A brate kako je u Švici?

Dušan Maljković RSS / 08.12.2007. u 21:44

Swiss%20Flag.jpg"Brate kul je u Švici!", odgovara Juice, u okviru jednog od značajnijih projekata u pop-kulturi u poslednje vreme. To je, međutim, tema za neki drugi blog... Povod za ovaj su učestali rasistički ispadi. Videli smo da nije dug put od "optuživanja" za "ciganski i romski mentalitet" u Republičkoj skupštini  do materijalizacije rasističke retorike u nameri ograđivanja žicom naselja za "socijalno ugrožene", među kojima su i Romi. Kada na to dodamo prebrojavanje "prekobrojnih" Bošnjaka, albanske dece, kao i "pretnje" kosovskog nataliteta i ostale bio-političke zanimacije ovdašnje političke elite, stižemo do tačke u kojoj nam izgleda da ovdašnje društvo peni "govorom mržnje". To je mnoge navelo da ponovo okarakterišu Srbiju kao "fašističku državu".

Kakogod stajalo sa ovom "teškom" konstatacijom, zanimljivo je videti kako stvari stoje u drugim evropskim državama, naročito onima koje se iz ovdašnje perspektive doimaju kao "gastarbajterski raj", ali i kao ideal kome treba težiti, društva-uzori. Takva je sigurno Švajcarska, u kojoj je nedavno na izborima pobedila desničarska Švajcarska narodna stranka, a intrigantni tekst, koji prenosim, tim povodom pojavio se u blogerski neomiljenom nedeljniku NIN (autor Nikola Vesić). Možda ćete biti iznenađeni činjenicom da ni tamo ne cvetaju ruže multi-kulturalizma (već pre uspeva trnje), no treba uvideti sledeće -- etno-rasizam nije balkanski ekskluzivitet, već evropsko "opšte mesto". Ne bih mogao da se složim sa Žižekom kada kaže da je Balkan "ispred evropskog vremena" jer je imao svoj federalni proces i njegov raspad (što predstoji i EU, po predviđanjima evro-skeptika), nasupot etno-rasističkim predrasudama zapadne Evrope o "primitivnom" Balkanu kao mestu večitog ponavljanja (krvave) istorije. Ma kakav bio ishod  ove nevesele prognoze, rasizam ostaje savremeni usud, prisutan u "balkanskoj" Srbiji kao i u "evropskoj" Švajcarskoj. Nažalost.

POBEDA NAD "CRNCIMA SA BALKANA"

world.swiss_1000_franc_banknote.M.jpg„Ako su najniže rase neupotrebljive, šta uraditi da se postepeno istrebe?"

August Forel (1848-1931), švajcarski utemeljivač eugenike i rasne higijene, čija je fotografija na novčanici  od 1.000 franaka

 

Na železničkoj stanici u ciriškom predgrađu Erlikon početkom aprila osvanuo je plakat sa nasmešenim licem mlade devojke. Ali, ovog puta kolor-plakat nije prodavao kozmetiku, turističke aranžmane, čokoladu... Lice sa plakata, potpisano kao Sanja Levnajih, tražilo je mesto u školi sa praksom. Tek nakon trista poslatih molbi, ovaj originalan način je privukao medijsku pažnju i Sanja je konačno dobila šansu. Zašto oni konvencionalni pokušaji nisu dali rezultat? U biografiji devojke, koja je inače Hrvatica, na samom početku stoji podatak koji je nju kao kandidata, u devedeset odsto slučajeva, diskvalifikovao - njeno prezime se završava na - ić.

Kristof Bloher, švajcarski ministar pravosuđa iz Švajcarske narodne stranke (ŠNS), koja je na nedavnim parlamentarnim izborima (21. oktobra) dobila 29 odsto glasova i danas je ubedljivo najjača u toj zemlji, kaže da u svojoj fabrici Ems-Chemie „odavno više ne želi da zapošljava radnu snagu iz bivše Jugoslavije" (Die Weltwoche, 2004). Bloherova politička karijera bi bila nešto krivudavija kada bi isto ili slično javno govorio za Jevreje ili neku drugu nacionalnu grupaciju sa više finansijskog, kulturnog ili simboličkog kapitala. Ovako, njemu i njegovoj partiji ide sve bolje. Na takve reči gotovo se više niko kritički ne osvrće - najmanje trećina Švajcaraca je uverena da to tako i treba. Čuvenu dosetku Maksa Friša kako smo „hteli radnike - a došli su nam ljudi", danas, u izmenjenoj političkoj kulturi i klimi, mnogi bi najradije preinačili u ,,...a došli su nam kriminalci".

Plakat1
Plakat1
Izbornu kampanju u Švajcarskoj obeležio je plakat koji je oštro polarizovao duhove i izvan ove zemlje. „Njujork tajms" ga je okarakterisao kao izuzetno rasistički, dok se čelnicima nemačke neonacističke partije NPD veoma dopao. Na plakatu su tri ovce, na podlozi švajcarske zastave, i jedna od njih stražnjim nogama izbacuje „crnu ovcu". A u dnu slogan: „Da se obezbedi sigurnost." Po tumačenju članova i simpatizera ove nacionalističke partije, crna ovca je „kriminalac", dok ostali prepoznaju rasističku poruku. A nije prvi put da se eksploatiše motiv crne boje na izbornim plakatima te stranke. Na jednom od prethodnih plakata, povodom referenduma o olakšanom dobijanju državljanstva iz 2004, crno se takođe pojavljuje kao preteća opasnost: na njemu su crne ruke koje gramzivo posežu za švajcarskim pasošem. Ali, crno je metafora čiji cilj nije da ukaže na opasnost od jednog kontinenta (Afrike), koliko od jednog potkontinenta - Balkana, čiji su žitelji u Švajcarskoj neuporedivo brojniji od Afrikanaca.

Mnogi Švajcarci su nezadovoljni i zabrinuti zbog visokog procenta stranaca u svojoj zemlji. Po statistikama, u Švajcarskoj živi više od 20 odsto stranaca, što je, uz Luksemburg i Lihtenštajn, jedan od najvećih pro­cenata u zapadnoj Evropi. I to uprkos tome što je procedura za dobijanje državljanstva u Švajcarskoj znatno rigoroznija nego u zemljama EU. (U Belgiji je npr. minimalni boravak za dobijanje državljanstva tri godine, dok je u Švajcarskoj dvanaest; a Holandija je u poslednjoj deceniji 20. veka dodelila strancima svoje državljanstvo sedam puta više nego Švajcarska.) Ono što pitanje stranaca u Švajcarskoj čini poslednjih godina tako zapaljivim nije, međutim, toliko njihov broj, koliko uverenje da je broj „pogrešnih" stranaca prevelik. Najbrojnija pojedinačna nacionalna grupa stranaca u Švajcarskoj su Italijani, ali oni već nekoliko decenija nisu više u pravom smislu „stranci", nego se pod „strancima" pre svega podrazumeva heterogena skupina naroda poreklom sa područja bivše Jugoslavije, koja se podrugljivo naziva „Jugosima".

Danas u Švajcarskoj ima oko 350.000 ljudi sa prostora bivše Jugoslavije. Oko 200.000 su Albanci sa Kosova, što je, kako se često ističe, 10 odsto kosovske populacije (štampa u poslednje vreme rado ističe i brojku od 50.000 albanskih mladića koji žive u Švajcarskoj). Srba ima preko 100.000. Broj građana sa  jugoslovenskim pasošem u Švajcarskoj 1980. iznosio je svega 45.000. Početkom devedesetih dolazi veliki talas, kada je „sezoncima" i radnicima sa boravišnom vizom „B" omogućeno da u Švajcarsku dovedu porodice. Već 1990. broj useljenika iz Jugoslavije skočio je na 100.000. Emigranti s tog područja, po jednima, zbog kulturnih osobenosti i skromnog obrazovanja, nisu sposobni za integraciju, a, po drugima, malobrojnijim, samo švajcarsko društvo nije pokazalo dovoljno spremnosti da ih integriše. Valja primetiti da je birački uspon Švajcarske narodne stranke gotovo srazmeran porastu broja useljenika sa Balkana: 1991. su osvojili 11,9 odsto glasova, a 2007. je taj procenat skoro trostruko veći.

Za useljeničku populaciju u Švajcarskoj, među kojom je ona sa prostora bivše Jugoslavije najbrojnija i socijalno najranjivija, idu pokazatelji: obavljaju 80-90 odsto najtežih poslova, 48 odsto registrovanih  nezaposlenih su oni, 55 odsto kaznenih slučajeva pripisuje se stranim državljanima, a u pojedinim zatvorima su i do 80 odsto stranci. Posebno je uznemirujuća razlika u obrazovnim šansama švajcarske dece i dece stranaca: deca stranaca u proseku četiri puta teže dolaze do školskog mesta sa praksom, procenat stranaca u gimnazijama, iz kojih se ima direktan pristup fakultetima, u kantonu Cirih je, primera radi, za školsku godinu 2002/2003. iznosio 7,3. Od tog procenta je 7,2 dece poreklom iz Srbije i Crne Gore. Jedno istraživanje na nacionalnom nivou iz 2001. godine zaključuje da je «broj učenika u gimnazijama poreklom iz Jugoslavije pre 20 godina bio veći». «Stranci su», kaže savremeni francuski filozof Etjen Balibar, «naši današnji proleteri».

Kada Švajcarci kažu „Jugos", misle uglavnom na Albance. Iako ni Srbi nisu „cvećke" kad je reč o kriminalnim statistikama, koje su poslednjih godina ozbiljno potresale javnost, reč je uglavnom o Albancima: dilovanje droge, opasne auto-trke na putevima, prošlogodišnjn slučajevi silovanja petogodišnje devojčice od strane dva albanska dečaka (11 i 13 godina starosti) u malom mestu Recins i silovanje u više navrata 13-godišnje devojčice u ciriškom predgrađu Zebah (od strane 13 mladića starosti od 15 do 18 godina, koji su to i zabeležili kamerom mobilnog telefona), ulične tuče i čak ubistva.

Ali ozbiljan problem Srba u Švajcarskoj je što se stigma odnosi i na njih. Ako ujutro na teletekstu nacionalne televizije pročitate da  je grupu švajcarskih tinejdžera napala nepoznata grupa mladih koja je govorila „švajcarsko-nemački sa slovenskim akcentom", uveče ćete verovatno na istoj televiziji imati priliku da, posredno, u nekoj humorističkoj emisiji - gde se karikira delinkventski govor mladih „Jugosa" - čujete fonetsku potvrdu tog „slovenskog akcenta" (reč je nedvosmisleno o albanskom akcentu). Kriminalne statistike se vode po državljanstvu, a u medijima se sve donedavno isključivo pominjala zemlja porekla počinioca, odnosno Srbija i Crna Gora, tek odnedavno se više čuje „Kosovo-Albaner".

Plakat 2
Plakat 2
Većina Švajcaraca je imača prilike da sazna da se Albanci, na primer, ne prezivaju na , da na Balkanu ne žive samo muslimani, da u Srbiji postoji urbana celina (Beograd) koja po veličini ne postoji u Švajcarskoj, da Srbija nije prekookeanska zemlja nego da su njeni veliki delovi, poput Vojvodine, biti u sastavu Habsburškog carstva kao i neki delovi Švajcarske, poput dela kantona Argau u 18. veku. Međutim, sve je to za većinu irelevantno, Balkan se doživljava kao homogen, pre imaginarni nego geografski prostor. A posle pada Berlinskog zida, kada Zapad gubi svog realnog i simboličkog ideološkog neprijatelja, onaj „drugi" više nije pripadnik tuđinske ideologije, nego druge kulture. Paradoksalno je da se to dešava upravo kad se u modernom teorijskom svetu najmanje veruje u stabilne identitete. Švajcarska popularna uobrazilja, budući da nema dovoljno svojih „Arapa,,, „Turaka„ i „crnaca", Balkancima namenjuje ulogu „varvara".

Kada se, međutim, odmaknemo od mi-oniodnosa, i koncentrišemo na odnose „unutar njih", iz švajcarske vizure nivelacija bledi i političko svrstavanje na jednu, albansku stranu, gotovo je pravilo. Sve stranke se zalažu za otcepljenje Kosova, oko 68 odsto Švajcaraca je podržavano NATO bombardovanje Srbije, te su Amerikanci, sa nešto preko 50 odsto javne podrške bombardovanju, u odnosu na Švajcarce hipi pacifisti.

Ono što je lako uočljivo u retorici ŠNS jeste da agresija i nasilništvo mladih Balkanaca nikad nije odgovor na diskriminaciju i znatno umanjene šanse za dobijanje mesta u školama ili poslova u firmama, nego je uvek „uvezena" bolest, „nečista krv". Bloher, treba ponoviti, „više nikog ne zapošljava sa prostora bivše Jugoslavije" jer svi su sumnjivi. I jedini model integracije u društvo i tržište rada koji taj ministar već sprovodi, a njegova stranka preporučuje, jeste, zapravo, model dezintegracije.

Integraciju stranaca posebno čini teškim činjenica da nacionalna pripadnost u Švajcarskoj određuje ujedno i klasnu pripadnost. U višu klasu se stranci izvan zapadne Evrope ne mogu integrisati, jer su razlike u primanjima, životnim stilovima, mestima stanovanja i često obrazovanju nepremostive, dok klasa Švajcaraca koja im je po primanjima slična, želi od njih da se distancira kako bi na taj način štitila nešto bolji socijalni status. Pre petnaestak godina ugledni švajcarski književnik Adolf Mušg je govorio kako ništa ne znamo o kulturi Balkana i istočne Evrope, „ni o njihovoj književnosti, ni o prirodi, snovima, strahovima i vrednostima". Primedba nije izgubila na aktuelnosti i, kako podseća Džudit Batler, na mnogo drastičnijem primeru američko-iračkog sukoba", „nepoznavanje" je uvod u „dehumanizaciju": „Kako možete žaliti živote koji za vas prethodno i nisu bili životi."

Program ŠNS je deo tradicionalne zapadne konzervativne političke agende. Ona idealno otelovljuje ono što su nekad radikalne feministkinje zgodno zvale: kapitalistički patrijarhat. Nekada ugledni liberalni nedeljnik Veltvohe je možda najbolji indikator te politike. On je postao gotovo stranački list (glavni urednik i odnedavno vlasnih lispa Rodžer Kepeler je u broju posle izbora potpisao četiri članka o Bloheru, kakva se kod nas ne pišu još od Titovog vremena). Meta napada su liberalni političari sa njihovim "multi-kulti naivnostima". List je podr­žavao rat u Iraku, a jedno retoromansko udruženje (švajcarska starosedelačka nacionalna manjina romanskog jezika i negermanskog porekla, koja broji svega oko 70.000 ljudi) tužilo je novinara lista zbog rasističkih izjava o Retoromanima koje naziva „ucenjivačkim i pljačkaškim"; gotovo zaboravljeni homoseksualci listu postaju zanimljivi zbog njihovog „monopola na sidu", nasilje i kriminal stranaca su neizostavna tema...

„Novi rasizmi i fundamentalizmi", kaže Slavoj Žižek, „nisu nažalost nikakvi anahronizmi. Globalni kapitalizam uništava socijalne sfere života koji su donekle garantovali stabilne identitete. Oni daju privid lažne stabilnosti svetu koji se promenio». Time se možda može objasniti (što se Srbije tiče) da zemlja koja crpi demokratski legitimitet tako što proklamuje „Švajcarska Švajcarcima", Balkancima šalje Karlu del Ponte ili, recimo, posmatrače na izborima.

Odnos prema strancima se, inače, stalno pogoršava i neki donji pragovi, kao što je verbalna diskriminacija, odavno su pređeni. Za naciste između dva svetska rata „pošvajcarivanje" (verschweizern) imalo je negativno značenje -nedostatak svesti o naciji i istoriji. Danas bi, pak, nemački nacisti za svoju zemlju želeli da se pre svega „pošvajcari".

Atačmenti



Komentari (142)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Brooklyn Brooklyn 22:01 10.12.2007

Re: Popust za osnivače

Svakako je njihov izbor. Državni izbor postaje, do duše, kad dođe do izdavanja stalnih radnih dozvola i prijema u državljanstvo - kako u Evropi tako i u US. Do duše, po neko "izdržavano lice" može da se provuče svuda, verovatno - pa i u US (kao što piše ovde).


vucko, ne veruj svemu sto procitas na linkovima

u stvarnosti, doboljno je da znas 20 reci, tuc-muc, sto si naucio usluzujuci ljude u deliju.
vucko vucko 22:36 10.12.2007

Pitala me kraljica...



vucko, ne veruj svemu sto procitas na linkovima

u stvarnosti, doboljno je da znas 20 reci, tuc-muc, sto si naucio usluzujuci ljude u deliju.

Zar si već to rešila? Mislio sam da si kraće tamo...

Do duše, ima i izuzetaka od tog pravila i u Evropi. Recimo, profesor Ramdži Prasad iz Aalborga, Indijac poreklom, sa holandskim državljanstvom (radio godinama u Delftu u Holandiji). Pitali ga "Ramdži, pa kako si dobio holandsko državljanstvo, a ne znaš holandski jezik?" a on kaže: "Pa znate, pitala me kraljica: 'Ramdži, zašto ti ne uzmeš naše državljanstvo?'"...
Kazezoze Kazezoze 13:02 11.12.2007

Re: Pitala me kraljica...

"Ramdži, pa kako si dobio holandsko državljanstvo, a ne znaš holandski jezik?" a on kaže: "Pa znate, pitala me kraljica: 'Ramdži, zašto ti ne uzmeš naše državljanstvo?'"...

hahaha, dobra neka kraljica, sama nudi drzhavljanstva))
vucko vucko 13:29 11.12.2007

Re: Pitala me kraljica...

hahaha, dobra neka kraljica, sama nudi drzhavljanstva))

Pogledaj biografiju - primio bih ga i ja za državljanina Srbije, kad bih mogao o tome da odlučujem, a on hteo.

Čovek koji u svojoj blizini stvara zakrivljenje prostora, u koje uleću pare.

Njegova ekipa na bežičnim telekomunikacijama u Aalborgu (uključujući i PhD studente) je samo zujala po svetu, od konferencije do konferencije.
Kazezoze Kazezoze 13:57 11.12.2007

Re: Pitala me kraljica...

Pogledaj biografiju

wow, izvini ishitreno sam odgovorio, ramdzi je stvarno mocan)))
ovakvim tipovima kao shto je on (debeli konto na rachunu sa mogucnosti progresa) se zaista nudi drzhavljanstvo, ali ne verujem da bash kraljica lichno insistira, mada nishta nije iskljucheno;-)
Lektorka Lektorka 22:26 09.12.2007

Nekoliko opaski

Izjednačiti Švajcarsku sa Bloherom i njegovom SVP je isto (samo ipak malo manje strašno) kao izjednačiti Srbiju sa Vučićem&Nikolićem i RS.

Kada Švajcarci kažu „Jugos", misle uglavnom na Albance.

Ovo je glupost, to nije nikad bilo tačno i nije tačno ni danas. Sem toga, Jugosi - oni koji su kao gastarbajteri otišli u Švajcarsku iz bivše Jugoslavije - su dugo imali reputaciju najpoželjnijih stranaca u zemlji. Pratio ih je stereotip, ali prevashodno pozitivan. Tokom rata 91-95. su u zemlju stigle izbeglice, što je stvorilo novu klimu, a i nove probleme. Da je najviše stradao imidž Srba, to vam je verovatno zamislivo. Isto se dogodilo s Albancima iz drugih razloga, od kojih neke navodite (kriminal, droga itd.).

Bez obzira šta Bloher propagira a vi sa Vesićem potencirate do isključivosti, Švajcarska i dalje ima precizno definisane integracione programe - istina je da svaki stranac koji ispoštuje te programe nema razloga da ostane ni neobrazovan ni bez posla.

A što se odnosa mi-oni tiče, poređenja mogu početi onog trenutka kad mi nađete jedan vrtić u Srbiji u kojem je od petnaestoro dece trinaestoro iz mešovitih brakova i svih trinaestoro govori najmanje po dva jezika. Btw, u vrtiću o kojem je reč (a ima ih ovde mnogo takvih) se ta činjenica izuzetno poštuje i koristi kao mogućnost spontanog učenja o različitim zemljama, kulturama, navikama itd. Ovih dana svi klinci uče da pevaju jednu pesmicu Kolibra.

I to je Švajcarska, hoću reći. A Srbija?

Doctor Wu Doctor Wu 23:00 09.12.2007

Re: Nekoliko opaski

u vrtiću o kojem je reč (a ima ih ovde mnogo takvih) se ta činjenica izuzetno poštuje i koristi kao mogućnost spontanog učenja o različitim zemljama, kulturama, navikama itd.

Pa odakle onda šutiranje crne ovčice po plakatima i Bloher koji dobija parlamentarne izbore?
Lektorka Lektorka 23:13 09.12.2007

Re: Nekoliko opaski

Ponoviću ono čime sam počela komentar:

"Izjednačiti Švajcarsku sa Bloherom i njegovom SVP je isto (samo ipak malo manje strašno) kao izjednačiti Srbiju sa Vučićem&Nikolićem i RS."

Je li sva Srbija Radikalna stranka?
Pa ti ako nisi glup, nemoj ni da se praviš da si glup.
angie angie 23:26 09.12.2007

crna ovchica na plakatima




a vidi ko nama sedi u skupshtini sa najvishe izglasanih poslanika!

moze da peva i Vendi.
Dušan Maljković Dušan Maljković 00:51 10.12.2007

Re: Nekoliko opaski

Lektorka
Ponoviću ono čime sam počela komentar:"Izjednačiti Švajcarsku sa Bloherom i njegovom SVP je isto (samo ipak malo manje strašno) kao izjednačiti Srbiju sa Vučićem&Nikolićem i RS."Je li sva Srbija Radikalna stranka?Pa ti ako nisi glup, nemoj ni da se praviš da si glup.


Izvini, a gde si ti u tekstu našla Švajcarska = Bloher? To nigde ne stoji, niti to tekst implicira. I navodi mnoge druge primere rasizma, koji nemaju veze sa Bloherom.

A ta lepa bajka o integraciji -- sam Bloher kaže da on ne zapošljava radnike iz ex-YU. Primer devojke koja ne moženi posle trista molbi da se upiše u školu koju želi, pa sve one statistike -- o kakvoj vi to integraciji pričate?
vucko vucko 01:09 10.12.2007

Šta ćitao - odo!


A ta lepa bajka o integraciji -- sam Bloher kaže da on ne zapošljava radnike iz ex-YU. Primer devojke koja ne moženi posle trista molbi da se upiše u školu koju želi, pa sve one statistike -- o kakvoj vi to integraciji pričate?

Dušane, možda Vi, kao i ja, o Švajcarskoj i rasizmu saznajete iz ponekog ovakvog članka, ali dozvolićete da Lektorka možda živi tu lepu bajku o integraciji? I malo sistematskije prati te statistike, s obzirom da živi tamo i verovatno izlazi na te izbore....
Doctor Wu Doctor Wu 07:41 10.12.2007

Lektorka, ne znam za jezik

ali logika ti definitivno nije jača strana jer bi inače znala da praviš razliku izmešu univerzalnih ("svi" i partikularnih ("neki", "većina" stavova (videti pod formal logic/cathegorical propositions).

Čitav tvoj dopis pa i ovaj tantrum je tipična reakcija školovane ali, u osnovi, funkcionalno nepismene osobe.
Lektorka Lektorka 23:21 10.12.2007

Re: Nekoliko opaski


Dušan Maljković

Izvini, a gde si ti u tekstu našla Švajcarska = Bloher? To nigde ne stoji, niti to tekst implicira. I navodi mnoge druge primere rasizma, koji nemaju veze sa Bloherom.

A ta lepa bajka o integraciji -- sam Bloher kaže da on ne zapošljava radnike iz ex-YU. Primer devojke koja ne moženi posle trista molbi da se upiše u školu koju želi, pa sve one statistike -- o kakvoj vi to integraciji pričate?

pa, možemo da se pravimo blesavi, pa kao ne vidimo da je švajcarska ovde svedena na niz primera koji potvrđuju isključivo nacionalističke i rasističke tendencije u toj zemlji. ako NISI hteo da ti tekst bude tako čitan, onda si morao drugačije da ga upakuješ. sem toga, prvo me pitaš gde sam to našla da je švacjarska = bloher, a onda mi kao kontraargument za "bajku o integraciji" citiraš opet - blohera. bloher ne zapošljava ljude iz ex-yu, jedna devojka ne može posle trista molbi itd, pa još i "sve one statistike" - i eto, rasprsnu se integracija ko mehur od sapunice!
dakle, ne guraj me u suprotan tabor, ne kažem ja da u švajcarskoj samo ruže cvetaju i nemam običaj da hodam naokolo s ružičastim naočarima, ali mi o integraciji zaista nemoj soliti pamet. informiši se i o tome; ne mora NIN da ti bude izvor (a teško i da može).
a u stvari: NEMA mesta povlačenju paralele sa srbijom, i ti dobro znaš da u tom grmu leži zec. ima problema sa strancima u švajcarskoj, da, i postoje političari poput blohera, ali ne zamagljuj činjenicu da toliki stranci ovde žive i manje-više normalnim životom. i ukaži mi na realnu opasnost povezivanja švajcarskog nacionalizma, fašizma, rasizma sa masovnim ubijanjem (može i ratom). i pre svega, ukaži mi na nespremnost i nesposobnost švajcarskog društva da o problemima raspravlja i za njih traži rešenja. pa kad i to uspeš, onda će moći da počne neki normalan razgovor o problemima o kojima si hteo da pišeš... valjda objektivno.
Lektorka Lektorka 23:24 10.12.2007

Re: Lektorka, ne znam za jezik

Doctor Wu
ali logika ti definitivno nije jača strana jer bi inače znala da praviš razliku izmešu univerzalnih ("svi" i partikularnih ("neki", "većina" stavova (videti pod formal logic/cathegorical propositions).

Čitav tvoj dopis pa i ovaj tantrum je tipična reakcija školovane ali, u osnovi, funkcionalno nepismene osobe.

wu, pročitaj sopstvene replike na moje komentare ovde, pa kad proceniš u kojoj meri si sam u stanju da praviš razliku, onda možemo o raznim oblicima pismenosti.
Covek u belom Covek u belom 02:14 11.12.2007

Re: Šta ćitao - odo!

vucko
Dušane, možda Vi, kao i ja, o Švajcarskoj i rasizmu saznajete iz ponekog ovakvog članka, ali dozvolićete da Lektorka možda živi tu lepu bajku o integraciji? I malo sistematskije prati te statistike, s obzirom da živi tamo i verovatno izlazi na te izbore....
Da izvines vucko, al Lektorka kenja na kilo. Bas tim recima. Projektuje stav zvanicne stampe, ekvivalent Politike u Srbiji i sopestvenog uzorka od 100 ljudi koje zna, koji su uglavnom iz sloja visokih intelektualaca i donosi zakljucak na osnovu toga. Pri tom je neko ko nema ni najmanju predstavu sta znaci reprezentativni uzorak, a o stvarima o kojima Dusan pise u teksu, zna otprilike na nivou znanja prosecnog Srbina o Srebrenici sredinom devedesetih.
vucko vucko 03:07 11.12.2007

An expert is anyone from out of the town

ČuB, pretpostavljam da živiš u Švajcarskoj, pa možeš tako autoritativno da proceniš Lektorkine komentare u odnosu na javno dostupne statistike?
Covek u belom Covek u belom 03:47 11.12.2007

Re: An expert is anyone from out of the to

vucko
ČuB, pretpostavljam da živiš u Švajcarskoj, pa možeš tako autoritativno da proceniš Lektorkine komentare u odnosu na javno dostupne statistike?
Znas kako vucko, nije Srbija jedina zemlja u kojoj postoje NVO koje se bave problemima u drustvu. A postoji mnogo vise statistike koju, nazalost, nije moguce direktno guglovati. Mada ako zelis da razumes situaciju i google je sasvim dovoljan.
Doctor Wu Doctor Wu 07:49 11.12.2007

Replikom na repliku,

pismenošću na pismenost. Lektorka, kao što napisah, ne znam za gramatiku, ali razumevanje pročitanog ti definitivno nije jača strana. A tu ti tvoja vrsta pismenosti nije od neke pomoći.
Lektorka Lektorka 09:17 11.12.2007

Vučko, ČuB i Wu

Vule,

da, ČuB verovatno živi ili je živeo u Švajcarskoj. I pre svega toj zemlji ne može da oprosti što se zalaže za nezavisnost Kosova. I pokušava ovde da mi spočitne - zajedno sa Maljkovićem i Wuom - nerealnost, jer bože moj govorim i o pozitivnim stranama Švajcarske. I pominjem postojanje integracione politike, a njen je cilj REŠAVANJE PROBLEMA vezanih za integraciju, što malo kvari diskurs ovog posta o braći Švajcarcima. No, eto, Čub tvrdi kako kenjam na kilo, zajedno sa zvaničnim medijima, ko da nikad nisam čula za neke nesrpske NVO itd. A naročito mi se dopalo pominjanje ni manje ni više nego Srebrenice u ovom kontekstu! Kakvo poređenje!

No, ČuB, kenjaš malo više nego samo na kilo kad pričaš o nekakvom mom uzorku od 100 ljudi koje ovde znam, pa još na sve dodaješ "visoke intelektualne krugove" (eto šta me diskvalifikuje za davanje validnih sudova, još samo da se preselim na Zürichberg u neku vilu, pa sam otpevala svoje). Za tvoju informaciju, ja radim prevashodno sa decom "Jugosa" svih fela, vera i boja. Takođe za tvoju informaciju (a može i za Maljkovićevu i Wuovu), a zato što ni to na Googlu nećeš naći, broj studenata južne slavistike je rapidno porastao poslednjih godina, a to ima veze sa činjenicom da su mnoga deca izbeglica iz bivše Yu završila gimnazije i počela da studiraju (nećemo sad postaviti pitanje kako su to, kao stranci, uopšte uspeli da se školuju, pa još i po gimnazijama, i još upišu fakultete...). Isto tako nećeš na Googlu naći statistički pobrojane studije koje se bave integracijom dece stranaca u švajcarske škole, niti ćeš, ako nisi upućen u tu problematiku, znati gde da tražiš informacije o modelima koji se već primenjuju i onima koji su u pripremi. Ostaje mi da mi veruješ na reč - evo već dobre 2-3 godine ne mogu dovoljno da se naprevodim takvih stvari. I nije sve ostalo niti će ostati na papiru.

Time nisam rekla ni da Bloher ne postoji, niti da pre svega Srbi i Albanci imaju poslednjih godina posebno lepu reputaciju ovde, niti sam negirala da mnogi stranci imaju problema da se školuju i zaposle. Ono što tvrdim je: ko hoće da kao stranac nešto postigne u ovoj zemlji - može. NISU mu zatvorena vrata, čak i ako ih Bloher trenutno pritvara argumentujući to porastom kriminaliteta među strancima i manjkom radnih mesta (opšte mesto svih nacionalista, fašista i rasista, naravno).

I ovde ću sa svoje strane završiti ovu priču, jer u stvari znam da pričam sa zidom. Samo još da mahnem Wuu - napunio si svoje replike argumentima, zamalo da se postidim od njihove snage! A što se pismenosti tiče, razumela sam odmah o čemu govoriš. Nego, znaš li ti nešto o Švajcarskoj?
Ne moraš se truditi, neću više dolaziti na ovaj blog.
Doctor Wu Doctor Wu 11:00 11.12.2007

Lektorka, moraš shvatiti

da pored tvog neposrednog okruženja postoji i nekih par milijardi ljudi na svetu (u koje ubrajam i sebe) koje savršeno boli uvo koliko ti ljudi znaš, gde živiš i čime se baviš. Mene je samo zanimao tvoj doprinos ovoj diskusiji, a on je, i pored mahanja životom u Švajcarskoj- čime se, reklo bi se, jako ponosiš- ništavan.

Zato je, ukoliko osim ovih ispra(z)nih fraza, opštih mesta i pokojeg prostakluka nemaš ništa dodati, najbolje da (u skladu sa onom put up or) shut up.

Evo, mah i tebi.
vucko vucko 11:25 11.12.2007

Dolina fekalija

da, ČuB verovatno živi ili je živeo u Švajcarskoj.
Da, vidim sad na starom blogu njegov komentar o predrasudama kod Švajcaraca.

Jbg - šteta što se ovako nenadano razilazite, a taman smo utvrdili ko o temi zna više od onoga što može da se pročita u NIN-u. Dođete, ispraznite creva, kažete nama ostalima da vam je broj u telefonskom imeniku (tj. da ima sve na Google) i zapalite.

A ostanemo mi, pilići, koji smo se nadali i očekivali poneki link ili nešto "mesa" komentara (nešto poput ovoga što si sad napisala o školstvu), plus borci za idealan svet koji su prepoznali velikosrpsku zaveru u samom činu postavljanja ovog bloga, pa se trude da ga zatru telepatijom.

Tužan je ovaj život na blogu.
Lektorka Lektorka 14:36 11.12.2007

Re: Dolina fekalija

izgleda da nije bilo pametno staviti sva tri nicka u "temu" replike. svi se svime osetili prozvani, a ja samo žurila.
dakle, vučko, tebi lično sam uputila samo tu rečenicu da čub verovatno živi u švajcarskoj. ostatak je upućen njemu, i posle dr wuu (koji je našao da se ne zanima za ono što govorim čoveku u belom, a taj me je prozvao - mislim na uzorak od 100 ljudi).
za linkovanje nemam vremena, tim pre što bih morala da tražim linkove na engleskom, pretpostavljam bar. a nemačkim linkovima bih mogla da zagušim ceo blog :)
poenta je u populističkom prenaduvavanju problema, koji realno postoje, ali ne u obimu kakav nam je prezentovan. jednostavno tekstu nedostaje ravnoteža, pa utoliko ipak i objektivnost. može se iz dosadašnjih komentara nas nekoliko ovde sada napabirčiti poneko zrno da nadomeste onu drugu, ipak pozitivnu stranu života u švajcarskoj. zaboga, pa ovaj svet ovde se tolike decenije "trpi" sa strancima, pa neće biti da ih baš samo mržnja prema istima rukovodi u tome?! švajcarska je od evropskih zemalja imala proporcionalno najviše izbeglica iz bivše jugoslavije, što tokom rata, što tokom bombardovanja srbije. i ima proporcionalno ogroman broj stranaca, od kojih najveći deo čine naši bivši i sadašnji sunarodnici. i ima jednako proporcionalan broj dece iz mešovitih brakova. valjda to ipak nešto govori. i na svu sreću, u švajcarskoj su na delu i oni ljudi i organizacije koji rade ne samo na smanjenju diskriminacije stranaca nego i na manje drastričnim rešenjima problema koje izaziva spoj nešvajcarskog porekla i kriminala.
ako mene pitaš, švajcarska dobija negativne poene u domenu socijalne politike, naročito posle mog iskustva sa nemačkom. ali to ovde nije tema, jer to ne pogađa strance na prvom mestu.
i već kad pomenuh nemačku, eno je dole i đavo rekao, a i ja ću prišapnuti: ako pričamo o ksenofobiji u švajcarskoj, nisu "jugosi" najpogođeniji u toj priči, iako je o njima najlakše lajati. nego su švajcarcima najveći problem nemci. vole ovde lepo da zarađuju, iako se žale da zarađuju manje od švajcaraca. a umeju i do radnih mesta da dođu. i da istisnu mnogo kog švajcarca. puno ih je zdravstvo, bankarstvo, univerzitet, građevinarstvo. e, ali to je jedna malo kompleksnija priča koja sa srbima i srpskim nacionalizmom/fašizmom/rasizmom zaista nema veze. TA priča, a ne ova koja nam je prezentovana u postu, bi bila zaista ono što je specifično švajcarsko, i ta priča, svaki put kad se pokrene (a slabo se pokreće baš na velika zvona) ume da raspali ovdašnje duhove, ja ti kažem... samo što to, eto, ama baš ni na koji način ne bi bilo uporedivo sa nečim srpskim. :)
e, pošto sam se kod doktora odjavila, onda ću sad kao tebi da kažem, a on će da pročita, znam: nisam ponosna što sam u švajcarskoj. vrlo često želim da budem u srbiji, ali me naravno plaši nesređenost života (u poređenju, jašta) i kljakavost perspektiva. ne plaši me bloher u švajcarskoj. ali me plaši toma u srbiji. pa možda neko u tome ipak nađe i nešto funkcionalne pismenosti...
vucko vucko 15:40 11.12.2007

Vanity fair

Na ovom blogu čovek mora sve na kvarno da izboksuje :)

Sorry ako si mislila da sam se našao pogođenim tvojim komentarom - shvatio sam ja koji je deo namenjen meni, ali ne mogu da se načudim kako komunikacija brzo zamre ovde, bez obzira što informacija ima na kilo (ili da kažem kao "onoga" što ste pominjali ČuB i ti :))

Interesantno mi je, takođe, kako ovde na blogu po zlu prođu oni koji tvrde da je život "u proseku" lep - bez obzira da li je reč o Gorančetu i njegovom postu o Srbiji, ili tvojim komentarima o Švajcarskoj.

A tek lepljenje etiketa - evo Dušan je postao fašista, zato što ne čisti u svojoj kući, ti ispade budibogsnama neka princeza u fazonu "ako nemaju hleba, što ne jedu kolača", Đenka veselo sa vrha Olimpa razgovara sa nekim vlasnikom seoskog imanja...

Nije mi jasno zašto je uopšte bitno da li Dušan ili ovaj novinar NIN-a imaju neku skrivenu nameru da porobe svet. Svako u nešto veruje, pa i oni, zar ne? Dušan je ispucao loptu, a na nama je da je vodimo. Pri tome Čovek u belom, ti, Đenka, ova gospođa Švajcarka rodom itd imate gomilu informacija i iskustava o Švajcarskoj, iznutra. Mi ostali možemo ponešto da doprinesemo možda, ponekim poređenjima sa Britanijom, Danskom (u mom slučaju), na kraju krajeva i Srbijom. Umesto toga, svi skaču u neku ego-tuču. Zamislim čoveka sa kojim pričam kao lenju naivčinu kojoj krave gladuju, pa da vidiš što diskusija cveta.

Posle svega ostaje samo splačinama nahranjen ego, uz onaj standardni komentar učesnika tuče posmatračima: "you should see the other guy" :)

Ono što mi je možda najbolje u ovom tvom komentaru je ovo da ne pričaš o odnosu Švajcaraca i Nemaca jer nema Srba u glavnoj ulozi - paz' da ne povrediš moj srbocentrični pogled na svet. Kažeš da je to specifično švajcarski, a kriješ k'i zmija noge. Strah od preuzimanja inicijative, ili šta? :)
Lektorka Lektorka 16:18 11.12.2007

Re: Vanity fair

Ono što mi je možda najbolje u ovom tvom komentaru je ovo da ne pričaš o odnosu Švajcaraca i Nemaca jer nema Srba u glavnoj ulozi - paz' da ne povrediš moj srbocentrični pogled na svet. Kažeš da je to specifično švajcarski, a kriješ k'i zmija noge. Strah od preuzimanja inicijative, ili šta? :)

ma jok. nego ipak skretanje teme SA srbije.
vidi gore u postu šta je maljkoviću bio POVOD da stavi ovaj tekst. to mislim.
aj ćao. moram i da radim. :)
Dejan Restak Dejan Restak 17:54 11.12.2007

Re: Dolina fekalija

švajcarska je od evropskih zemalja imala proporcionalno najviše izbeglica iz bivše jugoslavije, što tokom rata, što tokom bombardovanja srbije


Kasno se ukljucujem, ali vidim da jos caskate.
Samo bih napomenuo i iskustvo Nemacke posle pada Berlinskog zida. I sada u gradovima zapadne Nemačke na svoje Nemce pridosle sa istoka mnogi gledaju s nipodastavanjem, Odnosno kao na uzrok narusavanja socijalne i kulturne harmonije koja je pre njihovog dolaska postojala u ovim krajevima.
Kao indikator prisutnosti istocnjaka mnogi koriste kolicinu smeca na ulicama.

Ponavljam radi se o Nemcima. Ima svakako i drugih ali se kritika u ovom slucaju eksplicitno odnosi na Nemce.
To me je podsetilo na transformaciju Beograda u protekloj deceniji odnosno na naša razumevanja ove transformacije.

Demokratska Nemačka ne pomišlja da zbog ovoga vrati zid nazad, naprotiv. Sasvim prirodno su mi pričali o ovom problemu kao što bi roditelj pričao o svom bolesnom detetu, svestan težine problema sa kojim je suočen ali uveren da je na sigurnom putu ka izlečenju.

Svakome je sopstveni problem najveći pa tako i mi u percepciji univerzalnih problema uvek nekako pre svega vidimo svoj na prvom mestu.

Bio sam prisutan na nekoliko skupova nase dijaspore, cak i govorio na jednom (i bio izvizdan kao B92 izdajnik kome treba zabraniti prisustvo na ovakvim skupovima). Pamtim primedbu jednog gospodina koji godinama živi u Nemačkoj na tvrdnje da se u Nemačkoj već godinama vodi antisrpska kampanja. On kaže - problem je u tome ko nas i kako predstavlja u toj dijaspori. Ako mi u svojim nastupima preuzimamo krivicu i branimo svoje sunarodnike koji su počinili krivična dela bilo koje prirode, ako prvi ne osudimo takve, nikakav pozitivan pomak u tom društvu nas ne očekuje. Baš zato što oni ne poznaju nas a mi bi trebalo da sebe dobro znamo, možemo im objasniti ko smo i koje su nam loše a koje dobre strane.

Kakve stravicne posledice imamo u samoj Srbiji uvek kada izaberemo nekog Milosevica da nas predstavlja i vodi, a sta ocekivati kada u tuđoj kulturi izaberemo nekog takvog da se bori za naše dobro. Kulturni model vođe u Srba prenosi se na narod kao najzarazniji virus. Evo samo pogledajte na sajtu Politike komentrare na intervju sa onim Draganom iz Aranđelovca. Ovacije.

Kao reference, ako vec ne možete da izguglujete više o odnosu Svice prema Balkancima onda izguglujte web prezentacije srpske dijaspore.







vucko vucko 19:36 11.12.2007

Pen pals


Kao reference, ako vec ne možete da izguglujete više o odnosu Svice prema Balkancima onda izguglujte web prezentacije srpske dijaspore.

Hehe Biljana S. ni ne zna koliko drugara za dopisivanje ima po svetu - paz' ovo na sajtu srpske dijaspore u Švedskoj. Evo malo reklame:

Draga Gospod|ice Srbljanovic, na Kosmetskom Polju je vec odavno sve dramaticno. Srpski narod tamo… ipak postoji! Bozja celjad bez pastira grce u agoniji svoj izcileli mit. Narod grli svoje konceptualne fantome kao hleb njihov nasusni. Zateceno se pleme bori da zivi, da dise i da pronadje smisao u borbi za opstanak. Narod belezi njegove muke i pamti upornim secanjem, hladnim kao oholost. Postoje i tamo Kosovske Price, Kosovske Trilogije, Kosovski Dnevnici i Padovi, samo ih treba pronaci Gospodjice Srbljanovic.
Vlada T Vlada T 22:38 09.12.2007

A sve je to samo....

...klasno pitanje.

A ono je pitanje svih pitanja.
apatrid apatrid 12:34 10.12.2007

Re: A sve je to samo....

Vlada T
...klasno pitanje.A ono je pitanje svih pitanja.


Živa istina.
zoranm zoranm 15:02 10.12.2007

A brate kako je u Švici?

Dusane,

Svaka ti je na mestu (posto i sam zivim u Svajcarskoj).

Ja bih samo naglasio da su najveci krivci za takvo ponasanje prema "jugosima" jugosi sami.

- Srbi van otadzbine misle da bi "oni drugi" trebalo da se integrisu a ne obrnuto
- Dosta ljudi koje znam, radije ne rade i pokazuju sebe kao socijalne slucajeve samo da bi primali pomoc od drzave umesto da rade (sto je u Svajcarskoj van svakog pojma), sto prosecni svajcarac ne prihvata.
- U novinama gotovo svaki dan ima vesti o ubistvima (pucnjavama, nozevima, bandama, brzoj voznji) od koje svajcarci "zaziru"... i naravno, pogodite ko su glavni krivci...

... cast izuzecima i postenim ljudima.

Ima tu jos puno stvari za dodati. U sustini, i ja sam ne prihvatam takve srbe koji "blate" i moje ime i ime ljudi koji se stvarno trude da pokazu srbiju u najboljem svetlu i koji teze ka sto vecem integrisanju.

Takodje, vazno je dodati da, iako je onaj poster sa crnim ovcama odvratan, pokazuje istinu. Da je Svajcarcima dosta neradnika, kradljivaca, kriminalaca... a stvar je samo u nijansi kako to prikazati. Moje kolege na poslu, englezi, francuzi itd svi optuzuju nacin, ali ne i poruku...

Zoran
Djenka Djavo Djenka Djavo 12:03 11.12.2007

Eh...

... moj Srbine. Opet je tudje dvoriste zanimljivije od tvog? Jesu li ti krave zdrave Srbine?

Svajcarska za nebavestene:

- oko 7 miliona stanovnika
- oko 2 miliona stranaca
- oko 2 miliona naturalizovanih svajcaraca ili svajcaraca iz mesovitih brakova

Pa cekaj malo, ispadose sviceri manjina u sopstvenoj zemlji?!?

Svica se inace deli na 4 dela, po jeziku.

- Francuski
- Italijanski
- Reto-romanski (kao rumunski tj. latinski)
- Nemacki

- Vecina svicera u FR delu za sebe tvrdi da su sviceri-francuzi i da im je glavni grad Pariz (u srcu).
- Sviceri u IT delu su svi Italijani. Skoro i da nema izuzetaka, a crveni pasos imaju silom prilika.
- Reto-romani su previse malobrojni da bi im se poklanjala paznja.
- A sviceri germanskog porekla se gade na samu pomisao da ih neko poredi sa nemcima. Nemce preziru, kao i austrijance, koji im dodju kao glavni junaci u salama (kao nama bosanci).

Postoji i podela unutar germanske populacije. I to veoma vazna i ocigledna. Dele se na:

- Mlade i
- Matore

Nikada u svome zivotu nisam sreo ljude otvorenije ka drugim kulturama kao sto je vecina mladih svicera. Koliko god da su naivni i zasticeni pod svojim staklenim zvonom i zaslepljeni dimom trave, ipak shvataju da danasnja svica pripada svim gradjanima a ne samo "genetski odredjenima".

Matori su potpuno isti kao i u Srbiji. Zadrti, kivni na sve oko njih, sire mrznju na svakom koraku i preziru sve sto je drugacije. Cast izuzecima, ali su previse retki da bi bili vredni pomena. Da su kojim slucajem u Srbiji glasali bi za radikale. SVP = SRS. Nema velike razlike. Bloher je, kao i radikalske vodje, veliki demagog. Dok prica o izbacivanju stranaca u njegovoj hemijskoj industriji je zaposlen veliki broj gastosa koji rade za mnogo manje pare nego sto bi udrodjenici zahtevali.

A sto se nas u Svici tice mogao bih sve da ilustrujem jednim lepim primerom. Bas sam za vikend bio na skupu koji je organizovan za decu koja pohadjaju srpske skole. Lep program u kome je zvezda bila polu-obnazena sedmogodisnja devojcica koja je igrala trbusni ples uz zvuke neke maloazijske narodne muzike. Mislim da je od oko 200 prisutnih bar 5 ili 6 bilo u neverici. Ostali su radosno pljeskali. Nisam dugo ostao.

Daleko je svica od idealnog drustva. Ali je daleko i od Srbije. Bar dve svetlosne godine. Zato moj srbine idi nahrani svoju kravu, da ne crkne, i pokupi balegu iz svog dvorista. I potrudi se da je ne bacas preko ograde, nije lepo.
Djenka Djavo Djenka Djavo 12:16 11.12.2007

Zamalo da zaboravim

Pre par nedelja su u Svici bile organizovane demosntracije protiv Blohera i njegove politike. Obrati paznju srbine, protiv njegove licnosti u politike u isto vreme. Demostracije su brzo prerasle u tucu sa policijom (doduse ne u razmerama koje su nama poznate).

Kad su mladi su Srbiji poslednji put izasli na ulice da demonstriraju protiv SRS?

Inace taj isto Bloher ce biti maknut sa mesta "Bundesrata" veoma uskoro jer se vecina pametnih ljudi u Svici slaze da je on najobocniji klovn, ali i da je njegova politika mrznje opasna i suluda.

Kad ces srbine da maknes Tomu iz parlamenta?

Mislim da ti je krava ozednela srbine, ajde na posao.
vucko vucko 12:24 11.12.2007

Listen, Little man!

Đenka, hvala na info, egzotično zvuči - nego da nije tvoje pravo ime Wilhem Reich? :)
Doctor Wu Doctor Wu 12:48 11.12.2007

Samo nemoj ti da ih braniš, molim te!

Pogotovu ne ovako ...
Inace taj isto Bloher ce biti maknut sa mesta "Bundesrata" veoma uskoro jer se vecina pametnih ljudi u Svici slaze da je on najobocniji klovn, ali i da je njegova politika mrznje opasna i suluda.

... jer bi se, u svetlu rezultata pre neku nedelju održanih izbora, reklo da tih pametnih ljudi u Svici nema baš previše.

Šta je sa vama Švajcarcima, ex-"Srbima" i zdravim razumom? Je l' vam to sipaju nešto u mleko?
Lektorka Lektorka 13:51 11.12.2007

Re: Zamalo da zaboravim

e, djavole, hvala na ovome. jedino što mislim da bloher neće baš tako brzo. ali će ubrzano, s obzirom da su izbori pokrenuli uspavane duhove.
s jednim se slažem ipak samo uslovno:
SVP = SRS. Nema velike razlike.

spaja ih konzervativizam, nacionalistička orijentacija i populistička retorika. razdvaja ih pre svega sve ono što ima veze s ratnom opcijom, kako u prošlosti (i bližoj i daljoj), tako i u sadašnjosti i u (bar bližoj) budućnosti. i razdvaja ih pre svega okruženje u kojem "cvetaju" dve partije, a okruženje je ono što si lepo podveo pod "bar dve svetlosne godine". zbog toga SVP u švajcarskoj, iako najjača partija, nema isti eksplozivni potencijal kao SRS u srbiji. i nisam još čula za slučaj da je neki stranac iz švajcarske pobegao jer je bio žrtva rasizma (molim da me se koriguje ukoliko sam neinformisana).
i uzgred, nemoj više da ideš na te školske igranke. :)
Djenka Djavo Djenka Djavo 16:32 11.12.2007

Re: Samo nemoj ti da ih braniš, molim te!

Doctor Wu
Pogotovu ne ovako ...
Inace taj isto Bloher ce biti maknut sa mesta "Bundesrata" veoma uskoro jer se vecina pametnih ljudi u Svici slaze da je on najobocniji klovn, ali i da je njegova politika mrznje opasna i suluda.... jer bi se, u svetlu rezultata pre neku nedelju održanih izbora, reklo da tih pametnih ljudi u Svici nema baš previše. Šta je sa vama Švajcarcima, ex-"Srbima" i zdravim razumom? Je l' vam to sipaju nešto u mleko?


Srbima uvek mora da se crta.

Izlaznost nesto preko 50%. SVP dobio nesto preko 30% od toga. Hoces da kazes da je 15% stanovnistva vecina? Neka je i 20%.

Mleko ne pijem, hvala lepo.

A sto se "odbrane" tice evo par pohvalnih detalja o Svici (germanski deo):

- Hladni su, tesko je sa njima biti prijatelj (kad se predje 20-ta godina zivota).
- Kad se radi o njihovom novcu svako prijateljstvo prestaje, cak i sa roditeljima.
- Za novac bi te vecina nabola u ledja.
- Kad je dzabe jedu k'o alavi, dok ima nesto da se jede sedece bez obzira na vreme.
- "Malji deca" su im jako nevaspitana, respekt prema godinama ne postoji.
- Porodice se raspadaju levi i desno, 53% brakova je zavrseno a u Svici zivi preko 900,000 razvedenih ljudi.
- Sto su stariji sve manje vole decu. Umiru sami u starackim domovima (vecina).
- U skolama postoji jasna diskriminacija, strancima se otezava put do visokog obrazovanja (preko gimnazije). A fakulteti su puni stranaca. Paradoks.
- Policija regrutuje clanove, uglavnom, sa "desne" strane. Ali su bar pismeni.
- Zabole ih za politiku. Jako losa osobina koja na prvo mesto izbacuje najvece dzukele.
- Naivni su. "Istina" im se servira kroz dnevnu stampu ili TV. Zvuci poznato, zar ne?
- Kuhinja im je ocajna, sve same mesne preradjevine i teski sirevi (mene to tesko pogadja).
- Ne govore istinu u lice nikada. Uglavnom se smeskaju i spremaju neku podlost iza ledja.
- Imaju kompleks vise vrednosti (germansko nasledje). Jako su nesrecni kad nisu na menadzerskoj poziciji i nije im jasno kako se mi docepamo istih.

Da stanem ovde, mislim da je dosta za jedan dan.

Problem je u tome sto Srbi nemaju druga posla nego da kritikuju druge. Eto vidis i mene, pljujem po svicerima kao da su mi oni za nesto u zivotu krivi, a nisu. Da obratimo mi paznju na Srbe, a? Ajmo redom.

- Srdacan narod, ljubi pa ubi.
- Ubijaju za novac. I to ne za mnogo, ipak je kriza.
- Porodicno obrazovanje je nestalo sa dolaskom devedesetih. Idoli dece su The Udovica i Misko Plisko (novac je merilo uspeha, zar ne?). Klinci nose utoke, a glavna zabava je bila nabadanje slucajnih prolaznika bezbol palicama posle ponoci (sve je ovo iz licnog iskustva, da ne bude da pricam napamet).
- Brakovi se drze dosta dobro... na papiru. Nemam dokaza da je drugacija.
- Skolski sistem... Isplati li se pominjati dinosauruse? O pokojniku sve najlepse.
- Matori umiru na grbaci mladjih, penzije pokrivaju racun za lekove.. ponekad. Sta ces, politika mira i prosperiteta je urodila plodom.
- Srecni smo ako policajac u Srbiji ume da procita broj znacke. I da se potpise. Kao penkalo se uglavnom koristi vaspitna palica. Nasi panduri su poznati su svetu po prihvataju papirnih novcanica na mesto putnih isprava. (citiram iz licnog iskustva: "Daj brate bar za pojas, smrzavam se ovde vec dva sata"
- Svi se bave politikom, svako svojom. Ceda je narkoman, Kostunica alkoholicar, Boris je svalercina, Misko Plisko prodaje drzavne interese za vizu... da nastavim?
- TV je bog! Ali obrati paznju, svako ima svoga Boga. Ko RTB a ko B92. Ono sto drugi kazu je cista laz, istina je samo jedna. Nasa!
- Srbin ti sve kaze u lice. Pozitivna osobina. Krene od majke, preko sestre pa zavrsi sa sedmim kolenom. Sve po spisku. Detaljno, ne propusta nikoga.
- Ako germani imaju kompleks vise vrednosti sta reci za Nebeski Narod? Dali je potrebno trositi reci? Nas i Rusa 200 miliona! Pa mi smo NATO pobedili! Ko na nas krene iz mesta je najebo! A i turke smo na Kosovu razbili, odvalili smo ih ali nam nije islo za pregovarackim stolom, sve zbog Haga.
- Vredan i radan narod. Radno vreme od 10 do 12, pauza za kafu od 10:30 do 11:30. Da ponesem ja ovu olovku sa posla a posle cu i viljuskar da uzmem na brzaka, nece niko da primeti.

I pre nego sto zavrsim listu moram da pomenem nesto sto Svica nikada nece imati, a Srbija je rezervisala samo za sebe "za vjeki vjekov" - Srebrenica.

Srbine, gledaj svoja posla i ne poredi se mnogo sa drugima. Imas dosta posla u svom dvoristu Srbo, korov je narastao do odzaka pa nista vise kroz prozore ne vidis od njega, a zemlja ti se osusila, nista ti vise na toj zemlji korisno ne raste. Mladi su te svi napustili jer im nisi davao da povade korov, ociste prozore i obrade zemlju moj Srbo. Kad budes umro, rodbina ce rasparcati i prodati to malo sto istavis iza sebe. A umreces Srbendo, svima nama dodje kraj pre ili kasnije.
vucko vucko 18:35 11.12.2007

Germanske vrline :)

Hehe simpatičan post (iako ne razumem ono na kraju, mora da je neka introspekcija ), a posebno mi se sviđa analiza germanskih vrlina:

- Hladni su, tesko je sa njima biti prijatelj (kad se predje 20-ta godina zivota).
- Kad se radi o njihovom novcu svako prijateljstvo prestaje, cak i sa roditeljima.
- Za novac bi te vecina nabola u ledja.
- Kad je dzabe jedu k'o alavi, dok ima nesto da se jede sedece bez obzira na vreme.
- "Malji deca" su im jako nevaspitana, respekt prema godinama ne postoji.
- Porodice se raspadaju levi i desno, 53% brakova je zavrseno a u Svici zivi preko 900,000 razvedenih ljudi.
- Sto su stariji sve manje vole decu. Umiru sami u starackim domovima (vecina).
- U skolama postoji jasna diskriminacija, strancima se otezava put do visokog obrazovanja (preko gimnazije). A fakulteti su puni stranaca. Paradoks.
- Policija regrutuje clanove, uglavnom, sa "desne" strane. Ali su bar pismeni.
- Zabole ih za politiku. Jako losa osobina koja na prvo mesto izbacuje najvece dzukele.
- Naivni su. "Istina" im se servira kroz dnevnu stampu ili TV. Zvuci poznato, zar ne?
- Kuhinja im je ocajna, sve same mesne preradjevine i teski sirevi (mene to tesko pogadja).
- Ne govore istinu u lice nikada. Uglavnom se smeskaju i spremaju neku podlost iza ledja.
- Imaju kompleks vise vrednosti (germansko nasledje). Jako su nesrecni kad nisu na menadzerskoj poziciji i nije im jasno kako se mi docepamo istih.

Razvijeno, moderno germansko društvo, liči na moje mile Dance. Do duše ovo poslednje za menadžerstvo je malo skresano u Danskoj tradicijom neisticanja ("Jantelov" - u fazonu "ko si ti da misliš da si bolji od drugih", posebno u kraju gde sam ja bio (Jylland).

Kuhinja je verovatno posledica prirodnog odabiranja - fizički rad na oštroj klimi... ni Dancima nije nešto, ali zato sada nema šta nema od restorana (a i brze industrijske hrane) - italijanskog, grčkog, španskog, meksikanskog, kineskog, indijskog, indonezijskog...

Ne znam da li je raspad porodice neka logična posledica razvijenosti i socijaldemokratije, fetišizovanog individualizma, ili je to neka germanska crta, zaista. U Danskoj kažu da prosečna porodica broji 1.5 (slovima: jedan koma pet) članova. Mislim da ni Holanđani nisu mnogo bolji. Ne znam za Zapadne/Istočne Nemce - Gde su Bonner i Dunjica sad? :)

Sve u svemu - drugačiji su u koječemu - da li zbog tradicije, ili zbog razvijenosti (pa ćemo i mi sutra tako, kad uvežbamo). Moguće je da je tačno ono što mi moj brat od tetke, koji živi blizu Barselone, skoro reče: neke stvari ne zavise od države, nego od geografske širine. Jedino što ima ta marksističko-lenjinistička anomalija, čini mi se, koja je uspela da u kratkom vremenu promeni čak i istočne Nemce (kažu da je najveći domet komunizma to što je od istočnih Nemaca napravio lenštine :))

Eto - malo trolovanja teme o univerzalnim ljudskim vrednostima - nadam se da Dušan neće zameriti :)
Djenka Djavo Djenka Djavo 16:22 12.12.2007

Sviceri polozili ispit...

... smenili Blohera.

Danas su bili izbori i Bloher je izleteo iz Bundesrata (khm, predvideh li ja to pre par dana ili mi se cini?). Za neupucene, Bloher je svajcarski Toma ili Seki.

I u Sribiji se spremaju izbori. Kladim se da od svicera nista nauciti necemo.
vucko vucko 17:10 12.12.2007

Cool

Danas su bili izbori i Bloher je izleteo iz Bundesrata (khm, predvideh li ja to pre par dana ili mi se cini?). Za neupucene, Bloher je svajcarski Toma ili Seki.

Brate cool je u Švici. Čestitamo. A za Tomu je mrka kapa, na žalost.
Djenka Djavo Djenka Djavo 17:23 12.12.2007

Re: Cool

vucko
Danas su bili izbori i Bloher je izleteo iz Bundesrata (khm, predvideh li ja to pre par dana ili mi se cini?). Za neupucene, Bloher je svajcarski Toma ili Seki. Brate cool je u Švici. Čestitamo. A za Tomu je mrka kapa, na žalost.


Ma gde cool :) Ali bolje nego u Srbiji (to bar nije tesko, zar ne?)

Cool je na Jamajci ako imas para, ili na Bahamima. Moze i Vegas ako se ne kockas, cuo sam da ljudi kupuju kuce u okolini zato sto je klima predivna 9 meseci u godinu, a kuce se dele dzabe (uzmes kredu pa ne vratis, bas bila ova kriza:). Kad dodje leto samo odes na skijanje negde. To je cool, nije Svica cool. Jedino cool u Svici je sto mi je frizider pun dobrog piva i prsute iz Srbije (pivo nije iz Srbije, samo meso:). I sto mi deca imaju buducnost. E to je cool.

Covek u belom Covek u belom 03:05 13.12.2007

Re: Cool

vucko
Danas su bili izbori i Bloher je izleteo iz Bundesrata (khm, predvideh li ja to pre par dana ili mi se cini?). Za neupucene, Bloher je svajcarski Toma ili Seki.

Brate cool je u Švici. Čestitamo. A za Tomu je mrka kapa, na žalost.

Evo par reci konkretno, kad si vec pitao u vise navrata, a o rasizmu u Svajcarskoj stvarno moze na veliko da se pise.
Jestu danas, hvala bogu, izbacili Blosera iz vlade, mada precizno receno jos uvek nije gotovo, jer mu se protivkandidat necka i u slucaju da se povuce ponovice se glasanje sa drugim protivkandidatom.
Ovo je donekle razuman odgovor vecine u parlamentu na Bloserovu politiku.
I nije trenutno Bloser najveci problem u Svajcarskoj. Problem je generalni trend u drustvu, a Bloser je samo njegova projekcija. Bloser jeste svajcarski Toma Nikolic, al ne po metodama (Bloser je za red velicine prefinjeniji) vec po tome koji sloj drustva reprezentuje. Inace Bloser nije vise ministar, ali itekako jeste u parlamentu za razliku od Tome Nikolica koje je samo u parlamentu, a ministar poodavno nije bio.

U periodu od 1991. do 2007., Svajcarska je imala 6 parlamentarnih izbora, a Bloserova Unija demokratskog centra (kako se jos naziva Svajcarska narodna partija) je narasla sa 12% na 29% rastuci u proseku vise od 4% na svakim izborima i to je konstatan rast. Ovim trendom ce za jos 2-3 izborna kruga dostici vecinu (s obzirom na proporcionalni sistem). Toliko o nemanju ekslozivnog potencijala o kome Jelena prica. A takodje koliko se poostrila politika prema imigrantima zahvaljujuci Bloseru mislim da je opste poznato, kao i to da je po tom pitanju Svajcarska dospela na dno u poredjenju sa zemljama EU.

A sta je pocelo 1991. svi znamo, i jasno govori da je popularnost Blosera samo refleksija stanja drustva. Inace kao dodatak gornjem tekstu par statistickih podataka, 1991. u Svajcarskoj je zivelo 50 000 Srba sa pasosima i oko 60 000 Srba sa B, C i F dozvolama. Manje od 30 000 Albanaca sa Kosova ukupno (10 000 sa pasosima). 2007 u Svajcarskoj ima 120 000 Srba sa pasosima i oko 110 000 Srba za dozvolama (ovde se ne racunaju ljudi iz BiH i Hrvatske). Sa druge strane ima 90 000 Albanaca sa pasosima i preko 150 000 sa dozvolama.
Podaci se inace znaju manje-vise precizno na osnovu stavke maternjeg jezika koju je svaki stranac obavezan da popuni. Inace ovde su podaci iz NIN-a prilicno pogresni i neprecizni.
Svajcarsko drustvo je jako inertno, valjda najinertnije koje postoji na svetu i tu trend nekakvih promena itekako krupno znaci.

Par stvari vezanih za strance u Svajcarskoj, oni zaista jesu neophodni i bez njih Svajcarska ne bi funkcionisala, i Svajcarci su toga svesni, ali apsolutno svi strance vide samo i iskljucivo kao nuzno zlo. Primera ima milion, od toga da prakticno ne postoji ni jedna Svajcarkinja u celoj Svajcarskoj koji radi kao cistacica, spremacica po kucama, sobaricama po hotelima, servirka u restoranima, do toga da postoji ogromno crno trziste u hotelskom biznisu (preko 30% svih zaposlenih radi na crno, bez ikakvih papira) i to se jednostavno tolerise, iako je javna tajna.

Pored ksenofobije i netrpeljivosti Svajcaraca prema dosljacima, najveci problem za strance je tiha diskriminacija. Par najociglednija primera, sa akcentom da su u ubedljivo najgorem polozaju stanovnici Balkana i Afrike:
-Stranci van EU u prosecku cekaju na radne dozvole preko 3 meseca, dok se strancima iz EU izdaju u proseku za manje od mesec dana. Na stranu to sto ih ovi iz EU dobijaju na 5 godina, a ovi van na svega godinu dana.
-Kada se zaposljava stranac van EU, procedura za firmu je neuporedivo komplikovanija, a sama procedura traje u proseku 3-5 puta duze nego kada se zaposljava stranac iz EU.
-Procenat odbijenih za radne dozvole iz zemalja van EU je 20x (dvadeset puta) veci nego ljudi iz EU. Ovo sve apropo Jelenine tvrdnje da jadnim Nemcima tesko jel ih Svajcarci mrko gledaju.
-O procentu odbijenih za azil ne treba trositi ni reci. Inace napomena ovde da se Albacni sa Kosova i dalje vode kod ove stavke kao Srbi, iako je formalno Mislen Kalmi Rej medju prvima za nezavisnost Kosova. Kako i iz kog interesa, kao i ono Yugo, sto se profilisalo iskljucivo na ljude iz Srbije, drugo je pitanje.
-Stranci iz kriticnih zemalja placaju mnogo vece dazbine i raznorazna osiguranja. Recimo za automobile je u proseku i vise od 2 puta skuplje.
-Broj ljudi, cak i sa svajcarskim pasosem koji se prezivaju na -ic ili jednostavno ne zvuce Svajcarski koji nisu dobili neki posao za koji su konkurisali, iako su imali jednake ili bolje reference od nekog ko ima 'svajcarsko' prezime je ogroman.
-Malte ne je nemoguce dobiti posao u drzavnoj administraciji ako prezime nije Svajcarskoj. Izuzeci postoje samo i iskljucivo na najnize placenih poslovima.
-Nije jos zabelezen slucaj naturalizovanog stranca iz kriticnih zemalja koji je dogurao bilo gde dalje u politici od nivoa komune.
-Broj ljudi kojima je odbijen pasos iako su ispunili apsolutno sve trazene uslove je takodje ogroman, i ovo je vec predmet brojnih istraga protiv rasizma.
-U Svajcarskoj je npr. prilicno normalno da odbiju da vam rentiraju stan sa doslovnim objasnjenjem, 'ne zelimo Jugo' u zgradi, kraju, komsiluku.
-Otvaranje privatnog biznisa za nekog ko nije Svajcarac ili barem EU jednostavno je jako tesko, skoro nemoguce. Postoji ogromna administrativna blokada.
-Plus sve ono sto je Djenka nabrojao, plus jos gomila drugih stvari, cije nabrajanje bi popunilo knjigu.
-I da, sto se tice lenjih Srba (sto rece Djenka), oni su lenji, ali samo u Srbiji. U Svajcarskoj u poredjenju sa Svajcarcima su pravi Japanci. Inace Svajcarci po misljenju mnogih stranaca (prvenstveno iz EU) spadaju u lenje nacije. To je verovatno posledica dodatne diskriminace, da stranac mora da radi daleko vise i kvalitetnije od Svajcarca, ne bi li zadrzao isti posao.

Sto se tice integracije koju Jelena pominje i njene projekcije na osnovu prevodilackog iskustva, njena predstava je dosta naivna, a uzorak krajnje nereprezentativan. Srbi iz 2. generacije (dakle rodjeni u Svajcarskoj) nisu problem u smislu da imaju sansu da se iskoluju u Svajcarskoj, ali i dalje imaju veliki problem da nadju posao zbog gore navedene tihe diskriminacije.
Ako te konkretno zanima integracija, evo vladinog sajta (dakle u velikoj meri neobjektivnog) imas dosta podataka (doduse samo na nemackom i francuskom). Ukratko poenta vecine integracionih projekata, daju se neke pare (jako male kad je Svajcarska u pitanju, 10MCHF godisnje ukupno) kantonima i komunama uglavnom za ucenje jezika. Ovo donekle pomaze, ali se oko glavne stvari, a to je pronalazenja modaliteta kako zaposliti ove ljude i kako im dati neku sansu da uopste nadju posao, ne radi nista. Vezano za rasizam, evo opet iz vladinog ugla, opet dosta materijala, pokazuje doduse da postoje izvesni mehanizmi za borbu protiv rasizma i diskriminacije, ali takodje pokazuje da ima ima mnogo slucajeva i da je ono sto drzava radi da to spreci krajnje nedovoljno.
Sto se tice objektivnih kritika (na engleskom ) imas ih u izvestaju Amenesti internesnala, u izvestaju UN izaslanika, kod raznih organizacija, etc... Svi ove kritike su prilicno ozbiljne i Svajcarska u poredjenju sa zemljama EU npr., stoji prilicno lose.
vucko vucko 11:29 13.12.2007

Re: Cool

ČuB, hvala na trudu, zaista.

Nemački, na žalost, ne znam, ali probaću sa francuskim - razumem osnovno, učio sam u osnovnoj i srednjoj školi, ali posle uglavnom napustio, pošto se sve "događalo" na engleskom.

Izgleda da su moji Danci ipak daleko bolji od Švajcaraca što se tiče tih institucionalnih stvari - ozbiljni igrači u političkim strankama i u državnoj upravi, poput Nasera Kadera, Esme Abdul-Hamid, Tarika Sandua (Tariq Sundoo, poreklom Pakistanac, ne mogu da nađem ništa na engleskom, sorry).

Ne znam koliko se izdvaja za integraciju u Danskoj, ali, recimo, mi smo imali besplatne časove danskog. Oni koji nisu radili (npr. muž/žena nosioca radne dozvole) su imali intenzivne full-time kurseve, gde su mogli za 2-3 meseca već da nauče toliko da počnu da se snalaze sa osnovnim stvarima, dok su zaposleni (poput npr. mene) imali 2 večernja dvočasa nedeljno - meni je to omogućilo da posle 3 godine položim tzv. Studieprøve (nešto kao academic IELTS za engleski), iako sam živeo u malom univerzitetskom "getou", što se tiče upotrebe danskog. Časovi danskog su meni bili super, jer em je to bilo druženje sa raznim šarenim svetom, em se svašta moglo videti simpatičnoga i o danskoj tradiciji i kulturi, uključujući i gledanje igranih filmova.

Što se tiče otvaranja firmi, tu je isto stvar bila super - kad sam naučio dovoljno jezika, osmelio sam se da svoje poslovanje sa Finsoftom reorganizujem tako što otvorim one-man firmu. Pročitao par brošura koje sam pokupio za dž u opštini, par danskih "otvorite svoju firmu" web sajtova (državni projekti stimulacije preduzetništva itd), dogovorio sa lokalnim KPMG da mi pomogne oko definicije knjigovodstva i revizije - i onda otišao u poresku upravu, popunio obrazac i dobio registraciju za dve nedelje poštom, kao što su i obećali. Sa svojim referentom iz poreske uprave sam se dopisivao e-mailom (pomagao mi oko obrasca EU cross-border fakture prema engleskoj), nikad ga nisam video uživo; poresku prijavu popunjavao preko Interneta, itd. Kad sam se odseljavao, KPMG mi (za par stotina funti) pregledao knjige, složio, dodao svoju naslovnu stranicu "Drago mi je što možemo da Vam priložimo knjigovodstvo našeg klijenta, ..., ako imate pitanja obratite se nama", opet popunio obrazac, otišao u opštinu, i stiglo mi za par nedelja da je firma zatvorena.

Jedino što sam ostao kivan na državu (ne na Dance, upoznao sam masu sjajnog sveta i nije me niko nikad mrko pogledao zbog toga što sam odakle već jesam) je što nisu hteli da mi odobre radnu dozvolu sa ovakvom firmom kakvu sam gore opisao. Kod njih stranac koji je po struci u IT a ima univerzitetsku diplomu od bar 3 godine (BSc) nema ograničenja za zapošljavanje u danskim firmama (ono tipa da mora da se konsultuje granski sindikat itd), ali ako ima svoju firmu, onda ide pod druga pravila, gde mora da zaposli bar 5 ljudi, da bi se smatrao dovoljno interesantnim. Tako su me klasifikovali u trafike i tezge i odbili dozvolu, pa nismo mogli da čekamo da se mojoj Saški otvori neki posao u lokalu, nego smo morali da se selimo. Ali ko zna zašto je to dobro :)

Djole Djole 20:11 13.12.2007

Re: Cool

Pa ovo skoro ko post.
Sto se diskriminacije tice, ona postoji, ustvari mislim da postoje predrasude koje je pospesuju.
Moj jako dobar drug radi u Svici. Kazu mu kolege - Jugosi su bljak. Kaze on, pa ja sam Jugos. Onda oni kazu ... Hmmm ti si super, ali su svi ostali bljak.
Eto tako otprilike.
Ko sto rekoh, ima puno i nase krivice (kriminal, politika, ...) ali ima i loseg nasupta sa njihove strane.

A hvala i Vucku za svoju pricu.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana