Ljubav

APEL ZA CRNO VINO

Nebojša Spaić RSS / 23.02.2010. u 13:12

Mi, dolepotpisani, ovim apelujemo na srpsku javnost, pre svega na njen pismeni deo, kao i na sve one koji uživaju u lepotama vina, da crno vino prestanu skorojevićki, pokondireno zvati crvenim. Jeste, bukvalni prevod sa engleskog, francuskog i ko zna kojih sve još jezika bio bi takav, ali zašto bismo prevodili pojmove koji postoje u srpskom, pogotovo prevodili ih bukvalno. Jeste, boja mu je crvena, ali to mu je boja, a ne ime.

Crno vino se crnim u savremenom srpskom jeziku zvalo i zove, crno je, uostalom, i grožđe od kog se pravi, i apleujemo na sve podrumare i podrumarke (sada ih zovu somelijeima, ne i somelijerkama, ali to pokušati ispraviti bio bi jalov posao), na konobare i konobarice, vinare i vinarke, vinogradare i vinogradarke, novinare i novinarke, književnike i književnice, biznismene i biznismenke, goste i gošće, glumce i glumice, pevače i pevačice, uostalom sve umetnike i umetnice, javne ličnosti i ličnostkinje, da nikada više ne kažu crveno vino, za vino crno.

(Priključite se - preko 100 potpisa na predstavljanju knjige "Istinita i poučna istorija blagoutrobija i tek ponekog još uživanja sa zbirkom fantastičnih recepata" u Iguani, proglašenoj za najbolji restoran istočno od Njujorka)



Komentari (44)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

sesili sesili 13:17 23.02.2010

Podrška

Jeste crno vino srcu kao crveno - na radost, ali je crno - crno.
AlexDunja AlexDunja 13:24 23.02.2010

:)

Jeste, boja mu je crvena, ali to mu je boja, a ne ime.

potpisujem.
vishnja92 vishnja92 13:25 23.02.2010

skidam kapu, gosn Spaicu

mada preferiram pivo.

blogovatelj blogovatelj 21:06 23.02.2010

Re: skidam kapu, gosn Spaicu

mada preferiram pivo.


Moj si covek
Filip2412 Filip2412 06:00 26.02.2010

Re: skidam kapu, gosn Spaicu

blogovatelj
mada preferiram pivo.


Moj si covek
I ja uvek bio mada... u skorije vreme, nije da menjam stranu ali volim, ima ovde dobrih vina chileanska australijska...


mikimedic mikimedic 13:31 23.02.2010

Ne ide nikako

Crveno vino,
crvene oci,
sve je crveno...
miloradkakmar miloradkakmar 14:05 23.02.2010

Re: Ne ide nikako

mikimedic
Crveno vino,
crvene oci,
sve je crveno...

Možda ide , posle 3-4 litre CRNOG VINA.

Potpisujem.
draft.dodger draft.dodger 13:34 23.02.2010

ŽIVELI...

Sinoć smo pili iz bokala, a jutros da nam pukne glava...
49 41 49 41 13:35 23.02.2010

Crno je crno

Crveno je crveno!
Ruzica je napr. crvena; sad, dal' zbog Trnove ruzice il' ruzicica?!?
Ne bih vam znao kaz'ti.
krkar krkar 16:41 23.02.2010

Re: Crno je crno

49 41
Crveno je crveno!
Ruzica je napr. crvena; sad, dal' zbog Trnove ruzice il' ruzicica?!?
Ne bih vam znao kaz'ti.


Ružica je crno vino koje je po boji malo crveno. Ali je crno.
vladimir petrovic vladimir petrovic 17:08 23.02.2010

Re: Crno je crno

Crno vino nije samo naša specijalnost.
Ima dosta vinskih zemalja u kojima se koristi taj naziv - crno vino.

Evo slike
Vino Negro del Chianti

Una de las delicias que probamos en nuestras vacaciones en Italia, fue el Vino Negro del Chianti, una zona vinícola ubicada en la zona Norte de la Toscana, famosa por elaborar un vino tinto de profundo color oscuro.

krkar krkar 18:56 23.02.2010

Re: Crno je crno

Crno vino nije samo naša specijalnost.
Ima dosta vinskih zemalja u kojima se koristi taj naziv - crno vino.


Ako ćemo pravo - mi crni smo u manjini.

Na jezicima većine zemalja koje tradicionalno prave i/ili konzumiraju značajne količine vina kaže se crveno (latinski, francuski, italijanski, nemački, mađarski, češki, slovački, slovenački, bugarski, ruski, ukrajinski, rumunski, albanski, grčki, turski, arapski, hebrejski, persijski).

Crno je na BCSM, makedonskom, katalanskom, baskijskom, nekoliko italijanskih dijalekata (pijemontski, furlanski i još nekoliko severnih dijalekata) i kurdskom.

Španci i portugalci ga zovu obojeno vino (tinto).

Što sve nije razlog da se kod nas menja pravilan i tradicionalan naziv CRNO vino.
nikvet pn nikvet pn 20:18 23.02.2010

Re: Crno je crno

Prošlog ponedeljka bila je ova tema bačena na astal pred najkompetentnije persone u pravo vreme na pravom mestu a to je bekriska slava.
Bekriska slava je nastala ne pamti se kada ali pamti se kako. Na Poklade, Belu nedelju koja je zadnji dan mrsa sedeli drugari uz lepu mrsnu sovru pred uskršnji šestonedeljni post. Veselo društvo teralo, teralo pa osvanulo na - Čisti ponedeonik. Prvi dan posta a oni teraju mrsno. I šta sad ? Oprosti Bože kad smo već grešni zajeli aj da izemo do kraja. Pa prešlo tako i dogodine u naviku, i napravio se tu i red. Ima kolačar koji donese sveću od praziluka, kolač je proja, pa venac ljutih papričica i tako redom.
I u ono poratno vreme održala se slava još kako.
Negde kolačar sprema celokupno ali većinom ide na revenu. Kolačar vodi ceremoniju, predaje kolač sledećem, bira muziku i spremi poklone za lutriju ( najveća papuča, oklagija, raso, kurtoni, baloni, viagra i tako to ). A lutrija naštelovana. Slavi se u kafani a goste zove kolačar. Probrane bekrije čaršiske ali pustimo ponekog iz podmlatka da poslužuje, da se deca uče običaju.
E baš prošlog ponedeljka uvrh slave neko je potego ovo stručno pitanje. I izeo ono kao čunak. Kaže jedan stariji gosn-bekrija kao u čudu : Šta pričaš, ukida se crno vino ? Au to valja. Nego ajd mi da ugrabimo dok još dozvoljeno; aj' živeli !
Krugolina Borup Krugolina Borup 13:47 23.02.2010

A koj gi zove crveno?

Opet sam nešto propustila...
JJ Beba JJ Beba 14:24 23.02.2010

Re: A koj gi zove crveno?

"Istinita i poučna istorija blagoutrobija i tek ponekog još uživanja sa zbirkom fantastičnih recepata"

čestitam na knjizi.
nadam se da u njoj ima nešto i za mene
marija.mt marija.mt 14:25 23.02.2010

Re: A koj gi zove crveno?

Mnooogo njih, cak me je i konobar u jednom "fancy" restoranu pre neki dan ispravio. Ja mu kazem da bih casu crnog vina, a on "od crvenih vina imamo..."
Sad mi je lakse, nisam jedina koja ne zna
jaksa scekic jaksa scekic 14:31 23.02.2010

Re: A koj gi zove crveno?

Krugolina Borup
Opet sam nešto propustila...


Npr novopeceni proizvodjac vina Gsn Zivkovic, kad smo ga snimali u vinogradu odrzao nam je slovo da crno vino ne postoji vec samo crveno (ako dobro secam)

J
Srdjan Staletović Srdjan Staletović 14:24 23.02.2010

A to valjda...

...ima razlike da l' je crveno (kad je u casi) ili je crno kadje u flasi? Potpisacu, jashta...
mikele9 mikele9 14:35 23.02.2010

Crno bre!

Evo ti potpisa i podrške od čoveka čiji su stričevi pravili CRNO VINO od Vranca koji su zvali CRNO GROŽĐE! Manimo se žaba koje stalno dižu nogu e da bi bile potkovane, neka ga zovu i rezedla, ni to im neće pomoći, ostaće jajare dovijeka!
draft.dodger draft.dodger 15:04 23.02.2010

Re: Crno bre!

Kada se vino/grožđe bude zvalo DORAT, naručivaće se crveno vino...
mirelarado mirelarado 15:10 23.02.2010

Re: Crno bre!

Потписујем, наравно.

BebaOdLonchara BebaOdLonchara 16:38 23.02.2010

misliš...

Pravda za Crno(ga)?

šaru stavljam, iako pijem samo belo (nažalost).
krkar krkar 16:40 23.02.2010

Nažalost - xhaba

Što reče Jakša kad i novopečeni poznavaoci govore "crveno"...

Ja sam se već umorio ispravljajući nadobudne konobare (koji se po Bepgradu sve više ponašaju kao da oni plaćaju mene a ne ja njih) i perače novca koji otvaraju kafane.

Ali ako će da bude neka peticija, protest, javno okupljanje pred nekom lošom a izvikanom kafanom ili pred nekim nadobudnim marketom - eto mene.
krkar krkar 16:43 23.02.2010

Idi, bre, Spajo

(Priključite se - preko 100 potpisa na predstavljanju knjige "Istinita i poučna istorija blagoutrobija i tek ponekog još uživanja sa zbirkom fantastičnih recepata" u Iguani, proglašenoj za najbolji restoran istočno od Njujorka)

A to se potpisivalo. Džebga, video sam da se nešto potpisuje ali pošto sam tračao na šanku i nisam slušao govore sad tek znam šta sam propustio.
sachse sachse 16:51 23.02.2010

Crno more...

... al da je samo taj pojam u pitanju.
Prodor anglicizama u nas jezik je vec postao veoma odvratan i smucilo mi se da stalno ispravljam one koji zele da zvuce pametno pa ce kao ispasti vece face ako koriste engleski izraz umesto srpskog.
Lep nam je jezik i greota je da ga tako gubimo.

ZIVELO CRNO VINO!!! DOLE CRVENO!!!
Unfuckable Unfuckable 20:15 23.02.2010

evo i mene

na tom spisku potpisničkom, iako preferiram drugačije sadržaje, shvatam skroz nevolju, mada će sve to, sasvim moguće, izazvati blagi potres u narodnim epskim pesmama - uz jednu molbu, jer o terminologiji se priča:
primetio sam da se stalno, ali - staaaallllno - kada se spominje reč "vino" u nekom kontekstu sa rečju "čaša" uglavljuje odmah i sugerišuće "dobrog", što mi jako smeta i mislim da pogubno utiče na ionako zakržljalo samostalno prosuđivanje u Srbalja.
Dakle, konkretno, kada pročitamo ili pak čujemo da je neko negde pio vino, to obavezno ima formu ..."čašu dobrog vina".
Zanima me, u čemu je problem da se napiše najobičnije ..."čašu/čaša vina" i zašto besomučno mora da se umeće ovo "dobrog"? I, čega se to ljudi plaše kada toliko insistiraju na automatizovanju pozitivne konotacije glede kvaliteta vina?
Meni ova pojava mnogo bode oči i sasvim sigurno živcira, pa bih molio da neko (Neko?) nadležan, pa i svi ostali, nenadležni - obrati pažnju na to
AlexDunja AlexDunja 20:30 23.02.2010

Re: evo i mene

I, čega se to ljudi plaše kada toliko insistiraju na automatizovanju pozitivne konotacije glede kvaliteta vina?

pa opasno je kad vino nije dobro
blogovatelj blogovatelj 21:08 23.02.2010

Re: evo i mene

Zanima me, u čemu je problem da se napiše najobičnije ..."čašu/čaša vina" i zašto besomučno mora da se umeće ovo "dobrog"? I, čega se to ljudi plaše kada toliko insistiraju na automatizovanju pozitivne konotacije glede kvaliteta vina?


U to ime ispij ovu casu rumenoga piva
mikele9 mikele9 21:38 23.02.2010

Re: evo i mene

..."čašu dobrog vina". Meni ova pojava mnogo bode oči i sasvim sigurno živcira, pa bih molio da neko (Neko?) nadležan, pa i svi ostali, nenadležni - obrati pažnju na to

Evo i mene Nadležnog za sve moguće i nemoguće, od ptica do kučina i trica, sa posebnim osvrtom (Doktorska disertacija je u pitanju, životna) na sva, ama baš sva pića koja u sebi makar u tragovima sadrže Alkohol. 'Ajmo najpre ovako: ".....a sa druge Tuluminu dobrog vina!!!!!! Shvatate da se radi o Marku Kraljeviću, Šarcu, "s jedne strane zlatnog šestoperca"... I našta vam onda liči Tulumina dobrog vina? Ni na šta ili na ničim izazvano sranje. Koje bi vino inače Markiša pio? Pa još Šarcu dav'o? I koje je vino Marku preporučila mater Jevrosima (rekla mi u poverenju kad je bilo ono: Nit' po babu, nit po stričevima), dakle koje, CRNO! Za sve ostalo pogledati u CRNO VINO I NJEGOVA PRIMENA U PRAKSI, izdanje SANU, 1969 godina, autor Mikele.
Goran Vučković Goran Vučković 22:24 23.02.2010

Dileme - čemu ( (c) VP)

Ne vidim razlog za te crno-crvene (stendalovske?) ili crno-bele (kineske?) dileme - bitno je da 'vata (miševe)

Nebojša Spaić Nebojša Spaić 07:32 24.02.2010

Re: evo i mene

Unfackable, i ja tvoje potpisujem.
babela babela 00:15 26.02.2010

Re: Dileme - čemu ( (c) VP)

Au i mene ovo zbunjuje
Red Red wine!!!!!? A da je grozdje crno,crno je pa bi logicno i bilo crno vino,..nego sto se ostali zabunise?
mara92 mara92 20:39 23.02.2010

Потпис/параф

...да случајно не пропустим.
Дакле, већ је овде речено како разни сомелијери и сомелијерке, те конобари и конобарице "исправљају" госте...е није него!
Прво, дискутабилно је ко се све данас назива, то јест, себи придаје - ничим изазван/а и прозван/а придев "стручњака" елем, експерта и експерткиње за вино (а и за штошта друго). Ти људи (и људкиње, дабоме) везе немају с мозгом, махом су приучени (и то слабо, површно, а ту униформа неког ултра-гига-мега скупог и фенсић ресторана и покондиреност не помажу, напротив). То што ресторан има фенси назив и исти такав ентеријер не мења суштину...цене су безобразне (благо речено), управо за здрав разум увредљиве...(опет, част изузецима, ако их има). Овде влада огромна несразмера између хтења да се буде ексклузиван, а сви су нешто ексклузивни и - да се надовежем на Унфа, сви бре, пију или су пили "чашу доброг вина"...ЦВРЦ!
Црно вино је црно вино, као што су плавуше - плавуше (а не жутокосе)...

пс. да поновим: молим "горенаведени наслов" да ме упише на списак
Sepulturero Sepulturero 20:57 23.02.2010

Re: Потпис/параф

Такође потписијем за ЦРНО.
krkar krkar 00:56 24.02.2010

Re: Потпис/параф

Прво, дискутабилно је ко се све данас назива, то јест, себи придаје - ничим изазван/а и прозван/а придев "стручњака" елем, експерта и експерткиње за вино (а и за штошта друго). Ти људи (и људкиње, дабоме) везе немају с мозгом, махом су приучени (и то слабо, површно, а ту униформа неког ултра-гига-мега скупог и фенсић ресторана и покондиреност не помажу, напротив). То што ресторан има фенси назив и исти такав ентеријер не мења суштину...цене су безобразне (благо речено), управо за здрав разум увредљиве...(опет, част изузецима, ако их има).


Volim vino, rastao sam u kući u kojoj se pilo dobro vino, imam podrum i kupujem, degustiram i pijem dobra vina. Računam da nešto malo o tome znam. I zato kažem:

Najveći greh je platiti više nego što vino stvarno vredi!

I to važi za svako vino, uvek i svuda. Ima odličnih vina za 2 €, za 20 € i za 200 €, ali nikad nijedno ne treba platiti više nego što treba da košta. Pošteno je vino od 20€ platiti 20€ (ko voli i može) ali za vino od 5€ dati 20€ - e to je glupo. Greh je malo manji kad neko tako uzima pare od onih koji ih nisu pošteno i časno zaradili ali ipak - NE PREPLAĆUJTE VINO.

U pogledu kvaliteta ponude i cena Beograd je generalno katastrofa. Većinu tržišta drže 3 firme i ponuda je ograničena, ista i preskupa. Vrlo je malo izuzetaka. od kafana izdvajam po ponudi libanski restoran Byblos (ali hrana ne valja) i jedan fancy splav između hotela Jugoslavija i zemunskog keja (ne pamtim ime) koji jeste folirantski ali imaju odličnu vinsku kartu po cenama kako treba.

Ima nekoliko mesta u gradu gde se može naći dobrih vina po cenama kako treba. Jedno od najboljih po odnosu cena-kvalitet je supermarket Interex kod Studenjaka. Prošle nedelje kupio sam nekoliko kutija vina i mogu da preporučim:

- Saint Helme Bergerac AC 2007 (ispod 3€)
- Medoc AC 2006, (ispod 5 €)
- La gibiere, Cotes du Rhone AC 2007 (4€)

U vinoteci u beton-hali ima nekoliko odličnih Barola po 18-25€ koliko zaista i vrede (ima i izvikanih po 40-90€ što ne treba ni gledati). Osim toga i

Mercator:
- Trattoria Collefiorito Chianti DOC 2003 (oko 8€)
- Zlata rebula Goriška brda 2009, litarska flaša, (ispod 2€)

Metro:
- Uniqato, Damjanica - Melnik 2005, (9€)
- (Najtoplije preporučujem i No Man's Land, Pirinska Makedonija ali ga već dugo nema)

Vinoteka u Krunskoj, preko puta crkve:

Odličan izbor italijanskih vina po vrlo pristojnim cenama između ostalog_
- Primitivo di Manduria 2006 (oko 6€)

Idea:
- Vipra rossa, Umbria IGT 2006 i 2007 (7€)


rapunzel rapunzel 09:37 24.02.2010

Re: Потпис/параф

Црно вино је црно вино, као што су плавуше - плавуше (а не жутокосе)...

potpisujem
Vodzo Modzo Vodzo Modzo 22:29 23.02.2010

Crveno vino umesto crno???

Ma ljudi... Sta se ovde zbiva??? Ko je bre pobogu nazvao crno vino crvenim? Nikada cuo.

Mada... skoro kupih neko francusko vino... Izgledalo crno... Tek procitam posle - pise crveno! Grom i pakao, bacih dzaba pare, ja ne volim crveno vino! Ma jok, bre, black as the ace of spades, sve u redu, nego ludaci crno vino nazivaju crvenim! :-P
myredneckself myredneckself 23:46 23.02.2010

Re: Crveno vino umesto crno???

ја сам за црно вино



и белу кафу!


( баш је шик што их тако зовемо )
zilikaka zilikaka 23:43 23.02.2010

Piši i mene,

no ja preferiram belo, ali mi se najpraktičniji pokazao špricer, tzv. hoszu lepes
Nebojša Spaić Nebojša Spaić 07:30 24.02.2010

Re: Piši i mene,

zilikaka
no ja preferiram belo, ali mi se najpraktičniji pokazao špricer, tzv. hoszu lepes

Nije isto. Spricer se pravi sa sodom, a hoso lepes sa kiselom! I omeri su razliciti.
zilikaka zilikaka 11:37 24.02.2010

Re: Piši i mene,

Nije isto. Spricer se pravi sa sodom, a hoso lepes sa kiselom! I omeri su razliciti.

Možda u nekoj novijoj varijanti, ali u originalni hoso ti je prazna čaša, vino i soda (i to ona lepa, malo žućkasta) Kisela voda se pojavila mnogo kasnije.
Međusobni odnos određuješ sam, ali manje od pola vina, pa teraš dok možeš.
JJ Beba JJ Beba 14:25 24.02.2010

Re: Piši i mene,

Spricer se pravi sa sodom, a hoso lepes sa kiselom! I omeri su razliciti.

vino + kisela voda se u okruženju naziva i gemišt
špricer je špricer- soda, ko zmija ladna
background noise background noise 22:45 24.02.2010

Ni podrska ni osporavanje

Klasifikacijom je predvidjeno da vino bude crveno kako sam cuo. A mozda sam i lose cuo. Slucajno znam da je u Crnoj Gori dozvoljeno i jedno i drugo. Firma u kojoj radi stampa etikete za vinarije/podrume i znam da su Plantaze ( 13. Jul ) potpuno presle na ime crveno.

Uvek sam voleo naziv crveno, meni je smetalo sto je samo kod nas crno. Ne vidim bas neke argumenta ni za ni protiv. Opet kako sam cuo, radis e o usaglasavanju klasifikacija.

Ja cu ga zvati crveno dok se drugacije ne naredi i svejedno mi je, licna potrosnje ( bez gostiju i kafane) mio je 110 buteljnog godisnje . . . malo li je?
Nebojša Spaić Nebojša Spaić 09:06 25.02.2010

Re: Ni podrska ni osporavanje

background noise
Klasifikacijom je predvidjeno da vino bude crveno kako sam cuo.

To je pitanje jezika, za lingviste, a ne vinara i birokrata koje nesto klasifikuju.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana