Literatura| Politika| Umetnost

Šinteri, političari, kritičari, analitičari...

Vojislav Stojković RSS / 14.03.2010. u 17:45

Uzmimo primera radi: ja sam pilot... Ne, ne, bolje je - vi ste napr. pilot.  

Postati pilot - san je vaš iz detinjstva. Mnogi je dečak, a i poneka devojčica, to sanjao i kad bi ga upitali šta će biti kad poraste, odgovarao je, na radost ponosnog mu oca, biću pilot. Za većinu je to ostao samo san, ali kod vas su se geni i mnoge vam crte ličnosti složile u dobitnu kombinaciju. Naporno ste se školovali, izbegavali maladalačke stranputice, sve moguće poroke, niste eksperimentisali sa lakim drogama, niste obijali trafike, niste bili navijač... Ni danas ne pušite, ne pijete, niste član ni jedne stranke.... odričete se svega u čemu bi ponekad, ama bar ponekad uživali, jer i vi ste čovek. Jednom rečju živite asketski, a sve zbog poziva kome ste u celini posvećeni. Zbog vašeg poziva trpi i vaša porodica, supruga i deca, a o majci koja večito brine i od te brige je prerano ostarila, da i ne govorimo. Iako pilotirate na avionima starim od osamnaest do tridesetiosam godina, jer vi ste pilot u Jat airwaisu, nikad, ama baš nikad, niste imali ni jedan akcident. Ni pticu u vazduhu niste poplašili.

A onda, jednog lepog dana osvane tekst u novinama.

U tom tekstu izvesni NN o vama kao pilotu piše sve najgore – te ko vam je komandne palice dao u ruke, te zar se tako poleće i sleće, te vi pilotirate kao da prevozite krompir, a ne putnike... i još mnogo toga što pas s maslom ne bi ni onjušio, a kamoli pojeo.  

Prvo ne verujete svojim očima, a onda pomislite da je autor teksta neki nezadovoljni putnik, jer savakakvih ljudi danas ima. Ili možda neko od vaših bivših kolega  kome je letačka dozvola oduzeta zbog prekomernog pića. Raspitate se i na vaše iznenađenje saznate da taj NN ne samo da nije pilot, nego nikad u avion nije kročio.

 NN je jedan od onih dečaka koji su žarko želeli da postanu piloti, ali geni se nisu složili u dobitnu kombinaciju. Danas stanuje nedaleko od aerodroma, gleda avione kako sleću i poleću, kune svoju sudbinu  i na svoj bolesni način sveti se onima koji su uspeli.

Uzmimo, ilustracije radi, i drugi slučaj.

Vi ste naprimer hirurg. Ne običan hirurg, već neurohirurg. Razvojni put do neurohirurga sličan je kao i kod pilota, samo što su geni, sposbnosti i crte ličnosti ovog puta u drugačijem rasporedu. Naročitom rasporedu svakako, jer da nisu vi ne bi bili tako uspešni u svojoj profesiji.

A onda jednog lepog dana osvane tekst u novinama.

Izvesni NN piše: zar se skalpel tako drži, ko vam dade diplomu.... I da ne dužim. Kad ste se raspitali, saznali ste da je NN nezaposleni mesarski pomoćnik, koji je posao izgubio, jer nije razlikovao svinjski pauflek od plećke, a muda od bubrega.

NN je doduše, kao mali, govorio da će postati lekar i to hirurg, ali geni se nisu složili u pravu kombinaciju. Nije on kriv.

Da bi problem sasvim ogolili, uzećemo i treći slučaj.

Vi ste naprimer pinter, majstor koji pravi burad. Nije da ste kao dete po bilo čemu bili lošiji od vaših ispisnika, među kojima ima i poneki lekar i pilot, ali vaš pokojni deda je bio pinter i otac vam je bio pinter. Učili ste zanat od njih, odani ste porodičnoj tradiciji, a i niste hteli tek tako napustiti veliku radionicu i novu kuću na tri sprata na placu od hiljadu ari, na kome je, pored kamiona i kombija, parkiran i poslednji model mercedesa. Dobar ste majstor. Mnogi  vinogradar iz Srema i domaćin iz Mačve i Šumadije kod vas kupuje burad za svoje vino i prepečenicu.

A onda jednog dana, dok vi pravite bure, u radionicu uđe izvesni gospodin NN. Na njemu teget odelo, bela košulja, šarena leptir mašna i iste drečave boje maramica u gornjem džepu sakoa, na nogama lakovane cipele. Vinogradar nije, a ni šljivar. Konačno je došao i taj dan, pomislite, verujući da je gospodin NN predstavnik velike vinarije iz neke od zemalja EU. I dok vi prebirate po sećanju i tražite reči sa časova engleskog jezika, gospodin NN na čistom srpskom, progovori:

            - Šta ti to praviš?

            - Gospodine, kao što vidite pravim bure. Ja sam, kao što piše na radnji pinter, odgovorite i odmah nastavite, kako su vaša burad od najbolje hrastovine, kako dajete garanciju na deset godina....

            - Kažeš da je to bure? Pa, to što ti kažeš da je bure ne liči ninašta. Zašto je ovalnog oblika? Što ga ne praviš u obliku kocke ili kvadra? Znaš li koliko bi materijala uštedio? Uostalom zašto trošiš drvo, mnogo bi bilo jeftinije da je od lima, ili još bolje od plastične mase. Pih, i ti si mi majstor. Ko ti dade alat u ruke?

           Lukavi su ovi iz EU, pomislite, verujući da gospodin NN tvrdi pazar, hteo bi da napravi cenu. Pređete preko nesuvislih primedbi na oblik i materijal vaših burića i ljubazno nastavite:

           - Gospodine, samo Vi recite koliko komada i od koje vrste kupujete za vašu vinariju, a sve ostalo je moja briga.

          - Ja da kupim to sranje? Ne pada mi napamet. Uostalom ja vino držim u bocama i to u frižideru. A ne verujem da će bilo ko i bilo kada da ti kupi tu tvoju skalameriju.

         - A da ti nisi možda kolega pinter, pa došao malo da me zezaš? Koliko komada nedeljno proizvodi tvoja radionica? pitate misleći da je reč o nelojalnoj kokurenciji.

         - Nikad nisam napravio ni jedno bure, niti ću.

         - Pa, kako onda znaš da moja burad ne valja?

         - Nisam kokoš, ne umem da snesem jaje, ali znam šta je mućak. A tvoja burad su sva od reda mućci.

Tu vama pada mrak na oči i dohvatiti najbližu sirovu hrastovu letvu.

         - Sunce ti jebem žarko.... dalje je bilo isto kao u Maratoncima.

Iako sada već sigurno znate u čemu je poenta ove priče, ipak dovedimo temu do apsurda.

Dakle, vi ste naprimer pisac.

Vaši geni su se složili u poseban sklop, poznat pod nazivom talenat. San iz detinjstva vam se ostvario – postali ste pisac. I to dobar i čitan pisac.

A onda jednog dana osvane tekst u poznatom književnom časopisu u kome izvesni gospodin NN pljuje po onome što vi pišete. Nema potrebe da se raspitujete. Vi znate ko je gospodin NN. On je jedan od oinih čiji se geni, crte ličnosti i druge osbine nisu složili u onaj sklop o kome je bilo reči. A želeo je, žarko je želeo, da postane pisac. Nikad nije uspeo da objavi ni jednu pesmu, ni kratku priču, a o složenijim književnim formama da i ne govorimo. Nije on kriv, nema talenta. Gospodin NN nije kokoš, ne ume da snese jaje, ali zna da je ono što vi i drugi talentovani pisci pišete, mućak.

Jer, gospodin NN je književni kritičar.

Kao mali nikako nisam mogao da shvatim zašto neki ljudi, pored toliko zanimanja, postaju šinteri i jure ta divna stvorenja po ulicama i parkovima. A kada bi samo pomislio na ono što rade uhvaćenim psima, dobijao bi visoku temperaturu i osip po čitavom telu.

Odrastajući i čitajući nikako nisam uspeo da shvatim ni književne kritičare. Pitao sam se kakvi su to ljudi koji nemilosredno love i čereče baš one pisce čije su knjige meni najlepše. Knjige koji oni izdižu na pijadestal ja, ili nisam razumeo, ili uz sav trud i muku nisam uspeo da pročitam do kraja, ili ako uspem da ih pročitam u njima nikako nisam nalazio ništa lepo. U početku sam mislio da je feler do mene i verovao sam kritičarima. Kasnije, mnogo kasnije, sve sam shvatio i stavio književne kritičare na moju listu profesija koje ne podnosim. Zauzimaju počasno mesto, odmah iza šintera i političara. Podrazumeva se da isto mislim i o likovnim, muzičkim, filmskim i drugim kritičarima. Političke analitičari ne smem ni da spominjem, zbog osipa.



Komentari (156)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Jelica Greganović Jelica Greganović 23:54 14.03.2010

Re: Visokoumna kritika

Kud ću šta ću, objasnim detetu da nije ništa strašno što ne razume, jer to verovatno ne razume ni onaj koji je napisao tekst.

Pravi, talentovani ili genijalni stvaraoci se prepoznaju upravo po jednostavnosti. Prvi refleks kada pročitamo, vidimo ili čujemo njihovo delo je - "Ovo sam mogao i ja da napišem, naslikam..." Sve komplikovano, zamotano i zamumuljeno, u stvari, krije nejasnost ili nedovršenost misli ili nesposobnost da se ista izrazi. Tu falinku onda spinuju nama. Kao, ako nisi dovoljno kapacitet, naravno da ne možeš da se probiješ kroz džunglu reči...u kojoj, zapravo oni kriju neku svoju nesposobnost.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 02:41 15.03.2010

Re: Visokoumna kritika

Jelica Greganović

Pravi, talentovani ili genijalni stvaraoci se prepoznaju upravo po jednostavnosti. Prvi refleks kada pročitamo, vidimo ili čujemo njihovo delo je - "Ovo sam mogao i ja da napišem, naslikam..."


Kad god čitam Kucija imam baš taj osećaj. Ali, kad pokušam nešto da napišem, ne ide.:))
Черевићан Черевићан 21:09 14.03.2010

критирокање

тек критика кадме шибне
дрчност се у мени буди
натера ми јед уживце
склањајте се спута људи

потом седнем те размислим
па ми утом спласне јед
знам да буде коме чита
но и оних других ред

овим иним што невредим
острвљеним тад на Мене
конфронтирам став свој јасан
- текста јебо што се не помене

дал по добру или оном другом
свеједноје . . . само нека крене
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 02:38 15.03.2010

Re: критирокање

Kao i uvek, u pravu ste, g. Čer, onima koji nešto objave dobro bi došla bili kakava kritika, makar i negativna.
Inner Party Inner Party 21:17 14.03.2010

Bio sam jednom u ...

... nekoj knjizari i razgledajuci knjige u jednom pomalo zabacenom odeljku zacuh glas iz suprotnog kraja lokala: "Alo, momak, sta ces u tom delu? To ti je sve knjizevna kritika tamo!"

I zaista, stotinjak knjiga knjizevne kritike zauzimalo je prilican prostor, a da se uopste nisu prodavale, niti su pobudjivale ikakav interes...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 02:35 15.03.2010

Re: Bio sam jednom u ...

Književne kritike retko ko čita, ali problem je u tome što su književni kritičari urednici u izdavačkim kućama, kniževnim časopisima, etc.
libkonz libkonz 21:17 14.03.2010

Jeremija

Nikako da pronađem tvoje knjige u lokalnim knjižarama, ali što se tiče tvojih tekstova ovde, za mene si autor broj 1.
A kritičari, šinteri, političari... Nisu krivi što ništa ne znaju da rade, pa su osuđeni na te lešinarske poslove.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 02:10 15.03.2010

Re: Jeremija

Znam sve knjižare u Bgd u kojima se (ne)prodaju ta dva objavljena romana. Ali kada bih ti rekao to bi bila reklama.:))
Honorar od izdavača mi je, umesto u valuti, isplaćen u primercima mojih knjiga, pa se nosim mišlju da upriličim jedan susret sa vama, dragim prijateljima sa bloga, sve sa pićem, pevanjem i pucanjem, na kome bi ispoklanjao preostale primerke.

aleksanadar aleksanadar 22:12 14.03.2010

Ovo nije kritika

nego pitanje:

Da li je tip sa šarenom leptir-mašnom bio iz EU?
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 01:58 15.03.2010

Re: Ovo nije kritika

Ma, jok, tamo se rad ceni.
Mislim, ipak, da je to naš koga su pustili za vikend. Iz ludnice, naravno. Ili je možda šinter?
blogovatelj blogovatelj 23:21 14.03.2010

Nemaj brige Vojislave

Evo i ovde na blogu ima kriticara, filmskih, likovnih, muzickih, politickih, svakakvih. Kritikuju sve i svasta a ne znaju vola prstom u ...
Da ne lajem...
I oni bi bili umetnici da smeju. Nego treba za umetnost sem mozga i vizije imati i ...
Da ne lajem opet...
Ali nisu svi takvi. I odmah normalan covek prepozna ludaka, i ne obraca paznju na njega vise.
Hocu reci, ne se sekiraj. I negativna reklama je neka reklama. I to je bolje nego da nema nikakve kritike.
Sto kaze drevna indonezanska poslovica - za dobrim konjem prasina se dize.
ana_radmilovic ana_radmilovic 23:31 14.03.2010

Re: Nemaj brige Vojislave

blogovatelj

I oni bi bili umetnici da smeju. Nego treba za umetnost sem mozga i vizije imati i ...
Da ne lajem opet....

hrabrosti? (ili je to eufemizam za... da ne lajem)
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 01:51 15.03.2010

Re: Nemaj brige Vojislave

blogovatelj

I oni bi bili umetnici da smeju. Nego treba za umetnost sem mozga i vizije imati i ...
Da ne lajem opet...

ana_radmilovic

hrabrosti? (ili je to eufemizam za... da ne lajem)

Da prostite, mislim da je, ipak, reč o mudima.
blogovatelj blogovatelj 02:33 15.03.2010

Re: Nemaj brige Vojislave

hrabrosti? (ili je to eufemizam za... da ne lajem)


Pa... Recimo kuražnosti
blogovatelj blogovatelj 04:34 15.03.2010

Re: Nemaj brige Vojislave

Da prostite, mislim da je, ipak, reč o mudima.


U narodu poznato i kao beli bubrezi.
Kriticari uglavnom pokusavaju da bele bubrege prodaju kao obicne.
Neretko se ponasaju i kao da su uhvatili boga za bele bubrege.
Ali se retko ponasaju kao ponosni nosioci istih.
G r o f G r o f 00:19 15.03.2010

ali...

ali...i kritikovanje kritičara je kritika.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 01:45 15.03.2010

Re: ali...

G r o f
ali...i kritikovanje kritičara je kritika.


Jelica Greganović Jelica Greganović 11:18 15.03.2010

Re: ali...

Kritikovanje kritičara je zakonom garantovano pravo na samoodbranu
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 11:22 15.03.2010

Re: ali...

Nužnu samoodbranu, rekao bih.
ana_radmilovic ana_radmilovic 19:09 15.03.2010

Re: ali...

Jelica Greganović
Kritikovanje kritičara je zakonom garantovano pravo na samoodbranu

a ja baš 'tela da kažem da kritikovanje kritičara nije kritika nego - samoodbrana.
Jelica Greganović Jelica Greganović 19:58 15.03.2010

Re: ali...

Sepulturero Sepulturero 11:34 15.03.2010

Лекар, пекар, апотекар...

Добро вам је написан блог али му недостаје нека основна објективност.

Прво, рекао бих да неко мора да буде шинтер, као и полицајац или затворски чувар или баба сера, или месар, или кланичар итд. итд. Схватате на шта мислим.

Друго, књижевни(или филмски или ликовни критичар) не може да се упореди са вашим осталим негативним примерима јер је он ипак, претпостављам, завршио одговарајуће школе и научио да разликује ђубре од стварних вредности. И његова је улога неопходна јер "да нема ветра пауци би небо заклонили". Овде наравно не мислим на критичаре који су плаћени или злонамерни.

Додуше, блогови и јесу субјективни по дефиницији па ове моје замерке можда и не стоје.
Jelica Greganović Jelica Greganović 11:51 15.03.2010

Re: Лекар, пекар, апотекар...

Dosta umetnika, naročito među piscima, nije završilo odgovarajuće škole, čak su završili one koje blage veze sa pisanjem nemaju. Recimo Čehov i Bulgakov su bili lekari. Zato meni ni odgovarajuće škole za neke kritičare nisu dovoljan alibi. Diferentia specifica je upravo magija stvaralaštva, koju ni jedna škola ne može ni da garantuje, ni da omete. Umetnici rade ono što prosto osećaju da moraju da urade, a onda moraju da skupe hrabrost i tu svoju unutrašnju potrebu stave pred sud javnosti, što je najčešće mnogo teže od samog stvaranja. Zato i jesu tako ranjivi. Nije lako svoje emocije prostreti pred svima, uz opasnost da se nađe neko ko tu hrabrost nikada nije skupio i da to naplati upravo na tebi.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 11:53 15.03.2010

Re: Лекар, пекар, апотекар...

@ Sepulturero:
U drugim profesijama ne postoje kritičari iznad i izvan odnosne profesije.

Pilota, može kritikovati pilot i to onaj koji je iskusniji ili bolji, hirurga hirurg, pintera pinter, a pisca kritičar, koji sam nije pisac. Slično je i sa slikarima i umetnicima uopšte.

Inače, verujem da u mom tekstu ima isto toliko objektivnosti, koliko i u kritikama koje pišu kritičari.
ivana23 ivana23 12:29 15.03.2010

Re: Лекар, пекар, апотекар...

Postoji u domenu kritike jos jedna dimenzija koja je u dosadasnjem toku razmene misljenja promakla.

Za neko knjizevno, ili kakvo drugo umetnicko delo, mogu se od strane kriticara procitati dve oprecne kritike u dve novine. Rekoh dve, a moze ih biti sijaset.

Najsveziji primer je ponovna postavka mjuzikla Kosa u Ateljeu 212. Dok su predstavu pojedini kriticari hvalili 'na sva usta', drugi su izneli niz konkretnih i pomalo porazavajucih primedbi.

Oni (publika), kojima kritika sluzi kao reper hoce li pohrliti u pozoriste ili hoce li se uopste odluciti da pogledaju novu Kosu, mogu biti najjednostavnije receno zbunjeni.

Znaci, kriticari iznose svoj subjektivni sud, koji moze, a ne mora biti ni pouzdan, ni svrsishodan, gledano iz ugla konzumenta bilo kog dela iz oblasti kulture.

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:47 15.03.2010

Re: Лекар, пекар, апотекар...

Ja sam gledao onu prvu Kosu, o drugoj sam čitao pohvalne kritike. Mislio sam ovih dana da pogledam novu postavku, pa da uporedim. Ali, sada kad ti kažeš, ivana23, da ima i negativnih kritika, razmisliću.

Sve dok se možemo opredeliti čitajući različite, a po viđenju istog dela suprostavljene, kritike to još i nekakao. Međutim, kada viđenje kritičara nekog umetničkog dela postane obavezujuća literatura, npr. u školama, onda je to velik problem.
Svi se sećamo onog poznatog profesorskog pitanja: Šta je pisac time hteo da kaže? Ja npr. nikad nisam potrefio ono što je kritičar iz udžbenika tvrdio da je pisac hteo da kaže.
Hansel Hansel 11:37 16.03.2010

Re: Лекар, пекар, апотекар...

Vojislav Stojković
@ Sepulturero:U drugim profesijama ne postoje kritičari iznad i izvan odnosne profesije.Pilota, može kritikovati pilot i to onaj koji je iskusniji ili bolji, hirurga hirurg, pintera pinter, a pisca kritičar, koji sam nije pisac. Slično je i sa slikarima i umetnicima uopšte.Inače, verujem da u mom tekstu ima isto toliko objektivnosti, koliko i u kritikama koje pišu kritičari.

G. Stojkoviću (ja sada moram ovako, pošto ste ipak gladali onu prvu Kosu, osim ako niste na nekom snimku, ali ne znam da integralni postoji, ja znam samo za one inserte i snimke divne Mire Trailović s proba - "Na šta to liči, kakvo je to ponašanje!?" ), uvek kada pročitam Vaš i tekstove nekih drugih blogera na pamet mi ne pada da kritikujem, a to je zato što - kritika (negativnih) i - nemam! [Dobro, inače bih se teško suzdržao, ali ja mislim, povodom sebe , da zapravo nikada ništa i ne kritikujem, ja pokušavam da - diskutujem. Da, problem s kritikom je možda u tome što ona nekako izgleda - konačna - što liči na - sud, što ne ostavlaj prostora za dijalog, za mišljenje, da ne kažem odbranu, druge strane.]

Međutim, ovoga puta nisam siguran. Pokušao sam da pročitam ceo blog, nisam baš svaki red pročitao - izvinjavam se, u pokušaju da razlučim šta zaista kažete ovim tekstom. I evo, u ovom postu izgleda nađoh da ste ipak mislili onako kako sam prvobitno shvatio.

Ja ipak mislim da konzumenti u rečenim slučajevima (izuzev književnosti, a i to je za diskusiju) imaju pravo na mišljenje, komentar, pa i na kritiku. Kao što neko ko nema pojma kako se prave automobili, pa i od čega se sastoje i na koji način funkcionišu, može da nauči da vozi i da razlikuje automobile po kvalitetu, tako i onaj koga voze može da primeti razliku između vožnji. E, sad, mnogi putnik (heh, evo sasvim spontano sam upotrebio onu, kako beše, metonimiju ) neće shvatiti da mu je neki put vožnja manje ugodna jer vozač vozi lošija kola ili vozi lošijim putem. Ali, mnogi putnik koji, recimo, ne zna sam da vozi, može da primeti razlike u stilovima vožnje različitih vozača, a naročito ako se radi o istom automobilu, i može da donese sud da li se u nekom slučaju osećao kao krompir, a u drugom kao čovek. Naravno, Vi ste govorili o primeru "kritike" koja dolazi od nekoga ko i nije bio putnik, i ko je uz to još frustriran neispunjenjem svog sna, ali ovo ipak ne može biti obrazac za sve kritičare, a rekao bih da postoje ljudi koji svoju frustraciju mogu baš dobro da sublimiraju, ali to zaista zavisi od osobina ličnosti...

Mislio sam da navedem i druge primere, potpuno realne, ali ostavljam ih samo za slučaj da se ispostavi da nisam bio jasan (e, da ne bih baš bio dosadan). Ne treba gubiti iz vida da mnogi za neke poslove dobiju "licencu" upravo zbog neke svoje (nat)kompenzacije i kasnije se iza te licence kriju upravo argumentima da ih ne može kritikovati neko ko tu licencu nema, bez obzira što je kritika, objektivno, na mestu, makar imala i subjektivne razloge/motive. Takvi ljudi, btw, pogubni su za profesiju, i mislim da su kod nas strašno mnogo doprineli degradaciji - svega!

Drugo, ja tvrdim da svako, prosečne inteligencije, ako je adekvatno obrazovan, može da ima zdravo promišljanje. Ključno je ono "može": zbog mentaliteta - opšteg i ličnog moguće su svakakve aberacije, ali njih ima i kod eksperata (i "eksperata" ), kod njih su možda još i grublje, pa i malignije, zbog većeg jaza, da ne kažem disparatnosti inteligencije-obrazovanja i drugih ličnih svojstava.

Šta reći, u ovom kontekstu, o "Majci Hrabrost", na primer? Vide li njih eksperti raznih vrsta kao histerične žene koje nemaju pojma ni prava da se mešaju lekarima u posao ili kao nekih koje imaju pravo glasa jer se radi o njihovim i životima njihove dece? Itd.

Na kraju, nisam primetio da je povučena razlika između kritizerstva i kritičnosti/kritike. Mnogi to poistovećuju, a, bar u našem jeziku, razlika postoji, na čemu možda možemo da zahvalimo ulazu reči iz različitih jezika i našoj sposobnosti da ih dodelimo srodnim, a ipak različitim pojmovima! :)
Elem, evo kako je to objašnjeno u jednom "Tik-taku" pre skoro 30 godina: ako je neki učenik do jednog trenutka imao sve petice, a onda dobio neku slab(ij)u ocenu - kritizer bi to prokementarisao u stilu "Naravno, uvek sam se pitao kako se taj i dosad provlačio, sigurno se ulagivao nastavnicima, ovo je njegova prava mera"... a kritičar: "Ovo je verovatno trenutna slabost, možda je zbog nečega bio sprečen da nauči lekciju, treba da pazi da ga ovaj neuspeh ne obeshrabri i da nastavi da predano radi kao i ranije!" Koliko god ovaj primer bio naivan, suština je ipak - ta...

P.S. Moram da dodam onu Skerlićevu - "Iako nisam kokoška, umem da procenim da li je jaje mućak ili nije". Ma šta i ma kakav bio Skerlić, ne može se odreći da ova rečenica može da ima smisla...
Dawngreeter Dawngreeter 12:48 15.03.2010

Wow

Slozicu se da postoji medju kriticarima ljudi koji zasluzuju da budu samarani kaktusima. Medjutim moram priznati da mi je drago sto i takvi postoje jer da ne postoje verovatno ti nikad ne bi palo na pamet da napises ovakav tekst. A onda ja nikada ne bih mogao da procitam kritiku kriticara koja pokusava da vrsi njihovu derogaciju na osnovu toga sto se ne bave onim sto kritikuju nego, jel', kritikuju. Pomenutu kritika kriticara vrsi osoba koja nije kriticar.

Znas one nemoguce Escher-ove crteze? Zajebao si ih.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 16:04 15.03.2010

Re: Wow

Dawngreeter
Pomenutu kritika kriticara vrsi osoba koja nije kriticar.


Tvoja kritika moje kritike kritičara, koje ja kritikujem a nisam kritičar, jer oni kritikuju ono čime se ne bave, znatno je pojednostavila stvar.


Dawngreeter Dawngreeter 16:08 15.03.2010

Re: Wow

Sto bi bio ozbiljan problem da je moj cilj bio da pojednostavim stvar.
Nebojsa Krstic Nebojsa Krstic 13:02 15.03.2010

posmatrači

Meni se čini da svi ljudi mogu da se podele u dve kategorije, na učesnike i posmatrače.
Pisci su u prvoj grupi, kritičari naravno u drugoj. Mogli bi da se sporimo oko toga koja je grupa važnija i koja je vrednija, ali karakter pojedinca određuje ko gde pripada. Karakter, hrabrost, samokritičnost, ego-trip...sve to utiče na činjenicu da li se čovek opredelio da nešto DELA, ili da OBJAŠNJAVA nečije delanje. Veća muda svakako treba imati za delanje.
Jelica Greganović Jelica Greganović 13:29 15.03.2010

Dva svica

1. Bila je divna reklama na slo tv, neka mala firma za proizvodnju jaja. Reklama je crtani film: na sred ekrana štanga, po kojoj sedećki dođe prva koka, kokodakne dvared i snese jaje. Za njom dođe druga koka, namesti se uz prvu, kokodakne par puta i snese jaje. Za kokama stiže petao. Namesti se uz njih i kukurikne dvared - ništa...kukurikne još dva puta - ništa. Koke ga gledaju...ništa. Ispod se pojavljuje natpis: "Kada vam je potrebno više od dva jajeta".

2. Sinčić moje drugarice sedi na noši. Proces traje, detetu dosadno i zvera naokolo. U jednom trenutku malo raširi nožice i zagleda se među njih:

- Mama šta mi je ovo?
- Piša.
- Ne to. Ovo drugo.
- Jaja.
- Mama, jesam ja kokoška?
Kazezoze Kazezoze 14:05 15.03.2010

Re: Dva sveca: Re

Krle, chuo sam da cesh dobiti ulogu lichnog predsednikovog fotografa u seriji koja je u pripremi: "dok selo gori predsednik se slika", koja je, ustvari, nastavak serije "selo gori a baba se cheshlja". naime, po izvorima nekih glumaca, vidjen si u akciji za vreme snimanja...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 16:10 15.03.2010

Re: posmatrači

Nebojsa Krstic
Veća muda svakako treba imati za delanje.

Pretpostavljam da kad kažeš muda, misliš na talenat ili kreativnu sposbnost.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 16:15 15.03.2010

Re: Dva svica

Jelica Greganović

- Mama, jesam ja kokoška?



Psiholozi tvrde da deca na TV najradije gledaju reklame - kratke su, dinamične, sa privlačnom muzičkom podlogom, ne zahtevaju poseban intelektualni napor i, što je najvažnije, često se ponavljaju.
jeretik79 jeretik79 16:13 15.03.2010

Ekonomija

Na žalost, problem našeg društva nisu samo političari. Oni jesu najočigledniji primer, naojičigledniji simptom naše bolesti kao društva, ali oduvek verujem da su oni samo proizvod biračkog telag iz kojeg proističu. I to najmanje u smislu rezultata nekakvih izbora, nego pre svega oslikavanja ukupnog razmišljanja i ukusa javnog mnjenja kao takvog. Političari u 21. veku funkcionišu po principu analiziranja javnog mnjenja, i podilaženja javnom mnjenju. I nikako nemojte pomišljati da ste vi to javno mnjenje. Javno njenje je ono većinsko, od kojeg na kraju krajeva zavise i svaki sledeći izbori u svakoj demokratskoj zemlji. Vi i ja smo manjina. Mi se uopšte u to ne računamo. Budimo iskreni pa razmislimo, koji procenat konkretno srpske populacije uopšte trezveno razmišlja o sistemskom planiranju budućnosti, i koji je procenat iskreno spreman na žrtve zarad toga ? Naše društvo se i dan danas deli na one koji oplakuju Tita (i njegovu "ekonomiju", i na one druge koji se lože na druge krajnosti. Ok, treća grupica su tajkuni, ali sada nećemo o nima. I tako, prosečan Srbin, podvlačim prosečan, onaj koji čini većinu i gotovo sigurno nije ovde na blogu, veruje da su svi privrednici (privatnici) tajkuni i lopovi, i da treba ponovo izvršiti nacionalizaciju. Moralno, to zvuči ok, realno, to je utopija koju smo i mi a i mnogi drugi već više puta iskusili. Sa druge strane imate nacionaliste i ideologe, a na trećoj grupicu stvarnih lopina i tajkuna. Medjutim, problem je u tome što u Srbiji ima najmanje realnih i umerenih. Onih koji znaju da su je tajkunsko-politička sprega bljutava, ali znaju i da ista svuda postoji i postojaće dok je sveta i veka. Onih, koji umesto da se bave ispravljanjem svih "krivih Drina" žele da se pozabave onim na šta mogu da utiču. Takvih je nažalost najmanje. A jedinog čoveka koji nas je upućivao na same sebe, mada je i on realno imao manje od 10% biračkog tela, ubili smo. To smo mi.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 16:23 15.03.2010

Re: Ekonomija

jeretik79
I nikako nemojte pomišljati da ste vi to javno mnjenje.

Ja sam jednom bio javno mnenje, zvali me preko telefona.

Bilo je jedanaest pitanja. Kada smo završili, gospođica se zahvalila i dodala da sam joj ja prvi ispitanik koji je na svih jedanaest pitanja odgovorio "NE".

Nemam povratnu informaciju koliko su moji odgovori uticali na državnu politiku.
miloradkakmar miloradkakmar 18:49 15.03.2010

Mene

interesuje kad kritičari uspeju da pročitaju tolike silne knjige ; političari da razgovaraju sa svakim od birača... za šintere mi je sve jasno , oni samo love jadne male beskućnike i oduzimaju im slobodu.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 19:10 15.03.2010

Re: Mene

miloradkakmar
interesuje kad kritičari uspeju da pročitaju tolike silne knjige ;

Kad im se nakupi, uzimaju honorarne saradnike preko studentske zadruge.
vishnja92 vishnja92 19:31 15.03.2010

ja i dalje mislim

da je "Proces" trebalo spaliti.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 23:04 15.03.2010

Re: ja i dalje mislim

Maks Brod je, možda, bio samo izuzetak.
boris.petrovic boris.petrovic 20:14 15.03.2010

pisci vs kriticari

Stav koji ste izneli u ovom clanku ne samo sto je pun zastarelih stereotipa, nego je i veoma banalan i povrsan.

Pisci i kriticari se uopste ne bave istom strukom. kriticari - filolozi - su ljudi sa posebnom formacijom, skolovani da citaju, ne da pisu. Sustina njihovog (naseg) obrazovanja je formiranje ukusa na (koliko god je to moguce) cvrstim temeljima, pre svega estetike kao filozofske discipline pa onda i upoznavanjem sa istorijom knjizevnosti i radom raznih teoretskih skola. Kroz tu formaciju ni u jednom trenutku se ne dodirujemo kreativnog pisanja, te smo na taj nacin iskljuceni od neuspeha u toj disciplini.

Svakako da medju kriticarima postoje i takvi ljudi o kojima vi pisete, neostvareni pisci ili slikari, kao sto u svakoj profesiji postoji neostvareni pripadnik neke druge profesije. Mnogo je pisaca i pesnika da su bili neostvareni filozofi ili slikari, i obrnuto.

Moj utisak je da se iza ovog clanka se krije pre neostvarenost jednog pisca kome smeta necije neodobravanje nego jednog kriticara, ili vise njih. Mozda razmotrite tu ideju a mozda nastavite da se krijete iza stereotipa. Mnogi filolozi nisu posli u svoju profesiju sa namerom da budu pisci, vec da budu upravo - filolozi.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 23:36 15.03.2010

Re: pisci vs kriticari

Potsetio bih vas na Rolana Barta i njegovu tvrdnju da jedino čitalac može biti izvor značenja, te da književni tekst postaje smislen tek kroz čin konzumiranja.
Nije na čitaocu da odgonetne šta je Šekspir imao na umu dok je pisao Hamleta, taj zadatak je ionako nemoguć, već da kreira svoja vlastita značenja.
Umetnička istina je sinonim za lepotu dela, ali ne jednu lepotu, odnosno umetničku istinu, nego mnoštvo njih. Zato se umetnička istina ne saznaje analizom i objašnjenjem, nego doživljajem.

Vaša i moja umetnička istina o istom tekstu uvek će biti različite, a pri tom i jedna i druga su istine.

Upravo zbog toga ja neću ni pokušati da osporavam ovaj Vaš stav:
boris.petrovic
Stav koji ste izneli u ovom clanku ne samo sto je pun zastarelih stereotipa, nego je i veoma banalan i povrsan.


Kao ni ovaj utisak:
boris.petrovic

Moj utisak je da se iza ovog clanka se krije pre neostvarenost jednog pisca kome smeta necije neodobravanje nego jednog kriticara, ili vise njih. Mozda razmotrite tu ideju a mozda nastavite da se krijete iza stereotipa. Mnogi filolozi nisu posli u svoju profesiju sa namerom da budu pisci, vec da budu upravo - filolozi.


Ja vama, književnim kritičarima, osporavam pravo, a koje ste sami sebi dodelili, da je vaša istina o bilo kom književnom delu, jedina istina.
Dawngreeter Dawngreeter 23:55 15.03.2010

Re: pisci vs kriticari

Vojislav Stojković
Ja vama, književnim kritičarima, osporavam pravo, a koje ste sami sebi dodelili, da je vaša istina o bilo kom književnom delu, jedina istina.


A kad je to vazilo pa da treba da se osporava?
boris.petrovic boris.petrovic 00:01 16.03.2010

Re: pisci vs kriticari

'Ja vama, književnim kritičarima, osporavam pravo, a koje ste sami sebi dodelili, da je vaša istina o bilo kom književnom delu, jedina istina.'

Ko je ikada ovo i pomislio ? Knjizevnost, kao i bilo koja druga humanisticka disciplina, ne moze imati jednu istinu, kao sto ne moze imati jednu estetiku ili jednu skolu misljenja. Neko je ranije vec rekao da se mnostvo kriticara ne slaze oko citanja jednog dela. To je legitimna stvar.

Vi ste iz nekog razloga naveli Barta - kao da je to sto je on pisao nekakva svetinja - nije, i njegovu misao na temu gde lezi znacenje jednog dela. Neka vam bude, no to je tek jedan od mnostva jednako vrednih stavova, proisteklih iz jedne od mnogih skola misljenja.

Takodje :

'Nije na čitaocu da odgonetne šta je Šekspir imao na umu dok je pisao Hamleta, taj zadatak je ionako nemoguć, već da kreira svoja vlastita značenja.'

Neka i bude tako. Ali za Sekspira znamo, a ne za nekog drugog manje vrednog dramaturga njegovog doba, upravo zahvaljujuci filolozima koji su uspeli tu vrednost da prepoznaju, obrazloze i stoga sacuvaju. Neka bude na svakome da formira svoja znacenja i utiske, ali ce onaj ko je za to skolovan, pa i talentovan, u tome svakako biti, na opstu korist, bolji i sadrzajniji.

Dakle 'nasa' istina nije jedina. Ali su dobre sanse, ako nam je vec posao da citamo, ne da pisemo - i pre svega valjanim argumentima obrazlazemo svoje zakljucke - da je ona istinitija, a svakako bolje formirana i argumentovana od 'vase'. Na kraju, sve se svodi na to koliko neko dobro moze da odbrani svoju tezu. Nema mesta pizmi, zajedljivosti, nagadjima o cistoti namera i motiva. Argumenti ili stoje ili ne. A ako neki kriticar bez valjanog obrazlozenja insistira da nesto ne valja, ne zasluzuje da se bavi tim poslom.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 00:28 16.03.2010

Re: pisci vs kriticari

boris.petrovic

Sa većinom iznetih stavova u Vašem drugom komentaru mogao bih se složiti.

Uostalom, moj tekst se odnosio samo na jednu grupu kritičara, neostvarene pisce, a i takvih ima. To sam više puta obrazložio u komentarima. I, naravno, nije imao ambiciju da osporava književnu ili bilo koju drugu kritiku u celini.


Vojislav Stojković Vojislav Stojković 00:30 16.03.2010

Re: pisci vs kriticari

Dawngreeter


A kad je to vazilo pa da treba da se osporava?


U nastavnim predmetima književnosti različitih škola, recimo.
Dawngreeter Dawngreeter 00:52 16.03.2010

Re: pisci vs kriticari

To je problem obrazovnog sistema, pogotovo ove zemlje. Dobar predavac ce to koristiti kao povod za diskusiju. Los predavac ce terati decu da uce izlozeno na pamet. No ipak, postoje neke stvari koje i treba izloziti kao jednostavnu istinu. Filolog ima sirinu znanja o predmetnoj materiji koju prosecan citalac nema. Mozemo samo od najbanalnije stvari da krenemo - zgodno je reci ljudima da Godo iz Cekajuci Godoa apsolutno i definitivno nije bog. Neko bi pomislio da mozda jeste, i to nije toliko cudna pretpostavka. Neko drugi zna da je spisatelj licno rekao da nije pisao Godoa kao boga.

Takodje, filolog (odnosno nastavnik knjizevnosti u ovom slucaju) moze malo blize objasniti okolnosti Ane Karenjine koje nisu jasne samo na osnovu citanja. Mnogo vaznije, kada ucenici citaju nesto kao Proces mogu se mnogo izgubiti jer im nista zivo nije jasno, ne samo oko konteksta knjige nego oko konteksta pisca kada je tako nesto odlucio da pise. Postoji mnogo toga oko cega bu mogli da pricamo u procesu, ali postoji i mnogo toga sto bi ucenici mogli jednostavno da nauce, da bi posle bili osposobljeni da diskutuju.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 09:24 16.03.2010

Re: pisci vs kriticari

Vidim da niko nije pomenuo vreme kada kritičari nisu bili samo tumači i analitičari, već pre svega sudije, od čijeg je kritičkog mišljenja zavisila ne samo sudbina knjige, nego de facto i život pisca.
Reč je, svakako, o režimskim kritičarima u SSSR i drugim zemljama soc. lagera, pa i kod nas, naravno.

Oni, kao što je poznato, nisu odlučivali samo o estetskoj vrednosti napisanog dela, već i o sudbini autora.
A. Solženjicin je samo jedan od pisaca na, inače, predugoj listi, koji su njihove "estetske" kriterijume osetili na svojoj koži.
Bile su dovoljne i dve rečenice iz neke knjige, baš kao i kod kardinala Rišeljea, pa da se knjiga zabrani, a pisac uhapsi. Punili su gulage po Sibiru, Gole otoke i druge zatvore piscima.

Kad su kritičari tema, red je da se setimo i njih, ako ne njihovog lika, ono bar njihovog dela.
Dawngreeter Dawngreeter 10:24 16.03.2010

Re: pisci vs kriticari

A kakve veze to ima sa poslom kriticara? Ako pricamo o SSSR, mislim da ima mnogo drugih stvari koje mi deluju strasnije od drzavne kontrole beletristike. Cinjenica da je Lisenko u zemlju saterao agrarnu politiku SSSR-a i vecinu srodne nauke nema bas neki direktan odraz na ljude koji se bave programima hibridizacije i agrarnom politikom.
krkar krkar 10:50 16.03.2010

Re: pisci vs kriticari

A kakve veze to ima sa poslom kriticara?


Meni se čini da je sve ovo lament nad lošom prodajom knjiga. Pa je najlakše da budu krivi kritičari, knjižari, ekonomska kriza, Staljin, Rišelje, Dart Vejder, Asurbanipal, gljivice, slepi miševi i globalno otopljavanje.

Bez obzira što su B.Petrović i Dawngreeter pokušali lepo i bez sujete da objasne stvar autor se još gica.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:09 16.03.2010

Re: pisci vs kriticari

Vidim, ipak, da ću morati da podsetim i na već pomalo zaboravljeni rat kritičara protiv Danila Kiša koji je trajao pune tri godine.
Povod tim napadima bio je, kao što znamo, roman Grobnica za Borisa Davidoviča.

U njemu se Kiš poslužio citatnom tehnikom i kolažnom romanesknom strukturom dotad nepoznatom jugoslavenskim kritičarima na čelu sa Draganom Jeremićem, koji je tvrdio da je reč o frapantnom preuzimanju tuđih tekstova bez citiranja porekla teksta, od sudskih dokumenata iz XIV veka do "Staljinizma" Roja Medvedeva.

No, nesretni Jeremić i njegov posse zlih kritičarskih Mastersa, koji su, treba biti pošten, ipak nabrzinu pročitali i Borgesa i Eliota i Ingardena da ne bi citirali samo Aristotela i Rene Welleka, izazvali su naoštreni polemički skalpel Danila Kiša te su u neravnopravnoj i spektakularnoj bitci kakva nije viđena još tamo od uprizorenja morske bitke kod Akcija između snaga Marka Antonija i Oktavijana u Koloseumu prije kojih 1900 godina, redom popadali u polemičkom masakru bez presedana u Jugoslaviji (najgore je prošao stanoviti Beast-Man, D. Golubović, zvan Pižon, koji je i tužio Kiša i Matvejevića i prije točno 30 godina izgubio sudski spor). A He-Kiš ih je u svom Času anatomije i popratnim tekstovima posjekao sam samcat, iako su se i Man-at-Arms (Predrag Matvejević) Ram-Man (Oskar Davičo) i Stratos (Mirko Kovač) prije toga u više bitaka hrabro borili. A sve su to iz svojih socioloških i komparatističkih foteljica štreberski marljivo analizirali pitoreskni likovi poput stanovitog Dimitrija Rupela ili Velimira Viskovića.(Neven Svilar, Booksa)


Pinter iz uvodnog teksta uradio je isto, ali umesto polemičkim rečima, poslužio se sirovom hrastovom letvom.
Dawngreeter Dawngreeter 12:46 16.03.2010

Re: pisci vs kriticari

Meni uporno nije jasno zasto u te stvari ucitavas neke globalne zavere i bogznakakve zlobe. U pitanju je vrlo jednostavno okosnica idoloskog sukoba. Takvih je uvek bilo i uvek ce ih biti. I to ne bilo kakav nego, po svemu sudeci, vrlo javni, vrlo dobro publikovani sukob. Meni lici da Kis nije mogao bolju reklamu da dobije. Ako se produktivnost kriticara ogleda u popularizaciji tekstova, onda su oni u ovom slucaju sasvim ispunili svoju ulogu. Takodje su bili jebene seronje koje treba tuci motkama, ali toga uvek ima. Ne mozes da budes i revolucionaran i prihvacen odjednom. Ako mislis drugacije, bojim se da tvoj raskol nije sa kriticarima nego sa Univerzumom.

A nesto ne vidim da je danas Danilo Kis bas jadan, zapostavljen i necenjen pisac jer su ideoloske barabe odlucile da ga gledaju ispod oka.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:20 16.03.2010

Re: pisci vs kriticari

Dawngreeter
Takodje su bili jebene seronje koje treba tuci motkama, ali toga uvek ima. ... Ako mislis drugacije, bojim se da tvoj raskol nije sa kriticarima nego sa Univerzumom.


Ne, ne mislim drugačije. Mislim baš tako kako si ti gore napisao.
I upravo sam na to hteo da ukažem i podsetim kako među različitim kriričarima, ne samo književnim, ne samo umetničkim, već i u običnom svakodnevnom životu, ima jebenih seronja koji samo kritikuju druge, a ništa ne umeju sami da urade i koje zato treba tući govnavim motkama da ućute.
blogovatelj blogovatelj 02:59 17.03.2010

Re: pisci vs kriticari

I upravo sam na to hteo da ukažem i podsetim kako među različitim kriričarima, ne samo književnim, ne samo umetničkim, već i u običnom svakodnevnom životu, ima jebenih seronja koji samo kritikuju druge, a ništa ne umeju sami da urade i koje zato treba tući govnavim motkama da ućute.


Puno ih i na blogu ima...
Rekoh vec, ne znaju vola prstom u ... Da ne lajem...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 09:53 17.03.2010

Re: pisci vs kriticari

blogovatelj
Da ne lajem...

Slažem se.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana