B92 Blog    Članovi    nsarski    Fly me to the Moon

nsarski
20:43
PON
17
DEC

Fly me to the Moon

Fly me to the moon
And let me play among the stars
Let me see what spring is like
On Jupiter and Mars
(--- F. Sinatra)

Na kraju filma Papillon, glavni junak (Steve McQueen), osudjen na doživotni robiju na Djavoljem Ostrvu u Francuskoj Gijani, je jedini zatočenik u istoriji ovog zatvora koji uspeva da sa ostrva pobegne. U poslednjim kadrovima filma, Papillon nošen strujom pluta ka pučini na malom splavu napravljenom od loze i kokosovih oraha. Tako je srušen mit o ovom ostrvu kao zatvoru iz koga je nemoguće pobeći.

Posle višegodišnjeg posmatranja promena plime i oseke i talasa koji su se besno razbijali o vertikalne i nedostupne litice ostrva, naš junak dođe do otkrića da je moguće pogoditi pravu kombinaciju elemenata i uhvatiti povoljnu struju koja ga može odvući na otvoreno more. U takvom jednom povoljnom trenutku, dovoljno je sa splavom skociti u uzburkanu vodu, i, uz malo truda i veslanja rukama, će morske struje da usmere splav sa svojim putnikom u željenom pravcu.

Ova priča o bekstvu nam može poslužiti i kao dobra ilustracija interplanetarnog putovanja kakvo je danas moguće obaviti u našem Sunčevom sistemu. Naime, poslednjih par decenija je otkriveno da postoje određene putanje u našem sistemu kojima svemirski brod može da se kreće, sa veoma malim utroškom goriva, koristeći povoljnu kombinaciju gravitacionih sila različitih nebeskih tela koja se u tom trenutku nalaze u blizini.. Štaviše, ovde se radi o celoj mreži isprepletanih autoputeva, tzv. Interplanetary Transport Network, kojima svemirski brod može da se kreće i sa malim utroškom goriva dođe do udaljenih destinacija. Ovo nije zanemarljiva činjenica, ako se uzme u obzir da je za prenos 0.5 kg goriva do Meseca uobičajenim postupkom potrebno potrošiti oko 1 milion dolara. Ova mreža se još zove i Interplanetary Superhighway (IPS).

U praksi je ovakvo putovanje već jednom obavljeno kada je u svemirskoj misiji Genesis, letilica otisla u udaljene tačke Sunčevog sistema da sakupi uzorke Sunčevog vetra (Solar wind). Ovo je bilo, sa tačke gledišta potrošnje goriva, najefikasniji svemirski let.

Kako se ovo postiže i kako nastaje mreža interplanetarnih autoputeva?

Da bi na ovo pitanje odgovorili, potrebno je da znamo samo nešto malo gimnazijske fizike. Setimo se, prvo, da na svako telo mase m koje se kreće kružnom putanjom (za sada posmatramo najprostiju situaciju) brzinom v, i na rastojanju r od drugog tela mase M, na njega deluje 'centrifugalna' sila jednaka mv^2/r. Da bi orbitirajuće telo bilo stabilno u svojoj putanji, potrebno je da uzajamna gravitaciona sila izmedju tela, GMm/r^2, bude jednaka centrigfugalnoj (ovde je G univerzalna gravitaciona konstanta). Drugim rečima mv^2/r=GMm/r^2. U ovoj jednačini masa m može da se pokrati (dakle cela dinamika uopšte ne zavisi od mase tela koje orbitira), da najzad dobijemo

v=sqrt(GM/r) (1.)

ili, rečima, brzina kretanja je obrnuto srazmerna sa rastojanjem. Ako ovo primenimo na sistem Sunce/planeta onda nam ovo kaže da je planetama udaljenijim od Sunca potrebno duže vreme da se oko njega okrenu - Merkuru je potrebno ¼ zemaljske godine da obidje oko Sunca, Veneri oko 225 dana, Marsu oko 2 godine, Jupiteru oko 12, a Saturnu oko 30 godina.

Pored ovoga, u sistemu gde jedan objekat orbitira oko drugog (Sunce/Zemlja; Zemlja/Mesec) postoji pet karakteristicnih tačaka, tzv. Lagrangeove tačke ili L-tačke, gde se uspostavlja posebna ravnoteža izmedju gravitacionih (statickih) i 'centrifugalnih' (dinamičkih) sila - u takvim položajima su ove sile u ravnoteži i tu svemirski brod može da miruje. Šematski, to izgleda ovako (u centru slike je Sunce, a planeta je Zemlja, na primer)

 

 

Razume se, moramo još i da zamislimo da ceo sistem rotira. U tački L1, na naš svemirski brod gravitacione sile Sunca i Zemlje deluju u suprotnim pravcima i kompenzuju jedna drugu. U tački L2, a prema jednačini (1.), naš brod se suviše brzo kreće da bi ga Sunce zadržalo u svojoj orbiti, ali dodatna sila privlačnosi Zemlje (sada Sunce i Zemlja vuku naš brod u istom pravcu) je taman dovoljna da brod bude u ravnoteži. Slična situacija je i sa tačkom L3 (dovoljno je samo staviti se u položaj Zemlje, i objašnjenje je isto). Nešto složenije objašnjenje se zahteva da se objasni ravnoteža u tačkama L4 i L5, i to se ostavlja za vežbu čitaocima (tačka L4 ide za 60 stepeni ispred Zemlje, dok L5 kasni 60 stepeni za Zemljom.). Zanimljivo je da su baš ove poslednje dve L-tačke najstabilnije. Naime, ako nacrtamo sada domene stabilnosti ovih tačaka dobijamo

 

Crvene strelice pokazuju pravce stabilnosti-ako se naše telo pomeri malo u tom pravcu, ono će biti vraćeno nazad u stabilan položaj. Kod položaja L4 i L5, prilikom pomeraja iz stabilnog položaja, Koriolisove sile će naterati telo da počne da orbitira oko ravnotežnih tačaka.

Tokom putovanja kroz interplanetarni prostor, u blizini svakog većeg objekta se nalazi ovakvo polje uticaja. U zavisnosti od relativnih položaja nebeskih tela, razume se, a buduci da se planete kreću, ovaj sistem povoljnih i nepovoljnih dinamickih domena, kao sistem povoljnih morskih struja u filmu Papillon, može da se iskoristi za transport kosmičkih letilica sa minimalnim utroškom energije. Na nekim mestima je dovoljna brzina običnog bicikliste da bi se postiglo 'prebacivanje' sa jednog kosmičkog 'koloseka' na drugi. Ova mreža kosmičkih autoputeva je iskorišćena prilikom putovanja letilice Genesis. Jeste da je put malo zaobilazan, ali je mnogo jeftiniji!

Promenom uzajamnih položaja nebeskih tela i ova dinamička mreža puteva se menja. Upotrenom savremenih računara, njihovo postojanje je utvrdjeno,a njihov položaj je sve preciznije proučen. Možda nije tako daleko dan kada ćemo moći, uz pomoć povoljnih rasporeda planeta i njihovih gravitacionih sila, uspeti ipak da se daleko otisnemo sa ovog Trećeg kamena od Sunca u pravcu kosmičke pučine.

 

 

 

 





Komentari (107)
Sakrij replike | Pošaljite komentar 

gordanac  20:47 17.12.2007
Preporuka: 0

:)

#Link  Replika: 2
nice
Možda nije tako daleko dan kada ćemo moći, uz pomoć povoljnih rasporeda planeta i njihovih gravitacionih sila, uspeti ipak da se daleko otisnemo sa ovog Trećeg kamena od Sunca u pravcu kosmičke pučine.

..nadam se da cemo svi biti tu da - probamo!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  20:52 17.12.2007
Preporuka: 0

Re: :)

Izvini, malo sam zakasnio sa postavljanjem.
Uhvatile me lose struje, a i zimska mecava:))
Sada idem da od kuce postavim Frenkija - ovde jos ima i virusa:( (Javljam se za pola sata ponovo. Over and out).
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
jesen  21:29 17.12.2007
Preporuka: 0

Re: :)

nadam se da cemo svi biti tu da - probamo!
....ili bar da gledamo na TV.... nsarski, preporuka....bas romantican tekst iako ima jednacina, valjda zato sto nisu teske...:)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Strongman  20:52 17.12.2007
Preporuka: 0

Evo mene

#Link  Replika: 5
Da preporucim pa da procitam :-)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  20:54 17.12.2007
Preporuka: 0

Re: Evo mene

Strongi, ovo ti je kao aikido - nista sila, samo koristis silu "neprijatelja" i postigao si cilj!
Hvala na preporuci. (Pisem ti ubrzo).
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Kazezoze  21:02 17.12.2007
Preporuka: 0

Re: Evo mene

zanimljivo da sam i ja prvo pomislio na aikido kad sam prochitao tekst. koristish energiju protivnika.
ovaj put gravitaciju ostalih planeta.
preporuka!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  21:54 17.12.2007
Preporuka: 0

Re: Evo mene

Samo treba biti vest da izaberes pravi momenat i konstelaciju protivnika. Jednom putovao po Francuskoj, nekim zabitim selima, pa sam koristio lokalne vozove - presedao sam iz jednog u drugi i bilo mi je potrebno 6 sati da predjem rastojanje od 120km! Posle sam nasao pravu kombinaciju i za tili cas otputovao gde sam zeleo.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Strongman  21:55 17.12.2007
Preporuka: 0

Re: Evo mene

nsarski
Strongi, ovo ti je kao aikido - nista sila, samo koristis silu "neprijatelja" i postigao si cilj!
Hvala na preporuci. (Pisem ti ubrzo).



Ma znam, naravno. Zato se proracunava dan, sat, sekunda polaska. Ako nam planete nisu naklonjene treba mnoogo vise energije da se putuje. To je jedina oblast de nauka koristi platformu astrologije.

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Lucifer  22:26 17.12.2007
Preporuka: 7

Re: Evo mene

Da preporucim pa da procitam :-)

Bravo majstore!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srđan Mitrović  20:54 17.12.2007
Preporuka: 14

da ne zamišljamo pesmu...

#Link  Replika: 23
... za sve one koji je nisu čuli.

a za tebe preporuka
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  21:46 17.12.2007
Preporuka: 0

Re: da ne zamišljamo pesmu...

Hvala Srdjane. I hvala na linku - onaj moj kompjuter u kancelariji (vise njih, zapravo) su dobili neki elektronski "grip" pa malo stucaju:))
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srđan Mitrović  21:59 17.12.2007
Preporuka: 0

Re: da ne zamišljamo pesmu...

ako video stuca, onda evo samo pesme...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  22:02 17.12.2007
Preporuka: 0

Re: da ne zamišljamo pesmu...

Jel ima neki nacin da se postigne da se ta pesma cuje kada korisnik otvori blog?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srđan Mitrović  22:13 17.12.2007
Preporuka: 0

Re: da ne zamišljamo pesmu...

ja pitao da se uvede ta opcija, ili da moze da se ubaci player, kao sto se ubacuje youtube
nece to skoro biti :-(
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
andjelija  22:20 17.12.2007
Preporuka: 0

Re: da ne zamišljamo pesmu...

a jel moze ono esnaps?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  22:26 17.12.2007
Preporuka: 0

Re: da ne zamišljamo pesmu...

Srđan Mitrović
ako video stuca, onda evo samo pesme...

Meni je video stucao na drugom kompjuteru zbog virusa.
E, trol, Srdjane:
video sam juce Atonement - fotografija je fantasticna.
Dobio sam gomilu filmova, takodje, "Covek nije Tica", "Karaula", i jos desetak. Takodje i digitalno, modernizovano izdanje "Jedan dan zivota" - onaj prastari film u kome svi placu.
End trol.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Milan Novković  22:33 17.12.2007
Preporuka: 0

Re: da ne zamišljamo pesmu...

nsarski
Jel ima neki nacin da se postigne da se ta pesma cuje kada korisnik otvori blog?

Odlično pitanje! Ja sam petljao na starom blogu, sve sam probao. Tj bilo mi baš stalo i nije išlo.

Sad, al samo ti u originalnom tekstu, a ne mi kao komentatori, imas u editoru "html" tipku gde možeš da edituješ "goli" html. Probaj brzo, to bi bila top fora, super je ideja.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srđan Mitrović  22:45 17.12.2007
Preporuka: 0

Re: da ne zamišljamo pesmu...

E, trol, Srdjane:

odličan trol :-)
Sad, al samo ti u originalnom tekstu, a ne mi kao komentatori, imas u editoru "html" tipku gde možeš da edituješ "goli" html. Probaj brzo, to bi bila top fora, super je ideja.

ja probao, ništa. i to ovaj boomp3.com
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Ana WithAFamilyNameTooHardToPron  23:43 17.12.2007
Preporuka: 0

atonement

da li si citao knjigu? mnogo je bolja. film je suvise pretenciozan i dvodimenzionalan. istiina, fotografija je odlicna.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  23:48 17.12.2007
Preporuka: 0

Re: atonement

da li si citao knjigu? mnogo je bolja. film je suvise pretenciozan i dvodimenzionalan. istiina, fotografija je odlicna.

Nisam citao knjigu. Zapravo sada sam prvi put cuo za nju. Ali, meni se film svideo - posebno one slike rata - kao Hyeronimus Bosch i slike pakla. I ona ludacka vrteska i ringispil. Bas upecatljivo.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Ana WithAFamilyNameTooHardToPron  23:55 17.12.2007
Preporuka: 0

Re: atonement

Ian McEwan. Preporucujem!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Pedja Rafailovic  01:20 18.12.2007
Preporuka: 0

Re: da ne zamišljamo pesmu...

A jel' moze jedna ispravka?



Naravno, o ukusima ne vredi raspravljati, ali Nat nije dzaba King!

PS: Post cu da citam sutra, natenane. Izgleda mi veoma zanimljivo!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  01:27 18.12.2007
Preporuka: 0

Re: da ne zamišljamo pesmu...

Naravno, o ukusima ne vredi raspravljati, ali Nat nije dzaba King!

Definitivno! Nego pesamu je originalno komponovao sasvim drugi covek - Bart Howard - ali je proslavi Sinatra. Posle je pevao manje vise svako. Pa, zato. A ispravka je na mestu - hvala:)))
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
gordanac  01:29 18.12.2007
Preporuka: 7

in other words...

A jel' moze jedna ispravka?

...mislim da ne može :)
može samo da se doda:

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Pedja Rafailovic  01:35 18.12.2007
Preporuka: 0

Re: da ne zamišljamo pesmu...

Ipak je u pitanju bila "ispravka" (ispustio sam da stavim znake navoda).
:))
Slusajuci malo jednu pa, zatim drugu verziju, sta reci osim toga da oboijica maestralno pevaju, a svako na svoj osoben nacin!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  02:11 18.12.2007
Preporuka: 7

Re: da ne zamišljamo pesmu...

Najbolja izvedba ove pesme, po mom misljenju (a kako Pedja rece - o ukusima se ne raspravlja). Oko ponoci, na Tajlandu, posle skitanja sa drugarom po barovima, i one tehno-metal-skreetching uzas - muzike u ritmu pneumatskog cekica, udjem u tihi i uredan foyer (foaje) hotela u kome sam stanovao. Sve je mirno i na mestu, pirka tropski povetarac u decembru, noc pred novu godinu, i tu jedna ukusno obucena dama, Filipinka, peva za par retkih gostiju, povremeno sedne sa njima. Prima porudzbine.
Casa crvenog vina, ja narucima "Fly me...", ona se nasmeje i otpeva od srca. Paradiso terrestre.
Kako kaze Kafka - bio sam zahvalan ovoj osobi sto ima razumevanja za moje patnje:)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
angie  02:46 18.12.2007
Preporuka: 0

Re: da ne zamišljamo pesmu...

moj omiljeni bar na tajlandu- bambu bar, u prizemlju sumnjive zgrade , koju vodi mama san, a ben przi rok i josh glavni gitarista je i glavni diler, al ide mu to sa zicama i uredno nam sviraju sve shto trazimo i josh nas chaste picem , kad se nadjemu i pesmi koju i oni vole- skroz tvajlajt zon.

mora jedan tajland blog da padne:)))
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  02:51 18.12.2007
Preporuka: 0

Re: da ne zamišljamo pesmu...

mora jedan tajland blog da padne:)))

Oces u duetu, by any chance?:)))
(Moj favorite bar "Malibu" na soi 16, Pattaya.)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
angie  02:54 18.12.2007
Preporuka: 0

Re: da ne zamišljamo pesmu...

moze!- i bambu je u pataji izmedju bich i sekond rouda.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
KRALJMAJMUNA  08:13 18.12.2007
Preporuka: 7

Re: da ne zamišljamo pesmu...

ali Nat nije dzaba King!

Net King Kol mi je rod rođeni, drugo koleno.

Za Nsarskog. Edukativno, lepo obojeno (što kažu: frendli), možda nešto ispadne od tebe;-).
Petica za aktivnost. Oslobađamo te pismenog dela ispita.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
d j o l e  13:37 18.12.2007
Preporuka: 0

Re: in other words...



Harry Connick Jr, musician

Few people could really play and really sing on his level…God just put his hand on Nat’s head and said “You’re gonna be the one with this voice.” You can’t compete with that.
Quincy Jones, musician
Nobody could be blessed with a voice like that and repress it and hide it. Nat, Nat could sing
anything.
George Schlatter, executive producer
Even today (the Nat King Cole Show) would be a hell of a show to watch, no tricks, no gimmicks,no strobe lights, no teenagers running around in underwear. It was just Nat singing the greatest music ever.
Stevie Wonder, musician
He’s like a sea, is the love that he left behind and the songs that he did. He had an everlasting light.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
jaglika  13:53 18.12.2007
Preporuka: 0

Re: Hej, momci!

A kako to radi Astrud Gilberto?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Nicola S.  14:21 18.12.2007
Preporuka: 0

da ne zamišljamo pesmu...

Ja volim Dianu :)

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
ivana23  21:25 17.12.2007
Preporuka: 7

Kuda

#Link  Replika: 0
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
darkokv  21:29 17.12.2007
Preporuka: 0

Pohvala

#Link  Replika: 0
Hvala na ovom veoma edukativnom tekstu. Osim onog dela gde ima matematike, pošto je ja ne razumem jer se bavim pedagogijom, veoma je zanimljiv.
Pozdrav i za sve ljubitelje Franka i ostalih iz "Pacovske družine".
www.abc.net.au/reslib/200710/r192687_727743.jpg
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
andjelija  21:30 17.12.2007
Preporuka: 0

jos kada bih se

#Link  Replika: 0
setila sta sam gledala u planetarijumu pre par godina...u svakom slucaju neki nas (zemljani) satelit se 'vrti' tako oko laneta, kao pinball otprilike po ko zna koliko puta, dok ga ne izbaci iz jedne gravitacije pa u drugu....

detalje sam zaboravila.

volela bih nesto i da cujemo crnim rupama ili mozda time travel :)))i kada ce teleportovi biti projektovani da ne moramo vise da se vozimo...ono fazon muve ali bez muve. mozda vise kao stargate prstenovi...

sta li je rekao arthur clark na to??mozda sam ipak trebala da citam knjige.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
marta l  21:40 17.12.2007
Preporuka: 0

na highway pre guzve

#Link  Replika: 4
a mozda su ljudi iz ovog grada tako otkrili svemisrsku "budget" varijantu za letovanje i otisli...

p.s.
kakav pedagoski dar, bravo...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
angie  23:49 17.12.2007
Preporuka: 0

Re: na highway pre guzve

kakav pedagoski dar, bravo...



pa sad ce da se uglavi na fakultet i da uziva, he, he:)))
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  23:51 17.12.2007
Preporuka: 0

Re: na highway pre guzve

Sta ima da se "uglavim"? Ja sam tamo vec bio (a i ovde sam), sada se samo vracam u proslost:))
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
angie  23:54 17.12.2007
Preporuka: 0

Re: na highway pre guzve

pa dobro, ja to malo skratila.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
marta l  06:17 18.12.2007
Preporuka: 0

Re: na highway pre guzve

sada se samo vracam u proslost:))

a (bu) proslost je u stvari buducnost, hm......zamrsene te putanje u akademskom planetarnom sistemu. mozda i tu vladaju neke gravitacione sile, pa se luta malo okolo, a opet stigne bas gde treba
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nikola svilar  21:43 17.12.2007
Preporuka: 0

film i nebeska mehanika

#Link  Replika: 0
e, da je čika milanković imao prilike da malo više gleda
filmove kakve bi on tek paralele pravio... bravo, u stilu hokinga, segana, ledermena...
ulepšašte mi ovo naučno-popularno veče :)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Mića Marković  21:57 17.12.2007
Preporuka: 0

Fly me

#Link  Replika: 1
Preporuka.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
ivana23  21:58 17.12.2007
Preporuka: 0

Re: Fly me


   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
andjelija  22:09 17.12.2007
Preporuka: 0

...

#Link  Replika: 1
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
andjelija  22:11 17.12.2007
Preporuka: 0

Re: ...

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
MightyNora  22:38 17.12.2007
Preporuka: 0

Dakle to je vrsta kretanja ...

#Link  Replika: 0
Koja je kao kod onih magnetnih vozova + - + - + - + - + - ...

Hmmmm nice.... razumem, sad me jos zanima da li ovo ima jos negde primene. Mislim da je ovaj princip priroda primenila kod ptica (tacnije kod letenja). Nisam siguran za ovo sto sam rekao tako da ne uzimate ovo bas za ozbiljno :)))

Pozz und preporux
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
vlada dvm  22:47 17.12.2007
Preporuka: 0

A rucna kocnica?

#Link  Replika: 13
Mada kapiram, otprilike, kako bi trebalo da se zaustavimo na zeljenoj destinaciji, ipak bih voleo da to cujem/procitam od Vas. Dakle: Kako radi interplanetarna rucna/parkirna kocnica?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  22:53 17.12.2007
Preporuka: 0

Re: A rucna kocnica?

vlada dvm
Mada kapiram, otprilike, kako bi trebalo da se zaustavimo na zeljenoj destinaciji, ipak bih voleo da to cujem/procitam od Vas. Dakle: Kako radi interplanetarna rucna/parkirna kocnica?

Te letilice imaju booster motore koji mogu da poguraju letilicu u zeljenom pravcu. Oni najcesce koriste solarnu energiju. Tako radi i svemirska stanica da koriguje orbitu kad se, usled raznih uticaja pomeri.
U sustini je slicno navigavanju velikog broda tegljacima kad ulazi u luku.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Zekaan aan Oceaan  04:07 18.12.2007
Preporuka: 0

Re: A rucna kocnica?

Da bi se vasionski brod, kapsula, sta vec, zaustavio, tj poceo da orbitira oko npr. planete
koja je destinacija potrebno je da smanji svoju energiju. Zasto i kako?

Zato sto kada kapsula nailazi na planetu, ona se krece priblizno hiperbolicnom putanjom ---
laicki receno, projuri dovoljno brzo pored planete tako da samo skrene sa svoje putanje,
ali nastavi da se krece u beskonacnost. Takva kapsula ima ukupnu pozitivnu (mehanicku)
energiju. A kapsula koja orbitira oko planete, zvezde, cega vec, ima negativnu energiju.
Znaci, potrebno je nekako se osloboditi viska energije, tj. laicki receno zakociti.

E sada kako? Jedan nacin je aerodinamicko kocenje, kapsula se usmeri tako da `zagrebe'
atmosferu planete gde treba da stigne. Usled aerodinamicnog otpora, kapsula usporava,
i ukoliko je komanda leta sve dobro proracunala, kapsula ce preci u kruznu ili elipticnu orbitu.
Naravno, ako su parametri leta pogresni, kapsula moze da zagrebe tlo (sto nije preporucljivo
ako zelite da kapsula ostane u jednom komadu), ili da ne zagrebe dovoljno atmosferu i nastavi
pravo bez zaustavljanja. Mislim (mada nisam 100% siguran) da su Apolo misije pri dolasku
sa Meseca koristile ovaj vid kocenja da bi presle u Zemljinu orbitu.

Ukoliko pak vase odrediste nema atmosferu (a malo ko je ima), onda je drugi nacin da se zaustavite
prilicno logican: ukljucite motore u suprotnom pravcu od Vaseg kretanja, i rad (promena energije)
ce biti negativan.

Ovde dolazi ispravka komentara nsarskog: letelice ne mogu da koriste solarnu energiju za kretanje
po svemiru (bar ne ove sadasnje), jedini nacin da se promeni brzina/energija u svemiru je reaktivnim
putem, tj mlaznim pogonom. U pitanju je hemijska energija goriva (hidrazin ili nesto slicno) koje
sagoreva u booster-ima, naglo se siri, i na taj nacin `gura' brod od sebe. Takodje, to gorivo se izbacuje
i kada se potrosi, tu je kraj manevrisanju letelice. Da se solarna energija moze koristiti za
upravljanje, stari sateliti koji vise ne rade bi se lako oborili na Zemlju, medjutim, trenutno se
svi oni salju u graveyard orbit gde cine spacejunk.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  04:24 18.12.2007
Preporuka: 0

Re: A rucna kocnica?

Da, pogresno sam rekao: solarna energija ne moze da se koristi kao pogonsko gorivo. Bar ne za sada - ona moze da puni baterije koje ce da pomeraju razne delove letilice ili teleskopa na primer. Za sada je jedini koriscen propelant hemijska reakcija sagorevanja goriva. Hvala na popravci.
Sto se tice starih satelita, oni se ili nadju u stabilnoj orbiti i tu prosto postaju mrtva masa koja ne sluzi nicemu, ili se sruse kao skylab.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Covek u belom  12:35 18.12.2007
Preporuka: 0

Re: A rucna kocnica?

nsarski
Da, pogresno sam rekao: solarna energija ne moze da se koristi kao pogonsko gorivo.
Ne bih bas rekao. A pritom ovo moze da bude ultra korisno bas kod kocenja.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  13:00 18.12.2007
Preporuka: 0

Re: A rucna kocnica?

Covek u belom
nsarski
Da, pogresno sam rekao: solarna energija ne moze da se koristi kao pogonsko gorivo.
Ne bih bas rekao.

Sledecu recenicu sam poceo sa "bar ne za sada...":) Solar sails, nuklearne fotonske rakete, itd su tek u razvojnoj fazi. Najveci broj njih i ne moze da se korist prilikom lansiranja vec tek kad se letilica nadje u svemiru. Radiation pressure (pritisak svetlosti) je suvise mali da bi za sada efikasno mogao da se koristi za pogon.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Covek u belom  13:09 18.12.2007
Preporuka: 0

Re: A rucna kocnica?

nsarski
Radiation pressure (pritisak svetlosti) je suvise mali da bi za sada efikasno mogao da se koristi za pogon.
Of course, ali nije tesko zamisliti neke buduce situacije u kojima ce to biti najefikasniji pogon.

Nego vezano za one Lagranzove tacke, slika ti nije dobra, tj. fora sa sve 3 tacke L3, L4, L5 je sto brod nije bas na zemljinoj orbiti, nego malo (istina samo za trunku) dalje. Inace svih 5 tacaka uprosceno govoreci imaju svojstvo da je centar mase zemlje i sunca (koji se btw. nalazi malo ispod povrsine sunca i predstavlja tacku oko koje u stvari zemlja i sunce zajedno rotiraju) ujedno i centar rotacije broda. To je stoga sto se u datim tackama sistem od 2 tela (zemlja i sunce) moze zameniti jednim telom (u centru mase) koje deluje na na svemirski brod tako da su gravitaciona sila (od ekvivalentne mase u centru mase) i centrifugalna sila izjednacene.
Tacke L1-L5 su u stvari specijalni slucajevi u kojima se sistem od 3 tela moze svesti na sistem od 2 tela.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  13:16 18.12.2007
Preporuka: 0

Re: A rucna kocnica?

Tacke L1-L5 su u stvari specijalni slucajevi u kojima se sistem od 3 tela moze svesti na sistem od 2 tela.

Pa, pitanju je specijalan slucaj 3 body problema, gde je masa jednog (letilice) zanemarljiva=0 i ne utice na kretanje druga dva, gde je rotacije ogranicena na jedni ravan, tzv. restricted three body problem koji moze da se resi.
Inace, stvar je stila - ako covek pocne da ulazi u tehnicke detalje previse, onda mnogi izgube interesovanje. Ako sve ostane samo na verbalnom opisu, onda deluje ne-rigorozno. Treba naci pravu meru za prave citaoce. Meni se cinilo da je ovo ta mera. Inace ako bi poceli o integralima kretanja i resivosti problema tri tela, izgunili bi se u detaljima.
Slika je, naravno, sematski prikaz i relativna rastojanja su pogresna (not to scale).

Ima ovde nekoliko lepih primera, sa animacijama, a u vezi problema tri tela.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  13:31 18.12.2007
Preporuka: 0

Re: A rucna kocnica?

Of course, ali nije tesko zamisliti neke buduce situacije u kojima ce to biti najefikasniji pogon.

Razume se. Naravno, nije tesko zamisliti ni genetski modifikovane bakterije koje bi proizvodile gorivo (metan, na primer) za licu mesta, ali to je za sada daleka buducnost:)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Zekaan aan Oceaan  18:46 18.12.2007
Preporuka: 0

Re: A rucna kocnica?

nsarski
Sto se tice starih satelita, oni se ili nadju u stabilnoj orbiti i tu prosto postaju mrtva masa koja ne sluzi nicemu, ili se sruse kao skylab.


... ili ih Kinezi koriste kao glinene golubove.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Ana WithAFamilyNameTooHardToPron  18:49 18.12.2007
Preporuka: 0

sahranjivanje u svemiru

Sto se tice starih satelita, oni se ili nadju u stabilnoj orbiti i tu prosto postaju mrtva masa koja ne sluzi nicemu, ili se sruse kao skylab.

Skoro sam citala onekoj americkoj firmi koja za odgovarajucu sumu obezbedjuje sahranjivanje u svemiru. Pepeo umrlog se stavi u neku kapsulu i posalje se u orbitu da kruzi oko Zemlje. Pitam se koliko mrtvaca kruzi iznad nas...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Domazet  19:27 18.12.2007
Preporuka: 0

A solarno jedro?

Zekaan
Ovde dolazi ispravka komentara nsarskog: letelice ne mogu da koriste solarnu energiju za kretanje
po svemiru (bar ne ove sadasnje), jedini nacin da se promeni brzina/energija u svemiru je reaktivnim
putem, tj mlaznim pogonom. U pitanju je hemijska energija goriva (hidrazin ili nesto slicno) koje
sagoreva u booster-ima, naglo se siri, i na taj nacin `gura' brod od sebe. Takodje, to gorivo se izbacuje
Not quite so. Ono jeste da solar wind nije bas idealno 'gorivo' za Top Gun manevre ali bi u principu mogao da posluzi kao gorivo za kretanje po svemiru (ubrzanje/usporenje se donekle moze regulisati orijentacijom jedra). Uz kombinaciju sa jet propulsion za manevrisanje (manevrisanje u svakom iole ozbiljnom interstelarnom letu predstavlja 0.(stavite koliko hocete nula)1% ukupnog trajanja puta), to moze biti 'gorivo' za nove Radoznale. Uostalom, Evropa je imala ozbiljan (barem mi se tako cini) projekat sa letilicom koja je trebala da bude 'gurana' solarnim vetrom. Koliko se secam, letilica je vec trebala da bude lansirana. Kako nista o tome nisam cuo verovatno su naleteli na neke nepredvidjene tehnicke teskoce (solarno jedro je bilo impozantnih razmera, mogu misliti koliko je komplikovano razviti ga). Ili su ostali bez finansiranja. Bas cu malo da googlnem...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Domazet  19:31 18.12.2007
Preporuka: 0

Linkovi

Ima linkova. Evo jedan.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.