Društvo| Gradjanske inicijative

Pare za Slobodana, a ne za Miladina

Marko Jevtic RSS / 23.11.2009. u 12:27

U šestom razredu sam krenuo u Arhimedes, školu matematike. Bila je to jesen 96te, a uskoro su počeli studentski protesti. Neke časove smo gubili, neke preskakali i nikako nismo mogli da se fokusiramo na matematiku. Razmišljali smo kako da zbog gužve odemo posle kući ili kako da se priključimo u šetnju,... Možda su neki i uspevali da misle o matematici, ali dečko koji je sedeo sa mnom na Arhimedesu i ja nismo. Ispostavilo se da živimo blizu (naselje do naselja) tako da smo se stalno zajedno vraćali kući. Obojica smo trenirali košarku (ubrzo smo zajedno prešli u isti klub), navijali za Partizan (išli stalno u Pionir) i imali pregršt zajedničkih interesovanja, pa je najvrednije što sam dobio na Arhimedesu upravo prijateljstvo sa njim. Više nemamo vremena da se viđamo stalno, ali prijateljstvo je tu. Slobodan Tomić, kako se zove dečko, bio je student prodekan na FPN-u, završio ga za oko tri i po godine sa prosekom 9,57, a sve vreme bio i društevno aktivan. Radio je i dosta honorarnih poslova da bi mogao sve da gura.

Pre neki dan sam se frapirao kada sam na Facebooku dobio poziv da se učlanim u grupu "SLOBI STIPENDIJA!" (grupa ima preko hiljadu članova). Naime, poslednji put kada sam ga video spremao se za put u London, pošto je uspeo da upiše LSE (London School of Economics and Politial Science), jedan od cenjenijih (možda i najcenjeni) univerzitet za društvene nauke u Evropi i svetu. Od 14 hiljada funti sa tog fakulteta su oprostili 12,5 hiljada funti pošto je njegova prijava odlična, a za sobom ima izvanredne rezultate i preporuke profesora i dekana FPN-a.

Šta je tu problem?

Slobodan je očekivao stipendiju na koju je konkurisao Fondu za mlade talente. Oni stipendiraju studente koji idu preko ali se posle vraćaju da svojim znanjem obogate našu zemlju. Ne postoji rang lista, već svi koji su ispunili uslove dobijaju stipendiju... I šta se desilo? 

Slobodan je krenuo na studije, njegovi roditelji su pozajmili pare da izgura dva meseca dok MOS i Fond za mlade talente ne isplate stipendije. Onda su mu javili da nije ispunio uslov, tipa nije poslao fotokopiju lične karte (Slobodan: dva puta sam je poslao). Ako ne dobije stipendiju moraće da prekine studije i vrati se u Srbiju, ali ne samo to već će morati da vrati 12.500 funti univerzitetu pošto je potpisao da će diplomirati u roku, do septembra 2010.

Šta je odlučio Slobodan?

Slobodan će štrajkovati glađu ispred naše ambasade u Londonu, zato što ne vidi drugi način da se bori protiv te skandalozne odluke. On već duže vreme ima problem sa štitnom žlezdom... Ovo sve samo može da iskomplikuje ozbiljno i njegovo zdravstveno stanje, pa mu ja iskreno i ne savetujem da ide u takav štrajk ali drugačije rezonujem ja, a drugačije neko ko se nalazi u takvoj situaciji.

SRAMOTA

SRAMOTA je što za ovakav primer mogu da saznam jedino ako je umešan neko iz moje okoline, a najveća SRAMOTA je što takvi primeri uopšte postoje. Da li će neko nekad preispatiti kako se troše državne pare i gde su pare iz tog Fonda?!?! I platite stipendiju! Uostalom, koliko smo dali za Miladina?

Atačmenti



Komentari (32)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

jasnaz jasnaz 12:51 23.11.2009

!!! PREPORUKE !!!

Ovde bi u kratkom roku moralo da osvane pregršt PREPORUKA: dovoljno glasno da stigne tamo gde mora!
malasneki malasneki 14:44 23.11.2009

Re: !!! PREPORUKE !!!

jasnaz
Ovde bi u kratkom roku moralo da osvane pregršt PREPORUKA: dovoljno glasno da stigne tamo gde mora!

lao ce on za nase preporuke, ali kamo njemu pare...
jasnaz jasnaz 14:58 23.11.2009

!!! PREPORUKE !!!


malasneki: ali kamo njemu pare.....



Slobodan je krenuo na studije, njegovi roditelji su pozajmili pare da izgura dva meseca dok MOS i Fond za mlade talente ne isplate stipendije. Onda su mu javili da nije ispunio uslov, tipa nije poslao fotokopiju lične karte (Slobodan: dva puta sam je poslao). Ako ne dobije stipendiju moraće da prekine studije i vrati se u Srbiju, ali ne samo to već će morati da vrati 12.500 funti univerzitetu pošto je potpisao da će diplomirati u roku, do septembra 2010.
thebee269 thebee269 12:52 23.11.2009

to je ono...

za sta mi kao narod, drzava zajednica nemamo onaj fini, tanani osecaj da znamo sta nam je vazno i kada treba da donesemo pravu ispravnu odluku.
zato i propadamo i propascemo skroz jer se nikada necemo nauciti.
ispustamo talente, znanje, kvalitet.
to nam je odnos u svim sferama drustva.
pa koliko mladih ljudi za koje se nezna ovako propadaju.
da sam ja vlast, ja bih uveo porez na primanja onih glupih politicara svih profila od mesne zajednice do predsednika drzave.
od tih pra finansirao bih ovakve primere mladih ljudi.

jer ne postoji drugi nacin da se oni sete kako pametno da podele pare koje im mi dajemo da raspolazu.

ima bezbroj primera, ali evo samo da spomenem, od jutros u ,,Blicu,, mlada devojka, zavrsila medicinu sa desetkom a ne moze da dobije posao u ovoj usranoj drzavi.
Milutin Milošević Milutin Milošević 19:27 24.11.2009

Re: to je ono...

da sam ja vlast, ja bih uveo porez na primanja onih glupih politicara svih profila od mesne zajednice do predsednika drzave.
od tih pra finansirao bih ovakve primere mladih ljudi.

Ne bi imali dovoljno talenata da potrošimo tolike pare
Rejlem Rejlem 13:01 23.11.2009

Preporuka

Bravo za tekst
st.miroslav st.miroslav 13:04 23.11.2009

Mnogo je Slobodana a mnogo i Miladina

Jos jedan u nizu primera mladih i perspektivnih ljudi koji ne samo da nisu podpomognuti od strane drzave, vec im drzava daje jasan primer da su na pogresan nacin zatrazili pomoc, da se vise isplati da su problematicni nego uzorni i akademski gradjani. Slobodana vidim i u svakom mladom coveku koji je izmedju studiranja i prezivljavanja morao da odabere ovo drugo, vidim ga i u onima koji mole za novac da bi se operisali i lecili...
A nazalost, mnogo je i maminih i tatinih Miladina na grbaci poreskih obveznika....

Sta je sa sistemom vrednosti u ovoj drzavi?!?
NNN NNN 13:28 23.11.2009

Re: Mnogo je Slobodana a mnogo i Miladina

Možda bi trebalo da se smuva s Vukom Jeremićem

Preporuka za tekst.
AlexDunja AlexDunja 13:09 23.11.2009

!

mnogo je ovakvih prica...
i svaka pojedinacno je previse.

JJ Beba JJ Beba 15:49 23.11.2009

Re: !

AlexDunja
mnogo je ovakvih prica...
i svaka pojedinacno je previse.


i ja imam jednu ovakvu.
zabole ovu državu za njenu decu
vlatko_makedonec vlatko_makedonec 13:21 23.11.2009

Kakvo crno učenje, šta će nam to!

Po svoj prilici je Slobodan tip bez veze (ne poznaje nikoga ko bi mogao da "stvar pogura". I šta će nama još jedan "preobrazovani" mladić, koji misli svojom glavom. Zašto bi Srbija plaćala nekome da se obrazuje, ako može da ga pošalje na "Farmu" ili u kuću "Velikog brata". Tamo je sve za dzabe, a i ne mora ništa da se radi, još manje uči. Šta bismo mi sa jednim koji je fin kulturan i obrazovan. Pa neće valjda nešto da radi, za ime sveta.
Još jednom je Srbija pokazala da je neodgovorna. Ne volim teške reči, ali moram- bruka i sramota. Opet!
eugensavojski eugensavojski 14:47 23.11.2009

Re: Kakvo crno učenje, šta će nam to!

Pa ako to vredi "bate ovo ono" što ne ide kod ovih " bate znaš hip hop" što prave predugovore sa klincima fudbalerima .
znaš bate ovo ono , neka kinta starcima , ovo ono, malom neki auto , ovo ono a posle 10% od transfera u barcu ili badnjevac rizik bate al izvjestan.
ovo ono. a da soroš da neku kintu ovo ono i on je na LSE studiro .
ovo ono
zilikaka zilikaka 14:48 23.11.2009

Re: Kakvo crno učenje, šta će nam to!

Već dugo je Srbija podeljena na nas i njih. Oni drže konce u rukama i postavljaju svoje ljude, koji opet rade za njih. Lepo je ako je taj postavljeni i pomalo obrazovan, ali to mu nije uslov. Bitno je da ONi budu zbrinuti, da zauzmu sve ključne pozicije sa kojih će čuvati sebe.
Mi smo sa druge strane, služimo kao raja, bez obzira koliko smo obrazovani, kakvi smo i šta sve umemo.
Nama povremeno naprave predstave tipa žešćeg političkog sukoba ili Farme. Ako ne progutamo, nije važno, dogod su oni tamo. Mešanja nema, osim u slučaju preke potrebe.
I sad biste vi da upoređujete našeg Slobodana sa njihovim Miladinom!
eugensavojski eugensavojski 14:39 23.11.2009

Hayek ili Šuvar

Iskreno mu želim da dobije stipendiju.
No doći će sam sa sobom u kontradiktornost . Svetonazor ( po mome ispravan) koji se izučava na LSE ne podržava kolektivizam. (otprilike kao kad bi za Jezuitski univerzitet Gregorijana skupljali lovu u kupleraju) .
zar nije prirodnije da mu država da garanciju kod komercijalne banke ( tako bi mu savetovali i na LSE)

Drugo dali se on iskreno želi vratit , ili iskoristit priliku i zarađivat bolje.
Dali državi uopšte trebaju društvenjaci (sociolozi recimo). No bilo kako bilo, nek mu daju pare.
mada mislim da država brže može povratit lovu od košarkaša. ( samo jedno finale u košarci potroši više piva pa dakle i akciza nego što će se ikad imati koristi od sjednog sociologa dokolice i slobodnog vremena)
nicolaus_liesinich nicolaus_liesinich 14:50 23.11.2009

Ja bih preskocio ambasadu.

Nazalost i Slobodan i njegova familija su naivni, jer su se oslonili na nekog ko je totalno nepouzdan (nasa birokratija). Kad se rade ovakve velike stvari i kad je veca para u pitanju, trebali su da imaju plan B i plan C kako da nabave pare. Mene je otac sredinom 90-tih poslao u inostranstvo sa 2 hilade tadasnjih maraka i obecao mi je da ce mi nabaviti jos 3 za mesec dana, cim se pozajmi. Jel' mislite da sam ga cekao? Rodjenog oca? Znajuci od koga treba da pozajmi i kako, nije mi palo na pamet da mu budem na mogucem teretu, nego sam se bacio na nalazenje posla od prvog dana. Plan B je bio kontaktiranje svih srpskih udruzenja u tom gradu, svih srpskih crkava i svestenika i naravno trazenje posla u struci na crno, yellow pages, mini rezime velicine vizitke sa vazecom email adresom i put pod noge. I nasao sam ga vrlo brzo. I naravno, otac je kasnio sa tim parama, bas kao sto sam i predosecao, na srecu, kasnije nije ni trebao da ih posalje. Ovo sto sam ja pokusao treba da pokusa i svaki mladi covek koji od januara krene trbuhom za kruhom po Evropi. Od ambasada i konzulata nema leba, to treba odmah preskociti.
profesor_voland profesor_voland 15:11 23.11.2009

Re: Ja bih preskocio ambasadu.

... zasto bas od januara ??? zar beli Shengen nije jedno a radna viza druga stvar , ili ja gresim???
nicolaus_liesinich nicolaus_liesinich 15:18 23.11.2009

Re: Ja bih preskocio ambasadu.

mislis da sam ja imao radnu vizu ?
miloradkakmar miloradkakmar 14:51 23.11.2009

Podrška

Slobodanu.
Siguran sam da će neko primetiti njegov problem, a država je ta koja mora prva da reaguje, da ga oslobodi svih problema i omogući mu završetak započetih studija.

Preporuka za tekst.
profesor_voland profesor_voland 15:03 23.11.2009

Made in Serbia

Hvala ti za ovaj blog,najiskrenije...

Evo jedne jednostavne racunice :

1.000.000,00( Miladin) : 15.000,00( Slododan) = 66,6 , mozda je ovo bio kriterijum za odbijanje ???

I da li ikoga u ovoj drzavi sa pripolurazvijenim drustveniom aparatom treba da interesuje izjava nekog od desetine sekretara Ministarstva za omladinu i sport : " kriterijumi konkursa su kriterijumi kojih smo se pridrzavali i oni su jasno definisani, ali zelim da vam kazem da postoje licna nastojanja pojedinaca unutar ministarstva da se izadje u susret svima. Ministarki je stalo do svih mladih ljudi " ...

I jos me , zaista , interesuje ... da li ce Ministarstvo objaviti imena i biografije svih 1000 odabranih kao i objasnjenje zasto su bas njihove biografije i rezultati vodili ka izabiru u moru od 2300 mladih talenata koliko je zvanicno apliciralo Ministarstvu drzave polupismenih ...

Odoh Azazel me ceka



nimrod88 nimrod88 15:29 23.11.2009

Ja sad moram da pitam nesto

Da, slazem se, pare bi trebalo ulagati u Slobodana (i druge slicne njemu) a ne bacati na Miladina. Ali - stipendije nisu jedina opcija. I to znam, na svojoj kozi - visoko (a posebno poslediplomsko) obrazovanje se finansira komercijalnim zajmovima, sto u UK, sto u Americi, Kanadi, Australiji itd. Koliko dugo i kako cu ja da vracam moj zajam nije nesto cime bi se zanimala ni jedna drzava/ministarstvo itd. Sam sam ga uzeo, sam cu i da ga otplacujem.
Da, slazem se da pametnim ljudima treba omoguciti, pod odredjenim uslovima - privatne fondacije imaju svoje uslove za dodelu stipendija, a drzavne ustanove bi trebale da imaju svoje (dobro, to sto su ti uslovi nebulozni a i ne postuju se je druga prica - sta ce im kopija licne karte (btw, zar nije zabranjeno kopirati licna dokumenta u Srbiji?)), ali koliko god da je recimo meni ili mnogima drugima odgovaralo da nam neko da novac za dzabe (jer stipendije su to, besplatan novac koji ne moras da vratis), u neku ruku bi to bilo malo neukusno - pozitivne efekte mog obrazovanja cu prvo osetiti ja, a tek onda sira "drustvena zajednica", za koju ja znam da nece biti Srbija. Ne znam u Slobodanovom slucaju koja ce to drustvena zajednica biti, ali je lako kontrolisati za taj faktor - recimo drzavi Srbiji je preko potreban takav kadar, poslodavac koji ga zaposli dobije odredjenu subvenciju kojom otplati komercijalni zajam zaposlenog. Time em privuces talenat da se vrati, em smanjujes rizik da ti stipendija ne kreira vrednost.
Prihvatam sve kritike - ne znam Slobodana i nemam nista protiv njega niti bilo koga drugog ko zeli da studira - samo ukazujem na odredjene probleme stipendija, i stava o stipendiranju.
srdjan.pajic srdjan.pajic 16:47 23.11.2009

Re: Ja sad moram da pitam nesto

Da, slazem se, pare bi trebalo ulagati u Slobodana (i druge slicne njemu) a ne bacati na Miladina. Ali - stipendije nisu jedina opcija. I to znam, na svojoj kozi - visoko (a posebno poslediplomsko) obrazovanje se finansira komercijalnim zajmovima, sto u UK, sto u Americi, Kanadi, Australiji itd. Koliko dugo i kako cu ja da vracam moj zajam nije nesto cime bi se zanimala ni jedna drzava/ministarstvo itd. Sam sam ga uzeo, sam cu i da ga otplacujem.


Ne znam za UK, ali ako se ne varam, u USA ne mozes da uzmes zajam ako si strani student, za koga se podrazumeva da ce se po okoncanju studija vratiti u svoju zemlju. A ne mozes ni da radis van fakulteta, sem pod nekim jako specificnim uslovima, koje nije uvek lako izbunariti.

Ako sam dobro ukapirao, Slobodanov osnovni zajeb je u tome sto se oslonio na neku instituciju / organizaciju u Srbiji, umesto na sebe i svoje rodjake. I koliko vidim njemu fali oko 1500 funti, sto ne bi trebalo da bude problem da digne sa karticom i da vrati dug rodjacima, a banci kad se zaposli + kamatica. Mislim, verovatno nije blesav da se vraca posle sveg ovog maltretiranja. A i inace.

nimrod88 nimrod88 16:52 23.11.2009

Re: Ja sad moram da pitam nesto

Ja sam strani student u USA koji vec trecu godinu uzima zajam (na F1 vizi, dakle podrazumeva se da cu otici iz zemlje po zavrsetku studija). Naravno, od rada na fakultetu ne mozes da se izdrzavas, F1 viza te ogranicava na 20 sati nedeljno, maksimalno 100 sati po semestru ako nisi PhD student.
srdjan.pajic srdjan.pajic 20:01 23.11.2009

Re: Ja sad moram da pitam nesto

nimrod88
Ja sam strani student u USA koji vec trecu godinu uzima zajam (na F1 vizi, dakle podrazumeva se da cu otici iz zemlje po zavrsetku studija). Naravno, od rada na fakultetu ne mozes da se izdrzavas, F1 viza te ogranicava na 20 sati nedeljno, maksimalno 100 sati po semestru ako nisi PhD student.


Onda je moja informacija bajata. Vidis, zanimljivo, mada znam neke ljude ovde koji jedva prezivljavaju, ono tipa suprug na F1, supruga ne moze da radi i ubedjeni su da taj zajam ne mogu da dobiju. E, a kolka ti je kamata na taj studentski kredit? I koliko imas vremena pre nego sto moras da krenes da ga vracas? Pretpostavljam da planiras da ostanesm tako da ti vracanje kredita nece biti problem.


nimrod88 nimrod88 22:46 23.11.2009

Re: Ja sad moram da pitam nesto

poslato na private (da bas ne trolujem ovde)
krkar krkar 21:07 23.11.2009

Podmladak


A možda stvarno nije poslao fotokopiju lične karte (koju je, BTW, po zakonu zabranjeno fotokopirati)? A možda nije doneo potvrdu prababinog katastarskog prihoda iz 1957? A možda nema preporuku nadležnog episkopa?

A možda je samo naivan pa nije na vreme otišao da se učlani u G17Jugend ili DSJugend ili SPSJugend?
eugensavojski eugensavojski 07:50 24.11.2009

Re: Podmladak

krkar

A možda stvarno nije poslao fotokopiju lične karte (koju je, BTW, po zakonu zabranjeno fotokopirati)? A možda nije doneo potvrdu prababinog katastarskog prihoda iz 1957? A možda nema preporuku nadležnog episkopa?

A možda je samo naivan pa nije na vreme otišao da se učlani u G17Jugend ili DSJugend ili SPSJugend?

potvrda episkopa bi mu više pomogla u Čikagu , al ni London nije za bacit.No dečko studira politologiju, verovatno se je trebao, iskustva radi , prišljamčit nekoj partiji ( pa ne studira subatomsku fiziku pa da mu puca k... za makro svet)..
Sva naša kuknjava o "nedostatku znanja i ponižavanju talenata" kod nas ima pogrešnu pretpostavku.
zemlja znanja se postaje kad znanju ode cena visoko pa se ljudi trse da znaju. tržište je ono što daje validnost znanju , i vrstama znanja ( ekspert za etrušćansku mitologiju nije isto što i ekspert za marketing ma kako vam ovo drugo profano zvučalo)
Osim toga ako se radi o mladom i sposobnom analitičnom umu mogao je ovde objavit jedan blog analitičke apologije recimo za "klirofobičare" ili "klerikalce" ili neku drugu dilemu koja mući ovo društvo i ispod toga stavit broj računa . Ljudi bi znali zašto "šalju šolde"
Ovako Idem na LSE i kukam za SIZom i Šuvarom
usput još jednom želim mu uspjeh
objavi broj raćuna swift i to da ne ispadne da samo mrsomudimo ovde
tako se iskazuje mišljenje , ako mislim da vredi doniraću. ako ne mislim neću
a ne država bi trebala .....
raspolagat tuđom mukom nije mala zajebancija (štulić)
evo krkaru bi skrenuo pažnju na zadnju papsku encikliku gde je Bog dragi i heretike okreno od lažnog socijalnog nauka i doveo iz poznanju da milosrđe i pomoć moraju biti lični čin a ne arlaukanje kako država mora...
background noise background noise 22:28 23.11.2009

Evo i sa moje strane

Nista drugo nemam da kazem osim da napravi neki racun ili nesto pa da mu pomognemo i sa pare. Kapiram ponos ali hebiga vaznije je da se izbori,
uthergreen uthergreen 07:33 24.11.2009

Šta je tu problem?

Aman zaman, manimo se kako je ko prosao sa svojim skolovanjem u svetu i ovde( neki i ovde krampom i mukom dosli do diploma), nego da se coveku pomogne, makar i moralnom podrskom...a za onu "preskupu" bitangu...ma valjda vam je jasno da on zbog necega vredi milion dolara ovoj drzavi, cim isplatise pineze americi...taman da ih prodje kriza...
principessa_etrusca principessa_etrusca 09:23 24.11.2009

Stranded student

Иако номинално "за Миладина", тај чувени милион долара новца пореских обвезника је потрошен за плаћање грешке конзуларног службеника, па свако поређење потпада под случај "баба и жаба".

Слободан је вредан и успешан дипломац и сви ми желимо да ниже успехе.

У Србији у свакој генерацији има пар хиљада вредних и талентованих младих људи који заслужују да добију и који добијају место на најбољим универзитетима.

Нигде, међутим, није уобичајено да се пре почетка студирања претходно не обезбеде средства. Ваљда свако зна да пријавити се за стипендију није исто што и имати у џепу потврду о добијеној стипендији. Све друго је лакомисленост.

По овоме како је Слободанов случај овде презентиран испада да свако ко заврши студије у року и са високим просеком може да бира где ће даље, довољно је да конкурише за стипендију и држава ће да foot the bill. Тако ствари не функционишу ни у најбогатијим земљама.

Коначно, Слободанов начин да проба да од државе изнуди своту која му је потребнa штрајкујући испред амбасаде је благо речено неукусан. Он није добио стипендију за студије на ЛСЕ, већ се уписао на своју руку, али изгледа да није разумео да је то урадио и на свој ризик.
khal_drogo khal_drogo 10:43 24.11.2009

Donacija, pozajmica, kredit...

Država stalno pravi gluposti sa tim stipendijama, bilo je nešto pre godinu-dve kad su kasnili sa isplatom, a ljudi već otišli na studije...tako da od države me ništa ne iznenađuje...pa ni ovo sa ličnom kartom...

Naravno, da bi umesto nečije gluposti tipa Miladin ili brljotine našeg konzulata, bilo bolje stipendirati pametne i nadarene, ali mislim da mu nije rešenje da štrajkuje glađu ispred naše ambasade u Londonu. Pogotovo ako ima problema sa zdravljem.

Bolje da zaređa i on i njegova rodbina po preduzećima, fondacijama i sl, a ako ništa možda i pozajmi taj novac koji nije nedostižan, a da ga kasnije vrati. Firme su već napravile planove za sledeću godinu, ali možda negde još može da se nekako "uglavi" u budžet.

background noise background noise 14:20 24.11.2009

Pa valjda je sve jasno

Ako obratimo paznju na to sto ovaj post ima 29 komentara ( doduse 79 preporuka ) a Stankovic i Kusturica 283! Pri cemu ovaj potonji postavlja dobra pitanja, govorim samo o interesovanju publike.
escherichije_colic escherichije_colic 21:18 25.11.2009

podsetnik

Talentovani matematičar Teodor Fon Burg - izvaćaren za stipendiju (bednih par hiljada evra) zato što "nije zadovoljavao kriterije konkursa", budući da je kao osnovac konkurisao za stipendiju namenjenu srednjoškolcima.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana