Koga nema bez njega se može

jednatanja RSS / 06.10.2009. u 23:41

Jasno je da nam nedostajete. 

A mi vama? 

Mi koji smo otišli.  Jes´ malo bezobrazno i nasrtljivo pitanje, ali ipak me interesuje šta mislite: da li nedostajemo Srbiji? 

4260.jpgLetos, dok sam sabirala impresije po domovini, uleteše mi u audiosferu rečenice tipa:

«Eto, nije ni višu školu mogao da završi, a sad je direktor osnovne škole»,

«Samo dr. M. vredi u toj bolnici, ostali katastrofa, svi beže što dalje»,

i tako dalje, na stotine, ako ne i hiljade slučajeva nedoškolovanih ili neusavršavanih kadrova postavljenih na radno mesto (i moljenih da preuzmu niz drugih uloga) samo zato što drugog nije bilo.  Ne sumnjam da su se snašli, i da rade što se od njih traži, kako znaju i umeju.  A da li umeju najbolje, to je već pitanje kvaliteta koji se, čini se, u većim gradovima ponekad i može obezbediti uz malo traganja, veze, i naravno novca, dok su u provinciji ljudi prepušteni uzmi-što-ti-se-pruža-ponudi profesora, lekara, naučnika, menadžera, itd.  I evo, tek danas posle niza godina suočila sam se sa pitanjem da li Srbiji nedostaju, kvantitativno i kvalitativno, njeni građani koji su je napustili?  Ili da budem još nasrtljivija, da li možda i ja nedostajem Srbiji?  Već sledećeg trenutka sam dobila odgovor, ali o tome malo kasnije.

Zadnjih petnaestak godina je zemlju napustilo pola miliona uglavnom visoko obrazovanih stručnjaka, a među njima desetine hiljada studenata (kao što sam bila i ja).  Danas oko 70,000 naših diplomiranih studenata radi u Americi i Kanadi.  A koliko ih je tek u jednoj Danskoj, Britaniji ili Australiji? 

Političari već godinama govore o «stvaranju uslova za povratak jednog broja naučnika iz sveta» ali konkretnog plana ili uspešnih primera još nema.  Nisam sklona ni politici ni kritici, ali sam u ovom slučaju uverena da je vlada zaista jedina koja bi, prvo uz jaku volju -bez nje ništa- a zatim kroz kreativne i efektivne programe i projekte uspela da postigne ono što u javnosti izjavljuje da želi.

braindrain.jpgMi koji smo otišli definitivno smo stekli znanje i samopouzdanje.  Na stranom jeziku smo često sami samcati, bez maminog ručka, tatine mudrosti ili sestrine podrške savlađivali najteže emocionalne prepreke i najboljim njihovim mozgovima bili ozbiljna konkurencija.   Da smo ostali, bili bi dobri, ili bi možda, u sklopu sistema, bili dobri do one granice koju nam društvo nameće kao obrazac («Raspustio je čas fizičkog ranije, ne plaćaju ga dovoljno»)...?  Neki od nas su po prirodi manje ili više ambiciozni, ali krah društvenog poretka gde se ambiciozni identifikuju, podržavaju i nagrađuju predstavlja možda čak i veću kočnicu razvoja od odliva inteligencije.  Reče mi letos u mom gradu jedan izvrsan profesor istorije kojeg deca obožavaju: «Što manje odskačeš, to ćeš biti prihvaćeniji od kolektiva».

Kao što spomenuh, odgovor na gore postavljeno pitanje, dobila sam već nakon par sekundi u obliku naše stare srpske poslovice: «koga nema bez njega se može».  Uostalom, oči ne lažu: život se odvija, funkcioniše, deca idu u školu, odrasli na posao, bake kuvaju ručkove i sade bašte, popodne se svrati na piće u kafić a uveče gleda raznovrstan TV program i organizuju izleti preko vikenda.  Nesumnjivo da bi Srbija profitirala tehnološki kada bi okupila ekipu svojih iskusnih naučnika.  Nesumnjivo da bi Srbija napravila uspeh u zdravstvu kad bi joj se vratili vrhunski lekari, edukativni pomak kad bi joj se vratili najbolji profesori.  Nesumnjivo da bi Srbija ostavila neke svoje istočne susede u prašini kad bi joj se vratili iskusni menadžeri i lideri koji bi hrabro poveli ljude za sobom.  Nesumnjivo da bi Srbija profitirala duhovno kad bi se sva njena deca okupila pod istim krovom.  Nesumnjivo da bi i oni koji su ostali naučili mnogo od nas, ali i mi od njih (zaboravili smo i mi štošta!).  Ali istina je samo jedna: Srbija može bez nas (pa i bez mene, sa izvesnim žalom shvatih), jer mora!  Nema vam druge nego vi koji ste ostali, od najmlađeg do najstarijeg, da zavredite bar za 4 ili 5 odraslih ljudi, da budete nadljudi, lavovi od ljudi, da popunite praznine, i duhovno i svetovno, i znanjem i znojem, i voljom i željom.  Jer bez vas Srbija sigurno ne može.



Komentari (136)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

margos margos 23:57 06.10.2009

Hej,

drago mi je da si tu, makar virtuelno. Meni... lično. Za Srbiju ne znam.
Ništa nije činila da zadrži ljude, a niti da ih vrati - sem ponekog, nečijeg, odmah za ministra nečega.
jednatanja jednatanja 00:02 07.10.2009

Re: Hej,

Hvala ti M. Eto, nisu pogrešili što su vratili ministra Đelića iz Francuske. Trudi se, koliko vidim.
margos margos 00:08 07.10.2009

Re: Hej,

jednatanja
Hvala ti M. Eto, nisu pogrešili što su vratili ministra Đelića iz Francuske. Trudi se, koliko vidim.

Ne znam šta bih rekla... Privatno sam ga upoznala i vrlo mi se dopao, a u politici je toliko podmetanja i raznih informacija - da nemam pojma više šta je istina.
mirelarado mirelarado 00:12 07.10.2009

Re: Hej,

мени недостају многи блиски људи који више не живе овде, а недостајем и ја њима. Волела бих да се понеко и врати, јер би то значило да су се услови у Србијици поправили. Пошто таквих наговештаја нема, добро је да је ту Интернет. Помаже да се не покидају све везе.

jednatanja jednatanja 00:26 07.10.2009

Re: Hej,

Privatno sam ga upoznala i vrlo mi se dopao, a u politici je toliko podmetanja i raznih informacija - da nemam pojma više šta je istina


To je sudbina političara -ne mogu udovoljiti svakom pa se počnu zamerati. Evo Obama, preko noći se stvorilo milion kritičara. Ne bih olako odbacila ovu činjenicu da ti se dopao -imaš ti dobar nos za ljude....
jednatanja jednatanja 00:27 07.10.2009

Re: Hej,

добро је да је ту Интернет


Mirela, amin! Ja sam prvih godina iz Amerike slala svojima pisma. Pa dok stigne, pa dok mi odgovore, joj....
margos margos 10:15 07.10.2009

Re: Hej,

To je sudbina političara -ne mogu udovoljiti svakom pa se počnu zamerati.

Da, baš to. :) Čuveni psihološki paradoks da idoli egzistiraju na mržnji - otud tolike količine divljenja i dizanja u nebesa, sa bismo ih posle, teatralno i ekspeditivno, srušili u blato. A mi u fotelji... ne mrdamo...:)

jednatanja jednatanja 10:27 07.10.2009

Re: Hej,

uveni psihološki paradoks da idoli egzistiraju na mržnji - otud tolike količine divljenja i dizanja u nebesa, sa bismo ih posle, teatralno i ekspeditivno, srušili u blato


Neki kažu da je to i nesvesna narcisoidna potreba -srušimo ih u blato da bi (sebi) izgledali bolje...
margos margos 10:30 07.10.2009

Re: Hej,

Ma da... bitan je poriv - a on nema veze s ljubavlju i istinskim poštovanjem, to htedoh reći. :)
Bili Piton Bili Piton 00:09 07.10.2009

Superlep


blog

Ništa nije činila da zadrži ljude
jednatanja jednatanja 00:28 07.10.2009

Re: Superlep

Bili, fala ti!
cbronson cbronson 00:10 07.10.2009

jednatanja

Nema vam druge nego vi koji ste ostali, od najmlađeg do najstarijeg, da zavredite bar za 4 ili 5 odraslih ljudi, da budete nadljudi, lavovi od ljudi, da popunite praznine, i duhovno i svetovno, i znanjem i znojem, i voljom i željom. Jer bez vas Srbija sigurno ne može.

jednatanja jednatanja 00:29 07.10.2009

Re: jednatanja

miloradkakmar miloradkakmar 00:13 07.10.2009

Bilo

bi lepo, korisno, normalno ... da ste i vi ovde.
Ovo je zapanjujuće.
Zadnjih petnaestak godina je zemlju napustilo pola miliona uglavnom visoko obrazovanih stručnjaka, a među njima desetine hiljada studenata (kao što sam bila i ja)Danas oko 70,000 naših diplomiranih studenata radi u Americi i Kanadi. A koliko ih je tek u jednoj Danskoj, Britaniji ili Australiji?
jednatanja jednatanja 00:31 07.10.2009

Re: Bilo

Koliko vas je budnih! Mora da vam neko nedostaje!

Milorade, nemam pouzdanu statistiku od 1991-nadalje, ali volela bih da imam, bojim se da su brojevi mnogo veći od pretpostavki....
mariopan mariopan 00:32 07.10.2009

Re: Bilo

Meni nedostaju moja deca, otiššliiii...

Da su ovde u Srbiji ni u ludilu ne bi dobili tako dobre poslove, štaviše, ne bi ni izbliza videli takve firme za koje sada rade. Ni tamo nisu lako došli do toga, bilo je tu mnogo rada, učenja pa opet rada i večitog učenja.....ali to je život. Idu napred. Ovde im niko ne bi dao tu šansu... a na njima je bilo da pokažu šta znaju..i znaju.. Zato mi je drago što nisu ovde. Kada se i ovde bude vrednovalo znanje+veliki rad, i kada se to bude i plaćalo onda neka dođu.

A da nam nedostajete, pa nedostajete....ali trpimo. Vama je tamo bolje. Bilo bi sebično da vas zovemo da se vratite pa da onda zajedno plačemo što ste se i vi upropastili.


jednatanja jednatanja 00:50 07.10.2009

Re: Bilo

A da nam nedostajete, pa nedostajete....ali trpimo. Vama je tamo bolje. Bilo bi sebično da vas zovemo da se vratite pa da onda zajedno plačemo što ste se i vi upropastili.


Mariopan, nije lako ni vama, ni nama. Ko bi pomislio tih 80-tih da će nam ovakva biti sudbina, razdvojeni hiljadama kilometara, deca od roditelja, braća od sestara? I još smo dobro i prošli u odnosu na neke druge sudbine. Skidam kapu nesebičnim majkama, ne znam da li bih bila u stanju da budem jedna od njih, sada kada jesam majka...
dunja73 dunja73 00:25 07.10.2009

--

Zadnjih petnaestak godina je zemlju napustilo pola miliona uglavnom visoko obrazovanih stručnjaka,


Tanja , veliki i drago mi je da si tu!

Ja moram nesto , ali moram. Napisala bih " visoko skolovanih " jer znamo da skolovan biti ne znaci i biti obrazovan i obrnuto . I to bas i ocigledno vidimo na raznim primerima , kako u Srbiji tako i u Nemackoj .

Mislim da Srbiji nedostaju obrazovani ljudi jer skolovanih sowieso ima "na izvoz"

jednatanja jednatanja 00:38 07.10.2009

Re: --

Ćaos Dunja, u pravu si, problem je ustvari dvostruki u Srbiji. I visokoobrazovanih (što ti nazivaš školovanih) je malo, to jest, zaostajemo za prosecima drugih zemalja, a i kvalitet obrazovanja je pod znakom pitanja, slažem se. Uz to dodaj problem viza, i dobijaš vrlo lošu sliku. Uvek se setim svoje školske drugarice koja je završila stomatologiju u NS, i kad je počela da radi kod jedne druge doktorice nije znala kako da popravi zub -ovo mi je lično ispričala, nisu imali praksu....
nsarski nsarski 00:41 07.10.2009

Ocekivano je

da ce mladji, obrazovani ljudi, na pocetku karijere, da idu tamo gde im je najbolje da tu svoju karijeru nastave. Kada Srbija napravi uslove da se ti ljudi "vrate" (stagod to znacilo), onda ce i oni doci u Srbiju. Sta ovo znaci?
Pa, znaci da neko ko je strucan i obrazovan moze da nadje posao, makar priblizno odgovarajuci toj strucnosti i obrazovanju. Mnogi bi, znam, i tu napravili kompromis, ali mora postojati opsta atmosfera da se adekvatno prihvate nadolazeci strucnjaci. U Srbiji toga, za sada, nema. Pomisli samo sta bi Srbija radila sa 700000 novih strucnjaka ako bi se svi oni vratili nekim cudom sutra.
Mladi ljudi treba da idu u druge zemlje, da steknu nova iskustva, da upoznaju kolege iz sveta. Stvar je u tome da za njih nema mesta kad se nazad vrate.
Moj slucaj je drugaciji. Ja sam se u Srbiju vratio (ili se vracam in slow motion), ali ja nisam nikakav mlad strucnjak. Za takve vazi ono iz "Carnojevica" - mi smo se vratili, ali mi smo senke. Jedino sto mogu da uradim je da pokusam nekoliko pametnih klinaca necemu da naucim. Ako mi to podje za rukom, bicu zadovoljan.
jednatanja jednatanja 01:11 07.10.2009

Re: Ocekivano je

Nsarski, ne sumnjam da će ti poći za rukom da par klinaca (a i mnoge ostale) nečemu naučiš. Eto nama edukativnog pomaka o kojem sam pisala, a on povlači za sobom još sijaset dobrih stvari, pa makar i bilo reč o manjem broju studenata. U pravu si za atmosferu, koju bih ja nazvala i iskrenom željom nadležnih da se kadrovi u zemlju vrate. Realizacija je druga bitna stvar. Poznajem 2 školovana saobraćajna inžinjera koji sada u Srbiji rade u nekim drugim delatnostima (za koje im ne treba obrazovanje) gde zarađuju više. Zar ne bi trebalo početi od tih ljudi, od infrastrukture, da se vratimo osnovama, gradnji i izgradnji infrastrukturne mreže kao što to sada čine Amerikanci u finansijskoj krizi? To su ti projekti, ideje i slično o čemu govorim. To nedostaje. Da neko smisli nešto.

Re: Ocekivano je

ako smem da se svrstam medju mlade, ja bih se rado vratila, u jedno trenutku ili delimicno, samo kad bi me pustili. letos sam imala utisak da bi me pola kcs najradje kamenovalo.
jednatanja jednatanja 23:30 07.10.2009

Re: Ocekivano je

u jedno trenutku ili delimicno


Obrazloži ako te ne mrzi...

Re: Ocekivano je

trenutno smatram da u srbiji ne postoje dovoljno dobri uslovi za zivot i rad moje porodice ili da budem preciznija za zivot od rada prema lokalnim pravilima. rado bih pomogla da se uslovi uspostave, kad bi me pustili.
jednatanja jednatanja 12:13 08.10.2009

Re: Ocekivano je

Kapiram, neka vrsta konsultanta, kad bi se samo neko setio da iskoristi to što nudiš za zajedničko dobro a ne da u tome vidi pretnju...
sybil sybil 01:27 07.10.2009

sarme i gibanice

Jes´ malo bezobrazno i nasrtljivo pitanje, ali ipak me interesuje šta mislite: da li nedostajemo Srbiji?


uopste im ne nedostajemo, dapace, oni ne zele da se vratimo. ja sam jednom pomenula povratak rekli su mi - da mozes, ali u novi sad (a u vazduhu visi: neces valjda da ovde nama oduzimas pozicije i da se pravis pametna).

sa druge strane ni mi ne zelimo da se vratimo, zato sto prvo, nema uslova i mogucnostii kao ovde, moja oprema ovde vredi ko zna koliko miliona dolara, a toga u srbiji nema. i ono sto najvise ubija u srbiji to je atmosfera bure baruta, ovde toga nema, oseca se progres i vrlina u vazduhu.

moji bi voleli da se vratim i cesto mi kazu, znas ta amerika ima krvavu cenu, ovde je opustenije i manje se radi. da, ali te vase gibanice imaju itekakvu cenu.

thanks, but no thanks.
jednatanja jednatanja 01:42 07.10.2009

Re: sarme i gibanice

uopste im ne nedostajemo


Sybil, do tog zaključka sam i ja došla, doduše na drugi način. Ne znam da li je bure baruta atmosfera sada tamo, situacija se pomalo smirila u odnosu na pre 10-tak godina, ne znam kad si zadnji put bila. Sada vlada više "opuštena" atmosfera, mnogi mladi su izgubili totalno ambiciju, čak i ono što bi mogli da urade ne rade. Neki drugi opet grabe i daju sve od sebe. Svi imaju problema, još uvek, sa korupcijom, birokratijom. Ima progresa, ali ide dosta sporo...
angie01 angie01 08:44 07.10.2009

Re: sarme i gibanice

uopste im ne nedostajemo, dapace,


u srbijici vladaju specifichna atmosfera & uslovi, ekstremno pogodni za mediokritete, te su i skilsi potrebni za uspeh drugachiji nego negde drugde,..i to sve onima koji su svoju mrezu "rada' ovde rashirili-apsolutno tako odgovara i ne zali ni za kavim kvalifikovanim, bla, bla, bla,...jer shta bi oni, sem da kvare idilu.

da vladajuca garnitura ima neku zelju da popravi taj prosek- lako bi nashala nachin da primami struchnjake da se vrati- te ta pricha o vracanju ihti ostaje u okviru politichkih ispraznih floskula, koje se uklapaju u ceo paket oko neke nemogucnosti,..a u stvari sve se radi da pogodni uslovi za ovo shto se sada deshava-shto duze ostanu takvi.


e sad,..ko je mutirao napolju do potrebne varijante, nema problem cheznje, koji nema veze sa gibanicom i sarmom-to moze svuda da se pripremi, vec sa osecanjem da si kod kuce, shto te jedino chini da si ok,..jer ako si na pola i stalno u nekom privremenom fazonu, nishta od boljih uslova tamo napolju, nece ti izbrisati osecanje da neshto ipak nedostaje.
jednatanja jednatanja 12:22 07.10.2009

Re: sarme i gibanice

a u stvari sve se radi da pogodni uslovi za ovo shto se sada deshava-shto duze ostanu takvi.


Angie, lepo sročeno...Ova rečenica iznad me podsetila na nedavno pročitanu misao da je vladajućem sistemu ustvari u interesu da stvari ostanu onakve kakve jesu. Neka veća promena donosi i nestabilnost za vladajuću klasu. Što reče nsarski, šta bi radili da se sutra vrati 70000 stručnjaka? Opšti haos?
sybil sybil 11:15 08.10.2009

Re: sarme i gibanice

e sad,..ko je mutirao napolju do potrebne varijante, nema problem cheznje, koji nema veze sa gibanicom i sarmom-to moze svuda da se pripremi, vec sa osecanjem da si kod kuce, shto te jedino chini da si ok,.

o da, kada sam rekla sarme i gibanice mislila sam figurativno - domaca atmosfera.
maksa83 maksa83 22:01 09.10.2009

Re: sarme i gibanice

uopste im ne nedostajemo, dapace, oni ne zele da se vratimo.

Sybil čoveče, dodži bre enitajm, makar na zeleni čaj.
leopold_lady leopold_lady 04:49 07.10.2009

To samo deluje tako....

da koga nema - bez njega se može .... Bez njega se mora .... Pa se ljudi snalaze i dovijaju na razne načine....

Iz ličnog primera govorim.....

Život se uvek nastavlja,ali .... Nije sve tako jednostavno.... Nikad nije.... Pogotovo ako si ti taj koji je otišao i vidiš da oni koje si ostavio funkcionišu i bez tebe..... Jednom sam pitala Nebojšu - Kako ? Odgovor koji sam dobila - zapanjio me je.... - Šta si mislila?Da ćemo svi popadati na nos kad odeš?Da ćemo moliti da nam se vratiš? Bolelo je.... Jako je bolelo.... Šta misliš - zašto ti Dragoljub ne oprašta ? ..... I,istina - evo prošlo je više od godinu dana i nije mi odlazak oprostio....
jednatanja jednatanja 10:31 07.10.2009

Re: To samo deluje tako....

da koga nema - bez njega se može .... Bez njega se mora .... Pa se ljudi snalaze i dovijaju na razne načine..


Lady, potpisujem...ima paralela ova tema i sa ljubavnim vezama, dobro si uočila...
sybil sybil 13:29 08.10.2009

Re: To samo deluje tako....

jednatanja
da koga nema - bez njega se može .... Bez njega se mora .... Pa se ljudi snalaze i dovijaju na razne načine..Lady, potpisujem...ima paralela ova tema i sa ljubavnim vezama, dobro si uočila...

ja mislim da nema veze sa ovim sto pricamo. ljubav je jedini razlog za odlazak ili ostanak, sve ostalo je ekonomija.
angie01 angie01 13:56 08.10.2009

Re: To samo deluje tako....

ljubav je jedini razlog za odlazak ili ostanak, sve ostalo je ekonomija.


sibil!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
topcat topcat 15:32 08.10.2009

Re: To samo deluje tako....

sybil

ljubav je jedini razlog za odlazak ili ostanak, sve ostalo je ekonomija.

Mislim da bi trebao doći kao kruna na sve ostalo, da ne bi kasnije bilo "ja zbog tebe...a ti..."

Različiti su razlozi odlaska/ ostanka.
Slažem se gore sa nsarskim - mladi trebaju ići vani, upoznati kolege, krajeve, podići to što rade na jedan drugi nivo. Dalje je na državi da ih zapravo "iskoristi", tj. stvori prihvatljive uvjete za život i klimu u kojoj će ovi mladi stručnjaci moći doprinijeti na najbolji mogući način.
Kad pogledam vas i Lijepu moju, čini mi se da smo po tom pitanju 10 dužina iza.
Malo sam ljubomorna na kolege koji se svako toliko jave da se vraćaju u svoju matičnu zemlju (najviše daleki istok) jer su pozvani na neki dobar posao. Jasno mi je da se u mom slučaju to neće dogoditi...
srdjan.pajic srdjan.pajic 08:06 07.10.2009

kuci

Pa ne znam, bas nista ne vuce coveka da se vraca u Srbiju. Mozda to dolazi sa godinama kao sto nsarskijev redak primer kaze. Mada cak ni on ne trci bas.
Jelica Greganović Jelica Greganović 09:08 07.10.2009

Re: kuci

Srbija nedostaje meni, a da li ja nedostajem njoj...dobro pitanje...pitaću je kad odem idući put...nadam se da joj falim bar maličak.
jednatanja jednatanja 10:35 07.10.2009

Re: kuci

Namerno nisam pominjala u tekstu pisce, muzičare i slikare koji su se odselili jer za njihovu umetnost granice ne postoje....

pitaću je kad odem idući put


da nam javiš šta ti je otkrila...
jednatanja jednatanja 10:36 07.10.2009

Re: kuci

Mozda to dolazi sa godinama kao sto nsarskijev redak primer kaze.


Srđane, kako kod koga...dolazi sa godinama, a i sa decom pomalo.
srdjan.pajic srdjan.pajic 16:29 07.10.2009

Re: kuci

jednatanja
Mozda to dolazi sa godinama kao sto nsarskijev redak primer kaze.


Srđane, kako kod koga...dolazi sa godinama, a i sa decom pomalo.


Cekaj, evo ja jos nemam decu, ali mi je taj fenomen koji pominjes poznat, iz price. Mozes da mi objasnis u cemu je fazon? Pretpostavljam da nije ono sto sam tu i tamo vidjao da roditelji posalju preko leta decu u Srbiju, kod babe i dede i onda ih tamo a) svi razvale od razmazavanja i b) ako su malo starija, osete da su pustena sa lanca i onda im to bude mnogo zanimljivo. Mislim ako je samo to u pitanju, onda mi je to malo trivijalno, i verovatno funkcionise samo kod sasvim male dece, mozda tinejdzera, pa pretpostavljam da ima nesto dublje tu. Drugi razlog koji sam cuo je da kao roditelji hoce da im deca idu u skolu i da budu vaspitana u Srbiji, sto mozda mogu da razumem kod onih koji su otisli za vreme ili pre Slobe, pa manjevise nemaju pojma o cemu govore, a pate od nekakve tradicionalnosti i veruju u nepostojece vrednosti. Ali sta ja znam, pretpostavljam da nije bas tako prosto, pa deder neko malo objasnjenje od vas majki, ako moze.

Meni je mnogo realniji problem sa starim roditeljima, koji ama ni za zivu glavu ne bi da se presele u tamo neke sabanske Amerike, a u Srbiji nema ko da ih pripazi, narocito kad bas ostare ili ne daj boze poboljevaju.

A trece, sta ako je, kao u mom slucaju jedan od supruznika u svojoj zemlji, a koja nije Srbija? Jmmu, meni se cini da u takvim slucajevima zaista nema mnogo toga da se ponudi.

Inace, for the record, nsarski je potpuno koretko, po mom misljenju, rekao da mladi ljudi treba da putuju, ako su u ikakvoj mogucnosti, da bi stekli perspektivu i nekakav kontekst vremena i mesta na kom zive. I ne samo da putuju, nego da odu da rade / studiraju / zive neko vreme. Mislim da to onda moze da ih motivise na pokret, da ne gube vreme i beze u svet, za stalno (nazalost uglavnom), ili da probaju da nesto od tog vidjenog implementiraju u svom kraju, za sta su, cini mi se, vec dva vazna vremenska prozora propustena i pitanje je da li ce i kada doci treci.

Bio sam u Srbiji nedavno i razgovarao malo sa ljudima i koliko vidim, trenutno su jedini motivisani studenti, da zavrse pa da pale, nazalost.










jednatanja jednatanja 23:09 07.10.2009

Re: kuci

Cekaj, evo ja jos nemam decu, ali mi je taj fenomen koji pominjes poznat, iz price. Mozes da mi objasnis u cemu je fazon?


Srđane, evo da pokušam....Pa dok si sam, ili u partnerstvu bez dece, na neki način je super biti u stranoj zemlji, studiraš ili zarađuješ ok, putuješ, imaš krug prijatelja, izlaziš, i tako to. To iskustvo bih svakom preporučila, kao što je i nsarski naveo, pa si ga i ti citirao. E sad. Kad dođu deca, zapitaš se, ne odmah, ali otprilike kad počnu da stasavaju za školu: da li ja želim da moja deca budu mali Amerikanci/Danci/Estonci, itd. Ako ostaneš u stranoj zemlji, oni će to neminovno postati. OK, verovatno će biti ponosni na svoje korene, govoriti iskvaren srpski ako se uopšte i usude da govore, ali će velika većina izgubiti nacionalni identitet već u drugoj generaciji, pogotovo je to slučaj sa decom naših emigranata u Americi i Australiji u šta sam se uverila zilion puta. Velike su šanse da ti se jednog dana deca obraćaju isključivo na stranom jeziku kao što sam čula od 10-godišnjih blizanaca letos u Novom Sadu. Majka njima na srpskom, oni nazad njoj na engleskom. Ako to njoj odgovara, ok, ali meni lično ne bi bilo svejedno, ne znam ni zbog čega ako me pitaš za razlog....

Takođe sam čula od skoro svih svojih prijatelja u Srbiji definitivno "hit-chart rečenicu Tanjinih prijatelja za leto 2009": "Nema ovde perspektive". To valjda znači šansa za karijeru. U Americi navodno ima perspektive, malo sad zapinje, ali ajde da pretpostavimo da ima više nego u Srbiji. Ništa ne sprečava srpsku decu da se po završetku školovanja isele u potrazi za poslom, gde god to oni želeli i hteli. Toliko nas je uspelo, zašto ne bi i oni?

Lično se nalazim u specifičnoj situaciji, kao što je i tvoja. Posle 10 godina u US, preselila se za Nemačku. S jedne strane odličan potez, s druge strane jezički nikad ne mogu dostići maksimum koji sam imala sa engleskim. Ja svom sinu ne mogu pomoći pri pisanju sastava na nemačkom jeziku, a ne može ni otac jer nije Nemac...S druge strane, mislim da to nije ni najveći problem, ali su to stvari o kojima čovek sa decom razmišlja, o kojima si me pitao. Naravno da ima naših gastosa kojima ovo nije padalo na pamet, koji su slali decu preko leta kod babe/dede. Naša generacija će se malo slabije moći osloniti na babe/dede. Decu rađamo kasnije, babe i dede su već umorni sami od sebe, od 90-tih, od briga, još ako imaju manji stan, nema šanse da im ostaviš decu 2 meseca kako se to nekad radilo na selu...a ni ja ne bi mogla svoje dete negde toliko dugo da ostavim, iskrena da budem....

To je otprilike to...U svakom slučaju uživaj još dok možeš!
srdjan.pajic srdjan.pajic 23:49 07.10.2009

Re: kuci

jednatanja
Cekaj, evo ja jos nemam decu, ali mi je taj fenomen koji pominjes poznat, iz price. Mozes da mi objasnis u cemu je fazon?


Srđane, evo da pokušam....


Hm, da, nesto sam pomislio da je razlog ovo sto si navela i bilo bi krajnje nadmeno od mene da sad kazem da sam se malo razocarao. Ne znam, verovatno sam ja los Srbin , ali uopste nemam taj koncept da dete mora da mi bude Srpce makar rizikovao da ga upropastim osudom na zivot u Srbiji, barem ovakva kakva je. Mislim, sta to uopste znaci? Pre ce biti da ce postati dripac, muvara ili dzukac ako se prilagodi vecini i stilu zivota tamo, ili ce biti nesrecno i neprilagodjeno i gledati da pobegne, kao sto smo i mi, a sto slozices se nema veze sa nekim apstraktnim pojmom nacije i tvojom iracionalnom ambicijom da ga u odredjenu naciju silom udenes. Pogotovu sad kad vec ide u skolu i formirano je u normalnom okruzenju. Po meni je to sasvim pogresno i kao takvo ja to ne bih nikad uradio svom detetu.

S druge strane, nisam siguran da se ne bih menjao sa nekim ko se rodio i odrastao u nekoj dosadnoj i mirnoj zemlji koja stoji koliko toliko na nekim cvrstim osnovama. Mislim da je sve ovo sto smo i ti i ja i mnogi drugi pregurali u Srbiji bilo samo jedno veliko gubljenje vremena, zdravlja i zivaca i to nikog od nas nije boljim napravilo. Tako da stvarno ne vidim sta nasa deca ziveci u Srbiji mogu da dobiju iz toga? Ako je tako, i ako sam vec platio cenu da se izborim ne za bogzna kako fenomenalne uslove za zivot, vec za one sasvim normalne, odkud meni pravo da svoju decu kaznim time sto cu im uskratiti mogucnost normalnog zivota, da bi perfektno govorila Srpski i bili mali Srbi, a ne Amerikanci, ili Laponci?

Bojim se da ces ti, ako se vratis u Srbiju zapravo biti prinudjena da smestis svoje dete u cauru, u cemu ce ti pomoci i materijalne mogucnosti, sto mislim da svakako nije ono sto si htela da postignes. To dete ce biti samo sludjeno i nikad nece izrasti u ono sto bi ti volela da izraste, a to, nadam se, nije tvoja kopija. Takodje, verovatno ce kao i vecina druge dobre i pametne dece cim zavrsi skolu gledati da negde furne, tako da stvarno ne vidim koja je svrha celog tog poduhvata.

Ne znam, po meni je vracanje u Srbiju da bi ti deca bili Srbi sasvim pogresno i svakako zahteva duboko razmisljanje. Na kraju, indikativno je ono sto si sama rekla:

"Ako to njoj odgovara, ok, ali meni lično ne bi bilo svejedno, ne znam ni zbog čega ako me pitaš za razlog....".

I ja se pitam sta je razlog?



jednatanja jednatanja 02:14 08.10.2009

Re: kuci

Srđane, u vezi nacionalnog identiteta: Važan je. Lično bih volela da moja deca budu mali Srpčići u smislu onog najboljeg što se pod time podrazumeva, a smatram da se kroz jezik najbolje može i postići. Kroz nacionalni identitet se takođe stvara osećaj pripadnosti koji je svakom čoveku potreban. U Americi, sa ogromnim brojem stanovnika, raznovrsnošću nacija, kultura, rasa, itd, ljudi se najčešće identifikuju sa svojim religijskim grupama, već studenti počinju sa "fraternities and sorrorities" a nedavno sam pročitala da je takođe pripadnost sportskim fenovima jedan vid identifikacije sa onima koji su isto na primer "Steelers fans". Za mene to nije, pa ni za moje dete. Ne želim da mi bude kopija, ali jbg kad verujem da će ga u što verujem obogatiti u životu. Sistem vrednosti u koje je sve to uklopljeno, a opet nije čist nacionalizam, daleko od toga. Da ti objasnim bolje, opet ne umem.
srdjan.pajic srdjan.pajic 05:26 08.10.2009

Re: kuci

jednatanja
Srđane, evo rezervišem mesto, odgovaram sutra, već je 3 sata izjutra....ok?


Ma ok, tu smo gde smo, nigde ne idemo. Polaganica, mojne samo moje gundjanje i trabunjanje previse licno da shvatis, ok? Inace cu morati da ti zatrpam PP izvinjenjima i objasnjenjima, sto je jako in ovde na blogu ovih dana, ako me razumes, a ja pratim trendove
lucidalina lucidalina 17:27 08.10.2009

Re: kuci

ad dođu deca, zapitaš se, ne odmah, ali otprilike kad počnu da stasavaju za školu: da li ja želim da moja deca budu mali Amerikanci/Danci/Estonci, itd. Ako ostaneš u stranoj zemlji, oni će to neminovno postati. OK, verovatno će biti ponosni na svoje korene, govoriti iskvaren srpski ako se uopšte i usude da govore, ali će velika većina izgubiti nacionalni identitet već u drugoj generaciji, pogotovo je to slučaj sa decom naših emigranata u Americi i Australiji u šta sam se uverila zilion puta. Velike su šanse da ti se jednog dana deca obraćaju isključivo na stranom jeziku kao što sam čula od 10-godišnjih blizanaca letos u Novom Sadu. Majka njima na srpskom, oni nazad njoj na engleskom. Ako to njoj odgovara, ok, ali meni lično ne bi bilo svejedno, ne znam ni zbog čega ako me pitaš za razlog....


a vidis, ovo ja jako interesantno iz ugla nekog ko je pripadnik nacionalne manjine.

pa mi generacijama vec zivimo u "stranoj" zemlji (kako ovo cudno zvuci, nikad Srbiju nisam tako dozivela, moja je, jedna i jedina, Srbi su moja braca, ja samo imam drukciji jezik i mogu da odaberem drugu veru), pa ipak govorimo svojim jezikom i ne dozvoljavamo deci da zaborave svoj maternji. isto tako znam da i kada bismo se preselili u maticnu nam zemlju (i ovo jako smesno zvuci, ja sam u toj zemlji zivela, pa se vratila u Srbiju, vise se ovde osecam kod kuce), onda bih sa svojom decom pricala iskljucivo na srpskom, da ne zaborave odakle su, cak iako im to nije deo nacionalnog identiteta. ali rodili su se ovde, i roditelji su im tu odrasli. ima da znaju srpski, i istinu o skorasnjim ratovima, a ne samo najruzniju sliku, koja se na zapadu pokazuje. ne znam da li me sad neko razume ili ne, sama sebi zvucim malo sizofreno.

elem, odrzati jezik i identitet kod dece je moguce, ali jako tesko. ali moguce. samo su roditelji krivi ako deca postanu amerikancici ili estoncici. to je samo moje misljenje, ne mora znaciti da sam u pravu.

jednatanja jednatanja 21:34 08.10.2009

Re: kuci

pak govorimo svojim jezikom i ne dozvoljavamo deci da zaborave svoj maternji. isto tako znam da i kada bismo se preselili u maticnu nam zemlju (i ovo jako smesno zvuci, ja sam u toj zemlji zivela, pa se vratila u Srbiju, vise se ovde osecam kod kuce)


Ovo znam. I razumem. I ja sam iz grada u Srbiji gde Srbi nisu većinsko stanovništvo. Nadam se da imate osnovne i srednje škole na maternjem jeziku tu gde si, to mnogo pomaže pri izgrađivanju identiteta. Problem kod nas je što nemamo škole na srpskom tu gde smo. Samo nastavi da pričaš na svom maternjem, neće biti problema. Pozdrav i hvala ti na komentaru....
srdjan.pajic srdjan.pajic 05:53 09.10.2009

Re: kuci

jednatanja
Srđane, u vezi nacionalnog identiteta: Važan je. .


Ok, vazan je tebi, prihvatam. A da li je vazan detetu? To ti je kao kad krstis dete kao malo, kad ne moze da se izjasni kao ateista ili pentakostalac .






ines08 ines08 09:47 07.10.2009

* * *

Situacija kod nas je takva da se oni ambiciozni, sa znanjem i samopouzdanjem, udaljavaju i odstranjuju da ne smetaju. Većina poslodavaca, čim prepozna takvog u svojim redovima, vidi sebi lično konkurenciju, i plašeći se za svoje teško stečene pozicije (da ne pominjem kako) ili ignoriše takvog dok on sam ne ode, ili ga prosto udalji.

Retko su slučajevi podrške i nagrađivanja. Srbija ne radi na tome da svoje kvalitetne ljude zadrži i iskoristi, a kad toga nema ne može se očekivati ni od poslodavaca da budu drugačiji.

Divim se svima vama koji ste otišli i dobili zasluženo. Da ste ostali ovde morali bi da se utopite u sredinu, koja je nemilosrdna i totalno bezosećajna za vredne i pametne ljude. Možda bi i uspeli da se izborite, s teškom mukom, da nešto uradite, ali samo pod uslovom da "prodate dušu đavolu".
jednatanja jednatanja 11:25 07.10.2009

Re: * * *

Većina poslodavaca, čim prepozna takvog u svojim redovima, vidi sebi lično konkurenciju,


Veruj mi Ines da sam ovo primetila i na Zapadu, u firmama u kojima sam radila. Jedino je ovde malo teže jednom poslodavcu ili šefu uraditi nešto nelegalno. Znači sistem oko njega je važan.
ines08 ines08 21:21 07.10.2009

Re: * * *

jednatanja
Većina poslodavaca, čim prepozna takvog u svojim redovima, vidi sebi lično konkurenciju,


Veruj mi Ines da sam ovo primetila i na Zapadu, u firmama u kojima sam radila. Jedino je ovde malo teže jednom poslodavcu ili šefu uraditi nešto nelegalno. Znači sistem oko njega je važan.


Ovde poslodavci i šefovi rade sve i svašta nelegalno, i više se uopšte ne kriju. Čak se i ne trude da nauče ono što ne znaju (a mnogo ne znaju) jer su zaštićeni ko beli medvedi. Zakon postoji, ali se ne primenjuje. I ako se takvima suprostaviš, a moraš jer si deo tog sistema, unapred gubiš bitku (i vreme, novac, živce).

Čast izuzecima, postoje ali su retki.
behemot123 behemot123 11:42 07.10.2009

Briljantni umovi

Nema vam druge nego vi koji ste ostali, od najmlađeg do najstarijeg, da zavredite bar za 4 ili 5 odraslih ljudi, da budete nadljudi, lavovi od ljudi, da popunite praznine, i duhovno i svetovno, i znanjem i znojem, i voljom i željom. Jer bez vas Srbija sigurno ne može.

Po ovome, ispada da su ovi koji su ostali nekakav polupismeni ološ, pa s obzirom na to da im se znanje, obrazovanje, inteligencija i talenat vrte oko nule, moraju da se pomuče 5 puta više od „odraslih” ljudi, valjda supemuškaraca i superžena koji su pobegli iz zemlje, ne bi li nekako isplivali iz sopstvenog mulja. Izvini, to je uvredljivo. Oduvek sam smatrao da je onaj koji je pobegao iz zemlje, šatro trbuhom za kruhom, u stvari već imao mnogo, ili sasvim dovoljno, a poželeo je mnogo više. Znam samo jedan primer ljudi koji su otišli odavde jer su bili na ivici samoubistva zbog nemaštine. Ne mogu da zaboravim jednu epizodu iz tužnih devedesetih, kada mi se jedan mladi bračni par, visokoobrazovani, hvalio kako je upravo, kešom, kupio nova kola. Eeeej, nova kola! A već u sledećoj rečenici su počeli da kukaju na Slobu i Srbiju, te da uskoro odlaze da žive u Italiji. Iskreno, nisu mi delovali kao briljantni umovi, i ne verujem da su napravili čudesa u tom italijanskom selu u koje su zbrisali.
Za školski sistem si u pravu. Fakulteti u Srbiji stvaraju nesposobne budale, koje su već straćile 10 godina na studiranje i iživljavanje frustriranih profesora, a da nisu naučili ništa. I onda im treba još pet godina da nauče struku, a za to vreme će da mlataraju okolo diplomom i kukaju. I da ne rade ništa jer, bože moj, oni su visokoobrazovani, ali niko ne prepoznaje neverovatan potencijal koji imaju. I tako dobijaš začaran krug nesposobnih lenština. Pa čekaj, gradska čistoća vapi za radnicima. Bori se za život, vreme je gadno. Aaaa, neee, to je fujfuj. Dovoljno je to da rodbina zna da si diplomirani inženjer, eto blistave karijere! Kada uz to dodamo crnogorsku verziju nepotizma i armiju tatinih i maminih mediokriteta, katastrofa je neminovna.
jednatanja jednatanja 12:15 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

znanje, obrazovanje, inteligencija i talenat vrte oko nule


Naravno da nisam imala nameru nikog da vređam, pa kako bih i mogla, svi smo familija, je li? Inteligentni ljudi se i danas rađaju u Srbiji, ali imam utisak da se talentovani i ambiciozni zanemaruju od strane sistema, mediokritet ih vuče na dole kao što reče Angie. U takvim uslovima teško da će biti mesta za povratak onih iskusnijih u svetu svetskog biznisa i tehnologija (primeti da ne kažem inteligentnijih).

dunja73 dunja73 12:16 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

Po ovome, ispada da su ovi koji su ostali nekakav polupismeni ološ, pa s obzirom na to da im se znanje, obrazovanje, inteligencija i talenat vrte oko nule, moraju da se pomuče 5 puta više od „odraslih” ljudi, valjda supemuškaraca i superžena koji su pobegli iz zemlje, ne bi li nekako isplivali iz sopstvenog mulja. Izvini, to je uvredljivo


Stekla sam utisak citajuci komentare , da niko nikoga ne vredja , vec da se pokusava povuci nekakva paralela , ako je iole moguca..
.
pobegao iz zemlje, šatro trbuhom za kruhom, u stvari već imao mnogo, ili sasvim dovoljno, a poželeo je mnogo više.


Nije tacno ..Ja sam 73 . generacija i ima nas ovakvih i onakvih , kao sto i u Srbiji ima i ovakvih i onakvih . Cak poznajem ljude koji planiraju polagani povratak , a i one kojima "ne pada na pamet"
Naravno da strucnjaku iz nuklearne elektrane Srbija ne moze da ponudi povratak , niti takav planira da se vraca i jos x primera... Ali , postoje i ljudi koji bi se bavili turizmom ,poljoprivredom , zanatstvom i kojima je Srbija itekako interesantna za ulaganja .
Ja nisam sigurna da li su ljudi uopste svesni dole koji smo mi od devedesetih pa nadalje imali status ( govorim za Nemacku) i sta je znacilo biti " Srbin " sa " srpskim pasosem " ( skolovan- neskolovan nebitno ) Evo kad skinu vizu , obecavam da cu da malo pisem o nasim ljudima koji su devedesetih "pobegli" mada uopste vracanje i potsecanje na to vreme izaziva u meni , ´ ajd kad smo kod narodnih umotvorina vec " bilo , ne ponovilo se "
behemot123 behemot123 12:49 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

Ja nisam sigurna da li su ljudi uopste svesni dole koji smo mi od devedesetih pa nadalje imali status ( govorim za Nemacku) i sta je znacilo biti " Srbin " sa " srpskim pasosem " ( skolovan- neskolovan nebitno ) Evo kad skinu vizu , obecavam da cu da malo pisem o nasim ljudima koji su devedesetih "pobegli" mada uopste vracanje i potsecanje na to vreme izaziva u meni , ´ ajd kad smo kod narodnih umotvorina vec " bilo , ne ponovilo se "


Nisam hteo da zvučim grubo, takav mi je stil, izvinjavam se. „Mi” koji smo ostali obično ne gledamo sa blagonaklonošću na gastose, ali to je dobro poznato. Autorka je sve rekla u naslovu. Tako to biva, što kaže Jaganjac.
Ne verujem da čovek može da bude srećan, tamo, daleko. A ja vam sreću najiskrenije želim. Evo jedan bluz, za sve nas, crnce.

Southern comfort blues

Mesec na nebu je srebrni dolar jedan,
Zvezde su, bejbi, ipak, nešto drugo.
Piću uvek, makar i ne bio žedan,
I plakaću za starim dobrim Jugom.

Na Jugu me čekaju oči boje meda,
Zemlja koja nikad neće biti moja.
Nadzornik što svakog strogo gleda,
I postelja jedna koju ljubav greja.

Ali Juga više nema, reći će neko,
Ha, ha, ha, bratac, tu sam te čeko!
Crnja zna da voli, al se ne isplati,
Mesec je dolar, nikad ga neću imati.

Uvek tako sanjam, a onda me probude,
Ne spavaju, kažu - krče mi creva!
Samo se na starom Jugu ne čude
Kad Crnac plače dok o sreći peva.

Veruj, samo se na starom Jugu ne čude
Kad Crnac plače dok o sreći peva.
margos margos 12:55 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

Veruj, samo se na starom Jugu ne čude
Kad Crnac plače dok o sreći peva.

Podseti me, davno, odosmo muž i ja na par meseci, a možda i zauvek u tuđinu... Drugi dan, radim ja i pevam ''Tamo daleko'' i suza suzu stiže... Vratismo se posle šest meseci. :)
Nije sve za svakoga.
jednatanja jednatanja 12:57 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

''Tamo daleko'' i suza suzu stiže


A ja mislila ti Mađarica?
margos margos 13:08 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

A ja mislila ti Mađarica?

Ma jok, bre, ja sam mix, al' sa madžarskim imenom :)

Jednom, u Novom Sadu - čujem dve dame pričaju Mađarski, a ja uopšte ne razmišljam ko je ko, i onako, kao dete pitam: ''A vi ste Mađarice?'' - našta jedna od njih reče ''A šta, ti nisi?'' :)))
dunja73 dunja73 13:27 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

behemot123
Ja nisam sigurna da li su ljudi uopste svesni dole koji smo mi od devedesetih pa nadalje imali status ( govorim za Nemacku) i sta je znacilo biti " Srbin " sa " srpskim pasosem " ( skolovan- neskolovan nebitno ) Evo kad skinu vizu , obecavam da cu da malo pisem o nasim ljudima koji su devedesetih "pobegli" mada uopste vracanje i potsecanje na to vreme izaziva u meni , ´ ajd kad smo kod narodnih umotvorina vec " bilo , ne ponovilo se "Nisam hteo da zvučim grubo, takav mi je stil, izvinjavam se. „Mi” koji smo ostali obično ne gledamo sa blagonaklonošću na gastose, ali to je dobro poznato. Autorka je sve rekla u naslovu. Tako to biva, što kaže Jaganjac. Ne verujem da čovek može da bude srećan, tamo, daleko. A ja vam sreću najiskrenije želim. Evo jedan bluz, za sve nas, crnce.Southern comfort bluesMesec na nebu je srebrni dolar jedan,Zvezde su, bejbi, ipak, nešto drugo. Piću uvek, makar i ne bio žedan, I plakaću za starim dobrim Jugom. Na Jugu me čekaju oči boje meda,Zemlja koja nikad neće biti moja. Nadzornik što svakog strogo gleda,I postelja jedna koju ljubav greja. Ali Juga više nema, reći će neko, Ha, ha, ha, bratac, tu sam te čeko!Crnja zna da voli, al se ne isplati, Mesec je dolar, nikad ga neću imati.Uvek tako sanjam, a onda me probude, Ne spavaju, kažu - krče mi creva!Samo se na starom Jugu ne čudeKad Crnac plače dok o sreći peva. Veruj, samo se na starom Jugu ne čudeKad Crnac plače dok o sreći peva.


stihovi su do bola , evo jos snaznije...
behemot123 behemot123 13:28 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

Evo još malo poezije, da se udari po nostalgiji .

Those where the days

I motka na kojoj živina knjava,
I otirač na pragu naše male kuće,
I grob na kome ime ima samo trava,
I zvezda jedna koja bledi u svanuće,
To je bio život, bratac!

I čova kome su bluz & viski u krvi,
I drndavi ford bez zadnjeg stakla,
I sju, devojčica kojoj sam bio prvi,
Koju pre mene muška ruka nije takla,
Kažem ti, to je bio život bratac!

Sve to ostalo je tamo, u staroj Tamali,
Mnogi za taj luksuz ne bi ni pare dali.
Al kad siroti čova ostane bez ognjišta,
Onda bluz sve je onom koji nema ništa.

I mati moja očiju isplakanih od suza,
I otac koji je odavno već sena,
I dečak jedan koji ne može bez bluza,
I lubenica slatka, slatka, ko usna njena,
Veruj mi, bratac, to su bili dani!

I cigara među prstima koja stalno dimi,
I prsti koji su od duvana večno žuti,
I život uvek lepši leti nego zimi,
I gazda koji se stalno zbog nečega ljuti,
To je bio život, srećkoviću, veruj mi!

Sve to ostalo je tamo, u staroj Tamali,
Mnogi za taj luksuz ne bi ni pare dali.
Al kad siroti čova ostane bez ognjišta,
Onda bluz sve je onom koji nema ništa.

Uh. Srpska posla. Ne odeš na posao, pod ne-baš-ubedljivim-vrlo-providnim opravdanjem, i onda smaraš poštene ljude na blogu. Pozdrav .
pointofview_gun pointofview_gun 13:30 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

Ja nisam sigurna da li su ljudi uopste svesni dole koji smo mi od devedesetih pa nadalje imali status ( govorim za Nemacku) i sta je znacilo biti " Srbin " sa " srpskim pasosem " ( skolovan- neskolovan nebitno )


Svesni nismo. Kao sto ni vi niste svesni da je zaista mnogo ljudi koji imaju izuzetne kvalitete ali i razloge zbog kojih nisu mogli da odu.

Ovoj zemlji nedostaju strucnjaci s iskustvom. Ovde su do posla i iskustva najcesce dolazili "nestrucnjaci" preko veze. To svi znamo.
Pitanje je tesko, zaista. Kad bi ova drzava htela da promeni dosadasnji nacin funkcionisanja, da li bi tada trebala da poradi na zaposljavanju ljudi s izuzetnim kvalitetima a sa malo iskustva u struci (koji su karakterom takvi da vole da uce i rade) ili da zaposli one koji su stekli iskustvo radeci u inostranstvu?
behemot123 behemot123 13:37 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

stihovi su do bola


Ne razumem. Ovo moje su stihovi Miodraga Raičevića, sjajnog pesnika. I jednog od retkih domaćih koji imaju smisla za humor. Ne vidim paralelu sa ustašama, nikako.
dunja73 dunja73 13:46 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

Ne vidim paralelu sa ustašama, nikako.

gastosi , ustase ...

laku noc .
behemot123 behemot123 13:56 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

Evo još jedna od Miodraga, samo za Dunju

BLUZ PIVSKE FLAŠE

U pivske flaše stavljam
papiriće sa tvojim imenom
i puštam ih niz vodu.

Šta ćeš, volim pivo.
M. R.

Dobro jutro
cult cult 14:37 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

Po ovome, ispada da su ovi koji su ostali nekakav polupismeni ološ, pa s obzirom na to da im se znanje, obrazovanje, inteligencija i talenat vrte oko nule, moraju da se pomuče 5 puta više od „odraslih” ljudi, valjda supemuškaraca i superžena koji su pobegli iz zemlje, ne bi li nekako isplivali iz sopstvenog mulja.



I meni je tekst imao ovu notu. Kao i mnostvo takvih tekstova i prica.
I irtira me "sve sto valja je otislo iz zemlje" tako cesta recenica.
Al tome doprinosi i to sto ljudi ovde zive zbog viza kao u zatvoru, pa kad dodje neko od gastarbajtera, gledaju ga kao u poluboga, misleci da treba da si superjunak i Ničeov ubermensch da bi tamo radio kao lekar, naprimer. Bzvz.
Here, there, nevermind.
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:56 07.10.2009

Southern comfort...

margos margos 14:59 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

I meni je tekst imao ovu notu. Kao i mnostvo takvih tekstova i prica.
I irtira me "sve sto valja je otislo iz zemlje" tako cesta recenica.

Ja nisam tu notu osetila u Tanjinom tekstu, a da je ta rečenica koju si citirao idiotska - jeste.
Jednostavno, svako je tamo gde misli da treba da bude i plaća cenu toga, na ovaj ili onaj način.
Veliki broj ljudi koji su 'preko' je na blogu i proživljava domaće teme kao svoje... Neki koji su otišli, isekli su gotovo sve veze... neki planiraju da se vrate, neki planiraju da odu...
Svakog od nas, i pored države i društvenih okolnosti, ipak lične stvari vode.
cult cult 15:12 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

Razmena informacija i znanja je uz pomoc ovog ovde interneta ubrzana do maximuma i granice ne postoje.
Znam neke lekare koji su otisli u london, munchester, england, england, znam mnoge ovdašnje. Kad je u pitanju cisto znanje zanata, razlika se nije popravila u korist engleskih gastarbajtera (obzirom da su u tom slucaju losiji otisli, a bolji ostali ovde). Cak su "engleze" vise upregli u rintanje u zanatskom smislu, dok su ove nase terali i da ucenjem napreduju, pa imas brojna prevodjenja radova sa srpskog na engleski. Jedino je razlika u plati prevelika. U korist engleza, naravno.
behemot123 behemot123 15:28 07.10.2009

Re: Southern comfort...

http://www.youtube.com/watch?v=o7F8_S3xr80

Hvala Jelice. Evo još malo, za sve vajttreš, no gud, jusles madrfaking južnjake. . Gde god bili.
jednatanja jednatanja 15:28 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

I irtira me "sve sto valja je otislo iz zemlje" tako cesta recenica.


Cult, činjenica je da su u zadnjih petnaestak godina baš visoko-obrazovani stručnjaci otišli. 60-tih su otišli zidari, električari i vodoinstalateri. Posle Drugog sv.rata imigrirali su svi slojevi, politički neprijatelji tadašnjeg režima. Nisam izmislila ovu činjenicu. Naravno da ima talenta, visoko-obrazovanih i inteligentnih koji su ostali, to nije poenta. Oseća se nedostatak kvaliteta, pogotovo u manjim gradovima. Delimično zato što ti koji su ostali nisu imali mogućnost da se usavršavaju, putuju, itd.
jednatanja jednatanja 15:34 07.10.2009

Re: Southern comfort...

Southern comfort...
#Link


Ostala je ploca Best Of Ry Cooder
I fina mala plava kutijica za puder
I ja sam te ostao zeljan dok me bude
Moja mila...

Re: Briljantni umovi

razlika se nije popravila u korist engleskih gastarbajtera (obzirom da su u tom slucaju losiji otisli, a bolji ostali ovde


izvini, sta si ovim hteo da kazes? ja sam otisla u englesku
behemot123 behemot123 15:54 07.10.2009

Re: Southern comfort...

Još poezije!!!!!

SAKAM SKOPSKO

Uvek kad se napijem
setim se tebe.

Uvek kad se setim tebe,
napijem se.

Ne znam
Kad mi je lepše.
behemot123 behemot123 16:01 07.10.2009

Re: Southern comfort...

Ostala je ploca Best Of Ry Cooder
I fina mala plava kutijica za puder


Bože, kako mrzim Đoku Balaševića. Ako obratiš pažnju na ova dva stiha, shvatićeš koliko čovek liči na Marinu Tucaković. Raj Kuder se rimuje sa puder, zato raj kuder, a gde je puder, tu je i mala plava kutijica ( jel??? ašto plava kutijica? Tu se stavlja puder? A što pleonazam?). A kakva je kutijica? Pa, fina, mala i plava. Čekaj, kutijica je fina? Aaaaaaa, stihoklepački pakao...
margos margos 16:07 07.10.2009

Re: Southern comfort...

Joooj što je tebi dosadno danas
filantrop filantrop 16:15 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

I irtira me "sve sto valja je otislo iz zemlje" tako cesta recenica


U pravu si, sasvim.
Srbija ima strucnjake u svim oblastima, ali pravo je pitanje zasto oni came po kabinetima i kancelarijama, a u zadnje vreme i na zavodu, a mediokriteti uvek izadju u prvi plan. Tako je oduvek bilo , nista novo.
Sto se nas otislih tice, Behemot jeste u pravu, niko od nas nije bio siromasan kad je odlazio, ali nije otisao jer je nezasito hteo jos, vec su mozda postojali i drugi ciljevi, npr karijera.
Ja jesam diplomiaro pa emigrirao, ali moje skolovanje se nastavilo ovde i ono sto sada znam u Srbiji jednostavno ne bih imao gde da primenim, moje znanje i iskustvo bi bili apsoluitno beskorisni u ovom trenutku. Meni je moja karijera veoma vazna, ja svoj posao veoma volim i nije mi tesko da radim po 14 i vise sati dnevno i da non stop putujem, na uzas mojih roditelja i drugova (i ovo pisem cekajuci avion, da ubijem vreme :))
Ali da pogledamo sta Srbija "nudi" povratnicima?
Da se ne foliramo, svi mi koji smo otisli sa dipolomama ne radimo ovde za sisarke, svi mi veoma dobro zaradjujemo. Da se vratimo u Srbiju i zaradjujemo 500-1000eura od toga pola na crno?
Da nam neki politikantski sef bukvalno diriguje sta treba da radimo a cesto nema nikakve veze sa materijom, njegovo obrazovanje mozda uopste nema veze sa poslom, zaposlen je po politickoj ili rodbinskoj liniji?
Da treba da molimo da nam se nabavi nova oprema?
Da su stampac i telefonski troskovi luksuz?
Dalje, da se vratimo na srpski zdravstveni sistem?
Na nadrndane prodavacice?
Na razlokane puteve?
Ja sam u kontaktu sa svojim preostalim drugovima i drugaricama iz Srbije, svi pricaju isto:
da su jednostavno bez ikakve nade , da smatraju da im zivot prolazi uzalud, da se nisu za to skolovali, da je stvarnost totalno drugacija od one koju su zamisljali. Jeste mnogo toga njihova licna odgovornost, ali mnogo toga i nije, misleci na opstu situaciju u Srbiji zadnje 2 decenije.
Npr, 2 inzenjera u KG imaju mesecno 1000 eura, ako nemaju reseno stambeno pitanje, vec placaju stan/kredit, prakticno su siromasni. Posle 9 semestara sa visokim prosekom?
A ono ministarstvo za dijasporu treba hitno ukinuti - bacene pare.
dunja73 dunja73 17:06 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

Sto se nas otislih tice, Behemot jeste u pravu, niko od nas nije bio siromasan kad je odlazio, ali nije otisao jer je nezasito hteo jos, vec su mozda postojali i drugi ciljevi, npr karijera.

Molim kratko objasnjenje .
Siromasan biti ?
Ako uzmemo u obzir da nismo ni Kurdi ni Tamilci ..Kako ste bogati ( niste siromasni i ne treba vam novac ) bili posle zavrsenih studija ? Pod ovim ne racunam imetak vasih roditelja jer ako pricamo o visokoskolovanom kadru , ovaj kapital ne bi trebalo ubrajati pod "steceno"




behemot123 behemot123 17:12 07.10.2009

Re: Southern comfort...

Joooj što je tebi dosadno danas


True, so true
margos margos 17:23 07.10.2009

Re: Southern comfort...

True, so true

... ako...
filantrop filantrop 17:31 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

Molim kratko objasnjenje .
Siromasan biti ?


U pravu si, pojam siromastva je rastegljiv, ali ne moraju svi da cekaju da im roditelji ostave imetak (neki ga dobiju pre smrti :))
Svi mi smo mogli ostati u zemlji i zaposliti se
I nisam mislio samo na one koji emigriraju neposredno posle zavrsenih studija, zapravo takvih ima najmanje, uglavnom odlaze oni koji vec imaju neko poslovno iskustvo iza sebe.
pointofview_gun pointofview_gun 17:33 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

Pod ovim ne racunam imetak vasih roditelja


Ovo je verovatno pomoglo. Ja nisam otisla jer mi se pogodilo da sam skolovanje zavrsila u vreme kad je plata bila 3 marke, a nisam imala ni roditelje da mi daju novac, za pocetak. Posto poticem iz jako siromasne sredine ni moji prijatelji nisu imali novca ( a tad se vec druzilo "po kastama". Nisam imala ni da jedem pristojno svaki dan. Za mene su oni koji su imali stan i hranu bili bogati.

Zahvaljujuci internetu mogu da se edukujem besplatno. Hvala svima koji kace materijale za ucenje i sl. na net. Da, nedostaje mi praksa jer ono sto ja znam da radim izgleda nikom ne treba.

filantrop filantrop 17:41 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

imali stan


Imati stan u vlasnistvu jeste veliki kapital, to najbolje znaju oni emigranti koji ga otplacuju po 30 godina kao i gradjani Srbije koji su u zadnje vreme usli u taj proces.

Zbog cinjenice da su u Srbiji stanovi bili dodeljivani a ne kupovani (mada mislim da nisu bili dzabe kako na prvi pogled izgleda) mislim da su ljudi malo bili skloni da potcene vlasnistvo nad stanom kao ozbiljnim kapitalom.
behemot123 behemot123 17:42 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

da radim po 14 i vise sati dnevno i da non stop putujem, na uzas mojih roditelja i drugova (i ovo pisem cekajuci avion, da ubijem vreme :))

Svaka čast za ovo. Bez patetike, bez lelemudanja tipa Morao sam da odem. To je suština priče. Da se ne lažemo, niko te nije terao. NIje Slobina Srbija bila Staljinova Rusija. Koliko god bi gastarbajteri da veruju u to. Ako radiš 14 sati, to je zato što znaš zašto si studirao i izabrao tuđinu. A studirao si da RADIŠ! U Srbiji ljudi, otkad znam za sebe, studiraju da ne bi radili. Kao da će na grobu da im piše diplomirani... dopiši sam. Štaviše, cilj studiranja jeste da tebi neko plaća ako se slučajno, kad ti keva kaže da ne može više da te gleda u kući, dopuzaš do nekog trećerazrednog posla ujutru, ostaneš tri sata, a onda dođeš kući. I opet kukaš. E, od toga mi je muka. Jebeš ga, ako su vas naučili da radite tamo, možda i treba sve da vas vrnemo ovde. Ali, uslov je plata od 300 evra maksimum. Da se žrtvuješ malo za otadžbinu bre. Šala. Pozdrav.
filantrop filantrop 17:51 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

behemot123
da radim po 14 i vise sati dnevno i da non stop putujem, na uzas mojih roditelja i drugova (i ovo pisem cekajuci avion, da ubijem vreme :))

Svaka čast za ovo. Bez patetike, bez lelemudanja tipa Morao sam da odem. To je suština priče. Da se ne lažemo, niko te nije terao. NIje Slobina Srbija bila Staljinova Rusija. Koliko god bi gastarbajteri da veruju u to. Ako radiš 14 sati, to je zato što znaš zašto si studirao i izabrao tuđinu. A studirao si da RADIŠ! U Srbiji ljudi, otkad znam za sebe, studiraju da ne bi radili. Kao da će na grobu da im piše diplomirani... dopiši sam. Štaviše, cilj studiranja jeste da tebi neko plaća ako se slučajno, kad ti keva kaže da ne može više da te gleda u kući, dopuzaš do nekog trećerazrednog posla ujutru, ostaneš tri sata, a onda dođeš kući. I opet kukaš. E, od toga mi je muka. Jebeš ga, ako su vas naučili da radite tamo, možda i treba sve da vas vrnemo ovde. Ali, uslov je plata od 300 evra maksimum. Da se žrtvuješ malo za otadžbinu bre. Šala. Pozdrav.


Jeste, nisam morao da odem, finansijski mi je bilo dobro u BG.
Ovo izmedju si opisao sliku srpskog mentaliteta, da ne ulazim zasto je to tako.
A ja bih ucinio nesto za otadzbinu. Samo ,ne znam sta. Niko nista ne trazi od mene ,ne mogu da se nudim sam, ne znam kome.
Suprotno rasirenom verovanju, mi otisli ne pljujemo po Srbiji kritikujuci je, vec nam je zao sto je situacija toliko losa. Samo mozda nismo slatkorecivi.
behemot123 behemot123 18:14 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

Jeste, nisam morao da odem, finansijski mi je bilo dobro u BG


Kada bi većina emigranata iz Srbije ovo napisala, bilo bi OK. Ponavljam, niko od gastarbajtera nije teran odavde, nije politički proganjan, nije na ulici šikaniran. Bio je to ličan izbor.

A ja bih ucinio nesto za otadzbinu. Samo ,ne znam sta. Niko nista ne trazi od mene ,ne mogu da se nudim sam, ne znam kome.


Donesi neki keš. Sve Srbe koje su izlazili iz zemlje su otišli sa rečima Kad stignem tamo, momentalno cepam pasoš. I zabeleži moj žiro-račun, 993-765----------

Suprotno rasirenom verovanju, mi otisli ne pljujemo po Srbiji kritikujuci je, vec nam je zao sto je situacija toliko losa.


Problem je u tome što su neki Otišli glasniji od vas normalnih. I onda je prva asocijacija, ma ko ih jebe, da su valjali ne bi ni otišli, vidiš kako seru po Srbiji. A nije im baš toliko naškodila... U krajnjem slučaju, ako si izgradio život, možda i treba da zaboraviš Srbiju. Meni se ne da . Moram da gledam visokoobrazovane i niskoobrazovane plačipičke po ceo dan. Mada su mi ovi potonji draži, jer manje kukaju.
cult cult 18:20 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

I nisam mislio samo na one koji emigriraju neposredno posle zavrsenih studija, zapravo takvih ima najmanje, uglavnom odlaze oni koji vec imaju neko poslovno iskustvo iza sebe.


Ideja mi je bila da odlazak iz zemlje i rad u inostranstvu sigurno znaci bolja primanja, ali ne i da ces garantovano postati bolji strucnjak od onog koji je ostao ovde. I narocito ne "da je sve sto vredi" otislo. Zavisi to i od struke i od coveka, naravno.
Zato me iritiraju svi koji se prema gastarbajteru odnose s viskom postovanja samo zato jer je radio Tamo negde.
Uz duzno postovanje, ali zaista sam medju inopartnerima u mom poslu sretao pacere.
That s all.
cult cult 18:26 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
razlika se nije popravila u korist engleskih gastarbajtera (obzirom da su u tom slucaju losiji otisli, a bolji ostali ovde


izvini, sta si ovim hteo da kazes? ja sam otisla u englesku


osoba A je odlican strucnjak.
Osoba B ne tako dobar.
Osoba A ostane ovde i radi.
Osoba B ode u Englesku (jedno vreme je bila popularna i Norveška).
Posle deset godina osoba A je jos bolji strucnjak.
Pose deset godina osoba B (koja je otisla u eng ili nor) nije napredovala istom brzinom, razlika se odrzala.
Osoba A ima nesto vise od 1000 eur u Srbiji.
Osoba B ima par hiljada eur u Eng.

Eto. Ne moze plasticnije.
Bili Piton Bili Piton 18:26 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

behemot123
možda i treba da zaboraviš Srbiju


Ja mislim da je to nemoguce, kao neko ko je probao i nije mu uspelo, iako je jedno vreme bio uveren da mu je uspelo. Pritom je "zaborav" bio racionalan cin, u svrhu brze i potpunije asimilacije u novu sredinu. Onog trenutka kada je taj proces bio zavrsen, amnezije je nestalo. Bar je tako bilo u mom slucaju.

Mada je to krajnje individualno, pretpostavljam.
omega68 omega68 19:41 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

Oseća se nedostatak kvaliteta, pogotovo u manjim gradovima. Delimično zato što ti koji su ostali nisu imali mogućnost da se usavršavaju, putuju, itd.

ne samo to...
nego ovi stručnjaci iz velegrada neće da se kaljaju po srbijanskom blatu i ne mrdaju iz kruga dvojke
a došli su u velegrad iz neke p... materine
Tema uopšte nije za neku blogo - korektnost.Uz sav rizik da me neko omrzne moram da iznesem svoje mišljenje, takav sam.
Pisao sam nešto o tome kod bocvene ovih dana o tome koliko sam razočaran nemogućnošću da ovde ikad svane.
S druge strane uvek će biti nas koji , zbog ovoga ili onoga, nismo uspeli da odemo preko i zbog svega toga ( a i gore navedenog ) strašno patimo.
A ovo, što pitaš da li nam nedostajete? Pa ni mi koji smo ostali nemamo vremena a ni volje da se viđamo ili družimo.
A u profesionalnom smislu?
Sistem je kriv , a ne mi ili Vi.Sistem nas je pretvorio da jedni u drugima vidimo vukove.Moji najrođeniji ( stručno osposobljeni ) i bez Vas ne mogu da se zaposle.Ako se stvore uslovi da radimo svi zajedno ,
dobrodošli
jednatanja jednatanja 22:35 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

da li bi tada trebala da poradi na zaposljavanju ljudi s izuzetnim kvalitetima a sa malo iskustva u struci (koji su karakterom takvi da vole da uce i rade) ili da zaposli one koji su stekli iskustvo radeci u inostranstvu?


Point, najbolje rešenje bi bilo mix ova dva što si naveo. Sad još samo da priložimo amandman na razmatranje....
jednatanja jednatanja 23:45 07.10.2009

Re: Briljantni umovi

A ja bih ucinio nesto za otadzbinu. Samo ,ne znam sta. Niko nista ne trazi od mene ,ne mogu da se nudim sam, ne znam kome.


Filantrop, eto zašto nam, između ostalog, NE služe ambasadori. Pojave se na nekom skupu i kao senke nestanu.
jednatanja jednatanja 02:16 08.10.2009

Re: Briljantni umovi

ne samo to...


Omega, za komentar, bolje vas našla, perhaps!
Bojan Budimac Bojan Budimac 19:22 07.10.2009

*****

Ima mnogo stvari koje ne razumem, ali malo je stvari koje me izluđuju kao ono što se ogleda u univerzalnom (da ne kažem globotomiranom) vicu (čuo sam ga za x nacija):
– Kako pametan ........................................(upisati pripadnika neke nacije) razgovara sa glupim ..................................... (upisati pripadnika iste te nacije)?
– Telefonom iz inostranstva.

Idućeg februara će biti 17 godina od kako sam u emigraciji. Kad se sve sabere skoro, ako ne i više (računica nije baš jednostavna), pola života sam živeo van šta god da je u tom momentu bilo "domovina" (sa sigurnošću mogu da kažem 20 godina od mojih 50). Nagledao sam se pojave odnosno stava iz vica baš kao i podjednako stupidnog pandana ("nema nigde Juge ili, kasnije, delova na koju se ista raspala") i nijedno podjednako ne razumem. Doduše, za drugu imam mrvičak empatije – nigde nije lako biti stranac, a ono "nigde nema" je konstatovanje očiglednog, s obzirom da su domovine (obično) unikatna pojava i obično nemaju braću/sestre bliznakinje ili klonove.

Međutim, opsednutost nekih ljudi delom planete na kome su se eto rodili (bez svog svesnog uticaja, da se odrazim najšire moguće i inkluzivno za one koje veruju u inkarnaciju), ali žive recimo hiljadama kilometara daleko i često pored pune svesti da se tamo nikad neće "zauvek" vratiti, mi jednostavno ne ide u glavu. Najsmešnije ili najtragičnije od svega je kada ta opsednutost dobije oblik primera iz vica i ljudi zaista upadnu u trip da su, ako ne ukebali boga za muda, a ono zaista superiorniji od onih koji su ostali.

(Ovo je deo jednog mog teksta o tom odnosu dijaspora -- matica. Nije baš skroz na temu bloga, ali nije baš skroz ni trol)
cult cult 21:25 07.10.2009

Re: *****

Najsmešnije ili najtragičnije od svega je kada ta opsednutost dobije oblik primera iz vica i ljudi zaista upadnu u trip da su, ako ne ukebali boga za muda, a ono zaista superiorniji od onih koji su ostali.


that s it.
jednatanja jednatanja 01:55 08.10.2009

Re: *****

Najsmešnije ili najtragičnije od svega je kada ta opsednutost dobije oblik primera iz vica i ljudi zaista upadnu u trip da su, ako ne ukebali boga za muda, a ono zaista superiorniji od onih koji su ostali


Budimac, superiorniji u iskustvu, pre svega u oblasti tehnologije i prirodnih nauka, i malo ambiciozniji, no to je već stvar društvenog uređenja u kojem se ambicija podstiče i nagrađuje, iako nas verovatno ima isti broj i tamo i vamo sa genetskim predispozicijama za ambiciju, intelekt ili kreativnost. Pre pola godine objavljena je zapanjujuća vest za mene lično da su samo 2 srpske farmaceutske kuće uvele GMP procese (standard sličan, i još važniji u farmaciji od ISO-a) u svoje proizvodne pogone. Zašto se stručni ljudi na primer, u "Galenici" koja nije bila jedna od te dve firme nisu toga setili ili umeli da izvedu (a sad moraju i koštaće ih mnogo više)? Kako da ga nazovem, to nešto što fali? To nisu "spoljašnji uslovi". To je ljudski faktor. Iskustvo. Vizija.

Za ostatak komentara, kao što rekoh, ima nas raznih gastosa, i onih koji nisu hteli (a mogli su) da odu rođenoj majci na sahranu, (neka vrsta mržnje prema samom sebi?), e vidiš, meni to mnogo teže ide u glavu od tzv. ljubavi prema delu planete gde smo se rodili, pa makar bila i opsesivna, neuzvraćena i nerealna....Kao što sam gore napisala Srđanu, mislim da se rođenjem dece takođe menja perspektiva sagledavanja i vrednovanja. Respect svima koji imaju svoje ubeđenje, a pogotovo onima koji su srećni gde god da su.
pointofview_gun pointofview_gun 07:05 08.10.2009

Re: *****

Pre pola godine objavljena je zapanjujuća vest za mene lično da su samo 2 srpske farmaceutske kuće uvele GMP procese (standard sličan, i još važniji u farmaciji od ISO-a) u svoje proizvodne pogone. Zašto se stručni ljudi na primer, u "Galenici" koja nije bila jedna od te dve firme nisu toga setili ili umeli da izvedu (a sad moraju i koštaće ih mnogo više)? Kako da ga nazovem, to nešto što fali? To nisu "spoljašnji uslovi". To je ljudski faktor. Iskustvo. Vizija.


U pitanju su menadzeri tih firmi. Ne oni koji bi trebalo da uvode standarde, nego oni koji rukovode..i samo to. Menadzersko mesto u takvim kompanijama nije se zasluzivalo, niti se zasluzuje radom i znanjem, vec zajednickim interesima. Menadzeri su nam potpuno neobrazovani kad je njihova osnovna funkcija u pitanju. Oni znaju kako da sebi i svojima obezbede novac, ali ih ne zanima kako da to obezbede za firmu i druge zaposlene. Nije pitanje nedostatka strucnjaka vec izbor pri zaposljavanju.

A ja se ionako ovde osecam kao stranac. Ne poznajem nikoga od ugleda ko bi mi pomogao da nadjem posao, nisam bogata pa me gledaju sa kombinacijom prezira i sazaljenja, i niko nema interesa da me zaposli za stalno. I da...poslednjih godina se izdrzavam tako sto pisem radove za buduce mastere, magistre, doktore, koje mi uredno placaju, jer ne umeju da ih sami napisu (u okviru svoje struke, naravno). Mogu se pohvaliti da su mi klijenti uspesni, zaposleni u jakim firmama i institucijama, i trenutno zahvaljujem Bogu na njihovoj gluposti.
bocvena bocvena 08:56 08.10.2009

Re: *****

A ja se ionako ovde osecam kao stranac. Ne poznajem nikoga od ugleda ko bi mi pomogao da nadjem posao, nisam bogata pa me gledaju sa kombinacijom prezira i sazaljenja, i niko nema interesa da me zaposli za stalno. I da...poslednjih godina se izdrzavam tako sto pisem radove za buduce mastere, magistre, doktore, koje mi uredno placaju, jer ne umeju da ih sami napisu (u okviru svoje struke, naravno). Mogu se pohvaliti da su mi klijenti uspesni, zaposleni u jakim firmama i institucijama, i trenutno zahvaljujem Bogu na njihovoj gluposti.

Pozlilo mi je od ovih tvojih reči.
Sav apsurd pitanja obrazovanja u Srbiji je u njima.
S jedne strane imaš armiju onih koji neće da uče i one koji vredno odradjuju sve po PS-u. I onda, na kraju, ovi drugi pišu onim prvima seminarske, magistarske... I ko se zaposli? Nečitači.
A vi, čitači, emigrirajte ako vam se ovde ne svidja.
Mislim, nisi mi otkrila toplu vodu, nego sam se iznova iznervirala.
A i zamislila svoje dete sutra u istoj situaciji.
margos margos 11:19 08.10.2009

Re: *****

Tanja
kao što rekoh, ima nas raznih gastosa, i onih koji nisu hteli (a mogli su) da odu rođenoj majci na sahranu, (neka vrsta mržnje prema samom sebi?),

Nedavno, sedim s poznanicom u pauzi seminara i ona pogleda na sat i kaže mi kako je upravo završeno. Pitam ''šta?'' a ona kaže ''sahrana mje majke.'' Ne mogu da opišem tupost koju sam osetila shvativši da je ona tu, a ne tamo.
pointofview_gun
A ja se ionako ovde osecam kao stranac.

Podsetila si me na roman o čoveku koji je pisao sižee, scenarija, pripovetke i romane za druge - pa čak je jedan od njegovih klijenata dobio Nobelovu nagradu.:(

A sve zajedno... Kada sam pre 30 godina slušala dvoje australjskih sociologa - kako će 21 vek biti vek migracija u potrazi za poslom... da nauka ide u sve dublja znanja i subspecijalizacije, te da će jedan stručnjak, vrhunski, ići po svetu u potrazi za poslom - činilo mi se glupim - šta ko ima da juri posao, ako je već stručnjak. No, stvar s očito tako odvija.
jednatanja jednatanja 12:03 08.10.2009

Re: *****

Ne mogu da opišem tupost koju sam osetila shvativši da je ona tu, a ne tamo.


ufff...
margos margos 14:06 08.10.2009

Re: *****

jednatanja
Ne mogu da opišem tupost koju sam osetila shvativši da je ona tu, a ne tamo.

ufff...

Ne rekoh da je i tu i tamo - u Beogradu, na manje od kilometra vazdušnom linijom... :(

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana