Društvo| Život

Mega loš pristup

sluhzaduh RSS / 25.04.2010. u 12:03

Moj grad je pun mega marketa; Praktično, koji god vam padne na pamet, možete ga naći u Čačku. Imamo pride i jedan lokalni, inače jako voljen, jer nosi ime jedne stare, isto tako jako voljene prodavnice, koja više ne postoji. Ne može se reći da ovo nije otvoren grad, ali to nije ono o čemu bih želeo da pišem.

Kada je prvi među njima došao, bilo je stvarno zadivljujuće: veliki prostor, puni rafovi, puno svetla... znam i decu i njihove roditelje koji su ga posećivali samo da bi, eto, izašli iz kuće. Rekao bih da je zadao domaći zadatak potonjima koji su nameravali „u megamarketstvo“.

Tako je, svi kasnije otvoreni i jesu ličili na prvi. Malo sam upoređivao u nekim drugim gradovima: obrazac izgleda unutar megamarketa je takav da ste, zbilja, ako zaboravite gde ste krenuli, to gde se nalazite mogli proveriti tek na fiskalnom računu. Sve je to lepo, standardizacija je nešto sa čijom sam neophodnošću imao čast da se upoznam jako rano.

Izgleda da je bilo jako važno otvoriti, biti prisutan sa svojim lancem, čim su tako nicali. Ali, izgleda isto tako da se baš nisu pripremili u svim detaljima za tržište u Srbiji: Hajde, neka bude da je svetskla ekonomska kriza istanjila živce, ali ako uzmemo u obzir da poslovnost treba da bude na prvom mestu, onda moramo znati, ako smo trgovci, da je i ljubaznost deo usluge. Ako su uniformisanog izgleda, pa mogli bi u standard da ugrade i ljubaznost.

Ali, to na terenu izgleda ovako:

Scena prva
Izbor prodavnice u kojoj ćemo kupiti luster je bio razuman: tu je najlepši, a i u toku je popust. Mada je primetna praksa (makar u čačanskim ispostavama megamarketa) da vas osoblje neće „smarati“ trčkaranjem oko vas čim prekoračite prag njihovog objekta, ipak je elementarna uslužnost da posle nekog vremena vidite nekoga od osoblja da prilazi i nudi pomoć, ili da pita jeste li probrali... uglavnom, tu su. Da ne govorim o onom trenutku kad razumeju da ste odabrali.

Odavno smo probrali. Svim mogućim vrstama diskretnog govora telom pa pomalo i gestikulacijom, bilo je jasno da smo izabrali. A tada na scenu stupa osoblje: istina je da su radili samo dvoje (od toga jedno na kasi), ali je istina i da smo mi bili jedini mušterije: I šta se desilo? Prodavačica i momak na kasi su razgovarali bez neke posebne želje da priđu nama mušterijama. Ma, bio je to upadljivi bezobrrazluk. Zamislite kad vas neko gleda u oči, zna šta treba da uradi ali neće. Zato što kupujemo na popustu? Pa popust nije nešto što smo mi kupci odredili. Zatim, nije li popust jedna od mera da privuče nekoga kao mi da dođe u tu prodavnicu i napravi pazar? Ako me baš ne pogađa duboko, na stvar počnem da geldam okom cinika. Jasno, tek pošto smo odlučili da tu dinar ostaviti nećemo. I gledamo mi njih i gledaju oni nas. Petnaest minuta smo čekali. I ništa. I upravo je to što će ubuduće taj megamarket dobiti od cele moje porodice. Ne verujem da su pogođeni.

Scena druga
Upućeniji od mene (bolje reći: upućeni za razliku od mene) kažu da postoji razrađena taktika krađe u megamarketima. Moji roditelji su stajali u redu ispred grupe potrošača, platili račun i krenuli ka izlazu, kada je počeo da zvoni alarm. Neko nije platio. Grupa ispred njih je već bila na vratima, dok su mog oca zamolili da izvadi sve što je kupio. Alarm je prestao da zvoni kad je malopre pomenuta grupa izašla iz megamarketa, a mom ocu su rekli da je sve u redu. I to je sve. Ni „izvinjavamo se!“ niti išta. Jasno je da su im lopovi izašli „kroz uši“, ali nije mi jasno zašto nisu pokazali elementarnu dozu ne lepog vaspitanja, već profesionalnosti da se makar izvinu. Naročito što kao tek otvoren megamarket treba da steknu dobar glas, glas profesionalnih ali prisnih. Na kraju krajeva, prodaju hleb i mleko. To znači da računaju na svakodnevne posetioce. Svakodnevnom posetiocu u Srbiji morate da se prestavite kao dobar komšija. Čak i ako pogrešite (jer greške se uvek dešavaju), morate znati (kako) da se izvinite. Megamarketski trgovci baš i nisu pokazali tu stranu, makar iz našeg iskustva.

Danak neiskustvu (što bi rekli sportski komentatori)? Ne priznajem iz nekoliko razloga:

- Trenutno sam u procesu traženja posla. Ma gde došao, moram da ponesem CV, u kome piše stavka „radno iskustvo“. Svakako može se neko zaposliti i bez njega (iskustva), ali on mora biti najbolji, kako u redovnim, tako i u vanrednim prilikama kao što je pokušaj krađe; grešiti jeste ljudski, ali i izvinjenje je za ljude. Onaj ko je primljen predstavlja najboljeg, ali to mora i da opravda.

- Običnog posetioca, mušteriju, ne treba da zanima da li vaša firma radi jedan, sedam ili dvestasedam dana; radnici moraju biti spremni ako već rade da celo radno vreme odrade profesionalno - od prvog dana. Pod izgovorom prvog radnog dana, dakle, moguće je „pokupiti“ čitavu prodavnicu, a da prodavac, po sistemu porodice Topalović iz „Maratonaca“, zgrabi prvog prolaznika, pretrese ga, pa kad ustanovi da nije on ne kaže čak ni „žao mi je? Nemoguće je da trgovcu, pa neka i nije radio prethodno takav ili sličan posao, ne padne na pamet da kaže: „Izvinjavam se“. To onda znači da i „Hvala“ na izlasku kažu zato što je to poslovna doktrina? I ako jeste tako i ako nije, vlasnici megamarketa bi trebalo da razmisle da li žele da im posetioci dođu i drugi put (mada na fiskalnim računima piše takav poziv): Da li je neko stvarno mislio da će mu se odbiti od plate ako kaže „Izvinjavamo se“. Znači to čoveku, starijim ljudima posebno.

Da, ovo se desilo drugi dan po otvaranju tog megamarketa, ali kao što već rekoh, to ne mora da zanima mušteriju. Poslodavce trebalo da zamima da doktrinu firme i kodeks ponašanja malo „naštimuju i prema spolja“, dakle u osdnosu prema mušteriji. I to od prvog minuta. Konkurencija je jaka, trgovci u verovatno nikad goroj poziciji i za mušteriju se treba izboriti. Ljubaznošću, za početak, koja ne košta: Treba li to da propisuje kodeks ponašanja, ili možemo i sami?



Komentari (13)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

miloradkakmar miloradkakmar 13:32 25.04.2010

Prodavci

misle da ne primaju platu za dobar dan , mogu li da vam pomognem i izvinjavamo se.
Nije to samo profesionalno, nego i u čoveku.
sluhzaduh sluhzaduh 15:37 25.04.2010

Re: Prodavci

Naravno, to "nešto" jeste u čoveku za slučaj da čovek ima to "nešto". Problem nastaje kod onih koji "to" nemaju: E zato se, valjda, poseže za kodeksom ili spiskom pravila bilo koje vrste - za one koji treba da ih poštuju a nemaju poriv iznutra. I eto, moraću da parafraziram Gorana Bregovića, rečenicu koju sam davno pročitao: bon-ton je izmišljen, kaže Brega, da bi dvojica ljudi koji se ne podnose mogli sesti i ručati za isti sto, a da jedan drugog ne zakolju escajgom.

Imam penzionisanu trgovku u porodici koja se svakodnevno iščuđava šta sve vidi po prodavnicama; puno toga i sam srećem. Valjda će trgovci da shvate da u izboru između dve prodavnice pored cene odlučuje i ljubaznost i to najobičnije "dobar dan, izvolite, mogu li da vam pomognem".
srdjan.pajic srdjan.pajic 17:39 25.04.2010

Re: Prodavci

sluhzaduh
Naravno, to "nešto" jeste u čoveku za slučaj da čovek ima to "nešto". Problem nastaje kod onih koji "to" nemaju: E zato se, valjda, poseže za kodeksom ili spiskom pravila bilo koje vrste - za one koji treba da ih poštuju a nemaju poriv iznutra. I eto, moraću da parafraziram Gorana Bregovića, rečenicu koju sam davno pročitao: bon-ton je izmišljen, kaže Brega, da bi dvojica ljudi koji se ne podnose mogli sesti i ručati za isti sto, a da jedan drugog ne zakolju escajgom.

Imam penzionisanu trgovku u porodici koja se svakodnevno iščuđava šta sve vidi po prodavnicama; puno toga i sam srećem. Valjda će trgovci da shvate da u izboru između dve prodavnice pored cene odlučuje i ljubaznost i to najobičnije "dobar dan, izvolite, mogu li da vam pomognem".


"Ja da ti budem ljubazan za dvesta evra mesecno??!?!"

Ipak je tu problem vasa nemoc da se suprotstavite. I sasvim razumljivo nastojanje da izbegnete konfliktnu situaciju. Pogotovu u malom gradu, u kome vi mozda i poznajete licno te "prodavce", a i vlasnika.

S druge strane, verovatno ti prodavci i nisu dobili posao nekim redovnim putem, znaci u postenoj utakmici sa drugim kandidatima, na konkursu, u kome su morali da se pomuce da se dokazu kao najbolje resenje za vlasnika. Zato nemaju nikakav odnos prema tom radnom mestu.

Niti je vlasnik marketa zainteresovan da mu bas ta radnja prosperira, posto se zapravo bavi ko zna cime (izmedju ostalog i trazenjem finansijske pomoci iz budzeta, dakle od vas, je on "zaposljava" tolike radnike). I prosto zna da, posto je i svaka druga radnja isto tako njegova, vi kao kupac nemate izbora.

Zato predlazem da za sada odustanete od lustera, oni su ionako precenjeni element enterijera ., kao i od svega sto se prodaje po tim prokletim marketima, u nadi da ce ipak svi na kraju propasti ili se nauciti. A imate i odlicno opremljenu Ikeu kod komsija, vize vam ne trebaju, sta mislite da spojite lepu turisticku posetu sa malo kupovine u radnjama u kojima neko malo vise mari za vas?.


sluhzaduh sluhzaduh 19:04 25.04.2010

Re: Prodavci

Srđane, ne zna se koji je pasus Vašeg komentara gorči, tj istinitiji. A što se tiče lustera, zakasnela preporuka. Ovo sa putovanjem u sada bezvizni komšiluk je ideja koju odavno imam, ali za sada je samo ideja...
mariopan mariopan 19:08 25.04.2010

Re: Prodavci

A imate i odlicno opremljenu Ikeu kod komsija, vize vam ne trebaju, sta mislite da spojite lepu turisticku posetu sa malo kupovine u radnjama u kojima neko malo vise mari za vas?.

Tačno.
Videla da u Ikei ima stvari koje mi trebaju za kuću a višestruko su jeftinije nego ovde pa polako donosim ili naručujem iz kataloga pa mi donesu.

Mene više nervira što nema cena ispod artikla pa pogađaš šta koliko košta. Cene su u nekom nizu ispod robe i sitno napisane a pomešane..i sada nađi ti koja je baš za taj artikal koji ti treba? Ili su okačene gore, velike i jasen ali treba da nađeš koja je za ono što ti kupuješ.

Tako sam ja uzela kilo keksa sa jednom cenom koja je pisala ispod samog keksa a kada sam došla na kasu ono skoro duplo skuplje...lepo ga vratim, namerno iako su mi ispričale celu priču o tome da sada moraju da storniraju ceo račun pa bla bla bla...ja sam ga vratila.

Neka rade svoj posao kako treba a ne da tako varaju kupce, ko zna koliko se ljudi navuklo na taj fazon - jedna cena tamo piše a na kasi duplo i onda kažu da to nije za taj artikal? A za koji je? Zar ja to da pogađam? Ili računaju da će narod ćutati i platiti jer ih je blam da vraćaju?
sluhzaduh sluhzaduh 19:51 25.04.2010

Re: Prodavci

mariopan

Mene više nervira što nema cena ispod artikla pa pogađaš šta koliko košta. Cene su u nekom nizu ispod robe i sitno napisane a pomešane..i sada nađi ti koja je baš za taj artikal koji ti treba? Ili su okačene gore, velike i jasen ali treba da nađeš koja je za ono što ti kupuješ.



Slično kao sa kamatama na kredite? Što se tiče proizvoda koji su nebu pod oblacima, ima toga i kod nas (hajde da ne reklamiram taj megamarket). Tužno.
vagabunda vagabunda 04:49 26.04.2010

?

moguce da nesto nisam shvatila... vec ste izabrali luster, i? sta prodavci treba da urade?

pokusavam da se setim u koliko razlicitih zemalja sam pazarila u supermarketima. ovako bez detaljnog prebrojavanja, u najmanje 15 (uglavnom "zapadnih" )... nikada, ali apsolutno nikada mi niko nije prisao da mi ponudi bilo sta. to prosto nije taj tip prodavnice. ako nesto ne mogu da nadjem ja pitam, oni me upute i to je to. u ikei je jos gore, posto je to takodje "samoposluga" ali su proizvodi teski i po stotinjak kila, a treba sami da ih dogurate do kase (samo one najkabastije vam oni dopreme do zasebnog izlaza). ako imate pitanja, za to postoje posebni standovi na kojima cekate na red, sto ume bas da se oduzi. da vam neko pridje? nema ni najmanje, ali ni teorijske sanse. ko hoce personalnu uslugu ne ide u ikeu, i to je, valjda, svima potpuno jasno.

sa druge strane, da kod nas ima mnogo nadrndanog i mrzovoljnog sveta, ima, i to je tuzno, ali mislim da je kodeks ponasanja u supermarketima bilo gde na planeti to da se musterijama jednostavno ne prilazi, i ne tumaci se njihov govor tela.

pointofview_gun pointofview_gun 08:42 26.04.2010

Re: ?

Ovde se definitivno radi o Merkatoru (sada Roda market). Na tehnici imaju 2 zaposlena koja uvek pricaju sa nekim drugim. A odnosenje lustera samoposluzno je malo tezi posao, jer bi morao prvo neko da ga otkaci s plafona od 5 metara, a pretpostavljam da dragi sugradjanin nije poneo merdevine kad je krenuo u kupovinu.
sluhzaduh sluhzaduh 09:55 26.04.2010

Re: ?

Prihvatam da možda gledam na stvar iz pogrešnog ugla, i da je svetski trend upravo to što smo videli u "slučaju luster"; moj stav je da bi bilo dobro da se makar malo pokažu ljubaznima, možda da se malo raspitaju o tome kakve su navike potrošača u regiji u kojoj otvaraju centar. Nije teško. Naravno, mislim na pozitivne navike, a ne verujem da je nepristojno od prodavca očekivati "da nas zapazi" i pre nego što dođemo na kasu. Opet kažem, prihvatam da grešim, ali jednostavno, tako mislim.
sluhzaduh sluhzaduh 10:05 26.04.2010

Re: ?

Svaka čast za poznavanje materije. MAda sam rekao da neću da reklamiram tržni centar, ne mogu a da ne čestitam. Taj "luster" može to biti ali i ne mora. Pakuje se u kutiju koju možete izneti "ispod ruke", tako da nekom gnevnom a spretnom ne bi bio nikakkav problem, dok ne dođe do ternutka "pištanja" kao znak d aste izneli neplaćenu robu.

Što se zaposlenih tiče, za slučaj o kome prićam treći im nije bio potrebanb - sami sebi (kao dvojac) su bili dovoljno društvo.
vagabunda vagabunda 11:05 26.04.2010

Re: ?

radi se o cistoj ekonomskoj racunici. ako je prodavnica takva da licno usluzuje musterije, roba ce biti mnogo skuplja. izvesno da postoje i takva mesta, pa ko voli i kome treba, neka kupuje tamo. meni nije problem da sama procitam tehnicke specifikacije na kutiji, a za ustedjene pare posle kafenisem sa kim mi se cefne, a ne sa prodavcima u megamarketu.

sluhzaduh sluhzaduh 14:50 26.04.2010

Re: ?

vagabunda
radi se o cistoj ekonomskoj racunici. ako je prodavnica takva da licno usluzuje musterije, roba ce biti mnogo skuplja. izvesno da postoje i takva mesta, pa ko voli i kome treba, neka kupuje tamo. meni nije problem da sama procitam tehnicke specifikacije na kutiji, a za ustedjene pare posle kafenisem sa kim mi se cefne, a ne sa prodavcima u megamarketu.



Kao što već rekoh, ako su takva pravila, prihvatam ih. Uvek ponešto novo može da se nauči, a onaj ko to ne želi da prihvati, ostaje zauvek glup. Ali, šta ćemo sa drugim delom ove priče? Da li je zaista teško reći "Izvinjavamo se"? Da li se i to plaća?
sluhzaduh sluhzaduh 08:58 27.04.2010

Re: ?

vagabunda
radi se o cistoj ekonomskoj racunici. ako je prodavnica takva da licno usluzuje musterije, roba ce biti mnogo skuplja. izvesno da postoje i takva mesta, pa ko voli i kome treba, neka kupuje tamo. meni nije problem da sama procitam tehnicke specifikacije na kutiji, a za ustedjene pare posle kafenisem sa kim mi se cefne, a ne sa prodavcima u megamarketu.



I još da dodam nešto što mi sad pade na pamet: pošto je pronicljiva sugrađanka otkrila da se radi o "Merkatoru", kod njih su cene takve da kada kažete "popust" to je kao u nekim pordavnicama u kojima nema popusta. Pitam se kakve bi cene bile kada bi bilo ličnog usluživanja. Čak i da ima detalja u vezi sa ovim koji su mi promakli (da su u međuvremenu postali nešto manje "papreni" ), mit o skupom tržnom centru će ga pratiti još neko vreme.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana