Društvo| Gradjanske inicijative| Ljudska prava| Roditeljstvo| Životni stil

Kako već trinaest meseci dojim naše oči plave

Biljana 77 RSS / 04.08.2009. u 18:01

 iliti Dojenje u Srbiji, teorija i praksa- naše iskustvo

 

Još jedna nedelja dojenja obeležava se u Srbiji. Prošle godine ideja je bila da se promoviše dojenje u javnosti, što je za svaku pohvalu. Samo kad bi majke još dojile i u porodilištu. I kad bi dojile kod kuće. Nemam nameru da navodim statisitičke podatke o tome koliko majki u Srbiji i koliko dugo doji svoju decu, koliko njih je spremno da  (ili je već) dojilo u javnosti. (O zdravstvenim razlozima i prednostima za majku i bebu verovatno već svi znaju sve.) Imam svoj mali lični uzorak. Od kada sam se porodila, pre nešto više od godinu dana, još 6 mojih prijateljica/poznanica/rođaka je dobilo decu. Od svih njih, nas tri isključivo dojimo decu, dok njih 4 svoju decu dohranjuju adaptiranim mlekom. Jer nemaju dovoljno svog. Za ovakvo stanje odogovorni su pre svega zdravstveni radnici kojima je posao da majkama pomognu u prvim danima i okruženje koje ne pokazuje dovoljno razumevanja.

U porodilištima u Srbiji, naveliko se sprovodi baby friendly program. U teoriji. U praksi taj program ne funkcioniše. Jer neko ne radi svoj posao! Jer su porodilje suočene sa situacijom (posebno prvorotke, koje nemaju nikakvog iskustva) u kojoj treba da rade nešto što nikada nisu, a niko im ne pomaže da prve korake na tom za bebu najvažnijem koraku naprave. Dojenje je prirodan oblik ishrane ljudskog mladunca, ali dojenje se UČI. Način na koji treba bebu držati, koji položaj treba da ima njena glavica i usta su stvari koje neko treba porodilji da pokaže. Ako ima sreće, kao što sam ja imala, biće to neka mama koja je već rađala. Ako nema sreće, pa se porodi na carski rez neće joj dati da podoji dete dva-tri dana. Sestre iz laktarijuma su u svim porodilištima jednako neizaineteresovane za svoj posao tako da se tu faktor sreće ne pojavljuje uopšte... eventualno faktor podmićivanja ne bi li se smilovale da neku porodilju na ivici mastitisa izmasiraju.

I tu počinje pakao umesto nečega što bi trebalo da za majku i bebu bude najlepše moguće iskustvo. Prevelik priliv mleka u odnosu na potrebe tek rođene bebice, bolne, tvrde, upaljene grudi, stres zbog nemogućnosti da se beba podoji i porodilja je uvučena u vrzino kolo patnje,  bolova, osećaja krivice i sve većeg stresa. Što sve rezultuje smanjenjem količine mleka.. Gladna beba plače, majka je umorna, pod sve većim stresom, sa sve većim osećajem krivice i poseže za jedinim rešenjem koje joj se učini moguće – dohranom adaptiranim mlekom. Apelujem na sve majke, na sve tate, na sve koji su u okruženju mame i bebe. Nemojte! Nemojte posezati za cuclom, nemojte uzimati flašicu. Nemojte lišavati sebe i svoje dete najlepšeg, najkorisnijeg, najjednostavnijeg načina da svoju bebu hranite zdravo. Umesto toga, budite uporne. Ako vam sestre u laktarijumu ne pomognu, a imate problem sa tvrdim i prepunjenim grudima, koristite pumpicu. I ako imate previše i ako imate malo mleka dajte svojoj bebi da sisa. Priroda je sve to lepo udesila. Koliko beba sisa, odnosno kolike su njene potrebe toliko će mleka da se "proizvede". Ako imate previše mleka, izmlazajte se i sačuvajte ga. Ako vam se učini da ga imate malo, tim pre dajte bebi što češće da sisa, da bi se količina vremenom povećala. Ne nervirajte se, ne obraćajte pažnju na dobronamerna pitanja: --Da možda nije gladno? -Možda nemaš dovoljno mleka? -Možda ti je mleko slabo.. (kao da tako nešto postoji).. –Opet ga/je dojiš? Okruženje često ne shvata koliko ova pitanja postavljena iz najbolje namere mogu biti frustrirajuća za majku kojoj je to da li je njena beba sita ili gladna alfa i omega svih pitanja.

Tačno 13 meseci je prošlo od dana kada sam izašla iz porodilišta. Posle carskog reza nisu mi dozvolili da dojim Srećicu. Kad su se smilovali da mi dozvole, grudi su mi već bile prepunjene, a ljubazne sestre su mitološkom brzinom  nestajale posle gadljivog pipkanja istih i komentara: -Biće to dobro, masirajte! Cimerka Jelena, majka po drugi put, pokazala mi je kako, ali ljubazna sestra br. 2 nije htela da mi ostavi dete preko noći u sobi. I tako je došao dan izlaska iz porodilišta. Grudi tvrde, vruće, bolne, Srećica cvili kao mala kuca, meni pune oči suza dok se vučem po hodniku da uzmem papire. Samo jedna misao u glavi: -Samo da odemo kući!  I još jedna, zastrašujuća: -Neću moći da dojim svoje dete! Zahvaljući divnoj pedijatrijskoj sestri Mariji, Srećica je po dolasku kući spavao nekoliko sati. A meni se u glavi učvrstila nova misao: -Ja ću dojiti svoje dete! Ma šta morala da uradim! Samouka masaža, bolna i dosadna, satima. Plakala sam. I ne samo tad. Pumpica po savetu drugarice ispostavila se kao svršenio rešenje. Naporno, ali neprocenjivo. Budila se noću da ispumpam višak mleka. Bolelo me. Opet sam plakala. Nekad mi se činilo da satima sedim sa Srećicom u naručju i dojim ga. Nekad bila na ivici snage i živaca. Plakala. I bila presrećna. Dojim svoje dete! Nema cucli, flašica, iskuvavanja, spremanja, hlađenja. Samo njegova glavica naslonjena na moje grudi i pogled plavih, najlepših na svetu očiju tik pre nego što se kapci sklope i utone i savršeni, mirni bebeći san. Trinaest meseci... Ni dan grčeva, ni dan temperature ... Uvek slobodni da odemo bilo gde jer gde je mama, tu je i hrana, ne moramo da mislimo o spremanju i čuvanju. Ako mama nije tu, mamino mleko je spremljeno, smrznuto i čeka. Dojenje u javnosti mi nije bio nikakav problem jer sam od starta smatrala da je jednako normalno dati bebi da sisa kao i dati detetu jabuku da jede... hrana je hrana..  Nikada nisam doživela neprijatnost, niti sam se osećala neobično dojeći van svoje kuće.

U podnaslovu stoji naše iskustvo. Bez adekvatne podrške najbližih, muža pre svih, dojenje nije moguće. On je bio taj koji je uzimao Srećicu u naručje kad sam ja na ivici snage i živaca širila oko sebe samo nervozu. On je bio taj koji je apsolutnom ubeđenošću u ispravnost dojenja otklanjao od mene sve sumnje. Hvala mu na tome. Porodilje su najosetljivija i najnesigurnija bića na svetu. Jedna pogrešna reč izaziva lavinu neželjenih reakcija, sumnji, stresova, strahova.

Danas je tačno godinu dana od kada sam poslala komentar na vest o nedelji dojenja. U međuvremenu se puno toga dogodilo. Nedelju dana kasnije Žmu se konačno usudio da mi pokaže Krugolinin blog. Taj tekst me vratio na blog posle dugog odsustva. Jer sam pomislila da je važno.. najvažnije. Da dojenje i problemi u vezi sa njim ne smeju biti tabu koji žene poluglasno mrmljaju jedna drugoj. Da baby frinedly mora da postane ono što mu jeste osnovna namena, program koji će omugućiti majkama da uspešno doje  svoje bebe. Jer svaka majka ima dovoljno mleka. Jer svaka majka koja to želi,  može i treba da doji. Zdravstveni radnici su dužni da im u tome pruže svu neophodnu pomoć. Okruženje, porodica, prijatelji moraju da pružaju stalnu podršku. Mame moraju biti uporne i strpljive. Jer naša deca to zaslužuju.

I jedna anegdota pošto je ova nedelja dojenja vezana za značaj dojenja u kriznim situacijama. Život bebe je u majčinim rukama, a kada su u pitanju ekstremme situacije poplave, zemljitresi i slično, kada su uslovi takvi da se ne može doći do hrane i zdrave pijaće vode, majčino mleko zaista spasava život bebe. 8342.jpgNaša krizna situacija bila je uzrokovana on je poneo ključ, ona je ponela ključ situacijom u kojoj niko nije poneo ključ.. Pa ništa, dok moj brat nije doneo treći ključ mi smo uživali u kafiću na Adi. Neko čaj, neko nes, a neko mlekce. :)

         

Atačmenti



Komentari (103)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

vishnja92 vishnja92 18:12 04.08.2009

!!!

:)
maca22 maca22 18:21 04.08.2009

Re: !!!

vishnja92
:)

:)
Biljana 77 Biljana 77 18:29 04.08.2009

Re: !!!

Od srca srcu...

sinergija92 sinergija92 23:26 04.08.2009

Re: !!!

.......................
Krugolina Borup Krugolina Borup 18:24 04.08.2009

Sjajan tekst!

E, a sad ću da ti kažem još nešto što sam našla ovih dana (proučavajući kako Baby Friendly TREBA da funkcioniše).
Tvoja priča kaže da ti dete nisu dali da dojiš zato što si bila na terapiji antibioticima, jel tako?
Čik pogodi?
Antibiotici nisu nikakva prepreka za dojenje deteta, nigde u svetu.
Samo u zemlji Srbiji.
Biljana 77 Biljana 77 18:27 04.08.2009

Re: Sjajan tekst!

Čik pogodi?
Ma meni je i ginekolog koja nas je obilazila svaki dan (i bila divna) rekla da se ranije sa tom terapijom dojilo, a da sad nešto "izmišljaju". Nego im je lakše tako. Odnesu decu, tresnu ih u boks, a ovako bi morale sestre češće da obilaze majke sa bebama.
iris.davidovich iris.davidovich 04:23 05.08.2009

Re: Sjajan tekst!

Odnesu decu, tresnu ih u boks, a ovako bi morale sestre češće da obilaze majke sa bebama.

setih se sad, kad smo proslog leta otisli u front, rodjaka mi se porodila, a ona sestra ispred boksa, cuva one zamotuljke, i pusi li pusi!
Blade Runner Blade Runner 18:40 04.08.2009

Respect

Kako ga je napisala!!! Svaka čast! Šta da joj kažem kad je sve rekla?


Biljana 77 Biljana 77 18:54 04.08.2009

Re: Respect

Bojan Budimac Bojan Budimac 18:58 04.08.2009

Re: Respect

Blade Runner
Kako ga je napisala!!! Svaka čast! Šta da joj kažem kad je sve rekla?


Samo da podvučem i
Biljana 77 Biljana 77 19:04 04.08.2009

Re: Respect

Hvala dečaci!

EDIT:
& devojčice
mashha mashha 19:12 04.08.2009

Re: Respect

Bojan Budimac
Blade Runner
Kako ga je napisala!!! Svaka čast! Šta da joj kažem kad je sve rekla?


Samo da podvučem i

I ja!
mirelarado mirelarado 19:15 04.08.2009

Re: Respect

Biljana 77
Jer svaka majka ima dovoljno mleka. Jer svaka majka koja to želi, može i treba da doji. Zdravstveni radnici su dužni da im u tome pruže svu neophodnu pomoć. Okruženje, porodica, prijatelji moraju da pružaju stalnu podršku.


Ово треба непрестано понављати.
Biljana 77 Biljana 77 19:19 04.08.2009

Re: Respect

Ово треба непрестано понављати.

Da, nažalost. Dok ne postane uobičajena praksa... Sramotno je da se nešto tako važno prepušta slučajnom prenošenju informacija ...
mirelarado mirelarado 19:29 04.08.2009

Re: Respect

Biljana 77
Ово треба непрестано понављати.

Da, nažalost. Dok ne postane uobičajena praksa... Sramotno je da se nešto tako važno prepušta slučajnom prenošenju informacija ...


Срамотно јесте, али верујем да вреди, стрпљиво и упорно, вршити сталан притисак на државу да би се нешто и системски урадило, ту мислим и на Круголинину и нашу Мајку Храброст и на овај твој текст.
spartanka_afrodita spartanka_afrodita 20:56 04.08.2009

Re: Respect

#LinkBiljana 77Jer svaka majka ima dovoljno mleka. Jer svaka majka koja to želi, može i treba da doji. Zdravstveni radnici su dužni da im u tome pruže svu neophodnu pomoć. Okruženje, porodica, prijatelji moraju da pružaju stalnu podršku.

Ово треба непрестано понављати.



Sjajan tekst Biljana!!!!!
iris.davidovich iris.davidovich 04:30 05.08.2009

Re: Respect

#LinkBiljana 77Jer svaka majka ima dovoljno mleka

ej, nema bas svaka. ja nisam imala prva 4 dana uopste, posle mi je krenulo i bilo sve vreme na ivici ponude/potraznje. zapravo, kolicine sam odrzavala tako sto sam se OSAM meseci ispumpavala i danju i nocu, pumpom koju sam sve vreme iznajmljivala iz bolnice. ima lekarki koje svoju decu doje 6 nedelja (a one bi kao trebalo da znaju) i onda predju na formulu, i tek kako vreme prolazi, osecam se sve vise kao da sam napravila maltene podvig, jer nije mi bas bilo mnogo lepo da se dizem nocu i onako bunovna pumpam. al sam izdrzala.
NNN NNN 12:21 05.08.2009

Re: Respect

bilo sve vreme na ivici ponude/potraznje
Otprilike tako i treba da bude.
Biljana 77 Biljana 77 13:51 05.08.2009

Re: Respect

osecam se sve vise kao da sam napravila maltene podvig, jer nije mi bas bilo mnogo lepo da se dizem nocu i onako bunovna pumpam. al sam izdrzala.

Već sam negde rekla da je upornost i strpljenje nekada jedini način. I da je sve stvar ličnog izbora. Moja poenta je da zdravstveni radnici moraju budućim majkama da predoče sve prednosti dojenja, sve moguće probleme i načine da se reše i ako se majka odluči da doji okolina mora da joj pruži beskrajnu podršku. Moja rečenica da svaka majka ima mleka pre svega je reakcija na uobičajen stav: ma nemaš dovljno, uzmi dohranu. Ako pogledamo samo iz ugla proste logike i prirodnih zakonitosti logično je da je mnogo više majki koje imaju mleka nego onih koje nemaju (jer kako bi se ljudska vrsta održala), a ako pogledamo statistike u Srbiji u odnosu na one u svetu ispada da majke u Srbiji pate od hroničnog manja mleka Za ovakvo stanje optužujem isključivo zdravstvene radnike čiji je posao da kroz baby friendly programe pomažu majkama.
dunja73 dunja73 19:16 04.08.2009

Dojiti..

Jedan od nezaboravnih osecaja , koji ce ti se
i kasnije uvek
vracati ...Taj cin i ta lepota i uzivanje
deteta i mame ..
i kada pocnu neke stvari da se zaboravljaju...to je zauvek...

Biljana 77 Biljana 77 19:21 04.08.2009

Re: Dojiti..

U fizičkom smislu znalo je biti i vrlo neprijatno, da ne bude da idealizujem stvari.. Ali emocija je neuporediva! I svest da činiš najbolje za svoje dete.
shunjich92 shunjich92 19:23 04.08.2009

trenutno...

me tema dojenja bas nesto i ne interesuje pa nemam sta pametno da napisem po tom pitanju...

samo da se javim da sam procitao, i da kazem da je lepo napisano... :)
Biljana 77 Biljana 77 19:25 04.08.2009

Re: trenutno...

shunjich92
me tema dojenja bas nesto i ne interesuje pa nemam sta pametno da napisem po tom pitanju...

samo da se javim da sam procitao, i da kazem da je lepo napisano... :)

Stavi u favorite, kad ti bude trebalo da se podsetiš!
shunjich92 shunjich92 20:12 04.08.2009

Re: trenutno...

good idea :)
Bili Piton Bili Piton 19:28 04.08.2009

Moja mama

....dok bi dojila mog mladjeg brata - a ja vec bio decacic koji kapira i razume - uvek bi se povlacila u drugu sobu, bila je nekako sramezljiva i nikako nije volela da se pokazuje. Znam jednom kad sam slucajno upao u sobu i zinuo, ni rec nije rekla, ali sam istog sekunda shvatio, iz njenog pogleda i badi lengvidza, da treba da se gubim odatle. Sto i jesam, istog casa.

Mnogo kasnije pricali smo tako o kojecemu i nekako stigosmo do dojenja, i ja je podsetim na tu situaciju i ona mi zena lepo rekla - nisam nikada volela da dojim pred nekim drugim, cak ni pred tatom, jednostavno to je bio trenutak samo za mene i tebe i tvog brata dok ste bili bebe i niciji vise. Samo u potpunoj samoci i miru sam mogla da vam se potpuno posvetim, i mentalno i fizicki.

Bilo mi lepo da to cujem od nje.

Biljana - - ne bih se ovoga ni setio niti osetio potrebu da ispricam da ne bi bloga. i od mene srcelence.
Biljana 77 Biljana 77 19:31 04.08.2009

Re: Moja mama

Samo u potpunoj samoci i miru sam mogla da vam se potpuno posvetim, i mentalno i fizicki.

Ja polazim od toga da je sve stvar izbora. Majka bira da li, kako će i gde će da doji. A mi moramo da stvorimo društvo u kojem će taj izbor zaista da postoji!
Bili Piton Bili Piton 19:37 04.08.2009

Re: Moja mama

Biljana 77
Majka bira da li, kako će i gde će da doji. A mi moramo da stvorimo društvo u kojem će taj izbor zaista da postoji!


Apsolutno, do poslednje tacke na "i".
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:32 04.08.2009

Re: Moja mama

Колико се ја разумем, односно колико могу да се разумем, веома је важно бити опуштен током дојења. Можда је твоја мајка, и многе друге, између осталог и зато волела да се склони од свега (ТВ, радио, муж, друго дете, ...) и буде насамо са бебом. Посвете једно другом целу своју пажњу и несметани и опуштени природно ускладе и среде ствар међу собом. Неке мајке успевају да досегну потребни ниво опуштања и искључе све друго и у јавним ситуацијама, али неке ипак воле да су саме. Оба приступа ми се чине сасвим у реду. Било шта што ради за мајку и бебу је у реду.

Наравно, првороткама треба много помоћи на почетку. Чак и кад је издашна помоћ ту, дојење на почетку уме да буде повуци потегни (није намерно).
Biljana 77 Biljana 77 21:24 04.08.2009

Re: Moja mama

Било шта што ради за мајку и бебу је у реду.

Opuštenost, tj. odsustvo stresa je mislim ključna stvar.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 19:37 04.08.2009

moja

mama me dojila samo 3 meseci. kaze nisam imala mleka nakon toga.
zato sam ja ispala ovakva
Unfuckable Unfuckable 20:05 04.08.2009

odlično

napisano, iskren i emotivan tekst, bravo Biljana

Antibiotici - bar većina - ne bi trebalo da budu prepreka dojenju. Neki drugi lekovi, koji se srećom ređe daju, tipa kortizoni - mogli bi.
Izmuzavanje je
(nemam bolji izraz, mlečna žlezda je - mlečna žlezda - a to što su neki dečaci od toga napravili spektakl, to je već drugi padež...: )
prosto rečeno - neophodno, najviše zbog sprečavanja pojave mastitisa (upale)
a zatim i zato što svaka mlečna žlezda (jedan simpatični Čiča je jednom ovo lepo ispričao) radi na principu baterije : "što je bolje isprazniš, bolje se napuni".
Imatu još jedna dobra vest za one "klonule duhom" - negde sam pročitao / čuo (a Krugolina zna koliko me mrzi da tražim i linkujem) da mlečna žlezda "radi" na principu pozitivne povratne sprege - drugim rečima, ako se krene sa dojenjem, svako naredno dodatno će je stimulisati na proizvodnju mleka.
Majka priroda je, dakle, sve lepo organizovala - samo treba da se započne.
A tu bi, naročito neiskusnim porodiljama dobro došla neka pomoć - i to Onih kojima je - ne zaboravimo to - mnogo lakše i jednostavnije da svale gotovu hranu bebanama i tako smanje svoje angažovanje i , ionako oskudno razmišljanje na minimum (jer ionako nikad nemaju vremena )
Krugolina Borup Krugolina Borup 20:16 04.08.2009

Re: odlično

Imatu još jedna dobra vest za one "klonule duhom" - negde sam pročitao / čuo (a Krugolina zna koliko me mrzi da tražim i linkujem) da mlečna žlezda "radi" na principu pozitivne povratne sprege - drugim rečima, ako se krene sa dojenjem, svako naredno dodatno će je stimulisati na proizvodnju mleka.


Upravo!
Zato ne stoji ono: "Majke posle porođaja carskim rezom nemaju mleka, treba tri dana da ono 'nadođe'." (To im je glavna rečenica, da ne poveruješ).
Mleko nadolazi kad ga ti stimulišeš da nadolazi.
Zato je užasno bitno da se dete bukvalno MINUT posle porođaja stavi majci na stomak i malo sačeka, jer dete samo dopuzi do sise i počne da sisa - verovali ili ne!
Čak i u slučaju carskog reza - pod uslovom da se isti radi pod epiduralom - ovo je izvodljivo.
Ali, to bi značilo odstupanje od VOJNIČNOG REŽIMA u porodilištima, koji je ustanovljen kako bi se osoblju maksimalno olakšao posao. Gde da se majaju s majkom po porođaju kad si oni imaju važnija posla...
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 20:19 04.08.2009

Re: odlično

mislim unfe od tebe uvek samo ozbiljan komentar i ocekujem.
ja cu sad ozbiljno o mom iskustvu.
nisam imala pojma sta radim al mi nije palo na pamet da dajem vestacku hranu (baby formula). bradavice su mi bile izujedane i krvave jer nisam znala kako da drzim dete, kako da se namestim i tako bilo je uglvanom veoma krvavo iskustvo, al ja se nisam predavala. doktorka mi rekla da nema veze sto su bradavice izujedane i krvave da to lecim time sto samo malo isustim mleka i namezem ih. prijalo je to, al onda jovo na novo. kad je cerka napunila 5 meseci mislim da sam savladala temu i postala ekspert al brate trajalo je dugo. sa sinom nisam imala problema jer sam znala sta treba da se radi. a on je bio i drugacija beba. on je kako kazu barakuda jer je sisao dosta brzo. za dva minuta je mogo da isprazni jednu dojku. a ja kakva sam luda nudim jos jer treba bar 10 minuta. zovem jednu lactation specialist da je pitam sto moj sin tako kratko vreme doji a ona meni jesi luda bre pa to dete ima 9 kila a 4 meseca ocigledno dobija sto mu treba u dosta kratkom vremenu - barakuda kazem vam. to sam prvi put cula od nje da postoji takav naziv za takve bebe.

za mene je dojenje bilo uzivanje u oba slucaja mada prvo iskustvo je imalo i dodatnih epiteta.
natasavb natasavb 21:23 04.08.2009

Re: odlično

zaista divno napisano biljo. moram.
dojila sam oboje dece i mislim da je to najbolje i za mamu i bebu. odnos koji se time stvara je stvarno nesto sto se ne moze ni sa cim drugim porediti i zao mi je onih koji ne prodju kroz to iskustvo.
sa kcerkom, koja je starija je bilo i te kako problema. sa njom sam se porodila na zvezdari i tad tamo nije bilo baby
friendly programa. doneli su mi je tek drugi dan na prvi podoj. niko mi nista nije objasnio i bilo je stvarno mucenje.
ona je bila mala (2,5 kg, mrvicak) i kad smo izasli iz porodilista trebalo je nekoliko dana da je "naucimo" kako da sisa. sve ono sto je njanja spomenula i ja sam sa njom prosla ( rane na bradavicama i ostalo),ali nisam odustala. dojila sam je do godinu dana.
sa sinom je bila druga prica . tada sam znala kako ide, ali je on na zalost prvih 13 dana svog zivota proveo u inkubatoru. mleko mi je krenulo tek drugi dana, verovatno zbog stresa. svo vreme sam insistirala da ga hrane mojim mlekom, kojeg sam imala jako malo i cini mi se da sam se izmlazavala skoro puna tri sata , koliko je bilo vreme izmedju dva obroka. srecom, nisam odustala od toga i posle sam nastavila da ga dojim jos 9 meseci, kada je na moju zalost sam prestao da sisa.
Biljana 77 Biljana 77 21:29 04.08.2009

Re: odlično

njanja
al onda jovo na novo. kad je cerka napunila 5 meseci mislim da sam savladala temu i postala ekspert al brate trajalo je dugo.


natasavb
sve ono sto je njanja spomenula i ja sam sa njom prosla ( rane na bradavicama i ostalo),ali nisam odustala.
Upornost i strpljenje! To je ono o čemu moraju da pričaju zdravstveni radnici majkama, a ne da olako konstatuju da majka nema mleka i skinu je s vrata.
Unfuckable Unfuckable 21:34 04.08.2009

Re: odlično

jer dete samo dopuzi do sise i počne da sisa - verovali ili ne!

pa Kru, ako smemo da se malo našalimo :
i spermatozoid uvek nekako "dopuzi" do jajne ćelije, pa kako onda ne bi i beba do sise,
eto dokaza da puzanje nije samo za vojsku (kad već vojnički režim spominjemo)

Inače, ne znam da li znate da je mleko dojilje, s obzirom da je prepuno antitela (ili što bi neki rekli - imunoglobulina) sjajno sredstvo za lečenje čmičaka i sličnih "očnih gluposti" koje umiju biti krajnje dosadne i otporne na razna konvencionalna sredstva
reanimator reanimator 21:39 04.08.2009

Re: odlično

Unfuckable

Inače, ne znam da li znate da je mleko dojilje, s obzirom da je prepuno antitela (ili što bi neki rekli - imunoglobulina) sjajno sredstvo za lečenje čmičaka i sličnih "očnih gluposti" koje umiju biti krajnje dosadne i otporne na razna konvencionalna sredstva

Verujem...samo..gde da nadjem donatora kad mi se javi problem? :)
Mada..kad malo razmislim..detetu da otimam od usta da bih lečio svoje oko??
Neka, hvala..ako treba i slep...
ivana23 ivana23 21:40 04.08.2009

Re: odlično

Unfuckable
ne znam da li znate da je mleko dojilje, s obzirom da je prepuno antitela (ili što bi neki rekli - imunoglobulina) sjajno sredstvo za lečenje čmičaka i sličnih "očnih gluposti" koje umiju biti krajnje dosadne i otporne na razna konvencionalna sredstva

Kolostrum
Unfuckable Unfuckable 21:46 04.08.2009

Re: odlično

pafalabogu nbg ima solitera tj mnogo ljudi, a ljudi vredni pa "rade" i uvek se nađe neka dobra komšinica sa viškom, nevolje dovode do rešenja
Unfuckable The Progledao
natasavb natasavb 21:47 04.08.2009

Re: odlično

ivana23
Unfuckable
ne znam da li znate da je mleko dojilje, s obzirom da je prepuno antitela (ili što bi neki rekli - imunoglobulina) sjajno sredstvo za lečenje čmičaka i sličnih "očnih gluposti" koje umiju biti krajnje dosadne i otporne na razna konvencionalna sredstva

Kolostrum

kolostrum je koliko ja znam ono prvo mleko i u njemu ima najvise imunoglobulina. zato i jeste jako vazno da dete sto pre krene da sisa.
Unfuckable Unfuckable 21:50 04.08.2009

Re: odlično

jeste, ima tu još neka fora
(a i vi svi već sada znate da me mrzi da tražim i linkujem)
da , ne samo da ima mnogo antitela, nego kod bebica postoje neke "kapije" u crevima koje se posle izvesnog vremena "zatvaraju" upravo za ta, prva, antitela, i zato je veoma bitno da se krene što ranije.
Biljana 77 Biljana 77 21:56 04.08.2009

Re: odlično

kolostrum je koliko ja znam ono prvo mleko i u njemu ima najvise imunoglobulina. zato i jeste jako vazno da dete sto pre krene da sisa.

Ima sestara u porodilištu koje ovo ne znaju. Majko ne valja ti ovo mleko, nešto je žuto! Sve što sam saznala o mleku, kolostrumu, prednjem (prvom, plavičastom mleku koje služi da beba ugasi žeđ) i zadnjem (zrelom, masnom, belom, koje služi da se beba zasiti) sam pročitala u knjizi Moja trudnoća, Moja beba - Fridman i Koen-Solal (Francuzi).
EDIT: Tu sam pročitala i da bebi bar prvih mesec dana ne treba davati cuclu (lažu, kakogod) jer postoji nešto što se zove "konfuzija bradavice", tj. beba stiče pogrešnu tehniku sisanja i zadovoljava emocionalnu potrebu za sisanjem na cucli, pa samim tim ne sisa ni dovoljno, ni dobro. Kad bi ovde nekome od zdravstvenih radnika spomenuli ovaj pojam bilo bi kao i za Brakston-Hiksove kontrakcije..
Biljana 77 Biljana 77 22:19 04.08.2009

Re: odlično

Mada..kad malo razmislim..detetu da otimam od usta da bih lečio svoje oko??
Neka, hvala..ako treba i slep...

Ovde si našao da se žicaš za kolostrum!
audrey92 audrey92 22:23 04.08.2009

Re: odlično

Ima sestara u porodilištu koje ovo ne znaju. Majko ne valja ti ovo mleko, nešto je žuto!


I ima ga vrlo, vrlo malo, tek par kapi, i to je normalno! Ta najdragocenija od sve hrane je dozirana u mililitrima, i beba mora da je dobije prvih dana. I onda majkama u porodilistu govore: nemas dosta mleka!!! Da li neznanje ili cista zloba u pitanju, ne umem da odlucim.
maca22 maca22 23:01 04.08.2009

Re: odlično

Unfuckable
Inače, ne znam da li znate da je mleko dojilje, s obzirom da je prepuno antitela (ili što bi neki rekli - imunoglobulina) sjajno sredstvo za lečenje čmičaka i sličnih "očnih gluposti" koje umiju biti krajnje dosadne i otporne na razna konvencionalna sredstva

Znamo. Moja baba je tako izlecila mami oci kad je bila beba. :)
scabies scabies 11:43 05.08.2009

Re: odlično

ne znam da li znate da je mleko dojilje, s obzirom da je prepuno antitela (ili što bi neki rekli - imunoglobulina)
Rekla bih da su antitela najveca i nezamenljiva prednost majcinog mleka nad adaptiranim formulama. A cini mi se da sadrzi i enzime koje beba ne moze sama da sintetise a koji su vazni za dobro varenje (eto i mene mrzi da linqjem )
vishnja92 vishnja92 11:45 05.08.2009

Re: odlično

Rekla bih da su antitela najveca i nezamenljiva prednost majcinog mleka nad adaptiranim formulama

ja pak mislim da je najveca prednost emocionalna stabilnost koju dete stice za ceo zivot.

hola scabies
scabies scabies 12:06 05.08.2009

Re: odlično

ja pak mislim da je najveca prednost emocionalna stabilnost koju dete stice za ceo zivot.
Znam, ali ipak verujem da ta emocionalna stabilnost moze da se ostvari i na drugi nacin. Ljubav, neznost i paznja se ipak mogu pruziti detetu i na druge nacine. Bilo bi previse okrutno da je dojenje jedini nacin. Zamisli sta bi to znacilo svim majkama koje trenutno ne mogu (iz bilo kojih razloga) da doje svoje bebe, zamisli koliko bi im to pravilo osecaj krivice i kako bi se strasno osecale...

hola scabies

vishnja92 vishnja92 12:19 05.08.2009

Re: odlično

ne, pa naravno, razumemo se :)
Biljana 77 Biljana 77 13:58 05.08.2009

Re: odlično

ali ipak verujem da ta emocionalna stabilnost moze da se ostvari i na drugi nacin. Ljubav, neznost i paznja se ipak mogu pruziti detetu i na druge nacine. Bilo bi previse okrutno da je dojenje jedini nacin. Zamisli sta bi to znacilo svim majkama koje trenutno ne mogu (iz bilo kojih razloga) da doje svoje bebe, zamisli koliko bi im to pravilo osecaj krivice i kako bi se strasno osecale...

Taj je osećaj u mnogo čemi nezamenljiv, posebno dok je beba jako mala pa je nije moguće baš mnogo "gnjaviti". A koliko je taj osećaj strašan najbolje znaju majke čije bebe provdu neko vreme u inkubatoru, a one ih gledaju i ne mogu da ih uzmu. Mene i sad pomalo "bole" ta prva tri dana koja mi nisu dozvoljavali da dojim Strašan je osećaj kad uzmete u naručje to maleno biće, a ono se okreće ka vama i ustašcima veličine dugmeta traži.. ono što ne možete da mu date. To boli...
iris.davidovich iris.davidovich 17:14 05.08.2009

Re: odlično

Zato ne stoji ono: "Majke posle porođaja carskim rezom nemaju mleka, treba tri dana da ono 'nadođe'." (To im je glavna rečenica, da ne poveruješ).

ej, nije netacno. kod mene se pojavilo 4. dana (tj. kolostrum se pojavio 4. dana, a sutradan i mleko. a tako mi je bas i rekla lactation nurse da ce biti). imala sam epiduralnu anesteziju na porodjaju, dakle, stvar moze da bude u koriscenju anestezije
Zato je užasno bitno da se dete bukvalno MINUT posle porođaja stavi majci na stomak i malo sačeka, jer dete samo dopuzi do sise i počne da sisa - verovali ili ne!

stavljeno istog momenta. e to je, sto bi rekao budimac, priceless.
iris.davidovich iris.davidovich 17:26 05.08.2009

Re: odlično

ja pak mislim da je najveca prednost emocionalna stabilnost koju dete stice za ceo zivot.

za stabilnost jos ne znam, ce vidimo
ali fakat se moja malecka nije 12 meseci prehladila, a u vise navrata smo oko nje svi zivi bili bolesni
Biljana 77 Biljana 77 17:31 05.08.2009

Re: odlično

stavljeno istog momenta. e to je, sto bi rekao budimac, priceless.

Ja sam se porodila na carski i kod nas to naravno nije moguće jer se radi u totalnoj (iako sam primila epidural prethodno) ... a mislim da bih se udavila od onog osećaja sreće. Stravično je prazan osećaj kad se probudiš iz anestezije, nema stomaka koji si navikla da gladiš, a nema ni bebe..

EDIT:
"Majke posle porođaja carskim rezom nemaju mleka, treba tri dana da ono 'nadođe'."
To je skroz individualno, ali je činjenica da se lučenje mleka pospešuje "iz glave i srca" tako da nije za očekivati da se pojavi, ako mama nije sa bebom. Nije baš tema, ali moja tada već dosta stara keruša Pegi, dobila je mleko i othranila MAČE, čiju je majku pregazio auto.
Biljana 77 Biljana 77 17:34 05.08.2009

Re: odlično

ali fakat se moja malecka nije 12 meseci prehladila

Isto i Srećica. Ja još uvek ne znam kako se meri temperatura. Kuc.. kuc.. A nismo znali ni šta su grčevi.
NNN NNN 20:31 04.08.2009

Samo da primetim

(kad već niko drugi nije)

Kako imaš divnog muža
spartanka_afrodita spartanka_afrodita 21:05 04.08.2009

Svaka cast Biljana!

"Bez adekvatne podrške najbližih, muža pre svih, dojenje nije moguće."
"Porodilje su najosetljivija i najnesigurnija bića na svetu. Jedna pogrešna reč izaziva lavinu neželjenih reakcija, sumnji, stresova, strahova."

Mislim da je ovo ovde receno vrlo vazno, a da se cesto olako prelazi preko toga uz stav "ma izgurace to ona i snacice se nekako, majka je" sto povecava pritisak na zenu i time doprinosi stvaranju nepotrebnih frustracija i osecanja krivice ako nije ta "super majka" kako okolina samim rodjenjem deteta podrazumeva da zena treba da bude.
Podrska i razumevanje u tim trenucima su kljucni, neophodni i kad postoje - cine cuda.
Biljana 77 Biljana 77 21:31 04.08.2009

Re: Svaka cast Biljana!

Mislim da je ovo ovde receno vrlo vazno, a da se cesto olako prelazi preko toga uz stav "ma izgurace to ona i snacice se nekako, majka je" sto povecava pritisak na zenu i time doprinosi stvaranju nepotrebnih frustracija i osecanja krivice ako nije ta "super majka" kako okolina samim rodjenjem deteta podrazumeva da zena treba da bude.

I super žena koja će da ugosti zilion rođaka kojima je jako bitno da li je oprala prozore. Karikiram naravno, ali ima i toga. Na bebac.com sam naišla na komentar neke nesretne žene kojima se najbliža familija privalila prvi dan kad je izašla iz porodilišta i očekivala da im kuva kafe. Užas!
bocvena bocvena 21:09 04.08.2009

Divan i emotivan tekst!

Još kad bi u mom slučaju bio primenjiv.
Nemam energije da detaljno pričam moje iskustvo, ali meni posle oba carska reza mleko nije odmah nadošlo, nisam dobila mastitis, redovno sam se izmlazala, davala bebi da sisa kad god poželi, duboko verovala u teoriju da svaka majka ima dovoljno mleka i...nisam uspela da prodjem bez dohrane. Sa prvim detetom sam zbog toga bila jako isfrustrirana, sa drugim sam se pomirila sa činjenicama (potvrdjenom na redovnom ultrazvučnom pregledu grudi) - nemamo svi istu količinu i strukturu mlečnih žlezda.
Da sam tada čitala ovaj tvoj tekst, bacila bih se sa terase! Dodatno bi me isfrustrirao. Vidi, ona kaže da može, a ja ne mogu. To je, inače, problem sa ličnim iskustvom - uvek je samo lično.
Biljana 77 Biljana 77 21:46 04.08.2009

Re: Divan i emotivan tekst!

Da sam tada čitala ovaj tvoj tekst, bacila bih se sa terase! Dodatno bi me isfrustrirao.

Uh! Nisam imala nameru da tako zvučim, niti da eventualno nekoj budućoj/sadašnjoj mami naturam neki osećaj krvice. Naravno da pišem iz najličnijeg mogućeg ugla i nešto malo na osnovu iskustva prijateljica i rođaka. Ono što mi se čini kao problem je što majke kod kojih se ispostavi vremenom da nemaju dovoljno mleka odustaju od dojenja uopšte. A za bebu je dragoceno majčino mleko (zbog antitela) i sam čin sisanja, pa makar to mleko činilo i najminimalniji deo onoga što dete pojede. Mislim da je u tom slučaju podrška okoline i zdravstvenih radnika dragocenija, nego kad majka ima mleka da zadovolji sve bebine potrebe. U tom slučaju rečenice tipa: -Ma, šta se maltretiraš, daj joj/mu flašicu.. i sl. su česte, a neumesne.
bocvena bocvena 22:53 04.08.2009

Re: Divan i emotivan tekst!

Ono što mi se čini kao problem je što majke kod kojih se ispostavi vremenom da nemaju dovoljno mleka odustaju od dojenja uopšte.

U tom slučaju rečenice tipa: -Ma, šta se maltretiraš, daj joj/mu flašicu.. i sl. su česte, a neumesne.

Potpuno si u pravu, treba nastaviti i jedno i drugo dok god može. Nekada se dogodi da bebe ne žele da sisaju jer im je napornije nego flašica (u našem slučaju nije bilo tako, sisali su 9 meseci i nisu ni primetili da su prestali), a i sa uvodjenjem čvrste hrane mleko prestaje da bude osnovni izvor hranljivih materija (opet individualno). A da je ta varijanta - dojenje i dohranjivanje naporna - jeste, beskrajno i uopte ne osudjujem žene koje nemaju snage da je sprovedu u delo.

Uporedite medicinske savete koje su dobijale naše majke, porodilje od pre samo 10 godina i ove danas - neki su dijametralno različiti. To uključuje i savete oko dojenja, dohranjivanja i uvodjenju čvrste hrane. Razlika izmedju moje dece je 6 godina i neki protokoli oko carskog reza su bili potpuno različiti, kao i ovo navedeno. Napredak medicine? Neosporno. Ali samo ako zaista radi u mom konkretnom slučaju (misli se na svaku pojedinačnu ženu, ne na mene lično).
Biljana 77 Biljana 77 23:03 04.08.2009

Re: Divan i emotivan tekst!

A da je ta varijanta - dojenje i dohranjivanje naporna - jeste, beskrajno i uopte ne osudjujem žene koje nemaju snage da je sprovedu u delo.

Naravno, čini mi se da je jako važna stvar za pravilan (u svakom smislu) razvoj bebe, emotivno stabilna, smirena i rasterećena majka. Na tome kao društvo moramo da radimo. Ako majka nema adekvatnu emocionalnu, ekomonsku, zdravstvenu i svaku drugu podršku, počev od dana kada sazna da je trudna, džaba sav napredak medicine i protokoli SZO ili dr Stanojevića ili kogagod.
maca22 maca22 23:08 04.08.2009

Re: Divan i emotivan tekst!

bocvena
Razlika izmedju moje dece je 6 godina i neki protokoli oko carskog reza su bili potpuno različiti, kao i ovo navedeno. Napredak medicine? Neosporno.

Ma moze i to biti sporno... :)
libkonz libkonz 21:26 04.08.2009

I mi ćemo konačno

ispričati našu priču. U septembru, verovatno. Mislim da smo konačno spremni za to.
Zbog toga sam se i registrovao.
Biljana, odlično napisan tekst.
Biljana 77 Biljana 77 21:47 04.08.2009

Re: I mi ćemo konačno

miloradkakmar miloradkakmar 21:48 04.08.2009

Nema

ništa lepše nego videti kakao majka doji dete.
Majčino mleko je najzdravije, a to dokazuje i moja unuka koja sada češće traži da siki. Ogladni dete.

Odličan tekst Biljana.
Biljana 77 Biljana 77 22:25 04.08.2009

Re: Nema

ništa lepše nego videti kakao majka doji dete.

Ili dedu koji nosi kolica 90 stepenika..
miloradkakmar miloradkakmar 08:47 05.08.2009

Re: Nema

Biljana 77
ništa lepše nego videti kakao majka doji dete.

Ili dedu koji nosi kolica 90 stepenika..

audrey92 audrey92 22:14 04.08.2009

Dojenje je super!

Dojim evo vec 4 puna meseca i moram da priznam da mi je bilo potrebno mnogo strucne pomoci dok se nisam uhodala. Naucili sam ja "teoriju" na kursu za porodilje, ali je praksa ipak praksa.
U porodilistu (Nemacka) sam dobila bebu na stomak minut posle porodjaja i gde cuda - malecni stvor sa svojih 2600g puzi ka dojki! Znaci, sa dojenjem smo krenuli odmah, ali je prvih par dana bilo mnogo UCENJA: beba mora da nauci da se zakaci na dojku, ja moram da naucim da je drzim... Znaci, zivkala sam sestre kod svakog dojenja i one su dolazile i po stoti put pomagale, kacile, posmatrale... Od 4.-5. dana nije bilo problema sa kacenjem, ali su poceli problemi sa bradavicama. Naredne 2-3 nedelje mi je patronazna sestra (o trosku zdravstvenog osiguranja) dolazila svaki drugi dan po pitanju dojenja. Posle 3. nedelje je dojanje postalo lako i lepo, i tako je do danas.

Prvorotki je potrebno neverovatno mnogo strucne podrske. Dojenje je "nauka" za sebe, prosto mora da ti neka iskusna osoba pomaze prvih nedelja. Da ti neko objasni da imas dovoljno mleka, i da mleko nije "slabo". Ne mogu da shvatim da zenema to sestre u porodilistima govore!

I sta su nam jos govorili: da koriscenje flasice prvih dana i nedelja moze da utice da beba izgubi refleks za sisanje na dojci, i da zato niposto ne koristimo flasicu na pocetku. I da je stres bitan faktor za stvaranje mleka i njegov protok kroz dojku, i da zene i od stresa dobijaju mastitis. I da se kolicina mleka sama reguliste po principu ponude i potraznje, i da ne treba nikad brinuti da li ima dosta mleka.

I da: zbog upale besike uzimala sam 2 nedelje antibiotike i dojila. Moze.
Unfuckable Unfuckable 22:18 04.08.2009

Re: Dojenje je super!

evo ključnih reči

Znaci, zivkala sam sestre kod svakog dojenja i one su dolazile i po stoti put pomagale, kacile, posmatrale


Hajde sada da zamislimo neku gospodžamajku koju sestre ne konstatuju 2% po sistemu "priroda to najčešće sve obavi sama", koliki je nivo njene frustriranosti, očaja i stresa ?
A stres je Djuro....šta ?
Biljana 77 Biljana 77 22:32 04.08.2009

Re: Dojenje je super!


audrey92
Ovo o čemu ti pričaš, je ono što se nadam da ćemo postići u Srbiji. Ja se uzdam u taj projekat UNICEF-a Baby Friendly Plus... Za sada je to nažalost nedostižna, idealna situacija ..
A stres je Đuro... šta?
osnovno stanje majki u porodlištu, a često i po izlasku iz njega.
dunja73 dunja73 23:46 04.08.2009

CAJ za dojilje ..


Caj Za Dojilje

... sastoji se od pet trava :
-Anis
-Fenchel ( to je ono sa belim korenom vrsta mirodjije ..ne znam na nasem valjda - Kormorac )
-Kim,
-Kopriva
-Maticnjak..
Caj utice tako sto ubrzava rad mlecnih zlezda i dete
nema nikakve gasove i one probleme sa stomacicem i takoto.....
Naravno , ako se ne pazi na ishranu ( znam neke sto su se hvalile kako se napucaju luka , kupusa ..
caj onda nije delotvoran na bebu....
( Ovde preporucuju bar 1,5 l dnevno...



iris.davidovich iris.davidovich 05:12 06.08.2009

Re: CAJ za dojilje ..

Caj Za Dojilje

... sastoji se od pet trava :
-Anis
-Fenchel ( to je ono sa belim korenom vrsta mirodjije ..ne znam na nasem valjda - Kormorac )
-Kim,
-Kopriva
-Maticnjak..
Caj utice tako sto ubrzava rad mlecnih zlezda i dete
nema nikakve gasove i one probleme sa stomacicem i takoto.....

Ovo su (sem maticnjaka) biljke koje pospesuju varenje i smanjuju nadimanje i stvaranje gasova (stomahici, karminativi). maticnjak sluzi za umirenje. nema uticaja na rad mlecnih zlezda. fenchel (or fennel) - morac (komorac, kormorac)
dunja73 dunja73 13:06 07.08.2009

Re: CAJ za dojilje ..

Ovo su (sem maticnjaka) biljke koje pospesuju varenje i smanjuju nadimanje i stvaranje gasova (stomahici, karminativi). maticnjak sluzi za umirenje. nema uticaja na rad mlecnih zlezda. fenchel (or fennel) - morac (komorac, kormorac)

Ne znam .
Znam samo da se ovde u velikim kolicinama sluzi majkama odmah posle porodjaja ..
Da se preporucuje tokom dojenja u kolicini koju sam navela .
Ovde uglavnom sve zene piju , ja sam kupovala od HIPP -a i nekih drugih firmi ..
Imala sam mleka "na izvoz" , doduse ja nisam apsolutno nikakavih
problema ni sa trudnocom ni sa dojenjem imala ..
Jedino u trudnoci sam malo vise volela da se "mazim"
mara92 mara92 07:19 05.08.2009

...

Немам лично искуство, па да не тупим превише - подржавам све маме-дојиље!!!!

пс. дуго сам, иначе, била убеђена да је дојење најприроднија и најнормалнија ствар и да жене прибегавају "формулама" баш у изузетним ситуацијама, али баш изузетним... међутим, онда прочитам статистику УН-а, па наше статистичке податке и изненадим се
omega68 omega68 17:23 06.08.2009

100

Немам лично искуство, па да не тупим превише - подржавам све маме-дојиље!!!!

Takođe
Mislim , nemam ja ima moja žena

Biljana 77 Biljana 77 18:10 06.08.2009

Re: 100

Baš smo te spominjali, čitaš..čitaš...
kiselkasta kiselkasta 08:18 05.08.2009

preporuka

Nemam snage da se secam pocetaka dojenja!
bilo je i krvi koja je lila u potocima iz bradavica, prijatelj mastitis par meseci! a temperatura zbog upale grudi 40+ i jos kojesta, komplikacije sa ranom ufff

u bolnici sam bila za vikend i normalno od pomoci nista
bebac je plakao sve vreme, ja ga onako isecena i ko zna u kojem stanju nosila i setala sa njim, pokusavala da ga podojim, ali niti sam ja znala kako niti on, u roku od 24 h vec krv iz bradavica, sve vreme nisam ni spavala, (o detaljima u bolnici drugom prilikom)
kada je u ponedeljak dosla lekarka da pogleda dete i ja joj se pozalila da ne znam sta da radim ona se izvikala na mene da ne foliram i da podojim svoje dete...
jedva sam cekala da pobegnem!!!
srecom sam kuci imala punu podrsku od mladog tate koji je bio zbunjen koliko i ja (verovatno i vise), od moje mame i drugarice koja je slicno prosla sa ali izdrzala i dete je sisalo..
prvi dani su bili u strasnim bolovima, suzama, zabrinutosti.... spustanju temperature, masazi grudi, izmuzavanju, oblozima...
bilo je bas svega i svacega, mali broj onih koji ti daju podrsku i motivisu, a nebrojeno raznih ****** koje se iscudjavaju sto ga ne dohranjujem, sto pokusavam, sto ne odustajem,

ucili smo tri meseca, ja ipak malo krace ali bebac (sada ima 8 god ) ipak puna tri meseca...
posle toga cisto uzivanje, i to svuda, u svim situacijama, a trajalo je 18 meseci

Biljana 77 Biljana 77 14:13 05.08.2009

Re: preporuka

bilo je bas svega i svacega, mali broj onih koji ti daju podrsku i motivisu, a nebrojeno raznih ****** koje se iscudjavaju sto ga ne dohranjujem, sto pokusavam, sto ne odustajem,

To je ono što ja vidim kao ključni problem okruženja, tj. problem po izlasku iz porodlišta. Mene je zaista spasla podrška Žmua i iskustvo drugarice (mastitis, silikonske bradavice, temepratura, nesnosni bolovi, antibiotici) koja me bukvalno "naplašila" mogućim razvojem događaja, tako da sam uspela da manje više predupredim stvari. Npr. kad je Srećica prvi put prespavao 7 sati u kontinuitetu bez razmišljanja smo kupili pumpicu. U glavi mi je bilo samo: - Nemoguće da nešto može ovoliko da boli samo zato što se pomeram. I Majina priča. I njena rečenica: -Eh da je meni neko rekao na vreme za pumpicu... Ali to je ono što se ne sme prepuštati slučaju i rekla-kazala sistemu.
rapunzel rapunzel 08:58 05.08.2009

biljo, biljčice

mnogo lep tekst.

dojila sam obe ćerke po 19 meseci.
jedva se razdvojismo i ne znam kome je teže palo,
meni il njima.
bila sam baby friendly na zvezdari u gradskoj bolnici.
da ne pričam ko je kaki bio, ali bila je jedna divna sestra,
koja, i ako nije bila zadužena za laktaciju, se potrudila da mi sve objasni i pokaže.
njene reči su mi odzvanjale i posle drugog porođaja, tako da ni u jednom slučaju nisam imala
probleme bilo koje vrste sa dojenjem i bila sam ubeđena da mogu da radim
ko profesionalna dojilja..
moja deca nikada nisu probala adaptirano mleko,
jer za tim nije bilo potrebe.
sikile su kad god su htele i bile zadovoljne.

ne bih da popujem i mešam se u tuđe živote, samo mali savet ako može:
ne pravite veliku razliku između dece,
pričam iz ličnog iskustva.
ja sam dva puta bila prvorotka (najstarija)
razlika između princeza 8 godina.
starija rođena isti dan, iste godine kad i bocvenina,
bebana (punih 2) isti dan kad i srećica Stefan.
moraćemo da napravimo neku blogoigraonicu!
Biljana 77 Biljana 77 14:15 05.08.2009

Re: biljo, biljčice

moraćemo da napravimo neku blogoigraonicu!

Ima još kandidata...
antioksidant antioksidant 09:41 05.08.2009

.

topcat topcat 09:56 05.08.2009

Re: .


Biljana 77 Biljana 77 14:22 05.08.2009

Re: .

AO TC

& drugari... pre godinu i mesec i dan:

4krofnica 4krofnica 14:20 05.08.2009

evo recimo uzmimo na primer mene


ja sam dojila prvog klinca 10 meseci,imala mastitis, temperature do 40, jurila pantronaznu danima, jurila moju sestru sa vecom bebom da izvuce jer je jaca....
uglavnom se nisam odmah snasla, sama sam se dovijala...mama, sestra, ko god je video i imao dete, zvala sam za savet...
ali dojenje, da!
A drugog malisana sam samo 4-zasto? zato sto je u tom uzrastu dobio upalu pluca i bio mrskica, sestre gde smo lezali zbog upale su me napale da nemam mleka, da sam neodgovorna majka, -pa ugoji vise to dete, zeno! da odmah krenem sa dohranom i uzele su stvar u svoje ruke, odmah uvele hjihovu dohranu, meni se polako smanjivalo mleko i cvrc. tad sam dozivela slom komplet, plus sto je bolestan, plus sto sam kreten od keve.
a isto sam mleka imala kao i sa starijim, klopao kao lud, a klinac ima sad 3 godine, jede kao mecava i dalje je sitan. A kad treba bocu da dobije 5 sestara nemoze da ga savlada jer je jak kao konj.
I mene nervira dohrana nije -prirodna i pravi vestacke bumbare...
opet sto kaze baka Evdokija, nisam ni za to da se doji do vojske....to mi se nesvidja
do godinu dana po meni je puna kapa. Kvalitet nije isti i tad vec dete moze da jede sveze namirnice.
Znam zene koje prime inekciju cim se porode i nece da doje da im ne bi visile sise kasnije
k a t a s t r o f a.
cujem da samo 25% zena u srbiji doji.
Biljana 77 Biljana 77 14:27 05.08.2009

Re: evo recimo uzmimo za primer mene

napale da nemam mleka, da sam neodgovorna majka, -pa ugoji vise to dete, zeno! da odmah krenem sa dohranom i uzele su stvar u svoje ruke, odmah uvele hjihovu dohranu, meni se polako smanjivalo mleko i cvrc. tad sam dozivela slom komplet, plus sto je bolestan, plus sto sam kreten od keve.

Umesto da pomognu, odmažu. To je meni i dalje, i posle svega što sam čula neshvatljivo.

Znam zene koje prime inekciju cim se porode i nece da doje da im ne bi visile sise kasnije
k a t a s t r o f a.
Priznajem svakome pravo na ličnu odluku, pa i da estetika igra glavnu ulogu u svemu. Ali čak i tim ženama neko treba da objasni da je za očuvanje kvaliteta grudi mnogo bolji postepen prekid dojenja, pa samim tim i priliva mleka, nego nagli. Treba samo malo uključiti mozak.
j.bre j.bre 15:55 05.08.2009

Kako sam 24 meseca dojila...

a trajalo bi i duze da me nisu bacili na neke lekove.

Meni nakon svih prica nije bas najjasnije po kom se principu rukovode porodilista kod nas. Iako se moja prica o porodjaju u mnogocemu poklapa sa ostalim hororima, kod dojenja se stvari malo razilaze.

Iako sam bila na antibioticima nakon carskog reza, bebca sam prvi put dobila na podoj nekih 14-16 sati nakon porodjaja. Naravno, techaj dojenja je izgledao uobicajeno: Majka! Uzmite bebu u narucje! Taaako... i gledajte da obuhvati bradavicu... eto, tako! Vidite da nije nista tesko!
Od tada je sve vreme bio pored mene i davala sam mu da siki kad god bi se probudio. Naravno, kolicine mleka prvih dana bile su simbolicne. I da, gledala sam da ga uvek podojim pre nego sto dodju sestre s dohranom.

E onda kod kuce... Upale, rane i ostalo, pa otkrice blazene spravice: pumpaj, pumpaj...
Kad sam procitala onaj Unfov komentar o principu baterije, prvo sto pomislih - e vala sam ja moje praznila tako dobro da je posle bilo Ajme Kate...! Dakle, mame, ako imate dovoljno mleka, ne preterujte sa pumpicom :)

Onda, jos jedna razlicitost, ali mislim da to varira od bebe do bebe - moj sin je i sikao i koristio flasicu. Iz flasice je pio i moje mleko i ponekad formulu. Nikada s njim nisam imala problem oko povratka dojenju. Siku je voleo vise nego ishta. Jedva ih razdvojih kada je imao 2 godine. Tuga golema. I sad mi tesko kad se setim.
Biljana 77 Biljana 77 16:16 05.08.2009

Re: Kako sam 24 meseca dojila...

Dakle, mame, ako imate dovoljno mleka, ne preterujte sa pumpicom :)
I sa unosom tečnosti!
Siku je voleo vise nego ishta.
Što mi je ovo nešto poznato. Super je voće i keks i sladoled, ali ... mmmm..
j.bre j.bre 16:21 05.08.2009

Re: Kako sam 24 meseca dojila...

Biljana 77
Siku je voleo vise nego ishta.
Što mi je ovo nešto poznato. Super je voće i keks i sladoled, ali ... mmmm..

Bar da ne brinemo da ce da pate od hipertenzije :)
Biljana 77 Biljana 77 16:31 05.08.2009

Re: Kako sam 24 meseca dojila...

Bar da ne brinemo da ce da pate od hipertenzije :)

Samo džaba ga prozivaš! Toliko se istraumirao od "plavog mleka" da je rekao da nema šanse više da svraća...
j.bre j.bre 16:38 05.08.2009

Re: Kako sam 24 meseca dojila...

Biljana 77
Samo džaba ga prozivaš! Toliko se istraumirao od "plavog mleka" da je rekao da nema šanse više da svraća...

Ko? On?!
Ma bre virka taj, ne sekiraj se :)
rapunzel rapunzel 18:29 05.08.2009

Re: Kako sam 24 meseca dojila...

Tuga golema. I sad mi tesko kad se setim.


to je i kod mene bio slucaj.
pa me jos napala moja drugarica i njen muz (farmaceut i hirurg):
sta je vise dojis, da li si luda.
a osecaj kako drzi siku, dok sisa, da joj ne pobegne - nezamenljiv!!!

j.bre, devojko
j.bre j.bre 19:02 05.08.2009

Re: Kako sam 24 meseca dojila...

rapunzel
a osecaj kako drzi siku, dok sisa, da joj ne pobegne - nezamenljiv!!!

j.bre, devojko

Gde si Luce kuco stara

Ma shou su bebironi! Meni je najsladje i najsmesnije kada zaspu sikajuci, pa onaj trenutak kada im vilica popusti stisak i ustasca ostanu bez plena - e taj trenutak panike da je zgrabe nazad, a sve onako u snu!
Черевићан Черевићан 21:21 05.08.2009

дууда

присећам се полдике био је трећи по реду уфамилији, исписникми, отац алас дунавски, а матераму стрбувом дозуба једно две деценије била, тито им кумово, први пут у подунавском срему .
елем, кренули ми упрви разред па ушколском дрворишту играмо фудбала мис'им неку крпењачу развлачимо по прашини, полдика брани,кад унекоје гол празан - нема голамана. заинтересујемосе , вали нам ђура брат му старији
- отрчо кући да сиса , саће , дриблајте

ето како су унашем селу, ајд било је последругогсвецкократа време, ние се имало, матере сналазиле те сталном трудноћом млеко одржавале и потомство прехрањивале . . .
NNN NNN 22:56 05.08.2009

Re: дууда

тито им кумово
Znači da su imali bar osmoro dece
Biljana 77 Biljana 77 00:18 06.08.2009

Re: дууда

Podsetih se Ćopića i njegove priče kako su u njegovom planinskom zavičaju majke zbog siromaštva duuugo dojile decu, a istovremeno su dečaci rano počinjali da puše, pa se maltene dešavalo da posle sisanja dečkić smota cigar duvana i pripali...
vishnja92 vishnja92 00:24 06.08.2009

Re: дууда

muz ti posto vip a ti se zezas ovde... :)))))
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 00:39 06.08.2009

Re: дууда

vishnja92
muz ti posto vip a ti se zezas ovde... :)))))

ma sve bre to neozbiljno, višnja!

Biljana 77 Biljana 77 15:42 06.08.2009

Re: дууда

muz ti posto vip a ti se zezas ovde

Pa ja da sam ozbiljna, ja bih bila VIP... Ovako njanja i ja uživamo u blagodetima Potpalublja, a kad nas neko dira mi odma' zovemo VIP Žmua.. Divota ..
vishnja92 vishnja92 15:51 06.08.2009

Re: дууда

:)))))))

pazi, zamalo da ostavim kod njega komentar malopre, umesto kod tebe.
(u poslednjem momentu sam ukacila gde sam )

pokazala sam Tiki sinoc ovu vasu fotku gore, i najpre se obradovala a onda je usledilo jedno "blago njemu...".
ona se seca dojenja i povremeno prica o tome :)

ps - kad razmislim, tvoj co'ek bi me ladno banovao, izmakoh za dlaku
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 16:29 06.08.2009

Re: дууда

a kad nas neko dira mi odma' zovemo VIP Žmua.. Divota

a izvini ja sam feminista ja ga ne zovem jer I can take care of my own business if you know what I mean

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana