Energetsko leto još nije došlo, a ne znamo kada će...

Zorana Z. Mihajlović Milanović RSS / 30.07.2009. u 10:36

 

 „Neke stvari ostaju iste, bez obzira koliko se razni postojeći i dolazeći establišmenti trudili da ih prikažu drugačijim, naprednijim..." Radoje Domanović

Da li iver ne pada dalje od klade, ili je klada magnetski privlačna, tek sve ono što godinama osećamo  i vidimo, danas trpimo. Cena goriva na srpskim pumpama je i do 40% viša nego u nekim zemljama u okruženju, i do 20% viša nego u mnogim evrpskim državama. Gorivo u Srbiji, da ne bude zabune, nije dijamantskog porekla u odnosu na druge. Nije ni istog kvaliteta. Gorivo u Srbiji je lošijeg kvaliteta, gotovo najgoreg u regionu!

Visok procenat sumpora, aromata koji su kancerogeni..sa jedne strane uništava naše automobile, a sa druge naše zdravlje.

Nedopustivo je da osam godina naša naftna kompanija, najveća u regionu bude u gubicima, kao i da novac koji je država izdvajala (kroz višu cenu rafinerijske prerade..) a za modernizaciju rafinerija volšebno nestane. Od lošeg vazduha kako zbog aromata, tako i  korupcije, svima nam je muka. Niko nas ne može ubediti da cene derivata treba da su ove visine i onda kada je nafta 40, 70 ili kada je barel bio 150$. Nekom se digitron pokvario.

Da se kojim slučajem poslovalo domaćinski, a politički establišment vodio računa o kompaniji, a ne o udomljavanju svojih kadrova i tretiranju javnih preduzeća kao riznice za finansiranje svega samo ne samog preduzeća, gorivo bi danas bilo najvišeg kvaliteta u regionu, sa realnim cenama. Gradjani Srbije ne bi odlazili u susedne države po isto, i tako odlivali novac iz zemlje, već bi bilo obrnuto. Za gorivo, kao i mnoge druge stvari...Srbija bi bila Trgovinska i Investiciona Meka.

Ne treba zaboraviti da novi većinski vlasnik NISa neće promeniti način. Preko cene rafinerijske prerade nafte, on će sigurno pokušati da pokrije ne samo gubitak, već i da proba da modernizuje rafinerije. Strateški partner radi ono što mu nije zabranjeno. Na strani onog ko je prodavao, u toku pregovora (ako ih je uopste i bilo), i pri zaključivanju kupoprodajnog ugovora, nije bilo vizije, niti se vodilo računa o osnovnom razlogu prodaje, a to je stvaranje modernog, i profitabilnog NISa, sa proizvodima evropskog kvaliteta.  

Dodatno, pored toga što je gubitaš, NIS je i centralni slon velikog cirkusa, sa predstavljanjem svojih rezultata poslovanja za 2008.godinu. Malo je u dobitku (2,3 mlrd dinara), pa je malo u gubitku (preko 3 mlrd din), pa je puno u gubitku (8 mlrd din)...i sve to javnost saznaje u roku od 15tak dana!  To što se ne veruje izveštaju jedne od najboljih revizorskih kuća na svetu (koju je izabrala srpska strana) jedna je strana medalje. To što je NIS ostvario veoma visok gubitak u godini kada su sve naftne kompanije ostvarivale enormne profite je ona teška strana medalje, i činjenica koja  će se tek osetiti. Čini se da oni koji su radili protekle i proteklih godina su sami sebe zapetljali, i tako zapetljani ostali u sopstvnim lažima, korupciji i lošim pravilima poslovanja.

Jer šta je sa imidžom jedne zemlje, njenih političara.. ako se ovako ponašaju oni koji su vodili i vode NIS (do skora u državnom vlasništvu)? Šta to treba da donese novi revizorski izveštaj? Doneće dodatno opterećenje srpskim poreskim obveznicima, koji su platali milione evra raspisivanje tendera za privatizacionog savetnika za NIS, kao i njegov posao..(dok se jos razmišljalo da NIS ide na tender), koji su platili preko milijardu evra modernizaciju, nikad modernizovanog NISa, koji plaćaju svaki dan kroz cenu derivata neefikasnost i korupciju... I, koji će platiti i novog reviziora.

Pored toga što se prave dodatni nepotrebni troškovi, zarad političkih poena sa jedne strane, i razvodnjavanja stanja sa druge, prolazi vreme. Srbija je majstor u gubljenju vremena, posebno u energetskom sektoru.

Rezultat će sudeći po izjavama ministra biti završen do kraja septembra ove godine. Devet meseci, jedna kompanija koja treba da radi, preradjuje, trguje...nalazi se u „brlogu" laži, sa neizvesnim krajem.

Za završetak tekta, gotovo kao smešna stana istorije zvuči vest o tome da je novi strateški partner kada je ušao u NIS zatekao na zalihama...pincete!, depilatore!, 169 uvijača za trepavice!, 1000 termometara!, stotine pegli!, usisivača!, fenova!, blizu 72,000 muzičkih i video kaseta!, preko 9000 naočara za sunce!,200 muzičkih stubova!, 300 miksera!, blendera!, 700 mašina za mlevenje mesa!, 300 bicikla!, i sl...

Nije vic, to je tužna strana istorije. Zato kada predstavnici ministarstva izražavaju žalost zbog toga  što novi strateški partner planira da smeni sve kako kažu „srpske" rukovodioce, onda im treba dati da pročataju ovu vest više puta, i da se upitaju koliko su odgovorni.

Što se budućnosti tiče, onako kako je srpska strana sejala, tako će da žanje. Gorivo neće biti jefitnijie, a sačekaće se i kada će rafinerije biti dovoljno ekološki, energetski i ekonomski moderne.

Kao sistem spojenih sudova, ponašanje u Nisu, i preko NISa..odraziće se na dolazak novih investicija, kao i samih investitora u Srbiju. Ili će ih biti manje, ili će dolaziti oni koji su poznati po poslovanju u sumnjivim uslovima i okolnostima.

 



Komentari (45)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

medjutim92 medjutim92 11:04 30.07.2009

Da li je moguce..

Radoje Domanovic koristio rec establišmenti ?
dragan7557 dragan7557 11:30 30.07.2009

Re: Da li je moguce..

medjutim92
Radoje Domanovic koristio rec establišmenti ?

Ako nije reč, pojam (o kojem je reč) svakako jeste koristio.

dragan7557 cerski

Izvinjenje za skretanje sa teme.
mostarac mostarac 11:58 30.07.2009

Hm

40% visa cena!
Al se gadjamo brojevima!
Lionsgate Lionsgate 12:26 30.07.2009

Re: Hm

40% visa cena!
Al se gadjamo brojevima!

Cene u okolini i Evropi
blue rider blue rider 12:20 30.07.2009

Ne zelim da budem zlonameran

Ali NIS je mogao i ranije da bude privatizovan. I Rafinerije modernizovane. Napr dok je blogerka bila savetnica za energetiku gdina Labusa. Ali nije. I tada se isto radilo kao i sada, i kao sto ce, na nasu zalost, biti radjeno i u buducnosti, bez obzira ko je na vlasti.

Uvek se javi neki visi cilj, da li socijala, da li Kosovo, levo desno, nesto sto opravdava nastavak vec vidjenog. I sve politicke grupacije "imaju razumevanje" kad treba.

Re: Ne zelim da budem zlonameran

Ali NIS je mogao i ranije da bude privatizovan. I Rafinerije modernizovane

Slazem se. I mogao je i trebalo je. Ako se secate, bilo je mnogo zainteresovanih za NIS, pa su onda tadasnja rukovodstva NISa probala da stvaraju kojekava strateska partnerstva sa raznim, bas raznim...Da bi se sprecilo rasparcavanje NISa, dogovoreno je 2005., godine, da NIS ide na tender, (upravo u periodu koji pominjete), zbog cega je raspisan tender za privatizacionog savetnika za NIS, on na javnom konkursu izabran, radio i dao svoje misljenje, koje je Vlada PRIHVATILA. NIS je trebalo u etapama da se vlasnicki transformise..i to 49% da se proda.. Na zalost, iako je tadasnja vlada prihvatila predlog, ..nova Vlada koja je dosla..ne samo da odluku prethodne nije ponistila (cime bi pokazala bar svoju odgovornost i ozbiljnost)..vec je krenula u dogovore oko direktne prodaje.... Izgubljeno vreme, novac..sve.. Da li bi prosli bolje ili ne na tenderu..sada je prica o tome sta bi bilo, kad bi bilo..
Danas smo tu gde jesmo..i ako smo vlasnici tih 49% danas NISa, onda o tome mora da se vodi racuna, na pravi nacin..kada to vec nije u prethodnom periodu..
Najava NISa da prvo trazi rast rafinerijske cene prerade, cime ce nestati ono malo privatnog sektora.., pa danas najava monopola na evrodizel..cime ce se istisnuti igraci poput MOla, OMv, Hellenika...je pravo strateskog partnera... ali je pitanje Sta rade nadlezni..? Ako se zalazemo za konkurenciju, trziste..koje treba da nam da onosvno kvalitet, i realne cene, ako se zlazemo za evrospke standrade..sta je onda ovo? koja je to poruka?
vishnja92 vishnja92 23:46 31.07.2009

Re: Ne zelim da budem zlonameran

Ali NIS je mogao i ranije da bude privatizovan. I Rafinerije modernizovane. Napr dok je blogerka bila savetnica za energetiku gdina Labusa. Ali nije.

rankot rankot 08:14 03.08.2009

Re: Ne zelim da budem zlonameran

Zorana Z. Mihajlović Milanović
Na zalost, iako je tadasnja vlada prihvatila predlog, ..nova Vlada koja je dosla..ne samo da odluku prethodne nije ponistila (cime bi pokazala bar svoju odgovornost i ozbiljnost)..vec je krenula u dogovore oko direktne prodaje.... Izgubljeno vreme, novac..sve.. Da li bi prosli bolje ili ne na tenderu..sada je prica o tome sta bi bilo, kad bi bilo..


Има ли места овде за кривичну одговорност, ако Влада није поништила одлуку претходне, а поступила је другачије? На крају, зашто БАШ НИКО још увек није у затвору због таквог пословања НИС-а?
drug.clan drug.clan 13:24 30.07.2009

ee

Gradjani Srbije ne bi odlazili u susedne države po isto, i tako odlivali novac iz zemlje, već bi bilo obrnuto.


Te pare se svakako odlivaju sto kroz kupovinu nafte i derivata u inostranstvu sto kroz razne kiparske i svajcarske transakcije ili sumanutu potrosnju za inostrane kicerajske krpice uzasnog kvaliteta koje se u srbiji prodaju kao alva i po najvecim cenama u evropi.

Problem je sto drzava nema prihode kroz takse na gorivo a ne sto se pare odlivaju u inostranstvo.

Sto se privatizacije tice drzava nije trebala uopste da privatizuje NIS vec je trebala da poveca takse i ogranici cenu goriva i tako bolje puni budzet. NIS kao drzavno preduzece ne mora da ostvaruje profit vec da omoguci drzavi kontrolu i naplatu taksa na gorivo.

Ono sto mene brine u energetici je sta ce vlada uraditi po pitanju EPS-a koji treba u srednjorocnoj buducnosti da odigra kljucnu energetsku ulogu u zemlji. Ukoliko se sada uloze neophodna sredstva u elektroprivredu Srbija na duze staze moze steci mnogo ekonomskih prednosti u odnosu na neke delove evrope.

Za 20 godina fabrike se nece otvarati na mestima sa jeftinom radnom snagom vec na mestima sa jeftinom energijom pre svega elektricnom.
dragan7557 dragan7557 14:12 30.07.2009

Re:Island

Za 20 godina fabrike se nece otvarati na mestima sa jeftinom radnom snagom vec na mestima sa jeftinom energijom pre svega elektricnom

Ne za dvadeset godina već pre dosta godina. Tipičan primer Island gde su zbog jevtine energije čitavi delovi ostrva pretvoreni u uzasavajući horor . Naselili su se veliki probisveti pardon mega potrošači energije a čitavi delovi ostrva više podsećaju na marsovske nego na zemaljske.

Stravi i užasu nigde kraja, kao i naleti skakavaca po Africi jedina razlika je skakavci uzimaju hranu a ovi profit i ekstra profit.

dragan7557 cerski

Re: ee

Ono sto mene brine u energetici je sta ce vlada uraditi po pitanju EPS-a koji treba u srednjorocnoj buducnosti da odigra kljucnu energetsku ulogu u zemlji. Ukoliko se sada uloze neophodna sredstva u elektroprivredu Srbija na duze staze moze steci mnogo ekonomskih prednosti u odnosu na neke delove evrope.

Drzava je nekoliko puta jasno rekla..nema privatizacije EPSa. To je njen stav, i njeno pravo (nije ga bas objasnila..). Medjutim, ako ne bude uradila ono sto vec ne cini godinama, a to je sa jedne strane uredi EPS, a sa druge strane dozvoli upliv privantih proizvodjaca elektricne energije - ne samo da nece biti dovoljno energije, vec ce to biti lose za sam EPS, ta kompanija ce kao i danas Srbijgas na primer..biti na ivici egzistencije. On je danas u problemima, ne zbog niske cene el energije, sto vole da kazu, vec zbog nedomacinskog poslovanja, ali i nemanja petlje ni jednog ministra da donesu vazne odluke, i iza njih stanu..od izgradnje novih objekata, iskoriscavanja potencijala..i sl
Nisam sigurna da se razmislja o energetskog bezbednosti drzave Srbije kada se daju izjave, da se EPS nece vlasnicki transformisati, koliko mislim da je to jos jedno javno preduzece koje je preostalo kao drzavno, i u kojem mogu da se udome razni, i da se preko njega finansiraju jos razniji..Interesi su usko stranacki, a ne drzavni, rekla bih.
Lionsgate Lionsgate 20:36 30.07.2009

Matematika je chudooo...

-
On je danas u problemima, ne zbog niske cene el energije, sto vole da kazu, vec zbog nedomacinskog poslovanja, ali i nemanja petlje ni jednog ministra da donesu vazne odluke, i iza njih stanu..od izgradnje novih objekata, iskoriscavanja potencijala.


Cena nije zanemarljiv problem, naprotiv. Cena za prosecnog potrosaca iz grupe 4.2.2 (bez limitatora, dvotarifno brojilo, oko 1800kWh mesecna potrosnja) je 6.25 din/kWh ili 0.067 c/kWh (euro centi), u susednim zemljama je cena sledeca: Hrvatska-0.076, Slovenija-0.0877, Rumunija-0.0855, Madjarska-0.1019 c/kWh, samo je u Bugarskoj (Kozloduj, Kozloduj...) jeftinije. Godisnja proizvodnja EPS-a je 35200 GWh pa bi sa povecanjem cene kWh za samo 1 eurocent (bio bi opet medju najjeftinijima u Evropi) EPS zaradio dodatnih 352 miliona jurica... malo li je, vise nego sto kosta redovan godisnji remont u skoro svim hidroelektranama. Ali izbori u Srbiji su cesti a nase Vlade se kunu da su socijalne vlade...
Doctor Wu Doctor Wu 21:33 30.07.2009

Re: Matematika je chudooo...

Godisnja proizvodnja EPS-a je 35200 GWh pa bi sa povecanjem cene kWh za samo 1 eurocent (bio bi opet medju najjeftinijima u Evropi) EPS zaradio dodatnih 352 miliona jurica.

Da, ali pazi, najmanje 60% te energije (znači negde oko 20TWh) se potroši na grejanje loše zaptivenih kuća i stanova. Boljom izolacijom kuća to bi moglo da se smanji na 40% ukupne godišnje proizvodnje (tj na oko 14TWh godišnje) koliko je to, otprilike, u nekoj Švici ili Nemačkoj (koje su čak i nešto hladnije od nas). To znači da bi samo boljim zaptivanjem Srbija za 4 godine praktično izgradila jednu elektranu (ako pretpostavimo da je iskorišćenost kapaciteta 50%) tj energiju koju sada troši na grejanje bi mogla da proda, investira, whatever u svakom slučaju da nađe pametniju namenu od grejanja ulica (na šta se svodi grejanje loše izolovanih stanova i kuća). Da i ne pominjemo ove gadgete koje reklamira dole background noise.
Lionsgate Lionsgate 22:38 30.07.2009

Re: Matematika je chudooo...

Da, ali pazi, najmanje 60% te energije (znači negde oko 20TWh) se potroši na grejanje loše zaptivenih kuća i stanova

Dotture, to je vise drzavni problem nego EPS-ov, drzava treba da daje raznorane subvencije na "zelenu"gradnju i da maksimalno cenama globi rasipnike energije... znaci da cene elektricne energije za one koji probiju neke limite bude papreno skupa odnosno da se na taj nacin nateraju da ulazu u tehnologije (termoizolacije, drugaciji nacini grejanja) a ne u "porez na luxuz". Slazem se da bi ustede bile ogromne i da bi Srbija sa sadsnjim nivoom proizvodnje elekt.energije imala velike viskove za izvoz tj. bili bi balkanska Norveska ali... ali da bi se to postiglo potrebne su godine (decenije?) i ogromna sredstva. A jedini nacin da se Srbi uteraju u red i da ne rasipaju energiju su packe (shamari) po dzepu i zato ne razumem one koji se zalazu za socijalne cene elektricne energije.

Ono sto su nekada zvali uza Srbija se raubuje do nevidjenih razmera ( povrsinski kopovi u Lazarevcu, Vreocima, Drmnu, devastiraju se celi krajevi zbog akumulacija, menja mikroklima, zagadjuju sumpornim jedinjenjima svi koji su niz vetar) a onda se tako dobijena vrednost em proda jeftino em se nestedimice rasipa... ionako nije moje, drzavno je je deviza koja je duboko usadjena u prosecnog stanovnika Srbije.
drug.clan drug.clan 22:43 30.07.2009

Re: Matematika je chudooo...

Da, ali pazi, najmanje 60% te energije (znači negde oko 20TWh) se potroši na grejanje loše zaptivenih kuća i stanova.



Ne ide ni priblizno toliko elektricne energije za grejanje da bi se rasulo 60% ukupne "proizvodnje".

Rasipa se uglavnom energija za grejanje (uglavnom prirodni gas sto kroz toplane, sto direktno u domacinstvima). Ovo je jos strasnije jer je gas skuplji i skoro sav uvozimo.
Doctor Wu Doctor Wu 23:14 30.07.2009

Re: Matematika je chudooo...

Ono sto su nekada zvali uza Srbija se raubuje do nevidjenih razmera ( povrsinski kopovi u Lazarevcu, Vreocima, Drmnu, devastiraju se celi krajevi zbog akumulacija, menja mikroklima, zagadjuju sumpornim jedinjenjima svi koji su niz vetar) a onda se tako dobijena vrednost em proda jeftino em se nestedimice rasipa... ionako nije moje, drzavno je je deviza koja je duboko usadjena u prosecnog stanovnika Srbije.

Da, to je strašno. Izmeštaju se reke (Kolubara), cela Šumadija oko Lazarevca je potpuno prekopana, liči na Mesečevu površinu. Čujem da planiraju otvaranje površinskog kopa od 200 metara (toliko su duboko naslage lignita, preko 200m peskova i glina iznad). I sve to zašto? Da bi se grejale ulice Beograda, Novog Sada, Niša i Kragujevca. Nigde valjda u svetu, osim u Americi, nema tolikog razbacivanja energije. Negde sam čitao da je struktura potrošnje struje u Srbiji veoma bliska onoj u Kaliforniji. Po meni, svu decu treba voditi na ekskurziju do polja Tamnava, i tamo im, nekog zimskog dana, usred onog blata, treba reći: E, sve ovo mora da se raskopa da bi vi mogli večeras da se grejete kući.

I da, naravno, slažem se da je jedini mehanizam lova. Ima neke budale (da ih ne imenujem sada) koje me ovde prozivaju kao neoliberala, ali činjenica je da ljude možeš naučiti pameti jedino ako ih udariš po džepu.

A ovo
ionako nije moje, drzavno je

Srbima kao da je upisano u genetski kod.
medjutim92 medjutim92 09:24 31.07.2009

Re: Matematika je chudooo...

Lionsgate
Godisnja proizvodnja EPS-a je 35200 GWh pa bi sa povecanjem cene kWh za samo 1 eurocent (bio bi opet medju najjeftinijima u Evropi) EPS zaradio dodatnih 352 miliona jurica... malo li je, vise nego sto kosta redovan godisnji remont u skoro svim hidroelektranama. Ali izbori u Srbiji su cesti a nase Vlade se kunu da su socijalne vlade...


Nesposoban gazda jedino povecanjem cena moze da namakne pare.

Nije problem samo u godisnjoj proizvodnji, vec i u onome sto se stvarno naplati. Gubici u mrezi u Srbiji su na mnogo visokom nivu, valjda se preko 30% struje ne naplati (u Bosni i Makedoniji ide do 40-45%). Nek naplate struju onima koji ne placaju i nek poskidaju divlje prikljucke na mrezu, i dobice vise od tog jednog centa, a svako dalje poskupljenje za jedan cent ce doneti dosta vise nego sada.

O efikasnoj proizvodnji struje da ne govorimo..
Lionsgate Lionsgate 10:04 31.07.2009

Re: Matematika je chudooo...

Nesposoban gazda jedino povecanjem cena moze da namakne pare.

Sposoban gazda ce tesko da bude socijalna ustanova kad su toliko veliki novci u pitanju... za stotinak miliona vise je od te razlike u ceni od 1 eurocent na godisnjem nivou prodat NIS, samo poredjenja recimo. Cifre od +350 miliona jurica se ni daleko mocnije drzave ne odricu.

Nije problem samo u godisnjoj proizvodnji, vec i u onome sto se stvarno naplati. Gubici u mrezi u Srbiji su na mnogo visokom nivu, valjda se preko 30% struje ne naplati (u Bosni i Makedoniji ide do 40-45%). Nek naplate struju onima koji ne placaju i nek poskidaju divlje prikljucke na mrezu, i dobice vise od tog jednog centa, a svako dalje poskupljenje za jedan cent ce doneti dosta vise nego sada.


Problem naplate je takodje socijalno-izborna kategorija, elektrodistribucije vrlo dobro znaju gde su najvece kradje (recimo na podrucju koje pokriva zemunsko-novobeogradski pogon EDB-a je najvece "maznjavanje" na podrucju Batajnice, Busija, Ugrinovaca - ali setite se, nedavno su bili izbori na istoj teritoriji), zna se ko su najveci duznici u privredi (gde ces da mu blokiras racun i na ulici stvoris strajkace protiv partija na vlasti) ali se nista ozbiljno ne preduzima... malo pa malo krenu neke akcije zastrasivanja sechom, krene to pa utihne.
Inace gibici u distributivnom

Inace dug potrosaca EPS-u je 49 milijardi dinara, strasna cifra, cifra od koje bi moglo toliko toga da se uradi,,,
Doctor Wu Doctor Wu 16:53 31.07.2009

Re: Matematika je chudooo...

Evo, sad sam našao podatak, prema ovom izvoru prosečna potrošnja struje u svetu je nešto ispod 300 W/glavi. Iako na istoj strani piše da je srpska potrošnja struje 386W/glavi ja ipak više verujem Lionu negi Ciji pa na osnovu gornjeg podatka ispada da je srpska potrošnja negde oko 480W/glavi. Što je za 60% veće od svetskog proseka. Meni se čini da bi nama cilj trebalo da budu ciganske zemlje koje su slične nama: Grčka, Portugal, Španija, Italija (potrošnja od 550-680W/glavi).

Inače, pored pokazatelja odstupanja temperature od neke normale, W/h nije loš ni kao mera stvarnog bogatstva nekog društva: mereno ovim kriterijumom, USA je tek 10. zemlja sveta po bogatstvu. Ispred nje su skoro sve skandinavske zemlje (sa izuzetkom Danske, koja je poznata kao izuzetno efikasna po proizvodnji i potrošnji struje), Kanada, pa Katar (!), Kuvajt (!!) i Luksemburg (a tu je i još par tax havena, Bermuda i Lihtenštajn).
drug.clan drug.clan 18:28 31.07.2009

Re: Matematika je chudooo...


Doctor Wu

Inače, pored pokazatelja odstupanja temperature od neke normale, W/h nije loš ni kao mera stvarnog bogatstva nekog društva: mereno ovim kriterijumom, USA je tek 10. zemlja sveta po bogatstvu. Ispred nje su skoro sve skandinavske zemlje (sa izuzetkom Danske, koja je poznata kao izuzetno efikasna po proizvodnji i potrošnji struje), Kanada, pa Katar (!), Kuvajt (!!) i Luksemburg (a tu je i još par tax havena, Bermuda i Lihtenštajn).


Mislim da to nije dobra mera bogatstva: severne zemlje trose vise zato sto je hladno a raspolazu sa mnogo hidro i drugih obnovljivih potencijala pa se greju na stuju, arapi zato sto je jako toplo pa moraju da hlade, kao i ove "ciganske" zemlje koje si naveo, ove male nemaju mesta za stovariste uglja ili nafte pa i one moraju na moraju na struju,

Srbija bi trebalo da smanji ukupnu potrosnju energije ali bi iz obnovljivih izvora trebala da poveca potrosnju elektricne energije na ustrb nafte i gasa.
Doctor Wu Doctor Wu 18:44 31.07.2009

Re: Matematika je chudooo...

Mislim da to nije dobra mera bogatstva: severne zemlje trose vise zato sto je hladno a raspolazu sa mnogo hidro i drugih obnovljivih potencijala pa se greju na stuju, arapi zato sto je jako toplo pa moraju da hlade

Ja pišem za pismene ljude koji umeju da pročitaju napisano, a gore lepo piše
...pored pokazatelja odstupanja temperature od neke normale...

Pored toga, ima sijaset zemalja u jako toplim regionima sveta (u hladnim nešto manje) sa neuporedivo manjom potrošnjom el. energije. Sve se može pročitati na linku koji sam ostavio, uostalom. Za pametnog čoveka i komarac muzika.
Srbija bi trebalo da smanji ukupnu potrosnju energije ali bi iz obnovljivih izvora trebala da poveca potrosnju elektricne energije na ustrb nafte i gasa.

Dobro, znamo da prodaješ solarne ćelije, ali Srbija oko 70% svoje energije obezbeđuje iz uglja što je u okvirima nekih svetskih standarda. Moglo bi malo više iz hidroelektrana (pogotovu kad se malo više integrišemo sa našom braćom iz Republike Srpske), moralo bi da se poradi na filterima i tretiranju pepela i čađi, kotlovi da se srede i cevi pritegnu i zavare ali to je to. Struja iz vetra & sunca meni sve više na hohštaplerske priče trgovačkih putnika. Ako toliko veruješ u solarnu energiju, što ne počneš sam da je proizvodiš, nemoj druge terati. Lazarević i Hamović (a i Đukanović, ako u međuvremenu ne padne) će te oberučke dočekati. Sećaš se šta sam ti rekao: ništa kao lični primer...
drug.clan drug.clan 19:28 31.07.2009

Re: Matematika je chudooo...

Doctor Wu
Mislim da to nije dobra mera bogatstva: severne zemlje trose vise zato sto je hladno a raspolazu sa mnogo hidro i drugih obnovljivih potencijala pa se greju na stuju, arapi zato sto je jako toplo pa moraju da hlade

Ja pišem za pismene ljude koji umeju da pročitaju napisano, a gore lepo piše
...pored pokazatelja odstupanja temperature od neke normale...

Pored toga, ima sijaset zemalja u jako toplim regionima sveta (u hladnim nešto manje) sa neuporedivo manjom potrošnjom el. energije. Sve se može pročitati na linku koji sam ostavio, uostalom. Za pametnog čoveka i komarac muzika.

Izgleda da ipak ti ne umes da citas: kada uracunas ta odstupanja temperature ne dobijes nista iz informacije o potrosnji struje (bar ne za drzave koje si ti naveo kao primer). (ajd uporedi Bugarsku i Italiju (ili Spaniju) na osnovu ovih podataka)
Moze da se korsiti za poredjenje bogatstva Haitija i Portorika ali za to poredjenje ti ne treba podatak o potrosnji struje vec podatak o prljavoj rasnoj politici.

Ti podaci (W/h/capita) mnogo vise govore o rasipnistvu, aroganciji, niskoj ekoloskoj svesti i svesti o buducnosti drzava a ne o njihovom bogatsvu. U mracno vreme hladnog rata bas ti podaci su se koristili za meru industrijalizacije (i to cesce na mrskom ti istoku).


Dobro, znamo da prodaješ solarne ćelije, ali Srbija oko 70% svoje energije obezbeđuje iz uglja što je u okvirima nekih svetskih standarda. Moglo bi malo više iz hidroelektrana (pogotovu kad se malo više integrišemo sa našom braćom iz Republike Srpske), moralo bi da se poradi na filterima i tretiranju pepela i čađi, kotlovi da se srede i cevi pritegnu i zavare ali to je to. Struja iz vetra & sunca meni sve više na hohštaplerske priče trgovačkih putnika. Ako toliko veruješ u solarnu energiju, što ne počneš sam da je proizvodiš, nemoj druge terati. Lazarević i Hamović (a i Đukanović, ako u međuvremenu ne padne) će te oberučke dočekati. Sećaš se šta sam ti rekao: ništa kao lični primer...



Ja ne prodajem solarne panele, lose si cuo i/ili razumeo, ali iz tvog stava prema svim naprednim oblicima energije osim fosilnih rekao bi da imas koristi od naftnog biznisa.

Moja vera u solarnu energiju je bazirana na zdravom razumu i pogledu u buducnost dalju od sopstvenog postojanja a ne na licnom i klasnom interesu kao sto je to slucaj sa tvojom/im "ignorance" (za ovo ne postoji srpska rec).

"Antropogeno globalno otopljavanje" je po mom misljenju laz smisljena da se bogati manipulatori nafatiraju jos vise ali ogranicenost resursa i uzasna cena nafte (ne samo u dolarima vec i u ljudskim zivotima) je vise nego dovoljan razlog da se rascisti sa naftom sto pre.
milojko92 milojko92 14:21 30.07.2009

Mitovi i verovanja

Cena goriva na srpskim pumpama je i do 40% viša nego u nekim zemljama u okruženju, i do 20% viša nego u mnogim evrpskim državama.
Ovo moze da izjavi samo neko ko kolima nije u skorije vreme putovao nigde van Srbije.
Cena goriva u Srbiji je niza nego u Sloveniji, Nemackoj, Italiji, Francuskoj, UK, Holandiji, Danskoj... Spisak je poduzi. Od nekih od nabrojanih zemlja i za vise od 20%. Za 2-3% je visa nego u Hrvatskoj i Madjarskoj, za oko 10% nego u Bosni i Makedoniji, za oko 20% nego u Bugarskoj i Rumuniji.

Plus cena goriva u Srbiji je visa samo i iskljucivo usled vestackog odrzanja kursa dinara tokom "sezone gastarbajtera".

Ne bi bilo lose da se prvo informisete pre nego pocnete da iznosite ovakve informacije.

Edit: Sto se tice kvaliteta, i to je upitno, tj. kvalitet uopste nije toliko los koliko se cesto istice. Bezolovni benzin je mnoogo boljeg kvaliteta nego rumunski ili bugarski. O bosanskom da i ne govorimo. Novi evro 5 dizel je odlicnog kvaliteta i u potpunosti se moze porediti sa najkvalitetnijim dizelom iz Nemacke, Francuske, Holandije, UK...

Re: Mitovi i verovanja

Edit: Sto se tice kvaliteta, i to je upitno, tj. kvalitet uopste nije toliko los koliko se cesto istice.

Mnogo je proizvoda koji izlaze iz rafinerije, pored toga oni kojima je to posao rade i analize kvaliateta, oni drugi analize cena..., da ne govorimo o skoku tih istih cena u poslednjih godinu dana..i nacinu njihovog obracuna..i sl
Uvek se mogu naci zemlje i koje imaju i skuplje derivate, naravno, ali se mogu naci i one druge... Ako se tome doda los kvalitet, onda smo mi skuplji i od onih zemalja koje vi navodite da imaju vise cene...
Cinjenica da je kvalitet veoma los, i da bolji ne moze da izadje iz srpskih rafinerija, i nece moci dokle god se ne budu modernizovale. ...
dragan7557 dragan7557 15:08 30.07.2009

Re: Mitovi i verovanja

Plus cena goriva u Srbiji je visa samo i iskljucivo usled vestackog odrzanja kursa dinara tokom "sezone gastarbajtera".

Što predstavlja osim namerne diskriminacije i bezobranu i drsku drumsku (i drugu) pljačku ove grupe stanovništva koju
država smatra svojim podanicima za guljenje i pored toga što su najveći i možda i jedini investitori jedne propale ekonomije. Nije citat iz gazda Dinkićeve Ekonomika destrukcije.

dragan7557 cerski
milojko92 milojko92 15:13 30.07.2009

Re: Mitovi i verovanja

Zorana Z. Mihajlović Milanović
Mnogo je proizvoda koji izlaze iz rafinerije, pored toga oni kojima je to posao rade i analize kvaliateta, oni drugi analize cena..., da ne govorimo o skoku tih istih cena u poslednjih godinu dana..i nacinu njihovog obracuna..i sl
Uvek se mogu naci zemlje i koje imaju i skuplje derivate, naravno, ali se mogu naci i one druge... Ako se tome doda los kvalitet, onda smo mi skuplji i od onih zemalja koje vi navodite da imaju vise cene...
Cinjenica da je kvalitet veoma los, i da bolji ne moze da izadje iz srpskih rafinerija, i nece moci dokle god se ne budu modernizovale. ...
Ne sumnjam da znate kakav je kvalitet goriva koje izlazi iz nasih rafinerija. Takodje ne sumnjam uopste da ima svega i svacega jaako loseg kvaliteta. Ali, nisu sve stvari toliko crne i uopste ne vidim potrebu da ih zacrnjujete jos vise.

Konkretan primer jeste euro 5 dizel koji izlazi iz novosadske rafinerije i koji zaista odgovara standardu EN 590 i ima 10ppm sumpora i koji nije nista losiji od euro 5 dizela koji se proizvodi bilo gde u zemljama zapadne Evrope. Dakle u srpskim rafinerija jeste moguce proizvesti kvalitetno gorivo. Druga je stvar ako tvrdite da gorivo ne ispunjava standard i da su analize koje se za njega rade lazne. Ja ipak ne bih isao toliko daleko ukoliko nemam konkretne dokaze za to.
milojko92 milojko92 15:16 30.07.2009

Re: Mitovi i verovanja

dragan7557
Plus cena goriva u Srbiji je visa samo i iskljucivo usled vestackog odrzanja kursa dinara tokom "sezone gastarbajtera".

Što predstavlja osim namerne diskriminacije i bezobranu i drsku drumsku (i drugu) pljačku ove grupe stanovništva koju
država smatra svojim podanicima za guljenje i pored toga što su najveći i možda i jedini investitori jedne propale ekonomije. Nije citat iz gazda Dinkićeve Ekonomika destrukcije.
Jednom i ja da se slozim sa necim sto ti napises. Vidim bice danas nevremena u Srbiji...
drug.clan drug.clan 16:04 30.07.2009

Re: Mitovi i verovanja

dragan7557
Plus cena goriva u Srbiji je visa samo i iskljucivo usled vestackog odrzanja kursa dinara tokom "sezone gastarbajtera".

Što predstavlja osim namerne diskriminacije i bezobranu i drsku drumsku (i drugu) pljačku ove grupe stanovništva koju
država smatra svojim podanicima za guljenje i pored toga što su najveći i možda i jedini investitori jedne propale ekonomije. Nije citat iz gazda Dinkićeve Ekonomika destrukcije.

dragan7557 cerski


Orobljavanje jedinih "investitora" koji su samo kroz bankarske doznake u srbiju prosle godine ubacili preko 3.6 milijardi dolara. Ako se na ovo doda bar jos toliko u kesu neformalnim kanalima "po nekome" i tokom poseta i par stotina miliona u direktnim investicijama ispadne da je dijaspora najveca privredna grana Srbije prema kojoj se drzava odnosi kao prema....
dexter92 dexter92 17:35 30.07.2009

Re: Mitovi i verovanja

Orobljavanje jedinih "investitora" koji su samo kroz bankarske doznake u srbiju prosle godine ubacili preko 3.6 milijardi dolara. Ako se na ovo doda bar jos toliko u kesu neformalnim kanalima "po nekome" i tokom poseta i par stotina miliona u direktnim investicijama ispadne da je dijaspora najveca privredna grana Srbije prema kojoj se drzava odnosi kao prema....

hehe...to znaci da dijaspora hipoteticki moze da srusi svaki rezim u Srbiji, samo prestane da salje lovu
Na sta li se potrose tolke pare...verovatno na najosnovnije stvari - hrana, racuni..
milojko92 milojko92 17:50 30.07.2009

Re: Mitovi i verovanja

dexter92
Na sta li se potrose tolke pare...verovatno na najosnovnije stvari - hrana, racuni..
Usluge prijatelju, usluge...a ostatak ide u stek.
drug.clan drug.clan 19:13 30.07.2009

Re: Mitovi i verovanja

dexter92
Orobljavanje jedinih "investitora" koji su samo kroz bankarske doznake u srbiju prosle godine ubacili preko 3.6 milijardi dolara. Ako se na ovo doda bar jos toliko u kesu neformalnim kanalima "po nekome" i tokom poseta i par stotina miliona u direktnim investicijama ispadne da je dijaspora najveca privredna grana Srbije prema kojoj se drzava odnosi kao prema....

hehe...to znaci da dijaspora hipoteticki moze da srusi svaki rezim u Srbiji, samo prestane da salje lovu
Na sta li se potrose tolke pare...verovatno na najosnovnije stvari - hrana, racuni..


Pa izgleda da bi mogli da ruse da su organizovani ali te posto te pare idu uglavnom uzoj familiji onda je tesko zbog rusenja vlasti drzati familiju gladnom.

Vecinom pare koje nisu inostrane penzije idu na pomoc porodici (deci i roditeljima) i na izgradju velelepnih kuca ili kupovinu stanova za penzionerske dane. Sto se steka tice nije valjda neko lud da drzi pare u steku u srbiji ako vec zivi u zemljama gde drzave garantuju i po 250000 uloga.
Sepulturero Sepulturero 20:53 30.07.2009

Re: Mitovi i verovanja

Ако је динар прецењен за, отприлике, 50% то значи да је држава Србија оробила своју дијаспору за 1,8 милијарди долара. А да би то постигла позајмила је од ММФ како би се курс и даље вештачки држао и тиме нас још дубље гурнула у дужничко ропство.

Али не будимо неправедни, овај курс не служи само за пљачкање гастарбајтера већ и за одржавање социјалног мира јер шта би се догодило са свим кредитима који су везани за стране валуте ако би динар девалвирао за 50%?

А како ли би тек пукнули сви тајкуни на челу са Мишковићем који такође дугују у еврима, швајцарцима, доларима, фунтама, итд.итд.
Doctor Wu Doctor Wu 21:03 30.07.2009

Re: Mitovi i verovanja

шта би се догодило са свим кредитима који су везани за стране валуте ако би динар девалвирао за 50%?

А како ли би тек пукнули сви тајкуни на челу са Мишковићем који такође дугују у еврима, швајцарцима, доларима, фунтама, итд.итд.

Ništa, poverilac (austrijska, tj EU banka) bi zabeležila default koji bi morala da pokrije iz nekih drugih izvora. Pošto bi devalvacija svih valuta u Istočnoj Evropi presušila sve potencijalne izvore, Austrija i Švajcarska, preko kojih je najviše para ušlo u Istočnu Evropu, a koje su garanti svojih banaka bi bankrotirale (kao što je bankrotirao Island). Zbog toga se smatra da je posle američke sada na redu druga subprime kriza, koja je po razmerama još i veća. Treba pratiti šta će se dešavati sa evrom, jer ako se bude primenio američki (odnosno Slobin) scenario, onda će da počne masovno štampanje pare, i evro će vrlo brzo početi da gubi vrednost.
drug.clan drug.clan 22:18 30.07.2009

Re: Mitovi i verovanja

Doctor Wu
шта би се догодило са свим кредитима који су везани за стране валуте ако би динар девалвирао за 50%?

А како ли би тек пукнули сви тајкуни на челу са Мишковићем који такође дугују у еврима, швајцарцима, доларима, фунтама, итд.итд.

Ništa, poverilac (austrijska, tj EU banka) bi zabeležila default koji bi morala da pokrije iz nekih drugih izvora. Pošto bi devalvacija svih valuta u Istočnoj Evropi presušila sve potencijalne izvore, Austrija i Švajcarska, preko kojih je najviše para ušlo u Istočnu Evropu, a koje su garanti svojih banaka bi bankrotirale (kao što je bankrotirao Island). Zbog toga se smatra da je posle američke sada na redu druga subprime kriza, koja je po razmerama još i veća. Treba pratiti šta će se dešavati sa evrom, jer ako se bude primenio američki (odnosno Slobin) scenario, onda će da počne masovno štampanje pare, i evro će vrlo brzo početi da gubi vrednost.



To je jedini scenario za koji znaju, a znaju i da je katasrofalan ali kao da ne mare (ima primera dosta a argentina bi bila jedan od najboljih u skorije vreme)

Ja mislim da ce evropljani "zataskati" stvar za neko vreme (a i ameri ostatak svog problema) zbog psiholoskih razloga pa ce opet udar da naidje za jedno tri godine - bice "double L shaped depresion"


Tokom ovih vremena najbolje je biti duzan.
Doctor Wu Doctor Wu 22:30 30.07.2009

Re: Mitovi i verovanja

mislim da ce evropljani "zataskati" stvar za neko vreme (a i ameri ostatak svog problema) zbog psiholoskih razloga pa ce opet udar da naidje za jedno tri godine - bice "double L shaped depresion"

Pa dobro, kupovina vremena je stara, dobro oprobana taktika, koju su same američke banke primenile još 80-tih kad je pukla Latinska Amerika. To je, međutim, moguće kad je kriza relativno lokalna. Ali, ovo što sad imamo je globalna kriza i Evropa, ako ne reši pitanje "loših" dugova, rizikuje da izgubi investitore (ko je blesav da investira u Credit Suisse ili UBS, da ne pominjem ove austrijske i nemačke banke). Jer, investitora nema previše. Tu su, što bi rekao Drašković: Kinezi, Kinezi i opet Kinezi.
Tokom ovih vremena najbolje je biti duzan

Naravno, to je stara stvar: kad ti dugujem 100 dolara onda je to samo moj problem. Kad ti dugujem 100K dolara onda je to zajednički problem, ali kad ti dugujem 100 milijardi dolara onda je problem- isključivo tvoj. To se zove rizik i, između ostalog, zbog toga banke naplaćuju kamate.
dexter92 dexter92 11:05 31.07.2009

Re: Mitovi i verovanja

Izvinjavam se autoru bloga na offtopicu, ali kad je vec krenula diskusija..
Nisam najbolje pokapirao sta znaci stand by aranzman sa mmf-om.
To su pare koje se koriste navodno za ocuvanje deviznih rezervi, a mi devizne rezerve trosimo na ocuvanje kursa dinara. To znaci da cemo za 2 godine potrositi tih 3 milijarde dolara da bi odrzali dinar na 90?
Opet, od toga korist imaju samo duznici, dakle oni koji su npr. uzeli kredit za stanove i firme koje su uzele kredite jer bi oni popucali da evro ode na nekih 150-180 din.
Ali ce zato dug ocigledno biti zajednicki, to ce biti dug svih gradjana Srbije narocito buducih generacija.
Takodje korist imaju strane banke koje mogu i dalje da plasiraju novac u Srbiji pod jako visokim kamatama.
Ako se secam preduslov za njihov ostanak je i bio da Srbija sklopi aranzman sa mmf-om, tako da nema nista od njihovog pucanja, barem u blizoj buducnosti.
drug.clan drug.clan 12:51 31.07.2009

Re: Mitovi i verovanja

dexter92
Izvinjavam se autoru bloga na offtopicu, ali kad je vec krenula diskusija..
Nisam najbolje pokapirao sta znaci stand by aranzman sa mmf-om.
To su pare koje se koriste navodno za ocuvanje deviznih rezervi, a mi devizne rezerve trosimo na ocuvanje kursa dinara. To znaci da cemo za 2 godine potrositi tih 3 milijarde dolara da bi odrzali dinar na 90?
Opet, od toga korist imaju samo duznici, dakle oni koji su npr. uzeli kredit za stanove i firme koje su uzele kredite jer bi oni popucali da evro ode na nekih 150-180 din.
Ali ce zato dug ocigledno biti zajednicki, to ce biti dug svih gradjana Srbije narocito buducih generacija.
Takodje korist imaju strane banke koje mogu i dalje da plasiraju novac u Srbiji pod jako visokim kamatama.
Ako se secam preduslov za njihov ostanak je i bio da Srbija sklopi aranzman sa mmf-om, tako da nema nista od njihovog pucanja, barem u blizoj buducnosti.


U ovom je nasa drzava jos dobra (ne sme drugacije) jer deo tih para ipak ide u narod (doduse najvise onima koji imaju velike kredite ali i ostalima jer ako je evro 90 onda je sve sto se uvozi jeftinije pa i milka cokolada), pogledaj samo sta ostale razvijene drzave rade direktno daju pare (stotine milijardi) privatnim bankama a racun ide svim poreskim obveznicima.

A pucanje tih banaka je vrlo moguce jer se u stvari jos i ne zna u kakvom su stanju meni se cini da ih tih 3 milijarde nece spasiti na duze staze vec ce im samo odloziti smrt.
dexter92 dexter92 14:38 31.07.2009

Re: Mitovi i verovanja

U ovom je nasa drzava jos dobra (ne sme drugacije) jer deo tih para ipak ide u narod (doduse najvise onima koji imaju velike kredite ali i ostalima jer ako je evro 90 onda je sve sto se uvozi jeftinije pa i milka cokolada), pogledaj samo sta ostale razvijene drzave rade direktno daju pare (stotine milijardi) privatnim bankama a racun ide svim poreskim obveznicima.

A pucanje tih banaka je vrlo moguce jer se u stvari jos i ne zna u kakvom su stanju meni se cini da ih tih 3 milijarde nece spasiti na duze staze vec ce im samo odloziti smrt.

Suma sumarum svi su duzni, ceo svet je duzan(sto je paradoks)...samo kome, vanzemaljcima?
Federalnim rezervama?
Pre par godina sam razgovarao sa jednim nasim poznatim bankarom i covek mi je rekao da ce ove banke sto su sad na nasem trzistu (austrijske,nemacke...) moci lepo da se pokupe kad dodju Ameri.
Tako da bi npr. neodobravanje kredita MMF-a definitivno dovelo do naglog skoka dinara , jos vece krize likvidnosti preduzeca, pucanja sistema stambenih kredita (za koje btw. uglavnom garantuje drzava) i tek na kraju velikog problema likvidnosti stranih banaka jer bi definitivno doslo i do pada cena nekretnina (sto se vec i dogadja).
To bi mogao da bude neki scenario za dolazak americkih banaka u Srbiju koji mozda ne treba iskljuciti...
drug.clan drug.clan 15:56 31.07.2009

Re: Mitovi i verovanja

dexter92

Suma sumarum svi su duzni, ceo svet je duzan(sto je paradoks)...samo kome, vanzemaljcima?
Federalnim rezervama?
Pre par godina sam razgovarao sa jednim nasim poznatim bankarom i covek mi je rekao da ce ove banke sto su sad na nasem trzistu (austrijske,nemacke...) moci lepo da se pokupe kad dodju Ameri.
Tako da bi npr. neodobravanje kredita MMF-a definitivno dovelo do naglog skoka dinara , jos vece krize likvidnosti preduzeca, pucanja sistema stambenih kredita (za koje btw. uglavnom garantuje drzava) i tek na kraju velikog problema likvidnosti stranih banaka jer bi definitivno doslo i do pada cena nekretnina (sto se vec i dogadja).
To bi mogao da bude neki scenario za dolazak americkih banaka u Srbiju koji mozda ne treba iskljuciti...


Neko je vec gore citirao Draskovica:
Tu su, što bi rekao Drašković: Kinezi, Kinezi i opet Kinezi.

Ja bi dodao i ponekog Arapina

Sto se tice "Americkih Banaka" nisu ni one u boljem stanju a i nisu americke jer odavno ne postoje "nacionalne banke" u tom smislu.
Doctor Wu Doctor Wu 17:12 31.07.2009

Re: Mitovi i verovanja

Federalnim rezervama?

Svakako ne FED-u (zapravo je FED dužan celom svetu čitavo bogatsvo, trenutno, prema nekim procenama 23 triliona, to je 23 000 milijardi dolara).

Ceo svet je, zapravo, dužan Kinezima, Indusima, Brazilcima, suverenim fondovima Katara, Singapura i Rusije i, u mnogo manjoj meri, penzionim fondovima i univerzitetskim endowmentima Amerike (Yale, Harvard, MIT) i zapadne Evrope.
drug.clan drug.clan 18:23 31.07.2009

Re: Mitovi i verovanja

Doctor Wu
Federalnim rezervama?

Svakako ne FED-u (zapravo je FED dužan celom svetu čitavo bogatsvo, trenutno, prema nekim procenama 23 triliona, to je 23 000 milijardi dolara).

Ceo svet je, zapravo, dužan Kinezima, Indusima, Brazilcima, suverenim fondovima Katara, Singapura i Rusije i, u mnogo manjoj meri, penzionim fondovima i univerzitetskim endowmentima Amerike (Yale, Harvard, MIT) i zapadne Evrope.



Ironija, zar ne, najveci kerditori na svetu su najveca sirotinja na svetu - kinezi, indusi, brazilci, rusi, penzioneri i studenti
Doctor Wu Doctor Wu 18:50 31.07.2009

Re: Mitovi i verovanja

Ironija, zar ne, najveci kerditori na svetu su najveca sirotinja na svetu - kinezi, indusi, brazilci, rusi, penzioneri i studenti

Pa nije njih niko teraju da kreditiraju bogate. Oni su to radili jer su tako obezbeđivali posao za sopstvenu radnu snagu. Kinezi svakako ne pružaju ruku Amerikancima zato što ih vole, nego zato što im ovi trebaju. Pored toga, izvor velikog dela pozajmljene love je bilo čisto špekulativno povećajne cene sirovina (nafta 150$ za barel, bakar 9000$ za tonu itajrad).

Uzgred, kalifornijski penzioneri, matori Jevreji iz Majamija kao i studenti sa Harvarda i Yalea se teško mogu svrstati u "najveću sirotinju" na svetu.
drug.clan drug.clan 19:36 31.07.2009

Re: Mitovi i verovanja

Doctor Wu
Ironija, zar ne, najveci kerditori na svetu su najveca sirotinja na svetu - kinezi, indusi, brazilci, rusi, penzioneri i studenti

Pa nije njih niko teraju da kreditiraju bogate. Oni su to radili jer su tako obezbeđivali posao za sopstvenu radnu snagu. Kinezi svakako ne pružaju ruku Amerikancima zato što ih vole, nego zato što im ovi trebaju. Pored toga, izvor velikog dela pozajmljene love je bilo čisto špekulativno povećajne cene sirovina (nafta 150$ za barel, bakar 9000$ za tonu itajrad).

Uzgred, kalifornijski penzioneri, matori Jevreji iz Majamija kao i studenti sa Harvarda i Yalea se teško mogu svrstati u "najveću sirotinju" na svetu.


A uslovljavanja, pretnje vojnom silom i stvarne ratove ne racunas u "niko ih nije terao"?

Spekulativan je tvoj stav da je minut rada nekog manipulatora na berzi vrednije od tone bakra. Kada bi se vrednost i cena sirovina odredjivala na osnovu realnih parametara poput ljudskog rada i znaja a ne na osnovu samovolje pojedinaca i malih grupa i vojne moci sirovine bi trebale biti bar par puta skuplje.

Svi ti bogati koje si naveo nisu bogati zato sto su zaradili vec zato sto su sve sto imaju stekli zaduzivanjem na tudji racun.
Doctor Wu Doctor Wu 19:34 30.07.2009

Tekst tako tako, ali slika je

stvarno predsednička.
background noise background noise 20:11 30.07.2009

Vidim da se iskomentarisalo

Pa sam hteo i ja da nesto kazem, pa odustao.

Sta novo reci?

Nego ja razmisljam nesto o energiji, pa i radim nesto na tome, pa ako autorku ( po novom, molicu lepo je autorka a ne autor bez obzira sto ja to licno posmatram kao potvrdu diskriminacije zena ne emancipacije ali to je druga tema) ne mrzi da pogleda www.tecor-system.com pa ako misli da je to zanimljivo ima tamo e-mailove za kontakt bio bih zahvalan i samo za misljenje.

Ako je ovo trol, po citanju nemam nista protiv da se izbrise.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana