Mobbing ─ zlostavljanje na radnom mestu

Nebojša Milenković RSS / 24.11.2007. u 02:18

illustrasjonsfoto.jpgTo se (uvek) dešava negde drugde. Ili nekom drugom. Svejedno. Zbog čega ja da se mešam – čim ga toliko mrze mora da je (nešto) kriv. Ako nije kriv nema razloga da se brine. Mislim, vidim ja da ženu/čoveka konstantno maltretiraju bez ikakvog razloga... ali šta sad ja tu mogu: a) imam decu, b) blizu sam penzije, c) ne bih da sebi komplikujem život, d) šta sad ima ja tu da se mešam – mislim toliko nas ovde ima: zašto ne reaguju drugi!?

Navedeni sindom poslušnih crva, i još ponešto, učinili su da naša zemlja postane jedan od svetskih rekordera po učestalosti pojave koja se identifikuje (u našem javnom životu sve prisutnijim) terminom mobbinga! Ili, jednostavnije rečeno, krivičnim delom zlostavljanja, šikaniranja, napastvovanja, pretnji ili (bilo fizičkih ili psihičkih) maltretiranja na radnom mestu.

Stvar je utoliko ozbiljnija ima li se u vidu to da je, prema nedavnom obznanjenih statističkim podacima ova pojava najraširenija u: organima državne uprave (ministarstva, sekretarijati), školstvu, zdravstvu te kulturi i obrazovanju. Dakle – upravo u onim ustanovama i institucijama koje bi trebale da predstavljaju društvenu preventivu ovakvim pojavama.

Ko su moberi!? Kako oni izgledaju – to jest kako ih prepoznati?

Kako sam svojevremeno i najavio ovom pojavom imam nameru da se bavim studizonije i u više nastavaka, za početak u nastojanju da pokušamo zajednom da dođemo do psihičkog (ili psihopatološkog, svejedno) profila ovih zlotvora XXI veka, podsećam na svoj inicijalni tekst na ovu temu:

O Homobalkanikusu

Dakle, inicijatori mobinga najčešće su direktori ovdašnjih (većinom društvenih) preduzeća, firmi ili (javnih) ustanova – one bahate siledžije koje misle da im je apsolutno sve dopušteno. Nepružanjem nikakvog otpora ovoj pojavi, sa-učesnici mobinga jesu i svi oni koji se solidarišu sa njom. To jest, voljno ili nevoljno (uglavnom iz interesa ili pak želje da se dodvore mobberu) učestvuju u sprovođenju mobinga.

Šta su uzroci pojave mobinga!?

To jest, šta je to što posebno iritira ove urbane hommo-sapiense našeg vremena?

Odgovor je: bilo šta!

Ponekad, verovali ili ne, čak i: apsolutno ništa!

Kako u ovoj zemlji za direktore javnih preduzeća ne postoji apsolutno nikakva obaveza prolaženja čak ni ninimalne edukacije u veštinama upravljanja i(li) pozitivnog liderstva - da ne spominjemo obaveznu proveru njihovih psiho-fizičkih predispozicija za obavljanje ovako odgovornih poslova, tako kod tipova sklonih ovakvom ponašanju u njihovom rukovođenju bilo čime: velikom fabrikom, zavodom za kulturu ili, recimo, domom zdravlja, primaran, dominantan a često i jedini “princip” vladanja i ponašanja postaje njihov gotovo životinjski instinkt samoodržanja.

image24.gifTaj životinjski strah kojim vremenom bivaju sve više i sve opasnije opsednuti kod njih rađa agresivno ponašanje koje APSOLUTNO SVAKU, često najkonstruktivniju i najdobronamerniju pritužbu ili savet shvataju kao udar na njih i njihove pozicije i privilegije lično! Kažem upravo na ovaj način pošto pozicije i privilegije kod ovih ljudi nisu prateće manifestacije već upravo suštinske karakteristike i njihove određujuće osobine.

E sad, pošto u Evropskoj uniji postoji pozitivno zakonodavstvo koje ovakve oblike teških kršenja najosnovnijih ljudskih prava sankcionišu time što se žrtvama mobbinga (naravnom onim koje uspeju da dokažu postojanje istog) isplaćuju materijalne odštete u iznosu od 30.000 do 100.000 Eura. Kod nas, zakonska regulativa za sankcionisanje ovog light fašizma još uvek nije do kraja definisana.

Naravno, razlozi su prilično jasni : svesni masovnosti ovakve pojave ovdašnji vlastodršci još uvek svesno odugovlače sa donošenjem jasne zakonske regulative koja bi regulisala i ovu oblast. Uteha žrtvama jeste ta da bez donošenja antimobbing zakona Srbija u EU srećom neće moći ni da priviri!

mobbing.jpgU tom kontekstu biće sasvim simpat(omat)ično kada se to jednog dana i dogodi – posmatrati hipotetičku situaciju kada, recimo, 3.000.000 radnika zatraži finansijsku satisfakciju za dugogodišnje trpljenje najrazličitijih šikaniranja od strane svojih pretpostavljenih.

Do tog dana, koji nije daleko, ostaje obaveza demokratski zrele javnosti da permanentno upozorava na ovu pojavu, jer, kao što reče književnica, lezbejka, crnkinja i feministkinja Odri Lord: Tvoje ćutanje te neće zaštiti?

Žrtva mobbinga u Srbiji današnjice može postati bukvalno svako - počev od onih najpoznatijih (poput, recimo, Zorana Đinđića), pa sve do običnih, uglavnom anonimnih ljudi na koje iz najrazličitijih ličnih interesa, precizno navođena, kidiše razularena gomila...

 

 

U sledećem nastavku: Ko su žrtve mobbinga u Srbiji i na koje sve načine se mobbing sprovodi

 



Komentari (80)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Taska Dana Taska Dana 02:38 24.11.2007

Odlicno!


O ovome treba mnogo govoriti jer je to jedna od tezih bolestina ovog drustva.
Pozdrav!
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 02:43 24.11.2007

Re: Odlicno!

O ovome treba mnogo govoriti jer je to jedna od tezih bolestina ovog drustva.

Možda najteža!

Naravno, očekujem da na ovom mestu pišemo i o primerima koji su nam poznati...
Gothsa Gothsa 02:57 24.11.2007

Re: Odlicno!

Dakle, najčešće to su direktori ovdašnjih firmi (ovo posebno važi za tzv. društvena preduzeća) – one bahate siledžije koje misle da im je apsolutno sve dopušteno.

Ono u zagradi ti ne stoji. U malim do srednjim (do 50 zaposlenih) privatnim firmama vlasnik je glavni i jedini mober. Ko su moberi? Pa vrlo su fini dok ne pocnu sa demonstarcijom moci. Apsolutna moc-to je ono cime se hrane.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 02:59 24.11.2007

Re: Odlicno!

Ono u zagradi ti ne stoji.

Hvala na sugestiji - primedba usvojena, tj. uneta ispravka!
n.m.
angie angie 03:00 24.11.2007

Re: Odlicno!

Gothsa- ne bih se slozila!
Taska Dana Taska Dana 03:06 24.11.2007

Re: Odlicno!

Primeri koji su nam poznati....mogli bi da pocnemo od toga kako se uopste dolazi do radnog mesta, pa preko toga kako se napreduje ili ne napreduje na radnom mestu ili kako se do povisica stize i kako se do nje nikada ne stize.
O tome da se rad ne vrednuje nego se vrednuje to ko je kome rodjak, prijatelj ili bog te pita sta.
Primer, vrlo konkretan.....mogu da budu najpre sva bolja radna mesta, kao sto su poslovi u bankama ili vecim privatnim ili drustvenim firmama.
Poseban znacaj bi trebalo dati onim pricama o "zaposlenima" koji tavore na nekakvim ugovorima koji ih ne stite ni na koji nacin a drze ih u neizvesnosti uz minimalne nadoknade za veliki rad.
O neprijavljenim radnicima, o zenama koje trpe, svesno ili nesvesno razna ponizavanja od strane poslodavaca, o nedostatku zastite na radu......i mnogo toga jos i jos i jos....
Gothsa Gothsa 03:17 24.11.2007

Re: Odlicno!

Taska Dana pricate o niskim platama, zaposlajvanju putem veza, rad na crno...to nije "cist" mobing ali u nasim okolnostima moze da bude - npr. zena nece dobiti posao ako je trudna. Mobing je kad zaposleni trpi torturu od strane direktroa ili kolega, javnim ponizavanjem, izopstavanjem, vredjanjem, pretnjama....
Taska Dana Taska Dana 04:14 24.11.2007

Re: Odlicno!

Gothsa
Taska Dana pricate o niskim platama, zaposlajvanju putem veza, rad na crno...to nije "cist" mobing ali u nasim okolnostima moze da bude - npr. zena nece dobiti posao ako je trudna. Mobing je kad zaposleni trpi torturu od strane direktroa ili kolega, javnim ponizavanjem, izopstavanjem, vredjanjem, pretnjama....


U nasim okolnostima, na zalost mobbing pocinje javnim ponizavanjem pre samog pocetka, jer svi znamo kako se kod nas dolazi do poslova a svi o tome cutimo.
Mobbing izrazen u torturi bilo koje vrste od strane poslodavca ili kolega je samo varijanta na temu. Kod nas jos uvek jako smrdi od same glave drustva.
takamatsu takamatsu 05:40 24.11.2007

To: Gotsha

Ono u zagradi ti ne stoji. U malim do srednjim (do 50 zaposlenih) privatnim firmama vlasnik je glavni i jedini mober.


Nije tačno :).
Ja poznajem baš prilično vlasnika privatnih firmi različitih veličina, ali bih bila spremna da tvrdim da je ŽENA (ili ljubavnica) vlasnika "glavniji" mober nego sam vlasnik.
Te dame su najčešće polupismene, mada ima i vrhunski obrazovanih, ali u struci koja nema veze sa firmom, i verujte da ONE imaju realnu moć.
Bila živ svedok kad je jedan vlasnik firme (po obrazovanju srednja ekonomska) zaposlenim (elektroinženjerima) rekao: Ako vam V. (ljubavnica, inače direktor firme i devojka sa nesvršenom srednjom ekonomskom školom, dakle svršenom osnovnom) kaže da skačete kroz prozor, e ima da skačete kroz prozor!". Šta je dalje reći......
Ovde postoji jedna vrlo poznata firma čiji vlasnik je obrazovan i kompetentan čovek, ali je javna tajna da treba prvo njegovoj supruzi neko da se svidi da bi bio zaposlen. Ona je birala, zapošljavala i otpuštala zaposlene u njihovim prodavnicama; u toj priči, "olakšavajuća okolnost" je što je gđa VD Gazdarica žena od klase, vrlo inteligentna i obrazovana (mada, kako rekoh, u struci koja nema veze sa firmom), te je birala zaposlene zaista "od klase", dakle - "primerene" classy izgledu (imidžu) robe i prodavnica. Da napomenem da narečena dama ima svoju profesiju, nije zaposlena u muževljevoj firmi niti na ma koji formalan način vezana za istu...
Duga priča :), ali malo ima (muških) vlasnika firmi koji su se uspeli "oteti" ovom kretenluku, kako ja vidim....
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 10:02 24.11.2007

To zaista može biti bilo ko...

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 14:51 24.11.2007

Re: To zaista može biti bilo ko...

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 16:08 24.11.2007

Re: Odlicno!

Ne vladam tačnim procentima - ali znam da je procentualno najveći broj
zlostavljanja i mobbinga zabeležen upravo u tzv. društvenim, tj. državnim firmama!
I to najčešće u onima koje bi upravo trebale da se bore, ili pak bave edukacijom na temu
sprečavanja istog...o čemu sam u tekstu već pisao.

Ako neko ima procente na ovu temu neka javlja...
angie angie 16:12 24.11.2007

Re: Odlicno!

shta ce ti procenti- samo vidi ko je tata!
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 16:15 24.11.2007

Re: Odlicno!

npr. zena nece dobiti posao ako je trudna

Ili će pak izgubiti posao ukoliko ostane trudna kao nedavno
onaj slučaj predsednice Skupštine opštine Knić Snežane Banković-Đokić
koja je smenjena sa funkcije zbog odlaska na porodiljsko bolovanje!

Kad je o ovom slučaju reč, presedan svakako jeste u činjenici
da su za smenu predsednice glasali čak i odbornici Demokratske strankE!
Ako je za utehu odbor je kasnije raspušten ali svakako jeste simptomatično
da su ljudi kojima je ovakvo razmišljanje blisko uopšte mogli da postanu
funkcioneri jedne stranke koja pretenduje na to da se legitimiše kao
demokratska...
Gothsa Gothsa 16:31 24.11.2007

Re: Odlicno!

Pitam se da li bi pod mobing moglo da se podrazumeva i odnos gradske administracije prema gradjanima? Evo zasto-muz je isao da izvadi novu knjizicu za dete i sebe, uzeo jedan broj za cekanje a ova na salteru je rekla da jedan broj vazi samo za jednu knjizicu posle 3 sata cekanja? Da ne pricam kako je bilo starijim ljudima i onim koji imaju zdravstvene problema a cekaju po nekoliko sati.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 16:48 24.11.2007

Re: Odlicno!

Pitam se da li bi pod mobing moglo da se podrazumeva i odnos gradske administracije prema gradjanima?
Ne bih rekao da je baš reč o mobbingu - ali o kršenju ljudskih prava
i ugrožavanju ličnog integriteta i dostojanstva
svakako može biti reč.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 16:50 24.11.2007

Mobbing - tu pored nas!

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 16:51 24.11.2007

Re: Mobbing - tu pored nas!

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 16:53 24.11.2007

Žrtva još od ranog detinjstva!

angie angie 18:30 24.11.2007

Re: Odlicno!

verifikovani mober, direktor javnog preduzeca radosh ljushic.

angie angie 02:57 24.11.2007

na sceni

obichno imamo tri strane u ovoj drami, tatu- koji nije prirodni roditelj, nije to posto zbog svojih kvaliteta, nego je zahvaljujuci politichkoj pripadnosti i on bahato i neronovski vlada, oslanjajuci se ni malo na svoje znanje i sposobnosti, a potpuno na ta ledja i veze.
Druga strana su grupe zaposlenih, koji su chitv svoj vek na radnom mestu proveli kao poslushnici, spletkaroshi i dodvorachi i takodje nisu morali u svojoj karijeri da pokazu recimo kvalitetan rad i kreativnost, samo dovoljnu savitljivost i sposobnost apsolutnog pristanka na sve shto tata kaze- to su oni shto glasno podrzavaju, dok josh nisu chuli ni shta i tapshu najache dok tata josh nije zavrshio autoritativno izlaganje. Oni su obichno u grupi, jer jedino u gomili egzistiraju, svoje mishljenje nemaju, te se u tom zajednishtvu osecaju realizovanim.
I treca uloga je osoba koja se ne uklapa, ne pristaje i remeti na bilo koji nachin da ova gornja simbioza teche i time ugrozava uspeshnost iste.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 03:03 24.11.2007

Re: na sceni

Upravo tako!
Kako samim mobberima - u nekom od tekstova koji slede pozabaviću se upravo ovom drugom kategorijom koju navodite - osobama koje mobing čine mogućim (za njih često čak i poželjnim)!
angie angie 03:15 24.11.2007

Re: na sceni

Ima i varijanta dva- kada je tata pametan, obrazovan i lukav i hoce da odradi neshto za lichnu afirmaciju a to ne moze sam, onda regrutuje ekipu koja u njegovom delanju podupire stvar i time javnosti pokazuje kako ima podrshku vecine, ( a oni zadovoljni shto imaju utisak da uchestvuju u nechem vaznom i da je i njihova uloga znachajna) i onda kada se pojave osobe drugachijeg mishljenja i poremeti projekat, grupa se bezrezervno obrushava, ne bi li uljeza diskreditovala.Naravno da tu znachajnu ulogu ima i mogucnost recikliranja ljudskih frusracija, jer maltretiranje iz grupe daje uvek laznu sliku o snazi i znachaju pojedinca.

Mobing je u stvari manipulacija istinom.
Taska Dana Taska Dana 03:30 24.11.2007

Re: na sceni

Ovako to izgleda na sceni:
(primer je autentican)

Pravnik u Zemunskoj opstini je mobber najgore vrste. Prilicna neznalica,uz to i primitivac. Njegova direktorka je jos veca neznalica jer na sva pitanja koja joj se postave i na sve prituzbe na prvanika ,odgovara jednim jedinim odgovorom...:"Nemojte molim vas tako o njemu....ja ne znam sta bih radila bez njega, ja nisam pravnik a on covek sve zna". Direktor od ove direktorke nema pojma sta ona i pravnik sve ne znaju i sta sve ne rade i sta sve ljudima rade, a i ne znaima ga jer je on direktor pa mora na put ili na sastanak. Njegova sekretarica je jako ljubazna i vesta....uvek ima spreman odgovor na svako vase pitanje jer je prepostavljam u vrlo intimnim odnosima sa predpostavljenim pri cemu ne mislim na fizicke odnose.
Taj pravnik ugrozava rad desetine ljudi u svom sektoru da oni toga nisu ni svesni. Licno mislim da su mnogi ljudi tamo i fizicki ugrozeni jer je maltretman toliko izrazen da ljudi cesto pokazuju izlive besa na njegove kolege a ne na njega jer se njega nekako svi boje. Zasto...on je taj koji zavrsava ili ne zavrsava poslove.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 03:51 24.11.2007

Re: na sceni

Hvala za primer!
oldtajmer oldtajmer 03:01 24.11.2007

mobbing?

Ja sam mislio da je mobbing izivljavanje grupe (vecine) nad pojedincem, ali ti govoris o izivljavanju pretpostavljenog nad podredjenim. Ne mislim da tema nije adekvatna, vec da su to dva posebna problema o kojima treba govoriti.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 03:05 24.11.2007

Re: mobbing?

Ja sam mislio da je mobbing izivljavanje grupe (vecine) nad pojedincem

Naravno da jeste (i) to!
Pokušao sam da, u skladu s vašom sugestijom, i tu budem malo jasniji.
Uostalom, najavljeno je da će biti više nastavaka....
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 16:55 24.11.2007

Tu, pored vas!

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 16:56 24.11.2007

Re: Tu, pored vas!

oldtajmer oldtajmer 17:02 24.11.2007

Re: mobbing?

Hvala na odgovoru! Procito sam sada i ovaj thread gore "na sceni" koji odlicno ilustruje tu simbiozu, da se tako izraziim, nesposobih gazde koji maltretira, i mob-a (rulje) koja ga u tome podrzava.

To je stvarno na nasim prostorima, narocito na radnom mestu, nesto sto je veoma rasprostranjeno, rekao bih cak da je norma. Citajuci ove stranice se prisecam raznih primera dok sam jos ziveo u Srbiji i jezim se.
Nadpalfi Nadpalfi 19:24 24.11.2007

Re: mobbing?

Nije mobbing nesto sto je samo, ili najvise, u Srbiji rasprostranjeno. Ja imam tu privilegiju da zivim i radim u EU drzavi, i tacno je da postoji zakon koji sprecava tj. kaznjava takvo ponasanje od kolega ili pretpostavljenih. Nazalost, cinjenica je ta, da je sve to vrlo tesko dokazati, jer ti je potrebna masa svedoka a njih nigde kad ti trebaju. Poslodavci se uglavnom izivljavaju u prilikama "jedan na jedan", pa je onda u spornim slucajevima izjava kontra izjave. U firmi u kojoj radim je sistem ponizavanja vrlo dobro razradjen, i ja znam za par tuzbi koje nisu prosle, iako je bilo par svedoka, koji su ubrzo nakon toga "dobrovoljno" napustili firmu. Problem je u tome da se tim ljudima daju poslovi koji su mozda i iznad njihove kvalifikacije, ili na gornjoj granici, pa posle radije menjaju posao, nego da se vuku po sudovima. Kad bi sve bilo lako dokazati, pola bi firmi propalo jer bi moralo da plati odtete tuziteljima. A propast firme ipak nije bas u velikom interesu politicara (bar ne u EU), jer onda dobiju na grbacu gomilu nezadovoljnih i nezaposlenih ljudi. Ali, mislim da je tema mobbing stvarno nesto o cemu treba pisati, pa zelim Nebojsi mnogo srece i mozda magistarski rad na tu temu. Jer, materijala ima i previse.
Gothsa Gothsa 20:34 24.11.2007

Re: Tu, pored vas!

Nebojša Milenković

e ovo je vrlo, vrlo cesta situacija, bar po prici nekih mojih poslovnih saradnka.
Gothsa Gothsa 20:36 24.11.2007

Re: Tu, pored vas!

VIKANJE!
izvinjavam se ali ne znam kako se naknadno izmeni post.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 23:25 24.11.2007

Re: Tu, pored vas!

Gothso,
pa tako što pored svakog vašeg komentara imate opciju
“izmeni”. Kliknete na nju, malo sačekate, posle je sve isto kao kod postavljanja...
poz.
n.m.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 23:28 24.11.2007

Re: mobbing?

mislim da je tema mobbing stvarno nesto o cemu treba pisati, pa zelim Nebojsi mnogo srece i mozda magistarski rad na tu temu. Jer, materijala ima i previse.
Gothsa Gothsa 03:02 24.11.2007

zenski pol

mobing zena u srbiji je evidentan. To sam dozivela u jednoj firmi gde sam radila na poziciji rukovodioca ali ne od strane direktora, vec od kolega i podredjenih.
Dragan Vujanović Dragan Vujanović 03:02 24.11.2007

Moć i poltroni ..!!


Mobing naravno nije naš izum, ali je kod nas svakako našao idealnu podlogu da se razbuja.

I te kako je kod naših ljudi primetna jedna osobina. Naime, ponašanjem pjedinaca ne rukovodi njihov čvrst lični karakter, u koji bi trebalo da su ugrađeni dobro vaspitanje i zdrav stav prema životu, već rukovodi pre svega momentalna pozicija (u odnosu na druge). Kraće rečeno, stepen trenutne lične moći. Recimo, Isti pojedinac, kada poseduje izvesnu moć, rado maltretira one koji su po hijerarhiji ispod njega, tj. poseduju manju moć, ali kad se nađe pred nekim za koga proceni da je moćniji od njega, ponaša se snishodljivo, ulizivački...

Mobing je samo specifičan izraz za određene situacije (koje su vezane jedino za odnose na radnom mestu). On u suštini predstavlja tek jednu od manifestacija gore pomenutog fenomena. Zbog neizgrađenosti institucija i poremećenog sistema vrednosti, kao i zbog loše ekonomske situacije ogromnog broja građana, u našem društvu se za mobing stvaraju ekstremno povoljni uslovi.
ceda_urosevic ceda_urosevic 03:12 24.11.2007

Da li je u nas zabelezen slucaj "Moberki"?

Stvarno, ima li primera gde zene poslodavci ili ti sefice maltretiraju zaposlene? Ovde mislim na maltretiranje i zena i muskaraca.
Bilo bi verovatno zanimljivo ispitati u kojoj su meri mobberi zene, verujem da ce Srbija i na tom polju pobediti statistiku!
Pozdrav Nebojsa!
Taska Dana Taska Dana 03:36 24.11.2007

Re: Da li je u nas zabelezen slucaj "Mober

Kod nas ima mnogo slucajeva "moberki" i one su, u pravu ste, mnogo opasnije od mobbera....:) narocito kad su im muzevi poznati mobberi a ljubavnici jos poznatiji :)))
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 03:47 24.11.2007

Tvoje ćutanje te neće zaštititi!

Miloše,
Naravno da ima - mislim šta je to loše a da kod nas nema.
tako i mobberke - uostalom, vidi fotku kojom započinjem text...
ova tema je zbilja par excellence politička tema u Srbiji današnjice!

uostalom, sa ovom temom imam i prednost ličnog iskustva
jer smo mobbing na vlastitoj koži
(i to ne jednom) iskusili i moja supruga i ja

Upravo ovih dana, razmišljajući o pokretanju ovog bloga kao, makar privremene,
sigurne kuće za žrtve nasilja na poslu - počeo sam razgovore sa nekim osobama
za koje sasvim pouzdano znam da jesu žrtve mobinga da, ako žele, kao gosti na
ovom blogu napišu vlastita iskustva. Naravno, glavni uzrok ćutanja o mobingu
jeste strah da će mober da sazna kako se žrtva nekom poverila te da će onda
teror nad njom biti još žešći!

Možda uspem! Ako ne - naći ću već način.
angie angie 04:04 24.11.2007

Re: Tvoje ćutanje te neće zaštititi!

U zmelji u kojoj ne postoje mehanizmi za zashtitu ljudskih prava i svest je takva kava je, ljudi se uvek odluchuju za ta laksha mala vrata da dodju do mrvica, nego da se izbore za ulazak na ona koja im pripadjau, te sumnjam u eventualnu podrshku kolega, ma shta prichali sakriveni u kancelarijama, kada dodje momenat, oni obichno ostanu na sigurnoj strani.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 04:06 24.11.2007

Re: Tvoje ćutanje te neće zaštititi!

sumnjam u eventualnu podrshku kolega, ma shta prichali sakriveni u kancelarijama, kada dodje momenat, oni obichno ostanu na sigurnoj strani


UPRAVO TAKO:

Zbog čega ja da se mešam – čim ga toliko mrze mora da je (nešto) kriv. Ako nije kriv nema razloga da se brine. Mislim, vidim ja da ženu/čoveka konstantno maltretiraju bez ikakvog razloga... ali šta sad ja tu mogu: a) imam decu, b) blizu sam penzije, c) ne bih da sebi komplikujem život, d) šta sad ima ja tu da se mešam – mislim toliko nas ovde ima: zašto ne reaguju drugi!?
sentinel26 sentinel26 17:15 24.11.2007

Re: Tvoje ćutanje te neće zaštititi!

Od kada ne radim u društvenom (državnom) sektoru nema prilike da se susretnem sa slučajevima mobinga.

Medjutim, ako je dopušteno, prisjećam se dobro svojih posljednjih 6-7 godina rada u društvenom sektoru, kada sam se svakodnevno susretao sa slučajevima koji se doslovno mogu nazvati klasičnim primjerima mobinga.

Sa jednim kolegom na "bliskom" radnom mjestu često sam veoma uspješno igrao ulogu "ombudsmana" za žrtve mobinga. U paru mi smo veoma uspješno skidali sa grbače (žena i djevojaka) te sline "mobere" i to bez ikakvih posljedica po potencijalne žrtve i po nas dvojicu, zahvaljujući prvenstveno poziciji (radnim mjestima) na kojim smo se nalazili i količinom i kvalitetom samostalnih ovlašćenja koja smo posjedovali.

Na argumente i ljudska prava se nijesmo ni pozivali, već smo moberima stavljali u izgled šta mogu da očekuju od nas ako ne prestanu sa pritiskom na potencijalne žrtve.

Naravno to što smo mi tada radili, nije primjereno današnjem vremenu a nije ni sprovodivo (ne treba objašnjenje) ali nije bilo ni "u skladu ali ni protiv nekog zakona".

Hoću da kažem da i drugi mogu da pomognu ako shvate da i oni jednog dana mogu postati žrtve.

Donošenje zakona je svakako neophodno i hitno, situacija je takva da su sankcije neophodne a one se ne mogu i ne smiju sprovoditi bez zakona.


dracena dracena 04:20 24.11.2007

Zakon u skupštinskoj proceduri

O ovoj temi sam pisala u julu ove godine. Taj moj tekst je izazvao dosta polemika, osporavanja i kritika, ali je u augustu ili septembru ove godine, čujem, antimobbing zakon ipak ušao u skupštinsku proceduru. U svakom slučaju je dobro rasvetlitljavati ovu pojavu u našoj javnosti, jer je za žrtve najvažnije da postanu svesne šta im se dešava.

Mnogo korisnih informacija se može naći i ovde.
zakonska regulativa za sankcionisanje ovog light fašizma još uvek nije do kraja definisana.

Ova pojava nema nikakve sličnosti sa fašizmom. Podvodjenjem svih štetnih pojava u društvu pod fašizam samo se zamagljuje slika stvarnosti, a od toga ne može biti nikakve koristi, samo štete.

Mobbing je česta pojava u svim zemljama, čak i najrazvijenijim. Zato mi se ocena da smo mi "apsolutni mobbing-rekorderi" čini malo preteranom.

Treba naglasiti da nije svaka šikana na radnom mestu mobbing. Da bi se neki oblik zlostavljanja nazvao mobbingom, on mora trajati u kontinuitetu duže vremena, najmanje šest meseci. Mobberi mogu biti pretpostavljeni, ali i kolege. Čini se da je teže podnošljiv i za društvo čak štetniji mobbing koji sprovode grupe (kolege, susedi, školski drugovi), nego onaj koji potiče od pretpostavljenog. Osim toga, mobbing se može javiti u svakoj formalno ili neformalno organizovanoj grupi (školi, susedstvu itd.). Samo je na radnom mestu najvidljiviji.

Ne bih se složila sa tvrdnjom da se uzroci mobbinga kriju prvenstveno u nedostatku menadžerskih veština. Oni su mnogo dublji i kompleksniji (jedan od njih je i grupno mišljenje), pa bi vredelo pozvati nauku da se malo pozabavi njima.

I na kraju, zamolila bih autora i komentatore za manje jeda, mržnje, omalovažavanja u izlaganju, bar kad se diskutuje o ovoj temi, jer je to loš model ponašanja, koji ako se kopira može dovesti do mobbinga. Mnogo bi bolje bilo pozvati gradjane da daju svoj doprinos borbi protiv mobbinga time što će odbiti da učestvuju u njegovom sprovodjenju.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 04:49 24.11.2007

Korisni linkovi!

zamolila bih autora i komentatore za manje jeda, mržnje, omalovažavanja u izlaganju, bar kad se diskutuje o ovoj temi

to nije sporno - zato me i interesuje šta pod ovim podrazumevate
tj. gde ste (u čemu, kod koga, i tako to...) primetili mržnju ili omalovažavanje u izlaganju...

ako pak mislite na diskusiju koja tek treba da usledi
onda je ok.
to jest pridružujem se vašoj molbi!

n.m.
Unfuckable Unfuckable 04:52 24.11.2007

Re: Zakon u skupštinskoj proceduri

about Not Invented Here :
...prošao šikanu kolega - zbog svoje "proaktivnosti" (izražen P u PAEI) u početku - podmetanja, navlačenja, provokacije, prozivke tipa "manje radi - mi ispadamo nesposobnjakovići"...da ne nabrajam - a već jesam
Sada stekao respect tipa : "malo je lud za posao, ne dirati" - u prevodu : niko me ne bi zvao za kuma ( ne zato što sam takav, već što ne podnose svoje slabosti ) - ali bi svako poslušao moj savet ili preporuku.
I svako bi mi dao da uradim njegov posao. bez da me posle proverava...malo li je - pored onoliko ljubitelja kafenisanja ... - lako je, rekao bih.......
...A i nismo na poslu da bi smo se orodili, jelte ... - mada je lepo - oroditi se na poslu...
Granica između divljenja i prezira. Ili jesi ili nisi.
Ali mislim da je presudna PAEI distribucija po radnim zadacima, primarno.
Na to se ne obraća pažnja ...još.
Zanimljivo je da žene upućuju sexističke sumnje u pogledu ženskih mobbera ....nešto slično rekoh nekome skoro : " Niko ne može da unizi ženu kao što žena može... - a posle kukate na muškarce.." - povodom dolaska mlađe koleginice....sve jasno.
Preporuku ću si sam učukati preko prijatelja ...( i odgovor )
Taska Dana Taska Dana 05:27 24.11.2007

Re: Zakon u skupštinskoj proceduri

Kako funkcionise mobber u obliku pravnika iz katastra ...tako sto mu drzavni sluzbenici i strucnjaci daju nepismeni poluproizvod na raspolaganje kojim on treba da sprovede milione nezavrsenih poslova u nesto sto bi bilo i zvalo zavrseni posao. Pre toga je taj pravnik zavrsio pravo a mozda i nije....sto u nasem slucaju i nema neke veze, jer ni pravo ni ustav nisu kako treba. Mobbing pocinje odozgo, iz samog mozga drzave...kao tiha agresija... a zavrsava se i lomi se na svima nama.
Rec mobbing ima mnogo veze sa recju mafija. Mafija ima mnogo veze sa terminom grupno misljenje.
Zasto sam ovo napisala...zato sto smtram da mald covek koji radi u ovoj ustanovi postaje zrtva mobbera svake vrste....na kraju ce i sam postati mobber.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 16:18 24.11.2007

Re: Zakon u skupštinskoj proceduri

Da li neko (možda g-đa Čomić) eventualno ima nacrt zakona?!
nedo ukradan nedo ukradan 06:52 24.11.2007

Da sam ViP OBjesio bih svoju temu,

Ko bi ovo čitao?

Majku su mi 30 godina zlostavljali u lozničkoj "Viskozi",,, danima je uplakana dolazila kući zbog kojekakvih drndanja....
Tada sam bio pubertetlija, partizanski funkcioner: Predsednik ZUŠ-a - zajednica učenika škole... Naravno da joj nisam verovao. Naravno da sam joj solio, kao i svaki primeran omladinac, živu ranu... Ko je u to mogao da poveruje? Skoro sam gledao na, do duše B - 92, kako je neki lik maltretirao daktilografa (za gledaoce B 92 - daktilografkinju),... kao tačke kucane mašinom se baš ne vide dobro.... Negde mi se zagubi interpunkcija... Nešto mi poznato! Dobra vest je da se keva izvukla - Ima 11 000 RSD penziju, garsonjeru, sina komunjaru koji već deset godina glasa u, dedinoj, plavo - žutoj košulji -svakog dana je sve žući - nema veze sa bolestima jetre...

Da, mali trol, pre godinu ipo su mi u gerijatrijskoj ustanovi u Vršcu oca ubili ko zeca... Nije što je moj, al: Jedan od najmlađih direktora srednje škole sedamdesetih, vrhunski profesor računovodstva, jedan od najboljih šahista podrinjsko-kolubaskog regiona... Da kažem prof Mašo, siguran sam da bi mnogi od vas znali o kome se radi.... Uz to i moj ćale... Nije im trebalo ni tri sedmice....
Zamislite mog bezobrazluka, došao radnim danom u posetu! Pošto sam se odbranio od, bar tri čopora, poludivljih pasa, i bar deset polugolih i totalno bosih, nesrećnih, ljudi - u inače jednom od najlepših parkova koje sam video u životu.... Da, bilo je minus 5! Zamislite.... Da ne širim priču, vrata na gerijatrijskom paviljonu mi je otvorio potpuno nag čovek....deset minuta sam tražio bilo koga od medicinskog osoblja, lekarima je (ima ih dvoje) u 12:30 bila završena smena - da se kidne kući par sati ranije, ko da je važno... posle, kako se ko snađe. Zamislite, oduzmu vam radnu sposobnost i ostave Vas, daleko bilo, u Vršcu.
Da ne širim, jedva sam ga našao: nagog, naravnno, izgledao je kao da ga kroz šake propustila oveća grupa SS-ovaca: izudaran, u krastama, promrzao....Napolju - 5 a on nag i pokriven čaršavom. Sad bi ste vi rekli: tranzicija, oskudacija... pa nije... Kad sam krenuo da pravim picv**z pojavila se glavna sestra, dala tri ćebeta, pokazala pokazala lozničke nalaze, dijagnoze, terapije.... kompletnu, doduše, svoju, anamnezu. Žena je sa Sokoca ili tu negde. Kad je bježala - prošla je kroz Loznicu - Blago nama junacima, zamislite ima povišen šećer! I lepa joj Loznica, al smrdi na Viskozu i mobing i.... baš nije u redu što moj otac ima psorijazu.... i organski psihosindrom... eto ima još jedan bivši vrhunski , naravno bivši, fudbaler - oće da skače kroz prozor pa ga fiksiramo! Inače zgrada je Prizemljuša ko da je Kafka pravio
....I posle 19 dana nam ga pošalju, kako se već, mrci šalju... našminkanog, sređenog, bez i jednog traga uboja po glavi, psorijaze... Na pitanje kako je umro odgovoriše - doslovno - zar je važno? nema potrebe da se nervirate. Smrt je smrt!
Glupo mi je da otvaram temu koju niko neće čitati. Ovo dugujem mom Mašu a Vi praštajte!
nedo ukradan nedo ukradan 07:42 24.11.2007

Re: Da sam ViP OBjesio bih svoju temu,

Nisam baš vešt sa ovim blogovanjem, opet, sam nekakav IT Pro...
Pitanje za doktore. Eto, a ja hteo da budem patolog... može li najužasnija psorijaza da nestane zajedno sa životom?

Nadam se da moju sprdnju nećete pogrešno shvatiti. Kako drugačije opstati?
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 09:51 24.11.2007

To zaista može biti bilo ko...

To zaista može biti bilo ko: možda upravo fina gospođa iz vaše firme koja za godinu-dve treba da ode u penziju. Kod kuće, recimo, ima dvoje dece koje hrani tom platom. Sa decom, recimo, živi sama.
U firmi, recimo nekoj ustanovi kulture, živi u totalnoj izolaciji. Čak tolikoj da joj APSOLUTNO niko ne kaže čak ni Dobar dan.
Ideja mobbera odnosno njegov krajnji cilj: učiniti joj boravak na poslu nemogućim, ali bez konkretnih (lako dokazivih) elemenata mobbinga ili pretnji, sve sa ciljem da se na njeno mesto zaposli druga osoba, zgodnija i mlađa.
Gledano sa strane zlostavljanje ne postoji. Gledano iznutra: postoji i pravi je pakao.
Gospođa o kojoj smo pričali svakoga dana računa kolika će joj biti penzija. Da li će uspeti sa njom da
prehrani decu. Čak najelementarnije. Još uvek može da radi, zakon joj to apsolutno omogućava + svoje
poslove izvršava tako da joj se ne može uputiti ni jedna jedina smislenija pritužba.
Njen glavni greh je što zauzima mesto koje je nekom, eto, obećano...
Moberi, često veća grupa, ponekad čitava firma - izabrali su za nju: apsolutno ignorisanje. Tretiraju je kao da ne postoji. Pokušavaju da i ona sama shvati kako ne postoji - i to im uglavnom polazi za rukom.
O tome kako se ta osoba oseća i na šta liče njen privatni i profesionalni život niko čak ni ne sluti.

Mogući izlaz: iako ju je beskrajno sramota da ikoga moli za takvu uslugu - obratiće se svom starom školskom drugu, trenutno na visokom položaju u vladajućoj stranci koji bi, samo ako ga zamoli, mobera mogao da nazove telefonom i zamoli da se naša Gospođa više ne maltretira.
Mogući izlaz 2: predložite vi!
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 09:58 24.11.2007

Re: To zaista može biti bilo ko...


Nebojša Milenković Nebojša Milenković 10:01 24.11.2007

Re: To zaista može biti bilo ko...

dracena dracena 10:08 24.11.2007

Re: To zaista može biti bilo ko...

Mogući izlaz 2: ne znam!

Pravi put bi bio da žrtve počnu otvoreno da govore o svojoj situaciji. To ranije nije bilo moguće, jer su onog ko bi samo zucnuo proglašavali ludim. Onaj tekst koji sam gore linkovala sam i napisala i dala mu naslov "Dodjavola torpeda" upravo zato, da bi žrtve bar mogle da o torturi slobodno govore. Kad ih tuku, bar da im omogućimo da slobodno plaču. Žrtve to ne mogu same bez medija. Prvo mediji moraju da osveste i objasne ovu pojavu, sve njene aspekte, detalje, da precizno definišu šta se pod tim podrazumeva, da daju adrese službe koja može da pruži pomoć, da ponude moguće obrasce ponašanja koji žrtvama mogu biti od pomoći. Nakon toga žrtve koje progovore više niko neće moći upućivati na psihijatrisko lečenje.

U ovih nekoliko meseci se na moje veliko zadovoljstvo situacija vidno promenila. Osnovana je čini mi se NGO za borbu protiv mobbinga, na TV se pojavljuju žrtve i otvoreno pod punim imenom govore o svojim iskustvima. Uskoro će i zakon biti usvojen, ako već nije. Samo "glasnošću" se ova pojava stavlja pod kakvu-takvu kontrolu.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 17:19 24.11.2007

Re: To zaista može biti bilo ko...

Najveći broj slučajeva zlostavljanja kad su u pitanju žene
jesu seksualna zlostavljanja - i to je i ono prvo na šta pomislimo
mada je, naravno, dijapazon na koji moberi zlostavljaju (uglavnom podređene)
kud-i-kamo širi...

O tome u nastavku...
jinks jinks 09:41 24.11.2007

Mozda postoje jos

neki razlozi, pored instinkta za samoodrzanje.

... instinkt samoodržanja. Taj životinjski strah kojim vremenom bivaju sve više i sve opasnije opsednuti kod njih rađa agresivno ponašanje
Pitanje je kako su uopste ljudi zadnjih nx10 godina dolazili na menadzerska mesta (nevezano za to da li se radi o drustvenim, drzavnim, ili privatnim preduzecima). Kako god da se okrene, kada se covek nalazi na bilo kom radnom mestu (ukljucujuci i menadzerska) prva stvar koja se podrazumeva jeste da ce biti na udaru odredjene vrste problema (specificnih za to radno mesto) sa kojima ce morati na neki nacin da izadje na kraj. Ako neko nije strucno (i mentalno) sposoban da izadje na kraj sa tim problemima ... javljaju se, naprimer, slecece dve stvari: ili depresija (povlacenje, ...), ili agresija. Obe predstavljaju jedno te isto, gledano iz ugla uzroka zbog koga se desavaju ... a to je neadekvatna osposobljenost coveka za vrsenje poslova svog radnog mesta.

Sad, razlika je da li se radi o zaposlenom u menadz. strukturama firme, preduzeca, ustanove ... ili o onima drugima. Kod menadzera (po prirodi polozaja na kome se nalaze) veca verovatnoca je da ce neznanje preci u agresiju. Takodje, nestrucnost menadzera, pored agresije (koja je vise paravan) izaziva i jednu mnogo ozbiljniju pojavu medju samim zaposlenima. Zaposleni mogu na nestrucnost menadzera da reaguju: (i) nema blage veze; (ii) daj da nadjem neki nacin da mu se nadjem na usluzi, bolje to nego da radim ono sto mi je posao; (iii) ..... . I tako se, naprimer, od ovih (ii) pravi mreza mobera, likova koji izrastaju pre svega na nestrucnosti svoga sefa ... mnogo vise nego na njegovoj urodjenoj agresiji.

Neko moze da kaze: "dobro, pa i suocavanje sa svojim neznanjem, koje prouzrokuje agresiju prema zaposlenima moze se protumaciti kao vid borbe za samoodrzanje". Nisam na to mislio. Borba za samoodrzanje postoji i medju strucno osposobljenim menadzerima ... interesatno bi bilo da li u njihovim okruzenjima postoji mobing. Verovatno da ... to je ona druga vrsta mobinga, koja potice iz ambicije za napredovanjem a ne iz neznanja.

Sta bi moglo da bude trece ... Mozda lecenje nekih kompleksa ili neceg drugog na tu temu, ko ce ga znati.
Dax Dax 10:32 24.11.2007

Mobing superstar

Meni je pravi lik koji terorise podredjene gospodin. (mada nije) Aleksandar Tijanic.Kao glava RTS-a ovaj covek ima veliku odgovornost,ne samo prema zaposlenima vec i prema radnicima.Ako ste gledali situaciju u kojoj prebija muve po studiju mozda ste primetili kako voditeljki kaze da bi trebala tekst da izmeni.Ona mu odgovori "Ispravite Vi slobodno..." A on odgovara "Hocu.Kao i uvek".
Ako se ovako ponasa pred kamerama zamislite sta on radi novinarima kad su kamere off.I sta ima on novinaru da menja tekst,to nije privatna televizija vec javni servis.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 12:10 24.11.2007

Re: Mobing superstar

Evo ga: RTS Pretplata = Izdrzavanje ludaka
shkomi shkomi 11:51 24.11.2007

Mobing iz moje perspektive

Kako to izgleda u SRbiji i kako se boriti protiv toga. Nisam ni poceo da pisem a vec mi srce lupa koliko sam se iznervirao.elem.

Pre par godina, moja devojka se kao diplomirani ekonomista zaposlila u jednoj privatnoj firmi koja se bavila izvozom smrznutog voca u EU a pored toga tu se pojavljivao neki Iranac, koji je bio nesto kao partner posrednik za izvoz u Iran, velika se kinta obrtala, ali nebitno. Taj Iranac se odnosio prema zenskom delu zaposlenih kao da je u Iranu, shikaniranje, nipodosatavanje, omalovazavanje, ponizavanje, seksualne aluzije, zabranjivao im je da se rukuju sa Irancima, psihicki ih je kinjio, jednu koleginicu je cak hteo da bije uz pretnju jel znas ti koliko sam ja noseva polomio, sve u svemu pakao. Ja sam to slusao i samo je kuvalo u meni.SVe je kulminiralno jednog dana kada ih je iranac zadrzao na poslu zbog vremenske razlike sa iranom i povecanog obima posla, nesto duze Oko ponoci me je devojka nazvala i placnim glasom mi rekla dodji po mene nece da me pusti kuci.

Stvrorio sam se u sekundi tamo, bogu hvala ima me 190cm 90 kg, teretana+kosarka, namera mi je bila da mu malo urusim autoritet, malo da ga vucem za uvo pred zaposlenima da ja njega malo shkaniram, nista preterano, ali, kad sam usao u kancelariju i video ga, samo su mi pale roletne, fino sam ga opleo,slomljene naocare pocepana sako iranac na patosu, nista posebno, ali dovoljno za dalje probleme

I tu krecu prepiteije, murija, izjave, telesne povrede, tuzba ova ona, sva sreca kum mi radi u jednoj od jacih advolatskih kancelarija u zemlji, pretimo im tuzbom za seksualno uznemiravanje i blicom i kurirom i stvar se nekako smirila, dobro pe mene

Znaci iznervirao sam se sto nisam uspeo da se iskontrolise, sto zivim u zemlji gde me sistem ne stiti vec moram sam i na kraju, kad sam vec prso i nisam uspeo da se iskontrolisem i imao sve te peripetije, sto bar iranca nisam smestio u korito da jede 2 meseca na slamcicu.

Sad deluje smesno, ali verujte mi ni najmanje nije bilo
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 17:33 24.11.2007

DEFINICIJA MOBBINGA

Šta je mobbing
Prema Leymannu: "Mobing ili psihološki teror u poslovnom životu odnosi se na neprijateljsku i neetičku komunikaciju koja je usmjerena na sistematičan način od strane jednog ili više pojedinaca, uglavnom prema jednom pojedincu, koji je zbog mobinga stavljen u poziciju u kojoj je bespomoćan i u nemogućnosti da se obrani i držan u njoj pomoću stalnih maltretirajućih aktivnosti. One se odvijaju s visokom učestalošću (najmanje jednom tjedno) i u dužem razdoblju (najmanje 6 mjeseci). Zbog visoke učestalosti i dugog trajanja neprijateljskog ponašanja, to maltretiranje dovodi do značajne mentalne, psihosomatske i socijalne patnje".
Aktivnosti kojima se radnik zlostavlja mogu se podijeliti na:
1.) Napadi na mogućnost adekvatnog komuniciranja
- nadređeni i/ili kolege ograničavaju mogućnost izražavanja žrtve; žrtva se prekida u razgovoru; odbijaju se neverbalni kontakti sa žrtvom (izbjegavaju se pogledi, ne primjećuju se znakovi npr. dizanje ruke itd.)
2.) Napadi na mogućnost održavanja socijalnih odnosa
- žrtva se stalno izolira, nitko joj se ne obraća, svi se ponašaju kao da žrtva ne postoji, žrtva je premještena u ured daleko od kolega, ne poziva se na zajedničke sastanke, neformalna druženja kolega i slično.
3.) Napadi na osobnu reputaciju
- izmišljanje priča o žrtvi i njenom privatnom životu, ogovaranje, ismijavanje, negativni komentari osobnih karakteristika žrtve itd.
4.) Napadi na kvalitetu profesionalne situacije
- stalne kritike i prigovori, vrijeđanja, pretjerana kontrola, stalna kažnjavanja i niska ocjena rada, žrtvi se ne daju radni zadaci i oduzimaju joj se sredstva za rad npr. telefon, računalo (sindrom "praznog stola", zadaju joj se zadaci neprilagođeni profesionalnoj kvalifikaciji (zadaci su ili prejednostavni ili preteški i zahtijevaju od žrtve sposobnosti koje nema, cilj je natjerati žrtvu da pogriješi), zatrpavanje zadacima i određivanje kratkih rokova (sindrom "punog stola", stalno mijenjanje radnih zadataka.
5.) Napadi na zdravlje
- žrtvu se prisiljava obavljati zadatke koji narušavaju njeno zdravlje, ne dopuštaju se godišnji odmori i slobodni dani, prijeti se fizičkim napadima, žrtvu se seksualno zlostavlja (u nekim istraživanjima pod terminom "mobbing" se podrazumijeva samo psihološko zlostavljanje i pručava se odvojeno od sekusalnog zlostavljanja i tjelesnog nasilja, dok su u drugim tjelesno i seksualno nasilje samo jedan od oblika mobinga -moralnog maltretiranja).
Po Leymannu svaki radnik tijekom svog radnog vrijeka ima 25% šanse da bude barem jednom žrtva mobinga.
Mobing je daleko više od povremenih konflikata ili uredskih svađa. Tko prakticira mobing ima svjesnu namjeru (rijetko nesvjesnu) da naškodi radniku i/ili da ga na kraju prisili da napusti radnu sredinu.
Nadpalfi Nadpalfi 00:17 25.11.2007

Re: DEFINICIJA MOBBINGA

Po svom izvornom znacenju, rijec "mobbing" predstavlja "odnos grupe prema pojedincu". Uopsteno je misljenje da i pojedinac moze da "mobbira" grupu.
1963 je Konrad Lorenz, analiticar medjuodnosa, rijec mobbing iskoristio da opise napad podredjene i slabije grupe zivotinja na jaceg protivnika. U ovom slucaju je to bio napad gusaka na lisicu. Svedski doktor Peter-Paul Heinemann je 1969. koristio izraz da opise fenomen "napada" grupe na osobu koja se ponasanjem izdvaja iz uobicajenih normi ponasanja. Leymann je sa svijim istrazivanjima poceo sedamdesetih godina i usredostrucio se na odnose na radnom mjestu i u skoli, i to je kasnije devedestih objavio.
Za primjer rasirenosti u zapadnim zemljama, da navedem primjer da se u Njemackoj smatra da je broj zrtava mobbinga oko 1 000 000. U 40% slucajeva radi se o nasrtaju nadredjenog na podredjene, a samo 2% obrnuto.Oko 20% ispitanih navodi kolege kao "mobbere". Vecinom su zrtve zene, ali to se dovodi u vezu sa tim da su rukovodioci vecinom muskog roda.
Usput, u engleskom govornom podrucju koristi se izraz „bullying“ .
I moje pitanje: da li je i "Stalking" jedan oblik mobbinga (ja mislim da jeste)? I sta je sa mobbingom u familiji, moze li se tako nazvati kad napr. punica maltretira zeta i obratno?
neverlander neverlander 18:22 24.11.2007

Pored pomenutih,

jako ceste zrtve mobinga su "veciti asistenti" na fakultetima. Kod nas je to jako cest primer, a u inostranstvu -studenti doktoranti. kazu da je najveci % u USA.
skoro smo bili na nekom predavanju o RSI ( Repetarive Strain Injury) zbog toga sto je procenat zaposlenih na univerzitetu koji pati od ove bolesti oko 23%. RSI je posledica stresa, koji je posledica najcesce mobbinga.

na ovoj stranici mozete naci klasifikovane mobere:
http://www.bullyonline.org/workbully/mobbing.htm

p.s. Lep tekst, ali nikako ne razumem zasto je Cheda dat kao primer zrtve mobinga?!

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 23:23 24.11.2007

Re: Pored pomenutih,

p.s. Lep tekst, ali nikako ne razumem zasto je Cheda dat kao primer zrtve mobinga?!


Hvala na komplimentu za text.
Što se Č.J. tiče on je uzet čisto kao primer. Dakle: ukoliko predsednik jedne parlamentarne stranke, ili premijer (Zoran) nije uspeo ili ne uspeva da se odbrani
od mobinga i njegovih posledica – sa koliko se problema onda suočavaju obični građani.
Radno mesto Č.J-a je Skupština Srbije i u toj Skupštini on je svakodnevno izložen
najrazličitijim uvredama koje sprovodi grupa prema pojedincu – svi znaju da optužbe nisu tačne ali ih iz osećanja lojalnosti prema glavnom mobberu koji izgleda ovako:
uporno ponavljaju...
Nadam se da je odgovor ok!?

dracena dracena 09:36 25.11.2007

Re: Pored pomenutih,

neverlander
p.s. Lep tekst, ali nikako ne razumem zasto je Cheda dat kao primer zrtve mobinga?!

Čeda je uzet kao primer žrtve mobbinga da bi se prikrila činjenica da su aktivisti i simpatizeri njegove stranke i sami prvorazredni, iskusni i nemilosrdni mobberi. Setite se šta se dešavalo na ovom blogu od oktobra prošle godine pa do nedavno (i sad se dešava, samo više ne sistematski, nego u formi povremenih blažih ispada) . Neistomišljenike su toliko šikanirali, da se nije moglo gledati. Mnogi su otišli sa bloga, daj Bože da ga bar još i čitaju. Od njihovih žrtava je ovde ostalo još samo nekoliko nas najupornijih. Nebojša je išao logikom da ako Čedu predstavi kao žrtvu, pašće u zaborav šta su do juče oni radili i čitava stranka će steći legitimitet borca za pravdu i demokratsko i slobodno društvo.

Medjutim, ne bih se ja ovim više ni bavila (LDP-om se više uopšte ne bavim, pošto ne mogu da gledam njihovu agoniju), niti bih ih podsećala na njihove postupke u prošlosti da u ovoj fazi nije od izuzetnog značaja da javnost nauči da prepozna mobbing. Zato je jako važno ukazati na svaki oblik ove pojave. Nebojša ima pred javnošću odgovornost da iznosi istinu i ne bi smeo sebi da dozvoli da je zamagljuje i izvrće. Ova njegova obaveza je utoliko veća što je i on lično pre par godina bio stvarna žrtva mobbinga na radnom mestu, za razliku od Čede, za kog još uvek nisam sasvim sigurna kako stvari stoje. Ako nije bio spreman da kaže celu istinu o ovoj pojavi, trebalo je da je preskoči i piše npr. himne Čedi, u heksametru ili desetercu, kako mu volja. Kad sam videla da samokritičnog osvrta na ponašanje LDP-a nema u tekstu, očekivala sam da će bar do kraja ove diskusije kroz komentare provući i to da je svako u opasnosti da postane mobber ako se ne pazi, ako ne postoji svest o toj opasnosti i ako prevagne grupno mišljenje i da će u nastavku dati primer kako je eto čak i LDP kao "stranka uzornih demokratskih načela" u jednom trenutku podlegla slatkom izazovu mobbinga neistomišljenika, zbog čega se sad iskreno kaje. Pošto je takav komentar od bilo kog iz LDP-a izostao, onda sa razočarenjem moram konstatovati da je svrha ovog teksta manipulacija, a ne informisanje javnosti, te da se plašim može naneti više štete nego koristi.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 11:25 25.11.2007

Re: Pored pomenutih,

sa razočarenjem moram konstatovati da je svrha ovog teksta manipulacija, a ne informisanje javnosti, te da se plašim može naneti više štete nego koristi

a ja recimo mislim da ste vi u priličnoj meri iskazali sklonost ka zameni teza (i zameni tema).
na ono što pišete nemam šta da odgovaram jer mi se, ruku na srce, čini i previše besmislenim.
jednostavno nemam vremena za tako nešto - a i, ma koliko stvar sa zamenom teza u vašim očima izgledala velika (u strahu su, jelte, velike oči), ona ipak nije tema ovog teksta pa ne bih ni na postane!

primer o kojem govorite dao sam upravo u funkciji pokazivanja kako se mobbing dešava svuda i svakome
i mislim da sam u jednom od komentara gore (možda baš vama) to i objasnio u meri u kojoj sam mogao

kao, kako primećujete, žrtva mobbinga znam koliko je važno pisati na ovu temu pa onda to i činim
ali evo, ubuduće od mene imate sertifikat: OD SADA SU NA OVU TEMU DOBRONAMERNI I KORISTI jedino tekstovi koje vi pišete
SVI OSTALI su, naravno: zlonamerni, manipulacija, zamagljivanja, izvrtanja, neistine.... i šta već sve ne!

UKOLIKO ME I NADALJE BUDETE LIČNO VREĐALI - ILI PAK NASTAVILI PERFORMANS KOJI STE ZAPOČELI
BIĆU PRINUĐEN DA VAM ONEMOGUĆIM DALJI PRISTUP TEMI - ŠTO SE, VERUJEM, NEĆE DOGODITI.

N.M.
dracena dracena 13:32 25.11.2007

Re: Pored pomenutih,

Ne, vas nisam lično uvredila, niti mi je bilo namera. Samo sam iznela svoje mišljenje o vašem pristupu. Ništa više.
Ipak, pošto vidim da se malo toga promenilo u redovima LDP, da i dalje jednako teško podnosite kritiku kao i pre (mada sami jako mnogo volite da kritikujete druge), ja ću se skloniti sa vašeg bloga i više nikad neću ostaviti ni jedan komentar. Problema sa mnom više nećete imati. Samo ne znam šta ćete sa ostatkom javnosti.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 14:06 25.11.2007

Re: Pored pomenutih,

Ali tema ovog posta uopšte nije bio LDP već jedan od akutnih problema našeg društva !
Jednostavno ne mogu da verujem da je stvar baš toliko komplikovana.
To jest da ne možete ili da ne želite da shvatite.
n.m.
dracena dracena 14:18 25.11.2007

Re: Pored pomenutih,

Setili se javnosti?
Ali ne odoleli da mi ne po prvi put pljusnete u lice da sam ograničenih sposobnosti. Ko ovde koga vredja?
O tome vam govorim. To je stari mobbing- sistem LDP-a koji vi pokušavate da zataškate.
Ali neću vas više zadržavati. Što se mene tiče, ne morate da mi odgovarate, jer više neću ni otvoriti ni jedan vaš blog.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 14:26 25.11.2007

Poslednji pozdrav...

Ko ovde koga vredja?

Vi vređate mene - u tu svrhu pročitajte još jednom vaš inicijalni post.
Ali ne odoleli da mi ne po prvi put pljusnete u lice da sam ograničenih sposobnosti.

Apsolutno netačno! A ko smo to "mi": ja, moj brat, (Ilija, Đuro)...
Ko?!
Što se mene tiče, ne morate da mi odgovarate, jer više neću ni otvoriti ni jedan vaš blog.

To apsolutno jeste pravo vašeg slobodnog izbora koje nemam nameru da nadalje komentarišem.
sentinel26 sentinel26 15:03 25.11.2007

Re: Pored pomenutih,

dracena
Ne, vas nisam lično uvredila, niti mi je bilo namera. Samo sam iznela svoje mišljenje o vašem pristupu. Ništa više.
Ipak, pošto vidim da se malo toga promenilo u redovima LDP, da i dalje jednako teško podnosite kritiku kao i pre (mada sami jako mnogo volite da kritikujete druge), ja ću se skloniti sa vašeg bloga i više nikad neću ostaviti ni jedan komentar. Problema sa mnom više nećete imati. Samo ne znam šta ćete sa ostatkom javnosti.

Nemojte molim vas odlaziti.
Pa mi "ostali ugroženi blogeri" ćemo tek onda nastradati.

Recite vi nama, kada "uklonimo" ove "mobere iz LDP-a", hoće li poslije doći na red i ovi malecki meberčići:
MM, VK, VI, BT, BDj, SM, MD, ... , ili će Srbija progledati i bez toga.

A ovakve stihove u "mobercu" može da napiše samo neko ko je potajni simpatizer LDP-a :
dracena
....., trebalo je da je preskoči i piše npr. himne Čedi, u heksametru ili desetercu, kako mu volja.

dracena
(LDP-om se više uopšte ne bavim, pošto ne mogu da gledam njihovu agoniju),

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 15:46 25.11.2007

Niko ne sme ...

(za našu dracu,)
Nemojte molim vas odlaziti.

eto, vidite da vas (ovde) ljudi ipak vole!
ceda_urosevic ceda_urosevic 19:14 25.11.2007

Re: Pored pomenutih,

JBT, koliko je Vama dosadno, pa pa paranoja....
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 19:33 25.11.2007

Re: Pored pomenutih,

miloše,
budite konkretniji tj. na koga tačno mislite!?
ceda_urosevic ceda_urosevic 03:15 27.11.2007

Re: Pored pomenutih,

Ma na dracenu nebojsa, vidis da je veliko V na Vama. :)... previse se zdala, pa mi smesno, a u isto vreme me cini nervoznim...

pozdrav :)
Vlasta Vlasta 14:04 25.11.2007

Moja

iskustva sa mnogim "menadžerima", naročito u medijima, govore da, osim što su bezobrazni i maltretiraju ljude, ne prijavljuju ih, otpuštaju trudnice i slično, nisu ni stručni u onome što rade. O uvek novim direktorima JP i JKP koji po difoltu bivaju postavljeni na direktorska mesta nakon izbora, neću ni da govorim. Pojedine stranke imaju žestok problem da uopšte pronađu fakultetski obrazovane kadrove koji onda, u velikom broju slučajeva, nisu straučni baš za to što im je prepušteno. Možda zato menjam poslove na svakih godinu dana?
Moja drugarica radi u privatnoj apoteci. Imaju priličan višak radnih sati. Gazde, naravno, imaju veze u inspekcijskim službama koje im, za tablu bensedina, govore kada će inspekcija na teren. AKo radnica i pomisli da se požali da po zakonu treba da joj sleduje malo više odmora, može da se kupi i da ide. Ako ih pitaš što nešto ne učine, sasvim logično, kažu: "Jedva sam i ovaj posao pronašla". Dok ova država ne bude pravna, sa nivoom korupcije bar za jedno 70 odsto nižim, oni mogu samo da ćute i rade. Riba smrdi od glave. Najveći mobing sprovodi država.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 14:17 25.11.2007

Javni konkurs(i)!

Pojedine stranke imaju žestok problem da uopšte pronađu fakultetski obrazovane kadrove koji onda, u velikom broju slučajeva, nisu stručni baš za to što im je prepušteno.

Kad je o strankama iz vladajuće koalicije reč (mislim prevashodno na Demokratsku stranku) podsećam da nam je u predizbornoj kampanji obećano da direktori javnih (tzv. društvenih tj. državnih) preduzeća nikada više neće biti postavljani stranačkom nagodbom već isključivo institucijom javnog konkursa (mrzi me sad da tražim citate iz Đelićeve knjige, sećamo se valjda) a isključivo na osnovu podrazumevajuće stručnosti i programa rada!
Najveći mobing sprovodi država.

Naravno da je tako - i to upravo postavljanjem stranačkih kadrova bez odgovarajućih kvalifikacija na odgovorne javne funkcije.
Zašto je ovo preduslov za mobbing: pa zato što navedeni geniji, APSOLUTNO svesni činjenice da su došli na pozicije koje im po njihovim kvalifikacija nikako ne pripadaju, po vlastitom ustoličenju odmah počinju da traže neprijatelje. Da uklanjaju i zlostavljaju konkurenciju. A, s obzirom na činjenicu da nekakav program rada - ili ne daj bože viziju - ustvari ni nemaju, onda se utoliko više osećaju: ugroženi, uplašeni... etc... etc...

Insistiranje na instituciji JAVNOG KONKURSA, pored toga što jeste demokratska tekovina, jedna je od mogućnosti za prevenciju mobinga.
Naravno, svestan sam da javni konkurs sam po sebi nije nikakva garancija da mobinga neće biti ali - svakako - jeste jedna od pretpostavki zdravije poslovne klime koja, priznaćete, ipak jeste povezana sa istim.
U firmama u kojim je atmosfera: zdrava, kreativna, dobra... mobinga će biti manje, ili pak isti neće uživati preveliku prećutnu (ili aktivnu, svejedno) podršku...
Gothsa Gothsa 15:05 25.11.2007

Re: Moja

Vlasta
Gazde, naravno, imaju veze u inspekcijskim službama koje im, za tablu bensedina, govore kada će inspekcija na teren. AKo radnica i pomisli da se požali da po zakonu treba da joj sleduje malo više odmora, može da se kupi i da ide. Ako ih pitaš što nešto ne učine, sasvim logično, kažu: "Jedva sam i ovaj posao pronašla". Dok ova država ne bude pravna, sa nivoom korupcije bar za jedno 70 odsto nižim, oni mogu samo da ćute i rade. Riba smrdi od glave. Najveći mobing sprovodi država.

Inspektroi su takodje izlozeni mobingu, s jedne strane su gazde a s druge busna - podmitljiva institucija. Inspektroi rade vrlo odgovoran posao, znacajan za citavo drustvo a nemaju nikakvu podrsku npr slucaj Verice Barac. A gde su "obicni" inspektori? Apsolutno se slazem da je drzava mober no 1
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 15:43 25.11.2007

Re: Moja

nemaju nikakvu podrsku npr slucaj Verice Barac

Solidarnost sa gospođom Barać jeste solidarnost sa institucijama - ne onakvim kakve one sada jesu, već kakve bi mogle ili trebale da budu (postanu)!
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 16:01 25.11.2007

Ponekad to izgleda ovako:

SEXY MOBBING
bronx bronx 21:35 25.11.2007

Re: Ponekad to izgleda ovako:

haos...znam sve to srecom nisam vise exponirana situacijama a bilo je i toga i to je grozno.

nego sam htela da ispricam pricu na temu" necu da semesam" koja mozda nema veze sa blogom

pocetkom 80-tih dosao pravi amer u beograd prvi put i da ga posle vodimo na mljet. vecerali smo kod triribara ili tako nesto se zvao restoran i pili postup. posle u taxiju u nekoj ulici oko vuka vidim ja on tapnuo vozaca po lejima; ovaj stao a amer brzinom munje iskoci iz taksia i skoro udari nekog coveka a i bio je malo nabildovan za nase uslove pa ga brzo ubedi ii pokaza mu rukom da ode.onda se okrenu nekoj zeni i blago poce da je gura u suprotnom pravcu ; zatim se istom brzinom vratio u taxi.
ja zabezeknuta jos uvek sta se dogadja i kojom sve brzinom pitam ga sta to bi, a on ce; - I had to do it , he was kicking her.
sad nemogu da se setim da li je jos okolo bilo ljudi, sve se desilo brzo i sve je to uradio a nije znao rec srpski. sedeli smo u taxiu jos neko vreme da on popusi cigru.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana