Društvo| Moj grad

O empatiji (deo 1.)

Tibor Jóna RSS / 27.04.2010. u 10:14

Slucaj psa Mile uzbudjuje ljude sirom Srbije. Na popularnoj drustvenoj platformi za cyber dusebriznistvo, socijalne kontakte i laku teenage toillete-based pornografiju - fejsbuku - slucaj keruse Mile pokrenuo je brojne i bezbrojne grupe ciji  se clanovi zgrozotom nemogu zgroziti sta se desilo sirotoj kerusi. Da se razumemo, da je strasno - strasno je. 

 

Ali ne iz te ravni "oh dogodilo se jednom psu", vec iz te neke ravni na kakve je sve monstruoznosti spreman ljudski um. No…

Grad Beograd ukljucio se u Mila-maniju, predsednik Srbije se ukljucio u Mila-maniju, odlazi se po Evropama i traze se proteze za psa Milu, pokrecu se akcije osnivanja policije za kucne ljubimce... Uopste, ceo slucaj psa Mile doveo je do prave renesanse (kako dusebriznistva u svakoj formi i manifestu) tako i do krakatauovske erupcije gradjanske akcije, reakcjie i revolucije.

Za to vreme, 300 km juznije od psa Mile, dete Rom davi se u Nisavi. U reku upada u trenutku kada kofom zahvata vodu. Voda mu je trebala da bi prao prozore i sajble po raskrsnicama. Prao je sajble jer ga je neko na to terao. To jest – Dete Rom je svojih jedva preko 10 godina radilo! Dete je Rom dakle dozivelo  i poginuo od povrede na radnom mestu! 

Pod pretpostavkom da preduzimacki duh u malenoga deteta Roma nije bio jaci od zelje za igrom i kerefekom, svojstvenom njegovim godinama, osnovano sumnjam da je tu bio i neko koji ga je terao da radi.

Sta je jos ovde vredno pomenuti?

Dok se dete Rom davi, okupljeno gradjanstvo, valjda jos u soku od toga sta se desilo psu Mili, gleda sa obale. Dete se davi - gradjani gledaju. Popodnevna idila u gradu na Nisavi.

U vodu uskace klinac(!!!) koji ima tacno 15 godina. Slovima – petnaest. Klinac koji od tada, po recima njegove majke, zivi u soku jer u svom velikom plemenitom srcu nemoze sebi da oprosti sto mu je Nisava ipak, posle krace, borbe otela dete Roma iz ruku i odvela ga u smrt.

Dok se Srbija estradno zgraza nad psom Milom, ovaj Heroj Nasih Dana nemoze da se pomiri sto nije ucinio dovoljno da bi spasio drugo ljudsko bice.  

I tako, dakle, jedno dete skace u vodu da bi spasilo drugo dete, a gradjanstvo sa obale kuka, bogoradi i uzvikuje "oh, avaj, kuku"! A mozda su vikali i „lele“… Mozda ih je i to mrzelo.

Tek, za razliku od psa Mile, dete Rom pobudjuje dnevne ili nikakve strasti u gradjana i institucija. Drzava se ne pacha puno u problem, a senzacija udavljenog deteta prosla je dok si rekao „tabloidno novinarstvo“. No nije ni cudo! Psu Mili su potrebne proteze!

Interesantno je da je ova vlast - i da se razumemo - ovo drustvo, jer ova vlast i onako ne radi nista sto joj piplmetar ne kaze - nemaju potrebu da se pitaju koja je to drzavna sluzba zakazala u Nisu i nije postujuci svoje zakonom utvrdjene obaveze prema drustvu preventivom (zbog koje postoji) sprecila da dete Rom nema detinjstvo jer ga Ko Zna Ko tera da radi. Koja je to sluzba zaboravila da proveri radi li se tu o eksploataciji decije radne snage, organizovanom kriminalu ili takvoj nekoj drustvenoj lepoti?

Ili to nije bitno jer je dete - Rom. You tell me!

Zivimo li u drustvu u kojem su Romi briga vlasti samo kad ih se treba hapsiti, ogradjujivati zicom da ih ne bi gledali ucesnici Niverzijade ili kada ih se treba raseliti ispod Gazele?

Da li nam je pre policije za ljubimce potrebnije mozda da osiguramo da na nasim ulicama nema dece koja prisilno rade, te mislimo li mozda da je pre proteza za Milu neophodno napraviti socijalne proteze svoj „socijalno unakazenoj“ deci koja zive svuda oko nas primorana da prose, peru sajble ili se bave prostitucijom?

Medjutim, sto se mene tice najporaznije tek dolazi.

Neka nas i dete Rom ne interesuje jer smo zauzeti Psom Milom! Svako ima svoje prioritete za rasporedjivanje empatije.

Tek, ono sto brine je da smo kao drustvo radji na hajku na monstruma koji je odsekao psu Mili sve cetiri sape, nego da onom div-klincu koji je svojom ljudskom velicinom postideo ceo Nis kaze - hvala! Kukamo kako postajemo bezosecajni, kako je sve manje Ljudi, a kad se Covek sa velikim „C“ pojavi, svedemo ga na dvodnevnu medijsku polusenzaciju sa 2 strane.

Da bi smo razumeli relacije – cinjenica da Seka Aleksic ne nosi gace jeste materijal za naslovnu stranu, ovaj Nislija - nije. U dilemi gace ili zrtvovanje sopstvenog zivota za drugog – mi biramo gace.

Pitanje kolicine paznje koju pobudjuje pas Mila i tihe nezainteresovanosti koju pobudjuje nastradalo dete Rom i njegov spasilac je pre svega pitanje trosenja raspolozive energije na stvaranje boljeg drustva!

Hocemo li kao drustvo dati bolji primer hapsenjem monstruma psa Mile ili isticanjem herojstva niskog tinejdzera koji je svoj zivot zrtvovao za drugog. Dok su ostali gledali! Da li se vise pouka za humanizmom obogaceno drustvo moze izvuci iz hajke na monstruma ili iz nesebicnog herojstva niskog tinejdzera?

Zasto nam je milije da se zgrazamo nad zlocom i opachinom Kattarine Rebrache i majke joj, nego da se bavimo "primerima dobre prakse" - sto bi rekli Amerikanci?

Ja ne znam ko su roditelji tog klinca, ali mislim da bi predsednik ove zemlje trebalo licno da im se pokloni sto su vaspitali takvog Gradjanina. No to se nece desiti. I to zato sto zivimo u drustvu u kojem skociti u Nisavu da bi se spasilo dete nije nista u poredjenju sa potragom za proteze za psa Milu.

Ja sam za to da se utvrdi kako ce Covek Dete Nislija biti nagradjen, posebno jer Covek Dete Nislija nije ocekivao nikakvu nagradu kad je skocio u Nisavu niti mu je nagrada bila cilj. Interesuje me kako ce se ovo drustvo zahvaliti Covek-Detetu na lekciji iz primenjenog covekoljublja kojom nas je sve poducio. 

Mozda je Pas Mila nekom heroj, ne sporim, meni je ovo Covek-Dete heroj i uzasno me nervira sto njegovoj covecnosti nismo u stanju da se u stidu poklonimo, jer jurimo proteze za psa!

Niski tinejdzer, covek-dete, se zove Jovan Stojanovic, i ide u osmi razred OSNOVNE skole! Verovatno mu je zao i psa Mile.

 

 



Komentari (134)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Milan Novković Milan Novković 18:06 27.04.2010

Re: ode sve u PR!

ode sve u PR!

Ono što je meni posebno tužno je sledeće, i uklapa se u temu:

- Naglašeni PR je jedna od cena koju plaćamo za demokratiju, treba ubediti glasača da glasa za mene, a ne konkurenciju. Ulaže se u PR i u jednopartijskim sistemima, ali kad se sve sabere demokratije plaćaju više. Jedan fakat.

- Drugi fakat - neka forma nacionalističkih, patriotskih osećanja je plitko ispod kože svih nas. Mislim na uzak pojam, deo tih osećanja, onaj normalan, gde ratobornost ne ide dalje od podrške fudbalskog tima. Tj nije mi do borbe definicija, ja sam IT.

I sad, vidimo šansu da pravimo parodiju od proteza za nesrećno kuče. Ja tu, u borbi za glasove, ne vidim ništa katastrofalno loše, to je unutar pravila demokratske igre, njene smešnije i beskorisnije strane.

Ali ne samo da ne vidim neke posebne kohezione sile u ovoj igri, koje bi mi sačuvale moje pristalice, a dovele nove, tj gde sam u dobiti na kraju, nego vidim suprotno. Zašto bi neki narodnjak došao u moje patinirane demokratske redove ne vidim, a da će parodija da se smuči mnogima od mojih sadašnjih glasača - tu vidim dosta prostora.

A ima toliko "seljačkih", nepromišljenih, instiktivnih ideja koje mi padaju na pamet. Ni ne mogu da budu pametnije posle 10 sati IT-ja dnevno i samo 15 minuta politike:

- Odeš na sastanak sa međuškolskim, pokrajinskim, državnim pobednikom u matematici, fizici, književnosti, porpičaš sa detetom, slikaš se, pustiš ga da priča, glasno prepoznaš potencijal koji treba podržati, nacionalni interes itd. Zar je uopšte potrebno biti i iole fotogeničan, elokventan - zajednička ljubav prema zajedničkoj kulturi radi posao. Nema čak ni potrebe da se govori da je to dete nebeskog naroda. Prosto, pametno dete iz naših krajeva radi posao.

- Podržiš akciju skupljanja hrane za gladne, odeš na kazan jednom, dvaput, triput, desetak puta. Da ne pomisle glasači da idemo tamo samo zbog marketinga. Pamet je prosta - ako sam već toliko nesrećan, iako to ne vidim, da ne osećam mnogo sažaljenja prema tim ljudima a ono mogu bar da prepoznam da većina glasača oseća.

- Dovedeš decu iz neke zabačene škole da za vikend rade veliko spremanje u kancelarijama pa im kupiš par kompjutera i uvedeš Internet.

- Itd, ja bih do kraja dana mogao ovako.

Ima funkcionalno manje pismenih glasača, i evo relativizacije, ima ih i u UK oko 11%, i ja ih znam mnogo i ovde i u Srbiji, i znam da bi kupili mnoge od ovih ideja kao patriotske. I radije bi ih kupili nego neko pucanje po susednim zemljama kriminalnih, retardiranih grupa. Mnogi od funcionalno polupismenih glasača su emtotivno potpuno pismeni ako im se pristupi na pravi način.

Po nominalnoj vrednosti (bez obzira šta političar stvarno osećao) svaki od ovih gore je iskreno patriotski akt (ne uvodimo internet u školu u Francuskoj Polineziji nego u Srbiji).

Pa onda, možda političari rade i ovo, ali novine ne prenose. Ali bar tu može da se kupi dovoljno kvalitetan PR.

Samo što svi mi, i to je ona tuga sa početka, često u prilici da jednim potezom uhvatimo dve muve rešimo da probamo zatvorenih očiju pa ne uhvatimo ni jednu. Radimo sami svoj marketing pored svih tih stručnih ljudi oko nas.

I, ako se pravnici ne ljute, da pozajmim i prepravim onu njihovu: ko sam radi svoj marketing ima budalu za klijenta.

Pa da još samo pojasnim i ovde imam primere samo iz UK, a ubeđen sam da je u Srbiji situacija samo gora - dovedu često ovde moćnici, ili njihovo neodvojivo okruženje, profesionalce konsultante sa strane, samo ih često dovedu ne zbog njihovog profesionalnog mišljenja nego da bi dobili pisanu potvrdu svog mišljenja.
jasnaz jasnaz 18:55 27.04.2010

: : ode sve u PR!


Milan Novković

Pa onda, možda političari rade i ovo, ali novine ne prenose. Ali bar tu može da se kupi dovoljno kvalitetan PR.



nemam problem PR-isanja onih koji rade! nego ovih koji u-rade: da bi PR-isali! i imam problem što su u većini. ovi drugi, naravno. i što umeju sa pro-tetikom: bili сами-своји-мајстори ili sa profi back up-om: svejedno.

predatortz predatortz 16:29 27.04.2010

Značaj

Od kakvog je značaja to što je dete romske nacionalnosti?
krkar krkar 16:40 27.04.2010

Re: Značaj

Od kakvog je značaja to što je dete romske nacionalnosti?


Očigledno da je mnogima lakše što se udavilo Ciganče. Da se udavilo Srpče možda bi i osetili potrebu da se zabrinu.



P.S.
Nije to niko na ovom blogu izmislio niti počeo da navodi kao "karakteristiku slučaja". Puni su ga mediji.

Jedino ako me neko ne ubedi da postoji posebna empatija prema sirotim malim Romima koji em nemaju ništa em moraju da rade...
ivankagrump ivankagrump 16:40 27.04.2010

Re: Značaj

Neki komentatori, a mozda i autor, smatraju da je to razlog zasto vise ljudi nije pokusalo da pomogne.
krkar krkar 16:42 27.04.2010

Re: Značaj

ivankagrump
Neki komentatori, a mozda i autor, smatraju da je to razlog zasto vise ljudi nije pokusalo da pomogne.


Nema potrebe dokazivati da oni koji nisu skočili za cigančetom ne bi skočili ni za Grkom milionerom ni za Putinom.

Ali ovako im je mirnija savest. Ciganin k'o Ciganin. Ima ih još kol'ko oćeš
predatortz predatortz 16:43 27.04.2010

Re: Značaj

Neki komentatori, a mozda i autor, smatraju da je to razlog zasto vise ljudi nije pokusalo da pomogne.



Mislim da greše i komentatori i autor. I mislim da je ružno jednom događaju , u kom je ugašen mlad život, napamet davati konotacije na osnovu pretpostavki.
inagadadavida inagadadavida 16:45 27.04.2010

Re: Značaj

krkar
ni za Putinom.



hm...za Volodjom ??
predatortz predatortz 17:01 27.04.2010

Re: Značaj

Nema potrebe dokazivati da oni koji nisu skočili za cigančetom ne bi skočili ni za Grkom milionerom ni za Putinom.


Kada se neko davi u bujici, kada mu je samo glava jedva iznad površine teško je odrediti pol, starost a kamoli nacionalnu pripadnost. Zbog toga mislim da je isticanje reči Rom svaki put uz reč 'dečak' potpuno izlišno.

Ako je podtekst da li je žalosno što drugi nisu reagovali dok se davilo drugo ljudsko biće onda ćemo se svi složiti.

Politizacija je bespotrebna.
ivana23 ivana23 17:15 27.04.2010

Re: Značaj

predatortz
Mislim da greše i komentatori i autor. I mislim da je ružno jednom događaju , u kom je ugašen mlad život, napamet davati konotacije na osnovu pretpostavki.

Da. Meni se sve vreme mota po glavi jedno pitanje. Da li su 'posmatraci' dogadjaja uopste bili svesni da je u pitanju dete romske nacionalnosti?
predatortz predatortz 17:23 27.04.2010

Re: Značaj

Da. Meni se sve vreme mota po glavi jedno pitanje. Da li su 'posmatraci' dogadjaja uopste bili svesni da je u pitanju dete romske nacionalnosti?



Rekoh gore:

Kada se neko davi u bujici, čas mu je glava iznad, čas ispod vode teško je utvrditi mnogo očiglednije stvari. Pol,starost...
buba_truba buba_truba 17:27 27.04.2010

Re: Značaj

ivana23
predatortz
Mislim da greše i komentatori i autor. I mislim da je ružno jednom događaju , u kom je ugašen mlad život, napamet davati konotacije na osnovu pretpostavki.

Da. Meni se sve vreme mota po glavi jedno pitanje. Da li su 'posmatraci' dogadjaja uopste bili svesni da je u pitanju dete romske nacionalnosti?

Evo i meni se slično mota po glavi - i to zašto je Tibor u tekstu naveo samo ime dečaka spasioca, a ne i ime dečaka koji se utopio? Zato što je bio Rom, pa je to Tiboru bilo dovoljno? Sumnjam da je zato, a zašto je izostavio da navede i Benjaminovo ime, ne znam... a ne bih da nagađam. A moglo je da se sazna.

Ljudi, manimo se nagađanja, to nas u velikoj meri drži ovde gde jesmo.
mikimedic mikimedic 17:55 27.04.2010

Re: Značaj

Evo i meni se slično mota po glavi - i to zašto je Tibor u tekstu naveo samo ime dečaka spasioca, a ne i ime dečaka koji se utopio? Zato što je bio Rom, pa je to Tiboru bilo dovoljno? Sumnjam da je zato, a zašto je izostavio da navede i Benjaminovo ime, ne znam... a ne bih da nagađam. A moglo je da se sazna.

Ljudi, manimo se nagađanja, to nas u velikoj meri drži ovde gde jesmo.


ali bubo -- pa upravo o tome sam vec govorio, ali mislim da treba ponoviti i ovde.

dakle, ne znam da li niko nije skocio zato sto je u pitanju rom. ne mogu decidno da tvrdim ni jedno ni drugo.

ali znam i decidno tvrdim da ime decaka nije potencirano u medijima. ja se nisam setio dok me biljana nije podsetila kako se dete zove.


sa druge strane, da me probudis u pola noci znacu da se pas zove mila.

zasto?
NNN NNN 21:26 27.04.2010

Re: Značaj

Očigledno da je mnogima lakše što se udavilo Ciganče. Da se udavilo Srpče možda bi i osetili potrebu da se zabrinu.
A tek da se udavilo Albanče, izgorelo bi desetine crkava i stotine kuća

Ps. odličan tekst.
nevolja nevolja 23:23 27.04.2010

Re: Značaj

krkar

Očigledno da je mnogima lakše što se udavilo Ciganče. Da se udavilo Srpče možda bi i osetili potrebu da se zabrinu.

Uz duzno postovanje,ne vidim vezu izmedju nacionalnosti jadnog deteta i nepruzanja pomoci od strane prolaznika koji su videli kako dete nosi reka.Malo mi je nelogicno da neko u takvom trenutku dok gleda kako se dete davi uopste i razmislja o nacionalnosti davljenika niti je registruje.
Na stranu to sto se radi o detetu koej je reka nosila,onako mutna i nabujala,koje je verovatno uranjali i izranjalo-mislite li da je neko ko je gledao s mosta mogao da ZNA i VIDI da li se radi o ,,belom" ili ,,obojenom" detetu,pa sve i da je u pitanju najzatrovaniji stormfrontovac?!
Ne verujem u to.Monstruozno je sto niko osim jednog decaka nije pritekao u pomoc davljeniku,ali kao uzrok te ravnodusnoti ne vidim nacionalnost malog Benjamina,vec univerzalnu neosetljivost ,,publike".Ne bi skocili ni za ,,srBcetom".
nevolja nevolja 23:24 27.04.2010

Re: Značaj

predatortz
Da. Meni se sve vreme mota po glavi jedno pitanje. Da li su 'posmatraci' dogadjaja uopste bili svesni da je u pitanju dete romske nacionalnosti?



Rekoh gore:

Kada se neko davi u bujici, čas mu je glava iznad, čas ispod vode teško je utvrditi mnogo očiglednije stvari. Pol,starost...

Apsolutno se slazem.
expolicajac expolicajac 17:58 27.04.2010

Stvarno stanje

Svaka čast mladiću. Ovo mladiću je malim slovom (primedba atora). Možda trolujem ali nemoj da se ljutiš. O ovome je trebalo da piše moj drug Strongman, ali eto nije pa da ga iskritikujem. To što je stradao mali Benjamin Šabanović trebao je da obradi Strongman a ne ti. Tebi hvala za intelignciju i hrabrost da okarakterišeš stanje društva a posebno u gradu u kome je Strongman ime za respekt. Ako pledira na mesto ogledala društvenog stanja juga Srbije takav propust ne sme više da pratvi. Za mene je to lokal patriotizam, to treba da postane negov krug dvojke
sanja_idf sanja_idf 16:58 28.04.2010

Re: Stvarno stanje

a posebno u gradu u kome je Strongman ime za respekt.


Zasto to mislis? I da li si zaista ocekivao tako nesto ili je prosto bilo lako bas to ocekivati?
trilogy trilogy 20:13 27.04.2010

CESTITAM

na odlicnom tekstu. Ne vjerujem da ces se nesto posebno obradovati, ali ovo je jedan od rijetkih tvojih tekstova sa kojima se stopostotno slazem. Iz dekade devedesetih smo izasli (sto je vjerovatno i normalno) moralno osakaceni i ova naredna je trebala da bude, izmedju ostalog, i prozeta pokusajima da se to moralno stanje 'unormali' (a nesto slicno nam je i obecavano, kad je trebalo). Medjutim, iako nekakva namjera postoji (ili je bar postojala), ovo je jedan od primjera da se u tome nije bas daleko odmaklo.
G r o f G r o f 21:12 27.04.2010

vreme je bilo..


Blogeri operisali kataraktu...
krkar krkar 22:17 27.04.2010

Re: vreme je bilo..

Blogeri operisali kataraktu...


Pu, pu, daleko bilo. od toga se u Srbiji u 21. veku umire
reggtime reggtime 23:02 27.04.2010

to je to

bravo! fantasticno formulisano ono sto mnogi od nas misle i osecaju na zadatu temu!
blogovatelj blogovatelj 05:42 28.04.2010

Samo jedno obavestenje

U Nisu nisu skocili da spasu dete. Jeste tragicno, glupo je o tome i diskutovati jer mislim da se oko toga svi ovde slazemo.
Ali koliko je od tih posmatraca bilo plivaca a koliko neplivaca?
Koliko starih?
Koliko dece?
A pogledajte sada ovaj link
Covek lezao na zemlji, ljudi prolazili, bilo je dovoljno okrenuti 911 pa niko to nije uradio. I covek je umro. Zato jer je zeleo da pomogne.
Desilo se u NYC pre neki dan.
Hocu da kazem da mi se gade blogeri koji kukaju na Srbiju zato jer se dete udavilo u Nisavi.
Srbija - to su milioni ljudi. Zasto generalizujete?
Da li ce nekome od ovih sto mi se gade da padne na pamet da zbog mog linka baci drvlje i kamenje na SAD?
Verovatno nece.
Jer su SAD humana nacija. Najhumanija na svetu.
Tibor Jóna Tibor Jóna 07:40 28.04.2010

Re: Samo jedno obavestenje

dakle sada vas i najlepse molim - nemojte nikada vise dolaziti, citati, komentarisati, polemisati, razgovarati, primecivati, dodavati, isticati, apostrofirati, poentirati, naglasavati moj blog. recenicom - odlazite odavde uzasni covece!

hvala.
predatortz predatortz 08:04 28.04.2010

Re: Samo jedno obavestenje

Hocu da kazem da mi se gade blogeri koji kukaju na Srbiju zato jer se dete udavilo u Nisavi.
Srbija - to su milioni ljudi. Zasto generalizujete?
Da li ce nekome od ovih sto mi se gade da padne na pamet da zbog mog linka baci drvlje i kamenje na SAD?
Verovatno nece.
Jer su SAD humana nacija. Najhumanija na svetu.



Respect!
sybil sybil 08:41 28.04.2010

Re: Samo jedno obavestenje

a koliko li je tek pasa lutalica po NYC? ne zna im se broj, jedva se ljudi krecu po ulicama od straha. a tek djubreta? kako ljudi tamo prezivljavaju da mi je znati?
i sta sad tu ima da se generalizuje?
inagadadavida inagadadavida 13:01 28.04.2010

Re: Samo jedno obavestenje

blogovatelj
U Nisu nisu skocili da spasu dete. Jeste tragicno, glupo je o tome i diskutovati jer mislim da se oko toga svi ovde slazemo.
Ali koliko je od tih posmatraca bilo plivaca a koliko neplivaca?
Koliko starih?
Koliko dece?
A pogledajte sada ovaj link
Covek lezao na zemlji, ljudi prolazili, bilo je dovoljno okrenuti 911 pa niko to nije uradio. I covek je umro. Zato jer je zeleo da pomogne.
Desilo se u NYC pre neki dan.
Hocu da kazem da mi se gade blogeri koji kukaju na Srbiju zato jer se dete udavilo u Nisavi.
Srbija - to su milioni ljudi. Zasto generalizujete?
Da li ce nekome od ovih sto mi se gade da padne na pamet da zbog mog linka baci drvlje i kamenje na SAD?
Verovatno nece.
Jer su SAD humana nacija. Najhumanija na svetu.


Gde je pisac teksta uopste pomenuo USA ???

Kakve veze ima ova glupava , nicim izazvana paralela sa USA i nekom jadniku kojeg su preskakali prolaznici??

Ovde se pise o dva konkretna slucaja , i paznji koja su svaki za sebe , tako asimetricno izazvala u javnosti , a koja ti pokusavas, trapavo i blentavo da nekako uguras u pricu "USA VS SRBIJA" ??

Jos da si dopisao "KOSOVO JE SRBIJA" , bilo bi potpuniji , iako jednako blentav politicki pamflet .

Jos samo da neko napise neku o bombardovanju ...

sanja_idf sanja_idf 17:04 28.04.2010

Re: Samo jedno obavestenje

sybil
a koliko li je tek pasa lutalica po NYC? ne zna im se broj, jedva se ljudi krecu po ulicama od straha. a tek djubreta? kako ljudi tamo prezivljavaju da mi je znati?
i sta sad tu ima da se generalizuje?


Nerviras se bez razloga. Nemoguce je objasniti ili preneti sliku iz zapadnih zemalja ljudima koji to zaista ne mogu da zamisle. Nisu ziveli tamo, nisu osetili to sto si ti osetila, ne mogu da razmisljaju na isti nacin kao ti zato sto ne jedu taj hleb, ne dele mesto u metrou, ne daje novac istim klosarima i ne uzivaju u svemu onome u cemu ti uzivas.

Face it, nikada nikome iz Srbije neces pomoci da shvati kako negde tamo nesto funkcionise drugacije ili bolje.

(Autoru se izvinjavam na trolu, ali cini mi se... neko je morao ovo da kaze.)
sybil sybil 18:42 28.04.2010

Re: Samo jedno obavestenje

rviras se bez razloga. Nemoguce je objasniti ili preneti sliku iz zapadnih zemalja ljudima koji to zaista ne mogu da zamisle. Nisu ziveli tamo, nisu osetili to sto si ti osetila, ne mogu da razmisljaju na isti nacin kao ti zato sto ne jedu taj hleb, ne dele mesto u metrou, ne daje novac istim klosarima i ne uzivaju u svemu onome u cemu ti uzivas.

ah, Sanja, ja mislim da kod mnogih iskustvo ne igra bilo kakvu ulogu: rodjen u AmerikU, sece u SrbijU i - to je to. prokletstvo licemera: zive u zemlji koju ne vole/respektuju, a ne mogu da zive u zemlji koju vole/respektuju. i da ih neko pita sto su uopste odlazili kad je svuda u svetu isto, kad su tamo zlocinci i lose se zivi. posebna prica su oni koji dobro zive, redovno slave slavu i misle da nam cia o glavi radi, a njihova deca slusaju narodnjake, mastaju o otadzbini, preziru opportunities koje amerika pruza i zele da budu wife.

jedan mail od danas:

U.S. salutes its heroes

Leading U.S. researchers will next week be honoured for their work in fields ranging from cancer prevention and how sex shapes us, to the revelation of past climates. U.S. Academy of Science will present its highest awards to eminent scientists for their career contributions to their fields, and five awards to outstanding early-career researchers.

On Friday, 7th May, the Academy will present a full-day conference entitled 'Genomics and Mathematics', on how medicine and mathematics are being combined to develop powerful new scientific weapons to combat killer diseases.

The Academy’s Medal and Lecture will feature Professor Morrison, a leading authority on ‘cell suicide’, a key factor in the prevention of leukemia and lymphoma. In this lecture he will discuss the prospects for novel drugs - the outcome of years of basic research and now in human trials - that offer new strategies for preventing disease.

etc., etc. , etc. kako da ih ne volis kada vidis naslov mejla: we salute our heroes.
antioksidant antioksidant 19:39 28.04.2010

Re: Samo jedno obavestenje

;
hollywood hollywood 13:54 28.04.2010

o empatiji


Kada god se pojavi neka nova tema koja priviče mnogo ljudi, pojavi se i neko ko smatra da postoje i nesreće koje imaju prioritet. Koja nesreće može da bude važnija, nesrećni Rom koji je stradao ili pas koga su zlostavljali i mučili. Nesreća je nesreća i svaka izaziva mučninu u stomaku. Autor proziva ljude koji su reagovali na nesreću životinje i proziva facebook (fajsbuk) i devojčice, dušebrižnike kojim je po njegovom mišljenju više stalo do psa nego do ljudskog života.
Svakog dana ne samo u Srbiji ima stradanja, da li bi mogle sve te nesreće da se objave u vestima ili novinama, i koliko bi čovek mogao na sve da reaguje i iskaže svoje saučešće. Mi smo Milu videli sa zavijenim nogama.
Pas Mila je namerno povređen, mučen i neko se iživljao na tom psu nije ga udario automobil i sl., zato takva reakcija (ljudi su osakatili MIlu). Morala se i ta tema otvoriti i na to reagovati. I koliko ih još ima neotvorenih, nema tu prednosti.
Previše je takvih stvari, neki ljudi su oguglali, neki čak i ne prate takve objave i uopšte i ne znaju šta se dešava, trebalo bi ih nazvati nezainteresovanih i hladnim.
Milan Novković Milan Novković 17:14 28.04.2010

Re: o empatiji

pojavi se i neko ko smatra da postoje i nesreće koje imaju prioritet

Pojavi se mnogo više od nekoga, ovde velika većina blogera koji komentarišu :)

Zar ne smatra tako skoro ceo svet?!

Npr, kad pogine nekoliko ljudi u saobraćajnoj nesreći zbog rupa na putu ta nesreća ima veći prioritet od pre vremena uginulog žapca, kućnog ljubimca nekoga od dece (izveštačen primer za slučaj da sam vas dobro razumeo).

Prošlost ne možemo da promenimo, ali se u prvom slučaju očekuje da uložimo napor i sredstva pa se posvetimo odgovornosti uopšte, problemu, ispravljanju grešaka, kažnjavanju odgovornih i sličnom.

Ako nam se ozbiljno razboli dete ili roditelj, i kućni ljubimac, ima leka za N evra, i mi imamo samo N evra, koga ćemo izlečiti?

Dete ili roditelja, naravno, kućni ljubimac je u besparici manji prioritet. Manji je problem i ako imamo para a nemamo vremena, bez obzira šta komišija kaže itd.

Zar je potrebna rasprava na tu temu?
Strongman Strongman 16:39 28.04.2010

Odličan blog

dodao bih uz Milu i Platane
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 05:52 29.04.2010

...

empatija je ipak malo više od zgražavanja. (a rekla bih da je u slučaju keruše, empatija zaboravljena u jaslicama.)
ukoliko mi dozvoliš, jer možda nije baš povezano sa tvojom temom

primer
saznajem za dete rodjeno bez rektuma. priču vidim na nekoj lokalnoj kg televiziji i ostajem zgranuta. zovem tu televiziju da mi daju br telefona i da nekako kontaktiram porodicu - oni kažu da ne znaju. meni čudno, jer su napravili prilog, a da nemaju nikakve podatke, al' dobro. br nadjem preko žiro računa. ženi sam rekla da nemam para da joj dam za operaciju, ali da joj nudim svoju pomoć u širenju priče, prevodima i šta god joj bude bilo potrebno. komentari koje sam dobijala od ljudi su: ti si bre luda. što se toliko potresaš - ona nema nikakve šanse da preživi.
moj koment: da, nije imala nikakve šanse bez operacije, ali evo, nakon iste - posle 10 godina, postade devojka.
ova priča ne potvrdjuje moju humanost, već nedostatak akcije (podržanu empatijom) kod drugih ljudi. (ja sam jedina osoba koja se obratila na ovaj način, nudeći pomoć)
jednom prilikom sam prodavala karte za humanitarni koncert, za istu devojčicu. cena karte je zaista bila simbolična. uspela sam da prodam 5. (i slovima: p e t) u mojoj zgradi je bilo 48 sstanova - prodala sam dve karte. sećam se jedne žene koja mi je rekla da ne zna ona ništa, jer joj muž nije kod kuće. druga mi je rekla da tog dana ne može da ide na koncert, jer ima nekih obaveza.

za mene je priča o psu isto što i priča o detetu romu, kako ga nazivaš.
obe priče sublimiraju stanje u kome se nalazimo - mila, za koju se kače krpeljni dušebrinici, i dva dečaka i tragedija, neinterestantni u ovom specifičnom trenutku.
da je priča iz niša makar malo interesantnija, verujem da bi se našao ekspresan način za populaciju i dramski osvrt.


kada se majka iz gore navedene priče obratila za pomoć tadašnjoj drmr nekoj važnoj osobi za nemogudasesetimšta u kg-u, ova joj je rekla, skoro pa citiram:
pa, ne bih vam preporučila operaciju, jer, šta ako ne uspe.

stepen neosetljivosti na tudju nesreću varira, u zavisnosti od situacije.
ljudi su nespremni da se uključe, pomognu, ostave neki svoj mali (i za universe) nebitan pečat, ne razmišljajući o tome da baš to može nekom promeniti život. možda da je još neko bio spreman da skoči - možda bi jadno dete bilo živo.

vidim da mnogi uporedjuj život nas humanoida i život ostalih - jer je nepojmljivo da se pored svih problema kojima smo okruženi, pomaže nekom kerčetu.
ja kažem: uključite se u život ljudi kojima ste okruženi. pokušajte da im pomognete. kada bi svako od nas odradio makar jedan skok u takvu reku - i br unesrećenih bi bio manji. (naravno, ovde sam bolno svesna da ne možemo spasiti ceo svet, ali...)
kada bi se većina bavila (aktivno - tj. sa vidljivim rezultatima) problemima nejakih, bolesnih, marginalizovanih etc, ne bismo imali dilemu: mila ili neko dete. spasili bismo ih oboje.

pisala sam ranije o uticaju grupe na pojedinca i dala primer eksperimenta, gde se jasno vidi da su ljudi spremni da se uguše, (smešteni su u prostoriju u koju kulja dim, simulirajući požar), jer im je rečeno da sačekaju. dok je neko rešio da bi, bez obzira što ostali kao mirno sede na svojim mestima, bilo dobro izaći odatle - u realnoj situaciji do tada bi već svi bili mrtvi.
drugi, još drastičniji primeri uključuje spremnost pojedinca da nanesu bol, ukoliko im je to dozvoljeno od strane nekog autoriteta. (#1 policajac daje prolazniku stuntgun i traži od njega da pričuva zatvorenika, dajući instrukcije da isti može da iskoristi ukoliko ovaj mrda; #2 testiranje u kom ispitanik dobija dozvolu da elekrtošokovima kazni drugog kvazi ispitanika, ukoliko da pogrešan odgovor)

empatija je spremnost na akciju.
empatija je spremnost izlaska iz grupnog.
empatija se uči.

p.s.
izvinjavam se na dužini komentara
i na "blagoj" nesredjenosti istog - ne spavam noćima...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana