Literatura

Hildina nova haljina

Predrag Brajovic RSS / 26.02.2010. u 18:06

 

micapopovicslike3.jpg   Призор који следи данашњим младићима и девојкама тешко је замислити: осам стотина хиљада партизанских војника раштркано је по земљи која се зове Југославија. Пред њима узмичу немачке, усташке и четничке јединице, највише у правцу Загреба. Колоне сутрашњих победника често без престанка за њима марширају, правећи кратку паузу, колико да се попуши цигарета. Они срећнији борци смештени су као посада у преузетим насељима, и пред слободан излазак у град међусобно позајмљују бољу војну опрему. Сви ревносни војници света деле истоветну илузију: да су у униформи лепши. Неће је још дуго носити, јер последња је година Другог светског рата.
     Будућим генерацијама ове слике изгледаће попут фантастичних приповести из земље која никада није постојала. Југословенски идеолошки брод - натоварен социјализмом, правдом, слободом - за историју је брзо потрошио своје време, и данас личи на безвредну олупину. Или само тако каже наша накнадна памет? Ми смо повлашћени: мудрији смо и старији од њега за шест деценија, сасвим довољно да свака кврга на бродским шавовима добије претећи црвенорђави сјај. Наше доба, ипак, није доба наде и полета, па чак ни оног диригованог; препуштени смо идеолошкој рутини и једноличном кораку историје. Далеки свакој великој сумњи, далеки свакој великој нади, равнодушно смо надмоћни над протеклим временом и његовим светињама. И за то имамо добар изговор: ми их нисмо морали живети.
     Разносећи слободу, један од оних осам стотина хиљада бораца прошао је кроз Србију, Хрватску, Словенију, и доспео у Лајбниц, аустријски градић крај југословенске границе. Гледајући кроз прозор кафане своју станодавку Хилду, ружњикаву, изгладнелу и рахитичну девојку, како стоји на улици у узалудно преправљаној хаљини насталој од две-три старе, записао је у свој дневник: Шта нуде борци за „истинске, праве слободе" Хилди? Шта нуде милионима Хилди? Нуде им слободу. Шта је слобода? Шта ће Хилди слобода? Хилди је потребна нова хаљина. Наречени војник, за време свог боравка, Хилди није купио нову хаљину. А њој и мајци, сваког трећег дана, уредно је од свог следовања одвајао векну хлеба.
     Војник се зове Миодраг Поповић и у трену док пише своје дневничке записе има двадесет и две године. Овај пут пуно име и презиме само збуњују: реч је, у ствари, о српском сликару Мићи Поповићу. Његов дневник започет је у необичним околностима: допавши партизанског затвора, осетљиви младић, иначе добровољац у ослободилачкој војсци, решава се да што верније запише оно што проживљава. Децембар је 1945, и рат је већ окончан, али мобилисана војска махом није распуштена. Бели Манастир, баш као и било који други град, сасвим је згодан да човек у њему буде ухапшен, због једног писма које је неопрезни пријатељ оставио на свом војничком столу. У њему Мића Поповић не бележи бог зна како тешке оптужбе поводом нове и војне власти, већ само рафинман партизанске исхране: девет различитих кухиња за девет новостворених сталежа. Истоветан рафинман показао је и онај коме није било мрско да ишчитава туђа писма, по властитој дужности или склоности, и војника Поповића позвали су назад у јединицу, да буде ухапшен.
    Мића Поповић у свом затворском дневнику доноси и сећања на последње месеце рата у којима је AutografDnevnikasaNatpisom.jpgкао борац учествовао: пролазак кроз Хрватску и Словенију и све до Аустрије. Отуда се и Хилда из Лајбница појављује у Белом Манастиру. Дневник, писан данас заборављеном писменошћу, неретко збуњује оштрином увида. (Није могуће да га је писао младић?) Тек повремени узвици и разнежене успомене одају пишчеву доб. Док затвореник Мића Поповић нови свет који се ствара неретко гледа нашим, остарелим очима, себе ипак каткад црта са жељом да њему и припадне. То је његова предност, јер ми смо данас у обавези да показујемо отмено презрење.
     Једног далеког десетог децембра једне далеке године, кад у јутро на Бели Манастир падне тешки мраз, записани су следећи редови:

    Данас сам са највећим напором ломио лед у дворишту. Затим сам рибао под у собама, трпезарији, ходнику, па чак и у шупи. Ово изненадно и теретно запошљавање вероватно да је последица неког разговора, који је водио командир чете где сам затворен, са комесаром бригаде. Она је, опет, даља последица увреде коју сам нанео комесару дивизије и читавом таласу модерних Филистина.
    Пре две године, на данашњи дан, једну недељу пре моје Славе, био сам такође изложен исто тако тешким радовима зато што сам увредио Lagerfirera логора принудних рудника у Бору. И онда нанесена увреда беше погодила цео широки круг страсних усрећитеља човечанства, који су на корице својих идеја стављали ћурански наслов: - Нова Европа -
     О, како се на свету ништа не мења. У ствари, мењају се само декор и костими. Садржај комедије увек је исти. Са истом вашарски бучном увертиром, истим кисело меланхоличним дијалозима, истим упорним и неталентованим глумцима.
    ... А увече ме је, сасвим изненада, ухватио страх. Да ли су заиста прошле две године, или ово још увек траје онај незаборавни тренутак понижења, када ми је у руднику, неки стражар, Немац, који ме је водио у клозет, оштрим и претећим тоном рекао:
    - Пази, немој да упоганиш даску! На сандук се не стаје ногама, него се седа!
   О, небеса! О, све нечисте силе!
   У исто доба, у исти месец, недељу, дан, сат, минут, уз исти страшни ветар - исте речи.
  Стражар овог пута није из Манхајма, него из околине Алексинца, машинка није немачка, него руска, клозетска даска није својина Org. Tot. Lager Franken*, него извиђачке чете XX бригаде. Али је стваралачка, мисионарска срећа у оба стражара иста. Иста је бесмислена егзистенција машинке, иста је моја жудња за бескрајним ћутањем крај шпорета, у кујни, међу најмилијима.

p7.jpg     Ове реченице сачињене су без сазнања да ће затвореник Мића Поповић милошћу нових „усрећитеља" после два месеца бити отпуштен из затвора. То је трен, како младалачки усхићено каже, када у свету изнова проналази нарушену хармонију. А његова слобода постаје потврда слободе других, али само до следећег нама непознатог тренутка сумње. Јер ништа се није променило, и сви су и даље ту: и његов стражар, који сада чува неког другог, и Хилда, којој пораз обећава ипак победничку будућност, и дивизије усрећитеља наоружане руским, немачким или чијим другим машинкама, и мисионари среће са својом ћуранском таблом Нова Европа.
     У дневнику је остало записано да је, мимо свих обичаја ослободилаца или освајача, Мића Поповић напуштајући Лајбниц својевољно платио стан и храну. Хилда је од тих пара могла купити нову хаљину.

 

* скраћеница од Organisation Todt - Lager Franken, немачке управе принудне радне службе и ознака дотичног логора



Komentari (144)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

myredneckself myredneckself 01:31 27.02.2010

Re: Simfonija ...

ПБ,
предивна тема и пост
Ми смо повлашћени: мудрији смо и старији од њега за шест деценија, сасвим довољно да свака кврга на бродским шавовима добије претећи црвенорђави сјај. Наше доба, ипак, није доба наде и полета, па чак ни оног диригованог; препуштени смо идеолошкој рутини и једноличном кораку историје. Далеки свакој великој сумњи, далеки свакој великој нади, равнодушно смо надмоћни над протеклим временом и његовим светињама. И за то имамо добар изговор: ми их нисмо морали живети.

божемепрости, к'о да нам се остварила она жеља, и сан о досади

То је његова предност, јер ми смо данас у обавези да показујемо отмено презрење.


иххх... па кад је све одвратно, заверио се и курта и мурта против нас, и сви нас мрзе

blogovatelj blogovatelj 06:50 27.02.2010

Jos cestitki

Znas sta Brajovicu, znam da su ti dojadili odgovori na cestitke, ali moram i ja da cestitam, a ti nemoj da zahvaljujes.
Kad jednim udarcem dodjes na homepage B92 i Politike, ne mogu da se otmem utisku da podsecas na hrabrog krojaca koji je jednom zama'nuo a lupio dve muve.
I to zunzare
aleksanadar aleksanadar 07:55 27.02.2010

Samo da dodam

Da se nismo nešto sporili oko tog pojma, rekao bih "nadahnuto".

Ovako, kažem, po ugledu na Vladimira: "Kapu dole!"
jasnaz jasnaz 16:21 27.02.2010

+



još 1 hvala

__________________________

i stvarno: gde je gordanac?



_______________________________________________

edit: haljina. lepa haljina

hazar hazar 20:22 27.02.2010

Pravo osveženje

je pročitati ovakav tekst na blogu.
О, како се на свету ништа не мења. У ствари, мењају се само декор и костими. Садржај комедије увек је исти. Са истом вашарски бучном увертиром, истим кисело меланхоличним дијалозима, истим упорним и неталентованим глумцима.

"Dođu vremena kada pametni ućute, budale progovore, a fukara se obogati", reče Andrić na malo drugačiji način od Popovića.
Možda se u istu reku ne može ući dva puta, ali ljudi uporno iz generacije u generaciju upadaju u istu baruštinu.

AlexDunja AlexDunja 22:40 27.02.2010

.

ubiše me ova drva.

tek sad pročitah.
jasnaz jasnaz 22:59 27.02.2010

101








BebaOdLonchara BebaOdLonchara 00:14 28.02.2010

:)

da ne bude da izbegavam (jer ne izbegavam!), nikako da pročitam a toliko su tekst nahvalili dragi mi blogeri, da (htela-ne-htela) moram da pročitam. u editu ću da komenarišem :)

ps. jeee, kakav tekst!
mića je meni genijalni slikar. prvu (i verovatno, poslednju) veliku retrospektivnu izložbu sam videla u Novom Sadu, negde 1991. i sasvim se zaljubila u rad&delo. a kad pominješ partizane, ima jedan slovenački pisac, mislim vitomil zupan, koji je bio u partizanima iz najčasnijih namera borbe protiv fašizma. posle rata je radio na nekom od likalnih radia (ili rtlj?) i kao i Mića, primećivao te razlike koje su usledile i "podele", počeo da pljucka po komunjarama ("nismo se za to borili" fazon) i završio u zatvoru par godina (ako ne i na samom golom otoku). postoji knjiga o tome, njegova knjiga. (inače su mu druge knjige pune sexa, drugarima bi moglo da bude zanimljivo štivo )
vladimir petrovic vladimir petrovic 09:13 28.02.2010

Neadekvatan naslov?

Mada pokušavam da shvatim pravo na «pesničku slobodu», smatram da naslov «Hildina nova haljina» nije dovoljno adekvatan, odnosno da čini odredjenu nepravdu slikaru Mići Popoviću, o kome je u tekstu reč. Hilda je, ipak, sporedna.

Naime, mnogima (ili bar nekima) naslov kakav je sada neće biti dovoljno intrigantan da bi ih privukao da pročitaju ceo članak i vide da je to jedna veoma lepa priča o našem velikom slikaru, u mladosti. (Čak je i podnaslov neodredjen).

Neka mi se ne zameri ovo dobronamerno ukazivanje, meni koji nisam poznat, koliko ja znam, kao – namćor.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 09:36 28.02.2010

Re: Neadekvatan naslov?

vladimir petrovic
Mada pokušavam da shvatim pravo na «pesničku slobodu», smatram da naslov «Hildina nova haljina» nije dovoljno adekvatan, odnosno da čini odredjenu nepravdu slikaru Mići Popoviću, o kome je u tekstu reč. Hilda je, ipak, sporedna.

Naime, mnogima (ili bar nekima) naslov kakav je sada neće biti dovoljno intrigantan da bi ih privukao da pročitaju ceo članak i vide da je to jedna veoma lepa priča o našem velikom slikaru, u mladosti. (Čak je i podnaslov neodredjen).

Neka mi se ne zameri ovo dobronamerno ukazivanje, meni koji nisam poznat, koliko ja znam, kao – namćor.

Ма не, нема замерке.

Ни наслов ни поднаслов циљано не указују да је у тексту реч о Мићи Поповићу. Такође, ни текст испочетка не указује о ком се прича; каже се само да је реч о једном од оних 800.000 бораца, па чак се и име сликара први пут помиње под оним непропазнатљивим Миодраг Поповић. Ако погледаш боље, све се то намерно ради, као припрема зa његов "излазак на сцену". Гост који закасни често је онај најдражи и најзанимљивији. Тако и овде: Миће испрва нема, али кад се укаже, онда га има, и то мнооогооо... Овим "триковима" његова судбина се измешта из уобичајених фиока (aкадемик, велики сликар, дисидент...) или склања са постамента, који су му намењени. Мића, сјајни сведок једног доба, овде је обичан борац и затвореник. Зар се њима имена стављају у наслове?!

А и погледај испод како гос'н Чер каже како му наслов није могао промаћи. (Хвала му, и њему и, ЈОШ ЈЕДНОМ, СВИМ ОСТАЛИМ ЧИТАОЦИМА!) Ко је од вас двојице у праву?
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 10:31 28.02.2010

Re: Neadekvatan naslov?

kad smo kod tog disbalansa, najslađi mi je Jesen u Pekingu.

ps. nije me naslov omeo u čitanju-na-vreme, već sasvim neBlozni razlozi
Gospodja Klara Gospodja Klara 10:31 28.02.2010

Re: Neadekvatan naslov?

Ни наслов ни поднаслов циљано не указују да је у тексту реч о Мићи Поповићу. Такође, ни текст до своје половине не указује о ком је прича; каже се само да је реч о једном од оних 800.000 бораца, па чак се и име сликара први пут помиње под оним непропазнатљивим Миодраг Поповић. Ако погледаш боље, све се то намерно ради, као припрема зе његов "долазак на сцену". Гост који закасни често је онај најдражи и најзанимљивији. Тако и овде: Мића испрва нема, али кад се укаже, онда га има, и то мнооогооо... Овим "триковима" његова судбина се измешта из уобичајених фиока или склања са постамента, који су му намењени. Мића, сјајни сведок једног доба, овде је обичан борац и затвореник. Зар се њима имена стављају у наслове?!


Evo da se pohvalim da sam tako i razumela (iznenadni bljesak intuicije, šta li?:).
Da je naslov bio eksplicitniji, prevrnula bih očima i prešla na blog nadasve intrigirajućeg naslova ''Pad srpske monete''.

Inače da ponovim već izrečene pohvale za tekst.
(Au, nikako mi se ne da da kod Brajovića koristim sleng
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 10:43 28.02.2010

Re: Neadekvatan naslov?

(Au, nikako mi se ne da da kod Brajovića koristim sleng

što? brajović lupka po prstima? to može da bude zanimljiva igra
Gospodja Klara Gospodja Klara 10:49 28.02.2010

Re: Neadekvatan naslov?

što? brajović lupka po prstima? to može da bude zanimljiva igra

Da, a pritom moraš da recituješ ''Smrt Smail-age Čengića'' i to sa pâtosom (dugosilazni? Mirela, help).

Re: Neadekvatan naslov?

mislim da je intriga u naslovu sasvim odgovarajuca i slazem se sa g. cheom

p.s. vladimire, opusti se malo, bice zanmljivije
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 11:12 28.02.2010

Re: Neadekvatan naslov?

Da, a pritom moraš da recituješ ''Smrt Smail-age Čengića'' i to sa pâtosom (dugosilazni? Mirela, help).

to je već teški SM. ne znam kako Brajović stoji sa japanskom literaturom?
ana_radmilovic ana_radmilovic 11:55 28.02.2010

Re: Neadekvatan naslov?

vladimir petrovic
naslov kakav je sada neće biti dovoljno intrigantan da bi ih privukao da pročitaju ceo članak

ne, ne... naslov je upravo intrigantan. ko ne bi pročitao tekst koji ima veze sa mićom popovićem a zove se "hildina nova haljina"?
u stvari naslov je fenomenalan. baš zato što u njemu nema ni "slikar" ni "mića popović" ni "pisma"... sve bi to, da ga ima, moglo da baci jednu senku dosade na ovaj divan tekst, jedan od najboljih koji sam pročitala.
Unfuckable Unfuckable 13:24 28.02.2010

Re: Neadekvatan naslov?

u stvari naslov je fenomenalan. baš zato što u njemu nema ni "slikar" ni "mića popović" ni "pisma"

...a i Hilda je lepo ime, samo po sebi.
mirelarado mirelarado 15:06 28.02.2010

Re: Neadekvatan naslov?

Gospodja Klara
Da, a pritom moraš da recituješ ''Smrt Smail-age Čengića'' i to sa pâtosom (dugosilazni? Mirela, help).


Тако је, дугосилазни акценат када се мисли на занос. Где се сети баш Мажуранића, то сам одговарала на матури, са све декламовањем крцну колац неколико пута... праћена намргођеним погледом трочлане комисије епски настројених професора црногорског порекла. Срећом, нисам извукла Његоша :))

П.С. Наслов је одличан јер упућује на поенту Предраговог литерарног текста, који не говори о сликарству Миће Поповића.
Gospodja Klara Gospodja Klara 15:55 28.02.2010

Re: Neadekvatan naslov?

Zviznu pala nekoliko puta,
Zadrhtaše ta vješala tanka...


Gde da se ne setim, kroz kakav sam dril prošla u 1.god. sr. šk...
Profesor srpskog, izvesni Relja Mišković, stasit delija od jedno 40 godina, imao je dve životne ljubavi: 1) epiku Njigoša i Mažuranića i 2) svetla trodelna odela (zvoncare, sako sa povelikim reverima i tesan prsluk), šimike included.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 16:32 28.02.2010

Re: Neadekvatan naslov?

1) epiku Njigoša i Mažuranića i 2) svetla trodelna odela (zvoncare, sako sa povelikim reverima i tesan prsluk), šimike included.

metrosexualac, a?
Gospodja Klara Gospodja Klara 16:51 28.02.2010

Re: Neadekvatan naslov?


metrosexualac, a?

mirelarado mirelarado 16:52 28.02.2010

Re: Neadekvatan naslov?

BebaOdLonchara
1) epiku Njigoša i Mažuranića i 2) svetla trodelna odela (zvoncare, sako sa povelikim reverima i tesan prsluk), šimike included.

metrosexualac, a?


Ћути, Бебо, боље и то него она моја соцреалистичка тројка, укључујући професорку, жену неког партијског функционера, увек у такозваним костимима, који као да су били кројени у Маовој Кини.
ana_radmilovic ana_radmilovic 16:52 28.02.2010

Re: Neadekvatan naslov?

Unfuckable
a i Hilda je lepo ime, samo po sebi.

da
mirelarado

П.С. Наслов је одличан јер упућује на поенту Предраговог литерарног текста, који не говори о сликарству Миће Поповића.

da, da, da!
blogovatelj blogovatelj 17:11 28.02.2010

Re: Neadekvatan naslov?

Naime, mnogima (ili bar nekima) naslov kakav je sada neće biti dovoljno intrigantan da bi ih privukao da pročitaju ceo članak i vide da je to jedna veoma lepa priča o našem velikom slikaru, u mladosti. (Čak je i podnaslov neodredjen).


Postoji mnogo nacina kako stici na naslovne strane. Brajovic je izabrao najlepsi i najtezi moguci nacin i sto je najbolje, uspeo je. Kao sto sam vec napisao ovde, uspeo je da stigne na naslovne strane sajtova Politike i B92.
nsarski nsarski 19:53 28.02.2010

Re: Neadekvatan naslov?

Наслов је одличан јер упућује на поенту Предраговог литерарног текста, који не говори о сликарству Миће Поповића.

I ja mislim da je naslov odlican. Mene je odmah podsetio na ideoloski razlaz u partizanskom/komunistickim pokretu i na knjigu Dusana Matica "Nova Anina balska haljina". Cak mi se cini da je Pe Be bas to imao u vidu.
Nadjoh na internetu i ovu zanimljivu opasku o doktoru Svetislavu Stefanovicu, lekaru, koji je posle rata streljan jer je ideoloski skrenuo (izmedju ostalog je 1937. preveo Musolinijevu knjigu). Evo sta o tome kaze njegova unuka:
U ormanu imam ceo jedan niz, desetine knjiga jednog našeg pisca, na koga je pala porodična sumnja da je ispisao, odnosno formulisao presudu za Svetislava - Marka Ristića "Anina balska haljina"... i drugo. Otac je bio veliki bibliofil, strastveno je sakupljao knjige i isto tako ih čuvao. Jednog trenutka, posle očeve smrti, htela sam da izbacim sve Ristićeve knjige. Ipak, shvatila sam da to nije način, da knjige ne treba izbacivati, niti spaljivati. Evo ih tu, još i sad ih gledam.


Ceo tekst se moze naci u NIN-u

Dakle, svega toga sam se podsetio ovim naslovom, i mislio sam da je to bio njegov cilj.

topcat topcat 21:24 28.02.2010

Re: Neadekvatan naslov?

Pizon
Mada pokušavam da shvatim pravo na «pesničku slobodu», smatram da naslov «Hildina nova haljina» nije dovoljno adekvatan


Ja mislim da je Predragov tekst, ovakakav kakav je, s ovim naslovom - fantastican. Procitala sam u dahu (Profesoru nikad ne skacem po blogu, a da nisam procitala...) i puna sam dojmova koje jos uvijek ne znam sloziti u rijeci.

Moguce da bi tvoj naslov glasio "Slikar Mica Popovic i njegov dnevnik, cemu?", cime bi i sadrzaj bio drugaciji, ali trenutno djelujes kao netko tko mikroskopom trazi zamjerku, da malo...tako...bude prisutan. Sorry.

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 21:44 28.02.2010

Re: Anina balska haljina

nsarski

Ceo tekst se moze naci u NIN-u


nsarski, zaista potresna priča.
Malo je reći da život piše romane.
ninasimone ninasimone 22:40 28.02.2010

Re: Anina balska haljina

Vojislav Stojković
nsarski

Ceo tekst se moze naci u NIN-u


nsarski, zaista potresna priča.
Malo je reći da život piše romane.

pridruzujem se. Ovo je tako lepo receno:
Ideološki sukobi - to je laž, maska za prikrivanje ljudskih slabosti i nesporazuma. Sukob Pavla i Svetislava je tipičan psihološki sukob dve volje. Šteta što ljudi, kada im se takve stvari događaju u velikim društvenim burama, kad jedan krene levo a drugi desno, nisu sposobni da vide šta im istorija radi, kako manipuliše njihovim sujetama.


Черевићан Черевићан 00:26 28.02.2010

дневника маам

наравски да (ми) наслов Вашег састава, г. Brajovicu, није могао промаћи, а ужитак потом ( хвала) je само потврдио исправну одлукуми да се тексту посветим , упознам са незнаним, те потсетим на (већ) знано о +Сликару, јер. . . . slikarstvo je svojevrsno pismo, čovekova potreba da saopšti, da komunicira, da zabeleži, da ovekoveči, umetnikov poriv da se izrazi, estetska namera, simbol volje slikara, ono je slojevito osećanje – bilo da je reč o impresiji, zadovoljstvu, zapitanosti, erotskom naboju ili snu ( вели гђа Борка Божовић). у делу г Поповића има одсвега набројаног, те отуд и маами.

а вид (сад) и дневника . . .


shumska shumska 12:32 28.02.2010

dosta dugo

mrzovoljno prelistavam nedeljni Politikin kultur dodatak.
naročito nakon nekoliko nekakvih kobajagi okruglih stolova, koji se štampaju u istom.
kad juče - konačno nešto, beleška PB i totalno potresan delić dnevnika MP.
"Stegni srce, izdrži" (toga nema u ovom ovde textu?)
i ono
žudnja za ćutanjem u toploti kuhinji medju najmilijima
i isti tamničari svuda
i nova evropa
- me posebno dojmilo, i nekako utešilo.
kakav dobar poklon
za današnju teskobu
nikvet pn nikvet pn 13:03 28.02.2010

Re: dosta dugo

Niko da primeti da smo svi ovde mentalnom nuždom u beeeli virtuelni klozet saterani i da -
tajanstvena_urednica
Не, хвала Вама што сте читаоцима нашег блога приуштили да прочитају Ваш текст и премијерно дневнички запис Миће Поповића. Изузетно!
slatkorečivi ali ipak stažar sa beeeelom mašinkom budno motri da neko ne uprska dasku ... Tu sitnicu duboko prekriva ležerna lakoća kojom g.Brajović postiže blaženo rasterećenje izlazećih.
Hvala na čarobnom tekstu koji te odvede.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 13:31 28.02.2010

Re: dosta dugo

shumska
"Stegni srce, izdrži" (toga nema u ovom ovde textu?)

Ево, да не буде дискриминације, доносим и тај део који је објавила Политика:



Да се разумемо: ја сам, из разумљивих разлога, опрезно и уз одобрење издвојио неке делове дневника и објавио их. Иначе, претходно је Михиз у својој Аутобиографији о другима такође донео неколико одломака из њега, уз сагласност Миће Поповића. (Не и овај "усрећитељски" део.) Напросто, није извесно да ће цео дневник бити објављен, мада је моје лично мишљење да би требало. Машинопис који доносим радио је лично Мића Поповић, очигледно и сам размишљајући да ли да се дневник штампа. Понеки од оних који се тамо спомињу још су живи, мада је та генерација, врсници мог оца и осталих очева, већ предалеко од свих наших животних страсти. (Ето еуфемизма: помрли су.) Да ли би овај дневник унео још мало боје у ону црно-белу слику по којој, махом, памтимо то време? Ја мислим да би...
blogovatelj blogovatelj 00:55 01.03.2010

Re: dosta dugo

Да ли би овај дневник унео још мало боје у ону црно-белу слику по којој, махом, памтимо то време? Ја мислим да би...


Kad se ovako izdaleka posmatra, to vreme nije ni moguce posmatrati u koloru. Bar ja ne umem da ga posmatram obojeno i u nijansama, ne znam ni sam zasto.
Nekako mi sad izgleda da uopste nije bilo nijansi, nego je bilo ili crno ili belo. Zanima me kako vi koji ste stariji od mene (rodjenog sezdeset i neke) vidite sve to? Da li kod vas ima nijansi ili je sve crno belo?
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 01:14 01.03.2010

Re: dosta dugo

blogovatelj
Zanima me kako vi koji ste stariji od mene (rodjenog sezdeset i neke) vidite sve to? Da li kod vas ima nijansi ili je sve crno belo?

Морам те разочарати: ја нисам старији од тебе...
blogovatelj blogovatelj 06:50 01.03.2010

Re: dosta dugo

Морам те разочарати: ја нисам старији од тебе...


Pitao sam uopsteno, ko god cita ovo a rodjen je pedesetih ili ranije.
margos margos 14:30 28.02.2010

Naopačke...

Najpre sam videla komentare, pa pročitala tekst - nisam imala strpljenja za više od dva pasusa, pa nisam htela da kvarim sopstveni doživljaj... Pročitavši onoliko puta 'hvala' pitala sam se šta kolege sprečava da komentarišu, a tek po čitanju, skontala da je i meni najlakše da kažem jedno jednostavno i iskreno: HVALA.

No, brbljiva kakva jesam, ne mogu samo tako i toliko... :)
marija.mt marija.mt 11:58 01.03.2010

Samo da pozdravim...

Prvi put citam Vas tekst, reci cu samo da cu se potruditi da sto pre nadjem i procitam ostale.
jednatanja jednatanja 13:55 01.03.2010

Pravi

si književni naučnik! Mene je takodje naslov zaintrigirao!

рафинман

!!!!!

p.s. U Americi sam imala priliku da upoznam jednu našu gospođu iz Beograda koja se ´42 udala za nemačkog oficira što je tada za domaće stanovništvo bilo ravno izdaji. Dok mi je Zora pripovedala o neprijatnostima koje su njena majka i ona doživljavale od strane Srba, jedva sam disala ne usuđujući se da prekinem njeno potresno svedočenje. Onda jednog dana dovode nju i majku u kancelariju Gestapoa u Beogradu, slede unakrsna, višečasovna, pa zatim višednevna ispitivanja. Zatvorene danima u sopstvenoj kući, stražar pred vratima, od muža ni traga ni glasa, niko im ništa ne govori. Posle izvesnog vremena ona saznaje da je Gestapo otkrio da joj muž radi za britansku obaveštajnu službu. Nju i majku bez pardona ukrcavaju na voz i šalju u "Arbeitskamp" u Nemačku. ´45-te logor oslobađa američka vojska, ona se udaje za američkog oficira i prelazi okean.

Zorina ćerka je pre otprilike desetak godina uzaludno pokušavala da dobije odštetu od nemačke vlade...koliko sam razumela odšteta je namenjena preživelima iz koncentracionih logora ali ne onima iz radnih logora. Zora je bila (ne znam da li je još uvek živa) najlepša žena za njene godine, prefinjena, dostojanstvena, blistava. U toku poslednjeg rata, iz sveg srca se zalagala i branila srpski narod. Njen glavni argument je uvek bio "samo ja znam koliko je moj narod propatio!"
marco_de.manccini marco_de.manccini 21:20 03.03.2010

glory days

осам стотина хиљада партизанских војника

pa to je vise nego sto je napoleon poveo na moskvu. tad je bio pravi trenutak da se i mi oprobamo.

(naknadna glupoca, naravno.)
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:39 03.03.2010

Re: glory days

Ма, пусти, проверавао сам податак, тако ми се рекло... Стварно је могло да буде наше, барем све до Дона.
marco_de.manccini marco_de.manccini 21:51 03.03.2010

Re: glory days

mozda je ipak bolje sto nismo. kako bi tek prasnulo kad bi to rasturali.
marco_de.manccini marco_de.manccini 02:00 04.03.2010

Re: glory days

да појасним да у бројку нисам ни сумњао. само сам се, поново, почудио уз мешавину обавезног отменог презрења и признања.

него, пошто видим да бар један од нас двојице тролује, да кажем и ово. чини ми се да Хилда није имала ништа више слободе откако су је ослободили. рекао бих да је имала и мање.

и још ме занима, ко зна, колико дубоко су наши ослободиоци отишли у Аустрију?
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 09:05 04.03.2010

Re: glory days

Лајбниц је тик изнад границе покојне Југославије код Марибора. Докле су стигли остали, не знам.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana