Ljudska prava

ZBILJA, TEŠKO JE RAZUMETI

Freedom of Information RSS / 05.08.2010. u 14:54

Autor: Rodoljub Šabić

Pročitam u novinama da je „Povereniku za informacije u nekoliko navrata od početka godine objašnjena procedura upisa u posebne biračke spiskove". I, što se retko dešava, budem zadovoljan zbog toga što jedan ministar, jer reč je o izjavi ministra za ljudska i manjinska prava, dezinformiše javnost. Izjava je potpuno neistinita, na moju sreću, jer da je tačna imao bih ozbiljnih razloga da se zabrinem za sopstvenu inteligenciju. Naime, procedura upisa u poseban birački spisak za izbor nacionalnih saveta nacionalnih manjina uređena je zakonom potpuno jasno i svako kome bi je trebalo „u nekoliko navrata objašnjavati", imao bi razloga da se zabrine.
Zakonom utvrđena procedura i nije izazvala nikakav problem. Ono što je izazvalo problem je „Instrukcija o postupku upisa u poseban birački spisak nacionalne manjine", koju je doneo ministar za ljudska i manjinska prava.
Odredbama ove Instrukcije zapravo se odstupilo od zakonskog rešenja po kome je upis u poseban birački spisak lično pravo o kome čovek odlučuje sam i koje sam ostvaruje podnošenjem zahteva nadležnom organu neposredno ili poštom. Instrukcija je predvidela da se i „predaja od strane trećih lica smatra dopuštenom", kao i da trećem licu koje „u ime građana podnosi zahtev nije potrebno posebno ovlašćenje", te da ne treba tražiti ni bilo šta drugo.
Od početka je bilo jasno da se ovako, najblaže rečeno krajnje neoprezno, širom otvaraju vrata za moguće zloupotrebe. Svako ko je raspolagao podacima o građanima mogao je „u njihovo ime" popunjavati zahtev za upis u birački spisak, potpisivati ih i podnositi zahtev. A u skladu sa instrukcijom organi lokalne samouprave bili su dužni da izvrše takav upis. Mnogi nadležni organi lokalne samouprave bili su svesni rizika i upozoravali su, ali su morali da slede instrukcije. Praksa je potvrdila da je rizik bio sasvim realan i da su počinjene brojne zlupotrebe, na različite načine. Recimo, da su „benignije" bile zloupotrebe neinformisanosti ili polupismenosti nekih ljudi čiji pravi potpis je dobijan na obrazac tako što im je predočavano da je to npr. zahtev za legalizaciju njihove kuće, zahtev za pomoć ili nešto slično, а da je najgora varijanta bila je ona koja je podrazumevala izvršavanje dva krivična dela - neovlašćene obrade podataka iz člana 146. KZ-a i krivičnog dela falsifikata iz člana 355. KZ-a. Reč je o varijanti u kojoj su „aktivisti" sami popunjavali obrasce za upis i falsifikovali potpise navodnih podnosioca.
Dakle, priznajem da čak iako bi neko pokušao da mi „u nekoliko navrata" objasni logiku instrukcije po kojoj je moguće da ako slučajno imate potrebne lične podatke npr. predsednika Tadića (iz biračkog spiska, poreske uprave, zdravstvenog osiguranja, biblioteke...), popunite u njegovo ime zahtev za upis u poseban birački spisak, npr. egipatske nacionalne manjine. potpišete ga i podnesete, a činovnik u lokalnoj samoupravi mora, bez pitanja da ga upiše.
Podjedanko teško mi je da razumem i to da ministarstvo na sve više informacija o nezakonitoj obradi podataka, uključujući i krivična dela reaguje sa "nije nam poznato" ili "nismo obavešteni", a da svoju instrukciju komentariše samo frazom "sve je u skladu sa zakonom".
Ministarstvo je po zakonu nadležno za nadzor nad primenom Zakona o nacionalnim savetima i moralo bi biti najobaveštenije a ne neobavešteno. Ono ima obavezu da javnosti pruži potpune i tačne informacije o činjenicama u vezi sa upisom u poseban birački spisak, uključujući i informaciju o broju nezakonitih upisa. Neodgovorno je te informacije potcenjivati nastojanjem da se minimizira njihov broj. Broj uostalom I nije najvažniji, jer se i iza svakog pojedinog nalazi ili povreda prava na privatnost, ili povreda nacionalnog identiteta, ili krivično delo, ili sve zajedno. A to stvarno nisu stvari za potcenjivanje.



Komentari (12)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Drago Kovacevic Drago Kovacevic 15:34 05.08.2010

Poštovanje..

Gospodine Šabiću,ovde je najteže razumeti to da vi radite svoj posao...
U zemlji gde vlada sistem "vulgarnog optimizma", vi sad kvarite svojim pitanjem "poredak stvari"...
Evo, danas se priča kako najviše gradimo, kako najviše radimo... kako ćemo najviše raditi i graditi sve do smaka sveta...a vi "zapeli" o zakonitosti, transparentnosti, demokratičnosti..
apectator apectator 15:49 05.08.2010

Re: Poštovanje..

a vi "zapeli" o zakonitosti, transparentnosti, demokratičnosti..

Hvala bogu da je tako.Jer jednom, pre ili kasnije, moracemo se otrezniti,odustati od vulgarnog optimizma i shvatiti i prihvatiti da je tranzicija uspesna samo ako pretpostavlja upravo zakonitost,transparentnost i demokraticnost.Zbog toga je cinjenica da i pored svega na visokim drzavnim funkcijama jos uvek ima ljudi kao sto je g-din Sabic doslovno dragocena.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 16:12 05.08.2010

Re: Poštovanje..

apectator
a vi "zapeli" o zakonitosti, transparentnosti, demokratičnosti..

Hvala bogu da je tako.Jer jednom, pre ili kasnije, moracemo se otrezniti,odustati od vulgarnog optimizma i shvatiti i prihvatiti da je tranzicija uspesna samo ako pretpostavlja upravo zakonitost,transparentnost i demokraticnost.Zbog toga je cinjenica da i pored svega na visokim drzavnim funkcijama jos uvek ima ljudi kao sto je g-din Sabic doslovno dragocena.

Ejh, kako se politička klasa prevarila izborom g.Šabića i Jankovića. Već kod ove Ptrušićke su pokazali da više nemaju nameru da se tako prevare..
Ali, kad jednu slobodu ili vrednost ljudi dodirnu, teško je posle ići ispod toga standarada...I na osvajanju tih prostora slobode, koliko god se oni nekom ne činili velikim, ja sam zahvalan g. Šabiću..zaista..
apectator apectator 16:25 05.08.2010

Re: Poštovanje..

Ejh, kako se politička klasa prevarila izborom g.Šabića i Jankovića. Već kod ove Ptrušićke su pokazali da više nemaju nameru da se tako prevare..
Ali, kad jednu slobodu ili vrednost ljudi dodirnu, teško je posle ići ispod toga standarada...I na osvajanju tih prostora slobode, koliko god se oni nekom ne činili velikim, ja sam zahvalan g. Šabiću..zaista..

Slazem se, isto to i ja mislim.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 16:28 05.08.2010

Re: Poštovanje..

Slazem se, isto to i ja mislim.

Drago mi je..Respect..
Krugolina Borup Krugolina Borup 17:58 05.08.2010

Re: Poštovanje..

Ejh, kako se politička klasa prevarila izborom g.Šabića i Jankovića. Već kod ove Ptrušićke su pokazali da više nemaju nameru da se tako prevare..



Čitam današnje vesti (link) i mislim upravo ovo što je gosn. Drago tako lepo sročito.

Taman kad se građanin ove zemlje drzne da pomisli da će od iste biti jednom nešto, vlast napravi neku ovakvu glupost i sve nade zasere... (da prostite).
sentinel26 sentinel26 16:28 05.08.2010

Čega je ono ministarstvo ?

Osim bezakonja i haosa u vezi biračkih spiskova i naprasno, iznenadno i nezakonito mijenjanje poslovnika o konstituisanju manjinskih nacionalnih veća neposredno (tri sata ) pred održavanje takvog skupa u Novom Pazaru su dokaz da to ministarstvo ima potpuno pogrešan naziv.

Nažalost (i sramotu i materijalnu štetu Srbije ) svi ovi slučajevi će da završe u Strazburu.

Vama gospodine Šabiću kao i gospodinu Jankoviću zahvalnost i podrška da ne odustajete od dosadašnje borbe za ljudska prava.



Drago Kovacevic Drago Kovacevic 16:35 05.08.2010

Re: Čega je ono ministarstvo ?

sentinel26
Osim bezakonja i haosa u vezi biračkih spiskova i naprasno, iznenadno i nezakonito mijenjanje poslovnika o konstituisanju manjinskih nacionalnih veća neposredno (tri sata ) pred održavanje takvog skupa u Novom Pazaru su dokaz da to ministarstvo ima potpuno pogrešan naziv.

Nažalost (i sramotu i materijalnu štetu Srbije ) svi ovi slučajevi će da završe u Strazburu.

Vama gospodine Šabiću kao i gospodinu Jankoviću zahvalnost i podrška da ne odustajete od dosadašnje borbe za ljudska prava.




Sve je to prijatelju Sent, samo delić načina na koji vlada srpska partokratija..onoga što zovemo "vulgarni optimizam"..
I dok god ne sazori politička javnost u Srbiji biće moguće da razni opsenari prodaju priču o najdužim mostovima, o najvećim gradilištima, o najmudrijim diplomatima i najvećem stepenu ljudskih prava..
screwdriver screwdriver 17:06 05.08.2010

Strazbur

Nisam sigurna, ali mislim da sud u Strazburu od 01. jula ima samo savjetodavnu funkciju. Znači- piši propalo.

A Vama, gospodine Šabiću, svaka čast u borbi sa vjetrenjačama.
sentinel26 sentinel26 17:35 05.08.2010

Re: Čega je ono ministarstvo ?

Drago Kovacevic
sentinel26
Osim bezakonja i haosa u vezi biračkih spiskova i naprasno, iznenadno i nezakonito mijenjanje poslovnika o konstituisanju manjinskih nacionalnih veća neposredno (tri sata ) pred održavanje takvog skupa u Novom Pazaru su dokaz da to ministarstvo ima potpuno pogrešan naziv.
Nažalost (i sramotu i materijalnu štetu Srbije ) svi ovi slučajevi će da završe u Strazburu.

Vama gospodine Šabiću kao i gospodinu Jankoviću zahvalnost i podrška da ne odustajete od dosadašnje borbe za ljudska prava.

Sve je to prijatelju Sent, samo delić načina na koji vlada srpska partokratija..onoga što zovemo "vulgarni optimizam"..
I dok god ne sazori politička javnost u Srbiji biće moguće da razni opsenari prodaju priču o najdužim mostovima, o najvećim gradilištima, o najmudrijim diplomatima i najvećem stepenu ljudskih prava..


Najnovije saopštenje Ministarstva za ljudska i manjinska prava:

Nema kršenja prava Bošnjaka
5. avgust 2010. | 16:56 |
Izvor: Tanjug Beograd –
"Ministarstvo za ljudska i manjinska prava negiralo je da postoji kršenje ljudskih i manjinskih prava Bošnjaka u Srbiji."

Lokalnu vlast koju optužuju da u saradnji sa Ministarstvom za ljudska i manjinska prava krše ljudska i manjijnska prava, vrše partije Rasima Ljajića (biši ministar za ljudska i manjinska prava ) i Borisa Tadića u koaliciji sa socijalistima i radikalima.

Ne samo da se tamo krše ljudska prava, nego da tamo ne važi cjelokupni pravni sistem Srbije dokazuje i jedna od pošljednjih odluka SO-e Novi Pazar.

Evo je :

ODLUKA O OSTVARIVANJU PRAVA NA JEDNOKRATNU NOVČANU POMOĆ PO REŠENJU
GRADONAČELNIKA
(“Službeni list grada Novog Pazara”, br. 5/2010 od 16.0.7.2010. - stupila na snagu 24.07.2010. a primjenjuje se od 02.08.2010.g. )

Član 1
Ovom odlukom se utvrđuju uslovi i način ostvarivanja prava na jednokratnu novčanu pomoć, kao i visina i način isplate jednokratne novčane pomoći o pojedinim zahtevima građana a po rešenju gradonačelnika.

Član 2
Pravo na jednokratnu novčanu pomoć po pojedinačnim zahtevima građana može se ostvariti podnošenjem zahteva nadležnoj službi gradonačelnika grada Novog Pazara.
Uz zahtev iz stava 1. ovog člana podnose se određeni dokazi - dokumentacija o ispunjenosti odnosno opravdanosti uslova za priznavanje prava za jednokratnu pomoć po osnovu ove odluke.

Član 3
O priznavanju prava na novčanu pomoć u skladu sa ovom odlukom rešava gradonačelnik grada Novog Pazara u roku od 30 dana od dana podnošenja zahteva..

Član 4
Novčana sredstva za isplatu jednokratne pomoći obezbeđuju se budžetom grada Novog Pazara.

Član 5
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Novog Pazara" a primenjivaće se od 02.08. 2010. godine.

.........................

Ima li još neki gradonačelnik ovakvu moć i vlast da tokom cijele godine kroji budžet opštine po svojem nahodjenju .. ?

antonius antonius 18:28 05.08.2010

da postoji opozicija ...

... možda bi neko čitao ovaj blog i u njemu našao dovoljno razloga da pokrene postupak za razrešenje ministra. Ne kažem da bi postupak uspeo, ali bi bilo sramota ne pokušati ga u ovakvom slučaju.

Evo i Ustava, na žalost, samo 60 poslanika može da pokrene taj postupak, mi ne, taman da nas je i milion...

Члан 130.

Гласање о неповерењу Влади или поједином члану Владе може затражити најмање 60 народних посланика.
Предлог за гласање о неповерењу Влади или поједином члану Владе Народна скупштина разматра на првој наредној седници, а најраније пет дана по подношењу предлога. Након окончања расправе приступа се гласању о предлогу.
Народна скупштина је прихватила предлог за изгласавање неповерења Влади или члану Владе ако је за њега гласало више од половине од свих народних посланика.
sentinel26 sentinel26 22:45 05.08.2010

Novim Poslovnikom

Skupštine Srbije, iskazane su otvorene pretenzije da se pokreće postupak smjenjivanja Ombudsmana i Poverenika za informacije iako taj dokumenat (Poslovnik ) ni na koji način se ne dotiče njih dvojice niti oni imaju ikakve veze sa njime.

Visoki savet sudstva uzeo je sebi za pravo da ocjenjuje zahtjeve i postupke gospodina Jankovića iako za to nije nadležan, a dužan je bio da njegove primjedbe uzme u razmatranje.

Činjenica da država daje plate i svim onim sudijama koji nijesu reizabrane, "dok Ustavni sud ne donese odluku" govori kakvu je "reformu" pravosudja izvršila vlast i da narodna kasa nema dno - tako oni misle.

Znate li da je posljednjim izmenama i dopunama Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji, osim ovlašćenim organima poreske uprave i gradonačelnicima dato pravo da mogu nekome (pravnom ili fizičkom licu ) da svojom odlukom odlože plaćanje poreza...

Sretna nam Nova 1950. godina.
Uskoro će i zakon o gradonačelniko-upravljanju (ne o samo-upravljanju ).

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana