Društvo| Nauka| Tehnologija| Život

Zašto smo tako uspešni?

Saša Zorkić RSS / 30.08.2010. u 00:10

zemlja.jpg
Zemlja. Ponekad se bolje vidi iz daljine.

Iz daljine gledano ljudi žive lepo. Oni se razvijaju i razmnožavaju. Menjaju uslove svog života, pa i same sebe. I svakim danom ih je sve više. Možda će destruktivnost jednog dana nadjačati čovekovu kreativnost, ali za sada nam dobro ide. U proseku na ovoj planeti jedna vrsta bića živi oko 4 miliona godina. Dinosauri su međutim izdržali preko 160 miliona. Da li će čovek opstati toliko? Ima onih koji veruju da hoće iako su izazovi i pretnje veliki. Postoje prirodni i ljudski faktori koji ugrožavaju čoveka. Ako prorade supervulkani, ili doleti neko veliko telo iz svemira, naša sudbina je zapečaćena. Ili ako eksplodira neka supernova u blizini. Mi smo jako zavisni od uslova u kojima smo nastala i dovoljno je da se oni samo malo promene pa da nas više ne bude. Dovoljno je da se malo promeni količina soli u Atlantskom okeanu i sa sve bude drugačije.

A možda je veća opasnost od samog čoveka? Bez obzira koliko nam to bezumno izgledalo u svakom trenutku se može naći hiljade i hiljade onih koji bi pritisnuli dugme za uništenje planete, samo kad bi mogli. Ni trenutak ne bi oklevali da upotrebe neko moćno hemijsko, biološko ili bilo koje drugo oružje.

Ali u osnovi čovek je optimista. Taj optimizam i nada da će se ipak dogoditi nešto lepo i dobro su mnoge održale u životu. Ima i onih koji veruju u opstanak, ali na drugom mestu. Hoking smatra da čovek može da opstane samo ako počne da nastanjuje druga tela u galaksiji.

Ali, za sada nam ide dobro. Ako gledate vesti čućete kako živimo loše, i svakako da ima ljudi koji gladuju, umiru u mukama, utučeni su, suočeni sa propašću, ali ne vidim da je to sudbina svih. Čak ni većine. Čak ni velikog dela čovečanstva. Nikad ljudi nisu bolje živeli nego danas. Izuzetak je možda jedino kratak period u drevnoj Atini kada su ljudi, kako kaže Rasel, mogli istovremeno da budu i srećni i inteligentni.

Athens.jpg
Današnji izgled Akropolja

Nikad nam nije bilo bolje i neću trošiti vreme da vas ubeđujem u to. Naravno, možda ćemo se već ujutro probuditi sa oblakom neprozirne prašine od udara nekog velikog asteroida koji je promakao teleskopima, ali kako sad stvari stoje, čovečanstvo je u punom razvoju i zamahu svojih moćnih sposobnosti. Naročito u zadnjih nekoliko decenija. Nikad bogatstvo nije bilo raspoređeno na toliki broj zemalja, nikad toliko ljudi nije odlučivalo o svojoj i tuđoj sudbini kao danas. I nikad nije bilo tolike međunarodne zaštite kao danas. Da, znam da su mnogi obespravljeni, da su mnoge zemlje u podređenom položaju i da moćne zemlje kroje svet, ali kako je bilo ranije, pre sto ili 200 ili koliko hoćete godina? Pa, bilo je mnogo više nepravde, samovolje i gladi.

Procenat svetske populacije koja živi od jednog dolara dnevno, ili još manje, opao je sa 40% 1981. godne na 18 % 2004, a do 2015. pašće, prema prognozama, na 12%. Samo Kina je zadnjih decenija od gladi otrgla 400 miliona ljudi. Postoji samo 12 zemalja sa inflacijom preko 15% itd. Broj ratova? Neki analitičari smatraju da danas živimo u najmirnijem razdoblju od postanka naše vrste. (podaci iz knjige Postamerički svet, Farid Zakarija, Heliks 2009.).

Zašto je to tako? Kako to da je čovek sve moćnije i moćnije biće? Ima raznih odgovora i mnogi su tačni, jer razvoj čoveka i zavisi od bezbroj faktora. Ipak izdvojiću neke moćne, opšte faktore razvoja: nauka, tehnologija, komunikacija, globalizam! Svi oni mogu se svesti i na jedan iz koga ovi izviru, ali ja želim da porazgovaramo baš odvojeno o ovim faktorima i to tim redom jer i otpor prema njima ima isti redosled.

NAUKA, TEHNOLOGIJA

oil.jpg

Živimo u fantastičnom dobu. Razvoj nauke i tehnologije je toliko snažan, prodori u tajne sveta i osvajanje znanja su takvi da pucaju naše veze sa prethodnim generacijama ljudi. Čovek desetog veka bi mogao da shvati i razume čoveka 15-og, ali čovek 15-tog više ne bi razumeo čoveka 20-otg. Zapravo poslednje decenije nas odvajaju i od ljudi s početka prošlog veka. Kako bi ste, na primer, čoveku iz 1910-te objasnili SMS? Ili recimo neku TV seriju, npr. Lost ili Fojlov rat. Na početku prošlog veka radio jedva da je pronađen, a televizori će početi da se proizvode na komercijalnoj osnovi tek kasnih 30-tih godina.

Ali možda i ne treba ići toliko daleko u prošlost da bismo došli do generacije koja bi teško komunicirala sa današnjom. Evo jedne normalne poruke sa Twittera:

3dsmax 2011, vray 1.5 sp4, Photoshop CS5 - celu noć

Evo još jedne:

Buzztweetfacebook post via Tweetdeck for Android

twitter.pngShvatate je? Kako to objasniti čoveku iz recimo sedamdesetih godina prošlog veka (zapravo, ja razumem samo prvu poruku, delimično)? Kako mu uopšte objasniti Twitter? Kako kablovsku televiziju? Koliko bi nas on razumeo i kako bi komunicirao s nama kada ništa od toga ne zna?

Zapravo o nauci neću puno pričati jer se niko otvoreno i neće usuditi da napadne nauku. Hoće međutim zaobilazno, posredno. Recimo, crkva, bar ova naša, pravoslavna (katolička prihvata nauku i bavi se njome mnogo više nego pravoslavna crkva). Sveštenici će uvek iskoristiti priliku da naglase kako nauka nije svemoćna, i to oni tako kažu da se stekne utisak nemoći, nasuprot koje stoji mnooogo viša i veća sila božja. „Samo znate, neke stvari nauka ne može da dozna i objasni jer ljudima nije dato da sve znaju". Bez namere da bilo kog uvredim reći ću svoje mišljenje: Bljak! Naravno da nauka neke stvari nije objasnila i neke možda neće nikad objasniti niti shvatiti, ali kao da vera i religija hoće.

Sem ovoga, i naši ljudi često nauku shvataju kao nešto gotovo beskorisno, nešto što se radi u dokolici. Poneki se u svojoj gluposti i sprdaju s naukom. A neki najozbiljnije govore kako nije za čoveka dobro da puno zna. Uostalom, koliko nobelovaca imamo? (primera radi, nobelavaca jevrejskog porekla ima oko 180, mada Izraelaca „svega" 9).

Ali da se manemo toga. Kad je reč o tehnologiji, tu su već kritičari slobodniji i vrlo lako će reći nešto kao: „ta tehnologija će nam doći glave!". Naravno da ti koji tako govore zapravo ne razumeju tahnologiju. Oni samo instiktivno zauzimaju odbramben stav prema njoj. To je i normalno, jer čovek je opstao na sopstvenom strahu i oprezu.

Sećam se, kada sam ja bio mali, a to je bilo pre pola veka, neki su govorili: „Mi nećemo da kupimo televiziju (tada nam još nije bila jasna razlika između televizije i televizora) dakle, mi nećemo da kupimo televiziju, zbog dece! Stalno će je gledati pa neće učiti". U to davno doba TV program se davao 6 dana u nedelji (ponedeljkom nije bilo TV programa) i postojao je samo jedan kanal koji je davao eimisije od po nekoliko sati. A program se sastojao uglavnom od vesti, partijskih izveštaja, ponekog filma (utorkom) i serije (petkom). Ali mnogi su se bojali da deca od televizije neće učiti. Tako]e pružao se izvestan otpor i prema električnim šporetima, usisivačima („ne može usisivač da očisti kao ja metlom!") itd.

Tehnologija uvek nailazi na otpor zato što ona menja način rada i odnose među ljudima. A to ne volimo. Ako vi u proces proizvodnje uvedete novu tehnologiju, neko će možda da izgubi posao i kapital. Sem toga, tehnologija znači i učenje, a toga se mi bojimo. Još uvek većina ljudi ne voli da uči.

Nastavak...

Tagovi



Komentari (48)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

loader loader 01:41 30.08.2010

Hipokrizotehnologija :)

Od samog pojma tehnologije većina ljudi zazire,
ali tehnologiju u praksi na svakom koraku nemilice koristi.
Ovaj mali paradoks govori neslućeno mnogo !

Zašto smo tako uspešni?
Zato što neki pripadnici naše rase vole da gledaju u zvezde.
Da.
Svi drugi stvorovi brinu samo o tome kako da se domognu hrane,
ili da se pred parenje pokolju oko jedinke suprotnog pola.
Jedino mi piljimo u večnu prazninu ukrašenu sazvežđima...
Mmmm... - divota ! Kakva scena !


Uzgred, jedna mala nežna, genijalna pesmica :
"The Robots"


Saša Zorkić Saša Zorkić 12:41 30.08.2010

Re: Hipokrizotehnologija :)

Pa da, ali to je normalno. Velika većina nas ljudi su čista akumulacija. Potreban je veliki procenat ljudi da bi nekoliko procenata drugih mogli da stvaraju. Sasvim grubo, ima recimo 90% onih koji čiste, čuvaju, prave, grade itd. itd. i rađaju i tako obezbeđuju opstanak vrste. Zatim ima nekoliko procenata onih koji se trude i pokušavaju da shvate, imaju strast ka učenju i jaku želju da nešto rade – ali tu se i završavaju njihove moći. I na kraju ima jedan procenat onih koji zaista vode sve ostale i koji trasiraju čitav put čovečanstva. To su oni koji su u stanju da zavire iza ćoška, da vide ono što ostali ne vide. Oni koji su u stanju da otpevaju visoko C, da shvate kako vreme zavisi od brzine. Kada ti to urade u pogodnom trenutku, onda nastaje revolucija: politička, naučna, umetnička itd.
loader loader 10:47 31.08.2010

Re: Hipokrizotehnologija :)

Upravo tako. Može se reći da je celina baš na taj način i tim procentima izdeljena na "zanimanja".

To je zapravo jedan složen mehanizam sitnih i naoko nevažnih dnevnih interakcija, borbe, razmene iskustava, shvatanja i formiranja vrednosti, nehotičnog i svesnog upravljanja ličnom, grupnom i kolektivnom energijom... Prosto vrvi. Dnevno se dešava na milijarde sitnih evolucionih promena, koji u izvesnim periodama daju svoje rezultante u obliku određenih, vidljivih procesa. Ma, ljudska košnica :)
gordanac gordanac 03:22 30.08.2010

jedan...

...od mogućoh (maštovitih) odgovora na pitanje "zašto...?"





Saša Zorkić Saša Zorkić 12:54 30.08.2010

Re: jedan...

Divno. Ali ovo otvara velik broj jako zanimljivih tema za pisanje. A trebalo bi i raspraviti važno pitanje: zašto se stvari dešavaju? Ili, šta je pravi uzrok događajima.
Ove dve epizode nam posredno još nešto otkrivaju: čovečanstvo je uspešno zato što postoje ljudi koji su u stanju da naprave ovako dobre animacije.
Hvala.
gordanac gordanac 08:29 02.09.2010

i još jedna...

...moguća ilustracija kao odgovor na pitanje "zašto...?"

Kako Zemlja i Mesec izgledaju kad si (da si) robot "messenger", a blizu Merkura i dovoljno daleko od Zemlje?

Ili:

Kako Zemlja i Mesec izgledaju kad si (da si) robot "messenger", a sasvim blizu Marsa i opet dovoljno daleko od Zemlje?

Nema boljeg dokaza da stvari NIAKD nisu sasvim onakve kakvim se baš ĆINE.

Evo još jedan zanimljiv "gledač" u planetu (17 minuta traje, nećete požaliti utrošenog vremena, garant)

Saša Zorkić Saša Zorkić 09:58 02.09.2010

Re: i još jedna...

Evo Tri portreta Zemlje sa Mesecom

A ovde je slika Zemlje (i nekih drugih planeta) sa rastojanja od 40 AJ(oko 6 milijardi km).

OK, hvala za TED-a

expolicajac expolicajac 06:34 30.08.2010

Pomešani lončići

Kako su ti dozvolili da napišeš ovakav teks. Nigde nisi spomenu srbe, a kad si imao priliku to nisi
U proseku na ovoj planeti jedna vrsta bića živi oko 4 miliona godina. Dinosauri su međutim izdržali preko 160 miliona
. Trebao si u nastavku da staviš
A MI ETO MUČIMO SE VEĆ OKO 200 MILIONA GODINA
.

Hvala ti za predivan i tako optimističan tekst. Malo mi je bilo teško da ga nađem među ostalim koji se bave nekim tako ozbiljnim temama da ova tvoja "neozbiljna" predstavlja pravu relaksaciju.
Saša Zorkić Saša Zorkić 13:05 30.08.2010

Re: Pomešani lončići

Nigde nisi spomenu srbe


Hm, pa pisao sam o ovozemaljskim stvarima.
kakapo kakapo 07:22 30.08.2010

Televizija

"U to davno doba TV program se davao 6 dana u nedelji (ponedeljkom nije bilo TV programa) i postojao je samo jedan kanal koji je davao eimisije od po nekoliko sati. A program se sastojao uglavnom od vesti, partijskih izveštaja, ponekog filma (utorkom) i serije (petkom)."
Mislim da TV programa nije bilo utorkom, ponedeljkom je posle dnevnika bila "drama". Inače, sjajan tekst!
Saša Zorkić Saša Zorkić 13:09 30.08.2010

Re: Televizija

Pa može biti. Mislim inače da su domaće humorističke serije sa Čkaljom i ostalima išle nedeljom.

Ah, sa koliko strasti smo tada očekivali početak tih serija.
Hvala.
noboole noboole 08:25 30.08.2010

Kada vidis ovakav tekst,

uvek mozes da podsetis na optimizam koji je vladao na pocetku 20tog veka, na kraj nauke itd.

Ali, sada smo, kao, u pravu?
milosss92 milosss92 09:44 30.08.2010

Re: Kada vidis ovakav tekst,

noboole
na kraj nauke itd.

Ovo mi je jedna od najfascinantnijih ideja u koje veruju vernici.
Saša Zorkić Saša Zorkić 13:12 30.08.2010

Re: Kada vidis ovakav tekst,

Ne razumem to o optimizmu i kraju nauke.

To ko je u pravu zavisi od usvojenog sistema vrednosti, a on je promenljiv.
jinks jinks 08:36 30.08.2010

Najfinija moguća regulacija

Mi smo jako zavisni od uslova u kojima smo nastala i dovoljno je da se oni samo malo promene pa da nas više ne bude. Dovoljno je da se malo promeni količina soli u Atlantskom okeanu i sa sve bude drugačije.

stvara i čini ono u čemu postojimo i u čemu trajemo. I to je samo po sebi čudo. Pogledajte na primer temperaturu. Pa popnite se 5000 metara u visinu ... već je tamo temperatura -20, uslovi za život nemogući.

Prosto toliko je stravično jakih prirodnih sila moralo da dođe u neku ravnotežu da bi se na jednom malom prostoru (gledano u odnosu na samu planetu a i šire), jednom najužem mogućem pojasu atmosfere stvorili i postojali uslovi za život.

To je kako kada sednete na klupu u parku i uživate 5 minuta, ne znajući da je 100000 ljudi pre toga 23 sata svakog dana park uređivalo i pripremalo kako bi vama bilo lepo.

Mislim da grešite kada kažete da neko govori da čovek treba što manje da zna. Pa čitava istorija, koja uključuje sve o čemu govorite, u najvećoj meri predstavlja borbu protiv neznanja i gluposti. Jedino što bi možda sa većim znanjem trebalo znati i da to novo znanje može mnogo toga da stvori ali dosta toga i da uništi.
Saša Zorkić Saša Zorkić 13:25 30.08.2010

Re: Najfinija moguća regulacija

1. Tačno, ima svega nekih 4% površine planeta na kojoj čovek može trajno i normalno (bez specijlanih pomagala) da živi.
2. To da neki misle da čoveku prekomerno znanje šteti nisam izmislio. Čuje se ponekad. Ako se dobro sećam i jedan naš popularan pisac je tako nešto govorio. Nisam potpuno siguran koji je to pa neću da ga imenujem. Uglavnom radi se o sledećem. Neki misle da postoje neka znanja koja čoveku nisu „data“, do kojih čovek ne može da dođe, a nije ni zdravo da ih dokuči.
Uostalom, Adam i Eva su kažnjeni jer su brali plodove sa drveta znanja.
jinks jinks 14:07 30.08.2010

Re: Najfinija moguća regulacija

Mislim da nije problem znati. Problem je pomisliti da znas sve (u kontekstu zadnje recenice).
Covek u belom Covek u belom 23:30 30.08.2010

Re: Najfinija moguća regulacija

Saša Zorkić
1. Tačno, ima svega nekih 4% površine planeta na kojoj čovek može trajno i normalno (bez specijlanih pomagala) da živi.

Sem ako se pod specijalnim pomagalima ne podrazumeva odeca i obuca, mislim da ova "cinjenica" spade u one o koriscenju 10% ljudskog mozga...
Covek u belom Covek u belom 23:33 30.08.2010

Re: Najfinija moguća regulacija

jinks
Prosto toliko je stravično jakih prirodnih sila moralo da dođe u neku ravnotežu da bi se na jednom malom prostoru (gledano u odnosu na samu planetu a i šire), jednom najužem mogućem pojasu atmosfere stvorili i postojali uslovi za život

Wrong. Nije to proizvod slucajnosti vec evolucije. Biljke i zivotinje su se prilagodile i prilagodjavaju se okolini, ne obrnuto.
S toga se procenat povrsine zemlje bez ikakvog biljnog i zivotinjskog sveta moze porediti sa tih 4% koje je Sasa pogresno naveo.
docsumann docsumann 23:38 30.08.2010

Re: Najfinija moguća regulacija

Nije to proizvod slucajnosti vec evolucije


Otkud evolucija i zašto ?
Covek u belom Covek u belom 23:45 30.08.2010

Re: Najfinija moguća regulacija

docsumann
Nije to proizvod slucajnosti vec evolucije


Otkud evolucija i zašto ?

Pa dosla od Boga, zar nisi slusao Ljiljanu Colic?
docsumann docsumann 23:48 30.08.2010

Re: Najfinija moguća regulacija

Pa dosla od Boga, zar nisi slusao Ljiljanu Colic?


Ne
Covek u belom Covek u belom 23:51 30.08.2010

Re: Najfinija moguća regulacija

docsumann
Pa dosla od Boga, zar nisi slusao Ljiljanu Colic?


Ne

Ljiljana Colic [on Darwinism]: is a theory as dogmatic as the one which says God created the first man. (interview in Glas Javnosti)
Saša Zorkić Saša Zorkić 00:38 31.08.2010

Re: Najfinija moguća regulacija

S toga se procenat povrsine zemlje bez ikakvog biljnog i zivotinjskog sveta moze porediti sa tih 4% koje je Sasa pogresno naveo.


Hm, da li smo se razumeli? Napisao sam da ima svega nekih 4% površine planete na kojoj čovek može trajno i normalno (bez specijlanih pomagala) da živi.

Dakle, kada se oduzmu mora, okeani i druge velike vode na i u kojima čovek bez spec. opreme ne može trajno da živi, zatim, visoke planine, pustinje, polovi itd. itd. onda ostane oko 4%, zar ne?
Saša Zorkić Saša Zorkić 00:50 31.08.2010

Re: Najfinija moguća regulacija

Sem ako se pod specijalnim pomagalima ne podrazumeva odeca i obuca, mislim da ova "cinjenica" spade u one o koriscenju 10% ljudskog mozga...


Još jednom: čovek ne živi u vodi (2 trećine površine), ne živi (bez specijalne opreme) na Arktiku i Antarktiku (da sad ne rijem po podacima, ali ogromna površina), na planinama iznad oko 4000 m, u pustinjama (kroz pustinje prozuji ili se zadrži oko oaza) itd. Uostalom podatak je iz knjige "Kratka istorija bezmalo svačega", (Bil Brajson).
Covek u belom Covek u belom 00:59 31.08.2010

Re: Najfinija moguća regulacija

Saša Zorkić
S toga se procenat povrsine zemlje bez ikakvog biljnog i zivotinjskog sveta moze porediti sa tih 4% koje je Sasa pogresno naveo.


Hm, da li smo se razumeli? Napisao sam da ima svega nekih 4% površine planete na kojoj čovek može trajno i normalno (bez specijlanih pomagala) da živi.

Dakle, kada se oduzmu mora, okeani i druge velike vode na i u kojima čovek bez spec. opreme ne može trajno da živi, zatim, visoke planine, pustinje, polovi itd. itd. onda ostane oko 4%, zar ne?


Ne znam odakle ti podatak ali je ocigledno netacan. Povrsina zemlje je 510 miliona kilometar kvadratnih. 4% od toga je 20.5 miliona km2. Samo megalopolisi na zemlji zauzimaju vecu povrsinu (istocna obala Kine, istocna i zapadna obala SAD-a, priobalni pojas Indije, Evropa severo-zapadno od Alpa.
Stavise, 10% zemljine povrsine (50 milion km2) ima gustinu naseljenosti vecu od 100 stanovnika po km2. To mu dodje 5 milijardi ljudi. Preostalih 2 milijarde zivi u oblastima manje gustine naseljenosti. :)
Tekst ti je super, ali neke stvari treba podvrgnuti pod prismotru makar zdravog razuma pre objavljivanja .

Ako mi ne verujes evo jedne fotke zemlje iz Svemira u mraku.



Saša Zorkić Saša Zorkić 01:33 31.08.2010

Re: Najfinija moguća regulacija

Uf, pa ne znam ja toliko da računam. Ako je Brajson pogrešio onda sam i ja (str. 241)
Covek u belom Covek u belom 02:12 31.08.2010

Re: Najfinija moguća regulacija

Saša Zorkić
Uf, pa ne znam ja toliko da računam. Ako je Brajson pogrešio onda sam i ja (str. 241)

Ma nije problem. Ima dosta mitova po raznoraznim knjigama. Ovo je jedan od njih.
Inace wikipedia kaze sledece:
"It is estimated that only one-eighth of the surface of the Earth is suitable for humans to live on—three-quarters is covered by oceans, and half of the land area is either desert (14%), high mountains (27%), or other less suitable terrain. The northernmost permanent settlement in the world is Alert, on Ellesmere Island in Nunavut, Canada. (82°28′N) The southernmost is the Amundsen-Scott South Pole Station, in Antarctica, almost exactly at the South Pole. (90°S)"

Sto deluje dosta realnije, dakle nekih 12.5% ukupne zemljine povrsine je neseljivo/naseljeno ljudima.
Doduse cak i deo o visokim planinama treba uzeti sa rezervom. Na primer, Svajcarska je prakticno totalno naseljiva/naseljena do visine od 2000m, i iako Alpi zauzimaju skoro 2/3 povrsine ove zemlje, manje od 20% teritorije otpada na nadmorske visine od preko 2000m (prosecna visina Alpskog dela je 1700m, sto ce reci svega 30% od 2/3 je vise od 2000m).
docsumann docsumann 03:47 31.08.2010

Re: Najfinija moguća regulacija

Ljiljana Colic [on Darwinism]: is a theory as dogmatic as the one which says God created the first man. (interview in Glas Javnosti)


Ma super, svak nek misli šta hoće, nego na ovo pitanje ja uopšte ne očekujem da je moguće dati (pouzdan) odgovor.
nsarski nsarski 04:16 31.08.2010

Re: Najfinija moguća regulacija

Hm, da li smo se razumeli? Napisao sam da ima svega nekih 4% površine planete na kojoj čovek može trajno i normalno (bez specijlanih pomagala) da živi.

Dakle, kada se oduzmu mora, okeani i druge velike vode na i u kojima čovek bez spec. opreme ne može trajno da živi, zatim, visoke planine, pustinje, polovi itd. itd. onda ostane oko 4%, zar ne?



Ne znam odakle ti podatak ali je ocigledno netacan. Povrsina zemlje je 510 miliona kilometar kvadratnih. 4% od toga je 20.5 miliona km2. Samo megalopolisi na zemlji zauzimaju vecu povrsinu (istocna obala Kine, istocna i zapadna obala SAD-a, priobalni pojas Indije, Evropa severo-zapadno od Alpa.
Stavise, 10% zemljine povrsine (50 milion km2) ima gustinu naseljenosti vecu od 100 stanovnika po km2. To mu dodje 5 milijardi ljudi. Preostalih 2 milijarde zivi u oblastima manje gustine naseljenosti. :)
Tekst ti je super, ali neke stvari treba podvrgnuti pod prismotru makar zdravog razuma pre objavljivanja .


Ako se pod "specijalnim pomagalima" podrazumeva i vatra (koja je ljudski izum), onda bi broj 4% mogao da bude tacan. Naime, bez vatre covek ne bi opstao u, na primer, Torontu ili Cikagu - tu zimi moze da bude veoma hladno. Bangkok i Bombaj su OK, ali Moskva nije, itd.
jinks jinks 09:19 31.08.2010

Re: Najfinija moguća regulacija

Covek u belom
Wrong. Nije to proizvod slucajnosti vec evolucije. Biljke i zivotinje su se prilagodile i prilagodjavaju se okolini, ne obrnuto.

Da, ali po toj logici bi moglo da se kaze da je nekakav oblik zivota mogao da nastane i da se prilagodi uslovima zivota i na drugim planetama, a to se, bar koliko je za sada poznato, nije nigde desilo, izuzev na Zemlji.

Znaci da je ipak potrebno da se stvori neka jako fina ravnoteza na planeti, kako bi na njoj mogao da nastane zivot.
seceranac seceranac 09:29 31.08.2010

Re: Najfinija moguća regulacija

nsarski
Hm, da li smo se razumeli? Napisao sam da ima svega nekih 4% površine planete na kojoj čovek može trajno i normalno (bez specijlanih pomagala) da živi.

Dakle, kada se oduzmu mora, okeani i druge velike vode na i u kojima čovek bez spec. opreme ne može trajno da živi, zatim, visoke planine, pustinje, polovi itd. itd. onda ostane oko 4%, zar ne?



Ne znam odakle ti podatak ali je ocigledno netacan. Povrsina zemlje je 510 miliona kilometar kvadratnih. 4% od toga je 20.5 miliona km2. Samo megalopolisi na zemlji zauzimaju vecu povrsinu (istocna obala Kine, istocna i zapadna obala SAD-a, priobalni pojas Indije, Evropa severo-zapadno od Alpa.
Stavise, 10% zemljine povrsine (50 milion km2) ima gustinu naseljenosti vecu od 100 stanovnika po km2. To mu dodje 5 milijardi ljudi. Preostalih 2 milijarde zivi u oblastima manje gustine naseljenosti. :)
Tekst ti je super, ali neke stvari treba podvrgnuti pod prismotru makar zdravog razuma pre objavljivanja .


Ako se pod "specijalnim pomagalima" podrazumeva i vatra (koja je ljudski izum), onda bi broj 4% mogao da bude tacan. Naime, bez vatre covek ne bi opstao u, na primer, Torontu ili Cikagu - tu zimi moze da bude veoma hladno. Bangkok i Bombaj su OK, ali Moskva nije, itd.


to sa 4% je tacno samo ako se i ljudski mozak smatra specijalnim pomagalom
Covek u belom Covek u belom 09:33 31.08.2010

Re: Najfinija moguća regulacija

jinks
Da, ali po toj logici bi moglo da se kaze da je nekakav oblik zivota mogao da nastane i da se prilagodi uslovima zivota i na drugim planetama, a to se, bar koliko je za sada poznato, nije nigde desilo, izuzev na Zemlji.

Znaci da je ipak potrebno da se stvori neka jako fina ravnoteza na planeti, kako bi na njoj mogao da nastane zivot.


Odredjeni uslovi su svakako potrebni. Za slucaj da su to bica koja trose kiseonih potrebno je postojanje atmosfere. Takodje potrebno je da je planeta izgradjena od cvrste materije, a ne od gasova i da nisu bas ekstremni temperaturni uslovi. To sve poprilicno smanjuje sanse.
Medjutim, mi nemamo uslova da vidimo sta se na bilo kojoj drugoj planeti u kosmosu desava sem ovih par u suncevom sistemu.
Za sve ostalo da bismo detektovali postojanje zivota, potrebno je da na takvoj planeti postoji civilizacija na stepenu tehnoloskog napretka makar slicnom nasem.
E sad, postojanje inteligentnog zivota moze biti uzasno retko u svemiru, ali i ne mora.
Medjutim postojanje bilo kakvog zivota ne verujem da je bas i neka slucajnost, jedino sto nasa civilizacija (trenutno) nema sposobnost da ga detektuje.
seceranac seceranac 10:53 30.08.2010

genetika

Neki analitičari smatraju da danas živimo u najmirnijem razdoblju od postanka naše vrste. (podaci iz knjige Postamerički svet, Farid Zakarija, Heliks 2009.).


meni se cini da nije tako vec da su samo metode otimanja prilagodjenje i kanalisane u legalnu sferu.

No to nije toliko ni vazno, hteo sam nesto drugo da pomenem.

Mislim da mi, iako bismo to jako zeleli, nismo generacija koja ima tu privilegiju da zivi u dobu epohalnih otkrica i tehnoloskoh napretka. Ljudima pre 40-tak godina u 70-tim bi bilo veoma lako objasniti twiter, internet, mobilni telefon i slicne "nove tehnologije" jer nista epohalno nema u njima (tada su postojali i racunari i racunarske mreze, mobilne komunikacije i komunikacija preko okeana ...). Sa druge strane nekome iz 30-tih bi bilo neuporedivo mnogo teze objasniti tehnologiju iz 70-tih (racunare, robote, svemirsku tehnologiju i satelite).

Jednu od retkih oblasti u kojoj sada jesmo svedoci epohalnih otkrica nisi ni pomenuo - genetiku (i srodne oblasti). Tu se desavaju stvari kakve nismo mogli ni sanjati 70-tih.

Ali da se manemo toga. Kad je reč o tehnologiji, tu su već kritičari slobodniji i vrlo lako će reći nešto kao: „ta tehnologija će nam doći glave!". Naravno da ti koji tako govore zapravo ne razumeju tahnologiju. Oni samo instiktivno zauzimaju odbramben stav prema njoj. To je i normalno, jer čovek je opstao na sopstvenom strahu i oprezu.


Naravno da nam nece tehnologija doci glave ali ce zasigurno omoguciti ludacima medju nama da nam lakse dodju glave. Kao i svako orudje, tako i savremena tehnologija, u rukama ludaka postaje oruzje. Sto je orudje razvijenije ono ludacima omogucuje da nanesu vise stete, narocitu u svetu u kome nismo razvili svest i odgovornost koja bi trebala da ide sa tehnloskim napretkom.
Kazezoze Kazezoze 11:24 30.08.2010

Re: genetika

Ali da se manemo toga. Kad je reč o tehnologiji, tu su već kritičari slobodniji i vrlo lako će reći nešto kao: „ta tehnologija će nam doći glave!". Naravno da ti koji tako govore zapravo ne razumeju tahnologiju. Oni samo instiktivno zauzimaju odbramben stav prema njoj. To je i normalno, jer čovek je opstao na sopstvenom strahu i oprezu.

ja mislim da nam nece tehnologija kao tehnologija doci glave, nego pogresan princip na kojem je ta tehnologija bazirana. naime sva energija na kojem se bazira ova tehnoloska civilizacija je nastala kroz eksploziju. zato smo i ovisni o nafti jer sve sto se pokrece vrsi proces sagorevanja. planeta nam se uzarila od silnog gorenja.
kada ljudska svest bude dovoljno razvijena da to shvati i tehnologiju baziranu na eksploziji zameni za tehnologiju baziranu na impulziji, tada ce i ovaj tvoj tekast imati smisla. do tada uronimo u svet sarene laze i sanjajmo kako nam je lepo.
seceranac seceranac 11:53 30.08.2010

Re: genetika

Kazezoze
Ali da se manemo toga. Kad je reč o tehnologiji, tu su već kritičari slobodniji i vrlo lako će reći nešto kao: „ta tehnologija će nam doći glave!". Naravno da ti koji tako govore zapravo ne razumeju tahnologiju. Oni samo instiktivno zauzimaju odbramben stav prema njoj. To je i normalno, jer čovek je opstao na sopstvenom strahu i oprezu.

ja mislim da nam nece tehnologija kao tehnologija doci glave, nego pogresan princip na kojem je ta tehnologija bazirana. naime sva energija na kojem se bazira ova tehnoloska civilizacija je nastala kroz eksploziju. zato smo i ovisni o nafti jer sve sto se pokrece vrsi proces sagorevanja. planeta nam se uzarila od silnog gorenja.
kada ljudska svest bude dovoljno razvijena da to shvati i tehnologiju baziranu na eksploziji zameni za tehnologiju baziranu na impulziji, tada ce i ovaj tvoj tekast imati smisla. do tada uronimo u svet sarene laze i sanjajmo kako nam je lepo.



sta se bre uzarilo, planeta je bivala i mnogo mnogo toplija nego sada?

i kakva crna implozija?
Saša Zorkić Saša Zorkić 16:58 30.08.2010

Re: genetika

Ne, za otimanje je UVEK nalaženo neko opravdanje i neka zakonska ili slična osnova. Carevi, verski poglavari, poglavice, kraljevi, plemići, faraoni itd. su uvek po nekom pravu i u nečije ime uzimali, pljačkali, otimali.

Tehnološki napredak? Hajde da vidimo. U zadnje dve decenije male kompjuterske diskete su sasvim zamenjene sa CD, a ovi sa DVD, koji će uskoro biti zamenjeni sa nečim drugim. Moći računara su ekstremno povećane. Pre 15 godina jedan gigabajt na računaru je bio naučna fantastika. Danas imate po deset i više GB na privesku za ključeve. Internet pre 20 godina je bio ideja, a danas se preko njega prenose sve važne vesti i to pre nego što se one objave putem štampanih medija i preko TV. Preko Interneta smo svi u nekoj vezi, što je bilo nezamislivo u prošlom veku. Društvene Internet veze bujaju. Do pre desetak godina one nisu postojale, a sada postaju glani izvor velikog broja informacija. Koliko je informacija važna neću ovog puta ni pominjati.

Zatim, analogna fotografija je u nekoliko godina izbrisana iz upotrebe. 150 godina je vladala svetom, da bi za nekih manje od 20 godina bila totalno izbačena iz upotrebe.

Dalje, milioni knjiga, stotine hiljada pesama od Skarlatija do Ledi Gage, desetine hiljada filmova itd. postali su dostupni svima koji imaju makar i skromnu vezu s Internetom. Zatim, potpuno nov prikaz informacija kombinacijom teksta, slike i video zapisa. Dalje, brojni servisi koji vam omogućavaju da od kuće, bez čekanja na red, bez plaćanja nekih obrazaca i sl. naručite, platite, prodate, dobijete na uvid, saopštite itd. itd.

Mobilni telefoni kod kojih je najbeznačajnija funkcija telefoniranje. Ti telefoni mogu da prave dokumente, šalju ih, korespondiraju sa brojnim bazama podataka, da uključuju klima uređaje u vašem stanu, pokreću aplikacije na TV, da vam pružaju informacije o vremenu, stanju na berzi, prikazuju vam filmove, trejlere, zabavljaju vas, računaju za vas, bude vas, uspavljuju, podsećaju, saopštavaju vam tačne i vrlo precizne koordinate o tome gde se nalazite, gde se nalazi osoba s kojom ste povezani itd. nemoguće je nabrojati dostignuća novih tehnologija. A to je tek početak.

Na kraju, što se genetike tiče, naravno, potpuno ste u pravu. Samo ja o genetici ne znam ništa pa je nisam ni pominjao.
Kazezoze Kazezoze 17:38 30.08.2010

Re: genetika

Na kraju...

zahvaljujuci tehnologiji, nije potrebno da se pola sata macujemo da bi ubili onog koga ne volimo, kako su radili nasi preci. jednim laganim pritiskom na ENTER, iz topline svoje kancelarije, dok nam gola ciber treba ceska j..., u stanju smo da pobijemo neprijatelja koliko u tom trenutku pozelimo.ta tehnika je cesto koriscena u humanitarne svrhe u zemljama kao sto su Irak i Afganistan, gde je bio proces demokratizacije lokalnog stanovnistva, blagosloven od UN-a...
svaka im cast al' su se modernizovali. kad ubijaju samo vide skor na ekranu, ostalo je ionako nebitno.
Kazezoze Kazezoze 17:45 30.08.2010

Re: genetika

i kakva crna implozija?

Mrzi me da objasnjavam,zahteva mnogo vremena, pa da ti dam samo hintove: Tesla i Viktor Schrauberger...
docsumann docsumann 23:28 30.08.2010

Re: genetika

jednim laganim pritiskom na ENTER, iz topline svoje kancelarije, dok nam gola ciber treba ceska j..., u stanju smo da pobijemo neprijatelja koliko u tom trenutku pozelimo


Ja pritisnuo par puta i ono ništa ... doduše j... sam češkao sam
Covek u belom Covek u belom 23:43 30.08.2010

Re: genetika

seceranac
sta se bre uzarilo, planeta je bivala i mnogo mnogo toplija nego sada?

i kakva crna implozija?

Ti jos nisi upoznao Kaza, on malo voli Teslinu purpunu plocu, pardon blabla truc energiju i mnogo mrzi fosilna goriva .
U principu time se zamlacuju pojedini "zeleni" kojima fizika bas i nije najbliskija nauka (to su oni sto stalno "obaraju" zakon o odrzanju energije i 1. zakon termodinamike, etc.)
seceranac seceranac 09:53 31.08.2010

Re: genetika

U zadnje dve decenije male kompjuterske diskete su sasvim zamenjene sa CD, a ovi sa DVD, koji će uskoro biti zamenjeni sa nečim drugim. Moći računara su ekstremno povećane. Pre 15 godina jedan gigabajt na računaru je bio naučna fantastika. Danas imate po deset i više GB na privesku za ključeve. Internet pre 20 godina je bio ideja, a danas se preko njega prenose sve važne vesti i to pre nego što se one objave putem štampanih medija i preko TV. Preko Interneta smo svi u nekoj vezi, što je bilo nezamislivo u prošlom veku. Društvene Internet veze bujaju. Do pre desetak godina one nisu postojale, a sada postaju glani izvor velikog broja informacija. Koliko je informacija važna neću ovog puta ni pominjati.

Zatim, analogna fotografija je u nekoliko godina izbrisana iz upotrebe. 150 godina je vladala svetom, da bi za nekih manje od 20 godina bila totalno izbačena iz upotrebe.

Dalje, milioni knjiga, stotine hiljada pesama od Skarlatija do Ledi Gage, desetine hiljada filmova itd. postali su dostupni svima koji imaju makar i skromnu vezu s Internetom. Zatim, potpuno nov prikaz informacija kombinacijom teksta, slike i video zapisa. Dalje, brojni servisi koji vam omogućavaju da od kuće, bez čekanja na red, bez plaćanja nekih obrazaca i sl. naručite, platite, prodate, dobijete na uvid, saopštite itd. itd.

Mobilni telefoni kod kojih je najbeznačajnija funkcija telefoniranje. Ti telefoni mogu da prave dokumente, šalju ih, korespondiraju sa brojnim bazama podataka, da uključuju klima uređaje u vašem stanu, pokreću aplikacije na TV, da vam pružaju informacije o vremenu, stanju na berzi, prikazuju vam filmove, trejlere, zabavljaju vas, računaju za vas, bude vas, uspavljuju, podsećaju, saopštavaju vam tačne i vrlo precizne koordinate o tome gde se nalazite, gde se nalazi osoba s kojom ste povezani itd. nemoguće je nabrojati dostignuća novih tehnologija. A to je tek početak.


Pogresno si me razumeo, bilo je napretka u poslednje vreme ali sve ovo sto si ti nabrojao je pre svega tehnoloski napredak u procesu proizvodnje a ne epohalni naucni napredak. Ljudi nemaju nikakav problem sa razumevanjem novih tehnologija jer rade na vec dobro poznatim principima sa kojima su ljudi familijarni.

sve ovo sto si pobrojao je samo varijacija na temu i da se povuci paralela sa razlicitim vrstama motika, srpova ili plugova;




CD je napravljen jos 70-tih i na osnovu video diska iz 60tih a sve je u sustini bazirano na principu busenih kartica iz 19. veka, slicno je i sa svim ostalim sto si pobrojao, mobilni telefon mi samo zovemo telefon a u strvari je racunar i moze da radi isto sto je mogao i racunar pre nekoliko decenija - razlika je samo u velicini. Danasnji racunari rade na isti nacin kako su osmisljeni pre skoro 100 godina i napravljeni pre 60tak godina. Interneta je bilo i pre 30-40 godina, a drugih vrsta racunarskih mreza i pre toga, samo nisu bile komercijalizovane i popularizovane. To da li kompjuter ima 15kB ili 15 TB memorije nije nikakvo epohalno naucno dostignuce vec stvar kvanititeta.

zamisli sada kakvo iskustvo su imali ljudi koji su doziveli prelazak sa goluba na radio, sa konja na voz ili automobil, sa gasne lampe na elektricnu sijalicu, koji su doziveli prvi let avionom

to sto ces zapakovati TV u telefon je neuporedivo sa izumom TV-a ili telefona

Saša Zorkić Saša Zorkić 13:34 31.08.2010

Re: genetika

OK, mislim da ćemo se sporazumeti kada definišemo reč „tehnologija“ (jer sam u komentaru i naglasio da govorim o tehnološkom napretku).
Dakle:
1.Primena znanja u razvoju mašina kako bi se poboljšali uslovi rada i povećao randni učinak.
2.Metode i postupci pri preradi sirovina u proizvode
3.Sredstva i uređaji kojima se realizuju određene metode i postupci u procesu prerade i proizvodnje
(Rečnik stranih reči... Klajn)

Dakle, u komentaru ne govorimo o naučnom, nego o tehnološkom napretku.
E sad, dobro, hajde makar radi intelektualne relaksacije, da pokušamo nekom iz 1970-tih da objasnimo Twitter, ali da čovek dobije korektnu predstavu. Meni bi to bilo teško I pitanje je kako bi me sagovornik shvatio. Naravno da bi posle određene obuke (školovanja i iskustva) konačno taj ipak razumeo o čemu govorimo, ali to onda već (po znanju) ne bi bio čovek 70-tih godina, već čovek današnjice.
Kad sam rekao da nas ljudi od pre nekoliko decenija ne bi razumeli, mislio sam na poteškoće koje bi ti ljudi imali da se bez dodatnog “opismenjavanja” sretnu sa današnjom komunikacijom. Da mu zasvira muzika iz neke kutijice, da li bi znao da treba da pritisne neko, određeno, dugme i prinese kutijicu svom uhu?
seceranac seceranac 09:36 01.09.2010

Re: genetika

NAUKA, TEHNOLOGIJA

Živimo u fantastičnom dobu. Razvoj nauke i tehnologije je toliko snažan, prodori u tajne sveta i osvajanje znanja su takvi da pucaju naše veze sa prethodnim generacijama ljudi. Čovek desetog veka bi mogao da shvati i razume čoveka 15-og, ali čovek 15-tog više ne bi razumeo čoveka 20-otg. Zapravo poslednje decenije nas odvajaju i od ljudi s početka prošlog veka. Kako bi ste, na primer, čoveku iz 1910-te objasnili SMS? Ili recimo neku TV seriju, npr. Lost ili Fojlov rat. Na početku prošlog veka radio jedva da je pronađen, a televizori će početi da se proizvode na komercijalnoj osnovi tek kasnih 30-tih godina.



ja sam se drzao ovog tvog pasusa gde pominjes najpre nauku a potom i tehnologiju. Osim toga svi izumi koje pominjes su izrod samo jedne tehnologije - silicijumske koja je stara vec dobrih 4-5 decenija.

Mene ovde zanima zasto izdvajas nas kao posebnu generaciju iako to u stvari nismo. Ranije generacije su bile suocene sa mnogo vecim tehnoloskim skokovima.

I uopste ne razumem sta je to tako posebno i epohalno u twiter-u. Oglasna tabla za kratke oglase koju moze videti samo grupa ljudi koja je "pretplacena" na tablu odredjene osobe. Telex pomesan sa TV-om - sve tehnologija iz 30-tih
Saša Zorkić Saša Zorkić 21:58 01.09.2010

Re: genetika

1. Eh, uvek su izumi izrod prethonih dostignuća i znanja . Ali to ne znači da današnja tehnologija nije nova.

2. Nije mi bila namera da izdvajam nas, već da pomenem faktore na kojima se zasniva razvoj čovečanstva. E sad, stvarno, vatra i točak su imali dramatičnije posledice na razvoj čoveka od Interneta, ali to je već izvan konteksta ovog bloga.

Twitter sam pomenuo kao ilustraciju. Sem toga, kada nešto, bilo šta, privuče milion korisnika to onda upada u oči. A Twitter koristi oko 200 miliona ljudi (broj mesečnih poseta). I nalazi se u vrhu posećenosti na Internetu. Dakle, to je interesantan fenomen. Upravo zbog moći Twittera mnoge važne vesti se prvo objave na njemu. Itd. Dakle jedna moćna oglasna tabla
strenum strenum 13:36 30.08.2010

Koincidencija

Danas nesto razmisljam o ovoj temi...
God bless Internet!!!
Saša Zorkić Saša Zorkić 14:04 30.08.2010

Re: Koincidencija

Amin!
gorran2 gorran2 02:43 31.08.2010

Šala koja još nije dosegla poentu

Čovek je šala koja je samu sebe shvatila ozbiljno. Paradoks koji se u privremenom odlaganju eksplikacije i samoukidanja toliko uobrazio da se samoproglasio istinom.

Juri vlastitu senku sa baterijskom lampom u ruci. Senka svoje senke. Kad se konačno upali svetlo, čovek će se jednostavno raščiniti. Razseniti. Razpostojati.

Uostalom, kojom se rečju opisuje proces nestajanja senke usled paljenja svetla?

Zašto smo tako uspešni? Zato da bi pad bio što efektniji.

What a piece of worke is a man! how Noble in
Reason? how infinite in faculty? in forme and mouing
how expresse and admirable? in Action, how like an Angel?


Baš kao anđeo - potpuno izmišljen.
Čovek je vlastita izmišljotina.
Izmišljotina koja sa smrtno izbiljnim izrazom lica mudruje o vlastitoj veličini i slavi.

A joke.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana