Umetnost

[42] INTERVJU: MARINA ABRAMOVIĆ

bojan ljubomir jugovic RSS / 09.03.2010. u 17:10

39010.jpg?1264696509Pošto je [mama] umrla, otišla sam u njen stan i otkrila da je prošla kroz sve kataloge, knjige i novinske isečke o mom radu koje sam joj davala i pravila crne trake preko fotografija na kojima sam naga ili ih je cele izrezivala. Kada sam čitala Džejmsovu knjigu, zaista sam mnogo plakala dok sam čitala odlomke o svom prekidu sa Ulajem. Prijatelj ga je jednom upitao „Kako si mogao da raskineš sa Marinom?" a Ulaj je odgovorio: „Zato što sam mislio da zaslužujem manje." Uvek mislim kako sam previše za svakoga. Prosto previše, znate."  MA

[ Povodom značajne retrospektivne izložbe „Marina Abramovic: The Artist is Present" u Muzeju moderne umetnosti u Njujorku MoMA koja počinje 14. marta i traje do 31. maja izabrao sam jedan opširniji intervju koji je baka performansa dala Dejvidu Eboniju, uredniku magazina „Art in America" u maju prošle godine. Za blog sam izdvojio manji deo koji se ticao predstojeće retrospektive uz napomenu da je u međuvremenu koncept njenog performansa nešto izmenjen.]

piše: David Ebony

Ako postoji neko ko se s pravom može nazvati svetskom umetničkom divom, onda je to Marina Abramović. Istaknuta performerka sa više od tridesetogodišnjim zapovedajućim držanjem na međunarodnoj sceni, Abramovićeva je poznata po intenzivnim radovima zasnovanim na vremenskom trajanju koji zahtevaju izvanrednu fizičku, mentalnu i emocionalnu snagu. Umetnica, rođena u Beogradu, je takođe stvorila i impozantan broj skulptura, instalacija, fotografija i video radova. Kako se Abramovićeva približava svojoj 64-toj godini, ona i njen rad su vitalni i vidljivi kao i uvek. Bila je jedna od pet umetnica koje su se pojavile u skorašnjem dokumentarnom filmu Kjare Klemente „Naši gradski snovi" [Chiara Clemente „Our City Dreams", 2008.] Prošle godine, u Evropi, Abramovićeva je prikazala provokativni novi višeekranski [multiskrin] video, „Osam lekcija o Praznini sa hepiendom" [Eight Lessons on Emptiness with a Happy End] i pripadajuće serije fotografija „Porodica" [The Family] sve snimljene u Laosu. Kustos je na proširenom programu umetnosti performansa ovog leta na Međunarodnom Festivalu u Mančesteru [Manchester International Festival]. Dva najveća nastojanja na njenom horizontu su Institut Marina Abramović u gradu Hadson, država Njujork koji je planiran da se otvori 2012. godine i retrospektivna izložba karijere koja će debitovati sledeće godine u njujoškom Muzeju moderne umetnosti [14. mart - 31.maj 2010.] pre polaska na dvogodišnju međunarodnu turneju. Tokom nedavne posete njenom ateljeu na Menhetnu, informisao sam se o tim brojnim projektima i drugim stvarima.

Želeo bi da fokusiramo naš današnji razgovor na vaša nedavna iskustva u Laosu, video rad i fotografije koje ste tamo napravili. Ali hajde da počnemo sa vašom predstojećom retrospektivom u Muzeju moderne umetnosti.

- Pre svega želela bih da vam pokažem model instalacije za izložbu u MoMA-i i kažem vam nešto o planovima za retrospektivu. Nisam zapravo nikome još govorila o tome. Izložba je naslovljena sa „Marina Abramović: Umetnica je prisutna" i otvara se za tačno godinu dana mereći od juče. Veoma sam uzbuđena u vezi toga.

27020_1373008521244_1112714589_31198590_473596_n.jpgSudeći po modelu, izgleda kao veoma razrađena instalacija.

Biće to radikalan eksponat. Izložba pokriva samo moj rad u oblasti performansa. Znate, u osnovi, ja sam stvarala tri grupe radova: Artist Body radovi - to su moji performansi, na koje se fokusira izložba u MOMA-i, Public Body radovi, uključuju skulpture i interaktivne javne instalacije, koje nisu baš toliko poznate u S.A.D.-u; i Student Body radovi, koji govore o mom podučavanju mladih umetnika da izvode performanse. Klaus Bizenbah [Klaus Biesenbach, kustos MoMA-e] je bio taj ko je doneo odluku da retrospektiva obuhvati samo prvu grupu radova. Izložba počinje sa stvarnim automobilom, ili kombijem, u kojem smo Ulaj [Uwe Laysiepen, njen raniji saradnik i životni saputnik tokom dvanaest godina] i ja živeli, putovali i radili tokom nekoliko godina početkom naših karijera. U drugoj prostoriji biće slajd projekcije, ili pre video radovi koji će zameniti slajdove koje su svi mnogo koristili sedamdesetih godina. Da bi prezentovali moje ranije performanse koji su ponovo postavljeni u Gugenhajm Muzeju 2005. godine, prikazaćemo video radove snimljene tada.

27020_1373008401241_1112714589_31198587_2974710_n.jpgDa li će svi performansi biti prezentovani uz pomoć dokumentarnog materijala?

- Zapravo, mi upravo sada vršimo audicije za umetnike performansa - trebamo da uposlimo njih ukupno sedamnaest - koji će svakodnevno u muzeju ponovo izvoditi neke od mojih prošlih performansa. Za neke od radova, potreban mi je neko ko ima iskustva sa Bučom [Butch]. Takođe ovde je i pitanje vremena. Ne mogu da očekujem od performera da čitav dan rade te testove izdržljivosti. Tu su neki veliki izazovi za izvođače. Plus, postoji obaveznost u trajanju od tri meseca. Ovaj deo izložbe završiće se „Balkanskim Barokom" [Balkan Baroque, 1995. Abramovićkin satima dug performans, u kojem se ona pomahnitalo trlja četkom na gomili kostiju iskasapljene krave, a koji mnogi vide kao odgovor na rat i pokolj tokom devedesetih u bivšoj Jugoslaviji].

To je bio prvi od vaših performansa koje sam video uživo [u galeriji Sean Kelly u Njujorku 1995. godine]. Bilo je zaista nezaboravno.

- Znate, četiri godine putovala sam sa tim performansom i tokom sledeće četiri godine još uvek sam na sebi osećala miris krvavih kostiju. Čak iako nisam zapravo osećala miris kostiju, mislila sam da ih osećam.

090608_1.jpgDa li će te vi izvoditi performanse tokom trajanja retrospektive?

- Hoću, svaki dan. Trenutno to planiram. Pojavljivaću se svakoga dana na jednoj od deset povezanih platformi, nešto poput niza stepenika u vidu izbočina na glavnom zidu atrijuma na drugom spratu. Biće to vrlo jednostavan aranžman, samo sa mnom na platformi, par rekvizita i objekata, možda.

Da li će te tamo živeti, kao što se to uradili u Kući sa pogledom na okean [„The House with the Ocean View" - dvanaestodnevnom performansu u galeriji Sean Kelly 2002. godine]?

- Ne, to mi ne bi dozvolili. To je protiv bezbednosnih mera i pravila muzeja. Moraću da odlazim u vreme zatvaranja. Za mene to će biti poput uobičajenog radnog dana. U radu želim da budem skromna i ranjiva. Otpočeću odozdo. Biću na svakoj stepenici približno jednu nedelju. Koristiću neke različite predmete. Performan će govoriti o nekoj vrsti geografskog i spiritualnog putovanja umetnika. Planiram da postavim salonske stolice ispred zida, poput ležaljki na plaži, na koje posetitelji mogu da sednu i da posmatraju. Biće tu takođe i teleskopi. Ideja je da vi zaista možete da vidite detalj ako to želite, ali takođe možete da vidite i celokupnu sliku. Ostavljaću predmete na platformama kako se budem pomerala. U suštini ja o tome razmišljam kao o blistavoj slici na zidu. Na jednoj od platformi, razmišljam da ne nosim ništa na sebi osim ogromnog strap-on dilodoa. Ideja je lične prirode još iz vremena kada sam počela da studiram umetnost. Bila sam puna nade, ali je profesor rekao da nemam muda da budem umetnik. Vratila sam se kući očajna, plačući, misleći kako nikada neću biti umetnik pošto nisam muško. Tako da sada imam zamisao da se pojavim sa zaista grotesknim, ogromnim penisom. Ali on neće biti upotrebljen za istu vrstu feminističkog akta poput „Artforum ad" Linde Benglis iz sedamdesetih godina. I neće govoriti o porno slikama. Govoriće o umetniku koji ima samopouzdanje i koristi oblik muško-ženske ravnoteže.

Pitam se da li će vam ljudi u MoMA-i dozvoliti da to uradite?

- Pa, biće to na jednom od gornjih nivoa, tako da će trebati da se uspenju do gore ili da pošalju helikopter ili nešto slično da bi došli do mene. Druga ideja koju imam je bazirana na Hindu boginji Kali i nekim drevnim prikazima boginja sa šest glava. Ali rad će takođe da predstavlja neku vrstu kruženja u životu. Videćemo. Najveći problem sada jeste pronaći novac za ovo i za 586 sati snimljenog materijala koje planiram.

Još uvek imate vremena.

Da, godinu dana. Ali materijali za kataloge moraju biti gotovi do prvog juna. Artur Danto [Arthur Danto] piše esej, sastajala sam se s njim nekoliko puta sedmično da razgovaramo o radovima. Druga stvar koju želim da snimim jeste audio vodič za izložbu. Oduvek sam bila fascinirana njime. Objasniću tumačenje svakog od svojih radova na engleskom, francuskom, talijanskom, njemačkom i slavenskom [Slavic] jeziku. Čak ću pokušati kineski, iako ne mislim da ću to izvesti dobro. Plus, svi raniji video radovi moraju biti obnovljeni i unapređeni, tako da trebamo fond i za to. Toliko toga ima da se uradi. Prosto je ludnica. Takođe, radim na jednom dramskom komadu sa Robertom Vilsonom [Robert Wilson] naslovljenom „Život i Smrt Marine Abramović" [The Life and Death of Marina Abramovic]. Njegova premijera biće 2011 godine i, nadamo se, poklopiće se sa ostalim mestima na koje retrospektiva putuje posle MoMA-e.

Pronaći sredstva za projekat poput ovoga mora da je danas posebno teško.

- Da, prolazimo kroz neverovatnu ekonomsku krizu ali umetnost performansa zaista napreduje u lošim ekonomskim vremena. Performeri uvek dolaze u trenutku kada nema ništa da se proda. Džoen Džonas [Joan Jonas] i ja smo možda jedine koje smo ostale iz ranih dana koje još uvek nastupamo u performansima. Ali performans je oduvek bio alternativna umetnička forma. Početkom osamdesetih bio je prisutan veliki pritisak na umetnike da prave objekte - da stvaraju slike ili skulpture. Možda će sada stvari biti drugačije. Istovremeno sa mojoj izložbom, Tino Sehgal će izvoditi neke performanse u muzeju Gugenhajm a Klaus [Bizenbah] će za to vreme voditi radionicu performansa. To sve će pokriti sva ova pitanja: Koji su preuslovi za umetnost performansa? Na koji način treba da bude urađena i prezentovana dokumentacija o performansu? Šta se čak smatra umetničkim delom?

Da li je rad na pripremama retrospektive promenio vaš način razmišljanja o evoluciji umetnosti performansa i o vašoj sopstvenoj karijeri?

- U vreme izložbe imaću 64 godine. Ja imam tu ostavštinu i ne želim da odem [sa planete] bez da ju vidim ili da ju celu proučim na izvestan način. Ova vrsta razmišljanja počela je sa radom „Sedam lakih komada" [ „Seven Easy pieces", - ciklusi performansa iz 2005. godine u njujorškom muzeju Gugenhajm u kojima je Abramovićeva rekreirala svoje brojne ranije performanse kao i one Džozefa Bejsa, Brusa Nojmana, Vite Akonsija i drugih].

Taj je serijal očito zahtevao ogromnu količinu treninga i discipline.

- Za MoMA-u će biti slično. Već sam počela sa pripremama. Kada stvaram novo delo, moram da otputujem daleko i da se izolujem. Da bi začela MoMA izložbu, otišla sam prošle zime u Južnu Indiju u odmaralište Ayurveda joge na više od mesec dana. Totalno se detoksirate. Zaista vam je potrebno vreme tamo. Nema kompjutera, nema telefona, nema faksa. Posle izvesnog vremena, stižete u veoma mirno stanje svesti. Ponekad, potreban vam je vremenski period da prekinete vezu sa svetom da bi ste se s njim povezali.

Vratili ste se sa konceptom rada za atrijum?

- Da. On prati te nivoe dostizanja kompletne praznine. Na kraju, na prizemlju, vi ste najsnažniji, iako ste prazni i ranjivi. Najvažniji proboj za mene bila je ideja da krenem odozgo prema dole, a ne odozdo ka gore. To govori o poniznosti. Naša kultura govori toliko toga o građenju ega umetnika. Ali niste vi ti koji ste bitni, bitan je rad. Ego je zapravo prepreka za rad. U Indiji je to na neki način duboko shvaćeno. Vi morate da prođete kroz proces neverovatne discipline da bi došli do stanja potpune praznine. Na najnižem nivou ne postoji ništa. Za umetnika performansa ovo je najmoćnija alatka. Onda umetnost zaista jeste umetnik a ne predmet ili rekvizit.

Ali to je različito od ega?

- Da, umetnik treba da je prazan i ranjiv, dostupan i pristupačan. Za mene to je smisao dela. Naša kultura toliko mnogo govori o etiketama i umetnici se pretvaraju u zvezde Holivuda.

[ Izvor ]



Komentari (40)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Srđan Mitrović Srđan Mitrović 17:16 09.03.2010

marina



hvala za intervju.
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 17:23 09.03.2010

Re: marina

Ono što me raduje i na You Tubu se vremenom
pojavilo puno njenih radova i intervjua
pa ko voli može da nađe
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 17:33 09.03.2010

Re: marina

bruka je i rsamota da u srbiji ne postoji ni jedna jedina monografija o marini!
kad je pre nekoliko godina dolazila u bgd, molio sam urednika kulture b92 da je pozove u vesti. on je sa gađenjem odbio i te večeri je gošća bila neka pletilja sa zlatibora.
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 17:41 09.03.2010

Prorok u svom selu

bruka je i rsamota da u srbiji ne postoji ni jedna jedina monografija o marini!kad je pre nekoliko godina dolazila u bgd, molio sam urednika kulture b92 da je pozove u vesti. on je sa gađenjem odbio i te večeri je gošća bila neka pletilja sa zlatibora.


Slažem se, ovo je baš tužno.
AlexDunja AlexDunja 17:45 09.03.2010

Re: marina

bruka je i rsamota da u srbiji ne postoji ni jedna jedina monografija o marini!
kad je pre nekoliko godina dolazila u bgd, molio sam urednika kulture b92 da je pozove u vesti. on je sa gađenjem odbio i te večeri je gošća bila neka pletilja sa zlatibora.

neverovatno, nedopustivo
nerazumevanje.

pusti strukture,
meni je nejasno kako ljudi ne razumeju
njenu snagu.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 17:46 09.03.2010

Re: marina



nema šta tu da se razume. ili osećaš ili ne.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 17:51 09.03.2010

Re: marina

Ono što me raduje i na You Tubu se vremenom
pojavilo puno njenih radova i intervjua

samo zbog informacije jer performans je samo onaj i jedan dok se radi live. postoji velika rasprava sa njom u nekim invervjuima da li treba uopšte snimati performance. opet, ima i video radova, što je neštA drugo. da se pohvalim (što da ne, jel?), ja baš imam dosta tih snimaka a neki se i dalje ne nalaze na youtube.u
AlexDunja AlexDunja 17:54 09.03.2010

Re: marina

nema šta tu da se razume. ili osećaš ili ne.

ma to sam i mislila, bre.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 17:55 09.03.2010

Re: marina

ma to sam i mislila, bre.

bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 18:01 09.03.2010

Re: marina

da se pohvalim (što da ne, jel?), ja baš imam dosta tih snimaka a neki se i dalje ne nalaze na youtube.u


Koji je smajlić za zavist? Ovaj?


AlexDunja AlexDunja 19:09 09.03.2010

Re: marina

Srđan Mitrović


vladimir petrovic vladimir petrovic 21:02 09.03.2010

Re: marina

Dobar blog. Pun pogodak. Hvala, Bojane.

Svesna je velika Marina ovoga što kaže
Ali performans je oduvek bio alternativna umetnička forma

Super je to što ona uspeva da podigne performans na visok umetnički nivo.

A ovo me je najmanje začudilo, predostećao sam da je moralo to doći
Druga ideja koju imam je bazirana na Hindu boginji Kali i nekim drevnim prikazima boginja sa šest glava.

Marina u varijacijama naj-boginje Kali. Biće to ludo!

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 23:51 09.03.2010

Marina film

AlexDunja AlexDunja 17:26 09.03.2010

sjajna.

kakva snaga.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 17:35 09.03.2010

konačno - blog a čitanje!

(saćudapročitam!)

ps. ja marinu mnogo volim i divim joj se do imbecinosti

ne znam da li si čitao intervju koji je pre neku godinu dala Lori Anderson?
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 17:48 09.03.2010

Re: konačno - blog a čitanje!

ne znam da li si čitao intervju koji je pre neku godinu dala Lori Anderson?

Nisam, nisam slobodno linkuj. Pratio sam NY Times,
skoro je bio zanimljiv tekst o tome kako je kupila kuću
izvan grada u obliku šestokrake :))) Kaže da je sa 14
izbacila sve iz kevinog stana osim kreveta i sve zidove
obojila u crno ali kremom za cipele Linč je
nešto slično uradio kad je snimao "Baku" u Filadelfiji
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 18:03 09.03.2010

Re: konačno - blog a čitanje!

meni je genijalan njen prvi čas...uel...crtanja? otišla je sa tipa 12 godina kod nekog poznatog crnogorskog slikara i on je pita šta hoće da crta/slika? marina želi zalazak sunca.

ovaj joj uzme papir/platno, prospe neke boje, kamenčiće, zemlju, sve izbrlja, tresne neku tekućinu i - zapali. "evo ti zalazak sunca"

(još nisam pročitala, blamiram se, alo! ček da skinem sočiva, ajlbibek ina sek!)
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 19:22 09.03.2010

Re: konačno - blog a čitanje!

Pratio sam NY Times,
skoro je bio zanimljiv tekst o tome kako je kupila kuću
izvan grada u obliku šestokrake :)))

jesi video sta je rekla kako je odlucila da kupi tu kucu u roku od 30 secundi? podseca je na komunisticku zemlju gde se rodila.

“I come from a Communist country,” she said. “The star is on my birth certificate and on every book in the school — they remind me of the restrictions of freedom.”

So it’s no accident that the house she owns in Malden Bridge, N.Y., in Columbia County, is star-shaped.

It took “30 seconds” to make the decision to buy it, she said. Not only did the shape have personal significance, she explained, “it’s a beautiful harmony of space and light, and a 360-degree view.”

jedva cekam da idem u nyc sad pocetkom aprila i vidim je u momi
ninasimone ninasimone 19:24 09.03.2010

Re: konačno - blog a čitanje!

bojan ljubomir jugovic
[ Pratio sam NY Times,
skoro je bio zanimljiv tekst o tome kako je kupila kuću
izvan grada u obliku šestokrake :)))

NYT: Sets for the Artist Marina Abramovic's Dramatic Life

edit: njanjo, opet u isto vreme!
ivana23 ivana23 19:31 09.03.2010

Re: konačno - blog a čitanje!

njanja_de.manccini njanja_de.manccini 19:31 09.03.2010

Re: konačno - blog a čitanje!

edit: njanjo, opet u isto vreme!

druze direktore sve isto mislimo!
mirelarado mirelarado 19:51 09.03.2010

Re: konačno - blog a čitanje!



Марина у галерији Шон Кели.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 20:18 09.03.2010

Re: konačno - blog a čitanje!

jedva cekam da idem u nyc sad pocetkom aprila i vidim je u momi

mrzim te isvesnage. nije lično, ali te mrzim. pojma nemaš koliko...
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 22:18 09.03.2010

Re: konačno - blog a čitanje!


BebaOdLonchara
jedva cekam da idem u nyc sad pocetkom aprila i vidim je u momi

mrzim te isvesnage. nije lično, ali te mrzim. pojma nemaš koliko...

nemoj tako, nije lepo, evo poslacu ti fotke ako mi dozvole da klikcem.
ako ne onda prenecu ti utiske.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 22:32 09.03.2010

Re: konačno - blog a čitanje!

nemoj tako, nije lepo

znam da nije ali je jače od mene. ja sam samo čovek i ništa više od toga...

bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 18:11 10.03.2010

Re: konačno - blog a čitanje!

njanja_de.manccini
jedva cekam da idem u nyc sad pocetkom aprila i vidim je u momi


Sjajno!

njanja_de.manccini
ako ne onda prenecu ti utiske.


Ako budeš umala vremena jedan blogić please,
onako, fotkica pa pasus dva, pa fotkica, ...
ma sve znaš
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 18:15 10.03.2010

Re: konačno - blog a čitanje!

Ako budeš umala vremena jedan blogić please,
onako, fotkica pa pasus dva, pa fotkica, ..

probacu, al kako i sam kazes - vreme je faktor.
mozda topcat ima vremena? ona je tamo na licu mesta.
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 18:16 10.03.2010

Re: konačno - blog a čitanje!

mirelarado

Bravo M. za izbor to je ta serija fotografija "The Family" iz Laosa.


bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 18:22 10.03.2010

Trol

Nina

Ne mogu da odolim



bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 19:06 09.03.2010

Pripreme

cassiopeia cassiopeia 20:01 09.03.2010

Žena koja ostavlja bez reči

Sećam se samo svoje obezrečenosti i neverovatne snage i vere u ono što radi a koji su izbijali iz svake rečenice intervjua koji sam pročitala sa Marinom.




jasnaz jasnaz 14:09 10.03.2010

kruženjem do



genije )našeg) vremena


bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 12:09 11.03.2010

ana u manchesteru

Dopada mi se. :) I sva ta terapeutska priča o
u s p o r a v a nj u... mi je kul
Ali šta ti je blog - dok sam "prevodio"
[Manchester International Festival].

pomislio sam Vid' Menčester, Ana je tamo

Re: ana u manchesteru

Bila Sam na performansu :)
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 13:43 12.03.2010

Re: ana u manchesteru

Carice :) Ti kad odes u penziju, moci ces ladno napisati jedan
pregled razvoja sUvremene umjetnosti - a personal view :)
man ray loves me man ray loves me 10:34 12.03.2010

natrcah slucajno na ovo

mozda nekom bude interesantno.
nytimes.
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 13:48 12.03.2010

Re: natrcah slucajno na ovo

Da, I. našao sam i ja, fotke su prava dopuna onom članku koji su
istovremeno linkovale nianiosininos.



Forju
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 17:46 12.03.2010

Re: natrcah slucajno na ovo

Da, I. našao sam i ja, fotke su prava dopuna onom članku koji su
istovremeno linkovale nianiosininos.

njanja i ninasimone : )))
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 19:44 12.03.2010

Re: natrcah slucajno na ovo

Da, NjanjosiNinos, odlična imena za neku pričicu

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana