Ljubav| Zdravlje| Životni stil

Begečka Jama VIII ili Odbrana i poslednji dani

mikele9 RSS / 15.04.2010. u 12:58

Ubeđujem sebe i tvrdo verujem da to nisu njegovi poslednji dani, zato sam i otišao kod njega na Jamu da budem deo ODBRANE! Sokrat se nije branio, nije ni morao, na kraju mu je bio pun svega pa je popio kukutu. Platonov je naslov. Ma koliko čovek bio ili pretpostavljao da je jak i čvrst, osamljenost, samoća, za čas sve razori u prah i pepeo. Moj drug i prijatelj Zdenko ima, lekarski konstatovano, karcinom koji je obuhvatio ceo želudac. Zdenko nije Sokrat, nije mu pun svega, voli život snažno i sveobuhvatno. Moja je odluka da budem ODBRANA, da budem pored njega tih nedelju dana pre operacije.

Zvoni mi mobilni: „Dolaziš“ pita me. „Doći ću sutra, poći ću autobusom u osam“, odgovaram. „Čekaću te na stanici.“ Autobus je stigao za nešto manje od sat vremena, išao je tz autoputem. „Ne mogu da verujem“ rekao je Zdenko preko mobilnog, „evo me za čas.“ I zaista je stigao brzo. Mršav, premršav ali nesavladivog duha, sa osmehom na licu: „Bio sam jutros na vodi, manjova k’o drva, osamnaest komada - četiri kila!“ „A meleza?“ pitam. „Do sedam rade manjovi a onda kao nožem da presečeš prekidaju i rade melezi“, kaže Zdenko.

Čim smo stigli počeo je da pravi ručak, dok se supa „natiho“ kuvala, meni je skuvao kafu i pozvao Mileta, Milan je već bio za stolom preko puta mene i Tibiku koji je bio u obilasku. Izneo je dobar francuski konjak i svima sipao. „Ako ne pandrknem, ionako ću ostatak života provesti jedući tečnu hranu“, zajebavao se. Seo je pored mene i počeo da pravi knedle od griza sa malo pileće džigerice koju je usitnio viljuškom, naravno bio je tu i peršun i još ponešto. Supa je bila čudo neviđeno! Uživao sam u knedlama i slatko jeo a bogami i Zdenko, piletinu i junetinu iz supe. Sunce je sijalo kao da sam ga poručio, temperatura je bila oko 35 stepeni, posle ručka smo se povukli na gornji sprat, izvalili se svako na svoj ležaj, Zdenko je upalio televizor a ja sam nastavio da čitam knjigu koju sam počeo u julu. Oko pola pet, uzeo sam veslo, kantu sa čuvarkom, sunđerom za ispod dupeta, koficu sa glistama, dva štapa, flašu vode, „ne zaboravi kapu“ i otišao čamcem do drezge. Ušticovao sam se i zabacio štapove. Dubina je bila oko 50cm. Posle petnaestak minuta ulovio sam meleza od oko 250 grama, pa zatim dva manja a onda i jednog od oko pola kile. Zatim je udario manjov , uvek izgleda kao da si zakačio šarana bar od kilo i po, kad on povuče.

Sutra smo poranili, ono, po sistemu Zdenko ustane prvi u pola pet, skuva kafu, zatim se ja skotrljam niz stepenice, on je već surduknuo svoju a ja „gustiram“ svoju kafu jedno dva minuta! „Idemo“, kaže. Sve je već spremno, dva vesla, štapovi, kanta sa čuvarkom, gliste, mali i veliki (za mene) sunđer za pod dupe, voda, kape su nam na glavama....još je mrak dok silazimo ka Jami. A tamo već šest čamaca u vodi. Milan pre svih, Pišta, levo Ljuba, desno prema dubini još tri, daleko su ne vidim ko je u njima. Veslamo prema plaži i šticujemo se na oko tridesetak metara od obale, dubina je oko 2 metra. Zdenko je okrenut prema jugoistoku a ja prema severozapadu. On vadi manjove, ostali su počeli iznenada da ih zovu manići, nemam nameru da im objašnjavam razliku između manića i manjova, cvergla, cverglana, a ja prvo jednu pa zatim drugu pristojnu deveriku, onda štuku glodalicu, pa nekoliko povećih meleza/babuški. Vraćamo se oko pola deset, Zdenko mi kaže: „Ostavi veslo, ja ću, baš mi prija, idemo polako.“ „Slušaj, kažem mu, ti čistiš manjove a ja ostalu ribu.“ Smeje se i pristaje. “Ješćeš ti njih u slast kada u subotu budem napravio paprikaš.“ Sutra rano odlazi u Novi Sad da vadi krv i uradi kardiogram, „onda ću imati svu dokumentaciju.“ Meni se ne ide na vodu, spremam sebi kafu, sedam u stolicu i čitam. Kada se vratio kaže mi da će „pod nož“ u ponedeljak ili utorak. Došli su Crnogorci i Zdenko priprema za sve nas ogroman „Bosanski lonac“ u koji stavlja svinjetinu i junetinu, crveni luk, češnjak, kupus, ljutu papriku i sijaset samo njemu znanih zerzevata. Lonac je zaista „starinski“ lonac od pečene i glazirane gline a zapremina mu je za oko dvanaestak osoba dobrog apetita. „Ono“ u loncu se krčka na ognjištu nekoliko sati. Ručamo kod Crnogoraca i Milan je sa nama. Upekla zvezda a mi, posebno ja, jedemo vreo sadržaj Bosanskog lonca i odistinski uživamo. Svaki ukus se oseća pojedinačno a svi zajedno daju jelu „ono nešto“ što samo Zdenko može da iskombinuje. Pored ljubavi koju deli onima koje voli, Zdenko sa ljubavlju kombinovanom sa ličnom mu kreativnošću, sprema raznorazna jela, kuva kao da slika ili komponuje.

Elem da ne dužim, još jednom smo poranili ali se nismo proslavili. Ipak, bilo je prilično ribe za čišćenje. Zdenko je opet otišao u Novi Sad a ja sam uz kafu nastavio da čitam. Naišao je Tibika, seo da porazgovaramo i onda me upitao: „Čuješ li ti to?“ I zaista iz jedne od kofa se čuo šum prigušen odozgo stavljenim lavorom, ali šum kao da se ribe praćakaju! Digao sam lavor: „Ovo mi je Milan ostavio da čistim“, rekao sam, ostavio knjigu i kafu i prionuo na posao. U nedelju smo spavali do osam, ni meni ni Zdenku se nije pecalo. Dan „D“ se približio i obojica smo bili, najblaže rečeno, nikakvi i nizašta. Pošto smo popili kafu, Zdenko je u jednu plastičnu gajbu počeo da ređa u novine zavijene tegle pekmeza od šljiva, teglice ljutih paprika, austrijsko mleko u prahu koje mi se dopalo, konzervicu nekakve arapske „ljutoće“, zamrznute štuke za Jasnu... „Zdenko molim te ne preteruj...dobro kaže Jasna, on nas i hrani.“ Nasmejao se i rekao: „Nadam se da će Jasna i Mika uživati u pekmezu i štukama.“ Odvezao me do tašte, poljubio sam ga i od srca mu zaželeo sve najbolje. „Čućemo se“ rekao je a ja: „javi mi kad te budu pozvali.“

U utorak sam sedeo s Jasnom na terasi, pili smo kafu kad mi je rekla „pozovi Zdenka“. Okrenuo sam njegov broj i dao joj mobilni. Bio je to lep i prijateljski razgovor, lišen onog što se naziva patetikom. Zahvalila mu se na poklonima i rekla da je Mika već „smazao“ tri tegle pekmeza, poželela mu uspešnu operaciju i obećala da će već naći vremena da dođe na Jamu o kojoj njen muž priča i piše „romane“. „Evo ti Miška“, pružila mi je telefon. „Idem na rezanje u četvrtak ujutro, biću prvi, piši mi poruke, ne znam da li...i šta i gde ću biti!“ U četvrtak uveče sam zvao Ninu i pitao je da li nešto zna. Nina je bila kod nas na Jami jedan ceo dan, morala je da bude sa Zdenkom, povezani smo kao creva. Odlazeći, zamolila je Vladu da joj javi kako je sve proteklo. Rekla mi je da je Zdenko na intenzivnoj nezi, da je još pod anestezijom. Napisao sam mu poruku i sutra dobio odgovor da su „na meni radili od osam ujutro do jedan sat!“ Opet moja poruka podrške i pitanje „čime te hrane?“ „Prvo sam pojeo Tatarski biftek a onda“.... šalio se, „ma dobio sam samo čaj.“ Posle nekoliko dana razmenjivanja poruka, „na Jami sam, već sam pecao“, glas mu zvuči kao pravi Zdenkov glas, čak deluje veselo.

Danas sam mu poslao poruku a on me o’ma pozvao: „Bio sam na pijaci, sad sam kod kuće, kuvam; jedem uglavnom supe i čorbe ali sam jeo i junetinu i pasulj...“

„Kako se osećaš, imaš li snage i nemoj da se zezaš sa hranom....“ „Ništa ti ne brini, od tri drena ostao mi je još jedan a i on je zasušio, konce će mi, a sve je dobro zaraslo bio sam na kontroli, vaditi 28-og jer mi je doktor otputovao za Cirih i tada se vraća. Spremaj se, ozbiljno ti kažem, za oktobar, Vlada i Milan mi javljaju da koliko mamaka toliko štuka.“ Smejem se, radostan što mi je drug i prijatelj dobro, što je raspoložen i ponavljam: tvrdo verujem da ćemo nas dvojica

još dugo pecati zajedno, gledati Animal Planet i National Geography pre spavanja, družiti se sa Ninom, Vladom, Bosom i Lekom, Milanom, Pištom i Jelisavetom, babom, Miletom, Tiborom.....

Komentari (33)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

miloradkakmar miloradkakmar 13:13 15.04.2010

Lepota neizvesnosti

To se odmah na početku kaže šta je na kraju.
cassiopeia cassiopeia 13:29 15.04.2010

miloradkakmar
To se odmah na početku kaže šta je na kraju.

Precepih se dok stigoh do kraja i dobih lupanje srca.

Kako je ovo napisano ni jedan film ne bi dočarao tu neizvesnost novog jutra.
Želim vam Mikele i vama i vašem prijatelju još mnogo štuka i ostalih riba.

ddsonik ddsonik 17:17 15.04.2010

Precepih se dok stigoh do kraja i dobih lupanje srca.

Uh, jos sam utiskom...mnogo dobra prica

Nista kao drugarstvo i voda...valjda to leci kad je najpotrebnije.

srdacan pozdrav ekipi

loader loader 00:17 16.04.2010

Re: Lepota neizvesnosti

Cassiopeia: Želim vam Mikele i vama i vašem prijatelju još mnogo štuka i ostalih riba.
Sve najbolje!

I ja se pridružujem ovoj jednostavnoj i lepoj poruci.
Pozdrav
mikele9 mikele9 08:43 16.04.2010

To se odmah na početku kaže šta je na kraju

Hickokovski
P.S. Dragi moj dobri Milorade, drago mi je sto sam te upoznao i sto smo divno proveli jucerasnji dan.
mikele9 mikele9 08:52 16.04.2010

Precepih se dok stigoh do kraja i dobih lupanje srca.

Kako je ovo napisano ni jedan film ne bi dočarao tu neizvesnost novog jutra.
Želim vam Mikele i vama i vašem prijatelju još mnogo štuka i ostalih riba.

Takodje sve najbolje.
Nadam se da se srce smirilo. Inace i moj drugar i ja smo imali infarkte i nosimo sa sobom Angine Pektoris. On povrh toga nema vise zeludac, spojili mu jednjak sa crevima ali nas to ne sprecava da i dalje uzivamo u zivotu. Cim "odradim" izlozbu idem kod njega da pecamo. Tak'i smo, s'a da di pricam
mikele9 mikele9 09:02 16.04.2010

Re: Lepota neizvesnosti

Prijatelju iz Sangaja, hvala na komplimentu a u pravu si glede drugarstva, ako je pravo kao u nasem slucaju, mora da pomogne. Voda je faktor bez kojeg mi je tesko zamisliti zivot.
Pozdrav iz Novog Sada. Vracam se u Beograd za dva sata, bio juce na promociji Jelicine knjige. Bilo je....ne, ne mogu ti opisati koliko mi je bilo lepo, samo jedna cinjenica: Divni ljudi sa osmehom na licima, nevidjena retkost u ovom namrgodjenom svetu
mikele9 mikele9 09:04 16.04.2010

Re: Lepota neizvesnosti

I ja se pridružujem ovoj jednostavnoj i lepoj poruci.
Pozdrav

Hvala prijatelju loader
miloradkakmar miloradkakmar 09:43 16.04.2010

Re: Lepota neizvesnosti

Ogromno je moje zadovoljstvo.
Od sinoć gnjavim moje u kući pričom iz 021.
Znaju da će tako biti i narednih dana.
Tata se lepo proveo.
mikele9 mikele9 13:37 16.04.2010

Re: Lepota neizvesnosti

Ogromno je moje zadovoljstvo.
Od sinoć gnjavim moje u kući pričom iz 021.
Znaju da će tako biti i narednih dana.
Tata se lepo proveo.

Bilo mi je žao kad smo rastali, odavno se tako lepo i opušteno nisam osećao!
cassiopeia cassiopeia 18:45 16.04.2010

Takodje sve najbolje.
Nadam se da se srce smirilo.

Hvala Mikele :)

Tak'i smo, s'a da di pricam

Angini P. poručujem da se smiri. A vas dvojica sa tako snažnom voljom da uživate u svemu!

tiha preporuka

od mene
mikele9 mikele9 09:06 16.04.2010

Drugo od tebe nisam ni ocekivao, delikatno i suptilno
mirelarado mirelarado 13:24 15.04.2010

Човек, пријатељство, вода...

О пријатељу говориш са толико топлине, драги Микеле, сигурно је диван човек. Окружен љубављу и пријатељством надам се да ће опаку болест надвладати. Уверена сам и у исцелитељско дејство воде крај које борави. Из воде је живот и настао, она је основни састојак од којег смо саздани, веза с њом је нераскидива.

За Зденка и Микелеа
mariopan mariopan 18:58 15.04.2010

Re: Човек, пријатељство, вода...

Srce mi stalo i ne kuca do kraja priče, bre, da znaš, da me ne štrecaš više tako

Da vi još dugo pecate, družite se, ispijate rane jutarnje kafice u zoru i lovite ribetine o kojima ćete romane da pišete. Nema veze ako to bude u kategoriji "ribolovačkih priča", ja ću sve da ti verujem.

A kada vidim kakve je boje voda - e to i da naslikaš, ko god vidi sliku kazaće ti da nije istina, da takve boje nigde nema. Nerealno i prelepo.

Edit:
Znam da Mandić već godinama slika jedan motiv reke, čamaca i magle (biciklista u magli i slično) ali ja obožavam reku i vodu uopšte i te slike me smiruju, stvarno ih volim. Veoma su nežne. Majstor.
mikele9 mikele9 09:16 16.04.2010

За Зденка и Микелеа

Hvala ti draga Mirela i u Zdenkovo i moje ime. Nadvladao nego sta! U novembru prosle godine smo pecali stuke i bogami bili uspesni. U februaru je bio na kontroli, ja bio desetak dana u Novom Sadu i on pravo iz bolnice kod mene da mi saopsti dobre vesti. Javio mi pre neki dan da jedva ceka da "otaljam" izlozbu pa da dodjem na Jamu. A voda, volim je kao da sam riba ili makar vodozemac
mikele9 mikele9 09:23 16.04.2010

Re: Човек, пријатељство, вода...

Zivot streca draga mariopan a ti se cuvaj sto vise mozes

Moj drug i kolega Majstor Zdravko iako je iz brdovito-planinskih predela poreklom, svom svojom unutrasnjoscu i bicem je zavoleo reke, jezera, bare i magle Banatske i to odlicno prenosi na papir i platno
dirtyharry dirtyharry 21:24 15.04.2010

Kad sam počeo da čitam

video sam koliko je sati, pa sam onda odma skočio na kraj teksta da vidim šta je sa čovekom bilo a krišom sam bacio pogled na kategorije koje si odabrao gore u temi, onako ko dete kroz prste kad se krije, da li nije možda In Memoriam (nedo Bog). Pa kad sam video da je sve ok onda sam se vratio gde sam stao .

Nego moj iskusni prijatelju, kaži tvom iskusnom prijatelju da ću da mu pokažem kako se prave fileti od pastrmke, čim se malo okrepi. Jes' da je sigurno nema u toj bari ali nema ni veze, će razmenimo recepte. Taman da prikupim još koji pa da otvaram kafanče, nije ovaj moj posao za do penzije da se radi .

Sve najbolje tvom prijatelju .
myredneckself myredneckself 23:14 15.04.2010

Mikele

drago mi je što sam čula da je tvoj prijatelj dobro, iz prve ruke, realy
mikele9 mikele9 09:29 16.04.2010

Sve najbolje tvom prijatelju

Dragi moj Harry, hvala ti u njegovo ime a ubedjen sam da ce sa radoscu i zanimanjem prihvatiti tvoj recept. Zdenko obozava da kuva i sprema, manje za sebe a vise za drustvo.
Od njega sam naucio da spemam Stuku u mundiru, to je prste da polizes!
Pozdrav mom mladom i dragom prijatelju
mikele9 mikele9 09:31 16.04.2010

Re: Mikele

drago mi je što sam čula da je tvoj prijatelj dobro, iz prve ruke, realy

A meni je drago sto sam te upoznao i da ti kaze drug, slatka si ti i na avataru i u prirodi
dirtyharry dirtyharry 09:49 16.04.2010

mikele9

Od njega sam naucio da spemam Stuku u mundiru, to je prste da polizes!
Pozdrav mom mladom i dragom prijatelju

E super, ne znam nijedan recept za štuku a da budem iskren prošlo je više od 15 godina (ala sam mator ) kad sam zadnju uhvatio tamo u Đukickim barama pored Morave .

Inače imam jedan super recept za lososa u pivu, a siguran sam da bi i neka rečna/barska riba mogla bez problema da se uklopi pa ćemo da razmenjujemo gradivo .
mikele9 mikele9 13:40 16.04.2010

Re: Kad sam počeo da čitam

Će da počnemo (matori) prijatelju Harry sa razmenu recepti, što više to bolje
jesen92 jesen92 23:59 15.04.2010

prijateljstvo

..kakva divna prica o prijateljstvu...!!..a fotka s pocetka...

btw...ne znam zasto ali price o prijateljstvu me bas taknu...u to ime za tebe i frenda..:

mikele9 mikele9 09:35 16.04.2010

Re: prijateljstvo

rijateljstvo
..kakva divna prica o prijateljstvu...!!..a fotka s pocetka...

Zato draga moja jeseni sto su postale retkost, raritet, takorekuc.
Hvala za Teci, teci Dunave
gordanac gordanac 06:31 16.04.2010

begečka jaaaaama...

(ne znam i ne umem da napišem akcenat na prvo "a" u reči "jama", ali izgovara se duuuugosilaznim, ne kao obično u reči "jama", bilo koja)

Begečka jama

"Priča se da nekada davno na malom proplanku tik pored Dunava, u prelepoj rečnoj šumi, za vreme najezde turaka osvajačke ruke porušile su od Ugarskog kralja Bele trećeg sagrađenu crkvu, te su na njenom mestu podigli selo za svoje begove. Prema toj legendi, veliki i moćni Dunav je pobesneo, i preplavio je čitav prostor starog Begeča. I ova panonska Atlantida lagano je potonula u mulj. Vremešni meštani pecaroši još i danas tvrde da ponekad pri jakim sušama, kad vrelo letnje sunce i nizak vodostaj Dunava povuku vodene kapljice iz jezera, iz uzanog korita izranja sa pokidanim najlonima i udicama načičkani vrh potonulog i oronulog crkvenog tornja. Godine su prolazile, na nekoliko kilometara od starog mesta niklo je novo naselje Begeč, a i Dunav je potražio novi tok, ostavljajući iza sebe na 300 hektara staro korito. I nastala je Begečka jama."
mikele9 mikele9 09:39 16.04.2010

Tacno tako, treba samo cuti kako Zdenko, Tibika, Pista ili Milan izgovaraju Jaaaama i ondak ti je sve jasno. Kojekakvih jama ima na svakom koraku ali je jedna Jaaaaaama!
P.S. Zao mi je sto nisi juce bila na promociji Jelicine knjige, rastali smo se oko jedanaest!
jasnaz jasnaz 11:00 16.04.2010

u boji prijateljstva

mikele9 mikele9 13:41 16.04.2010

Taman spreman da se porine a onda nastaje Nirvana
Biljana 77 Biljana 77 14:33 16.04.2010

Biće još

i noći i svitanja...

mikele9 mikele9 21:21 17.04.2010

Hvala Biljana, to isto želim tebi i tvojima i još mnogo, mnogo dužije
omega68 omega68 21:32 19.04.2010

Uh

ovako lepo je o vodi i prijateljstvima na njoj pisao još samo Momo Kapor