Društvo

ZAR JE ZLOČIN VOLETI?

Filip Mladenović RSS / 25.01.2010. u 13:31

ZAR JE ZLOČIN VOLETI?
ZAR JE ZLOČIN VOLETI?
  »...Pod bezosećajnom vladavinom razuma, ljudska egzistencija se hladi kao i planeta na kojoj živimo. Ljubav je poslednja preživela uspomena na izgubljen raj ljudske egzistencije...«

OSVALD ŠVARC: »Psihologija seksualnosti«

Hamletovskoj dilemi današnjice, na žalost, nije dato da bude dovršena na grafitu u centru Beograda, u podzemnom prolazu u Nušićevoj ulici. Nedostajuće ćirilično slovo »и", kao i znak pitanja, govore u prilog potvrdnog odgovora na postavljenu dilemu. Autor grafita nije stigao ni da dovrši pitanje koje ga muči, jer ga je neko prekinuo u plemenitim pobudama i tako na licu mesta poručio: „Da, voleti je zločin!"

Šta bi se dogodilo ako bi neko od ovdašnjih javnih ličnosti rekao „Ja volim Hrvate!" ili „Ja volim Šiptare!". Ili, ako bi neka popularna estradna zvezda izjavila: „Da, ja volim osobu istog pola!"

Šta bi se desilo nama, običnim smrtnicima, ako bismo to isto izgovorili na nekom porodičnom okupljanju rodjaka i kućnih prijatelja? Ili na poslu, medju koleginicama i kolegama!?

Početkom XX veka Radoje Domanović je u svojim satirama pisao o slepom vodji. Na kraju tog istog XX veka Srbi su većinski izglasali vodju koji nije bio slep, nego obnevideo od mržnje. Epilog je bio isti, proročanski najavljen u Domanovićevim satiričnim pričama „Vodja" i „Stradija"!

Kako se osloboditi mržnje, uvežbavane tokom protekle dve decenije!? Kako da ljubav ne bude više zločin!? Ima li nade!? Ili je pisac Zvonko Karanović u pravu kada kaže: »...Dogodilo nam se previše istorije. Valjalo bi prikočiti, razmisliti gde smo pogrešili, pažljivo planirati budućnost. Na žalost, čak i da pronadjemo uzroke svih naših poraza, mislim da kao društvo nemamo snage za duboku i temeljnu transformaciju. Naša jedina sreća je da smo potrebni Evropi i da će ona morati da nam pruži ruku i izvuče nas iz blata u koje smo se uvalili.«

Atačmenti



Komentari (36)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 14:22 25.01.2010

Ljubavi ima raznih

Voleti svoju devojku ili ženu, to je ljubav, isto važi i kada volimo svoje radotelje, decu... i to je ljubav. Voleti ljude, ljudski rod i to mi je razumljivo, reč je o filantropima. Razumem i one koji vole svoje kućne ljubimce.
Ali zašto voleti Hrvate, Šiptare.. pa i Srbe?

Glede onog pisca:
Autor grafita nije stigao ni da dovrši pitanje koje ga muči, jer ga je neko prekinuo u plemenitim pobudama i tako na licu mesta poručio: „Da, voleti je zločin!"
Mislim da je poruka onog koji je prekinuo pisca, manje filozofka i hamletovska, rekao bih da je jednostavna i da je glasila: Zabranjeno je pisati po zidovima prolaza u Nušićevoj.
mariopan mariopan 14:41 25.01.2010

Iskrenost pre svega

Ja bih samo volela da ljudi iskreno misle kada kazu da nekoga vole.
U izjavi " Ja volim Hrvate ili Albance" ne vidim iskrenost, Mogu da kazem da volim jednu Hrvaticu, divnu osobu sa kojom se druzim, izbegla iz Hrvatske pocetkom rata jer joj je muz Srbin. Ili da volim jednu Madjaricu, drugarcina je do koske, kroz sve nevolje zivota unazad 30 godina smo se nasle jedna drugoj u svakoj nevolji. Da volim zeta Madjara, siroma sto trpi tu karakondzulu od moje zaove, 50 godina braka kao dozivotna robija, zao mi je dobrog coveka.
Mogu da volim pojedince i kroz to kakvi su oni, da sa najboljom namerom da ocekujem da su i drugi Hrvati, Madjari ..takvi.
Ako bih rekla da volim sve Hrvate ili Madjare to ne bi bila istina.
Jedino da sa najboljom voljom ulozimo trud da te ljude ne gledamo kao neprijatelje unapred, dok ih ne upoznamo i tu vidim pocetak boljih odnosa sa svima.
Kao kada je ta prijateljica , Hrvatica, zenila sina a svi njeni gosti iz Hrvatske spavali kod mene par dana, jer je kuca prazna i ima mesta, pa smo svi ucinili sve sto je u nasoj moci da te goste, koji prvi put dolaze u Srbiju posle onog rata, docekamo najbolje sto mozemo. Sa zaista iskrenom namerom da ih upoznamo, da oni upoznaju nas, da vide i da mi vidimo da niko od nas nema rogove, da ne ujedamo, da imamo ostre nozeve u kuci da bi seckali kulene i sunke koje su doneli a ne da se koljemo medjusobno.

I ostali iz naseg kraja su sve ucinili da se oni osecaju prijatno. Dosli su sa nekoliko automobila, parkirali po dvoristima kod nasih suseda, sve smo ucinili da im boravak u Srbiji bude prijatan.Neki su tada bili clanovi HDZ, dotakli smo se i politike, dugo je tri dana svadbe da se o tome ne progovori, ali se nismo svadjali, nemamo za sta.Mogli smo da razgovaramo bez ljutnje i gorcine.
Odose zaista zadovoljni, poslali poklone zauzvrat gostoprimstva, neku staru rakiju, cuvam je kao lek sto i jeste.

Da pocnemo tako, licnim kontaktima, iskreno a ne licemerno, i mislim da ce obican narod izleciti tu groznu bolest mrznje koja je otrovna za sve nas?
Filip Mladenović Filip Mladenović 14:58 25.01.2010

Re: Iskrenost pre svega

Da, u pravu ste, valja početi ličnim kontaktima. Ali, odgovornost tzv. elite, medija, onih koji diktiraju javno mnenje, upravo je u tome da mržnju, kao (pred)izborni "folklor" zamene drugačijim, tolerantnijim izborom. U ovoj ili u onoj formi, govor mržnje još uvek dominira našim javnim prostorom. Dokle!?
chao_li chao_li 15:56 25.01.2010

Re: Iskrenost pre svega

poslali poklone zauzvrat gostoprimstva, neku staru rakiju


Boga mi ja tu rakiju ne bih pila

Na stranu šala, ali svaki normalan čovek može da voli onoga ko njega voli (zaljubljenost se ne računa, to nije ljubav). Bezuslovna ljubav postoji ali roditelja prema deci, ne nužno obratno. Prema tome, kako ti reče, naravno da volim neke Hrvate i neke Mađare jer i oni vole mene, ali kad neko voli one što njega mrze onda je to ili božanski čovek ili je debilan.
mariopan mariopan 16:31 25.01.2010

Re: Iskrenost pre svega

Filip Mladenović
Da, u pravu ste, valja početi ličnim kontaktima. Ali, odgovornost tzv. elite, medija, onih koji diktiraju javno mnenje, upravo je u tome da mržnju, kao (pred)izborni "folklor" zamene drugačijim, tolerantnijim izborom. U ovoj ili u onoj formi, govor mržnje još uvek dominira našim javnim prostorom. Dokle!?

Dok ima ko da ih slusa.
bellakafa bellakafa 16:34 25.01.2010

Re: Iskrenost pre svega

mariopan

Dok ima ko da ih slusa.

dok ne proradi cenzura i kad prestane potreba da se pribegava samoodbrani.
mariopan mariopan 16:50 25.01.2010

Re: Iskrenost pre svega

chao_li
poslali poklone zauzvrat gostoprimstva, neku staru rakiju


Boga mi ja tu rakiju ne bih pila

Na stranu šala, ali svaki normalan čovek može da voli onoga ko njega voli (zaljubljenost se ne računa, to nije ljubav). Bezuslovna ljubav postoji ali roditelja prema deci, ne nužno obratno. Prema tome, kako ti reče, naravno da volim neke Hrvate i neke Mađare jer i oni vole mene, ali kad neko voli one što njega mrze onda je to ili božanski čovek ili je debilan.

Otprilike tako.
A i mi smo njima "pokazali" nasu rakiju, sunke i slaninice....njihov kulen je bio bolji
Dawngreeter Dawngreeter 14:52 25.01.2010

Tandara broć

Pozdravljam sentiment izrazen u tekstu ali ovo bas i ne funkcionise, ne? Mislim, sve to drzanje za ruke i pevanje Kumbaya kao argument protiv sranja u sred kojeg zivimo. Ili sam mozda ja samo hladni logocentrik koji zanemaruje znacaj poslednje uspomene na izgubljeni raj ljudske egzistencije jer je to... hm... isprazni komad lirskog teksta koji ne znaci nista i cini nas da se osecamo lepo povodom ne radjenja nicega i ne mesanja ni u sta?
Filip Mladenović Filip Mladenović 15:05 25.01.2010

Re: Tandara broć

"Ljubav pamti čitav život, mržnja samo jedan čin!" Jovan Hristić
Dawngreeter Dawngreeter 15:08 25.01.2010

Re: Tandara broć

Pa dobro, to uspeva u manje reci da kaze podjednako nista koliko i citat sa vrha teksta. Bez zelje da zvucim kao namcor... najozbiljnije, sta ta recenica pokusava da prenese?
Filip Mladenović Filip Mladenović 15:17 25.01.2010

Re: Tandara broć

"Ljudi koji čisto i bezgranično vole ne pomišljaju lako da se ma šta oko njih menja, a ponajmanje sam predmet njihove ljubavi. Oni merom večnosti mere prolazne i promenljive pojave oko sebe. A njihova smelost biva nagrađena, jer im sve oko njih izgleda večno i nepromenljivo, i tako sa tom divnom iluzijom provode i svršavaju svoj vek, oslobođeni najvećeg ljudskog zla, užasa od prolaznosti." Ivo Andrić
alselone alselone 15:18 25.01.2010

Re: Tandara broć

Dawngreeter
Pozdravljam sentiment izrazen u tekstu ali ovo bas i ne funkcionise, ne? Mislim, sve to drzanje za ruke i pevanje Kumbaya kao argument protiv sranja u sred kojeg zivimo. Ili sam mozda ja samo hladni logocentrik koji zanemaruje znacaj poslednje uspomene na izgubljeni raj ljudske egzistencije jer je to... hm... isprazni komad lirskog teksta koji ne znaci nista i cini nas da se osecamo lepo povodom ne radjenja nicega i ne mesanja ni u sta?

Drzim da je ovo najoptimalniji odgovor na zadatu temu.
Filip Mladenović Filip Mladenović 15:24 25.01.2010

Re: Tandara broć

alselone

DawngreeterPozdravljam sentiment izrazen u tekstu ali ovo bas i ne funkcionise, ne? Mislim, sve to drzanje za ruke i pevanje Kumbaya kao argument protiv sranja u sred kojeg zivimo. Ili sam mozda ja samo hladni logocentrik koji zanemaruje znacaj poslednje uspomene na izgubljeni raj ljudske egzistencije jer je to... hm... isprazni komad lirskog teksta koji ne znaci nista i cini nas da se osecamo lepo povodom ne radjenja nicega i ne mesanja ni u sta?Drzim da je ovo najoptimalniji odgovor na zadatu temu.

LJUBAV JE DAR PRIRODE! SVE OSTALO SU OMOTI!
Bili Piton Bili Piton 16:02 25.01.2010

Re: Tandara broć

Dawngreeter
Pozdravljam sentiment izrazen u tekstu


I ja.
Sofroniye Sofroniye 18:57 25.01.2010

Re: Tandara broć

Filip Mladenović
alselone

DawngreeterPozdravljam sentiment izrazen u tekstu ali ovo bas i ne funkcionise, ne? Mislim, sve to drzanje za ruke i pevanje Kumbaya kao argument protiv sranja u sred kojeg zivimo. Ili sam mozda ja samo hladni logocentrik koji zanemaruje znacaj poslednje uspomene na izgubljeni raj ljudske egzistencije jer je to... hm... isprazni komad lirskog teksta koji ne znaci nista i cini nas da se osecamo lepo povodom ne radjenja nicega i ne mesanja ni u sta?Drzim da je ovo najoptimalniji odgovor na zadatu temu.

LJUBAV JE DAR PRIRODE! SVE OSTALO SU OMOTI!


Po cemu je ljubav "dar prirode" ? Molim bez lirskog odgovora nego naucnog. Da li ste mislili da je ljubav dar prirode LJUDIMA ? Jer nesto ne vidim primere ljubavi medju zivotinjama te onda i ne shvatam kako je dar prirode? Ljubav domacih zivotinja prema gospodarima meni vise lici na ODANOST a ne na LJUBAV ali mozda bi se dalo diskutovati o tome.

EDIT: Pade mi na pamet da bi neko mogao da kaze da je odnos majka - mladunce dokaz ljubavi. Ali kako znamo da nije rec o nagonu za produzenje vrste ? Nisam siguran ali morao bih da proucim koliko dugo majke stite mladuncad da bih iole imao predstavu da li je u pitanju nagon ili ljubav. Ali cak i da jeste onda je DAR PRIRODE ogranicen samo na tu vrstu odnosa.... a to je poprilicno specifican vid ljubavi :)
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 19:05 25.01.2010

Re: Tandara broć

Ljubav kod ljudi je nešto složeniji oblik nagona za produženje vrste.
Većina životinja to jednostavnije radi.
Dawngreeter Dawngreeter 19:50 25.01.2010

Re: Tandara broć

Naravno da nisi u pravu. Za razliku od ljudi, mnoge zivotinjske vrste prirodno biraju samo jednog partnera za zivot kojem se potpuno posvecuju.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 22:49 25.01.2010

Re: Tandara broć


Evo, npr, vukovi:
Jezgro čopora čini jedan reproduktivni par vukova, alfa mužjak i alfa ženka, dok su svi ostali pripadnici čopora, štenad i njihova starija braća, potomci tog para roditelja.
Vučji čopor je hijerarhijski ustrojen, gde roditeljski par vukova drži dominantan položaj. Jaka dominacija, alfa ženke, onemogućava parenje podčinjenih članova, bilo međusobno ili sa jednim od dominantnih vukova. Tako u pravilu samo jedna vučica u čoporu može imati mlade, što je jedan od mehanizama samoregulacije veličine populacije, a u isti mah je i sprečeno parenje u srodstvu.
Ako alfa ženka ugine, alfa mužjak izlazi iz čopora i postaje vuk samotnjak.

To znam, samo ne znam zašto ti, Dawngreeter, tvrdiš da nisam u pravu kada kažem da je ljubav kod ljudi nešto složeniji socijalni oblik nagona za produženjem vrste.
Naravno, tako izrečena ona jeste simplifikacija složenog interpersonalnog odnosa, ali broj partnera sa tom tvrdnjom nema naročite veze. Niti je potvrđuje, niti opovrgava.
alselone alselone 00:39 26.01.2010

Re: Tandara broć

Filip Mladenović

LJUBAV JE DAR PRIRODE! SVE OSTALO SU OMOTI!


Po svemu sudeci nisi shvatio sta sam hteo da kazem. Potrazi znacenje termina "najoptimalnije", tamo gde je budes pronasao shvatices sta sam hteo da kazem.

Dawngreeter Dawngreeter 08:59 26.01.2010

Re: Tandara broć

Vojislav Stojković
To znam, samo ne znam zašto ti, Dawngreeter, tvrdiš da nisam u pravu kada kažem da je ljubav kod ljudi nešto složeniji socijalni oblik nagona za produženjem vrste.


Ljubav je kulturni konstrukt koji nije, striktno govoreci, stvaran. Ljudi ga ispoljavaju kroz vec postojece kulturne tekovine i to u izvesnim (mahom zapadnim) kulturama dostize vrlo bizarne nivoe mitologizacije. Konsekventno, cesto je jako problematicno u tim kulturama povezati ono sto se u stvarnosti desava sa nemogucim zamisljenim standardom "prave ljubavi". Sam nagon za produzenje vrste ostaje identicno jednostavan kao u ostatku zivotinjskog carstva.

Ako uzmes u obzir da je vecini ljudi zaista veliki problem da u stvarnosti odigraju mitologizirani "ples" ljubavi, a cak i kada uspeju to je samo tokom kraceg vremenskog perioda dok je emotivni naboj veze jos uvek jak, mnogo drugih zivotinjskih vrsta se nalazi daleko ispred ljudi na tom polju.

Vukovi su zanimljiv primer, ali su takodje i primer slozene drustvene mreze koja definise kako se nagon za produzenje vrste kanalise. Mnogo zanimljiviji su, na primer, crni medvedi koji zive u paru od trenutka kada sebi nadju partnera pa do smrti jednog partnera. Bez obzira koliko rano ili kasno se desi smrt partnera, preziveli medved nece traziti drugog para. Mislim da slicno vazi i za jastoge. Njima prirodno dolazi ono oko cega izvesne ljudske kulture prave nedostizne mitove.
bellakafa bellakafa 15:10 25.01.2010

ne mislim

da smo mi potrebni evropi... pre će biti da je ona potrebna nama
mikimedic mikimedic 16:02 25.01.2010

ne vidim problem?

Šta bi se desilo nama, običnim smrtnicima, ako bismo to isto izgovorili na nekom porodičnom okupljanju rodjaka i kućnih prijatelja? Ili na poslu, medju koleginicama i kolegama!?


bas nista. ja volim i hrvate i siptare, i muslimane, i you name it... a volim i srbe, ponekad... i nikad nisam imao nikakav problem zbog toga (sem, opet ponekad, ovde na blogu...).
ssvetlana92 ssvetlana92 16:05 25.01.2010

Možda

je ovaj grafit napisao neko, ko proganja svoju voljenu. Prva asocijacija mi je bila da je nesrećniku zabranjen pristup voljenoj osobi! Pa to jeste zločin, naime mnogi zločini su se i dogodili iz strasti, ili tzv. ljubavi.
Filip Mladenović Filip Mladenović 16:54 25.01.2010

Re: Možda

A možda je i obratno: ona je autorka grafita, a on ili bezosećajan ili - oženjen!
ssvetlana92 ssvetlana92 17:40 25.01.2010

Re: Možda

Statistika govori da je više progonitelja muškaraca, ali nije isključeno ni tvoje zapažanje. U ime ljubavi se svašta dogadja..
frostibule frostibule 18:08 25.01.2010

Re: Možda

i meni statistika cesto govori, da su ljudi strahovito pristrasni..
Zen Master Zen Master 19:22 25.01.2010

Re: Možda

ssvetlana92
Statistika govori da je više progonitelja muškaraca, ali nije isključeno ni tvoje zapažanje. U ime ljubavi se svašta dogadja..


Da pogadjam statistika zasnovana na prijavljenim slučajevima proganjanja pa jel da, sa obzirom da bi drugačiju teško bilo napraviti inače bi svako tvrdio kako je baš on ugrožena i psihički maltretirana strana !?
A nije vam eventualno palo na pamet kako može biti muškarci malo teže prijavljuju takve stvari nadležnim organima nego što to rade žene koje bi da ih isti zaštite od date napasne budale.
Proganjaju najviše budale a ne muškarci ili žene !? U prevodu draga moja Svetlana ima samo dobrih ili loših osoba nebitno od pola, rase, nacije, religijskog ili seksualnog opredeljenja
dunja73 dunja73 21:55 25.01.2010

Re: Možda

Da bi se " volelo " onaj koji treba da "voli"
mora da bude "voljen" u detinjstvu od roditelja i to na pravi nacin... ( da primi da bi pruzio ) E , dok se to pitanje "iskreno" ne bude resilo " ostaju nam izgovori tipa "jadna nasa situacija" "nas mentalitet" " krivi nam Turci" pa tako unazad do propasti Vizantije...

Po ovom pitanju Evropa - kako da pomogne pruzanjem ruke ?
Znaci , da pogura kintom - pa da se volimo , po onoj "gde ima para , ima i ljubavi " E pa nije tacno ..Svako mora na sebi da radi , i uvek i ma gde bio na ovom svetu , mora malo vise da se gleda u Boga ( ne mislim na Crkvu ) ..pa ona "prejaka rec"" ..itd...


mikele9 mikele9 22:59 25.01.2010

Težina ljubavi

Evo omiljenog mi stiha iz božanstvene 1001 NOĆI:

"Ti breme ljubavi na pleća si mi svalio,
a ja sam tako slaba da jedva nosim haljinu."
miloradkakmar miloradkakmar 23:59 25.01.2010

Zašto

razmišljati o ljubavi !?
Filip2412 Filip2412 17:59 26.01.2010

...

Ja mislim da se ovde izjednacavaju ljubav i sex a to nije dobro; i sam cesto pravim istu gresku, te ondah patim zbog neuzvracene ljubavi...
dolybell92 dolybell92 18:08 26.01.2010

ZAR JE ZLOČIN VOLETI ?

milisav68 milisav68 13:35 27.01.2010

Ljubav

Naša ljubav prema Hrvatima, Šiptarima i Bošnjacima je direktno proporcijalna ljubavi Engleza prema Velšanima, Ircima i Škotima...i obrnuto....a ima još takvih primera....
U čemu je razlika?
Filip Mladenović Filip Mladenović 15:24 27.01.2010

Re: Ljubav

Razlika je u nacionalnom dohotku i životnom standardu Engleza, Velšana, Iraca i Škota u odnosu na Srbe, Hrvate, Bošnjake, Šiptare....
milisav68 milisav68 17:57 28.01.2010

Re: Ljubav

Filip Mladenović
Razlika je u nacionalnom dohotku i životnom standardu Engleza, Velšana, Iraca i Škota u odnosu na Srbe, Hrvate, Bošnjake, Šiptare....

Znači da nema razlike u "ljubavi".
Filip Mladenović Filip Mladenović 20:16 28.01.2010

Re: Ljubav

Način na koji su se razdružili Česi i Slovaci pre 20 godina i njihov današnji standard u okviru EU je najbolja i najpoučnija lekcija iz ljubavi za Srbe, Hrvate, Bošnjake, Crnogorce, Šiptare...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana