Ekonomija

Grupa žena najbolji moleri u gradu

Saša Radulović RSS / 15.03.2010. u 21:56

Grupa od desetak zena iz Kuršumlije, koju je okupila sedamdesetogodišnja Dragica Milanović, već su postale konkurencija najboljim molerima u gradu.

Ovo su preduzetnici (eng. entrepreneurs). Po meni, to je suština priče. To što su žene, pa još u zrelim godinama, čini priču još lepšom. Ali joj ne menja suštinu. Za Srbiju je suština da iko razmišlja kao one, da uvide da postoji tržište za njihov proizvod, i to u naizgled zatvorenom tržištu na kome naizgled nema mesta za njih, a onda i počnu da rade na svom planu. I da rade i razmišljaju na duži rok.

Ovde su dva teksta o ovome: na B92 i iz Kuršumlije.

Moleri, gipsari, vodoinstalateri, parketari, električari i ini. Noćna mora kako za građane tako i za pravna lica koja trebaju njihove usluge. Zašto noćna mora? Za Srbiju je normalno da kvalitet bude nikakav, da su rokovi misaona imenica, da cena bude proizvoljno rasteglijva kategorija, da čistoća i pristojnost spadaju u nemoguće zahteve.

Za nekoga ovo znači da je stanje strašno i da država mora nešto da uradi da uvede red. Neki zakon o molerisanju ili tako to. Za nekoga drugog, ovo znači: prilika.

Šta traže klijenti? Pristojne ljude, transparentne cene, ljude kojima je stalo do kvaliteta izvedenog posla, ljude koji pokazuju da im je stalo do vas kao klijenta.

Moleri u Beogradu za svoj posao traže 1€-2€ po m2 za krečenje i 1.5€-2.5€ po m2 za gletovanje. Za prosečan stan od 70 m2 ovo znači oko 250-500 € za krečenje i još 400-750€ za gletovanje. Sav materijal je ekstra. Farbanje radijatora iznosi 1€ po rebru. Farbanje prozora iznosi ...

Ovo je posao za 2 radnika za 5 dana. Po najnižoj ceni ovo iznosi oko 600 € ili 300 € po radniku. Za 5 dana. To je jednako prosečnoj mesečnoj plati u republici.

Kako ni jedan od majstora na ovo ne plaća nikakav porez (siva ekonomija) zarada je značajna. Naravno, zarada u odnosu na prosečnu platu u republici.

Kako je tržište u Beogradu zaista veliko, i kako su potrebe tog tržišta za ovakvim uslugama takođe velike, i kako je prilika za zaradu takođe velika, za pretpostaviti je da bi više ljudi, kao ove žene iz Kuršumlije, ovu priliku uočilo i započelo ozbiljan biznis. Biznis koji bi se zasnivao na građenju reputacije i kvaliteta, biznis koji bi nudio i manje cene, jer prostora za zaradu ima.

I ovo nekako izostaje evo već 10 godina od promena. Pristup je i dalje: oderi svakog klijenta kao da ti je poslednji.

Drugi pristup je: ne mogu ja to da radim. Najbolje da čekam neko zaposlenje u nekoj državnoj ustanovi ili državnom javnom preduzeću. Kao na primer 20 radnika Fijata koji su dali otkaz nakon samo mesec dana. Puno se radi, a malo se plaća, kažu. I kaću da su se vratili u Zastava automobili i tamo čekaju socijalni program i otpremnine. Ukratko vaše i moje pare. Ko im je samo dao tu mogućnost ????

I na kraju, kako dražava može da pomogne molerkama iz Kuršumlije? Subvencijama? Povoljnim kreditima fonda za razvoj? Povoljnim stambenim kreditima?

Ja bih predložio: smanjenje poreza na rad. Ja bih predložio da ovo bude centralna tema državne strategije za izlazak iz krize i za podršku zapošljavanju. Centralna državna strategija za smanjenje siromaštva. Centralna državna ekonomska strategija na koju se oslanjaju sve ostale strategije.

Uvođenje progresivnog poreza na rad. Prvih 15.000 dinara prihoda mesečno je oslobođeno bilo kakvih poreza i doprinosa. Sve subvencije i povoljne kredite država treba da potroši na ovo.

Time se eliminiše prednost sive ekonomije. Time se eliminiše razlog za sivu ekonomiju. Time se stimuliše zapošljavanje. To je prvi i najvažniji korak izlaska iz nevesle situacije u kojoj se nalazimo.

Zapošljavanje dolazi od privatnog sektora. Ne države. Privatni sektor otpušta ljude. Teret poreza i doprinosa je prevelik. Nalazimo se u spirali smrti katastrofalne privatizacije i mamutskog javnog sektora koji svojim teretom ubija privredu. Prekinite da subvencionišete. Smanjite porez na rad.

A za preduzetnicu iz Dragicu Milanović Kuršumlije: razmišljajte kako da proširite posao. I ostatak Srbije treba firmu kao što je vaša. I gledajte kako da u posao uvedete i prijatelje, bližu i dalju rodbinu, poznanike. Vredne ljude koji se ne boje posla. Ako vam trebaju saveti i pomoć, ja ću vam ih pružiti besplatno. Srbiji trebaju ljudi kao što ste vi. A i soba moje kćeri vapije za krečenjem.

 



Komentari (51)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Jelica Greganović Jelica Greganović 22:06 15.03.2010

Svaka

im čast!
Vasa S Tajcic Vasa S Tajcic 01:29 16.03.2010

Re: Svaka

Vidim da se dole svasta pise i da je promasena tema, zato sam odlucio da se nakacim na Jelicin komentar.

Nije uopste bitno koliko zena ima godina niti sta prica. Glavno je da se neko organizovao da nesto uradi i da proba da zaradi kintu, a da to nije nevladina organizacija. Ja cvrsto verujem da bi se ovaj narod dosta dobro snasao kada bi mu drzava omogucila pravo na rad.

U Kanadi registracija biznisa traje od 30 do 40 minuta preko racunara u opstini. Platis kredintom karticom $50 i zavrsio si posao. Ne moras nisakim da pricas ako neces. Ako imas neko pitanje tu je neko da ti objasni. Uzmes pamaflete gde mozes da dobijes kredit, kakve greske prave mali privrednici, kako da uradis ono, kako ono, kme da s eobratis itd. Mozes da zakazes sa nekim da pricas itd. itd. Neka 80% propadne, ali bar 20% nesto uspe. Nasi ljudi koji su dosli ovde , iako u godinama, uspeli su da otvore male trgovacke radnje, mehanicarske radnje, butike, otvorili su biznise za ciscenje (ooops, to je sramota u Srbiji)itd. itd. Bez znanja jezika i neke skole, ali sa voljom i teskim radom uspevaju da skoluju svoju decu, kupe kucu, auto itd.

Siguran sam da bi i ljudi u Srbiji radili tesko kada bi im se to omogucilo. Niko ne voli da se ponizava dva meseca da bi registrovao biznis. A to se desava u Srbiji.
Saša Radulović Saša Radulović 12:55 16.03.2010

Re: Svaka

Nije uopste bitno koliko zena ima godina niti sta prica. Glavno je da se neko organizovao da nesto uradi i da proba da zaradi kintu


Baš to. I još pobeđuje na tenderima. I naravno da je ponosan na svoj mali uspeh. I time se otvaraju nove mogućnosti za proširenje posla. A ja im dajem besplatan marketing. Nije mnogo, ali je nešto.
sonja.m sonja.m 22:12 15.03.2010

novo

Ovo su divne vesti i nesto sasvim novo u Srbiji.
nikvet pn nikvet pn 10:46 16.03.2010

vesele tetke mašile se četke

sonja.m
Ovo su divne vesti i nesto sasvim novo u Srbiji.

Nije novo ali jeste divno što je uopšta objavljeno. Za njih nažalost nije.
U Srbiji itekako ima baš takvih ljudi. Vrednih, sposobnih, hrabrih da ulože i podmetnu leđa. 'Radim zapadno, živim istočno". Ne boje se ma kakvog poštenog posla koji daje kintu da se pretekne. Ti ljudi imaju ozbiljan društveni problem - ne uklapaju se. Uža okolina ih poštuje, šira zavidi a država progoni.
Vesele tetke mašile se četke ( svaka im čast ) brzo će uvideti kako su se zeznule. Ne s poslom nego sa objavljivanjem. Izložile su se parazitskoj državi i moraće da otvore firmu i da plaćaju sulude dažbine. Onda će uvideti da ustvari rade za drugoga, zatvoriće firmu i nastaviti na crno.
Saša Radulović Saša Radulović 11:01 16.03.2010

Re: vesele tetke mašile se četke

Poenta priče je upravo da se nisu tetke mašile četke. Napravile su ozbiljnu firmu koja pobeđuje na tenderima. Znači i da posluju legalno i pored svih tereta države.
Uradile su ono što rade i preduzetnici na zapadu: grade i šire posao. I vode računa o kvalitetu pa ih i klijenti hvale.

Njihov pol i njihove godine nisu bitni.

Moleraj je ozbiljan posao. I lep posao za one koji ga vole. Ozbiljno i veliko tržište. Ove žene su mu pristupile ozbiljno. I kako se meni čini ponosne su na svoje preduzetničke uspehe.
nikvet pn nikvet pn 14:00 16.03.2010

Re: vesele tetke mašile se četke

Ma kakvo potcenjivanje, oduševljen sam; krajnje poštovanje prema poduhvatu. I treba da se ponose.
Ali i dalje smatram da je čisto belo poslovanje ovde i sada - finansijsko samoubistvo. Takva su pravila igre i to mora da se menja.
G.Saša daje odgovore koji zvuče razumno, održivo i perspektivno.
vishnja92 vishnja92 22:16 15.03.2010

o, tema?

Grupa od desetak zena iz Kuršumlije, koju je okupila sedamdesetogodišnja Dragica Milanović, već su postale konkurencija najboljim molerima u gradu.

sjajno.
jesi li video nekad zene na merdevinama na nekom minus petom etazu, duboko ispod zemlje, gde je hladno, blatnjavo i tek izbetonirano? ponosne i lepe na svojim merdevinama, nasminkane u onoj prasini i propasti, stasite boginje koje rade? od kojih se stidis, ko god da si?

ja jesam. u rusiji.


ostatak tvog teksta me ic ne zanima, pogresno si poceo.
nadji neki muski primer, da vidimo taj kuriozitet.

zene ne prave i ne kreiraju ekonomiju, politiku i stvarnost ove zemlje, to rade muskarci. ne grebite se vise jbte, malo mi se vec povraca.

ja, the feminista
mostarac mostarac 22:32 15.03.2010

Re: o, tema?


jesi li video nekad zene na merdevinama na nekom minus petom etazu, dobuko ispod zemlje, gde je hladno, blatnjavo i tek izbetonirano? ponosne i lepe na svojim merdevinama, nasminkane u onoj prasini i propasti, stasite boginje koje rade? od kojih se stidis, ko god da si?

Pa jbg!
Ravnopravnost polova.

PS
Ali to nije tema ovog posta.
Autor je htio nesto drugo da kaze.
ssvetlana92 ssvetlana92 22:58 15.03.2010

Re: o, tema?

vishnja92
Grupa od desetak zena iz Kuršumlije, koju je okupila sedamdesetogodišnja Dragica Milanović, već su postale konkurencija najboljim molerima u gradu.

sjajno.
jesi li video nekad zene na merdevinama na nekom minus petom etazu, dobuko ispod zemlje, gde je hladno, blatnjavo i tek izbetonirano? ponosne i lepe na svojim merdevinama, nasminkane u onoj prasini i propasti, stasite boginje koje rade? od kojih se stidis, ko god da si?

ja jesam. u rusiji.


ostatak tvog teksta me ic ne zanima, pogresno si poceo.
nadji neki muski primer, da vidimo taj kuriozitet.

zene ne prave i ne kreiraju ekonomiju, politiku i stvarnost ove zemlje, to rade muskarci. ne grebite se vise jbte, malo mi se vec povraca.

ja, the feminista


Bravo Višnja!
vishnja92 vishnja92 23:02 15.03.2010

Re: o, tema?

Ravnopravnost polova.

1. ne lupetaj
2. Autor je htio nesto drugo da kaze - ajde? pa nek se suoci sa onim sto je rekao, a ne s onim sto hteo.



3. ssvetlana
Saša Radulović Saša Radulović 23:30 15.03.2010

Re: o, tema?

jesi li video nekad zene na merdevinama na nekom minus petom etazu, dobuko ispod zemlje, gde je hladno, blatnjavo i tek izbetonirano? ponosne i lepe na svojim merdevinama, nasminkane u onoj prasini i propasti, stasite boginje koje rade? od kojih se stidis, ko god da si?


Kakve ovo veze ima sa krečenjem?

nadji neki muski primer, da vidimo taj kuriozitet


Zašto? U čemu je problem sa ovim primerom?

zene ne prave i ne kreiraju ekonomiju, politiku i stvarnost ove zemlje, to rade muskarci. ne grebite se vise jbte, malo mi se vec povraca


???

pa nek se suoci sa onim sto je rekao, a ne s onim sto hteo.


Posle svega što rekoste, suočite nas vi. Izgleda ima nešto pogrešno u tome što ove žene kreče i uspešne su u tome što rade. Ili ima neki problem sa krečenjem kao jednom od ljudskih aktivnosti?
mariopan mariopan 18:37 16.03.2010

Re: o, tema?

ja, the feminista

AlexDunja AlexDunja 22:40 15.03.2010

death spiral

darkonduty darkonduty 23:08 15.03.2010

Samo nek se bace na posao

To im iskreno želim.

vladimir petrovic vladimir petrovic 23:36 15.03.2010

LOANWORD FROM FRENCH

Ovo su preduzetnici (eng. entrepreneurs).

Hm. Čudna je ova tvoja lakoća s kojom ustvrdiš da je ENTREPRENEUR - engleska reč.

Tačno je da je koriste i Englezi, ali kao pozajmicu iz - francuskog, jer nisu umeli da smisle adekvatniju reč.

Evo šta kaže Wiki: The term is originally a loanword from French and was first defined by the Irish economist Richard Cantillon. Entrepreneur in English is a term applied to the type of personality who is willing to take upon herself or himself a new venture or enterprise and accepts full responsibility for the outcome. Jean-Baptiste Say, a French economist is believed to have coined the word "entrepreneur" first in about 1800. He said an entrepreneur is "one who undertakes an enterprise, especially a contractor, acting as intermediatory between capital and labour."

Saša Radulović Saša Radulović 23:44 15.03.2010

Re: LOANWORD FROM FRENCH

Nisam ni rekao da je koren engleski. Već da kad kažem preduzetnik mislim na značenje koje odgovara engleskoj reči entrepreneur i njenom značenju.
A to nije:
"one who undertakes an enterprise, especially a contractor, acting as intermediatory between capital and labour."

:)
vladimir petrovic vladimir petrovic 06:13 16.03.2010

Re: LOANWORD FROM FRENCH
















Nisam ni rekao da je koren engleski

Entrepreneur nije engleska reč.
Tvrditi da jeste je kao kada biste nekoga ubedjivali kako su reči "internet" i "blog" - srpske reči, jer se koriste u srpskom.

Dakle, nije reč o korenu, nego o pozajmici (loanword).
Saša Radulović Saša Radulović 09:22 16.03.2010

Re: LOANWORD FROM FRENCH

Entrepreneur nije engleska reč.


Naravno da jeste. Koristi se i ima značenje u engleskom govornom područiju. Svaki rečnik engleskog jezika će vam reći drugačije.

"internet" i "blog"


Isto kao i šnajder i moler i adut i demokratija i advokat ... i blog i internet su reči u srpskom jeziku.

Kakve veze imaju koren i poreklo neke reči sa ovim blogom?
Da li treba svaki put kada iskoristim reč iz engleskog jezika da priložim i objašnjenje njenog korena?
Da li, kada koristim reči koje imaju latinski ili grčki koren, da to naznačim u tekstu, da bih izbegao primedbe?
Čemu ove primedbe?
krkar krkar 11:03 16.03.2010

Re: LOANWORD FROM FRENCH

Entrepreneur nije engleska reč.
Tvrditi da jeste je kao kada biste nekoga ubedjivali kako su reči "internet" i "blog" - srpske reči, jer se koriste u srpskom.

Dakle, nije reč o korenu, nego o pozajmici (loanword).


Sa ovakvim shvatanjem jezika od jezika se nećeš 'leba najesti.

Enterpreneur je engleska reč baš kao što su internet i blog srpske reči. Tačka. Ende. Punto.

Niko sa završenom srednjom školom ne bi smeo da se dovede u situaciju da mu/joj se to objašnjava!
jesen92 jesen92 00:35 16.03.2010

poenta

..mislim da sam razumela sta je poenta teksta ali ove jadne zene nisu bas primer za to..
Sedamdesetogodišnja Dragica Milanović iz Kuršumlije, koja nikada nije uspela da pronađe posao, došla je na neobičnu ideju kako da zaradi novac i obezbedi svojoj porodici pristojan život.
...ovo je dokaz o lupetanju nazovi novinara...neko ceo zivot nije nasao posao pa ce u 70 da obezbedjuje porodicu...koju porodicu kad najmladje dete ima bar 45 godina.....
A i soba moje kćeri vapije za krečenjem.
..pa nek uzme cetku ...i usput postane preduzetnik...
Saša Radulović Saša Radulović 09:28 16.03.2010

Re: poenta

neko ceo zivot nije nasao posao pa ce u 70 da obezbedjuje porodicu...koju porodicu kad najmladje dete ima bar 45 godina


Ovo govori više o vama, vašem odnosu prema radu, nego o njima. Na neke poslove izgleda gledate sa omalovažavanjem u stilu: ko bi još ovo radio ako ne mora.

Ljudi pokreću poslove i sa 70. Ljudi rade i sa 60.
Pitanje je da li vole svoj posao?

pa nek uzme cetku ...i usput postane preduzetnik


Ovo je uvredljivo. Za sve preduzetnike. I ponovo govori više o vama nego o njima.

Da li imate neku listu poslova za koju vi mislite da su dostojni i odgovarajući za žene i za ljude u zrelim godinama, i listu poslova, pored moleraja, koji nisu?
jesen92 jesen92 11:55 16.03.2010

Re: poenta

Ovo govori više o vama, vašem odnosu prema radu, nego o njima. Na neke poslove izgleda gledate sa omalovažavanjem u stilu: ko bi još ovo radio ako ne mora.

sta govori o meni..?..ja sam komentarisala sta je napisao novinar a on nije napisao da ta zena radi nesto iz ljubavi ili zato sto se jos oseca sposobnom da radi nego je napisao da nikad u zivotu nije mogla da nadje posao a sad se dosetila da obezbedi porodicu....
Ljudi pokreću poslove i sa 70. Ljudi rade i sa 60.
Pitanje je da li vole svoj posao?
,,sta je tu sporno...uvek sam bila protiv starosne diskriminacije...
Ovo je uvredljivo. Za sve preduzetnike.
...zasto? vi ste za primer preduzetnistva uzeli moleraj ...a u svakom gradu ima takvih preduzetnika koliko hocete...nas probllem, posebno mladih ljudi, su ideje...kako ste uopste zakljucili da ja podcenjujem neke poslove? na bazi toga sto ste sami pomenuli svoju cerku cija soba vapi za krecenjem a ja predlozila da uzme cetku...sto je savim normalno za mladu osobu...mislim, krecenje sopstvene sobe...a moze da postane i preduzetnik ako uvezba...posto ste vi taj primer uzeli kao primer od izuzetnog znacaja za nase drustvo and privredu...kao da ne zivite ovde...veliki broj ljudi se bavi tim poslovima i ne vidim sta je epohalno u ideji zena iz Kursumlije...
Saša Radulović Saša Radulović 12:52 16.03.2010

Re: poenta

A zašto ne moleraj?
Ovaj primer je jako dobar iz razloga iznešenih u tekstu.

Kakva crna starosna diskriminacija?

Problem sa vašim komentarima je omalovažavanje ovog posla i nerazumevanje preduzetništva. Ove žene su osnovale firmu, ozbiljno pristupile poslu, pobeđuju na tenderima. Ponose se onim što rade. Vi mislite da ovaj posao nije vredan, da ga ne bi trebale raditi žene, ili žene u godinama, da je ispod nivoa itd.

Najveće zapošljavanje u nekoj ekonomiji dolazi od malih preduzeća koja se upravo bave ovakvim i sličnim poslovima. Zadovoljavaju potrebe građana i firmi za krečenjem, čišćenjem, ishranom, šišanjem, raznim kućnim popravkama ... Ovim poslom se bave i žene i muškarci, i stari i mladi i to uglavnom porodično.

Iz komentara oko sobe koja treba da se kreči izbija neka zloba.
Smisao rečenog je da kažem da ima jako mnogo ljudi koji bi angažovali molere kada bi bili pristojni, radili kvalitetno i imali razumne cene. Čak i u Srbiji gde ljudi imaju mala primanja.

Ono što je epohalno za Srbiju je njihov pristup. Piše gore u tekstu.
jesen92 jesen92 16:19 16.03.2010

Re: poenta

...
Ono što je epohalno za Srbiju je njihov pristup.


njihov pristup je sasvim OK i nisu jedine...a i poruka koju vi saljete je pozitivna..nesto kao "uzmi zivot u svoje ruke i ne cekaj da ti drzava da radno mesto u JP"...e sad, gde smo se spotakli...bas na drzavi...ona je ta koja guli male preduzetnike pa vecina radi na crno...krenu ljudi na belo pa se posle izvesnog vremena ili ugase ili predju na crno....poneko i opstane, ima i takvih...Znaci, nije problem sa zanatima koji su zlata vredni...svi koji znaju neki zanat oni to vec rade na ovaj ili onaj nacin...Problem je sa ostalim zanimanjima...Tacno je da smo mi malo 'uspavan" narod ali cim neko nesto pokusa lupe ga po prstima ako je na bilo koji nacin "konkurentan" nekoj vaznoj personi ili ako svojim poslom kvari necije "seme"...Kada bi ljudi imali poverenja u drzavu , bez obzira na dremljivost, mnogi bi se odvazili da zapocnu sopstveni biznis...

Iz komentara oko sobe koja treba da se kreči izbija neka zloba.
..verujte da nije ...mozda samo zvuci sarkasticno ali nije mi to bila namera..

krkar krkar 11:04 16.03.2010

Pozitivna kritika


Kao i uvek kod Radulovića - jasno i nedvosmisleno.
mrdax mrdax 14:24 16.03.2010

Re: Pozitivna kritika

I ja se pridruzujem . Dobar tekst.
Jasno je prenesena ideja i poenta je vise nego ocigledna. Ko je "ne shvata" verovatno ima nesto sto mu se ne svidja u vrednosnom smislu samog teksta . Zbog toga sto otkriva jedan od mogucih odgovora na pitanje " A zasto ja zivim ovako kako trenutno zivim?" , pogotovo kod mladnih (tek sa faxa) osoba.
antonius antonius 15:51 16.03.2010

porezi

Raduloviću, povećanje neoporezivog dela plate nije dobra stvar, a da ne govorimo o tome koliko je nepravična. Plata odražava, ili bi trebalo da odrazi vrednost rada. Poreskom politikom za koju se zalažeš, stimulišu se oni koji su slabije plaćeni, čiji je rad na tržištu manje cenjen (verovatno i manje vredan), a na uštrb onih drugih. Zamisli, jednostavnosti radi, da imaš firmu koja proizvodi stolice, da imaš dva radnika i da obojica proizvode. Cena koju možeš i želiš da platiš radnicima po jednoj stolici je 3 evra. E sad, jedan radnik proizvede za mesec 50 stolica, i preko onoga što mu sleduje kao plata (150 evra), ti recimo ne moraš ništa državi da platiš kao porez. Drugi pak radnik proizvede za isti taj mesec 400 stolica, i ti onda na onih 1200 evra što bi njemu dao kao platu, platiš državi još 14% ili koliko god poreza na tu platu. E sad, pošto se ti kao vlasnik staraš o svom profitu, vidiš da ti ovaj bolji radnik zbog svoje produktivnosti donosi manju zaradu po proizvedenoj stolici, pa mu ponudiš da umesto plate od 1200 evra on snosi trošak poreza i dobije samo 1000. Ili, pošto si dobar čovek, pa ti je žao da tvoj dobar radnik bude oštećen, ponudiš mu da pronađe nekih 7 svojih nezaposlenih rođaka, da ih prijaviš u svojoj firmi i da onda svi oni podele njegovu platu od 1200, pa da tako i on bude plaćen kako treba i tebi da ostane zasluženi profit (a državi ništa kao porez). Da li bi se time neki problem rešio, osim što bi Zavod za statistiku registrovao "smanjenje nezaposlenosti"?
Saša Radulović Saša Radulović 16:53 16.03.2010

Re: porezi

Niđe veze. Vi prvo morate malo u školu. Da pitate. Da vam se objasni. Da pročitate malo sami, a onda da ulazite u diskusije. Recimo prethodne blogove. Proverite i progresivne poreske sisteme u svim, baš svim, uspešnim zemljama na svetu.
Ne mogu baš svakom ponovo, na svakom blogu, a uvek se neko javi, da držim predavanje o progresivnim porezima. Morate malo i sami.
antonius antonius 09:56 17.03.2010

Re: porezi

Čitao sam i prethodne blogove (stvarno su odlični), a bogami i fakultetske udžbenike o progresivnom i raznom drugom oporezivanju. Ne morate uopšte da mi objašnjavate zašto je ono dobro, jer ću svejedno misliti da nije. Na primer, na blogu http://blog.b92.net/text/13063/Progresivni-porezi/ sam našao ovo:

„Porez na rad ima 4 stope: 0% za sva primanja do 150 evra mesečno, 20% za sva primanja do 300 evra mesečno, 30% za sva primanja do 900 evra mesečno, 40% za sva primanja preko 900 evra mesečno.”

Da primenimo ovo na moleraj: „Lenji Gaša” okreči jedan stan za dva meseca, dobije za to 300 evra ili 150 mesečno i ne plati nikakav porez – čista zarada 300 evra po okrečenom stanu; „Brzi Gonzales” okreči deset stanova mesečno, zaradi 3000 evra. Zatim ne plati nikakav porez na prvih 150 evra, plati 20% na prihod između 150 i 300 (30 evra), plati 30 posto na prihod između 300 i 900 (180 evra) i plati 40% na prihod između 900 i 3000 (840 evra). Ukupno plati 1050 evra poreza, ostane mu 1950, i ima čistu zaradu od 195 evra po okrečenom stanu ili 105 evra manje od Lenjog Gaše. Ili, u drugoj varijanti (nisam baš siguran za šta se zalažete), Brzi Gonzales plati 40% od cele zarađene sume (1200 evra), pa mu ostane 1800, ili 180 po stanu ili 120 evra manje od Lenjog Gaše. Nasuprot tome, ako je poreska stopa na zarade ista, npr. 20%, Gaša plati 30 evra mesečno, Gonzales plati 600 i svako ima zaradu od 240 po okrečenom stanu. Progresivno oporezivanje može biti "civilizacijsko dostignuće" i "poreski sistem u svim uspešnim zemljama na svetu". Ali ne verujem da će se "Brzi Gonzales" osećati drugačije nego kao magarac kada god vidi ili sam napravi ovu računicu.
Saša Radulović Saša Radulović 19:52 17.03.2010

Re: porezi

Uh.

Ja stvarno ne mogu da vam objašnjavam koliko je ovo: niđe veze.
domazetovic.andrej domazetovic.andrej 21:47 17.03.2010

Re: porezi

Pa biću slobodan i probati ja...

Neki ljudi veruju u progresivni poreski sistem na zarade jer se isti koristi u većini danas razvijenih zemalja... Ja ne verujem preterano u njega, jer Srbiju ne poredim sa tim razvijenim zemljama kakve su one danas (sa ogromnim akumuliranim kapitalom koji danas troše), već kakve su bile pre sto i više godina kada je počeo njihov ubrzani ekonomski razvoj - otprilike tamo gde smo mi danas. Tada ovaj poreski sistem nije postojao u ovom obliku... Tu se Saša i ja razlikujemo...

A što se tiče vašeg primera, računica neće ostati takva. Naime, "Brzi Gonzales" neće raditi za platu, već će osnovati brzi-gonzales d.o.o., pa će sebi isplaćivati minimalac na koji će porez biti izuzetno mali. Većinu zarade će izvući bez poreza kroz isplate dnevnica, sponzorstva, manipulativne troškove, ili sa 16% poreza kada bude realizovao dobit firme. Pri tome će gorivo, lizing za auto, četke, boje i ostali materijal da kupuje preko računa firme, pa će ga izaći jeftinije nego Lenjog Gašu. Još kada malo razvije posao, poručiće veće količine boje koje dobavljaču neće platiti. Isti će ga tužiti i taj će spor trajati dve godine dok će Brzom Gonzalesu biti blokiran račun, a ovaj će opet raditi i naplaćivati sve na crno. Na kraju će brzi-gonzales d.o.o. bankrotirati, ovaj što mu je isporučio boje i četke će knjižiti gubitak, a Brzi Gonzales će pokrenuti novi ciklus osnivajući brzi-gonzales-2 d.o.o. Ne treba ni da napominjem da će profit po stanu daleko premašiti onih 300 eura...
Ivan Marović Ivan Marović 16:22 16.03.2010

Uzbuna!

Da li je to neko na blogu objavio post u kome se pominje preduzetništvo?! Brzo skreći temu, zagadiće se blog! Nije to engleska reč, zašto žene, kakav moleraj...

Podržavam smanjenje poreza na rad (uz povećanje poreza na gorivo).
Saša Radulović Saša Radulović 16:50 16.03.2010

Re: Uzbuna!

uz povećanje poreza na gorivo


Da. Povećanje akciza i na gorivo i na cigarete i na alkohol. Uvođenje akcize na struju.
I povećanje poreza na imovinu.

A sve ovo u cilju smanjenja poreza na rad. Zbirno gledano, poresko opterećenje za 70% građana Srbije bi bilo smanjeno.
marija.mt marija.mt 18:57 16.03.2010

Re: Uzbuna!

Podržavam smanjenje poreza na rad


ako je moguce i doprinosa
iako su u jednom malom privatnom preduzecu u kojem radim mnogo veci problem naplata i standardni trzisni problemi, mislim da bi ovo koliko-toliko olaksalo, ako se pri tom ne poveca pdv
Saša Radulović Saša Radulović 19:52 16.03.2010

Re: Uzbuna!

Kad kažem porez na rad, mislim na ukupno opterećenje na platu: i porez na dohodak i svi doprinosi (PIO, zdravstvo i nezaposlenost) i na račun zaposlenog i na račun poslodavca. Zbirno oko 65% na neto.

Na prvih 15.000 dinara ukupan porez na rad (svi porezi i doprinosi) treba da bude 0.
vhedrih2 vhedrih2 23:09 16.03.2010

Re: Uzbuna!

Eh, a sadasnji sistem nameta na preduzetnike u Srbiji je upravo suprotan - prvih bar 10-ak hiljada (pa i vise, zavisno od opstine) koje preduzetnik zaradi se obavezno daju drzavi (obavezni doprinosi+komunalna taxa+indirektni troskovi komuniciranja sa poreskim sistemom), a tek posle pocinjenjegova zarada...
blogovatelj blogovatelj 06:48 17.03.2010

Re: Uzbuna!

Da. Povećanje akciza i na gorivo i na cigarete i na alkohol. Uvođenje akcize na struju.
I povećanje poreza na imovinu.


I na nekretnine !
Onaj ko ima 1000 kvadrata i vise da finansira drzavu, a ne onaj ko radi za minimalac !
vhedrih2 vhedrih2 22:45 16.03.2010

Porez na rad

Nema u Srbiji vaznije stvari od smanjivanja nameta na rad.
A ogromna pozitivna promena bi se desila i kada bi svi ti nameti samo postali neregresivni - sadasnje stanje - da preduzetnici i kad nista ne zaradjuju ipak placaju minimalne doprinose koji rastu iz meseca u mesec, apsolutno ubija sve koji su na startu. A bez pocetnika nema razvoja.

A ovim ljudima-zenama svaka cast!

Pravo osvezenje u moru vesti o radnicima Fiata i drugih privatizovanih preduzeca koji hoce natrag u stare-drzavne firme, studentima koji hoce stare diplome, drzavne "investitorske" administracije koja masta o povratku na centralno planiranje i slicnih.
Kraja Kraja 01:15 17.03.2010

...pobite sve koji ne placaju poreze...

....penzionere u logore...zabranjeno ispitivanje porekla imovine...perem pare za dzabe...caneta za predsednika....ziveo "liman braders"....kupujte svoje godisnje izvestaje samo kod "ernsta i janga" - cena povoljna...

...a tako sam voleo da citam tvoje blogove...
Saša Radulović Saša Radulović 09:02 17.03.2010

Re: ...pobite sve koji ne placaju poreze...

Šta napisaste ovde ??? Ko se zalaže za ove stvari?

Ovo je krajnje nepristojno, da ne kažem neke druge stvari. Pristojan čovek bi se izvinio.
ssvetlana92 ssvetlana92 01:46 17.03.2010

Možda je bajkovito

Da žene od sedamdeset godina, počinju da rade teške poslove da bi prehranile porodice. Pouzdano znam da su se žene u tim godinama, dovoljno naradile i da bih bila oduševljena da se bave nekim manje teškim poslovima. Dok nam muškarci zdravi, jaki i pravi sede po kafanama i rešavaju svetske probleme, žene..skoro starice, da izbegnu redove po Narodnim kuhinjama i poniženje koje sa tim ide, hvataju se za posao koji svakako ne bi trebalo da rade, zbog godina, slabije konstitucije i garantovano već narušenog zdravlja.
Ni malo me nije obradovala ova vest, koja naravno da nije prva.
Najavljuju i otvaranje još Narodnih kuhinja, gde će se nekada ponosni ljudi, svrstati u red beskućnika, nesrećnika..koji će ponizno svakodnevno donositi posudu za hranu, kao da nikada nisu stajali pravo i za svoj rad, zaslužili penziju od koje će moći da se prehrane i leče.
Bila bih oduševljena da se žene u tim godinama, bave mnogo lepšim i lakšim poslovima, da mogu od svoje penzije da odu na neko zajedničko putovanje, da igraju, pevaju, održavaju se u životu zbog svoje dece i unuka. Ako nisu imale nikada posla u nekoj firmi, imale su porodicu koju su negovale i radile u kući sve ono što je potrebno da opstane jedna porodica. Za to im niko nikada nije ništa dao, čak ni neko priznanje..pa sad treba da se vataju merdevina i četaka.
Tuga!
filantrop filantrop 03:50 17.03.2010

Re: Možda je bajkovito

... a nasuprot ovim energicnim i punim entuzijazma zenama su kragujevcani zaposleni u fijatu...
neko mi je poslao vest, popizdeo sam, ali popizdeo.
najgore je sto je istina, nije novinarska izmisljotina
kragujevcu ce njegov mentalitet da dodje glave, to je odavno bilo jasno.
molim te, ne mogu da puse!
pa pusenje je svuda zabranjeno, pusaci su proterani od svud, sta su mislili!
ako imaju srece kao u mojoj kompaniji da im se obezbedi ventilirana soba, ako ne, stoje napolju po svakom vemenu i to ne koliko oni hoce, vec koliko posao dozvoljava.
molim te, tesko im je da rade
ja radim svakog dana min 11 sati, svakog, cesto radim i nocu i vikendom
i ne samo ja, rade svi, dok se posao ne uradi.
sta oni misle, da pare rastu na drvetu, da ce moci kao nekada u gigantu da rade 3 -tri- sata dnevno a plata ide.
jel moze neko da ih probudi i da im kaze da je radnicko samoupravljanje odavno mrtvo!
a znaju zavidljivo da komentarisu koliko u dijaspori zaradjuju a ne padne im na pamet da se za to radi a ne traze izgovori za jebeno pusenje na radnom mestu

da covek ne poveruje
Saša Radulović Saša Radulović 09:12 17.03.2010

Re: Možda je bajkovito

Pouzdano znam da su se žene u tim godinama


Ono što pouzdano znate je samo to da vi na ovaj posao gledate sa omalovažavanjem, što je poprilično snobovski i teško objašnjivo. Pouzdano se vidi i vaš odnos prema radu i prema tome šta bi ljudi u nekim godinama trebali ili ne bi trebali da žele i rade. Možda da vi budete komesar koji raspoređuje ljude na razna mesta. Znate vi pouzdano i bolje od njih samih šta njima treba: igre, pesma i unuci.

Inače rad, poslovni uspeh sa jedne strane i igre, pesma, unuci i putovanja se međusobno isključuju. Jadni unuci.

Inače, samo je vođa tima u sedamdesetim. Ostali nisu.

Ove žene su napravile firmu i ponosne su na svoj uspeh. Ne znam da li ste ikada sami osetili zadovoljstvo poslovnog uspeha i pobede na fer takmičenju bilo koje vrste. To je toliko bolje i vrednije od svih putovanja, igranja i pevanja koje su vama izgleda vrhunac zadovoljstva u životu kome valjda svi treba da teže.

Zaista tuga.

vhedrih2 vhedrih2 07:37 17.03.2010

interesantno!

Citam neke od prethodnih postova koji kritikuju to sto ove zene rade i ako sam dobro shvatio razmisljanje kaze ovako:
- Zene u tim godinama ne bi trebale da rade i da izdrzavaju porodice vec bi trebale da imaju penzije i da budu izdrzavane od strane te porodice (koga briga sta one u stvari zele, vazno je sta mi ostali zelimo i smatramo da je ispravno za njih, zar ne?)
- Takodje, nezgodno nam je i neprijatno to sto ove zene rade da bi izbegle siromastvo i zaradile za zivot (zar ne radimo to svi mi?)
- Naravno, posto drzava ni drustvo ne mogu da im obezbede sve te stvari koje bi dovele do toga da se mi ne osecamo neprijatno, a mozda one i same zele da rade, onda bi te zene ili trebalo spreciti da rade (i prisiliti ih da u miru i tisini sede kuci u siromastvu, ako kucu naravno imaju) ili ako to vec ne mozemo, onda svakako o tome sto rade treba cutati i drzati ga u najvecoj tajnosti, kao sramotu!

Jel tako? Meni to zvuci licemerno, a vama?
Saša Radulović Saša Radulović 09:13 17.03.2010

Re: interesantno!

Pre svega snobovski.

Čitajući ove komentare, čovek bi izvukao zaključak da ljudi koji rade u zrelim godinama, i to ovakve poslove (bez da kažemo na koje poslove se misli, osim što imliciramo da ih niko normalan ne bi radio) treba da se stide. I da društvo treba da se stidi što im nije omogućilo da sede kući ili barem neki "lep" kancelarijski posao sa papirima. Možda zato i imamo neverovatne birokratske procedure. Treba stvoriti posao i radna mesta za ove "najlepše" i "najpoželjnije" poslove.
arvinkamberi arvinkamberi 12:45 17.03.2010

Cinizam

Pa dragi Sasa zasto to radite?
Zasto iz nedelje u nedelju (u stvari malo redje) pisete ove blogove o ekonomiji i time slamate srca tolikom broju ljudi. Kako vas nije sramota da te jadne napacene ljude upoznajete sa principima kapitalizma. To je stvarno nehumano, kako mozete da govorite da NE mozemo svi da imamo isto, kako se usudjujete da kazete da neko u Srbiji moze da ima platu od 1000e, da neko moze da bude uspesan? da neko MORA da plati (racionalni) porez na imovinu koju je dobio od socijalistickih vlasti, da porezi na plate moraju biti manji, da se administracija mora smanjiti (umesto da im se da po 2000e plata pa da imaju da trose i time posticu traznju). I vi sve tako dok milioni ljudi u srbiji nemaju 'leba da jedu. c c c c. I umesto da se oni pitaju zasto je tako sad moraju da trose snagu na ispravljanje vashih blogova i vashih kapitalistickih zabluda. U koje ste bre vi to skole isli? pa svima je jasno da NIKO ne sme da se istice bogastvom, SVI MORAJU DA BUDU JEDNAKI, niko u shkoli ne sme da pokaze svoj novi telefon jel ima dece koja nemaju telefon, niko ne sme da kaze prijatelju da ima platu od 1200e u privatnoj firmi kad njemu niko tu platu nikada nije ponudio (nema veze sto ima zavrsenu samo srednju turusticku i pije kafe u Njegoshevoj po ceo dan) Pa zar nije svima jasno da SVI moramo da imamo isto i da je tako najpravednije i u duhu pravoslavlja i da oni koji kazu drugacije hule na boga i treba ih na robiju kao prave kapitaliste! Ko ste vi da se zbog vas svake nedelje (u stvari malo redje) podigne tolika vojska 'pravednih' koji su ekonomiju zavrsili 62`godine pored zeleznicke stanice? Zar njih da mucite da vam objasnjavaju kako je "vreme elektronske industrije i informatickog znanja proslo", "Znanje vec odavno nije roba" "Kad se ne bi vozili u audijima svima bi bilo bolje" i jos mnoge bisere blogomentatora.

Od sada da pise sledece (ili cete zavrsiti na informativnom razgovoru)

1. Svi treba da imaju isto (bez obzira kojeg su obrazovanja, sposobnosti, godina ili politickog uverenja)

2. Porezi na imovinu da se smanje ( Kako jedna zena, dospodja, da placa porez na stosoban stan koji je nasledila od muza vojnog liceta, kad u njemu zivi sama sa malom penzijom, necete valjda da ga proda i kupi manji zato sto joj toliki ne treba)

3. Penzije da se povecaju! ( Oni su ljudi vredno odvajali od svojih plata, a kada je bivsa nomenklatura koristila te pare za oslobodilacke ratote 90/tih njih nisu pitali zasto to rade, vec su se gurali na shalterima da "bespovratno daju jos"

4. Porez na dobit privrednih drustava da se smanji sa sramotnih 10 procenata na pravednih 2%

5. Najvaznije.......SVI NA BUDZET! :)


Dragi Sasa pozdrav do sledeceg bloga.

e-seeyou
Saša Radulović Saša Radulović 20:34 17.03.2010

Re: Cinizam

Trujem unsuspecting public, posebno omladinu, i pukušavam da ih skrenem sa pravog socijalističko-sindikalnog-samoupravno-slobodarskog puta i podvalim im kapitalističko robstvo za bubrege.

Svi na budžet.
domazetovic.andrej domazetovic.andrej 17:02 17.03.2010

Kakav smo mi narod???

Mislio sam da neću komentarisati ovu temu. Nema ni šta da se komentariše, osim da se POHVALE žene koje su preuzele svoj život u svoje ruke. Nisu sekle prste, blokirale pruge, kukale na političare, već su videle šta znaju da rade, organizovale se i počele to da rade... I da zarađuju... I da žive od toga... Nešto tako normalno u svetu, a ipak za jedno BRAVO kod nas....

A onda videh ove komentare:
1. Te moleraj je ispod časti
2. Te one bi trebale da ljuljaju unučiće ne da rade
3. Te zašto ih njihove porodice ne izdržavaju
4. Te za i protiv progresivnog poreza na zarade
5. Te za sve je kriv liberalni kapitalizam
6. Te ___________________________

A samo jedno BRAVO bi bilo dovoljno... Nigde koliko u Srbiji nisam video toliko zajedljivosti... Mrzimo svoj život, mrzimo sposobne, mrzimo imućne, sada mrzimo i one koji hoće da rade... Imamo mišljenje o svemu, prepametni smo na sve svetske teme... Ako je neko lep, onda je i glup; ako je neko pametan, volela ga je učiteljica; ako je nego bogat, taj je sigurno lopov; ako je neko sposoban, ma Žika mu je j... ženu... Ove žene nas ipak podsećaju da je problem u nama, da nemamo inicijative, da smo nesposobni i da živimo u nekom demagoškom snu o tome da će doći jednom neki TITA i da će nam rešiti sve naše probleme - samo, avaj, ova demokratija, nikako taj TITA da se prijavi na neke sledeće izbore...


vhedrih2 vhedrih2 18:15 17.03.2010

Re: Kakav smo mi narod???

Ove žene nas ipak podsećaju da je problem u nama, da nemamo inicijative, da smo nesposobni i da živimo u nekom demagoškom snu o tome da će doći jednom neki TITA i da će nam rešiti sve naše probleme - samo, avaj, ova demokratija, nikako taj TITA da se prijavi na neke sledeće izbore...


Tita nikako da se pojavi?! Ali ne, gresite. I Tita je tu i trazi aktiviste. Prokopajte malo po vestima od zadnjih meseci...
Saša Radulović Saša Radulović 20:28 17.03.2010

Re: Kakav smo mi narod???

A samo jedno BRAVO bi bilo dovoljno


Bilo bi.

Ja ne znam šta je gore za ove žene-preduzetnike: teret države ili podozrenje i neodobravanje okruženja. Ako ovakva mišljenja dolaze iz Beograda, možete misliti koja je tek to "sramota" u Kuršumliji baviti se tako nedostojnim poslom.

Strašno.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana