Gradjanske inicijative| Nauka| Zdravlje

Ministre, ovo je bezobrazluk!

Krugolina Borup RSS / 17.08.2009. u 18:18

image_statistics_how_to_lie2.png

Dragi moj ministre,

Dakle, ja sam u šoku. Apsolutnom i totalnom. Da se statistika pegla od vajkada, kako u svetu tako i kod nas - ma, to mi je jasno. Ali da mi peglamo statistiku tako da to svaka šuša koja zna da gugluje može da otkrije, e pa to mi je totalni šok, dragi moj ministre. To vređa inteligenciju. Morala sam uzimati šećera i vode da se povratim!

Evo šta vam je ova šuša juče i danas izguglovala:

- Dok godišnjaci Republičkog zavoda za statistiku i Instituta Batut tvrde da je u 2007. godini u Srbiji umrlo 0 (nula) porodilja, Gradski zavod za zaštitu zdravlja u svom statističkom godišnjaku tvrdi da su SAMO U BEOGRADSKIM USTANOVAMA (mada su porodilje iz unutrašnosti) umrle njih 2 (dve).

- Dok godišnjaci Republičkog zavoda za statistiku i Instituta Batut tvrde da su u 2004. godini u Srbiji umrle 2 (dve) porodilje, Gradski zavod za zaštitu zdravlja u svom statističkom godišnjaku tvrdi da je SAMO U BEOGRADSKIM USTANOVAMA (mada su porodilje iz unutrašnjosti) umrlo njih 6 (šest).

Podataka za vaše čuvene, omiljene godine s niskom smrtnošću (2000-2003) (koje je Studija pomenuta na prošlom blogu izvukla iz konteksta i prezentovala kao trenutno stanje stvari) na sajtu nema, pa ne mogu da vidim koja je razlika između Batutovog jednog smrtnog slučaja u 2002. godini, i eventualnog izveštaja GZZZ. Ali, dragi moj ministre, sva je prilika da vam ni tih pet godina s niskom smrtnošću apsolutno ničemu ne vrede, jer imaju mnogo niže podatke od realnih.

I pre nego što počnete da mi mrsite oko različite metodologije i različitih izvora informacija, odmah da vam kažem da ja to znam. RZZS i Batut rade po Prijavama smrti. GZZZ radi na osnovu izveštaja iz zdravstvenih ustanova.

A znate šta SZO kaže?

Prvo, kaže da zna da postoje ovakve razlike, najčešće, kažu, u zemljama Istočne Evrope (pa, nisu ni oni vesla sisali!).

A onda još kažu da ako postoji razlika u ove dve vrste izveštaja, SZO-u treba da se dostave ONI KOJI IMAJU VEĆI BROJ prijava maternalne smrtnosti.

(A za radoznale, evo gde to kažu: otiđite na http://data.euro.who.int/hfadb/ , pa kliknite "Select parameters", potom izaberite "Mortality based-indicators", a u okviru njih "Maternal deaths per 100000 live births", od zemalja kliknite "Serbia", od godina kliknite koju god hoćete - program trpi do 30, i potom rezultate možete da vidite pod "Tables" i "Table A", a pomenuto objasnjenje dobicete ako kliknete "Definitions").

Zašto mi lažemo i SZO i, još važnije, zašto lažemo sebe, dragi moj ministre?

Dalje, zašto lekari u porodilištima na Prijavi smrti pišu jedno, a na izveštajima koje dostavljaju lokalnim institutima za javno zdravlje pišu drugo? Da li je njima ikad iko objasnio kako se kodira maternalna smrtnost? Ako nije, zašto nije? Ako jeste, zašto nisu zapamtili?

Evo mi danas emailom ljubazna gospođa iz RZZS objašnjava zašto dolazi do razlike, a to što mi ona objašnjava samo mi potvrđuje da naši lekari koji rade u porodilištima NE ZNAJU ili NEĆE DA ZNAJU kako treba da se popunjava Prijava smrti kada im žena umre u porodilištu. Naime, shodno dobijenom objašnjenju, oni šifriraju direktan uzrok smrti, recimo: sepsa. A SZO jasno, krajnje jasno moj dragi ministre, kaže da se svaka smrt trudnice i porodilje do 42. dana po porođaju mora računati pod maternalnu smrtnost, bilo da su uzroci direktni ili indirektni.

Ne znam kako vi reagujete na to kad vidite da se statistika ofrlje radi, ali pošto znam da volite statistiku, pretpostavljam da se nervirate bar koliko i ja. I evo me, razmišljam, kako bismo mogli popraviti stvar? Mislim, očigledno je da sve ove podatke o maternalnoj smrtnosti koji su objavljeni do sad - treba proveriti. Jel tako tako je. Mislim, lepo je imati lepu statistiku, ali ako je ona samo lepa, ali ne i tačna, imamo samo kontraefekat! Lepa statistika uljuljka lekare, udari im direktno u glavu, umisle da su ko švajcarski lekari, i da nema šta oni više tu da uče i rade i usavršavaju se, već treba švajcarski lekari da dolaze kod nas na plaćene časove! Pa onda izađu pred kamere, pa lupetaju ko Maksim po diviziji, navodeći te "lepe" podatke, i poredeći nas sa Švajcarskom. Ništa dobro iz toga ne može izaći.

Pošto ja ŽELIM i MORAM da verujem da vi pojma niste imali kako naši lekari po porodilištima popunjavaju Prijave smrti, tj. u kojoj meri slučajno ili namerno greše kada to rade, evo me gde se iz petnih žila (braneći se od besa i nagona za nabijanjem nekoga na kolac) trudim da u celoj ovoj priči budem konstruktivna.

Htela sam, ministre, da vam predložim jednostavnu proveru grubih greški u statistici maternalne smrtnosti. Takozvanu: seljačku varijantu, papir-po-papir. Mislim, ova sofisticirana što se do sad radila očigledno ne daje dobre rezultate, tako da mislim da je ovde spas isključivo u seljačkoj varijanti. Evo kako:

Sve prijave smrti i sve prijave rođenja (živorođenih, kao i mrtvorođenih) slivaju se u Batut, ako sam dobro razumela, i to u papirnoj formi. Stoga bih ja predložila da se uzmu sve prijave smrti od svih uzroka svih ženskih osoba reproduktivnog doba (od 15 do 49 godina starosti) za 2007. godinu (a to će vam biti tu negde oko 2000 smrti, ako je suditi po podacima objavljenim za 2005. i 2006. godinu), pa onda ukrstiti imena i prezimena tih ženskih pokojnica sa imenima i prezimenima majki koje su navedene na prijavama dece rođene između 19. novembra 2006. i 31. decembra 2007. godine.

Tako ćemo iz onih početnih 2000 žena umrlih od svih mogućih uzroka, doći do određenog broja žena koje su 2007. godine postale majke, pa potom umrle. Ovom proverom nećemo obuhvatiti trudnice koje su umrle tokom trudnoće, ali Bože moj, ne može se sve odjednom. Međutim, Sanju Simić bismo - ovim metodom - morali naći! Kao i ove dve druge žene, koje citira GZZZ u svom godišnjaku, a koje su se očigledno zagubile na isti način. A nekako slutim, dragi moj ministre, da ćemo ih naći mnogo više. I ako se to desi, onda vam nema druge nego da sazivate novu nacionalnu konferenciju stručnjaka iz naših porodilišta, pa da malo vičete, lupate šakom o sto i nabijate na kolac. (Ako treba pomoć - tu sam. A valjalo bi i medije pozvati. Rekoh vam već jednom, a evo vam opet kažem: bez medijske hajke ništa, oni se ni vas ne plaše, ni Boga se ne plaše, samo se medija plaše!)

Za kraj bih vas samo još molila da, ako usvojite ovaj predlog za proveru, ne delegirate da istu urade opet neki stručnjaci. Mene ako pitate, najbolje bi bilo da to uradi tim od cirka dve osobe: neko sa Batuta i, evo na primer, ja. Mnogo babica, beba kilava, ministre, ne trebaju tu nikakve radne grupe, dovoljan je dvojac bez kormilara. I pre nego što moju velikodušnu ponudu da gratis radim posao koji bi trebao da radi neko ko je na budžetu odbijete uz obrazloženje da su podaci o umrlima i rođenima poverljivi, odmah da vam kažem da ću da potpišem šta god treba, da se nad Biblijom zakunem da ću čuvati privatnost osoba čije ću podatke čitati, ma ni Haškom tribunalu neću da kažem, makar me u tamnicu stavili! A da bilo kojoj "radnoj grupi" koja bi ovo radila bez mene, verujem - ne mogu. Dakle, ili ja ili potop!

Eto, ministre, to vam je moj predlog. Da ukrstimo te podatke časkom, pa da dođemo do bar približno tačne stope maternalne smrtnosti.

Šta kažete?

Mislim, ne morate vi da usvojite ovaj predlog. Uopšte ne morate. Možemo ko i do sad, da pustimo lekare u našim porodilištima da "ulepšavaju" Prijave o smrti kako bi maternalna smrtnost izgledala fino. Ali, u tom slučaju, ima šta ne može, rečju:

- NE MOŽE da se toleriše citiranje tih podataka kao dokaz da je maternalna smrtnost niska ili da opada.

- NE MOŽE da se toleriše poređenje tih podataka sa podacima koji dolaze iz Švajcarske ili bilo koje druge zemlje Zapadne Evrope ili razvijenog dela sveta.

- NE MOŽE da se toleriše da SZO ostane u neznanju, da ih niko ne obavesti da objavljuju netačne podatke.

Šta ćemo, dragi moj ministre?

Hoćemo da prebrojimo to kako valja, seljačkom varijantom papir-po-papir, pa da vi SZO pošaljete tačne podatke, ili nećemo ništa da brojimo, a ja da im javim šta prostim guglovanjem svaka šuša ovde može ustanoviti?

tree.gif



Komentari (167)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

vladimir petrovic vladimir petrovic 15:26 18.08.2009

Re: Dobro, ali...

Krugolina
Što se naslova tiče, malo sam se "igrala" nečim što je sam ministar izjavio....

Dakle, igram se malo, šta da radim, blesavu me majka rodila.
Važno je da ministar zna na šta se naslov odnosi

Priznajem da ovo nisam znao. Hvala.

OK. Keep going strong, Krugolina.
Držimo ti palčeve.
leopold_lady leopold_lady 13:14 18.08.2009

Ajmo Ministre .....

gde je ta ostavka ???
hodrulica hodrulica 15:44 18.08.2009

Re: Ministar i bezobrazluk

Godinama sam radila, kao deo americke NVO u Srbiji na projektima u vezi sa zastitom reproduktivnog zdravlja mladih. I godinama sam slusala/citala/gledala neke tamo STRUCNJAKE/STRUCNJAKINJE kako foliraju, laziraju i pisu ad hock statistike - a sve za saku dolara. Da nije bilo dobrih ljudi sa Instituta za majku i dete, pomislila bih da casnog coveka u profesiji nema. A svi ti paneli/odbori/saveti/tela i bla,bla, bla skupine su UGLAVNOM bili gubitak vremena, energije i zivaca. Zato me ova lupetijada uopste ne cudi
stasava stasava 15:57 18.08.2009

Re: Ministar i bezobrazluk

Zato me ova lupetijada uopste ne cudi
*novo

Treba da nas cudi. Makar treba da im pomognemo da "prepoznaju istinu".
hodrulica hodrulica 17:10 18.08.2009

Re: Ministar i bezobrazluk

@stasava: "Ne cudi" u smislu da sam pripravna na glupost u svakom mogucem pojavnom obliku. Na zalost
Krugolina Borup Krugolina Borup 18:20 18.08.2009

Ima neka tajna veza...

...između načelnika porodilišta i Grčke.

Neurolog i morski hodočasnik
spartanka_afrodita spartanka_afrodita 18:42 18.08.2009

Re: Ima neka tajna veza...

...između načelnika porodilišta i Grčke.

E svaka ti cast kako si ovo nasla!!!!
Fatalna je ta Grcka, u svakom smislu...
stasava stasava 19:12 18.08.2009

Re: Ima neka tajna veza...

Mornar u Grckoj, kapetan u Narodnog fronta....dobro, malo se zabunio da li su mu svi putnici zivi, ali, Boze moj...
maca22 maca22 20:44 18.08.2009

Re: Ministar i bezobrazluk

hodrulica
Godinama sam radila, kao deo americke NVO u Srbiji na projektima u vezi sa zastitom reproduktivnog zdravlja mladih. I godinama sam slusala/citala/gledala neke tamo STRUCNJAKE/STRUCNJAKINJE kako foliraju, laziraju i pisu ad hock statistike - a sve za saku dolara. Da nije bilo dobrih ljudi sa Instituta za majku i dete, pomislila bih da casnog coveka u profesiji nema. A svi ti paneli/odbori/saveti/tela i bla,bla, bla skupine su UGLAVNOM bili gubitak vremena, energije i zivaca. Zato me ova lupetijada uopste ne cudi

Hvala što ste sa nama ovde. Možda imate neki uvid, znanje ili savet koji mogu biti od pomoći.

edit: lupetijada, lol
stasava stasava 03:24 19.08.2009

Re: Ministar i bezobrazluk

Ovo je uzasno ozviljna i teska stvar i uzasno veliki problem koji traze raresenje. Moramo da se vratimo na pocetak, jer da bi neko usao u ovu, videli smo, tragikomicnu statistiku, mora prvo da udje u bolnicu. Da bi usao u ovu crnu statistiku mora da umre u bolnici. Sada cemo da izostavimo slucajeve gde su lekari dali sve od sebe, svi oni dobri i savesni lekari, kojih ima dosta, zadrzacemo se na onima cija neodgovornost, nemar ili nestrucnost dovedu do smrtnog ishoda porodilje, jer pricamo o njima. Oduzeto im je osnovno pravo, pravo na zivot. Onda na red dolaze Komisije, koje umesto da brane struku, brane kolege, pisu izvestaje, kako je Krugolina nekoga citirala "okruglo pa na cose". Osteceni i ozalosceni iz porodice nemaju pravo na zalbu na takve, opet tragikomicne izvestaje. Opet je umrlim porodiljama oduzeto pravo, pravo na istinu. Tek onda ide statistika. I tu im je oduzeto pravo, opet pravo na istinu. Stvarno, koliko je sve to strasno. Problem je kompleksan, treba sve ove stvari objediniti i hitno resavati.
Secam se uzasnih prica doktorke Milene Jaukovic, prikrivanja od strane kolega. Najstrasnija prica je o zeni koja se godinama lecila od steriliteta, bila u 7.mesecu trudnoce a operisali su je od tumora koji nije ni imala. Epilog-naravno, niko nije kriv, niko nije odgovarao. Strasno.
spartanka_afrodita spartanka_afrodita 09:38 19.08.2009

Povodom ovog bloga

Evo danas objavljenog teksta u casopisu Alo!

http://www.alo.rs/vesti/18353/Porodilje_umiru_podaci_se_kriju
sofianada sofianada 09:48 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Evo danas objavljenog teksta u casopisu Alo!

U medijima ima odjeka, sto je uspeh. Ocekujemo odjek i konkretne predloge i od Ministarstva zdravlja. Trud nije uzaludan. Ovakva tragicna desavanja to i zasluzuju.
sofianada sofianada 10:00 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Uspeh, uspeh, oglasio se i Institut Batut. Sada ce sigurno da se oglasi i Ministar jer je i on propratio ovaj blog.
bgbgbg bgbgbg 10:24 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

sofianada
Uspeh, uspeh, oglasio se i Institut Batut. Sada ce sigurno da se oglasi i Ministar jer je i on propratio ovaj blog.


Cisto da ljudi znaju kako su se oglasili iz "Batuta":

OBAVEŠTENJE O STATISTIČKIM PODACIMA O MATERNALNOM MORTALITETU U REPUBLICI SRBIJI
Kategorija » Vesti

Povodom prepiske koje se tiču maternalnog mortaliteta u Republici Srbiji, iznete na Blogu B92 od 18. avgusta 2009. godine, Institut za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut“ želi da široku javnost informiše o nadležnostima u vezi publikovanja podataka iz demografske i vitalne statistike.

Podaci u zvaničnim publikacijama i izveštajima Instituta za javno zdravlje Srbije koji se odnose na smrtnost stanovništva (uključujući i maternalni mortalitet) se preuzimaju od Republičkog zavoda za statistiku, kao institucije koja je nadležna za tu oblast državne statistike i ovi podaci se smatraju zvaničnim podacima za Republiku Srbiju.


Institut za javno zdravlje Srbije
„Dr Milan Jovanović Batut“
Krugolina Borup Krugolina Borup 10:27 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Ma, to je u redu. Nije Batut ništa kriv, nije ni RZZS ništa kriv.
Oni samo obrađuju podatke koje dobiju sa terena.
Ko je kriv?
Onaj ko šifrira podatke, tj. lekari.
maca22 maca22 10:31 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

spartanka_afrodita
Evo danas objavljenog teksta u casopisu Alo!
http://www.alo.rs/vesti/18353/Porodilje_umiru_podaci_se_kriju

Bravo žene!
spartanka_afrodita spartanka_afrodita 10:31 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Ko je kriv?
Onaj ko šifrira podatke, tj. lekari.

Ovde je opet rec o odgovornom vrsenju svog posla.
maca22 maca22 10:32 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

spartanka_afrodita
Ko je kriv?
Onaj ko šifrira podatke, tj. lekari.
Ovde je opet rec o odgovornom vrsenju svog posla

Bruka!
bgbgbg bgbgbg 11:15 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Ma, to je u redu. Nije Batut ništa kriv, nije ni RZZS ništa kriv.
Oni samo obrađuju podatke koje dobiju sa terena.
Ko je kriv?
Onaj ko šifrira podatke, tj. lekari.


Naravno.
Okacila sam "Batutovo" saopstenje cisto informacije radi (izvinjavam se ako sam ti, kao domacici bloga, usla u delokrug rada), ne ulazeci u to ko pruza osnov za netacnu statistiku.

Pozdrav,
Krugolina Borup Krugolina Borup 11:19 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Ne, ne, ja se izvinjavam.
Zahvalna sam što je neko okačio Batutovo saopstenje.
Nisam htela da komentarišem kačenje saopštenja, već njegov sadržaj.
antioksidant antioksidant 11:51 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

ako su odgovorni oni koji "sifriraju" tj lekari postoje 2 nacina kaznjavanja (tj ako se uopste neko kazni)

1.- pojedinacno svakog lekara koji je pogresno uradio dokumentaciju

2. - odgovornog za sistem - tj nikog
stasava stasava 11:51 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Odmah sam videla da je super blog. A zasto Ministar misli da je rascerecen na blogu? Svi mi zajedno mu samo pomazemo da "prihvati istinu". Samo mu otvaramo oci.
maca22 maca22 12:02 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

antioksidant
2. - odgovornog za sistem - tj nikog

Želim da primam platu i nemam niti ovlašćenja, niti odgovornost.
construction1 construction1 12:03 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Sve cekam da se Krugolina vrati na temu potplacivanja, odnosno doplacivanja, nagradjivanja ili kako vec.. ali izgleda da ima dosta bitnijih tema.
Nego, moracu vo da podelim sa vama. Nedavno sam razgovarao sa jednim doktorom (specijalistom) koji radi u porodilistu... Covek stvarno puno radi. Te redovne smene, te dezurstva, te privatno... I tako razgovaramo o nekim levim temama i finansiranju nekih levih (od porodilista) stvari i ja tu iznesem konstantaciju kako su sada doktori ok placeni u odnosu na devedesete i kako je sada ipak sve to regulisano i ok.
On potvrdi i iznese sledecu racunicu - okvirno:

100 000 dinara je plata
200 000 dinara su pokloni
100 000dinara je plata kod privatnika

"Sve u svemu, dobro se zivi - ali se i puno radi!"

Meni se, naravno zavrti u glavi. Pokusavam da saberem sve to i da prebacim u evre... Pa onda kontam, ma laze sigurno. Doktori vole da se hvale. Hajde ok ovo 2 puta po 100 000. To i mogu da poverujem, ali bas 200 000 od p[oklona.. ma daj!

To bi znacilo da npr. on ima 22 radna dana mesecno. 200 000 podelim sa 22 to je 9090, sto je negde oko 100 evra po svakoj smeni. A koliko moze da ima porodjaja u smeni.. Neka bude 5 koji su spremni da "caste". Znaci da on od tog cascavanja dobije oko 20 evra. To je moguce, zar ne?!

Hm... Dobro oni rade taj svoj posao!
spartanka_afrodita spartanka_afrodita 12:19 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Želim da primam platu i nemam niti ovlašćenja, niti odgovornost.

Upravo tako!
Zato i ne cude izjave poput onog lika u Leskovcu kad su ga pitali oseca li krizu a on rece "Ne, ja radim u zdravstvu."
stasava stasava 12:21 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Pod 1-videli smo do sada kako su kaznili i lekare koji nedopustivo lose popunjavaju zdravstvene kartone, ali ipak se nadam -do sada. Pod 2, zna se ko je odgovoran za sistem. Zna li neko, mozda nisam bila pazljiva, koji lekari popunjavaju te obrasce za umrle porodilje-oni koji su vodili trudnocu, oni koji su bili u smeni kada je porodilja umrla? Nije valjda da popunjavaju i oni koji nisu uradili sta su morali....u tom slucaju bi to bio dodatni prostor za manipulaciju....ili to rade nacelnici...
mrvicak mrvicak 12:33 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

maca22

antioksidant2. - odgovornog za sistem - tj nikog
Želim da primam platu i nemam niti ovlašćenja, niti odgovornost.


Evo i ja - kako to ide, prvo se učlanim u stranku pa redom?
Mada, što je najbolje, ima masa ljudi koji bi rado i posao i platu i ovlašćenja i odgovornost (dobro, možda ne baš za ministarsko mesto, tu sumnjam da bi ih se mnogo prihvatilo, ali za razna načelnička i slična mesta svakako, da ne pričam o administrativnim). Pa što onda trpe te razne otaljavače svoga posla?
Zar nije bila priča da imamo više svršenih medicinara nego što nam treba?
Ministre, molem najlepše da počnete s tim rigoroznim merama - evo, čak preskočite koce i konopce i te slikovite kaznene mere - al počnite!
scabies scabies 13:20 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Ko je kriv?
Onaj ko šifrira podatke, tj. lekari.
A smem ja sad nešto da kažem?
Krugolina Borup Krugolina Borup 13:25 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

A smem ja sad nešto da kažem?


Shoot!
scabies scabies 13:38 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Može zamena? Neću da kažem-hoću da pitam.
Da li treba da budu kažnjeni? I kako? Odma' kolac ili neke blaže metode?
I kako se to može ispraviti u budućnosti? Ko to treba da uradi?
scabies scabies 13:39 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Mada, što je najbolje, ima masa ljudi koji bi rado i posao i platu i ovlašćenja i odgovornost (dobro, možda ne baš za ministarsko mesto, tu sumnjam da bi ih se mnogo prihvatilo, ali za razna načelnička i slična mesta svakako, da ne pričam o administrativnim). Pa što onda trpe te razne otaljavače svoga posla?
Mrvicak, da li je moguće da ne znaš odgovor?
Krugolina Borup Krugolina Borup 13:42 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Može zamena? Neću da kažem-hoću da pitam.
Da li treba da budu kažnjeni? I kako? Odma' kolac ili neke blaže metode?
I kako se to može ispraviti u budućnosti? Ko to treba da uradi?


Moze zamena. Drago mi je da ne pokusavas da dokazes da nisu pogresili.

Ne znam za kaznjavanje. Ne bih rekla. Ono sto bih ja uradila:

- prebrojala bih kako treba sve papir-po-papir
- notirala bih gde su lekari pogresno sifrirali, i koji su to lekari
- pozvala bih telefonom jednog po jednom (ili sazvala sve njih na nekakav sastanak) i objasnila im gde su i zasto su pogresili, kao i zasto je bitno da u buducnosti ne grese
- nastavila bih brojanje na redovnoj bazi, papir-po-papir, za svaku sledecu godinu, i ponavljala proceduru kontaktiranja i obavestavanja lekara.

Pa ako se nekom dva puta desi ista greska - ne moze da kaze da nije znao i da nije obavesten.
E, onda bih kaznjavala.
scabies scabies 13:52 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Drago mi je da ne pokusavas da dokazes da nisu pogresili.
Ni ne mislim da nisu. Mada...

Nisam shvatila ko bi bio nadležan za sve?
Inače, sviđa mi se ideja, samo mislim da možda može i jednostavnije.

EDIT
Izgleda da su se tvoje qkice preselile kod mene
mrvicak mrvicak 13:56 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

scabies
Mada, što je najbolje, ima masa ljudi koji bi rado i posao i platu i ovlašćenja i odgovornost (dobro, možda ne baš za ministarsko mesto, tu sumnjam da bi ih se mnogo prihvatilo, ali za razna načelnička i slična mesta svakako, da ne pričam o administrativnim). Pa što onda trpe te razne otaljavače svoga posla? Mrvicak, da li je moguće da ne znaš odgovor?


Znam, znam
Al bih volela da čujem šta bi ministar imao da kaže o tome, a da ne bude prazna pretnja, već da usledi i delovanje - u skladu sa ingerencijama koje IMA.
maca22 maca22 13:56 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

scabies
Nisam shvatila ko bi bio nadležan za sve?

To i mene zanima. Ispade kriv pojedini lekar koji unosi onako kako su mu rekli.

scabies
Inače, sviđa mi se ideja, samo mislim da možda može i jednostavnije.

Reci, molim te.
scabies scabies 14:20 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Reci, molim te.
Pazi ovako: u Srbiji radi 20ak hilada lekara, to je veliki broj da bi se analizirao rad stalno svakog posebno. Zato su se ljudi uopšte i dosetili da prave sisteme i pravila. E sad, u normalnom sistemu ti imaš lanac komandovanja i manje i veće organizacione jedinice (jedinica, vod, bataljon, puk, armiju). Nadam se da ne smeta ova moja vojna terminologija, nešto me uhvatilo danas Ali, ipak da se vratimo zdravstvu...
Ne postoje načelnici odeljenja, direktori/upravnici i ministri samo da bi primali veću platu i zamlaćivali se organizacijom rada. Trea malo da se bave i posredovanjem izmedju SZO i lekara u ordinaciji. I malo su odgovorni za sve one ispod sebe, mislim-treba da budu odgovorni.
Ili na ovom primeru: čini mi se da nije neophodno da tamo neko iz Batuta ili Ministarstva zove pojedinačno svakog lekara, već je dovoljno da se daju instrukcije direktorima ustanova koje će oni preneti na nekom (recimo jutarnjem) sastanq načelnicima, a ovi lekarima. A onda da svaki načelnik kontroliše da li i kako to sprovode njegovi podredjeni, da ih kažnjava ako je potrebno i da odgovara ako postoje propusti a ne postoje kažnjeni.
To bi bilo ovako ukratko
maca22 maca22 14:26 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Hvala
scabies scabies 14:31 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Hvala
I drugi put.
Ne mogu baš da kažem "nema na čemu", mnogo me mrzelo da qcam, ali sam se potrudila
Krugolina Borup Krugolina Borup 14:45 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Ili na ovom primeru: čini mi se da nije neophodno da tamo neko iz Batuta ili Ministarstva zove pojedinačno svakog lekara, već je dovoljno da se daju instrukcije direktorima ustanova koje će oni preneti na nekom (recimo jutarnjem) sastanq načelnicima, a ovi lekarima. A onda da svaki načelnik kontroliše da li i kako to sprovode njegovi podredjeni, da ih kažnjava ako je potrebno i da odgovara ako postoje propusti a ne postoje kažnjeni.


Super teorija, ali nema da radi u praksi.
Sad ću branm moj predlog kao mnogo bolji za promenu sistema.
Dakle, ako uzmemo najgoru moguću procenjenu maternalnu smrtnost, tj. gornju granicu koju je SZO dala prilikom procene moguće maternalne smrtnosti 2005. godine kod nas, onda pričamo o stopi od 28. To je, znaci 28 zena na 100.000 porodjaja, a kod nas nema 100.000 porodjaja godisnje, vec oko 70.000. Dakle, godisnje umre, recimo, 20 zena. Čak i da je svih 20 lekara pogrešilo u šifriranju, okrenuti telefon tih 20 i naučiti ih jednom za svagda - nije nikakav posao. Pa iz godine u godinu, 20 po 20... pokrice se svi koji dolaze u kontakt sa Prijavama smrti, a to nije nikako onih svih 20.000 sto rade kao lekari! I bicemo sigurni da je lekar dobio informaciju, umesto da se ona izgubi u lancu "vojnickog komandovanja", pa mogu da se vade i oni na "komandnu odgovornost".

Drugim recima, ja ne razmisljam kako bi trebalo da bude (slazem se da bi trebalo da bude kako ti Scaby kazes), vec razmisljam - sta ce da da sigurne rezultate.
maca22 maca22 14:54 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Krugolina Borup
naučiti ih jednom za svagda - nije nikakav posao.

Kupljeno.
scabies scabies 14:59 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Sad ću branm moj predlog kao mnogo bolji za promenu sistema.
A ja sad treba da branim svoju tezu ili ne?
Naravno da u Srbiji ništa neće da radi u praxi, pa postoji rizik da i to tvoje omane... Sem ako se ti lično prihvatiš posla.
Nego, ima malo logike i pozabaviti se prevencijom. Tačnije upozoriti sve i objasniti kako treba, ne čekati da se naprave greške, pa posle pristupiti metodi zvanja telefonom (da vidimo koliko vremena bi se potrošilo na to zvanje dok ih nađu na svom radnom mestu )
I stalno zaboravljaš da u zdravstvu ima još nekih sitnica mimo porodilišta To popunjavanje prijava o smrti se slično radi i na drugim mestma, a i tim bi mogao neko da se pozabavi, ne da čekaju da se pojavi druga Krugolina ili da ti završiš sa ovim pa pređeš na sledeće
maca22 maca22 15:06 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

scabies
a i tim bi mogao neko da se pozabavi,

Evo, na primer, ti?
scabies scabies 15:17 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Evo, na primer, ti?

Ima; Maco, ko treba i ko je plačen za to.
Kao što ima i onaj ko treba da proveri i da ga kazni što to ne radi.
Krugolina Borup Krugolina Borup 15:19 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

I stalno zaboravljaš da u zdravstvu ima još nekih sitnica mimo porodilišta


Ja sam na ovoj specijalizaciji.
Neko drugi nek specijalizuje ostale grane medicine.
Krugolina Borup Krugolina Borup 15:20 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Ima; Maco, ko treba i ko je plačen za to.
Kao što ima i onaj ko treba da proveri i da ga kazni što to ne radi.



Vidi ovako, filozofija mog tate (upropastio me, jel):
Ako hoces da nesto bude uradjeno, a vidis da onaj ko to treba da radi nije uradio i nece da uradi, umesto da kukas, uzmi ti pa uradi.

scabies scabies 15:28 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Vidi ovako, filozofija mog tate (upropastio me, jel):
Ako hoces da nesto bude uradjeno, a vidis da onaj ko to treba da radi nije uradio i nece da uradi, umesto da kukas, uzmi ti pa uradi.
A šta ja da radim kad hoću da toliko stvari bude urađeno a vidim da onaj ko treba da uradi nije uradio i neće da uradi? Šta? Molim te mi reci.
Slažem se ja da je to dobar pristup, ali ja praktiqjem: ono što ti treba da uradiš uradi najbolje moguće, onda ćeš imati pravo da i od drugih zahtevaš isto!
Verovatno je to lakši put, ali ja imam samo ovaj jedan život, na žalost...
Krugolina Borup Krugolina Borup 15:34 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

A šta ja da radim kad hoću da toliko stvari bude urađeno a vidim da onaj ko treba da uradi nije uradio i neće da uradi? Šta? Molim te mi reci.


Smanji ambicije.
scabies scabies 15:40 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

Smanji ambicije.
Misliš očekivanja? Kad se kaže "smanji ambicije", to još zvuči u redu, ali kad se kaže "smanji očekivanja"... Ućutaću, ili ću opsovati...
odpocetka odpocetka 15:54 19.08.2009

Re: Povodom ovog bloga

scabies
Tačnije upozoriti sve i objasniti kako treba, ne čekati da se naprave greške, pa posle pristupiti metodi zvanja telefonom (da vidimo koliko vremena bi se potrošilo na to zvanje dok ih nađu na svom radnom mestu )


Ocigledno je da dosadasnje objasnjenje kako treba raditi nije valjalo, a kako bi u vecini slucajeva ISTI ljudi objasnjavali ISTIM ljudima, ne izgleda mi da ce ponovaljanje uroditi plodom. Prenos sa A na B, koji dalje prenese sa B na C, pa dalje C na D itd. sve sledeci postojecu organizacionu strukturu u ovom slucaju se vec pokazalo ne vredi ni boba...
odpocetka odpocetka 15:50 19.08.2009

?

A da se prvo ustanovi kako se do sada radilo? I gde je lanac pukao? Ne znam na osnovu cega bi MH mogla da trazi da uradi jednu kontrolu, proveru? Ako vec znas kakve ti mogucnosti daje sistem, onda ok, da ne ispadne da su ambicije pregoleme... Ako je vec negde ranije ovo vec napisano, izvinjavam se, slabo postizem i ovoliko citanje.
Krugolina Borup Krugolina Borup 16:22 19.08.2009

Re: ?

A da se prvo ustanovi kako se do sada radilo? I gde je lanac pukao?


To, verujem, u ministarstvu vec ustanovljavaju.

Ne znam na osnovu cega bi MH mogla da trazi da uradi jednu kontrolu, proveru?


Pa, nemamo nikakve zakonske osnove da trazimo da u tome ucestvujemo, nego se uzdamo da smo se do sad pokazali kao konstruktivni partneri, pa ce nam se omoguciti da uzmemo ucesca u necemu sto smo i inicirali, jel. S druge strane, imamo svako pravo da zahtevamo da se ta kontrola uradi. To definitivno imamo pravo, kao sto to svaki gradjanin ove drzave ima pravo da trazi.



stasava stasava 17:26 19.08.2009

vukovci i amateri

I ja se nadam da , obzirom da se MH pokazala kao konstruktivni partner, da ce MZ to imati u vidu. Ali, metoda zvanja telefonom mi se ne svidja. Ne razumem ko bi to zvao telefonom. Zamisljam situaciju-neko iz Beograda zove, npr. Kraljevo ili Kragujevac , trazi lekara tog i tog, i sta-preti da to nikada vise ne sme da se ponovi...A ko garantuje? Neophodno je menjanje procedure koja mora da bude obavezujuca i kojom ce isto tako za nepostovanje biti predvidjene sankcije.
Krugolina Borup Krugolina Borup 17:42 19.08.2009

Re: vukovci i amateri

Zamisljam situaciju-neko iz Beograda zove, npr. Kraljevo ili Kragujevac , trazi lekara tog i tog, i sta-preti da to nikada vise ne sme da se ponovi...A ko garantuje?


Ma, covek se zove, informise, a negde se pripise da je pogresio jednom.
Ako nakon obavestavanja pogresi opet, onda vec ima osnova da se sumnja ili da nece da zna ili da ne moze da zapamti (alchajmer).
Pa se shodno tome dalje postupa!
Ali, najvecem broju njih, uverena sam, bice dovoljno da jednom cuju objasnjenje i/ili opomenu, pa da pocnu da rade kako treba.
maca22 maca22 19:36 19.08.2009

Re: vukovci i amateri

Krugolina Borup
Ma, covek se zove, informise, a negde se pripise da je pogresio jednom.
Ako nakon obavestavanja pogresi opet...

Ko će da tako savesno da pregledava daljnju statistiku u budućim godinama i sa posebnim osvrtom na pojedince sa žutim kartonom?
Krugolina Borup Krugolina Borup 19:48 19.08.2009

Re: vukovci i amateri

Ko će da tako savesno da pregledava daljnju statistiku u budućim godinama i sa posebnim osvrtom na pojedince sa žutim kartonom?


S obzirom da je Posebna Radna Grupa za Baby Friendly Plus formirana kao telo koje ne treba da se bavi samo Baby Friendly plus programom, već kompletnim dugoročnim poboljšavanjem stanja u porodilištima, kao i monitoringom tog stanja u godinama koje dolaze - to bi baš lepo čučnulo kao jedan od redovnih, godišnjih zadataka grupe.
maca22 maca22 20:04 19.08.2009

Re: vukovci i amateri

Ok, hvala.
E sad ja malo širim priču, da li u to ulaze i pretrage koje bi trudnice morale u trudnoći da urade? Mislim da ovim širim temu, ali čitajući priče, izgleda da je i to proizvoljno ovde.
maca22 maca22 19:17 20.08.2009

Crne demografske prognoze:

Ako je verovati vestima, pa potom Republičkom zavodu za statistiku:
Crne demografske prognoze: Do 2032. u Srbiji milion Srba manje!

http://www.pressonline.rs/page/stories/sr.html?view=story&id=76892&sectionId=33
scabies scabies 19:22 20.08.2009

Re: Crne demografske prognoze:

Do 2032. u Srbiji milion Srba manje!
A ostalih?
spartanka_afrodita spartanka_afrodita 23:09 20.08.2009

Re: Crne demografske prognoze:

Re: Crne demografske prognoze: Do 2032. u Srbiji milion Srba manje!A ostalih?

Scaby, odlican komentar! Meni je vise muka od tog arogantnog stava kao da u Srbiji zive samo Srbi i da je Srbija samo drzava Srba.
scabies scabies 23:34 20.08.2009

Re: Crne demografske prognoze:

Meni je vise muka od tog arogantnog stava kao da u Srbiji zive samo Srbi i da je Srbija samo drzava Srba
Nisam videla link, ne znam šta piše i šta su hteli da kažu. I ne zanima me.
I ne znam koga bi to trebalo da zabriine i ko šta treba da uradi po tom pitanju?
Mene mnogo više pogađa što znam nekih par ljudi koji se spremaju da odu na neko bolje mesto za život. I to kakvih ljudi!
A Srbija mirno gleda kako joj najbolji odlaze, sve zagledana u 2032. prebrojavajući koliko će joj Srba ostati!
maca22 maca22 10:48 21.08.2009

Re: Crne demografske prognoze:

Nije valjda da nismo čuli za pojam bela kuga ni u životu, ni na ovom blogu, kao i da je taj problem konkurentan sa problemom emigriranja (i odliva mozgova)?
maca22 maca22 13:51 21.08.2009

Podsetnik 2

Kako je blog: "Tekila, Gerila" zatvoren, evo ovde link do bloga
a tamo ima ovo iz Blica.
spartanka_afrodita spartanka_afrodita 16:41 21.08.2009

Re: Podsetnik 2

Kako je blog: "Tekila, Gerila" zatvoren, evo ovde link do bloga
a tamo ima ovo iz Blica.

Draga Maco,
Izvini ali uopste ne razumem zasto si Velju Ilica linkovala ovde? Sta sam propustila? Malo sporije izgleda kapiram...
maca22 maca22 21:07 21.08.2009

Re: Podsetnik 2

Jeste offtopic. Ali na ranijem blogu smo ga pomenuli, pa ga pominjemo ga kad poredimo ministre da su kao isti, pa eto, da se ne gubi iz vida. Ja ne vidim kako post može da smeta, ali ako ipak tako mislite, obrišite.
spartanka_afrodita spartanka_afrodita 16:10 22.08.2009

Re: Podsetnik 2

Jeste offtopic. Ali na ranijem blogu smo ga pomenuli, pa ga pominjemo ga kad poredimo ministre da su kao isti, pa eto, da se ne gubi iz vida. Ja ne vidim kako post može da smeta, ali ako ipak tako mislite, obrišite.

Ma ne smeta, sta ti je! Ja samo nisam razumela
Hvala ti na pojasnjenju!
maca22 maca22 15:01 24.08.2009

a ova statstika?

A da li mislite da je ova statistika, a tek zaključci bez statisitke tačni?

http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2009&mm=08&dd=24&nav_id=377813

npr.
Kada je reč o ekonomskom faktoru, padu standarda, problemima nalaženja sigurnog posla i činjenici da sve veći broj bračnih parova rađanje ostavlja za kasnije godine, ona je rekla da glavni razlog visokog broja namernih pobačaja u Srbiji nije ekonomski faktor, već to što su žene nedovoljno informisane o rizicima.


Hrana među najskupljima u Evopi, ali problem leži u tome da su naše žene seljančure?
Pa što nisu dovoljno informisane?
Krugolina Borup Krugolina Borup 15:41 24.08.2009

Re: a ova statstika?

E,, pročita mi misli, evo turila sam upravo ovu (UDARNU?!) vest na poseban blog.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana