Oholost majstorstva

Predrag Brajovic RSS / 15.10.2009. u 17:28

 

DaniloKis3.jpg      Иако књиге невелике по обиму, и Проклета авлија Иве Андрића и Гробница за Бориса Давидовича Данила Киша јесу дела које бисмо могли сврстати у романе. Док код Андрића то није спорно, за Гробницу тако нешто готово да нико не тврди јер је сачињава седам засебних прича, чије јунаке у једну целину као да спајају тек дух и силе времена обележеног револуционарним заносом и страдањем. Истина је да се судбине тих јунака каткад дискретно преплићу, толико да постају тихи сведоци међусобних погибељи и злочина, али оне Андрићеве авлије, из које све епизоде отпочињу и у њу се враћају, наизглед нема. У ствари, она се код Киша претворила у простор којим, опакије од Андрићевог Карађоза, господари човек чије се име ниједанпут отворено не спомиње. Као сâм нечастиви тај непоменик (како традиција каткад назива ђавола), то јест Јосиф Висарионович Стаљин, управља животима свих Кишових јунака. Његово разуздано лудило, оснажено слепилом и ломном вертикалом људског духа и меса, јесте основни покретач Кишове прозе.
      Дало би се наћи још подоста сличности између ова два дела, али нисмо их због тога спојили: Проклета авлија, нама најважније, као и Кишова Гробница за Бориса Давидовича, јесте врхунац вештине њеног аутора али и свести да се вештина поседује. А Данило Киш, насупрот уздржаном Андрићу, није се одупрео искушењу да у Гробници овлаш не назначи и похвалу том сопственом литерарном умећу...
       А како то Киш пише? Почнимо редом: најпре, оно за шта су другима потребне странице текста, он успева да дочара у два-три потеза. Као што један Чеховљев јунак примећује, завидећи другом писцу на вештини, довољно је понекад приказати тек месецом обасјане крхотина стакла па да слика ноћи зачас буде готова. Такво начело поштује и Кишова проза, али у њој уместо меланхолично разливене месечине господаре друге боје, од малинове боје чизама тајне полиције до челичних одсјаја реке у коју ће јунак ускоро бити потопљен. Умеће избора детаља, та старински презрена врлина књижевника, код овог модерног писца добила је нову величину. Потом, све судбине његових јунака као да су преписане из једног „божанског архива и записника", из некакве свезнајуће енциклопедије, што значи дате језгровито и кратко, при чему какав уметнути мирис или утисак - смрад рибљег брашна из лучке фабрике конзерви, хладноћа с којом у некадашњој цркви зебу ноге - поништавају сувопарност и хитрину с којом се у свакој енциклопедијској одредници жури ка њеном крају. И најпосле, Киш је композиционо направио чудесни и неумитни колоплет судбина и догађаја, где већ прва реченица Гробнице за Бориса Давидовича, ритуално литерарно заклињање на истинитост приче која ће бити приказана, јесте тек почетак безумног испољавања моћи једне расрђене Историје, неспремне да се заустави до самог краја, до коначног окончања и сâме књиге и живота њених јунака.DaniloKis1.jpg
       Данила Киша, као великог стилисту, ипак је понајбоље описао он сâм. Један од његових јунака из књиге, доктор Карл Георгијевич Таубе, писао је чланке и реченице у којима, како Киш каже, „као да бејаше уграђен детонатор". Други пак, акцији склонији револуционар, сâм Борис Давидович Новски, писац ватрених уводника и виртуозни журналиста, али и занесењак разарања и бомби, стварао је својим убитачним експлозивним направама кланицу која је носила његов властити печат, „као што рукопис", како изриче Киш, „носи печат мајстора". Та идеја да сред реченица треба створити места на којима ће доћи до експлозије - сасвим безазлене, додуше - запретене енергије књижевног текста, у којој ће се активирати претходно створене асоцијације, представе и емоције, стварајући потом нове, сложеније, још снажније, јесте онај жељени печат литерарног мајсторства који је Киш за себе тражио. Ко год поверује да је пишући Гробницу за Бориса Давидовича аутор сасвим случајно унео у опис њених јунака и тренутни идеал властитог прозног стила, зажмуриће на једну незнатну људску охолост: охолост литерарног мајсторства.

      (Овај текст био је објављен у књизи есеја 4.000 знакова у априлу 2007. Данас, после две године а двадесет након Кишове смрти, његово електронско издање има само један разлог: почаст великом писцу.)

 



Komentari (239)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

vishnja92 vishnja92 17:33 15.10.2009

naslutio

Budimac.
vishnja92 vishnja92 17:37 15.10.2009

Re: naslutio

procitala
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 18:01 15.10.2009

Re: naslutio

vishnja92
procitala

Ја волим да пишем.

Драго ми је кад други воле то да читају.
vishnja92 vishnja92 18:52 15.10.2009

Re: naslutio

po cenu da budem pogresno shvacena, reci cu da je ovo trenutak Predraga Brajovica - vise nego Danila Kisa.

ocarana sam (i prilicno nemusta).
Bojan Budimac Bojan Budimac 17:33 15.10.2009

:)

Neizmerno mi je drago da mogu da lupim preporuku ovom ranije pročitanom (to ne znači da ga neću opet pročitati) tekstu.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 18:04 15.10.2009

Re: :)

Па, кад ја овде могу да се враћам на неке твоје текстове, ваљда сличну скромну жртву могу да очекујем и од тебе? ;-)
mirelarado mirelarado 21:21 15.10.2009

Re: :)

Bojan Budimac
Neizmerno mi je drago da mogu da lupim preporuku ovom ranije pročitanom (to ne znači da ga neću opet pročitati) tekstu.


И не само то. Додатно задовољство доноси чињеница да и други сада могу уживати у овом мајсторски написаном есеју о великом Данилу Кишу. И о Гробници за Бориса Давидовича, за мене његовом ремек-делу. Оба мајстора изазивају дивљење. :)
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:45 15.10.2009

Re: :)

mirelarado
Надам се да ћеш и оном манијаку објаснити како сам ја фин господин.
niccolo niccolo 17:40 15.10.2009

Dobar tekst...

...šteta što nije duži, nekako mi se još čita...
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 17:44 15.10.2009

Re: Dobar tekst...

šteta što nije duži, nekako mi se još čita...

isto sam i ja pomislila.
Brajovicu treba mi ta knjiga. daj koordinate pliz ili sve ima ovde

Re: Dobar tekst...

predrag to k'o kis sam...
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 17:47 15.10.2009

Re: Dobar tekst...

niccolo
...šteta što nije duži, nekako mi se još čita...
Књига есеја, Никола, у којој је текст објављен у свом коначном облику, има наслов: 4.000 знакова. Прекуцавам ти ;-) део њеног поговора, који је сам аутор писао, да би ти било јасније зашто текстови у њој нису били дужи:

Ови каткад сувише горљиви текстови настали су са данас готово уобичајеним ограничењем: нису смели бити дужи од четири хиљаде компјутерских знакова. Напросто, то је мера пажње коју обичан радијски слушалац има, или, ако је реч о новинском прилогу, то је коначна сума оне необавезне благонаклоности коју је свако од нас као читалац спреман да ризикује. И самим тим, за онога који је покушао да тако утегнут одговорно пише о литератури и књигама, задатак је унеколико постао изазовнији.

Истина је да смо се већ свикли на то да наше доба не погодује епској опширности; уосталом, колико њих данас чита оне дебеле књижурине које су писали Толстој или Томас Ман, за које је потребна доколица сређеног живота, изузимајући, наравно, професоре и студенте којима то налаже пука академска обавеза? То ауторитативно цивилизацијско убрзање, којем се усрдно клањају садашње генерације, сатерало је књижевност уз само задње окно помамљене шклопоције којом смо се несигурно запутили у будућност. И наравно, прети јој да првом приликом одатле и испадне.

Јесмо ли то већ и доживели?

И да ли је, можда, то њена заслужена судбина?

njanja_de.manccini njanja_de.manccini 17:48 15.10.2009

Re: Dobar tekst...

niccolo jesi video kako se izvadio za duzinu?
Majstor bre!
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 17:50 15.10.2009

Re: Dobar tekst...

njanja_de.manccini
šteta što nije duži, nekako mi se još čita...

isto sam i ja pomislila.
Brajovicu treba mi ta knjiga. daj koordinate pliz ili sve ima ovde

Нема.

Наравно...

Треба тражити од издавача. Или можда аутора?
niccolo niccolo 17:55 15.10.2009

Re: Dobar tekst...

Књига есеја, Никола, у којој је текст објављен у свом коначном облику, има наслов: 4.000 знакова.

Shvatio sam ja da je cilj bio da tekst ima 4.000 karatkera zato i nisam pitao zašto nije duži, već samo konstatovao da je šteta što ipak nije duži...
niccolo jesi video kako se izvadio za duzinu?

Aha, tako su nastale i one priče o tehničarima
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 17:56 15.10.2009

Re: Dobar tekst...

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
predrag to k'o kis sam...
Киш, уз Милана Кашанина, Милоша Црњанског, Иву Андрића, Вука Караџића... спада у најбоље стилисте српског језика. Он пажљивијег читаоца (који је несуђени писац) може подучити језичкој економији, одлици многих добрих писаца. Она није првобитни Кишов стил; тај приступ је тек касније развио, пажљиво и паметно читајући Борхеса. Но док Борхес увек има некакву хладноћу, која додуше често делује присно, код Киша се увек види пулсирање вене његових јунака, како би се то рекло медицинским речником.

Re: Dobar tekst...

како би се то рекло медицинским речником

hvala na pojasnjenju
a kad smo vec kod konciznosti, oduvek sam bila ljubitelj. six word story
Milan Novković Milan Novković 18:08 15.10.2009

Re: Dobar tekst...

То ауторитативно цивилизацијско убрзање, којем се усрдно клањају садашње генерације, сатерало је књижевност уз само задње окно помамљене шклопоције којом смо се несигурно запутили у будућност. И наравно, прети јој да првом приликом одатле и испадне.

Јесмо ли то већ и доживели?

И да ли је, можда, то њена заслужена судбина?

To je, možda, više književnost kako smo je znali do sada.

Kako ćemo je znati u budućnosti?

Nije lako reći. Kosti strukture književnosti kao umetnosti bi trebale da se mrdaju sve više u nekoj igranci književnosti sa ostalim umetnostima, gde su isprepletene fuzija i difuzija svega i svačega, povrh interneta i kovergencije medija, neka nova pravila igre.

Ja mislim da pravo na "zadnje okno šklopocije" nije toliko vezano za srž umetničke forme koliko za vezu te forme sa ostalim formama i modalitete gde se ta veza upražnjava.

Evo i sam si primer - ja nisam uspeo da ti nađem zbirku eseja u nekoliko knjižara - elapsed time 3 dana boravka u Bgd, real-time nekoliko sati.

A ovde u pauzi u kompilaciji sam pročitao esej.

Ne znam za druge, ali mi u IT-ju imamo pauze u kompilacijama svakih 5 minuta
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 18:17 15.10.2009

Re: Dobar tekst...

Milan Novković
A ovde u pauzi u kompilaciji sam pročitao esej.

Ne znam za druge, ali mi u IT-ju imamo pauze u kompilacijama svakih 5 minuta

Дакле, ја сам писац за паузе?

А на оно друго рећи ћу коју реч, само да се с посла вратим кући....
ninasimone ninasimone 18:20 15.10.2009

Re: Dobar tekst...

Predrag Brajovic
Киш, уз Милана Кашанина, Милоша Црњанског, Иву Андрића, Вука Караџића... спада у најбоље стилисте српског језика. Он пажљивијег читаоца (који је несуђени писац) може подучити јb]jезичкој економији[/b], одлици многих добрих писаца.

so true...a pri tom nema veze sa ukupnom duzinom teksta, s kojom se nekad brka, nego bas ta sposobnost da se sa dve-tri reci opisu univerzumi. Prust je po meni tako podjednako sazet i opsiran.

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 18:54 15.10.2009

Re: Dobar tekst...

ninasimone
so true...a pri tom nema veze sa ukupnom duzinom teksta, s kojom se nekad brka, nego bas ta sposobnost da se sa dve-tri reci opisu univerzumi. Prust je po meni tako podjednako sazet i opsiran.

То је једна од димензија доброг писања.

Мени је занимљиво да има писаца који беспрекорним реченицама пишу досадна дела. Један део литературе, то јест писања, увек је ствар осетљивости, памети, карактера оног који пише. Ја, овако матор, често помислим да сам сазнао ко је онај који пише просто читајући његова дела. (Наравно, има Борхес причу, ил' шта већ, која се ваљда зове Други Борхес, у којој се тај Борхес који пише указује као сасвим другачији од оног стварног, живог и слепог Борхеса. Ја у ту његову прозу ипак никад нисам непорециво поверовао, што је помало романтичарско схватање.)
ninasimone ninasimone 19:37 15.10.2009

Re: Dobar tekst...

Predrag Brajovic
Ја, овако матор, често помислим да сам сазнао ко је онај који пише просто читајући његова дела. (Наравно, има Борхес причу, ил' шта већ, која се ваљда зове Други Борхес, у којој се тај Борхес који пише указује као сасвим другачији од оног стварног, живог и слепог Борхеса. Ја у ту његову прозу ипак никад нисам непорециво поверовао, што је помало романтичарско схватање.)

Moram i ja da priznam po pitanju Borhesa, sve je to lepo i krasno, ali odaje neki utisak izvestacenosti, mozda bolje receno ravnodusnosti. Inace, kad su u pitanju nasi pisci, voooleeeem Crnjanskog, pa prvu knjigu Seoba citam cesto (kod druge mi vec opadne entuzijazam, ne znam zasto). Ima super prevod na engleski, al stvarno dobar, pa to uvek nosim na poklon ovde kad bi nesto autenticno da nosim. A Bori Cosicu i njegovoj Ulozi moje porodice u svetskoj revoluciji se uvek slatko nasmejem. Duhovitost ove vrste je prilicno retka medju nasim piscima (duhovitost uopse, samo neka kuknjava).
Jelena Gall Jelena Gall 21:32 15.10.2009

Re: Dobar tekst...

ninasimone
Predrag Brajovic
Ја, овако матор, често помислим да сам сазнао ко је онај који пише просто читајући његова дела. (Наравно, има Борхес причу, ил' шта већ, која се ваљда зове Други Борхес, у којој се тај Борхес који пише указује као сасвим другачији од оног стварног, живог и слепог Борхеса. Ја у ту његову прозу ипак никад нисам непорециво поверовао, што је помало романтичарско схватање.)

Moram i ja da priznam po pitanju Borhesa, sve je to lepo i krasno, ali odaje neki utisak izvestacenosti, mozda bolje receno ravnodusnosti. Inace, kad su u pitanju nasi pisci, voooleeeem Crnjanskog, pa prvu knjigu Seoba citam cesto (kod druge mi vec opadne entuzijazam, ne znam zasto). Ima super prevod na engleski, al stvarno dobar, pa to uvek nosim na poklon ovde kad bi nesto autenticno da nosim. A Bori Cosicu i njegovoj Ulozi moje porodice u svetskoj revoluciji se uvek slatko nasmejem. Duhovitost ove vrste je prilicno retka medju nasim piscima (duhovitost uopse, samo neka kuknjava).


Brajo, a zamisli da se NISAM udenula negde na ovom blogu?
:)
Evo ja cu da ti se zahvalim i u licno ime, mene je ekonomija vremena prisilila manje-vise na nulti stepen (blogerskog) teksta, pa se tim pre i tim vise radujem sto si ovo postavio. A i sto si napisao. :)

Mozda nijednog pisca nije pametno procitati dvadeset puta, a ja sam od Kisa ponesto procitala sigurno i trideset puta (i u nastavi mu se stalno vracam), mnogo koji trik u medjuvremenu prozrela, ali nije uspeo da me raz-ocara (secas se toga iz Casa anatomije, "zasto me je raz-ocarao?!" ). Niti sam uspela i za jednog naseg pisca da pomislim "konacno bolji". Molim, ovo su impresije (eto lepe strane blogovanja, dopusten je opusten razgovor cak i o piscima, dopusteno je opustiti se i izaci iz okvira profesije), mada znam da su makar na ivici kriticki & analiticki ispravnih sudova. Odlicnih ima, razlicitih pogotovo, ali nijedan nije tako vrhunski samog sebe sagoreo zarad vrhunske knjizevnosti.

Inace, posle svih citanja uzduz, popreko, unazad, unapred, za fakultet, za drugi fakultet, za seminarske radove, za nastavu, za dusu... - ja sam na kraju ostala uz Enciklopediju mrtvih da je branim (ajd, dobro, blog ce cak istrpeti da kazem: i da je volim) kao njegovu najbolju knjigu. Za ceo zivot!

Druze Brajo, stvarno si me obradovao. Eto.

P.S. ninasimone, seobe II jesu istrpele zbog utapanja literature u hronici, ali kad zagrebes pod povrsinu, shvatis da je to zapravo majstorski potez crnjanskog - junaci i njihove zivotne price ne nestaju samo "tamo negde" u dalekoj rosiji, nego nestaju iz svih zivotvornih prica, dakle i iz knjizevnosti, pa potom polako i dokumenata... dok im se ne izgubi svaki trag. "za pavlom nije ostao niko. to znamo." "o pavlu isakovicu pomena nema." pavla je nadziveo jos neki bolesljivi rodjak, kao matore, obangavele kobile jupitera.
uh, ima tu materijala, razudjenog istina i na mahove zamornog i zbunjujuceg, ali cudnovatog i neverovatnog :)
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:37 15.10.2009

Re: Dobar tekst...

Jelena Gall
... ja sam na kraju ostala uz Enciklopediju mrtvih da je branim (ajd, dobro, blog ce cak istrpeti da kazem: i da je volim) kao njegovu najbolju knjigu. Za ceo zivot!

Не, драга моја, једна је Гробница. Знам је, к'о Бењини Дантеа, готово напамет. Није да хоћу да се свађам, него чисто да напоменем, верујем, кад мало боље размислиш, да ћеш се сложити.

Само да те подсетим: дугмићи су код мене.
mirelarado mirelarado 21:55 15.10.2009

Re: Dobar tekst...

ninasimone
Moram i ja da priznam po pitanju Borhesa, sve je to lepo i krasno, ali odaje neki utisak izvestacenosti, mozda bolje receno ravnodusnosti.


Гробница за Б.Д. користи се извесним проседеима које је инаугурисао у првом реду Борхес, а ти проседеи нису ништа друго до мајсторство коришћења и триковања документарне грађе. (...) Но док је тај "документаристички" поступак, код Борхеса, употребљен најчешће на метафизичком плану, где је човек схваћен у првом реду као филозофема, у кафкијанском значењу те речи, човек у свету као лавиринту метафизичких значења (...) где се тражи, као у средњовековној поезији и сликарству, Душа и Суштина, изван историчности, дотле је Гробница за Б.Д. заснована управо на историчности, документи су ту да открију ту историчност, а душа је одавно предата ђаволу. (...) "Књига која не садржи своју противкњигу", каже Борхес на једном месту, "сматра се непотребном." У том смислу, и само у том смислу, као нека врста éloge à J. L. Borges, Гробница за Бориса Давидовича је противкњига Борхесовим. Дакле не пародија, него баш тако: противкњига.
(Данило Киш, Час анатомије.)
Jelena Gall Jelena Gall 22:00 15.10.2009

Re: Dobar tekst...

Само да те подсетим: дугмићи су код мене.


Ali kod mene su i rodjak Zak i crvene marke s likom Lenjina, koje - o, boze! - nisu zensko pismo, ali jesu zensko pismo koje nije zensko pismo.

Sta ces sad? :)
mirelarado mirelarado 22:09 15.10.2009

Re: Dobar tekst...

Jelena Gall
Само да те подсетим: дугмићи су код мене.

Ali kod mene su i rodjak Zak i crvene marke s likom Lenjina, koje - o, boze! - nisu zensko pismo, ali jesu zensko pismo koje nije zensko pismo.
Sta ces sad? :)


Бануј ову Јелену, Предраже, или пуштам манијака ;-)
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 22:16 15.10.2009

Re: Dobar tekst...

mirelarado
Бануј ову Јелену, Предраже, или пуштам манијака ;-)

Ма да је пустимо, бар вечерас, Мирела, ово наше надгорњавање је као кад оно, на слави, станеш да бираш између два стара српска колача: вољ' ти розенторта, вољ' ти пишингер?
Jelena Gall Jelena Gall 22:36 15.10.2009

Re: Dobar tekst...

nista ti, brajo, ne vredi, cak ni da me banujes, mirela je jedina koja me razume :)

a propos manijaka... jel smem? dobro, samo link
vladimir petrovic vladimir petrovic 23:15 15.10.2009

Re: Dobar tekst...

Predrag Brajović
...Киш, уз Милана Кашанина, Милоша Црњанског, Иву Андрића, Вука Караџића... спада у најбоље стилисте српског језика.

Hm. Nisam ovde očekivao Milana Kašanina. Drago mi je, jer mi je zanimljiv. Čitao sam nedavno jedan od njegovih poslednjih intervjua, kod onog Krivokapića, koji je pravio intervjue sa većim brojem poznatih ličnosti u nas (mislim da se tako zove) i - oduševio me je.
nsarski nsarski 18:55 16.10.2009

Re: Dobar tekst...

Киш, уз Милана Кашанина, Милоша Црњанског, Иву Андрића, Вука Караџића... спада у најбоље стилисте српског језика. Он пажљивијег читаоца (који је несуђени писац) може подучити језичкој економији, одлици многих добрих писаца. Она није првобитни Кишов стил; тај приступ је тек касније развио, пажљиво и паметно читајући Борхеса. Но док Борхес увек има некакву хладноћу, која додуше често делује присно, код Киша се увек види пулсирање вене његових јунака, како би се то рекло медицинским речником.
*novo

Nemoj mi Momcila Nastasijevica izbacivati iz ove cenjene skupine...
Tekst sam, inace, ranije procitao, ali dvaput je dvaput, sto rece nas bivsi popularni zemljak Mujo.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:06 16.10.2009

Re: Dobar tekst...

nsarski
... ali, dvaput je dvaput...

Па кад је већ тако, добродошао ти нама, а добродошао и цуко :)))
ivana23 ivana23 17:47 15.10.2009

***


Danilo Kiš, Subotica, Vrbica 1937.


Danilo Kiš sa sestrom Danicom


Danilo Kiš, Mađarska 1943.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:45 15.10.2009

Re: ***

И ја сам ти, знаш како, био посивео к'о ове фотографије. Хвала ;-)
ivana23 ivana23 21:12 15.10.2009

Re: ***

1976. Objavljena zbirka priča Grobnica za Borisa Davidoviča (sedam poglavlja jedne zajedničke povesti). "...ono što je za mene važno, jeste da nisam tražio, i pored polemičke iskre koja je podstakla stvaranje te knjige, da ubedim, raspravljam, ili da prenesem ideološku poruku. Inače bih pisao eseje ili članke po novinama. Osnovno je za mene bilo da nađem, u svom domenu, fikciji, izmišljenom, kraj svoje opsesije i prikrivene polemike sa totalitarnim svetom i mišlju. Smatrao sam, osim toga, da je moja moralna dužnost, pošto sam u nekim svojim knjigama govorio o nacističkom teroru, da priđem, u književnoj formi, tom drugom najvažnijem fenomenu našeg veka koji je dao sovjetske koncentracione logore." (Gorki talog iskustva, 207)

"Čitalac voli da mu se kaže sve, ali u toj knjizi ja sam se malo poigravao, otkrivao sam mu neke stvari, a istovremeno sam ga i obmanjivao. Iako čovek mora biti oprezan, jer ja verovatno najviše obmanjujem čitaoca kada izgleda da priznajem nešto i kada nudim mogućnost za razrešenje problema. Ima pravih i lažnih dokumenata, i čovek nikada ne zna koji je pravi, a koji je lažan. Cilj svakog pisca je da ubedi svog čitaoca kako se dogodilo sve o čemu on govori, da je to istina, ali u književnosti nema istine. Sve je to moja lična istina, onako kako ja vidim događaje u knjigama i dokumentima, kako sam ja usvojio taj svet, kako sam ga ispljunuo." (Gorki talog iskustva, 216)

U jesen počinje "neviđena hajka" oko Danila Kiša i knjige Grobnica za Borisa Davidoviča. "Nemojmo se zavaravati! Polemika oko Grobnice za Borisa Davidoviča bila je u prvom redu politička. Ko je stajao iza svega toga, tek sad možemo videti, mada sam ja, naravno, od samog početka znao odakle duva Košava." (Gorki talog iskustva, 270)
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 17:59 15.10.2009

Re: Kako me je ovo nekad činilo

Biljana 77
Kako me je ovo nekad činilo oholom.
marco_de.manccini marco_de.manccini 18:19 15.10.2009

мене и дан данас чини охолим

што сам аутора текста линковао још док је био нико и ништа у потпалубљу.
Milan Novković Milan Novković 18:26 15.10.2009

Re: мене и дан данас чини охолим

што сам аутора текста линковао још док је био нико и ништа у потпалубљу.

Dok je vukao padele po prašini potpalublja
marco_de.manccini marco_de.manccini 18:48 15.10.2009

Re: мене и дан данас чини охолим

као они калуђери што су се заузимали и подмићивали којекога по стамболу да извуку свога човека из карађозове авлије грешника, тако сам се ја борио, дописивао, домунђавао, док нисам успео.

али изгеда сам претерао па дадоше фра-Пеђи ВИП, одмах, пре мене, још ме душа боли.

а он, охола апотекарка, ни хвала.
mara92 mara92 18:50 15.10.2009

Re: мене и дан данас чини охолим

а он, охола апотекарка, ни хвала

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:03 15.10.2009

Re: мене и дан данас чини охолим

подли двојац marco_de.manccini и mara92
а он, охола апотекарка...
Хммм... Кад сам притиснуо да објавим онај коментар, знао сам да тиме можда заувек угрожавам властито достојанство, али рекох: Зајеби достојанство... Није ми рука била задрхтала.

А што се тиче оног откупа из потпалубља, ја сам чекао свог спасиоца, верујући да ће доћи. Па сви, мајку му, знају, за себе, са дрвета убрати најбољу јабуку; то је тако једноставно.
Biljana 77 Biljana 77 19:11 15.10.2009

Re: Kako me je ovo nekad činilo

Predrag Brajovic
Biljana 77
Kako me je ovo nekad činilo oholom.

Nekad = dok sam svaki dan ulazila u biblioteku i gledala uramljenu kopiju njegove diplome. Malo me život (i posao) odvukao na drugu stranu.
marco_de.manccini marco_de.manccini 19:12 15.10.2009

Re: мене и дан данас чини охолим

Кад сам притиснуо

не, не, не, не бој се, нећемо то злоупотребљавати, само с времена на време, на кашичицу, кхм, апотекарски, кхм, што би се рекло.

штета што мораш да радиш нешто друго. сублимирати сублимирано је велики дар и умеће. хвала и изненади нас чешће.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:25 15.10.2009

Re: Kako me je ovo nekad činilo

Biljana 77
Predrag Brajovic
Biljana 77
Kako me je ovo nekad činilo oholom.

Nekad = dok sam svaki dan ulazila u biblioteku i gledala uramljenu kopiju njegove diplome. Malo me život (i posao) odvukao na drugu stranu.

А тек да видиш где је мене...
Unfuckable Unfuckable 20:12 15.10.2009

Re: мене и дан данас чини охолим

Dok je vukao padele po prašini potpalublja

ako je već opšte puvakanje na redu samo da obznanim da je Predrageov prvi vip izbor kliknula moja malenkost.
Umem, bre, da prepoznam Ludaka, iz daleka
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:34 15.10.2009

Re: мене и дан данас чини охолим

Unfuckable
Umem, bre, da prepoznam Ludaka, iz daleka

Блажен је онај кога ти похвалиш.

П.С.
Опет је рекла оно исто.
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:51 15.10.2009

Re: мене и дан данас чини охолим

you hate him compared to how much i love him

mort
NNN NNN 19:10 16.10.2009

Re: мене и дан данас чини охолим

аутора текста линковао још док је био нико и ништа у потпалубљу.
Beše to onih dana kada je bila aktuelna Peščana oluja, kada je zbog pritisaka na Peščanik bilo bar 10 blogova o tome i nešto malo manje o Brajovićevom b92logoprvencu, ja sam se bio ponadao da je i on o Peščaniku, onom pravom.
Unfuckable Unfuckable 19:32 16.10.2009

Re: мене и дан данас чини охолим

pa znaš kako, plemeniti Brajović je, u stvari, još mnogo prije objavljivanja svog blogoprvijenca imao sijaset objavljenih tekstova na blogu B92 : naime, njegovi komentari su vrlo često predstavljali blog u blogu, na sreću, divljenje a što ne reći, pomalo i sramotu nas - autora
Kazezoze Kazezoze 19:40 16.10.2009

Re: мене и дан данас чини охолим

Unfuckable
pa znaš kako, plemeniti Brajović je, u stvari, još mnogo prije objavljivanja svog blogoprvijenca imao sijaset objavljenih tekstova na blogu B92 : naime, njegovi komentari su vrlo često predstavljali blog u blogu, na sreću, divljenje a što ne reći, pomalo i sramotu nas - autora

bash me interesuje kakvu 'oholost majstorstva' ce izvesti sad brajovic kako bi se spasio od 'unfovog milovanja egu' kroz ovakve komentare:)
Unfuckable Unfuckable 19:54 16.10.2009

Re: мене и дан данас чини охолим

sada mu ne preostaje ništa drugo do "...rekla je da si kompletan idiot!"
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:21 16.10.2009

Re: мене и дан данас чини охолим

Kazezoze
bash me interesuje kakvu 'oholost majstorstva' ce izvesti sad brajovic kako bi se spasio od 'unfovog milovanja egu' kroz ovakve komentare:)

Каз, нећеш веровати, али Брајовић је у неким стварима стара кука, и разумео је понешто давно: неки ће те хвалити – немој се због тога претерано узохолити; неки ће те кудити – не допусти да због тога потонеш. Онога трена када си нешто јавно ауторски објавио, изложен си оцени за коју си сваког читаоца овластио. Било би будаласто очекивати да се свима допаднеш; још глупље не надати се да барем неког нећеш придобити.

Ко год ти каже да пише из некакве свете позиције литерарног послања, заврни му уши. Не, писци пишу најпре јер желе да се другима допадну, да на тај начин задобију признање властите личности и онога што она носи. Признање свог погледа на свет, своје емотивности, памети, аристократије или хуманизма, шта год... Има нешто сасвим људско у томе да желиш бити вољен. И литерарно? Зашто да не, и литерарно. Дакле, целу ствар гура тај проклети его, који каже: погледај како сам ја угледао овај свет, види како сам га разумео, и поделићу то с тобом, не бих ли те убедио да све то вреди, а самим тим и ја...

А за оне који пишу као одбацивши ту једноставну димензију сваке личности, сама књижевност није ни потребна. У ствари, таква литература и не тражи читаоца, када се мало боље погледа. Мада на ту жртву ови писци нису спремни. Најгори су они који пишу из непатвореног осећаја властитог литерарног послања: њихово је царство досадне дидактике.

Ја сам, тамо горе, у кратком уводу овог текста (који ћу обрисати када се блог закључа), ставио да су Кишове врлине признате, и запитао сам се шта је с његовим манама? И то мане ставио сам под наводнике, да ипак не буде забуне. (Не код мене; и ја сам неретко поклекао под властитим егом уживајући у сопственим реченицама. Барем се надам да умем то да препознам; не знам колико су томе вични други, они који читају.) А код Киша ми је било "симпатично" што сам га ухватио на делу: сам је себи исписао мајсторско писмо. И не волим га мање због тога. Нити мање ценим. Све је то људски, одвећ људски...

Борио сам се, борио, ваљда сам се изборио?
Kazezoze Kazezoze 21:25 16.10.2009

Re: мене и дан данас чини охолим

Борио сам се, борио, ваљда сам се изборио?

izborio si se, mada sam ocekivao vishe objashnjenje koje bi nalikovalo kishovom razmishljanju, ipak sam zadovoljan 'brajovicevim' objashnjenjem... unf, mozhesh da nastavish sa ishranom ega, ne shkodi :)))
ninasimone ninasimone 21:36 16.10.2009

Re: мене и дан данас чини охолим

Predrag Brajovic

Ја сам, тамо горе, у кратком уводу овог текста, ставио да су Кишове врлине признате, и запитао сам се шта је с манама? И то мана ставио сам под наводнике, да ипак не буде забуне. Не код мене, и ја сам неретко поклекао под властим егом уживајући у сопственим реченицама. (Барем се надам да умем то да препознам; не знам колико су томе вични други.) Код Киша ми је било "симпатично" што сам га ухватио на делу: сам је себи исписао мајсторско писмо. И не волим га мање због тога. Нити мање ценим. Све је то људски, одвећ људски...

Ne samo ljudski, nego neophodno. Autor mora "voleti" svoje delo jer bez izvesne doze samouverenosti i samozaljubljenosti nema kreativnosti a kamoli hrabrosti da se sa drugima podeli. Kasnije se moze promeniti misljenje, mladalacki pokusaji cesto izgledaju smesno i samim autorima, ali to je vec posledica sazrevanja kad svoje "mlado ja" pocnes da dozivljavas kao neko drugo bice sa kojim si se nekad druzio.
Unfuckable Unfuckable 22:25 16.10.2009

Re: мене и дан данас чини охолим

unf, mozhesh da nastavish sa ishranom ega, ne shkodi :)))

naravno, rado :
kada se pojavio ovaj, sada pomalo i duhoviti Čovek u belim cipelama, zvučao je krajnje profesorski i nadrkano, što ne reći.
Sva ona sasređena paljba, ako ne barutom sa balkona onda bar ćirilicom (ehej!) i sve te razmene misli i citata, a još se petlja i sa matematikom, idi !
..imao sam realan trip da je neki fuckin' profa došao da mi naplati svo ono zevzečenje po srednjoj, mada bi to, bar po mome skromnom sećanju, ipak moralo brutalnije i nadmenije onda biti, sa malo zapušenog nosa glede nas "običnih", a baš ta komponenta je nedostajala nastupu ovog Bicikliste - Jednotočkaša - što je dodatno zbunjivalo.
Za mene lično, u moj privatni raj uleteo je priznanjem da je i on itekako umeo da ....ma znate već to.
Na neviđeno da bacim kartu, čekam njegov tekst koji bi mogao imati naslov "L(ig)ament nad Fudbalom"
Gospodja Klara Gospodja Klara 12:28 19.10.2009

Re: мене и дан данас чини охолим

I još jednom:
Ко год ти каже да пише из некакве свете позиције литерарног послања, заврни му уши. Не, писци пишу најпре јер желе да се другима допадну, да на тај начин задобију признање властите личности и онога што она носи. Признање свог погледа на свет, своје емотивности, памети, аристократије или хуманизма, шта год... Има нешто сасвим људско у томе да желиш бити вољен. И литерарно? Зашто да не, и литерарно. Дакле, целу ствар гура тај проклети его, који каже: погледај како сам ја угледао овај свет, види како сам га разумео, и поделићу то с тобом, не бих ли те убедио да све то вреди, а самим тим и ја...


marco_de.manccini marco_de.manccini 14:55 19.10.2009

Re: мене и дан данас чини охолим

А што се тиче оног откупа из потпалубља, ја сам чекао свог спасиоца, верујући да ће доћи. Па сви, мајку му, знају, за себе, са дрвета убрати најбољу јабуку; то је тако једноставно.

како се оно зваше блог? охолост мајсторства?
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 16:01 19.10.2009

Re: мене и дан данас чини охолим

marco_de.manccini
како се оно зваше блог? охолост мајсторства?

Грешни смо, Марко, грешни...
gordanac gordanac 16:34 19.10.2009

мене и дан данас чини охолoм...

Predrag Brajovic
marco_de.manccini
како се оно зваше блог? охолост мајсторства?

Грешни смо, Марко, грешни...

:))
to što smo grešni, grešni, nego šta...
i - što je - best is yet to come
Milan Novković Milan Novković 16:55 19.10.2009

Crazy-Mad Writer

i - što je - best is yet to come

Samo da Predraga ne dofati onaj virus što hara po blogovima Vladimira P.

Kazezoze Kazezoze 17:05 19.10.2009

Re: Crazy-Mad Writer

Milan Novković
i - što je - best is yet to come

Samo da Predraga ne dofati onaj virus što hara po blogovima Vladimira P.


Virus, chemu?
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 17:13 19.10.2009

Re: мене и дан данас чини охолим

marco_de.manccini
штета што мораш да радиш нешто друго. сублимирати сублимирано је велики дар и умеће. хвала и изненади нас чешће.

Да не заборавим, пре него што се овај текст и блог затворе: избор, ипак, постоји. Само што он има своју цену.

Дакле, не морам да радим ништа друго. А ипак сам тако изабрао. Она цена? Није ми се била допала...
vishnja92 vishnja92 17:14 19.10.2009

Re: Crazy-Mad Writer

Virus, chemu?

spoznaji



Kazezoze Kazezoze 17:35 19.10.2009

Re: Crazy-Mad Writer

spoznaji

da se izrazim ko milan:
spoznaja proizashla iz zadnjeg VP bloga

vishnja92 vishnja92 17:46 19.10.2009

Re: Crazy-Mad Writer

eros&tanatos, najopstije mesto svih opstih mesta, pa jos + banalizovano

pardoniram Predrage zbog trola, nisam mogla da izdrzim - obrisi, no problemo.
(ne mogu bas svaki put da kliknem na "odustani" )
Unfuckable Unfuckable 19:22 19.10.2009

Re: Crazy-Mad Writer

ali je zato nsarskijev komentar (pod nickom Novkovića, ehej - pa nisam ja kučeodjuče !) - besmrtan
vishnja92 vishnja92 19:28 19.10.2009

Re: Crazy-Mad Writer

aaa, Novkovic je... pa, Novkovic :)

volim ovaj blog.
mirelarado mirelarado 22:40 19.10.2009

Re: Crazy-Mad Writer

vishnja92
aaa, Novkovic je... pa, Novkovic :)

volim ovaj blog.


Да, зато што је секташки. :)
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:02 15.10.2009

Baš lepo!

Drago mi je što si okačio ovaj tekst, Predraže.
Baš sam jutros mislio da li će se neko setiti Kiša, misleći prvenstveno na Antonačija, jer znam da je on poklonik Kiša (kao što su, uostalom, i mnogi od nas ostalih na blogu B92). Mislio sam i na Vojislava Stojkovića, naravno.
Predrag Brajović
... Кишова Гробница за Бориса Давидовича, јесте врхунац вештине њеног аутора али и свести да се вештина поседује. А Данило Киш, насупрот уздржаном Андрићу, није се одупрео искушењу да у Гробници овлаш не назначи и похвалу том сопственом литерарном умећу...


Slažem se da je Grobnica jedno od najboljih njegovih dela, te da se uvek može ponovno čitati (bar ne mora čovek da se plaši velikog volumena, he, he, he...).

Čini mi se da je bilo nekih problema oko te knjige, prilikom njenog objavljivanja, prigovarale su njenu verodostojnost neke sitne duše, za koje danas skoro da više i ne znamo. Grešim li?
Bojan Budimac Bojan Budimac 18:06 15.10.2009

Re: Baš lepo!

Grešim li?

Ne grešiš, a polemika koja se razbuktala na stranicama NINa, je rezultirala jednim remek-delom polemičke književnosti, Kišovim Časom Anatomije
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 18:13 15.10.2009

Re: Baš lepo!

vladimir petrovic
Slažem se da je Grobnica jedno od najboljih njegovih dela, te da se uvek može ponovno čitatiti (bar ne mora čovek da se plaši velikog volumena, he, he, he...).

Čini mi se da je bilo nekih problema oko te knjige, prigovarale su njenu verodostojnost neke sitne duše, za koje danas skoro da više i ne znamo. Grešim li?

Чини ми се да сваке године прочитам, бар још једном, споменуте књиге: Проклету авлију и Гробницу за Бориса Давидовича. Барем је тако оних последњих пет-шест... Видећу шта ће будућност донети. Можда се ја променим? Можда не будем више веровао да су то врхунци (уз још неке) наше књижевности?

Иначе, тачно је то што кажеш: Киш је био глупаво и ситничаво оптуживан за плагијат. Та књижевна афера трајала је подуго, и као њен разултат, то јест Кишов одговор, настала је његова књига Час анатомије. Они који су хајку на Киша били покренули нестали су давно из литературе. Не верујем да њихова имена данас неком ишта значе. Како год, и тај Кишов прогон иза себе је крио понеке идеолошке разлоге. Уз, наравно, природну људску суревњивост.
trener92 trener92 19:02 15.10.2009

Predosećaj?

Dok , dok sam gledao ( slušao) Dragomira Zupanca, koji je pričao o flimu
] “Danilo Kiš, uspomene, sećanja”
odmah sam pomislio(bar sam se nadao) da ćeš napisati nešto, ( pretpostavljam da si bio juče ovde -link koji sam posatvio-), , a kako nije bilo tvog teksta u toku dana, mislio sam da li da ti pošaljem poruku , možda si prezauzet , pa nisi stigao ili već, kako to ide, ali drago mi je da sam se prevario.
Inače informacija je da će biti prikazan film i na TV ,večeras, samo ne znam u koliko sati.
napomena :Nisam još pročitao ovo što si postavio , prvo sam hteo ovo da ti napišem. a nisam hteo na blogu da postavim neki citat , baš zbog ovoga , iako mi se odlično poklapalo sa onim što osmslio ,tako da sam malo morao da izmenim onaj posledni blog.

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:07 15.10.2009

Re: Predosećaj?

trener92
... a kako nije bilo tvog teksta u toku dana, mislio sam da li da ti pošaljem poruku , možda si prezauzet , pa nisi stigao ili već, kako to ide, ali drago mi je da sam se prevario.
Inače informacija je da će biti prikazan film i na TV ,večeras, samo ne znam u koliko sati.
p.s.nisam još pročitao ovo što si postavio , prvo sam hteo ovo da ti napišem.

Видео сам, Тренеру, проблем је што сам, као и други, бригом брижан за неке друге, сасвим прозаичне ствари, па се батргам да преварим и време и невољу.
trener92 trener92 19:12 15.10.2009

Re: Predosećaj?

Predrag Brajovic
trener92
... a kako nije bilo tvog teksta u toku dana, mislio sam da li da ti pošaljem poruku , možda si prezauzet , pa nisi stigao ili već, kako to ide, ali drago mi je da sam se prevario.
Inače informacija je da će biti prikazan film i na TV ,večeras, samo ne znam u koliko sati.
p.s.nisam još pročitao ovo što si postavio , prvo sam hteo ovo da ti napišem.

Видео сам, Тренеру, проблем је што сам, као и други, бригом брижан за неке друге, сасвим прозаичне ствари, па се батргам да преварим и време и невољу.

dodatak:
Sada sam čuo, biće na prvom programu u 22h !
napomena:
Ipak je na drugom programu, ali je počelo u 22,35.
NNN NNN 21:19 15.10.2009

Re: Predosećaj?

na prvom programu u 22h !
Đejms Bond
malaramona malaramona 21:26 15.10.2009

Re: Baš lepo!

Bojan Budimac
Grešim li?

Ne grešiš, a polemika koja se razbuktala na stranicama NINa, je rezultirala jednim remek-delom polemičke književnosti, Kišovim Časom Anatomije


Kolko god da volim Grobnicu toliko voooolim i Cas anatomije. Narocito drugi deo kada analizira Smrt gospodina Goluze. Na momente zaista smehotresno. Ako neko nije citao, odmah trk u biblioteku:)
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:34 15.10.2009

Re: Baš lepo!

malaramona
Kolko god da volim Grobnicu toliko voooolim i Cas anatomije. Narocito drugi deo kada analizira Smrt gospodina Goluze. Na momente zaista smehotresno. Ako neko nije citao, odmah trk u biblioteku:)
Та Кишова анализа приче о господину Голужи директан је потомак, по првој наследној линији, Флоберових Бувара и Пекишеа. Споменуто Французово дело велики је атлас баналних и општих места његовог доба; Киш је и те како добро познавао Флоберову књижевност, и нема сумње да ју је имао на уму пишући делове Часа анатомије.
Bojan Budimac Bojan Budimac 21:42 15.10.2009

Re: Baš lepo!

Kolko god da volim Grobnicu toliko voooolim i Cas anatomije. Narocito drugi deo kada analizira Smrt gospodina Goluze. Na momente zaista smehotresno. Ako neko nije citao, odmah trk u biblioteku:)

A meni je drago da sam tada već bio u godinama da mogu pratim tu polemiku, a da ne govorim sa kojim uživanjem sam čitao upravo deo koji pominješ. Sa nekim prosto osvetničkim zadovoljstvom, jer sam par godina ranije probao da čitam Usta puna zemlje i bio u iskušenju da sebe proglasim za imbecila, jer ja to ništa ne kapiram. Onda dolazi Kiš i razbucava Šćepanovića, seče ga na sitne froncle pokazujući jasno da tamo kod njega nema šta da se razume, da je to jednostavno proseravanje.
trener92 trener92 22:01 16.10.2009

Re: Predosećaj?

NNN
na prvom programu u 22h !
Đejms Bond


Zar Vuk Jeremić l- 007? ( ) šala naravno , on je bio na drugom programu!
ivana23 ivana23 22:11 16.10.2009

Re: Predosećaj?

trener92

NNN
na prvom programu u 22h
! Đejms Bond
Zar Vuk Jeremić l- 007? ( ) šala naravno , on je bio na drugom programu!

Sinoc ili veceras?
trener92 trener92 00:18 17.10.2009

Re: Predosećaj?

ivana23
trener92

NNN
na prvom programu u 22h
! Đejms Bond
Zar Vuk Jeremić l- 007? ( ) šala naravno , on je bio na drugom programu!

Sinoc ili veceras?


Sinoć,( na I- 007, na II -V J. Da li je i danas je negde pričao ?
johnny011 johnny011 12:00 17.10.2009

Re: Predosećaj?

trener92
ivana23
trener92

NNN
na prvom programu u 22h
! Đejms Bond
Zar Vuk Jeremić l- 007? ( ) šala naravno , on je bio na drugom programu!

Sinoc ili veceras?


Sinoć,( na I- 007, na II -V J. Da li je i danas je negde pričao ?

Bilo bi čudno da nije.
angie01 angie01 18:46 15.10.2009

necesh verovati, al'

А како то Киш пише? Почнимо редом: најпре, оно за шта су другима потребне странице текста, он успева да дочара у два-три потеза. Као што један Чеховљев јунак примећује, завидећи другом писцу на вештини, довољно је понекад приказати тек месецом обасјане крхотина стакла па да слика ноћи зачас буде готова. Такво начело поштује и Кишова проза, али у њој уместо меланхолично разливене месечине господаре друге боје, од малинове боје чизама тајне полиције до челичних одсјаја реке у коју ће јунак ускоро бити потопљен. Умеће избора детаља, та старински презрена врлина књижевника, код овог модерног писца добила је нову величину. Потом, све судбине његових јунака као да су преписане из једног „божанског архива и записника", из некакве свезнајуће енциклопедије, што значи дате језгровито и кратко, при чему какав уметнути мирис или утисак - смрад рибљег брашна из лучке фабрике конзерви, хладноћа с којом у некадашњој цркви зебу ноге - поништавају сувопарност и хитрину с којом се у свакој енциклопедијској одредници жури ка њеном крају.

ja bash volim shto nije duze- jer mi sublimirani izrazi koji kazu sve najvishe prijaju-drugachije odjekuju, jer im je energija skoncentrisana.

preporuka!
Milan Novković Milan Novković 19:04 15.10.2009

Re: necesh verovati, al'

jer mi sublimirani izrazi koji kazu sve najvishe prijaju-drugachije odjekuju, jer im je energija skoncentrisana

Interesantno je, bar ja tako vidim stvari, što ta "sublimacija" ima jednu karakteristiku koja možda nije udarna, ali je vanredno važna - nudi čitaocu naglašenu ulogu u vlasništvu nad značenjem.

Po meni bi to bila druga dimenzija "oholosti" dobrog pisca - "vlast" ne samo nad svojom maštom i literalnim talentom, nego i nad maštom i talentom čitalaca.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:12 15.10.2009

Re: necesh verovati, al'

angie01
ja bash volim shto nije duze- jer mi sublimirani izrazi koji kazu sve najvishe prijaju-drugachije odjekuju, jer im je energija skoncentrisana.

preporuka!
Хвала ти, angie01, на лепом мишљењу. Згодна је особина умети без зазора уживати у туђим делима и мислима.
angie01 angie01 19:35 15.10.2009

Re: necesh verovati, al'

Згодна је особина умети без зазора уживати у туђим делима и мислима.


necu da ti kavrim lepi blog- al, gde si ti to video da ja pokazujem zazor-bash naprotiv,..na lepe stvari, uvek reagujem lepo i obratno, niti patim od mentalne klaustrofobije,..vishe mi se chini da si ti naseo na negativnu euforiju "grupe" i suvishe lako uklopio u "mishljenje" o nekom, koga ne poznajesh-shto se sublimirano:)) zove predrasuda.

kako god- volim kad neko ume bez heklanja da kaze sushtinu stvari i da to ima potrebnu zivotnost, da dotakne onoga koji chita. Preigravanje, da bi se pokazalo, shta se sve ume- je tako smarajuce i samo sebe pojede.
eto, svaka chas'!
angie01 angie01 19:38 15.10.2009

Re: necesh verovati, al'

Po meni bi to bila druga


Milane, retko ko ume da kaze u dijagonali, obichno se ljudi rasplinu nekoliko krugova!
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:05 15.10.2009

Re: necesh verovati, al'

angie01
... al, gde si ti to video da ja pokazujem zazor-bash naprotiv...

Нисам ни мислио да показујеш зазор, баш напротив. И то сам и рекао. Ја верујем да чак и када не делим политичко вјерују с неким ауторима, могу искрено уживати у њиховим делима.
mara92 mara92 18:48 15.10.2009

Брајовићево

Дело о делу...бравура...
Уживала сам, а како не би?
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 18:49 15.10.2009

Re: Брајовићево

mene zanima dal postoji neko kome se ne dopada ovo sto je majstor napisao?
mara92 mara92 18:52 15.10.2009

Re: Брајовићево

Наравно да нема.

Мали час књижевности. Какав леп блогерски дан (уживанција на овај кишни, јесењи, тмурни дан)
Kazezoze Kazezoze 18:59 15.10.2009

Re: Брајовићево

njanja_de.manccini
mene zanima dal postoji neko kome se ne dopada ovo sto je majstor napisao?

koji majstor - kish ili brajovic?
stekao sam dojam da je brajovic namerno skratio tekst, pokushavajuci, na neki nachin, da i tim skracenjem opishe kishov nachin pisanja. shto se mene tiche, u tome je u potpunosti uspeo.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 19:05 15.10.2009

Re: Брајовићево

koji majstor - kish ili brajovic?

Brajovic
antioksidant antioksidant 19:16 15.10.2009

Re: Брајовићево

koji majstor - kish ili brajovic?

njanja_de.manccini njanja_de.manccini 19:17 15.10.2009

Re: Брајовићево

pa kad sam morala da biram, vidis kako ispadne
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:17 15.10.2009

Re: Брајовићево

Kazezoze
stekao sam dojam da je brajovic namerno skratio tekst, pokushavajuci, na neki nachin, da i tim skracenjem opishe kishov nachin pisanja. shto se mene tiche, u tome je u potpunosti uspeo.
Ееех, Каз... једном ја тако узео и писао новелу смештену у барокно доба Београда (остаци те прозе ишчитавају се у Путовању у Белиград), и узмем па направим (барем ја верујем да сам направио) новобарокне српске реченице, а то нико не примети. Јесте, хвалили стил и тад, али ту моју стилску ироничну зачкољицу нико није детектовао. (Барем се сада не сећам, да не грешим душу.)
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:20 15.10.2009

Re: Брајовићево

njanja_de.manccini
mene zanima dal postoji neko kome se ne dopada ovo sto je majstor napisao?
Еј, бре, Њањо, немој да поводом тога расписујеш референдум к'о Енвер Хоџа изборе ;-)
antioksidant antioksidant 19:25 15.10.2009

ovo je jace od mene

ovo je dokaz da blog nije cao magazin nego knjizevne novine

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:31 15.10.2009

Re: ovo je jace od mene

antioksidant
ovo je dokaz da blog nije cao magazin nego knjizevne novine

АО, ја бих волео да си у горњој реченици споменуо и Београдски књижевни часопис, мени најдражи магазин тог типа. На жалост, не мислим да ћеш бити у прилици да га видиш; због кризе више не излази.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana