E, brate, bilo je - ono!

taube RSS / 24.08.2009. u 21:24

Kada nekoliko dečaka i devojaka uđe u gradski autobus '' razgovor '' kreće otprilike ovako:

- E, brate, bilo je ono!

-Ne mogu da verujem!

'' Ono'' je postalo univerzalni izraz za neki događaj, doživljaj, pojavu, emociju.

'' Ne mogu da verujem. '' je odgovor koji zamenjuje pitanja koja bi iziskivala nastavak razgovora, upotrebu većeg broja reči. Eventualno se mogu dodati reči poput '' vrh '' ili '' ekstra '' koje su u žargonu poodavno zamenile reč '' super ''. Upuštanje u pojedinosti u razgovoru smatralo bi se '' smaranjem '' a izrazit strah kod omladine evidentno postoji i to je strah da slučajno ne dobiju etiketu '' smora ''.

Satiričar Radivoje Bojičić aforizmom se osvrnuo na novogovor: '' Sedim u podnožju Himalaja i gledam gore. Vrh, brate! ''

Jedan od osnovnih razloga za nastanak jezičke pustoši kod mladih je bekstvo mladih od čitanja knjiga. Ankete donose poražavajuće rezultate; Prošlogodišnje istraživanje '' Šta čitaju srednjoškolci? '', koje je sprovedeno na uzorku od 407 gimnazijalaca pokazalo je da u toku jedne školske godine 59 školaraca je na primer pročitalo svega po jednu knjigu, a 14 učenika prvog razreda srednje škole u životu nije pročitalo nijednu knjigu. To znači da nam učenici polaze u gimnaziju a da pre toga nisu pročitali niti jedno jedino književno delo. Među srednjoškolskom populacijom jasno je izražen stav da u biblioteku idu samo štreberi to jest '' smorovi ''. Umesto Ane Karenjine koja se prema izjavi jednog prestrašenog učenika raširila '' na soma strana '' učenici radije čitaju Koelja, Hari Potera, '' Dnevnik jedne sponzoruše '', '' Ispovesti iz harema '' i tome slično. Razume se da i kada prepričavaju neku knjigu na primer ' Romea i Juliju '' rečnik je osiromašen, skoro pogrdan. - '' Romeo i Julija su žabari i oni se smuvaju. Međutim, matorci su im vrlo zeznuti i uopšte se ne gotive jer rade isti biznis ali su u različitim ekipama. Strah im je da ih ne provale i da imj ne ukinu kintu, pa se viđaju tajno. I tako oni nešto kriju i jedno drugom pričaju kako se vole. Na kraju, jednom prilikom upadnu u loš trip i roknu se. ''

Čini mi se da situacija nije bila ovoliko poražavajuća pre deset, petnaest godina. Nešto se mnogo brzo dogodilo. Jaz između generacija koji uvek postoji sada je dublji no ikada.

Još jedan razgovor koji sam juče čula bih bila slobodna da prenesem. Razgovaraju baka i unuka o smislu života i o tome šta je najvažnije u životu. Unuka koja ima 16 godina kaže kako je najbitnije provoditi se, putovati ako je moguće ni manje ni više nego u Dubai, kupiti nekoliko lokala i ništa ne raditi, obrađivati zemlju - ni slučajno. Baka samo što pokunjeno stiže da kaže da je njoj dovoljno ono što ima unuka je brzo i oštro preseče '' Ti, baba ne znaš šta je život ''.

Hm..

Sudeći po merilima i pravilima današnjih '' klinaca '' ova baka koju pominjem to i ne zna. Današnji mladi u Srbiji znaju otprilike oko 100 reči i u čemu je tajna života i uživanja.

Pošto sam htela da se osvrnem na gubitak koji srpski jezik doživljava završiću sa zavetnim rečima Stefana Nemanje. '' Čuvajte, čedo moje milo, jezik kao zemlju...ne uzimajte tuđu reč u usta. Uzmeš li tuđu reč, znaj da je nisi osvojio nego si sebe potuđio...Dva naroda, milo moje, mogu se biti i mogu se miriti. Dva jezika nikad se pomiriti ne mogu. Dva naroda mogu živeti u najvećem miru i ljubavi, ali njihovi jezici mogu samo ratovati. Kad god se dva jezika susretnu i izmešaju, oni su kao dve vojske u bici na život i smrt. Dok god se u toj borbi čuje i jedan i drugi jezik, borba je ravnopravna,kad počne da se dublje i više čuje jedan od njih, taj će preovladati. Najposle se čuje samo jedan. Bitka je završena. POSLE IZGUBLJENOG JEZIKA NEMA NARODA. Znaj, čedo moje, da ta bitka između dva jezika ne traje dan - dva, kao bitka među vojskama, niti godinu - dve kao ratovi među narodima, nego vek ili dva a to je za jezik tako mala mera vremena kao za čoveka tren ili dva. Zato je, čedo moje, bolje izgubiti sve bitke i ratove nego izgubiti jezik. '' Srpski vladar i svetac je rekao svoje kao neki prorok!

Zavladajmo jezikom svojim i zavladaćemo najjačom tvrđavom.



Komentari (54)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

topcat topcat 21:35 24.08.2009

Jednostavno:

mlađe generacije su nepismene.
Zapravo - neodgojene, a nepismenost je samo jedna od posljedica.
taube taube 21:41 24.08.2009

Re: Jednostavno:

topcat
mlađe generacije su nepismene. Zapravo - neodgojene, a nepismenost je samo jedna od posljedica.

nažalost. tako je.
margos margos 21:43 24.08.2009

Hm...

Svaki dan imamo po jedan ili dva teksta na blogu, osvrta na jezik, rečnik, govor. Očigledno je da je situacija kritična.
No, rekla bih da nisu klinci glavni krivci - kaže se da deca uče iz primera. Da li su im stariji dobar ili loš primer, trebalo bi da se zapitamo.

Pre desetak godina, rastajući se sa jednim drugarom kučkarom (godina mog oca), kažem mu: 'Vidimo se sutra...', a on me uhvati za ruku pa mi se unese u lice i reče: 'Oooo nepismena mladeži... Kako to govoriš? Ne kaže se tako. Šta ti to znači? Koji ti je to jezik? Koje je to vreme? Kaže se 'videćemo se sutra', jel' jasno?'

Otada više nikad nisam rekla čujemo se, vidimo se.... uvek čućemo se, videćemo se... Uvek me sramota od njega, kao da mi stoji vazda iza leđa. Ni tad nisam bila klinka, a sad još manje, al' me sramota.

I jeste sleng, i jeste simpatično... ali vremenom, postaje samo: nepismeno i glupo.


PS Jadna bakica koja ne zna šta je život, lova, ovo ono, Dubai, kola, kafići, mislim, ono, znaš, vrh i tako to...
taube taube 21:57 24.08.2009

Re: Hm...

margos
Svaki dan imamo po jedan ili dva teksta na blogu, osvrta na jezik, rečnik, govor. Očigledno je da je situacija kritična.No, rekla bih da nisu klinci glavni krivci - kaže se da deca uče iz primera. Da li su im stariji dobar ili loš primer, trebalo bi da se zapitamo.Pre desetak godina, rastajući se sa jednim drugarom kučkarom (godina mog oca), kažem mu: 'Vidimo se sutra...', a on me uhvati za ruku pa mi se unese u lice i reče: 'Oooo nepismena mladeži... Kako to govoriš? Ne kaže se tako. Šta ti to znači? Koji ti je to jezik? Koje je to vreme? Kaže se 'videćemo se sutra', jel' jasno?'Otada više nikad nisam rekla čujemo se, vidimo se.... uvek čućemo se, videćemo se... Uvek me sramota od njega, kao da mi stoji vazda iza leđa. Ni tad nisam bila klinka, a sad još manje, al' me sramota. I jeste sleng, i jeste simpatično... ali vremenom, postaje samo: nepismeno i glupo.PS Jadna bakica koja ne zna šta je život, lova, ovo ono, Dubai, kola, kafići, mislim, ono, znaš, vrh i tako to...

sjajan komentar margos,
naravno da ne možemo svi sve znati,
eto ja sam od čuvene milke canić saznala da se ne kaže hvala puno nego hvala mnogo jer je puno antonim od prazno
ne znam koliki je moj deo krivice kad dobijem sms u kojem piše neznam, nemogu i mnogo šta drugog a sve sastavljeno što nikako ne sme biti sastavljeno. baš je klizav teren da se to ispravlja a treba ispravljati, itekako, samo naći neki način da se omladina što sve zna ne uvredi, juju daleko bilo da mi se ti prinčevi i princeze naljute, šta ću posle
margos margos 23:19 24.08.2009

Re: Hm...

Eh... ja kako kad. Nekad ispravljam, nekad ne. Zavisi od toga gde se odvija korespodencija i sa kakvim ciljem. I naravno - sa kim. Za nekog me baš briga greši li i hoće li nastaviti da greši, dok mi je za nekog stalo da nauči i zna. LjuCki... :)
taube taube 23:34 24.08.2009

Re: Hm...

margos
Eh... ja kako kad. Nekad ispravljam, nekad ne. Zavisi od toga gde se odvija korespodencija i sa kakvim ciljem. I naravno - sa kim. Za nekog me baš briga greši li i hoće li nastaviti da greši, dok mi je za nekog stalo da nauči i zna. LjuCki... :)

da. i ja tako mislim :)
medjutim92 medjutim92 13:48 25.08.2009

Re: Hm...

taube
ne znam koliki je moj deo krivice kad dobijem sms u kojem piše neznam, nemogu i mnogo šta drugog a sve sastavljeno što nikako ne sme biti sastavljeno. baš je klizav teren da se to ispravlja a treba ispravljati, itekako, samo naći neki način da se omladina što sve zna ne uvredi, juju daleko bilo da mi se ti prinčevi i princeze naljute, šta ću posle


meni je drugi plus kod sadasnje gospoje bio to sto sam odvajao ne znam u porukama.. a meni bilo cudno sta je tu neobicno

neradimo ne deljom
taube taube 15:07 25.08.2009

Re: Hm...

medjutim92

taubene znam koliki je moj deo krivice kad dobijem sms u kojem piše neznam, nemogu i mnogo šta drugog a sve sastavljeno što nikako ne sme biti sastavljeno. baš je klizav teren da se to ispravlja a treba ispravljati, itekako, samo naći neki način da se omladina što sve zna ne uvredi, juju daleko bilo da mi se ti prinčevi i princeze naljute, šta ću posle meni je drugi plus kod sadasnje gospoje bio to sto sam odvajao ne znam u porukama.. a meni bilo cudno sta je tu neobicno neradimo ne deljom

gospoja znala da prepozna pismenog čoveka šta će joj nepismen?
selica_nena selica_nena 23:40 24.08.2009

Ili prosto?

Kad god se dva jezika susretnu i izmešaju, oni su kao dve vojske u bici na život i smrt. Dok god se u toj borbi čuje i jedan i drugi jezik, borba je ravnopravna,kad počne da se dublje i više čuje jedan od njih, taj će preovladati. Najposle se čuje samo jedan.


Klinci osiromašili jezik svodeći ga na stotinjak reči, toliko im je, valjda, dosta da izraze ono što osećaju i misle. A nešto ne zameram njima, nego nama koji smo propustili da im otvorimo vidike. I onima koji lepe reči svog maternjeg jezika zamenjuju tuđicama. Samo slušaj kako zvuče reči: edukacija, evaluacija, medijacija... Škola postala čista manipulacija!
taube taube 00:08 25.08.2009

Re: Ili prosto?

selica_nena
Kad god se dva jezika susretnu i izmešaju, oni su kao dve vojske u bici na život i smrt. Dok god se u toj borbi čuje i jedan i drugi jezik, borba je ravnopravna,kad počne da se dublje i više čuje jedan od njih, taj će preovladati. Najposle se čuje samo jedan. Klinci osiromašili jezik svodeći ga na stotinjak reči, toliko im je, valjda, dosta da izraze ono što osećaju i misle. A nešto ne zameram njima, nego nama koji smo propustili da im otvorimo vidike. I onima koji lepe reči svog maternjeg jezika zamenjuju tuđicama. Samo slušaj kako zvuče reči: edukacija, evaluacija, medijacija... Škola postala čista manipulacija!

jeste. imamo lepu reč za tradiciju ali je NE koristimo. to je PREDANJE. pretpostavljam da tradicija lepše zvuči nego predanje za mnoge, ne i za mene.
tačno je da malo znamo i mi i da smo propustili dosta toga.
ali, uči se svugde. eto, ja sam od kolege koji je odgovarao na pitanje na ispitu naučila da reč BAŠTA na staroslovenskom znači OTAC i otuda dolazi i reč BAŠTINA, nisam to ja pronašla u knjigama, verovatno mi je promaklo ali sam oduševljena bila što neko drugi zna i odmah sam to upamtila.
bitno je samo da se želi očuvanje jezika, ostalo će ići mnogo, mnogo lakše.
medjutim92 medjutim92 13:51 25.08.2009

Re: Ili prosto?

taube
ali, uči se svugde. eto, ja sam od kolege koji je odgovarao na pitanje na ispitu naučila da reč BAŠTA na staroslovenskom znači OTAC i otuda dolazi i reč BAŠTINA, nisam to ja pronašla u knjigama, verovatno mi je promaklo ali sam oduševljena bila što neko drugi zna i odmah sam to upamtila.


Mislim da je u bugarskom i sad tako..

taube
bitno je samo da se želi očuvanje jezika, ostalo će ići mnogo, mnogo lakše.


ali ono, sta mi tu mozemo, sestro brate, kad nam jezik nije kul..
taube taube 15:08 25.08.2009

Re: Ili prosto?

medjutim92

taubeali, uči se svugde. eto, ja sam od kolege koji je odgovarao na pitanje na ispitu naučila da reč BAŠTA na staroslovenskom znači OTAC i otuda dolazi i reč BAŠTINA, nisam to ja pronašla u knjigama, verovatno mi je promaklo ali sam oduševljena bila što neko drugi zna i odmah sam to upamtila.Mislim da je u bugarskom i sad tako..

taubebitno je samo da se želi očuvanje jezika, ostalo će ići mnogo, mnogo lakše.ali ono, sta mi tu mozemo, sestro brate, kad nam jezik nije kul..

jao, jeste pa šta ćemo kad nije kul
miloradkakmar miloradkakmar 23:57 24.08.2009

Problem

kojim se mora pozabaviti država , nadležne institucije, SANU, univerziteti, škole , porodica....
Jedno od rešenja je privoleti decu da čitaju.
Neka oni imaju svoj jezik, ali da znaju da postoji i da koriste jezik blizak književnom.
taube taube 00:11 25.08.2009

Re: Problem

miloradkakmar
kojim se mora pozabaviti država , nadležne institucije, SANU, univerziteti, škole , porodica....Jedno od rešenja je privoleti decu da čitaju.Neka oni imaju svoj jezik, ali da znaju da postoji i da koriste jezik blizak književnom.

mogu da se složim i sa tvojim stavom. neka imaju svoj jezik koj zvuči i simpatično neka se služe samo smajlićima na kraju krajeva ali bitno je probuditi im želju za čitanjem, uputiti ih da ima još nešto osim slenga ma koliko im se to činilo kao smaranje
dunja73 dunja73 01:41 25.08.2009

--

Letos sedimo u nekoj kafani u Srbiji , neki momci pored ..vise njih ..
Naravno ne slusam ,ali cujem
original govor iz filma "Rane" ..
cak skinuto do perfekcije i "boja glasova" ..

A to za Dubaj ..Svaka im cast kako su navukli tu raju iz celoga sveta ..
"Ne znam dje je Krusevac , al´ Du -baj .., brate , zivot .. "
taube taube 02:23 25.08.2009

Re: --

dunja73
Letos sedimo u nekoj kafani u Srbiji , neki momci pored ..vise njih ..Naravno ne slusam ,ali cujem original govor iz filma "Rane" ..cak skinuto do perfekcije i "boja glasova" .. A to za Dubaj ..Svaka im cast kako su navukli tu raju iz celoga sveta .."Ne znam dje je Krusevac , al´ Du -baj .., brate , zivot .. "

apsolutno si u pravu za Dubaj, ja uvek kažem da baš tu ne bih nikad otišla namerno, tamo je sve veštačko - skijalište i sneg u pustinji i ja treba da padnem u nesvest zbog toga, ma, hajde
mashha mashha 01:59 25.08.2009

Nečitanje

ali i brz život, tehnologija i manje vremena (i prostora?) za reči- sms, mms, msn, i šta sve još- od samog početka navode ljude da svedu na minimum broj potrošenih reči. Kompjuterski jezik je takođe izvršio veliki uticaj na govorni.
Oduvek mi je bila interesantna definicija da- jezik teži simplifikaciji. Ali ako se ovako nastavi, niko više ništa ne čita, počećemo da ćutimo, međusobno se merkamo i njušimo kao što je radio praistorijski čovek. Dobro, preterujem, ali živo me zanima koliko procenata reči bih razumela da se sad projektujem nekih 100 godina u budućnost.
Setih se vica-
Sin: Tata, tata, jel istina da internet zaglupljuje?
Otac: WTF? ROFLMAO
taube taube 02:21 25.08.2009

Re: Nečitanje

mashha
ali i brz život, tehnologija i manje vremena (i prostora?) za reči- sms, mms, msn, i šta sve još- od samog početka navode ljude da svedu na minimum broj potrošenih reči. Kompjuterski jezik je takođe izvršio veliki uticaj na govorni.Oduvek mi je bila interesantna definicija da- jezik teži simplifikaciji. Ali ako se ovako nastavi, niko više ništa ne čita, počećemo da ćutimo, međusobno se merkamo i njušimo kao što je radio praistorijski čovek. Dobro, preterujem, ali živo me zanima koliko procenata reči bih razumela da se sad projektujem nekih 100 godina u budućnost.Setih se vica-Sin: Tata, tata, jel istina da internet zaglupljuje?Otac: WTF? ROFLMAO

svaka čast za komentar, oduševio me je i...možda i ne preteruješ
Blade Runner Blade Runner 17:03 25.08.2009

Re: Nečitanje

Sin: Tata, tata, jel istina da internet zaglupljuje?
Otac: WTF? ROFLMAO

leopold_lady leopold_lady 06:40 25.08.2009

Sve zavisi ...

od roditelja,tih istih baka,deka,škole,društva,profesora....

Ne može dete samo da se oformi govoreći - Ja baš hoću da budem takav i takav.... Prvo i pre svega jer on ne zna šta hoće....

To kako pričaju mene ne brine.I moja generacija je imala uzrečice i generacija 6,tj 7 godna mlađa - moga brata....

Mene brine što se toliko tuku,što napadaju profesore,što jedni druge seksualno iskorišćavaju i snimaju sve to za youbetoo ... (youtube) .... Počev od iživljavanja dečaka nad devojčicama - do devojčica nad devojčicama.... UŽAS !!!

Šta oni u prvom ili drugo osnovne treba da imaju mobilne telefone u torbi.... Deca su,njima će lakše uticati na mozak štetno...
taube taube 12:24 25.08.2009

Re: Sve zavisi ...

leopold_lady
od roditelja,tih istih baka,deka,škole,društva,profesora.... Ne može dete samo da se oformi govoreći - Ja baš hoću da budem takav i takav.... Prvo i pre svega jer on ne zna šta hoće.... To kako pričaju mene ne brine.I moja generacija je imala uzrečice i generacija 6,tj 7 godna mlađa - moga brata.... Mene brine što se toliko tuku,što napadaju profesore,što jedni druge seksualno iskorišćavaju i snimaju sve to za youbetoo ... (youtube) .... Počev od iživljavanja dečaka nad devojčicama - do devojčica nad devojčicama.... UŽAS !!! Šta oni u prvom ili drugo osnovne treba da imaju mobilne telefone u torbi.... Deca su,njima će lakše uticati na mozak štetno...

u pravu si, i nasilje u školama je veliki problem, problemi na sve strane, gde god da pogledaš,
selica_nena selica_nena 13:37 25.08.2009

Re: Sve zavisi ...

Mene brine što se toliko tuku,što napadaju profesore,što jedni druge seksualno iskorišćavaju i snimaju sve to za youbetoo ... (youtube) .... Počev od iživljavanja dečaka nad devojčicama - do devojčica nad devojčicama.... UŽAS !!!


I to je nekako povezano sa jezikom. Čini mi sa da današnja deca imaju više reči kojima izražavaju ravnodušnost, nego saosećanja.
niccolo niccolo 08:55 25.08.2009

He,he,he...

'' Sedim u podnožju Himalaja i gledam gore. Vrh, brate! ''
taube taube 12:25 25.08.2009

Re: He,he,he...

niccolo
'' Sedim u podnožju Himalaja i gledam gore. Vrh, brate! ''

niccolo niccolo 08:55 25.08.2009

He,he,he...

hm, dvared....taman da nešto kažem i o temi...mislim da postoji veći broj činilaca koji utiču na slabu zainteresovanost mladih za čitanjem (dalom su krivi roditelji, delom društvo...) i da svi oni zajedno doprinose između ostalog i siromašnom rečniku...
taube taube 12:27 25.08.2009

Re: He,he,he...

niccolo
hm, dvared....taman da nešto kažem i o temi...mislim da postoji veći broj činilaca koji utiču na slabu zainteresovanost mladih za čitanjem (dalom su krivi roditelji, delom društvo...) i da svi oni zajedno doprinose između ostalog i siromašnom rečniku...

jeste, a ja i ostali koji su to uočili više se bavimo da to samo konstatujemo umesto da nešto učinimo na realnom planu pa makar i neki mali korak, bilo bi dovoljno, svako koliko može i gde može,
margos margos 15:21 25.08.2009

Re: He,he,he...

jeste, a ja i ostali koji su to uočili više se bavimo da to samo konstatujemo umesto da nešto učinimo na realnom planu pa makar i neki mali korak, bilo bi dovoljno, svako koliko može i gde može,

Evo, na ovom mestu savremene komunikacije - blogu - potpuno je u redu da se piše i malim slovom, i bez dijakritika i bez svih gramatičkih i inih pravila. Nekome ova razmena na blogu služi za opuštanje i baš mu prija da ne vodi računa o tome kako je nešto saopšteno i napisano - što ne znači da ne ume i ne zna. Neko pak uvodi svoje fazone i fore - kao svoju osobenost. Neko je pak, vrlo nepismen, ma koliko se trudio da izgleda drugačije.

Moj bi predlog bio, da se svi mi, koji smatramo da nam je jezik važan, ugrožen tuđicama i uopšte, svi mi koji smo spremni da druge kritikujemo - povedemo računa o sopstvenoj pismenosti - to bi bilo dovoljno. Naravno, oni koji obrazuju mlade - kao bake, deke, roditelji ili nastavnici - imaju veće 'polje rada', pa nek se potrude. Toliko. Nikakva velika mudrost nas spasiti neće... samo mala dela.
taube taube 15:48 25.08.2009

Re: He,he,he...

margos
jeste, a ja i ostali koji su to uočili više se bavimo da to samo konstatujemo umesto da nešto učinimo na realnom planu pa makar i neki mali korak, bilo bi dovoljno, svako koliko može i gde može, Evo, na ovom mestu savremene komunikacije - blogu - potpuno je u redu da se piše i malim slovom, i bez dijakritika i bez svih gramatičkih i inih pravila. Nekome ova razmena na blogu služi za opuštanje i baš mu prija da ne vodi računa o tome kako je nešto saopšteno i napisano - što ne znači da ne ume i ne zna. Neko pak uvodi svoje fazone i fore - kao svoju osobenost. Neko je pak, vrlo nepismen, ma koliko se trudio da izgleda drugačije.Moj bi predlog bio, da se svi mi, koji smatramo da nam je jezik važan, ugrožen tuđicama i uopšte, svi mi koji smo spremni da druge kritikujemo - povedemo računa o sopstvenoj pismenosti - to bi bilo dovoljno. Naravno, oni koji obrazuju mlade - kao bake, deke, roditelji ili nastavnici - imaju veće 'polje rada', pa nek se potrude. Toliko. Nikakva velika mudrost nas spasiti neće... samo mala dela.

slažem se. ja na blogu komentare pišem opušteno dok se u tekstovima trudim da pravopis bude dobar; svesna sam da sam daleko od kompletne pismenosti.
taube taube 13:28 25.08.2009

,

sad sam se setila kako mi je u skorije vreme jedan Italijan rekao da on više ne može da održava prijateljstvo sa mnom jer ja ne znam italijanski a on ni u kom slučaju ne želi da govori engleski jer je to PECCATO - greh, nešto što ne valja činiti; i ja sam se duboko zamislila, prvo nisam mogla da verujem da neko može toliko da čuva svoj jezik ali sam posle vrlo brzo poverovala.

A mi? Šta radimo?

Čovek neće i ne želi da priča engleski iako možda i zna, samo njegov italijanski dolazi u obzir pa vi vidite ?
medjutim92 medjutim92 13:50 25.08.2009

Re: ,

taube
sad sam se setila kako mi je u skorije vreme jedan Italijan rekao da on više ne može da održava prijateljstvo sa mnom jer ja ne znam italijanski a on ni u kom slučaju ne želi da govori engleski jer je to PECCATO - greh, nešto što ne valja činiti; i ja sam se duboko zamislila, prvo nisam mogla da verujem da neko može toliko da čuva svoj jezik ali sam posle vrlo brzo poverovala.

A mi? Šta radimo?

Čovek neće i ne želi da priča engleski iako možda i zna, samo njegov italijanski dolazi u obzir pa vi vidite ?


a ti nemoj da se druzis s njim dok ne nauci srpski, ako ti je prijatelj to mu nece biti problem..
taube taube 15:10 25.08.2009

Re: ,

medjutim92

taubesad sam se setila kako mi je u skorije vreme jedan Italijan rekao da on više ne može da održava prijateljstvo sa mnom jer ja ne znam italijanski a on ni u kom slučaju ne želi da govori engleski jer je to PECCATO - greh, nešto što ne valja činiti; i ja sam se duboko zamislila, prvo nisam mogla da verujem da neko može toliko da čuva svoj jezik ali sam posle vrlo brzo poverovala.A mi? Šta radimo? Čovek neće i ne želi da priča engleski iako možda i zna, samo njegov italijanski dolazi u obzir pa vi vidite ?a ti nemoj da se druzis s njim dok ne nauci srpski, ako ti je prijatelj to mu nece biti problem..

znala sam da će mi to neko reći, TAKO JE
mikimedic mikimedic 22:35 26.08.2009

Re: ,

Čovek neće i ne želi da priča engleski iako možda i zna, samo njegov italijanski dolazi u obzir pa vi vidite ?


to je ipak pretuzno.

mene su svojevremeno drugari italijani (naravno bili smo tinejdzeri) pitali ozbiljno da li mi ne sinhronizujemo filmove (na sta su oni boze moj toliko ponosni) zato sto nemamo para da platimo glumce???

taube taube 23:58 26.08.2009

Re: ,

mikimedic
Čovek neće i ne želi da priča engleski iako možda i zna, samo njegov italijanski dolazi u obzir pa vi vidite ?to je ipak pretuzno. mene su svojevremeno drugari italijani (naravno bili smo tinejdzeri) pitali ozbiljno da li mi ne sinhronizujemo filmove (na sta su oni boze moj toliko ponosni) zato sto nemamo para da platimo glumce???

Jeste, pretužno je, a usuđujem se reći i da je čudno a i da me takvi stavovi plaše. Ne razumem šta to italijanski ( ili bilo koji drugi jezik ) čini superiornijim od ostalih. Nisam znala da postoje zastupnici teorije supremacije ( nadmoći ) italijanskog jezika nad ostalima. O tome ne znam skoro ništa ali znam da je mnogo tužno! :(
mikimedic mikimedic 01:33 27.08.2009

Re: ,

drug.clan drug.clan 16:07 27.08.2009

Re: ,

taube
mikimedic
Čovek neće i ne želi da priča engleski iako možda i zna, samo njegov italijanski dolazi u obzir pa vi vidite ?to je ipak pretuzno. mene su svojevremeno drugari italijani (naravno bili smo tinejdzeri) pitali ozbiljno da li mi ne sinhronizujemo filmove (na sta su oni boze moj toliko ponosni) zato sto nemamo para da platimo glumce???

Jeste, pretužno je, a usuđujem se reći i da je čudno a i da me takvi stavovi plaše. Ne razumem šta to italijanski ( ili bilo koji drugi jezik ) čini superiornijim od ostalih. Nisam znala da postoje zastupnici teorije supremacije ( nadmoći ) italijanskog jezika nad ostalima. O tome ne znam skoro ništa ali znam da je mnogo tužno! :(



a ona "trojezicka hereza" koja jos uvek hara najvecom religijskom zajednicom na svetu?

da li je italijanski, svahili ili latinski potpuno ne bitno, sistem je preziveo!
taube taube 16:14 27.08.2009

Re: ,

drug.clan

taube

mikimedicČovek neće i ne želi da priča engleski iako možda i zna, samo njegov italijanski dolazi u obzir pa vi vidite ?to je ipak pretuzno. mene su svojevremeno drugari italijani (naravno bili smo tinejdzeri) pitali ozbiljno da li mi ne sinhronizujemo filmove (na sta su oni boze moj toliko ponosni) zato sto nemamo para da platimo glumce???Jeste, pretužno je, a usuđujem se reći i da je čudno a i da me takvi stavovi plaše. Ne razumem šta to italijanski ( ili bilo koji drugi jezik ) čini superiornijim od ostalih. Nisam znala da postoje zastupnici teorije supremacije ( nadmoći ) italijanskog jezika nad ostalima. O tome ne znam skoro ništa ali znam da je mnogo tužno! :(a ona "trojezicka hereza" koja jos uvek hara najvecom religijskom zajednicom na svetu?da li je italijanski, svahili ili latinski potpuno ne bitno, sistem je preziveo!

Ovo me je zainteresovalo, mislim na '' trojezičku herezu '' jer o tome malo znam; sramota ali zaista ne znam o tim sporovima mnogo. Vidim da ti znaš i da si upućen u to. Odličan si.
taube taube 15:52 25.08.2009

,

nešto što sam zaboravila da stavim u tekst pa evo ga u komentaru. spot u koje očito ismevaju staricu romske nacionalnosti ( ovo je možda vezano i za moj prethodni blog )
radi se o tome da staricu ismevaju jer ne ume da izgovori određene strane reči. ja mislim da te reči njoj u životu nisu bile potrebne i da je doživela duboku starost i bez njih.
drug.clan drug.clan 16:29 25.08.2009

problem

Problem koji pominjes je veoma ozbiljan. Problem jezika i kulture izrazavanja mladih je globalan problem, zato mislim da se ne moze tako lako resiti.

- E, brate, bilo je ono! - It was awesome! Off the chain! It's sick! It's dope!
- Ne mogu da verujem! - Really? OMG!

"Stuff" i "guys" su sinonimi za sve.

Knjige su za strebere, biblioteka je mesto za surfovanje i cetovanje (kod nas jos nema interneta u bibliotekama ali polako). Sve je ovo univerzalno.

Takav model ponasanja i razmisljanja se deci namece industrija zabave kroz idole: manekenke, pevacice bez glasa i pameti, glumice bez uloga, sponzoruse, zatim sportiste bez skole al sa puno para, muzicare i glumce slicnih kvaliteta itd.

Sta ocekivati od dece kojima su idoli Paris Hilton (zena bez profesije), Modelsice koje su se udale za mafijase pa sada imaju svoje avione, fudbaleri koji su se dobro prodali pre zavrsetka srednje skole, mladi Miskovici koji su nasledili sve od oca pa sada krstare Mediteranom i Karibima...
taube taube 18:47 25.08.2009

Re: problem

drug.clan
Problem koji pominjes je veoma ozbiljan. Problem jezika i kulture izrazavanja mladih je globalan problem, zato mislim da se ne moze tako lako resiti.- E, brate, bilo je ono! - It was awesome! Off the chain! It's sick! It's dope!- Ne mogu da verujem! - Really? OMG!"Stuff" i "guys" su sinonimi za sve.Knjige su za strebere, biblioteka je mesto za surfovanje i cetovanje (kod nas jos nema interneta u bibliotekama ali polako). Sve je ovo univerzalno.Takav model ponasanja i razmisljanja se deci namece industrija zabave kroz idole: manekenke, pevacice bez glasa i pameti, glumice bez uloga, sponzoruse, zatim sportiste bez skole al sa puno para, muzicare i glumce slicnih kvaliteta itd.Sta ocekivati od dece kojima su idoli Paris Hilton (zena bez profesije), Modelsice koje su se udale za mafijase pa sada imaju svoje avione, fudbaleri koji su se dobro prodali pre zavrsetka srednje skole, mladi Miskovici koji su nasledili sve od oca pa sada krstare Mediteranom i Karibima...

Šta je OMG?
drug.clan drug.clan 19:36 25.08.2009

Re: problem

taube
drug.clan
Problem koji pominjes je veoma ozbiljan. Problem jezika i kulture izrazavanja mladih je globalan problem, zato mislim da se ne moze tako lako resiti.- E, brate, bilo je ono! - It was awesome! Off the chain! It's sick! It's dope!- Ne mogu da verujem! - Really? OMG!"Stuff" i "guys" su sinonimi za sve.Knjige su za strebere, biblioteka je mesto za surfovanje i cetovanje (kod nas jos nema interneta u bibliotekama ali polako). Sve je ovo univerzalno.Takav model ponasanja i razmisljanja se deci namece industrija zabave kroz idole: manekenke, pevacice bez glasa i pameti, glumice bez uloga, sponzoruse, zatim sportiste bez skole al sa puno para, muzicare i glumce slicnih kvaliteta itd.Sta ocekivati od dece kojima su idoli Paris Hilton (zena bez profesije), Modelsice koje su se udale za mafijase pa sada imaju svoje avione, fudbaleri koji su se dobro prodali pre zavrsetka srednje skole, mladi Miskovici koji su nasledili sve od oca pa sada krstare Mediteranom i Karibima...

Šta je OMG?


oh my god (gosh)
taube taube 19:39 25.08.2009

Re: problem

drug.clan

taube

drug.clanProblem koji pominjes je veoma ozbiljan. Problem jezika i kulture izrazavanja mladih je globalan problem, zato mislim da se ne moze tako lako resiti.- E, brate, bilo je ono! - It was awesome! Off the chain! It's sick! It's dope!- Ne mogu da verujem! - Really? OMG!"Stuff" i "guys" su sinonimi za sve.Knjige su za strebere, biblioteka je mesto za surfovanje i cetovanje (kod nas jos nema interneta u bibliotekama ali polako). Sve je ovo univerzalno.Takav model ponasanja i razmisljanja se deci namece industrija zabave kroz idole: manekenke, pevacice bez glasa i pameti, glumice bez uloga, sponzoruse, zatim sportiste bez skole al sa puno para, muzicare i glumce slicnih kvaliteta itd.Sta ocekivati od dece kojima su idoli Paris Hilton (zena bez profesije), Modelsice koje su se udale za mafijase pa sada imaju svoje avione, fudbaleri koji su se dobro prodali pre zavrsetka srednje skole, mladi Miskovici koji su nasledili sve od oca pa sada krstare Mediteranom i Karibima...Šta je OMG?oh my god (gosh)

hvala , nisam znala
Blade Runner Blade Runner 17:22 25.08.2009

Jezik je živ

i menja se stalno. Neke reči nastaju da bi objasnile nove pojmove, a neke nestaju. Ni mi ne govorimo kao što su govorili naši preci. Vrednosti potrošačkog društva utiču i na način izražavanja i jezik. Na sreću uvek će biti onih koji čitaju, a i knjiga će uvek biti. Nikada nisu svi čitali niti će ikad svi voleti da čitaju. Ja se ne bih oko toga uzbudjivao.
taube taube 18:43 25.08.2009

Re: Jezik je živ

Blade Runner
i menja se stalno. Neke reči nastaju da bi objasnile nove pojmove, a neke nestaju. Ni mi ne govorimo kao što su govorili naši preci. Vrednosti potrošačkog društva utiču i na način izražavanja i jezik. Na sreću uvek će biti onih koji čitaju, a i knjiga će uvek biti. Nikada nisu svi čitali niti će ikad svi voleti da čitaju. Ja se ne bih oko toga uzbudjivao.

Tačno je. Prihvatiću tvoj stav pa se ni je neću više m,nogo uzbuđivati oko toga, da ne idemo u krajnosti.
taube taube 18:44 25.08.2009

Re: Jezik je živ

Blade Runner
i menja se stalno. Neke reči nastaju da bi objasnile nove pojmove, a neke nestaju. Ni mi ne govorimo kao što su govorili naši preci. Vrednosti potrošačkog društva utiču i na način izražavanja i jezik. Na sreću uvek će biti onih koji čitaju, a i knjiga će uvek biti. Nikada nisu svi čitali niti će ikad svi voleti da čitaju. Ja se ne bih oko toga uzbudjivao.

Tačno je. Prihvatiću tvoj stav pa se ni ja neću više mnogo uzbuđivati oko toga, da ne idemo u krajnosti.
taube taube 18:44 25.08.2009

Re: Jezik je živ

Blade Runner
i menja se stalno. Neke reči nastaju da bi objasnile nove pojmove, a neke nestaju. Ni mi ne govorimo kao što su govorili naši preci. Vrednosti potrošačkog društva utiču i na način izražavanja i jezik. Na sreću uvek će biti onih koji čitaju, a i knjiga će uvek biti. Nikada nisu svi čitali niti će ikad svi voleti da čitaju. Ja se ne bih oko toga uzbudjivao.

Tačno je. Prihvatiću tvoj stav pa se ni ja neću više mnogo uzbuđivati oko toga, da ne idemo u krajnosti.
lula953 lula953 13:27 26.08.2009

Re


Moji roditelji su nas decu smirivali kada preteramo sa: Dodjite da vam nesto ispricam. Pred spavanje - obavezno citanje neke price. Za sve rodjendane znalo se da dobijama knjige i od rodbine i od drugova. Razmenjivali smo procitane knjige.
Ovaj i ovakav odnos prema knjizi sam prenela i na svoje dete. Bilo je, priznajem, kriznih trenutaka u njenoj "posvecenosti" citanju. Videla sam da se interesovanja i ukusi za dobru knjigu menjaju. Ali sam se trudila da pored njenog izbora procita i neku "moju" knjigu.
A onda su usle u modu skupe igracke i jos skuplje krpice. Kada i kako i zasto se to desilo ne znam.
Koliko roditelja ima snage, zelje i mogucnosti da od najranijeg detinjstva razvije kod svog deteta ljubav prema knjizi? Zar nije jednostavnije staviti ga ispred TV-a?
Zamislimo se kada smo poslednji put nekom detetu ili mladjoj osobi poklonili knjigu i kako je ona reagovala?
selica_nena selica_nena 14:32 26.08.2009

Re: Re

E, s ponosom izjavljujem da moja deca ( 15 i 16 godina) VOLE da čitaju knjige. Kažu, vole da zamišljaju kako ti likovi izgledaju.
taube taube 20:52 26.08.2009

Re: Re

selica_nena
E, s ponosom izjavljujem da moja deca ( 15 i 16 godina) VOLE da čitaju knjige. Kažu, vole da zamišljaju kako ti likovi izgledaju.

svaka čast
taube taube 21:52 26.08.2009

Re: Re

lula953
Moji roditelji su nas decu smirivali kada preteramo sa: Dodjite da vam nesto ispricam. Pred spavanje - obavezno citanje neke price. Za sve rodjendane znalo se da dobijama knjige i od rodbine i od drugova. Razmenjivali smo procitane knjige.Ovaj i ovakav odnos prema knjizi sam prenela i na svoje dete. Bilo je, priznajem, kriznih trenutaka u njenoj "posvecenosti" citanju. Videla sam da se interesovanja i ukusi za dobru knjigu menjaju. Ali sam se trudila da pored njenog izbora procita i neku "moju" knjigu. A onda su usle u modu skupe igracke i jos skuplje krpice. Kada i kako i zasto se to desilo ne znam. Koliko roditelja ima snage, zelje i mogucnosti da od najranijeg detinjstva razvije kod svog deteta ljubav prema knjizi? Zar nije jednostavnije staviti ga ispred TV-a?Zamislimo se kada smo poslednji put nekom detetu ili mladjoj osobi poklonili knjigu i kako je ona reagovala?

Ja poklanjam knjige a nekima vidim na licu da im se baš i ne sviđa, neće to da pokažu ali ja uhvatim taj trenutak mimike na licu
lula953 lula953 11:56 27.08.2009

Re: Re


Svaka cast za citace.
Manjoj deci sam umesto knjiga pocela da poklanjam razne mozgalice. Vidim da dobro prihvataju, mada roditelji bas ne.
taube taube 16:16 27.08.2009

Re: Re

lula953
Svaka cast za citace.Manjoj deci sam umesto knjiga pocela da poklanjam razne mozgalice. Vidim da dobro prihvataju, mada roditelji bas ne.

Znači, problem je kompleksniji nego što smo mislili.
leopold_lady leopold_lady 09:55 28.08.2009

Juče se vraćam iz grada ....

sedam u 74-ku ... Ispred mene dva mladića - sede na obrnutim sedištima.... I pričaju svašta nešto... Proveravaju brojeve telefona.... Da bi pre nego što su se rastali - jedan rekao - Hajde javi mi se , znam neke tri sestre,j*bu se za pare... Znaš kakve su.... Ja u šoku.... Pa imaš te silne telefone - pošalji mu poruku - kud tu pred celim autobusom (i da jeste istina) govoriš te stvari .... Povraćalo mi se .... Na sledećoj stanici smo taj drugi dečko i ja izašli,ušli u 52-ku,on izašao kod Sajma,ja nastavila kući.... Videla sam da mu je bilo neprijatno .....

Mislila da pišem post - pa se setih da o govoru i ponašanju u prevozu ima post kod tebe ....
margos margos 11:23 28.08.2009

Re: Juče se vraćam iz grada ....

taube taube 12:12 28.08.2009

Re: Juče se vraćam iz grada ....

leopold_lady
sedam u 74-ku ... Ispred mene dva mladića - sede na obrnutim sedištima.... I pričaju svašta nešto... Proveravaju brojeve telefona.... Da bi pre nego što su se rastali - jedan rekao - Hajde javi mi se , znam neke tri sestre,j*bu se za pare... Znaš kakve su.... Ja u šoku.... Pa imaš te silne telefone - pošalji mu poruku - kud tu pred celim autobusom (i da jeste istina) govoriš te stvari .... Povraćalo mi se .... Na sledećoj stanici smo taj drugi dečko i ja izašli,ušli u 52-ku,on izašao kod Sajma,ja nastavila kući.... Videla sam da mu je bilo neprijatno ..... Mislila da pišem post - pa se setih da o govoru i ponašanju u prevozu ima post kod tebe ....

Ijao, majko mila,

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana