscilelo iz mene, stara ljubav se vratila i sada svakog novembra idem na Aviation Nation Airshow ovde kod mene u Nellis Air Force Base.
vishnja92 vishnja92 05:38 09.07.2009

Re: ...

dobro jutro, jack
srdjan.pajic srdjan.pajic 06:00 09.07.2009

Re: ...

bauer.
Pre svega, potpukovniku Randjelovicu slava i cast. Biti pilot mlaznog aviona, posebno tipa Mig 29 nije mala stvar. A ako je negde pogresio... greske ne prave samo oni koji ne rade nista.

Sigurno nije mnogo interesantno kada vam mlazni avioni lete iznad kuce svaki dan, ali za mene nema nista lepse od preleta mlaznog lovca u niskom letu. Svojevremeno sam vodio decu na sve aeromitinge u Batajnici i Vrscu. Ostao mi je u secanju izvesni pukovnik Kovacevic, tadasnji komandant vazduhoplovstva, verovatno teska komunjara, ali to nema veze, koji je seo u Miga 29 na tom aeromitingu, neke '96, '97 u Batajnici i tako ga je motao da je to bilo za uzivanje gledati. A moji klinci se prilepli za mene od straha od buke motora.

U Ameriku sam otisao pre bombardovanja Srbije i na aeromitinge nisam mogao da idem bar nekih cetiri ili pet godina, zvuk tih motora mi je smetao iako bombardovanje nisam doziveo. A onda je to polako iscilelo iz mene, stara ljubav se vratila i sada svakog novembra idem na Aviation Nation Airshow ovde kod mene u Nellis Air Force Base.


A jel izvode na taj miting i one "avione" sto su uhapsili od vanzemaljaca u Rozvelu? . Dobro vece komso!
bauer. bauer. 06:05 09.07.2009

Re: ...

dobro jutro, jack

hey dear
bauer. bauer. 06:08 09.07.2009

Re: ...

Dobro vece komso!

Dobro veče i tebi komšo. Nije, ovi moji lete na F-16, ali odma malo tamo iza brda u Eriji 51, negde između nas, niko ne zna šta se dešava, imaju pistu sedam milja dugu. Ko zna zašto im je potrebna? Saznaćemo jednog dana valjda?
srdjan.pajic srdjan.pajic 06:29 09.07.2009

Re: ...

bauer.
Dobro vece komso!

Dobro veče i tebi komšo. Nije, ovi moji lete na F-16, ali odma malo tamo iza brda u Eriji 51, negde između nas, niko ne zna šta se dešava, imaju pistu sedam milja dugu. Ko zna zašto im je potrebna? Saznaćemo jednog dana valjda?


Jebi ga, ja se ponadao . Kad je izasao prvi Google Earth, prvo prvcato sto sam uradio je da odma odem tamo gde je Area 51 da zdraknem sta ima. Videli su se samo pista i neke zgrade pored, nista posebno. Onda malo pored odatle mogli su se da se vide krateri od podzemnih nuklearnih eksplozija, posto je sve to Nevada Testi Site, jel' tako?. Impresivno!

A jesi gledao mozda na 60 minutes onaj prilog o tim likovima u Nellis-u, koji je ako se ne varam USAF centar iz koga se upravlja Predatorima. Pazi kakav trip: covek lepo ustane ujutro, doruckuje, procita novine, obuce uniformu, pozdravi se za zenom i decom, sedne u kola i one na posao, do te baze. Udje u klimatizovani kontejner koji unutra izgleda kao kokpit borbenog aviona, sa dzojstikom i onim stereoskopslim ekranima i cudima i krene da koka one Budimceve Talibane, daljinski, 20 iljada kilometara odatle. Bem ti sta ti je tehnologija i 21. vek! I onda ga novinar pita da li se plasi greske, jer je ipak tako daleko i bezbedno izmesten od poprista. A ova ledena "Ispod slema mozga nema" kapetancina odgovara mrkog pogleda: mi nikad ne gresimo. Doduse, malo mu je zadrhtao glas, nije da nije, mis'im se, koliko li je taj svatova zavio u crno?












bauer. bauer. 06:45 09.07.2009

Re: ...

Sad si i ti počeo ko Budimac Znaš šta ja mislim, da to ne radi taj kapetan, radio bi nečiji drugi. Garantovano. U nedostatku izbora, ja sam na neki način zadovoljniji kada to radi ovaj naš.

A pazi, postoji izvesmi Janet Air, avio kompanija koja prevozi službenike iz Las Vegasa u Mercury (ulaz u eriju 51, na šezdesetak milja odavde). Imaju četiri ili pet aviona i svaki napravi par letova ujutro i popodne. Ovde iz centra grada. Loodilo.
bauer. bauer. 07:04 09.07.2009

Re: ...

A po nekim najnovijim novinarskim izveštajima, sve aktivnosti iz te tajne baze su izmeštene na okolne, bliže i dalje, lokacije, pošto baza definitivno već odavno nije tajna, pa se eventualno samo završni radovi tamo odvijaju. Saznaćemo jednog dana? Aurora projekat, možda?
Bojan Budimac Bojan Budimac 14:55 09.07.2009

Re: ...

Sad si i ti počeo ko Budimac

Baš htedoh reći da sam ja to rekao, iskasapili bi me...
fender_bender fender_bender 23:56 09.07.2009

Re: ... sad ovo videh, pa cisto ne mogu...

... da verujem:
bauer.
..ali za mene nema nista lepse od preleta mlaznog lovca u niskom letu.

Opste je naime poznato da pravog muskarca cini uzivanje u grmljavini avionskih motora u niskom, sto nizem letu, komad minobacacke mine u stomaku, a da sluzenje vojske 'cini coveka', ili, sto se nekad govorilo 'ko nije za cara, nije ni za zenu...'
bauer.

...Ostao mi je u secanju izvesni pukovnik Kovacevic, tadasnji komandant vazduhoplovstva, verovatno teska komunjara, ali to nema veze, koji je seo u Miga 29 na tom aeromitingu, neke '96, '97 u Batajnici i tako ga je motao da je to bilo za uzivanje gledati.

Naravno, bez odrednice zvane 'teska komunjara' nista (taj je '97 morao da bude em teska i preteska, afterburning komunjara sa vektorisanim potiskom, jer je opste poznato da komunjare i avioni ne idu zajedno...)
Aman, covek napisao blog o avionskoj nesreci, a vi krenuli u dijasporicne reminiscencije o...
bauer. bauer. 06:34 10.07.2009

Re: ... sad ovo videh, pa cisto ne mogu...

Opste je naime poznato da pravog muskarca cini uzivanje u grmljavini avionskih motora u niskom, sto nizem letu,

Od toga se bar ne suši kičma i ne rastu dlake po dlanovima.


Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana

B92 / Info

Potvrđena presuda ubici iz Bečeja

Apelacioni sud u Novom Sadu potvrdio presudu Karolju Šiliju iz Bečeja od 20 godina za ubistvo kuglaša Đerđa Balzama...

Čitajte ostale članke...

B92 / Sport

DK: Troicki – Riderstet 6:4, 2:1

Viktor Troicki i Martin Riderstet igraju drugi meč okršaja između Srbije i Švedske u prvom kolu Dejvis kupa. U subotu...

Čitajte ostale članke...

B92 / Kultura

Pol Makartni na Bulevaru slavnih

Nekadašnji član grupe 'The Beatles, Pol Makartni dobio je svoju zvezdu na holivudskom Bulevaru slavnih i tako postao poslednji...

Čitajte ostale članke...

B92 / Biz

Španija: Rad na neodređeno bolji

Španska vlada usvojila je reforme tržišta rada za koje se smatra da su ključne u otvaranju novih radnih mesta i smanjenja...

Čitajte ostale članke...

B92 / English

B92 cameraman attacker gets stiffer penalty

The Court of Appeals has overturned a penalty for Milan Savatović, who was sentenced for participation in a group that attacked...

Čitajte ostale članke...

B92 / Automobili

BG: Ulice se čiste uoči novog snega

Iz “Beograd puta” saopštavaju da ekipe njihove Zimske službe nastavljaju da rade punim kapacitetom i da se...

Čitajte ostale članke...

B92 / Život

Fejsbuk je neodoljiviji od seksa?

Poslednja istraživanja pokazala su da jedna od pet devojaka smatra da je Fejsbuk bolji od seksa. Iako su mnogi bili šokirani...

Čitajte ostale članke...

B92 / Putovanja

Obiđite Beograd na Dan turističkih vodiča

Udruženje turističkih vodiča Srbije, kao član Svetske Federacije Udruženja Turističkih Vodiča (WFTGA), obeležava...

Čitajte ostale članke...