Albanci

Lektorka RSS / 12.12.2007. u 00:32

Čekamo. Sednicu Saveta bezbednosti 19. decembra, i najavljeno a odlagano jednostrano proglašenje nezavisnosti Kosova. Čekamo da vidimo i kako će upaliti najnovija „inicijativa" predsednika Tadića, koji je obećao da će u slučaju da neke zemlje prihvate jednostrano proglašenje nezavisnosti povesti procese protiv njihovih vlada.

No sve to čekamo već toliko dugo da smo izgleda uspeli da ispričamo sve priče o svim solucijama, a da smo propustili da živimo s obzirom na neku od njih. Izuzev ako je život ono što nam pričaju srpski političari o teritorijalnom integritetu države Srbije, i ako je život agresivno nam servirani mit o Kosovu polju, Caru Lazaru i nebeskom narodu kojem preti gubitak sopstvene kolevke.

Ono jedino što mi poslednjih dana ne da mira je pitanje: ako Kosovo na neki volšeban način ostane u sastavu Srbije, ili se u isti vrati pošto u njemu, istini za volju, već manje-više nije, šta ćemo onda s Albancima? Daćemo im autonomiju koju već imaju, garantovaćemo im super manjinska prava, i živeti normalno dalje kao da ih nema? Postoje li Albanci za nas koji ne živimo na Kosovu drugačije nego kao statistički podatak, greška u sistemu, nepoznanica o kojoj mislimo samo u trenucima eskalacije nasilja? Šta uopšte još znamo o tim strancima u našoj kolevci? Pita li se iko kako bi živeo sa njima - jer ono jedino što odlično znamo je da živimo protiv njih.

Ko su Albanci? Ako priupitate na prvom mestu Vikipediju, naći ćete oskudne (stranice o Albancima su u izradi), ali za početak dovoljne informacije. Ako uporedite srpsku, srpskohrvatsku, hrvatsku, nemačku i englesku odrednicu na Vikipediji, primetićete izvesnu razliku između srpske i ostalih: dok se na ostalim stranicama albansko ime naroda „Šiptari" pominje i objašnjava njegovo značenje, samo na srpskoj ćete pročitati da su Albanci „познати и као Шиптари (...) и Арнаути".

Majka Tereza, Albanka iz Skoplja
Majka Tereza, Albanka iz Skoplja

 Ako mislite da nisam dobro ni počela, a već preterujem, varate se. Na toj srpskoj stranici se, uprkos oskudnosti podataka, mogu pročitati ovakve informacije: „Теорија о илирском пореклу, постала је један од темеља албанске националне идеологије. Настанак те нове националне албанске идеологије почео је у време Препорода („Рилиндја"), у прошлом веку, под геслом: „Религија Албанаца је албанство!". Албанство у тој идеологији - бог, а албанска држава „катедрала за вечне молитве том божанству"." Ili ovakve: „Али, опредељивање за јачицу", тј. јачу страну у сукобу, део је традиције и колективне психологије Албанаца. Истина и правда , готово по правилу, на страни су јачег." Za svaku pohvalu je i objektivna informacija o tome da je dobar deo Albanaca primio islam, koji se dalje „као привилегован елемент ширио на рачун хришћана."

 

 

 Kako god da okrenem, Albanci su neka vrsta Marsovaca. Došli bog zna odakle, doneli neki jezik s kojim nijedan drugi živi jezik nije srodan, primili uglavnom islam na teritoriji rezervisanoj za hrišćanstvo, dobili državu Albaniju koja im nije dovoljna pa se šire i po Srbiji, Crnoj Gori, Makedoniji, Grčkoj, a u izvedenom obliku izbeglica i po celom boljestojećem svetu. I već kad je tako, pitam se kako to Srbija zamišlja da na osnovu prava na teritorijalni integritet, a posle krajnje indikativne istorije lošesusedskih odnosa sa kosovskim Albancima, počne da radi ono što je već prestala: da živi s tim ljudima pod istim državnim krovom?

Koliko Albanaca poznajete? Kakvi su?

boza
boza

 Ja ih pamtim kao poslastičare. I kao proizvođače tankih i debelih kora. Na to se dugo svodio moj kontakt s njima. Pamtim priču jedne porodične prijateljice koja je ceo svoj radni vek provela radeći kao lekar u ambulantama novosadskih građevinskih preduzeća u kojima je bilo zaposleno mnogo Albanaca. Ona i danas priča da su oni bili najvredniji i najposlušniji radnici.

Pamtim priče koje su osamdesetih počele da se prenose s uha na uho. Da su decenijama učili iz Hodžinih udžbenika, a niko u Jugoslaviji to nije primetio jer su im dali sve, pa i obrazovanje na jeziku koji niko inače ne razume. Da kupuju srpske kuće, i... Ali taj deo priče ću preskočiti, to znate svi.

 

 

 

 U Nemačkoj, krajem devedesetih, dolazi do eksplozije humanitarnog refleksa prema tim namučenim,

Makedonija 1999.
Makedonija 1999.
proganjanim, ubijanim ljudima, otvaraju im se vrata, ali se istovremeno učvršćuje i stereotip o Albancima kao kriminalcima, mafijašima. Priča se i piše o tome kako albanska mafija u svojim rukama drži evropsko tržište drogom. Slično je i u Švajcarskoj; Albanci se teško uklapaju, skloni su nasilništvu i kriminalu, a krasi ih poslednjih godina i posebna etiketa: „Balkanraser". To su oni što se trkaju kolima; rade to i Srbi i Bosanci, ali Albanci su na vrhu liste. I ponekad u jurnjavi poubijaju pešake ili svoje saputnike ili takmace, a i sebe same.

 

 Upoznala sam lično tačno četvoro Albanaca. Prva je bila žena s Kosova koja mi se tokom bombardovanja 99. bacila u naručje jecajući „šta nam to rade?!". Ne znam da li je ikada našla članove svoje porodice iz Kosovske Mitrovice, nestale neposredno pred početak bombardovanja; izgubile smo kontakt. Druga dvojica su bili moji studenti u Nemačkoj, izbeglice s Kosova, mladi ljudi koji su odlično govorili srpski i pokušavali nekako da se snađu u stranom svetu - ironija sudbine je htela da vezu sa tim svetom nađu posredstvom južne slavistike i srpskog jezika. Četvrta osoba je Albanka iz Ulcinja, majka jednog drugara mog sina. I ona odlično govori srpski - ja albanski i dalje ne umem ni da beknem - i rado provodimo vreme zajedno..

To su svi „moji" Albanci. Kakvi su vaši? Jesu li oni na Kosovu u svojoj kući ili kod nas u gostima? Ako su u gostima, hoćemo li im makar kafu skuvati?

 

 

Atačmenti



Komentari (132)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

mariopan mariopan 17:47 12.12.2007

Re: Urim i Besnik

Mi smo porodicno docekali Novu 2000 tu godinu u velikom evropskom gradu sa porodicom Albanaca , zajedno sa dedom , babom , sinom , snajom i dvoje njihove dece . Bilo je veselo i imamo mnogo slika , pevalo se i igralo a posle smo izasli u grad jer je to bila festa za pamcenje. To su komsije moje dece tamo a imamo mnogo zajednickog ponasanja , naprimer , jedni drugima nosimo kolace , ostvaljamo kljuc od stana ili pare da se plati neka sitna stavka u vezi sa stanovanjem.

Ovde , kod kuce , mladi par koji je dosao sa Kosova , bili su kao podstanari u jednoj rusevnoj kuci sve dok vlasnici nisu uspeli da je prodaju , nekoliko godina su ziveli , ne pored nas nego sa nama. Otisli su na Kosovo jer je lakse da zive sa familjom , manje se trosi a oni su bili jako siromasni.

Ta kuca bila je nasledstvo nekoliko ljudi ali losa i stara i , verovatno su za nju previse trazili , pa se zato nije mogla prodati. Vidimo jednog dana ide mlad covek , gura bicikl , na biciklu zavezljaj , dosta veliki i zato gura , ne moze da vozi. Iza njega ide mlada zena , gotovo devojcica , posle sam saznala da ona ima oko 19 godina samo je tako sitna i slabasna. Usli su u tu rusevnu kucu i poceli da deru zidove , on je malterisao i popravl;jao a ona je iznosila silno djubre koje se tu sa godinama nakupilo. Gledali smo sta se dogadja , jer saznali smo da je komsija tu kucu jeftino izdao da vise ne propada dok se ne proda.

Iso je danima krecio i popravljao a Mevlida je spremala tako manijacki da to nikad nisam videla. Ona je , tako slabasna , nalazila komade teratafta pune zemlje i prala ih napolju na betonu. Polije vodom i gazi dok ne potece crna voda puna mulja , onda ponovo i ponovo dok nije potekla cista voda. Onda smo nas dve tri zene odlazile da joj pomognemo da sve to okaci na ogradu jer je Iso odlazio ranom zorom da radi na gradilistima privatnika. Ocekivali smo da dodje neki kamion sa stvarima za kucu ali ono sa bicikla bila je sva njihova imovina.

Onda su zene iz ulice , svaka posebno , dolazile da je obidju i svaka je donosila nesto sto ima da je dobro a da joj ne treba , neko stolicu , neko cebe , neko posudje. Kuca je odisala cistocom , provetrena , mirisala je na domaci sapun. Te tepihe prala je cini mi se svake nedelje. Iso je radio ali je i nama komsijama pomagao (bez da naplati ) ako se zatekne kuci a da nesto treba. Te godine mi smo uveli gas pa im damo 2-3 tone uglja iz garaze , nije nam bilo potrebno. On se zahvalio i stalno pokusavao da nam to uzvrati nekako. Kod njih smo isli na Bajram , obuceni svecano iako idemo dve kuce dalje a oni kod nas na Svetog Nikolu i Bozic. Kod nje sam jela najlepsi sutlijas i saznala kako da ga i sama napravim , fazon je da se pirinac prvo prokuva u vodi pa se prebaci u mleko

Kada je kuca prodata oni su otisli. Tamo na Kosvu imali su jos familije kojoj su slali deo zarade. Njihovo siromastvo bio je nacin zivota , oni su bili skromni . Onaj deo familije kojima su pomagali bili su stari roditelji i baka koja je Mevlidu podigla,znaci njihova solidarnost i pored siromastva nije izostala. Nikad necu zaboraviti kako je gazila tepihe , kako ih je prevrtala na betonu i kako sam je grdila da ne radi to bosim nogama , razbolece se . Ona bi se samo stidljivo osmehnula i odmahnula rukom "Mogu ja to" a slaba ko devojcica. Sve je mogla. Izvukla je gomilu djubreta iz svakog coska prvo kuce a onda dvorista ..to je Iso nocu odnosio do kontejnera da se ona ne napreze. Odlazeci , pohavlila mi se da je noseca ..Zelim im svaku srecu gde god da su.

Re: Urim i Besnik

Galebar

Ana WithAFamilyNameTooHardToPronPretpostavljam da oni nisu tipicni Albanci. A kakvi su tipični?

Ovi su veci deo svog zivota proveli u inostranstvu. Ne znam kakvi su tipicni Albanci, zato i pitam.
audrey audrey 17:21 12.12.2007

albanske neveste

Politika je ove godine u par navrata izveštavala o albanskim nevestama u Srbiji, u predelima sa mnogo neoženjenih muškaraca. I sve dobro ide, postoje provodadžije, postoje uhodani kanali, albanske porodice u Albaniji na dobrom glasu, i neveste se većinom dobro uklope, radjaju decu, rade seoske poslove, poštuju svekrve itd. To me je baš jako iznenadilo i obradovalo. Znači, biće srpsko-albanske dečice u Srbiji, nova generacija. Sigurna sam da će oni automatski biti tolerantni i obazrivi sa predrasudama.
oldtajmer oldtajmer 17:48 12.12.2007

"moji" Albanci

Koliko Albanaca poznajete? Kakvi su?


Ja sam studirao (u USA) sa jednim deckom iz Albanije i druzio se neko vreme. Ne znam mnogo o socijalnoj "lestvicvi" u njihovoj zemlji, ali ocito mi je bilo da je decko iz "bolje" porodice, i bio je dobro obrazovna. Dakle, ni nalik stereotipu Siptara poslasticara, zlatara, fizikalca, mafijasa, ili sta ja znam...Decko je bio iz Tirane, hriscanin, mislim cak pravoslavac. Pricali smo naravno i o politici i Kosovu, on je bio misljenja da su ludi i jedni i drugi i generalno anti-nacionalista. Pre svega je vikao na ove "svoje" na Kosovu kako su kreteni sto pokusavaju da isprovociraju rat, i zar im nije jasno da ce u ratu svi stradati.

Kada je pocelo bombardovanje 99-te, naprasno je prestao da mi se javlja. Vise mojih pokusaja da stupimo u kontakt ostali su uzaludni. Par meseci kasnije, zahvaljujuci cudu interneta, sam saznao da se aktivirao u nekoj albanskoj nacionalistickoj organizaciji. Zapravo, to je neka pan-albanska organizacija, nesto nalik "projektu Velike Albanije" da upotrebim lokalni zargon. Dakle, jasno zasto me je izbegavao. Da li je taj decko "okrenuo curak" pa postao nacionalista ili je sve vreme bio ali se samo predamnom pretvarao... cisto sumnjam da je ovo drugo. A zasto se ta promena u njemu desila, jos uvek mi nije jasno. Mozda je video kakvi smo mi Srbi kreteni?
Lektorka Lektorka 22:43 12.12.2007

Re: "moji" Albanci

Kada je pocelo bombardovanje 99-te, naprasno je prestao da mi se javlja. Vise mojih pokusaja da stupimo u kontakt ostali su uzaludni. Par meseci kasnije, zahvaljujuci cudu interneta, sam saznao da se aktivirao u nekoj albanskoj nacionalistickoj organizaciji.

ovde si stvarno pogodio jedan fenomen. ne umem to drugačije da objasnim nego navalom emocija, strahom za bližnje, možda i osećanje zanosa zbog uverenja da postaješ deo misije koja spasava tvoj svet... slične, veoma upadljive metamorfoze sam videla kod mnogih srba. i to posebno za vreme bombardovanja, takođe. a ni ja nisam bila baš imuna i nisam u svakom trenutku uspevala da sačuvam hladnu glavu, moram da priznam.
oldtajmer oldtajmer 04:25 14.12.2007

Re: "moji" Albanci

slične, veoma upadljive metamorfoze sam videla kod mnogih srba. i to posebno za vreme bombardovanja, takođe. a ni ja nisam bila baš imuna i nisam u svakom trenutku uspevala da sačuvam hladnu glavu, moram da priznam.


slazem se i takodje, nisam ni ja te godine uvek bio hladne glave, ALI ono sto me je tu malo iznenadilo je sto decko NIJE sa Kosova. Da jeste to bih i razumeo.
Građanče Građanče 18:03 12.12.2007

Albanci

Na pitanje da li su u svojoj kuci ili u gostima: eno ih u mojoj kuci, zive, lepo im je, i ne nameravaju da izadju. I kucu i imanje su zaposeli, nikakav problem nemaju s tim da nije njihovo. Doduse kad smo preko odgovarajuce tamosnje sluzbe pokusali da se vratimo u posed, najpre su prilicno agresivno odbili svaki kontakt, a zatim su porucili da su spremni da kupe imanje, po ceni koju BVISMO DOGOVORILI, ali da ne bi mogili DA POCNU DA PLACAJU NAREDNIH NEKOLIKO GODINA. Da ne bih krenuo u teme koje potresnoscu mogu da zadju u patetiku, zaustavicu se ovde, kod ove surove, ali ne doboke ili bolne slike.

Pre devedesetih, nije prolazilo nedelju dana da njihove krave ili bivolice ne udju u nasu bastu ili njivu, ugaze pojedu, a da se oni ni ne izvine. I uopste, jedno konstantno ponasanje sa predznakom: vi ste ovde jos kratko, ovo je nase, i tek ce biti, jer nas je vise i vise. To nije neprijateljstvo, razloga za tako nesto nije bilo. Niko iz moje porodice nije radio u policiji, drzavnim institucijama niti u vojsci, niko nije podrzavao Milosevica ni ikad glasao za njega; i slicno, niko iz okolnih domacinstava nije bio ekstremista, niti se, dok to vec nije postalo opsta pojava, borio ni u jednoj od njihovih formacija. To je sve bio jedan vrlo bioloski, vrlo prirodni pristup, gde su vrednosti upravo to: kog je vise, ko se siri, a ko povlaci, ko moze da bude bahat, a ko mora da pazi sta govori i kuda ide. Zanimljivo da taj pristup nije bio vezan za njihovu kulturu, ili za kulturu nas tamosnjih Srba, vec i za jedne i za druge. gde je Srba bilo vise, stvari su stajale priblizno isto, samo sa promenjenim ulogama. Razlike je bilo samo utoliko sto je kod njih uu proseku stepen obrazovanja bio znatno nizi, pa su se neke pojave manifestovae na nensto drugacije nacine.

Slazem se da pre svega treba cistiti po svom dvoristu, i leciti svoje bolesti, od primitivizma do sovinizma. Ali. To se ne moze postici ako se odbija da se objektivno govori o obema stranama, da se prepozna i bol, i patnja onih sa nase strane, odnosno cinjenja druge strane koja ih izazivaju. Treba govoriti i o njima, o onima medju njima koji cine zlo, o onim njihovim potezima koji doprinose citavoj situaciji. Nema razloga da se to obilazi: treba biti ujednacen, uvek jednako govoriti o obema stranama. Svaka jednostranost, pa i ova karakteristicna za Blog92, je stetna. Politicka korektnost nije razlog da se ne govorii o drugoj strani, jer i radikali, i Velje su druga strana, zar treba i o njima cutati radi politicke korektnosti? Oni moja strana nisu, ja za njih odgovornost ne prihvatam, i ja se koliko je u mojoj moci borim protiv njjihovih manira i ideologije. Ali tek sa ravnomernim pristupom se moze prevazici ogranicenost umerenog i konstruktivnog pristupa na veoma mali krug ljudi, a mnogo je veca publika od Bloga92 potrebna da bi sestvari zaista izlecile, i odnosi ozdravili.
Djole Djole 21:12 12.12.2007

Re: Albanci

Mislim da je o "grupnoj svesti" nesto rekao Dejan Stankovic u nekim od gornjih postova. Druga stvar je i nivo obrazovanja, (ne)civilizovanosti, i ostalo. Price oko prodaje imanja su uglavnom unisone, slicne vasim - ili ces sam da odes ili cemo da te oteramo. Ispada da su srecnici (pametnice, ko kako vise voli) bili oni koji su prodali prvi, po mnogostruko vecoj ceni i time prakticno zabili noz u ledja onima koji su ostali.
Ocekujem i da se autor posta javi da odovori na Vas komentar. Verujem da ima nesto da kaze.
Lektorka Lektorka 23:43 12.12.2007

Re: Albanci

ne mora đole da me prozove, naravno da ovaj komentar ne može da ostane bez replike.

građanče, znam da ti ne vredi pričati "i drugima su otimane kuće", izeš takvu utehu a i satisfakciju. sagledavanje druge strane medalje postižeš i sam, i divim ti se na tome, jer ne vidim ni najmanji razlog da ne budeš ogorčen. a ponajmanje vidim ikakav razlog da ti kuća ne bude vraćena ili bar kupljena, da. za mene sada naravno nigde gluplje situacije: da ti kažem "vratiće ti, platiće ti" - koliko je to realno znaš bolje od mene. da te utešim - čime izuzev rečima razumevanja za muku? a da kažem "kosovo je srbija" i na taj način ispucam bes - pa znaš da to ne mogu. vredi li to nešto, ako kažem da nisam ostala slepa za tvoju nevolju? i da mi je stalo upravo do toga da takvih i onih gorih nevolja ne bude?

govoriš o nužnosti sagledavanja obe strane. to isto mislim i ja. neki autori na ovom blogu potenciraju tu "drugu" stranu - kosovske albance i njihovu odluku da budu nezavisni - zato što je "prva" strana daleko prisutnija u svesti građana srbije, potencirana kako političkim odlukama tako i mnogim medijima. molim da se ne uvrediš kad kažem da smo puno toga čitali, slušali i gledali o srbima koji su otišli s kosova. mene mnogo toga u načinu kako nam se to prezentuje često iritira, što ne znači ni da sam ravnodušna ni da mislim "tako vam i treba". i izgubili smo iz vida te druge ljude, albance, i takve koji su ušli u tvoju kuću i one koji čak ni to nisu uradili, zapravo sve one kosovske albance koji tamo žive i nisu nikoga ubili, niti silovali, niti na bilo koji način bili nasilnički. vidljivi su nekako samo nasilnici, i zato što ih ima, ali i zato što je bitno da jedino njih vidimo.

to je jedan deo priče. drugi deo se tiče "predigre". i ja neću sada ni slučajno pokušavati da odmotavam klupko pa kažem "prvo je ovaj uradio ovo, onda onaj ono, pa su oni nama, pa smo mi njima"... suština je u tome da mislim da je prekasno za to, suviše je vode proteklo. ne vidim mogućnost ni da se priča vrati na početak pa onda drugačije da se odvije, niti vidim da nam političari, kada pričaju o očuvanju teritorijalnog integriteta, nude ikakav model nekakvog dobrog rešenja za kosovo. a još manje vidim spremnost većine albanaca da ostanu u srbiji. i najmanje vidim spremnost srba i albanaca da uopšte jedni drugima pruže ruke - mislim sada na srbe u srbiji bez kosova i albance na kosovu. kako onda? zar nije dovoljno pametno, i teško, uložiti maksimum energije u to da se doprinese normalizaciji odnosa onih koji su zajedno na kosovu i koji tamo hoće da ostanu? umesto trošiti sve zamislive resurse na produženje ove agonije?

boli ovu našu vlast uvo za vas, eto šta ja mislim. proigravaju vaše živote, mantraju o kolevci i teritorijalnom integritetu, a nisu uradili ništa. ni za vas, ni sa albancima. eto nas na kraju u našem dvorištu, gde drugo... izvini ako te nešto u ovim mojim rečima pogađa. to mi sasvim sigurno nije namera.
smizibizi smizibizi 18:17 12.12.2007

:)

pekar Toni koji je pravio najbolje kifle i vruci hleb ,koji se odselio, tada su mi rekli da se svima zaduzio i da je imao mnogo ljubavnica :)pa nije to mogao finansijski da izdrazi :)...jos par ljudi koji su drzali onda pekare kada sam ja bila mala i sada jos uvek u mom rodnom mestu...u Sr.Mitrovici jedan fini lik znam sada da je bio Albanac zato sto su mu razlupali pekaru pred bombardovanje i ubrzo pose toga se odselio...opasno je voleo da flertuje :) i cim spazi mene i drugarice krene da deli komplimente kako smo "ljepe" i onda nece da nam naplati kifle...nas bas briga mi mu se samo smeskamo...drugar iz osnovne skole koji je bio preko Crvenog Krsta uvek je sedeo sa mnom u klupi,ja sam mu bila omiljena drugarica...i posle par njegovih neuspelih pokusaja da mi izjavi ljubav ili da me poljubi morala sam da prekinem to nase "druzenje"zato sto sam bila klinka i bojala sam se te njegove ljubavi :):):):)sada kada se sretnemo uvek se lepo javi ,mislim da nije ni srednju skolu zavrsio ali radi vredan je...jedna od najboljih drugarica iz srednje skole Sanela :)moja Sanela...nasmejana i luda,svi smo je voleli a posebno decaci :)kada se setim kako smo se Sanela i ja napile na ekskurziji '99 ko majke...bezala par puta od kuce i onda tata dodje u skolu da je trazi :)pobegne od kuce ali u skolu dolazi...onda je razredna moli da se vrati kuci...imala je nekog opasno zgodnog brata koji kada dodje da joj se javi u skoli a mi devojke zinemo sve u sesnaest :):):)videla sam je pre godinu i po na 5 god mature lepa Sanela,nasmejana,radi izdrzava porodicu,smirila se...a mi "fine"sada poludele :)planira da ide u Austriju kod sestre,neki momak sa kojim se dugo zabavljala joj slomio srce i tako...moja Sanela ona ce to uvek za mene biti,ne Albanka,vec samo moja Sanela...kada sam dosla u USA neki momci navalili da mi plate pice i oni Albanci ali bas iz ALbanije...do kraja veceri su pili sa mnom i jos pevali sve na glas:"Srbijaaa" miiislim sta pice ucini... :):):)jedan od njih me zvao da izadjemo jedno par puta,i poljubili smo se jednom, meni se nije dalo Srbija mi je ubacila crv...sve zamisljam tatu mog kako raguje na vest da imam decka Albanca:"Albanac?!?!aaajoooj da ne diluje drogu!!!"i sada jedan dobar drugar ima drugaricu Ileru koja je sa Kosova...sastanemo se mi tako na rucku nas troje : Ilera(Kosovo),Deni(Francuska),ja (Srbija)... :) mirovni pregovori :):):)ona mi se ne svidja ne zato sto je Albanka vec zato sto jos ni jednom svoju hranu iz tanjira nije pojela (ja sam iz Srema mi hranu ne bacamo:):):)i sto se uvek zali na konobare,ni jedan joj restoran nije dobar...eto...toliko ali jedno znam moja lista Albanaca ce se nastaviti :)kao i lista mojih prijatelja Hrvata,Rumuna,Makedonaca,Saudi Arabije,Finske,Francuske,Meksika....
dunjica dunjica 19:09 12.12.2007

Lektorka,

nakon duže vremena svratih na Blog, ni sama ne znajući pouzdano zašto? Imam neko zasićenje od blogovanja, pa zato ne zalazim, a i teme nemaju mnogo veze s mojom realnošću, pa valjda zato (sad će neki da skoče i spočitnu mi moju realnost, već vidim).

Elem, naletjeh na tvoj tekst i pitanja koja postavljaš na kraju. Pa da dadnem svoj doprinos.

Ja nemam "svoje" Albance. Imam prijatelje i poznanike Albance. Za prošli Božić sam imala jednu 3-članu albansku obitelj s Kosova kod nas u gostima. Zajedno smo slavili Badnjak, Božić, ponekad se otimali za riječ, jer smo imali mnogo zajedničkih tema. Naše kćerke su se sjajno provodile, iako nisu imale ni jedan zajednički (verbalni) jezik. Neverbalna komunikacija je pokazivala da su od prvog trenutka postale prijateljice.

Naši prijatelji s Kosova, Albanci, su s nama na Badnje veče išli u crkvu. U kršćansku crkvu. Oni su Muslimani. Rekoše nam potom da je za njih bila velika čast da smo ih pozvali da dodju s nama na crkvenu službu i da im se veoma dopao opušten način na koji smo tamo obilježili praznik. Mi im rekosmo da je za nas bila doista velika čast da su se pozivu odazvali. Od srca, zaključismo, smo i jedni i drugi učestvovali u ovoj "akciji".

Ove godine imamo za Badnjak ovdje naše koreanske prijatelje. Radujem se.

PS Ako treba još priča iz života o suživotu i uzajamnom poštovanju s albanskim predznakom, imam još. Ali, za sad toliko. Poz!
Lektorka Lektorka 00:00 13.12.2007

Re: Lektorka,

poz, dunjice, padoh na nos i bežim odavde, ali ne pre nego što ti mahnem. još priča iz života? ako imaš vremena i volje, da.
dunjica dunjica 09:35 13.12.2007

Re: Lektorka,

Sad se sjetih male zanimljivosti.

Kada smo se počinjali družiti s gorepomenutim prijateljima, automatski smo s njima govorili engleski. To nam je nekako bio zajednički jezik (2 Albanaca/ki, 1 Nijemac i ja). Dok jednog dana ne padne prijedlog našeg prijatelja da govorimo Jezik. Kaže, tako mu je prirodnije ;-) Obradovala sam se, ne krijem.

Inače, znam da je moja poznanica Branka Jovanović, novinarka iz Beograda, radila dokumentarce na temu (su)života na jugu Srbije. Ima jedan koji posebno rado pominjem.

Njena filmska ekipa je otišla u srpska sela na području Preševo-Medveđe-Bujanovac i pitali su djecu što misle, kako žive ljudi u susjednim albanskim selima? Djeca odgovoriše u stilu: imaju lepe kuće, svašta lepo u kućama, imaju novaca, otprilike - lakše im je nego nama.

Onda filmska ekipa ode u albanska sela i djeci postavi ista pitanja. I, naravno, odgovori isti! Albanska djeca odgovoriše da su srpska sela bogata, lijepe kuće, bolje nego njima.

U suštini, kao što je i za očekivati, i jedni i drugi su imali isti životni standard, vrlo skroman. Samo, unatoč što su živjeli jedni pored drugih, imali su svoje predodžbe o tome da je onima drugima bolje i/ili lakše.

Kasnije je film, koji ujedno i prikazuje svakednevicu i jednih i drugih, prikazan na obje strane. Djeca su bila iskreno iznenađena kada su vidjela da su im životne okolnosti vrlo slične, da su imali potpuno nerealnu sliku o "Drugome", da dijele iste probleme siromaštva i pomanjkanja izbora kao posljedicu ekonomske nerazvijenosti.

Ja mislim da jedan ovakav projekt daje snažan doprinos mirnom suživotu i aktivnoj koegzistenciji. Da je jedan sjajan instrumen u prevenciji konflikata.

Taj film, a i nekolicina drugih, su bili prikazani u Srbiji na TV. Mislim da je bio B92, ali ne mogu pouzdano tvrditi. Neke od njih još uvijek imam na videu.
Domazet Domazet 19:48 12.12.2007

Sasvim sitna (i svakako ne namerna)...

...logicka greska. Steta sto nikada necemo saznati nista o tome koliko Srbi u Albaniji znaju o Albancima a koliko Albanci o njima...
Lektorka Lektorka 00:04 13.12.2007

Re: Sasvim sitna (i svakako ne namerna)...

šteta? a što? misliš, krajnje je vreme da ovi s kosova odu svojoj kući, u albaniju? kuvaš im sikter-kafu? ne zna istorija za takvu ravnotežu, a i priča priče o mešanjima naroda - recimo na kosovu. a ne u albaniji.
Domazet Domazet 01:35 13.12.2007

A kako bi bilo da...

Lektorka
šteta? a što? misliš, krajnje je vreme da ovi s kosova odu svojoj kući, u albaniju? kuvaš im sikter-kafu? ne zna istorija za takvu ravnotežu, a i priča priče o mešanjima naroda - recimo na kosovu. a ne u albaniji.
...umesto sto smisljas sta bi ti bilo zgodno da ja mislim i da ja hocu , krenes da razmisljas o onome sto citas. Ono sto sam hteo da kazem je da je uobicajeno (normalno?) da manjine znaju mnogo vise o vecinskim narodima. Kako u Albaniji tako i u Srbiji. Tako i u Americi...

PS Stvarno je strasno koliko ne zadovoljavam vase Tomas Manovske potrebe...
Jukie Jukie 21:49 12.12.2007

da

Jedan tatin kolega sa posla, fin čovek, imao je sina godinu dana starijeg od mene, pa sam nasleđivao njegove udžbenike. Sin nije voleo da uči pa su te knjige bile skoro kao nove, dok sam ih ja ubrzo ukrasio svakojakim pisanijima i crtežima po marginama (ali sam i znao šta piše u njima)

Deca kojoj sam predavao u školi. Sećam ih se troje ili četvoro. Izuzetno mirni, rade na času a nikad ne dobacuju i ne ometaju, ali im se nekako uvek zalomi da na par pitanja na kontrolnom pomešaju babe i žabe. Mlađi su bili lepo prihvaćeni u društvu. Stariji su bili povučeniji ali mislim da im je u odeljenju uvek bilo par ovih što ometaju performanse pa da je to zato.

Džim Beluši je takođe Albanac. A moj je zato što gledam svaku epizodu Života po Džimu i što mi se sviđa kao lik.
milos33 milos33 22:59 12.12.2007

...

letos, jedno vece na odmoru (CG primorije) za sankom pored mene sede dve devojke, provalio sam da pricaju drugi jezik, ali ne i koji. Naravno, zovem sankericu da im da pice a njih pitam da li govore engleski, jedna sa cudnim akcentom odgovara "malo srpski", ja pomislio chehinjice (kao u varljivom letu) i onako je glupavo pitam a nisi iz Srbije a znas srpski? ona kaze da nije iz srbije, na sta je sledilo moje pitanje a odakle si?

"SA KOSOVA" kaze simpaticna devojcica...
"ZNACI IZ SRBIJE" jeza me uhvatila kao nikada.......
ona arogantno odgovara "NE, SA KOSOVA"

Pristojno uzmem njihova pica sa sanka (sto sam ja platio) okrenem se i odem ne zeleci da ulazim u polemiku.
Lektorka Lektorka 00:05 13.12.2007

Re: ...

pa, milose, što si tražio to si i dobio. sta drugo da ti kažem.
Pedja Rafailovic Pedja Rafailovic 02:32 13.12.2007

Re: ...

"SA KOSOVA" kaze simpaticna devojcica...
"ZNACI IZ SRBIJE" jeza me uhvatila kao nikada.......
ona arogantno odgovara "NE, SA KOSOVA"


Zajedno sa mojim drustvom u osnovnu skolu isao je Gzim Krasnic(i). Zvali smo ga Gizi. Svake godine, u septembru, deca ko' deca, hvali smo se gde je ko bio tokom letnjeg raspusta: neko na moru, neko na planini, a Gizi - u Albaniji. Nama je bilo cudno, kako u Albaniji, sta ima u Albaniji, kako je putovao, itd. (Albanija je u vreme ove price, pocetkom '70-ih bila potpuno izolovana zemlja, pod rezimom Envera Hodze).

A Gizi odgovara da je putovao velikim vozom, da je tamo lepo, da ima puno rodbine, itd. I tako svake godine, dok se nismo rastali posle IV (ili V osnovne). Ode Gizi, valjda u Albaniju.

Nekoliko godina posle toga (a pre '81) vidimo mi njega ponovo u Beogradu, u prolazu. Srdacan susret starih drugara iz skole! Gizi kaze, zivi u Prizrenu, odakle mu je cela familija, a leti radi u Opatiji sa rodjacima koji tamo imaju zlatarsku radnju.
dragoljub dragoljub 11:25 13.12.2007

Re: ...

Pristojno uzmem njihova pica sa sanka (sto sam ja platio)



glup potez, kao u poker platiš na neviđeno pa pošto si dobio loše karte ajd sad vtatite mi pot paz da nije
milos33 milos33 04:46 13.12.2007

Ms. Lektorka...

.... to sto sam ja trazio verovatno bih i dobio, ali izgubio sam zelju momentalno....ali to nije poenta.....

Samo me interesuje sta Vi mislite, ko se u toj situaciji poneo bezobrazno (ili kao sovinista)??

Ja ili dame iz Juzne Srbije???????????
vucko vucko 11:40 13.12.2007

Re: Ms. Lektorka...

Samo me interesuje sta Vi mislite, ko se u toj situaciji poneo bezobrazno (ili kao sovinista)??

Uzimala davala :)
darmar darmar 14:59 13.12.2007

Kada sam...

pre izvesnog vremena pokušao da putem interneta (nebitno kojim povodom) porazgovaram s jednim Albancem, mladim čovekom koji živi u Parizu, fakultetski obrazovanom, priča je neminovno skrenula na temu koju nisam želeo niti nametnuo - a to je: "Ti si Srbin i ja nemam šta da pričam sa tobom".

Na moje pitanje zašto je to problem dobio sam odgovor da smo mi Srbi gori od Hitlera i da nas sve treba kazniti... itd, itd... (bolje da ne detaljišem šta je sve rekao).

Opet na moje pitanje koji to Srbi, je li u pitanju čitava nacija ili samo pojedinci, dobio sam odgovor "Čitava nacija! Vi ste pogani, neobrazovani, bez ikakve tradicije i kulture i Evropa treba da vas istrebi! Vi ste varvarsko pleme koje je došlo i pokorilo visokorazvijenu ilirsku kulturu, itd..."

Mnogi bi mu se već, isprovocirani svime što je rekao, n.... majke, međutim, ja nisam taj!

Opet na moju opasku da ne shvatam da on kao viskoko obrazovan mlad čovek koji živi i radi u jednoj evropskoj prestonici, ima takve ekstremne stavove i da nisu svi Srbi krivi, te da se slažem da krivce treba pohvatati i najstrože kazniti, ali da se to mora sprovesti ravnopravno na obe strane, pa još povrh svega da kao Srbin zaista nemam predrasuda prema tome da li je neko Albanac ili ne i da bih mogao da bez ikakvog razmišljanja da se sretnem s njim, da sednemo i kafić, pijemo kafu i razgovaramo o svemu - i to u centru Beograda - te da mu se ne bi ništa loše desilo, jer sam već sretao Albance koji su normalno govorili albanski bez ikakvog straha (dok je obrnuta situacija u Prištini skoro nemoguća), a odgovor je bio: "Nikada u svom životu ne bih seo da popijem piće s nekim Srbinom - mogao bih samo da ga pljunem!"

E sad već i ja isprovociran, ali zadržavam prisebnost, pa krećem u kulturološki napad... i da skratim priču - stignemo do par stotina sada već uništenih srpskih crkava i manastira od kojih je veliki broj star i po nekoliko vekova, a bejahu preživeli razne pošasti - a sada leže razrušeni, te univerzitetske biblioteke gde je i poslednja knjiga štampana na srpskom jeziku završila na lomači na obližnjem đubrištu, od kojih su neke bile od neprocenjive vrednosti.

Na moje poslednje pitanje kako on kao intelektualac gleda na to da su pojedinci jedne nacije koja se hvali hiljadugodišnjom kulturom, tradicijom (koju ne sporim i to mu jasno dao do znanja) mogli tako nešto da urade... odgovor nisam dobio. Tog trenutka je i svaka dalja komunikacija s njim stala.

Podstaknut njegovim stavom prema nama, Srbima, malo sam začeprkao u tematiku i došao do strašnog podatka da ogroman broj Albanaca, ne samo sa Kosova već i iz Albanije ima sličan stav o srpskoj naciji. Najporažavajuće je bilo čuti obrazovane ljude, prosvetne radnike i intelektualce koji su čvrsto stajali iza stava da smo varvari, bez istorije, kulture, tradicije, muzike...

I dalje ostajem pri svome stavu da bih bez ikakvih predrasuda i razmišljanja sedeo pored Albanca, razgovarao s njim kao i sa bilo kojim drugim čovekom. Toliko.
Lektorka Lektorka 15:16 13.12.2007

Re: Kada sam...

darmar,
svaka čast. ja sigurno ne bih izdržala da čujem sve...
tvoja priča je za mene priča u ogledalu.
evo vidi:
Podstaknut njegovim stavom prema nama, Albancima, malo sam začeprkao u tematiku i došao do strašnog podatka da ogroman broj Srba, ne samo sa Kosova već i iz cele Srbije ima sličan stav o albanskoj naciji. Najporažavajuće je bilo čuti obrazovane ljude, prosvetne radnike i intelektualce koji su čvrsto stajali iza stava da smo varvari, bez istorije, kulture, tradicije, muzike...

eto koje komponente je moguće proizvoljno zamenjivati, a da se ne promeni tačnost iskaza.

a stvar je u ovome:
I dalje ostajem pri svome stavu da bih bez ikakvih predrasuda i razmišljanja sedeo pored Albanca, razgovarao s njim kao i sa bilo kojim drugim čovekom.

naravno. upravo to.
darmar darmar 15:31 13.12.2007

Re: Kada sam...

E, da, znam da sam zaboravio nešto... ali ste se vi setili! "Priča u ogledalu"
Hvala, Lektorka!
darmar darmar 15:36 13.12.2007

Re: Kada sam...

Eto, opet zaboravih da postavim pitanje! (a ja baš nešto volim da postavljam ta pitanja...)
Da li je moguće promeniti, nakon svega, pogrešno ustaljena mišljenja i o jednima i drugima? Ipak smo u manjini, mi koji imamo drugačiji stav...
vucko vucko 15:40 13.12.2007

Sam je sebi stranac

"Intelektualac/ka" je ili vrlo precenjen ili često pogrešno upotrebljen termin. Trebalo bi nekako da uključi svesnost imenovanog o sopstvenim evolucionim intelektualnim atavizmima.

Ima jedno Marfijevo pravilo koje kaže: Never sleep with anyone crazier than yourself. Dobra volja u komunikaciji sa osobama koje nedostatak sopstvenog identiteta zamenjuju kolektivnim u opravdavanju pražnjenja svojih ličnih frustracija na sagovornicima - jeste vrlina, ali verovatno ne treba preterivati u praktikovanju iste - uglavnom izgubljeno vreme.
Podstaknut njegovim stavom prema nama, Srbima, malo sam začeprkao u tematiku i došao do strašnog podatka da ogroman broj Albanaca, ne samo sa Kosova već i iz Albanije ima sličan stav o srpskoj naciji.

Šteta za njih. Ali da li možete da precizirate ovo "ogroman broj" - kakav je reprezentativni uzorak, a kakvi su relativni pokazatelji? Od metoda eksperimenta obično presudno zavisi kredibilnost zaključaka...

P.S.: Lektorka, sorry što nisam priložio moju listu "mojih" Albanaca - moje iskustvo je uglavnom iz JNA, pozitivno u proseku (bez ikakvih konflikata ili problema - noge do zemlje, glava između ušiju, najobičnije vrline i mane, ništa ekscesno), plus još par kontakata kasnije u inostranstvu, takođe sa (očigledno) dobrim i/ili razumnim ljudima.

P.P.S.: malo sam razapet, sporo reagujem, vidim da ste već obradili temu statističkih metoda :)
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 16:12 13.12.2007

Re: Sam je sebi stranac

Vucko: "P.P.S.: malo sam razapet, sporo reagujem, vidim da ste već obradili temu statističkih metoda :)"
KM: "Mislim da mi je uzorak vrlo loš kao i tvoj tj. nereprezentativan, to su, uglavnom, bili školovaniji primerci ). Nisam ni ja reprezentativan predstavnik onih kojima je maternji jezik srrpski Znao sam i određen broj onih drugih Albanaca, to muški svet koji je bio u JNA zna. Kuvari i drugi. Nekako sam se dobro slagao i sa njima, ali sam se dobro slagao sa svima, da ne bude zabune. Naravno, da sopstveno ponašanje jako određuje reakciju okoline, tako da sam imao dobra iskustva sa Albancima "
Vucko:"Dobra volja u komunikaciji sa osobama koje nedostatak sopstvenog identiteta zamenjuju kolektivnim u opravdavanju pražnjenja svojih ličnih frustracija na sagovornicima - jeste vrlina, ali verovatno ne treba preterivati u praktikovanju iste - uglavnom izgubljeno vreme"

Da, izgleda da je statistika-naša dika i teorija uzoraka važna u životu.
Ja moram da ponovim neke teze kojima sam već davio čitaoce, mada nisam jedini koji davi. Mislim da je ovde na Blogu problem što je grupa ljudi koja piše/komentariše, bilo VIP, bilo komentatori, vrlo nereprezentativna grupa za Srbiju. I da, grubo rečeno, ima elemenata autizma. Kao da Blog grupa želi da ostane sama u sebi, kao da ne želi da "preotme" pripadnike drugih grupa.
Kao što i druge "grupe" (npr. Albance) posmatra kroz vrlo nereprezentativnu grupu "finih" ljudi, pisaca, umetnika,
Dobra volja koju Vucko pominje, većini ljudi na Blogu ne nedostaje. ALI...ja i dalje gubim vreme tj.praktikujem dobru volju.
Lektorka Lektorka 16:22 13.12.2007

Re: Kada sam...

Da li je moguće promeniti, nakon svega, pogrešno ustaljena mišljenja i o jednima i drugima? Ipak smo u manjini, mi koji imamo drugačiji stav...

ponekad, uz mnogo truda. i optimizma :)

EDIT: i mnogo vučkove i KM-ove dobre volje, da. eto.
vucko vucko 16:27 13.12.2007

von Clausewitz


Ja moram da ponovim neke teze kojima sam već davio čitaoce, mada nisam jedini koji davi. Mislim da je ovde na Blogu problem što je grupa ljudi koja piše/komentariše, bilo VIP, bilo komentatori, vrlo nereprezentativna grupa za Srbiju. I da, grubo rečeno, ima elemenata autizma. Kao da Blog grupa želi da ostane sama u sebi, kao da ne želi da "preotme" pripadnike drugih grupa.

Da parafraziram fon Klauzevica: silovanje je nastavak udvaranja drugim sredstvima?
pidola pidola 18:18 13.12.2007

...

lep tekst,ustvari lepo razmisljanje.

kada bi svi cenili ljude po njihovim kvalitetima,
a ne koje su nacionalnosti,vere,sve bi bilo drugacije.
zato je tu politika,da sve upropasti i pomuti.

ps a boza izgleda,kao na slici. :)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana