Društvo| Filozofija| Život

Obrazovanje: put, a ne cilj

dali76 RSS / 11.04.2010. u 18:53

U jednoj grupi je primjerak od 200 ljudi. Svi su zavrsili srednju skolu i rade kao auto- mehanicari. Sad neki su bolji neki gori, nebitno.
Druga grupa ima isti broj ljudi; zavrsili su visu ekonomsku. Rade u administraciji. Privatnih firmi, il' drzavnih, opet nebitno.
Treca grupa su fakultetski obrazovani ljudi. Fakultet filozofije; Vecina ih radi u prosvjeti. Kao ucitelji srednje, il' osnovne skole.
Cetvrta grupa, brojcano ista kao predhodne tri, sastoji se od ljudi sa titulama doktora. Rade vecinom kao profesori, neki se bave istrazivackim radom. Doktorat moze biti iz oblasti prirodnih, ili drustvenih nauka, opet nebitno.
Svaka od ovih grupa, manje vise ima znanje u oblasti u kojoj su, hajde kazat cemo- experti.
Znanje podrazumjeva kolicinu informacija i naravno iskustvo.
Kad bi sad pravili istrazivanje koliki procenat ljudi iz svake grupe je pojedinacno spreman priznati da je u krivu, naravno uz validne dokaze, mozda rezultati ne bi pratili logiku.
Logicno bi bilo da sto je vece znanje, ljudi su vise otvoreni prihvatiti da su, eto, pogresili. Logicno bi bilo zakljuciti da je najveci broj onih koji su otvoreni za drugacije misljenje, bas oni koji imaju vece obrazovanje.
Da li je bas tako?
Da li je ljudska sujeta obrnuto proporcionalna nivou znanja, ili ako hocete- nivou obrazovanja?
Moje licno iskustvo me uci, da nije bas tako. Sta vise, cini se nekad da nivo obrazovanja ili nivo znanja ima negativan uticaj na ljude da bi prihvatili kako su u krivu. Sto je nivo znanja ili informacija veci, to je manja spremnost da se prihvati kako smo, eto zaboga, pogresili.
Vec sam jednom pisao o knjizi koja zakljucuje, prilicno porazavajuce, kako je prognoza gora sto je expert veci.
Neki ljudi koji imaju izuzetno mnogo informacija, svoje informacije prihvataju veoma selektivno. Uvijek traze one informacije koje bi potvrdile njihov stav, dok, svijesno ili ne, one ostale, jednostavno ignorisu.
Sto si vise naoruzan informacijama, to ti je teze da vidis kako si u krivu.
U zelji da dokazes kako su svi labudovi bijeli, trazis bas te bijele labudove. Svaki novi nadjeni bijeli labud te zakopava dublje u rovove tvojih stavova. Slabo kome padne na pamet da bi najbolje bilo potraziti upravo crnog labuda da dokazes da si u pravu.
Ako nivo znanja, informacija, il nivo obrazovanja bas i ne utice na nasu sujetu, cemu onda skole, bilo srednje, bilo vise, bilo fakulteti?
Ko bi od nas polozio, sa istom ocjenom, srednjoskolski ispit iz matematike pod uslovom naravno da mu matematika nije dio danasnjeg posla (rutine), il nije ljubav iz srednjoskolskih dana?
Da li bi dobili istu ocjenu kao onomad iz biologije u cetvrtom srednje, ako ste danas istoricar?
Ne treba puno logike da se zakljuci da bi ogromna vecina nas uradili iste ispite losije.
Ako nas skole uce da samo prolazimo testove iz predmeta da bismo isli dalje, a onda sve te informacije poslije zaboravimo, cemu sve to?
Na kraju krajeva, ko moze ocekivati od bilo koga da jednom nauceno uvijek zna, pa makar ga probudili usred noci?
Cilj skole jeste da daje obrazovane ljude a ne informisane, ali nazalost malo ko to ustvari i radi.
Ovu pricu napisao sam razocaran dvojicom ljudi, obojica doktori iz svoje oblasti, koji ne pricaju jedan sa drugim.
Pricu sam napisao i pod uticajem mog prijatelja koji mi nedavno rece kako mu je stigla "depesa" da klinci treba da urade sto gore sample test, kako bi iduce godine imali sto veci progres te na osnovu istog skola dobila vece bonuse.
Covjek uci dok je ziv, i umre glup. Covjek se obrazuje za cijeli zivot, ne da bi se ikad smatrao stoposto obrazovanim, vec da bi bio svijestan da obrazovanje traje cijeli zivot. Ko jednom pomisli da zna sve, da nista nije ostalo, taj ustvari ne zna nista. Biti obrazovan znaci biti svijestan da koliko god znanja imali iza sebe, ono sto je ispred nas je uvijek vise i vaznije.
Sokrat, ako je vjerovati Platonu, jednom je rekao: "Ja znam da ne znam nista".
Ne mislim da je Sokrat mislio da je ustvari neznalica, vec da je znanje uvijek "nista" u odnosu na ono sto sutra mozemo saznati, tj. od drugih nauciti.
Jedan nobelovac iz oblasti fizike, nazalost ne mogu se sjetiti imena, jednom je rekao, parafraziram: jedini put ka napretku je moguc ako nadjemo najbrzi nacin da dokazemo da smo u krivu.
Sam sebe nekad uhvatim u vlastitom neobrazovanju. Moja diploma nije ogledalo mog obrazovanja vec samo vlastite upornosti.
Ako imate klince, na vama je odgovornost da ih ucinite obrazovanim ljudima, bili oni sutra mehanicari, ekonomisti, ucitelji ili profesori biologije, vjerujte skola ce im dati samo informacije.
To je nazalost pola puta, sljedeca polovica vodi ka obrazovanju ili aroganciji, nebitno od toga kakva ce im diploma visiti na zidu, il kupiti prasinu u nekoj fijoci.

P.S
Imao sam obicaj nekad u sitne sate pretociti misli u rijeci. Nekad bi to bile pjesme ljubavne nekad samo moja razmisljanja. Tako sam pre nekoliko godina zapisao da je znanje divno predvorje u kom crpis snagu, u kom shvatas svu svoju malenkost i iz kog izlazis bolji, svestan da uvijek postoji jos. Od svih relligija na svetu najgora je neznanje koje radja predrasude koje su taman bunar bez dna iz kog uvek nalazimo izgovore kojih se na svetlu stidimo...

Danas, eto tacno pet godina kasnije, svjestan sam da, koliko god znao vise, vaznije je ono sto stoji ispred da bude nauceno.
Ako vec stojimo u mraku ne okrecimo glavu od fenjera koji svijetli jace, samo zato sto isti nije u nasim rukama.



Komentari (51)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

sonja.m sonja.m 19:04 11.04.2010

prva!?

Dali, zelim samo jednom ja da budem prva komentatorka.
Nemam sta da dodam sve si ti rekao.



dali76 dali76 19:58 11.04.2010

Re: prva!?

Cestitam Sonja :) mada ovdje slabo kad je guzva oko tog prvog mijesta. Esad bi trebo nagradu a slabo se snalazim sa slicicama, youtubse i ostalo..vidis mozda se zbog toga i ne pravi guzva:)
miloradkakmar miloradkakmar 19:22 11.04.2010

Primećujem

da se naučeno u školama i fakultetima u većini slučajeva ne primenjuje u praksi. Praksa je ta koja za sebe izbrusi 10 odsto naučenog, kome ide onih 90, ne znam. I tih 10 odsto nestaje ako se svršeni srednjoškolac ili fakultetlija zaposli u nekoj trećoj oblasti.
Zato ne znam, da li je tvoje odlično razmišljanje primenljivo u zemlji Srbiji?!
dali76 dali76 20:11 11.04.2010

Re: Primećujem

Nego Milorade ako nam ta praksa izostri tih 10% naucenog ,cesto nam upravo tih 10% smeta da saslusamo druge.
Jer eto nase znanje umijesto da nam pomaze ,stvara zid. O tome sam mislio.
Ocekujes da ce sujeta padati sa nivoom informacija ili ako hoces obrazovanja,ali da li je odista uvijek tako?
To me malo razocaralo.
Ispada da je nekako uvijek najteze saslusati.

Inner Party Inner Party 20:17 11.04.2010

Re: Primećujem

miloradkakmar
da se naučeno u školama i fakultetima u većini slučajeva ne primenjuje u praksi.


Na fakultetima se cesto uci iz udzbenika koji su 20+ godina stari. A i kada na udzbeniku pise da je izdanje iz 2010 - sadrzaj je veoma cesto tragicno zastareo ...

I onda kada se zaposlis izgubis bar godinu dana na apdejtovanje.
stefan.hauzer stefan.hauzer 20:27 11.04.2010

Re: Primećujem

Na fakultetima se cesto uci iz udzbenika koji su 20+ godina stari.

Istina,ali postoje neki udzbenici,koji su prosto savrseni,tj bolji se ne mogu napisati!
(V.Ostrogorski Istorija Vizantije,za taj tvrdim!)
ddsonik ddsonik 07:07 12.04.2010

Re: Primećujem

Ispada da je nekako uvijek najteze saslusati.

Meni se nekako cini da je to kljuc. A onda sledi pitanje - zasto nam je tako tesko saslusati, sta nas sprecava. Da li je moguce da nam je uvek tolika buka u glavi da nismo u stanju da cujemo i saslusamo drugoga, kao sto bi zeleli da neko nas saslusa? Voleo bih da vidim odgovor na ovo pitanje...
Mozda je slusanje zapravo jedino sto bi nas trebali uciti - ostalo bi vec samo pronasli.

Odlicna tema i prica.
pozdrav
GajaR GajaR 20:06 11.04.2010

teme i dileme

Da malo trolujem varijacijama na temu: Nije toliko važno bogastvo znanja koliko je važno bogatstvo misli

preporuka za dali76
Inner Party Inner Party 20:13 11.04.2010

Heh ...

Pada mi na pamet Slavoj Zizek, po nekima jedan od najvecih filozofa ex-YU prosotra, a kada ga vidis kako prica i sta prica imas utisak da se radi o najobicnijoj budali, klovnu ...



Najbolje je obrazovati ljude da imaju neki zdrav razum i da se generalno ne ponasaju kao budale (da budu skepticni, da rasudjuju racionalno, da znaju gde treba traziti informacije...) - i trebalo bi da sve bude OK, bili oni profesori univerziteta ili radnici u JKP-u...
stefan.hauzer stefan.hauzer 20:22 11.04.2010

informisanost!

Cilj skole jeste da daje obrazovane ljude a ne informisane

Kazu da je XXI. vek informacija...da oni ljudi koji su bolje informisani,bolje prodju!
Tako i jest',no...cilj skole jeste da daje obrazovane ljude,ali i informisane.
Meni to ide, nekako,zajedno!

Inace,sjajna su neka opazanja,tipa...
Covjek uci dok je ziv, i umre glup. Covjek se obrazuje za cijeli zivot, ne da bi se ikad smatrao stoposto obrazovanim, vec da bi bio svijestan da obrazovanje traje cijeli zivot. Ko jednom pomisli da zna sve, da nista nije ostalo, taj ustvari ne zna nista.

ljubisav.panic ljubisav.panic 20:28 11.04.2010

Znanje nije isto sto i mudrost

U "Bogorodicinoj crkvi u Parizu" Viktora Igoa naleteo sam na jednu recenicu koja bi se odlicno uklopila u ovaj Dalijev fenomenalan tekst: "Oh kako nauka tupo odjekuje kada se o nju udara glavom punom strasti".

Na zalost, nasi fakulteti krcati su ljudima koji ne znaju da znanje zapravo nema nikakve veze sa mudroscu i zreloscu.
dali76 dali76 20:34 11.04.2010

Re: Znanje nije isto sto i mudrost

Hvala na izvrsnim dopunama. Informacija ide ruku pod ruku sa znanjem sem ako ne postane prepreka da saslusamo.
cassiopeia cassiopeia 20:33 11.04.2010

Kokoška ili jaje?

Šta je starije?

Sta vise, cini se nekad da nivo obrazovanja ili nivo znanja ima negativan uticaj na ljude da bi prihvatili kako su u krivu. Sto je nivo znanja ili informacija veci, to je manja spremnost da se prihvati kako smo, eto zaboga, pogresili.


Mislim da sujeta nema veze sa tim koliki nivo obrazovanja neko ima. Biće da se tu radi o bazičnoj ličnoj nesigurnosti i manjku samopouzdanja. A još ako neko svoj status Mr, Dr stavlja visoko na lestvicu životnih vrednosti a drugi to pokuša da ospori eto prilike da sujeta proradi.

Logicno bi bilo zakljuciti da je najveci broj onih koji su otvoreni za drugacije misljenje, bas oni koji imaju vece obrazovanje.


Logično je po tvojoj logici stvari. Meni nije. Spremnost da se čuju drugačija mišljenja, dovede u pitanje ono što znamo i verujemo da jeste po meni nema veze sa količinom obrazovanja. Ima veze sa otvorenošću za novo, radoznalošću da se sazna i spremnošću da se drugi sasluša.

Super ti tema Dali :)
dali76 dali76 20:37 11.04.2010

Re: Kokoška ili jaje?

biti otvoren jeste biti obrazovan, po meni.
cassiopeia cassiopeia 20:46 11.04.2010

Re: Kokoška ili jaje?

dali76
biti otvoren jeste biti obrazovan, po meni.


Stekla sam utisak iz tvog teksta da kad kažeš više obrazovanja misliš na veće titule, zvanja koje daje formalno obrazovanje. Zato sam rekla da se ne slažem sa tom logikom. Neki jure titule radi titula a drugi ulažu u svoje obrazovanje, i formalno i neformalno, radi povećanja količine znanja. Onaj ko jeste dostigao neki nivo stručnosti u svojoj oblasti ne mora biti otvoren da dalje radi na sebi i saznaje. Meni tu leži razlika. A mislim da se nas dvoje u suštini razumemo :)
ninasimone ninasimone 04:50 12.04.2010

Ucenje

dali76
Covjek se obrazuje za cijeli zivot, ne da bi se ikad smatrao stoposto obrazovanim, vec da bi bio svijestan da obrazovanje traje cijeli zivot. Ko jednom pomisli da zna sve, da nista nije ostalo, taj ustvari ne zna nista. Biti obrazovan znaci biti svijestan da koliko god znanja imali iza sebe, ono sto je ispred nas je uvijek vise i vaznije.

Mislim da u tome lezi i jedan od najvaznijih zadataka skole: da te nauci kako da ucis. Svaka skola, i po nivoima i po oblastima, je po prirodi nesavrsena. Nijedna ne moze da pruzi sve bitne, savremene, znacajne, potpune, itd. informacije. Ali ako te obuci kako da sam dalje trazis, sortiras i primenjujes znanja, osposobila te je za ceo zivot. U slucaju zatvorenosti uma visoko obrazovanih ljudi i nemogucnosti da lako priznaju gresku, mislim da to mozda dolazi od toga sto su mnogo vise "invested". Ako neko provede decenije radeci na necemu, obicno nekoj uskoj oblasti, veoma je tesko reci da je sve bilo uzalud. Bracna analogija bi bila: sto su ljudi duze u braku, to im je teze da se odluce na razvod.
dali76 dali76 05:07 12.04.2010

Re: Ucenje

Hm, sujeta je veca ako znamo vise?
O.K. znam da ljudi,visoko obrazovani, provedu godine I decenije istrazivajuci nesto. I kad se njihova teorija “srusi” ne znaci da je bilo uzalud. Bio je to korak napred , kao ustalom stotinu koraka koje je predhodilo tome I stotinu sto ce doci posle.
Mislim da tu ne bi trebalo biti mjesta sujeti.
Jos manje mislim da je saznanje da smo u krivu poraz .


Slazem se oko cilja skole koji si iznijela.
Dejan Ninkovic Dejan Ninkovic 05:50 12.04.2010

Re: Ucenje

ninasimone

dali76Covjek se obrazuje za cijeli zivot, ne da bi se ikad smatrao stoposto obrazovanim, vec da bi bio svijestan da obrazovanje traje cijeli zivot. Ko jednom pomisli da zna sve, da nista nije ostalo, taj ustvari ne zna nista. Biti obrazovan znaci biti svijestan da koliko god znanja imali iza sebe, ono sto je ispred nas je uvijek vise i vaznije.Mislim da u tome lezi i jedan od najvaznijih zadataka skole: da te nauci kako da ucis. Svaka skola, i po nivoima i po oblastima, je po prirodi nesavrsena. Nijedna ne moze da pruzi sve bitne, savremene, znacajne, potpune, itd. informacije. Ali ako te obuci kako da sam dalje trazis, sortiras i primenjujes znanja, osposobila te je za ceo zivot. U slucaju zatvorenosti uma visoko obrazovanih ljudi i nemogucnosti da lako priznaju gresku, mislim da to mozda dolazi od toga sto su mnogo vise "invested". Ako neko provede decenije radeci na necemu, obicno nekoj uskoj oblasti, veoma je tesko reci da je sve bilo uzalud. Bracna analogija bi bila: sto su ljudi duze u braku, to im je teze da se odluce na razvod.


"da te nauci kako da ucis"


Aj lajk:) Pozzz
dali76 dali76 06:04 12.04.2010

Re: Ucenje

aj laj ? Na zvezde u ovo doba noci :)
Iskren da budem gosn Ninkovicu nisam bas razumio. Nadam se da nije neki los kontekst.
blogovatelj blogovatelj 08:11 12.04.2010

Re: Ucenje

aj laj ? Na zvezde u ovo doba noci :)
Iskren da budem gosn Ninkovicu nisam bas razumio. Nadam se da nije neki los kontekst.


Evo da ja odgovorim.
Kontekst nije los, pise "I like" ali po Vuku tj "aj lajk"
ninasimone ninasimone 08:21 12.04.2010

Re: Ucenje

dali76

Mislim da tu ne bi trebalo biti mjesta sujeti.

Ne bi, naravno, al' ljudi su ljudi, slabo se uklapaju u teoriju. A zavisi mnogo i od karaktera.
dali76 dali76 13:07 12.04.2010

Re: Ucenje

Blogovatelj: .
Kontekst nije los, pise "I like ali po Vuku tj I lajk
Ehvala blogovatelj. Umaklo mi sinoc to “K” na kraju. Izvinjavam se Dejanu. Eto ucim engleski vec 10 godina,Vuka “znam” cijeli zivot …i jos ima da ucim
dali76 dali76 13:19 12.04.2010

Re: Ucenje

Ninasimone

Dali76
Mislim da tu ne bi trebalo biti mijesta za sujetu.
Ninasimone
dali76
Mislim da tu ne bi trebalo biti mjesta sujeti.
Ninasimone
Ne bi, naravno, al' ljudi su ljudi, slabo se uklapaju u teoriju. A zavisi mnogo i o karakteru.
Da, to si u pravu…ljudi su ljudi. Samo mozda je I sujeta ipak negdje naucena radije nego sto je, sto bi se reklo, ljudska osobina. Ne znam..
sybil sybil 14:20 12.04.2010

Re: Ucenje

Nijedna ne moze da pruzi sve bitne, savremene, znacajne, potpune, itd. informacije. Ali ako te obuci kako da sam dalje trazis, sortiras i primenjujes znanja, osposobila te je za ceo zivot.

isto kao sto kazu da PhD ne pruza znanje nego kriticki um, nacin razmisljanja.
dali76 dali76 14:32 12.04.2010

Re: Ucenje

Ljudi koji se bave politickom naukom retko kad glasaju i najveci su skeptici sto se tice demokratije " Kriticki duh je ta bitna stvar ,samokriticki jos bitnija :)
sybil sybil 14:59 12.04.2010

Re: Ucenje

da, da, vidis naravno i samokriticnost je bitna.
ninasimone ninasimone 19:54 12.04.2010

Re: Ucenje

dali76
Samo mozda je I sujeta ipak negdje naucena radije nego sto je, sto bi se reklo, ljudska osobina. Ne znam..

Ne znam ni ja. Da, donekle se sigurno nauci pa je moguce i oduciti se (opet donekle). Mada, znas kako ono kazu: gospodin se radja a ne postaje. :)
centaura centaura 07:20 12.04.2010

Hvala , dali76

s pravom si jedan od moja dva VIP autora...
myredneckself myredneckself 10:02 12.04.2010

Re: Hvala , dali76

dali, odlično kao uvek
"Postoje dve vrste obrazovanja… jedno bi nas trebalo učiti kako da zaradimo za život, a drugo kako da živimo." (John Adams)

formalno obrazovanje je prilično sklono statičnosti
zbog napretka tehnologije i nauke
trebalo bi se stalno, kako neko već reče update-ovati i dodavati životno iskustvo svom obrazovanju, inače smo obični činovnici društvenog sistema
dali76 dali76 13:26 12.04.2010

Re: Hvala , dali76

Centaura
s pravom si jedan od moja dva VIP autora...
Sta kazti. Bas ti hvala.
Nadam se da nece da utice na sujetu  :)


dali76 dali76 13:42 12.04.2010

Re: Hvala , dali76

Hvala my na citatu I ,kao uvijek, dobrom komentaru.
Formalno obrazovanje ,slazem se jeste staticno, posebno iz ugla nnapretka ( tehnologije).
Ja bi se slozio sa ninasimone kad je rekla skola treba da nam da “tool” kako uciti kako traziti,il kao sto si I sama rekla “updateovati” znanje da ne bi smo bili cinovnici drustva.
Veliki poz ..omiljenom gradu, poslije Nisa naravno 

myredneckself myredneckself 17:49 12.04.2010

Re: Hvala , dali76

Veliki poz ..omiljenom gradu, poslije Nisa naravno

eeee...to se sada podrazumeva, nema ljutiš
babmilos babmilos 10:45 12.04.2010

odličan blog

Cilj skole jeste da daje obrazovane ljude a ne informisane

ja bih rekao OPUŠTENE. čini mi se da temeljno upijeno, usvojeno znanje daje određenu dozu nonšalancije. nisam do sada video čoveka koji zna da je u grču (i obratno, ako je u grču onda tu ima neka rupa). mogu se na netu naći video snimci fejnamnovih predavanja, ili audio zapisi predavanja hauarda zina. priča zrači opuštenošću.
dali76 dali76 13:51 12.04.2010

Re: odličan blog

Bobmilos
Hm, zanimljiv je taj pogled na znanje kao stanje duha; tj opustenost.

Mislim da je opustenost preduslov da budemo otvoreni, spremni saslusati druge I spremni prihvatiti greske.
Taj ljudski grc sujete je zeznuta stvar.

babmilos babmilos 14:14 12.04.2010

Re: odličan blog

dali76
Mislim da je opustenost preduslov da budemo otvoreni, spremni saslusati druge I spremni prihvatiti greske.

ima još jedna stvar koja čoveka opušta: biti dobar u nečemu. štulićeva pesma "pametni i knjiški ljudi" nudi sjajnu sliku. taj ćera koji nije dovoljno dobar da bude muzičar, ali hoće da osniva bend, je dobra metafora širenja izvan sopstvenih mogućnosti. takvi ljudi su propali, jer niti mogu da budu dovoljno dobri doktori nauka, niti više smeju da se vrate kući i budu sjajni stolari, što je trebalo da budu od početka. vidimo to svakog dana: tabloidi puni sjajnih čobanica...
dali76 dali76 14:39 12.04.2010

Re: odličan blog

Ima i ona od Sobica "dzemper za vinograd" odlicna mtafora
mashha mashha 18:47 14.04.2010

Re: odličan blog

dali76
Ima i ona od Sobica "dzemper za vinograd" odlicna mtafora

Zapevajmo
Ponekad pozelim da ostavim studije
i upisem neki zanat
pa da budem pekar,limar,moler
da ukrotim struju
i naucim da popravljam bojler.
Il'da budem dimnjacar i donosim srecu
da budem majstor za frule
da pravim servise i duvam u staklo.
Ne morah na fakultet,al' mi se omaklo
cudio se meni drugar
sta ima tu da mi smeta
sto on da bi bio bog i glavni
zeli svrsit tri fakulteta.
A zar nebi bilo ljepse sad
misliti na vinograd
u ljubavi biti s'njim
kao dragom diciti se njime
cuvati ga zime.
Izgleda da mnogi zele imat kola
snazan motor iz Japana
mjesto licne karte kolor televizor
ostavit zivot,gledat ga u retrovizor.
A zasto ne'bit obican i voljet male stvari
zasto svako mora biti glavni.
Sta to lijepo ima obraz
zakrpljen sa flekom
zasto sa tugom gledat za covjekom.
Atomski mrav Atomski mrav 16:18 12.04.2010

Sjajno!

Jedan nobelovac iz oblasti fizike, nazalost ne mogu se sjetiti imena, jednom je rekao, parafraziram: jedini put ka napretku je moguc ako nadjemo najbrzi nacin da dokazemo da smo u krivu.

Ovo je osnovno načelo nauke - sumnja, provera, eksperiment u nadi da će se dokazati kako nešto ne važi da bismo mogli da smislimo neku novu teoriju, da otkrijemo neku novu zakonitost... i na taj način da napredujemo. Ako to važi za nauku, onda bi trebalo da važi i za naučnike, tj. obrazovane ljude generalno.

Ovo bih podvukao:
Danas, eto tacno pet godina kasnije, svjestan sam da, koliko god znao vise, vaznije je ono sto stoji ispred da bude nauceno.
Ako vec stojimo u mraku ne okrecimo glavu od fenjera koji svijetli jace, samo zato sto isti nije u nasim rukama.


Sjajan tekst!
sybil sybil 16:24 12.04.2010

Re: Sjajno!

Ovo je osnovno načelo nauke - sumnja, provera, eksperiment u nadi da će se dokazati kako nešto ne važi da bismo mogli da smislimo neku novu teoriju, da otkrijemo neku novu zakonitost... i na taj način da napredujemo. Ako to važi za nauku, onda bi trebalo da važi i za naučnike, tj. obrazovane ljude generalno.

ne bih rekla. eksperimenti sluze da se dokaze da nesto vazi, a ne da nesto ne vazi. postoje hipoteze koje se dokazuju, nikako negativne hipoteze koje se obaraju. tako je bar u biohemiji.
Atomski mrav Atomski mrav 16:41 12.04.2010

Re: Sjajno!

Pa, koliko se meni čini, eksperimentima se prvo dokazuje da nešto važi a onda se posle proverava da li to i dalje važi... hteo sam da kažem da bi naučnici, kao i ostali obrazovani ljudi uvek trebalo da imaju dozu sumnje u svoje teorije, zakone... da ne prihvataju stvari zdravo za gotovo.
sybil sybil 16:44 12.04.2010

Re: Sjajno!

da, da, to je ok, u pravu si.
Atomski mrav Atomski mrav 16:54 12.04.2010

Re: Sjajno!

Spomenuo bih još i to da sam na fakultetu učio štošta, kad se realno pogleda - većina tog "znanja" mi nije trebala u životu i radu. E sad, nisam protiv "širokog obrazovanja" da ga tako nazovem, da se u isto vreme ne insistira i na "dubini" tog znanja. Bolje je naučiti ljude kako da razmišljaju na pravi način i kako da dođu do informacija koje im mogu biti potrebne nego da se buba koješta... srećom, na fakultetu sam naučio i dosta takvih veština koje su mi zaista koristile u radu, čak su mi omogućile da se bavim i nekim interdisciplinarnim zadacima i poslovima.
kukusigameni kukusigameni 17:06 12.04.2010

Obrazovanje: put, a ne cilj

Čovek se uči dok je živ, a izučava dok je mrtav!
ninasimone ninasimone 19:34 12.04.2010

Mali trol

Na pocetku teksta si pominjao mehanicare sto me podsetilo na knjigu Shop Class as Soulcraft, autor Matthew Crawford. Evo isecka sa sajta:
On both economic and psychological grounds, Crawford questions the educational imperative of turning everyone into a “knowledge worker,” based on a misguided separation of thinking from doing, the work of the hand from that of the mind. Crawford shows us how such a partition, which began a century ago with the assembly line, degrades work for those on both sides of the divide.

But Crawford offers good news as well: the manual trades are very different from the assembly line, and from dumbed-down white collar work as well. They require careful thinking and are punctuated by moments of genuine pleasure. Based on his own experience as an electrician and mechanic, Crawford makes a case for the intrinsic satisfactions and cognitive challenges of manual work. The work of builders and mechanics is secure; it cannot be outsourced, and it cannot be made obsolete. Such work ties us to the local communities in which we live, and instills the pride that comes from doing work that is genuinely useful. A wholly original debut, Shop Class as Soulcraft offers a passionate call for self-reliance and a moving reflection on how we can live concretely in an ever more abstract world.

Inace, dobro napisana, zanimljiva knjiga. Elem, da se vratim na dalijev post... Mozda su mehanicari spremniji da priznaju gresku jer se njihove greske odmah vide i imaju realne posledice: masina ili radi ili ne radi. Kod intelektualaca (teoreticara, idejnih tvoraca svake vrste) stvar je malo komplikovanija, teorije se i hrane i obaraju drugim teorijama.
edit: pa se neretko sve pretvori u religioznu raspravu
dali76 dali76 07:30 13.04.2010

Re: Mali trol

Prvo hvala za link I zanimljivo razmisljanje.
Da teorije uvijek ostavljaju vise prostora za dokazivanje ko je u pravu ili krivu,ali da li to znaci da su naucnici u sferi prirodnih nauka (npr fizika matematika,mehanika) toleratniji nego recimo drustvenjaci?
Moja dva profesora ne pricaju jer se ne slazu koju kvantitativnu metodu koristiti u istrazivanju komparativne politike. Niti jedan nije “vlasnik” tih metoda.
Mogu zamisliti dvojicu automehanicara kako se ne slazu oko metode popravka automobila , ali ako zbog toga ne pricaju to o njima govori kao o ljudima ne kao o mehanicarima zar ne?
Jedan moj professor imao je obicaj reci: dobar covjek ne mora biti dobar ucitelj , ali los covjek nikad ne moze biti dobar ucitelj .


Atomski mrav Atomski mrav 09:40 13.04.2010

Re: Mali trol

Moja dva profesora ne pricaju jer se ne slazu koju kvantitativnu metodu koristiti u istrazivanju komparativne politike. Niti jedan nije “vlasnik” tih metoda.

Kakva ludost... da nisu iz Srbije?
dali76 dali76 16:24 13.04.2010

Re: Mali trol

:) Nisu iz Srbije Atomski. Hm pade mi reklama za pivo :svetski a nase :)
ninasimone ninasimone 19:13 13.04.2010

Re: Mali trol

dali76

Moja dva profesora ne pricaju jer se ne slazu koju kvantitativnu metodu koristiti u istrazivanju komparativne politike. Niti jedan nije “vlasnik” tih metoda.
Mogu zamisliti dvojicu automehanicara kako se ne slazu oko metode popravka automobila , ali ako zbog toga ne pricaju to o njima govori kao o ljudima ne kao o mehanicarima zar ne?
Jedan moj professor imao je obicaj reci: dobar covjek ne mora biti dobar ucitelj , ali los covjek nikad ne moze biti dobar ucitelj .

Da, kad se eliminisu drugi potencijalni uzroci, olaksavajuce (i otezavajuce) okolnosti, na kraju se izgleda neminovno dodje do tog ogoljenog "ljudskog faktora". To da los covek nikad ne moze biti dobar ucitelj ima smisla jer uciti nekoga jeste jedna vrsta ljubavi (pod pretpostavkom da ga ne ucis rdjavim stvarima). S druge strane, najbolji su oni ucitelji koji se prilagodjavaju ucenicima a ne obrnuto, oni koji mogu da sebe i svoju licnost privremeno gurnu u stranu zarad dobra nekog drugog.

Atomski mrav Atomski mrav 13:24 14.04.2010

Re: Mali trol

:) Nisu iz Srbije Atomski. Hm pade mi reklama za pivo :svetski a nase :)


Pa stvarno je šteta što su toliko isključivi... voleo bih da se ispostavi da ni jedna ni druga "kvantitativna metoda u istraživanju komaparativne politike" nije tačna, da se pojavi neka nova... možda bi onda shvatili koliko je njihov sukob besmislen.
taube taube 12:20 13.04.2010

,,,,

fenomenalan tekst, slazem se, dugo mi je vremena bilo potrebno da priznam da neko zna nesto vise i bolje od mene ali sam postigla i stigla do tog nivoa svesti kada mogu pohvaliti nekoga i primiti pohvalu o znanju,
moja zelja za znanjem ne prestaje,, mnogi mi se cude zasto citam kad sam zavrsila fax, citam jer volim, zelim da znam bolje i budem bolja,
mislim da niko na svetu ne moze biti jaci od coveka koji ZNA,,
znanje je kao neko blago koje te prati gde god da si, ne mozes ga izgubiti, ne mogu ti ga oduzeti,,
i treba uvek nastaviti uciti jer ko je zavrsio ucenje zavrsio je i rasti, stao je, na deonici puta a potrebno je put ka znanju uvek i uvek nastavljati
jos jednom da pohvalim tekst i izrazim zaljenje zbog obrazovanih ljudi koji dospeju do toga da ne govore jedni sa drugima,, to je tuzno,, treba imati srce i iskrenost i priznati sebi da si pogresio ili pogresila,, malo je onih koji to umeju i koji to zele,, egoizam i sujeta su zavladali sistemom obrazovanja i to je takodje tuzno,,
i pored svega ja i dalje verujem u intelektualnu saradnju prisebnih, razumnih obrazovanih ljudi, stepen obrazovanja je u ovoj prici sporedan, bitnija je spremnost za saradnju sa onima koji znaju i manje ili vise od tebe, svejedno,,,,,
dali76 dali76 00:47 15.04.2010

sve se svede na ..

Ja bi rekao da se ,kako je ninasimone rekla ,svena kraju svodi na to ogoljeno ljudsko.
Skola od nas pravi bolje il gore mehanicare ,gore il bolje profesore, ali,nekako mislim da je jedna od uloga obrazovanja da od nas napravi bolje ljude. Makar da nas usmjeri ka tom putu. Uciona nije jedino mjesto,ali je bitno mjesto za obrazovanje.
Nema covjeka koji je najbolji u svemu, ko zna svaki artikal,pamti svaki dio iz svake knjige. To nije ti je realno ocekivati niti je svrha skole. , nema ni dobrog covjeka koji ne moze biti bolji.
Najbitnije je ,opet po meni, biti svjestan da smo cijeli zivot na putu. Ko misli da je dosegao cilj taj je slabo sta naucio.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana