Društvo| Ljudska prava| Politika| Zdravlje| Život

Iza svake prepotencije uvek se krije neka impotencija

Nebojša Milenković RSS / 09.03.2010. u 23:01


mobing.jpg PSIHOLOŠKI PROFIL MOBERA (III)

    Moberi su, u suštini, osobe koje vlastite frustracije i negativan stav prema sopstvenom životu pokušavaju da kompenzuju verbalnom, psihološkom a ne retko i fizičkom agresijom, koju ispoljavaju prema onima koji imaju nešto za šta su sami uskraćeni ─ uglavnom u domenu privatnog života kao što su: sređen život, sretan brak, stabilna porodica, ugled u društvu... Ljubomora i zavist osobine su kojima su moberi bolesno opsednuti. Pritvorni i licemerni prema svim autoritetima, vlastiti nedostatak samopoštovanja oni prikrivaju iživljavanjem i ponižavanjima sebi podređenih. Moberi su osobe koje ne veruju nikome. Oni su u stalnom strahu, usled čega u svakome i svemu vide opasnost i pretnju. Uglavnom, reč je o veoma usamljenim osobama ─ zbog čega i uobičavaju da se kreću u čoporu. Moberi najčešće pate od kompleksa da su drugi (to posebno važi za žrtve koje izabiraju za svoja iživljavanja) talentovaniji i inteligentniji od njih ─ što uglavnom i jeste istina, usled čega im opsesija postaje upravo to da iste: blate, šikaniraju, ponižavaju, uskraćuju im poslove, informacije i prilike u kojima bi ova "strašna istina" izašla na videlo: Moralni zlostavljači su perverzne osobe koje stvaraju nejasne situacije, odbijaju odgovornost, iskorišćavaju naivnost žrtve, parazitiraju na njenoj vitalnosti i primenjuju bezbroj drugih finesa - da bi vas uništili i stekli ugled i moć na vaš račun, da bi vladali i prikrili svoju nesposobnost, u prvom redu nesposobnost da išta osećaju, ističe dr. Vesna Baltazarević.

     Igre moći koje ove osobe stalno igraju za cilj imaju to da ih u očima javnosti predstave kao arogantne i moćne osobe kojima je bolje ne zamerati se. Teror koji sprovode za cilj ima i sprečavanje solidarisanja sa žrtvom ─ tj. njenu izolaciju. Njihovo nasilničko ponašanje kod članova kolektiva (zajednice, firme) u kome se mobing odigrava, izazivaju bojazan za vlastitu egzistenciju, ili pak strah da će i sami postati žrtve ─ zbog čega, umesto moralnih načela i ljudske solidarnosti sa žrtvom, izabiraju solidarisanje sa moberom tako što prećutno (ili sasvim otvoreno ─ saučestvovanjem) staju na stranu mobera. Ako ničim drugim ─ ono ignorisanjem stvarnosti i ponašanjem kao da se ništa ne dešava.

Moćni slabići, ili ─ socijalna mreža mobera

      Do pozicija na kojima se nalaze moberi su stigli uglavnom nezasluženo ─ uz pomoć političkih, ekonomskih ili privatnih veza ─ otuda je kod njih stalno izražen strah da će izgubiti privilegije do kojih im je stalo. Taj strah parališe ih u tolikoj meri da često gube sposobnost racionalnog rasuđivanja, što po pravilu rađa ničim izazvanu, iracionalnu mržnju prema onima za koje misle da bi ih, svojim kvalitetima i znanjem, mogli ugroziti. Iako ti drugi takve stvari često uopšte nemaju na pameti. Kako iza svega što čine ili govore uglavnom stoji sakrivena namera ─ sve što dolazi od žrtve moberi shvataju kao potencijalnu pretnju: svaka žrtvina ideja, iskazano mišljenje a posebno konstruktivni predlozi za mobera su znak za uzbunu. Dr Vesna Baltazarević mobera definiše kao osobu koja se: plaši direktnog razgovora jer ne zna kako da se odbrani od argumenata. Drugo, oseća se ugroženo jer treba da razgovara sa intelektualno jakom osobom, pred kojom igranje uloge Boga ne prolazi tako lako. Nasuprot tome, pribegava slanju poruka preko poslušnika, jer kada njima recituje šta sve treba nekom trećem da kažu, onda ima svu snagu i inspiraciju da izgovori poruku u jednom dahu.

      Osobina koja karakteriše sve mobere jeste izuzetna lukavost i sposobnost manipulacije ─ pored svog agresivnog i monstruoznog, oni imaju makar još jedno lice koje je: ljubazno, pritvorno, ulizičko, servilno prema svim autoritetima. Uporedo sa svojim zlodelima oni, istovremeno, čine i najrazličitije usluge kojima zadužuju ljude iz svoje bliže ili dalje okoline: nabacuju poslove, isplaćuju honorare, zapošljavaju preko veze ─ opet u stalnoj potrebi za traženjem stabilnih oslonaca i ohrabrenja za svoje strahove i frustracije.

      Problem dokazivanja mobinga jeste težak upravo zato što ovi ljudi svoje pravo lice i psiho-patološke sklonosti pokazuju uglavnom u četiri oka ─ onda kada su nasamo sa žrtvom. Ukoliko se ponekad i dogodi da pred drugima izgube kontrolu i pokažu svoje pravo lice ─ tada pristupaju manipulacijama, dezinformisanju i pokušajima da se žrtva učini odgovornom za zlo koje ju je snašlo. Reč IZVINI ─ čak ni u retkim trenucima kad na trenutak uspeju da shvate da su preterali ─ u njihovom rečniku jednostavno ne postoji. Izvinjavanje je za mobera vrhunski dokaz slabosti i poraza ─ a situacija u kojoj bi zbog svog ponašanja morali da se izvinjavaju oličenje poraza koje ih dovodi u teške depresije. Budući da je reč o osobama sa ozbiljnim poremećajima ličnosti ─ često čak i ozbiljnim psihičkim oboljenjima koja, naravno, vrlo vešto sakrivaju ─ moberi za pristojnu i prisnu ljudsku komunikaciju jednostavno nisu sposobni. Zbog toga oni uglavnom glasno govore ili viču, i bivaju nesposobni za pristojan i civilizovan dijalog. Životinjski instinkti koje poseduju kod njih često razvijaju i sposobnost za humor ─ naravno, uglavnom sirov i vulgaran.

     Sklonost ka empatiji kod mobera je redovno zakržljala ─ baš kao što je i ljubav koju ne osećaju čak ni prema sebi samima. Moberi se uvek osećaju uskraćenim i zakinutim. Život sa njima zbog toga nije jednostavan, niti lak. Ukoliko nisu imali "sreću" da zavole osobu koja i sama ima moberske ili pak sklonosti ka trpljenju ─ njihovi brakovi se uglavnom raspadaju. Naravno, umesto analize ili prihvatanja odgovornosti ─ i za to su im najčešće opet krivi drugi. Preuzimanje odgovornosti u njihovom sistemu vrednosti jednostavno ne postoji.

      Zagrebačka psihijatrica dr Lana Mužinić iznosi tvrdnju kako je za zlostavljače mobing, zapravo, vrsta ispušnog ventila kojim prikrivaju nemoć u nekoj drugoj sferi svojeg života (najčešće privatnog, tj. u braku ili porodici), formirajući oko sebe grupu u kojoj dokazuju svoju moć i važnost na račun žrtve. Često se zlostavljači zapravo osjećaju inferiorno (iza svake prepotencije stoji neka impotencija).

Mobing nikada ne prestaje

      Greške koje osobe koje su izložene mobingu – odnosno različitim oblicima psihičkog, fizičkog i seksualnog zlostavljanja na radnom mestu – uglavnom čine jesu: trpljenje i pasivnost, odnosno čekanje da problem prođe.  

mobbing-270x440.jpg      Mobing je u svojoj suštini krivično delo koje se čini iz patoloških pobuda ─ i on uvek jeste pokušaj da se kompenzuju lični nedostaci. Kao što ne nastaje iz racionalnih pobuda ─ on se, isto tako, racionalno niti ne zaustavlja. Ukoliko mobing ne čine iz čistog hobija, što se takođe dešava, razlozi njihovog ponašanja mogu biti, recimo, neuslišena seksualna želja koju osećaju prema žrtvi, odnosno osećanja straha i ugroženosti. Iako na prvi pogled zvuči paradoksalno ─ mobing često počinje i sasvim nesvesno: recimo kroz neumesne šale na račun žrtve, koje vremenom postaju sistemski osmišljavane. Stručnjaci primećuju koko se vrste mobinga, odnosno napada na žrtvu mogu podeliti u četiri kategorije: 1. Napadi na mogućnost adekvatnog komuniciranja (uskraćivanje informacija i dezinformisanje žrtve), 2. Napadi na ličnu reputaciju (tračevi i ogovaranja) sa ciljem narušavanja socijalnih odnosa koji za cilj imaju dalju izolaciju žrtve, 3. Napadi na kvalitet profesionalnog rada i degradacija na poslu (sa ciljem da se žrtva natera da sama napusti posao), 4. Napadi na zdravlje žrtve sa ciljem da se ista fizički uništi.

     Bežeći od vlastitih frustracija koje sebi ne želi da prizna, mober, naravno, redovno ponavlja kako protiv osobe koju zlostavlja nema apsolutno ništa lično ─ istovremeno stalno pomerajući granice, čineći da zlostavljanje kojem pribegava biva sve perfidnije i opasnije. Psiholozi tvrde da ove osobe ─ budući itekako svesne zlodela koja čine ─ u dubini svoje duše zapravo, očajnički žele da budu zaustavljene. Zato pred njima nikada i nikako ne treba pokazivati povređenost ili strah, pošto ih to samo ohrabruje da idu dalje i bivaju sve obesniji i monstruozniji.

Literatura:

dr Vesna Baltazarević, Lik mobera

Mobing u Srbiji created by:Darko Milenković 

PRETHODNI NASTAVCI:

MOBBING ─ ZLOSTAVLJANJE NA RADNOM MESTU (II) 

Mobbing ─ zlostavljanje na radnom mestu 

U sledećim nastavcima:

Ispovesti žrtava mobinga i kako se zaštititi



Komentari (72)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

veta92 veta92 09:25 10.03.2010

Re: još dva linka

O da znamo. Mislim da je najbolji primer ( ali valjda to svako misli za "svog" mobera)supruga vlasnika privatne firme. E to je prototip- najcesce nekompetentna da u firmi svog muza bude velika domacica,a zarko zeli, tako da dolazi do ispoljavanja svih psiho-socioloskih devijantnosti koje si naveo.Od arogancije, nepristojnosti,podmetanja pa i do vredjanja po osnovu pripadnosti polu ili naciji. I strah, uzasan strah da su svi tu da bi opljackali, osujetili, pokvarili...Doduse, sve to dovede do toga da zivot samog mobera postane pakao, ali bojim se da to i nije neka zadovoljstina za zrtve.Sta cini sistem? Malo ili nista, jer ne ume ili mu tako nesto cak i odgovara.
Na jednoj tribini posvecenoj zlostavljanju ( svakom, pa i mobingu) na kojoj su bili predstavnici nekoliko viktimoloskih drustava i Ministarstva za rad i soc.pitanja ( koje priprema zakon o sprecavanju mobinga a njihov predstavnik kaze da "mole boga da se primenjuje kada bude donet"-eeej, oni mole boga) mogli su se cuti zastrasujuci primeri mobinga kod nas: npr. jedan veliki lanac parfimerija trazi od zaposlenih da nose pelene da ne bi trosili vreme na odlazak u toalet. Nije najstrasnije sto mobing postoji, vec sto su mnogi prisiljeni da ga trpe i na taj nacin mu daju legitimitet.
cassiopeia cassiopeia 13:08 10.03.2010

Re: još dva linka

mogli su se cuti zastrasujuci primeri mobinga kod nas: npr. jedan veliki lanac parfimerija trazi od zaposlenih da nose pelene da ne bi trosili vreme na odlazak u toalet.


Da li je moguće?

Nije najstrasnije sto mobing postoji, vec sto su mnogi prisiljeni da ga trpe i na taj nacin mu daju legitimitet.


Onog trenutka kada se mobing prepozna, prihvati da postoji, ponude rešenja kako se boriti, kazne oni koji na taj način maltretiraju svoje zaposlene e tada postoji šansa da žrtva kaže "dosta je bilo, ja ovo ne želim da trpim".

Od sinoć razmišljam o tome koji su adekvatni načini da se pojedinac izbori sa mobingom. Teško je izboriti se za sebe kad se nađete u situaciji da ostanete bez posla u ovo suludo vreme kad toliko kvalitetnih ljudi ne može da se zaposli.
Imala sam primer u svojoj bližoj okolini da je osoba bila žrtva svog nadređenog ali imam utisak da nije ni bila svesna u kojoj meri je žrtva. Jednostavno je menjala svoju percepciju i usklađivala je sa situacijom u kojoj se nalazi.
Svako može biti potencijalna žrtva ali da li ćete dozvoliti da neko pređe granicu i pokuša da vas stavi u poziciju žrtve mobinga uveliko zavisi i od toga kakvi smo u komunikaciji sa drugima i koliko nam je samopouzdanje. Postoji sjajan trening veština komunikacije i razvijanja samopouzdanja - asertivni trening - kojim možete naučiti kako se zauzeti za sebe i svoje ciljeve na način koji nije agresivan, kako ulaziti u konstruktivne konflikte, kako reći "NE" a ostati kolega ili prijatelj, kako izbeći manipulaciju, kako primiti i uputiti konstruktivnu kritiku...
Ideja koja me ne napušta već duže vreme, kao rezultat posmatranja ljudi na poslu i načina na koji komuniciraju, je da je ovakav trening preko potreban svima nama.
veta92 veta92 13:32 10.03.2010

Re: još dva linka

Da, moguce je i stvarno.U nasem gradu, mlade devojke i zene potpisuju svoj pristanak da ce nositi pelene tokom radnog vremena koje ce im, gle ironije, poslodavac davati besplatno. Nisam bila lenja, pa sam proverila. Istina je.
I onda razmisljam, pa koje pravo ljudsko bice moze da ostvari ako mu je uskraceno ovo elementarno, koje cak i ne spada u domen prava, jednostavno je fiziologija.
cassiopeia cassiopeia 13:49 10.03.2010

Re: još dva linka

veta92
Da, moguce je i stvarno.U nasem gradu, mlade devojke i zene potpisuju svoj pristanak da ce nositi pelene tokom radnog vremena koje ce im, gle ironije, poslodavac davati besplatno. Nisam bila lenja, pa sam proverila. Istina je.I onda razmisljam, pa koje pravo ljudsko bice moze da ostvari ako mu je uskraceno ovo elementarno, koje cak i ne spada u domen prava, jednostavno je fiziologija.


Verujem da se dešava nego sam totalno zbunjena pa se pitam da li je moguće.
Isto tako verujem da poslodavac može sebi dati pravo da traži svakojaku glupost ali verujem da ako se 250 žena i devojaka pobuni da to neće raditi i zahtevati za sebe pravo na dostojanstven rad i uslove rada onda taj isti poslodavac neće sebe dovesti u situaciju da u jednom danu ostane bez svih zaposlenih. Ovde ima odgovornosti tih žena i devojaka jer ne možete kao stado ići pod nož i očekivati da se drugi zalaže za vaša prava. Preuzimanje odgovornosti za sebe je bitan momenat u borbi za svoja prava.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 15:26 10.03.2010

Re: još dva linka

veta92
Da, moguce je i stvarno.U nasem gradu, mlade devojke i zene potpisuju svoj pristanak da ce nositi pelene tokom radnog vremena koje ce im, gle ironije, poslodavac davati besplatno. Nisam bila lenja, pa sam proverila. Istina je.


Nemoguće.
Mislim da te je, ipak, neko slagao.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 17:49 10.03.2010

Re: još dva linka

Imala sam primer u svojoj bližoj okolini da je osoba bila žrtva svog nadređenog ali imam utisak da nije ni bila svesna u kojoj meri je žrtva. Jednostavno je menjala svoju percepciju i usklađivala je sa situacijom u kojoj se nalazi. Svako može biti potencijalna žrtva ali da li ćete dozvoliti da neko pređe granicu i pokuša da vas stavi u poziciju žrtve mobinga
cassiopeia, jedan od problema sa mobingom jeste upravo i taj da ga ponekad nije lako uočiti na vreme - to jest da čovek postane svestan da se nalazi u poziciji žrtve koja je sistematski (u dužem vremenskom periodu) zlostavljana i maltretirana u trenutku kada stvari tj.moberi prevrše meru. onda počnu da vrte film unazad i da shvataju da pojava nije ni odjuče, niti slučajna...
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 17:51 10.03.2010

Re: još dva linka

Da, moguce je i stvarno.U nasem gradu, mlade devojke i zene potpisuju svoj pristanak da ce nositi pelene tokom radnog vremena koje ce im, gle ironije, poslodavac davati besplatno. Nisam bila lenja, pa sam proverila. Istina je.
za sličan slučaj čuo sam i ja - i ne verujem da je reč o istoj radnji/firmi - pre bih rekao da je reč o itekako raširenoj pojavi
cassiopeia cassiopeia 18:49 10.03.2010

Re: još dva linka

cassiopeia, jedan od problema sa mobingom jeste upravo i taj da ga ponekad nije lako uočiti na vreme - to jest da čovek postane svestan da se nalazi u poziciji žrtve koja je sistematski (u dužem vremenskom periodu) zlostavljana i maltretirana u trenutku kada stvari tj.moberi prevrše meru. onda počnu da vrte film unazad i da shvataju da pojava nije ni odjuče, niti slučajna...


Upravo sam htela da se vratim na svoj komentar i da dodam da nije lako uočiti kada se radi o mobingu. Sad mi deluje da sam odgovornost prebacila na žrtvu a to nikako ne želim. Slažem se sasvim. Stvari jednostavno izmaknu kontroli.

Onda je od presudne važnosti edukacija šta mobing jeste i koji su načini ispoljavanja da bismo svi ponaosob bili sposobni da detektujemo problem. Hvala na seriji tekstova o mobingu.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 22:02 10.03.2010

Zapušteni mobing

Osnovni problem, je, naravno, u tome što ljudi isuviše dugo trpe
teror kom su izloženi - ma kako paradoksalno zvučalo - veoma su
česti slučajevi u kojima se žrtva jednostavno navikne na mobing
i počne da ga smatra nečim normalnim, tipa: eto, to se dešava.

Problem, naravno, nastaje onda kada se mober odluči na ekstremnije,
brutalnije i radikalnije metode - jer, eto, ni njemu nije "zanimljivo"
da maltretira nekoga ko će sve da izdrži (ponavljam, reč je o bolesnim osobama).

Zapušteni mobing - a to je onaj koji traje jako dugo i uz potpuno
pasivno držanje žrtve - vrlo često završava čak i tragično: bilo po samu
žrtvu i njeno psiho-fizičko zdravlje - teškim psihosomatskim oboljenjima, nisu retki čak ni suicidi. Bilo po samog mobera - to je ono čuveno "uzimanje
pravde u svoje ruke" zato je za mentalno zdravlje i moralni i zakonski
poredak u jednom društvu preventivno delovanje u sprečavanju mobinga
izuzetno važno!

Ljudi u Ministarstvu za rad i socijalnu politiku, po meni, ne bi smeli,
upravo zbog navedenog da pasivno čekaju da zakon o mobingu u redovnoj proceduri
dođe na dnevni red Skupštine - već bi morali energičnije insistirati na
ubrzanju čitave procedure. Ove tekstove valja posmatrati upravo i s tom funkcijom
tripraseta92 tripraseta92 22:16 10.03.2010

Re: raspodela

Nebojša Milenković
Da, moguce je i stvarno.U nasem gradu, mlade devojke i zene potpisuju svoj pristanak da ce nositi pelene tokom radnog vremena koje ce im, gle ironije, poslodavac davati besplatno. Nisam bila lenja, pa sam proverila. Istina je.
za sličan slučaj čuo sam i ja - i ne verujem da je reč o istoj radnji/firmi - pre bih rekao da je reč o itekako raširenoj pojavi


Izvinite, ali meni dodje da pitam: Jel'‚ovde neko pio nešto?! Alkohol, pilulice...?! šta god !
Pa, napišite ime firme, ili više njih. Ne verujem da neke novine ovo ne bi do sada objavile.
Nije ni neobično, ni nepoznato da zaposleni imaju bujnu maštu, naročito kad bi trebalo da nadju opravdanje za sopstvene propuste i glupost. Ali, kako su zaposleni brojniji nego rukovodstvo, tako su i priče raširenije. Što ne znači da ovo nije tačno; ludaka ima koliko voliš, i što je nešto ludje, često ima bolju prodju. Ako postoji ovakav pravilnik, autora bi trebalo prijaviti inspekciji rada.

Srbija se guši u nasilju, i logično je da ga ima i na poslu. Ali sigurna sam da nije obavezno tako rasporedjen, tj. da nadredjeni maltretira podredjene, da su uloge baš toliko tipske. Često je i obrnuto. Baš kao što nije neobično da muškarac bude žrtva nasilja u porodici. Svi poznajemo likove poput Andrićevog Zeke. To što ne nosi modrice ispod oka, ne znači da nije terorisan.



veta92 veta92 08:27 11.03.2010

Re: još dva linka

Nije, nazalost.
dolybell92 dolybell92 01:35 10.03.2010

Kako...

napisati komentar na tekst koji sadrži sve
i koji se skoro, ne može komentarisati?

Sve je potpuno tačno i istinito.
Meni lićno, samo fali da upišem imena i prezimena,
jer poznajem samo u jednoj instituciji,
više njih... i tačno znam kako to izgleda
iz ličnog iskustva.
Pogotovo kad ti je nadređeni nižeg nivoa
obrazovanja - a ima "funkciju"...
a oko sebe okupljene školske drugove -
"zemljake"... frustrirane poreklom.

Da li još da pomenem i detalj, kad shvate
da znaš za neke mahinacije koje su pravili,
a koje su zataškane... nema ti opstanka.

Koja kombinacija !


Nebojša Milenković Nebojša Milenković 02:14 10.03.2010

Re: Kako...

kako napisati komentar na tekst koji sadrži sve
i koji se skoro, ne može komentarisati?
Sve je potpuno tačno i istinito.

ovo ću shvatiti kao kompliment
dakle: thanks
Meni lićno, samo fali da upišem imena i prezimena,
jer poznajem samo u jednoj instituciji,
više njih... i tačno znam kako to izgleda
iz ličnog iskustva.

ne morate imena ali možete primer(e) pošto suština
ovih tekstova jeste upravo da se navedeno društveno zlo
učini vidljivim (osvesti i osvetli) sa različitih
aspekata i tako pomogne žrtvama

Da li još da pomenem i detalj, kad shvate
da znaš za neke mahinacije koje su pravili,

hvala i za ovo - razlog mobinga često
može biti i upravo ovo o čemu pišete - žrtva
koja je prozrela vlastitog zlostavljača
koja zna za nezakonite radnje...

a koje su zataškane... nema ti opstanka.

a jeste li, možda, razmišljali o krivičnoj
prijavi/prijavama ?

Koja kombinacija !
najopasnija
strudla_nudla strudla_nudla 12:49 10.03.2010

Re: Kako...

ah, da...naravno,
i ja sam prepoznala "svog" mobera u ovom tekstu ;-)
sto svaki komentar moze da ucini izlisnim,
izuzev u delu koji se odnosi na (samo)zastitu
od takvih likova i takvih situacija...

volela bih da se vise pise o tome kako se zastiti!!?
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 17:55 10.03.2010

Re: Kako...

ah, da...naravno,
i ja sam prepoznala "svog" mobera u ovom tekstu ;-)

strudla-nudlo,
uopšte me ne čudi - mober jesu osobe koje se u priličnoj meri ponašaju
šablonski, iz sličnih pobuda, koristeći slične metode - tako da verujem
da broj ljudi koji u ovom, ili prethodnim tekstovima prepoznaju upravo
"svoje" mobere uopšte nije mali...
radjeni radjeni 19:03 10.03.2010

Re: Kako...

strudla_nudla
ah, da...naravno,
i ja sam prepoznala "svog" mobera u ovom tekstu ;-)
sto svaki komentar moze da ucini izlisnim,
izuzev u delu koji se odnosi na (samo)zastitu
od takvih likova i takvih situacija...

volela bih da se vise pise o tome kako se zastiti!!?

Nema puno vajde od pravnika, lekara i ostalih.Jednostavno ignorisati mobing i cuvati zdravlje. Mobing, negativna selekcija, zavist itd. su vec donele toliko nesrece, cak i onima koji mobinguju.Ipak, bitka protiv inteligentnijeg je izgubljena pre nego sto je i pocela.
dolybell92 dolybell92 19:05 10.03.2010

Re: Kako...

Teško je boriti se protiv mobinga,
jer je pravo jačeg na snazi.
Posebno, Zakoni su nekako "čudno" skrojeni,
tako da ni zakonski ne možeš mnogo.

Drugo, osoba koja je žrtva mobinga,
može samo da napusti posao, i potraži
drugi ... samo što ovde nema gde da ga traži.

Retko će ko voditi sudski proces,
jer retko ko želi da se vrati u
sredinu iz koje je praktično, isteran...
a samo materijalna odšteta ne postoji.
Postoji ako pristaješ da se vratiš,
onda mora da ti nadoknade izgubljeno.

Kad je zataškan kriminal u samoj kući,
o njemu samo možeš da pričaš i svede se na nivo
trača... dokaza nemaš... da bi bilo šta
mogao da poduzmeš.

Praktično, kad si "tipovan" - nema ti pomoći.
Mora da imaš dovoljno para da možeš da živiš,
dok se sudski proces ne završi, a to može biti i
više godina... retko ko to može.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 19:31 10.03.2010

Re: Kako...

Nema puno vajde od pravnika, lekara i ostalih.Jednostavno ignorisati mobing i cuvati zdravlje.
Pa upravo je i reč o tome da mobing ugrožava zdravlje žrtve. Bilo bi lepo kada bi vaša "formula" bila primenjiva - nažalost, mislim da ste na krivom putu.

Mobing, negativna selekcija, zavist itd. su vec donele toliko nesrece, cak i onima koji mobinguju.Ipak, bitka protiv inteligentnijeg je izgubljena pre nego sto je i pocela.
Nisam siguran koga u čitavoj priči smatrate inteligentnijim tek - jedini lek protiv mobinga jeste: suprotstavljanje
strudla_nudla strudla_nudla 20:07 10.03.2010

Re: Kako...


radjeni

Jednostavno ignorisati mobing i cuvati zdravlje.
....
Ipak, bitka protiv inteligentnijeg je izgubljena pre nego sto je i pocela.


ne znam odakle vam to i ko vam je to rekao (ocigledno da vas, na srecu, nisu snasle muke mobingovanih!) - ali, ignorisanjem mobinga/mobera nikako se ne moze sacuvati zdravlje.!!

prvo, nemoguce je ignorisati ono sto vam se desava od strane mobera, jer je to direktan atak na vas i vasu licnost;
drugo, zdravlje najvise strada onda kada trpimo, a sebe i druge ubedjujemo da to nije nista..!

i jos nesto: da li vi to mislite da su moberi inteligentniji (od koga i na osnovu cega?) i da zbog toga unapred treba odustati od borbe protiv ove opasne i visestruko stetne pojave kakva je mobbing??!

radjeni radjeni 20:14 10.03.2010

Re: Kako...

Nebojša Milenković
Nema puno vajde od pravnika, lekara i ostalih.Jednostavno ignorisati mobing i cuvati zdravlje.
Pa upravo je i reč o tome da mobing ugrožava zdravlje žrtve. Bilo bi lepo kada bi vaša "formula" bila primenjiva - nažalost, mislim da ste na krivom putu.

Mobing, negativna selekcija, zavist itd. su vec donele toliko nesrece, cak i onima koji mobinguju.Ipak, bitka protiv inteligentnijeg je izgubljena pre nego sto je i pocela.
Nisam siguran koga u čitavoj priči smatrate inteligentnijim tek - jedini lek protiv mobinga jeste: suprotstavljanje

Slazem se. Suprostavljanje inteligentnijih se ne sastoji u pisanju tuzbi i odlazenju kod lekara, jer znaju da su oni takodje deo toga.Trebalo bi stvoriti takav sistem koji ce ih sankcionisati za to krivicno delo (ugrozavanje zivota i zdravlja zrtve).Jos nesto; nekako me neodoljivo podsecaju one 4 tacke u uvodu teksta na nas sveukupan zivot u zadnjih 19god, sada je na redu tacka 4...
radjeni radjeni 20:54 10.03.2010

Re: Kako...

strudla_nudla

radjeni

Jednostavno ignorisati mobing i cuvati zdravlje.
....
Ipak, bitka protiv inteligentnijeg je izgubljena pre nego sto je i pocela.


ne znam odakle vam to i ko vam je to rekao (ocigledno da vas, na srecu, nisu snasle muke mobingovanih!) - ali, ignorisanjem mobinga/mobera nikako se ne moze sacuvati zdravlje.!!

prvo, nemoguce je ignorisati ono sto vam se desava od strane mobera, jer je to direktan atak na vas i vasu licnost;
drugo, zdravlje najvise strada onda kada trpimo, a sebe i druge ubedjujemo da to nije nista..!

i jos nesto: da li vi to mislite da su moberi inteligentniji (od koga i na osnovu cega?) i da zbog toga unapred treba odustati od borbe protiv ove opasne i visestruko stetne pojave kakva je mobbing??!


Naprotiv! Veoma sam mobingovan dugi niz godina.Na momente je licilo na morbidnu torturu. Zivotni vek mi je znatno skracen, nema nikakve pravne i lekarske pomoci.Smatram da moberi nemaju inteligenciju tj. moc sagledavanja stvari u pravilnoj perspektivi, obzirom na situaciju u drustvu.
tobex tobex 05:47 10.03.2010

Sta se desi sa moberom?

sta bi se desilo sa moberom, privatnim poslodavcem, koji je bas kao opisan, ukoliko bi se dokazala njegova krivica. Imam takodje konkretan primer i bas me interesuje. Osoba je takodje slabijeg obrazovanja, i ima probleme sa razumevanjem najosnovnijih principa socijalnog ponasanja, dozvoljavajuci sebi ispade, takodje najcesce nasamo. Dakle, sta bi se dogodilo sa tom osobom, pravno?
strudla_nudla strudla_nudla 12:59 10.03.2010

Re: Sta se desi sa moberom?

ako vec postoje dokazi, takvu osobu treba poslati na sud - bez dileme!
a sta bi mu/joj se pravno dogodilo??
pa, nesto slicno sto se dogodilo v.d.direktoru jagodinskih nedeljnih novina Novi put koji je, zbog krivicnog dela zlostavljanja i mucenja na radnom mestu novinarke i urednice u ovom listu, dobio kaznu zatvora u trajanju od 4 meseca (uslovno 2 godine).

mozda ne izgleda kao bog zna sta - ali, bolje ista nego nista
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 18:00 10.03.2010

Re: Sta se desi sa moberom?

sta bi se desilo sa moberom, privatnim poslodavcem, koji je bas kao opisan, ukoliko bi se dokazala njegova krivica. Imam takodje konkretan primer i bas me interesuje.

tobex,
odgovor na vaše pitanje ipak zavisi od toga koja je vrsta/intenzitet mobinga u pitanju
- tačnije kojom vrstom dokaza raspolažete. ponavljam, reč je o vrlo lukavim i perfidnim osobama čije je pobude i (zlo)dela ponekad teško dokazati. naravno - stvari nisu beznadežne... ukoliko želite konkretniji odgovor onda mi možete slučaj preko pp opisati konkretnije - najvažnije je, naravno, da li imate dokaze: bilo u pismenoj formi (naredbe, uredbe, nezakonita rešenja) bilo kroz izjave svedoka koji bi bili spremni da posvedoče tj.potvrde vaše tvrdnje.
pre nego što se uopšte odlučite da uđete u čitavu priču oko dokazivanja mobinga morali biste potražiti pravni savet
pozz. i srećno
mesecnaasc mesecnaasc 13:42 12.03.2010

Re: Sta se desi sa moberom?

A šta ako mober sve radi ,,usmeno" a svi se boje da progovore zbog ,,svoje kore hleba"? Kako ćemo onda postupiti, na koji način se odbraniti?
strudla_nudla strudla_nudla 13:59 12.03.2010

Re: Sta se desi sa moberom?

mesecnaasc
A šta ako mober sve radi ,,usmeno" a svi se boje da progovore zbog ,,svoje kore hleba"? Kako ćemo onda postupiti, na koji način se odbraniti?


evo sta sam pronasla na jednom od linkova koje je nebojsa ostavio:

Ako imate osećaj da ste žrtva mobbinga, diskriminacije ili da se na vama sprovodi bilo koji način zlostavljanja, pokušajte da učinite sledeće:

1. Odlučno recite osobi da njeno ponašanje nije za Vas prihvatljivo i da smesta prestane. To je najbolje učiniti u prisustvu drugih osoba ili PREDSTAVNIKA SINDIKATA.

2. Vodite dnevnik: Beležite datum, vreme i dogadjaj sa što je moguće više detalja, imena svedoka, kako se to dogodilo (opis dogadjaja) jer se mobingom smatra ne samo incident već i broj, učestalost i naročito namera zlostavljanja.

3. Čuvajte kopije pisama, e-maila, faksova, poruka, rešenja, zahteva koje šaljete ili dobijate od osobe koja Vas maltretira.

4. Ne vraćajte istom merom jer ćete teško dokazati da Vi niste zlostavljač, već zlostavljena osoba, te ćete dovesti u nedoumicu osobe kojima ste se obratile za pomoć.

5. Obratite se za pomoć psihologu ustanove (ukoliko je ima), predstavniku sindikata, osobi koja je zadužena za kadrovske poslove u skladu sa kolektivnim ugovorom i zakonom, Odboru za zdravlje i bezbednost na radu u svojoj ustanovi.

6. Obavestite najbližem udruženju ili savetovalištu za mobbing.

7. Zatražite od nadležnog lekara da utvrdi da je pogoršanje zdravstvenog stanja posledica mobbinga-stresa na radnom mestu.

8. Obavezno kontaktirajte ovlašćenog predstavnika sindikata za Vašu opštinu ili region u cilju obaveštavanja javnog mnjenja putem sredstava javnog informisanja (pisanih ili elektronskih)
beti_bup beti_bup 09:08 10.03.2010

Tacno !

U svemu gore navedenom prepoznah bivsu seficu !
Otisla sam iz te firme ali ne zbog nje.
Otisla sam jedan dan do vlasnika tj direktora firme i objasnila sam svoju situaciju.Nisam se zalila na sefa trazila sam savet (pomoc) jer nisam mogla raditi valjano posao jer su mi informacije bile uskracivane.
Kao "savet" sam dobila raskid ugovora o radu.
senka123 senka123 11:24 10.03.2010

Moćni slabići


Nijedna osoba nad kojom se vrši mobing ne bi trebala da ga trpi pa i po cenu da ostane bez posla, unutrašnji mir prosto ne smete nikome dozvoliti da vam remeti, to je nešto što teško može da se nadoknadi ako se jednom izgubi. IMAJTE NA UMU DA SU TO LJUDI KOJI SE PONEKAD PLAŠE I SVOJE SENKE
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 18:02 10.03.2010

Re: Moćni slabići

da ponovim:
Nijedna osoba nad kojom se vrši mobing ne bi trebala da ga trpi pa i po cenu da ostane bez posla, unutrašnji mir prosto ne smete nikome dozvoliti da vam remeti, to je nešto što teško može da se nadoknadi ako se jednom izgubi. IMAJTE NA UMU DA SU TO LJUDI KOJI SE PONEKAD PLAŠE I SVOJE SENKE
dolybell92 dolybell92 19:11 10.03.2010

Re: Moćni slabići

IMAJTE NA UMU DA SU TO LJUDI KOJI SE PONEKAD PLAŠE I SVOJE SENKE


Tačno je samo jedno, nažalost - a to je
da je to samo PONEKAD... jer kada je veća
institucija u pitanju, straha nema,
jer je mober zaštićen od jačeg po funkciji,
i često je izvršilac tuđe a ne svoje volje.

strudla_nudla strudla_nudla 20:21 10.03.2010

Re: Moćni slabići

dolybell92

Tačno je samo jedno, nažalost - a to je
da je to samo PONEKAD... jer kada je veća
institucija u pitanju, straha nema,
jer je mober zaštićen od jačeg po funkciji,
i često je izvršilac tuđe a ne svoje volje.


tesko je boriti se - to je tacno!
pogotovu kada ste sami u toj situaciji.
medjutim, ako je vec u pitanju veca firma zar ne postoji mogucnost da se "udruzite" sa istomisljenicima, da nekako dodjete do "saveznika"!!? ..pretpostavljam da u toj instituciji ima jos ljudi koji primecuju i imaju slicne probleme kao i vi?!
uostalom, i nad sefom ima sef tj. treba potraziti mogucnost da se dodje do visih instanci, nadleznih pojedinaca i institucija ...
hocu da kazem: ako se dovoljno uporno trazi nacin, resenje, izlaz - onda se on i nadje u jednom trenutku.
treba biti strpljiv i raditi na tome. ne odustajati nikada!
lubitel lubitel 11:34 10.03.2010

Da li


je Mobing i pojavni oblik prepotencije,koji je prepoznatljiv kod pojedinih VIP blogera?

Tu pre svega mislim na ugrozavanje ugleda ,casti, dostojanstva, inegriteta i neetickog komuniciranja,cinicnog ismejavanja i obezvredjivanja,ali i pretnji zbog delikta misljenja
koji to jeste i po zakonima Srbije i Irske,recimo.Da li je to teror?

Blog je mesto dobrovoljih susreta poznatih sa nepoznatim,znanih i anonimnih.E sad. Blogeri se ponekad izivljavaju nad nick ucesnicima nazivajuci ih raznim imenima iz arsenala domacinh zivotinja.Licno sam od juce pod stresom.Nisam doduse nazvan terijerom,ali ovcom jesam(za takvu kavalifikaciju bloger je dobio sedam preporuka).Odmah sam otisao na psihijatriski,pa na psiholoski pregled gde sam povrgnut svim dosada poznatim oblicima pregleda te vrste.

Nije mi ponudjena nikakva pomoc ni farmakoloska ni kognitivno bihevioralna terapija niti pomoc u grupi za samopomoc,a ni kauc.

Dobio sam potvrdu da nisam ovan(ovca).Da li mi ta potvrda daje mogucnost da oddgovorim blogeru a da pri tom izostane rekacija moderatora?
arianna arianna 12:11 10.03.2010

Re: Da li

lubitel

je Mobing i pojavni oblik prepotencije,koji je prepoznatljiv kod pojedinih VIP blogera?


jeste, ali ne samo oblik prepotencije, već i odraz lične nekulture
lubitel
Nije mi ponudjena nikakva pomoc ni farmakoloska ni kognitivno bihevioralna terapija niti pomoc u grupi za samopomoc,a ni kauc.

Dobio sam potvrdu da nisam ovan(ovca).Da li mi ta potvrda daje mogucnost da oddgovorim blogeru a da pri tom izostane rekacija moderatora?




To što je neko dobio preporuke na vredjanje, govori samo o nivou komunikacije ljudi na blogu i služi kao dobar indikator gde smo mi u stvari kada je u pitanju percepcija verbalnog nasilja, protiv kojeg su mnogi spremni da se bore ali ličnim primerom pokazuju suprotno.
Izrečeno verbalno nasilje, više govori o onom ko ga je izrekao, nego o onom kome je upućeno
senka123 senka123 12:15 10.03.2010

Re: Da li

Dragi Lubitelu,
Razumem da si povređen, reći nekome da je ovca nije najbolji način da se nekom odredi karakter ili već šta, ali slutim u tvojim rečima i dozu cinizma i preterivanja. Ove ustanove nisi mogao da obiđeš za jedan dan, sem naravno ako nemaš debele veze.
Volela bih da kažeš na kom blogu je bio ovakav komentar, sumljivo mi je to što je bloger dobio toliko preporuka. Da i ti nisi malo, možda, preterao?! Naravno opet kažem nazvati nekog onim što nije uopšte nije lep način za komunikaciju.
lubitel lubitel 13:44 10.03.2010

Re: Da li

arianna

Neopravdano ili ne tekstovi blogera skrajnuti su na neki nacin,tako da morate da ih trazite da bi ste ih citali.
Potrazi blog Vinogradar lepo re'ko Krle.Krle je intimizirajuce ime blogerke Cosic za Vip blogera Nebojsu Krsstica.
Doticni Krle je u maniru Seselja izrekao,po mom skromnom misljenju,verbalno nasilje,ali je izostala vaspitno komunikacijska mera moderatora.
Da li ovakvo bahato ponasanje spada u Mobing Mobera "Krleta".

senka123
Proveri da li sam preterao.I za tebe isto vazi - pogledaj nareceni blog Cosiceve.
arianna arianna 16:54 10.03.2010

Re: Da li

lubitel
Proveri da li sam preterao.

Preterao si...
e, i ti si, lubitelu našo da pišeš dvo i tro smislene poruke, kad vidiš da ljudi ne razlikuju ruzmarin od lavande. Da ti kažem otvoreno, srećan si što te nisu banovali. Drugi put bolje proceni sagovornika.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 18:13 10.03.2010

Re: Da li

Da li je Mobing i pojavni oblik prepotencije,koji je prepoznatljiv kod pojedinih VIP blogera?
nije - mobing je krivično delo koje se ISKLJUČIVO odnosi na slučajeve zlostavljanja na radnom mestu, u ovom slučaju, blog to svakako nije - kako i sami konstatujete: Blog je mesto dobrovoljih susreta poznatih sa nepoznatim,znanih i anonimnih...
Tu pre svega mislim na ugrozavanje ugleda ,casti, dostojanstva, inegriteta i neetickog komuniciranja,cinicnog ismejavanja i obezvredjivanja,ali i pretnji zbog delikta misljenja koji to jeste i po zakonima Srbije i Irske,recimo.Da li je to teror?
u navedenj situaciji, zavisno od konteksta, moglo bi se govoriti o delu uvrede ili klevete - e sad, u internet sferi, i s obzirom da je, ako sam dobro razumeo, reč o komunikaciji između s jedne strane lica koje ima ime i prezime a sa druge lica koje je je zaštićeno vlastitom anonimnošću mislim da je većina odgovora na pitanja koja postavljate ipak negativna.

Naravno, nije mi namera da na bilo koji način podržavam ili opravdavam bilo čiju neetičku komunikaciju (posebno s obzirom na to da ne znam šta se zapravo dogodilo)
ali u navedenom slučaju mislim da nema elemenata krivičnog dela zbog kog biste eventualno nekog mogli tužiti. Svejedno - ukoliko ste već išli kod psihologa, onda svakako možete i do advokata koji će stvari svakako znati da vam objasni bolje od mene. pozzz.
senka123 senka123 22:24 10.03.2010

Re: Da li

Stvarno se mnogo naljutila?
To što si ti negde video da se neko snishodljivo ponaša prema nekom nije razlog da te šalje na vašar ili da paseš travu. Negde si pogrešno pogodio metu.
Ja ti se izvinjavam što sam uopšte reagovala.
cbronson cbronson 12:06 10.03.2010

o profilu mobera

Budući da je reč o osobama sa ozbiljnim poremećajima ličnosti ─ često čak i ozbiljnim psihičkim oboljenjima koja, naravno, vrlo vešto sakrivaju ─ moberi za pristojnu i prisnu ljudsku komunikaciju jednostavno nisu sposobni. Zbog toga oni uglavnom glasno govore ili viču, i bivaju nesposobni za pristojan i civilizovan dijalog. Životinjski instinkti koje poseduju kod njih često razvijaju i sposobnost za humor ─ naravno, uglavnom sirov i vulgaran.

veoma cest slucaj je da u licnosti mobera prepoznamo i osobu koja ne poseduje osnovno kucno vaspitanje. takve navike mober cesto prenosi iz svoje porodice na radno mesto. komunikacija i medjuljudski odnos koju ostvaruje sa bliskim osobama nalikuje onoj koju ostvaruje sa zaposlenima kojima je nadredjen. neretko se radi o veoma primitivnim osobama, nekulturnim, sa velikim rupama u obrazovanju i vaspitanju. na zalost, vlasnici i poslodavci cesto u takvim osobama prepoznaju karaktere koji su spremni da se bezobzirno obracunavaju, da donose brze odluke, slepo primenjujuci naloge koje dobijaju od nadredjenih. shodno navedenom, posmatrajuci nize nivoe menadzmenta neke firme moze se veoma precizno doneti zakljucak o top menadzmentu.
najcesci slucaj je da top menadzment izmedju osobe sa odlicnim kvalifikacijama i iskustvom a bez sadistickih poriva i, sa druge strane, osobe koja je primitivna i nekulturna sa prosecnim znanjem i sposobnostima ali sklona konfliktu niskog intenziteta bira ovu drugu za rukovodece mesto. veliki broj top menadzera smatra da disciplina donosi bolje rezultate u radu a da disciplinu najbolje moze odrzavati kruta i beskompromisna osoba. ovakva kruta i nabusita osoba ipak gusi zdravu poslovnu atmosferu, ubija svaku kreativnost i unazadjuje radni proces ili u najboljem slucaju omogucava prosto obavljanje radnog procesa uz dodatno naprezanje zaposlenih, umesto da usmerava radnu energiju na povecavanje produktivnosti takva osoba iziskuje dodatno naprezanje zaposlenih cedeci iz njih posledni atom snage da bi se odrzao minimum radnog procesa.
obicno se iza licnosti mobera krije i osoba koja nema organizatorske sposobnosti, osoba koja ne unosi inovacije u proces rada i nije sposobna da kvalitativno unapredjuje aktivnosti zaposlenih. nije redak slucaj i da gusi predloge koji bi doveli do boljih radnih rezultata ako nisu potekli od njega ili ih cesto predstavlja kao svoje predloge.
nikada mi nece biti jasan motiv vlasnika firmi u kojima postoje moberi koji svojim radom i ponasanjem direktno uticu na smanjivanje profita kompanije. normalno bi bilo da vlasnik kompanije u jurnjavi za profitom otkloni sve nedostatke u svojoj organizaciji. moberi su jedan od faktora koji mogu bitno uticati na rast ili pad profita.
strudla_nudla strudla_nudla 12:33 10.03.2010

Re: o profilu mobera

cbronson

obicno se iza licnosti mobera krije i osoba koja nema organizatorske sposobnosti, osoba koja ne unosi inovacije u proces rada i nije sposobna da kvalitativno unapredjuje aktivnosti zaposlenih. nije redak slucaj i da gusi predloge koji bi doveli do boljih radnih rezultata ako nisu potekli od njega ili ih cesto predstavlja kao svoje predloge.


upravo tako!
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 18:23 10.03.2010

Re: o profilu mobera

veoma cest slucaj je da u licnosti mobera prepoznamo i osobu koja ne poseduje osnovno kucno vaspitanje. takve navike mober cesto prenosi iz svoje porodice na radno mesto.


vlasnici i poslodavci cesto u takvim osobama prepoznaju karaktere koji su spremni da se bezobzirno obracunavaju, da donose brze odluke, slepo primenjujuci naloge koje dobijaju od nadredjenih.
moberi uvek, u gotovo 100% slučajeva jesu osobe koje se bespogovorno povinuju hijerarhijskim autoritetima

najcesci slucaj je da top menadzment izmedju osobe sa odlicnim kvalifikacijama i iskustvom a bez sadistickih poriva i, sa druge strane, osobe koja je primitivna i nekulturna sa prosecnim znanjem i sposobnostima ali sklona konfliktu niskog intenziteta bira ovu drugu za rukovodece mesto.


ovakva kruta i nabusita osoba ipak gusi zdravu poslovnu atmosferu, ubija svaku kreativnost i unazadjuje radni proces ili u najboljem slucaju omogucava prosto obavljanje radnog procesa uz dodatno naprezanje zaposlenih, umesto da usmerava radnu energiju na povecavanje produktivnosti takva osoba iziskuje dodatno naprezanje zaposlenih cedeci iz njih posledni atom snage da bi se odrzao minimum radnog procesa.
obicno se iza licnosti mobera krije i osoba koja nema organizatorske sposobnosti, osoba koja ne unosi inovacije u proces rada i nije sposobna da kvalitativno unapredjuje aktivnosti zaposlenih. nije redak slucaj i da gusi predloge koji bi doveli do boljih radnih rezultata ako nisu potekli od njega ili ih cesto predstavlja kao svoje predloge.


nikada mi nece biti jasan motiv vlasnika firmi u kojima postoje moberi koji svojim radom i ponasanjem direktno uticu na smanjivanje profita kompanije. normalno bi bilo da vlasnik kompanije u jurnjavi za profitom otkloni sve nedostatke u svojoj organizaciji. moberi su jedan od faktora koji mogu bitno uticati na rast ili pad profita.
bronsone, odlično ste postavili stvari. thanks
cbronson cbronson 19:44 10.03.2010

Re: o profilu mobera

hvala vama nebojsa na pokretanju ovako vazne teme.
i puna podrska u nastojanju da sto vecem broju ljudi docarate ovaj fenomen koji postoji od kada je nastala prvobitna podela rada pa do danasnjih dana kada ova pojava dobija svoje ime.
u komentaru sam izostavio jednu veoma bitnu stvar koja ukazuje koliko su medjuljudski odnosi unutar poslovnog sistema bitni i koliko ti odnosi uticu na upesnost rada i ostvarivanje profita.
japanci su nakon razvoja svoje elektro i auto industrije resili da svoju pamet i tehnologiju instaliraju u vecim i razvijenijim zemljama sveta. tako su se, medju ostalima, obreli i u sad. odmah su primetili jednu veoma vaznu stvar. u onim kompanijama gde su japanci, primenjujuci svoje kodekse ponasanja i poslovanja, cinili vecinu svih nivoa menadzmenta nije bilo problema u poslovanju, osim ukoliko bi se pojavile objektivne trzisne okolnosti na koje kompanija nije mogla da utice, dok su u onim kompanijama u kojima je vecinu menadzmenta cinila lokalna radna snaga imali velikih internih poteskoca, belezeni su slabiji poslovni rezultati i u uslovima kada su trzisne okolnosti bile povoljne.

u japanu su odavno shvatili da je motivacija zaposlenih veoma bitan faktor uspesnosti poslovanja. zaposleni moze biti motivisan na vise nacina. nije uvek samo materijalni momenat presudan u motivaciji radnika. cesto mozete sresti ljude koji su zadovoljni svojim poslom iako im plata pokriva tek osnovne potrebe.

tema koju ste pokrenuli je, jos jednom podvlacim, od izuzetne vaznosti za postizanje dobrih poslovnih rezultata preduzeca i ustanova, za stvaranje dobre poslovne klime i, necu preterati ako kazem, za zdravo stanje nacije.
dolybell92 dolybell92 20:07 10.03.2010

Re: o profilu mobera

nije redak slucaj i da gusi predloge koji bi doveli do boljih radnih rezultata ako nisu potekli od njega ili ih cesto predstavlja kao svoje predloge.


Ne očekujte da će bilo ko dozvoliti sebi
da na takav način praktično, ugrozi
vlastitu poziciju...priznajući da je
neko drugi bolji od njega... !

Svako na vlasti, ma kojoj bio,
okružiće se onima koji mu ne mogu ništa,
bilo po stručnosti ili pak onima za koje zna
da ih može ucenjivati... te će tako sam biti zaštićen.

Tako se formira lanac koji je jako teško raskinuti.





dolybell92 dolybell92 20:20 10.03.2010

Re: o profilu mobera

u japanu su odavno shvatili da je motivacija zaposlenih veoma bitan faktor uspesnosti poslovanja. zaposleni moze biti motivisan na vise nacina. nije uvek samo materijalni momenat presudan u motivaciji radnika. cesto mozete sresti ljude koji su zadovoljni svojim poslom iako im plata pokriva tek osnovne potrebe.


Da potpuno ste u pravu, samo bih htela da kažem i
da su vlasnici firmi u Japanu jako vezani za svoje radnike,
na način da radnici mora da prihvate pre svega, firmu kao svoju,
ličnu, a ne da rade samo kod poslodavca.
Povratna sprega i čini to, da (ako je potrebno za rad
opstanka firme i svih njih zajedno) radnici rade i za
niže plate, kako bi opstali dok se kriza prevaziđe..

necu preterati ako kazem, za zdravo stanje nacije.


Bojim se da je nacija već veoma bolesna...
...nešto imam takav utisak; i pri tom još, veoma zbunjena...
ni ne zna šta ju je snašlo, jer nema nikakvog iskustva
sa privatničkim sistemom.

Nema ga ovde niko.

strudla_nudla strudla_nudla 20:34 10.03.2010

Re: o profilu mobera

dolybell92

Svako na vlasti, ma kojoj bio,
okružiće se onima koji mu ne mogu ništa,
bilo po stručnosti ili pak onima za koje zna
da ih može ucenjivati... te će tako sam biti zaštićen.


ah, to je, na zalost, tacno,
i toga smo svi svesni na svakom koraku...



Tako se formira lanac koji je jako teško raskinuti.


ipak, ima skrivenog optimizma u ovoj recenici,
jer taj lanac jeste jako tesko raskinuti ALI NIJE NEMOGUCE
cbronson cbronson 20:54 10.03.2010

Re: o profilu mobera

Ne očekujte da će bilo ko dozvoliti sebi
da na takav način praktično, ugrozi
vlastitu poziciju...priznajući da je
neko drugi bolji od njega... !

ja sam pokusao da iznesem problem mobinga sa gledista poslodavca i interesa kompanije.

pretpostavimo, u ovom slucaju, da sam ja vlasnik kompanije i da imam jednog mobera u svojoj kompaniji.
mober u svojoj organizacionoj jedinici ima jednog veoma sposobnog radnika koji svojim radom, inovacijama, iskustvom i predlozima pospesuje rad moje kompanije i ostvaruje mi dodatnu dobit ili ustedu.
ja, kao vlasnik, nisam upoznat sa mobingom u toj org. jedinici. taj pojedinac, meni nepoznata zrtva mobinga, koji mi ostvaruje ekstra dobit u jednom trenutku dolaze kod mene i predlaze raskid radnog odnosa.

ja sam upoznat sa kvalitetom njegovog rada i pokusavam
1. da ga zadrzim i nudim mu vecu zaradu, ili
2. pokusavam da ga zadrzim nudeci mu drugo radno mesto, mozda rukovodece i mozda mesto gde nece pruziti maksimum od svojih mogucnosti jer ce se baviti nekim drugim poslovima.

u oba navedena slucaja moja kompanija belezi gubitak i to u prvom slucaju kada moram da izdvojim dodatna sredstva za platu zaposlenog i u drugom slucaju kada je gubitak mnogo veci zato sto zaposleni sada ne pruza maksimum na svom radnom mestu na kome je mojoj kompaniji obezbedjivao dodatnu dobit.

mislim da bih mobera ekspresno udaljio iz kompanije, uz preporuke sa kojima vise nigde ne bi mogao da se zaposli.

nista licno, mober je svojim radom opstruirao rad moje kompanije, stvorio mi je dodatne izdatke, izazvao nezadovoljstvo zaposlenih sto je prouzrokovalo pad motivacije, pad produktivnosti i negativno se odrazilo na profit kompanije.

dakle, prosto receno, taj mober je, svesno ili ne, zavukao ruku u moj dzep.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 22:41 10.03.2010

Re: o profilu mobera

medjuljudski odnosi unutar poslovnog sistema bitni i koliko ti odnosi uticu na upesnost rada i ostvarivanje profita
naravno, timski rad, tačnije osećanje pripadnosti jednom timu/firmi/grupi koja ima zajednički interes unapređenja posla koji radi jeste jedan od ključnih preduslova uspeha. što se, koliko mi je poznato, i predaje u okviru studija menadžmenta... u tome, svakako, i jeste tajna uspeha japanaca, o kojoj govorite - u njihovom slučaju reč je o vanrednom osećaju odanosti firmi u kojoj se radi. ljubav prema firmi se čak izjednačava s patriotizmom, ako nije čak i ispred istog...
mislim da bih mobera ekspresno udaljio iz kompanije, uz preporuke sa kojima vise nigde ne bi mogao da se zaposli.
nista licno, mober je svojim radom opstruirao rad moje kompanije, stvorio mi je dodatne izdatke, izazvao nezadovoljstvo zaposlenih sto je prouzrokovalo pad motivacije, pad produktivnosti i negativno se odrazilo na profit kompanije.
bronsone - ako se, sa ovakvim stavovima, ikad rešite da osnujete kompaniju - zovite, vrlo rado bih radio kod vas :)
strudla_nudla strudla_nudla 23:07 10.03.2010

Re: o profilu mobera

cbronson

ja sam pokusao da iznesem problem mobinga sa gledista poslodavca i interesa kompanije.

pretpostavimo, u ovom slucaju, da sam ja vlasnik kompanije i da imam jednog mobera u svojoj kompaniji.
mober u svojoj organizacionoj jedinici ima jednog veoma sposobnog radnika koji svojim radom, inovacijama, iskustvom i predlozima pospesuje rad moje kompanije i ostvaruje mi dodatnu dobit ili ustedu.
ja, kao vlasnik, nisam upoznat sa mobingom u toj org. jedinici. taj pojedinac, meni nepoznata zrtva mobinga, koji mi ostvaruje ekstra dobit u jednom trenutku dolaze kod mene i predlaze raskid radnog odnosa.

dakle, prosto receno, taj mober je, svesno ili ne, zavukao ruku u moj dzep.


mislim da je ova analiza, donekle modifikovana i prilagodjena specificnostima odredjenih poslova i odgovornostima s njima u vezi, primenljiva i na firme, ustanove i institucije čiji osnivač je drzava ili neki drzavni organ i slicno...

situacija je identicna - samo sto umesto vlasnika kompanije imamo drzavu, drustvo i poreske obveznike zahvaljujuci kojima se budzetske institucije finansiraju!
onda se postavlja logicno pitanje da li su i koliko poreski obveznici upoznati sa tim ko im i na koji nacin zavlaci ruku u dzep i da li su i koliko institucije sistema zainteresovane za sprovodjenje kontrole i uvodjenje reda u one oblasti i ustanove nad kojima ne postoji privatno vlasnistvo, vec bi one trebale da sluze opstem dobru, ali se to zahvaljujuci obesnim pojedincima ne dogadja u onoj meri u kojoj se to ocekuje...!??
cbronson cbronson 23:11 10.03.2010

Re: o profilu mobera

nebojsa, dogovorili smo se ,
a predlozio bih vam da zaposlimo i blogera tripraseta92, za svaki slucaj, da nas odbrani od gnevnih radnika koji imaju nicim izazvanu naviku da maltretiraju poslodavce
cbronson cbronson 23:27 10.03.2010

Re: o profilu mobera

strudla_nudla

situacija je identicna - samo sto umesto vlasnika kompanije imamo drzavu, drustvo i poreske obveznike zahvaljujuci kojima se budzetske institucije finansiraju!onda se postavlja logicno pitanje da li su i koliko poreski obveznici upoznati sa tim ko im i na koji nacin zavlaci ruku u dzep i da li su i koliko institucije sistema zainteresovane za sprovodjenje kontrole i uvodjenje reda u one oblasti i ustanove nad kojima ne postoji privatno vlasnistvo, vec bi one trebale da sluze opstem dobru, ali se to zahvaljujuci obesnim pojedincima ne dogadja u onoj meri u kojoj se to ocekuje...!??

ovo uveliko izlazi iz okvira teme... a samo po sebi je veoma znacajno i zahtevalo bi dugacku raspravu. moze se ipak podvesti pod dobro i lose upravljanje, odnosno, moze se i institucijama i ustanovama dobro i lose upravljati.

sustina je, ukoliko vam se nesto ucini krajnje nelogicnim budite uvereni da neciji interes stoji iza te nelogicnosti.
tripraseta92 tripraseta92 23:33 10.03.2010

Re: o profilu mobera

cbronson
nebojsa, dogovorili smo se ,
a predlozio bih vam da zaposlimo i blogera tripraseta92, za svaki slucaj, da nas odbrani od gnevnih radnika koji imaju nicim izazvanu naviku da maltretiraju poslodavce


tripraseta nisu kvalifikovana za poslove napad - odbrana. Možda bi bilo bolje na takvo mesto angažovati šibadžije, tipa C.Bronson koji imaju iskrivljenu predstavu o svetu i tudjim izjavama. Ček, sad ide ovaj emoticon, al' sam duhovit, jbt

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 23:47 10.03.2010

Re: o profilu mobera

izgleda, ipak, bez prasića
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 23:50 10.03.2010

Re: o profilu mobera

po saznanjima koja imam - a koja će biti predmet narednih nastavaka - mobing u tzv.društvenim, dražavnim tj. javnim preduzećima i ustanovama često poprima mnogo monstruoznije razmere nego što je to slučaj u privatnom sektoru...

takođe - mnogo je manji i osećaj odgovornosti, svesti o opštem (javnom) dobru
- ili, u prevodu: mnogo se lakše bahatiti tuđim (u ovom slučaju: državnim) parama nego svojim sopstvenim
cbronson cbronson 23:54 10.03.2010

Re: o profilu mobera

u prase jbt, pa celo vece cekam tvoju ispravljenu predstavu,
o svetu kazes...
tripraseta92 tripraseta92 00:01 11.03.2010

Re: o profilu mobera


Nebojša Milenković
izgleda, ipak, bez prasića


ne, nego bez kompanije !
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 00:17 11.03.2010

Re: o profilu mobera

bronsone,
morate priznati da naši prasići
ipak nisu bez prisustva duha
cbronson cbronson 00:27 11.03.2010

Re: o profilu mobera

Nebojša Milenković
bronsone, morate priznati da naši prasićiipak nisu bez prisustva duha

sad vidim da je blogerka u pitanju, a izgleda i moberka
obzirom da se protivi upotrebi emoticona moze se odmah izvuci blaga skica za profil iznet u delu vaseg teksta.
inace, nije to nista sto jedna krivicna prijava ne moze da resi
tripraseta92 tripraseta92 01:22 11.03.2010

Re: o profilu mobera

cbronson
Nebojša Milenković
bronsone, morate priznati da naši prasićiipak nisu bez prisustva duha

sad vidim da je blogerka u pitanju, a izgleda i moberka
obzirom da se protivi upotrebi emoticona moze se odmah izvuci blaga skica za profil iznet u delu vaseg teksta.
inace, nije to nista sto jedna krivicna prijava ne moze da resi


A ostali vide da si ti, ne samo potencijani vlasnik kompanije, već i potencijalni psiholog. A o sposobnostima logičkog zaključivanja da ne govorim. Daj, deder, objasni nama neukima kako se to "izvlači skica" ???? Pa još blaga!

Ne bih vas više zadržavala.Veliki su ciljevi pred vama. A i šteta je da se ne iskoristi toliki potencijal. Čim Nebojša postane gradonačelnik NS, dobićeš i ti svoju kompaniju- specijalizovanu za izvlačenje blagih skica, na primer.
cbronson cbronson 11:30 11.03.2010

Re: o profilu mobera

sepra
A ostali vide da si ti, ne samo potencijani vlasnik kompanije, već i potencijalni psiholog. A o sposobnostima logičkog zaključivanja da ne govorim. Daj, deder, objasni nama neukima kako se to "izvlači skica" ???? Pa još blaga!

Ne bih vas više zadržavala.Veliki su ciljevi pred vama. A i šteta je da se ne iskoristi toliki potencijal. Čim Nebojša postane gradonačelnik NS, dobićeš i ti svoju kompaniju- specijalizovanu za izvlačenje blagih skica, na primer.

sepra, ti si stvarno moberka, kao prepisana iz teksta. pricaj nam malo o maltretu koji sprovodis nad zaposlenima, da li ti je najmanje simpatican onaj lepsi, pametniji, duhovitiji, sposobniji, obrazovaniji ili kulturniji od tebe?

tvoja iskrenost ce biti dragocen prilog raspravi.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 00:06 12.03.2010

Re: o profilu mobera

koliko vidim, ništa od "dragocenog priloga"
strudla_nudla strudla_nudla 00:35 12.03.2010

Re: o profilu mobera

Nebojša Milenković
koliko vidim, ništa od "dragocenog priloga"



nista! ... prasici se razbezali
mesecnaasc mesecnaasc 13:49 12.03.2010

Re: o profilu mobera

A šta ćemo kad je mober obrazovana osoba koja se iživljava na manje obrazovanim ali sposobnim radnicima koji je ni na jedan način ne ugrožavaju?
strudla_nudla strudla_nudla 15:48 12.03.2010

Re: o profilu mobera

mesecnaasc
A šta ćemo kad je mober obrazovana osoba koja se iživljava na manje obrazovanim ali sposobnim radnicima koji je ni na jedan način ne ugrožavaju?


stepen obrazovanja mobera i mobingovanog nije nevazan, ali nije kljucan u zastiti sebe, svog posla i svog zdravlja..!

za pocetak je vazno da ljudi budu informisani o svojim ljudskim i pravima iz radnog odnosa - onda ce znati sta dalje treba da preduzmu.

(neki saveti i instrukcije se mogu naci na linkovima koje je autor bloga ostavio, a nesto sam vam i citirala gore u okviru vaseg prethodnog pitanja!!!)
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 18:26 12.03.2010

Re: o profilu mobera

nista! ... prasici se razbezali

uh, samo da nije vuk
strudla_nudla strudla_nudla 21:41 12.03.2010

Re: o profilu mobera

Nebojša Milenković
nista! ... prasici se razbezali
uh, samo da nije vuk



sta vuk?...kakav sad vuk? ... sta samo da nije vuk??!

gospodine milenkovicu, trolujete sopstveni blog
duchesse duchesse 12:39 10.03.2010

Preporuka

i bravo!
strudla_nudla strudla_nudla 13:16 10.03.2010

suprotstavljanje

ukoliko resite da se suprotstavite psihopati i postavite granicu preko koje se vise ne moze, evo sta, po dr vesni baltazarevic, mozete da ocekujete:
Glasnogovornici velikog bosa nisu neiscrpna kategorija. Izigravaju golube posmonoše, ali se često umore. Tada na scenu stupaju pisma, pisane poruke, samo da bi se izbegao susret licem u lice. Psihoterorist u bolesnim pauzama smišlja priče kojima će da blati žrtvu. Priče su uvek tako konstruisane da se „Bog koji hoda“ prikazuje kao žrtva, kao neko ko je nezahvalniku pružio sve, napravio ga uspešnim, a onda je zaprepašćeno suočen sa izdajom, obmanom i ko zna sa još čime. Ova faza je obično reakcija i odgovor na pobunu.

Čovek koji se bori da zadrži sopstveni integritet i dostojanstvo jer je prepoznao manipulacije psihopatskog predvodnika, ili je shvatio da je podvrgavanje kontroli prešlo granice dozvoljenog, prelazi u sopstvenu odbranu, što je protumačeno kao neoprostivi greh. Širenje negativnog oreola oko žrtve ima zadatak da razbije socijalnu solidarnost grupe. Terorista, potpomognut izvršiocima podriva status žrtve, pravi svađu sa onima koji su je podržavali da bi ostavio žrtvu ogoljenu, što je čini lakšom metom.

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 18:25 10.03.2010

Re: suprotstavljanje

Glasnogovornici velikog bosa nisu neiscrpna kategorija. Izigravaju golube posmonoše, ali se često umore.
Ili shvate da mober i sebe i njih vuče u ambis - tada se, naravno, ukoliko je reč o osobama s iole integriteta, od njega distanciraju.
mesecnaasc mesecnaasc 13:51 12.03.2010

Re: suprotstavljanje

da svedok sam ovoga
draganchica draganchica 20:06 14.03.2010

profil mobera...

MOberi su cudne biljke. Nekad mobiraju sa umisljajem, nekad bez njega.Mobiraju bez potrebe ili iz straha.STraha i uzasa sa kojim se suoce kad shvate da vise nisu mladi, pardon, mlade i zavodljive.Da tu sada postoji neko celjade koje je nebitno koliko pametnije od njih, nego bolje izgleda i privlaci poglede muskaraca , pa i zena, a za njom se vise niko ne okrece.Strah cini da ljudi cine stvari koje nikada ne bi.Strah dovodi do stvaranja mrznje.One patoloske, najgore, za ispoljavanje i najteze za borbu sa njom.
Rekoh pre neki dan studentima, kad smo raspravljali na casu o razlicitim konceptima drzave i prava u razlicitim epohama, da je mobing ako cemo gledati sire, postojao i u Egiptu, za vreme izgradnje piramida.Samo je tada robovlasnistvo dalo pravni okvir i legalizovalo ga je na odgovarajuci nacin.Teznja je ipak, ista ovoj savremenoj teznji savremenih mobera;poniziti druge, sebe ustoliciti. Proglasiti sebe nezamenljivim, iako svima govore da su zamenljivi.Naciniti oko sebe srednjovekovni kanal sa vodom i krokodilima, spreman da proguta svakog ko se iole priblizi Savrsensvu.
Cudne biljke, rekoh.Hrane se nama, dok smo slabi.Sto smo mi slabiji, oni su jaci.Nalik pijavicama.A kada , po srpski, okrenemo curak, onda su ranjene zveri, jso opasnije.
Ispada, kako gore napisah da nikako nije dobroi da je skoro nemoguce igrati u prvom redu psiholosku igru sa moberima.Upita me onda jedan student, a jel s emogu oni zabraniti zakonom, nekako;dakle, ne njihovo ponasanje, koje se cas kriminalizuje cas dekriminalizuje, nego oni sami.Da se zabrane kao sekta ili nasilna navijacka organizacija...
razmislite o tome.I nikako, nikako, ne pokusavajte moberu da udjete u glavu i pobedite ga njegovim oruzjem.Pobedite ga -sobom.Jer vi ste to Savrsenstvo bez mane:)
strudlanudla strudlanudla 14:14 15.03.2010

Re: profil mobera...

draganchica
Cudne biljke, rekoh.Hrane se nama, dok smo slabi.Sto smo mi slabiji, oni su jaci.Nalik pijavicama.A kada , po srpski, okrenemo curak, onda su ranjene zveri, jso opasnije.


zato ne treba trpeti i pustati da prodje, jer samo od sebe nece proci...!!
sto pre se reaguje i nesto preduzme - bolje i po vas, ali i po mobera

I nikako, nikako, ne pokusavajte moberu da udjete u glavu i pobedite ga njegovim oruzjem.Pobedite ga -sobom.Jer vi ste to Savrsenstvo bez mane:)


samo bez straha...kada pobedite vlastiti strah, mozete pobediti bilo sta i bilo koga..

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana