Društvo| Istorija| Kultura| Literatura| Nauka| Umetnost| Život

Ko je ona ?

Biljana 77 RSS / 04.11.2009. u 18:54

Srpska srednjovekovna istorija prilično je škrta sa podacima kada su u pitanju žene koje su je delimično oblikovale. Narodno, usmeno predanje je još škrtije i prilično neobjektivno.  U usmenoj tradiciji veoma je bilo živo,  (i lepo) sećanje na Oliveru, Lazarevu ćerku, udatu za Bajazita. Njena žrtva bila je za to vreme sasvim uobičajena i manje-više nije čak ni imala drugog izbora. Njena sudbina bila je na koncu nesrećna jer je i pored velikog uticaja koji je imala na odnose Imperije i Srbije, poštovanja u okruženju i nesumnjivo raskoši, podelila tešku sudbinu svog muža. No, ovo nije priča o Oliveri. Nije priča ni o Irini Kantakuzin, ženi Đurđa Brankovića, koju je predanje ovekovečilo u slici Proklete Jerine zarad čijeg hira se gradi velelepna tvrđava.

Ovo je priča o Mari Branković. Ko je Mara? Zašto je Marina sudbina zanimljiva? I još zanimljivije zašto je Marina sudbina zaboravljena i skrajnuta? Zašto o njoj ima više podataka na stranim jezicima, nego na našem? Da li se iko od vas seća da ju je ikad pomenuo neki profesor istorije, ma kad da ste je učili?

 

200px-Mara_Esfigmen.jpg

Mara je bila ćerka despota Đurđa Brankovića, poslednjeg značajnog vladara samostalne srednjovekovne Srbije. Izvori se spore oko toga da li joj je Irina bila majka ili maćeha. Njena sudbina stupa na veliku  istorijsku scenu onog trenutka kada biva ugovoren brak između nje i Murata II, turskog sultana. Mara u trenutku udaje ima oko 21 godinu, dok je sultan stariji, ima 31 i već ima sina naslednika, budućeg sultana Mehmeda II Osvajača. Marina uloga trebalo je da bude da obezbedi svojim brakom mir nesrećnoj despotovini, i  bila je plod diplomatskih napora njenog oca. Iako je ponegde istorija i za  to optužuje teško da je Irina imala išta sa ovim dogovorom. Marin miraz neprecizno je iznosio veći deo Srbije i kupovao mir njenom ocu u neko dogledno vreme, Brak je ugovoren 1433. a dve godine kasnije obavljeno je i venčanje. Vizantijski izvori govore da je sultan Maru voleo više od svoje prve žene jer je bila lepša u duši i telu, ali se ovome mora prići sa velikom rezervom. Naime, Mara je ostala u pravoslavnoj veri i po svemu sudeći brak između nje i Murata nikada nije bio konzumiran. Moglo bi se reći da je sa Marine strane to bio mudar potez jer bi se rađanjem još jednog pretendenta na otomanski presto našla okružena brojnim neprijateljima. Kako je inače živela pokušavajući da održi dobre odnose između osvajački nastrojenog muža i oca, sklonog pravljenju saveza protiv Turaka nije joj bila potrebna i neka unutardinastička zavrzlama. Odbijanje Đurđa da raskine savez sa Mađarima dovelo je do opsade Smedereva koja se okončala njegovim porazom 1439. Đurađ praktično nije snosio nikakve posledice. Marina mlađa braća su oslepljena nekoliko godina kasnije zbog navodnog kovanja zavere. Uprkos svim Marinim nastojanjima da spreči ove događaje sultan je bio neumoljiv. 1444. učestvovala je u pripremi novog ugovora između Đurđa i sultana. Iste godine, sultan se povukao sa vlasti i preneo je na Mehmeda koji je bio trinaestogodišnjak. Ljubav prema vinu prevladala je sve ambicije i sultan Murat umro je u blizini Adrijanopolja, odnosno Jedrena, 1451. u nepunih 47 godina. Marin život praktično je tek bio počeo.

Mehmed II Osvajač ostao je bez majke dve godine ranije. Maru je poznavao čitavog života i ona je za njega sada bila majka. Značaj njenog položaja i uticaja koji je imala može se sagledati iz titule Valide Sultan, sultanova majka i činjenice da je u islamskoj tradiciji pravo majke, Božije pravo. Mara nije bila Valide Sultan ali je bila next best thing. Međutim Mara je želela da se vrati u svoju zemlju. Ispraćena je uz pohvale i bogate poklone. Despina Hatun, Mara Hatun vraćala se kući. Nije ni znala da je postala veoma slavna. Nije bilo puno hrišćanskih plemkinja koje su se vratile iz harema. Zvali su je amerisa, emirova udovica ili sultanija (pogrešno misleći da je to naziv za sultanovu ženu), imperatrix za one kojima je latinski bio bliži od turskog. Njena bliskost sa Mehmedom postajala je moćno oružje u diplomatskim igrama. Srpski dvor je rodbinskim vezama bio povezan sa najvišim vizantijskim, bugarskim, ugarskim i dalje zapadno-evropskim dvorovima. Mara je bila veliki ulog. Stoga je Đurađ počeo da traži pogodnog muža. Stigao je predlog koji bi u nekim drugim vremenima bio čast koja se ne odbija. Kao potencijalni suprug Muratovoj udovici ponuđen je Konstantin XI Dragaš Paleolog. Poslednji (kako će se ubrzo ispostaviti) car Vizantijskog carstva nije bio ni najmanje primamljiva ponuda. Dve prethodne žene umrle su mu veoma mlade i bez dece, carstvo se smanjivalo brzinom svetlosti, budućnost je izgledala sumorno. Mara bi svakako ušla u istoriju kao jedina žena koja je bila udata za turskog sultana i hrišćanskog cara. Niko nije računao sa jednom opcijom: Mara nije imala nameru da se ponovo udaje. Imala je već preko 35 godina i iza sebe život i brak ispunjen balansiranjem između političkih težnji porodice iz koje je potekla i one u koju se udala. Znala je da bi njen brak sa Konstantinom bio samo politički pakt za neki vrstu prinude nad Mehmedom, ali i paravan za očeve ambiciozne ideje. Uporno je odbijala bilo kakve ideje o udaji za bilo koga, pri tom uspevajući da ne pribegne gotovo jednom načinu srednjovekovnih plemkinja da izbegnu neželjeni brak, zamonašenju. Mara je prosto želela da živi svetovni život okružena porodicom. Zamonašenje bi značilo odreći se svih veza i uživanja ovog sveta ili živeti jednim potpuno licemernim životom. Mara nije želela ni jedno ni drugo. To dosta govori ne samo o čvrstini njenog karaktera i iskazanoj samosvesti neobičnoj za žene tog doba, već i o izvesnim moralnim načelima. Pouzdano se zna da je odbila još jednu bračnu ponudu. Nesuđeni mladoženja bio je češki plemić Jovan Jiskra, koji je došao u Srbiju da se bori protiv Turaka. Maru očigledno nisu fascinirale njegove avanturističke sklonosti, a negde je verovatno znala da sudbina srpske borbe protiv Turaka nije nimalo svetla. Mehmed je u to vreme bio već Mehmed Osvajač, gospodar Carigrada. Vizantijsko carstvo više nije postojalo.

1457. nekoliko meseci posle Đurđa, umrla je i Irina i Mara je znala da je vreme da napusti Srbiju. Najmlađi brat Lazar bio je veoma vlastoljubiv i nemilosrdan. Mara i oslepljeni Grgur su uhvaćeni i silom vraćeni u Smederevo. Svesna da je posle Vizantije, Srbija sledeća na spisku Mehmedovih osvajačkih pohoda, Mara je zatražila zaštitu do Mehmeda. Srbija je prepuštena svojoj sudbini. Smederevo je palo 1459. godinu  dana pošto je Lazar umro. Stefan je pobegao u Mađarsku, a Grgur se zamonašio i ubrzo i umro.

Mara je ostatak života provela na poklonjenom imanju u Ježevu, na putu od Sera ka Svetoj Gori. Mehmed je nije zaboravio, Naprotiv. Dobila je od njega na poklon manastir Sv. Sofije u Solunu sa svim prihodima. U dokumentima on je naziva: moja majka despina Hatun, amerisa, hrišćanska plemkinja. Na svom imanju okružila se izbeglicama iz Srbije, plemstvom i monasima, a pridružila joj se i starija sestra Katarina Kantakuzin, udovica bogatog i plemenitog celjskog grofa, Ulriha. Evropski poslanici na putu ka Mehmedu i Porti svraćali su kod Mare po savet za ophođenje sa sultanom. Oni su je nazivali: madregna del Imperador ili marengo del gran Turco. Održavale su diplomatske, poslovne, porodične i prijateljske veze sa Dubrovnikom, Venecijom, Carigradom. Bile su u srodstvu sa velikom brojem vladarskih porodica po Evropi. Pomagale su hrišćane u Otomanskom carstvu i posredovale u pregovorima u ratu između Mletačke Republike i Turske. 1471. Mara je lično pratila mletačkog poklisara koji je išao na Portu da pregovara sa sultanom. Imala je veliki utacaj na izbor crkvenih velikodostojnika u Carigradu pokušavajući da spreči da na položaje podmićivanjem dođu nedostojni. Zabeleženo je da je, čuvši da je neki sveštenik kupio mesto carigradskog patrijarha za  2000 dukata, Mara pošla iz Ježeva sa svojih 2 000 dukata ne bi li sultan oterao bogohulnika i postavio nekog dostojnijeg.  Sultan je odbio da primi novac (nerado, doduše) i ovlastio je da uradi šta joj je zadovoljstvo. Marin izabranik za mesto patrijarha, skorman  čovek i monah nije opstao dugo na toj poziciji, a praksa trgovine tim mestom nastavila se i dalje. Mara je još jednom  nekoliko godina kasnije uspela da dovede svog čoveka na to mesto, što pokazuje znatan uticaj koji je imala na Mehmeda, bar u stvarima koje su se ticale njegovih pravoslavnih podanika. Mara je doživela za to vreme duboku straost od preko sedamdeset godina. Svog posinka Mehemeda nadživela je za šest godina i uživala poštovanje i zaštitu i njegovog sina Bajazita II.

Mogla sam nasloviti ovaj post i Prva moderna Srpkinja, ali nisam želela da zvuči previše ambiciozno. Iskreno smatram da Mara Branković suštinski jeste jedna moderna, samosvojna žena koja se oduprla kako tiraniji običaja, tako i pritiscima porodice i okruženja. Živela je život koji je sama izabrala. Taj život sa aspekta popularne istorje nije zanimljiv. Nije bila ničija ljubavnica, nije podizala pobune, nije bila žrtva velike nesreće... Sa aspekta usmenog predanja Mara nije bila interesantna jer se nije uklapala u koncepte vernih ljuba, brižnih majki, svetica i mučenica. Ona nije bila ništa od toga. A opet objektivni značaj njene sudbine daleko nadmašuje mnoge. No, ono što je mene privuklo bila je pre svega ličnost koja se razotkrila u njenim odlukama. Ličnost i karakter kakav se i danas kada su izbori mnogo lakši, teško pronalazi. Mara je odlučivala o svojoj sudbini u mnogo većoj meri nego što će žene odlučivati još dugo, dugo posle nje. Kod nas je zaboravljena. Nema pesama o plemenitoj gospi, Mari. Ne pominje se u istorijskim udžbenicima, teško je naći i popularnoj literaturi i na internetu. Ja sam se sa njom srela u knjizi Donalda Nikola Vizantijske plemkinje. U pretragama sam naišla i na naslov Mara Branković – carica u vrtologu istorije, Vojislave Latković. U Ježevu (danas Nigrita) stoje ostaci srednjovekovnih zidina među kojima i Kula gospođe Mare. I to je sve.

Kada bih snimala film o Mari Branković dala bih Mirjani Karanović da je igra.



Komentari (195)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

omega68 omega68 23:53 04.11.2009

Re: prelepo!

još samo ovo i neću više da trolujem
Tek onda ima da se zapetljamo u višak informacija, i sopstvenu mitomaniju. Izuzimam ljude koji bi se ozbiljno bavili proučavanjem tih arhiva.

naravno da bi se ozbiljni ljudi bavili.Šta fali ako se DOKAŽU neke stvari i to prestanu da budu mitovi, nego postanu istorijske činjenice?
Samo bi se izbili argumenti onima koji vole da pišu kako smo mi mitomani i koji pišu o tome kako se zaradi za pljesku( a da se ne lože drugari )
To i nije neka šteta, složićemo se
Biljana 77 Biljana 77 23:59 04.11.2009

Re: prelepo!

naravno da bi se ozbiljni ljudi bavili
A posle neozbiljni (i zlonamerni) to koristili za manipulaciju nad mitovima sklonom narodu. Nemoj pogrešno da shvatiš, nemam ja ništa protiv ozbiljnog naučnog rada kojim bi se rasvetlile neke činjenice iz prošlosti, ali imam ozbiljan problem sa opsednutošću ovog naroda jednom vrlo površnom, populističkom i mitomanskom istorijom. Koliko Srba zna da je poslednji vizantijski car bio sin Jelene Dragaš, ćerke Konstantina Dragaša, srpskog velikodostojnika?
scabies scabies 00:04 05.11.2009

Re: prelepo!

Koliko Srba zna da je poslednji vizantijski car bio sin Jelene Dragaš, ćerke Konstantina Dragaša, srpskog velikodostojnika?
Ne znam da li smemo tako... Tom logikom bi došli do podataka čiji su sve sinovi bili srpski vladari
Biljana 77 Biljana 77 00:13 05.11.2009

Re: prelepo!

Ne znam da li smemo tako... Tom logikom bi došli do podataka čiji su sve sinovi bili srpski vladari

Nije uopšte poenta u tome. To je bio samo primer našeg površnog poznavanja istorije koje je takvo da se činjenice gube u moru opštih mesta, velikih ideja i sl. A srpski vladari bili su sinovi vizantijskih, bugarskih, mletačkih, francuskih ... princeza.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 01:05 05.11.2009

Re: prelepo!

omega68
Mi imamo rupu kada se govori o 17. i 18. veku.

Не верујем да си у праву. Уосталом, о једној таквој "рупи" сам и писао. Друга је ствар што се ти периоди не доживљавају као "природни" део наше историје. Мислећи да у њима нисмо имали ни слободу ни власт, мислимо као да тада нисмо ни постојали. Варка.
maksa83 maksa83 05:07 05.11.2009

Re: prelepo!

Koliko Srba zna da je poslednji vizantijski car bio sin Jelene Dragaš, ćerke Konstantina Dragaša, srpskog velikodostojnika?

Ja to nisam znao, ali znam kako bi izgledala podela uloga u eventualnom filmu:

- Konstantin Dragaš: Danny De Vito, a ako je on sprečen onda Wesley Snipes (uz neke minimalne modifikacije scenarija). Ako se ispostavi da je Konstantin bio malo pritup/blentav onda može i Keanu Reeves.
- Jelena Dragaš: je l' treba da kažem?

Ako bi se pravila serija onda bih uzeo kompletan crew iz Sopranosa + naravno zna se ko.

P.S. Neću više, obećavam. O-be-ća-vam.
niccolo niccolo 07:50 05.11.2009

Re: prelepo!

Ja to nisam znao, ali znam kako bi izgledala podela uloga u eventualnom filmu:

A koga bi igrala Grace Park?
taube taube 22:30 04.11.2009

hladno si mogla

da post nazoveš PRVA MODERNA SRPKINJA, to bi baš bilo domišljato i origanalno jer....
živela je život koji je sama izabrala
oduprla se tiraniji običaja i pritiscima porodice i okruženja
i to još u poznom srednjem veku kada je to bilo n e z a m i s l i v o
ako ona nije prva moderna srpkinja ja onda ne znam ko jeste
sve karakteristike modernosti su koncentrisane u njenom delu i samosvojnoj ličnosti
i, da mogla bi to mirjana karanović da odigra, vrlo lako
žao mi je što nema više filmova na temu srpskog srednjeg veka, imamo sam filmove ' boj na kosovu ' i ' dorotej ' koliko ja znam i to je to a koliko ima partizanskih filmova, da te glava zaboli
zamislite vi sad ovo, kakva smo mi to država čiji filmski umetnici nisu snimili film o njenom osnivaču - stefanu nemanji a njega bi mogao da odigra svetozar cvetković, pa film o kralju milutinu, pa o stefanu dečanskom, gde su? prebogatu prošlost imamo, svaki drugi narod bi snimao filmove, jedva bi čekao da ih snima a mi ništa
Biljana 77 Biljana 77 23:04 04.11.2009

Re: hladno si mogla

Taube, štuca ti blog, dupliraju se komentari pa vežbam dugme obriši svako malo. Taman da ne postrada nedužni libkonz. A što se filmova tiče, imamo materijala i glumaca kao i svi drugi narodi, ali izgleda nema interesovanja ili para ili oba. Snimiti istorijski film je sigurno dosta skupo kad se uzme u obzir kostimografija, lokacije, specijalni efekti, brojni statisti..
libkonz libkonz 23:50 04.11.2009

Re: hladno si mogla

Taman da ne postrada nedužni libkonz.

ma slobodno, ionako trenutno kod nikog nisam banovan. to k'o da nisam na blogu, baš neki čudan osećaj.
Biljana 77 Biljana 77 23:53 04.11.2009

Re: hladno si mogla

kod nikog nisam banovan
Bićeš, bićeš.
Posle ispada da samo Stošića peglam za pravopis&gramatiku.
miloradkakmar miloradkakmar 23:24 04.11.2009

Ni

ja nisam čuo za Maru, ali to je nebitrno za ovu predivnu priču i naše upoznavanje.
Srpski dvor je rodbinskim vezama bio povezan sa najvišim vizantijskim, bugarskim, ugarskim i dalje zapadno-evropskim dvorovima.

Da ne aktuelizujem , međutim morao sam ovo da izdvojim. Palo mi na pamet : gde te veze nestadoše ?
Biljana 77 Biljana 77 23:27 04.11.2009

Re: Ni

gde te veze nestadoše

Tamo gde i srpski dvor.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 00:47 05.11.2009

Породична фотографија (Есфигменска повеља)



У светогорском манастиру Есфигмену чува се повеља деспота Ђурађа Бранковића из 1429. године. У њој се налази и приказ, „слика“ деспотове породице. У горњем делу минијатуре су син Гргур, деспот Ђурађ, деспотица Јерина и кћи Мара; у доњем су остала деца: Стефан, Кантакузина и Лазар. На жалост, немам преснимак минијатуре, тако да оно што видите јесте црно-бели цртеж Драгомира Тодоровића рађен по оригиналу. (EDIT: У међувремену ипак сам нашао и колор-снимак, горе десно.) Његова основна позадина је златна, а боје одеће насликаних прилично су живе. Сама Мара има сиво плаву доњу хаљину и црвен плашт; у левој руци држи вероватно цвет. Приказ принчева са соколима сасвим је западњачког манира, како каже Светозар Радојчић у књизи Српски владари у средњем веку; „соко је атрибут западног феудалца“. Тиме се, поред доминантних црта византијског сликарства, очитава и утицај и духовна блискост Запада.

Иначе, сама минијатура висока је 82 cm. Натписи на њој писани су црвеном бојом, а приказана архитектура, опет по узору на западњачки стил, ипак је само фантастичног карактера. Деспот у десној руци држи крст, а у левој белу акакију, једну од владарских инсигнија. Јерина у десној руци држи жезло, док су принчеви насликани са богато украшеним мачевима.

Сасвим по обичајима оног времена, само су Срби племенитог рода остали и ликовно забележени; они остали своје „породичне фотографије“ немају.


Biljana 77 Biljana 77 15:20 05.11.2009

Re: Породична фотографија

Hvala za ovaj dodatak iz istorije umetnosti.
Biljana 77 Biljana 77 19:34 05.11.2009

Re: Породична фотографија

у доњем су остала деца: Стефан, Кантакузина и Лазар.
Kantakuzina je, u tekstu pomenuta, Katarina, koja je iz nekih razloga u mnogim spisima ostala zabeležena pod varijacijom devojačkog prezimena majke.
Blade Runner Blade Runner 04:42 05.11.2009

Zvanična istorija

je muška istorija. Mara i slične ženske sive eminencije su uvek postojale i postoje i danas. Malo njih je ušlo u zvaničnu popularnu istoriju i verovatno su poznate samo istoričarima. Drago mi je da sam za Maru saznao iz ovako nadahnutog teksta.
Biljana 77 Biljana 77 15:22 05.11.2009

Re: Zvanična istorija

Pleasure is mine.
teodorakaze teodorakaze 07:37 05.11.2009

...

Odlican tekst. Uopste ne treba da se romansira - ja procitala u dahu. Nisu ti dzaba dali dugmice
Biljana 77 Biljana 77 15:24 05.11.2009

Re: ...

Uopste ne treba da se romansira
Teško da bi se i moglo romansirati, a da se potpuno ne izgubi karakter ovakav kakav je (ili bar ja mislim da je bio).
marco_de.manccini marco_de.manccini 08:32 05.11.2009

Хеј, Биљо,

а да ти ниси, можда, завршила књижевност? Општа кљижевност и теорија књижевности или тако нешто.

Честитке за текст, честитке и за дугмиће. Мара их је све прешла. И сахранила.

Ја сам нешто био одсутан, али претекох.
Biljana 77 Biljana 77 15:28 05.11.2009

Re: Хеј, Биљо,

Ја сам нешто био одсутан, али претекох.
Malko smo se zabrinuli. Ja sam već mislila da si obuzet lepotom onog cveća odustao od prednosti modernog tehničko-tehnološkog napretka i otišao da budeš Amiš.
biba77 biba77 09:43 05.11.2009

zene, gace, zene!

Hvala Biljo za text!
Cim malo zagrebes po "zenskom pitanju" odmah te optuze za feminizam. A onda se zene brze bolje pokunje pa pocnu da se izvinjavaju.."ne bih da zvucim feministicki..." To samo pokazuje koliko je veliki nas otpor da se (samo) razgovara o "Zeni" a kamoli da se zapocinju neke ne daj boze rodne studije.... Znaci Biljo pocesala si tamo gde svrbi, nastavi!
Ja se slazem sa tobom za Miru K, ali vidim tu i odlicnu Isabelle Hupert.
Sto se filma tice, ne bi me interesovalo da ga pogledam, narocito ne u nasoj produkciji (ne verujem u re-enactment filove) ali bih knjigu sa uzivanjem "konzumirala", pa ako je jos iz tvog pera (tastature)...
I jos samo malo da proseromudim : sto se Dece i Istorije tice, stava sam da oni NE PRIPADAJU NIKOME, nesto kao intelektualna svojina, iliti pripadaju svima, a najvise sebi. Na nama je samo da preuzmemo odgovornost za njih i da im se otvorimo. Znaci to nasa istorija, srpska istorija, moze da se okaci macku o rep (volim ovu sliku, macak sa transparentom na repu=), verovanje u Veliku Srpsku Istoriju vise otkriva nas kompleks nize vrednosti nego neko nase nauceno istorijsko iskustvo, koje je jos specificno. Svako ima pravo da crpi znanje i ideje odakle hoce.
Zato je hvale vredan svaki pokusaj da se neki dogadjaj, licnost, istrgnu iz dominantnog(celicnog) stiska mizogine (svetsko)istorijske interpretacije.
Samo napred i bez pardona!.
p.s. jedan od dirljivih pokreta za zensku i ljudsku emancipaciju iz novije (srpske?) istorije je i AFZ, al cik probaj nesto da zucnes o tome (i zene bi te se odrekle). To iskustvo stoji za nas prekriveno tisinom, prasinom, i (muskom) tastinom, a u svetu, levicarke pisu doktorske teze na ovu temu, odusevljavaju se "nasim" AFZ i uce, uce, kako rece jedan od Vladimira. To je istorija koja vise ne pripada "NAMA", odbacili smo je, ali pripada svima otvorenog srca i pameti!
Ajde uzdravlje i srecno u daljem radu! Hvala na paznji i dovidjenja
maca22 maca22 14:47 05.11.2009

Re: zene, gace, zene!

Evo ja baš hoću da zvučim feminisitički, i preporuka Bibi77.

I hvala za priču Biljana.
Biljana 77 Biljana 77 15:40 05.11.2009

Re: zene, gace, zene!

ne bih da zvucim feministicki...
Suštinski i ne bih, zato što mislim da je feminizam u ovom, današnjem, modernom, potrošačkom društvu jedna prevaziđena i potrošena ideja. Mara je bila feministkinja mnogo više nego što sam ja pišući o njoj. O ideji feminizma i njegovim pojavnim oblicima u Srbiji mogli bismo natenane na nekom sledećem blogu. Ja sa feminizmom imam problem kao i sa svim ostalim -izmima.. previše generalizacije.
AFŽ je nesumnjivo bio veoma značajan, ali mi se odričemo prošlosti veoma lako... kao što su se pripadnice tog pokreta olako odrekle svojih prethodnica, beogradskih gospođa i gospođica koje su se obrazovale i gradile položaj žene koji je kasnije iznedrio te žene revolucionare.
Nego, ukoliko nick biba77 pripada onoj kojoj mislim da pripada moj put u pakao je osiguran jer sam još jednu dušu navela da se registruje na blog.
Tim povodom bibo, srećan rođendan!

Evo ja baš hoću da zvučim feminisitički, i preporuka Bibi77
Tačno sam znala ko će da je podrži. I ne mislim time ništa loše. Naprotiv!
Dragan Pavlicevic Dragan Pavlicevic 13:06 05.11.2009

Super tekst!

stvarno super tekst...nego mene zanima odakle informacije za ovo ?

po svemu sudeći brak između nje i Murata nikada nije bio konzumiran.
Biljana 77 Biljana 77 15:44 05.11.2009

Re: Super tekst!

odakle informacije za ovo

Iz savremenih istorijski izvora, gore navedeni Doukas... Naravno, to je jedna od stvari gde nam ni jedan izvor ne može biti dovoljno pouzdan.
pape92 pape92 14:29 05.11.2009

sakrivena

Nije srpska istorija toliko nepoznata, koliko je sakrivena po knjigama koje malo ko čita. Popularisana je samo epska, dakle neminovno iskrivljena slika, ili je sasvim zataškavana. Čovek mora da bude istoričar, ili da ima brata istoričara, što je i moj slučaj, da bi se zainteresovao za da je nazovem tako, pravu priču, tačnije kompletnu priču koja jedino daje pravi utisak o vremenu i ljudima. Ovo važi i za najznačajnije ličnosti, poput Karađorđa (e, o njemu bih voleo da vidim film u stilu naprimer Koksovog Walker-a).
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 15:02 05.11.2009

Re: sakrivena

Шта би се тек нашло ту, Папе, из ближе будућности. Ових дана читао сам историјске списе о краљевској влади у доба Другог светског рата. Ко не зна, помислио би ко зна каква се ту политика водила, а, у ствари, честе смене влада најпре су биле узроковане њиховом односу према краљевој жељи да се ожени за време рата: ако си га у томе подржавао, био си му добар; ако не, гледао је да те смени. Други узрок нестабилности ондашњих влада били су односи између Срба и Хрвата у њима. Мање је познато да је пред само избијање рата ионако јака аутономија бановине Хрватске била још више оснажена, договором да јој се под управу да жандармерија и судство. Тај разградилачки процес би се без сумње, у нормалним околностима, и даље снажио да није било доласка комунистичке власти и подршке коју су јој дали савезници, где се Југославија имала задржати у старим границама и са истом структуром. Хоћу рећи, да би се оно што се одиграло деведесетих одиграло и далеко пре да није било те историјске цезуре, Другог светског рата, после које су процеси започети са нових почетних позиција.

Ето, ово пише у код мене скривеним књигама.
Dragan Pavlicevic Dragan Pavlicevic 15:09 05.11.2009

Re: sakrivena

Хоћу рећи, да би се оно што се одиграло деведесетих одиграло и далеко пре


pa da...ili kasnije, da su reformatori uspeli ili sile podrzale jugu...kako god, bilo je neizbezno...
pape92 pape92 15:44 05.11.2009

Re: sakrivena

To je meni najinteresantniji istorijski period, između dva rata. Ovo sam za kralja Petra II ženidbu čuo, odnosno čitao o tome (sa stanovišta politike koje je jedino bitno kad su u pitanju kraljevske ženidbe, inače izvoli pa abdiciraj, suludu).
Neposredno pred rat je srpska strana ponudila hrvatskoj autonomiju koju pominješ, a zauzvrat su se Hrvati vratili u parlament i legalni politički život Jugoslavije nakon 11 godina (napamet) odsustva. Ovaj politički proces bi se pre mogao okarakterisati kao pozitivan nego kao negativan. Država je išla u pravcu decentralizacije, a možda i raspada, ali možda i ne, ukoliko bi Jugoslavija ostala čvrsto stegnuta stabilnom političkom situacijom u Evropi, ili preživela rat bez ulaska u njega. I taj raspad bi možda bio drugačiji...u istoriji, u svakom slučaju, nema špekulisanja tipa a šta bi bilo da nije bilo II svetskog rata i slično, ma koliko te špekulacije bile zanimljive. Ono što se može oceniti to je koliko je određeni potez bio dobar u svetlu onoga što se moglo u to vreme predvideti i ciljeva koji su određenom politikom zadati. Teško je bilo predvideti Jaltu 1941. u vreme aktuelnosti pakta Hitler - Staljin...ali da ne trolujemo toliko lep blog o Mari Branković.
Biljana 77 Biljana 77 15:51 05.11.2009

Re: sakrivena

ali da ne trolujemo toliko lep blog o Mari Branković.

Sasvim je u redu. Blog bez trola, kao selo bez crkve (ili žena bez dupeta, šta je kome volja).
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 16:11 05.11.2009

Re: sakrivena

Пошто нам је Биљана дала одобрење, само да кратко завршим покренуто: ни ја, Папе, као ни ти нисам склон да размишљам у оквирима, како је то неко рекао, ирационалног кондиционала: шта би било кад би било... Али склон сам да размишљам пратећи путању историјских процеса. Оно о чему смо, овде, ти и ја напоменули две-три реченице, јесте историјски процес, а не неко махнито сударање историјских билијарских кугли на столу, где се не зна где ће која завршити. Е, па сад, колико смо ми способни да разазнамо шта је стварно историјски процес , а шта је случајни усуд историјског тренутка, то је већ друга ствар.

Биљана:

Тхе енд.
pape92 pape92 17:23 05.11.2009

Re: sakrivena

Polemika je zamirisala tragom one o opravdanosti Jugoslavije i neminovnosti njenog raspada, što je otvaranje vrata za kao ruka dugačku nisku komentara, zato sam bio protiv daljeg trolovanja. Inače to jeste zanimljiva tema. Ustvari sam se ponovo javio da izvadim fleke što se nisam setio cvetića za Bilju.
mala.olja mala.olja 14:49 05.11.2009

stvarno nisam cepidlaka

"]Srpska srednjevekovna istorija"......

"[...što pokazuje znatan uticaj koji je imala na Mehmeda..."

samo sam morala da reagujem na ove greske u tekstu bas zbog tvog zvanja

"Ja sam dipl. filolog opšte književnosti i teorije književnosti, vlasnik najduže titule na beogradskom univerzitetu, drago mi je....."
Potpuno verujem da znas da je srednjOvekovno i znacajan (u ovom kontekstu, a ne znatan). ali, posto mi je lektura profesija, morala sam da izreagujem.
Inace, ja sam dipl. prof. srpske knjizevnosti i srpskog jezika
I znam da na blogu ne mora da se postuje bas sve, ali, posto ti je tekst vrlo literalan, morala sam da intervenisem STVARNO bez lose namere.
A za Maru ne bih Miru K, pre bih Tanju Boskovic, ali onda bi bilo nemoguce da se nisu "konzumirali", suvise je ona veliki izazov
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 15:09 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

mala.olja
"]Srpska srednjevekovna istorija"......

"[...što pokazuje znatan uticaj koji je imala na Mehmeda..."

samo sam morala da reagujem na ove greske u tekstu bas zbog tvog zvanja

"Ja sam dipl. filolog opšte književnosti i teorije književnosti, vlasnik najduže titule na beogradskom univerzitetu, drago mi je....."
Potpuno verujem da znas da je srednjOvekovno i znacajan (u ovom kontekstu, a ne znatan). ali, posto mi je lektura profesija, morala sam da izreagujem.
Inace, ja sam dipl. prof. srpske knjizevnosti i srpskog jezika
I znam da na blogu ne mora da se postuje bas sve, ali, posto ti je tekst vrlo literalan, morala sam da intervenisem STVARNO bez lose namere.
A za Maru ne bih Miru K, pre bih Tanju Boskovic, ali onda bi bilo nemoguce da se nisu "konzumirali", suvise je ona veliki izazov

Мала Оља, пре него што, као лектор, почнеш да исправљаш друге, добронамерно саветујем да и себе помало преконтролишеш: izreagujem, literalan?! Необичан језик.... И можда, кад си већ професор српске књижевности, да пишеш српском латиницом или ћирилицом, све са надсловним знацима кад треба?

Не бих ни ја реаговао, него морао сам, због твоје професије ;-)
mirelarado mirelarado 15:18 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

mala.olja
...izreagujem...


Oдиста леп српски глагол, нарочито га краси префикс из-. Шта би требало да значи?
mala.olja mala.olja 15:22 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

ooooooooooppps, jooooj, videh, shvatih, postideh se...

Brzina kucanja a bez kontrolnog citanja..
Mada i dalje stojim iza svojih sugestija
Biljana 77 Biljana 77 16:00 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

Hvala na sugestijama. Srednjevekovni i sama izbegavam, tako da ću ispraviti u tekstu, mada nisam sigurna da je neispravno. A znatan ću ipak zadržati jer je upotrebljeno u smislu veliki, a ne važan (što mi je ipak bliže značenju predloženog značajan). A Tanja mi je previše raskošna, nekako je ne vidim u ovoj ulozi.
NNN NNN 16:02 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

Ćuti, bilo je i grđih grešaka, na svu sreću izsugerisao sam joj da ih ispravi
U svakom slučaju hvala na javki
mala.olja mala.olja 16:12 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

Definitivno neispravno.
"Srednje samo kad oznacava stepen ili kolicinu tj. tamo gde se moze javiti i nisko i visoko..."
kaze cika Klajn u recniku
Ako si mislila na veliki onda je u redu da ostavis znatan, mada iz tvog teksta shvatam da je ona imala i veliki i vazan uticaj..
Bas zbog svoje raskosi sam pomislila naTanju jer sam Maru dozivela kao vrlo mocnu..
Plivati tako kao ona u TO vreme je impresivno. A mozda i zbog Mirinih uloga stalno imam neku asocijaciju na nju kao na "mucenu srpsku zenu" pa mi se zato ne uklapa.
mala.olja mala.olja 16:17 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

hvala i tebi na podrsci jer sam stvarno bila dobronamerna posto je tekst zaista lep.

Naravno da ne bih ispravljala nekog u samom blogovanjskom cit-cetovanju, ali sam popila kritike cak i do toga sto ne pisem cirilicom.
Pa i pisem, samo sto sad kucam

Inace, jako volim da vas citam oboje, a ja za sada samo citam i ponekad komentarisem...
mirelarado mirelarado 16:24 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

mala.olja
Definitivno neispravno.
"Srednje samo kad oznacava stepen ili kolicinu tj. tamo gde se moze javiti i nisko i visoko..."
kaze cika Klajn u recniku


Пише и у Правопису српскога језика. Само, добронамерне исправке оваквих, ситних омашки шаљу се ПП-ом, барем тако ја мислим и чиним, када је реч о мојој струци.

ЕДИТ: Предраг ти је напоменуо да би било пожељно да користиш српску латиницу или ћирилицу. Мислио је на дијакритике, а не на писмо.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 16:27 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

mirelarado
Само, добронамерне исправке оваквих, ситних омашки шаљу се ПП-ом, барем тако ја мислим и чиним, када је реч о мојој струци.

Што јес' јес', мени си тако слала...

EDIT: Jako važna osobina lektora jeste da ume pažljivo i sa razumevanjem čitati tekstove pred njim.
mirelarado mirelarado 17:37 05.11.2009

Re: Цепидлака

Predrag Brajovic
Што јес' јес', мени си тако слала...


Немогуће. Не сећам се...


marco_de.manccini marco_de.manccini 18:00 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

ма сад ће бити весело, укинуше опцију измени за коментаре, па све те приватне поруке којима ме непрестано затрпавају мирела, биља, вишња и предраг и у којима ми поправљају правопис ће бити узалудне.

ЕДИТ. немам појма шта причам, ено опције, жива и здрава, прекинуо сам викодин јуче (од 10 дневно на 0) па ми се сад привиђају ствари.
Biljana 77 Biljana 77 18:07 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

укинуше опцију измени за коментаре

Samo za potpalublje. Koliko vidim na svom primeru, opcija radi i dalje.
mala.olja mala.olja 18:22 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

mirelarado,

Još nisam spoznala sve opcije koje postoje na blogu i da li je ok da nekom pišem PP ili ne..
U svakom slučaju, malo mi je neobično tvoje zastupanje i Biljane77 i Predraga Brajovića pa ne znam šta da mislim.
Drago mi je što se sama Biljana javila na moj komentar i shvatila ga na pravi način.
A tvoje namere mi nisu baš jasne.
Nekako kao da me sve vreme "učiš pameti"....ne razumem.
marco_de.manccini marco_de.manccini 18:33 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

Drago mi je što se sama Biljana javila na moj komentar i shvatila ga na pravi način.
A tvoje namere mi nisu baš jasne.

Оља, схвати и ти Мирелине намере на прави начин. Поправљај грешке људима, када нађеш за сходно, преко приватних порука. Коришћење приватних порука у правој мери и у праве сврхе уме да буде веома корисно.
Biljana 77 Biljana 77 18:34 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

Nema loših namera ni sa čije strane. Kod mene na blog dolazi samo fin svet. Ponekad se mi (koji stalno međusobno posećujemo blogove) ponašamo zaštitnički jedni prema drugima pa to može da deluje neprijateljski prema nekome. Ali, nije.
mala.olja mala.olja 18:35 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka


marco_de.manccini


Ok, dogovoreno!
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 18:41 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

mala.olja
mirelarado,...
Nekako kao da me sve vreme "učiš pameti"....ne razumem.

<кад не могу да одолим>
Ма да, некако као да све време студентима држи предавање...

Мала Оља, идемо даље, пусти ову расправу и рачунај да су сви овде били добронамерни, па чак и ја. Такође покушај да видиш с киме си се и о чему расправљала, и добро прочитај оно што си написала и шта ти је одговорено.
mala.olja mala.olja 18:44 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

Biljana,
Razumem ja to, ali sam na samom početku naglasila da mi namera nije loša što si ti shvatila na pravi način i u tom smislu mi nije Mirela najjasnija..
Ali, nije važno, ne bih se više vrtela oko ove teme.
Možda i bih, ali mi sin ne dozvoljava. Odoh da pravim avione, crtam cvetiće i ostale roditeljske rabote
scabies scabies 18:49 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

Мала Оља, идемо даље, пусти ову расправу и рачунај да су сви овде били добронамерни, па чак и ја.
Ja ću da ti pomognem - kobna greška je bila to što si rekla da si završila književnost. Ja sam ipak mudro postupila što ne rekoh da sam završila književnost. Mada, kad malo bolje razmislim, što bih to i govorila kad nisam završila književnost...
Neisqsno si postupila, ovde je (po mojoj proceni) 30% blogera sa književnosti
Biljana 77 Biljana 77 18:56 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

Mada, kad malo bolje razmislim, što bih to i govorila kad nisam završila književnost...

Tek sad si sumnjiva preko svake mere.
mala.olja mala.olja 18:58 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

Ja ću da ti pomognem - kobna greška je bila to što si rekla da si završila književnost. Ja sam ipak mudro postupila što ne rekoh da sam završila književnost. Mada, kad malo bolje razmislim, što bih to i govorila kad nisam završila književnost...
Neisqsno si postupila, ovde je (po mojoj proceni) 30% blogera sa književnosti


Što nas ne amnestira od grešaka Ali to nisam navela u smislu da sam mnogo pametna već u cilju ličnog predstavljanja.
Na kraju krajeva svi imaju pravo na svoje mišljenje i kako je ko nešto od ove diskusije shvatio je njegova stvar.

I Predraže,
Puštam raspravu i ne želim da verujem da je do nje uopšte i došlo.
mirelarado mirelarado 19:20 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

mala.olja
Biljana,
Razumem ja to, ali sam na samom početku naglasila da mi namera nije loša što si ti shvatila na pravi način i u tom smislu mi nije Mirela najjasnija..


Надам се да сам ти мало јаснија после Биљаниног, Марковог и Предраговог објашњења (мало су они, за промену, заступали мене).

Да будем сасвим јасна: крајње сам добронамерна у свему на шта сам ти указала. Е сад, то што делује као да попујем, онако професорски... не обраћај пажњу.
crossover crossover 19:59 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

scabies
ovde je (po mojoj proceni) 30% blogera sa književnosti

Јао, не помињи! Кад видим неког од њих да се шуња овуда, мене стра’ да писнем. Чак и кад нешто напишем сто пута проверавам шта сам урадио и што више контролишем изгледа ми све погрешније. А недајбоже да мој коментар стоји уз неки од њихових, ни слова ми бре нису иста, некако се спарушила и скврчила, а тачке и зарезе скоро и да не видиш, ситни к’о буве. Логуј се поново, па преправљај, па дотеруј, па консултуј литературу, хиљаду знојева ме облије за овакав малецни коментар. Е, па сад ти гукни ако смеш. Ето, олакшах душу.

Едит: (јес’ мало сутра, укинут едит) - Биљана, одлична тема и сјајан текст.

Едит 2: Опа, поново ради "Измени"!

Едит 3: Јао, па где баш поред Миреле. Тек њена ћирилица је лепша од моје.
Biljana 77 Biljana 77 20:05 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

А недајбоже да мој коментар стоји уз неки од њихових, ни слова ми бре нису иста, некако се спарушила и скврчила, а тачке и зарезе скоро и да не видиш, ситни к’о буве

Ti lepo udri jedinice i nule i samo maksa zna da l' je dobro ili nije.
јес’ мало сутра, укинут едит
I mogućnost pisanja za potpalublje.
Fala onoliko!
EDIT: slučajno sam kliknula na banuj korisnika. Nadam se da nisam napravila nikakvu štetu.
scabies scabies 20:10 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

EDIT: slučajno sam kliknula na banuj korisnika. Nadam se da nisam napravila nikakvu štetu.

marco_de.manccini marco_de.manccini 20:14 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

ако је crossover у питању, и ниси. он ионако није завршио књижевност.
mirelarado mirelarado 20:46 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

Biljana 77

EDIT: slučajno sam kliknula na banuj korisnika. Nadam se da nisam napravila nikakvu štetu.




Крос , јави се! Слова су ти лепша од мојих, часна реч!
crossover crossover 21:02 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

Крос, јави се!

Како да се јавим кад сам банован?!
Шта сте се препали, само сам хтео да видим да л’ вам недостајем.

И ја често обавестим модератора кад ми се свиђа неки коментар.
maksa83 maksa83 21:12 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

Kod mene na blog dolazi samo fin svet.

Nije tačno, svraćam i ja.
Biljana 77 Biljana 77 22:13 05.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

Nije tačno, svraćam i ja.

Ponoviću već rečeno: Pleasure is mine! Pa nek je i Vin Dizel.
bta9000 bta9000 02:52 06.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

scabies
Neisqsno si postupila, ovde je (po mojoj proceni) 30% blogera sa književnosti
A kad se izuzme par procenata vas bio-nesto, ostali su sa etf-a .
Biljana 77 Biljana 77 11:13 06.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

ostali su sa etf-a

Nemaš pojma koliko si u pravu.
dragoljub92 dragoljub92 23:03 06.11.2009

Re: stvarno nisam cepidlaka

Јао, не помињи! Кад видим неког од њих да се шуња овуда, мене стра’ да писнем

jasi mudro ćutam,dasi neispanem sumljiv pada,nedavaj bože,neko posumlja da sam i ja dipl.ing niško-matevačkog zborenja
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:15 05.11.2009

Lepo

Zanimljiva priča.
Biljana
...smatram da Mara Branković suštinski jeste jedna moderna, samosvojna žena koja se oduprla kako tiraniji običaja, tako i pritiscima porodice i okruženja. Živela je život koji je sama izabrala. Taj život sa aspekta popularne istorje nije zanimljiv. Nije bila ničija ljubavnica, nije podizala pobune, nije bila žrtva velike nesreće... Sa aspekta usmenog predanja Mara nije bila interesantna jer se nije uklapala u koncepte vernih ljuba, brižnih majki, svetica i mučenica. Ona nije bila ništa od toga. A opet objektivni značaj njene sudbine daleko nadmašuje mnoge.


Da i ne.
Sve navedeno može da se shvati kao "advantage", a može i kao "disadvantage".
Meni nasumce pada na pamet Tolstojeva heroina Ana Karenjina. Nije pretendovala na svetaštvo ni na veliku ulogu. Udala se, konzumirala brak, rodila dete, zaljubila se u drugoga, i tamo još jednom rodila, skoro izludela od ljubavi i na kraju se ubila.
Ja mislim da je ona imala pun život. I takvih slučajeva ima mnogo. (Ovo sam reagovao na ono "nije konzumirala brak, nije bila ničija ljubavnica, nije imala decu...). Svako živi svoj život! Ne izgleda mi mnogo da Marin život može da bude nekakva mustra kako treba druge žene da žive. Iako, imam razumevanja za način njenog življenja.

Drugo. Ovo mi nije jasno
Mara je prosto želela da živi svetovni život okružena porodicom. Zamonašenje bi značilo odreći se svih veza i uživanja ovog sveta ili živeti jednim potpuno licemernim životom.


Čije je ovo mišljenje? Tvoje, Biljana, ili misliš da je ona tako mislila?
Ako je tvoje, verovatno sudiš po danasnjem vrednosnom sistemu.

Da ne elaboriram mnogo, ali mislim da je ovo dosta pogrešna konstatacija.
Bilo je žena koje su izabirale monaški život i nisu bile licemerke, jer se licemerka može biti i van monaštva.
Nije u redu apriori okarakterisati monaški život kao licemerje.
Imam u vidu dve žene iz naše istorije. Jefimija je bila monahinja, pa je za sobom ostavila "Jefimijin pokrov", fenomenalan dar potomstvu. Kneginja Milica je, takodje, završila kao monahinja, pa je potomstvu ostavila fenomenalnu zadužbinu Ljubostinju. Obe te žene su za srpsku istoriju daleko važnije od Mare.

Nije mi namera da branim monaštvo. Hteo sam samo da ukažem da monaštva ima i mimo hrišćanstva (recimo u budizmu i drugim istočnjačkim religijama), pa se, generalno govoreći, ne smatra licemerjem.
marco_de.manccini marco_de.manccini 18:24 05.11.2009

А постериори а не а приори

владимире, та опција сама по себи никако није лицемерна, лицемерно је одабрати ту опцију ако у њу не верујеш. гледано унатраг, очигледно је да никада није веровала у ту опцију, јер је никад није изабрала. наоружани са овом спознајом, јасно нам је да би било лицемерно да се замонашила. а да се у стварности замонашила не би нам ништа било јасно, јер је могла искрено поверовати у ту опцију у неком тренутку или ући у њу лицемерно, то ми не би могли да докучимо без додатних трагова и сведочења.
Biljana 77 Biljana 77 18:46 05.11.2009

Re: А постериори а не а приори

Vladimire, što se tiče pitanja zamonašenja, marco je sve rekao. Dakle nije monaštvo licemerno, licemerno je zamonašiti se ako ne veruješ u koncept monaštva.
Kneginja Milica je, takodje, završila kao monahinja, pa je potomstvu ostavila fenomenalnu zadužbinu Ljubostinju.
Kneginja Milica je ostavila zadužbinu zahvaljujući tome što je bila kneginja, a ne monahinja. Nije mi namera da napadam monaštvo samo da napomenem da su obe monahinje koje navodiš bile iz veoma moćnih porodica (Jefimija je bila žena despota Uglješe Mrnjavčevića) te da je njihova zaostavština plod koliko njihove ljubavi prema umetnosti i ličnih umetničkih sklonosti, toliko i svetovnih-ekonomskih mogućnosti.

A sad.
Da i ne.
Da i ne, šta?
Ne izgleda mi mnogo da Marin život može da bude nekakva mustra kako treba druge žene da žive.
Ko je to rekao?
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:49 05.11.2009

Re: А постериори а не а приори

Biljana
A sad.
Da i ne.Da i ne, šta? Ne izgleda mi mnogo da Marin život može da bude nekakva mustra kako treba druge žene da žive.Ko je to rekao?


Ma slažem se ja sa tvojim (i Markovim) objašnjenjem.
та опција сама по себи никако није лицемерна, лицемерно је одабрати ту опцију ако у њу не верујеш

To je jasno. Nije monaštvo za svakoga, i svako nasilno teranje nekoga da se zamonaši je svojevrsno silovanje duše, to nije sporno. Uostalom, i kada se tako nešto dogodi, to ne traje dugo jer se uvek nadje načina da se napusti, ukoliko se ne želi. Valjda, ne znam ni sam - samo sam bio protiv generalnog kvalifikovanja da je monaštvo per se licemerje (što nije nepoznato kao stav kod pojedinih ljudi). Ok, idemo dalje.

Slažem se, naravno, da su pozicije Jefimije i Milice bile kudikamo komotnije, ali (pogotovu kod Jefimije) tu je bilo i naklonosti prema umetničkom stvaranju.

P. S. Ja bih lično voleo da nam ti prirediš još neko lepo iznenadjenje, kao što je bilo ovo, jer ima još zanimljivih žena u našoj istoriji. Thanks in advance.
Biljana 77 Biljana 77 22:11 05.11.2009

Re: А постериори а не а приори

još neko lepo iznenadjenje, kao što je bilo ovo, jer ima još zanimljivih žena u našoj istoriji

Biće, biće.. Nije baš iz naše istorije, ali zanimljiva jeste.. Napomenula sam u nekom od prethodnih komentara.
Ok, idemo dalje.
nivano nivano 18:59 05.11.2009

d

lijep tekst!!!
Biljana 77 Biljana 77 19:02 05.11.2009

Re: :)

Molim i drugi put! Dobrodošao!
shumska shumska 03:34 06.11.2009

Re: d

lijep tekst!!!

ovo je i moj utisak.
malo mi bilo glupo da se javljam jednom takvom kratkom rečenicom, to rešim tako što kliknem na preporuči tekst - nego bre, druga me muka spopala...
zašto je zaboga miloga ukinuta opcija izmeni?!?
prvo mi se učinilo da sam opet banovana bez da mi je najavljeno (tako mi kod jednog blogera nestale sve opcije, citiraj, odgovori blabla, ja tupson naivko pomislila neka greška...)
no, stvarno mi nije jasno to ukidanje. posle vidim u komentarima i vi ( ne persiram ) spominjete isto, baš se zaprepastih.
iskreno mi ovo nije jasno. do sada nisam kritikovala uredništvo bloga (nije bilo potrebe) - ali ne kapiram šta se dobija ukidanjem ove opcije?
da mi sa kljakavim i bangavim tastaturama objavljujemo krnje komentare?
neka mi i mara i biljana oproste što ovako lep tekst kvarim svojim nerazumevanjem novonastalih promena...

ukidanje opcije 'izmeni', čemu??
shumska shumska 03:38 06.11.2009

Re: d

ups, pojavilo se 'izmeni'
kako šumska ume da se izblamira, retkost je to.
aj da ne editujem gornji komentar nego da se iskreno i pokunjeno izvinim moderaciji.

Biljana 77 Biljana 77 11:15 06.11.2009

Re: d

kako šumska ume da se izblamira, retkost je to.
Nisi se uopšte izblamirala, svima je u nekom trenutku opcija izmeni nestala ili loše radila... to je povezano sa promenama (potapanje potpalublja ).
rapunzel rapunzel 14:38 06.11.2009

biljo

super ti tekst.
ponešto sam kao i znala, bilo u zabavniku u par navrata, ne baš o mari,
ali su je pominjali.
Biljana 77 Biljana 77 14:47 06.11.2009

Rapunzel!

konstantin_77 konstantin_77 16:04 06.11.2009

Mara Brankovic na netu

http://istorijska-biblioteka.wikidot.com/art:mara-brankovic

Evo, posto se Biljana pozalila da na netu nije mogla da nadje nista o Mari. Pogledajte njenu biografiju na amaterskom/neprofitnom sajtu Istorijska biblioteka. Nacicete i biografije nekoliko vizantijskih carica, pre svih famozne Teodore, Justinijanove supruge.
Biljana 77 Biljana 77 16:09 06.11.2009

Re: Mara Brankovic na netu

Hvala konstantine onoliko. Ni jedna pretraga mi ovo nije izbacila. Možda zato što je ćirilica?
EDIT: Drugari, eto linka Mara Branković
bruni bruni 20:29 06.11.2009

Re: Mara Brankovic na netu

Biljana 77
Ni jedna pretraga mi ovo nije izbacila. Možda zato što je ćirilica?


Да, то је због ћирилице. Међутим, ако си гледала чланак на Њикипедији (која је увек прва у било којој претрази), вероватно ниси приметила да има веза ка чланку на Библиотеци у одељку Спољашње везе...
Biljana 77 Biljana 77 22:53 06.11.2009

Re: Mara Brankovic na netu

ниси приметила да има веза ка чланку

Ne, nisam obraćala pažnju. Vodila sam se informacijama kod Nikola u knjizi Vizantijske plemkinje i činjenicom da je osim u stručnoj javnosti Mara kod nas malo poznata, a izgleda da popularna literatura i kvazi-istorijski romani daju sasvim iskrivljenu sliku o njoj. U svakom slučaju, hvala na informacijama, a i na poseti.
Velimir Mladenovic Velimir Mladenovic 01:27 07.11.2009

.

prelep vam je tekst, nekako se nadovezuje na moje
Biljana 77 Biljana 77 11:53 07.11.2009

Re: .

Očekivala javljanje sa nestrpljenjem, a bogami malo i sa strahom. Hvala!
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 16:49 07.11.2009

Biljo

Čestitke za autorsku! davno si ti to zaslužila.
izvini što kasnim al jedno desetak dana nisam stugla da pošteno vidim šta ima po blogu.
ovo o čemu pišeš ako veruješ meni je objašnjavala jedna prijateljica iz Francuske pre neku godinu. ja nisam imala pojma o ovome dok eto ona a sad i ti mi niste objasnile.
Biljana 77 Biljana 77 17:34 07.11.2009

Njanja

Hvala, !
ako veruješ meni je objašnjavala jedna prijateljica iz Francuske
Kažem ja da se kod nas jako malo zna.. demantovali su me delimično ovi istoričari(), ali njima je to ipak struka.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 00:33 08.11.2009

Re: Njanja

Biljo ne radi ti dugme preporuči. ja sam jutros kliknula na preporuči i mislim da je bilo 50 preporuka i evo još ih je toliko a moju nije još učitao. probala sam nekoliko puta...vidi

mashha mashha 01:16 09.11.2009

Re: Njanja

Ja preporučih bez problema i sa velikim zadovoljstvom! Stvarno lep i zanimljiv tekst, uživala sam u čitanju
Biljana 77 Biljana 77 14:04 09.11.2009

Preporuke

... Nema veze, važno da vi mene volite
NNN NNN 23:00 09.11.2009

Re: Preporuke

Ja te volim još više
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:13 11.11.2009

Mara Branković

je bila i rođena sestra još jedne Srpkinje o kojoj se malo zna - Katarine Branković, koja je bila poslednja grofica Celjska, žena Urha Celjskog, poslednjeg celjskog grofa. Nakon što su ga Mađari ubili kod Beograda, a njegovi sinovi, naslednici maloletni pomrli, ugašena je grofovija celjska ( odnosno preuzeli su je Habzburžani), srednjevekovna slovenačka država, poslednja koju su imali sve do formiranja ove postojeće. Katarina Celjska se vratila u Srbiju, a Sloveniji su od grofova Celjskih ostale tri zlatne zvezde, koje i sada nosi na svom grbu.
Biljana 77 Biljana 77 15:32 11.11.2009

Re: Mara Branković

Na svom imanju okružila se izbeglicama iz Srbije, plemstvom i monasima, a pridružila joj se i starija sestra Katarina Kantakuzin, udovica bogatog i plemenitog celjskog grofa, Ulriha.
Katarinina sudbina primer je za put od velike sreće do velike nesreće .. zapisi kažu da je sa Ulrihom bila veoma srećna (ima nešto u tim Slovenicma, a? ). Inače se u vizantijskim spisima nalazi kao Kantakuzina.
Biljana 77 Biljana 77 17:41 11.11.2009

U zadnji čas..

Danas pronašla: Mara Branković - usmenopoetska tradicija iz ugla ženskih studija.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana