Život

Bekstvo iz slikovnice

Ivana Knežević RSS / 11.12.2010. u 15:48

Imala sam 7 godina kad sam za rođendan dobila jednu slikovnicu sa bajkama. Ne znam koliko ih je bilo unutra ali jednu pamtim i danas. Radilo se o siromašnom poštenom mladiću koga je odgojila majka sa puno odricanja. On je bio vredan i poslušan, i u tom životu teške realnosti došlo mu je vreme da se ženi. Na sledećem imanju živele su tri sestre, sve neudate. Majka je podučila sina kako će među njima naći onu pravu: jednu po jednu, pozvali su ih da ih posete. Prvo najstariju, pa srednju i na kraju najmlađu. Kako bi koja pristigla, oni bi je dočekali sa šoljom čaja i komadom sira. Obrati pažnju na to kako jedu sir, rekla je majka sinu.

Prva je sir pojela onako kako je bio poslužen. Ova nije dobra, rekla je majka nakon posete - pohlepna je. Srednja sestra je komadu sira prvo odsekla koru pa ga zatim pojela. Ni ova nije dobra, zaključila je majka, sa korom je odsekla i pola sira - rasipna je. Treća sestra je odsekla koru u tankom sloju i pojela ga. Ova je prava! - istrčala je majka iza zaklona, presrećna. Vidiš kako ume da odmeri taman kako treba. Najmlađa sestra je ujedno bila i najlepša u slikovnici, i nije bilo nikakve sumnje da su njih dvoje živeli srećno do kraja života. Odnosno - nije trebalo da bude sumnje jer slikovnice nisu takve stvari ostavljale nagađanju, međutim dok u happy end nisam sumnjala (nisam ni znala tada da drugačiji postoje), priča je probudila alarm.

Sir je ličio na kačkavalj - jedini sir koji sam videla do tada da je bio žut - i uporno sam pokušavala da se setim da li sam nekoga videla da mu seče koru, i kako to rade; nisam mogla da se setim ni da li on uopšte ima koru. Ja sigurno nisam znala da koru treba seći, i nije mi bilo svejedno da shvatim da bih odmah otpala kao mlada glavnom junaku priče. To što sam tek napunila 7 godina uopšte nije bio faktor - ako je priča u slikovnici za decu, očito je deci namenjena. Još manje je bilo jednostavno suočiti se sa procenjivanjem kome su te devojke bile izložene. Zašto mu je majka birala ženu, zbunjivalo me je dalje. Osim što je autoritet pripovedača tvrdio da je pošten i dobar, nigde se nije videlo ni 'k' od karaktera glavnog junaka pa nikako nisam mogla da zaključim po čemu je on uopšte dobio da bude glavni junak - nije sasekao na dugačke pertle nijednog zmaja, ni odrubio glavu kakvom zlom divu, nikoga nije spasio teške sudbine niti oslobodio nevolje, baš ništa uradio nije kroz sve stranice osim što se smeškao i bio lep -  a nije bilo sumnje da je glavni jer su se sva četiri ženska lika jako trudila oko njega.

Osim što su u meni tada zaživele sumnje da se neću nikada udati jer iako sam dobro prolazila u školi nisam imala velike nade da bih na takvim važnim testovima kao taj u priči postigla dobre rezultate, priča se s vremena na vreme pojavljivala tokom godina, uvek sa novim detaljima koji su produbljivali razumevanje.

Nekih godina kasnije, sretala sam povremeno jednog mladića o kome je brinula mama, i njemu je bio potreban neko da o njemu brine jer je imao epilepsiju i još neke dijagnoze, pri čemu je sa nekih 18 godina izgledao pet godina mlađi, bio je ćutljiv i stidljiv i pod uticajem lekova nije izgledalo da je vrlo prisutan u bilo kom od znanih svetova, a majka je nad njim bdela kako to majke umeju otkad je majki i dece, i na kraju je uspela da mu nađe ženu. Žena je bila sitna devojka, i sama stidljiva, ne starija od 16-17 godina, lepa i zdrava. Nisam u to vreme znala za trgovinu ljudima, pa nisam pomislila da su devojku možda kupili, ali neka kupoprodaja se sigurno desila, toliko je bilo jasno. Ono što je priča otvorila godinama pre toga, i različita opažanja dodavala utiscima sa vremenom, ovaj primer je urezao dubokom tehnikom. Taj jadnik je zaista bio najniži među jadnima, ali je i takav bio bolji od devojke. Ne samo u očima svoje majke, već očito i u očima njenih roditelja, a vrlo je verovatno da je i sama devojka mislila da on jeste bolji od nje i da je udaja za njega bila premija za takvu bednicu kakva je ona. Možda je on bio jedini u toj gomili koji je znao da nije, ali njega niko nije pitao, sve se već znalo i sve je bilo sređeno. Pa ovo je ista moja slikovnica! - shvatila sam, samo u izdanju gotike i realizma. Jugoslaviju, sa njenim besplatnim obrazovanjem za svu decu u njoj rođenu,  je trebalo popločati zlatom pa da sija do Sunca i ono vidi da se ne troši bezveze svakog dana sa tolikom vatrom, nešto je i vredelo, shvatila sam bila i to. Ovo je neki od onih anomaličnih primera, mislila sam, i poslednji svoje vrste. Iako je meni prethodnih godina već bilo uspešno ubačeno u mozak da je obrazovanje najvažnije, ovakve lekcije su bile nezaboravne i ko nije do tada trčao, prešao je na letenje. Svoje eksplicitno mišljenje o slikovnicama nisam nikada napustila.  

Nije bilo dovoljno. Kad je došlo bilo vreme da se uputim u obaveze i dužnosti 'ženskog deteta', kao što su spremanje kuće, čišćenje, pranje čarapa i veša, kuvanje - što je meni zapalo kao jedinoj ženskoj osobi u kući - jako me je zbunilo zašto to nije moj tata radio? Osim što je bio veći i jači od mene, plus odrastao, vikendom je imao vremena, i kad sam ga jednom čula da pominje prijateljima da mu je žao da ja moram sve to da obavljam umesto da se provodim sa društvom, ja sam ga pitala ‘a zašto moram'? Zar on ne može da plati nekome da nam to odradi? (nisam se usudila da mu predložim podelu poslova.) On se naljutio bio na mene. Srećom pa se ubrzo pojavila bila jedna žena koja je mislila da je on možda ne baš mladić iz slikovnice ali dovoljno blizak primer iz realizma, pa ja više nisam morala. Nikad više, su bile moje reči zakletve sebi, neću raditi za džabe.

Stvari nisu išle ka happy-endu za nikoga koga poznajem. Moj tata je posle nekog vremena ostao da živi sam, i naučio je da kuva i vodi kuću, i to vrlo dobro, baš kao što sam znala da može. Vrlo je uredan. Ja nikada nisam naučila da vodim kuću. Delom što sam lenja, a drugim delom.... - pa, neki protesti ne zastarevaju, recimo. Radila sam za džabe, ali to se ne računa, jer sam sve uredno platila. Slikovnice se i dalje setim s vremena na vreme. Kako ne bih, većinu ljudi koje znam bih mogla da smestim u nju, ili one na drugim stranama. Pobeći iz slikovnice je propala ideja. Lajt motif koji se emituje iz svih satelistkih, kablovskih i radio odašiljača svakodnevno je da su slikovnice modernizovane i sada svako može da živi u jednoj.  Nema potrebe za žaljenjem za starim dobrim vremenima - ona ne prolaze!

Sireva ima hiljadu vrsta. Kod nekih se jede kora, naučila sam, ali ja svaki put oklevam. I obavezno pitam.



Komentari (165)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Ivana Knežević Ivana Knežević 07:17 12.12.2010

Re: angelino

kukusigameni
Slikovnica, na italijanskom jeziku, nista nisam razumeo. Mama mi je nekad citala na italijanskom ali ja sam ipak najvise voleo sam da gledam slike i da smisljam price po tim slikama.


Divno

I slikovnica puna reci i boja moze da se ispuni necim sasvim novim.
sonja.m sonja.m 21:00 11.12.2010

naivna


Slikovnice su mi bile interesantne samo zbog slika.
( Isto k'o Mikele)
Meni je deda Leka pricao najlepse price.
Bas ovih dana pokusavam da se setim
sadrzaja najinteresantnije od svih.
Ja jos uvek verujem u happy end, iako sam se
uverila u suprotno ohohooo puta.
Pozz svima naivnima kao ja.

nsarski nsarski 00:02 12.12.2010

Re: naivna

a jos uvek verujem u happy end, iako sam se
uverila u suprotno ohohooo puta.

Hepiend sa tuznim krajem?
Ivana Knežević Ivana Knežević 07:20 12.12.2010

Re: naivna

sonja.m
Meni je deda Leka pricao najlepse price.


Tako lep pocetak moze da vodi ka necem dobrom. Trebalo bi. To jeste happy end.
builderka builderka 21:08 11.12.2010

šljive za đubre

birao je princ, i mati mu, suprugu buduću.
metod - koliko devojke đubreta donesu toliko šljiva dobiju. sve su se svojski potrudile i zadovoljne sa hrpom šljiva otišle. samo neka sirota nije mogla više od jedne šake da nekupi, jer je bila vredna pa joj je kuća vazda čista bila. "e ovo je čeljade za naš zamak". i živeli su tako srećno i zadovoljno do kraja života. (a poslugu su valjda otpustili.)

ranije kad počistim neko spoljašnje stepenište uvek bih se setila ovog. "'bem ti, opet ništa od princa."
Ivana Knežević Ivana Knežević 07:24 12.12.2010

Re: šljive za đubre

builderka
birao je princ, i mati mu, suprugu buduću...


Znaci prica je reciklirana ko zna koliko puta i u raznim izdanjima. Ne bi trebalo da iznenadi.
Bas su nas pripremali za princeve i neke slicne, i sve smo se primile. I posle ne budi feministkinja <_<
zoja444 zoja444 22:03 11.12.2010

bilans

nas zivot zavisi 33 i nesto % od nas samih, 33 i nesto % od drugih ljudi i 33 i nesto % od okolnosti.

sta je i gde je (ne)sreca u ovakvoj statistici?

nsarski nsarski 22:11 11.12.2010

Re: bilans

zoja444
nas zivot zavisi 33 i nesto % od nas samih, 33 i nesto % od drugih ljudi i 33 i nesto % od okolnosti.

sta je i gde je (ne)sreca u ovakvoj statistici?


Savetujem da pogledas Psychology of Chance Encounters and Life Paths (Psihologija slucajnih susreta i zivotne putanje) Alberta Bandure.
Veoma bitna referenca u psihologiji. Autor je profesor na Stenfordu. Izuzetno uvazen.
ivana23 ivana23 22:24 11.12.2010

Re: bilans

nsarski


Savetujem da pogledas Psychology of Chance Encounters and Life Paths (Psihologija slucajnih susreta i zivotne putanje) Alberta Bandure.Veoma bitna referenca u psihologiji. Autor je profesor na Stenfordu. Izuzetno uvazen.


Mislim da su od susreta, neuporedivo vazniji dogadjaji na koje nemamo upliva. Rekla bih da oni vise uticu na zivotnu putanju.

zoja444 zoja444 22:53 11.12.2010

Re: bilans

ivana23
Mislim da su od susreta, neuporedivo vazniji dogadjaji na koje nemamo upliva. Rekla bih da oni vise uticu na zivotnu putanju.


da, i ja se sa time slazem.
a, sta utice na te dogadjaje?
zasto se bas nama dogadjaju, a ne nekom drugom?
zasto nam se bas neki ljudi pojavljuju (slucajno li?) u zivotu, a drugi ne?

imam jos milion zasto.
nsarski nsarski 22:57 11.12.2010

Re: bilans

Mislim da su od susreta, neuporedivo vazniji dogadjaji na koje nemamo upliva. Rekla bih da oni vise uticu na zivotnu putanju.

Da, i to je poenta ovog teksta. Ja sam malo nakaradno preveo rec "encounters", jer ona moze da znaci i "dogadjaji". Chance encounters su bas to - situacije i dogadjaji i susreti na koje nemamo upliva, tj., desavaju se by chance. Interesantno da i u takvim okolnostima postoje neke zakonitosti, i o njima Bandura govori. Covek, sa svoje strane, treba da ima inklinaciju, da je spreman za promene, ili, kako rece profesor Godbol u "Passage to India" - I can not tell anyone anything, unless they are ready to hear. (5.17 min donjeg klipa):





zoja444 zoja444 22:59 11.12.2010

Re: bilans

nsarski
Savetujem da pogledas Psychology of Chance Encounters and Life Paths (Psihologija slucajnih susreta i zivotne putanje) Alberta Bandure.Veoma bitna referenca u psihologiji. Autor je profesor na Stenfordu. Izuzetno uvazen.


evo, citam .

ali, cini mi se iz do sada procitanog, da nisu u pitanju slucajni susreti... uslovno receno. sve osobe u primerima su isle nekim svojim putem koji im je omogucavao "slucajne"susrete i nastavljali su dalje.
slucajni pod navodnicima, jer jesu sa jedne strane bile nepoznate osobe koje su sretale, ali sa druge, takve su se i mogle ocekivati u izabranim grupama, zar ne?
nsarski nsarski 23:11 11.12.2010

Re: bilans

zasto nam se bas neki ljudi pojavljuju (slucajno li?) u zivotu, a drugi ne?

My dear, life rarely gives us what we want at the moment we consider appropriate. Adventures do occur, but not punctually. (Mrs. Moore).


EDIT: taj rad koji sam naveo ne daje odgovore na sva pitanja, naravno. On je, barem meni, zanimljiv jer ulogu slucajnosti u zivotu pokusava da razume na sistematski nacin. Izgleda da se te "bitne slucajnosti" mnogo cesce desavaju nego sto bi prosta statistika predvidela.
Ako bolje razmislis, preciznije odgovore i ne moze covek da ocekuje na mnoga pitanja vezana za zivotne puteve.
angie01 angie01 23:44 11.12.2010

Re: bilans

Izgleda da se te "bitne slucajnosti" mnogo cesce desavaju nego sto bi prosta statistika predvidela.



zoja444 zoja444 23:55 11.12.2010

Re: bilans

nsarski
Ako bolje razmislis, preciznije odgovore i ne moze covek da ocekuje na mnoga pitanja vezana za zivotne puteve.


ja bih ipak volela da znam.




nsarski nsarski 00:00 12.12.2010

Re: bilans

ja bih ipak volela da znam.

Haha, sve bi bilo drugacije kada bi to zaista mogli
Moje je misljenje da je to vrsta "znanja" koje mi ne bi bili u stanju da hendlujemo ("maybe you can not handle the truth!" kaze Nikolson u onom filmu). Ovako je zanimljivije, cini mi se...
zoja444 zoja444 00:07 12.12.2010

Re: bilans

nsarski
Ovako je zanimljivije, cini mi se...


zanimljivost je vrlo rastegljiv i diskutabilan pojam.
nsarski nsarski 00:10 12.12.2010

Re: bilans

zanimljivost je vrlo rastegljiv i diskutabilan pojam.

Yep. (Ne znam za "diskutabilan", ali rastegljiv jeste).
jasnaz jasnaz 00:25 12.12.2010

:

nsarski
(Ne znam za "diskutabilan", ali rastegljiv jeste).



zoja444 zoja444 00:39 12.12.2010

Re: :

jasnaz

nsarski(Ne znam za "diskutabilan", ali rastegljiv jeste).


hvala jasnaz.

to je to. diskutabilno u zanimljivosti.
neko voli popa, neko popadiju, neko popovu cerku, a neko crkvenjaka. tako nekako bese. narodne umotvorine.
zao mi je sto nemam primer u nekoj analognoj bajci.
mrdax mrdax 00:41 12.12.2010

Re: bilans

nsarski
zoja444
nas zivot zavisi 33 i nesto % od nas samih, 33 i nesto % od drugih ljudi i 33 i nesto % od okolnosti.

sta je i gde je (ne)sreca u ovakvoj statistici?


Savetujem da pogledas Psychology of Chance Encounters and Life Paths (Psihologija slucajnih susreta i zivotne putanje) Alberta Bandure.
Veoma bitna referenca u psihologiji. Autor je profesor na Stenfordu. Izuzetno uvazen.


@ Zoja 444
Ko je spreman da odluci kako ce da zivi u zivotu (u grubim crtama naravno) taj ce to ostvariti nezavisno od kako ste vi rekli 66,66%
zanimljivost : He attended Laney High school in Wilmington, North Carolina, but as a 5-11 skinny sophomore, he was cut from the varsity basketball team. Michael Jordan

@nsarski procitacu knjigu ,hvala na preporuci

EDIT: procitao sam Psychology of Chance Encounters and Life Paths koji ste stavili ovde i zakljucak mi se veoma svidja "Fostering Valued Futures"
Ivana Knežević Ivana Knežević 07:34 12.12.2010

Re: bilans

nsarski
My dear, life rarely gives us what we want at the moment we consider appropriate. Adventures do occur, but not punctually. (Mrs. Moore)


Osim zdravlja i petljavina sa genetikom, nasi zivoti zavise od drugih ljudi. Onih sa kojima zivimo u razlicitim dobima zivota, onih koje srecemo, onih (sa) kojima radimo... duge su liste. Vestina manipulacije ljudima bi bila zgodna alatka za dobar zivot. I resenje problema.
tyson tyson 12:19 12.12.2010

Re: bilans

Osim zdravlja i petljavina sa genetikom, nasi zivoti zavise od drugih ljudi. Onih sa kojima zivimo u razlicitim dobima zivota, onih koje srecemo, onih (sa) kojima radimo... duge su liste.

A to onda važi i za te druge ljude, i onda proizilazi da nismo u stanju da odlučujemo o svojim životima, ali jesmo o tuđim, uprošćeno rečeno.

Stav da ne upravljamo svojim životima i ne kontrolišemo ih je prilično fatalistički i depresivan.

Što se tiče situacija i okolnosti - dobrih ili loših, bilo kakvih - pa, uvek će ih biti. Puno toga se odgađa oko nas, nije realno očekivati da nas baš ništa neće dokačiti. Samo treba biti priseban i na pravi način odreagovati na loše, ili znati prepoznati, prepustiti se i uživati u dobrom. Nije tako teško kao što možda zvuči.



mrdax mrdax 21:12 12.12.2010

Re: bilans

tyson
Osim zdravlja i petljavina sa genetikom, nasi zivoti zavise od drugih ljudi. Onih sa kojima zivimo u razlicitim dobima zivota, onih koje srecemo, onih (sa) kojima radimo... duge su liste.

A to onda važi i za te druge ljude, i onda proizilazi da nismo u stanju da odlučujemo o svojim životima, ali jesmo o tuđim, uprošćeno rečeno.

Stav da ne upravljamo svojim životima i ne kontrolišemo ih je prilično fatalistički i depresivan.

Što se tiče situacija i okolnosti - dobrih ili loših, bilo kakvih - pa, uvek će ih biti. Puno toga se odgađa oko nas, nije realno očekivati da nas baš ništa neće dokačiti. Samo treba biti priseban i na pravi način odreagovati na loše, ili znati prepoznati, prepustiti se i uživati u dobrom. Nije tako teško kao što možda zvuči.


Tyson-e ne znam da li samo boksujes pesnicama ili i recima ali ovo je bilo veoma dobro.



Ivana Knežević Ivana Knežević 22:12 12.12.2010

Re: bilans

Prvo izvinjenje svima: mislila sam da cu imati vise vremena ovog vikenda. Verovatno nije bio najbolji izbor za postavljanje teksta.

tyson
A to onda važi i za te druge ljude, i onda proizilazi da nismo u stanju da odlučujemo o svojim životima, ali jesmo o tuđim, uprošćeno rečeno.


Naravno da vazi i za druge, svi smo u istom. Moje isticanje je imalo za cilj da istakne drugi ugao u prethodnoj prici, o tome koliko slucajnost i sreca imaju uticaja i koliko je moguce kontrolisati ih. Odnosno, to je bio jedan deo.

Drugi je onaj koji nedostaje. Iako se mi neprekidno prilagodjavamo, i kroz vaspitanje i socijalizaciju na razlicitim nivoima ucimo kako da se odnosimo jedni prema drugima, nigde se to zaista ne istice jasno da ne bude zabune: zivote ce nam ciniti srecnijim a ponekad nesrecnim ili ih pravo upropastiti, drugi ljudi.
Nikoga to ne oslobadja odgovornosti, i krivice, za sopstvene izbore i greske, ali kad se postavi na te osnove dolazi najvaznija stvar: naucite kako da se ponasate jedni sa drugima. Ne kroz bullying, otimanje, nadmetanje, prevare i sve ostale popularne vestine, vec one puno humanije - komunikaciju, razumevanje, harmoniju i sl.
Toga prosto nema.

A ostatak iz komentara... pa da, sve to stoji. Medjutim ja ostavljam svakome prostora da ako nesto ne ume ne treba zbog toga duplo da plati. Neki ljudi se lakse snalaze za promenama, neki u promeni zaborave i kako se zovu. Neki medju nama su strasljivi, neodlucni, vrlo osetljivi na sve i svasta... ne treba im zbog toga suditi. Nismo izasli iz prica, i sigurno nismo ispali superheroji.
mlekac mlekac 22:22 11.12.2010

Eh ti princevi...

Koliko se njih pretvorilo u zapce preko noci!

Evo, imamo mi jednog Prestolonaslednika koji, od kako je zvanicno stekao punoletstvo, smatra svojom gradjanskom duznoscu da izvoljeva po kuci i izbegava sve kucne radove...

Sve dok ne dodje VD Prestolonaslednikovica. Onda odjednom ume i da skuva, i da spremi svoju sobu, i...

Al' ne cudim se - i moja je Sveki, pokoj joj dusi, ostala potpuno zapanjena kad je ustanovila da u nasoj kuci Zmu ume da opere sudove i usisa patos! Sam! Niko ga nije ucio! (Il' bar nisam ja...)
Ivana Knežević Ivana Knežević 07:38 12.12.2010

Re: Eh ti princevi...

mlekac
Koliko se njih pretvorilo u zapce preko noci!


Moja frizerka je rekla nesto na tu temu nedavno... Kad sam imala 20 godina nikada ne bih mogla ni da zamislim da ce moj zivot ovako izgledati.
Nisam mogla da joj ponudim ni rec utehe. Sta reci pred istinom takve vrste.
gorran2 gorran2 08:20 12.12.2010

Obrnuta bajka

Koliko se njih pretvorilo u zapce preko noci!

U normalnoj bajci, poljubiš žabu, i ona se pretvori u princa.
U obrnutoj (zvanoj "stvarnost" ), poljubiš princa, i on se pretvori u žabu.
Ili svinju.
Tvora.
Ima raznih vrsta prinčeva.

Srećom, uz malo truda i veštine, uvek možeš da ga pretvoriš u magarca...
mrdax mrdax 21:10 12.12.2010

Re: Eh ti princevi...

Ivana Knežević
mlekac
Koliko se njih pretvorilo u zapce preko noci!


Moja frizerka je rekla nesto na tu temu nedavno... Kad sam imala 20 godina nikada ne bih mogla ni da zamislim da ce moj zivot ovako izgledati.
Nisam mogla da joj ponudim ni rec utehe. Sta reci pred istinom takve vrste.


Bilo bi lepo reci joj ,zasto ne promenite vas zivot ?
Ivana Knežević Ivana Knežević 22:15 12.12.2010

Re: Obrnuta bajka

gorran2
Srećom, uz malo truda i veštine, uvek možeš da ga pretvoriš u magarca...


Meni se ovo jako dopada.
Mislim, ako je vazno baviti se kreativnim aktivnostima. Inace sam uvek za bekstvo. Ali ovo cu zapamtiti
Ivana Knežević Ivana Knežević 22:26 12.12.2010

Re: Eh ti princevi...

mrdax
Bilo bi lepo reci joj ,zasto ne promenite vas zivot ?


Iz iskustva znam - vrlo cesto mi i ljudi (okay, zene) koje samo povrsno poznajem pricaju svoje probleme, ponekad traze i savet - da saveti takve vrste ne pomazu. Ljudi moraju da dodju do tih vrata sami.

Saveti koji pomazu su konkretni i koncizni - u ovoj situaciji uradis ovo ili ono zbog toga i toga. I tu je efekat limitiranog uspeha, ali ima nekog uspeha.

Inace je frizerka u medjuvremenu krenula sa promenom. Ne znam o cemu se konkretno radi, osim da je promenila posao (koji je porodicni biznis, sa ocem i sestrom). Zao mi je da je do toga doslo nakon sto je ona bila (i to dugo) na ivici ocajanja, ali nadam se da ce naci pravi nacin.
mrdax mrdax 00:28 13.12.2010

Re: Eh ti princevi...

Saveti koji pomazu su konkretni i koncizni - u ovoj situaciji uradis ovo ili ono zbog toga i toga. I tu je efekat limitiranog uspeha, ali ima nekog uspeha.

Dozvolite da se ovde ne slozim. Limitirana upotreba "kratkog i konciznog" saveta rezultuje limitiranim uspesima.
Sto naravno nije lose kao prva pomoc. Za promene koje traju i koje su zapravo jedino prave , potrebna je promena "sistema verovanja" koja se desava kada osoba promeni nacina na koji dozivljava svet a samim tim i sebe. I ovo nije teorija vec praksa i postoje ljudi ciji su govori i knjige kao i radnionice izmenile zivot milionima ljudi na bolje objasnjavajuci "osnovne postulate" licnog razvoja . Naravno neki su saveti opsti a neki konkretniji za odredjenu oblast.
Saveti tipa "a zasto ne otvoris pekaru" su dobri samo za otvaranje pekare ali ako to ne uspe osoba se vraca u prethodno stanje.
Za pocetak predlazem Tony Robbins-a i Steve Pavlina-u.
Ko hoce da se promeni na bolje nace nacine ko ne zeli naci ce izgovor.
Ivana Knežević Ivana Knežević 04:23 13.12.2010

Re: Eh ti princevi...

Slazem se i ne.

Izgovori imaju svoje mesto u svemu ovome. Zato sto zivot nije lak, na primer. I ljudi se stide, pred sobom, svojim bliznjim, sto nisu fenomenalno uspesni i srecni...

Sistemi verovanja umeju da budu opasne klopke.
Ja im nisam sklona pa ih ne preporucujem ni drugima.
Svako svoje verovanje sam rukom izabrala. I korigujem ih, menjam, prilagodjavam sebe i sebe njima. To je vrlo intimna stvar. Ali ne poricem da neki standardi i formule daju dobre rezultate, ili lose. Prosto svom zivotu treba dati svoje ime.
49 41 49 41 23:53 11.12.2010

Pricali nam

Snezana je zivela sa 7 MUSKARACA.
Jasmina i Aladin su bili u ZABRANJENOJ VEZI.
Tarzan je hodao okolo polugo i PRICAO S MAJMUNIMA.
Trnoruzica je zavrsila s prvim koji je ZBARIO.
Pepeljuga je bezala po NOCI IZ KUCE da bi isla na party.
Pinokio je bio LAZLJIVAC, a Robin Hood LOPOV...

.... te su nam price pricali dok smo bili mali i onda...
mariopan mariopan 00:04 12.12.2010

Re: Pricali nam

49 41
Snezana je zivela sa 7 MUSKARACA.
Jasmina i Aladin su bili u ZABRANJENOJ VEZI.
Tarzan je hodao okolo polugo i PRICAO S MAJMUNIMA.
Trnoruzica je zavrsila s prvim koji je ZBARIO.
Pepeljuga je bezala po NOCI IZ KUCE da bi isla na party.
Pinokio je bio LAZLJIVAC, a Robin Hood LOPOV...

.... te su nam price pricali dok smo bili mali i onda...

Kakva je to luda žurka bila onda smo još dobri ispali?
Ivana Knežević Ivana Knežević 07:43 12.12.2010

Re: Pricali nam

49 41
Snezana je zivela sa 7 MUSKARACA.
Jasmina i Aladin su bili u ZABRANJENOJ VEZI.
Tarzan je hodao okolo polugo i PRICAO S MAJMUNIMA.
Trnoruzica je zavrsila s prvim koji je ZBARIO.
Pepeljuga je bezala po NOCI IZ KUCE da bi isla na party.
Pinokio je bio LAZLJIVAC, a Robin Hood LOPOV.......
te su nam price pricali dok smo bili mali i onda...


Ovo je sjajno izvuceno, 49 41. Nasmejala se glasno
Dobro je rekla mariopan. Naravno, uvek smo mogli da ispadnemo daleko gori.
Iako ja moram da potvrdim da sam neke od ovih grehova ponovila.
Mozda se ne racuna, to je podsvesno odradilo svoje
sima2000 sima2000 07:37 12.12.2010

novi svet

Žene su stotinama, a verovatno i hiljadama godina svrstavane u red nižih bića. Pravo glasa su dobile tek u prošlom veku, ekonomsku samostalnost tek nakon II svetskog rata. Čak i danas su manje plaćene za isti posao, kad se uporede sa muškarcem.
Ogroman teret kolektivnog nesvesnog, milenijumima sakupljan, umnogome opterećuje sadašnje odnose među polovima. Bajke koje su pisane za stari svet danas deluju besmisleno surovo. Nekada je za ženu bilo najvažnije da se uda jer je to bio jedini način da preživi i ostavi potomstvo. Nekada je žena radila kućne poslove jer joj nije bilo dozvoljeno da materijalno obezbeđuje porodicu. Nekada se zajednica formirala sa unapred određenim i dodeljenim ulogama. Nepisana i pisana pravila su upravljala svakim detaljem bračnog života.
Uloga muškarca je bila da obezbedi (ulovi), a uloga žene je bila da vodi računa o pećini (skuva ulovljeno). Koliko je ova podela bila uslovljena genetskim afinitetima, a koliko muškarčevom nadređenom pozicijom, ne bi znao da odgovorim.
Ali ono što znam je da smo mi, pripadnici zapadne civilizacije, svedoci suštinske promene. Žena više ne mora da se uda da bi bila materijalno obezbeđena i da bi ostavila potomstvo. Ono što je vekovima važilo, više nije obavezno. Čitav korpus ljudskog stvaralaštva, gomila knjiga i umetničkih dela, svakodnevnih uzrečica, pravila ponašanja, čitav jedan način mišljenja i delanja je nepovratno otišao u istoriju.
Kao i u svakoj tranziciji, neki se ne snađu, neki profitiraju, neki vizionari se već sada ponašaju po budućim pravilima, a neki će do kraja života udarati glavom u zid pokušavajući da sačuvaju i zalepe krhotine starog sveta. Ono što je za sve nas zajedničko je to da smo zbunjeni i zatečeni.

Jedan banalan primer: Svaki put kad izvedem žensko biće u restoran na večeru, imam poriv da ja platim račun. Ni sam ne znam zašto to želim. Verovatno kolektivno nesvesno upravlja mojim postupcima. Svaki put kad treba da se usisa kuća, ja očekujem da to uradi žena (majka, sestra, devojka, supruga..). To ono staro iz mene govori, a novo još nije formirano.
Ko zna šta će biti za sto ili dvesta godina. Možda će brak kao pojam prestati da postoji. Ili će podela poslova u zajednici biti lenjirom i digitronom razgraničena. Možda će se deca gajiti u fabrikama, dok će slobodne jedinke samo obezbeđivati genetski materijal. Možda ćemo preći u doba ženske nadmoći, pa će muškarci i da love i da kuvaju ulovljeno sve sa ciljem uspostavljanja ravnoteže u svemiru ... Ko bi ga znao.
Sve u svemu, zanimljiva tema za nedeljno razvlačenje u krevetu sa laptopom na grudima :)


Ivana Knežević Ivana Knežević 07:50 12.12.2010

Re: novi svet

A ja ne mogu da verujem da sam jos budna!

Fino je ovo razvuceno, simo, bez nekog veceg pritiska posmatrati svet nedeljom ume da bude samo to - zanimljiva tema.
Jedino sto ja mislim da se staro ne da. Ne toliko sto su mu koreni duboki, nego se neke druge stvari ukopavaju po istim principima - sto izmisljati nesto novo kad ima proverenih metoda.

Idem sada u krevet, mozda sutra vise o svemu tome.
Nadam se da nisam propustila da odgovorim na neke komentare.
Pozdrav svima.
sima2000 sima2000 07:54 12.12.2010

Re: novi svet

Jedino sto ja mislim da se staro ne da. Ne toliko sto su mu koreni duboki, nego se neke druge stvari ukopavaju po istim principima - sto izmisljati nesto novo kad ima proverenih metoda.


Na našu (mušku) žalost proverene metode više ne funkcionišu :) Sve je veći broj žena koje sa pravom kažu "Nikad više neću raditi za džabe."
Nešto novo mora da se izmisli..
tyson tyson 12:45 12.12.2010

Re: novi svet

Pa, sve se menja.

Meni se čini da ti prošlost tumačiš iz današnje perspektive.

Nekada je za ženu bilo najvažnije da se uda jer je to bio jedini način da preživi i ostavi potomstvo. Nekada je žena radila kućne poslove jer joj nije bilo dozvoljeno da materijalno obezbeđuje porodicu. Nekada se zajednica formirala sa unapred određenim i dodeljenim ulogama. Nepisana i pisana pravila su upravljala svakim detaljem bračnog života.

Nekada se "privređivalo" daleko teže, a za teške fizičke radove muškarac je bio biološki prilagođeniji. Takođe se radilo više, t.j. duže, i onda je navedena podela dužnosti skoro pa logična i očekivana: fizički spremniji rinta, druga polovina para brine o domaćinstvu i naraštaju, kad već ne može da se pridruži. To je sasvim fino dopunjavanje, jedno radi ono što drugo iz bilo kojih razloga ne može.

Vremenom je stvoren čitav niz zanimanja gde su i žene mogle da privređuju, dakle da zaista rade posao a da ubrzo ne skapaju, pa to i jesu radile.

Međutim, situacija odavno nastala i održavana vekovima prerasla je u normu, te se od žene na kraju očekivalo da brine o porodici i domaćinstvu, a od muškarca da privređuje. To je već momenat kada stvari nisu krenule dobrim putem


Uloga muškarca je bila da obezbedi (ulovi), a uloga žene je bila da vodi računa o pećini (skuva ulovljeno). Koliko je ova podela bila uslovljena genetskim afinitetima, a koliko muškarčevom nadređenom pozicijom, ne bi znao da odgovorim.

Zašto tu poziciju muškarca u podeli rada a priori smatraš nadređenom? Možda u to vreme to nije tako posmatrano; možda su obe uloge smatrane za podjednako važne i potrebne. Uostalom, da je pomoć žene bila potrebna u lovu ne sumnjam da bi do toga i došlo, inače ne bi opstali; stvari su u to vreme bile prilično jednostavne.
Smatrati poziciju muškarca u opisanoj zajednici nadređenom jer on radi, obezbeđuje, je tako savremena, gde je materijalno podignuto na nivo božanskog, čudesnog.

Neko je opisao životni put Opre Vinfri, i zaključio - a vidi je sad! Da, sada ima dobar posao, poznata je i bogata. Uspela je u poslu. A da li je srećna, i da li su slava, bogatstvo i poslovni uspeh učinili da sve posledice trauma i pogrešnih poteza iz detinjstva i mladosti tek tako nestanu? Da li je srećna? Da li je dobar čovek? Materijalno nije sve, i ne obezbeđuje sve.



49 41 49 41 16:03 12.12.2010

Re: novi svet



Neko je opisao životni put Opre Vinfri, i zaključio - a vidi je sad! Da, sada ima dobar posao, poznata je i bogata. Uspela je u poslu. A da li je srećna, i da li su slava, bogatstvo i poslovni uspeh učinili da sve posledice trauma i pogrešnih poteza iz detinjstva i mladosti tek tako nestanu? Da li je srećna? Da li je dobar čovek? Materijalno nije sve, i ne obezbeđuje sve.

Opra prica, iz svog upecatljivog secanja.

Imala je prvi nastup, negde '71.
Stari, koji je ucestvovao u organizaciji njenog natupa doslovno joj je rekao iza podijuma.

"Ti ces jednog dana biti svetski poznata; imaces, milionski auditorijum gledalaca"!

Ona je samo prevrnula ocima i pomislila da joj je izgovorio, najvecu notornu laz.


Ivana Knežević Ivana Knežević 22:29 12.12.2010

Re: novi svet

sima2000
Nešto novo mora da se izmisli..


Hm, to je prilicno strasna opcija. Kad dodje do izmisljanja ljudi su vrhunski majstori
mrdax mrdax 00:16 13.12.2010

Re: novi svet

49 41


Neko je opisao životni put Opre Vinfri, i zaključio - a vidi je sad! Da, sada ima dobar posao, poznata je i bogata. Uspela je u poslu. A da li je srećna, i da li su slava, bogatstvo i poslovni uspeh učinili da sve posledice trauma i pogrešnih poteza iz detinjstva i mladosti tek tako nestanu? Da li je srećna? Da li je dobar čovek? Materijalno nije sve, i ne obezbeđuje sve.

Opra prica, iz svog upecatljivog secanja.

Imala je prvi nastup, negde '71.
Stari, koji je ucestvovao u organizaciji njenog natupa doslovno joj je rekao iza podijuma.

"Ti ces jednog dana biti svetski poznata; imaces, milionski auditorijum gledalaca"!

Ona je samo prevrnula ocima i pomislila da joj je izgovorio, najvecu notornu laz.




Nije uspela samo u poslu , uspela je u zivotu. Niko nije spominjao materijalni uspeh , to ste Vi ubacili .

Ivana Knežević Ivana Knežević 01:29 13.12.2010

Re: novi svet

Razumevanje odnosa iz ranijih vremena je prilicno komplikovano. Samo neki delovi slike su nam poznati. A i oni se koriste zavisno od toga ko sta hoce da potencira ili navede na svoju stranu argumenta.

Od toga sto su muskarci lovili se dobijalo vise proteina u ishrani, ali bazicna ishrana je, kazu mnogi, uglavnom zavisila od onoga sto su zene sakupile. Ne znaci ni da su zene jedine skupljale. Mozda je bilo zena i medju lovcima. Podele i hijerarhije su dolazile polako da bi zatim postale rigidne i nepromenjive. Ljudi u prvim zajednicama su morali da saradjuju i organizuju se sa prezivljavanjem na umu a ne zbog politickih smicalica izmedju polova, familija i drugih 'onih'.

Podele rada imaju smisla kad je dobrobit svih vodilja. Svako doprinosi najbolje sto moze.

Tako da se tyson i ja uglavnom slazemo, a simo, ti sa 'nadredjenom' pozicijom 'hranitelja'... ne znam

Ivana Knežević Ivana Knežević 04:18 13.12.2010

Re: novi svet

mrdax

Nije uspela samo u poslu , uspela je u zivotu.


Uspeh takve velicine je vrhunska stvar. Sigurno da ima lose dane, i uticaj koji ona ima je opaka stvar, sa puno obaveza i konaca koji zatezu, korupcija moci i sve ostalo...
Nadam se da ume da se izbori. Zavisi od toga sta joj je vazno.
sima2000 sima2000 06:48 13.12.2010

Re: novi svet

Tako da se tyson i ja uglavnom slazemo, a simo, ti sa 'nadredjenom' pozicijom 'hranitelja'... ne znam


Ako se ceo 20. vek vrti oko ostvarivanja "ženskih prava", to znači da žene pre toga nisu imale prava? Ili s imale?
dunja73 dunja73 21:42 13.12.2010

Re: novi svet

Nikad više neću raditi za džabe."
Nešto novo mora da se izmisli..



Pa u Nemackoj ako si Hausfrau (domacica ) znaci ne radis , a muz je negde zaposlen...on dobije tamo po sledovanju poreznu klasu i vise novca naravno , i problem resen, zaista ne radi niko dzabe ..tj zena....Moze i muz da bude Hausfrau ..svejedno ..ali je zakonski izregulisano ....Poenta je da "neko " mora i da melja , i mesi , i pere i pegla ...Negiranje obaveza dovodi do kraha i nezdravog zivota ...E , sad ko ima neku dokonu babu ili svekrvu...moz´ da se mangupira..il´ placa "zenu " ...(kako je ovo drugo nesto popularno ..

E ..sad...ovo za kevu ...ono nekad je i bolje poslusati starijeg ...kod mene ima toliko anegdota i primera ...Mislim da ako brak ne "valjadne " posle ...ono kunes kevu , a ne sebe...ima i tu nekih prednosti....kao "drugi ti kriv" ..

Ivana Knežević Ivana Knežević 23:59 13.12.2010

Re: novi svet

Sve neko mora da uradi. Ali jako je vazno da nije za dzabe.

A to o olaksicama ovim - onim... jasno je da ljudi uvek nesto preracunavaju, ali lepo je dobiti na ruke da se tvoj rad ceni, pa bilo to u obliku plate ili neumerenog obozavanja - svako neka izabere za sebe

U puno situacija je bolje poslusati starije, sve i kad se petljaju gde ne treba, ali...
Ivana Knežević Ivana Knežević 00:04 14.12.2010

Re: novi svet

sima2000
Ako se ceo 20. vek vrti oko ostvarivanja "ženskih prava"...


Ovo je bas zanimljivo. Ja nikada ne bih pomislila na 20. vek u tom kontekstu. Stvari su bile puno drugacije pre njega, to stoji, ali prosto je bio prepun svega pa se i to desavalo.

Okay, prihvata se ugao gledanja i koriscenje reci i izraza koji su bas zaostali za vremenom
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 08:10 12.12.2010

...

slikovnice i bajke mu dodju ko regrutovanje
(i to strojevim korakom)
za sve čari života koje dobiješ na poklon
sa sve hepiendom,
kada ostaneš posmatrač.


ali...


through the looking glass


`How would you like to live in Looking-glass House, Kitty? I wonder if they'd give you milk in there? Perhaps Looking-glass milk isn't good to drink -- But oh, Kitty! now we come to the passage. You can just see a little peep of the passage in Looking-glass House, if you leave the door of our drawing-room wide open: and it's very like our passage as far as you can see, only you know it may be quite different on beyond. Oh, Kitty! how nice it would be if we could only get through into Looking- glass House! I'm sure it's got, oh! such beautiful things in it!

Ivana Knežević Ivana Knežević 04:03 13.12.2010

Re: ...

Slazem se, Snezana, postoji to 'ali' magicnog izazova, otkrica, obicne radoznalosti... sasvim, sasvim ljudski. A i sire.
muaddib92 muaddib92 16:37 12.12.2010

Pomozi si sam i Og će ti...

Некако бих да направим разлику између сликовница и бајки, Ивана.
Сликовнице су, бар у време мог детињства, биле више онако карикатуралне причице типа 'Мачка у чизмама', 'Приче о калифу-роди', какву сам добио тамо давне 1961-ве као награду за одличан успех у првом основне.
Бајке, пак - то су биле књиге и књиге које ми је +мајка куповала на рате, бајке разних народа а све их и даље чувам, илустроване и издаване по континентима: бајке нордијске, азијске, да не набрајам - важно сећање је било из бурманских бајки како је принцеза желела сина и добила га пошто је појела урме. Јако сам тада желео брата па убедио маму да поједе урме и чудо се догодило: [youtube]white christmas[/youtube]провео сам 10 година као јединац, па добио брата. Нисмо могли баш да се играмо како сам замишљао, превелика је то била разлика у годинама, али никога нисам тако волео све док нисам добио своју децу.
Бајке су важне. Бајке нас усмеравају ка сентиментима и ка романтици. Романтична осећања су, верујем, важна у овом укаканом свету. Мислим и да су бајке, какве год биле, умеле да упозоре и на оне лоше ствари које у животу предстоје, као и да нас позову и на то да се потрудимо да својим вољеним приредимо, понекад, и тренутак утехе типа следећег:

[youtube]catch a falling star[/youtube]
mariopan mariopan 21:17 12.12.2010

Re: Pomozi si sam i Og će ti...

Бајке су важне. Бајке нас усмеравају ка сентиментима и ка романтици. Романтична осећања су, верујем, важна у овом укаканом свету. Мислим и да су бајке, какве год биле, умеле да упозоре и на оне лоше ствари које у животу предстоје, као и да нас позову и на то да се потрудимо да својим вољеним приредимо, понекад, и тренутак утехе типа следећег:

Divno rečeno i tako tačno.
49 41 49 41 04:07 13.12.2010

Re: Pomozi si sam i Og će ti...

Bravo zemljace, ni za dodati ni oduzeti.

Ivana Knežević Ivana Knežević 04:10 13.12.2010

Re: Pomozi si sam i Og će ti...

muaddib92
Бајке су важне. Бајке нас усмеравају ка сентиментима и ка романтици. Романтична осећања су, верујем, важна у овом укаканом свету.


Pa da, potvrdjen tim urmama u svom magicnom delanju, kako bi ti drugacije gledao na bajke

Naravno da su vazne. Otvaraju prozore ka fantasticnom. Pa i svetovi iz kojih su dolazile su bili fantasticni za nas, decu... A o romantici da ne pocinjem. U stvari ne moram, ti si bas lepo rekao.

Ja sam svoju sklonost ka bajkama kasnije prenela na naucnu fantastiku, s tim sto se meni svidjala ona bas fantasticna. Realne projekcije u blisku buducnost me nisu interesovale.
Za lose... ja mu ne bih pravila mesta na takav nacin. Obicno se primene postojeci steretotipi a decju sklonost ka mastanju takve stvari ne smeju da sputavaju i stezu.
muaddib92 muaddib92 23:09 13.12.2010

Re: Pomozi si sam i Og će ti...

Хвала Мариопан и хвала земљаче
Превише сам матор да бих са својим сачуваним бајкама ишта друго радио - до чекао унуке да им их читам, бар у оном кратком међувремену док не стасају за видео игрице и сличне акције.
Ивана, интересантно је да сам и ја после бајки кренуо ка SF-у, ваљда су и те бајковите звездане стазе утрли Верн, Бељајев, можда сама жеља да се стигне, макар у машти, beyond the limits
а онда се нађемо ту где смо
па опет добро
ту смо
Ivana Knežević Ivana Knežević 00:47 14.12.2010

Re: Pomozi si sam i Og će ti...

muaddib92
..а онда се нађемо ту где смо
па опет добро
ту смо


I tako na ljuljasci svakodnevno.
miloradkakmar miloradkakmar 23:20 12.12.2010

Ne sećam

se da sam u detinjstvu susretao slikovnice, sem stripova, odmah se iz bukvara prelazilo na Kako se kalio čelik, Mati, Taras Buljba...epske narodne pesme...
I stalno mi se vrzma pitanje Šta mi radimo u slikovnicama!?
Ivana Knežević Ivana Knežević 04:13 13.12.2010

Re: Ne sećam

miloradkakmar
I stalno mi se vrzma pitanje Šta mi radimo u slikovnicama!?


Sta radimo na dnu mora, ili na Mont Everestu....?
Guramo se gde nam nije mesto
Milutin Milošević Milutin Milošević 16:10 13.12.2010

Re: Ne sećam

Šta mi uopšte radimo na ovom svetu?
Ivana Knežević Ivana Knežević 23:47 13.12.2010

Re: Ne sećam

Milutin Milošević
Šta mi uopšte radimo na ovom svetu?


Za to nemam odgovor
bocvena bocvena 12:11 13.12.2010

Uživala u blogu

i u komentarima!
Trenutno nesposobna da mislim.
Muzika...

I could have been someone
Well so could anyone
You took my dreams from me
When I first found you
I kept them with me babe
I put them with my own
Can´t make it out alone
I´ve built my dreams around you

Nova godina je pravo vreme za bajke:)
Ivana Knežević Ivana Knežević 23:53 13.12.2010

Re: Uživala u blogu

bocvena
Nova godina je pravo vreme za bajke:)


Kako si lepo ovo izabrala. Savrseno.
Hvala
jasnaz jasnaz 08:57 14.12.2010

> traži se


izlaz <



Ivana Knežević Ivana Knežević 00:21 15.12.2010

Re: > traži se

jasnaz
izlaz


Za jednim savrsenstvom dodje drugo. Hvala za osmeh i inspiraciju. I za pozitivne misli.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana