... O komunikaciji - verbalna osnova

MightyNora RSS / 01.11.2009. u 03:39

mouth-to-screen-to-ear.jpg

 Mika Antić - Horoskop - "Ćutanje ove knjige ostavljam u amanet mom sinu Vuku sa prevelikom molbom da nikada ne pristane na čopor.

Stoje dva kineza na mostu i gledaju ribice koje se praćakaju u vodi.
- Vidiš kako su ribice srećne dok plivaju i praćakaju se u vodi. - prvi će.
- Ali kako znaš da su ribice srećne, kada ti nisi ribica? - upita ga drugi.
- A kako ti tačno znaš da ja ne znam kada ti nisi ja? - odgovori drugi."

... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... 

... Pa, da li bi pažljivo odabrane reči i pravilno kreiran obrazac definisale, ono šta hoću da kažem, kvalitetnije?

Od svih bića na planeti, samo čovek ima mogućnost komunikacije artikulisan verbalnim putem - govorom. Iliti, mi smo jedina životinja koja još i priča. Veliko je pitanje šta to stvarno i pričamo.

Naše misli se nekako reflektuju kroz ono šta pričamo. Nekako je deo na kome može mnogo da se radi.

Da bismo upošte mogli da sklopimo rečenicu, moramo da stvorimo neku unutrašnju reprezentaciju toga šta želimo da kažemo. Uprošćeno, moramo da imamo neku sliku ili zvuk ili osećaj vezan za informaciju koju tražimo sem ako nam ta informacija nije na dohvat ruke. Npr, ne morate da se setite ničega kada bih vas pitao koja je sada godina. Odgovorili biste iz topa.

Ali, ako bih vas pitao, kao što vas i pitam, koja je bila boja vašeg prvog bicikla, morate da ga se setite. Kako god, morate da ga se setite. Ili ćete ga prvo videti, ili čuti zvonce, ili ćete se setiti kako ste pali sa njega. Ili možda od svega po malo.

Moj prvi bicikl je bio zelen i, jelte, na tri točka što ga je ustvari formalno činilo triciklom. Imao je driiiing-driiiing zvonce i crvene punjene točkove od gume. Lanac je išao na zadnje točkove tako da su pedale bile na normalnom mestu, i nisu bile vezane za prednji točak, te ga je bilo lakše voziti. Bio je napravljen za dete od 3-4 godine.

repsystems2.jpgGornja rečenica može da posluži i kao primer transformacije jezika nazad u sliku, zvuk ili osećaj. Da biste dekodirali ono što sam opisao, dozvolili ste sebi da napravite predstavu tog tricikla. U jednom ili više gore spomenutih reprezentativnih sistema. Tačnije, ako se malo bolje skoncentrišete, shvatićete da ste verovatno iskoristili od sva tri pomalo.

Primer je ustvari toliko prost da ako ga uradite više puta, lakše ćete primetiti šta radite sa mislima.

Što nam daje za pravo da zaključimo da, uglavnom pri sećanju i takoreći uvek pri kreiranju, koristimo naše (de)kodere - reprezentativne sisteme - da bismo ili nešto formulisali u jezik ili razvezali iz jezika.

Sledeći primer je možda jednostavniji. Svi znamo za izraz - spava kao zaklan. Sada zamislite kako taj izraz zvuči strancu u bukvalnom prevodu. A stranac, šta ćeš, neupoznat sa našim običajima. Neko se ne bi baš mnogo naspavao ovde.

Podrazumevanje je veliki deo komunikacije. Bez toga komunikacija ne bi mogla da ide tako glatko. Kada mi kažeš da si gladan, ja ne moram baš mnogo da razmišljam o tome kakav je to osećaj. Znam ga iz prve. Možda postoji razlika između toga da li bih mogao da pojedem slona ili sam ipak pre za salatu, ali je osećaj isti. Takođe, kada si pospan. Kada ti se kija.

Takođe, kada si uzrujan. Ili možda i ne baš. Evo, ja kažem da sam uzrujan. To mora da vam nešto znači. Sa druge strane, uzujanost može da bude vrlo različita od gladi. Mogu da na različite načine budem uzrujan. Mentalno, fizički, zbog dobre ili loše stvari, samo malo nervozan ili baš uzbuđen zbog toga. Znate ono kako se kaže - ma nemoj da se uzbuđuješ zbog toga. Dakle, postoje razlike. Podrazumevanje briše te razlike i čini ih lakšim za prenos i razumevanje.

No, kao što smo rekli u prethodnom tekstu, samo smo mi odgovorni kakvu ćemo poruku poslati u okruženje. Pa kako onda stvarno komuniciramo?

Dosta puta u komunikaciji naši filteri reaguju i uključuju se kada nešto govorimo. Što znači da problem u komunikaciji nastaje negde između naše reprezentacije i kodiranja poruke u verbalno - u filterima. Tri najčešća filtera su:

• Generalisanje - čuje se po sledećim rečima - svi, uvek, stalno, niko, nikada
• Iskrivljenje - kada izvrnemo ili drugačije predstavimo ono što jeste
• Brisanje - kada izostavljamo podatke ili informacije

U prevodu, reprezentacija, prvo izbrisana za deo informacija koji smatramo nepotreban, pa onda izvučena is cele slike a samim tim i izvrnuta jer je samo deo celine, pa na kraju i generalizovana jer znamo da nisu svi detajli baš bitni, izlazi kao poruka do našeg sagovornika. Mislite da nije uvek?

Čovek može da se pita pa šta onda.

Pa ništa.

Pitanje je da li smo u konverzaciji spremni da damo malo više energije da bi razumeli. Da li nam je ta konverzacija važna ili ne. Jer ako jeste, i ako ne razumete a vi pitajte.

Osnovne reči koje koristimo u kvalitetnijoj konverzaciji za dobijanje više informacija je - tačno, precizno. Kada nešto ne razumete a vi pitajte - A kako to tačno misliš? A kako si to tačno uzrujan? A kako to tačno vidiš? Jel baš tačno tako zvučalo? A jel možeš to precizno da mi objasniš? A da ti to meni precizno nacrtaš?

Teraju te dve reči na razmišljanje, zar ne? Precizno i tačno. Teraju, teraju....

A kako baš tačno te reči?

Probajte. Iskustvo čuda čini.

Evo probajte ovo... Pročitajte sledeću rečenicu naglas.

* Ja * tebi * mogu * reći * način * da * to * sada * uradiš.

Pošto je pročitate jednom naglas, sada umesto samo jednog znaka * recite reč samo i pročitajte rečenicu onoliko puta koliko znakova ima, tako da svaki put zamenite drugi znak.

Rečenica svaki put ima sasvim drugačije značenje, u zavisnosti od toga gde ste rekli samo.

Ili što bi rekao naš drug kinez sa početka teksta - A kako ti tačno znaš da ja ne znam kada ti nisi ja?

To je snaga reči. Slanja ali i razumevanja poruke.Što nas dovodi do zaključka, koji opet svi nekako znamo, da što više reči znaš to ti je mogućnost sporazumevanja sa više ljudi povećana.

 



Komentari (20)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 08:30 01.11.2009

Jedan od prvih političkih govora

Od svih bića na planeti, samo čovek ima mogućnost komunikacije artikulisan verbalnim putem - govorom. Iliti, mi smo jedina životinja koja još i priča.

MightyNora MightyNora 10:17 01.11.2009

Re: Jedan od prvih političkih govora

Eto vidis,

meni je ovaj govor jasan da jasniji ne moze da bude :)

Pozz
MightyNora MightyNora 10:37 01.11.2009

Razgovor

Mulholland drive



A man's attitude... ...a man's attitude goes some ways the way his life will be. Is that somethin' you might agree with?
Sure.
Now, did you answer because you thought that's what I wanted to hear... or did you think about what I said... and answer because you truly believe that to be right?
I agree with what you said... truly.
What did I say?
That a man's attitude determines to a large extent how his life will be.

...

There's sometimes a buggy. How many drivers does a buggy have?
One.
So let's just say I'm driving this buggy... and if you fix your attitude you can ride along with me.
Ok."
miluli miluli 11:07 01.11.2009

Ponekad

"Podrazumevanje je veliki deo komunikacije."

Zato mnogo lakše i brže komuniciramo sa bliskim ljudima sa kojima smo u dugogodišnjem kontaktu ili sa ljudima sa kojima se npr. generacijski ili po vrsti obrazovanja prepoznamo...U komunikaciji sa njima kratke rečenice obuhvataju mnogo ( zajedničko sećanje , vrednosni stav o nečemu , ironiju , samokritiku...čak i mogućnost da nam neka rečenica bude smešna ( iako sama za sebe to nije ) , a sve zato što ta kratka rečenica ima svoju "predistoriju"...
Sa ostalima moramo uložiti mnogo više truda , pa i onda- ponekad možemo komunicirati satima , a da smo "omašili" suštinu tj. obe strane su iz razgovora izašle sa potpuno drugačijim utiscima i zaključcima o predmetu razgovora kao i o osobi ...
MightyNora MightyNora 11:20 01.11.2009

Re: Ponekad

To je toliko tacno da ponekad, kada smo sa osobama koje dugo znamo, i ćutnja može da kaže mnogo više od same reči.

Postoji jedna forma pisanja koju su u Italiji prihvatili kao koncept - Less is more - Manje je više.

Kratke priče ostavljaju mnogo više mesta za razumevanje jer svako od nas ih ispuni onim sadržajem koji je njemu blizak, ako je suština toga šta smo hteli da kažemo bila jasna.

Opet, toga da uprošćujemo treba biti svestan u svakoj situaciji.

Pitali Šilera ko je po njemu najpametniji čovek na svetu, a on reče:

- Moj krojač.

- A što baš on od toliko pametnih ljudi?

- Zato što mi svaki put, kada dodjem kod njega da mi sašije odelo, iznova uzme meru.

Pozz
miloradkakmar miloradkakmar 11:24 01.11.2009

Predosećaj

Kada mi kažeš da si gladan, ja ne moram baš mnogo da razmišljam o tome kakav je to osećaj.

Ako si isto gladan, a ako si sit , u ovom slučaju, osećaj gladi nije potpun.

Ne znam koliko se u temu uklapa, meni uvek zanimljiv, predosećaj - šta će neko da kaže.
" Znam , šta si hteo da kažeš."
Oduzimanje reči!?
MightyNora MightyNora 11:36 01.11.2009

Re: Predosećaj

" Znam , šta si hteo da kažeš."
Oduzimanje reči!?


Čitanje misli. Kako neko baš tačno može da zna šta si hteo da kažeš. To je čitanje misli. Ustvari to je još jedan, malo kompleksniji način izvrtanja pri razumevanju.

Takođe je i:

- Ja znam da me ti ne voliš. - A kako tačno znaš? Šta ja to tačno radim pa te činim da se tako osećaš? Jel to u svim situacijama ili samo ponekad?

P.S.

Totalno se uklapa u temu. Ljudi koji pišu inače mnogo lakše prihvataju ovaj koncept. Nije ni čudo. Rade sa rečima.

mirelarado mirelarado 16:01 01.11.2009

Re: Шта ли хоће та Ненси?

MightyNora
Pitanje je da li smo u konverzaciji spremni da damo malo više energije da bi razumeli. Da li nam je ta konverzacija važna ili ne. Jer ako jeste, i ako ne razumete a vi pitajte.


Најчешће је тражење додатних објашњења неопходно како би се саговорници разумели. Јер, речи су варљиве, језик је непрецизан, тумачење је субјективно.

Један Еков пример:

Рецимо да ја кажем: "Ненси хоће да се уда за аналитичког филозофа." Овај исказ саговорник може протумачити на пет начина:

1. Ненси хоће да се уда за извесну особу Х, која је аналитички филозоф;
2. Ненси хоће да се уда за било кога, само да тај буде аналитички филозоф;
3. Ненси хоће да се уда за одређену особу, аналитичког филозофа, она зна ко је у питању, а говорник не зна, јер му Ненси није рекла како се зове;
4. Ненси хоће да се уда за особу Х, аналитичког филозофа, рекла је говорнику како се зове, али је он уздржан и сматра да не треба да преноси ту појединост;
5. Ненси се заљубила у некога, рекла је говорнику ко је то, а говорник случајно зна да је он аналитички филозоф.
(У. Еко, Кант и кљунар.)



Gospodja Klara Gospodja Klara 17:42 01.11.2009

Re: Шта ли хоће та Ненси?

Најчешће је тражење додатних објашњења неопходно како би се саговорници разумели. Јер, речи су варљиве, језик је непрецизан, тумачење је субјективно.

Mada ne bi trebalo zanemariti ni kontekst.
Npr:
- Sreo sam juče Nensi...
- Nemoj da pričaš, dugo nisam čula ništa o njoj.
- Ništa nisi propustila, mislim da još uvek nije naučila da speluje sopstveno ime...
- Hi hi hi, grozan si. Pa šta ti kaže?
- U starom je fazonu, hoće da se uda. Problem je što je, kako kaže, startuju samo glupaci...
- Ha! Nensi hoće da se uda za analitičkog filozofa!

Znači da bismo mogli da dodamo i tumačenje pod 6: Nensi je nevidjeno glupa ali istovremeno ima visoko mišljenje o sebi i preterane ambicije u pogledu budućeg partnera; deo sa analitičkim filozofom je običan sarkazam.
mirelarado mirelarado 17:56 01.11.2009

Re: Шта ли хоће та Ненси?

Gospodja Klara
Најчешће је тражење додатних објашњења неопходно како би се саговорници разумели. Јер, речи су варљиве, језик је непрецизан, тумачење је субјективно.

Mada ne bi trebalo zanemariti ni kontekst.


Наравно, код оваквих, обавештајних тврдњи, контекст је кључан. Могли бисмо смислити безброј сценарија. Ненси може бити бивша девојка једног од ове двојице, или, саговорник се можда не сећа ко је Ненси, итд... У сваком случају, наизглед једноставна и јасна тврдња изискује сијасет додатних објашњења, тако комуникација ради.
Gospodja Klara Gospodja Klara 18:06 01.11.2009

Re: Шта ли хоће та Ненси?

У сваком случају, наизглед једноставна и јасна тврдња изискује сијасет додатних објашњења,

Nisi se ni okrenuo, kad eto ti kodni šum i odmah tuča u kafani.


MightyNora MightyNora 22:59 01.11.2009

Re: Шта ли хоће та Ненси?

Рецимо да ја кажем: "Ненси хоће да се уда за аналитичког филозофа." Овај исказ саговорник може протумачити на пет начина:


Da, to je klasican primer brisanja informacija, kao i izvrtanja. Generalizacije makar ne vidim. I super su primeri na koje sve nacine mozemo da procitamo tu recenicu. Tacno prikazuju gde su sve nasla ta brisanja i izvrtanja.

Hvala na primeru :)

MightyNora MightyNora 23:03 01.11.2009

Re: Шта ли хоће та Ненси?

Gospodja Klara
У сваком случају, наизглед једноставна и јасна тврдња изискује сијасет додатних објашњења,

Nisi se ni okrenuo, kad eto ti kodni šum i odmah tuča u kafani.


Rashomon bese? :)
jasnaz jasnaz 20:23 01.11.2009

:


-- Pitanje je da li smo u konverzaciji spremni da damo malo više energije da bi razumeli. Da li nam je ta konverzacija važna ili ne. Jer ako jeste, i ako ne razumete a vi pitajte.


ako želiš, ako stvarno želiš, ako znaš zbog čega si u nekoj komunikaciji - imaćeš je. daćeš svo vreme, svu energiju i sva sredstva koja su neophodna i - razumećeš (se.

ali ljudi, bojim se, retko, suviše retko, žele stvarno da komuniciraju. sve ovo između je ?

ubeđivanje
nabeđivanje
nalepšavanje
nadigravanje
preletanje
podsećanje
podučavanje
pažnje skretanje
...

n i j e







vishnja92 vishnja92 20:47 01.11.2009

Re: :

jasnoz, evo ti za ovo stomiliona preporuka, jutros sam isto to pisala-brisala.
cvet plavi, i sve :)
jasnaz jasnaz 21:05 01.11.2009

za višnju:

Kazezoze Kazezoze 21:47 01.11.2009

Komunikacija

Nekada i mala nepravilnost u rechenici mozhe izazvati nerazumevanje u komunikaciji. Mozhe totalno da izmeni njen smisao. Podsti me to na jednu staru sufi prichu...Naime, dva uchenika jednog velikog majstora shetali su vrtom oko kuce svog majstora. Njima je bilo dopushteno da tuda shetaju svaki dan, jutrom i navecher. Shetanje je bila vrsta meditacije, hodajuce meditacije - neshto nalik meditaciji u zenu. Noge trebaju kretnju, krv cirkulaciju - stoga i u zenu i u sufija se meditira nekoliko sati sedeci, a onda pocinjesh meditirati i hodajuci. No, meditacija se nastavlja, hodajuci ili sedeci. Unutrashnje stanje ostaje isto.
Obojica su bili pushaci (gori od Krugoline) i hteli su da pitaju majstora za dozvolu, pa su i odluchili:
“Sigurno ce odbiti, ali mi cemo ga ipak pitati. To ne izgleda kao svetogrdje da pushimo u
vrtu, necemo pushiti u njegovoj kuci.”
Sledeceg dana su se ponovo sreli u vrtu. Jedan od njih je bio besan jer je ovaj
drugi pushio i reche mu:
“Shta se dogodilo? Ja sam ga isto pitao ali je on kratko odbio i rekao
'ne', a ti pushish? Zar nisi mogao ustrajati u njegovoj naredbi?
On mu reche:
“Ali, on je meni rekao 'da'!
To je bilo nepravedno i prvi reche:
“Ja sada idem da ispitam odmah zashto je meni rekao - ne, a tebi - da.”
“Sachekaj trenutak. Reci mi shta si ga tachno upitao?”
“Shta sam pitao?Pitao sam ga jednostavno: “Da li mogu da pushim dok meditiram?” On je rekao 'ne' i
izgledao je vrlo ljut.”
Onaj drugi se poche smejati govoreci:
“Sad znam u chemu je stvar. Ja sam pitao:
“Mogu li meditirati dok pushim?” On mi je rekao: “Da”.
vishnja92 vishnja92 22:06 01.11.2009

Re: Komunikacija

:)))
MightyNora MightyNora 22:49 01.11.2009

Re: Komunikacija

“Shta sam pitao?Pitao sam ga jednostavno: “Da li mogu da pushim dok meditiram?” On je rekao 'ne' i
izgledao je vrlo ljut.”
Onaj drugi se poche smejati govoreci:
“Sad znam u chemu je stvar. Ja sam pitao:
“Mogu li meditirati dok pushim?” On mi je rekao: “Da”.


Hahahah, ekstra tacno je tako. Ukoliko stavis isti sadrzaj u drugaciji kontekst dobijes i drugo znacenje.

:)
MightyNora MightyNora 22:54 01.11.2009

Slazem se

ako želiš, ako stvarno želiš, ako znaš zbog čega si u nekoj komunikaciji - imaćeš je. daćeš svo vreme, svu energiju i sva sredstva koja su neophodna i - razumećeš (se.

ali ljudi, bojim se, retko, suviše retko, žele stvarno da komuniciraju. sve ovo između je ?

ubeđivanje
nabeđivanje
nalepšavanje
nadigravanje
preletanje
podsećanje
podučavanje
pažnje skretanje


Da slazem se u potpunosti. Veliki broj komunikacija nije nista drugo do presipanje iz supljeg u prazno. Ako nema zelje da se u komunikaciji postigne vise, onda se sagovornici takoreci sigurno nece razumeti.

I puno puta treba da se gleda iza onoga sto je receno - tacnije sta tacno taj neko ko nam nesto prica hoce da postigne time. Ljudi to ne rade iz neke preterano skrivene pobude, jednostavno, to su obrasci komunikacije koje oni smatraju korisnima, pokazali su im se kao valjani do sada, pa zasto bi ih i dalje menjali. Tehnicki, kako se vec kaze, da bi bili dobri u komunikaciji treba dva puta vise da slusamo a jednom da pricamo.

Zato su nam data dva uha i jedna usta.

:)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana