Politika

Prva godina Obaminog mandata – nade i realnost

Glas Amerike RSS / 20.01.2010. u 19:44

365 dana prošlo je od trijumfalnog trenutka kada je predsednik Barak Obama položio zakletvu i sa harizmatičnom prvom damom Mišel prošetao avenijom Pensilvanija, zasut konfetama, dok je čitav grad pulsirao energijom, optimizmom, nadom u novi početak za celu planetu. Današnji dan, godinu dana kasnije, ima ukus antiklimaksa, bar za američke demokrate. Republikanski kandidat Skot Braun odneo je pobedu u državi Masačusets, koja je, kao dom porodice Kenedi protekle četiri decenije sinonim za demokratsko uporište, i u Kongresu će zauzeti mesto preminulog senatora Teda Kenedija. Da ironija bude veća, Braun, čijim izborom demokrate gube većinu od 60 mesta u Senatu, obećava da će osujetiti usvajanje zakona o reformi zdravstva, životnom snu senatora Kenedija. 

 

Predstavnici Bele kuće tvrde da izbori u Masačusetsu nisu bili referendum o predsedniku Obami niti politici demokrata, već obični izbori, koji zavise od kandidata i kampanje. Demokata Marta Koukli, smatraju analitičari, vodila je pasivnu, neinspirativnu kampanju, po svemu sudeći uljuljkana u uverenje da joj je Kenedijevo mesto u Senatu zagarantovano samom pripadnošću njegovoj stranci. Pa ipak, postoji strah da prevrat u Masačusetsu najavljuje crne dane za demokrate kada je reč o izborima za Kongres u sredini Obaminog mandata. 

 

Gde smo, dakle, godinu dana posle inauguracije? Kada je ušao u Belu kuću, i u prva tri meseca na vlasti, Obamin rejting popularnosti bio je blizu 70%. Danas, prema istraživanju CNN-a, on uživa podršku 51% Amerikanaca dok 42% nije zadovoljno njegovim radom. (Za konzervativne birače on je previše liberalan, liberali očekuju radikalnije reforme, kraj ratova u Iraku u Avganistanu, zatvaranje centra Gvantanamo za koje je predsednik prošlog januara obećao da će se realizovati do kraja ove nedelje). Svega trećina gradjana veruje da je zemlja na dobrom putu. S jedne strane, tu su znaci ekonomskog oporavka i rast indeksa na berzi, s druge strane je visoka stopa nezaposlenosti. 

 

Prosečni Amerikanci nestrpljivo očekuju izlazak iz ekonomske krize i rast životnog standarda, očekuju da neko sa Vol Strita snosi konsekvence za ekonomsku krizu.  Tema reforme zdravstva je veoma osetljiva. Mnogi gradjani strepe da će, kao poreski obveznici, platiti skupu cenu za reformu čije prednosti još nisu uspeli da jasno sagledaju. Obaminom rejtingu nije pomogao ni, srećom, neuspešni teroristički napad na dan Božića, koji je predsednikovim kritičarima dao munciju da kažu kako nova administracija ne štiti zemlju od terorističke pretnje. 

 

Obamine pristalice, pak, kažu da je predsednik za godinu dana ostvario mnogo, radeći vredno i uporno, bez mnogo pompe. Sam predsednik je u nedavnom intervjuu za Vašington Post navodeći svoja dostignuća u protekloj godini istakao da je da je Amerika ostvarila fundamnetalni zaokret u domenu zdravstva, energetike, obrazovanja i finansijskog regulatornog sistema.  

 

Politikolozi ističu da Obamu ne treba da obeshrabri trenutni rejting popularnosti. U novijoj političkoj prošlosti samo je predsednik Regan imao tako slab rezultat posle prve godine, da bi danas važio za jednog od najpopularnijih američkih lidera u istoriji. Nasuprot tome, predsednik Džordž Buš je posle prve godine uživao podršku 82% Amerikanaca da bi Belu kuću napustio sa rejtingom od 22%. 



Komentari (19)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Drago Kovacevic Drago Kovacevic 19:55 20.01.2010

Očekivano...

Bila su preterana očekivanja, i za mene pad Obamina rejtinga nije veliko iznenađenje...
A što se tiče Masačusetsa, teško je nadomestiti Kenedijeve...
drug.clan drug.clan 19:58 20.01.2010

ha ha ha

Da ironija bude veća, Braun, čijim izborom demokrate gube većinu od 60 mesta u Senatu, obećava da će osujetiti usvajanje zakona o reformi zdravstva, životnom snu senatora Kenedija.


to je ironija a ne cinjenica da je najveci "borac za prava sirotinje" bio patrijarh americke "vlastele"? Opste je mesto da se aristokratija uvek brinula za zdravlje svojih podanika. Zato je u 30 godina koliko je "pokusavao" da reformise zdravstvo bio veoma uspesan.

S jedne strane, tu su znaci ekonomskog oporavka i rast indeksa na berzi, s druge strane je visoka stopa nezaposlenosti.

E stvarno bi voleo znati po kojoj to teoriji ili praksi rast indeksa berze oznacava ekonomski oporavak i rast. Berzanski indeksi samo oznacavaju nivo spekulacije pa su tako indeksi bili najveci u periodu kada je ekonomija bivala unistavana toliko da se nikada nece oporaviti.

Sam predsednik je u nedavnom intervjuu za Vašington Post navodeći svoja dostignuća u protekloj godini istakao da je da je Amerika ostvarila fundamnetalni zaokret u domenu zdravstva, energetike, obrazovanja i finansijskog regulatornog sistema.


ne zna se sta je zaokrenutije
Jelena Pavlović Jelena Pavlović 20:05 20.01.2010

Verovanje u politicko postenje


ludom radovanje

Rat traje. Vojna industrija radi neometano. A sto se tice zdravstva i osnovnog obrazovanja, Americi preti da postane zemlja treceg sveta, na zalost.
eugensavojski eugensavojski 21:56 20.01.2010

Re: Verovanje u politicko postenje

Jelena Pavlović

ludom radovanje
A sto se tice osnovnog obrazovanja, Americi preti da postane zemlja treceg sveta, na zalost.

Jes ko i dosad
samo ih Šuvar i Ž. Danilo mogu spasti od propasti.O kvaliteti državnog školstva možeš se uveriti kod nas.
Kvaliteta školstva se meri kvalitetom društva da nešto napravi/reši.
Ja ne znam da su sad u Srbiji izbori za Američki kongres pa to bi demokrati dobili 95 posto ko Banditić u Škutorlendu .
al ajd narod, nego međ čeljadi koja se smatra misleća nemožeš nač 5% republikanaca
jel to dovoljno govori o nakaradnosti obrazovanja kod nas .
A za druga člana koji se zabrinuo za radnike , seljake i poštenu inteligenciju , pa što brate nisu došli kod nas u samoupravljanje pa de se leče đabe.Nego naši išli tamo da rade bez osiguranja .
Kako koji jugos ode u USA u zadnjih 40 godina uđe ko demokrat a posle ispunjavanja prve porezne prijave glasa za republikance ( izgubili klasnu svest...)
drug.clan drug.clan 22:31 20.01.2010

Re: Verovanje u politicko postenje

eugensavojski
Jelena Pavlović

ludom radovanje
A sto se tice osnovnog obrazovanja, Americi preti da postane zemlja treceg sveta, na zalost.

Jes ko i dosad
samo ih Šuvar i Ž. Danilo mogu spasti od propasti.O kvaliteti državnog školstva možeš se uveriti kod nas.
Kvaliteta školstva se meri kvalitetom društva da nešto napravi/reši.
Ja ne znam da su sad u Srbiji izbori za Američki kongres pa to bi demokrati dobili 95 posto ko Banditić u Škutorlendu .
al ajd narod, nego međ čeljadi koja se smatra misleća nemožeš nač 5% republikanaca
jel to dovoljno govori o nakaradnosti obrazovanja kod nas .
A za druga člana koji se zabrinuo za radnike , seljake i poštenu inteligenciju , pa što brate nisu došli kod nas u samoupravljanje pa de se leče đabe.Nego naši išli tamo da rade bez osiguranja .
Kako koji jugos ode u USA u zadnjih 40 godina uđe ko demokrat a posle ispunjavanja prve porezne prijave glasa za republikance ( izgubili klasnu svest...)


Sposobnost drustva da nesto napravi/resi moze da se postigne i uvozom skolovanih u tome su ameri pravi maheri. Zanimljivo je da najvise skolovanih uvoze iz drzava gde je obrazovanje uglavnom drzavno (kina, bivsi SSSR, Evropa ...)

Sto se tice ideologije tu si se gadno prevario, srbi u americi su vecinom demokrate i po dolasku i posle dugo vremena ali to je potpuno nebitno jer su i jedni i drugi isti. Ako cemo bas da trazimo ko je levo a ko desno u USA od svih americkih politicara srpskog porekla ideoloski je najdalje dogurao Bogdan Denic pocasni predsednik Demokratskih Socijalista Amerike (ciji su roditelji uzgred budi receno pobegli iz Jugoslavije zbog komunista a on postao komunista u americi).

Treba biti naivan ili zlonameran pa misliti da ako neko pljune po demokratama posle ovih godinu dana na vlasti to automatski znaci da je republikanac. Izmedju demokrata i republikanaca u americi ne postoji vise cak ni ideoloska razlika. Demokrate su za godinu dana uspele da pomognu krupnom kapitalu na racun sirotinje vise nego republikanci u bilo kom citavom mandatu.

pa što brate nisu došli kod nas u samoupravljanje pa de se leče đabe.


A sto ti ako ne volis lecenje u samoupravljanju nisi otisao u ameriku da se lecis na trzistu zdravlja?

Motivi za odlazak ljudi su razliciti i licni. Motivi ljudi koji su dosli u US periodu od sesdesetih do devedesetih ponajmanje su bili ekonomske prirode.
Jelena Pavlović Jelena Pavlović 23:34 20.01.2010

Re: Verovanje u politicko postenje

zmedju demokrata i republikanaca u americi ne postoji vise cak ni ideoloska razlika. Demokrate su za godinu dana uspele da pomognu krupnom kapitalu na racun sirotinje vise nego republikanci u bilo kom citavom mandatu.

arianna arianna 23:59 20.01.2010

Re: Verovanje u politicko postenje

Sam predsednik je u nedavnom intervjuu za Vašington Post navodeći svoja dostignuća u protekloj godini istakao da je da je Amerika ostvarila fundamnetalni zaokret u domenu zdravstva, energetike, obrazovanja i finansijskog regulatornog sistema.


dobio je i Nobelovu nagradu za mir
Goran Vučković Goran Vučković 01:08 21.01.2010

Re: Verovanje u politicko postenje

dobio je i Nobelovu nagradu za mir

Nobelov avans za mir
Zen Master Zen Master 08:26 21.01.2010

Re: Verovanje u politicko postenje

eugensavojski

Ja ne znam da su sad u Srbiji izbori za Američki kongres pa to bi demokrati dobili 95 posto ko Banditić u Škutorlendu .
al ajd narod, nego međ čeljadi koja se smatra misleća nemožeš nač 5% republikanaca


Bilo bi lepo da ljudima objasniš osnovne razlike izmedju republike kao uredjenja i demokratije to jest fundamentalnu razliku izmedju tzv republikanaca i demokrata u USA jer ako bi pitao 95% ljudi u Americi kakvo je državno uredjenje oni bi ti rekli da je demokratsko što je potpuno pogrešno. Tek ljudi u Srbiji nemaju blage veze oko političkog uredjenja u USA, ovde se zna da tamo postoji predsednik i da je on najbitniji a sve ostalo su španska sela za lokalnu populaciju


eugensavojski eugensavojski 09:09 21.01.2010

Re: Verovanje u politicko postenje

Sposobnost drustva da nesto napravi/resi moze da se postigne i uvozom skolovanih u tome su ameri pravi maheri

pa zato što tamo znanje vredi, a u socijalizmu je đaba i bezvredno
usput ne možeš usporedit kvalitetu američkih univerziteta i naših, ni u tehničkim naukama a o društvenim ne treba ni raspravljat
Demokrate su za godinu dana uspele da pomognu krupnom kapitalu na racun sirotinje vise nego republikanci u bilo kom citavom mandatu.

Ali to su bile populističke mere kojima se narod divio a paraziti iskoristili,
"radni ljudi ,građani i poštena inteligencija" su podržavali te mere
A sto ti ako ne volis lecenje u samoupravljanju nisi otisao u ameriku da se lecis na trzistu zdravlja?

Nije me ništa bolelo

Motivi za odlazak ljudi su razliciti i licni. Motivi ljudi koji su dosli u US periodu od sesdesetih do devedesetih ponajmanje su bili ekonomske prirode.

Jes, gadovi otišli na svoju štetu samo da izdaju revoluciju
a zbog njih su drugovi na kurseve išli u Kumrovec
stefan.hauzer stefan.hauzer 12:22 21.01.2010

Re: Verovanje u politicko postenje

dobio je i Nobelovu nagradu za mir


I sam Nobel je bio protiv rata,a opet je proizvodio oruzje za Prusku...
Isto tako i Obama posalje 30hiljada vojnika u Avganistan i najavljuje povllacenje i dobi Nobelovu nagradu...nema sta zalozio se covek za mir!


˝Change˝ bese politicka poruka Obame,a politika SAD-a se nije promenila ni za milimetar!
Masacusets,konacno pao najjace demokratsko uporiste od JFK-a pa naovamo,eh moze se reci da je Obama u problemu...
drug.clan drug.clan 13:48 21.01.2010

Re: Verovanje u politicko postenje

pa zato što tamo znanje vredi, a u socijalizmu je đaba i bezvredno


jeste vredi toliko da recepcioner na wall street-u ima veci bonus nego sto profesor univerziteta ima platu. Vrednost znanja se uvek gleda relativno na ostale vrednosti u toj zemlji. Tu znanje jako lose stoji. To sto su i takve plate u US vece od onih u Kini i Indiji nema veze sa cenjenjem znanja vec sa americkom vojnom silom ali to je duga prica.

Sto se kvaliteta obrazovanja tice (osnovnog, srednjeg narocito i osnovnog univerzitetskog) ne znam kako je sada ali je se za vreme socijalizma dobra socijalisticka skola mogla nositi sa najboljom americkom narocito u prirodnim naukama i inzenjeringu. U drustvenim su americke bile bolje u onim temama koje nisu postojale na istoku i obrnuto. Americke pogotovo one "najbolje" - ivy su dobre zato sto prodaju veze, poznanstva i "plavu krv" a ne znanje.
PS. Ni jedan univerzitet u americi nije bio bolji u samoupravljanju od bilo kog naseg

Ali to su bile populističke mere kojima se narod divio a paraziti iskoristili,
"radni ljudi ,građani i poštena inteligencija" su podržavali te mere

Vidi se da opet pricas napamet. Mere uzimanja od naroda i davanja najbogatijim nikada nisu populisticke i ni u jednom momemntu ih nije pordzavalo ni pola amerikanaca, ali su se dem i rep dogovorili lako oko toga iako je kostalo trilion i kusur. Oko zdravstva se sa druge strane ne mogu dogovoriti.

Nije me ništa bolelo

Kako si onda znao da boli sve one koji su otisli kada si ih prozivao gore?

Jes, gadovi otišli na svoju štetu samo da izdaju revoluciju
a zbog njih su drugovi na kurseve išli u Kumrovec

zbog ekonomskih razloga se islo u nemacku i svicu, u ameriku je u tom periodu najvise doslo ljudi koji su jurili nesto drugo

I ako cemo ovako da razgovaramo provocirajuci se (sto ti je cak i zvanicno svrha dolazenja na blog) da te pitam zasto si ti dosao u srbiju ili svakog dana dolazis putem bloga (nije mi bas najjasnije gde si ali mi je jasno odakle si)?
Vasa S Tajcic Vasa S Tajcic 01:18 21.01.2010

Rast berze

Rast berze nema veze sa Obamom vec sa cinjenicm da je berza toliko nisko pala, da je morala da pocne da se oporavlja. Plus, dodamo spekulacije i propagandu da je najgore proslo i eto ti rasta berze. Mejdutim berza nije ni blizu nivoa na kojem je bila 2007. Druga stvar, rast berze nema ekonomskih osnova sto ljudi polako kapiraju. Ocekuje se jos jedan krah u drugoj polovini ove godine.

Obama je dosao na vlast u najgore moguce vreme. Tu su ratovi, ekonomska kriza izazvana idiotskim potezima Klintona i Busa itd. itd. NEzaposlenost je ogromna i normalno je da opada popularnost.

U svako slucaju, za ameriku je Obama sigurno bolja opcija nego bilo ko drugi. Bar do sledecih izbora.
Zen Master Zen Master 08:46 21.01.2010

Re: Rast berze

Vasa S Tajcic
Rast berze nema veze sa Obamom vec sa cinjenicm da je berza toliko nisko pala, da je morala da pocne da se oporavlja. Plus, dodamo spekulacije i propagandu da je najgore proslo i eto ti rasta berze. Mejdutim berza nije ni blizu nivoa na kojem je bila 2007. Druga stvar, rast berze nema ekonomskih osnova sto ljudi polako kapiraju. Ocekuje se jos jedan krah u drugoj polovini ove godine.

Obama je dosao na vlast u najgore moguce vreme. Tu su ratovi, ekonomska kriza izazvana idiotskim potezima Klintona i Busa itd. itd. NEzaposlenost je ogromna i normalno je da opada popularnost.

U svako slucaju, za ameriku je Obama sigurno bolja opcija nego bilo ko drugi. Bar do sledecih izbora.


Berza raste najviše zbog toga jer je u Wall Street upumpana enormna količina tzv tooth fairy dolara tj naštampanih para za potrebe bailouta tzv " To big to Fail " kompanija tipa AIG-a i ostalih, pominje se suma od $8.5 triliona dolara odnosno nekih 60% GDP cele Amerike. Ozbiljni ekonomski analitičari tvrde da je izvršen control demolition finansijskog tržišta iz koga su banksteri ( izraz nastao spajanjem reči bankar i gangster ) iz Goldman Sachs Ganga & Co izvukli enormnu finansijsku korist a pritom zakopavajući ekonomiju USA još dublje u živi pesak u kome se inače već duže vremena nalazi
Inače optuživati samo pojedince tipa Clinton & Bush za ovaj krah je pomalo neozbiljno, problem USA je sistemske prirode a to je da se tamo praktično ništa ne proizvodi ( osim oružja ) a vreme internet buma i zaradjivanja para od toga je odavno prošlo tako da imaš ogroman disbalans u onome što se stvarno zaradi i u onome što se potroši. Pozajmljeno vreme stvoreno štampanjem para i prodavanjem državnih obveznica Kini polako ali sigurno ističe i račun za naplatu će stići i neće biti ni najmanje prijatan jer trenutna suma nacionalnog duga USA je takva da bi trebalo 134 godine da kompanije iz tzv Fortune 500 ( najvećih 500 kompanija u USA ) daju svoj kompletan godišnji profit pa da otplate sadašnju sumu duga a on se povećava ne više na dnevnom nivou već praktično iz sata u sat
Željka Buturović Željka Buturović 03:38 21.01.2010

jednom klimas, drugom antiklimaks

Današnji dan, godinu dana kasnije, ima ukus antiklimaksa, bar za američke demokrate.

demokrate cine oko 35% populacije, ostalo su neopredeljeni i republikanci. vecina amerikanca (49%) je navijala za browna.
sybil sybil 09:01 21.01.2010

"you cannot beat talebans

with hopes and dreams."
videla sam ovaj veliki naslov u novinama pre neki dan.
Glas Amerike Glas Amerike 15:37 21.01.2010

Re: "you cannot beat talebans

Sybil, nemojte da se povlacite sa bloga! Trudimo se da ne brisemo nijednu poruku, ma koliko da su iskazani stavovi ekstremni i neobicni, sve dok se ne pojavljuju ruzne reci i direktni govor mrznje. Ali u pravu ste, odredjene poruke definitivno zasluzuju da budu ponovo procitane i mozda obrisane.
batou batou 22:04 21.01.2010

Re: "you cannot beat talebans

Glas Amerike
Sybil, nemojte da se povlacite sa bloga! Trudimo se da ne brisemo nijednu poruku, ma koliko da su iskazani stavovi ekstremni i neobicni, sve dok se ne pojavljuju ruzne reci i direktni govor mrznje. Ali u pravu ste, odredjene poruke definitivno zasluzuju da budu ponovo procitane i mozda obrisane.


Hvala do neba na pokazivanju kako izgleda USA sloboda govora i demokratija jer zahvaljujući vašoj dojavi organima reda i blogovskog gonjenja su me banovali sa bloga a sada avaj shvatam sa punim pravom je to uradjeno jer upotrebih ružne reči i govor mržnje.
Izvinjavam se najiskrenije što imam drugačije mišljenje od potrebnog, evo gledam CNN po ceo dan ali nikako se i pored najbolje volje i silnog truda taj CNN ekran ne lepi na moja ramena da mi služi umesto glave pa da mogu najzad i ja da budem kao sva druga dobra deca

P.S. Odoh ja sad u moj ćoškić da klečim na kukuruzu slušam američku himnu i 1832535 puta u svesci napišem: Neću više nikada biti nevaljao



moderator05 moderator05 18:22 21.01.2010

Obaveštenje

Moderacija je brisala komentar korisnika Zen Master i replike na njegov komentar, osim komentara autora bloga, koji ima pravo da briše ili ne briše, ali i da uputi sugestiju oko moderisanja.
Molimo vas da o ovome ne polemišete.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana