Astronomija| Budućnost| Gost autor| Nauka

Kosmička supa smisla

nsarski RSS / 04.01.2011. u 00:39

Imam zadovoljstvo i čast da ustupim ovaj prostor blogeru alselone. Opustite se i uživajte!

Entropija

Entropija se definiše kao mera neuređenosti sistema. Šta to zapravo znači? Lep (a i gurmanski, jer koliko je poznato, blogeri su vrsni sladokusci) primer je supa. Sastojci za supu su prilično uređen sistem. Imamo šargarepu (uređenu), peršun, paštrnjak, celer, luk (zapečen na ringli, mljac!), šafran, juneće grudi, juneću kost, malo vegetice i biber. Sve uređeno, do uređenog (dobro, vegeta je malo manje uređena). Sve to lepo stavimo u šerpu i lagano kuvamo. Toplota ovde samo ubrzava ono što je suđeno da se dogodi u šerpi, pre ili kasnije. Supica se kuva (najbolje je pustiti oko dva sata, lagano krčkanje) – entropija se povećava. Ako smo dovoljno nesmotreni i pustimo supu da se dovoljno dugo kuva na kraju nećemo dobiti ništa drugo osim jednolične kaše. Jednolična kaša nije lepa za jelo ali je lep primer maksimalne entropije. Nema ništa drugo osim jednoličnosti, nema više ni traga šta je to šargarepa a šta kost.

sargarepaikorijenpersun.jpg

Uredjen sistem

supademorcovi.jpg

neuredjen sistem

Strela vremena

Moj domaćin je onomad pisao o tome kako definisati protok vremena. Nemamo neke kosmičke podeoke, tražimo neku univerzalnu meru kojom bi smo odredili da li vreme teče ili stoji, da li teče unapred ili, nedajbože, unazad. Jedna lepa pojava za definisanje protoka vremena je entropija. Dakle, ne može šargarepa da se dobije iz supe – može samo supa iz šargarepe. Ako gledamo snimak raskuvavanja šargarepe znamo da vreme teče unapred, da snimak nije obrnut. Dakle, stvari se kroz entropiju prirodno raspadaju. Supa bi se skuvala i bez šporeta, ako bi smo dovoljno dugo čekali (naravno, bila bi potpuno bezukusna). Ako hoćemo da održavamo stvari ovakvim kakvim jesu moramo da ulažemo energiju, rad. Što se nas tiče – vreme je nastalo u Velikom prasku i ide samo u jednom pravcu. (Ko je rekao da je salo pokazatelj entropije a da se za mišiće ulaže rad?)

arrowoftime.jpg

Enegija

Neko je rekao energija = progres = civilizacija. Jedna od najbitnijih stavki po kojoj može da se vidi razvitak jednog društva je potrošnja energije. Gledamo li kroz istoriju kako se kretala potrošnja energije na nivou planete možemo primetiti da su veliki padovi u potrošnji energije nagoveštavali velike istorijske događaje, veliki krah berze ’29. kao i drugi svetski rat. Izvori energije kroz istoriju su se kretali od drveta, uglja, nafte pa do fisije a u budućnosti ćemo verovatno videti i fuziju (naravno ne mislim na fuzioni izvor koji povećava entropiju kao H bomba) a možda i anhilaciju (anhilacija je proces totalne destrukcije, proces u kom materija nestaje a ostaje samo energija). Naša glad za energijom se povećava a izvori energije se smanjuju svakim danom. Nafte će nestati jednog dana, uranijuma će nestati jednog dana, vodonika takođe, vetrovi će prestati da duvaju a i sunce će se ugasiti. Na posletku, „poješćemo“ celu planetu da bi smo je pretvorili u energiju.

eae230012000001.gif

 

Ima li Sve Ovo dugoročnog smisla

 

Hm... meni se čini da nema. Da li ćemo uspeti da ostavimo neki trag iza sebe - nećemo. Proći ćemo kao ta šargarepa u supi. Svaka informacija, svaki trag postojanja će nestati u kosmičkoj smrti kada entropija dostigne maksimalni tj. termalni nivo. Da li to možemo da sprečimo? Odgovor je – ne možemo. Možemo se seliti sa planete na planetu, trošiti njene resurse – na kraju krajeva, potrošiti nju samu kroz entropiju ali kada se temperatura ujednači u svim delovima svemira, recimo zbogom ujka Luju.

2209230490c049af8d1b.jpg

Sve ovo je pod pretpostavkom da je naš univerzum zatvoren sistem. Da li je?

 

Beleske na horizontu događaja:

Pošto je sve ovo veoma upitno a i mnogo daleko, to nas ne sprečava ni najmanje da mi nazdravimo za praznike: Živeli!



Komentari (173)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

kukusigameni kukusigameni 00:50 04.01.2011

...

Ziveli!
freehand freehand 00:54 04.01.2011

Re: ...

kukusigameni
Ziveli!


Aj pa živeli!
kukusigameni kukusigameni 00:56 04.01.2011

Re: ...

freehand


Bog te... kakva entropija!
alselone alselone 08:00 04.01.2011

Re: ...


freehand freehand 00:52 04.01.2011

jao

Čekajte ljudi! Jel to zaistinski?
Ne, ozbiljno - jel to ono što je Nostradamus rekao, i što je Mitar Tarabić posle diktirao kumu popu za ono da će se svet u tučanom bakraču raskuvati, pod jednom šljivom na proplankuu blizini Čačka...
Jel to to?
I jel se zna godina?
Mada je moja žena negde pročitala da se od Vegete napuhava mozak. Otad jedemo sve bez Vegete.
Znači li to da mi apstinenti imamo šanse da ne entropiramo?

Ali, kakogod - slutim da ćemo svi u Nikolićevom loncu završiti, ovako ili onako.
nsarski nsarski 01:06 04.01.2011

Re: jao

Ali, kakogod - slutim da ćemo svi u Nikolićevom loncu završiti, ovako ili onako.

Meni se čini da je osnovna ideja ona koju je lepo opisao čuveni fizicar Dostojevski: sve su tačke podjednako udaljene od beskonačnosti.
st.jepan st.jepan 01:38 04.01.2011

Re: jao

Dostojevski:

...koji se, po zahtevu jedne moje FB friendice, od sada ima pominjati iskljucivo kao Fjodor Epilepticni.
alselone alselone 08:07 04.01.2011

Re: jao

freehand

Znači li to da mi apstinenti imamo šanse da ne entropiramo?


Sad, kako se uzme. Best you can get je odlaganje. Jer, covek je kao dalekovod. Mozes da pustis veliku struju kroz svoje neurone pa da pregoris jako brzo ili isto toliku energiju da preneses za 100 godina - ali na kraju - jednako si proziveo.

Domazet Domazet 00:53 04.01.2011

Ja sam samo hteo da...

...kazhem, ne bez ponosa, da sam upravo ovih dana uchestvovao u dugorochnom spashavanju univerzuma. Bili zhena i ja na winter breaku i rashchistili smo podrum. Kolichina haosa koju smo pretvorili u sredjeni sistem je tolika da smo garant odlozhili smrt svemira za bar jedno dve milijarde godina.

Jedino me brine shto ne znam kako se rachunaju one silne suze shto smo isplakali gledajuci dechje slike od pre petnaestak godina? Moram da priznam da smo prilichno haotichno ronzali...
alselone alselone 09:16 04.01.2011

Re: Ja sam samo hteo da...

Domazet


"Beauty will save the world".
hoochie coochie man hoochie coochie man 00:54 04.01.2011

---

Pošto je sve ovo veoma upitno a i mnogo daleko, to nas ne sprečava ni najmanje da mi nazdravimo za praznike: Živeli!


Auh!!!
Laknu mi malo.
Sto bre vi umete da isperpadate postenog coveka cudo jedno.

Ziveli :)
nsarski nsarski 01:20 04.01.2011

Re: ---

Sto bre vi umete da isperpadate postenog coveka cudo jedno.

Nadam se da ovo "vi" nije upuceno meni.
Ideja o "toplotnoj smrti kosmosa" potice od Lorda Kelvina (19. vek) koji je, razmatrajuci kosmos kao izolovan termodinamicki sistem, dosao do zakljucka da ce jednom - u nekoj nezamislivoj buducnosti - doci do stanja u kome su sva nebeska tela (zvezde, planete, galaksije...) na istoj temperaturi i da se, bez protoka energije, nece vise desavati nista. Kosmos ce postati mlaka supa.
On je, grubo receno, pomocu termodinamickih zakona, pokazao da Bog ne postoji. Hej!, fizika 19. veka namece zakljucke 19. veka.
hoochie coochie man hoochie coochie man 01:35 04.01.2011

Re: ---

Nadam se da ovo "vi" nije upuceno meni.


Dzaba ti vadjenje sad, vidim da si vrlo rado ugostio alselone-a sto me isperpada pa zato to "vi"
Ma salim se naravno.

Ovo ja zovem popularnim prezentovanjem nauke a da se ova pri tom ne banalizuje. Bio je neki razgovor o tome nedavno.
Svaka cast.

A ovo


On je, grubo receno, pomocu termodinamickih zakona, pokazao da Bog ne postoji

Neka procita freehand, do malo pre se svadjasmo oko toga :)
nsarski nsarski 01:40 04.01.2011

Re: ---

vidim da si vrlo rado ugostio alselone-a

Ja cu rado da ugostim svakoga ko to zeli.
Sem nikolica777, naravno. Njega cu gromoglasno da najavim kao Karleusu, ili neku slicnu estradnu personu - on to zasluzuje, i za tim zudi!

A alselone je simpa momak, zanima se za fiziku, iskren je - uvek cu mu ustupiti prostor.
vladimir petrovic vladimir petrovic 09:48 04.01.2011

Re: ---

Nsarski
...A alselone je simpa momak, zanima se za fiziku, iskren je - uvek cu mu ustupiti prostor.


Meni prostor ne treba. Nisam iskren. Ne zanima me fizika. A jesam - simpa momak.

Šta kažeš na to, veleumni?
wukadin wukadin 09:55 04.01.2011

Re: ---

On je, grubo receno, pomocu termodinamickih zakona, pokazao da Bog ne postoji. Hej!, fizika 19. veka namece zakljucke 19. veka.


A nije li isti lord rekao da je Sunce staro najviše 20-ak miliona godina, opet termodinamikom. Jerbo bi se ohladilo da je starije.
LM, više hiljada puta stariji Svet nego što kažu religije objave, a skoro toliko puta mlađi od onoga što veli savremena nauka, što je opet manje od onoga što kaže jedna religija ne-objave, tačnije hinduizam. Ovaj... zna li auditorijum koliki je dan Brame?!
Pa, ako je argument šta je ljepše & starije ... (ono "ljepše" mi došlo od gradonačelnika Trebinja Vučurevića).
wukadin wukadin 09:57 04.01.2011

Re: ---

Sem nikolica777


vishnja92 vishnja92 10:02 04.01.2011

Re: ---

Ovaj... zna li auditorijum koliki je dan Brame?!





edit:



a mi se, prema Vedama, nalazimo u periodu Kali-yuge, nakon cega sve nestaje i pocinje novi ciklus.
ubice me nsarski, kad tad
nsarski nsarski 10:04 04.01.2011

Re: ---

Šta kažeš na to, veleumni?

Veleumni kaze: Srecna ti NG!
A ti prostor vec imas, Horatio. Medjutim, ako ti treba jos malo lebensrauma, be my guest. Mi casa es su casa!
stari92 stari92 10:33 04.01.2011

√-1 c t (Mинковски)

wukadin
Ovaj... zna li auditorijum koliki je dan Brame?!

"Dan svetlosti je hiljadu godina sveta,a trideset i šest *mirijada godina
i pola milijarde godina sveta (365.000),jesu jedna jedina godina svetlosti"

Mahamanvantara,tj godina Brame je 311.040.000.000.000 godinica ..

Hm,a odnos života elektrona i naše percepcije ..
1/30.000 s : 1/10.000 s ,iz čega proizilazi da kada bi pomislili da vidimo
elektron,u pravom smislu reči,bio bi to samo trag koji se sastoji od 7 mil.
revolucija (što broj njegovog puta oko protona) x 30.000,iliti po Novom
modelu univerzuma : trideset hiljada vraćanja elektrona u večnosti.

Sada imate nekakvu predstavu o zakonima koji upravljaju životom Makrokosmosa
i vratili ste se na Zemlju.
Setite se : Kako je gore,tako je dole. (sve se dešava))
(Gurđijev)

I,svime upravljaju isti zakoni,dodao bih Ja.
D)

edit : Mirijada - najveći broj za koji su stari Grci imali jednu reč: deset hiljada;u prenesenom značenju -mnoštvo,neizmeran broj (prim.prev.komentat.))
vladimir petrovic vladimir petrovic 10:33 04.01.2011

Re: ---

Veleumni kaze: Srecna ti NG!

Takodje, i to dvostruko.
wukadin wukadin 11:35 04.01.2011

Re: √-1 c t (Mинковски)

Hvala Stari, pitao sam onako načelno, čisto da se porede percepcije, a mogu i da se izvuku neki zaključci glede moderne, Zapada, i slično...
Video sam ja te brojke i onda, kao i sada, zavrte mi se u glavi. Kao onomad kad rekoše patku Dači koliko ga ljudi gleda na TV (ne da mi se da nađem tjub).

Što se tiče edita, zanimljivo je kako kulture koje smatramo osnovom savremene Evrope (Grci i Jevreji) deluju parohijalno, recimo da nemam sad pametniji izraz, što se tiče brojki. A i nekih drugih stvari.

stari92 stari92 11:44 04.01.2011

'o'š ti pozovem ..

wukadin
deluju parohijalno, recimo da nemam sad pametniji izraz, što se tiče brojki. A i nekih drugih stvari.


Kazezozea il' ao ?

Neko mora i da privređuje.
Prvi je (ljudski)) r. dan.



'ajd' još malo : Znanje je jedna stvar,a razumevanje druga.
Znanje,samo po sebi,ne pruža razumevanje,niti se razumevanje uvećava samim uvećanjem znanja
wukadin wukadin 11:53 04.01.2011

Re: 'o'š ti pozovem ..

U pravu si Stari, red je da se radi a ovo poređenje znanja i razumevanja me podseti na jednog blogera. Dostra je raubovan u poslednje vreme, i na ovom blogu ga pominjasmo, pa da ga ne stavljam na tastaturu ponovo.
... mada kod njega ne bih rekao ni da je znanje u pitanju
jesen92 jesen92 00:54 04.01.2011

isskreno

..ne verujem da sargarepa, celer , krompir i meso sa sve koskom mogu da se pretvore u homogenu masu bez miksovanja tj ulaganja dodatnog rada...mogu da se prekuvaju, da budu meksi nego sto treba, moze voda da ispari pa da sadrzaj zagori ...svasta moze ako smo nesmotreni ali sos nema sanse
freehand freehand 00:57 04.01.2011

Re: isskreno

jesen92
..ne verujem da sargarepa, celer , krompir i meso sa sve koskom mogu da se pretvore u homogenu masu bez miksovanja tj ulaganja dodatnog rada...mogu da se prekuvaju, da budu meksi nego sto treba, moze voda da ispari pa da sadrzaj zagori ...svasta moze ako smo nesmotreni ali sos nema sanse

Ma nemoj? Nisi ti kuvar na Enterprajzu!
jesen92 jesen92 01:10 04.01.2011

Re: isskreno


Ma nemoj? Nisi ti kuvar na Enterprajzu!

..odkud znas?
freehand freehand 01:13 04.01.2011

Re: isskreno

jesen92

Ma nemoj? Nisi ti kuvar na Enterprajzu!

..odkud znas?

Pa kad ne znaš da entropišeš sastojke za supu.
mirelarado mirelarado 01:24 04.01.2011

Re: isskreno

jesen92
..ne verujem da sargarepa, celer , krompir i meso sa sve koskom mogu da se pretvore u homogenu masu bez miksovanja tj ulaganja dodatnog rada...mogu da se prekuvaju, da budu meksi nego sto treba, moze voda da ispari pa da sadrzaj zagori ...svasta moze ako smo nesmotreni ali sos nema sanse


Можда би качамак био бољи пример, али мени се баш овај са супом допао. Живот је вероватно настао у прасупи и напослетку ће нестати опет у некаквој супи. Има неке космичке правде у томе.

Алселоне, честитке за текст. Живели и све најбоље!


alselone alselone 08:14 04.01.2011

Re: isskreno

mirelarado
. Живот је вероватно настао у прасупи и напослетку ће нестати опет у некаквој супи. Има неке космичке правде у томе.
Алселоне, честитке за текст. Живели и све најбоље!


Da, to je bila i ideja. From ashes to ashes, soup to soup.
Hvala Mirela.

jesen92
..ne verujem da sargarepa, celer , krompir i meso sa sve koskom mogu da se pretvore u homogenu masu bez miksovanja tj ulaganja dodatnog rada...mogu da se prekuvaju, da budu meksi nego sto treba, moze voda da ispari pa da sadrzaj zagori ...svasta moze ako smo nesmotreni ali sos nema sanse


Da, u pravu si, ali zamislimo da imamo "zatvoren" sistem, da imamo ekspres lonac umesto serpice.
myredneckself myredneckself 14:09 04.01.2011

Re: isskreno

ali zamislimo da imamo "zatvoren" sistem, da imamo ekspres lonac umesto serpice.


Pa da, treba oduška i ženi u kuhinji
alselone, SNG





alselone alselone 14:19 04.01.2011

Re: isskreno

myredneckself

Pa da, treba oduška i ženi u kuhinji
alselone, SNG


SNG2U2!
Apsolutno podrzavam odusak u kuhinji.
myredneckself myredneckself 14:29 04.01.2011

Re: isskreno

alselone
myredneckself

Pa da, treba oduška i ženi u kuhinji
alselone, SNG


SNG2U2!
Apsolutno podrzavam odusak u kuhinji.

jašta, hvala!
svi gladni i svi misle da si šiva, sačuvajbože


vladimir petrovic vladimir petrovic 15:08 04.01.2011

Svi smo pomalo Madjari

myredneckself
...Pa da, treba oduška i ženi u kuhinji

svi gladni i svi misle da si šiva, sačuvajbože


Ovo me podseti na jedan vispren komentar koji je Yugaya stavila pre neki dan, na drugom blogu:

... Ako ste prošetali ulicom u kojoj na travnjaku ispred kuće nema nijedna klupa to je bila ulica u kojoj su živeli isključivo Mađari - dominantni obrazac ponašanja je tihi matrijarhat koji je društveni život čuvao iza zatvorenih vrata, tračevi su se razmenjivali po ženskoj liniji u posetama u koje se išlo sa punom tepsijom friških kolača u rukama, sedeći u epicentru života - kuhinji. (podvlačenje moje).

Izgleda da mi volimo OBA - i klupicu ispred kuće i - kuhinjicu, he, he, he

jesen92 jesen92 15:48 04.01.2011

Re: isskreno

Da, u pravu si, ali zamislimo da imamo "zatvoren" sistem, da imamo ekspres lonac umesto serpice

...zamisljam...znam sta je zatvoren sistem....salim se malo...super ti je tekst i primer..From ashes to ashes, soup to soup..
...samo ipak moram da probam da prekuvam supu u ekspres loncu da vidim dal treba da ulazem dodatnu energiju za pravljenje sosa od povrca i mesa...
jesen92 jesen92 15:54 04.01.2011

Re: isskreno

Можда би качамак био бољи пример, али мени се баш овај са супом допао.

jesen92 jesen92 16:01 04.01.2011

Re: isskreno

freehand
jesen92

Ma nemoj? Nisi ti kuvar na Enterprajzu!

..odkud znas?

Pa kad ne znaš da entropišeš sastojke za supu.
..jel si procitao ceo blog ili preskaces?..autor nije pominjao kuvanje supe na Enterprajzu...sad, sto ja znam kako je tamo to je druga stvar...
alselone alselone 16:02 04.01.2011

Re: isskreno

jesen92
autor nije pominjao kuvanje supe na Enterprajzu....


Moram nesto da ostavim i za sledeci blog.
blogovatelj blogovatelj 18:10 04.01.2011

Re: isskreno

Pa da, treba oduška i ženi u kuhinji


Ima i lepsih odusaka u kuhinji od flase, ali me malo sramota da stavim sliku ovde
cult cult 00:55 04.01.2011

...

Beleske na horizontu događaja:



Proći ćemo kao ta šargarepa u supi. Svaka informacija, svaki trag postojanja će nestati u kosmičkoj smrti kada entropija dostigne maksimalni tj. termalni nivo. Da li to možemo da sprečimo? Odgovor je – ne možemo.


So what. Ionako smo samo mikronska nuspojava : )

Apsolutno živeli!
alselone alselone 08:53 04.01.2011

Re: ...

cult

So what. Ionako smo samo mikronska nuspojava : )

Apsolutno živeli!


I mi mikroni imamo dusu!
freehand freehand 09:39 04.01.2011

Re: ...

I mi mikroni imamo dusu!

I mikroni i mikrobi.
kukusigameni kukusigameni 01:09 04.01.2011

Pocelo je

Ljudi, blog nikolic777 se pojavljuje i nestaje. Bojim se da je pocelo.
jesen92 jesen92 01:11 04.01.2011

Re: Pocelo je

Bojim se da je pocelo

..nije valjda? zar vec.?
cult cult 01:31 04.01.2011

Re: Pocelo je

Bojim se da je pocelo

Ček...to je onaj što je Šjentiju rekao "hvala vam što postojite"?
A pa to je entropija 2.0
Daleko ispred ove koju živimo.
blogovatelj blogovatelj 02:56 04.01.2011

Re: Pocelo je

Ljudi, blog nikolic777 se pojavljuje i nestaje. Bojim se da je pocelo


Citiracu SPiridona:
- Da nije ono najgore?
blogovatelj blogovatelj 02:57 04.01.2011

Re: Pocelo je

Ček...to je onaj što je Šjentiju rekao "hvala vam što postojite"?


Istorija ce ga upamtiti po tim recima.
freehand freehand 09:44 04.01.2011

Re: Pocelo je

Ček...to je onaj što je Šjentiju rekao "hvala vam što postojite"?


Nije onaj.
Ono.
loader loader 01:21 04.01.2011

Maslačak

Da li ćemo uspeti da ostavimo neki trag iza sebe

Pitanje je šta podrazumevamo kao "sebe". Da li ovog zatečenog sebe, kakvog vidimo kanonima tekućih učenja, ili sebe koji podrazumeva još mnogo toga (bez čega forma koju vidimo ne bi ni postojala). Dakle, po nekom mom naslutu, daleko je od beznadnog.

Supa je inače carica jelovnika. Svaka čast gospodinu roštilju i ostalim razbijačima krvnih sudova, ali supa.. - to je zakon.
Alse, lepo što je pomenuste :)

I, naravno - Živeli

alselone alselone 08:29 04.01.2011

Re: Maslačak

loader
Da li ćemo uspeti da ostavimo neki trag iza sebe

Pitanje je šta podrazumevamo kao "sebe". Da li ovog zatečenog sebe, kakvog vidimo kanonima tekućih učenja, ili sebe koji podrazumeva još mnogo toga (bez čega forma koju vidimo ne bi ni postojala). Dakle, po nekom mom naslutu, daleko je od beznadnog.


Pod "sebe" sam mislio na ljude ali moze se prica prosiriti na sav zivot.


loader

Supa je inače carica jelovnika. Svaka čast gospodinu roštilju i ostalim razbijačima krvnih sudova, ali supa.. - to je zakon.
Alse, lepo što je pomenuste :)
I, naravno - Živeli


Supa stvarno jeste carica. Sto se kaze - dobra supa leci.
loader loader 12:40 04.01.2011

Re: Maslačak

Pod "sebe" sam mislio na ljude

Nisam drugačije ni podrazumevao, što se vas tiče, a o sveljudskom "sebi" sam i ja govorio. Obično je tako (osim ako baš ne naglasim tuđu, ili svoju jedninu). Dakle, to pitanje od čega se sastoji sopstvo nije ni malo bezazleno. Puno toga može kroz njega da se odgonetne... Naravno, nikad sve :)

dobra supa leci.

Posebno ona od grudi divljeg goluba
(nisam golubar, ni lovac...)

alselone alselone 12:57 04.01.2011

Re: Maslačak

loader

Posebno ona od grudi divljeg goluba
(nisam golubar, ni lovac...)


Nisam probao, ali zvuci primamljivo. Dosadasnje suparsko iskustvo: apsolutni pobednik je morka, za njom ide divlja patka pa par praznih mesta i onda svi ostali.
st.jepan st.jepan 01:34 04.01.2011

NIŠTA NISAM ZADOVOLJAN!

Uvidjam da bi, uz regularni IQ, u refernacama pojedinaca trebalo da stoji i brojčano izraženi stepen sposobnosti da se shvati pojam entropija. Ne bi mi išao u prilog (ovo mi je jubilarni 48-mi put da o tome čitam ili slušam, a da mi baš ništa nije jasno), ali nisam ja tu važan - na tu stvar sada gledam principjelno.

Pre izvesnog vremena, listao sam onu veliku, divno ilustrovanu, valjda Klarkovu knjigu o svemiru. Ništa nisam bio zadovoljan. Pa gore (ih, gore, djavola gore) vlada totalni haos. Sve nešto budibogsnama, ni reda, ni smisla:

Neke zvezde nezamislivo ogromne, neke čak i po ljudskim merilima sićušne, neke hiljadama puta tvrdje od čelika, kroz neke pak ladno bi mogao da proletiš, a to i ne osetiš, neke milionima svetlosnih godina medjusobno udaljene, neke toliko blizu da ih već posprdno nazivlju blizancima... Ukratko, jako sam razočaran, sasvim, sasvim dekuražiran...

Pa na sve to i ovaj tekst!

Kako da posle svog tog dzumbusa još verujem u nekakvu kosmičku pravdu?
kukusigameni kukusigameni 01:39 04.01.2011

Re: NIŠTA NISAM ZADOVOLJAN!

Glupo je sad da ucis. Ionako ces u supu ko i svi mi.
Nego... ziveli!
cult cult 02:09 04.01.2011

Re: NIŠTA NISAM ZADOVOLJAN!

Ne bi mi išao u prilog (ovo mi je jubilarni 48-mi put da o tome čitam ili slušam, a da mi baš ništa nije jasno)


linak
st.jepan st.jepan 02:10 04.01.2011

Re: NIŠTA NISAM ZADOVOLJAN!

Glupo je sad da ucis. Ionako ces u supu ko i svi mi.

O stjepanovim (non-entropicnim) supama raspitaj se kod kelnera u "Prolecu". Godine ozbiljnih napojnica, dovele su do fantasticnih rezultata. Kad sednem, uopste ne moram da narucujem, u kuhinji vec znaju da je stigao "onaj", pa supu greju do kljucanja, moj kelner dotrcava sa cinijicom u kojoj, kad mi je spusti na sto, jos mora da klobuci (entropija svedena na minimum). Posle stoji malo podalje, pa ipak dovoljno blizu da moze tacno da proceni kada cu zagrabiti poslednju kasiku, ne bi li mi upravo u tom trenutku na sto spustio novu cinijicu. I sve tako, najmanje triput, cetriput, sve dok rukom ne pokazem da je dosta.
st.jepan st.jepan 02:13 04.01.2011

Re: NIŠTA NISAM ZADOVOLJAN!

linak

Hvala, al' eto, ne da mi se!
Vec dva tri dana, iz neutvrdjenog razloga, ne rade mi zvucnici.
cult cult 02:19 04.01.2011

Re: NIŠTA NISAM ZADOVOLJAN!

Hvala, al' eto, ne da mi se!
Vec dva tri dana, iz neutvrdjenog razloga, ne rade mi zvucnici.


Nema veze. Možeš da iživiš sasvim pristojan broj reinkarnacija do te konačne entropijske supe (ashes to ashes, soup to soup).
draft.dodger draft.dodger 02:27 04.01.2011

Re: NIŠTA NISAM ZADOVOLJAN!

st.jepan
I sve tako, najmanje triput, cetriput, sve dok rukom ne pokazem da je dosta.



st.jepan st.jepan 02:46 04.01.2011

Re: NIŠTA NISAM ZADOVOLJAN!

no man can eat 50 eggs

JBG, ja se vec posle drugog strasno ospem (urtkarija, od detinjstva).
A jaja volem (strastno, od detinjstva)
alselone alselone 08:36 04.01.2011

Re: NIŠTA NISAM ZADOVOLJAN!

st.jepan
Neke zvezde nezamislivo ogromne, neke čak i po ljudskim merilima sićušne, neke hiljadama puta tvrdje od čelika, kroz neke pak ladno bi mogao da proletiš, a to i ne osetiš, neke milionima svetlosnih godina medjusobno udaljene, neke toliko blizu da ih već posprdno nazivlju blizancima... Ukratko, jako sam razočaran, sasvim, sasvim dekuražiran...


The Scale of the Universe.
st.jepan st.jepan 12:49 04.01.2011

Re: NIŠTA NISAM ZADOVOLJAN!

The Scale of the Universe.

E, hvala ti, ali sem Tetrisa na 286-ici, nikada nisam igrao ni jednu video igricu.
Ne prezirem, prosto nisam.
alselone alselone 12:51 04.01.2011

Re: NIŠTA NISAM ZADOVOLJAN!

st.jepan
The Scale of the Universe.

E, hvala ti, ali sem Tetrisa na 286-ici, nikada nisam igrao ni jednu video igricu.
Ne prezirem, prosto nisam.


Ovo nije igrica. Samo jedna lepa animacija koja pokusava da docara dimenzije.
st.jepan st.jepan 13:12 04.01.2011

Re: NIŠTA NISAM ZADOVOLJAN!

Ovo nije igrica. Samo jedna lepa animacija koja pokusava da docara dimenzije.

Ucinilo mi se, sa'ce vidim, hvala.
NNN NNN 14:39 04.01.2011

Re: NIŠTA NISAM ZADOVOLJAN!

pojam entropija
Meni nekako lepše kad se definiše kao mera verovatnoće sistema.


Ps. ... i čuvajte se premale entropije
(ono: sav vazduh u prostoriji pobegne u ćošak, pa vi to posle objasnite nekome...)
milisav68 milisav68 16:06 04.01.2011

Re: NIŠTA NISAM ZADOVOLJAN!

alselone

The Scale of the Universe.


mikele9 mikele9 01:36 04.01.2011

Supa

Od kad smo nastali, svi se nalazimo u...da li je pravilno reći: Entropičkoj ili Entropijskoj(?), supi. Možda je bolje reći: nismo bili, nismo i nećemo biti. Naša ljudska supica je toliko minorna, da je čak ni neuređenost entropije ne može izneti na videlo dana
Sve najbolje i najradosnije obojici,
Mikele
nsarski nsarski 01:53 04.01.2011

Re: Supa

Sve najbolje i najradosnije obojici,
Mikele

Mikele, dogod je strasti bice i zivota. A strast je anti-entropija. Supa je za bolesne i za pokojnike.
May the entropy not be with you! UZD4S.
alselone alselone 08:39 04.01.2011

Re: Supa

nsarski
A strast je anti-entropija.





Mada, ni ubrzavanje entropije disipacijom toplote nije za bacanje.
vladimir petrovic vladimir petrovic 10:21 04.01.2011

Nema supe bez - muve

Supa je za bolesne i za pokojnike


I za muve.

mikele9 mikele9 13:29 04.01.2011

Re: Supa

Mikele, dogod je strasti bice i zivota. A strast je anti-entropija

U pravu si Nenade, strast iznad svega i u svemu
pape92 pape92 01:55 04.01.2011

Pinčon o entropiji

Entropija je fascinirala i pisce, podjednako kao teorija relativnosti, i uticala na njihov pogled na svet, i naravno dela. Tomas Pinčon je napisao prilično zapaženu priču pod naslovom "Entropija". Iako se kasnije sam nije previše pohvalno izražavao o njoj (priči, a bogami ni samoj entropiji )
Evo kako je Pinčon, koji je studirao fiziku, prepričava:

"...tu reč je 1865 skovao Klauzijus prema modelu reči energija, za koju je on smatrao da na grčkom znali sadržaj rada. Entropija, "sadržaj promene", uvedena je kao način ispitivanja promene kroz koji toplotni motor prolazi u toku tipičnog ciklusa kada se toplota pretvara u rad. Da se Klauzijus držao svog maternjeg nemačkog i ovaj pojam nazvao Verwandlungsinhalt a ne entropija, on je mogao imati sasvim drugačiji uticaj. Ovako se dogodilo da je sledećih 70 ili 80 godina ovaj pojam korišćen na umeren način, a onda su ga otkrili neki teoretičari komunikacije i dali mu kosmičko moralno značenje koje i dalje uživa u tekućoj upotrebi. Kada danas razmišljam o ovom svojstvu, to je sve više u vezi sa vremenom, ljudskim jednosmernim vremenom koje je jedino koje mi ovde imamo, i koje se, kažu, okončava smrću".

S tim u vezi, dodajem da entropija, kako je to predstavio Maks Plank koristeći taj pojam (izmeću ostalog) da postavi kvantnu teoriju, ima prirodu verovatnoće. Dakle, ima šanse da se ova poslednja misao Tomasa Pinčona neće odnositi baš na nas
margos margos 03:07 04.01.2011

Kakav radostan blog o kraju :)

Baš vam - svima - hvala!

Sudeći po ovim minusnim temperaturama - nećemo se uskoro skuvati. Ništa od supe... ni od čorbe, sve neko 'ladno meze...
blogovatelj blogovatelj 03:17 04.01.2011

Re: Kakav radostan blog o kraju :)

Ništa od supe... ni od čorbe, sve neko 'ladno meze...


Pihtije, da prostis... Maksimalna entropija takodje... Da vidim majstora sto moze da uradi recovery belog luka i ostalih sastojaka iz pihtije!
alselone alselone 11:10 04.01.2011

Re: Kakav radostan blog o kraju :)

blogovatelj
Ništa od supe... ni od čorbe, sve neko 'ladno meze...


Pihtije, da prostis... Maksimalna entropija takodje... Da vidim majstora sto moze da uradi recovery belog luka i ostalih sastojaka iz pihtije!


Moglo bi se primetiti da kako prolazi vreme, tj. kako se nasa interna entropija povecava tako volimo sve "entropicnija" jela. Nekada sam voleo samo mleko, pa cist komad mesa, sada je doslo vreme supe i paprikasa a doci ce vreme i za pihtije.
mirelarado mirelarado 23:45 04.01.2011

Re: Kakav radostan blog o kraju :)

Moglo bi se primetiti da kako prolazi vreme, tj. kako se nasa interna entropija povecava tako volimo sve "entropicnija" jela. Nekada sam voleo samo mleko, pa cist komad mesa, sada je doslo vreme supe i paprikasa a doci ce vreme i za pihtije.


Боље да то буде неки желе, мармелада, џем, пекмез...


alselone alselone 07:26 05.01.2011

Re: Kakav radostan blog o kraju :)

Taska Dana Taska Dana 03:37 04.01.2011

U svakoj corbi zaprska!

Very funny ! :)

Demoni postoje :)
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 07:29 04.01.2011

A kuvar?

Komparacija svemira i supe je veoma inspirativna i, kao takva, pokreće niz novih, a i neka stara pitanja.
Mene, i ne samo mene naravno, interesuje ko stoji pored tog velikog svemirskog lonca.
Dakle, ko je kuvar ili kuvarica?

alselone alselone 08:42 04.01.2011

Re: A kuvar?

Vojislav Stojković
Komparacija svemira i supe je veoma inspirativna i, kao takva, pokreće niz novih, a i neka stara pitanja.
Mene, i ne samo mene naravno, interesuje ko stoji pored tog velikog svemirskog lonca.
Dakle, ko je kuvar ili kuvarica?


Iju, bogatipoljubim, kakva supica.
G.Cross G.Cross 15:02 04.01.2011

Re: A kuvar?

Kad se sa srcem kuha, kuha se kosmicka juha
seceranac seceranac 07:53 04.01.2011

birokratija

Birokratija je u stvari vrsta entropije:

mera je neuredjenosti - haosa
mera je rasipanja energije
moze samo da raste
doci ce nam glave svima

ovde ne mislim samo na drzavnu vec i na korporativnu birokratiju
alselone alselone 08:44 04.01.2011

Re: birokratija

seceranac
Birokratija je u stvari vrsta entropije:
mera je neuredjenosti - haosa
mera je rasipanja energije
moze samo da raste
doci ce nam glave svima
ovde ne mislim samo na drzavnu vec i na korporativnu birokratiju


wukadin wukadin 11:49 04.01.2011

Re: birokratija

ovde ne mislim samo na drzavnu vec i na korporativnu birokratiju



Što se često zaboravlja.
vishnja92 vishnja92 08:23 04.01.2011

tekstovi kod nsarskog

se krecu suprotno streli vremena ka sve vecoj uredjenosti - uskoro ce svi biti o supi... :)

veliki pozdrav za obojicu, super tekst



a energiju cemo valjda da pretacemo iz drugih univerzuma kad ovde ponestane? prosto.

ps - stavljas safran u supu? aiiiii...
alselone alselone 08:48 04.01.2011

Re: tekstovi kod nsarskog

vishnja92
stavljas safran u supu? aiiiii...


Stooo? Ti ne voles?


vishnja92

a energiju cemo valjda da pretacemo iz drugih univerzuma kad ovde ponestane? prosto.


He, he. Napunimo pun ranac energije, pa bez' nazad u nas ljupki svemircic.
vishnja92 vishnja92 09:01 04.01.2011

Re: tekstovi kod nsarskog

Stooo? Ti ne voles?

naravno da volim :)
nego, safran je sav profinjen i ekskluzivan pa mi nekako vise upada u ne-entropijske recepte. zar ga u supi ne dotuku persun, luk i ostali zlikovci?

a inace - bila je neka prica pre dvadesetak godina o hladnoj fuziji, ovi moji streberi su se bas lozili i objasnjavali mi postavku onom skroz prostom srednjoskolskom formulom (zaboravila sam tacno, necu da lupam napamet). ispalo je da... pa nije ispalo nista, na kraju.
alselone alselone 09:05 04.01.2011

Re: tekstovi kod nsarskog

vishnja92
Stooo? Ti ne voles?

naravno da volim :)
nego, safran je sav profinjen i ekskluzivan pa mi nekako vise upada u ne-entropijske recepte. zar ga u supi ne dotuku persun, luk i ostali zlikovci?


Dotuku ga, ali samo iskreni ljubitelji supe mogu da ga osete u tragovima.
myredneckself myredneckself 14:21 04.01.2011

Re: tekstovi kod nsarskog

Dotuku ga, ali samo iskreni ljubitelji supe mogu da ga osete u tragovima.

a i obezbeđuje lepu žutu boju
mirelarado mirelarado 14:46 04.01.2011

Re: tekstovi kod nsarskog

myredneckself
Dotuku ga, ali samo iskreni ljubitelji supe mogu da ga osete u tragovima.

a i obezbeđuje lepu žutu boju


Одличан је и рижото са шафраном. Мало је мања ентропија, али укус...!




jasnaz jasnaz 08:51 04.01.2011

/

wukadin wukadin 09:48 04.01.2011

rasulo = civilizacija

Da, mislim da je ovo dobar (pod)naslov, bolji od onog "uobičajenog" zanimljiv primer, što mi prvo pade napamet.
Primer mi je stvarno zanimljiv, nije kurtoazija. Ispade da je entropija, u ovom slučaju, ono što želimo, inače bismo hasali sirove šargarepe, a bogami i meso ako nismo vegetarijanci. No, Zjecoslav Mrkva više voli presnu šargarepu, možda je on pametniji. Može se jesti i sirovo meso, beše tartar biftek ili tako nešto...
Inače, entropija nije baš ono što se predstavlja kao dobra stvar. Zato je to moja omiljena tema, što se iz priloženog da videti.

Ono što je zanimljivo, a nije rečeno, je da se "maksimalni nered" (fino raskačkana supa) može posmatrati i kao najveći mogući red. Zar ne možemo tako gledati na termodinamičku ravnotežu, konačnu sudbinu svih stvari, gde ništa ne štrči. Konačna sudbina kosmosa, kad se i atomi raspadnu. Nečija politička utopija, ta nivelacija. Da, zašto ne reći...

A evo kako se došlo do podnaslova
energija = progres = civilizacija (kako neko reče)
Energija se ovde posmatra kroz potrošnju, što je konačno razaranje struktura i slanje toplote u kosmos (dobar deo ostaje da zagreva matičnu planetu). Energija se pretvara u "najniži oblik", što je njena potrošnja. A to je upravo entropija.
Dakle
rasulo = entropija = energija = progres = civilizacija
Eliminacijom jednakosti dobijamo
rasulo = civilizacija
Ako entropiju tumačimo kao rasulo. Možemo, kako rekoh gore, i kao večni red. Ili ti grobljanski mir.

Najzad pitanje - konstatacija
Ima li Sve Ovo dugoročnog smisla


Pre nego odgovorim, podsetiću na meni omiljene reči našeg najvećeg filozofa među političarima, Dr. Zorana Đinđića "vi možete od akvarijuma napraviti riblju čorbu, ali ne možete od riblje čorbe akvarijum". Inače, imam ja već blog o entropiji i još nečemu.
A to nešto je ono što su me učili u školi, istina kao teorija, ali kako sam ja učio školu u doba komunizma, svaka druga bi bila "nenaučna". A to je baš teorija da je iz supe (primerdijalne) spontano nastao akvarijum (život). Hmm...
Ne, ja ne pozivam na kreacionizam, samo kažem da u doba redukcionizma nauci nedostaje princip koji bi bio suprotan od entropije. Neki mislioci, koji uzgred nisu bili protiv st. Darvina, su o tome razmišljali. Dakle "životna sila", koja bi objasnila nastanak života, možda i sam nastanak svemira, za koga vele da je isto spontan. Problem je merljivost takvog fenomena. A bez toga ne može biti ni validna teorija.
alselone alselone 10:59 04.01.2011

Re: rasulo = civilizacija

Super je primer sa akvarijumom. Upravo tako.
Sto se tice rasulo=civilizacija, mogu samo da kazem da jeste primetno da se drustvo razgradjuje ali to ne mora neminovno da vodi haosu. Verovatnije je da je to samo jedan evolutivni korak.
wukadin wukadin 11:41 04.01.2011

Re: rasulo = civilizacija

Evolucija, ako gledamo doslovno kao survival of the fittest, jeste samo prilagođavanje, te opstanak onih koji su se najbolji uklopili. To ne mora da znači da će opstati nešto "lepše" ili "pametnije", čak ni "jače", kako neki tumače. Zanimljivo je čemu bi se sve prilagodila bakterija ili bubašvaba, a čovek ne bi mogao

Što se tiče civilizacije, kako inteligencija nije više uslov opstanka... Pa gledao sam jedan zanimljiv film kad nekog zamrznu pa ga probude za 500 godina, a ono sve debili. Ali stvarno. Tera na razmišljanje...
yugaya yugaya 12:20 04.01.2011

Re: civilizacija

wukadin
To ne mora da znači da će opstati nešto "lepše" ili "pametnije", čak ni "jače", kako neki tumače.


Mozda ce jednom opstati i ono najbolje.

sympathy is our strongest instinct


Social scientists build case for 'survival of the kindest'
wukadin wukadin 13:58 04.01.2011

Re: civilizacija

Može se i tako gledati. Kropotkin, ruski anarhista i evolucioni biolog, je napisao čuvenu knjigu Mutual Aid. Odštampao sam je, sećam se, još na matričnom štampaču, dok su me te ideje privlačile. Nisam je pročitao, a da jesam, možda bi bilo nešto drugačije kao i da je "izumitelj" entropije koristio izraz na maternjem nemačkom...
yugaya yugaya 14:27 04.01.2011

Re: civilizacija

... nikad nije kasno:

Mutual Aid
vladimir petrovic vladimir petrovic 10:31 04.01.2011

We're already losing...



Ovo je zloupotreba jadnog Edvarda Munka.
On je nešto drugo imao u vidu kada je pravio svoj Vrisak.



We're already losing...
To je znao i Meša Selimović, tvrdeći da su svi ljudi - gubitnici

alselone alselone 11:06 04.01.2011

Re: We're already losing...

vladimir petrovic

Meša


Čuvaj se onog što ne potpisuje putne naloge, taj zbog ovoga pero vadi i meće u blog.

wukadin wukadin 11:47 04.01.2011

Re: We're already losing...

xe xe xe
Car!
I moj idol, as well

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana