Nisu svi đaci pravoslavci

Jelena Krajšić RSS / 22.10.2007. u 17:00

Savet za kulturu grada Novog Sada predložio je promenu imena gimnazije "Jovan Jovanović Zmaj" u "Srpska pravoslavna velika gimnazija", pročitala sam na blogu Nebojše Milenkovića u komentaru bivše učenice ove gimnazije Gordane Čomić. I ja sam bivša učenica ove gimnazije, ali to sada nije uopšte bitno.

Osim toga, prenose mediji, predloženo je da se umesto fontane u školskom dvorištu postavi spomen-česma na kojoj bi bila dva mozaika "Hristos kao pastir" i "Sveti Sava blagosilja Srpčad".

Imamo veronauku u školama, škole slave pravoslavni praznik kao najvažniji praznik za svu decu, ministri kao ministri, a ne u svoje ime, idu da ljube ruke pravoslavnim sveštenicima, zabranjuju se vašari i pozorišne predstave po nalogu pravoslavnog sveštenika koji s leđa iz crkve, čija zvonjava nam je neretko prekidala časove, gleda u tu istu gimnaziju, pa verovatno ima želju da sada proširi božije dvorište. Sa Vladičanskog dvora i Saborne crkve na Jovinu gimnaziju... Šta dalje? Ima na drugu stranu od Jovine gimnazije i zabavište, pa ne bi bilo loše da se i zabavište nazove pravoslavnim ili još bolje sva zabavišta da se nazovu pravoslavnim? Ma sve škole i uopšte ustanove da se nazovu pravoslavnim. Ne bi bilo loše i država da promeni naziv u Srpska Pravoslavna Srbija, recimo?

Ukoliko ipak mislite drugačije možete potpisati peticiju bivših učenika Jovine gimnazije.

EDIT:

Na sajtu novosadskog Radija 021 objavljeno je jutros (sreda, 24. 10.) da predlog novosadskog Zavoda za zaštitu spomenika kulture i direktora Zmaj Jovine gimnazije koji je usvojio Savet za kulturu Skupštine grada ne uključuje promenu naziva gimnazije, ali predviđa da se na oba ulaza u školu stavi natpis Srpska pravoslavna velika gimnazija i da se umesto postojeće fontane postavi česma sa mozaicima "Hristos kao pastir" i "Sveti Sava blagosilja Srpčad".



Komentari (162)

Bloger je isključio mogućnost postavljanja komentara za ovaj tekst

sashaNS sashaNS 19:32 22.10.2007

Potpisala

kao 824. Malopre cula i ne mogu da verujem.
Pozdrav Lektorki, i meni kao bivsem karlovackom djaku
isto palo na pamet.
Kad sve gimnazije pretvorimo u bogoslovije, da vidis onda...
Domazet Domazet 19:48 22.10.2007

Posteno...

Kao pravoslavnog hrišćanina (koji nikakve veze sa ovom gimnazijom, pride, nema), duboko me je potresla vest da se novosadskoj gimnaziji oduzima pravo da nosi ime Jovana Jovanovića Zmaja, lekara, tvorca najlepših stihova za decu i najumnijih knjiga koje je neko mogao deci da pokloni. Mislim da iza svega stoji animozitet crkve prema Zmaju koji je dug već ceo vek. Ipak, crkva ovakvim postupcima zadaje sebi autogolove na svim poljima, praveći istoriju koja ne postoji, i raspirujući podele, umesto da spušta loptu na zemlju. To je zato što su crkvom, uz časne izuzetke, najčešće upravljali neuki ljudi. Vraćanje table sa natpisom originalnog zadužbinara Miloša Bajića i spomen česmom je ispravno. Ukoliko ta česma nikada nije nosila religiozna obeležja, nema potrebe da ih nosi i danas. Grbovi na zgradi Banovine uklonjeni su 1941. i zaista su postojali.
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 19:51 22.10.2007

potpisala sam peticiju

i samo da dodam:

rodila sam se u Jugoslaviji, al to vise ne postoji, odrasla sam u Beogradu u ulici Ratnih vojnih invalida, vise hotela Slavija, al ta ulica isto vise ne postoji, jos dok sam po njoj vozila rolsue, promenila je ime u Marsala Tolbuhina. Kad sam se odselila u Djure Salaja, Marsala Tolbuhina je dobila ime Mekenzijeva. Isla sam u dom zdravlja u Ivana Milutinovica, nju su promenili u Kneginje Zorke, a moju osnovnu skolu Djuro Salaj u Avalskoj, nazvali Sveti Sava. U medjuvremenu su i ime ulice Djure Salaja gde zivim promenili u Desanke Maksimovic, a ulaz iz Proleterskih brigada, sada je ulaz iz Krunske. I moja gimnazija je izgubila ime i postala sportska, a letos sam citala da vise nece biti sportska.... naravno, ovo je tek delic.
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 19:58 22.10.2007

grade se crkve,

a skole preimenuju. umesto da preimenuju postojece skole, ako bas zele, mogu i neku da izgrade, pa neka je i nazovu srpska pravoslavna.
adam weisphaut adam weisphaut 20:09 22.10.2007

Re: grade se crkve,

Vesna Knežević Ćosić
a skole preimenuju. umesto da preimenuju postojece skole, ako bas zele, mogu i neku da izgrade, pa neka je i nazovu srpska pravoslavna.

Jes da izgrade, oni samo uzimaju kao npr. sto je onaj crkvenopejac dodelio Artemiju silnu imovinu .
Inace kao predstavniku mladje generacije sam za vremena skolovanja doziveo da mi se skola preimenuje iz Edvard Kardelj u Sveti Sava .
pidola pidola 20:16 22.10.2007

nisu svi gradjani ludi


umesto da preimenuju postojece skole, ako bas zele, mogu i neku da izgrade, pa neka je i nazovu srpska pravoslavna.

eh,jos i da grade.
a i ako ce da ih grade ovako kao sto imena menjaju (ili barem pokusavaju),bolje da ne grade,sto je sigurno,sigurno.

sramota naravno.
ima li kraja glupostima,odmaraju li oni ikada?
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 20:51 22.10.2007

Re: nisu svi gradjani ludi

pidola
umesto da preimenuju postojece skole, ako bas zele, mogu i neku da izgrade, pa neka je i nazovu srpska pravoslavna.eh,jos i da grade.a i ako ce da ih grade ovako kao sto imena menjaju (ili barem pokusavaju),bolje da ne grade,sto je sigurno,sigurno.sramota naravno.ima li kraja glupostima,odmaraju li oni ikada?


da grade skole i sirotista i sigurne kuce i narodne kuhinje, a ne samo crkve, ccc
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 20:52 22.10.2007

Re: nisu svi gradjani ludi

i domove za djake da grade
Atomski mrav Atomski mrav 20:02 22.10.2007

Strašno

Nisam bio Jovin đak, ali sam potpisao peticiju. Ovo je sramota! Novi Sade, dobro razmisli pred sledeće lokalne izbore...
Slavko oci moje Slavko oci moje 20:34 22.10.2007

pravoslavno...si!

Ne slazem se sa idejom o preimenovanju skole u pravoslavnu iako mi se svidja ideja o postojanju pravoslavnih skola u Srbiji.
Kao sto vam je poznato u cijeloj zapadnoj Evropi i sjevernoj Americi postoje katolicke skole i naravno to nikoga ne iritira je postoje skole i za one koji nisu katolici.
Katolicke skole naravno rade po planu i programu koji je predvidjen za sve ostale skole u toj drzavi i finansirane su iz budjeta vlade.
U kanadskoj provinciji Ontario za vrijeme poslednjkih izbora konzervativna stranka je izasla sa planom da i pripadnici drugih vjeroispovjesti ( a ne samo katolici)imaju svoje vjerske skole koje bi bile finansirane iz budjeta provincije i naravno pukli su ko petarda. Dakle katolicke mogu a druge ne mogu.
I svi su OK s tim.
Demokratija valjda sta li je....
neverlander neverlander 21:04 22.10.2007

Re: pravoslavno...si!

ja imam protiv pravoslavnih skola koje se finansiraju iz budzeta!
neka ih finansira crkva.
ne vidim ni jedan pametan razlog zbog koga bi svi morali da placaju porez za tako nesto. ej, 21. vek je!
umesto da se podsmevamo ovakvim glupostima iz proslosti, mi jos hocemo i da ih pravimo.
a to sto ameri ili kanadjani imaju takve skole, njihov je problem. bas su zesce zaglibili.
a i ne idu samo pravoslavci u te skole. U Z A S!
Queeria Queeria 01:57 23.10.2007

Re: pravoslavno...si!

Slavko oci moje
iako mi se svidja ideja o postojanju pravoslavnih skola u Srbiji.


Polako... Biće... Za sada imamo samo pravoslavne predškolske ustanove - ta su im deca najmilija.
liberalac55 liberalac55 20:36 22.10.2007

KLASIČAN BEZOBRAZLUK

Sramotno šta se radi u Novom Sadu.To ni Tito ni Sloba nisu ni pomislili ali "njihova Maja" jeste.
LJudi ja se bojim,novosađanin sam,sutra će doći na vrata da me krste,bezbožnici.
Novosađani,setite se,Novo naselje su prozvali Bistrica,stadion "Vojvodina" "Karađorđe" sad su udarili i na čika Jovu/ma da smetao im je i njegov spomenik ispred vladičinog dvora pa i deca na Zmajevim dečijim igrama/.
Novosađani,jeste sigurni da ih možemo zaustaviti?/rečenica iz filma "Kabare".parafraza/
Novi Sad postaje eksperimentalni kunić i sve od jogurt revolucije na ovamo se proba i uspeva.
Kada je postala gradonačelnik njihova Maja je rekla da će biti gradonačelnik svih novosađana.
Molim da njihova Maja odmah podnese ostavku jer više nije i moj gradonačelnik.
Ovde ne bi o SPC.
Debakl do debakla duhovnosti u 21.veku,pardon novosadskom veku za inkviziciju,ko nije Srbin i srpskoga roda.
Izvinite na oštrini ali novosađanin sam i užasnut.
zvek zvek 20:56 22.10.2007

pitanje za nacoše

Jel ima neki voljan da mi ovako ograničenoj objasni, nacrta ako treba, koji vam je moj kriv Jova Zmaj da mu otmete školu? Hvala unapred!
bosiljkap bosiljkap 21:10 22.10.2007

sram ih bilo

Mogu da se zakunem da ti članovi saveta za kulturu skupštine grada (radikali) nisu završili nikakvu gimnaziju a ne Jovinu, a da od Jove ne znaju ni jedan stih. Sram ih bilo!
agw agw 21:27 22.10.2007

A lepo mi je zena prelagala da idemo u ...

Napravili su i crkvu na Telepu (oni koji su iz NS znaju sta to znaci) pa misle da mogu i ovo da nam urade!
Queeria Queeria 01:59 23.10.2007

Re: A lepo mi je zena prelagala da idemo u

Hajde objasni nama koji nismo iz Novog Sada...
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 04:39 23.10.2007

Re: Telep

Queeria
Hajde objasni nama koji nismo iz Novog Sada...


almost purely Hungarian quarter of the town.
agw agw 06:38 23.10.2007

Telep

agw


Telep je doskora bio naseljen skoro iskljucivo Madjarima. Crkva koja je napravljena ogradjena je zidom koga se ne bi postidela ni jedna tvrdjava
Time Bandit Time Bandit 21:36 22.10.2007

Je li to uzivo proba "Ko to tamo peva"

u Novome Sadu, a ako nije onda je sve moguce. Pod tim uticajem potpisao sam ovu peticiju desetak puta. racunam ako svi potpisemo desetak puta docicemo do najmanje 1000 potpisa.
Domazet Domazet 21:52 22.10.2007

Ja se iskreno nadam da si ti...

Time Bandit
u Novome Sadu, a ako nije onda je sve moguce. Pod tim uticajem potpisao sam ovu peticiju desetak puta. racunam ako svi potpisemo desetak puta docicemo do najmanje 1000 potpisa.
provokator iz redova onih koji su 'smislili' pomenuti predlog i da pokusavas da kompromitujes pokusaj odbrane zdravog razuma. Pokvarenjake ipak lakse podnosim nego umisljene idiote...
Time Bandit Time Bandit 00:55 23.10.2007

Sto se baba Domazetu snilo,

ili ipak nije bas tako bilo.

Bliza proslost:
a) Savet za (ne)kulturu Novog Sada je pod ingerencijom ...
b) Gradska vlast Novog Sada a i sam gradonacelnik (clan ekspertskog tima Haskog optuzenika) je ...
c) Vecinu u Novom Sadu umesto "demokratski orijentisanih partija" osvojila je ...
d) "Pametnu" vlast u Novom Sadu su izabrali "pametni gradjani Novog Sada" ili je to ...
c) Sve to gledaju rastrkane visenacinolne "demokratske snage" i uglavnom ...

Malo dalje od blize proslosti:
a) Premijer, kao "prvi demokrtaski" u Srbiji, uvodi veronauku u skole i time postavlja temelje za ...
b) Polibiro "demokratskih" vladajucih partija guta ovo izmisljanije i uglavnom
c) Canak, Gasha, i Korac ( da ne pominjem manjinske predstavnike ...) se povlace iz vlasti zbog dalekoseznih negativnih posledica uvodjenja veronauke u posebno u visenacionalnim sredinama ...


Ovo sa promenom naziva skola je samo pocetak, a nastavak logicnog sleda of 5-Octobra naovamo ...
Moje je misljenje da bi u Srbiji ulice kao i istitucije trebalo da nose brojeve, a sve da bi se izbeglo cesto menjnje imena ...
МАРШАЛ ЖУКОВ МАРШАЛ ЖУКОВ 21:46 22.10.2007

Потписао

као бивши ђак ове школе.

Потписао сам зато што мислим да Јовану Јовановићу Змају такву неправду не треба чинити и скидати његово име са школе. Грех је чинити то тако племенитом човеку.

Неправду гимназији су чиниле мађарске окупаторске свиње и гимназију 1941.године преименовале у "Мађарска краљевска државна гимназија са српским наставним језиком".
Чинити исто што и они значило би поистовећивати се са њима.

Људи би требало да уче да своју националност и вероисповест воле у себи, а не себе у томе и да "оченаш треба говорити у себи, без обзира на језик молитве".

Исто тако, сви ови што на сам помен православље буквално реже, требало би да науче да своју мржњу према православљу такође носе у себи и да не траже повода да је испољавају. То је њихов проблем, кога ће да воле а кога да мрзе.

Да допуним листу познатих, Душан Ковачевић је похађао исту гимназију.
snail snail 23:16 22.10.2007

Re: Потписао

I Nenad Čanak ;-)
МАРШАЛ ЖУКОВ МАРШАЛ ЖУКОВ 23:20 22.10.2007

Re: Потписао

snail
I Nenad Čanak ;-)


Шта ћеш, и Буш је ишао на Харвард...
Dena Dena 02:54 23.10.2007

Re: Потписао

МАРШАЛ ЖУКОВ
као бивши ђак ове школе.Потписао сам зато што мислим да Јовану Јовановићу Змају такву неправду не треба чинити и скидати његово име са школе. Грех је чинити то тако племенитом човеку.Неправду гимназији су чиниле мађарске окупаторске свиње и гимназију 1941.године преименовале у "Мађарска краљевска државна гимназија са српским наставним језиком".Чинити исто што и они значило би поистовећивати се са њима.Људи би требало да уче да своју националност и вероисповест воле у себи, а не себе у томе и да "оченаш треба говорити у себи, без обзира на језик молитве".Исто тако, сви ови што на сам помен православље буквално реже, требало би да науче да своју мржњу према православљу такође носе у себи и да не траже повода да је испољавају. То је њихов проблем, кога ће да воле а кога да мрзе.

Potpisujem i potpuno se slazem s Vama! :)

BananaMan BananaMan 12:08 23.10.2007

Re: Потписао

МАРШАЛ ЖУКОВ
као бивши ђак ове школе.

Потписао сам зато што мислим да Јовану Јовановићу Змају такву неправду не треба чинити и скидати његово име са школе. Грех је чинити то тако племенитом човеку.

Неправду гимназији су чиниле мађарске окупаторске свиње и гимназију 1941.године преименовале у "Мађарска краљевска државна гимназија са српским наставним језиком".
Чинити исто што и они значило би поистовећивати се са њима.

Људи би требало да уче да своју националност и вероисповест воле у себи, а не себе у томе и да "оченаш треба говорити у себи, без обзира на језик молитве".

Исто тако, сви ови што на сам помен православље буквално реже, требало би да науче да своју мржњу према православљу такође носе у себи и да не траже повода да је испољавају. То је њихов проблем, кога ће да воле а кога да мрзе.

Да допуним листу познатих, Душан Ковачевић је похађао исту гимназију.


Jos jedan za cika-Jovu i slazem se uglavnom sa gore napisanim.
Malo umerenije u pljuvanju Srba i pravoslavlja ...
Verovali ili ne ima puno Srba koji nisu pravoslavci, znate ono postoje i ateisti u ovoj zemlji ...
A i nisu bas svi pravoslavci ljubitelji SPC a i nisu svi u SPC isti.

Kad sam ja bio mali nije bilo ni veronauke ni gradjanskog vaspitanja u skolama ali se secam da sam se kao pionir zaklinjao da cu svoju zemlju voleti i braniti peticom u skoli . Mozda zvuci otrcano ali decu u skoli treba uciti PRAVIM vrednostima a ne verskim, gradjanskim ili ne znam kakvim.

Nietzsches Aprentice Nietzsches Aprentice 21:53 22.10.2007

1200

Kakav divan broj :)

Odlicna tema!
G r o f G r o f 22:03 22.10.2007

srednji vek

Sad već sve postaje jadno i tužno.
Srljamo u srednj vek.
Potpisao.
shure shure 22:15 22.10.2007

Re: srednji vek

1246
Gandi Gandi 22:31 22.10.2007

onemela

i ne mogu da verujem...
Pedja Rafailovic Pedja Rafailovic 22:57 22.10.2007

Predlog za naziv gimnazije

Potpisao sam peticiju pod brojem 1095.

Predlazem da novosadski Savet za kulturu nalozi SPCda prikupi novac od dobrovoljnih priloga (ne iz budzeta Republike Srbije!), zatim da predlozi izmenu Zakona o obrazovanju, kao i neophodne amandmane na Ustav, te, pod uslovom da Skupstina usvoji neophodne zakonske i ustavne izmene - da sagradi i osnuje Srpsku pravoslavnu veliku gimnaziju, gde god dobije gradjevinsku i ostale dozvole.

Kada javno skolstvo u ovoj zemlji bude prestalo da se finansira iz budzeta, i predje na iskljucivo finansiranje od strane Crkve (dobrovoljni prilozi vernika), onda ce skole moci da nose crkvena imena. Do tada, ovakvi predlozi predstavljace pokusaj uvodjenja verske i nacionalne segregacije.

Iskreno se nadam da ce, u slucaju Gimnazije J.J. Zmaj u Novom Sadu, ovakav pokusaj biti neuspesan, a u pogledu "zagrevanja" za lokalne i pokraijnske izbore- kontraproduktivan!
Dax Dax 23:09 22.10.2007

Sta je ovo?

"Hristos kao pastir" i "Sveti Sava blagosilja Srpčad".

Pa sta je ovo ljudi.Pa zar ne moze ni jedan dan bez cirkusa?

Hristos kao pastir" i "Sveti Sava blagosilja Srpčad".



Skola?
agw agw 06:44 23.10.2007

Re: Predlog za naziv gimnazije

Pedja Rafailovic
Potpisao sam peticiju pod brojem 1095.

P da sagradi i osnuje Srpsku pravoslavnu veliku gimnaziju, gde god dobije gradjevinsku i ostale dozvole.



Za gradjevinske dozvole i za zemljiste ne treba da brinu i za sve ostale crkve su ga dobili besplatno
Vasa S Tajcic Vasa S Tajcic 00:43 23.10.2007

Vrhunac gluposti

E ovo je vrhunac gluposti. Obicno se ne slazem sa gore potpisaim diskutantima, ali ovo je vrhunac gluposti. Uopste nema veze koje su vere djaci, ali promeniti ime skoli koja se zove Jovan Jovanovic Zmaj je idiotizam. Skoli i djacima je blizi Zmaj, nego ista drugo. Mislim da bi trebalo rpedloziti da neka crkva dobije ime po Zmaju. E svasta ce jadna Srbija da dozivi.
Dena Dena 02:50 23.10.2007

Upravo...

...dobih mejl od drugarica iz Jovine i procitah ovo sve. Ljuta sam, besna sam! Potpisala sam peticiju , poslala komentar na B92 ispod ove vesti i zelim da sve ovo ima efekta.

Dodavati oderdnicu veskog karaktera nekad je bilo uobicajeno s obzirom na ono vreme ali ovo je XXI vek i sekularna smo drzava (mada se mnogo trude da ne budemo). Ko hoce u crkvu, eno je, odmah pored Gimnazije pa neka ide.

Nemam nista protiv da na fasadi stoje imena zaduzbinara jer su finansijski pomogli njenu izgradnju i hvala im na tome.

Neko je lepo to pitao-da li ce mozda veroispovest biti vazna i na prijemnom ispitu?
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 04:28 23.10.2007

...

predlažem da se sve što ima neko ime ukine i preimenuje u jedinstveno kako je i predlagač kulturno-savetodavni rekao
da se pod obavezno uvede da svi koji tamo idu budu kršteni, onako kako i dolikuje
da blagosilja, nego kako!
vi što se ne slažete niste blagonakloni
tj. maliciozni ste i ne možete biti veliki,
i jova je mali
(a deca smetaju, kud se denu onaj žarač il tikva, tako se postaje veliki)
kakve škole, praporaca i zvona nama treba!

bronx bronx 04:49 23.10.2007

koja drskost kojji mrak

koja destruktivnost.
unistavaju onaj deo srpskog idnenta koji je jedino jos preostao. i ako nisam isla bas u tu skolu ipak secanje na moje prve reci kroz pesmice cika jove zmaja koje me je ucila moja baka jelena su mi i jedina stvarna veza sa srbijom i na moje najranije detinjstvo. pa zar ne mogu sebi da naprave novu skolu koju bi sa ponosom mogli da zovu pravoslavna skola ili vec kako hoce,a ne da otimaju????????????????????????????????????????
.bas su beda.
A gde je tu ministar kulture????????????????????????????????????pitam se bez odgovora.................
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 05:05 23.10.2007

Čika Jova forevr!

prve reči koje svako od nas čuje kao dete, ili ih svom detetu pročita, su čika Jovine ili čika Duškove.

Gordani, i drugima, koji su kadri tako nešto preduzeti: Novi Sad jednostavno ne sme više ćutati na ovakve stvari. sa svakim gestom pomirljivosti Novosađana dobijamo samo još po jednu krišku mraka, i to individualnog mraka, Inkvizitorovog mraka kojem smo samo mi sami dopustili da bude tako neometano visoko na lestvici društvenog uticaja i moći. moje dete je jednomesečni Novosađanin (rodom, a poreklom po majci je višegeneracijski Novosađanin), i ja želim da on pamti čika Jovu a ne bulovića kao civilizacijsku tekovinu svog grada.

we must react, and react profoundly, and not only with some empty and weak petitions, with all due respect!
Rada Tomovic Rada Tomovic 11:22 23.10.2007

potpisala

Stvarno nemam reci!
Laudanum Laudanum 11:28 23.10.2007

Krajnje je vreme

Neko se ovde upitao, dokle treba istorijski da ide ovo nase prepucavanje. E, pa evo... Mislim da je krajnje vreme da se na ove prostore vrate Kelti i Fruzi, sravne sve sa zemljom (uklujucujuci tu i Srpsku Zmaj Jovinu Pravoslavnu Veliku Izvikanu gimnaziju) i da nas sve lepo vrate u tri p.... m....... u Aziju gde nam je i mesto. Pa da tamo krkamo medovacu. Jer za bolje i nismo.
Dragus Dragus 11:31 23.10.2007

no comment...



Potpisana peticija od Karlovackog djaka
Black Adder Black Adder 12:02 23.10.2007

No comment

brule85 brule85 14:59 23.10.2007

O kukavno SrBstvo ugaseno...

Moj predlog je da se gimnazija "krsti" (sve u duhu srpskog pravoslavlja) kao SrBska pravoslavna velika gimnazija "Sveti jeromonah Ilarion Fruskogorski" posto je iz komsiluka, a voli decu. Kao dodatak njemu moze i "preosvesteni vladika Pahomije Pcinjski", poznat po svojoj ljubavi prema srednjoskolskoj omladini. Zivela SrBska Pravoslavna Dzamahirija Srbija!
gagonja gagonja 16:06 23.10.2007

John "Dragon" Johnson

jel doticni bio pravoslavac?
elem, negde sam nasao da se ta skola kad je otvorena zvala upravo tako kako zele da je ponovo prekrste.
lepo je to sto se crkva vratila posle komunisticke represije ali sve mi polako lici na pocetak crkvene represije. kakva crna pravoslavna skola ili kao se vec zove? ta skola moze tako da se zove ali onda u nju mogu da idu da se skoluju pravoslavni popovi. meni je jasno da i "civilizovan" svet neguje te tekovine "crkvenih" skola i univerziteta ali ne moramo mi bas u svemu da budemo isti sa "civilizovanim" svetom. dovoljno ce nam biti zivotni standard, ekonomija i prava gradjana.
stvarno ne vidim sta fali Cika Jovi Zmaju
gagonja gagonja 16:09 23.10.2007

Filaretu

podignimo hram veci od onog na vracaru da namirimo velju...

djiha djiha cet'ri noge sve cetiri krute,
djiha djiha mi idemo na daleke pute....
gagonja gagonja 16:15 23.10.2007

2706

so far...
Modesty Blaise Modesty Blaise 09:42 24.10.2007

Pitanje

Jelena, juche se na sajtu na kome je peticija pojavio potpisnik koji je napisao: lepo, samo peticija nema smisla jer predlog nije ni podnet.
Pogledam ponovo originalnu vest koja stoji u tekstu, tamo nigde ne vidim da je novinar koji je vest pisao kontaktirao Savet za Kulturu i proverio da li je vest tacna i ako jeste ko je i zasto te predloge podneo Savetu i u kojem su statusu predlozi trenutno - da li su vec razmatrani ili ne.
Ono sto meni nije jasno je da li je taj savet duzan da na osnovu svake inicijative gradjana podnese predlog koji onda bude razmatran (ko ga razmatra i gde?) i u kom su statusu ovi konkretni predlozi protiv kojih smo se potpisali.
Jelena Krajšić Jelena Krajšić 10:44 24.10.2007

Re: Pitanje

Radio 021:

VERSKIM OBELEŽJIMA NIJE MESTO U ŠKOLI
10:50 - Internet peticiju protiv promene natpisa na Jovinoj gimanziji potpisalo je trenutno oko 3.300 građana, a nalazi se na internet adresi petitiononline.com/novisad/petition.html

Savet za kulturu Skupštine grada usvojio je nedavno predlog novosadskog Zavoda za zaštitu spomenika kulture i direktora Zmaj Jovine gimnazije da se na zgradu te škole postavi natpis "Srpska pravoslavna velika gimnazija u Novom Sadu". Direktor Zavoda Đorđe Srbulović izjavio je za 021 da se ne radi o promeni imena gimnazije, već o postavljanju autentičnog naziva ove školske ustanove.

Prema njegovim rečima, predvidjeno je da postojeći natpis, odnosno ime zadužbinara, "Baron Miloš Bajić svom narodu" bude manjeg formata, dok bi Srpska pravoslavna velika gimnazija trebalo da piše velikim slovima. "Čak i da je bilo reči o promeni naziva gimnazije ne vidim ništa loše da se i o tome govori, imajući u vidu da Jovan Jovanović ima i spomenik i glavnu ulicu, Zmajeve dečije igre i Zmajevu nagradu, spomenik i trg Kamenici i niz obeležja, ne vidim da je loše da se gimnaziji vrati prvobitni naziv, ali o tome nije uopšte bilo reči, niti je iko o tome razmišljao". Srbulović dodaje da je predvidjeno i da se umesto postojeće fontane postavi česma sa mozaicima "Hristos kao pastir" i "Sveti Sava blagosilja srpčad".

Član Gradskog veća za obrazovanje Petar Viđikant ocenio je da bi postavljanje table sa nazivom "Srpska pravoslavna velika gimnazija u Novom Sadu" na Jovinu gimanaziju učinilo vidljivim kulturno-istorijsko nasleđe jedne od najstarijih škola u Srbiji. Viđikant je naveo da je Savet za kulturu inicirao da se na fasadi gimnazije postavi spomen obeležje jer bi na njemu stojalo ime koje je ova škola nosila do kraja Prvog svetskog rata. "Znajući ko su pokretači najnovije hajke protiv očuvanja tradicije i istorije našeg grada, jasno je da namerno plasiraju neistinite tvrdnje želeći da ostvare neki samo njima poznat politički cilj", ocenio je on i naveo da niko nije inicirao promenu imena gimnazije.

Jedan od pokretača peticije protiv promene natpisa na Jovinoj gimnaziji, Srđan Starčević, objašnjava za Radio 021 da se inicijatori zalažu za to da škola bude tolerantno mesto bez verskih obeležja. On kaže da je grupa bivših učenika pokrenula peticiju zbog toga da se skrene pažnja na to da crkva i škola moraju da budu odvojene.

Predsednica odbora za obrazovanje Skupštine Vojvodine Svetlana Lukić izjavila je za 021 da se inicijativa za promenu natpisa na gimnaziji Jovan Jovanović Zmaj ne čini primerenom za grad kakav je Novi Sad. Prema njenim rečima, kulturno nasledje i očuvanje tradicije treba poštovati i negovati, a nikako dovoditi do apsurda. Inicijativa za promenu naziva gimnazija i srednjih škola u Vojvodini može da potekne od lokalne samouprave ili uprave škole, ali konačnu odluku donosi vojvodjanski parlament.

Direktor Zmaj Jovine gimanzije Radivoje Stojković izjavio je da je "Srpska pravoslavna velika gimnazija" istorijski natpis iz 1813. godine, kao i da ne vidi zašto bi to nekom danas smetalo kada nije smetalo ni austrijskom caru.

Istoričarka umetnosti Donka Stančić u knjizi "Novi Sad, od kuće do kuće" navodi da je današnja zgrada Zmaj Jovine gimnazije podignuta početkom 20. veka uz finansijsku pomoć barona Bajića, tako da taj natpis i danas stoji na zgradi gimnazije. Ta nova zgrada je podignuta na mestu gde se prethodno nalazila novosadska latinska škola, koja je 1781. godine postala Pravoslavna osnovna škola, a "potom je tu zaslugom Save Vukovića, vladike Gedeona Petrovića i mnogih Novosadjana, 1816. godine bila otvorena i prva gimnazija", navodi Stančićeva. Inače, gimnazija je u medjuratnom periodu nosila i ime kralja Aleksandra, a posle drugog svetskog rata je dobila naziv "Jovan Jovanović Zmaj".

Sadašnji učenici Gimnazije "Jovan Jovanović Zmaj" uglavnom misle ga bi škola trebalo da zadrži svoje sadašnje ime. Kao glavni razlog za to oni navode to što je mnogo jednostavnije, kao i činjenicu da je škola već poznata kao "Jovina gimnazija".

Podsetimo, bivši učenici Jovine gimnazije pokrenuli su internet peticiju protiv izmena i ocenjuju da škole nisu mesta na kojima treba isticati religiozna obeležja, pošto su državne institucije. (Milena Jerkov i Smiljana Milinkov)


Nije predložena promena naziva gimnazije, ne znam gde je nastala greška, ja sam vest, kao što sam gore navela, pronašla na blogu N. Milenkovića i na sajtu B92. Ipak, sve što jeste predloženo ostavlja i te kako, prema mom mišljenju, razloge za potpisivanje peticije.

Tekst peticije:

Reagujući na vest objavljenu u dnevnim novinama Gradjanski list, od 16.10.2007, strana 7, u tekstu pod naslovom "Žar-ptica na popravci, vojvode na Banovini" u kojoj se, između ostalog, kaže:
".... Članovi saveta (za kulturu skupštine grade Novog Sada) prihvatili su i inicijativu da se sa zgrade Gimnazije ‘Jovan Jovanović Zmaj’ uklone postojeći i postave novi natpisi. Zajednički predlog rukovodstva ove gimnazije i gradskog Zavoda za zaštitu spomenika podrazumeva da se na fasadu skole prema Trgu Republike stavi natpis ‘Baron Miloš Bajić srpskom narodu’ ili ‘Zadužbina barona Miloša Bajića’, a da na oba ulaza u školu piše ‘Srpska pravoslavna velika gimnazija u Novom Sadu’. Takođe, predloženo je da se umesto fontane u školskom dvorištu postavi spomen-česma na kojoj bi bili dva mozaika – ‘Hristos kao pastir’ i ‘Sveti Sava blagosilja srpčad’."

Mi, dolepotpisani građani, izražavamo oštar protest, iz sledećih razloga:

1. Gimnazija "Jovan Jovanović Zmaj" je škola koju pohađaju i đaci koji nisu Srbi i/ili pravoslavne veroispovesti. Smatramo da je predlog o postavljanju natpisa iznad oba ulaza u školu i spomen česme neprihvatljiv, jer favorizuje jednu grupu učenika u odnosu na druge;
2. Gimnazija "Jovan Jovanović Zmaj" je škola u kojoj su radili i još uvek rade profesori i nenastavno osoblje koji nisu Srbi i/ili pravoslavne veroispovesti;
3. Škole nisu mesta gde treba isticati religiozna obeležja, pošto su državne institucije. Ustav Srbije garantuje da je naša država sekularna;
4. Ukoliko je uprava škole odlučila da se vrati na put ostvarenje tri ”vrhovna zadatka” (kako je navedeno u pismu osnivača gimnazije kralju):
a) opšte obrazovanje srpske omladine u srpskom narodnom duhu
b) čuvanje i negovanje srpske pravoslavne vere, kao i
c) negovanje srpskog jezika i istorije srpske književnosti

smatramo da je dužna da to javno saopšti i sprovede u okvirima Zakona o obrazovanju Republike Srbije;
5. Smatramo da sredstva koja gimnazija dobija iz budžeta mogu i moraju biti biti iskorišćena na način koji će doprineti poboljšanju kvaliteta nastave i promociji višenacionalne kulture življenja, umesto za propagiranje bilo koje verske ili političke opcije;
6. U tradiciji gimnazije "Jovan Jovanović Zmaj" je da okuplja najbolje učenike iz Novog Sada i okoline, bez obzira na nacionalnu i versku pripadnost, i mišljenja smo da bi postavljanje novih natpisa i česme odvratili mnoge roditelje i učenika od upisa u ovu gimnaziju.

Peticiju pokreće grupa bivših učenika gimnazije kojoj su osećaj tolerancije i otpor bilo kojoj vrsti izdvajanja na osnovu nacije i vere, između ostalog, usađeni tokom školovanja u gimnaziji "Jovan Jovanović Zmaj". Potpisnike peticije tražimo i među onima koji nisu bili đaci ove škole.


sentinel26 sentinel26 18:30 24.10.2007

Re: Pitanje

Jelena Krajšić
Radio 021:
VERSKIM OBELEŽJIMA NIJE MESTO U ŠKOLI

Jelena,

Hteo bih nešto da vam predložim, što može da bude dobro i korisno.

1) Oko promjene imena škole - sprečiti raspravu ili napasti predlagače i sa peticijom jer ne postoji nikakav razlog za promjenu njenog imena. Radi se o čistoj obijesti.

2) Ako je zgrada škole zaista nečija zadužbina - onda može na zgradi da se istakne natpis u tom smislu ali ne na mjestu za isticanje imena škole, nego onako kako se to radi svuda u svijetu. Ne znam kako stoje stvari u N.Sadu, pa evo navodim primjer jedne zgrade u Bgd:- "Miša Anastasijević - svom otečestvu" (ako znate kako to izgleda) ili sl.

3) U školi na vidnom mjestu, - nastavnička zbornica ili učenički hol, (zavisno od konstrukcije zgrade) postaviti table:
- Prva: - Ime osnivača, naziv škole i period u kojem je nosila to ime;
- Druga: - Drugo ime i pio čijoj odluci i od kada se tako zvala; i
- Treća: - Sadašnje ime, sa nazivom organa i datum odluke.

4) Ovo sa česmom neka rade u crkvenom dvorištu.

Mislim da bi ovim putem trajno skinuli taj problem s dnevnog reda, jer oni neće odustati već će čekati neku novu (bolju) priliku. Ovo sa česmom je upravo dokaz njihovih namjera.

Podrška i pozdrav.



МАРШАЛ ЖУКОВ МАРШАЛ ЖУКОВ 18:56 24.10.2007

Re: Pitanje

sentinel26
Jelena Krajšić
Radio 021:
VERSKIM OBELEŽJIMA NIJE MESTO U ŠKOLI

Jelena,

Hteo bih nešto da vam predložim, što može da bude dobro i korisno.

1) Oko promjene imena škole - sprečiti raspravu ili napasti predlagače i sa peticijom jer ne postoji nikakav razlog za promjenu njenog imena. Radi se o čistoj obijesti.

2) Ako je zgrada škole zaista nečija zadužbina - onda može na zgradi da se istakne natpis u tom smislu ali ne na mjestu za isticanje imena škole, nego onako kako se to radi svuda u svijetu. Ne znam kako stoje stvari u N.Sadu, pa evo navodim primjer jedne zgrade u Bgd:- "Miša Anastasijević - svom otečestvu" (ako znate kako to izgleda) ili sl.

3) U školi na vidnom mjestu, - nastavnička zbornica ili učenički hol, (zavisno od konstrukcije zgrade) postaviti table:
- Prva: - Ime osnivača, naziv škole i period u kojem je nosila to ime;
- Druga: - Drugo ime i pio čijoj odluci i od kada se tako zvala; i
- Treća: - Sadašnje ime, sa nazivom organa i datum odluke.

4) Ovo sa česmom neka rade u crkvenom dvorištu.

Mislim da bi ovim putem trajno skinuli taj problem s dnevnog reda, jer oni neće odustati već će čekati neku novu (bolju) priliku. Ovo sa česmom je upravo dokaz njihovih namjera.

Podrška i pozdrav.





Само додатак:
1) како се испоставило, изгледа да неће да мењају име него само да каче табле и да стављају неке скулптуре у двориште. Једна табла, где би писао историјат школе и није ништа лоше, остало мислим да није потребно.

2) На згради гимназије је, бар док сам ја ишао, великим словима писало:
"БАРОН МИЛОШ БАЈИЋ СРПСКОМ НАРОДУ".
Мислим да то и данас пише, односно да ту ништа није мењано у последњих десетак година.
Шта су планирали са тим да раде, није ми јасно, но мислим да не треба да се дира, нити преправља.

толико
Dena Dena 01:41 25.10.2007

Re: Pitanje

Da, slazem se da stoji tabla kao istorijsko svedocanstvo. Procitala sam u novinama da je to i bila namera. Kao sto sam i rekla, nemam nista protiv da imena zaduzbinara stoje na fasadi skole - i treba da stoje.Ali ovo sa
uklanjem fontane i stavljnjem pomenutih mozaika mi se ne dopada. Ne dirajte fontanu!

2) На згради гимназије је, бар док сам ја ишао, великим словима писало:
"БАРОН МИЛОШ БАЈИЋ СРПСКОМ НАРОДУ".
Мислим да то и данас пише, односно да ту ништа није мењано у последњих десетак година.
Шта су планирали са тим да раде, није ми јасно, но мислим да не треба да се дира, нити преправља.

Tako je stajalo i kada sam ja pohadjala skolu i maturirala. Slazem se sa citiranim.
Dena Dena 01:42 25.10.2007

Re: Pitanje

Odlicno! Preporuka!
Biljana Cincarević Biljana Cincarević 10:44 24.10.2007

Treba

Pedofilima dvoriste i skola sa decom, da ih slobodno primaju u svoja okrilja....

Biljana Cincarević Biljana Cincarević 11:06 24.10.2007

Treba

Pedofilima puna skola dece i dvoriste da se malo poigraju sa njima, da im daju 'bone i prime ih u svoja okrilja..
grbavi grbavi 11:45 24.10.2007

nisu svi djaci pravoslavci

http://www.gradjanski.co.yu/navigacija.php?vest=10521

prochitajte izjavu direktora

niko ne menja ime gimnazije

nisu svi djaci pravoslavci dobro pa shta jel ima nekih problema zbog toga
Exitus Letalis Exitus Letalis 15:26 24.10.2007

Re: nisu svi djaci pravoslavci

grbavi
http://www.gradjanski.co.yu/navigacija.php?vest=10521

prochitajte izjavu direktora

niko ne menja ime gimnazije

nisu svi djaci pravoslavci dobro pa shta jel ima nekih problema zbog toga


naravno da ima problema.
prvo, ovo je jos uvek sekularna drzava.
drugo, da li bi se slozio sa katolickom gimnazijom u bg ili ns ili nedajboze islamskom?
trece, blago meni sto mi deca prerasla skolovanje.
i kao cetvrto, fuj, fuj, fuj!
grbavi grbavi 06:18 25.10.2007

Re: nisu svi djaci pravoslavci

to da li ce neko da ide u pravoslavnu katolicku ili islamsku gimnaziju ne zavisi od mene ako ima dovoljno ucenika da nesto tako opstane zasto da ne
jeste sekularna al nije ni komunistichka ni fashistichka da bi se zatirao trag osnivacha jedne takve institucije kao shto je srpska pravoslavna gimnazija ja se slazem da mnogi to ne mogu da podnesu chisto ideoloshki tolerancija im je slabija strana
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 12:06 24.10.2007

joa, pa sta cu sad da radim s knjigama!?

jel ja treba sada da bacim sve knjige cika jove zmaja i da mom sinu vise ne citam "gde god nadjes zgodno mesto..." i da umesto toga pocnem da mu citam crkvene pesmice. Jel to Cika Jova nesto bezobrazno uradio gleda srBstva lii je SPC neko lazno reko da je Cika Jova u stvari Albanac, i ne samo Albanac vec i daleki rodjak Hasima Tacija poznatijeg (u krugovma Vladike Vojislava Kostunice i Mitropolita Kioskovija (Jocica Dragana)) kao "Zmija"
adam weisphaut adam weisphaut 12:39 24.10.2007

Re: joa, pa sta cu sad da radim s knjigama

Aleksandar Stosic
jel ja treba sada da bacim sve knjige cika jove zmaja i da mom sinu vise ne citam "gde god nadjes zgodno mesto..." i da umesto toga pocnem da mu citam crkvene pesmice. Jel to Cika Jova nesto bezobrazno uradio gleda srBstva lii je SPC neko lazno reko da je Cika Jova u stvari Albanac, i ne samo Albanac vec i daleki rodjak Hasima Tacija poznatijeg (u krugovma Vladike Vojislava Kostunice i Mitropolita Kioskovija (Jocica Dragana)) kao "Zmija"

Ma nesto su se naljutili na pesnike, eto na Zmaja, pa na Djuru Jaksica. Jedino im drag onaj decji pesnik sto je sad u bekstvu pred tribunalom
Exitus Letalis Exitus Letalis 15:29 24.10.2007

Re: joa, pa sta cu sad da radim s knjigama

adam weisphaut
Aleksandar Stosic
jel ja treba sada da bacim sve knjige cika jove zmaja i da mom sinu vise ne citam "gde god nadjes zgodno mesto..." i da umesto toga pocnem da mu citam crkvene pesmice. Jel to Cika Jova nesto bezobrazno uradio gleda srBstva lii je SPC neko lazno reko da je Cika Jova u stvari Albanac, i ne samo Albanac vec i daleki rodjak Hasima Tacija poznatijeg (u krugovma Vladike Vojislava Kostunice i Mitropolita Kioskovija (Jocica Dragana)) kao "Zmija"

Ma nesto su se naljutili na pesnike, eto na Zmaja, pa na Djuru Jaksica. Jedino im drag onaj decji pesnik sto je sad u bekstvu pred tribunalom



taj deciji pesnik ima posvete drugu titu. mnogo ga volo dok je bila ona takozvana mrakača, kako ono beše, tamnica naroda.
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 14:43 25.10.2007

Re: joa, pa sta cu sad da radim s knjigama


Ma nesto su se naljutili na pesnike, eto na Zmaja, pa na Djuru Jaksica. Jedino im drag onaj decji pesnik sto je sad u bekstvu pred tribunalom

valjda ce nam neko dati njegove pesmice, da ucimo decu

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana