B92 Blog    Članovi    dali76    Što veći expert to gora prognoza?

dali76
16:07
PET
28
AVG

Što veći expert to gora prognoza?

 

Koliko ste puta čitali političke analize iza kojih su stajali eksperti iz određene oblasti? Riječ ekspert svakom od nas, il' bar većini, odista uliva neku vrstu povjerenja, zar ne? Sa druge strane, koliko puta vam je palo na pamet da ste i vi, kao politički il' ekonomski laik, mogli prognozirati isto, ili možda čak i bolje? Politički analitičari iliti raznorazni eksperti, doduše neki od njih, smatraju njihov "dar" ne samo "božijim davanjem" već obavezom da isti dar prezentuju široj javnosti, ili političkim liderima, dakako za platu. Ako se dotični ekspert ne kladi iliti ulaže novac na svoje prognoze, gubitka nema sem naravno njegove vlastite reputacije? Na kraju, je li i ta reputacija ugrožena? Ekspert uvijek može reći "ma desiće se, vjerujte, samo je pitanje vremena"!

Profesor psihologije Philip Tetlock nakon 20 godina istraživanja koje je rezultiralo knjigom "Expert Political Judgment" (proglašena 2006 kao najbolja knjiga u sferi političkih nauka) došao je do zaključka koji je šokirao sve sem, kažu neki, poznavalaca ljudske psihologije.

Naime ovaj profesor političke psihologije zaključio je nakon dve decenije istraživanja da ljudi koji sebe nazivaju ekspertima, ljudi čije se izjave citiraju u novinama, učestvuju na okruglostolskim seminarima, oni koji rade kao savjetnici pri vladama ustvari nisu ništa bolji od nas.

"Kad su u krivu rijetko kad snose odgovornost za pogrešne prodikcije, a još rijeđe i priznaju da su u krivu".

Naći ce stotinu razloga zašto se njihova predviđanja nisu obistinila. Isti repertoar opravdavanja koje bi imao svako od nas i ništa manje nisu spremni da razmotre vlastita stajališta/uvjerenja samo zato jer su, eto, zaboga pogrešili. Za razliku od "experata", obične ljude niko i ne pita za mišljenje, a još manje bi ih neko platio. U svojoj knjizi koja je izazvala priličan bum Philip Tetlock tvrdi da oni analitičari/eksperti koji se često pojavljuju u javnosti i predstavljaju kao takvi upravo su najmanje pouzdani u poslu kojim se bave. Tačnost ekspertskih predviđanja, kako tvrdi ovaj profesor, je u negativnoj korelaciji sa samopouzdanjem koje dotični ekspert posjeduje i ono što je, bar po mom mišljenju, najšokantnije, sa količinom znanja/informacija.

Čekaj, stani malo. Pa zar oni sto imaju više informacija ustvari greše više u svojim prognozama? Dobro, i ja umijem da budem i sumnjičav i ciničan oko analitičara te raznoraznih eksperata, al' nije li ovo ipak malko previše?

Možda je profesor Tetlock i cinik i sumnjivac, ali njegova knjiga je ipak rezultat dvadesetogodišnjeg istraživačkog rada.

U ovom projektu učestvovalo je 284 ljudi koji se profesionalno bave političkim i ekonomskim analizama i prodikcijama. Počeo je tako što ih je pitao za prognozu događaja koji se neće ili pak hoće desiti. Prognoze su bile iz sfere gdje su dotični ispitanici važili kao eksperti, ali isto tako prognoze oko stvari tj tema gdje nisu bili eksperti.

Hoće li doći do nenasilnog završetka aparhajda u Južnoj Africi?

Hoće li Gorbačov biti smenjen u državnom udaru?

Hoće li SAD ući u rat u Persijskom Zalivu?

Hoće li se Kanada raspasti? (Mnogi eksperti su mislili da hoće.)

I tako dalje, i tako dalje. Sve u svemu, kad je istraživanje završeno 2003 godine eksperti su ukupno dali 82.361 svojih predviđanja.

Profesor Tetlock također je konstruisao pitanja čiji odgovori su trebali dati sljedeće informacije:

Kako su eksperti došli do svojih zaključaka?

Kako su reagovali kad su se njihove prognoze dokazale kao pogrešne?

Kako su prihvatali nove informacije koje su bile kontradiktorne sa njihovim stajalištima na kojima su bazirali svoje prognoze ?

I na kraju, kako su ocjenjivali mogućnost da prognoze od ljudi koji drugačije misle budu ustvari tačne?

Kad su slova prevedena u brojke tj dati odgovori u statistiku, rezultati nisu bili ni malo impresivni:

Prosječno svaki ekspert je imao manju tačnost nego da su na tri pokušaja imali tačnost od nevjerovatno malih 33%!!

Što bi se narodskim jezikom reklo: I ćorava kokoš jednom od tri puta pogodi zrno, a eksperti ni toliko. Autor knjige i profesor političke psihologije nije bio ništa manje oštar u ocjeni eksperata poređujući iste sa, doduše, nekim drugim životinjama:

"Human beings who spend their lives studying the state of the world, in other words, are poorer forecasters than dart-throwing monkeys, who would have distributed their picks evenly over the three choices."

Ako već ovo saznanje nije dovoljno zapanjujuće šta reći za ostale zaključke knjige kao naprimjer da prognoze nisu bile dramatično pouzdanije ako su ih davali ljudi koji važe kao eksperti u datim sferama od prognoza koje su davali ljudi koji recimo i nisu bili specijalisti na zadate teme.

Kažu da su ovakva saznanja samo šokantna onima koji slabo poznaju ljudsku psihologiju. Priznajem da sam bio šokiran čitajući ovu knjigu. Oni pak koji poznaju ljudsku (samim tim valjda i političku) psihologiju kažu "Na zapadu nista novo"!

Jeste li ono što predstavlja problem kod eksperata ustvari problem nas kao ljudskih bića: Previše zaljubljeni u svoju intuiciju i baš mrzimo kad smo u krivu?

Odkud ono da čak ako više stvari/informacija znaju da im prognoze ne moraju biti pouzdanije vec  naprotiv? Muči me to; šta ću sa onom izrekom "The knolidge is power"? Onda Tetlock daje objašnjenje. Nije dobro znati malo, al' nije dobro ni znati previše. I opet jedna ljudska osobina. Ljudi teško prihvataju da nisu u pravu; još teže mjenjaju svoja stajališta. Što više informacija to više mogućnosti za "dokaze" da smo ipak u pravu dok se, naravno, informacije kontradiktorne našim stavovima lakše ignorišu ako ovih drugih "naših" imamo više.

Sjetih se sad onog stiha: "Lako ću slagati ljude al' kako ću slagati sebe?"

Neki eksperti, čini mi se, imaju manji problem sa sobom nego sa drugima. Što bolje slažu sebe to zvuče uvjerljivije drugima.

Tetlock naravno ne smatra sve eksperte totalnim neznalicama. Neki su ipak bolji od drugih.   O tome neki drugi put, a do tada razmislite kad vam se sljedeći put na tv ekranima, na stranicama dnevnih novina ili magazina predstave ljudi koji važe za poznate i priznate eksperte.





Komentari (56)
Sakrij replike | Pošaljite komentar 

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

KRALJMAJMUNA  16:18 28.08.2009
Preporuka: 0

Kraljevska

#Link  Replika: 1
Čestitam ti. Uzeo si mi post iz ruku. PREPORUKA kao vrata.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dali76  17:48 28.08.2009
Preporuka: 0

Re: Kraljevska

Izvinjavam se sto sam ti maznuo post iz ruku jednostavno nisam mogao odoleti. Naravno ne da nista maznem vec da podelim sa blogerima ono sto je,priznajem, mene iznenadilo.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
miloradkakmar  17:16 28.08.2009
Preporuka: 0

Na

#Link  Replika: 1
mišljenjima, ocenama , procenama eksperata zasnivaju se države, društva , politike, ekonomije.... Negde eksperti odluče da mora biti rata , da je ekonomska kriza , a njih se to ne dotiče ...oni će dati i ekspretsko rešenje.
Zašto im ne verovati kada odrade ceo slučaj ?
Ja im ne verujem, ali osećam njihova mišljenja !?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dali76  17:57 28.08.2009
Preporuka: 4

Re: Na

Naravno ne mogu pozvati ljude da ne vjeruju strucnjacima. Ni pomenuta knjiga to ne trazi, ali trebamo se pitati iznova jesu li pak ta strucna I uvijek dakako nezavisno strucna bicaa ipak bas strucna I nezavisna?
Ono sto Tetlock tvrdi jeste da li je expert bolji ili gori ne zavisi toliko od njegovog misljenja(citaj ubjedjenja) koliko zavisi od nacina na koji razmislja I koliko je spreman prihvatiti informacije kao legitimne ako se kose sa njegovim ubjedjenjem.
Zasto su recimoekonomski/politicki eksperti izolovani od odgovornosti?
Jeli svijet bas toliko pun relativizma da svako moze naci opravdanje za svoje greske I
dalje ostati priznat I poznat ekspert?
Uzmimo eksperte koji su tvrdili da Sadam Husein posjeduje oruzjeza masovno unistenje ?
Pa oni su I dalje veliki eksperti zar ne?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
margos  17:20 28.08.2009
Preporuka: 3

Zar to nije dobra vest?

#Link  Replika: 1
Mislim - za nas, običan svet. Da prestanemo da osluškujemo šta ti eksperti pričaju, već da gledamo šta rade oni kojima smo poklonili poverenje i da mislimo svojom glavom?!

Ja to tako čitam.
Super tekst, hvala.:)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dali76  18:08 28.08.2009
Preporuka: 1

Re: Zar to nije dobra vest?

Hm, eksperti ubjeduju javnost da odredjene stvari sto politicari donose jesu il nisu u redu.
Samo treba biti obazriviji I ne uzimati tu rijec “ekspert” kao dovoljnu za kredibilnost onog izgovorenog.
Znaci kad to znamo vest je dobra svakako.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
NNN  17:48 28.08.2009
Preporuka: 0

Da smo slušali eksperte

#Link  Replika: 3
još bismo živeli na drveću.

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dali76  18:11 28.08.2009
Preporuka: 0

Re: Da smo slušali eksperte

Neki su eksperti toliko dobri da bi nas lako ubjedili da sa stog jos nismo ni sisli
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
mashha  18:29 28.08.2009
Preporuka: 0

Re: Da smo slušali eksperte

dali76
Neki su eksperti toliko dobri da bi nas lako ubjedili da sa stog jos nismo ni sisli

To je ono što ih i održava toliko dugo- sposobnost ubeđivanja. Jer biti ekspert podrazumeva i "savršeno" objašnjenje zašto se ono što su predvideli juče nije ostvarilo danas.
Setih se sad rečenice- "Good judgment comes from experience. Experience comes from bad judgment." :)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dali76  18:34 28.08.2009
Preporuka: 1

Re: Da smo slušali eksperte

najtezeje priznati da nismo bili u pravu. To je ono po cemu autor i razlikuje bolje od gorih strucnjaka.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
ivana23  17:57 28.08.2009
Preporuka: 4

Ekspert...

#Link  Replika: 2
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dali76  18:16 28.08.2009
Preporuka: 0

Re: Ekspert...

and if you pay for it..Nice.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
drug.clan  22:11 28.08.2009
Preporuka: 1

Re: Ekspert...

ivana23


da su eksperti dobri u prognoziranju ne bi se zvali eksperti vec bogatasi jer je danas najunosniji biznis kocka!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dragoljub92  19:19 28.08.2009
Preporuka: 0

e sećaq li se neko

#Link  Replika: 11
onih experata za sekte,jako su me se tdojmili
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dali76  19:49 28.08.2009
Preporuka: 0

Re: e sećaq li se neko

Dojam je bitan ocigledno
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
margos  21:37 28.08.2009
Preporuka: 0

Re: e sećaq li se neko

dragoljub92
onih experata za sekte,jako su me se tdojmili

Na žalost, Drakče, jako se dobro sećam Miloševićeve 'udarne pesnice' stručnjaka u kombinaciji sa Banetom Ivkovićem kao organizatorom udruženja koje će aktivirati mlade. Glavnu četvorku su činili: žena jednog vojnog atašea, psihijatar sa iskustvom lečenog alkoholičara, sociolog pedofil i bivši omladinski rukovodilac iz Titinog doba. Napravljeno da još više sludi ljude i ne mogu reći da nisu uspevali. Kad su potrošeni - sklonjeni su.


   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dragoljub92  23:39 28.08.2009
Preporuka: 0

Re: e sećaq li se neko

Kad su potrošeni - sklonjeni su.

oni su toliko dobro oavili poso da se i dandanji ljudi nisu opasuljili od te indoktrinacije sektama i teorijama zavere,evo i ovde na blogu,kad bi bila anketa,garant bi se najmanje pola izjasnilo da veruje u te gluposti.
na nišku KCN oš uvek neki dembil drži istorijska predavanja da su srbi bili ovde pre ameba,

ali mene se nadojmio jedan experat za sekte koji onako živopisnog izgleda kao da su ga skinuli sa neke skele gde se bavio svojimzanimanjem,pa još sa blgom zrikavošću i retardiranošću u najavi nisam znao dal da plačem,smejem se ili urlam od muke.taj experat je bio hit vrhavrhova
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
margos  00:03 29.08.2009
Preporuka: 0

Re: e sećaq li se neko

oni su toliko dobro oavili poso da se i dandanji ljudi nisu opasuljili od te indoktrinacije sektama

Kako ne bi kad su imali udarne termine na svim tv stanicama - upravo da pokriju sve - od Jutarnjeg programa preko Drugog dnevnika do Ruške Jakić.

Ako je taj eksperat kog opisuješ još imao i šprah feler, onda je to taj Titin omladinski rukovodilac, koji je +pok., pa ne mogu da se zezam, nije lepo.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dragoljub92  08:32 29.08.2009
Preporuka: 0

Re: e sećaq li se neko

šprah feler,

neznam dal je imao šprah feler ali mislim,bar meni je čudno naglašavao reči,ne pogrešno.ali bio je buckast,ne debeo,i što je najvažnije prvi utisak ,kad ga vidiš uošte ne deluje kao neko kome je inteligencija jača trana.sve u svemu imao je izgled čoveka kome je pojam analitičkog uma potpuno stran a kad ga slušaš dok govori samo se potvrđuje taj utisak i još nešto pored imena je stajalo samo neka forrrrrmulacija otprilike istraživač sekti ili analitičar ,tako nešto bez ikakvih drugih naziva koji bi odredili nivo njegovog obrazovanja.mislim da su drugi imali recimo sociolog istraživač...,inspektor mupa ili tako neka konkretna profesija,kod ovog ne samo on se eto bavi sektama ?! .to bi bilo odprilike ko kad bi se ja proglasio experatom za ginekologiju,imam nešto fizičkog iskustva i znam odokativno čime se ta nauka bavi ..i tolko..daklem obavešten sam
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Dr M  09:07 29.08.2009
Preporuka: 0

Re: e sećaq li se neko

to bi bilo odprilike ko kad bi se ja proglasio experatom za ginekologiju,imam nešto fizičkog iskustva i znam odokativno čime se ta nauka bavi


Najbolje je da budes istrazivac.

Kad to vise ne budes mog`o, proglasi se za experta
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dragoljub92  09:15 29.08.2009
Preporuka: 0

Re: e sećaq li se neko

Kad to vise ne budes mog`o, proglasi se za experta

pa čim mi jezik bude jedino preostalo oruđe u ratu polova oma se proglašujem za experata
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Dr M  09:20 29.08.2009
Preporuka: 0

Re: e sećaq li se neko

čim mi jezik bude jedino preostalo oruđe u ratu polova


Puj, puj, ugrizi se za jezik
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dragoljub92  09:26 29.08.2009
Preporuka: 0

Re: e sećaq li se neko

Dr M
čim mi jezik bude jedino preostalo oruđe u ratu polova


Puj, puj, ugrizi se za jezik

ti bi da me razoružaš naćisto
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
margos  12:01 29.08.2009
Preporuka: 0

Re: e sećaq li se neko

Jes', Drakče, to je taj. Mlad umro.
No, sve ih je odlikovala neanalitičnost, neobaveštenost i neznanje do granice gluposti.

Božemeprosti, tako ja predstavljam neku damu na jednom predavanju ( i ona je pokojna), blabla, ispričam ko je, zašto je sad tu, šta od nje očekujemo, i okrenem se ka njoj i pitam 'jesam li te dobro predstavila?' a ona pogleda mene, pa publiku i kaže 'Da.... sve je tačno... i majstor komunikacije'' Pomislih u sebi ''U jeee, je l ova normalna - 'majstor komunikacije'???'' i naravno, pokaže da nije... mislim, nit' je majstor, nit' ....

Pre par godina, moj brat kao prevodilac radio u nekom timu - neka evropska kancelarija za nešto - i uradiše mu vizitke na kojima je pisalo da je ekspert za elektrifikaciju.

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dragoljub92  13:16 29.08.2009
Preporuka: 0

Re: e sećaq li se neko

ekspert za elektrifikaciju

majstor komunikacije'


ja,glave će nam doći experati u našim redovima
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
taube  20:39 28.08.2009
Preporuka: 0

,

#Link  Replika: 2
Sjajan blog.

I ja sam šokirana ovim saznanjima ali se i radujem.

Uveseljavaju me pogrešne prognoze tzv. eksperata iz razloga što ću se sad manje plašiti njihovih prognoza pogotovo ako su negativne.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dali76  21:11 28.08.2009
Preporuka: 3

Re: ,

medjutim i pozitivne prognoze mogu biti pogresne zar ne?
Sve u svemu ne treba zanemariti relevantnost koju nekieksperti svojim imenom i iskustvom donose ,ali sama cinjenica da su experti sigurno ne smije biti jedini odlucujuci faktor.
Ono sto e mene fasciniralo jeste ta ljudska osobina da tako tesko mjenjamo stavove i prihvatamo informacije kontradiktorne s nasim ubjedjenjima.
al eto na kraju krajeva i experti su samo ljudi.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
taube  21:56 28.08.2009
Preporuka: 0

Re: ,

dali76
medjutim i pozitivne prognoze mogu biti pogresne zar ne?Sve u svemu ne treba zanemariti relevantnost koju nekieksperti svojim imenom i iskustvom donose ,ali sama cinjenica da su experti sigurno ne smije biti jedini odlucujuci faktor.Ono sto e mene fasciniralo jeste ta ljudska osobina da tako tesko mjenjamo stavove i prihvatamo informacije kontradiktorne s nasim ubjedjenjima.al eto na kraju krajeva i experti su samo ljudi.

Odlično si sve ovo zaključio i napisao suštinu kroz ovaj komentar u nekoliko rečenica , slažem se, apsolutno.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
drug.clan  21:48 28.08.2009
Preporuka: 2

eh ti eksperti

#Link  Replika: 1
Odlican Blog!

Tako danasnji ekonomski eksperti predvidjaju brz oporavak zapadne ekonomije iako ni jedan od uzroka krize nije ni javno oznacen a kamoli uklonjen. Naprotiv kriza je dodatno najvise oslabila onaj najmanji najzdraviji deo ekonomije.

Sada "posle" krize stanje je jos gore ali eksperti predvidjaju brz oporavak i predlazu da se nastavi "business as usual"!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dali76  22:53 28.08.2009
Preporuka: 2

Re: eh ti eksperti

Ono sto knjiga porucuje kao jedan od zakljucaka da se cesto veoma ideoloski orijentisani strucnjaci skrivaju pod “nestranackim neovisnim ekspertima”.
Svaki covjek mora imati svoju ideologiju,svoja ubjedjenja I ssvoja vjerovanja,ali ako neko stavlja svoju ideologiju uvijek ispred informacija (koje se kose sa istom) tu nasstaje problem.
Tetlock,zanimljivo dobre I lose experte ne djeli na conservative ili liberals vec upravo na liniji kako razmisljaju I koliko su spremni prihvatiti informacije kontradiktorne sa njihovim stavovima.
Oni kojima je to teze ,bilo ljevicari ili desnicari, Tetlock naziva hedgehogs(Jez).
Drze se jedne tradicije. Vide krupnu sliku, iz velikih teorija objasnjavaju sve. Cesce grese I rijetko su spremni prihvatiti pogreske.Al umiju da pogode bas u tancine. Naravno oni to ne zovu pogadjanjem.
S druge strane postoje Fox experts.
“Lisice” znnaju mnostvo manjih stvari iz kojih grade svoja predvidjanja. Skloni su biti fleksibilni (doduse u poredbi sa jezevima I nije tesko se nazvati fleksibilnim zar ne.Lakse prihvataju greske I otvoreni su za informacije. Ovo jeste vrlina al nekad I mana.


   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Dr M  23:03 28.08.2009
Preporuka: 4

Ekspert, po Marfijevom zakonu

#Link  Replika: 1

"Strucnjak je osoba koja izbegava sitne greske dok srlja u veliku zabludu".
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dali76  23:35 28.08.2009
Preporuka: 0

Re: Ekspert, po Marfijevom zakonu

OD drveca ne vidi sumu?
Rade li to nekad nesvjesno ili je ipak sve u pravdanju vlastitih ideja zapisanih u kamenu?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Blade Runner  00:06 29.08.2009
Preporuka: 3

Ekspert je

#Link  Replika: 4
osoba koja ima svoje misljenje, kompjuter i internet!

Još Marfija
Stručnjak je onaj koji zna sve više i više o sve manjem i manjem dok ne sazna sve o ničemu!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dali76  07:22 29.08.2009
Preporuka: 0

Re: Ekspert je

znaci ako nabavim os jedan comp gdje ce mi biti kraj.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
lucidalina  09:29 29.08.2009
Preporuka: 0

Re: Ekspert je

Blade Runner
osoba koja ima svoje misljenje, kompjuter i internet!

Još Marfija
Stručnjak je onaj koji zna sve više i više o sve manjem i manjem dok ne sazna sve o ničemu!



   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
niccolo  13:11 29.08.2009
Preporuka: 0

Re: Ekspert je

Stručnjak je onaj koji zna sve više i više o sve manjem i manjem dok ne sazna sve o ničemu!



Ono što je pozitivno u Srbiji je što otprilike možeš lako da prepoznaš koji "ekspert" je vezan za koju političku opciju pa onda njegova predviđanja čitaš kroz tu prizmu i odmah ti budde jasno šta je od rečenog stvarno neka analiza a šta je rečeno u stilu "što je babi milo to joj se i snilo"...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dali76  16:47 29.08.2009
Preporuka: 0

Re: Ekspert je

Imamo dve situacije ;
Expert ,recimo, konzervativno nastrojen daje analizu koja Pravda njegovu ideologiju.
Slusatelj,citatelj, sta god ako ima istu politicku orijentaciju prihvata sve !!!
Druga situacija je ista samo sto je expert ,liberalan kao I onaj ko ga slusa/gleda/cita. Ion reaguje isto.
Ako obadvojici ukazes na neke malko cudne djelove analize uglas ti kazu :
Hej pa to je bre jelte expert !!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
hogubadagri  09:12 29.08.2009
Preporuka: 1

hm

#Link  Replika: 1
"Human beings who spend their lives studying the state of the world, in other words, are poorer forecasters than dart-throwing monkeys, who would have distributed their picks evenly over the three choices."

Ne znam da li pratite "South Park", ali ovo me podseti na scenu kad grupa eksperata resava problem propadanja firmi usled krize u SAD tako sto odseku glavu pevcu i puste ga da seta po poljima na kojima su ponudjeni odgovori pa gde padne to je odgovor na problem.

Inace sto se tice ekspertskih prognoza, meni se kao laiku cini, da jednostavno analiziraju previse slozene sisteme sa mnogo nepoznatih tako da i nije za ocekivati neku preciznost i preteranu uspesnost u prognoziranju.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dali76  16:52 29.08.2009
Preporuka: 0

Re: hm

Postoje ljudi,koji nisu laici po ovom pitanju.
Radikalni skeptici,kako ih Tetlock opisuje, govore da je prognoza nista vise nego stvar srece. Svijet je suvise kompleksan ,suvise je toga u igri i boginja fortuna moze samo pomoci.
Ja nisam klon brkanje religije i politike i islim da moze se dati neka procjena i bez te fortune ili ti pijevca
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
lucidalina  09:28 29.08.2009
Preporuka: 1

statistika je čudo

#Link  Replika: 1
super tekst, zaista!

i naravno, počela sam da se preispitujem kako je sad to sve pročitano primenjivo. pa, donekle jeste.

ti si, dali, ovo napisao da upozoriš, ali ne i da uplašiš ljude koji čitaju blog, je l tako?

i ja, naravno ne verujem svemu što eksperti kažu, ali ne verujem ni uprosečavanju. manje od 30%? ok, što znači da je neko ubo bar 50% a neko ni 10%... svako u Srbiji zna ko su nam eksperti, pa svako bira onog koga će da sasluša. ja kad vidim neke naše bradate eksperte ili one što šuškaju kad govore, ja prebacim kanal. ali neke saslušam, što ne znači i da im verujem. treba samo biti obazriv.

mislim da ne treba skroz da ih odbacimo, to je moj zaključak
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dali76  17:00 29.08.2009
Preporuka: 0

Re: statistika je čudo

Hej za ovaj komentar oko brade ,kose, koga slusamo koga ne.
Zanimljivo je istrazivanje koje je pokazalo da su studenti pogodili u vecem procentu ko ce pobjediti na izborima samo na osnovu slika kako koji kandidat izgleda. Znaci ima li bradu,kosu,osmijeh I sl.
To se zove estradizacija politike koja je u SAD pocela predsjednickim izborima 1960.
Ljudi koji su gledali prvi tv duel ikad Kennedy Nixon izjavili su u vecini da je Kennedy pobjedio.
Ljudi koji su slusali taj isti duel na radiju tvrdili su,opet u vecini, da je pobjednik Nixon.
Znaci bitno je kako ekspert I izgleda?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
pointofview_gun  13:46 29.08.2009
Preporuka: 1

predvidjanje

#Link  Replika: 4
Radila sam diplomski na temu - metode predvidjanja. Proucila svasta.
Ekspert je covek strucan za jednu vrlo usku oblast. Da bi se iole nesto predvidelo potrebni su veliki timovi eksperata potpuno razlicitih profila. Za neke oblasti zivota, stotine ljudi. Opet, za neke globalnije stvari, hiljade i desetine hiljada eksperata iz celog sveta.
Vecina predvidjanja koje vidjate na TV i sl. su stavovi jednog coveka. Sto ce reci...moze covek da pogodi, al ga mala sitnica u necemu sto nije iz njegove struke, te je on smatra nebitnom, moze navesti na potpuno pogresan zakljucak.

Osim ako ne mislite na astroloska predvidjanja . Tu je jedna osoba dovoljna.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dali76  17:11 29.08.2009
Preporuka: 0

Re: predvidjanje

Radila sam diplomski na temu - metode predvidjanja. Proucila svasta.
Bogami tako bi mi dobro doslo par sati na kafi sa tobom.
Ja radim postdiplomske iz pol nauka I prvi put se srecem sa tim raznoraznim kvantitativnim metodama predvidjanja.
Osjecam se kao da citam arapski a ne engleski.
Tebi bi Tetlock/ova knjiga bila prava uzivancija.
Slazem se da je potrebno vise ljudi za ozbiljne prodikcije. Sta slazem se, potpisujem . Osvrnucu se na
to kad budemo imali diskusiju u ponedeljak na ovu temu.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
pointofview_gun  18:08 29.08.2009
Preporuka: 0

Re: predvidjanje

Bogami tako bi mi dobro doslo par sati na kafi sa tobom.


kad kazes

Ja radim postdiplomske iz pol nauka I prvi put se srecem sa tim raznoraznim kvantitativnim metodama predvidjanja.
Osjecam se kao da citam arapski a ne engleski.


Diplomski je bio iz matematike.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunja73  15:57 30.08.2009
Preporuka: 0

Re: predvidjanje

Ekspert je covek strucan za jednu vrlo usku oblast


slazem se!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dali76  16:13 30.08.2009
Preporuka: 0

Re: predvidjanje

ali covjek oji je spreman sagledati obe strane argumenta a ne ignorisati one sto ne idu stazama njegovog ubedjenja
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
ines08  11:23 30.08.2009
Preporuka: 0

Experti

#Link  Replika: 9
Ne verujem mnogo ekspertima.

Čak su mi i timovi eksperata sumnjivi, često.

U današnje vreme ekspert se postaje vrlo lako - neki se posle trodnevnog seminara ladno proglase za eksperte.

Naravno, čast izuzetcima, koji se mogu prepoznati i kojima se može verovati.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
myredneckself  13:19 30.08.2009
Preporuka: 1

Re: Experti

dali sjajno!
negde sam pročitala da eksperti kažu da debeli ljudi zagrevaju vazduh oko sebe, i time pogoršavaju situaciju oko globalnog otopljenja

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
myredneckself  13:29 30.08.2009
Preporuka: 0

Re: Experti

šalu na stranu
smatram da je plaćanje silnih eksperata krađa novca namenjenog sledećoj generaciji
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dali76  16:10 30.08.2009
Preporuka: 0

Re: Experti

nas ,bar sto se tice SAD, zaduzuje neko drugi; eksperti su tu da bi nam strucno objasnili zasto tako treba
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
pointofview_gun  17:37 30.08.2009
Preporuka: 0

Re: Experti

smatram da je plaćanje silnih eksperata krađa novca namenjenog sledećoj generaciji


Kada se eksperti koriste u prave svrhe, njihovo placanje nikad nije kradja novca. Problem nastaje kada se ljudi sa sumnjivom strucnoscu nazivaju ekspertima i kada se misljenje eksperata koristi kao objasnjenje za neke postupke, odnosno, sa njim se "pokrivaju" neke odluke koje bi drugacije bile vrlo neprihvatljive za javnost.

Eh..dodje neka tema na blogu i do oblasti u koju se ja dobro razumem

Problem malih zemalja i jeste nedovoljan broj eksperata (mislim na one prave) i nesposobnost predvidjanja i planiranja.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dali76  17:50 30.08.2009
Preporuka: 0

Re: Experti

problem e kad eksperti pocnu da se koriste kao sredstvo pravdanja.PS
Sad tek vidim da mi matematika moze doci glave u izucavanju politike.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dali76  17:56 30.08.2009
Preporuka: 0

Re: Experti

slazem se da eksperti mogu biti te kako korisni.
Meni bi jedan sad dobro dosao
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
pointofview_gun  18:14 30.08.2009
Preporuka: 0

Re: Experti

Meni bi jedan sad dobro dosao


kako jedan? sta ces s jednim?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
myredneckself  20:09 30.08.2009
Preporuka: 0

Re: Experti

nas ,bar sto se tice SAD, zaduzuje neko drugi; eksperti su tu da bi nam strucno objasnili zasto tako treba

dali, sigurno su vam sve objasnili i zadovoljni ste objašnjenjima!?
a kakvu prognozu daju?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
myredneckself  20:21 30.08.2009
Preporuka: 0

Re: Experti

Kada se eksperti koriste u prave svrhe, njihovo placanje nikad nije kradja novca. Problem nastaje kada se ljudi sa sumnjivom strucnoscu nazivaju ekspertima i kada se misljenje eksperata koristi kao objasnjenje za neke postupke, odnosno, sa njim se "pokrivaju" neke odluke koje bi drugacije bile vrlo neprihvatljive za javnost.

naravno, pointofview_gun, nisam baš tako nakraj srca i, naopako, protiv stručnjaka. naprotiv, prave stručnjake treba platiti, nego mi smetaju ovi "so called"... "pokrivači" - taj novac bi imao i korisniju namenu
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  

Autorove teme
Najnovije - VIP blogeri
Najnovije - blogeri
Najčitanije (48h)

INFO

SPORT

KULTURA

BIZ

ENGLISH NEWS

AUTOMOBILI

ZIVOT

PUTOVANJA