Podržite Manifest o Sekularizmu

Jasmina Tesanovic RSS / 19.11.2007. u 20:28

Poštovane prijateljice, dragi prijatelji,
Obraćamo Vam se s molbom da podržite Manifest o sekularizmu, kao i aktivnosti u okviru Koalicije za sekularnu državu, budući da se država u kojoj živimo već odavno udaljila od sekularnih vrednosti.
Smatramo da je sekularni karakter države neophodan preduslov za demokratiju a da su    vrednosti sekularnog društva neophodan preduslov za poš¡tovanje gradjanskih sloboda i ljudskih prava.
Manifest su do sada potpisale desetine organizacija civilnog društva iz cele Srbije, kao i mnoge javne ličnosti. Nadamo se da ćete i Vi to učiniti!
Molimo vas da nam svoju podrš¡ku pošaljete najkasnije do 1. 12. 2007.
Unapred vam se zahvaljujemo.
S poš¡tovanjem, solidarno,
U ime Koalicije za sekularnu državu
Staša Zajović, Vera Marković, Vesna Rakić Vodinelić, Marina Jelić

Beograd, 15. novembar 2007.

 

MANIFEST  O  SEKULARIZMU

Polazeći od:

- svesti da je sekularno društvo tekovina modernog doba i da je afirmacija  sekularnih vrednosti nužan uslov održavanja i jačanja demokratskog poretka zasnovanog na poštovanju ljudskih prava;
- uvida u sve agresivnije mešanje verskih zajednica, pre svega Srpske pravoslavne crkve, u državne poslove, zbog čega najveću odgovornost snosi država;
- tendencije rasta klerikalizacije društva;
- činjenice da ukidanje odvojenosti verskih zajednica od države ugrožava osnovna ljudska prava svih građanki i građana, kako verujućih, tako i neverujućih;
Koalicija za sekularnu državu predlaže Manifest o sekularizmu.
 
Mi smo:

Koaliciju za sekularnu državu pokrenula je početkom 2006. godine grupa nevladinih organizacija, reagujući na Zakon o crkvi i verskim zajednicama.
Koaliciju čine: aktivisti/kinje civilnog društva, pre svega organizacija za mir i ljudska prava, autonomnih ženskih grupa, eksperti i ekspertkinje pravnih i uopšte humanističkih nauka, aktivisti/kinje političkih partija građanske orijentacije, ukratko građanke i građani zabrinuti/e zbog sve veće klerikalizacije u Srbiji, gubljenja sekularnog karaktera države i jačanja uticaja verskih zajednica, pre svega Srpske pravoslavne crkve na državne poslove, na obrazovni sistem i uopšte na javni život u Srbiji.

Zalažemo se:

•     Za sekularnu državu - potpunu odvojenost crkve od države, nemešanje crkve u državne poslove, ali i nemešanje države u religijska pitanja;
•     Za laički obrazovni sitem – za škole u kojima nema verske indoktrinacije i mešanja crkve i verskih institucija, zasnivanje obrazovanja na temeljima naučnog racionalizma;
•     Za slobodu verispovesti -  afirmisanje prava da se pripada verskoj zajednici, da se ona promeni ili napusti, te najzad, da se ne veruje i ne pripada ni jednoj verskoj zajednici;
•     Za jednak tretman verujućih i neverujućih - odsustvo bilo kakve vrste diskriminacije, ili privilegija kod javnog ispoljavanja vere ili odsustva verovanja;
•     Za društvo u kome je ispoljavanje veroispovesti isključivo privatna stvar svakog pojednica/pojednike, a naročito državnih funkcionera/funkcionerki.







Nameravamo:

•     Da upozorimo javnost da gubljenje sekularnog karaktera države ima ozbiljne posledice po mir, demokratiju, ljudska prava, posebno ženska ljudska prava;
•     Da ukažemo na stalne zloupotrebe religije, tradicije, nacije, kulturnog nasleđa u političke svrhe, radi sticanja legitimiteta, zadobijanja političke moći, sticanja političkih poena itd;
•     Da podržimo istinsku slobodu veroispovesti i sekularizam kao ključnu tekovinu modernog doba;
•     Da podstičemo i širimo slične koalicije unutar civilnog društva jer na taj način najbolje štitimo mir, demokratiju i ljudska prava.


Pokrećemo:

•     Edukativne aktivnosti širenjem informacija o vrednostima sekularizma, putem letaka, brošura, javnih tribina, seminara...;
•     Zakonodavne inicijative, od kojih će prva biti ocena ustavnosti Zakona o crkvi i verskim zajednicama;
•     Organizujemo 10. decembra na Međunarodni dan ljudskih prava
           niz aktivnosti pod sloganom „ Stop klerikalizaciji“, o čijem ćemo
           sadržaju blagovremeno obavestiti javnost.

Žene u crnom
Centar za mir i razvoj demokratije
Centar za unapređenje pravnih studija, CUPS
Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji
Inicijativa mladih za ljudska prava
Beogradski centar za ljudska prava
Komitet pravnika za ljudska prava, YUCOM
Queeria, centar za promociju kulture nenasilja i različitosti
List Republika
Socijaldemokratska unija, SDU
Urban In, Novi Pazar

Beograd, 9. oktobra 2007.








Komentari (66)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Goran Miletic Goran Miletic 20:38 19.11.2007

i ja!

Evo ja podrzavam, a sutra cu da vidim i sa jos nekim organizacijama koje nisu na listi
Jasmina Tesanovic Jasmina Tesanovic 20:45 19.11.2007

Molim Vas

ako zelite da potpisete obratite se Zenama u Crnom u Beogradu
Kasper Kasper 16:29 20.11.2007

Re: Molim Vas

ako zelite da potpisete obratite se Zenama u Crnom u Beogradu


jel' to od procenta?
adam weisphaut adam weisphaut 20:08 20.11.2007

Re: Molim Vas

Kasper
ako zelite da potpisete obratite se Zenama u Crnom u Beogradu


jel' to od procenta?

Sto pitas? Tebe placaju po komenttaru ?


Nune Popović Nune Popović 20:45 19.11.2007

I preporuka i potpis

Nune
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:48 19.11.2007

Jasmina,

PODRŽAVAM i preporučujem. :)
poz.
Jelica
adam weisphaut adam weisphaut 20:50 19.11.2007

Podrska i preporuka

Evidentno da Ideolosko-drzavni aprat olicen u SPC i njoj bliskim politickim krugovima zeli da nas uvede u totalitarizam zavijen u formu "postovanja tradicije"
pipi duga čarapa pipi duga čarapa 20:56 19.11.2007

apsolutno

podržavam!
doktorka doktorka 20:59 19.11.2007

I od mene

podrska i preporuka
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:08 19.11.2007

Corava posla!

Nakon vasih aktivnosti kojima zelite da Srbi u sledecih 200-300 godina iskajavaju greh zbog necije sulude akcije u Srebrenici (zaboravljajuci pritom sve tragedije koje su u II sv. ratu zadesile Srbe, kada je samo u Jasenovcu umoreno mnogo vise nesrecnika nego u Srebrenici, i zaboravljajuci cinjenicu da ratni zlocini ne zastarevaju, mada ih vi stavljate pod tepih, a jasete samo na ovima da biste se dodvorili Muslimanima, odnosno onima koji vas placaju), sada idete na indirektan napad na Crkvu time sto, eto, zovete na jacanje sekularizma drzave. Da li je drzava ugrozena od Srpske pravoslavne crkve? Sta vam Crkva smeta? Vec prva recenica iz vaseg proglasa je totalno pogresna (... da je afirmacija sekularnih vrednosti nuzan uslov jacanja demokratije, bla, bla, bla...). Pa zar ne zate da u modernom svetu, u Evropi, ima drzava gde crkva nije odvojena od drzave a da su te drzave veoma demokraticne. Primer: Velika Britanija. Tamo postoji Drzavna crkva, a niko pametan ne razmislja o odvajanju crkve od drzave, a niko pametan ne moze reci da VB nije demokratska drzava. Ima jos takvih drzava (Grcka i druge). Naravno, Francuska je poznata sa tim principom sekularizma, ali niko ne moze da tvrdi da je Francuska time postigla vecu demokraticnost en general od VB. Ili cete vi, ako jednog dana postanete drzavljanka VB, da pokrenete tamo akciju za odvajanje drzave od Anglikanske crkve?
Dalje vase naklapanje nisam mogao da citam, jer vidim da namerno pogresno postavljate stvari.
Zasto se borite za unapred izgubljene stvari?
Solomon Solomon 22:03 19.11.2007

Re: Corava posla!

Anglikanska crkva je stvorena od strane drzave kako bi se izbegla dominacija Katolicke crkve. U sustini, osnivanje Anglikanske crkve je srednjevekovni nacin uvodjenja sekularizma. UK je monarhija u kojoj je monarh istovremeno i poglavar crkve. Naveli ste UK kao primer ali UK je jako specificna zemlja i totalni izuzetak po mnogim pitanjima. Recimo UK je jedna od retkih zemalja na svetu koja nema ustav.
Ako zelite primer ne-sekularnih drzava - pogledajte Saudijsku Arabiju i Iran.
Sto se tice poredbe Jasenovac/Srebrenica, slazem se da nema poredjenja. Krivci za Jasenovac su ili pohvaceni ili poumirali. Krivci za Srebrenicu su jos zasticeni i sakriveni.
blackbox blackbox 23:10 19.11.2007

Re: Corava posla!

Sta vam Crkva smeta?

Crkva nikom normalnom ne smeta, pod uslovom da se bavi onim što sama proklamuje. Ukoliko se petlja u državne i društvene poslove, a njeni velikodostojnici pokazuju čak i politički angažman, onda naravno da nije dobro.
Vi ste delimično u pravu, ne treba za sve napadati Crkvu, već pogledati i koliko je političari pokušavaju zloupotrebljavati zarad sitnih političkih poena. Sada se utrkuju ko će više da se slika sa popovima i vladikama, ko će da bude zumiran baš kada se krsti, a krsti se i kad treba i kad ne treba. Osveštavaju se prostorije državnih institucija, temelji, kafane, stadioni, kockarnice. Umesto ideologije sada se okreću Crkvi. Eno vam u Hrvatskoj crkva direktno poziva glasače za koga da glasaju a za koje ni slučajno, pa hoćemo li da imamo takvu Crkvu.
Kad navodite primere u Evropi, onda treba reći da nigde nema toliko estradnog pojavljivanja Crkve u javnom životu kao kod nas. Iako su veliki vernici to se smaztra privatnom stvari i kao i svaka druga privatnost upražnjava.Ja nikada nisam video da se Kohl ili Merkel krste osim u katedralama , gde prisustvuju posebnim povodima. Ovi naši će početi da idu u crkvu svake srede i petka, pod uslovom da ih TV snima. Uostalom, uzmite primer Crkve u Grčkoj.
Da ne dužim, smatram da bi i sama Crkva trebala da povede računa o svom ugledu i da ne dozvoli da je zloupotrebljavaju, a posebno da iz svojih redova odstrani one koji joj ruše ugled, kao npr. Pahomije i slični.
Pa zar i Filaret nije pravio čisto političku predstavu, a da ne pominjemo govor Amfilohija kad je služio opelo Đinđiću.?
kada je samo u Jasenovcu umoreno mnogo vise nesrecnika nego u Srebrenici,

Koliko je ovo nehrišćanski.
Tako nešto sam čuo juče na HTV, gde samo pričaju o svojim žrtvama a srpske i ne pominju.
Valjda su žrtve ubijena ljudska bića od strane neljudi i zločinaca

nikson nikson 01:29 20.11.2007

Re: Corava posla!

Sto se tice poredbe Jasenovac/Srebrenica, slazem se da nema poredjenja. Krivci za Jasenovac su ili pohvaceni ili poumirali.


ipak je vecina poumirala....


Obraćamo Vam se s molbom da podržite Manifest o sekularizmu, kao i aktivnosti u okviru Koalicije za sekularnu državu, budući da se država u kojoj živimo već odavno udaljila od sekularnih vrednosti.


ako se udaljila, to znaci da je nekada bila bliska sekularnim vrednostima. KADA? Za vreme Cara Dusana ili....?


Vasa S Tajcic Vasa S Tajcic 06:02 20.11.2007

Re: Corava posla!

Krivci za Jasenovac su proglaseni svecima od strane onog bivseg pape. Uporedjivanje vadjenja ociju (ivan Goran Kovacic i ubijanje 400 000 ljudi, Roma, Jevreja srba, je neumesno). Ubijanje bar jednog gradjanina Sreberenice je zlocin i saosecam sa zrtvama.
adam weisphaut adam weisphaut 07:54 20.11.2007

Re: Corava posla!

Vasa S Tajcic
Krivci za Jasenovac su proglaseni svecima od strane onog bivseg pape. Uporedjivanje vadjenja ociju (ivan Goran Kovacic i ubijanje 400 000 ljudi, Roma, Jevreja srba, je neumesno). Ubijanje bar jednog gradjanina Sreberenice je zlocin i saosecam sa zrtvama.

Ne znam za to pa bi bilo lepo kad bi ste nas prosvetlili ali znam za izvesne cetnicke koljace i SPC.
dunjica dunjica 11:27 20.11.2007

Re: Corava posla!

Krivci za Jasenovac su proglaseni svecima

Može li to konkretnije? Imena?
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:47 20.11.2007

Re: Corava posla!

Solomone, zasto Grcku ne pominjete, a hvatate se, ne bas mudro, za Saudi Arabiju i Iran?
Ne drzi vodu ovo vase obrazlozenje oko Vel. Britanije, da ona ne treba da sluzi za primer.
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:57 20.11.2007

Re: Corava posla!

Blackbox,
Ne razumem da li razumete jasno ono sto vi kazete: "Crkva nikom normalnom ne smeta, pod uslovom da se bavi onim što sama proklamuje. Ukoliko se petlja u državne i društvene poslove, a njeni velikodostojnici pokazuju čak i politički angažman, onda naravno da nije dobro".
Ne ljutite se, ali samo naivan covek shvata sekularizaciju tako sto se Crkva sabije u misju rupu, gde moze samo da propoveda veru. No go.
Crkva ne moze da bude odvojena od naroda, od drustva. A to znaci da, ako treba, politicki deluje na narod. Da pomogne narodu i u tome.
Pogresno je verovati da se NGO mogu baviti svim i svacim, pa i traziti da se obori vlada, a Crkva ne sme.
Prucite malo izraz i definiciju sekularizma, ili LA LAICITE, kako Francuzi kazu, jer sve je pocelo od Francuske revolucije koja, ruku na srce, nije donela nikome dobra.
Da budem kristalno jasan, ja jesam za odvojenost DRZAVE od CRKVE, samo treba videti sta to znaci. Tu izbijaju nesporazumi, jer u psihi vecine ljudi u Srbiji je nasledje iz proslosti, kada su crkve pretvarane u magacine ili stale, popovi jahani itd. itd. Umrlo je staro, toga vise ne sme biti.
Crkva mora da pomaze drzavi, ne mesajuci joj se u njene poslove, ali POLITIKA nije i ne sme biti SAMO POSAO DRZAVE. Ne, politika je posao naroda jer bez naroda nema politike, a narod pripada koliko drzavi toliko ako ne i vise - Crkvi.
blackbox blackbox 00:53 21.11.2007

Re: Corava posla!

Blackbox,
Ne razumem da li razumete jasno ono sto vi kazete: "Crkva nikom normalnom ne smeta, pod uslovom da se bavi onim što sama proklamuje. Ukoliko se petlja u državne i društvene poslove, a njeni velikodostojnici pokazuju čak i politički angažman, onda naravno da nije dobro".

Pa lepo sam naveo primer Crkve u Hrvatskoj, pa ponašanje nekih vladika SPC pa, ako hoćete, ponašanje sve tri velike verske zajednice tokom sukoba na prostoru bivše SFRJ, pa i ovo u okviru IVZ u Srbiji.
Politikom se bave političke stranke, preko kojih građani artikulišu svoje interese preko izbora.Prema tome to je bavljenje javnim poslovima države posredstvom izabranih organa. Crkva ne ušestvuje na izborima, niti participira u vlasti. Ona treba da se bavi duhovnim prosvećivanjem, što i sama proklamuje, učeći ljude da budu ljudi i hrišćani, odnosno bogu odani u pravdi , pa i obavljanju državnih poslova.
nikson nikson 09:29 21.11.2007

Re: Corava posla!

adam weisphaut
Vasa S Tajcic
Krivci za Jasenovac su proglaseni svecima od strane onog bivseg pape. Uporedjivanje vadjenja ociju (ivan Goran Kovacic i ubijanje 400 000 ljudi, Roma, Jevreja srba, je neumesno). Ubijanje bar jednog gradjanina Sreberenice je zlocin i saosecam sa zrtvama.

Ne znam za to pa bi bilo lepo kad bi ste nas prosvetlili ali znam za izvesne cetnicke koljace i SPC.


ne znam koji je svestenik spc klao, ali znam da su mnogi od istih zaklani u jasenovcu tacka
Urosh Urosh 21:11 19.11.2007

Podrska

i od mene.
I preporuka!
STOP KLERIKALIZACIJI!
Tibor Jóna Tibor Jóna 23:38 20.11.2007

Re: Podrska

Urosh
i od mene.
I preporuka!
STOP KLERIKALIZACIJI!


ali , kod nas u opste nema klerikalizacije.
ne preuzima crkva drzavu, nego drzava crkvu. u najboljim tradicijama vizantijskog i ruskog cezaropapizma...

malo se mashi tema ovom inicijativom...
Dobrosav Dobrosav 21:44 19.11.2007

I JA

Podrška sakako.
JAFO JAFO 21:44 19.11.2007

Podrzavam akciju!

ali osim online podrske, kako jos mogu dati glas oni van bgd?
clean-suited man clean-suited man 22:21 19.11.2007

podrska

Puna podrska!

vladimir petrovic
Nakon vasih aktivnosti kojima zelite da Srbi u sledecih 200-300 godina iskajavaju greh zbog necije sulude akcije u Srebrenici (zaboravljajuci pritom sve tragedije koje su u II sv. ratu zadesile Srbe, kada je samo u Jasenovcu umoreno mnogo vise nesrecnika nego u Srebrenici, i zaboravljajuci cinjenicu da ratni zlocini ne zastarevaju, mada ih vi stavljate pod tepih, a jasete samo na ovima da biste se dodvorili Muslimanima, odnosno onima koji vas placaju), sada idete na indirektan napad na Crkvu time sto, eto, zovete na jacanje sekularizma drzave. Da li je drzava ugrozena od Srpske pravoslavne crkve? Sta vam Crkva smeta? Vec prva recenica iz vaseg proglasa je totalno pogresna (... da je afirmacija sekularnih vrednosti nuzan uslov jacanja demokratije, bla, bla, bla...). Pa zar ne zate da u modernom svetu, u Evropi, ima drzava gde crkva nije odvojena od drzave a da su te drzave veoma demokraticne. Primer: Velika Britanija. Tamo postoji Drzavna crkva, a niko pametan ne razmislja o odvajanju crkve od drzave, a niko pametan ne moze reci da VB nije demokratska drzava. Ima jos takvih drzava (Grcka i druge). Naravno, Francuska je poznata sa tim principom sekularizma, ali niko ne moze da tvrdi da je Francuska time postigla vecu demokraticnost en general od VB. Ili cete vi, ako jednog dana postanete drzavljanka VB, da pokrenete tamo akciju za odvajanje drzave od Anglikanske crkve?Dalje vase naklapanje nisam mogao da citam, jer vidim da namerno pogresno postavljate stvari.Zasto se borite za unapred izgubljene stvari?


Reci mi, molim te, kada se to Anglikanska crkva mesala u politiku, ekonomiju ili bilo koja druga pitanja u Velikoj Britaniji?!?! Da li je ikada podrzavala jednu ili drugu partiju?

A odgovor na tvoje pitanje da li je drzava ugrozena od strane SPC odgovor je - ugrozena je od onih koji danas vode SPC!!
Ugrozena je buducnost ove zemlje i svih nas!
Ugrozena je zbog "vrednosti " koje propagiraju!
Ne ugrozava Hriscanstvo ili Pravoslavlje ovu drzavu, nego pojedinci koje vode SPC, popovi koji se slikaju sa mitraljezima, popovi koji velicaju i skrivaju zlocince, popovi koji se mesaju u dnevnu politiku, popovi koji bi da vrate ovu zemlju u Srednji vek, koji bi ponovo da ratuju...
I da ih nabrojim poimence: Pukovnik Risto Radovic - Amfilohije, Jelenko Micic - Filaret, pedofil Pahomije...

blackbox blackbox 22:34 19.11.2007

podržavam

Apsolutna podrška.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 01:06 20.11.2007

Podrška, naravno!

treba li da šaljem i jmbg
ili tako nešto...
KafaJeGotova KafaJeGotova 23:04 19.11.2007

na koji nacin da posrzim?

je l' ovako preko bloga ili ima neka peticija?
podrzavam!
sentinel26 sentinel26 23:09 19.11.2007

Apsolutna podrška

Pozdravljam sve predlagače i podržavam manifest.
jacHa. jacHa. 23:16 19.11.2007

i ja

podržavam Manifest o Sekularizmu. Gde se u BG može potpisati podrška?
Nebojša Spaić Nebojša Spaić 00:26 20.11.2007

Formular

Jel moze neki formular pa da se odavde potpise?
darmar darmar 00:27 20.11.2007

BEZUSLOVNO PODRŽAVAM!!!

Jel postoji mogućnost ONLINE potpisa? Niste napravili online peticiju... možda bi mnogo više ljudi potpisalo, naročito onih koji su van Beograda.
babic babic 00:43 20.11.2007

Re: BEZUSLOVNO PODRŽAVAM!!!


MANIFEST O SEKULARIZMU

Bolje da ste ga nazvali Komunistički Manifest,i da počinje sa "Bauk kruži nad Srbijim...".Imalo bi nekog poetskog prizvuka.
Pedja Rafailovic Pedja Rafailovic 00:49 20.11.2007

Podrzavam + popunio i poslao

Podrzavam!

Popunio i poslao "Anketu o informisanosti gradjana/gradjanki u vezi Srpske pravoslavne crkve i njene prakse", koju sam danas mejlom dobio od Queeria centra.
babic babic 01:31 20.11.2007

Re: Podrzavam + popunio i poslao

Pedja Rafailovic

Popunio i poslao "Anketu o informisanosti gradjana/gradjanki u vezi Srpske pravoslavne crkve i njene prakse", koju sam danas mejlom dobio od Queeria centra.

Šta imaju neke "ekspertkinje" i aktivisti NVO da informišu građane/građanke o praksi SPC?Kome je do prakse SPC neka ide u crkvu.
Poznajući ove NVO,ne bi me začudilo da izmisle da SPC spaljuje žene po Srbiji.
miki21g miki21g 01:47 20.11.2007

Podrzavam Manifest

Pored sekularnog drustva i drzave moze li i nacija da bude sekularna ?
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 01:58 20.11.2007

Dobar tekst...

...sa cijom se sustinom i gotovo svim formulacijama veoma tesko ne sloziti se. Jedina stvar koja je, ako zelimo ozbiljnu, a ne politikantsku raspravu, donekle sporna jeste

zasnivanje obrazovanja na temeljima naučnog racionalizma

Licno bih u najmanju ruku izostavio atribut "naucnog" ovde i to iz mnogobrojnih razloga, od kojih cu ovde pomenuti samo nekoliko. Prvo, nije ni moguce ni potrebno SVE aspekte obrazovanja zasnovati na naucnim temeljima -- na primer, sta cemo sa umetnickim i sportskim obrazovanjem? Ono eminentno *nije* nauka, ali nije samim tim ista gore od ostatka obrazovanja -- naprotiv, potpuno je ravnopravno i treba da bude takvo. (Sto, uzgred budi receno, ne znaci da ne mora samim tim biti i racionalno! Stoga je utoliko pre bolje zadrzati samo "na temeljima racionalizma".)

Drugo, sam atribut "naucni" je iovako odvise zloupotrebljavan, od cega najvise stete ima sama nauka. Secamo se uglavnom svi da se ovde decenijama ispirao mozak sa "naucnim socijalizmom", na isti nacin na koji se krajem 19. veka govorilo o "naucnom rasizmu", a danas mnogi pricaju upravo o "naucnom kreacionizmu", sto su sve odreda contradictio in adiecto. Stoga, tamo gde apsolutno ne mora, bolje ne govoriti da je nesto "naucno".

Trece, ovime se implicira da postoji neki sustinski sukob nauke i religije, sto je samo jedno u vrlo sirokoj lepezi misljenja o odnosu ove dve grane ljudske kulture. Postoje i sasvim drugacije teze, poput one o non-overlapping magisteria, tj. beskonfliktnosti kljucnih teza nauke i religije -- to je jako, jako, jako velika i kompleksna rasprava, u cije detalje jedan ovakav programski manifest ne treba da ulazi. A ponajmanje da se decidno opredeljuje za samo jednu (i to, odokativno bih procenio, manjinsku struju u raspravi.)

Samo toliko, inace kao sto rekoh, puna podrska inicijativi. Verski fundamentalizam je odavno otisao predaleko.
Taska Dana Taska Dana 04:30 20.11.2007

Podrzavam ovaj manifest


Odlican tekst.
Vasa S Tajcic Vasa S Tajcic 06:06 20.11.2007

sekularizam

Slazem se Jamina. sekularizacija je nasa buducnost. sekularizacija od Isl ma, Katolicizma, Protestanzima i Pravoslavlja. Ja sam za to, ali vi niste. Vi ste samo za zabranu SPC. Obozavate stepinca, silajdzica, aliju, Papu i Filareta. Za sekularizam oni su isti fasisti. Da li su oni za vas fasisti?? TO je pitanje.
Vega Vega 07:19 20.11.2007

Re: sekularizam

Vasa S Tajcic
Slazem se Jamina. sekularizacija je nasa buducnost. sekularizacija od Isl ma, Katolicizma, Protestanzima i Pravoslavlja. Ja sam za to, ali vi niste. Vi ste samo za zabranu SPC. Obozavate stepinca, silajdzica, aliju, Papu i Filareta. Za sekularizam oni su isti fasisti. Da li su oni za vas fasisti?? TO je pitanje.



hahahahahahaha
sto se Vaso ne naspavate :)
Dilan Dog Dilan Dog 11:01 20.11.2007

Vrednosti demokratskog drustva

Sa ovim bih se složio:
Smatramo da je sekularni karakter države neophodan preduslov za demokratiju a da su vrednosti sekularnog društva neophodan preduslov za poš¡tovanje gradjanskih sloboda i ljudskih prava.



O ovome dalje može da se polemiše:

"za potpunu odvojenost crkve od države, nemešanje crkve u državne poslove, ali
i nemešanje države u religijska pitanja"
Ako pričamo o potpunoj odvojenosti crkve od države, onda bi trebalo da se kaže da ona implicira pojave na više nivoa, a ne samo, kao što se želi reći u ovom primeru- razdvajanje medjusobnog uticaja državnih funkcionera od crkvenih velikodostojnika.

-obrazovanje na temeljima naučnog racionalizma
Ovde se postavlja pitanje mogucnosti i granica saznanja principa osnovnog poretka uopšte. Problemi koje postavlja religija nisu oni koje rešava nauka, a nemoć nauke da odgovori na pojedina pitanja nauke uvek otvara prostor veri. Ili, kao što je to rekao Šarl Luj Monteskje- najviše se veruje u ono što se najmanja zna. Posmatrajući samo tu činjenicu, ne može se zabraniti ljudima religiozan pogled na svet- njegovom zamenom naučnim racionalizmom, jer nauka ne daje odgovor na pitanje o smislu života, mada ja tačna i činjenica da nauka i religija nisu potpuno odvojene, te da se na određenim mestima preklapaju, naročito u mislima onih koji nauku stvaraju- naučnika. Jer, religiznost je širi pojam od crkvenosti. Ovaj moj stav se može potkrepiti i Vašim argumentom da je potrebno obezbediti " jednak tretman verujućih i neverujućih", a ja bih dodao, bez obzira na to kojoj od te dve grupe mi pripadamo.

-za drustvo u kome je ispoljavanje veroispovesti isključivo privatna stvar pojedinca.
Ovo isto može da znači mnogo toga. Na primer, SAD je po ustavnom karekteru sekularna država, gde je religioznost privatna stvar pojedinca, a dok je politika u SAD je duboko prožeta religijom.
I drugo, čak i iz dobre namere da se privatnost religioznosti kod nas definiše ugledajući se na dobre primere iz pojedinih Zapadnoevropskih zemalja, mora da se kaže da je replika u osnovi nemoguća, jer su karakteri privatnosti religija na Balkanu i u Zapadnod Evropi- dijametralno suprotni...
oort oort 11:48 20.11.2007

ma ja bih išao i dalje

eksplicitno da se stavi zahtev za predmetom "volterov način mišljenja i kako ga steći"

inače potpis i podrška.
Dilan Dog Dilan Dog 12:01 20.11.2007

Re: ma ja bih išao i dalje

mislite da bi nam to pomoglo? :)

podrzavam

i skrecem paznju da nije sve u tome sta pise na papiru. Uporedite trenutno stanje u Srbijici koja je na papiru sekularna, sa stanjem u UK gde je Kraljica vrhonski poglavar Church of England.
Stanje u glavama treba promeniti, ako je to ikako moguce.
Felix Krull Felix Krull 13:18 20.11.2007

Podržavam!

Potpisujem, a mogli ste i neku on line peticiju da završite!Da se vidi tačno koliko
ljudi podržava ovaj manifest!U svakom slučaju ovo je bili neophodno!
alenin alenin 15:27 20.11.2007

Ravnopravnost al' sa privilegijama jednima

Da...bas lep manifest. Posebno mi se sviđa ovi delovi
:
• Za laički obrazovni sitem – za škole u kojima nema verske indoktrinacije i mešanja crkve i verskih institucija, zasnivanje obrazovanja na temeljima naučnog racionalizma;

• Za jednak tretman verujućih i neverujućih - odsustvo bilo kakve vrste diskriminacije, ili privilegija kod javnog ispoljavanja vere ili odsustva verovanja;

E da... Da nema verske indoktrinacije - al' da ateizam bude privilegovana religija... dobro, necemo ga zvati baš religija nego...recimo.... demokratija, civilno društvo...nešto ćemo već naći, al' stvar je, naravno ista.
Da nema diskriminacije, posebno u školama, ali da ateisti uče decu da su im roditelji nastali od majmuna, da je svet nastao pukim slučajem, za šta ateisti...izvin'te - civilno društvance - ima, ako ništa drugo a ono barem iste dokaze kao i vernici za svoje VEROVANJE da nije natsao baš tako slučajno.

Dakle - jednakost ali da oni koji su bili jednakiji od svih dobrim delom prošlog veka budu i dalje jednakiji - pa gle čuda, sada kad su i drugi dobili slobodu da iznose svoje mišljenje i da se za njega bore - sa daleko manje krvi nego ovi iz prošlog veka - sad naravno da ateistima te slobode izgledaju prevelike. Za njih su slobode vernicima prevelike čim budu nešto više od slobode na puku egzistenciju.
Sudden Twist Sudden Twist 16:12 20.11.2007

Dokle?

Stvarno ne kapiram? Iz kojeg filma ste vi ispali? Drakula?
Kasper Kasper 16:33 20.11.2007

Sustina?

Ne kontam? Verujte u moju babu ako vas to ispunjava. Niko vam ne brani. Necete u crkvu ? OK! Necete da vasa deca pohadjaju veronauku? OK! Jedino ne kontam ko vam to brani? Ko vas tera u crkvu,decu na veronauku? Period pretvaranja crkava u zadruzna dobra je daleko iza nas, ideologija vasih oceva ( na srecu ) mrtva. Opustite se i verujte da ste postali od majmuna.
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 02:52 21.11.2007

Re: Sustina?

Kasper
Opustite se i verujte
da ste postali od majmuna.

Interesantno -- nisam jos cuo da neko veruje u to. Ko su te neobrazovane budale? Ta tvrdnja koju navodite moze poticati samo od nekih izuzetno glupih i neobrazovanih ljudi, jer je suprotna svim nalazima savremenih bioloskih nauka.
Kasper Kasper 09:07 21.11.2007

Re: Sustina?

Interesantno -- nisam jos cuo da neko veruje u to. Ko su te neobrazovane budale? Ta tvrdnja koju navodite moze poticati samo od nekih izuzetno glupih i neobrazovanih ljudi, jer je suprotna svim nalazima savremenih bioloskih nauka.


Samo podvlacim svoje pravo da verujem da iza postanja stoji neko plemenitije bice! Dakle rec je o izboru, nikako o nametanju.
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 10:30 21.11.2007

Re: Sustina?

Kasper
Interesantno -- nisam jos cuo da neko veruje
u to. Ko su te neobrazovane budale? Ta tvrdnja koju navodite moze
poticati samo od nekih izuzetno glupih i neobrazovanih ljudi, jer je
suprotna svim nalazima savremenih bioloskih nauka.


Samo podvlacim svoje pravo da verujem da iza postanja stoji neko plemenitije bice! Dakle rec je o izboru, nikako o nametanju.

Niko ne dovodi u pitanje pravo na izbor, ponajmanje to cini autorka ovog bloga, pa i ovog teksta. Ali to nema nikakve veze sa besmislenom tvrdnjom (mogla bi biti i kleveta, samo kada bi bila precizno adresirana) koju ste izneli, a to je da neko veruje u postanak coveka od majmuna. To je saznajno potpuno jednako kao da ste rekli da neko veruje da je covek postao od crvendaca ili oktopoda ili hrasta. Jer, sve te zive vrste imaju zajednickog pretka - kao sto ga imaju i savremeni covek i savremeni majmuni.

Sve to sa etickim nacelima (poput plemenitosti) nema ama bas nikakve veze -- i ja bih se slozio sa ocem Tejarom de Sardenom da je Tvorac odista bio plemenit i svemudar kad je udesio da se promene u zivom svetu desavaju kako se i desavaju, tj. kroz darvinisticku evoluciju. Ali ima mnogo veze sa obrazovanjem -- pa cak i obrazovanjem o gledistima koje licno ne prihvatamo, zar ne?
Daniela Stojkovic Daniela Stojkovic 16:39 20.11.2007

I ja!

moj potpis i preporuka.
Daniela Stojkovic
Hemičarka Hemičarka 16:47 20.11.2007

Podrzavam

i ja.
Kazezoze Kazezoze 17:24 20.11.2007

Podrzavam

naravno!!! i predlazhem da se u shkolama umesto lazhljive istorije uvede u nastavu predmet koji ce se zvati Buducnost, a deca bi trebali da se upoznaju sa kompjuterima i ostalim stvarima koje nas ochekuju u buducnosti.
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 02:49 21.11.2007

Re: Podrzavam

Kazezoze
a deca bi trebali
da se upoznaju sa kompjuterima i ostalim stvarima koje nas ochekuju u
buducnosti.

Hmmmm, dosta je neugodna situacija ako su kompjuteri za nas i dalje buducnost -- kako li pisete ove komentare? ;o)) Kompjuteri vec imaju starost vecu od gotovo svih zivih ljudi, a u buducnosti ce biti daleko, daleko neobicnijih stvari, mozemo se nadati.
Tanja_Damljanovic Tanja_Damljanovic 17:43 20.11.2007

sekularno, a duhovno?

Moc crkvenih mocnika i njihove politike postala je do te mere razorna i uticajna da se skoro gubi nada da se moze ukrotiti. Zastrasujuca je neobrazovanost i neduhovnost duhovnika koja ima za posledicu da jos vise zatucava one vec duboko zatucane. Ostaje pitanje sta sa onima koji nose duboko postovanje i osecanje religioznog, cak i potrebu da im religija da zivotni okvir. Kako odgovoriti na zahtev svestenika da ako zelimo da primimo pricest ne smemo bez njegovg blagoslova popiti cak ni lek od koga nam mozda zavisi zivot?

PODRZAVAM OBRAZOVANJA LISTE ON-LINE POTPISA
Filip2412 Filip2412 22:28 20.11.2007

Re: sekularno, a duhovno?

Moc crkvenih mocnika i njihove politike postala je do te mere razorna i uticajna da se skoro gubi nada da se moze ukrotiti.


slazem se, samo slabljenjem SPC nikako nece doci do slabljenja religijskog uticaja, moze samo doci do jacanja ostalih religiskih "udruzenja"

ljudi su jako podlozni manipulacijama od strane religije, u USA su religijske institucije dovoljno bogate da ni jedan ozbiljan predsednicki kandidat ne sme da se izjasni kao ateista...

mi smo po mnogim kriterijumima mnogo liberalnija sredina od USA sto se tice religije, dzaba drvlje i kamenje na SPC koja je komparativno beznacajna po uticaju

Skoro ste imali analizu onog hrvatskog blogera koji je objasnio veliki znacaj katolicke crkve u HR i izuzetno bitnu ulogu iste u priblizavanju HR Evropi...

Za mene uticaj SPC nije ni opasan ni veliki, on je manje vise nebitan
ali po mom ukusu destruktivan, a to jeste tuzno

Drugo, svima u svetu je jasno da su religiske institucije puka politicka mashinerija i to sa verom u Boga nema nikakve veze, meni je samo zao sto SPC nema bas pozitivan uticaj u toj svojoj politickoj igri
Tanja_Damljanovic Tanja_Damljanovic 00:09 21.11.2007

Re: sekularno, a duhovno?

Ne mislim da je kvaka u slabljanju SPC nego upravo u njenom promisljenom jacanju. Uticaj SPC na polje delatnosti koje bi i po zakonu tebalo da budu u nadleznosti institucija kulture u Srbiji je tuzan i zabrinjavajuci. Takodje se ne bih olako upustila u poredjenje evropskih kulturnih politika sa USA situacijom.
Filip2412 Filip2412 22:01 23.11.2007

Re: sekularno, a duhovno?

Tanja, mozda gresim, ali moj utisak o snazi i uticaju SPC bazira se na licnom iskustvu... skoro svi ljudi koje poznajem su ravnodusni prema crkvi, zabole ih za istu
milivoye milivoye 11:21 21.11.2007

Podrška x2

Milivoje & Darija
Sudden Twist Sudden Twist 12:07 21.11.2007

Empirizam

uvida u sve agresivnije mešanje verskih zajednica, pre svega Srpske pravoslavne crkve, u državne poslove, zbog čega najveću odgovornost snosi država;
- tendencije rasta klerikalizacije društva;


Savršen kroki. Stvarno više ne mogu da smislim ove popove. Pričaju stalno o nekoj metafizici. Kako ih nije sramota, veruju u Boga. Pri tome voze biciklove i šetaju se u nekim smešnim haljinama. A svi znamo da su biciklove izmislili ateisti a i haljine. Neki čak i automobile voze i zagađuju okolinu. Od njih ne mogu da odem u diskoteku ili na koncert Stonsa. Svakog jutra me teraju u tu crkvu a ja bih hteo da odem sa devojkom na kaficu. Ne mogu ni svoje omiljene novine da pročitam. Želim da nosim iscepane farke i kačket. Ali ti popovi mi ne daju. I stalno imaju neko mišljenje i stavove koje iznose u javnost umesto da se vrate u mišju rupu iz koje su izašli. Mislim, u redu je ta sloboda govora i uverenja, ali stvarno ovi popovi su ga preterali. A od svih popova, naročito ovi iz tzv. Srpske pravoslavne crkve su sumnjivi, stalno šire negativiti u tim crnim demode dresevima. Žasu.

Građani i građanke moramo pristupiti Manifestu. Ovo je samo početak. Nema nam druge od sutra Kemal Ataturk, cilindri.

Gde da potpišem?!
gojko gojko 13:46 21.11.2007

sekularizacija.....

ni za ni protiv..... ali sa ovakvim potpisnicima:
Žene u crnom
Centar za mir i razvoj demokratije
Centar za unapređenje pravnih studija, CUPS
Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji
Inicijativa mladih za ljudska prava
Beogradski centar za ljudska prava
Komitet pravnika za ljudska prava, YUCOM
Queeria, centar za promociju kulture nenasilja i različitosti
List Republika
Socijaldemokratska unija, SDU
Urban In, Novi Pazar


sigurno protiv....
Evropejac Evropejac 10:05 23.11.2007

анти

Боље ми је да верујем у црквену Православну испробану духовност, него у ајподе, летовања, лаптопове, филмове, изрежиране документарце, европска права, европску демагогију, Џорџа буша млађег, државну безбедност и Бред Пита ... Ваша пропаганда неке ствари намеће а уопште не пита Србе шта мисли о томе. Ваша БОЛЕСНА, наметљива параноична, дементна потреба да оскрнавите све што припада СРБИЈИ никада неће уродити плодом, јер својим понашањем вређате свете ствари које имају јако блиску везу са српском историјом, српском патнњом, српском традицијом, српском духовношћу. Та црква које се ви одричете је унакажена доласком КОМУНИЗМА коме се ви клањате и иза кога се маскирате. Хвала Богу па се људи више не стиде да оду у цркву. Али нажалости изгледа да ви и даље гмижете по Србији. Будите либерални и поштујте људска права онда када у школе треба да се уведе веронаука као научна дисциплина која истражује везу између човека и Бога, а где се нигде Бог не описује као човек с брадом, већ као философска-теолошка појава. Такав приступ према животу шири код деце племенитост, зрелост, озбиљност, свесност. Са таквим приступом свако следеће учење ( рачунари, биологија, физика, уметност ... ) добија дубљи смисао и свакако зрелији поглед на свет.
Ви (анти дискриминатори) желите да забраните Теологију, а ми (што дискриминишемо сва ваша права) не желимо да забранимо ништа, већ само да вратимо духовност људима. Затварајте себи очи иако мислите да су отворене, затварајте и другима очи можда се неко и попали.
Црква није против технологије, образовања, и сличних ствари. Црква је против потребе да се укине духовност као саставни елемент човека, заједнице, друштва. И свака част грком Патријарху када пошаље свог изасланика да пренесе став цркве о неком битном питању државе, јер је Црква саставни део друштва. Тако функционишу хиљадама година, и тако су опстали. Да није било тако они би као народ нестали, исто важи за нас.
Скините ваше маске комунизма па да се лепо смејемо, изађите из топлих станова ваших дођоша (генерали, пуковници, и слични) који су протерали српску интелектуалну елиту и србску цркву 1946. Тадашње образовање интелектуалаца је очигледно и поред све технологије било немерљиво са овим сада. Грчка је пример којим Србија треба да се креће и по питању Европе, и по питању Нато-а и по питању Цркве. Доказ да је одсуство цркве довело до ратова је управо то да је Црква била одсутна од свог народа преко 45 година.
Ви читајте пољупце од чоколаде и Толстоја док слушате нову Мадону на најновом ајподу , ја ћу Достојевског под липом на селу свом.
Ако идете већ у бесмисао, идите до краја :
Дискриминација је када кажете Грађани и Грађанке, а питам вас шта је хермафродит-двополац ? Јел он Грађанин, Грађанка или Грађан?
Дискриминација је такође када кажете Грађани и Грађанке, а не узмете у обзир Сељаке и Сељанке. Пошто нису сви у овој земљи Богом дани да живе у граду па да буду ГРАЂАНИ.
Одраз вашег слепила је претерано смешан. Само је битна кухиња одакле све то излази.
Filip2412 Filip2412 22:08 23.11.2007

Evropejac

Evropejac ja licno smatram da svako ko se izmedju mene i Boga postavlja jeste prevarant. Zato sve crkve sveta smatram nista drugacijim od politickih partija. Zapravo su jos gore jer ti svestenici pokusavaju da me ubede kako su blize Bogu nego ja samo zato sto sprovode nekakve rituale i sta ti ja znam.

Meni se cini da je vezivanje za SPC samo pomoglo osipanju srpskog naroda, posebno pri tome mislim na katolike i muslimane medju Srbima koji su odbacivani samo zato jer nisu pravoslavni i tako su spontano asimilovani u druge narode. Takodje ne uocavam mudrost vec vise tvrdoglavost i zadrtost medju svestenstvom kada su u pitanju njihove politicke akcije. Sto se tice Boga, neka fala, ja i Bog cemo se snaci nekako i bez posrednika...

Medjutim, Crkva, kao drustvena organizacija, moze da ima i pozitivan uticaj na drustvo, pod uslovom da je sacinjena od obrazovanih ljudi koji razmisljaju brzo i shvataju sta je u datom trenutku dobro za narod. U tom smislu pozdravicu svako jacanje crkve.
Evropejac Evropejac 17:40 25.11.2007

Re: Evropejac

Filip2412
Evropejac ja licno smatram da svako ko se izmedju mene i Boga postavlja jeste prevarant. Zato sve crkve sveta smatram nista drugacijim od politickih partija. Zapravo su jos gore jer ti svestenici pokusavaju da me ubede kako su blize Bogu nego ja samo zato sto sprovode nekakve rituale i sta ti ja znam.

Meni se cini da je vezivanje za SPC samo pomoglo osipanju srpskog naroda, posebno pri tome mislim na katolike i muslimane medju Srbima koji su odbacivani samo zato jer nisu pravoslavni i tako su spontano asimilovani u druge narode. Takodje ne uocavam mudrost vec vise tvrdoglavost i zadrtost medju svestenstvom kada su u pitanju njihove politicke akcije. Sto se tice Boga, neka fala, ja i Bog cemo se snaci nekako i bez posrednika...

Medjutim, Crkva, kao drustvena organizacija, moze da ima i pozitivan uticaj na drustvo, pod uslovom da je sacinjena od obrazovanih ljudi koji razmisljaju brzo i shvataju sta je u datom trenutku dobro za narod. U tom smislu pozdravicu svako jacanje crkve.

У реду је што се неколицина одрекла "посредника" јер је имала опцију да неке ствари схвати кроз живот, искуство, медитацију ... Али шта ћемо са огромним делом становништва које на неке ствари једноставно никад неће имати жељу ни да помисли, а не да почне да примењује ... Суштина Цркве је (са аспекта друштва) да одржава духовност друштва тако што ће кроз јавне расправе, литургију, славе, ... да шири мир. На нивоу појединца, Црква може а и н емора да има утицај. Појединац немора да има било какав однос према Цркви докле год својим ставом не ремети утицај (позитивни) цркве. Мора да постоји одговорност према друштву са стране појединца. Иако су неки развили правилан однос према животу неки нису и потребна им је помоћ. ТУ помоћ боље да добију од Религије,него од великог брата, 24 сата свадбе и сличних идиотизама ...
Историјски гледано, Срби су "одбацивали" муслиманску религију јер им је турска власт наметала и секла главе неби ли пристала на њу. Јел очекујете да то све тек тако нестане ? Дакле доста нам је једна религија,ионако се преко 90% становништва декларише као православно. Испоштујте права већине. То је демократија. Једна исто битна ствар је та да Католичка није исто што и Православна религија. Постоје грешке које су прављене у Цркви последњих 50 година али то није разлог да је одбацимо целу. Већ да похапсимо багру која трује народ !
memetic memetic 02:17 24.11.2007

Podrška? Naravno!

Budući da pripadam onoj statistički zanemarivoj grupici građana - poslednji popis nas je "preciznim" pitanjem sveo na pola procenta (znači li to da pripadam statističkoj greški :)), grupici, koja, eto, ne samo da ne opšti sa višim bićima, niti poima život na principima nagrade i kazne, licemeri to zovu “ljubav božja”, niti, avaj, koristi duhovne servise bilo koje crkve, i kojoj je, bre, bolje da ćuti jer kao takvi svakako jesmo "relikti komunizma" (baš kao i Tolstoj, Tven, Birs... da ne pominjem Rasela, Popera ili stare Grke, o kvalitetu mog mi srpstva ni reči), moram da priznam da vašu inicijativu dočekujem “k’o ozeb’o sunce”. Pozdrav i puno sreće.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana