Literatura| Život

Deset NAJBOLJIH romana na svetu, čemu?

vladimir petrovic RSS / 24.10.2010. u 14:22

 

Sutra se otvara Beogradski sajam knjiga. Eh, te knjige!

S tim u vezi, moram ispričati da sam pre nekoliko dana, navratio u jednu veliku antikvarnicu knjiga, što mi uvek pričinjava zadovoljstvo. Skoro do perverznosti.

I tako, preturajući stara izdanja, udišući miris požutele hartije i već izlapelog lepila, kao i miris crvotočnih drvenih polica i prašine sa potamnelih tapeta, naletim na jednu knjigu na engleskom jeziku, koja me odmah zaintrigira. Nosi eksplicitan naslov, kakav samo Amerikanci mogu dati: „W. SOMERSET MAUGHAM SELECTS THE WORLD'S TEN GREATEST NOVELS".  Pogledam malo bolje i vidim da se radi o jednom starom njujorškom izdanju, iz daleke 1958. godine.

Gde me nadje?

Nije da ja baš volim da čitam sve tzv. naj-liste. Ali me svako rangiranje knjiga interesuje. Znam ja da je nezahvalno govoriti o najboljim knjigama, možda je čak i besmisleno, jer takve liste mogu zbuniti čoveka, a i napraviti da se nekako oseti budalom. Šta ako on voli nešto sasvim drugo, nešto što nije ni nalik onome što figurira na naj-listama?  

S druge strane, znatiželjnici sa nekoliko klikova na Netu mogu naći svakojake liste - od deset, dvadeset, pedeset i sto najboljih knjiga, pa čak i više od jedne hiljade! Lepo sam naišao na listu sa prilično provokativnim naslovom: „1001 KNJIGA KOJE TREBA PROČITATI ZA ŽIVOTA" (1001 Books You Must Read Before You Die).  Vidi se da je uloženo truda u sačinjavanju te liste u kojoj ima od svega po malo; u tom mnoštvu 13 knjiga je iz perioda pre XVIII veka, 46 iz XVIII veka, 157 iz XIX veka, 716 iz XX veka i 69 iz ovog, XXI veka. Pa ko voli, neka izvoli.

Da se vratim na knjigu koju sam našao. Lista Samerseta Moma (W. Somerset Maugham, 1874-1965) izgleda ovako:

1. Rat i mir, od Lava Tolstoja (Лeв Никола́евич Толсто́й: Война и мир)

2. Čiča Gorio, od O. de Balzaka (Honoré de Balzac: Le Père Goriot)

3. Tom Džons, od T. Fildinga (Henry Fielding: Tom Jones)

4. Ponos i predrasude, od Džejn Ostin (Jane Austen: Pride and Prejudice)

5. Crveno i crno, od Stendala (Stendhal: Le Rouge et le Noir)

6. Orkanski visovi, od Emili Bronte (Emily Brontë: Wuthering Heights)

7. Gospodja Bovari, od G.  Flobera (Gustave Flaubert: Madame Bovary)

8. Dejvid Koperfild, od Č. Dikensa (Charles Dickens: David Copperfield)

9. Braća Karamazovi, od F. M. Dostojevskog (Фёдор Миха́йлович Достое́вский: Братья Карамазовы)

10. Mobi Dik, od H. Melvila (Herman Melville: Moby Dick)

 

Pada u oči, naravno, da su u pitanju - klasici.  Dobre knjige iz starih, dobrih vremena.

Mom je napisao duži predgovor, kao i tekst o svakom pomenutom piscu, odnosno romanu. Dakle, deset romana - deset kraćih eseja o značajkama dela i pisca. U pitanju je pristup pisca - drugim piscima (kažu da pesnik piše pesme prvenstveno za druge pesnike, he, he, he), što mi je nekako milije nego kada književne naj-liste prave kritičari.

U predgovoru, Mom trezveno naglašava: "Nema savršenog romana. Od deset koje sam ja odabrao nema ama baš nijednog za koji se ne može reći da mu ništa ne fali... Medvedja usluga se čini čitaocu kada se nekontrolisano pohvali neki od romana koji se smatraju klasičnim.... Jedan roman treba čitati sa uživanjem. Ako vam njegovo čitanje ne pruža uživanje, nemojte ga čitati. Prema tome, svaki čitalac  je svoj najbolji kritičar, jer on zna šta mu donosi uživanje a šta ne. Uostalom, nije obavezno čitati romane... " .  Nije, kažem i ja sebi u bradu, ja koji čitam i čitam.  

Mom smatra da je Balzak  najveći pisac svih vremena, a da je knjiga "Rat i mir" najbolja knjiga svih vremena. Detaljno analizirajući "Rat i mir", pada u oči da se on, pored ostalog, posebno oduševljava, kao i mnogi čitaoci širom sveta, likom Nataše. Smatra da je Tolstoj kroz Natašu stvorio najzanosniji lik devojke koji je ikada stvoren u svetskim romanima (the most delightful girl in fiction). Pritom napominje da nije nimalo lako napraviti portret mlade devojke koja je istovremeno šarmantna i interesantna. Daje primere romana u kojima su mlade devojke bezbojne (Amelija u "Vašaru taštine"), kradljive (Fani u "Parku Mensfild"), suviše pametne (Konstancija u "Egoistu") ili guskaste (Dora u "Davidu Koperfildu), kao i da često glupavo flertuju, ili su neverovatno naivne... Sa svoje strane, Tolstojeva Nataša je posve prirodna i životna. Slatka je, senzitivna i simpatična, samovoljna, detinjasta, skoro ženski idealistična, brzo se ljuti, ima toplo srce, tvrdoglava je, kapriciozna i u svemu što čini jeste - očaravajuća. Tolstoj je stvorio mnogo ženskih likova, koji su umnogome istiniti, ali nijedna druga ženska ličnost ne pleni simpatije čitalaca (a i drugih pisaca) kao što je slučaj sa Natašom Rostovom.  

Dalje, Mom u predgovoru ukazuje da neki romani, ma koliko dobri, umeju biti djavolski dugački. Duži čak i od "Rata i mira"! Pritom, ima u vidu Prustovu "Potragu za izgubljenim vremenom" ((Marcel Proust: À la recherche du temps perdu).  Napominje da on lično smatra Prusta "najvećim piscem XX veka", ali njegovo znamenito delo nije uneo u spisak najboljih knjiga samo zato što je -  predugačko.

A onda Mom kaže nešto što će možda iznenaditi neke čitaoce ovog bloga: "Mudar čitalac osetiće najveće uživanje čitajući ove obimne knjige ako prethodno nauči korisnu veštinu - preskakanja" (The wise reader will get the greatest enjoyment out of reading these books if he learns the useful art of skipping). Naime, mudri Mom ukazuje da čak i u izvanredno dobro pisanim romanima ima delova, ponekad čitave stranice, koje možemo mirne duše preskočiti, a da pritom ništa ne izgubimo. Naime, neki delovi su baš toliko obični i beznačajni da ništa ne doprinose sveukupnoj vrednosti knjige, kao da stoje tamo zato što je autor hteo da knjiga bude deblja (neki autori zaziru od tankih knjiga, he, he, he). Daje i objašnjenje, koje je mnogima poznato - da su klasične knjige pisane pod uticajem psihološke/filozofske misli davnih vremena u kome su stvarane, što danas može izgledati prevazidjeno, pa i pogrešno, te da stranice na kojima se one nalaze možemo mirno preskočiti. U svakoj knjizi ima, izgleda, manje ili više suvišnih delova!

Naravno,  kunst je znati - šta da preskočimo. To nije lako odrediti. Pada mi na pamet da sam negde ranije pomenuo kako sam bio čitao u jednom članku o Borhesu (Borges) o toj potrebi preskakanja. Tada to nisam baš najbolje shvatao. Kao što je poznato, oči Borhesove nisu valjale, pa je rano izgubio vid, a mnogo je voleo knjige (uostalom, dugo, dugo je bio upravnik biblioteke!). Elem, neki njegov dobronamerni prijatelj savetovao mu je da nadje nekog mladića koji će mu - čitati knjige. Da on, Borhes, sedne zavaljan u fotelji i sluša, a da dečko, za malo para, čita naglas knjigu koja Borhesa interesuje. A na to Borhes setno odgovara: "Eh, stvar nije tako jednostavna. Ako bih angažovao nekog dečka da mi čita, on bi čitao redom. Meni to ne odgovara". Dakle, Borhes je poznavao "the art of skipping"?

Ima onih koji kažu (to sam naknadno čuo) da preskakanje u čitanju nije ništa novo. Da svi preskaču, neko manje neko više, Medjutim, onaj koji preskače treba da vodi računa da ne napravi sebi veću štetu nego vajdu.  Jer, odrediti šta je to što treba preskočiti u jednoj debeloj knjizi - nije lako. Neko je prirodno darovit za to, a neko nije, premda kažu da se to može naučiti. A neko nikad ne nauči. Bilo kako bilo, izgleda da se ne isplati insistirati na čitanju neke debele knjige od početka do kraja, he, he, he... Opet, s druge strane, mrmlja moje drugo Ja, kome je naporno da čita knjige, neka ih ne čita.  

Da li ja preskačem kada čitam? Hm. Teško mi je da direktno odgovorim, ali mislim da ne preskačem. Uglavnom je to zato što još nisam dobro savladao veštinu preskakanja, a da to bude korisno. Stoga, kad čitam ja čitam od korice do korice. I loše pasaže, polazeći od toga da je normalno da jedan dobar pisac ima i  takve delove, ne može sve biti genijalno. A onda, ponovo se vraćam, ako stignem, na delove koji su mi se svideli, ali ne i na delove koji mi se nisu svideli.

Medjutim, dogadjalo mi se ono što se verovatno dogadja još mnogima, da u nekoj knjizi naidjem na više uzastopno loših delova, pa me to smori i ja ostavim knjigu "za kasnije", a onda je naprosto zaboravim i nikada ne pročitam do kraja. O da, ima dosta knjiga koje nisam uspevao da pročitam do kraja.

Ovo kažem s ponosom  i sa setom, jer sam ja, u duši, veliki bibliofil. Skoro kao Umberto Eko!  (Jedna od stvari koje me čine da budem veliki poštovalac Umberta Eka, pored njegove visoke učenosti, jesto njegovo bibliofilstvo; evidentno je da on srcem i dušom oseća knjigu, biblioteku, antikvarnicu! Ipak, moram priznati da postoji jedna mala razlika: Eko voli i strip, dok je kod mene odnos prema stripu prilično nerazvijen. Moja Monika, koja ponekad olako ima objašnjenja za moje slabosti i poroke, kaže da sam ravnodušan prema stripu - zato što me je Bog obdario tankim smislom za humor!).

Ali ja radim na tome da pronadjem načine kako da brže čitam; o tome sam već govorio na nekom od svojih prethodnih blogova (U Americi je bilo nekakvih priručnika u stilu "Čitati brzo i pamtiti", u kojima se pominje, izmedju ostalog i "unakrsno čitanje"), ali nisam baš sa njima zadovoljan, pa tražim i dalje. A u medjuvremenu će mi se verovatno, sama od sebe, usavršiti veština preskakanja o kojoj govori Mom.

Da se opet vratim na Momovu listu najboljih knjiga. Ta lista nesumnjivo sadrži izvanredne knjige, mada nije sve u njima overeno pečatom genijalnosti. Ipak, ti romani se s pravom  i danas smatraju istinski velikim, iako se poneki čitalac ovog bloga možda neće s tim složiti. Naravno, ovde ne mislim na one čitaoce koji po naravi - nisu skloni divljenju. Pa ne uživaju u čitanju dobrih knjiga.

Da li se ja slažem sa Momovom listom? Da i ne.

Naime, ja uglavnom poznajem sve navedene romane, ali ako bi trebalo da ja, u svojstvu dobrog čitaoca, napravim svoju listu deset najboljim romana, ja bih donekle postupio drukčije.

Na primer, ja koji veoma cenim Balzaka, ne smatram da je u mnoštvu njegovih knjiga  baš "Čiča Gorio" najbolji. Meni se, recimo, više svidja "Rodjaka Beta" (La Cousine Bette). (Svaki put kada pomenem "Rodjaku Betu" setim se, kao i mnogi poklonici Balzaka, onog dela, pri kraju knjige: "Stari baron Ilo je pobegao od žene i živi u nekom ćumezu sa jednom prostitutkom. Adelina, njegova supruga, najzad ga pronalazi u toj rupi i pokušava da ga vrati kući, medju svet. Kaže mu: ‘Hajde, naša sreća će biti potpuna. Evo, ima gotovo tri godine kako te tražim, i bila sam  uverena da ću te naći, pa je tvoja soba potpuno spremna za tvoj povratak. Oh, izidji odavde, izidji iz te strašne sredine u kojoj si sada'. ‘Hoću', odgovara baron otupelo, ‘ali mogu li povesti i malu?'").  Zatim, ja volim Stendala, ali umesto njegovog "Crvenog i crnog" radije bih se odlučio za njegov "Parmski kartuzijanski manastir" (La Chartreuse de Parme). Umesto "Ponosa i predrasuda" radije bih u prvih deset najboljih knjiga (obavezno) stavio Prustovu "Potragu za izgubljenim vremenom", bez obzira na njenu obimnost; ja volim i Manconijeve "Verenike" (Alessandro Manzoni: I promessi sposi).  A nekako bih voleo da se u prvih deset  svakako nadje i "Don Kihot" (El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha), i pored toga što je i to dugačka knjiga i ima mnogo umetaka koji nemaju veze sa Don Kihotom, kao i delova koji su skoro apsurdni i teško čitljivi; ipak, to je remek-delo.  

Naravno, ne smatram da bi moja lista bila dobra za druge, kao što ni Mom nije ubedjen da se njegova lista svakome svidja. (On lično, pri kraju predgovora, iznosi da ima i rezervnu listu deset najboljih romana, medju kojima nema nijednog iz one prve liste. Medju tim rezervnim najboljim knjigama on pominje "Anu Karenjinu", "Zločin i kaznu", "Vašar taštine", Sternovog "Tristama Šendija", Džejmsove "Ambasadore", Lesažovog "Žila Blasa" i još neke. Medjutim, ostao je pri onoj prvoj listi, jer je ona odgovarala i izdavaču knjige.

Eto, tako. Šta vi mislite o pomenutim knjigama? Da li ih sve već imate na policama vaših biblioteka? Ili ste prednost davali nekim drugim knjigama? Kojim?

Na kraju, da ponovim ono što je bilo i osnovno merilo kod Moma: treba voleti samo one knjige čije čitanje predstavlja uživanje. Drugim rečima, ne čitajte knjige koje vam se ne svidjaju, čak i ako su one na kojekakvim listama naj-knjiga.

Kupujte knjige na Sajmu knjiga! Makar ih i ne čitali. Važno je posedovati ih, a uvek će se naći neko, kad-tad, ko će ih čitati. A i vi ćete, valjda, kasnije imati više vremena za čitanje, ako ga sada nemate. 

Atačmenti



Komentari (371)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

bene_geserit bene_geserit 21:00 24.10.2010

Re: lični izbor

Kad smo vec kod SFa, moja pod-SF-lista:
1. Bogovi licno - Asimov
2. Dina - Herbert
3. Covek praznih saka - Ursula Legvin
4. Zaduzbina - Asimov
5. Svet se kaze suma - Ursula Legvin
6. Neuromancer - Gibson
7. Nemesis - Asimov
8. Kapija - Pol
9. nesto od Philip K. Dika, tu mi je sve ujednacenog kvaliteta
10. mora nesto i od brace Strugacki, a posto mi je Stalker prilicno omiljen film, ne mogu da preskocim Piknik na kraju puta, tj. da se slozim sa docsumannom
(kao i u vezi "Heroes of might and magic III", jedina igrica koja ce trajati vecno)

Sto se "obicne" literature tice:
- niko nije pomenuo Cacu u metrou - Rejmon Keno, uz fantastican Kisov prevod
Biljana 77 Biljana 77 21:24 24.10.2010

Re: lični izbor

jedina prednost sto je "rat i mir" na listi je sto zbog toga nema "ane karenjine"

Ane Karenjine nema na listi zato što je nema na listi, a ne zato što je na njoj Rat i mir.
antioksidant antioksidant 21:28 24.10.2010

Re: lični izbor

Ane Karenjine nema na listi zato što je nema na listi, a ne zato što je na njoj Rat i mir.

ha, ha, ha...
ok, rat i mir opisuju jedno veoma... znacajno vreme u evropi ali...

jadnici - igo

edit: necu se kaziti po ovom pitanju, otkud znam sta st espremni zbog esnafa da uradite
Biljana 77 Biljana 77 21:33 24.10.2010

Re: lični izbor

rat i mir opisuju jedno veoma... znacajno vreme u evropi ali...



jasnaz jasnaz 21:41 24.10.2010

: lični izbor

antioksidant
alli, ako mali princ nije knjiga za decu,
bogami nije ni dobro drvo...


ja mislim da jesu. obe.

jesu
za decu u odraslima


za odrasl(ima)e u deci.


maksa83 maksa83 21:55 24.10.2010

Re: lični izbor

2. Dina - Herbert

Hehe, od bene_geserit manje nismo očekivali. :)))

Moja SF lista:

1. Hiperion
2. Zadužbine (originalna trilogija)
3. Neuromancer
4. Dina
5. Gospodar Svetlosti
6. Čovek Praznih Šaka/Svet Se Kaže Šuma (ne umem da izaberem)
7. Amberove Hronike (ako je to SF)
8. Piknik Pored Puta
9. Metuzalemova Deca
10. nemam pojma, bilo šta

i dalje ne znam, sve mi se pomešalo.

Vodič je van te konkurencije, i sve od Vonegata (čije neke stvari, nemam pojma zašto svrstavaju u SF).
natasavb natasavb 21:58 24.10.2010

Re: lični izbor

Maksa
10. nemam pojma, bilo šta

N. Gejmen "Americki bogovi" ?
Biljana 77 Biljana 77 22:08 24.10.2010

Re: lični izbor

Hiperion

Razmišljala sam da ga nekako uguram u top ten.
maksa83 maksa83 22:08 24.10.2010

Re: lični izbor

N. Gejmen "Americki bogovi" ?

To mi je prvo na svakoj listi savremene fantastične literature (pored svih onih ludih Vonegata), ali ne mogu da ga svrstam u SF, nekako mi se ne da. Recimo, savremeni mitološki fantasy, ili ... nemam pojma. Kad sam već stavio Amberove Hronike onda tamo može i Gejmen.

P.S. Kome se svideo Neuromancer preporučio bih mu i Snowcrash.
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:11 24.10.2010

Re: lični izbor

AO
... solohov - tihi don
ostrovski - kako se kalio celik
procitao jedno 76 puta

Kakav rekord! Bravo.
Šta ću, uvek volim rekordere. (Još ako si ih čitao u originalu, onda si dobro savladao ruski).
vishnja92 vishnja92 22:13 24.10.2010

Re: lični izbor

2. Zadužbine (originalna trilogija)


a sta fali onim ostalim? sve je ispomesao majstor - sto medjusobno, sto sa robotima, sto sa Denilom i Zemljom. srecna ja :)

a Bogovi licno i Nemezis su jos lepse, mora neki kult ili sekta da se pravi pod-Hitno (ili bar fb grupa )
maksa83 maksa83 22:17 24.10.2010

Re: lični izbor

a sta fali onim ostalim? sve je ispomesao majstor - sto medjusobno, sto sa robotima, sto sa Denilom i Zemljom. srecna ja :)


Jes', u pravu si, nastavci nisu loši uopšte, dapače, samo su mi se slabije zapečatili pošto sam originalnu trilogiju pročitao 3 puta.

P.S. Ko voli te mitološke momente u SF-u nek' ne preskoči Gospodara Svetlosti (a ni Američke Bogove, naravno).
razmisljam razmisljam 22:56 24.10.2010

Re: lični izbor

jadnici - igo


Пре бих одабрала Богородичину цркву у Паризу.
razmisljam razmisljam 23:01 24.10.2010

Re: lični izbor

10. nemam pojma, bilo šta


Уткана нит ( заборавила сам писца )
vishnja92 vishnja92 23:09 24.10.2010

Re: lični izbor

Ko voli te mitološke momente u SF-u

neka te ne prevare naslovi, u pitanju je cist Asimovljev genij u esenciji, 1:1 (posebno u Bogovi licno). covek je prikacen direktno na Spoznajno Galakticko Sve-polje, cijenim. Isak meta-bice :)
alselone alselone 06:56 25.10.2010

Re: lični izbor

vishnja92

zaboravila sam. citala neko staro izdanje, tatinu knjigu iz detinjstva :)


I ja isto, neke stare Nolitove lektire. I to progutao kao klinja za kratko vreme. Secam se da sam se jako plasio te misterije, tajne, do samog kraja knjige.

Kad vec spomenuh strah, kako vam se svidja Stiven King? Naravno da ne moze da se meri sa velicinama spomenutim ovde, al' da zna da uplasi, zna. Citao sam It i Izmaglicu, pod "stare" dane, kad im vreme nije, na pocetku faxa, i odusevio sam se atmosferom koju kreira.
alselone alselone 06:57 25.10.2010

Re: lični izbor

...
cult cult 07:32 25.10.2010

Re: lični izbor

Recimo, savremeni mitološki fantasy, ili ..


Nemajući blagu ideju svojevremeno whotf is Nil Gejmen, pročitah Anansijeve momke. U čudu sam bio. Teško ga je svrstati bilo gde, def. Zatim Zvezdanu prašinu, pa Američke bogove (oduševljenje...do sada najbolji njegov roman). Mada..napisao je i Knjigu o groblju i Koralinu...bzvz.
vladimir petrovic vladimir petrovic 08:39 26.10.2010

Re: lični izbor

Docsumann
... Poljubac Žene Pauka


Kako se seti Puiga?

Zanimljiv je Puig.
Ameri su snimili film po pomenutoj knjizi, sa odličnim V. Hartom i R. Hulijom.

vladimir petrovic vladimir petrovic 08:44 26.10.2010

Re: lični izbor

Docsumann
... Da u pravu si. Boris Vijan je stvarno bio genijalan lik,


I ja kažem: da.
Evo konkretnog predloga: Ovo što kažeš neka bude self-addressed poziv da napišeš blog o Vijanu. Zašto da ne?
!
gedza.73 gedza.73 17:30 24.10.2010

Polica

Gledam kojim redosledom stoje kjnige pa sam se nasmejao.
Homer, pa istorija nob-a u šumadiji, božanstvena komedija , herodotova istorija,
plutarh, mobi dik, čarobni breg, istočno od raja, planeta i civizacija u opastnosti (ekologija), oksfordska istorija islama.
Pa onda horizontala
ljušić o načertaniju, istorija helenske književnosti, darvinovo poreklo, majn kramf, šekspirove drame, dž.dž uliks, kad su cvetale tikve, narcis i zlatousti, istorija vizantije, 501 film koji morate videti, mihizova autobiografija, pa par knjiga srpske knjižđevne zadruge.
Opšta papzjanija.
alselone alselone 17:35 24.10.2010

Manekenke i fudbaleri dobacuju

a gde je Alhemicar na listi.
cult cult 17:55 24.10.2010

Mission impossible

si nam zadao, Vladimire Petroviću.
A i škakljivo dopadljiv svakom egzibicionisti.

Enivej, deuze points odlazi Braći Karamazovima.
Dix points za Idiota od istog pisca.
Iako nisam neki rusofil ovde bih morao da umetnem majstora Antona Pavloviča Čehova.

A zatim (redosled nebitan): Kafka/Proces, Kami/Stranac, Stendal/Crveno&crno, Kiš/Enciklopedija i/ili Mansarda, Andrić/šta god, M. Vamoš/knjiga očeva, H. Murakami /Igraj..., Selindžer/Lovac u žitu...(jbt, izgleda da sam neki rebel character)

Posebno bih izdvojio budućeg klasika svetske književnosti Orhana Pamuka. Za sada nije uspeo da objavi lošu knjigu. Tako nešto se desilo samo Fjodoru Mihajloviču Dostojevskom.

I da...mnogo bi lakše bilo da si nam zadao neki opposite...
Recimo, za najvećeg književnog smarača svih vremena iz taka bih proglasio Džemsa Džojsa.

vladimir petrovic vladimir petrovic 18:24 24.10.2010

Re: Mission impossible

Cult
..si nam zadao, Vladimire Petroviću.
A i škakljivo dopadljiv svakom egzibicionisti.

Taki sam po celom telu.
Pa neka narod vidi.

Posebno bih izdvojio budućeg klasika svetske književnosti Orhana Pamuka. Za sada nije uspeo da objavi lošu knjigu. Tako nešto se desilo samo Fjodoru Mihajloviču Dostojevskom.


I ja. Volim Pamuka, a juče smo pričali o FMD.
I da...mnogo bi lakše bilo da si nam zadao neki opposite...
Recimo, za najvećeg književnog smarača svih vremena iz taka bih proglasio Džemsa Džojsa.

Verujem da će ti se Maksa pridružiti, jer i on je jednom izjavio da je probao da čita Džojsov Portret mladog umetnika, pa jednostavno nije mogao; shvatio sam da je on shvatio da nije toliki mazohista...

Evo tebi Vujaklijinog Kosovskog ratnika:


myredneckself myredneckself 18:29 24.10.2010

Re: Mission impossible

Iako nisam neki rusofil ovde bih morao da umetnem majstora Antona Pavloviča Čehova.

e stvarno je smešno, zbog čega napomena da nisi rusofil?
povraća mi se
maksa83 maksa83 18:47 24.10.2010

Re: Mission impossible

Verujem da će ti se Maksa pridružiti, jer i on je jednom izjavio da je probao da čita Džojsov Portret mladog umetnika, pa jednostavno nije mogao; shvatio sam da je on shvatio da nije toliki mazohista...

Ne, loše si zapamtio. Portret sam pročitao, ali mi se posle svog tog vremena u glavi zapatio samo uvodni citat Ovidjevih Metemorfoza kao najupečatljiviji momenat i srce knjige. Probao sam da čitam Uliksa i odustao. Tada sam to pripisivao nekom vrlo vrlo vrlo hrvatskom prevodu koji mi je sam po sebi bio nerazumljiv, ali iz ove perspektive mislim da nije u tome bio problem.

Džojs mu dođe kao neki Donald Knuth tog sveta - kapiraju ga samo najtvrđi profesionalci i u njega se kunu mnogi foliranti.
cult cult 19:00 24.10.2010

Re: Mission impossible

i u njega se kunu mnogi foliranti.


Naked truth.
cult cult 19:03 24.10.2010

Re: Mission impossible

Volim Pamuka


Pazi kad je čovek uspeo da za "Dževdet beg i njegovi sinovi" dobije nagrade dok je knjiga bila u rukopisu : )
docsumann docsumann 19:45 24.10.2010

Re: Mission impossible

Probao sam da čitam Uliksa i odustao.


isto
AlexDunja AlexDunja 19:46 24.10.2010

Re: Mission impossible

docsumann
Probao sam da čitam Uliksa i odustao.


isto

sram vas bilo.

sad rizikujem da budem folirant
natasavb natasavb 20:45 24.10.2010

Re: Mission impossible

M. Vamoš/knjiga očeva

Kad smo kod Madjara ja bih dodala i Agotu Kristof i njenu trilogiju "Velika sveska", "Dokaz", "Treca laz".
bene_geserit bene_geserit 21:06 24.10.2010

Re: Mission impossible

maksa83
Verujem da će ti se Maksa pridružiti, jer i on je jednom izjavio da je probao da čita Džojsov Portret mladog umetnika, pa jednostavno nije mogao; shvatio sam da je on shvatio da nije toliki mazohista... Ne, loše si zapamtio. Portret sam pročitao, ali mi se posle svog tog vremena u glavi zapatio samo uvodni citat Ovidjevih Metemorfoza kao najupečatljiviji momenat i srce knjige. Probao sam da čitam Uliksa i odustao. Tada sam to pripisivao nekom vrlo vrlo vrlo hrvatskom prevodu koji mi je sam po sebi bio nerazumljiv, ali iz ove perspektive mislim da nije u tome bio problem. Džojs mu dođe kao neki Donald Knuth tog sveta - kapiraju ga samo najtvrđi profesionalci i u njega se kunu mnogi foliranti.

Sa ovim bih se skroz slozio. Portret umetnika u mladosti je lagana knjiga za citanje i skroz OK. Uliks je vec za mazohiste, ja sam ga citao u nekom hrvatskom prevodu u dve knjige i cak uspeo da zavrsim prvu pre nego sam se preispitao zbog cega mucim sebe sa necim sto mi ne pricinjava zadovoljstvo. Dablince sam procitao prvu stranu i ko tvrdi kako je to super knjiga znam da me zajebava. I ne verujem nikome da je to stvarno procitao (cak ni "najtvrdjim profesionalcima".
cult cult 21:49 24.10.2010

Re: Mission impossible



Na pozornicu izlazi Petrakov-Gorbunov, hoće nešto da kaže, ali štucne. Počinje da povraća. Izlazi.
Dolazi Pritikin.

PRITIKIN: Uvaženi Petrakov-Gorbunov trebalo je da vam saopšti... (Povraća i istrčava.)
Dolazi Makarov.

MAKAROV: Jegor... (Makarov povraća. Istrčava.)
Dolazi Serpuhov.

SERPUHOV: Da ne bi bilo... (Povraća i istrčava.)
Dolazi Kurova.

KLUROVA: Htela bih... (Povraća i istrčava.)
Dolazi jedna mala devojčica.

MALA DEVOJČICA: Tata me je zamolio da vam svima prenesem da se pozorište zatvara. Svima nam se povraća.
(Zavesa.)
cult cult 21:51 24.10.2010

Re: Mission impossible

natasavb
M. Vamoš/knjiga očeva

Kad smo kod Madjara ja bih dodala i Agotu Kristof i njenu trilogiju "Velika sveska", "Dokaz", "Treca laz".


Nisam čitao.
Potražiću.
yugaya yugaya 22:01 24.10.2010

Re: Uliks je vec za mazohiste

...u losem prevodu jeste mucenje i to zesce

Potrazi prevod Uliksa Zorana Paunovica, najbolji do sada.





vladimir petrovic vladimir petrovic 22:20 24.10.2010

Re: Mission impossible

Probao sam da čitam Uliksa i odustao.

isto


Ja mislim da su kod Džojsa najlakši Dablinci (s njima treba početi) a najteže je Fineganovo bdenje (bolje i ne počinjati... ).
NNN NNN 23:13 24.10.2010

Re: Mission impossible

Fineganovo bdenje
Koje nije ni prevedeno na naški
stefan.hauzer stefan.hauzer 18:03 24.10.2010

.

mrzim ove liste ,tipa - top 10.
mislim ,imam i ja top 10 romana , od jedno 30-ak knjiga.


nego,sajam knjiga. da,fantasticna stvar... jedan od razloga zbog kojeg volim da odem u beograd. u novom sadu,to je dosta manje(nazalost).
prvo, nude knjige koje i ne mogu da se nadju svuda,uz to cene su izuzetno povoljne.



Važno je posedovati ih...

da, pa kad neko pita- jesi li ti ,zaista ,procitao sveeee ove knjige?
ti slozis ,onako,pametnu facu i samo se nasmejes.



bocvena bocvena 18:05 24.10.2010

Rangiranje književnih dela

je užasno nezahvalan posao...prosto se otimaju i ne postoji jedinstven kriterijum.
Jedan pristup je književno-teorijski, drugi emotivni, onaj u kome ugradjuješ sebe u književna dela (i prepoznaješ se). Ta dva spiska uopšte ne moraju da se poklope.

Momov spisak je odličan, ali ograničen njegovim vremenom. Nedostaje čitava druga polovina 20. i početak 21. veka. Drugo, roman je evoluirao i u tom smislu, tako velikih romana više nema (neko bi rekao, hvala bogu:)

Samo žene, njih uvek zaborave:)

Meri Šeli - Frankenštajn
Virdžinija Vulf - Gospodja Dalovej
Margaret Diras - Ljubavnik
Ursula Legvin - Leva ruka tame
Magaret Atvud - Mačje oko
Barbara Kingsolver - Biblija otrovne masline
Toni Morison - Džez
Nikol Kraus - Istorija ljubavi
Arundati Roj - Bog malih stvari


AlexDunja AlexDunja 18:07 24.10.2010

Re: Rangiranje književnih dela

Samo žene, njih uvek zaborave:)

a.k. porter brod ludaka
docsumann docsumann 18:37 24.10.2010

Re: Rangiranje književnih dela

Ursula Legvin - Leva ruka tame




ja započeo svoju listu sa njom. nevjerovatna knjiga, kakva mašta, kakva slojevitost, kakav stil, jedan od najboljih SF romana svih vremena, a i to je samo jedno preusko žanrovsko ograničavanje za ovo remek djelo.
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:41 24.10.2010

Re: Rangiranje književnih dela

Bocvena
... Momov spisak je odličan, ali ograničen njegovim vremenom. Nedostaje čitava druga polovina 20. i početak 21. veka. Drugo, roman je evoluirao i u tom smislu, tako velikih romana više nema (neko bi rekao, hvala bogu:)


Tačno, ali je uradio posao shodno vremenu u kome je živeo.

Samo žene, njih uvek zaborave:)


Nemoj tako. Ne zaboravljaju žene.
Počev od mene, zar se na onom blogu o Gogolju nisam raspilavio oko Isidore Sekulić, i svima se na glavu popeo. Ali neću da umuknem. Imam pravo da volim, he, he, he...

Dalje, Mom je naveo dve Engleskinje (Orkanski visovi, Gordost i predrasude) za koje se mnogi drugi baš ne grabe. Samo što još nije pomenuo i Džejn Ejr!

Meri Šeli - Frankenštajn
Virdžinija Vulf - Gospodja Dalovej
Margaret Diras - Ljubavnik
Ursula Legvin - Leva ruka tame
Magaret Atvud - Mačje oko
Barbara Kingsolver - Biblija otrovne masline
Toni Morison - Džez
Nikol Kraus - Istorija ljubavi
Arundati Roj - Bog malih stvari

A znaš li ti, crna Bo, koliko spisateljica tebi ovde još nedostaje?
Gde ti je Elfride Jelinek?
Gde ti Amerikanka Outsova, koja za dlaku nije ove godine dobila Nobela (pre će ga dobiti od Filipa Rota, ako Nobel već mora ići preko bare, he, he, he).
Kad pominješ Arundati Roj, ja odmah pomislim na Džampu Lahiri, jer sam mnogo voleo njenog Gogolja (nisam to hteo pominjati kada sam pisao blog o Gogolju, ali sam imao u podsvesti; vidim da postoji i film po toj knjizi).


A postoji još jedna (ih, nije jedna, ima ih mnogo, ali ne mogu da mislim na sve) dama koju veoma volim, a nju niko ne pominje: Agata Kristi.
Ljudi moji, ona je čudo od spisateljice, believe me...


gedza.73 gedza.73 18:42 24.10.2010

Re: Rangiranje književnih dela

Meri Šeli - Frankenštajn

Negde sam naleteo na priču da je ona frankestajna napisala posle jedne burne noći. Tu je bilo par pisaca pa su se 'poubijali kao majke' i iz toga se izrodio frnakestajn.

Samo žene, njih uvek zaborave:)

Zbog nekih žena su mnogi muški pisci i napisali svoja remek dela.

cult cult 19:06 24.10.2010

Re: Rangiranje književnih dela

docsumann
Ursula Legvin - Leva ruka tame




ja započeo svoju listu sa njom. nevjerovatna knjiga, kakva mašta, kakva slojevitost, kakav stil, jedan od najboljih SF romana svih vremena, a i to je samo jedno preusko žanrovsko ograničavanje za ovo remek djelo.


Hmmm...ovo će mi biti prva stavka na to do list...
bocvena bocvena 19:19 24.10.2010

Re: Rangiranje književnih dela

Dok, nasmejala sam se kad sam okačila komentar i videla Ursulu i na tvom spisku. Slično važi i za Lemov Solaris, višestruko nadilazi okvire žanra!

Mom je naveo dve Engleskinje (Orkanski visovi, Gordost i predrasude)

Zato sam ih ja i preskočila, da ne prepisujem od Moma.

A znaš li ti, crna Bo, koliko spisateljica tebi ovde još nedostaje?

Navedoh one koje najviše volim...trenutno. Spiskovi se periodično menjaju, kao što se menjam i ja:)

Agati Kristi nikada nisu oprostili uspeh!

Gedžo, na toj pretpostavci leži film Kena Rasela - Gotik
docsumann docsumann 20:05 24.10.2010

Re: Rangiranje književnih dela

Dok, nasmejala sam se kad sam okačila komentar i videla Ursulu i na tvom spisku. Slično važi i za Lemov Solaris, višestruko nadilazi okvire žanra


Čovjek u Visokom Dvorcu - Filip K. Dik

Puž Golać Na Urvini - braća Strugacki

Inače, Strugacki imaju, po meni, najljepši (najbolji) naslov jednog romana - Talasi Smiruju Vjetar.

Ali to bi mogla biti jedna zasebna tema.
JJ Beba JJ Beba 20:06 24.10.2010

Re: Rangiranje književnih dela

Meri Šeli - Frankenštajn
Virdžinija Vulf - Gospodja Dalovej
Margaret Diras - Ljubavnik
Ursula Legvin - Leva ruka tame
Magaret Atvud - Mačje oko
Barbara Kingsolver - Biblija otrovne masline
Toni Morison - Džez
Nikol Kraus - Istorija ljubavi
Arundati Roj - Bog malih stvari


još se neko setio žena
mnenadic mnenadic 20:28 24.10.2010

Re: Rangiranje književnih dela

A Stanislav Lem? Aaa, šta kažete?



Priči nikad kraja.
razmisljam razmisljam 23:07 24.10.2010

Re: Rangiranje književnih dela

Arundati Roj - Bog malih stvari



gordanac gordanac 18:38 24.10.2010

***

Ko nije čitao ispod pokrivača uz svetlo bater-lampe (četvrtaste, zelene) i ko nije čitajući jeo u krevetu, taj ne zna kako mrve bodu i neće znati o čemu pričam.

DakleM:

- svako do nas ima svoju ličnu, "svetonazornu" "axis mundi" koja je jednim svojim delom načinjena od knjiga koje smo čitali i koje su na nas ostavile dubok utisak, otkrivši nam čitave nove svetove koje su sobom napravile te knjige (koje je pisac stvorio)
- postoje romani utkani u "axis mundi" vrlo velikog broja ljudi, ali ne verujem da se broj tih knjiga može svesti na 10, ili na 100 ili na koliko god hoćeš broj
- stvarno značajni, izuzetni romani sami sobom stvore svet koji će se tek dogoditi u realnosti od koje je su i pisac i knjiga vremenski udaljeni bar par decenija i meni je to kriterijum, ako uopšte poželim da pravim "liste najboljih"
- Somerset Mom je ponudio jednu verziju svoje "axis mundi" i ta njegova samo jednom knjigom "liči" na moju - Melvil i Mobi Dik, naravno, i nijedna više

- s druge strane, lista koju je Mom ponudio je odlična (i druge liste slične njoj), jer predstavlja - školsku lektiru, predstavlja listu knjiga koje tokom školovanja svako treba da pročita da bi uopšte bio osposobljen da gradi sopstvenu "axis mundi", a rasprostranjeno čitanje i školovanje (pa tako i čitanje "lektire" ) do pre stotinak godina bili su sasvim neuobičajena i retka stvar u većem delu sveta, otud je ideja o "10 najboljih" (ko god da je pravi) skroz odlična stvar, kao što su odlični i razgovori o knjigama, i prikazi knjiga i naravno - "Sajam knjiga"



- ako se pogleda malko pažljivije ŠTA čini srž naših pojedinačnih "axis mundi" koje stvaramo, naših "велтаншаунга" knjigama stvaranih, lako je uvideti da su to - bajke, nepoznatih naratora, ne "utisci i otisci" velikih i najboljih romana, već - bajke, razne
Ima u tome nečeg duboko pravednog i - lepog, tako ja mislim.
AlexDunja AlexDunja 18:43 24.10.2010

Re: ***

Ko nije čitao ispod pokrivača uz svetlo bater-lampe (četvrtaste, zelene) i ko nije čitajući jeo u krevetu, taj ne zna kako mrve bodu i neće znati o čemu pričam.

gordanac gordanac 19:07 24.10.2010

: ***

AlexDunja
Ko nije čitao ispod pokrivača uz svetlo bater-lampe (četvrtaste, zelene) i ko nije čitajući jeo u krevetu, taj ne zna kako mrve bodu i neće znati o čemu pričam.





"Srećom, jastuci ne pričaju" - Mika Antić



vladimir petrovic vladimir petrovic 19:11 24.10.2010

Re: ***

Gordanac
... svako do nas ima svoju ličnu, "svetonazornu" "axis mundi" koja je jednim svojim delom načinjena od knjiga koje smo čitali i koje su na nas ostavile dubok utisak, otkrivši nam čitave nove svetove koje su sobom napravile te knjige (koje je pisac stvorio)

Lepo rečeno. Dobar link za Axis mundi.

Somerset Mom je ponudio jednu verziju svoje "axis mundi" i ta njegova samo jednom knjigom "liči" na moju - Melvil i Mobi Dik, naravno, i nijedna više


Ovo "i nijednu više" je baš prestrogo. Ne mogu se ignorisati autori koje je pomenuo, a oko knjiga se može diskutovati, jer svi ti vrhunski autori su dali po više knjiga vrednih pamćenja.

druge strane, lista koju je Mom ponudio je odlična (i druge liste slične njoj), jer predstavlja - školsku lektiru, predstavlja listu knjiga koje tokom školovanja svako treba da pročita da bi uopšte bio osposobljen da gradi sopstvenu "axis mundi",


Sa ovim se slažem, jer i školskolektirski zadatak je važan. A Mom je, kako ja shvatam, u duhu školske lektire rekao urbi et orbi: ne možete razmišljati o svetskoj literaturi ako izuzmete Dostojevskog, Tolstoja, Balzaka, Flobera, Dikensa... Možete vi voleti i druge autore, mnogi od njih su izvanredni, ali neki prioriteti se moraju postavljati. (Usput, Mobi Dik je odličan, ali širom sveta sigurno je da ne uživa popularnost kakvu uživaju druge knjige koje je Mom najpre naveo. Pa valjda i to nešto znači?)

A onda dodje do onoga što svi znamo. Prioriteti za sve nisu isti. I tako se vrtimo u krug.

Ne branim Moma. On je čovek radio za pare (američki izdavač ga je dobro platio, čak je od njega tražio da se poduhvati posla i da abridžuje, odnosno skrati sve te velike romane o kojima je govorio, kako bi se čitaoci manje mučili, a on je to, ipak, odbio). Ali je dobro što je pomenuo te koje je pomenuo. Nije počeo baš od antike, a mogao je, nego je postupio onako kako je to u nekoj meri odgovaralo njegovom vremenu i kriterijima tadašnjih prosečnih čitalaca, kao i izdavačima.
otud je ideja o "10 najboljih" (ko god da je pravi) skroz odlična stvar, kao što su odlični i razgovori o knjigama, i prikazi knjiga i naravno - "Sajam knjiga"

Da, svakako se slažem.

A ovaj moto ili slogan Sajma knjiga (Pamet u glavu) mi deluje nekako zastrašujuće. A gde je tu igra?



P. S.

Naravno, ja u glavi imam pitanje: A kakva je to belosvetska Lista najboljih knjiga, ako na njoj nije Kronika palanačkog groblja, odnosno povest gospodje Nole?
gordanac gordanac 19:42 24.10.2010

Re: ***

ja:
Somerset Mom je ponudio jednu verziju svoje "axis mundi" i ta njegova samo jednom knjigom "liči" na moju - Melvil i Mobi Dik, naravno, i nijedna više

vladimir petrovic:
Ovo "i nijednu više" je baš prestrogo. Ne mogu se ignorisati autori koje je pomenuo, a oko knjiga se može diskutovati, jer svi ti vrhunski autori su dali po više knjiga vrednih pamćenja.

Kako ne bi mogli biti ignorisani? ( i - već su, ne spadaju u moju "axis mundi", nego u - lektiru, to su dve različite stvari, eto)
Razlika između njih i onih koji ostavljaju stvarni "otisak i utisak" je kao između crteža i duboreza - oba umeju da bude prelepi&nezaboravni, ali jedno je dvodimenzionalno, a drugo ima - dimenziju više, to je razlika koju ja vidim (čitalačke sklonosti, ništa više, SVE treba čitati, rekoh već, baš SVE, jer sve već negde piše)
ja:
s druge strane, lista koju je Mom ponudio je odlična (i druge liste slične njoj), jer predstavlja - školsku lektiru, predstavlja listu knjiga koje tokom školovanja svako treba da pročita da bi uopšte bio osposobljen da gradi sopstvenu "axis mundi",

vladimir petrovic:
Sa ovim se slažem, jer i školskolektirski zadatak je važan. A Mom je, kako ja shvatam, u duhu školske lektire rekao urbi et orbi: ne možete razmišljati o svetskoj literaturi ako izuzmete Dostojevskog, Tolstoja, Balzaka, Flobera, Dikensa... Možete vi voleti i druge autore, mnogi od njih su izvanredni, ali neki prioriteti se moraju postavljati. (Usput, Mobi Dik je odličan, ali širom sveta sigurno je da ne uživa popularnost kakvu uživaju druge knjige koje je Mom najpre naveo. Pa valjda i to nešto znači?)

Popularnost ili - NAJBOLJE, ha? Odluči se, često ne može oba.
Ako hoćeš o popularnosti - daj liste "bestseller-a", mani se liste "najboljih", to često umeju da budu dve sasvim različite stvari.
A Mobi Dik je - izuzetan roman, sasvim izuzetan, remek delo - meni, jasno sam napisala, to je knjiga koja je stvorila čitav jedan svet, neodoljiv i magičan. Drug Mom i ja se ne slažemo ni za jednu drugu knjigu sa njegove liste da je "dobacila" dotle, molimlepo&ostajemo dobri.
vladimir petrovic:
P. S.

Naravno, ja u glavi imam pitanje: A kakva je to belosvetska Lista najboljih knjiga, ako na njoj nije Kronika palanačkog groblja, odnosno povest gospodje Nole?

Uobičajena.
Sasvim retka (ako uopšte postoji) bi bila ona lista NA KOJOJ bi njena knjiga bila (to ti pričam, stalno, nema veze KO je na listi, ima veze samo ono što nas dodirne, sve ostalo je neophodna lektira)
behemot123 behemot123 18:51 24.10.2010

Majstori, majstori...

Pošto je neko već pomenuo maestra, ne moram da uz pomoć Profesora i Korovjova zapalim ceo ovaj blog, sa sve vipovcima u njemu . Usput, ako ispunjavate želje & čestitke, ja bih najvoleo da autor napiše nešto o nesrećnom Luju Ferdinandu Selinu i „Putovanju nakraj noći”, delu koje bi moralo da se nađe u top deset bilo koje liste, bar što se tiče 20. veka. Tekst o Gogolju sam pročitao sa uživanjem, a Selinov lik i delo zaslužuju i nekoliko nastavaka.

U romanu „Šund” Čarlsa Bukovskog, koji je i svojevrsni omaž njegovom najvećem uzoru, pojavljuje se Selin koji u Redovoj knjižari lista, ako se dobro sećam, Foknera i onda kaže: „Nekada su životi pisaca bili zanimljiviji od njihovih knjiga. Sada nisu zanimljivi ni pisci ni knjige.” So true.
AlexDunja AlexDunja 21:19 24.10.2010

Re: Majstori, majstori...

” So true.

ne...ne.

ponovo: begbede.
AlexDunja AlexDunja 21:20 24.10.2010

Re: Majstori, majstori...

AlexDunja
” So true.

ne...ne.

ponovo: begbede.


a kad smo već kod foknera,
bila je neka frka oko hakslija na vp blogu

edit:
moj favorit: kontrapunkt
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:27 24.10.2010

Re: Majstori, majstori...

behemot123
... ja bih najvoleo da autor napiše nešto o nesrećnom Luju Ferdinandu Selinu i „Putovanju nakraj noći”, delu koje bi moralo da se nađe u top deset bilo koje liste, bar što se tiče 20. veka.


Odlična ideja! Selin je veliki izazov, ali vredi truda.


yugaya yugaya 19:04 24.10.2010

top of the pops

uhm

opste mesto 1 - ne volem liste
opste mesto 2 - evo i mojih top ten




Pekic -Zlatno runo (narocito VI :)
Kis - Pescanik
Tisma - Upotreba coveka
Neil Gaiman - American Gods
E.M. Forster - Howard's End
Joseph Conrad - Lord Jim
Pearl S. Buck - Voices In the House
Emily Bronte - Wuthering Heights
Jean-Paul Sartre - La nausée
Jókai Mór- Az arany ember.





jasnaz jasnaz 19:10 24.10.2010

edit: XX


J. Mišima Huk valova
Venjamin Kaverin Pred ogledalom
H. Murakami Sputnik ljubav
P. Oster Bruklinska revija ludosti
Dž. M. Kuci Sramota
Bariko Pijanista
______________________

moj apsolutni najbolji: I. Andrić Prokleta avlija

_____________________________

Hamvaš napravio odličan izbor 100-koje-ne smete-ne pročitati! nemam link.








cult cult 19:13 24.10.2010

Re: edit: XX

H. Murakami Sputnik ljubav


Čitala i ostale njegove romane ili...?
vishnja92 vishnja92 19:23 24.10.2010

Re: edit: XX

H. Murakami Sputnik ljubav


!!!

jasnaz jasnaz 19:25 24.10.2010

: edit: XX

cult
H. Murakami Sputnik ljubav


Čitala i ostale njegove romane ili...?


Južno od granice, zapadno od sunca

Igraj Igraj Igraj

... ali mi je prvi navedeni prvopročitani i najdraži.
AlexDunja AlexDunja 19:32 24.10.2010

Re: : edit: XX

... ali mi je prvi navedeni prvopročitani i najdraži.

i meni.

a videla sam sve što je ovde objavljeno.
jasnaz jasnaz 19:37 24.10.2010

: edit: XX

vishnja92


za Hrabala,

docsumann docsumann 19:42 24.10.2010

Re: edit: XX

P. Oster Bruklinska revija ludosti


atipičan roman za Ostera, ali zaista dobar.

H. Murakami Sputnik ljubav


tu nisam čitao ali Igraj, Igraj, Igraj i Južno od Granice, Zapadno od Sunca su sjajne
JJ Beba JJ Beba 19:45 24.10.2010

Re: edit: XX

J. Mišima Huk valova

mnogo
a može i Akutagava Rašomon

Pol Oster mmmmmmmm voleeeeemmmm
i naravno Virdžnija Vulf npr Svetionik

edit
Murakami

edit 2
Ian McEwan...njegov sam veliki fan može Atonement, ili Crni psi, ili Subota...
jasnaz jasnaz 19:50 24.10.2010

: edit: XX

JJ Beba
J. Mišima Huk valova

mnogo
a može i Akutagava Rašomon

Pol Oster mmmmmmmm voleeeeemmmm
i naravno Virdžinija Vulf npr Svetionik


posebna!


JJ Beba JJ Beba 19:53 24.10.2010

Re: : edit: XX

jasnaz
JJ Beba
J. Mišima Huk valova

mnogo
a može i Akutagava Rašomon

Pol Oster mmmmmmmm voleeeeemmmm
i naravno Virdžinija Vulf npr Svetionik


posebna!




Da! Važna
mirelarado mirelarado 19:59 24.10.2010

Re: edit: XX

Murakami


Свакако!!!
И заборавила сам горе да споменем Елијаса Канетија, роман Заслепљеност.
cult cult 20:08 24.10.2010

Re: : edit: XX

Da. Pročitao sve što je prevedeno na srpski. Al mi Sputnik nije hmmm u prva tri njegova romana. Igraj, igraj, igraj (personal bible, jbt : ), Južno od granice, Norveška šuma.
vishnja92 vishnja92 20:08 24.10.2010

Re: edit: XX

jasnaz jasnaz 20:13 24.10.2010

: : edit: УТИСАК

cult
Da. Pročitao sve što je prevedeno na srpski. Al mi Sputnik nije hmmm u prva tri njegova romana. Igraj, igraj, igraj (personal bible, jbt : ), Južno od granice, Norveška šuma.



rekoh: sasvim lično.

trenutno se na TVb92 može čuti najčitanija kolumnistkinja srbije! u društvu sa B. Pavićević! Biće to bajka (цопирајт - gordanac).....

cult cult 20:18 24.10.2010

Re: : : edit: УТИСАК

takodje: savim lično : ))

najčitanija kolumnistkinja srbije


Upravo videh i štrecnuh se pred slikom
natasavb natasavb 21:26 24.10.2010

Re: : edit: XX

Južno od granice, zapadno od sunca

Igraj Igraj Igraj

... ali mi je prvi navedeni prvopročitani i najdraži.

Meni Sputnik nije najdrazi, ali isto prvoprocitani od Murakamija i sasvim OK. Verovatno ima veze redosledom citanja jer od nekoliko njih koji vole Murakamija cula da im se ta bas i ne dopada. Naravno ima veze i sa senzibilitetom, a i vremenom citanja (ovde ne mislim na redosled, vec na pravo vreme za odredjeni roman). Na vecini lista i Igraj i Norveska suma pre Juzno od granice, a meni se bas ona najvise svidela.
Od Japanaca bih jos dodala Kenzaburo Oea i njegov "Jednostavan zivot".
jasnaz jasnaz 21:43 24.10.2010

: : edit: XX

natasavb

Od Japanaca bih jos dodala Kenzaburo Oea i njegov "Jednostavan zivot".



!!!
JJ Beba JJ Beba 19:14 25.10.2010

Re: : : edit: УТИСАК

renutno se na TVb92 može čuti najčitanija kolumnistkinja srbije! u društvu sa B. Pavićević!

i našeg kolege Spaje.
Meni zaličilo na Maksoviziju


ps
bilo mi odvratno kako je JK autovala Ćirilova
JJ Beba JJ Beba 19:18 25.10.2010

Re: edit: XX

И заборавила сам горе да споменем Елијаса Канетија, роман Заслепљеност.

a ja Malaparea, Kaputt
mirelarado mirelarado 19:50 25.10.2010

Re: edit: XX

JJ Beba
И заборавила сам горе да споменем Елијаса Канетија, роман Заслепљеност.

a ja Malaparea, Kaputt


Јесте! И Кожа.


outsider92 outsider92 19:46 24.10.2010

Možda nisam

pažljivo čitao, ali

gde je ovde Ernest Hamingway?

Obožavam "Za kim zvono zvoni", a i "Starc i More". OK, možda i nisu u top 10, ali da ga niko ne pomene QQ
doloreshaze doloreshaze 19:53 24.10.2010

Ako sad napisem kilometarski komentar

Vi ste krivi :)
Citam tekst, pa komentare i tudje liste i vec se vidim u nevolji kako da sastavim sopstvenu. Posto je to nemoguce navescu samo one koje su na mene izuzetno uticale na ovaj ili onaj nacin. Posto sam se silno namucila da ih svedem na razumnu cifru, brojeve da im dodelim ne ide nikako. Lolitu sam citala dvocifren broj puta, i svaki put kad je citam nadjem nesto novo sto me iznova kupi i odusevi, kao i prvi put. Heseov ceo opus obozavam, u srednoskolskim danima se od Demijana bukvalno nisam odvajala, ta me je knjiga potpuno uvukla u sebe, a izdvojila bih i Stepskog vuka. Gordost i Predrasude sam citala u originalu vise puta, kao i Hakslijev Vrli novi svet, i kad smo kod toga ne mogu a da ne povedem pricu o prevodjenju. Videla sam da je neko pomenuo Boga malih stvari od Arundati Roj (izvinjavam se sto nisam zapamtila ko) i ako je ikako moguce savetujem da tu knjigu citate u originalu. Nas prevod (bar onaj koji sam ja imala, a cini mi se da samo jedno izdanje i postoji kod nas) je tako los, tako mehanicki odradjen, da sam to primetila ja koja nemam nikakve prevodilacke vestine ni znanje, a kasnije sam to cula i od mnogo kompetentnijih ljudi. Arundati Roj neverovatno fino kuje reci i sklapa recenice a vecina toga je u prevodu zanemarena, do te mere da je ne samo bukvalno prevodjeno, vec je i smisao tih njenih kovanica sasvim izgubljen.
Naravno kad se govori o knjigama, Rusi su neizbezni, a bili su i obavezni pa sam ih citala i informativno, u slucaju kad mi knjiga ne legne. Koliko mi je Dostojevski beskrajno savrsen (cini mi se da niko nije pomenuo Zapise iz podzemlja), toliko mi je Tolstoj beskrajno dosadan. Iznenadjenje za mene je bio Solohov (Tihi Don, lektira, letnji raspust) koga sam krenula da citam sa uverenjem da je jos jedan ruski skriboman a ispostavilo se da sam skroz lagano prosetala kroz knjigu.
Svojoj listi bih jos dodala i Sto godina samoce, Buku i bes i Istocno od Raja. Ima ih jos, naravno, vecina je i pomenuta, pa 'ajde da se ne ponavljamo.
Od domacih Prokletu avliju stavljam na neprikosnoveno prvo mesto, pet praznih mesta pa Hazarski recnik, pa onda svi ostali.
Na sajmu cu vecinu budzeta morati da potrosim na obaveznu literaturu, na standu drustva psihologa, tako da ce licne zelje morati delom da ostanu po strani, ipak ne mogu da docekam onaj osecaj dodirivanja novih knjiga, udisanja njihovog mirisa i slusanja sustanja papira.
maksa83 maksa83 19:57 24.10.2010

Re: Ako sad napisem kilometarski komentar

Heseov ceo opus obozavam, u srednoskolskim danima se od Demijana bukvalno nisam odvajala,

Verovatnoća 0.8 da si išla u Petu.
bocvena bocvena 20:04 24.10.2010

Re: Ako sad napisem kilometarski komentar

ipak ne mogu da docekam onaj osecaj dodirivanja novih knjiga, udisanja njihovog mirisa i slusanja sustanja papira.

Ima lek i za tu boljku, zajedno ćemo na terapiju:))))

Iako od domaćih više volim Crnjanskog i Pekića, moram da se složim da je Prokleta avlija možda najbolji roman napisan na srpskom jeziku.
Za jugonostalgičare - Vitomil Zupan Levitan i Ranko Marinković Kiklop.
Knjiga koja me našla sa 10 godina zakašnjenja - Sudbina i komentari Radoslav Petković.
jasnaz jasnaz 20:37 24.10.2010

: Ako sad napisem kilometarski komentar

bocvena
ipak ne mogu da docekam onaj osecaj dodirivanja novih knjiga, udisanja njihovog mirisa i slusanja sustanja papira.

Ima lek i za tu boljku, zajedno ćemo na terapiju:))))

Iako od domaćih više volim Crnjanskog i Pekića, moram da se složim da je Prokleta avlija možda najbolji roman napisan na srpskom jeziku.
Za jugonostalgičare - Vitomil Zupan Levitan i Ranko Marinković Kiklop.
Knjiga koja me našla sa 10 godina zakašnjenja - Sudbina i komentari Radoslav Petković.


!!

Od Petkovića Senke na zidu

doloreshaze doloreshaze 22:48 24.10.2010

Re: Ako sad napisem kilometarski komentar

Verovatnoća 0.8 da si išla u Petu.


Heheh, nisam, mada bi izgleda bilo bolje da jesam. Ovamo gde sam isla su me pojedini gledali kao sektasa zbog opcinjenosti tom knjigom, pojedini za Hesea nisu culi, ali nije ih bilo malo koje sam zarazila. :)

Ima lek i za tu boljku, zajedno ćemo na terapiju:))))


Sta ce nam terapija? Ja sam kao svaki pravi zavisnik srecna sa svojom opcinjenoscu tim zvukovim i mirisima, necem da se lecim od toga. :))))
dunja73 dunja73 21:05 24.10.2010

..

Vaskrsenje -Tolstoj,
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 21:15 24.10.2010

a Hobit?

a Prstenovi?

nisam čitala komentare...kad nađem neko vreme za to, hoću, stoposto.

ne mogu da ne pomenem dečaka-čarobnjaka koji je milione dece širom sveta zakovao za fotelje. niko dugo to nije uspeo i mislim da treba da se pomene.


ne znam da li si ovo video?


ps. majstor i margarita.
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:36 24.10.2010

Re: a Hobit?

BoL
ne znam da li si ovo video?

Nisam znao. Hvala na linku.

nurudin nurudin 21:24 24.10.2010

Мени најдражи...

...
1. "Браћа Карамазови", Ф. М. Достојевски
2. "Мајстор и Маргарита", М. Булгаков
3. "Сто година самоће", Г. Г. Маркес
4. "Фауст", Ј. В. Гете
5. "Отело", В. Шекспир
6. "Медеја", Еурипид
7. "Цар Едип", Софокле
8. "Чаробни брег", Т. Ман
9. "Дервиш и смрт", М. Селимовић
10. "Нечиста крв", Б. Станковић



За Владимира, и остале...
[url=http://www.basicevic.net/paintings.html][/url]

Владимире, обавезно погледајте слике Илије Башичевића, пре пар година сам имао прилику да у Шиду погледам његове слике за мене су биле право "откровење".

П. С. Знао сам да ћу нешто заборавити... Није једино, али морам да поменем..."Пакао" Д. Алигијери...
mirelarado mirelarado 22:19 24.10.2010

Re: Мени најдражи...

"Пакао" Д. Алигијери...


Зашто шкртарити? Нека буде цела Божанствена комедија. :)

И, потпуно невезано, Камијева Куга.

И још Пирандело, Калвино, Буцати, Табуки...


jasnaz jasnaz 22:32 24.10.2010

: Мени најдражи...

mirelarado
"Пакао" Д. Алигијери...


Зашто шкртарити? Нека буде цела Божанствена комедија. :)

И, потпуно невезано, Камијева Куга.

И још Пирандело, Калвино, Буцати, Табуки...




i potpuno nevezano:

G. Gazdanov..... ne veliki, ali prijatan - da.

vladimir petrovic vladimir petrovic 22:44 24.10.2010

Re: Мени најдражи...

Nurudine, dobra lista.

Naravno deset je mala brojka, teško je nagurati mnogo dobrih autora.
Slažem se oko "dopune" sa Danteom, s tim što bih ja dodao i Dekamerona (postoji solidan prevod D. Mraovića, izdanje Dereta).

За Владимира, и остале...
[url=http://www.basicevic.net/paintings.html][/url]
Владимире, обавезно погледајте слике Илије Башичевића, пре пар година сам имао прилику да у Шиду погледам његове слике за мене су биле право "откровење".


Hvala. Video sam slike Ilije B. u Cvijeti, o tome smo razgovarali sa kustosom i našim blogokolegom Nebojšom Milenkovićem.

NNN NNN 23:20 24.10.2010

Re: Мени најдражи...

ahmet nurudin
...
...
9. "Дервиш и смрт", М. Селимовић
...

nurudin nurudin 00:54 25.10.2010

Re: Мени најдражи...

mirelarado
Зашто шкртарити? Нека буде цела Божанствена комедија.


Нека буде :), мада је мени најдражи "Пакао"...

mirelarado
И, потпуно невезано, Камијева Куга.

И још Пирандело, Калвино, Буцати, Табуки...


Ситни су сати да бих се надовезивао...Али, десет је премало, мада човек понекад мора да се сведе...:)
nurudin nurudin 00:57 25.10.2010

Re: Мени најдражи...

Video sam slike Ilije B. u Cvijeti, o tome smo razgovarali sa kustosom i našim blogokolegom Nebojšom Milenkovićem


Надреализам на куб! Заиста сам био фасциниран кад сам први пут угледао слике...


Slažem se oko "dopune" sa Danteom, s tim što bih ja dodao i Dekamerona


Чини ми се да је "Декамерон" навела Мирела, ако сам пажљиво читао...
nurudin nurudin 01:07 25.10.2010

Re: Мени најдражи...

NNN
ahmet nurudin




За овакву омашку је један "пао" матуру, с тим што код њега није била омашка, него нечитање...

И данас кад ме сретне, прво изговара Ахмед, па, онда добар дан...



vladimir petrovic vladimir petrovic 06:08 25.10.2010

Re: Мени најдражи...

ahmet nurudin
...
...
9. "Дервиш и смрт", М. Селимовић


Nista nije slucajno.
NNN NNN 08:19 25.10.2010

Re: Мени најдражи...

За овакву омашку је један "пао" матуру, с тим што код њега није била омашка, него нечитање...

И данас кад ме сретне, прво изговара Ахмед, па, онда добар дан...

Da znaš da sam editovao komentar 2 puta i to sam nešto brljavio sa quotovanjem i nisam obraćao pažnju na sadržaj (nego samo na formu ), a napisao sam kako govorim (jednačanje suglasnika po zvučnosti d->t iako N nije bezvučan, a nisu ni spojene reči, katastrofa)

Hvala.

Ps. od danas zvanično više volim Tvrđavu
vladimir petrovic vladimir petrovic 08:48 25.10.2010

Re: Мени најдражи...

NNN
ahmet nurudin


Nurudin
За овакву омашку је један "пао" матуру, с тим што код њега није била омашка, него нечитање...

И данас кад ме сретне, прво изговара Ахмед, па, онда добар дан...


Nurudine, ne budite tako rigidni.

Glasovi d i t se u nekim jezicima mešaju, a to se primećuje, koliko ja znam, i u turskim (ili šire, arapskim) imenima. U nekim drugim jezicima (kao u španskom) mešaju se b i v, a u nekim trećim jezicima se mešaju b i p, he, he, he...
To lingvisti znaju bolje od mene.

Elem, često nailazimo na imena Ahmed i Ahmet, Mehmet i Mehmed, Murat i Murad, itd.

---------
N. B.

Ja veoma volim da naidjem na takve stvarčice. Sećam se, bio sam oduševljen kao dete kada dobije novu igračku, kada sam pročitao ove reči našeg blogokolege Predraga Brajovića (koga već dugo ne čitamo):

"Срби живе у заблуди да у њиховом језику стварно постоји само тридесет гласова и тридесет графема/слова/ којим се они тачно записују. То није тачно. Ова следећа три Н – Ана-Анка-Анчица – јесу три различита гласа које, по конвенцији, бележи једна графема".

Zar nije zanimljivo saznati, makar kao kuriozitet, da slovo (grafema) N u imenima Ana-Anka-Ančica ima različite glasove?
nurudin nurudin 11:00 25.10.2010

Re: Мени најдражи...

NNN
Ps. od danas zvanično više volim Tvrđavu


Ништа страшно кад се једно добро замени другим, добро је ДОБРО, нема градације за разлику од лошег (злог).

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana