Društvo| Gradjanske inicijative| Život

16

KRALJMAJMUNA RSS / 28.09.2010. u 11:39

Oguglali smo. Uglavnom loše vesti.
Ova vest dole  nije najgora. I zato je stavljam na Blog.
---
Urbanistički zavod Beograda završio je radnu verziju "Studije spratnosti" prema kojoj objekti viši od 16 spratova mogu da se grade na 19 lokacija u prestonici. Studija je poslata Sekretarijatu za urbanizam i narednih mesec dana stručna javnost će raspravljati o predloženim lokacijama. Međutim, zone koje je Urbanistički zavod prepoznao kao pogodne za izgradnju visokih zgrada ne znače da tu može da bude izgrađeno bezbroj spratova i da objekat može da bude okrenut kako investitor poželi. Itd, itd.  U Beogradu samo tri zgrade prelaze 100 metara, PC Ušće (141 metar), Geneks kule (115) i Beograđanka (101 metar). Najviša zgrada na svetu je „Burdž Kalifa" u Dubaiju visoka 820 metara. U svetu se gradi više od 300 tornjeva čija će visina biti od 250 metara pa do kilometra. Ove kule, koje su često vrlo neobičnog i atraktivnog izgleda, vremenom postaju turističke atrakcije. U Moskvi se trenutno gradi više od 20 kula čija visina prelazi 250 metara.
A gospođa Žaklina Gligorijević, direktorka Urbanističkog zavoda Beograda objašnjava:  "Osim osnovnih kriterijuma, vodili smo računa da te zone budu na lokacijama gde je danas ili će u budućnosti biti razvijen javni prevoz, jer visoke zgrade sa sobom donose i koncentraciju stanovnika i korisnika na lokaciji i u tom delu grada. Novi Beograd ima najviše takvih zona, naravno, tamo gde već postoje soliteri i na linijama budućeg metroa. Isti principi su i na teritoriji starog dela grada. Zone za visoke objekte, samo po tom kriterijumum, su uz Bulevar kralja Aleksandra ili u siroj zoni Bogoslovije".
----
Ko hoće da se zabavlja može da pročita ceo tekst ovde http://www.blic.rs/Vesti/Beograd/209208/Grad-na-vodi-bez-nebodera

Urbanisti Beograda su se proslavili poslednjih godina. Nikako da krenu u dubinu zemlje, više vole da krenu u nebeske visine.

Davnih sedamdesetih godina sam obznanio pravilo trojno/manifest tj. šta treba zabraniti u SFRJ ili u Srbiji koja je tada bila republika u okviru države od oko 255.000 kvadratnih kilometara i od oko 22 miliona stanovnika:

1. Ravne krovove
2. Popločavanje zgrada 
3. Visoke zgrade

Da kratko objasnim svaku od ovih tačaka.

1. Ravni krovovi u Srbiji

Ko nije živeo zgradi u stanu iznad koga je ravan krov ne zna šta je muka. Curenje vode je garantovano, a leti je neizdrživo od vrućine. Ali videla žaba kako se konji potkivaju pa i ona dizala nogu. A u Srbiji se od vajkada grade kuće na dve ili četiri vode (streha je obavezna kao zaštita fasade a i lepo je) jer je svaki seljak znao šta su kiša i sneg i druge meteorološke neprilike. Kosi krov je bio zakon. Ali nadobudni građevinari i arhitkte ne haju ni sada a nisu ni onomad za tradiciju i iskustvo. U Srbiji se, danas posebno, uvrežilo shvatanje da je tradicija nešto ružno, opasno i antieuropsko.

2. Popločavanje zgrada 

U Beogradu je postojala moda postavljanja mermernih ili granitnih ploča na fasadu. Te ploče su poteške, povelike i opasne po život. Ali su baš lepe :-)  govorili su naši građevinari i arhitekte. Ploče su padale  pored ljudi a i na ljude. Bilo je i mrtvih i povređenih. Ako me pamćenje ne vara ploča sa Generalštaba u Nemanjinoj ulici u Beogradu je ubila vojnika. Pored nekih zgrada je stajala traka sa natpisom da ploče padaju. E, onda su ljudi videli kakav se đavo tu krije pa sada možete videti na mnogim takvim zgradama da su te „krasne" ploče ušrafljene, obično sa četiri velika šrafa. Molim Boga da su nerđajući. Opet ću da kažem: videla žaba kako se konji potkivaju...

3.  Visoke zgrade

Srbija (Beograd posebno) ima vrlo loša iskustva sa visokim zgradama. Možete pitati stanare viših spratova Genex kule ili Kapija Beograda. Ima visokih zgrada i u unutrašnjosti Srbije, a to je verujem još tužnija priča. Priče stanara u Genex kuli (sa restoranom na vrh kule koji se okreće!!!) mogu da posluže kao scenarijo za horor film. Visoke zgrade ne moraju da budu neboderi. Svaka zgrada u Srbiji viša od 6-7 spratova ima povremeno ili stalno probleme. Što viša zgrada problemi sve veći. Liftovi su prva stvar. Ogroman procenat liftova u Beogradu ne bi prošao kontrolu i trebalo bi ih generalno sanirati. To je skupo a i šta bi stanari onda radili u vreme sanacije. Kad dolazi Hitna pomoć u Beogradu  prvo pita da li radi lift. Stari ljudi koji žive na višim spratovima su često zarobljeni zbog neispravnih i nesigurnih liftova. Stari, slabo održavani, ničiji. Voda je druga stvar. Kad oslabi pritisak vode, a to se dešava često, prvo izgube vodu stanovi na višim spratovima. Ne znam kako je u Njujorku, Londonu, Moskvi i Dubajiu. I ne interesuje me. Pretpostavljam da nemaju slične probleme i to nema nikakve veze sa nama. Mi smo bili, jesmo i bićemo posebni. Đubre je treća stvar. Često te velike i visoke zgrade imaju kanale za đubre. Koji su prljavi, zapušeni, smrdljivi. Rešenje je lako: đubre se baca kroz prozor.

Najgora kombinacija je stan u visokoj zgradi na poslednjem spratu ispod ravnog krova.  

Sve gore navedeno važi i za visoke poslovne zgrade u Srbiji.

Dakle, videla žaba...

Zaključak:

Visoke zgrade u Srbiju - sprečiti gradnju po svaku cenu. Zato što ovo nije Njujork nego Beograd. I zato što smo mi takvi kakvi smo. Ovo je Srbija. Visoke zgrade (neboderi???) u Srbiji ili Beogradu me podsećaju na kuće duž Ibarske magistrale. Stilova ima kakvih hoćeš: alpski, gastarbajterski, grobljanski, grčki, primorski, grčko-rimski,...A najmanje ima ovakvih http://www.arhitektura.rs/bozidarpetrovic/  .

Posebna priča je zakonska regulativa.

Zakon koji kaže da je održavanje zgrada stvar stanara i da su oni dužni da finansiraju održavanje je jedan od besmislenih i neprimenljivih zakona. Skupština stanara treba da se konstituiše na dobrovoljnoj bazi a ako se ne konstituiše možete da pocrkate. Država i lokalne samouprave su digle ruke od održavanja i sad imamo idiotsku situaciju da stanari treba da ulože par desetina ili stotina hiljada EVRA da renoviraju zgradu, liftove, krov, vodovodne instalacije, ...do nivoa koji je minuimum bezbednosti i normalnog života. Ako padne parče fasada i napravi štetu ili povredi nekoga odgovoran je Predsednik Skupštine stanara!!! Zamislite tog jadnika koji je iz čiste naivnosti prihvatio da ratuje sa svakojakim stanarima i administracijom da još i odgovara što fasada nekog „kineskog zida" od petnaestak spratova nije održavana i što je razbila parkirani auto ili razbila glavu nekome. A padaju i  gromade snega i leda sa krova direktno na prakirane automobile ili ljude. A sila i veličina štete rastu sa kvadartom visine.  

Poslednji primer visoke građevine u Beogradu je Avalski toranj. Stari toranj je godinama bio zatvoren za posetioce, restoran nije radio decenijama. Liči da će i novi toranj doživljavati sudbinu starog tornja (osim idiotskog rušenja). Iako ja volim da ga vidim - iz daljine izgleda zaista lepo i navijao sam da se napravi novi. Bez restorana, ali sa WC-ima okolo. Svečano je otvoren znate već kada i kako a za održavanje ćemo lako tj. nikako. Kao i kineski most čija je gradnja započeta pre idejnog projekta - božemesačuvaj takvih inženjera. I koji će možda biti i završen bez idejnog i glavnog projekta. 

O pilonu (najvišem na Balkanu) novog mosta preko Ade Ciganlije ne želim da pričam. Skoče mi šećer, pritisak, holesterol i transaminaze.

Danas kad čitam onaj moj trilični manifest osećam veliki ponos što sam bio tako dalekovid, i veliku tugu što se ništa od mojih načela ne poštuje.

Pre pisanja povodom objavljene „Studije spratnosti" imao sam u glavi mnogo kraći tekst koji je izgledao ovako:

„Apelujem da se u Beogradu i Srbiji zabrani gradnja zgrada preko 6 spratova" ali me onda ponelo. Izvinjavam se.

 



Komentari (52)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

ime_korisnicko ime_korisnicko 12:00 28.09.2010

silovanje jezika se nastavlja...


"studija spratnosti"
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 12:10 28.09.2010

Re: silovanje jezika se nastavlja...

ime_korisnicko
"studija spratnosti"

To je multidisciplinarna studija, očigledno.
margos margos 12:18 28.09.2010

Čini mi se

da je u našoj tradiciji i da se napnemo i zapnemo i završimo nekakav posao - kuću, ćupriju, svadbu, štagod, pa onda domaćin ili već ko - capne.
Sada smo se modernizovali - pa zapinju drugi, a capnu treći.... Lovu uvek broji Prvi.

uros_vozdovac uros_vozdovac 12:21 28.09.2010

jel?

Visoke zgrade u Srbiju - sprečiti gradnju po svaku cenu. Zato što ovo nije Njujork nego Beograd. I zato što smo mi takvi kakvi smo. Ovo je Srbija. Visoke zgrade (neboderi???) u Srbiji ili Beogradu me podsećaju na kuće duž Ibarske magistrale. Stilova ima kakvih hoćeš: alpski, gastarbajterski, grobljanski, grčki, primorski, grčko-rimski,...


Da ozakonimo stanje? Da nikad nikom ne padne na pamet da grad treba da bude grad, da vešno ostanemo palanka. Da zakonska regulacija zanavek ubije ideju da možemo postati moderna prestonica? Da se pomorimo?

Od tri tačke koje si naveo sve tri je nametala struka, zar ne? Očigledno postoji i neka druga struka. Koja bi volela palanke.
seceranac seceranac 12:52 28.09.2010

Re: jel?

uros_vozdovac
Visoke zgrade u Srbiju - sprečiti gradnju po svaku cenu. Zato što ovo nije Njujork nego Beograd. I zato što smo mi takvi kakvi smo. Ovo je Srbija. Visoke zgrade (neboderi???) u Srbiji ili Beogradu me podsećaju na kuće duž Ibarske magistrale. Stilova ima kakvih hoćeš: alpski, gastarbajterski, grobljanski, grčki, primorski, grčko-rimski,...


Da ozakonimo stanje? Da nikad nikom ne padne na pamet da grad treba da bude grad, da vešno ostanemo palanka. Da zakonska regulacija zanavek ubije ideju da možemo postati moderna prestonica? Da se pomorimo?

Od tri tačke koje si naveo sve tri je nametala struka, zar ne? Očigledno postoji i neka druga struka. Koja bi volela palanke.



hoces da kazes da je i pariz palanka? sagradili su jednu visoku zgradu u gradu i od tada sluzi samo za sprdnju, sve ostale solitere su oterali na livadu izvan grada
uros_vozdovac uros_vozdovac 13:04 28.09.2010

Re: jel?

Ne, nemam dovoljno znanja da bi mogao da kažem bilo šta za Pariz, ali za Beograd mogu, vidim ga. Pretvara se u palanku. A ovakva zabrana bi pogodovala tom pretvaranju. Uostalom uvek sam mislio da struka treba da predvodi napred, a ne da vraća unazad, zabrana je regresija, da poslovni soliter nje razumna i lepa stvar sama bi struka i sam bi život sprečio tu pojavu ne bi trebala regulativa.
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 13:04 28.09.2010

Re: jel?

uros_vozdovac
Visoke zgrade u Srbiju - sprečiti gradnju po svaku cenu. Zato što ovo nije Njujork nego Beograd. I zato što smo mi takvi kakvi smo. Ovo je Srbija. Visoke zgrade (neboderi???) u Srbiji ili Beogradu me podsećaju na kuće duž Ibarske magistrale. Stilova ima kakvih hoćeš: alpski, gastarbajterski, grobljanski, grčki, primorski, grčko-rimski,...Da ozakonimo stanje? Da nikad nikom ne padne na pamet da grad treba da bude grad, da vešno ostanemo palanka. Da zakonska regulacija zanavek ubije ideju da možemo postati moderna prestonica? Da se pomorimo?Od tri tačke koje si naveo sve tri je nametala struka, zar ne? Očigledno postoji i neka druga struka. Koja bi volela palanke.

Mislim da ovo nije dilema: ili neboderi ili palanka. Nešto ste pogrešno razumeli.Ili se ja nisam dobro izrazio.
A struka? Struka sama po sebi nije garancija. Da ne navodim milion primera "stručnih" radnji koje nas upropastiše. I ne samo nas.
uros_vozdovac uros_vozdovac 13:12 28.09.2010

Re: jel?

KRALJMAJMUNA

Mislim da ovo nije dilema: ili neboderi ili palanka. Nešto ste pogrešno razumeli.Ili se ja nisam dobro izrazio.
A struka? Struka sama po sebi nije garancija. Da ne navodim milion primera "stručnih" radnji koje nas upropastiše. I ne samo nas.


Izgleda da se nismo razumeli meni se čini da je svaka zabrana loša, treba loše rešenje prirodno da zamre. Nije verovatno, ali postoji mogućnost da neko reši da se najviši soliter na svetu izgradi baš u Beogradu iz hira. I ovde ga dočeka "struka": te spratnost, te zauzeće parcele te urbanistički uslovi... Spratnost, usput, kakav izraz!
Soliteri, poslovne zgrade su simbol modernog, landmark po sebi i građevina koja simbolizuje grad. Što bi to zakonom ograničavali?
Pogledaj Voždovac, svaki objekat koji je u poslednje vreme izgrađen je upravo to, prizemlje par spratova i potkrovlje. Okolo skromna okućnica. Palanka moj prijatelju, palanka.
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 13:15 28.09.2010

Re: jel?

uros_vozdovac
Ne, nemam dovoljno znanja da bi mogao da kažem bilo šta za Pariz, ali za Beograd mogu, vidim ga. Pretvara se u palanku. A ovakva zabrana bi pogodovala tom pretvaranju. Uostalom uvek sam mislio da struka treba da predvodi napred, a ne da vraća unazad, zabrana je regresija, da poslovni soliter nje razumna i lepa stvar sama bi struka i sam bi život sprečio tu pojavu ne bi trebala regulativa.

Ja govorim o činjenicama. Svaka visoka zgrada u Srbiji je problem. Da nije tako ne bi stanovi u tim zgradama bili znatno jeftiniji.
Zabrana gradnje visokih zgrada nas neće odvesti, po automatizmu, u palanački urbanizam.

"zabrana je regresija, da poslovni soliter nje razumna i lepa stvar sama bi struka i sam bi život sprečio tu pojavu ne bi trebala regulativa"
Ovde se apsolutno ne slažem. Sam život nam je doneo svakojake budalaštine i nije ih sprečio.
Ova moja inicijativa neće sprečiti izgradnju takvih čuda u Beogradu, znam. Ali neće me ni "struka" ni eksperti sprečiti da kažem šta mislim.
Uostalom ista "struka" je ubeđivala narod da su platani u Beogradu štetni po zdravlje i da su svi truli.
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 13:34 28.09.2010

Re: jel?

uros_vozdovac

KRALJMAJMUNAMislim da ovo nije dilema: ili neboderi ili palanka. Nešto ste pogrešno razumeli.Ili se ja nisam dobro izrazio.A struka? Struka sama po sebi nije garancija. Da ne navodim milion primera "stručnih" radnji koje nas upropastiše. I ne samo nas. Izgleda da se nismo razumeli meni se čini da je svaka zabrana loša, treba loše rešenje prirodno da zamre. Nije verovatno, ali postoji mogućnost da neko reši da se najviši soliter na svetu izgradi baš u Beogradu iz hira. I ovde ga dočeka "struka": te spratnost, te zauzeće parcele te urbanistički uslovi... Spratnost, usput, kakav izraz!Soliteri, poslovne zgrade su simbol modernog, landmark po sebi i građevina koja simbolizuje grad. Što bi to zakonom ograničavali?Pogledaj Voždovac, svaki objekat koji je u poslednje vreme izgrađen je upravo to, prizemlje par spratova i potkrovlje. Okolo skromna okućnica. Palanka moj prijatelju, palanka.

Palanka je u glavi. Palanka je u vlasti na svim nivoima. Palanka zida nebodere u zemlji koja ne ume da ih održava.
nenadvnikolic nenadvnikolic 14:24 28.09.2010

Re: jel?



Какви шабани, немају ни један солитер
uros_vozdovac uros_vozdovac 14:53 28.09.2010

Re: jel?

nenadvnikolic


Какви шабани, немају ни један солитер


Nego šta, podržavamo ili podražavamo:

Nema ni jedan soliter.
nenadvnikolic nenadvnikolic 15:41 28.09.2010

Re: jel?

Биће, биће, чим мало нарасте...



Врање
gorran2 gorran2 16:06 28.09.2010

Re: jel?

Palanka zida nebodere u zemlji koja ne ume da ih održava.

Pozdrav sa 16 sprata iz potkrovlja ispod ravnog krova . Iako zgrada ima začudo pristojne i začudo organizovane stanare, problemi su ipak postali preveliki. Vodovodne instalacije prešle su rok trajanja (zgrada ima preko 40 godina), ravni krov neizlečivo pušta, a liftovi zahtevaju stalnu brigu.
Šta će biti sa svim tim zgradama i ljudima kad uskoro postanu nepogodne za stanovanje, u zemlji koja nije u stanju ni da ih održava?
ime_korisnicko ime_korisnicko 17:26 28.09.2010

Re: jel?

uros_vozdovac
Ne, nemam dovoljno znanja da bi mogao da kažem bilo šta za Pariz, ali za Beograd mogu, vidim ga.


Uh, gde sam sve ziveo i kakve sam zene ljubio...
Cek, bre, nije to!
Ziveo sam i u Parizu, i na Vozdovcu, i u nekim manjim ili vecim mestima, i nikad, ali bas nikad, objekti u kojima sam stanovao nisu ta mesta cinili - bilo gradom, bilo palankom.
Znam da ce neki reci da je deplasirano da sad jos i smaram Konstantinovicem, no, samo prva recenica - Iskustvo nam je palanacko.
uros_vozdovac uros_vozdovac 19:35 28.09.2010

Re: jel?

ime_korisnicko

Ziveo sam i u Parizu, i na Vozdovcu, i u nekim manjim ili vecim mestima, i nikad, ali bas nikad, objekti u kojima sam stanovao nisu ta mesta cinili - bilo gradom, bilo palankom.
Znam da ce neki reci da je deplasirano da sad jos i smaram Konstantinovicem, no, samo prva recenica - Iskustvo nam je palanacko.


Ukoliko je to tašno onda ništa nije bitno, ni arhitektura ni urbanizam, na kraju ni umetnost. Sve je u nama? Ili nije baš tako jednostavno, možda ipak nekako i okolina utiče na to kako se osećamo?
Unfuckable Unfuckable 19:45 28.09.2010

Re: jel ovo troll?

Sve je u nama?

ima nečeg i u struji, izgleda.
(smajli koji gleda tekmu i krsti se: mi hoćemo nebodere a n'umemo ni struju da opravimo)
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 07:39 29.09.2010

Re: jel ovo troll?

Unfuckable
Sve je u nama? ima nečeg i u struji, izgleda.(smajli koji gleda tekmu i krsti se: mi hoćemo nebodere a n'umemo ni struju da opravimo)

Malo me je bilo sramota sinoć u vezi sa tom strujom na utakmici. Uvek me je sramota kad se u mojoj zemlji desi neka brljotina. Kao da sm je ja lično napravio.
Čini mi se da je ovde struka (dobro, malo sam se i raspitao) slabo slušana. Ni po jednoj proceduri u EDB nije smelo ovako na brzinu da se povećava snaga reflektora i drugih potrošača. Da se prelazi na dve trafostanice po sistemu lakoćemo. Pogotovo nije smelo sve da se pušta u rad bez dobrog testiranja.
Već ima anegdota da su elektromonteri bili zvezdaši.
Unfuckable Unfuckable 18:10 29.09.2010

Re: jel ovo troll?

Već ima anegdota da su elektromonteri bili zvezdaši.

po jednoj drugoj verziji, naprotiv - bili su čistokrvni, ali realni partizanovci
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 07:26 30.09.2010

Re: jel ovo troll?

Unfuckable
Već ima anegdota da su elektromonteri bili zvezdaši.po jednoj drugoj verziji, naprotiv - bili su čistokrvni, ali realni partizanovci

Uh, ti si baš surov.
seceranac seceranac 13:18 28.09.2010

Iluzija i demografija

ono sto mene najvise fascinira je "la Passion" sa kojim se u ovoj odumirucoj zemlji govori o izgradnji.
Price o gradnji se pretvaraju u legende u kojima izgleda kao da ce beograd i srbija u skorije vreme postati velike, brojne i znacajne tacke sveta i evrope.

istina je negde sasvim drugde:
Srbija godisnje izgubi oko 45000 stanovnika zbog veceg mortaliteta od nataliteta i jos bar 20000 zbog emigracije. Za 20 godina bice nas milion manje, za 50 godina verovatno 2-3 miliona manje. Stanovnistvo stari neverovatno brzo a nove generacije se smanjuju. Sela su pusta i vise mladih nema koji ce dolaziti u Beograd. Skoro svi srbi vec zive u Beogradu i okolini pa vise nece biti izbeglica koji ce popravljati demografsku sliku.

Za koga se gradi, zbog cega se gradi?

U srbiji po nekim procenama postoji oko pola miliona praznih kuca i stanova. Svake godine umre vise od 100 000 starih koji uglavnom zive sami. Svake godine se u Srbiji isprazni oko 60000-70000 stanova i kuca.

Ova zemlja ce za 30 godina biti poluprazna, nekretnine ce biti prazne i nece ih imati ko odrzavati, gradovi su vec presli svoj zenit i sledi ima stagnacija pa opadanje. Govori se o gradskim mostovima, o metrou i ostalim planovima koji ce biti gotovi za 30 godina. Ja se pitam za koga ce biti sagradjeni? Za 30 godina kada ce metro biti poluzavrsen po najoptimistikijim prognozama Beograd (grad) ce verovatno imati manje od milion stanovnika, od kojih ogroman broj nece mrdati nigde dalje od lokalnog parka, prodavnice i doma zdravlja. Ko li ce se voziti tim metroom?

Umesto da se kao narod i drzava pripremimo za kolektivnu penziju mi cemo da se zaduzujemo za beskorisne stambene i infrastrukturne gradjevinske poduhvate za koje ce nasa deca morati da rintaju kao robovi iako nece imati koristi od toga.

Vreme je da se urazumimo i shvatimo kakva nam je buducnost! Penzija moze biti vrlo lepa ako se na vreme materijalno i psihicki pripremimo.
gorran2 gorran2 16:00 28.09.2010

Re: Iluzija i demografija

Za 20 godina bice nas milion manje, za 50 godina verovatno 2-3 miliona manje

Mene će biti samo 1 manje.
jinks jinks 13:22 28.09.2010

...

Soliter u kome sam ranije ziveo imao je 16 spratova i ravan krov. Jeste da nije bio poplocan, ali je zato susedni soliter iste visine, sa ravnim krovom, bio (a i sada je) poplocan sivim plocama.
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 13:40 28.09.2010

...

Ali nadobudni građevinari i arhitkte ne haju ni sada a nisu ni onomad za tradiciju i iskustvo. U Srbiji se, danas posebno, uvrežilo shvatanje da je tradicija nešto ružno, opasno i antieuropsko.

e,
aj mi kaži kako onda "rade" ravni krovovi van Srbije?

rekla bih da oni (kao i mnoge druge stvari) ne zavise od nadobudnih arhitekata već od izvodjenja radova, a takodje i od naroda koji bi da postavlja antene i da se šetka (a da krov nije namenjen za to), pa kad popusti...nek vidi ovaj što živi na poslednjem spratu.

i još bi oko tradicije i iskustva:
pa, kad dolazi neka nova tradicija i neko novo iskustvo, ukoliko se automatski ne dozvoljavaju promene? (ovo nema direktne veze sa tvojim tekstom, al mi palo na pamet)
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 13:53 28.09.2010

Re: ...

snezana mihajlovic
Ali nadobudni građevinari i arhitkte ne haju ni sada a nisu ni onomad za tradiciju i iskustvo. U Srbiji se, danas posebno, uvrežilo shvatanje da je tradicija nešto ružno, opasno i antieuropsko. e,aj mi kaži kako onda "rade" ravni krovovi van Srbije?rekla bih da oni (kao i mnoge druge stvari) ne zavise od nadobudnih arhitekata već od izvodjenja radova, a takodje i od naroda koji bi da postavlja antene i da se šetka (a da krov nije namenjen za to), pa kad popusti...nek vidi ovaj što živi na poslednjem spratu.i još bi oko tradicije i iskustva:pa, kad dolazi neka nova tradicija i neko novo iskustvo, ukoliko se automatski ne dozvoljavaju promene? (ovo nema direktne veze sa tvojim tekstom, al mi palo na pamet)

Arhitekte ne smeju da projektuju kao da ne žive u zemlji Srbiji. Ako se zna da u zemlji Srbiji nema dobrih izvođača, da se ošljari, da nema dobrih materijala, da se zgrade ne održavaju redovno onda ne sme da se projektuje kao da se zgrada gradi u Njujorku. U Njujorku se neboderi grade već sto godina. To je njihova tradicija, imaju razloge, imaju način da te ravne krovove dobro naprave.
Nema razloga da se u Srbiji grade visoke zgrade ni ravni krovovi. Nema!

A i nije bezbedno, iskreno rečeno. A i nije lepo.
srdjan.pajic srdjan.pajic 15:44 28.09.2010

Re: ...

KRALJMAJMUNA

Nema razloga da se u Srbiji grade visoke zgrade ni ravni krovovi. Nema!

A i nije bezbedno, iskreno rečeno. A i nije lepo.


Ali, ravni krovovi su tako privlacni da se na njima - nadzida jos koji sprat!
aleksanadar aleksanadar 14:37 28.09.2010

16

KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 15:15 28.09.2010

Re: 16

aleksanadar

Hvala. Dobra asocijacija.
docsumann docsumann 18:58 28.09.2010

Re: 13

ime_korisnicko ime_korisnicko 19:57 28.09.2010

Re: 13

docsumann


Koja uvlaka, ali i provokator, ovaj Doc...
Kao pustio je Elevatorse spontano i, kao, nije znao da je Rocky Erickson celog zivota pokusavao da opovrgne Aristotelovu tzv. vertikalnu organizaciju ljudskog znanja u odvojene i nepovezane kategorije (religija, nauka...) koja tvrdi da je najvaznija identifikacija objekata, a ne i njihov medjusobni odnos - na cemu ce se manje-vise utemeljiti zapadna civilizacija.
Doc, kao, nije znao da je Rocky veci deo zivota proveo u mentalnim institucijama pokusavajuci da dokaze kako se ljudsko znanje moze organizovati po horizontali i da se na taj nacin moze prevazici spoznaja samo jednog dogadjaja i uzivati u celokupnosti zivota, prirode i sveta...

Kako ono bese?
Svaka veza sa temom bloga je slucajna.

docsumann docsumann 20:14 28.09.2010

Re: 13

da je Rocky veci deo zivota proveo u mentalnim institucijama


da, a sve zato što je zbog jednog jointa završio u duševnoj bolnici gdje je uz neprimjerene i za njegovu psihu pogubne tretmane zadržan tri i po godine...

p.s. i da, ljudsko znanje je sferično
ime_korisnicko ime_korisnicko 20:43 28.09.2010

Re: 13

docsumann
da je Rocky veci deo zivota proveo u mentalnim institucijama


da, a sve zato što je zbog jednog jointa završio u duševnoj bolnici gdje je uz neprimjerene i za njegovu psihu pogubne tretmane zadržan tri i po godine...

p.s. i da, ljudsko znanje je sferično


Doc, tesko da je joint bio razlog - samo je establismentu dobro dosao kao povod.

docsumann docsumann 20:51 28.09.2010

Re: 13

Doc, tesko da je joint bio razlog - samo je establismentu dobro dosao kao povod.


pa to i rekoh, poslije su ga dotukli. čini mi se da ga je brat pomagao kasnije da se iščupa, ali se ne sjećam tačno ...
gorran2 gorran2 22:31 28.09.2010

Re: 13

p.s. i da, ljudsko znanje je sferično

Najvećim delom - mada je po sredini raspolućeno i ima rupu u centru.
Kao guza...
aleksanadar aleksanadar 14:37 28.09.2010

16

Пардон!
marko1623 marko1623 18:56 28.09.2010

Arhitektura

Kao arhitekta, osećam se malo prozvanim ovim tekstom. Granitna-mermerna obloga, visoka spratnost objekta, ili vrsta krova, nisu krivci za mahom očajan kvalitet gradnje i i nepoštovanje osnovnih normi u građevinarstvu. Uzgred,Pošto Beograd ipak jeste velegrad, praktično postaje nemoguće pridržavati se nekih tradicionalnih formi i materijala, bar ne u velikom obimu, tako da gradnja čatmara u Šumadijskom stilu, sa četvorovodnim krovom,P+6 na Zvezdari baš i ne pije vodu.
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:19 28.09.2010

Re: Arhitektura

Kao arhitekta, osećam se malo prozvanim ovim tekstom

ma nije na tebe mislio, veruj mi.
marko1623 marko1623 20:50 28.09.2010

Re: Arhitektura

Predpostavio sam.
marco_de.manccini marco_de.manccini 21:04 28.09.2010

Re: Arhitektura

sve OK.
ime_korisnicko ime_korisnicko 22:41 28.09.2010

Re: Arhitektura

marko1623
visoka spratnost objekta


marko1623
Predpostavio sam.


Kazu da se nekad desavalo da na predavanjima kod profesora Raska Dimitrijevica bude najmanje studenata Filoloskog fakulteta, jer se prisustvo tim predavanjima postavljalo gotovo kao uslov da bi se neko deklarisao kao intelektualac bilo koje provenijencije.(urbana legenda govori o bar jednom semestru)

Ne bih da cepidlacim, ljudi na Blogu i nisu zbog gramatike i pravopisa (osim ako to nije konkretna tema) - ali mi se cini kako bi ovladavanje jezikom kvalitativno uticalo i na ono cime se blogeri profesionalno bave...
Na pocetku bese rec, zar ne?
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 07:28 29.09.2010

Re: Arhitektura

marko1623
Kao arhitekta, osećam se malo prozvanim ovim tekstom. Granitna-mermerna obloga, visoka spratnost objekta, ili vrsta krova, nisu krivci za mahom očajan kvalitet gradnje i i nepoštovanje osnovnih normi u građevinarstvu. Uzgred,Pošto Beograd ipak jeste velegrad, praktično postaje nemoguće pridržavati se nekih tradicionalnih formi i materijala, bar ne u velikom obimu, tako da gradnja čatmara u Šumadijskom stilu, sa četvorovodnim krovom,P+6 na Zvezdari baš i ne pije vodu.

Mi smo gradili visoke zgrade onomad (vi se niste ni rodili, pretpostavljam) kad je u Srbiji (u Beogradu posebno) bilo najbolje, ili se očekivalo da će nam iz godine u godinu biti sve bolje. Razlog je i tada bio (jedan od glavnih) da nema prostora, pa onda da treba da budemo velegrad a ne palanka, da treba polako da počnemo da ličimo na razvijeni zapadni svet,...Ako nam to četrdesetogodišnje iskustvo (u koje ulaze i najbolje godine za narod i državu) nije pomoglo da se opametimo - ne znam šta će nas opametiti. Već tada su pametni ljudi govorili i znali da ne treba slepo kopirati tuđe. Nisam za čatmare u Beogradu ali visoke zgrade u Srbiji zaista treba zabraniti. To će biti humano za buduće generacije. Ima mesta. Da ponovim: pitajte ljude koji žive i rade na visokim spratovima da li bi se menjali za niže spratove i skoro svi će vam odgovoriti potvrdno. To nije bez razloga. Izuzimaju se umetničke duše koje sjajan pogled sa visine inspiriše.
wukadin wukadin 10:26 29.09.2010

Re: Arhitektura

Na pocetku bese rec, zar ne?


Na kraju prozivaju za srBstvo oni koji redovno govore aFganistan. U sustini je rec o nepostovanju istog jezickog pravila samo je jednima uzor crkvenoslovenski (ili sta vec), a drugima engleski. I po cemu su ovi drugi bolji?!
marko1623 marko1623 11:57 29.09.2010

Re: Arhitektura

Izvinjavam se što sam prevideo jednačenje suglasnika. Obratiću više pažnje sledeći put.
marko1623 marko1623 12:17 29.09.2010

Re: Arhitektura

Sa jedne strane potpuno se slažem sa vama, samo pokušavam da vam kažem da nije problem toliko u kopiranju drugih, kako ste naglasili, već u kvalitetu tog kopiranja, i prilikom same gradnje i prilikom eksplatacije. Kao primer, imate ozelenjavanje krovova. Krov automatski postaje peta fasada, , dobijamo kako na estetskom, ekološkom, tako i na ekonomskom planu, jer postavljanje travnatog pokrivača na krovnu površinu, doprinosi uštedi u potrošnji el. energije iznosi i do 25%. I naravno, slažem da su ljudi subjektivni, i da se vama, meni ili nekom trećem ne mogu dopadati iste ideje , automobili, zgrade... .

Primeri:






KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 13:17 29.09.2010

Re: Arhitektura, pozorište u kući

Ovo je dobar primer ali ne za Srbiju.
Pre dve godine sam plakao i molio "ovlašćene" da na krovu fime ne bude bazen sa vodom (ne za kupanje, samo za oči). Oko dve tone. Poslušali su me jedva. I objašnjavali kako će to da bude estetski sjajno, kako će dići vrednost zgrade, kako će imati sedam slojeva izolacije,...A sad za vreme svake kiša imamo po kancelarijama kante sa vodom, u računarskoj sali gde je oprema od nekoliko miliona E (a poslovno je to neprocenjiva vrednost) imamo plastične pokrivače iznad servera i komunikacione opreme.
Meni se dopadaju ideje sa vaše ilustracije ali ne u mojoj kući.
ime_korisnicko ime_korisnicko 13:18 29.09.2010

Re: Arhitektura

wukadin
Na pocetku bese rec, zar ne?


Na kraju prozivaju za srBstvo oni koji redovno govore aFganistan. U sustini je rec o nepostovanju istog jezickog pravila samo je jednima uzor crkvenoslovenski (ili sta vec), a drugima engleski. I po cemu su ovi drugi bolji?!


Wukadine, jel ti to mene podrzavas, sinko?
ime_korisnicko ime_korisnicko 13:21 29.09.2010

Re: Arhitektura

marko1623
Izvinjavam se što sam prevideo jednačenje suglasnika. Obratiću više pažnje sledeći put.


Marko, primedba je bila opste prirode - uopste ne sumnjam da si ti dobar u svom poslu...
mirelarado mirelarado 13:40 29.09.2010

Re: Arhitektura

KRALJMAJMUNA
Da ponovim: pitajte ljude koji žive i rade na visokim spratovima da li bi se menjali za niže spratove i skoro svi će vam odgovoriti potvrdno. To nije bez razloga. Izuzimaju se umetničke duše koje sjajan pogled sa visine inspiriše.


Кад на тој висини нестане струје, а са њом и воде, јер хидрофор не може да ради, а притисак у градској мрежи не добацује тако високо, па ако приде пада и киша која влажи плафоне и зидове, и уметничка инспирација лако пресахне.
uros_vozdovac uros_vozdovac 17:11 29.09.2010

Re: Arhitektura, pozorište u kući

Konačno smo se razumeli, nije loše rešenje univerzalno loše je za Srbiju, džaba inspirativni primeri, nije to za nas. postoje dva rešenja

1. Tvoje rešenje. Ozakoniti zabranu.
2. Ozakoniti kvalitet gradnje.

Tvoje rešenje izgleda logičnije, ali čini mi se da je samo zaobilaženje problema, šta misliš?
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 07:31 30.09.2010

Re: Arhitektura, pozorište u kući

uros_vozdovac
Konačno smo se razumeli, nije loše rešenje univerzalno loše je za Srbiju, džaba inspirativni primeri, nije to za nas. postoje dva rešenja1. Tvoje rešenje. Ozakoniti zabranu.2. Ozakoniti kvalitet gradnje.Tvoje rešenje izgleda logičnije, ali čini mi se da je samo zaobilaženje problema, šta misliš?

Navijam za drugo rešenje, ali pare bih uložio na prvo.
Kvalitet gradnje je i sada ozakonjen. Džaba.
radulence radulence 00:47 29.09.2010

.


molim da se ukinu
spratovi.
krovovi.
liftovi.
i basamaci

wukadin wukadin 10:24 29.09.2010

Podrzavam

Manje vise sto se tice sve tri stvari, posebno mi se cini da je ono za ravne krovove na mestu.
Glede visokih zgrada setih se Teofilovog teksta koji pocinje time sto je "nezapazeno" proslo otvaranje obnovlejne kule kod Usca (a ko li je rusio?)
Prvo, njegova percepcija, po meni i nije bilo tako nezapazeno, videh prilog na malom ekranu TV prijemnika. Krenuh sa tadasnjom devojkom gore u restoran kao o's vraga - ne radi. Pa nema odakle da se divis pogledu, ja obavesten, ali u praksi sipak.
Onda Teofil kuka nad svojim detinjstvom u socijalizmu, oce to... i u tim betonskim mravinjacima.
Najzad, i zato zapamtih tekst. Kaze nasi bi da sve bude blize tlu. A gde je tlo (sic!) nije daleko ni krv. Dakle aluzija na genocid, a kako znamo nad kojim "genocidom" se najvise manekenise rekoh tada - ovaj bi i kikiriki povezao sa Srebrenicom.
A sve je krenulo od toga sto ovaj ne moze da shvati da neki mogu vise da vole zivot u maloj zgradici ili porodicnoj kuci sa bastom nego "nebu pod oblake". Je li neko pomenuo liberalizam?!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana