Život

Ovde

Ivana Knežević RSS / 16.10.2010. u 13:53

Prvo ću predstaviti oči i lik onoga ko sve ovo gleda, i beleži: našeg, mog, svačijeg i svakidašnjeg Imigranta, bez koga ne bi postojalo ‘ovde' i ‘tamo'. Smestila sam jedno ogledalo ispred nje-ga, da ga bolje vidim. Taaako.
Kao i kod svakog upoznavanja, najbolje je uvesti generalizacije, i koju apstrakciju. Za početak neka to bude: bolji život.

Po default-u, imigrant se postaje zbog nedovoljno izbora, loših izbora, kvrgavih izbora, tuđih izbora, l'izbor bleu u kratkom prevodu, ili još kraće - iz očajanja. Puno će se razmišljati, pričati, analizirati, crtati, brisati na temu, ali razmišljanje sa imigracijom nema mnogo veze. Niko razuman ne bi ostavio za sobom sve što poznaje, i krenuo na drugu stranu sveta gde ništa ne poznaje (i ako zna jezik to je ekvivalent 10% vizije u jednom oku i čvrsto zalepljenom povezu na drugom), osim u slučaju kad je dovoljno očajan. To nisu uslovi koji obezbeđuju bolji život. Naprotiv, u startu svale jedan ogroman hendikep na ramena, veličine Australije, na primer. Bolji život je ovde isključivo u komparaciji i isključivo u odnosu na jedan faktor - onaj ključni u donošenju odluke da se u takvu jednu ludost krene. Konkretno, to će biti politička situacija u zemlji, lična drama, nezaposlenost, i tako dalje - mnogobrojni su izvori ljudskog očajanja. Od svih tih faktora, politička situacija će realno izdržati poređenje, ostali možda, a možda i ne. Ništa drugo ne garantuje, ne obećava, niti će isporučiti 'bolji život'. Ono što se dobija je drugačiji život u odnosu na onaj koji se živeo prethodno.
Po pravilu, i suštini: imigracija nije odlazak u bolji život već završetak jednog lošeg. I to je fer.
Po pravilu, i suštini: novi imigranti ovo iznad ne znaju. I to je verovatno fer. Saznaće ionako.

Sledeći u ogledalu je karakter. Selektivna vizija sopstvenog karaktera je jedna od osnovnih karakteristika ljudskih bića. U uslovima istog grada, iste države, istih prijatelja, i tako dalje po istom redu vožnje, sa izuzetkom ratova i ekstremnih kriza, većina ljudi se neće susretati puno sa svojim karakterom. Jer karakter je kao one poslovične ledene sante koje plutaju okeanima i rasture po koju lađu tu i tamo - ne samo da se ne vidi ceo, već se veći deo i ne koristi, ali ume dobro da razbije.

Prvo što jedan imigrant sretne u novom svetu i novom životu nakon iscrpljujućeg putovanja avionom je sopstveni karakter. Provereno, susret sa sopstvenim karakterom retko kada prija. Kad izađu iz mraka besprizorni elementi koji vuku i mrse konce kontradikcijama, kompleksima, strahovima, motivima i nebrojenim drugim perverzijama - i ta banda ispadne jedini saveznik na koga možeš da računaš - koncept ‘boljeg života' najednom zameni brutalno osvešćenje: šta ako i od novog života napravimo &^%$#@?
Da ponovim, ovakvi susreti nikad ne prijaju, ali to ne znači da nisu zdravi za telo. Duhu ne pomažu.

Srećom, postoji i biologija. Lakoverna, kaćiperna, povodljiva, ona često visi pred ogledalima jer voli da se ogleda. Nesposobnost da realno vide u budućnost, ljudi zakamufliraju planovima i šeširima od ‘boljeg života, sutra ili prekosutra'; dodati neizbežne i iracionalne napade radosti kojima smo podložni, radoznalost kao neverovatni opijat, sklonost ka lepom, šarenim bojama, muzici, trčanju, plesu, ljubljenju i drugim aktivnostima, život - bolji, gori ili u neprekidnoj oscilaciji - se ustali i ako stojiš na jednoj nozi.

***

Postoji usamljenost imigranta i postoji usamljenost savremenog društva. To su dve nezavisne vrste usamljenosti, i prosečni imigrant se može izvući samo sa jednom, ali nije retko da završi sa obe. Pas de trois.
Vrlo je važno obrisati mit po kome je imigrant automatski i usamljen. On ili ona je automatski jedino imigrant, ništa ni više ni manje od toga. Imigrant je u popularnoj mašti nalik zvaničnom jadniku, skupljaču uspomena, ili bilo kom opsesivnom luzeru iz široke lepeze opsesivnih luzera. Može to i drugačije, recimo ona nezavidna situacija kad neko voli dve žene, ili dva muškarca - može da poveruje da više znači i bolje (ili da ima dovoljno ljubavi za celi svet), ali to obično veruje dok sve ide onako kako on/ona želi - kad stvari počnu da bole, onda bole dvostruko, i na neočekivanim mestima.
Hm, da, pre će biti da nema primera koji može da objasni stanje biti imigrant. Suština je u biti, i Šekspir je to obradio. Izvesno je da jednom kad postaneš imigrant više nikada nećeš biti ista. Gotovo. Finished. Tvoj prethodni život, i ti sa njime. Tako je biti istovremeno i ne biti.

Većini ljudi se, sasvim razumljivo,ne dopada takva jedna opcija. I oni se drže svog prethodnog bivstva svim snagama. Tako se, tipično, imigranti druže unutar svojih nacionalnih pripadnosti, vere, kulture, tradicije. Obično se i naseljavaju u istim krajevima.

To ima smisla.
Imigrantska usamljenost je minimalna - ljudi ili već poznaju ljude, možda imaju i familiju, jer su došli u velikom pakovanju, ili vrlo brzo nađu one koji im razumeju i jezik i običaje i viceve i sve ostalo što je važno razumeti. I nalaženje posla je obično lakše; ako te i ne zaposli neko ‘tvoj', preporučiće te nekome, opet iz tog kruga. Deca zadrže jezik duže i bolje. Može se naći sve od hrane do novina i muzike iz 'starog kraja'.

Ima puno prednosti.  Ima i mana.
Jedna među njima je da živiš na Imigrantskom ostrvu. Ostrvo nije u arhipelagu Starog Kraja iako tako možda izgleda iznutra, i bez obzira na trud, stari kraj se udaljava sve više kako vreme prolazi. Ne živiš ni u Novom Kraju, jer ti se čini da svaki put kad uđeš u njega silom prilika treba ti pasoš. I jezik jedva razumeš. Običaje ne poznaješ pa se često ljutiš kad ti se ispreče. Deca će te izneveriti jer ona lakše prelaze granicu, i znaju jezik, a i lokalni običaji im izgleda nisu tako strani, ni mrski. Svi drugi stanovnici što sa obale što sa drugih ostrva ti izgledaju kao što su izgledali i prvog dana kad si ih video - šta ćete vi na istom parčetu zemlje? Na takvom Imigrantskom ostrvu je kao u tegli sa krastavcima - svi se dobro drže, i lepo im je skupa, ali kad poslednji ode tegla se prospe i ostavi po strani za recikliranje, jer su u međuvremenu novi kinci zaboravili kako se čuvaju krastavci u tegli. Ili zašto.

Ima imigranata koji se reše na život van Imigrantskog ostrva - sâm svoje ostrvo u svetu u kome je svaki čovek ili žena ostrvo, je njihov moto, ili su nešto slično pročitali jednom davno. Takvima će imigrantska usamljenost prva pokucati na vrata. Eh, imigrantska usamljenost. I biti i ne biti. Zamisli da nikoga, ali nikoga ne poznaješ na celom jednom zemaljskom kontinentu (uzbudljivo - zapeva hor). I da nema povratka tamo gde ljude poznaješ, među kojima te neki istinski i vole (zastrašujuće - zabrundaju basovi). To je trejd mark imigrantske usamljenosti. Sve drugo je pitanje karaktera, onog već opisanog. Konkretno u usamljenosti - prijateljstva i emotivne veze sa ljudima pre imigranstva stvarale su se od rođenja, u stabilnom okruženju gde ljudi ne nestanu tek tako jednog dana, niko se ne seli dalje od dve ulice, ide se u iste škole, na slične fakultete... - bez većeg truda stekao si prijateljstva za ceo život, uz blagougodne (ili neugodne) okolnosti a da karakter nije morao da pomera rep, prst, ili kopito. Kao imigrant, steći ćeš ih isključivo zaslužujući svom karakteru, dok okolnosti gledaju. Ili ih nećeš steći. A nije ni samo do tvog karaktera. I oni sa druge strane imaju svoje karaktere, koji mogu ozbiljno da smetaju. Mnogi među njima već imaju prijatelje, ili misle da prijateljstvo treba da se slaže uz cipele, stalež, i prestiž. Ni grad u rasponu od 80km sa jednog kraja na drugi ne pomaže. I tako imigrantski dani teku.

Jedino na papiru, ili monitoru, bilo šta od sve ove priče može da izgleda kao nešto loše. (Ili dobro). U životu je sve to puno drugačije. Imigrantski život je u suštini jedna starinska priča o pazarnom danu u velikoj varoši, gde se nađu tezge sa robom iz celog sveta: basne, mitovi, šarene laže, freak shows svakakvih vrsta - bajke su naročito popularne - i dok je za dolazak bio potreban džinovski korak, sada kad si tu došla krećeš se tanušnim promašajima od koraka, a nekad ideš i natraške, ljudi te guraju i gaze, i za ono što želiš da kupiš često nemaš para. Na kraju dana su ti ruke podjednako prazne kao i na početku ali te leđa i noge bole, i jedino što pamtiš su lica ljudi sa kojima si razmenila koju reč. A lica su im svakakva - okrugla, špicasta, zagasita, bleda, oči vuku na gore ili na dole, bore se ukopale k'o kanali na Marsu, osmesi lepi a neki i nisu, i prati te svuda miris i smrad ljudi iz 999 nacija, koji baš kao i ti, iz hiljadite, žele jedno te isto: da im sutra taj isti put bude nesto lakši.

 

 



Komentari (71)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

miloradkakmar miloradkakmar 14:07 16.10.2010

Sudbina!?

Ne drži me mesto.

Ivana Knežević Ivana Knežević 14:11 16.10.2010

Re: Sudbina!?

miloradkakmar
Ne drži me mesto.


Ima nas i takvih
ivana23 ivana23 14:13 16.10.2010

***

Lepo, iskreno, objektivno...

Ivana Knežević Ivana Knežević 14:21 16.10.2010

Re: ***

Tri dobra prideva... hvala, ivana
mariopan mariopan 14:46 16.10.2010

Re: ***

Iskreno i tačno.
Ovde ti dajem preporuku jer drugačije nije moguće

Probala sam letos da budem imigrant tri meseca pa mi je sopstveni život, ovaj ovdašnji i svakodnevni, bio tako daleko da mi se činio kao san. Kao nešto nerealno i nepostojeće. Trebalo mi je nekoliko dana da ga vratim sebi, da razumem šta se dešavalo kod kuće ( izveštaj komšija) i da uđem u moje "stare papuče", tako poznate, razgažene i udobne. To mi je nedostajalo i ne znam da li ću opet otići na tako dugo.

Probala sam da budem imigrant - i ne ide mi to.
Slabost karaktera, to sam prvo pomislila ?
Ne znam, možda pre lenjost da se bez ikakve potrebe izmaštam iz sopstvenog života koji možda nije tako lep ali je sasvim moj.
Ivana Knežević Ivana Knežević 14:56 16.10.2010

Re: ***

mariopan
Slabost karaktera, to sam prvo pomislila ?


Ni slabost ni lenjost. Evaluacije nekih bitnih faktora, svesno ili ne, dovedu do izbora.

Svakim izborom se nesto dobije, nesto izgubi.

Ja nisam zazalila svoj odlazak. Ali nisam imala pojma u sta se upustam. Tako je ponekad bolje. Trebalo mi je da odem i ja sam otisla. Tu se zavrsio prolog, i tek je tada predstava krenula, a ja sam mislila da sam uradila veliku stvar

mirelarado mirelarado 15:54 16.10.2010

Re: ***

Ivana Knežević
Trebalo mi je da odem i ja sam otisla. Tu se zavrsio prolog, i tek je tada predstava krenula, a ja sam mislila da sam uradila veliku stvar


И урадила си велику ствар. Није лако открити шта ти је, у одређеном животном тренутку, заиста потребно. Мислим да је та потреба за променом, за новим и непознатим, оно што покреће овај наш свет. Иначе бисмо и данас седели у оној пословичној пећини. А то што ништа не испадне онако како човек очекује, колико може да буде болно, толико има и својих дражи.

Лепо испричана прича. Велика препорука и од мене.
Ivana Knežević Ivana Knežević 16:09 16.10.2010

Re: ***

mirelarado

Није лако открити шта ти је, у одређеном животном тренутку, заиста потребно.


Ja sam se, draga mirela, u tim velikim zivotnim odlukama uglavnom oslanjala na ocajanje. Radije bih da je bilo nesto elegantnije u pitanju, ali... this one works like a charm.
Doterana uza zid, probleme lomim kao sibice, rusim zidove, preskacem mora, davim ribe golim rukama... prava posast, draga moja

mirelarado

А то што ништа не испадне онако како човек очекује, колико може да буде болно, толико има и својих дражи.


Oh, da, zivotna mudrost

To da nista ne ispadne kako se ocekuje bi moglo da se izvede puno bolje ako bi se predavalo u skolama, reklamiralo na vestima, koji billboard kraj autoputa... mi prosto nismo probali drugacije, ili ne jako dugo.

Ja se inace sa time nosim tako sto se jako, ali jako retko okrecem unazad. I zaboravljam bez problema. Pa tako mi ostaje samo ovaj trenutak
mirelarado mirelarado 16:40 16.10.2010

Re: ***

Ivana Knežević
To da nista ne ispadne kako se ocekuje bi moglo da se izvede puno bolje ako bi se predavalo u skolama, reklamiralo na vestima, koji billboard kraj autoputa... mi prosto nismo probali drugacije, ili ne jako dugo.

Ja se inace sa time nosim tako sto se jako, ali jako retko okrecem unazad. I zaboravljam bez problema. Pa tako mi ostaje samo ovaj trenutak


Баш као што песник, Мика Антић, каже:

Неповратна песма

Никад немој да се враћаш
кад већ једном у свет кренеш
Немој да ми нешто петљаш
Немој да ми хоћеш-нећеш.
И ја бежим без повратка.
Никад нећу унатраг.
Шта ти значи старо сунце,
старе стазе,
стари праг?
Ту је оно за чим може да се пати
Ту је оно чему можеш срце дати.
Ал' ако се икад вратиш
мораш знати
ту ћеш стати
И остати.
Очима се у свет трчи
Главом рије млако вече
Од реке се дете учи
ка морима да потече.
Од звезда се дете учи
да запара небо сјајем.
И од друма да се мучи
и вијуга за бескрајем.
Опасно је као змија
опасно је као метак
да у теби вечно клија
и ћарлија твој почетак.
Ти за корен
ниси створен
Цео свет ти је отворен.
Ако ти се некуд жури,
стисни срце и зажмури.
Ал' кад пођеш - немој стати
Махни руком.
И одјури.
Ко зна куд ћеш.
Ко зна зашто.
Ко зна шта те тамо чека.
Ове су жеље увек беље
кад намигну из далека.
Опасно је као муња
опасно је као метак
да у теби вечно куња
и мучи се твој почетак.
Ти си увек крилат био
само си заборавио.
Зато лети.
Сањај.
Трчи.
Стварај зору кад је вече.
Нек' од тебе живот учи
да се пени и да тече.
Буди такво неко чудо
што не уме ништа мало,
па кад кренеш - крени лудо,
устрептало,
радознало.
Ко зна шта те тамо чека
у маглама из далека.
Ал' ако се и позлатиш,
ил' све тешко,
горко платиш,
увек иди само напред.
Немој никад да се вратиш.
mariopan mariopan 16:46 16.10.2010

Re: ***

Ali nisam imala pojma u sta se upustam. Tako je ponekad bolje.

Da, to zapravo pomaže.
Imam dvoje dece imigranata (približno tvojih godina) pa smo odživeli sve faze iz tvoje priče - skoro identične utiske sam čula i od njih.

A sa druge strane ni nama koji ostanemo nije lakše. Osećam se nekada kako kvočka koja je pogubila piliće.

Evo mi jedno pile upravo putuje kući, ceo dan ga čekam, supica gotova, jagnjetina u rerni samo čekam da se javne da je tu negde oko Niša pa da uključim, pita sa jabukama, ajvar nakuvan naveliko da ponese...ma naspremala mama kao za vojsku ( biće tu i drugova pa će se potrošiti) ...a sve vreme brinem kako vozi i da li je negde malo odspavao.. drugo pile mi je na vezi (icq) pa se divanimo zabrinute o putu.....HvalaBogu na internetu jer kada su otišli telefonski računi su nam bili veći od plate i događalo se da ih danima ne čujem ali ludim od želje da ih čujem i vidim. Vize su nam davali na kašičicu pa su i putovanja bila limitirana i vizama i parama koje nikada nismo imali dovoljno. Neke normalne stvari su nam bile nedostižne.

Ivana Knežević Ivana Knežević 16:57 16.10.2010

Re: ***

mirelarado

Баш као што песник, Мика Антић, каже


Divan je.
Ovu pesmu ce svako citati drugacije - oni koji su otisli, oni koji su ostali, oni kojima je neko otisao... puno nas ima i puno toga nosimo.

Hvala za ovakav izbor
Ivana Knežević Ivana Knežević 17:05 16.10.2010

Re: ***

mariopan
A sa druge strane ni nama koji ostanemo nije lakše. Osećam se nekada kako kvočka koja je pogubila piliće.


To su tuzne, teske price.

Nedavno smo u jednom razgovoru prijateljica i ja dotakle temu nasih roditelja, i to konkretno oceve i neke situacije koje smo im priredile dok smo bile vrlo mlade, za kojima je kasnije dosao odlazak iz zemlje.
Iako nismo nerazumne, a ni klinke, zanimljivo je bilo da smo jedna drugoj pomogle i uspele odjednom da sagledamo kako je to moglo biti njima tada. (a mi sagledale tek sada).
Zivot se puni svacime, narocito nepozvanim iskustvima, ali to razumevanje izmedju dece i roditelja koje se polako popunjava, uoblicava... to su lepa bogatstva.

Drago mi je da pilici posecuju. I dobar je Internet
mariopan mariopan 18:04 16.10.2010

Re: ***

Zivot se puni svacime, narocito nepozvanim iskustvima, ali to razumevanje izmedju dece i roditelja koje se polako popunjava, uoblicava... to su lepa bogatstva.

Jesu , drago mi je da tako misliš
Ivana Knežević Ivana Knežević 19:57 16.10.2010

Re: ***

mariopan
Jesu , drago mi je da tako misliš


angie01 angie01 14:29 16.10.2010

,

kada biljku prebacish iz njenog ekosistema u neki drugi-ona mora da mutira da bi opstala-u onom bioloshkom delu.

chovek ima otezavajuci faktor-misli i emocija, koji se najteze menjaju do mere-da cvet cveta punih latica.

to je obichno moguce-u sledecoj generaciji-jer njihove misli i emocije pripadaju novom tlu!

(pri tome-razlichiti su izvori za fotosintezu, koji funkcionishu za jedinke!)
Ivana Knežević Ivana Knežević 14:47 16.10.2010

Re: ,

Slazem se, angie.

Ovde imaju izraze kojima oznacavaju novodosle: first generation immigrants, second generation. Posle toga ne idu dalje u brojanju jer su te prve dve generacije najbolnije, i najvise odstupaju od svega oko njih.

Druga generacija ima svoje izazove, koji ne bi trebali da budu tu, jer kako kazes, oni pripadaju novom tlu. Ali ne ide tako lako uvek. Nekad tlo nije tako pogodno (iako Ustav sve obecava), a neretko su oni iz prve generacije poveca smetnja.

Ali ne treba im suditi lako. Ta prva generacija izgubljenih, oni su zaista jedinstveni u ljudskom iskustvu. Sa svim medjusobnim razlikama i izuzecima.
angie01 angie01 14:51 16.10.2010

Re: ,

Ta prva generacija izgubljenih


na njih niko ozbiljno ni ne rachuna-u globalu-oni su potrebno djubrivo!

sve shto se iz toga izdvoji-gudfordem!
Ivana Knežević Ivana Knežević 15:00 16.10.2010

Re: ,

angie01
Ta prva generacija izgubljenih

na njih niko ozbiljno ni ne rachuna-u globalu-oni su potrebno djubrivo!

sve shto se iz toga izdvoji-gudfordem!


Da, to je nesto sto odgovara istini.
Ali je zanimljiv i ovaj ugao - niko se vise od njih ne trudi. Oni istrpe svasta, i prica ima svakakvih, ali zalaganje tih izgubljenih, generalno, je nesto sto - kako ovde i dalje vole da se hvalisu - je izgradilo i odrzava svet sa ove strane.
Ljudski duh je cudna biljka.
jasnaz jasnaz 14:45 16.10.2010

biti

angie01 angie01 14:48 16.10.2010

Re: biti

biti


moj stariji sin to kaze-jeste, sve je glanc i funkcionishe, tehnologija, pare, kuca, kola, kultivisani odnosi, ljuska prava,...a ti u stvari uchestvujesh u svom plastichnom balonu, preko koga sve i dodirujesh!
jasnaz jasnaz 15:02 16.10.2010

: biti

angie01


moj stariji sin to kaze-jeste, sve je glanc i funkcionishe, tehnologija, pare, kuca, kola, kultivisani odnosi, ljuska prava,...a ti u stvari uchestvujesh u svom plastichnom balonu, preko koga sve i dodirujesh!


neposrednost je čuvar topline. a nje je sve manje..... sve manje..
kažu da je kultura zatomi. ne. vrednosti kojima nije potrebna, ja bih rekla.




Ivana Knežević Ivana Knežević 15:05 16.10.2010

Re: biti

jasna, verujem da nikada necu izgubiti tu sposobnost da me nesto podigne na noge i ja zelim da potrcim, ili gurnem ruku i kroz cudne vode pa to dodirnem.

Kako sam rekla jednom jednom prijatelju: ides svojim putem, i istim putem idu svi, svojim koracima, svojom brzinom. Pojavi se odjednom sa strane neki zelenis, lici na lepu sumu, ima mozda i potocic, pa cvece... Neki ce nastaviti da hodaju putem ka cilju, ja... ja cu verovatno skrenuti s puta i otici da overim sumicu i sta u njoj raste.

outcast outcast 15:07 16.10.2010

Re: biti

A mozda ce jos neko pozeleti da "overi sumicu" I eto susreta
jasnaz jasnaz 15:10 16.10.2010

: <3

Ivana Knežević
...i otici da overim sumicu i sta u njoj raste.






Ivana Knežević Ivana Knežević 15:30 16.10.2010

Re: biti

outcast
A mozda ce jos neko pozeleti da "overi sumicu" I eto susreta


Pa jeste, uglavnom naletimo na slicne l(j)ude

jasna, da, mene sve to privlaci. I odbija. Ali to je sto je.
Ples neke vrste.
Sve moje analogije ce me pre ili kasnije odvuci do nekog ritma i koraka za ples.
Ivana Knežević Ivana Knežević 15:36 16.10.2010

Re: : biti

jasnaz

neposrednost je čuvar topline. a nje je sve manje..... sve manje..kažu da je kultura zatomi. ne. vrednosti kojima nije potrebna, ja bih rekla.


Lepo. Prihvatam. I odbijam.
Vrednosti se mogu promeniti. Hajde da ih promenimo.
docsumann docsumann 17:36 16.10.2010

Re: biti

Neki ce nastaviti da hodaju putem ka cilju, ja... ja cu verovatno skrenuti s puta i otici da overim sumicu i sta u njoj raste.


Ivana Knežević Ivana Knežević 18:14 16.10.2010

Re: biti

Zasto me ne iznenadjuje, doc, da ces ti ovakve sumice pronaci
docsumann docsumann 18:22 16.10.2010

Re: biti

Zasto me ne iznenadjuje, doc, da ces ti ovakve sumice pronaci


šume je polu biće
polu predmet
jer drvo ne može da hoda
a lišće može da leti

(z knjige Olovka Piše Srcem)

Ivana Knežević Ivana Knežević 19:55 16.10.2010

Re: biti

Da, ponekad i neke olovke pisu srcem pa kazu takve stvari.

Hvala
outcast outcast 14:58 16.10.2010

Procitala sam gotovo bez daha tvoj zapis..

...i moram da kazem da mi se veoma dopada ugao iz kojeg posmatras imigraciju, ali i tvoj izbor reci i scena kojima si prezentovala sustinu te pojave. Posebno mi se dopalo kada si uvela hor u svoju pricu. Od reci mi se dopada rec "arhipelag" i kako imigranti zive na "ostrvu koje nije u arhipelagu Starog Kraja". I kako se stari kraj sve vise udaljava...

Dopada mi se taj tvoj pogled "iznutra", napisan bez imalo patetike, koja gotovo uvek prevagne kada neko ko je "iznutra" pokusa da opise kako sve to izgleda.

Intresantno mi je ovo tvoje zapazanje o jednoj gotovo maloj "smrti" tvog pre-imigranstkog ja. Evo sta si rekla.

Izvesno je da jednom kad postaneš imigrant više nikada nećeš biti ista. Gotovo. Finished. Tvoj prethodni život, i ti sa njime. Tako je biti istovremeno i ne biti.



Ono sto je po meni najvaznije, a ti si to pomenula negde na samom pocetku je karakter. I cinjenica da u nekoj konstanti dogadjanja covek i nema neku sansu da se oproba i zaviri sebi u dusu.

Rekla bih jos i ovo, da neki od nas postanu i nevoljni imigranti, znaci ne odlaze zbog rata ili politicke situacije, ali eto tako, zadesi im se da odu i potom ostanu. Znaci razlozi odlaska/ostanka su mnogobrojniji i raznovrsniji nego sto mi imamo vremena ovde da ih popisemo.

I na kraju, jedini moguci put, po meni, je rast iznutra, otvorenost uma, sposobnost prilagodjavanja, opet rast kroz nasu decu i ucenje od njih, ucenje svih novih stvari sa kojima se susrecemo sa razumevanjem. Ipak, tu ostaje jedan veliki problem, za neke od "nas" ogroman, gde smestiti ono drugo bivstvovanje-nebivstvovanje, ono mesto gde, kako ti kazes, da parafrazriam "zive ljudi koji me istinski vole". To ostaje svakome kao njegov licni izazov.
Ivana Knežević Ivana Knežević 15:26 16.10.2010

Re: Procitala sam gotovo bez daha tvoj zapis..

outcast, tekst je bio napisan iz dva dela ali prakticno u jednom dahu, i naletu inspiracije, medjutim postojao je i svesni deo u tom procesu. Ja cesto nalazim elemente anticke dramatike u obicnim zivotima i situacijama, a imigrantske price su narocito bogate takvim stvarima. Samo jedan dan u zivotu ce ga napuniti dosadnim ponavljanjima, humorom, suzama, emocijama i razmisljanjima, i to je velika buka.
A usred svega toga, ljudi prozive svoje, i nesto slicno se odvija iza sledecih vrata...

Vazno je reci kako jeste.

Da, karakter je vrlo nepredvidiv faktor. Jako zanimljiv. Najvazniji, po mom misljenju, je u tom smislu da stoji na vratima svakog iskustva i selektivno pusta unutra. Odredjuje boju neba, takoreci.

Verujem da su oni imigranti nastali iz ratova u najgoroj poziciji, jer ogromna je razlika izmedju odlaska po svom izboru, i biti na to primoran. Ne znam kako se od toga oporaviti. Ne verujem da je moguce.

Otvorenost uma - hvala sto si je pomenula. U njoj lezi jedina nada koju imam.

I da, taj zavr[etak jeste neka vrsta smrti.

Hvala na ovakvom prilazu tekstu.
outcast outcast 15:38 16.10.2010

Re: Procitala sam gotovo bez daha tvoj zapis..

Ivana Knežević
Hvala na ovakvom prilazu tekstu.


Osecam da je sve sto napises jedan mali "labour of love"; da reci, iako ti lako dolaze, moraju da prodju kroz mnogo filtera pre nego sto uspes da "izmesas" bas onu boju ili nijansu kojom zelis da obojis ono o cemu pricas. Zato ti mi citaci ponekada "dugujemo" osvrt ne na ono o cemu ti pises, nego i kako o tome pises.

Hats off to you for your literary style!
radulence radulence 15:42 16.10.2010

Re: Procitala sam gotovo bez daha tvoj zapis..

ditto
Ivana Knežević Ivana Knežević 16:15 16.10.2010

Re: Procitala sam gotovo bez daha tvoj zapis..

Hvala, outcast
radulence radulence 15:29 16.10.2010

.

lepo


"Survival of the fittest" comes to mind.


Ivana Knežević Ivana Knežević 15:34 16.10.2010

Re: .

radulence
"Survival of the fittest" comes to mind.


Or just survival

Ja se osecam sve manje fit za bilo kakve igre prezivljavanja. A prezivljavam.
Ni tom darvinizmu ne treba nasedati previse.
radulence radulence 15:48 16.10.2010

Re: .

mislio sam na 'survival' najvishe po pitanju karaktera. :)



Ivana Knežević Ivana Knežević 16:16 16.10.2010

Re: .

radulence
mislio sam na 'survival' najvishe po pitanju karaktera. :)


Da, karakter. Primadona i krst

Evo i tebi jedno
49 41 49 41 16:00 16.10.2010

Nema ti tog' ovde!

"Znam ja, vi se "tamo" posecujete, povremeno pijete kafu jedan kod drugog, dodjete - jedan drugom na kratko ili duze - da se ispricate, ..."

Al', nema ti tog ovde!
; zakljuci Nancy, stara amrerikanka, moja lekarka na rutinskom pregledu.

Znam, da ti i to "fali", da bi se bolje i zdravije osecao.
outcast outcast 16:19 16.10.2010

Re: Nema ti tog' ovde!

49 41
"Znam ja, vi se "tamo" posecujete, povremeno pijete kafu jedan kod drugog, dodjete - jedan drugom na kratko ili duze - da se ispricate, ..."Al', nema ti tog ovde!; zakljuci Nancy, stara amrerikanka, moja lekarka na rutinskom pregledu.Znam, da ti i to "fali", da bi se bolje i zdravije osecao.



Nevolja je u tome sto ti u jednom momentu to "ispijanje kafice" postane dosadno i nedovoljno. Pa cak i kada odes "tamo" ukapiras da si prestao da budes deo okruzenja, i to postaje ocigledno i jasno kada pocnu da te pitaju "a kada ces ti da se vratis", jer tako "otidjen" im ne odgovaras, ne prihvataju te... Treba imati hrabrosti pa saopstiti da se najverovatnije "nikada neces vratiti", da je tvoj zivot u tom drugom "tamo" dobar, da i "tamo" imas dobre prijatelje, da i "tamo" ides na lepe plaze leti, udaljene mozda oko sat i po voznje od tvojih vrata, a zimi mozda skijanje, vrlo vrlo blizu, ili bar klizanje prekoputa ulice . Da tvoje dete "tamo" ide u lepu skolu gde se deca uglavnom uce toleranciji, koliko je to god moguce...I da je tebi "tamo" sve u svemu dobro. Da nisi nostalgican, i da ti je ispijanje kafice dosadilo... I sta sada?
Ivana Knežević Ivana Knežević 16:26 16.10.2010

Re: Nema ti tog' ovde!

49 41
Znam, da ti i to "fali", da bi se bolje i zdravije osecao.


Lepo je da je ona svesna takvih stvari.

Razlicite stvari nedostaju razlicitim ljudima.
Ja ne mogu da kazem da mi nesto konkretno nedostaje. Mozda mi nista ne nedostaje. Ali uvek nesto nedostaje. Nekim tipovima.
Zao mi je da nisam blize nekim ljudima kojima bi moja blizina znacila.
Zao mi je sto moja klinka nema ponesto od onog 'naseg', onog sto smo mi dobili u detinjstvu. Ali ona ima nesto drugo. I to je okay.
Ivana Knežević Ivana Knežević 16:35 16.10.2010

Re: Nema ti tog' ovde!

outcast

..I sta sada?


Sve to treba rascistiti samo sa sobom.
Ljudi koji su 'tamo' su vec prihvatili da nas nema, i zive svoje zivote. Mi zivimo svoje.
Iz dana u dan stvari se menjaju, ljudi se menjaju. Kako ce se izmesati proslost i sadasnjost je uvek nova kombinacija za svakoga.
radulence radulence 17:13 16.10.2010

Re: Nema ti tog' ovde!

i te priche o nedostajanju treba podeliti u dve.
jedno od ta dva je nedostajanje sopstvene mladosti :)

to prvo mora da se odbije pa tek onda da chovek razmisli shta mu zaista nedostaje :)
Ivana Knežević Ivana Knežević 17:25 16.10.2010

Re: Nema ti tog' ovde!

radulence
i te priche o nedostajanju treba podeliti u dve.
jedno od ta dva je nedostajanje sopstvene mladosti :)
to prvo mora da se odbije pa tek onda da chovek razmisli shta mu zaista nedostaje :)


U pravu si. Nema sakrivanja iza nostalgije
Ja sam to uradila tako sto sam zapisala neke od prica iz detinjstva i tako sacuvala sto sam mogla.
Ponekad greje, ponekad tisti. Ali nista od toga me ne muci. Samo je deo zivota.
Ribozom Ribozom 16:56 16.10.2010

preporuka

Imam prijatelja koji bi posle posla sedeo na klupici na metro stanici. Nikako nije mogao da podnese samocu koja ga saceka u stanu, pa se vracao tek kasno uvece.

Dilemu oko zivota na ostrvu ili van njega nismo imali, niti nam je to nekad bio problem. Ostavili smo da se sve odvija prirodno, tj. da ne biramo mi prijatelje vec da oni biraju nas. Iskreno, imali bi uvek vise zajednickog sa ostrvljanima, ali smo vise mogli nauciti od ovih vani. Dodatno se odusevis kada pronadjes nesto zajednicko sa svetom koje nema veze sa ostrvom.

Verujem da su oni imigranti nastali iz ratova u najgoroj poziciji, jer ogromna je razlika izmedju odlaska po svom izboru, i biti na to primoran. Ne znam kako se od toga oporaviti. Ne verujem da je moguce.

Sa ovim se ne slazem. Isto je. Ljudi koji nisu otisli po svom izboru sa druge strane lakse zatvaraju vrata za sobom. Valjda su svesniji nemogucstva svog povratka na staro i to bi trebalo da im bude dodatni vetric u ledja.

Mene licno zapljusne u lice cinjenica da i tamo kuci zivot ide dalje, ponekad i bolje i lepse. Tad se zamislim. Dolaze nove generacije i one menjaju svet koji sam nekad poznavao kao takav. Zivot se menja na svakom ostrvu na ovoj kugli. Menjamo se i mi, i nasi karakteri.

Cvetic umesto preporuke


Ivana Knežević Ivana Knežević 17:21 16.10.2010

Re: preporuka

Ribozom
Dilemu oko zivota na ostrvu ili van njega nismo imali, niti nam je to nekad bio problem. Ostavili smo da se sve odvija prirodno, tj. da ne biramo mi prijatelje vec da oni biraju nas. Iskreno, imali bi uvek vise zajednickog sa ostrvljanima, ali smo vise mogli nauciti od ovih vani. Dodatno se odusevis kada pronadjes nesto zajednicko sa svetom koje nema veze sa ostrvom.


I sa mnom je tako. Koja je svrha ziveti u svetu ako mu zatvoris vrata?

Ribozom
Sa ovim se ne slazem. Isto je. Ljudi koji nisu otisli po svom izboru sa druge strane lakse zatvaraju vrata za sobom. Valjda su svesniji nemogucstva svog povratka na staro i to bi trebalo da im bude dodatni vetric u ledja.


Ne znam. Sretala sam ljude iz Bosne, imam prijatelje. Nisam mislila da se sme porediti. Ali ja volim da sam sama napravila svoj izbor.
Mislim da svi mi pre ili kasnije shvatimo da nema povratka na staro. I da staro i nije ono sto zelimo. Otisli smo od njega, zar ne.

Ribozom
Mene licno zapljusne u lice cinjenica da i tamo kuci zivot ide dalje, ponekad i bolje i lepse.


Ja sam to najpre shvatila sa drugim nacijama ovde. Ostrva koja oni ovde odrzavaju nemaju puno veze sa onim modernijim starim krajem, koji je nastavio svoj proces razvijanja, ovakav ili onakav. Tako da mi to nije bilo tesko razumeti na nasem primeru. Drago mi je da zivot ide dalje. Tako treba.

Ovo za prijatelja me je jako dirnulo.
Ribozom Ribozom 17:34 16.10.2010

Re: preporuka

Ja sam se uvek bojao da ne ostanem u kulturnom vakuumu, da zaboravim onu koju sam gradio, a ne prihvatim ove novu ili ove nove kulture.

A bojio sam se da ne spoznam da sam ustvari emigrant koji pokusava da pobegne iz svog karaktera i svog zivota (reci komsinice D.Albaharija iz 'Sneznog coveka)

Ivana Knežević Ivana Knežević 18:26 16.10.2010

Re: preporuka

Ribozom
Ja sam se uvek bojao da ne ostanem u kulturnom vakuumu, da zaboravim onu koju sam gradio, a ne prihvatim ove novu ili ove nove kulture.


Ja ne dozivljavam kulture na takav nacin. Odnosno, priznajem im postojanje koje oblikuju ne uvek jasni odnosi izmedju vecine, razlicitih manjina, pa pojedinaca. Mene su uvek interesovali pojedinci. Oni sami su obelezeni svojim kulturama, ali neki su lepi a neki nisu. Uzeti najbolje iz svake kulture... to bi bio neki ideal vredan paznje.

Ali znam da govoris o necem drugom, samo mi se ova asocijacija prva javila.
Ne, nisam brinula. Gradis svoj zivot, i on nesto (nadas se) dobro da i drugima. A u gradjenju zivota biras iz okoline i kultura kojima pripadas ono sto mislis da vredi. Tako da te strahove nisam imala.

Ribozom
A bojio sam se da ne spoznam da sam ustvari emigrant koji pokusava da pobegne iz svog karaktera i svog zivota


'Ajde da na ovo ne odgovorimo
mikele9 mikele9 17:24 16.10.2010

Ostrvo

Ima imigranata koji se reše na život van Imigrantskog ostrva - sâm svoje ostrvo u svetu u kome je svaki čovek ili žena ostrvo

Ima toga i ovde draga Ivana. Setih se davnog džingla Radija b92:...
za unutrašnje emigrante i pesme Brane Petrovića: Starac zvani ostrvo
Ivana Knežević Ivana Knežević 17:29 16.10.2010

Re: Ostrvo

mikele9
Ima toga i ovde


Znam da ima. Zbog toga je vazno reci. Svi mi sa nasim razlikama imamo puno vise slicnosti.

Hvala za ove priloge
mikele9 mikele9 17:59 16.10.2010

Re: Ostrvo

Svi mi sa nasim razlikama imamo puno vise slicnosti.

Nepatvorena ISTINA
49 41 49 41 17:31 16.10.2010

Vevericka


Ivana Knežević Ivana Knežević 18:29 16.10.2010

Re: Vevericka

Hvala, 49 41.

Pa i te veverice koje svuda trce i veru se, i to je bilo tako novo.

I ptice. Tako lepe ptice u ovom gradu. Drugacije. Neke su iste.
kick68 kick68 17:38 16.10.2010

metamorfoze...

koji baš kao i ti, iz hiljadite, žele jedno te isto: da im sutra taj isti put bude nesto lakši


show must go on...

Vas tekst je divan, kao i uvek. Dejan Stankovic je pre nekoliko godina napisao slican tekst. Takodje divan.

Rjepin Milosa Crnjanskog sa svojim prijateljima u emigraciji govori o metamorfozama. Nigde kao u emigraciji nema takvih metamorfoza...

Ivana Knežević Ivana Knežević 18:36 16.10.2010

Re: metamorfoze...

kick68
Nigde kao u emigraciji nema takvih metamorfoza...


Izabrali ste pravu rec - hvala.
Jedna konzistentna nit kroz sva iskustva - metamorfoze - je da je biti deo tog, ili tih, procesa zaista jedinstveno iskustvo.
Zahtevi koji se postavljaju pred pojedinca, reakcije... ne znam sta da kazem o reakcijama. Svako ih sam nosi.

'Roman o Londonu' sam citala kad sam bila klinka, i ostavio je bio u meni jednu duboku stravu, tugu... vrlo kompleksne emocije i misli za koje nisam imala iskustva da bih znala sta ili gde da ih smestim.
Vazno je uciti iz knjiga, i vazno je ziveti. Sta inace smestiti u knjige.
gospodin_ne gospodin_ne 18:00 16.10.2010

Sve iz pocetka

Rasklopis pa ponovo sklopis, na staro dodas novo.
Regenerise. Otkrijes sebe.
I opet iz pocetka...

To see a world in a grain of sand,
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand,
And eternity in an hour...

William Blake - Auguries of Innocence
Ivana Knežević Ivana Knežević 18:40 16.10.2010

Re: Sve iz pocetka

gospodin_ne
I opet iz pocetka...


Vremenom sam sve teza, bliza zemlji. U rasklapanju i ponovnom sklapanju, svaki put je novi put, ali ja sam sve pazljivija. Svesna gresaka. Svesna koliko je velika stvar postici nesto uprkos greskama.

Divan ste primer naveli - hvala.
cult cult 18:47 16.10.2010

Hm.

Slutio sam da je tako.

A mene Vaše pisanje prosto oduševljava.
Ivana Knežević Ivana Knežević 19:53 16.10.2010

Re: Hm.

cult
Slutio sam da je tako.


Neverovatan je kaleidoskop imigrantskih prica i sudbina, i izmedju onih srecnih i tragicnih su celi svetovi razlike, ali ispod svega - da, mislim da je bas ovako za sve.
Черевићан Черевићан 19:55 16.10.2010

Куцање срца

У заборав тону бивше импресије
живот ми углавном суморан и горак
тужан усамљен сећања ме маме
из својег сам јата издвојени чворак

почесто пукнем у оку суза
но намах схватим повратка нема
олујни ветрови кишама прете
какво ми невреме будућност спрема

у једном тренутку животне лудости
чудно сам семе неко посејо
зато ме сада буде кајања
ја само жањем што је изникло

и далћу икад лутању несклон
смирити својих немира ход
можда је моја судбина таква
да себе одживим ко одвезан брод
Ivana Knežević Ivana Knežević 20:10 16.10.2010

Re: Куцање срца

Черевићан
можда је моја судбина таква
да себе одживим ко одвезан брод


Nismo odvezani brodovi, dragi pesniche. Puno toga nas vezhe. Ljudi nas vezhu. Mi sami. A nemiri... pa, eto nas svuda, i dalje puni svega.
loader loader 23:19 16.10.2010

Priručnik za gledače preko plota :)

Mislim da će ovaj tekst
makar jednom broju ljudi
koji se celog života uljuljkuju mogućnošću da nekuda emigriraju
(a samim tim postanu imigranti u nekom mestu na svetu)
malkice pojasniti stvari :)
Ivana Knežević Ivana Knežević 04:27 17.10.2010

Re: Priručnik za gledače preko plota :)

Priznajem da sam u prvi mah pomislila kako je Vas komentar surov. Zatim sam se ispravila - moj tekst je surov.

Pozdrav
loader loader 00:46 19.10.2010

Re: Priručnik za gledače preko plota :)

Nisam video ništa surovo.
To je tako. Surovo je kad čovek ne ceni ono što ima, već se ponaša kao da nema. Tada je stvarno nezgodno po konzumenta sopstvene sudbine.
Ivana Knežević Ivana Knežević 13:00 19.10.2010

Re: Priručnik za gledače preko plota :)

U pravu ste. Ali to ne znaci da je surovost ista manja.
Sve se ovo dozivljava, prozivljava...nekad i izivljava na nama (ovde ipak moram da stavim smiley-ja, jer jutro je i novi dan pocinje
razmisljam razmisljam 01:57 17.10.2010

Карактер

Jer karakter je kao one poslovične ledene sante koje plutaju okeanima i rasture po koju lađu tu i tamo - ne samo da se ne vidi ceo, već se veći deo i ne koristi, ali ume dobro da razbije.


Ова Ваша реченица ме је сасвим (без)карактерно разбила. И сад роним по њој покушавајући да је сместим међу непобитне истине на најбољи могући начин.

Наравно, мањкају праве речи...

Међутим, препорука Вама, свакако. Као и увек, од .
loader loader 02:09 17.10.2010

Re: Карактер

Oh.. ne otvarajte temu preporuka .. :)
Ivana Knežević Ivana Knežević 04:48 17.10.2010

Re: Карактер

razmisljam
И сад роним по њој покушавајући да је сместим међу непобитне истине на најбољи могући начин.


Ne znam da li ce Vam uspeti, draga razmisljam, ili koliko je to uopste vazno. Ali zamisliti se nad time - koliko mi sami uopste poznajemo sebe i svoj karakter - jeste bitna stvar. Moze da pomogne sa resavanjem nekih ozbiljnih zivotnih kriza, a moze i da ih potpuno izbegne. Dok je zivot proveden u neznanju oko sopstvenog karaktera za dobar broj ljudi prilicno rizican.

Hvala na citanju, i sto svakoj temi pridjete od srca.
razmisljam razmisljam 20:18 17.10.2010

Re: Карактер

Ne znam da li ce Vam uspeti ili koliko je to uopste vazno.


Мислим да је суштина у самом зарањању. Тада отварате могућност да изроните шкољку. У некој се можда нађе и бисер. Ако не, и седеф је једна сасвим фина и не мање важна и радости вредна ствар.
А можда угледате и неку рибицу збуњену ширином... Много тога може да се догоди ако се предате плаветнелу, макар и сасвим у преносном значењу. Вајда је, како год да окренете.

Hvala na citanju, i sto svakoj temi pridjete od srca.


Увек. Немајте сумње.
Ivana Knežević Ivana Knežević 03:51 18.10.2010

Re: Карактер

razmisljam
Мислим да је суштина у самом зарањању.


Treba se kretati. Spolja, iznutra, ne sme se stajati u mestu. I uranjanje je sasvim prihvatljivo, jer ako i nismo narocito duboke vode, osecamo da jesmo. A to treba postovati, pa zaroniti vrlo oprezno

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana