Koga nema bez njega se može

jednatanja RSS / 06.10.2009. u 23:41

Jasno je da nam nedostajete. 

A mi vama? 

Mi koji smo otišli.  Jes´ malo bezobrazno i nasrtljivo pitanje, ali ipak me interesuje šta mislite: da li nedostajemo Srbiji? 

4260.jpgLetos, dok sam sabirala impresije po domovini, uleteše mi u audiosferu rečenice tipa:

«Eto, nije ni višu školu mogao da završi, a sad je direktor osnovne škole»,

«Samo dr. M. vredi u toj bolnici, ostali katastrofa, svi beže što dalje»,

i tako dalje, na stotine, ako ne i hiljade slučajeva nedoškolovanih ili neusavršavanih kadrova postavljenih na radno mesto (i moljenih da preuzmu niz drugih uloga) samo zato što drugog nije bilo.  Ne sumnjam da su se snašli, i da rade što se od njih traži, kako znaju i umeju.  A da li umeju najbolje, to je već pitanje kvaliteta koji se, čini se, u većim gradovima ponekad i može obezbediti uz malo traganja, veze, i naravno novca, dok su u provinciji ljudi prepušteni uzmi-što-ti-se-pruža-ponudi profesora, lekara, naučnika, menadžera, itd.  I evo, tek danas posle niza godina suočila sam se sa pitanjem da li Srbiji nedostaju, kvantitativno i kvalitativno, njeni građani koji su je napustili?  Ili da budem još nasrtljivija, da li možda i ja nedostajem Srbiji?  Već sledećeg trenutka sam dobila odgovor, ali o tome malo kasnije.

Zadnjih petnaestak godina je zemlju napustilo pola miliona uglavnom visoko obrazovanih stručnjaka, a među njima desetine hiljada studenata (kao što sam bila i ja).  Danas oko 70,000 naših diplomiranih studenata radi u Americi i Kanadi.  A koliko ih je tek u jednoj Danskoj, Britaniji ili Australiji? 

Političari već godinama govore o «stvaranju uslova za povratak jednog broja naučnika iz sveta» ali konkretnog plana ili uspešnih primera još nema.  Nisam sklona ni politici ni kritici, ali sam u ovom slučaju uverena da je vlada zaista jedina koja bi, prvo uz jaku volju -bez nje ništa- a zatim kroz kreativne i efektivne programe i projekte uspela da postigne ono što u javnosti izjavljuje da želi.

braindrain.jpgMi koji smo otišli definitivno smo stekli znanje i samopouzdanje.  Na stranom jeziku smo često sami samcati, bez maminog ručka, tatine mudrosti ili sestrine podrške savlađivali najteže emocionalne prepreke i najboljim njihovim mozgovima bili ozbiljna konkurencija.   Da smo ostali, bili bi dobri, ili bi možda, u sklopu sistema, bili dobri do one granice koju nam društvo nameće kao obrazac («Raspustio je čas fizičkog ranije, ne plaćaju ga dovoljno»)...?  Neki od nas su po prirodi manje ili više ambiciozni, ali krah društvenog poretka gde se ambiciozni identifikuju, podržavaju i nagrađuju predstavlja možda čak i veću kočnicu razvoja od odliva inteligencije.  Reče mi letos u mom gradu jedan izvrsan profesor istorije kojeg deca obožavaju: «Što manje odskačeš, to ćeš biti prihvaćeniji od kolektiva».

Kao što spomenuh, odgovor na gore postavljeno pitanje, dobila sam već nakon par sekundi u obliku naše stare srpske poslovice: «koga nema bez njega se može».  Uostalom, oči ne lažu: život se odvija, funkcioniše, deca idu u školu, odrasli na posao, bake kuvaju ručkove i sade bašte, popodne se svrati na piće u kafić a uveče gleda raznovrstan TV program i organizuju izleti preko vikenda.  Nesumnjivo da bi Srbija profitirala tehnološki kada bi okupila ekipu svojih iskusnih naučnika.  Nesumnjivo da bi Srbija napravila uspeh u zdravstvu kad bi joj se vratili vrhunski lekari, edukativni pomak kad bi joj se vratili najbolji profesori.  Nesumnjivo da bi Srbija ostavila neke svoje istočne susede u prašini kad bi joj se vratili iskusni menadžeri i lideri koji bi hrabro poveli ljude za sobom.  Nesumnjivo da bi Srbija profitirala duhovno kad bi se sva njena deca okupila pod istim krovom.  Nesumnjivo da bi i oni koji su ostali naučili mnogo od nas, ali i mi od njih (zaboravili smo i mi štošta!).  Ali istina je samo jedna: Srbija može bez nas (pa i bez mene, sa izvesnim žalom shvatih), jer mora!  Nema vam druge nego vi koji ste ostali, od najmlađeg do najstarijeg, da zavredite bar za 4 ili 5 odraslih ljudi, da budete nadljudi, lavovi od ljudi, da popunite praznine, i duhovno i svetovno, i znanjem i znojem, i voljom i željom.  Jer bez vas Srbija sigurno ne može.



Komentari (136)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

sentinel26 sentinel26 19:52 07.10.2009

Zamjena

Tanja dobro si obradila temu, samo ja bih malo usmerio komentare na to kako i zašto smo od : "Koga nema bez njega se mora" došli do "Koga nema bez njega se može".

Da li smo stvarno društvo bogato talentovanim, stručnim i radnim kadrovima ?
Da li nam je ova druga parola ušla u krvnu sliku, postala standard ?

Meni je malo nezgodno da dajem ocjenu te situacije.
Prije nešto više od 30 godina ja sam odbio pozive i dokumenta iz Francuske i dva puta iz USA, jer sam imao posao i u njemu video neku perspektivu.
Danas ne mogu da donesem presudu da li treba ili ne da se kajem zbog tog odbijanja.
Sada kada više ne mogu (i ne volim ) da radim opet sam dobio tuce ponuda iz 7-8 zemalja EU za posao.
To je zato što tamo kod njih dokazivanje ide mnogo lakše i brže, odmah se vidi ko može brzo da napreduje, a dokazivanje odavde, sa ovog prostora i rastojanja je nešto drugačije.

Poslije čuvenih "oktobarskih" promjena, jednoga dana dodju meni djeca i kažu: "Tata šta je ovo ?"
- Koje ovo ?
- Pa na čelo Telekoma su doveli pravnika iz jedne stranke a renomiranog i vrhunskog elektroinženjera iz druge stranke postavili na čelo gradske uprave da rešava probleme smeća i kanalizacije ?

Rekao sam - Ne mogu ništa drugo da vam kažem, do da se izvinem, što to nijesam prije učinio - evo imate moju momentalnu dozvolu da zapalite preko granice, gdje volite i gdje će da vas prime i poštuju vaš rad.

Obzirom da ja nemam sličnih problema, kao što su vize, sve meni drage osobe su mi dostupne bez obzira na kojem dijelu zemaljske kugle žive, pa ne mogu ni da procjenjujem nepristrasno ono što muči jedan dio "gastarbajtera".

jednatanja jednatanja 00:30 08.10.2009

Re: Zamjena

Tanja dobro si obradila temu, samo ja bih malo usmerio komentare na to kako i zašto smo od : "Koga nema bez njega se mora" došli do "Koga nema bez njega se može".


Sentinel, ti si u stvari postavio pitanje o kojem sam želela da diskutujem ali su komentari otišli nekim drugim smerom...Mislim da bi se o ovom "kako i zašto" mogla napisati doktorska teza, a uverena sam da se desilo to što si opisao. Zaista se nisam mogla oteti utisku da Srbiji (a posmatrala sam pažljivo 2 meseca), pogotovo u manjim sredinama, manjka kvalitetet na svakom koraku. Onda mi jedno veče navrati školski drug pa mi ispriča kako mora da predaje u nekoj drugoj školi predmete koji uopšte nisu njegov fah, znači postoji manjak školovanog kadra. Znam da to nije slučaj možda u nekim drugim profesijama ili većim sredinama kao NS, Bgd ili Niš, ali opšti utisak je taj da se narod snašao, ali izgubilo se na kvalitetu. Kako i zašto, i da li smo mi koji smo otišli, to jest činjenica da se nismo vratili deo tog problema ili rešenja, ostaje da se prodiskutuje.

O političkim imenovanjima na pozicije nisam htela govorim jer je to opet tema za sebe (ili tebe)
pointofview_gun pointofview_gun 07:27 08.10.2009

Re: Zamjena

Zaista se nisam mogla oteti utisku da Srbiji (a posmatrala sam pažljivo 2 meseca), pogotovo u manjim sredinama, manjka kvalitetet na svakom koraku. Onda mi jedno veče navrati školski drug pa mi ispriča kako mora da predaje u nekoj drugoj školi predmete koji uopšte nisu njegov fah, znači postoji manjak školovanog kadra.


Manjka kvalitet, kad pogotovo u maloj sredini, ne mozes nista bez veze. Isto vazi za sve zaposlene na budzetu. Radna mesta u javnim preduzecima i ustanovama su prva kada se zaposljava preko veze, jer su sigurna, s dobrim radnim vremenom i itekako pristojnom platom za prosek u malim mestima. Ja mislim da tvoj drug ne bi smeo da prihvati posao koji ne zna, a pri tom obrazuje nove generacije, ako bas hoce da bude skroz moralan. Pretpostavljam da je to jedino sto je preko veze mogao da nadje, a od neceg mora da zivi, pa zato to radi. Zbog te opste papazjanije, gde se svako zaposljava tamo gde moze, a ne gde bi trebalo po struci i znanju, a najgore je u obrazovanju, izgledamo tako jadno.
sentinel26 sentinel26 18:06 08.10.2009

Re: Zamjena

jednatanja
Tanja dobro si obradila temu, samo ja bih malo usmerio komentare na to kako i zašto smo od : "Koga nema bez njega se mora" došli do "Koga nema bez njega se može".
Sentinel, ti si u stvari postavio pitanje o kojem sam želela da diskutujem ali su komentari otišli nekim drugim smerom...Mislim da bi se o ovom "kako i zašto" mogla napisati doktorska teza, a uverena sam da se desilo to što si opisao. Zaista se nisam mogla oteti utisku da Srbiji (a posmatrala sam pažljivo 2 meseca), pogotovo u manjim sredinama, manjka kvalitetet na svakom koraku. Onda mi jedno veče navrati školski drug pa mi ispriča kako mora da predaje u nekoj drugoj školi predmete koji uopšte nisu njegov fah, znači postoji manjak školovanog kadra. Znam da to nije slučaj možda u nekim drugim profesijama ili većim sredinama kao NS, Bgd ili Niš, ali opšti utisak je taj da se narod snašao, ali izgubilo se na kvalitetu. Kako i zašto, i da li smo mi koji smo otišli, to jest činjenica da se nismo vratili deo tog problema ili rešenja, ostaje da se prodiskutuje.
O političkim imenovanjima na pozicije nisam htela govorim jer je to opet tema za sebe (ili tebe)

Evo jedne povezane teme o kojoj možemo svi ravnopravno da raspravljamo.
Poznato je da ljudi sa ovog prostora, često osporavani odu preko grane i tamo postanu slavni.
Onda se ovdje sjete njega i počnu da se hvale njegovim uspesima pripisujući to u zasluge nacionalnog korpusa.
Ima i drugih koji se slično ponašaju.
Medjutim imamo mi jedan specijalitet.
Na jednom skupu jedan učeni i veoma uvaženi čovjek iz USA pita ovako:
- U Americi se obeležava dan rodjenja Nikole Tesle a kod vas u Srbiji njegov dan smrti. Zašto ?
Mislite da je neko umeo da mu objasni. Meni je bilo smiješno.
Dok čovjek nije umro i bio slavljen u svijetu, ovdje nijesu znali ni da je rodjen, a oni malobrojni koji su znali, imali su "važnija" posla.
jednatanja jednatanja 21:38 08.10.2009

Re: Zamjena

Dok čovjek nije umro i bio slavljen u svijetu, ovdje nijesu znali ni da je rodjen,


Evo iskusili slično i sa dr.Djindjićem.
Blade Runner Blade Runner 20:18 07.10.2009

Pozdrav od još jednog

bez koga se može. Majke se malo bune, ali one su ionako pojedinačni slučajevi
jednatanja jednatanja 00:03 08.10.2009

Re: Pozdrav od još jednog

Pozdrav Blade!
gordanac gordanac 23:24 07.10.2009

verovatno je...

..za ceo tvoj tekst ova informacija potpuno nebitna, (jer se tekst u suštini i ne bavi ovim brojem nego ukupnim kontekstom odlaska ljudi iz Srbije i neizvesnošću povratka, ako se povratak uopšte poželi i ako se u Srbiji kreira klima povoljna za povratak onih koji rade bilo gde u svetu) ali - ipak:

Zadnjih petnaestak godina je zemlju napustilo pola miliona uglavnom visoko obrazovanih stručnjaka, a među njima desetine hiljada studenata (kao što sam bila i ja)


U Srbiji se godišnje rodi oko 75 000 dece (generacijski broj već decenijama je između 72 000 i 79 000), što znači da za bilo kojih petnaest godina ukupan broj iznosi 15 X 75 000, odnosno 1 125 000 ljudi.

Polovina (otprilike, broj mesta za upis na Univerzitetima u Srbiji je oko 37 000 svake godine) upisuje neki fakultet, što znači za tih (bilo kojih petnaest godina) oko 550 000 ljudi koji steknu (ili stiču) visoko obrazovanje.

Kada bi tvoja brojka bila tačna - to bi značilo da su SVI koji su visoko obrazovani otišli iz Srbije za poslednjih petnaestak godina.
Ponavljam (da izbegnem nesporazume) sasvim je sigurno da je za ceo kontekst tvog posta ovaj podatak - nebitan, dodajem ga bez želje da na bilo koji način opovrgavam bilo koju i čiju tezu o tome zašto, kako, kuda odlaze ljudi iz Srbije i da li i kada postoje realne šanse da se u Srbiju - vrate.
Samo iznosim - tačne brojke.
jednatanja jednatanja 23:58 07.10.2009

Re: verovatno je...

Gordanac, u nekoliko novinskih članaka kao što je ovaj sa B92 sam naišla na slične brojeve, otprilike se kreću između 300,000 i 500,000, zato sam odlučila da broj od pola miliona prenesem ovde. Konkretne i pouzdane brojke kao što sam Miloradu gore napomenula, nisam uspela da pronađem, a tražila sam -doduše ne temeljno, ali možda zato što tekst nije bio naučni za razliku od mojih pređašnjih, pa se nisam zanela istraživanjem. Ako znaš gde bi mogli saznati tačan broj, bilo bi super.

Još nešto, članci pominju brojku od 300,000-500,000 i "većinom visokoobrazovanih", ali ne precizira se da li je procenat 99% ili 51%, ili nešto između, ili da li se tu ubrajaju i studenti koji su školovanje završili u inostranstvu...
gordanac gordanac 00:15 08.10.2009

Re: verovatno je...

Znam.
Meni je "licitiranje" tim brojem najbolja moguća ilustracija onoga što ti u tekstu spominješ o "ljudima kvalifikovanim da rade svoj posao, obrazovanim za svoj posao ili pak - NEobrazovanim i NEkvalifikovanim za povereni im posao" u Srbiji, a tako mnogo svega umesto posla bude samo "čist šlamperaj".
Nije tvoj tekst u pitanju, htela sam samo da navedem pouzdane, proverljive brojke iz kojih se može napraviti procena i znam da nije bitno za tvoj post, jednostavno - nije teško doći do tih brojki, uopšte, ali ih malo ko koristi.


jednatanja jednatanja 00:43 08.10.2009

Re: verovatno je...

Da, ni meni se nije svideo cirkus od brojki na koje sam nailazila u člancima i interpretacija -ovo je najbolje što sam mogla da izvučem iz 2-3 članka gde su se brojke donekle poklopile.

BTW, prijatno pozitivno iznenađenje ovog leta u mom malom lepom gradu bili su kontejneri, pazi sad, ne obični (mada je i to u nekim slučajevima napredak) ali ovog puta za reciklažu PET plastike i reciklažu papira, uvek puni (a definitivno pražnjeni u međuvremenu, videla ja kamion)...tek toliko pošto planiraš da osnuješ Partiju Zelenih, a ja ću joj biti prvi član, samo da raportiram.
Cocoa Cocoa 09:18 08.10.2009

Ma ne treba Srbiji niko


Ali istina je samo jedna: Srbija može bez nas (pa i bez mene, sa izvesnim žalom shvatih), jer mora! Nema vam druge nego vi koji ste ostali, od najmlađeg do najstarijeg, da zavredite bar za 4 ili 5 odraslih ljudi, da budete nadljudi, lavovi od ljudi, da popunite praznine, i duhovno i svetovno, i znanjem i znojem, i voljom i željom. Jer bez vas Srbija sigurno ne može.


Grešiš, ne trebamo Srbiji ni mi. Najradije bi nas podavila ili prebila.
angie01 angie01 11:42 08.10.2009

Re: Ma ne treba Srbiji niko

ne trebamo Srbiji ni mi.


treba, treba,...pa vi glasovima odredjujete raspodelu plena- jer se sami ne bi dogovorili, dajete legitimitet njihovim funkcijama, u vashe ime putuju po svetu, dobijaju parice i punite im kasicu uz pomoc raznih administrativnih tehnologoja,...a i u chije ime bi se slikali u natprirodnim velichinama za bilborde!
Cocoa Cocoa 11:55 08.10.2009

Re: Ma ne treba Srbiji niko


treba, treba,...pa vi glasovima odredjujete raspodelu plena- jer se sami ne bi dogovorili,


Propuštaš sitan detalj - ne trebamo njima mi da bi imali naše glasove.
angie01 angie01 13:01 08.10.2009

Re: Ma ne treba Srbiji niko

ne trebamo njima mi da bi imali naše glasove.


prochitaj ponovo-nashi glasovi su im kao da igraju loto-tebi 35 ministarstava, direktorskih mesta,...tebi 12,....kad dodje do njihove varijante nagodbe oko toga-probiju i tajming za formiranje vlade.

:))), a naravno da im netrebaju, oni su odlichno konstruisana firam, nama ostavljaju da mislimo kako biramo pravac kretanja, a oni samo menjaju tatu iz istog ofisa, samo u razlichitim dresoviam- koji su i obukli, da bi nama fejkovali zanimaciju!
shumska shumska 17:13 08.10.2009

Re: Ma ne treba Srbiji niko

Grešiš, ne trebamo Srbiji ni mi. Najradije bi nas podavila ili prebila.

Unfuckable Unfuckable 22:43 08.10.2009

neko je citirao gore

a ja bih samo malo da proširim citat :

Nesumnjivo da bi Srbija profitirala duhovno kad bi se sva njena deca okupila pod istim krovom. Nesumnjivo da bi i oni koji su ostali naučili mnogo od nas, ali i mi od njih (zaboravili smo i mi štošta!). Ali istina je samo jedna: Srbija može bez nas (pa i bez mene, sa izvesnim žalom shvatih), jer mora! Nema vam druge nego vi koji ste ostali, od najmlađeg do najstarijeg, da zavredite bar za 4 ili 5 odraslih ljudi, da budete nadljudi, lavovi od ljudi, da popunite praznine, i duhovno i svetovno, i znanjem i znojem, i voljom i željom. Jer bez vas Srbija sigurno ne može.


Mislim da je ovo lepo rečeno. Tragično - jer, realnost i mentalitetske rezidue nisu baš ružičaste - ali, svejedno - lepo rečeno. To je trenutna situacija, na svu sreću ne i - stalna.
Pitanje je koliko zemalja uopšte može da okupi svu svoju decu pod istim krovom, kao i to - šta je u stvari "isti krov", pošto su okolnosti - dinamične.
Takođe je pitanje dokle će Večiti Pljuvači Svoje Domovine koristiti debitantsko neiskustvo i jedan sasvim korektan i odmeren tekst za svoje milion puta prežvakane spinove.
jednatanja jednatanja 23:12 08.10.2009

Re: neko je citirao gore

Pitanje je koliko zemalja uopšte može da okupi svu svoju decu pod istim krovom, kao i to - šta je u stvari "isti krov", pošto su okolnosti - dinamične.


Unf, dobra poenta, jeste danas više no ikad svet mešana salata, a evropske države pune Srba što pomaže u Evrovizijskom glasanju, naročito. Ja sam to sagledavala u minijaturi, ako pretpostavimo da jedan tipičan seljak iz onih naših narodnih pripovetki ima 10 sinova, i da su dvoje u inostranstvu, onih 8 će morati raditi i za onu dvojicu, jer oni jesu postojali i ostavili traga u nekom obliku, duhovno ili fizički. To treba nadoknaditi, i teže je nego da su bila samo osmorica od početka.
cult cult 22:56 08.10.2009

sve komentare

iscitah.
I jedno mi samo nije jasno: odakle vam ideja da za vas povratak trebaju neki posebni uslovi.
Odakle vam ideja da, na primer, prilikom aplikacije za poslove iz vasih struka treba barem nebo da padne na zemlju.
Mislim, kad bih otisao u usa, cdn, aus, hun, pol, sutra i krenuo da trazim posao, ne bih za sebe neke specijalne uslove trazio, jer sam, dodzavola, iz Srbije. Prilagodis se zemlji u kojoj zivis, or get back, jojo. Country road, take me home...i tome sl.
Ljudi, it s very easy...here or there...your choice.
jednatanja jednatanja 23:28 08.10.2009

Re: sve komentare

za vas povratak trebaju neki posebni uslovi.


Ne znam ko je to rekao, ali mislim da se odnosi na materijalne uslove. No, neki ovde su čak izrazili želju da naprave kompromis oko materijalnih uslova, kada bi se osećali da mogu da pomognu, kada bi se neko setio da pita. Pazi, vlada je platila Deloitte konsultantsku nemačku firmu debele pare da joj uradi procenu NIS-a, zašto ne bi za neke druge projekte platili nekog našeg iskusnog naučnika, lekara, tehnologa, biznis eksperta, koji bi verujem to učinio za manje pare kad bi imao tu svest da može da pomogne.

Oni koji započinju biznis sami su druga priča, oni su se prilagodili Srbiji, u se i u svoje kljuse, nije bilo mnogo diskusija o uslovima. U mom gradu je jedan povratnik iz Nemačke podigao, od temelja bukvalno, i opremio sada već uspešnu fabriku nameštaja.
dunja73 dunja73 23:38 08.10.2009

Re: sve komentare

Ljudi, it s very easy...here or there...your choice.

Ja sam ljuta na moju familiju , zivim dvaJes godina u Njemackoj , dinara mi nisu poslali ...
cult cult 23:45 08.10.2009

Re: sve komentare

pa, vidi, tanja, materijalni uslovi u nekoj zemlji su odraz privrednog stanja te zemlje.
Vi zelite da prodate svoje znanje/rad, a neko zeli da ga kupi.
U tacki u kojoj se kriva traznje i ponude ukrste, formira se cena rada. Ta cena, to je tvoja plata. Hoces? Neces? Ok.
Ako je za tvoj posao cena rada u Srbiji 1000 eur, mozda bi neko, obzirom na tvoje iskustvo, pristao da da i neverovatnih 30% vise, sto je celih trista eur vise. Tebi sa usa standardom to ne bi nista znacilo, tako da....
A potpuno je neverovatno ocekivati da ce ti neko ponuditi platu blisku americkoj. Mislim, vasa gastarbajterska iskustva nisu bas toliko ubermenschka da ce ti neko platiti 10 puta vise od onog sto je za Srbiju realno.

Ta prica sa NISom, kad vec pominjes, je korupcija i mito. Imali su oni strucnjake ovdasnje. Ali procenjivali su ga tri puta. Lopovi su to, ne brini.
E, drugar mi radi u srpskom McKinseyu. Cist Srbin( kad smo vec u finansijama). Nigde nije morao da ide u beli svet. Plata mu nevidjena za nase uslove. Evo, skoknuo do usa ovih dana turisticki.
Hocu da kazem, ima posla ovde, placa se znanje, moze da se zivi jako pristojno. Samo se treba potruditi. I tako. Imam jos x takvih prica, nego, cemu.

elem, zaista mi je zao, ali ako zelite da pomognete, ok, to je lepo.
Ali posao je posao. Cene su cene. To je isto i tamo i ovde.
Nema potrebe da ocekujete princevski odnos i neko posebno razumevanje samo zato sto ste radili tamo.
It s not big deal, kapiras?

topcat topcat 05:05 09.10.2009

Re: sve komentare

cult
pa, vidi, tanja, materijalni uslovi u nekoj zemlji su odraz privrednog stanja te zemlje.
Vi zelite da prodate svoje znanje/rad, a neko zeli da ga kupi.
U tacki u kojoj se kriva traznje i ponude ukrste, formira se cena rada. Ta cena, to je tvoja plata. Hoces? Neces? Ok.
Ako je za tvoj posao cena rada u Srbiji 1000 eur, mozda bi neko, obzirom na tvoje iskustvo, pristao da da i neverovatnih 30% vise, sto je celih trista eur vise.


Nije uvijek sve u novcu. Meni bi konkretno financijski bilo lakše u Hrvatskoj (glupo zvuči, ali je zaista tako).
Duplo manje bi radila, imala bi jadnu - ali stalnu plaću, svakog prvog, 12 mjeseci u godini. Ako bi zagustilo, stigla bi pobrati koji honorar, kao što sam uostalom stizala kad sam se zaposlila tamo nakon faksa.

Problem je i što si se navikao da se posao radi na određenom nivou i na izuzetno profesionalne ljude oko sebe, koji k tome nisu napuhani, niti misle da su popili svu pamet svijeta (upravo zato jer su na visokom nivou pa ne nose taj malograđanski kompleks) i jednostavno se teško vratiti koprcati s onima koji još uvijek vjeruju da nešto znaju, ali su zapravo zaspali pred X godina - ili još češće - nikad nisu ni bili budni, a učinit će sve da ti otežaju što god si krenuo napraviti. Za povratak u takvu radnu atmosferu treba imati i želudac.

cult cult 08:48 09.10.2009

Re: sve komentare

kapiram.
meni bi, recimo, bio veci problem da se naviknem na neuredjenost, haoticnost, bezzakonje i opstu raspalost u smislu svakodnevnog zivljenja u ovom gradu. Te stvari s poslom bih jos nekako i ishendlovao.
jednatanja jednatanja 18:14 09.10.2009

Re: sve komentare

Topcat, iako ne volim generalizacije, ok, point taken. Imam i ovde "napuhanih" kolega, ali shvatam te, potpuno...
jednatanja jednatanja 18:16 09.10.2009

Re: sve komentare

U tacki u kojoj se kriva traznje i ponude ukrste, formira se cena rada.


Da, u pravu si.
omega68 omega68 17:43 09.10.2009

ako može

ovaj konentar da se shvati na pravi način , bio bih veoma zadovoljan:
sibil je, gore, rekla da ima vrednu opremu na kojoj radi i svi Vi u inostranstvu verovatno to i vidite kao jedan od problema
što zapravo i jeste.Danas smo nešto pričali u kancelariji i došli do zaključka da su ovi naši novokomponovani , priglupi biznismeni utripovali da se pare peru samo preko sporta i gradnje stanova.Kada krenu , kao Čume, da peru pare i biografije preko naučnih projekata, fakulteta i istraživanja u medicini i ...., eto Vama i Nama radosti
Što da budete robovi belosvetskih perača bogatstava koja su pokrali Africi, Aziji...
budete lepo kući i radite kod Čumeta na faksu ili kod Legije u laboratoriji na otkrivanju leka protiv ćelavosti
koju izaziva beretka
jednatanja jednatanja 18:25 09.10.2009

Re: ako može

kao Čume, da peru pare i biografije preko naučnih projekata, fakulteta i istraživanja u medicini i ...., eto Vama i Nama radosti


bocvena bocvena 18:34 09.10.2009

Re: ako može

ili kod Legije u laboratoriji na otkrivanju leka protiv ćelavosti
koju izaziva beretka

margos margos 20:19 09.10.2009

Re: ako može

Bravo, Omega.
Setili su se već neki, ali nisu mnogo investirali u opremu, ne može lako da se prenese u koferčetu, ako bude frke.
Unfuckable Unfuckable 21:37 09.10.2009

Re: ako može

Setili su se već neki, ali nisu mnogo investirali u opremu,

ovaj jeste
izvinjavam se na trolovanju, ali baš je - čučnulo
mikimedic mikimedic 01:59 10.10.2009

Re: ako može

ili kod Legije u laboratoriji na otkrivanju leka protiv ćelavosti
koju izaziva beretka

jednatanja jednatanja 10:07 10.10.2009

Re: ako može


izvinjavam se na trolovanju, ali baš je - čučnulo


Prosto neverovatno, pretpostavljam pošto se ne pominju zatvorske kazne za "radionicu droge" da je nije ni bilo.
jednatanja jednatanja 18:47 09.10.2009

Interesantno

http://www.mzd.sr.gov.yu/cyr/News/NewsDetail.aspx?id=119&cid=981

Широм света живи између 3 и 4 милиона наших људи и свако од њих свакога дана даје свој допринос побољшању имиџа наше земље и нашег народа. Сви они су својеврсни амбасадори јер сведоче о нашем демократским традицијама приврженом народу и Србији која полако али незауставно постаје део цивилизованог света. Са друге стране, сви ми морамо да се замислимо над чињеницом да 40% наших људи живи ван граница наше земље и да више никада не дозволимо да у Србији преовлада политика која подстиче људе да из ње одлазе.

Са економског аспекта, грађани Србије морају да знају да је у последњих двадесетак година колико код нас на овај или онај начин криза траје, макроекономску стабилност и какав такав ниво животног стандарда, поред пољопривредне производње одржала управо наша дијаспора и на томе сви треба да јој будемо захвални. Сваке године по основу девизних дознака дијаспоре у Србију уђе око 5 милијарди долара, што чини између 14 и 15 процената друштвеног бруто производа (ДБП), и по овом критеријуму смо једанаеста земља у свету. Поређења ради, укупна вредност девизних дознака од дијаспоре превазилази вредност половине нашег целокупног извоза. Ово практично значи да једна седмина свих економских вредности које се у држави Србије створе потичу од девизних дознака дијаспоре и да у просеку сваки грађанин Србије по овом основу годишње приходује 690 долара.

Не сме се изгубити из вида ни да је наша дијаспора од 2000. године у развој малих и средњих предузећа инвестирала око 500 милиона долара што је једнако збиру свих осталих страних инвестиција ако се изузму приходи од приватизације. У овим компанијама данас ради око 20 000 људи што је драгоцено у условима економске кризе када се боримо буквално за свако радно место.
blau.punkt blau.punkt 23:56 09.10.2009

raskorak

više ne znam da li tamo odlazim a ovamo se vraćam
ili
se tamo vraćam a nikako odavde da odem

i tamo i ovamo kad se vraćam imam utisak da nešto .. fali ?
svaki put se privikavam na odvikavanje i nikako da se odviknem od tih večitix navikavanja na tamo i ovde.
još uvek, dakle, 17 godina, prvi dani nakon odlazaka/povrataka su mi uvek nekako smušeni
a često idem i često se vraćam (stvarno ne znam gde idem a gde se vraćam)
iako je razum za ovde, ipak, svaki damar je tamo..

raskorak je ponekad bolan..
a razlozi raskoraka? .. ko da je važno..
svi smo mi statisti na velikoj pozornici sveta.. scenario se dopisuje dnevno. a reziser je xirovit.

to je jednostavno tako.. jebi ga.
omega68 omega68 17:44 10.10.2009

evo ga

jedan primer
link

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana