Literatura| Sex| Život

Mrzeti svoju majku, čemu?

vladimir petrovic RSS / 04.03.2010. u 17:38

 There are times when motherhood seems nothing

but feeding the mouth that bites you

 

Pišući prošlog četvrtka o Henriju Mileru, glasovitom američkom «erotsko/pornografskom piscu», koji je pretendovao na Nobelovu nagradu i koga su neki smatrali svojevrsnim genijalcem, bio sam začudjen kada sam u jednom njegovom ljubavnom pismu mladoj glumici Brendi Venus video kako on ponavlja ono što je i ranije u svojim delima pominjao -  da je celog svog života mrzeo majku! Bilo je to na dve-tri godine pre njegove smrti, a on je živeo dugo, 89 godina. Pa se može pretpostaviti da je umro sa tim trajnim osećanjem mržnje prema majci.  

Naime, evo šta Miler kaže u pismu Brendi Venus: «Čini mi se da ste vrlo ozbiljna mlada žena. Iznenadio sam se i da volite majku. Većina mladih žena danas mrzi svoje majke... Ja sam mrzio svoju majku iz dna duše. Nikad nisam to prevladao. Ali, ako ste čitali moje knjige - jeste li? - onda valjda znate cijelu tu priču».

Ako ostavimo po strani ovu generalizaciju koja se povremeno čuje - da mnoge mlade žene mrze svoje majke, ja se ne čudim što Miler nije voleo svoju majku, već što ju je mrzeo od kako je znao za sebe, pa sve do svoje smrti.

Uobičajeno je da se majka voli. Premda, ima ljudi koji prema majkama, naročito kada odrastu, postanu dosta ravnodušni. Medutim, postoji i manji broj onih koji mrze svoje majke. Do kraja života. Priznajem, to je ono što mi je teško shvatiti. A takav je bio Miler, The Mother-Hater.  

Podsećam  da lekari i psiholozi često govore da je «uticaj majke na psihički razvoj deteta jedna je od najznačajnijih i, možda, najeksploatisanijih tema u psihologiji; kvalitet emocionalne veze majka - dete, kaže teorija, odredjuje kasniji odnos osobe prema sebi i svetu oko sebe».

A kakva je bila Milerova majka? Da li je bila neko čudovište? Ma ne, pre bi se reklo da je bila priprosta žena, koja nije umela da voli, ni svoju decu ni druge, na način kako se to od čoveka očekuje. Ali je, jadnica, nastojala najbolje kako je umela i mogla, da održava svoju porodicu, da obavlja ono što se od nje tražilo pošto je dobrovoljno ušla u brak i imala decu. A ako je i bila rdjava žena, bila je to verovatno u meri u kojoj su rdjavi neki ljudi svuda oko nas, jer, generalno govoreći, nema samo dobrih ljudi, pa nema ni samo dobrih majki. Lorens Darel, dobar poznanik Milerov, kaže da je Milerova majka bila «stroga, nesnošljiva, škrta, čuvarna, sitna buržujka u svojoj pretjeranoj čestitosti, ni najmanje sklona humoru». Ima takvih žena, svakako, ali to još uvek nisu dovoljno jaki razlozi zbog kojih sinovi treba da ih mrze do kraja života.

Samo od sebe se postavlja i pitanje kakva je bila porodična atmosfera u kojoj se Henri Miler rodio i u kojoj je živeo u detinjstvu i mladosti.

Njegovi roditelji, nemački useljenicu u SAD, bili su, u osnovi, prilično različiti. Otac mu je bio vlasnik krojačke radionice, gospodin u meri u kojoj krojač za otmenu gospodu može i treba da bude. Pritom, pokazivao je naklonost ka sporadičnim sitnim uživanjima sa svojim prijateljima. U kafani. A njegova majka, s druge strane, kako piše Norman Majler, bila je  «pravi junker prema svom mužu, čija narav je često bila bečka; ona je bila snažna, stroga, nesnošljiva Švabica, veoma štedljiva, te protivnica bilo kakvih novina; jedino uverenje, koje je delila sa svojim mužem beše apsolutni antisemitizam; u takvoj porodici seks je bio potpuno tabu tema».

Sam Henri Miler, u «Jarčevoj obratnici», jednom od svojih najboljih dela, ovako piše o svojim roditeljima: «Moji su roditelji bili sjevernjaci u pravom smislu te riječi, što će reći - budalasti. Prihvatili su sve lažne ideje što su ikad bile izmišljene. Za njih je vrijedila doktrina čistoće, a o pravičnosti da se i ne govori. Bili su stravično čisti. Ali su iznutra smrdjeli. Nikad nisu odškrinuli vrata koja vode u dušu; nikad nisu ni u snu pomislili da zatvorenih očiju skoče u neizvjesnost. Poslije večeri trebalo je pomno oprati sudje i spremiti ga u kredenc; oprano rublje trebalo je izglačati i  potrpati u ladice. Sve se radilo za sutra, a to sutra nikad nije došlo. Sadašnjost je bila samo most i oni na tom mostu još i dan-danas stenju, kao što cijeli svijet stenje, a nijedna se budala ne sjeti da digne most u zrak».

Miler je imao sestru koja je bila duševno zaostala, pa su je sva deca zvala «Luda Loreta». U svojoj 80 godini Miler se ovako seća majke i sestre, u delu «Moj život i moja vremena»:

«Sestra mi nije mogla pohadjati školu jer je bila duševno zaostala, pa je majka odlučila da je sama podučava. A majka nam nikako nije bila rodjena za učiteljicu. Bila je grozna. Grdila ju je, ćuškala, zapadala u bjesnilo. Pitala bi sestru: 'Koliko je dva puta dva'? a sestra nije imala pojma, pa bi odogvorila: 'Pet, ne... sedam, ne... tri'. Jednostvno bi bubnula. Pljus. Još jedna ćuška ili udarac. Zatim bi se majka okrenula meni i rekla: 'Zašto ja moram nositi ovaj križ? Što sam učinila da budem ovako kažnjena?' To je ona pitala mene, malog dečaka. 'Zašto me Bog ovako kažnjava?'. Vidite i samo kakva je to bila žena. Glupa? Gore od toga... Nikad nisam osjetio ni daška topline od nje. Nikad me nije poljubila, nikad me nije zagrlila. Ne sjećam se da sam joj ikad prišao i obujmio je. Nisam znao da to majke uopće rade dok nisam došao jednom prijatelju u kuću. Bilo nam je tada dvanaest godina. Otišao sam poslije škole s njim do njegove kuće i čuo kako ga majka pozravlja. 'Jackie, o Jackie', rekla mu je. 'O, dušo moja, kako si, kako ti je bilo u školi?' I zagrlila ga je i poljubila. Nikad nisam bio čuo da tako netko govori - čak ni takvim glasom. To mi je bilo nešto sasvim novo. Naravno, svi oni naši glupi susjedi Nijemci bili su veliki pobornici discipline, prave beštije».

Da ovako piše osamdesetogodišnjak, pothranjujući time svoju mržnju prema majci izgleda mi, ipak, čudno. Ne zbog majke, već zbog samog Milera, koji se opterećivao mržnjom. Ili je, možda, nalazio u tome nekog perverznog zadovoljstva?

Gore sam pomenuo da neke mlade žene mrze svoje majke. Medjutim, obično se kaže da  te osobe, kada same postanu majke, (donekle) promene mišljenja prema svojim majkama, te ih, bar, prestanu mrzeti.

Zapravo, dogadja se da mnoge osobe u odrastanju, gonjene nekim nagonom pobune protiv svakoga i svega, mrze majke (pa i roditelje uopšte), ali to, valjda, sa godinama - prodje. Taj osećaj mržnje se vremenom  - prevlada. Pritom, naravno, ne smatram da majka treba večito biti smatrana nedodirljivom ikonom, ili sveticom, već da se mora prosudjivati kao svaki čovek, sa dobrim i lošim stranama. Plus kao jedan od naša dva biološka roditelja.

Pada mi na pamet i da neki psiholozi tvrde da nije dobro da neke majke previše vole i maze svoju decu, upozoravajući da fenomen "brižne" majke, koji je u nekim kulturama favorizovan, daje nesigurnu, emocionalno zavisnu decu, koja umesto u samostalni rast i razvoj, energiju ulažu u strategije "obezbedjivanja" majčine pažnje.

Pritom, ne bi trebalo da se zbog nekih majčinih loših strana zaboravi sve ono što jedna majka (najčešće) pruža svom detetu, dok ne postane punoletno. 

Da se vratim još jednom Mileru. Pomalo sam sklon da poverujem da je njegov odnos prema majci donekle bio isti kao njegov odnos prema ženama uopšte - u suštini egoističan, jer su njemu žene prvenstveno služile za zadovoljenje seksualnih prohteva, koji su bili jaki. Poznato je da je malo žena voleo, a sa mnogima i premnogima je - spavao. On je sam priznao da nikada nije pisao o seksanju sa ženama koje je voleo, mada su njegove knjige prepune sa detaljnim opisivanjem seksualnih aktivnosti (sa svim onim njemu tako dragim opscenim terminima, koji su mu doneli nadimak The Speleologist of the Vagina), osim u slučaju druge supruge Džun/Mone. (S tim, što se njoj lično nimalo nije svidjalo to njegovo pisanje, pa ga je napustila i nije više htela da čuje za njega). Jer, podsećam da je Miler, koji se ženio pet puta, za svoju prvu ženu-pijanisticu negde zapisao: «Mrska mi je, ali je obožavam jebati... Svakoj prijateljici ili znanici moje žene bilo je sudjeno da je prevari sa mnom». Pada u oči da on primećuje da su prijateljice njegove žene varale nju, svoju prijateljicu, a ne pominje da je on sam vršio prevaru u odnosu na nju, svoju suprugu.

Na kraju, da pomenem da je od fenomena trajne mržnje sopstvene majke gori samo zločin - ubistvo majke (matricid). S tim u vezi, u literaturi, pa i u umetnosti uopšte, počev od antičkih mitova, ima i slučajeva ubistava majke, što se smatra jednim od najekstremnijih zločina; medjutim, ta se ubistva ponekad dogadjaju iz razloga koji ne moraju biti rukovodjeni mržnjom.

Da li vi znate za neke slučajeve, mimo literature i filmova, u kojima ljudi (trajno) mrze svoje majke (Mother-Haters)?

-------------------------------------

Nota bene:

Ovo što sledi jeste nekakav Appendix, nešto što se dodaje, ali nije važno (not essential to the main body of the work). Ono može da pomogne da se glavna poenta bolje shvati, ali  može i da zamagli situaciju, pogotovu kod osoba koje vole čokoladu. Prema tome, ovo što sledi je prvenstveno namenjeno dobronamernim radoznalcima:

Kada sam rekao Moniki o čemu sam pisao, blaženo se nasmešila.

Mo: Mon amour, meni se jede čokolada. A kada je čokolada u pitanju, otpor je uzaludan.

Ja: Hm. Čokolada je najmanji problem. Tvoji prohtevi su lako rešivi. Ako u kući nema čokolade, skočićemo do prodavnice...

Mo: Ti misliš da je sve tako jednostavno. U stilu: čokolada se može kupiti u prodavnici iza ugla, a majka se mora voleti zato što je - majka. Život je, ipak, malo komplikovaniji. I ne prati te tvoje šablone, po kojima bi, uz malo truda, svi mogli da budu srećni i zadovoljni samo ako bi se držali uobičajenih životnih pravila. Ostavi Milera po strani, on je na svoj način pokušavao da uradi nešto sa sobom. I dosta je postigao, mora se priznati. Bio je weird, ali je to u njegovom slučaju umnogome upalilo. A to njegovo zamlaćivanje sa mržnjom prema majci, s jedne strane, te ljubav prema mladoj glumici, kojoj piše slatkorečiva pisma u devedesetim godinama, onda kada se drugi starci druže sa svojim vršnjacima i pričaju o onome što je nekada bilo, u stilu «Sećaš li se ti kako ono beše...», ne treba shvatati ozbiljno. On se zezao.

Ja, pomalo uvredjeno: Da, da, svi se pisci zezaju, samo se Zan-Pol Sartr i Simona de Bovuar  nisu zezali, te njih treba shvatati ozbiljno.... 

Mo: Zezali se i oni, ali sa stilom. Sve je u tome. Miler je bio običan folirant kada su u pitanju bile žene, kako one kurve s kojima se mnogo mlatarao, tako i njegova majka.

Ja: Kako možeš tako govoriti za čoveka koji je pretendovao da poznaje žene «kao svoj levi džep»? Poznavao je prostitutke i poštene žene podjednako dobro. Uostalom, pet puta se ženio, to valjda nešto znači. Onaj ko se pet puta ženi bolje poznaje žene nego onaj koji se ženi samo jednom, n'est ce pas?  A bolje i da ne pominjem onog jadnička koji se uopšte ne usudjuje  oženiti se, kod koga su strahovi od žene do neba veliki (u stilu one igoovske izreke da je i - naga žena naoružana žena!), pa beži glavom bez obzira...

Mo, pomalo autoritativno: Da stavimo tačku na Milera. Onaj koji do najsitnijih detalja priča o seksu, taj malo dela, a zadovoljstvo nalazi u velikom pričanju (zar Simona de Bovuar nije govorila da se o revoluciji i seksu ne treba pričati, već delovati?). Uostalom, i Česlav Miloš, koga ti voliš, govorio je da je Henriju Mileru svojstveno veliko brbljanje.

Ja: Dobro, dobro, ja neću biti kao Miler. Uostalom, ja predosećam da ću se samo jednom oženiti.

Mo: OK. Ne budimo lični. Ti nisi kao drugi, za mene  you are a person of bravado! Nego, šta ti ono reče u vezi sa čokoladicom?

Ja: Vidim da si uvek blaga prema mojim sagrešenjima. To je OK. Ali nisi mi odgovorila na pitanje da li si ti mrzela - tvoju majku!

Mo: Lets go outside. Dugo već sediš za radnim stolom. I prestani da rešavaš te globalne, svetske probleme. Act locally.  

Atačmenti



Komentari (74)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

jasnaz jasnaz 13:03 05.03.2010

ŽenadržiDete




Vinča


ana_radmilovic ana_radmilovic 17:47 04.03.2010

prva asocijacija

t. man - lota u vajmaru - a ima toga puno, u književnosti i na filmu.
a sad nastavljam da čitam tekst.
ne bih ovaj citat uzela za mnogo ozbiljnu stvar.
«Čini mi se da ste vrlo ozbiljna mlada žena. Iznenadio sam se i da volite majku.

sama rečenica je prilično smešna, sa ovim "vrlo ozbiljna mlada žena" pa još "iznenadio sam se..."
možda je stari g. miler hteo da bude malo duhovit sa ovakvim preuveličavanjem...

ali idem da čitam tekst, možda je i ozbiljan, šta ja znam

a tebi cvetić, ulepšavaš mi četvrtkove ovim temama
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:07 04.03.2010

Re: prva asocijacija

ana_radmilovic
...a tebi cvetić, ulepšavaš mi četvrtkove ovim temama

Za tebe, Ana, kao prvu, lepa orhideja


Neka četvrtkovi budu veseli četvrtkovi!
oskar-z-wild oskar-z-wild 17:47 04.03.2010

Четвртак

Некада сам четвртком трчао калдрмом да купим Политикин Забавник а данас чекам блогове Владимира Петровића.
oskar-z-wild oskar-z-wild 17:52 04.03.2010

Проблем

Проблем са мајкама је у томе што синови понекад одрасту а мајке понекад не одрасту, али оне се и даље понашају из навике као мајке а у ствари су постале деца својих синова. Capito?
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:21 04.03.2010

Re: Проблем

oskar-z-wild
... Проблем са мајкама је у томе што синови понекад одрасту а мајке понекад не одрасту, али оне се и даље понашају из навике као мајке а у ствари су постале деца својих синова. Capito?

Da, ovo može biti jedan od problema.
Sećam se jedne knjige Ž. Simenona, u kojoj je protagonista mladi lekar, koji potiče iz skromne porodice. Njegova majka je sitna ženica, jednostavna, neškolovana, koja, na svoj način, obožava sina. I kada on jednom dolazi kući, da je poseti, ona na žel. stanici uzima njegov težak kofer, da nosi, iako je njen sin veliki i jak kao Herkules! On se sve nećka, ali vidi da majci pravi zadovoljstvo da vuče tu koferčinu koja je teža od nje, vidi da bi ona bila spremna da mu bude i sluškinja... Ipak, na kraju on uzima kofer.

Tačno je, naravno, da nema idealne formule za odnos majke i deteta, svaki slučaj je za sebe, n'est ce pas?
oskar-z-wild oskar-z-wild 21:25 04.03.2010

Re: Проблем

Ево нешто од мог омиљеног аутора Гор Видала о мајци:

He has recalled her telling him, for instance, that rage made her orgasmic (I forgot to ask her if sex ever did) and remarking that she was born only "because my mother's douche bag broke". Nina also informed him how, on the way to their honeymoon, his father had told her: "'There's something very important I want you to know.' I was so excited. He's going to tell me he loves me. But he didn't. Instead, he said: 'I have three balls.'"


"Он је подсетио на њу му говори, на пример, да је њен бес Оргасмиц (сам заборавио да питам је да ли икада имали секс) и ремаркинг који се родио је само "зато што се туширати торбу своје мајке избила". Нина такође га је обавестио како је, на начин да њихов медени месец, његов отац је рекао: " 'Има нешто веома важно желим да знаш." Тако да сам био узбуђен Он ӕе да ми каже да ме воли.. Али није. Уместо тога, он је рекао: "Имам три лопте."

Превод: Гугл Ћеревићан

Filip2412 Filip2412 21:40 04.03.2010

Re: Проблем

Превод: Гугл Ћеревићан
Yebo mu je Gugl temu tekućeg bloga...
mariopan mariopan 21:54 04.03.2010

Re: Проблем

Filip2412
Превод: Гугл Ћеревићан
Yebo mu je Gugl temu tekućeg bloga...

vladimir petrovic vladimir petrovic 22:16 04.03.2010

Re: Проблем

oskar-z-wild
... Превод: Гугл Ћеревићан

Pa ako ti je Gor Vidal omiljeni autor, mogao si naći boljeg prevodioca, he, he, he...

A mogao je Gor Vidal izabrati originalnije ime svoje knjige (ako je ovo knjiga, izgleda da je pre neki članak o njemu?), a ne ovo famozno francusko "Je ne regrette rien".

Evo nezaboravne Edite Piaf



P. S. I još nešto.
Da li znaš kakav je bio odnos Oskara Vajlda prema majci, i njen prema njemu?
oskar-z-wild oskar-z-wild 22:33 04.03.2010

Re: Проблем

Твој ниски покушај да умаловажиш Гора ти није успео. Стиди се! То што гледаш је насловна странца часописа "тхе њу ревју". Ал Гора углавном знају амерички ђаци, штета што си ти из те cheese-smelling француске културе која само зна да тугује за својим изгубљеним временом. Хе, хе.

Што се тиче Оскара и мајке, немам појма. Гор Видал каже за тај англо-ирски сој: "You know what the problem was? It was racial. And I'll give you the race: Anglo-Irish. They are more vicious than most."

"Знате шта је проблем био? Било је расне. И ја ћу вам дати трке: Англо-ирски. Они су опаснији од већине." гугл ћер.

Мерси пур Едит.
nsarski nsarski 22:58 04.03.2010

Ah, slatkog li cetvrtka!

Tačno je, naravno, da nema idealne formule za odnos majke i deteta, svaki slučaj je za sebe, n'est ce pas?


Majka je danas umrla. Ili mozda juce, ne znam. Primio sam telegram od kuce: "Majka umrla. Sahrana sutra. Odano Vas." Ovo ne znaci nista. Mozda je bilo juce.
Albert Kami - Stranac.

Eto, neko ima i takav odnos. Egzistencijalisticki. (Whew!)

Sto mu gromova, Horatio, da nema ovog bloga nikada ne bih saznao kako je to biti majka!

Dusko Radovic kaze - cuvaj mamu da ti duze traje.
I sad, sta? Snadji se brajko u ovoj zavrzlami.
sanja_idf sanja_idf 02:14 05.03.2010

Re: Проблем

штета што си ти из те cheese-smelling француске културе која само зна да тугује за својим изгубљеним временом. Хе, хе.


Ova izjava jednako je nebulozna koliko i ona Jeremiceva od pre par dana - morao bi da se zapitas gde gresis...

Uu la, bas si mi pokazao koliko volim Francusku...

Sorry za trol, Vladimire.

Pre nekoliko meseci sa gledala film Ubio sam svoju majku (J'ai tué ma mére), cini mi se da bi te prica interesovala. :) Evo malog opisa (kasno je, ne prevodi mi se, a deluje kao da znas FR, prevescu sutra za ostale...):

Hubert Minel n'aime pas sa mère. Du haut de ses 17 ans, il la jauge avec mépris, ne voit que ses pulls ringards, sa décoration kitsch et les miettes de pain qui se logent à la commissure de ses lèvres quand elle mange bruyamment. Au-delà de ces irritantes surfaces, il y a aussi la manipulation et la culpabilisation, mécanismes chers à sa génitrice. Confus par cette relation amour-haine qui l'obsède de plus en plus, Hubert vague dans les arcanes d'une adolescence à la fois marginale et typique -découvertes artistiques, expériences illicites, ouverture à l'amitié, sexe et ostracisme- rongé par la hargne qu'il éprouve à l'égard d'une femme qu'il aimait pourtant jadis.

S jedne strane, mladic u ovom filmu zgadjen je svojom majkom i ne podnosi njeno "neprimereno" ponasanje dok je HM nesto suprotno. Interesantno - Henri Miler - Hubert Minel.

:)

Spominje se i osecaj krivice koje majke deci umeju da stvaraju... simpaticno mi je da je porodica Milera bila antisemitski nastrojena, a opet mnogi muskarci iz jevrejskih porodica svoje majke ne podnose iz istih razloga... valjda su majke samo majke, ljudi... and men will be men.
oskar-z-wild oskar-z-wild 04:04 05.03.2010

Re: Проблем

sanja
Ova izjava jednako je nebulozna koliko i ona Jeremiceva od pre par dana - morao bi da se zapitas gde gresis...


Pardon Sanjice, ja ne gresim. Jedno je reality, a drugo je cyberspace. U cyberspace se nalaze raznorazna bica. Jeremic deluje u realnosti with real people.
vladimir petrovic vladimir petrovic 08:34 05.03.2010

Re: Ah, slatkog li cetvrtka!

Nsarski
... Majka je danas umrla. Ili mozda juce, ne znam. Primio sam telegram od kuce: "Majka umrla. Sahrana sutra. Odano Vas." Ovo ne znaci nista. Mozda je bilo juce. Albert Kami - Stranac.

Eto, neko ima i takav odnos. Egzistencijalisticki. (Whew!)


Da, da... Dobro si se ovoga setio. To me oduševljava.
Pun pogodak Hvala.

(Možda sam već pominjao, ali u odrastanju sam, kao i većina klinaca, bio oduševljen "Strancem", a kako sam ja naginjao stranosti, za kratko vreme sam knjigu, pored francuskog originala, posedovao na engleskom, španskom i italijanskom, pa čak i na holandskom, iako nikada nisam naučio da čitam i pišem holandski).

L’étranger
Aujourd’hui, maman est morte. Ou peut-être hier, je ne sais pas. J’ai reçu un télégramme de l’asile: “Mère décédée. Enterrement demain. Sentiments distingués”. Cela ne veut rien dire. C’était peut-être hier.

Lo straniero:
Oggi la mamma è morta. O forse ieri, non so. Ho ricevuto un telegramma dall’ospizio: “Madre deceduta. Funerali domani. Distinti saluti”. Questo non dice nulla: è stato forse ieri.

El extranjero
Hoy ha muerto mamá. O quizás ayer. No lo sé. Recibí un telegrama del asilo: “Falleció
su madre. Entierro mañana. Sentidas condolencias”. Pero no quiere decir nada. Quizás haya sido ayer.

De vreemdeling
Vandaag is moeder gestorven. Of misschien gisteren, ik weet het niet. Ik ontving een telegram uit het gesticht: “Moeder overleden. Morgen begrafenis. Met leedwezen”. Daar is niets uit op te maken. Misschien was het gisteren.

Albert Kami

On nije Albert Kami. On je Alber Kami ili Albert Camus.
Dawngreeter Dawngreeter 15:32 05.03.2010

Re: Ah, slatkog li cetvrtka!

Kami je bre faca.

nsarski nsarski 22:54 05.03.2010

Re: Ah, slatkog li cetvrtka!

On nije Albert Kami. On je Alber Kami ili Albert Camus.

Hvala na ispravci. Moja guvernanta je bila anglofon pa je Renault izgovarala kao "Renolt", slicno za Peugeot, slicno za Albert. Eh, svako ima guvernantu kakvu zasluzuje!

Takodje, negde sam citao da su Francuzi svoje spelovanje stimovali prema broju slova. Naime, u davna vremena, kad su pismeni ljudi za naknadu pisali dostavke i sluzbene akte prostom i nepismenom svetu, oni su ubacivali sto vise slova u rec, i naplacivali po broju slova. Nepotrebna slova su proglasavali za "silent". Tako se lepa rec "O" (voda), pretvorila u eau, "Švo" u chevaux, "Margo" u Margaux, itd. Vise slova, veca lova, da tako kazem. Kad sam to video, kao sasvim mali,prestao sam da uzimam casove francuskog i roditelji su mi nasli englesku guvernantu (francusku sobaricu su zadrzali). Eto, tako sam razvio manu. Izvini.
mirelarado mirelarado 23:38 05.03.2010

Re: Ah, slatkog li cetvrtka!

nsarski
Takodje, negde sam citao da su Francuzi svoje spelovanje stimovali prema broju slova. Naime, u davna vremena, kad su pismeni ljudi za naknadu pisali dostavke i sluzbene akte prostom i nepismenom svetu, oni su ubacivali sto vise slova u rec, i naplacivali po broju slova.


Мени су неки сурови професионални преводиоци, такође плаћени према броју словних места, причали како су, у којекаквим упутствима за разне машине, постали мајстори за изналажење што дужих, прелепих српских речи, као што су: постројење, распрострањеност, разгранатост и слично, презревши припросте, кратке изразе типа уређај, раширеност итд. Нешто ми говори да чак нису ни имали гувернанте, него су их родитељи одводили у пучка обданишта.
vladimir petrovic vladimir petrovic 00:26 06.03.2010

Re: Ah, slatkog li cetvrtka!

Nsarski
... Hvala na ispravci. Moja guvernanta je bila anglofon pa je Renault izgovarala kao "Renolt", slicno za Peugeot, slicno za Albert. Eh, svako ima guvernantu kakvu zasluzuje!

Takodje, negde sam citao da su Francuzi svoje spelovanje stimovali prema broju slova. Naime, u davna vremena, kad su pismeni ljudi za naknadu pisali dostavke i sluzbene akte prostom i nepismenom svetu, oni su ubacivali sto vise slova u rec, i naplacivali po broju slova. Nepotrebna slova su proglasavali za "silent".


Quel sens d'humour provoquant !

Da u francuskom jeziku ima nepotrebnih slova, ima. Ali mi se čini da ih ima više u engleskom. Bilo kako bilo, Francuzi smatraju da je njihov jezik daleko LOGIČNIJI od ostalih okolnih jezika, ma šta to moglo da znači. A to je važno.

A propos.... Vidim da se ovih dana Francuzi zabavljaju sa njihovom prvom damom – bila je na zvaničnoj večeri u čast ruskog predsednika D. Medvedeva – bez grudnjaka. Samo tanka haljinica, doduše lepa haljinica, i - ništa ispod. U pariskim medijima se pojavili naslovi u stilu KARLINE GRUDI IZAZVALE SKANDAL:

Les seins de Carla font scandale
Vendredi 5 mars, 11h57
Carla Bruni-Sarkozy sans soutien-gorge: la presse internationale s'affole. Lors d'un dîner officiel donné mardi 2 mars à l'Elysée, en l'honneur de Dmitri Medvedev, la première dame portait une robe fourreau vert jade (signée Roland Mouret). Et rien en dessous. Lire la suite l'article...


Eh, te provokativne prve dame!

nsarski nsarski 00:31 06.03.2010

Re: Ah, slatkog li cetvrtka!

KARLINE GRUDI IZAZVALE SKANDAL:

Nekoc je supruga egipatskog predsednika, sa sve predsednikom, bila u poseti Americi, pa je na veceri jedan senator, zagledan u njena prsa, rekao "vidim da kod vas ima lepih i velikih piramida". Stvar konteksta, Horatio, nista vise.

?

"Na kraju, da pomenem da je od fenomena trajne mržnje sopstvene majke gori samo zločin - ubistvo majke (matricid)."

sta si ovim hteo da kazes? deca nisu ta koja definisu svoj odnos prema roditeljima. on je posledica njihovog iskustva sa roditeljima za koja roditelji snose odgovornost.

ana_radmilovic ana_radmilovic 18:01 04.03.2010

Re: ?

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
"Na kraju, da pomenem da je od fenomena trajne mržnje sopstvene majke gori samo zločin - ubistvo majke (matricid)."sta si ovim hteo da kazes? deca nisu ta koja definisu svoj odnos prema roditeljima. on je posledica njihovog iskustva sa roditeljima za koja roditelji snose odgovornost.

kako je to davno objasnio euripid u svojoj elektri
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:52 04.03.2010

Re: ?

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
... deca nisu ta koja definisu svoj odnos prema roditeljima. on je posledica njihovog iskustva sa roditeljima za koja roditelji snose odgovornost

Ovo je samo teorijski tačno.

Ali, poenta mog bloga nije u odnosu deteta prema roditeljima, već u odnosu veoma starog čoveka, koji se iživljava tako što pothranjuje svoju mržnju prema davno umrloj majci.

U citatu koji je sam Miler naveo, on se čudio kako je majka njegovog druga tepala i ljubila svog sina po povratku iz škole. To njegovo iznenadjenje je shvatljivo. S druge strane, zna se da mnogi dečaci NE VOLE kada ih majke, po povratku iz škole (pogotovu pred drugima) grle i ljube. To im smeta, te mole majke da to ne čine. Drugim rečima, nisu previse srećna ona deca koje majke previše maze, grle i ljube...
Ne valja ići u krajnosti, zar ne?

Stoga se slažem sa onim što Vojislav Stojković kaže:
Mržnja prema roditeljima, kao što je sa mržnjom uopšte slučaj, jeste feler kod onoga koji mrzi.

Re: ?

shvatam, ali...
slazem se da miller nikad nije uspeo da prevazidje svoj problem sa majkom, uprkos godinama, mada, pitanje je koliko je takav stav u sluzbi literarnog effekta, a koliko istinit.
medjutim, ti ovo navodis kao generalizaciju, na kraju, pa samo skrecem paznju na preciznost u izrazavanju :)
ninasimone ninasimone 20:29 04.03.2010

Re: ?

Kakva je bila, dobro je i ispao! Tako gledano, on je i uspeo da prevazice traumaticno detinjstvo. Mozda mu je bas to dugogodisnje negovanje mrznje prema majci i omogucilo da bes usmeri na nesto pozitivno umesto da ga raspline na mrznju prema celom svetu. Success is the best revenge, teorija. A cinjenica je da negativan odnos majke prema detetu dugo ostaje u coveku, mnogi ga se nikad ne oslobode, cak i kad su racionalno u stanju da razumeju i oproste desavanja iz proslosti. Naravno, ima i slucaja kad ljudi u stvari nikad ne odrastu i nastave da od komarca prave magarca i zameraju majkama potpuno legitimne vaspitne metode.
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:10 04.03.2010

Re: ?

Ninasimone
... ima i slucaja kad ljudi u stvari nikad ne odrastu i nastave da od komarca prave magarca i zameraju majkama potpuno legitimne vaspitne metode.

Pogotovu se to dogadja - piscima!
Pa nam serviraju knjige kao da je normalno mrzeti majku do poslednjeg daha...

P. S.
Da iskoristim ovu priliku pa da kažem i ovo.
Naime, kod Milera mi je zasmetalo trajno prisustvo mržnje majke.
Normalno bi bilo da čovek, kada odraste, pokaže minimum poštovanja prema majci.

Pedro Almodovar ponekad u svojim filmovima prikazuje mladiće čije majke su bile prostitutke, pa su sinovi sa njima pristojno postupali. Valjda su ih razumeli.

S druge strane, ima slučajeva u kojima su neke osobe rasle bez majki, i to im nije smetalo. Konkretno mislim na dve spisateljice koje su meni lično drage, Margeritu Jursenar i Isidoru Sekulić.

Jursenarovoj je rano umrla majka, te je rasla uz oca. Kada su je pitali da li joj je teško padalo detinjstvo bez majke, ona je hladno odgovorila:
"Ni najmanje. Niko mi u detinjstvu nikad nije pokazao sliku moje majke. Nikad je nisam videla sve dok nisam imala možda trideset pet godina. Prvi put sam otišla na njen grob kada mi je bilo pedeset pet godina. Moram da kažem da je moj otac bio veoma okružen ženama, tako da je bilo dosta osoba da mi vežu okovratnike od engleske čipke i da mi donose bombone" (iz knjige "Širom otvorenih očiju".

Isidora je, takodje, rano izgubila majku, i rasla uz oca. I bila je veoma privržena ocu, ali nije posebno pominjala nedostatak majke. (S druge strane, da ne grešim dušu, uvek je o siročićima, onima bez jednog roditelja, pisala nežno, čak pomalo patetično, tvrdeći ono što je svojevremeno rekla i glumica Merilin Monro - da se u sobi punoj dece može lako prepoznati siroče... ).
Filip2412 Filip2412 21:19 04.03.2010

Re: ?

ninasimone
A cinjenica je da negativan odnos majke prema detetu dugo ostaje u coveku,
Narocito ako taj odnos pridikovanja i sirokogrudog deljenja svakojakih saveta & prekorevanja traje dok deca ne napune 40 godina ivise - cest obicaj u nas i na balkanu uopste.
ninasimone ninasimone 21:24 04.03.2010

Re: ?

Filip2412
ninasimone
A cinjenica je da negativan odnos majke prema detetu dugo ostaje u coveku,
Narocito ako taj odnos pridikovanja i sirokogrudog deljenja svakojakih saveta & prekorevanja traje dok deca ne napune 40 godina ivise - cest je obicaj u nas i na balkanu uopste.

Da, tretiraju te kao dete do 40-te a odmah posle kao starca :).
Filip2412 Filip2412 21:32 04.03.2010

Re: ?

ninasimone
Filip2412
ninasimone
A cinjenica je da negativan odnos majke prema detetu dugo ostaje u coveku,
Narocito ako taj odnos pridikovanja i sirokogrudog deljenja svakojakih saveta & prekorevanja traje dok deca ne napune 40 godina ivise - cest je obicaj u nas i na balkanu uopste.

Da, tretiraju te kao dete do 40-te a odmah posle kao starca :).
Egzakli, first you are too young to do this or that and then immediately you're too old for the same.

Zato svaki odnos majka-dete, otac-dete treba da se prekine najkasnije kad dete napuni 20 i da preraste u odnos prijatelj-prijatelj ili tako ili nikako!

ninasimone ninasimone 21:39 04.03.2010

Re: ?

vladimir petrovic

Naime, kod Milera mi je zasmetalo trajno prisustvo mržnje majke.
Normalno bi bilo da čovek, kada odraste, pokaže minimum poštovanja prema majci.

Ne znam da li je to bas uvek "normalno". Normalno je i da majke vole i ne zlostavljaju svoju decu pa to nije uvek slucaj.

Jursenarovoj je rano umrla majka, te je rasla uz oca. Kada su je pitali da li joj je teško padalo detinjstvo bez majke, ona je hladno odgovorila:
"Ni najmanje. Niko mi u detinjstvu nikad nije pokazao sliku moje majke. Nikad je nisam videla sve dok nisam imala možda trideset pet godina. Prvi put sam otišla na njen grob kada mi je bilo pedeset pet godina.

Kako reci da ti neka osoba nedostaje ako nikad nije ni bila prisutna u tvom zivotu? Ne mislim da se tu radi o hladnoci. Jursenarova, ni kao pisac ni kao covek, nije zamagljivala stvari, niti se brinula sta je normalno a sta ne. Tako i Isidora, mozda joj je bilo tesko da kaze da joj je konkretno njena majka nedostajala jer je nije ni poznavala, ali je svakako mogla racionalno i emotivno osecati nepotpunost svog iskustva.

vladimir petrovic vladimir petrovic 22:04 04.03.2010

Da li se ljubav uči?

Ninasimone
Kako reci da ti neka osoba nedostaje ako nikad nije ni bila prisutna u tvom zivotu? Ne mislim da se tu radi o hladnoci. Jursenarova, ni kao pisac ni kao covek, nije zamagljivala stvari, niti se brinula sta je normalno a sta ne.

Nazirem nešto izmedju redova (možda i grešim) da se i - ljubav uči. Ništa ne dolazi automatski. Dete se od malih nogu uči da nešto treba da voli a nešto drugo da ne voli. I kako da iskazuje ljubav.

Problem: Born or Bred?

U slučaju Jursenarove, da su joj baka ili tetka stalno poturala pred oči sliku umrle majke, da su je vodile na grob itd. ona bi onda imala drukčiji odnos prema umrloj majci, ne bi se tako "hladno" ponašala prema njoj. Drugim rečima, njoj niko nije uopšte pominjao majku.
Naravno, tu je pitanje, samo od sebe: a zar nije primećivala da druga deca imaju dva roditelja?

ninasimone ninasimone 22:25 04.03.2010

Re: Da li se ljubav uči?

vladimir petrovic
Dete se od malih nogu uči da nešto treba da voli a nešto drugo da ne voli. I kako da iskazuje ljubav.Problem: Born or Bred?U slučaju Jursenarove, da su joj baka ili tetka stalno poturala pred oči sliku umrle majke, da su je vodile na grob itd. ona bi onda imala drukčiji odnos prema umrloj majci, ne bi se tako "hladno" ponašala prema njoj. Drugim rečima, njoj niko nije uopšte pominjao majku.

Cak i da su joj neprestano govorili o mrtvoj majci (a znam slucajeve kad se u tome preterivalo pa opet problem) ona je tu ljubav mogla steci jedino putem intelekta, bez neposrednog iskustva. Nesto poput apstraktne ljubavi prema domovini, zemlji porekla, od strane ljudi koji su kao deca odatle otisli (mada bih rekla da ova ljubav moze biti jednako apstraktna i kod ljudi koji se nikad odatle nisu makli).
Naravno, tu je pitanje, samo od sebe: a zar nije primećivala da druga deca imaju dva roditelja?

Pa, naravno da je primecivala ali sta sa tim? Isto na primer sa zenom/muskarcem koji nemaju dece. Neko ih moze pitati: zar vam ne nedostaju deca? Koja deca? Deca koja se nikad nisu rodila? Ili biti roditelj, da li im nedostaje roditeljsko iskustvo kao takvo? Mislim da su to dve razlicite stvari.

edit: dodala bih da se u Milerovom slucaju radi o negativnom prisustvu majke, necem mnogo konkretnijem. Da su Margaritine i Isidorine majke kojim slucajem ostale u zivotu, ko zna kakve bi bile? Nekad roditelj svojim odsustvom napravi uslugu detetu.


vladimir petrovic vladimir petrovic 22:45 04.03.2010

Re: Da li se ljubav uči?

Ninasimone
...Nekad roditelj svojim odsustvom napravi uslugu detetu.

He, he, he...
Ovo me podseti na jednog drugara koji tvrdi da neki muževi svojim odsustvom naprave veliku uslugu - supruzi!
A da ne pominjemo supruge koje se "ponovo rode" kada im muževi - odapnu.
Svašta ima na ovome svetu...
ana_radmilovic ana_radmilovic 17:59 04.03.2010

evo ja se slažem

sa tvojom mo,
glede ovoga:
ne treba shvatati ozbiljno. On se zezao.

a i glede ovoga:
Miler je bio običan folirant kada su u pitanju bile žene, kako one kurve s kojima se mnogo mlatarao, tako i njegova majka
Filip2412 Filip2412 18:10 04.03.2010

...

ne treba generalizovati, svako ima drugacije iskustvo, ali ima ona...
Friends are God's way of apologizing to us for our families...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:37 04.03.2010

Feler

Psihoanalitička literatura, pa i mnoga književna dela, a o filmovima da i ne govorimo, puna su opisa, analiza i svakojake vivisekcije odnosa majka - sin ili kći.

Naravno, oni koji pišu o svojim majkama (očevima) najviše govore o sebi.

Ta relacija meni je prilično jasna - dok smo mali roditelje volimo, kada odrastemo poštujemo ih.
Sem u slučajevima teškog zlostavljanja u detinjstvu, ne vidim razumne razloge da zreo čovek mrzi svoje roditelje.

Mržnja prema roditeljima, kao što je sa mržnjom uopšte slučaj, jeste feler kod onoga koji mrzi.
...............
Dodatak:

ПИСЬМО МАТЕРИ

Ты жива еще, моя старушка?
Жив и я. Привет тебе, привет!
Пусть струится над твоей избушкой
Тот вечерний несказанный свет.

Пишут мне, что ты, тая тревогу,
Загрустила шибко обо мне,
Что ты часто xодишь на дорогу
В старомодном ветxом шушуне.

И тебе в вечернем синем мраке
Часто видится одно и то ж:
Будто кто-то мне в кабацкой драке
Саданул под сердце финский нож.

Ничего, родная! Успокойся.
Это только тягостная бредь.
Не такой уж горький я пропойца,
Чтоб, тебя не видя, умереть.

я по-прежнему такой же нежный
И мечтаю только лишь о том,
Чтоб скорее от тоски мятежной
Воротиться в низенький наш дом.

я вернусь, когда раскинет ветви
По-весеннему наш белый сад.
Только ты меня уж на рассвете
Не буди, как восемь лет назад.

Не буди того, что отмечалось,
Не волнуй того, что не сбылось,-
Слишком раннюю утрату и усталость
Испытать мне в жизни привелось.

И молиться не учи меня. Не надо!
К старому возврата больше нет.
Ты одна мне помощь и отрада,
Ты одна мне несказанный свет.

Так забудь же про свою тревогу,
Не грусти так шибко обо мне.
Не xоди так часто на дорогу
В старомодном ветxом шушуне.

Сергей Есенин, 1924
vladimir petrovic vladimir petrovic 19:05 04.03.2010

Re: Feler

ПИСЬМО МАТЕРИ

Vojislave kume,
Za ovu pesmu, u originalu, zaslužuješ čašu dobre vodke


Nothing is more likely to trigger an argument between Russians and Poles than the debate over who invented vodka, an alcoholic spirit that’s been around for more than a millennium. What is undeniable, however, is that vodka in Russia is a way of life. There are more than 1,000 registered brands in the country, without even including the large amount of samagon, potent home-made vodka that’s often sold illegally.
vladimir petrovic vladimir petrovic 20:03 04.03.2010

Re: Feler

ПИСЬМО МАТЕРИ

Ты жива еще, моя старушка?
Жив и я. Привет тебе, привет!
Пусть струится над твоей избушкой
Тот вечерний несказанный свет.


Ovde da dodam da postoji jedna lepa zbirka PESAMA MAJCI, na španskom, u kojoj su sakupljene pesme nekih eminentnih latinoameričkih pesnika


Cantos a la Madre
por Pablo Neruda, Octavio Paz, Cesar Vallejo, Olga Orozco, Joaquin Sabines
jednatanja jednatanja 14:38 05.03.2010

Re: Feler

Mržnja prema roditeljima, kao što je sa mržnjom uopšte slučaj, jeste feler kod onoga koji mrzi.


Slažem se sa ovom konstatacijom. Mada treba biti izrazito zreo i inteligentan i uvideti da su greške roditelja greške običnih ljudi, a zatim im u hrišćanskom duhu i oprostiti. Henry Miller je bio možda previše sebičan i opterećen sopstvenim osećanjima da bi tako nešto uvideo uprkos svojoj prosvećenosti.

Odlična analiza, Vladimire...
Filip2412 Filip2412 19:44 04.03.2010

...

Psihoanalitička literatura, pa i mnoga književna dela, a o filmovima da i ne govorimo, puna su opisa, analiza i svakojake vivisekcije odnosa majka - sin ili kći.
Ne mogu zgodan citat da nadjem ali haksli je u Ostrvu opisao interesantnu, utopisticku doduse ... naravno :) alternativu klasicnoj porodici.

Deca u toj varijanti imaju SLOBODU da (privremeno) napuste dom jos od svoje 2 godine, cim ih roditelji nerviraju ili im dosade :). U normalinim porodicama desava se da deca jednom nedeljno napuse roditelje na dan-dva a ako odnos nije dobar onda i na 2-3 meseca ili duze.

Kada odu iz porodice deca borave u prihvatilistima. U prihvatilistima rade razni odrasli ljudi, cesto sami roditelji. Roditelji takodje svoju decu mogu da (privremeno) napuste kada im dosade, jednostavno ih ostave u neko od tih prihvatilista.

Poenta je: porodica nije vise ZATVOR a roditelji nisu vise OSUDJENI na svoju decu i obratno.

Majka u tom konceptu, je samo funkcionalni pojam - neka odrasla zena koja brine o detetu. Deca sve vreme, dok su sa roditeljima ili u prihvatilistu, uce se disciplini i radu... ali da ne sirim pricu sad...

Posledica ovakvog zamisljenog sistema je da niko ne mrzi svoje roditelje.
vladimir petrovic vladimir petrovic 20:16 04.03.2010

Re: ...

Filip
... Haksli je u Ostrvu opisao interesantnu, utopisticku doduse ... naravno :) alternativu klasicnoj porodici

Haksli je pisao na tu temu i u "Divnom mladom svetu" (Brave New World), sa dozom pesimizma. U bezličnom svetu budućnosti deca se radjaju u inkubatorima i predodredjuju se već pre rodjenja za svoje funkcije...

P. S. Zašto čitaš Hakslija natraške?
Jer, "Ostrvo" je njegov poslednji roman.

Trebalo je početi sa "Žutim kao hrom" (Chrome Yellow), "Satirskom igrom" (Antic Hay) i "Jalovim lišćem" (Those Barren Leaves), kao i sa "Kontrapunktom života" (Point Counterpoint) i "Slijepima u Gazi" (Eyeless in Gaza)...
Tako sam bar ja radio...
Filip2412 Filip2412 20:29 04.03.2010

Re: ...

a jok, ja sve natraske...

znas, mene triler price ne zanimaju, niti me razvoj dogadjaja u prici posebno privlaci. Jedino me interesuje sadrzaj. A da bi shvatio sadrzaj materija se obraditi kao kad jedes jabuku, glodjes sa svih strana, nije vazno odakle pocnes... naravno, cesto se vracam na isto mesto da bi bolje razumeo neke stvari.

Iskren da budem, nisam bio spreman za neke pesimisticke vizije u tom trenutku i zato sam uzeo Ostrvo. Tu je sve lepo i idealno...

a i uopste u zivotu, resio sam da se ne bacam u pesimizam

Ostrvo je od strane kritike ocenjeno kao sveobuhvatno.... pomalo od svake teme kojom se haksli bavio a ima neutralnu/pozitivnu boju pa mi prija...
takodje, dobro ide uz jogu

Brave New World sam pre par godina slusao na audio zapisu, na preskok doduse... kao i Jacob's Hands.
dunja73 dunja73 20:33 04.03.2010

Re: ...

Poznato je da je malo žena voleo, a sa mnogima i premnogima je - spavao


Razumem ga..Ljubav mora da se primi , da bi se kasnije emitovala...

Razumem ga i sto ovo pise za majku ...Ja jako puno kontaktiram sa Nemcima i to sa ljudima iz svih struktura ..ja neke stvari kakve sam u "tim majka-dete" odnosima , sto se tice "neznosti , NEZNOSTI " ovde videla i gledam ..to ne moze da se vidi kod najprimitivnijih i najprostijeg zivlja u Srbiji ..
Imala sam slucajeva , da deca kad krenem nesto toplo da im kazem , prosto se uplase i izbezume ..jer njima to majke ne govore ..nisu naucili , navkli ..Dresiraju ih hranom ..i ti muskarci sutra ako imaju srecu da nalete na nesto TOPLIJE ..preziru..pa kako nece?
Jeste to strasan greh , u Islamu isto ..Ali , vala ..biti k´o led -nista manje nije strasno samo se ne podvodi pod "greh" ...
oskar-z-wild oskar-z-wild 21:10 04.03.2010

Re: ...

najprimitivnijih i najprostijeg zivlja u Srbiji ..


lutkice zar to je najkurentniji politicko korektni spik kod vas u nemackoj?
dunja73 dunja73 21:28 04.03.2010

Re: ...

O najkurentnosti spike "KOD NAS" ne bih ..al´ kod mene je tako..


zasto ?

grubo ?

malo "apsurdije " kroz opis nije na odmet ..

a i poenta komentara , dobija na tezini ...



oskar-z-wild oskar-z-wild 21:41 04.03.2010

Re: ...

pa lepse bi bilo da si rekla na primer "kod srpskih plemenitih divljaka, nezagađenim uticajima civilizacije" tj.
"Edlen Wilden, unverdorben durch die Einflüsse der Zivilisation"

a ovo primitivce da ostavimo za krapinske neandertalce
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:36 04.03.2010

Re: ...

dunja73
... Razumem ga..Ljubav mora da se primi, da bi se kasnije emitovala...
Razumem ga i sto ovo pise za majku


Miler je često upirao prst na nemačku stranu svoje ličnosti (kao i na svoje roditelje i ostale Nemce s kojima se oni družili nazivajući ih beštijama), premda ni Amerikanci nisu previše naklonjeni deci, bar ne na onaj način kako se to radi u balkanskim zemljama.

Ima mnogo viceva na temu kako kod nas majke toliko vole svoje sinove, da oni ostaju kod njih i do četrdesete godine života, uživajući "u kevinoj hrani" i tako to...
U Francuskoj, takodje, teraju decu od kuće čim postanu punoletna.

Evo jedne stare ali slušljive Pesme o majci (Slavko Perović)
dunja73 dunja73 22:56 04.03.2010

Re: ...

Ima mnogo viceva na temu kako kod nas majke toliko vole svoje sinove, da oni ostaju kod njih i do četrdesete godine života, uživajući "u kevinoj hrani" i tako to...



Tacno ! Ali u modi su i "mama vicOvi " ..nekad ja pisah
blog
na tu temu .....Ovo , nesto na "Balkanu" ja ne cuh..il´ nisam u toku??
mimi09 mimi09 02:31 05.03.2010

Re: ...

Znam za Sopenhauera da je mrzeo svoju majku, ali vise joj je zavideo. Kod nje je upoznao Getea...


evo ti jedan zanimljiv citat:
How many little boys have solemnly pledged to protect their mothers and to make them rich, particularly when their mothers are downtrodden? All they ask for in return is unconditional and eternal admiration.

When mothers neglect the sacred compact, the revenge can be terrible. The French novelist Michel Houellebecq has denounced his mother relentlessly in his books as a dissolute slut who abandoned him when he was a small child. If she failed to look at her boy then, she cannot ignore him now.

It is generally true that writers who turn against their mothers do so in a marital sense. Julian Barnes grits his teeth over his mother's habits in Nothing to Be Frightened Of as if they are an out-of-sorts Darby and Joan. There is none of the forgiveness that distance brings. The most famous literary mother-hater was John Osborne, who damned his mother as a "disease". Boys find it particularly difficult to conceive of a mother's colourful life outside themselves, and Nellie Osborne paid heavily for hers.

Psychologists claim that the mother-son relationship is charged because it is shaped by dependency followed by wrenching separation. Daughters do not have to be given up, as sons must be. So, in a final gesture of chivalry, boys lay out the achievements of their lives before their mothers like Sir Walter Raleigh's cloak.
vladimir petrovic vladimir petrovic 10:57 05.03.2010

Re: ...

Mimi09
...Znam za Sopenhauera da je mrzeo svoju majku, ali vise joj je zavideo. Kod nje je upoznao Getea...

Dobro je da me podseti na Šopenhauera. Njega mnogi (olako) smatraju ženomrscem. Evo šta je o njemu pisao dr Branislav Petronijević, 1920. godine:
"Po teoriji koju je sam postavio da se intelekt nasledjuje od matere a volja od oca, Šopenhauer je od matere nasledio svoju duhovitost i svoj intelekt, od oca svoj karakter, svoju strasnu i mračnu i odlučnu prirodu, razume se oboje u povećanom stepenu".

A na drugom mestu, Petronijević je beležio o Šopenhaueru:
"Po smrti očevoj mati mu se preseli u Vajmar, gde se upozna pored drugih i sa Geteom, koji je bio redovan gost na soareima njenim. Njeni opisi Geteove ličnosti u pismima svome sinu učinili su na ovoga neobičan utisak, što je još više pogoršalo njegov položaj, i uvećalo njegove neprestane tužbe materi. Na posletku mati se, po savetu jednoga od svojih prijatelja, odazove želji Šopenhaerovoj za produženjem studija, i tako Šopenhauer u 19 godini svoga života stupi u gimnaziju, najpre u Goti, zatim u Vajmaru, gde posle dve godine, zahvaljujući svojoj darovitosti, privatno svrši gimnaziju. Od 1809-1813 godine posećivao je univerzitet u Getingenu i Berlinu, gde je slušao najpre medicinu, a zatim filozofiju... Kada se vratio u Vajmar, ophodio se jedno vreme sa Geteom, koji ga je našao za "duhovita" (geistreich) i koji ga je uveo u svoju teoriju boja. Osnove Šopenhauerovog sistema bile su već tada u glavi njegovoj gotove, i on je svoje preziranje ljudi i svoju urodjenu pesimističku prirodu još tada tako pokazivao, da mu je Gete pri polasku iz Vajmara zapisao u album ove znamenite reči:
"Willst du dich deines Werthes freuen,
So musst der Welt du Werth verleihen".

Ovaj odlazak Šopenhauerov iz Vajmara prouzrokovan je jedno usled neslaganja karaktera izmedju matere i sina, a drugo i usled jednog nemilog dogadjaja. Taj je odlazak značio definitivni rastanak Šopenhauerov sa njegovom materom, jer se njih dvoje više nikad videli nisu iako mu je mati još 24 godine živela. Sa jedinom sestrom svojom Adelaidom stajao je dugo u korespondenciji, ali je i s njom prekinuo. Medjutim, s njom se pri kraju života ipak još jednom video".

The most famous literary mother-hater was John Osborne, who damned his mother as a "disease". Boys find it particularly difficult to conceive of a mother's colourful life outside themselves, and Nellie Osborne paid heavily for hers.

Ovo za Ozborna nisam znao, potražiću bliže informacije.

Pošto ti voliš katleje, evo jedne za tebe

ninasimone ninasimone 22:55 04.03.2010

Another tortured soul

nsarski nsarski 23:31 04.03.2010

Nota bene na notu bene

Horatio, tvoji mi dijalozi sa Mo teraju suze na oci. Iskrene, velike suze.

Ona zeli cokoladu, a ti sedis za stolom i resavas globalne svetske probleme. Zatim, u pravu je kad kaze da je Miler bio virdov (weird na Bosanskom). Medjutim, mislim da nije u pravu kada kaze da devedesetogodisnjaci sa svojim vrsnjacima pricaju o tome "sta je nekad bilo". Oni, rekao bih, mnogo vise pricaju o tome kako ih sada muci prostata ili povisen pritisak.

Evo tebi jedan Miro naslovljen "Motherhood":



Milan Novković Milan Novković 23:17 05.03.2010

Re: Nota bene na notu bene

Evo tebi jedan Miro naslovljen "Motherhood"

Meni se čini da su sva ta naša "ubistva" ovoga ili onoga, na ovaj ili onaj način, na kraju uglavnom kilavi pokušaji da ubijemo svoj atrofirani Id, nejaki ego i impotentni super-ego.

U prečestoj, zbunjenoj situaciji kad nemamo ništa pametnije da radimo od razmišljanja.

Majka je savršena bez razmišljanja - šta uopšte može super-ego, npr, da uradi na tu temu?

Ništa, naravno, osim da prizna poraz i da se ubije na Milerov način kad vidi da je izgubio bitku za viši smisao života.
vladimir petrovic vladimir petrovic 23:47 05.03.2010

Re: Nota bene na notu bene

Milan Novković
...Ništa, naravno, osim da prizna poraz i da se ubije na Milerov način kad vidi da je izgubio bitku za viši smisao života.

Uh, Milane, sada si, hotimice ili ne, ubio HM u pojam. Navodiš "Milerov način gubljenja bitke za viši smisao života", a on se, pomalo na način Salvadora Dalija, smatrao skoro genijem.
A to mu je, uostalom priznao Norman Mailer, jer je knjigu o njemu (HM), kao što sam ranije rekao, naslovio: GENIJE I POŽUDA.

No, šalu na stranu, HM je tvrdoglavo gurao samo nekoliko stvari u životu - u prvom redu rušenje gradjanskih seksualnih tabua u književnosti, sa usputnim isticanjem kako je mrzeo svoju nemačku majčicu. Sve drugo mu je bilo manje važno. Ali, bio je uporan, terao do kraja ono što je hteo, kao Švaba tra-la-la... I on je imao jedan ispunjen život (manjkala mu je jedino Nobelova nagrada, he, he, he...).
Milan Novković Milan Novković 00:02 06.03.2010

Re: Nota bene na notu bene

Uh, Milane, sada si, hotimice ili ne, ubio HM u pojam. Navodiš "Milerov način gubljenja bitke za viši smisao života", a on se, pomalo na način Salvadora Dalija, smatrao skoro genijem.
A to mu je, uostalom priznao Norman Mailer, jer je knjigu o njemu (HM), kao što sam ranije rekao, naslovio: GENIJE I POŽUDA.

No, šalu na stranu, HM je tvrdoglavo gurao samo nekoliko stvari u životu - u prvom redu rušenje gradjanskih seksualnih tabua u književnosti, sa usputnim isticanjem kako je mrzeo svoju nemačku majčicu. Sve drugo mu je bilo manje važno. Ali, bio je uporan, terao do kraja ono što je hteo, kao Švaba tra-la-la... I on je imao jedan ispunjen život (manjkala mu je jedino Nobelova nagrada, he, he, he...).

Bio sam dosta nejasan - ubiti se na Milerov način mi je više ubiti se razmišljanjem o nečemu što se oseća, i to u užem, prolaznom kontekstu, npr kao ovde na blogu.

O Mileru i ako sam znao nešto onomad bilo je malo, pa zaboravljeno, i sad me ti podsećaš i učiš novim stvarima.

Od Idja, ega i super ega je, verovatno, dovoljan i jedan za genijalnost :)

A ne treba zaboraviti da kao što ludost i genijalnost umeju da budu bliski, još češće su udaljeni kako im zdravorazumska metrika i nalaže

Sumnjam da se ka višem smislu ide "tvrdoglavim guranjem", iako se i ja često kunem u tvrdoglavost, nego se više dokazuje ništa više nego ta literalna konstrukcija - tvrda glava
ninasimone ninasimone 17:13 06.03.2010

Re: Nota bene na notu bene

Milan Novković

Sumnjam da se ka višem smislu ide "tvrdoglavim guranjem"...

how appropriate u Milerovom slucaju... vec vidim slogan: "Viagrom do prosvetljenja"



vladimir petrovic vladimir petrovic 17:52 06.03.2010

Re: Nota bene na notu bene

Ninasimone
... slogan: "Viagrom do prosvetljenja"



P. S. Mada, on the second thought, ovo me natera da se setim da u hinduizmu postoji jedna grupacija koja intenzivnim seksualnim aktivnostima nastoji da dodje - do prosvetljenja (White Tantrism is a form of sexual alchemy which involves a man and a woman making sexual contact then transmuting their sexual energies whilst remaining still throughout the act and withdrawing without orgasm. It is regarded by its practitioners as an essential spiritual exercise for awakening consciousness rather than purely an act of pleasure).

Dobro, to je nešto drugo, jer razni su putevi ka prosvetljenju.

A ono "tvrdoglavo guranje" daje mogućnost da se shvati na više načina, he, he, he... U svakom slučaju, guranje sa mekom glavom ne ide.
ninasimone ninasimone 18:22 06.03.2010

Re: Nota bene na notu bene

vladimir petrovic

P. S. Mada, on the second thought, ovo me natera da se setim da u hinduizmu postoji jedna grupacija koja intenzivnim seksualnim aktivnostima nastoji da dodje - do prosvetljenja

ih, ma ko danas ima vremena da se bavi tantrom-mantrom...Instant Karma - dobro su pogodili

Komicarka Wanda Sykes ima dobar rant - nesto u fazonu da su zene u braku jedva docekale "for penis to die" kad, navraga, izmislise viagru i da bi lekari trebalo da traze pismenu izjavu od tri zene da su voljne da spavaju sa doticnim pre nego sto mu prepisu pilule.
Filip2412 Filip2412 19:32 06.03.2010

Re: Nota bene na notu bene

ih, ma ko danas ima vremena da se bavi tantrom-mantrom...Instant Karma - dobro su pogodili
a ne bih se slozio, evo sad citam white tatntrism i nista novo ne nalazim...

nije cudo da mi se svidja ova joga, imam nautarulnu sklonost ka tim hindu tehnikama


vladimir petrovic vladimir petrovic 21:23 06.03.2010

Ti si ja, ja sam Ti

Filip
...nije cudo da mi se svidja ova joga, imam naturalnu sklonost ka tim hindu tehnikama

Ovo me podseti na to da se u Indiji (hinduizam) koristi izraz You Are Me, I Am You (I Am You, You Are me) kao završna rečenica u pismima bratu ili prijatelju. Teorijski, njime se nastoji predstaviti jedinstvo jednog ljudskog bića s drugim, a ponekad jedinstvo čoveka s nekim božanstvom. Izraz se često upotrebljava u pesmama i molitvama bogu Krišni (I Am You, You Are Me, We Are One).

Naravno, u običnom govoru ovaj izraz znači slaganje s nekim ko ima slična mišljenja s tvojim.
Filip2412 Filip2412 23:15 06.03.2010

Re: Ti si ja, ja sam Ti

I Am You, You Are Me, We Are One
Mnogo dobro. Nema boljeg nacina da zavrsis pismo.
Nebojsa Krstic Nebojsa Krstic 23:43 04.03.2010

Henri Miler je genije

Gledao sam jednu dokumentarnu emisiju o Mileru osamdeset i neke. Snimano u njegovoj kući negde na jugu Amerike. U garaži igra on stoni tenis sa kineskinjom od 20 godina. I kaže HM: "Ja nemam nikakvih problema u životu!".
Imao je tada 86 godina.
vladimir petrovic vladimir petrovic 10:15 05.03.2010

Re: Henri Miler je genije

Nebojša Krstić
...Gledao sam jednu dokumentarnu emisiju o Mileru osamdeset i neke. Snimano u njegovoj kući negde na jugu Amerike. U garaži igra on stoni tenis sa kineskinjom od 20 godina. I kaže HM: "Ja nemam nikakvih problema u životu!".Imao je tada 86 godina


Da, HM je bio neverovatno žovijalan i duhovno krepak u svojim poslednjim godinama (umro je u 89 godini). Kao dopunu onoga što sam već pisao prošli put, o njegovim ljubavnim pismima, navodim i ovo:

U pismu mladoj glumici Brendi Venus od 26. 6. 1976. godine on, izmedju ostalog, piše:
«... Dugo sam se dopisivao, i to vrlo prisno, s iznimno lijepom mladom Japankom (ne Hoki!), koja je bila feministkinja, vrlo aktivna, u Japanu. Napokon mi je došla u posjet i, dok mi je govorila o mojoj duši, držala me za penis. Topio sam se od blaženstva».

A nešto kasnije piše Brendi:
«Ti misliš čitavim svojim tijelom, pa i spolovilom, možda čak ponajviše tim dijelom tijela. To daje posebnu boju svemu što činiš ili govoriš, čak i najmanjoj gesti. Misliš da te idealiziram? Ne, nego te samo prikazujem onakvom kakvu te vidim svojim zadivljenim pogledom...».

A u svojim komentarima tih dana (jul 1976), Brenda Venus kaže: «U jednom pismu Henry je spomenuo da 'održava veze' s najmanje šest žena. Mislim da su mu sve te zgodne žene davale dovoljno razloga da živi, i da se budi svakog jutra, zato što je vjerovao da je još uvijek onaj nekadašnji Romeo. Dok je god mogao tako fantazirati, zaboravljao je na bolove i tegobe».

A u pismu od 21.7.1976. godine on piše Brendi:
«Jedan izdavač, moj veliki poštovatelj, koji mi često poklanja knjige o umjetnosti, opisao je u svojim memoarima kako me je napokon upoznao – dobro je reproducirao naš dijalog – a onda je na kraju ustvrdio: «I sa 82 godine, H. M. još želi poševiti svaku žensku koju sretne». Ali to nije uopće istina. Ima vrlo mnogo žena koje su mi dozlaboga dosadne. Možda i pripadnice pokreta za ženska prava misle o meni da sam dosadan, ali nikad nisu priznale činjenicu da ja općenito volim ženski rod. I zašto ga ne bih volio? Ali ne mogu ih sve voljeti na isti način...».

Zatim:
«Draga moja, predraga Brenda, ono za čim ja stvarno žudim, to je da ti nježno gnječim micu (le petit chat) kroz haljinu ili nagolo, ovako ili onako, svejedno. To je kod mene tako reći opsesija.... «

A u pismu od 10. 11.1978. godine (imao je 87 godina)
«Nedavno sam ti napisao jedno specijalno pismo u kojem sam te zamolio da mi učiniš jednu «malu» uslugu. (Oprosti što to nazivam malom uslugom). U svakom slučaju, ti si ignorirala moju molbu. Ja ti na neki način, i ti to, uvjeren sam, dobro znaš, nijemo postavljam to isto pitanje otkako se poznajemo. To je, kao što dobro slutiš, u vezi sa seksom. Ipak nisam toliko drzak ni lud ni šašav da ti predlažem da spavaš sa mnom. Mogu lako zamisliti koliko mora da je mrsko mladoj ljepotici kao što si ti kad joj čovjek od skoro 90 godina predloži da s njim vodi ljubav. Budući da mi je to bilo jasno, nikad ti ništa takvo nisam izravno ponudio. Osim toga, kako si nijemo odbacivala svaku pomisao na seks, u meni se sama od sebe razvila impotencija. Dugo sam mislio da sam možda impotentan....».

Eto u kakvim je seksualnim fantazijama provodio Miler svoje poslednje dane, pišući neprekidno, ponekad i više pisama u toku jednog dana, mada je u to vreme video samo na jedno oko, a istovremeno je bio skoro nepokretan...

aleksanadar aleksanadar 03:19 05.03.2010

Skok

Nikad nisu odškrinuli vrata koja vode u dušu; nikad nisu ni u snu pomislili da zatvorenih očiju skoče u neizvjesnost.


Taj skok je opasan. Za nekoga spasonosan, nekome pogibeljan.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:37 05.03.2010

SAVAGE GRACE

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:18 06.03.2010

Re: SAVAGE GRACE

Čudno da niko, pa ni domaćin, ne pominje incestuoznost u odnosima majke prema sinu. Tako je i sa literaturom. Incest očeva prema ćerkama je daleko češća tema, naročito u filmovima.

"Savage Grace" je jedan od retkih filmova koji, makar, periferno dotiče ovu izusetno osetljivu temu.
49 41 49 41 13:11 05.03.2010

Mrznja,

pa i prema majci.

Nekada davno je stari Cherokee svome unuku ispričao jednu životnu istinu.

- U nutrini svakog čovjeka se vodi bitka. Kao borba između dva vuka. U nutrini svakoga od nas.

Jedan vuk predstavlja zlo. Predstavlja bijes, zavist, ljubomoru, žaljenje, pohlepu, aroganciju, samosažaljenje, krivnju, grijeh, srdžbu, inferiornost, laž, lažni ponos, egoizam...

Drugi vuk predstavlja dobro. Predstavlja ono što pruža užitak, mir, ljubav, nadu, vedrinu, poniznost, ljubaznost, dobrohotnost, srdačnost, darežljivost, istinu, suosjećanje i vjeru.



Mali indijanac se zamisli na nekoliko trenutaka. Sve svoje misli vrijedno usmjeri u dubinu djedovih riječi, te ga zapita;

- Koji vuk na kraju pobijedi?

Stari Cherokee odgovori sa smiješkom na svojem starom licu;

- Pobijeđuje uvijek onaj kojega hraniš...
4krofnica 4krofnica 22:29 05.03.2010

*



jedan od prvih filmova koje pamtim je ovaj. uz detaljan opis mog oca, zasto joj peva ovu pesmu. e, tako smo otprilike uceni da postujemo svoje roditelje koji su, na moje veliko zadovoljstvo, i ispali jako dobri prijatelji i drustvo. bar meni. moju sestru izludjuju! i meni kljucaju u mozak ali nekako mislim da im je to posao (narocito sto sam i sama postala iskusna kljucacica).
imam prijatelje koji imaju (?) pravo da svoje roditelje, da kazem, ne gotive bas preterano(dobro, mrznja je ipak preterana). roditelji koji su umnogome gledali svoju korist, gurali decu gde su isla deca njihovih prijatelja, ukidali bilo kakvu pomoc posle 18te godine, nisu zeleli da cuvaju unuke, nisu stajali u odbranu svoje dece cak ni kad su bila u pravu a sve to se kosilo sa drustvenim normama, nisu uputili svoju decu kako da zive niti su im davali ikakve savete, govorili deci da nista ne valjaju....
teska je to tema Vladimire, a da je negledamo kroz tvoje knjiske oci, dovoljno je da pogledas 10tak svojih prijatelja i da vidis da nisu svi roditelji bezkompromisni u svojoj ljubavi i spremni da urade sve za svoje dete...
a sto kaze NinaSimone, dobro je Miler i ispao...
vladimir petrovic vladimir petrovic 23:58 05.03.2010

Re: *

4krofnica
... Vladimire, a da je negledamo kroz tvoje knjiske oci, dovoljno je da pogledas 10tak svojih prijatelja i da vidis da nisu svi roditelji bezkompromisni u svojoj ljubavi i spremni da urade sve za svoje dete...

Znam, zato sam pokrenuo ovu temu. S tim što je moje polazno stanovište: Mržnja - ne.
Ako se može!

Jer, cinici kažu da je u stvarnom životu, generalno govoreći, mnogo manje prisutna ljubav nego mržnja, iako se ljubav toliko ističe, svuda i u svako vreme. I to na nivou pojedinaca, na nivou zajednice, na nivou država... Što bi rekao jedan moj drugar "Niko se, bre, istinski ne voli". Sve te priče o "ljubljenju bližnjega svoga" su, manje-više, prazne.

Ali, moramo težiti tome da se ne mrzimo, n'est-ce-pas?
4krofnica 4krofnica 09:02 06.03.2010

Re: *

moramo težiti tome da se ne mrzimo

si, señor Petrovicu.
kazu da strastveni u ljubavi moraju imati podjenaku snagu i u mrznji, sto nas dragi Miler svakako ne dokazuje, jer on jeste bio jako strastven, ali izgleda ne u prvom smislu nego u drugom i njemu karakterisicnom trecem smislu..
nesigurnost, kompleks i nemogucnost da se izadje verbalno na kraj sa nekim, otud se pojavljuje mrznja-ili nemoc.
ljubav bi takodje bila neka slabost...
no, ta slabost mi mnogo vise lezi ...u to ime, evo jednog divnog hepiendinga

(Vladimire, fenomenalan tekst!)
maksa83 maksa83 10:37 07.03.2010

And where is the Batman?

A gde je nurudin? Je l' sve ok sa njim? Pižone, da ga nisi opet bananovao?
vladimir petrovic vladimir petrovic 11:20 07.03.2010

Re: And where is the Batman?

Maksa83
...A gde je Nurudin? Je l' sve ok sa njim? Pižone, da ga nisi opet bananovao?

Vidim, i ti si postao istinski OŠTROOKI. Sve primećuješ.

I nešto imam utisak da se ti, takav kakav jesi, pronicljiv, duhovit i mnogoznajući čovek, nikako ne bi mogao ni blizu smestiti pored onih "mother-haters", o kojima je reč ovom prilikom.

A to što primećuješ da NEKIH nema na mom blogu, jeste tačno, jer me NEKI zdušno igrnorišu. Više puta. Valjda sam im dosadio, ne lože se više na moje "vesele četvrtke", verovatno im je i to mnogo. Patim zbog toga. Ali, to je inspirativna patnja. Ništa nije uzalud. Jer, vidim da me neki drugi stoički podnose.

A što se tiče Nurudina, moram ponoviti da smo mi (sada) dobri prijatelji. Why not? Bili smo u pp vezi, izvinio se što ove sedmice neće biti dostupan, ali je najavio mogućnost da uskoro gostuje kod mene, na blogu, u svojstvu "gosta autora".
stasava stasava 00:18 09.03.2010

majka

Bez obzira na razloge sto neko mrzi majku, prvo je zastrasujuca cinjenica da mrzi majku a zastrasujuci je i logican zakljucak da mrzi sebe. Znaci, bez obzira da li je mrznja odbrana od patoloske vezanosti za majku, trajna uvredjenost zbog odbacivanja , neprihvatanja i nevoljenosti, ambivalentna osecanja koja su zbog dugotrajnog odsustva resenja konflikta prevagnula na pogresnu stranu, mrznja jednostavno nije prirodno i normalno osecanje a ni stanje. Muskarci, poput Milera, koji imaju toliki broj zena, sto moze da bude interesantno i zanimljivo, narocito za literaturu, ali, moramo priznati, nije bas zdravo, u svakom smislu te reci, zapravo imaju duboko potisnute homoseksualne sklonosti, jer su imali neku autoritativnu majku, pa umesto sa ocem, identifikovali su se sa majkom. Ali, nista, NISTA, ne moze da bude dovoljan i jak razlog za mrznju prema majci. Bolje je cak i bez odsustva ljubavi, o mrznji da ne govorim. Ja se ne slazem ni sa misljenjem da su roditelji uvek odgovorni za osecanja i odnos dece prema njima. Sloboda izbora i odlucivanja podrazumeva zrelost da oprostimo i shvatimo greske. Medjutim, ima tu jos zanimljivih stvari. Kolektivno nesvesno(strasna vezanost kod romanskih naroda, neka tragika kod slovenskih, distanciranost kod germanskih), ali, da ne bude generalizacija i stereotipa....za ovaj problem je zanimljivo i familijarno nesvesno. Poznajem jednu familiju, a i u literaturi ima interesantnih primera, gde generacijama ima patoloskih, uzasnih, razdirucih , bolesnih odnosa u porodici. Veoma, veoma teska tema...
vladimir petrovic vladimir petrovic 10:15 09.03.2010

Re: majka

Hvala na ovom iscrpnom komentaru.
stasava
...prvo je zastrasujuca cinjenica da mrzi majku

Jeste, pogotovu je strašno ako je kod nekoga to stalna, odnosno trajna pojava. I ako neko umre sa tim osećanjem.
Muskarci, poput Milera, koji imaju toliki broj zena, sto moze da bude interesantno i zanimljivo, narocito za literaturu, ali, moramo priznati, nije bas zdravo, u svakom smislu te reci,

Sa ovim se potpuno slažem, drago mi je da to kažeš.
Ja se ne slazem ni sa misljenjem da su roditelji uvek odgovorni za osecanja i odnos dece prema njima.

I sa ovim se slažem. Itekako postoje izrodi medju decom, makoliko to na prvi pogled izgledalo teško da se prihvati. Naravno, poželjno je da roditelji budu što aktivniji u dobrom vaspitavanju deteta (što nikako nije lak posao), ali to nije sve.

Nažalost, ne mogu se složiti sa ovim
mrznja jednostavno nije prirodno i normalno osecanje a ni stanje
jer sam na strani onih koji veruju da mržnja jeste prirodno stanje u meri u kojoj je to ljubav. Ima čak eksperata koji tvrde i da je prirodnija od ljubavi, da je više ima u medjuljudskim odnosima, ali i na nivou zajednica, pa i država. Skoro je neverovatno koliko je mržnja, u raznim oblicima, svuda prisutna. Ne zaboravimo da se na samom početku Biblije daje stravičan primer Kaina i Avelja, čime se faktički ukazuje da je bratomržnja nešto - normalno. Normalno u smislu postojanja, a ne ispravnosti. S tim u vezi vraćam se na izraz "prirodno", koji ne sme da bude sinonim za nešto što je pozitivno, jer prirodno može biti i nešto što je negativno, pošto zlo postoji u istoj meri koliko i dobro.
Dr Vladeta Jerotić je pisao (parafraziram) da dete, sisajući majku, posisa i dobro i rdjavo mleko, kao da na jednoj sisi majka nudi dobro a na drugoj sisi rdjavo mleko.
Šta će prevagnuti, to je važno, ali svakako da u svakom čoveku ima i "rdjavog mleka".

Da ne širim više, ispašće da filozofiram, a to mi nije jaka strana. Kao što sam već ukazivao, pišući ovaj blog namera mi je bila da ukažem koliko je Miler bio u krivu, kako bi rekli Hrvati, te da sve te njegove knjige o odnosu prema ženama su mi na neki način uzaludne, ako on do kraja svog dugog života nije mogao da shvati svoju majku, te je umro sa osećanjem mržnje.
Veoma, veoma teska tema...

Da, zaista teška, ali je nezaobilazna, jer svi imamo majke!

Još jednom, hvala na javljanju.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana