Nostalgija

Sećanja u praznično predvečerje

Drago Kovacevic RSS / 05.01.2011. u 17:42

Kuća moga deda Stevana nalazi se u Dračevici, delu dalmatinskog sela Ervenik uz cestu zvanu "rudarica", zapravo stotinjak metara od te ceste. Baš podno brega što se spusta od Mokroga Polja. Njeno prostrano dvorište je bilo obzidano visokim zidom, čvrsto zidanim od krupnih blokova tesanog sivoga kamena. Dvorišna vrata su bila opervažena, a njihova dva krila od drveta obojana zeleno otvarala su se uz blago škripanje, koje i sada po nekad čujem, mada već decenijama nema tih vrata, njihovih šarki,kvake i kračuna.

Ispred dvorišta dizala su se tri ogromna oraha bele kore. Sa desne strane vrt i krupna, zelena krošnja smokve. Nekako, ukoso, levo od dvorišnog zida, stajala je pozamašna kamena gromila, složena u obliku piramide. Između gromile i dvorišnog zida prolazio je put što je vodio do nekoliko kuća iza naše.

Kuća moga dede više tako ne izgleda. Otac i stric su je, kasnije, sedamdesetih godina, podigli i obnovili. Gromilu, levo od dvorišnih vrata su zdrobili u pesak od koga su gradili kuću i okolo kuće,, proširili su kapiju i poskidali kamene murale i pervaz. Skinuli su drvena vrata i postavili metalnu kapiju. Njena fasada je danas obojena u žuto. Visoko iznad dvorišnog zida vidi se ogromna terasa sa metalnom ogradom.  Jednog od velikih oraha je nestalo.Osušio se pošto ga je grom skoro rascepio baš onog kišnog proleća kad smo sahranili baku. Nema ni smokve, ni malenoga vrta koji je krasila. Na tom mestu su otac i stric ozidali garažu. Nema već četrdeset godina ni moga dede, trideset bake, a već 15 godina ni moga oca. Ostao je stric koji živi na dedinom kućištu i sve to smerno pazi. Drži čak i konja, mada za tim nema stvarne potrebe. Ne valja biti bez konja, kaže..svaka prava kuća to ima..

Kad smo 1995. morali otići, naša  kuća je bila poharana. Iz nje je odneto sve osim jednog ogromnog badnja u konobi jer on nije mogao da prođe kroz vrata a pljačkaše je, po svemu sudeći mrzelo da ga rastavljaju pa ponovo sastavljaju. Nakon završene pljačke, polili su benzinom drvene kružne stepenice što su vodile na tavansku ploču i potpalili ih..Vatra je probila krov, ali izgleda da je baš tada pala kiša i ugasila je. Izgorelo je sedam, osam redova cigle na trećini južne strane, a drugo ostalo celo. Stric i moj brat Sava, otišli su nakon dve godine tamo i ostali dok kuću nisu pokrili i zatvorili. Sami platili i sami radili.Sada ona izgleda pristojno, moglo bi se kazati čak i lepo.

No, ja, kad mislim o našoj kući, nikada nemam na umu ono kako ona sada izgleda. Ja je uvek vidim onako kako je izgledala kad sam bio dete, dok je deda bio tu.Čudno, ali ni moju pravu, roditeljsku kuću u Kninu ne doživljavam onako kao dedovu.. Dedovu zaista smatram ishodištem. Kad me neko pita, gde je tvoj dom..ja kažem - to je kuća moga dede..A čovek, bar ovde na Balkanu, ne može imati dva doma..Ima samo jedan, i njega drži u sebi...pa imao taman sto kuća..Postoji samo jedna kuća koja je dom, ostalo je imovina.

Naročito pred Božić, vrate mi se slike, još negde iz predškolskoga doba. Te svečane pripreme koje su radili deda i baka. Nemoguće je nabrojati sve detalje, ali svaki je imao boju svečanosti i neke tihe, skromne radosti i sklada. Od toga na koji je način baka spremala slamu, orahe, suve smokve, ili kako je deda odlazio ozbiljnog lica da izabere dvoje bravčadi koje će "žrtvovati" za svečanost. Stajao je dugo naslonjen na ogradu od tora, osmatrao, merio, pipkao po leđima ovniće što su mu protrčavali na rukohvat,a onda se naglo pokretao kad bi doneo odluku i obeležavao ih.. Odabranu  bravčad bi sutradan zaklao rođak Vaso.Deda mu nije prilazio dok ne obavi posao. Jedno je bilo za kuvanje a drugo se peklo.

Popodne, na Badnji dan vodio me sobom da u nedalekoj livadi usečemo hrastove badnjake koje je on ranije odredio. Sekao ih je iz tri odlučna zamaha. On ih je nosio a ja pridžavao. Unosili bi ih dok su ukućani stajali ozbiljnih lica, posipala se slama, orasi, suve smokve..Baka imala svoje nabrajalice, ja nešto govorio, zapravo ponavljao ono što mi je on šaputao.Za vreme posne večere, davao mi je pola čaše crnoga vina govoreći da je to dan kad čovek dobije onoliko krvi koliko vina popije za večerom....

Sutradan sam se budio sa uzbuđenjem..Pripremala se cicvara, sve drugo bilo već spremno, svi oblačili najbolje što imaju...Čekao se božićni ručak, a znak da može početi, dao bi celom komšiluku rođak Vaso koji bi na bezbednoj udaljenosti od kuće ispalio tri dinamita..Pa onda sveće, mirboženje, gledanje u božićno pleće....Zaista je u svemu tome bilo istinske radosti..Prepoznavao sam je, i sada imam neke njene plamenove..

Pa srećan Božić svima koji ga slave, i radost svima..  Onima koji slave i onima koji ne slave..



Komentari (72)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

expolicajac expolicajac 17:55 05.01.2011

Bog nam svima pomogao

Hristos se rodi. Srećni praznici.
Freedom of Information Freedom of Information 18:04 05.01.2011

Srećni praznici

Pa srećan Božić svima koji ga slave, i radost svima.. Onima koji slave i onima koji ne slave..

Hvala na lepim željama Drago.I srećni svi praznici!
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 19:22 05.01.2011

Re: Srećni praznici

Freedom of Information
Pa srećan Božić svima koji ga slave, i radost svima.. Onima koji slave i onima koji ne slave..

Hvala na lepim željama Drago.I srećni svi praznici!

Hvala lepo g. Šabiću..Malo oprhvan nostalgijom, zaboravih na ostale praznike..
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 19:26 05.01.2011

Re: Bog nam svima pomogao

expolicajac
Hristos se rodi. Srećni praznici.

Srećno i berićetno...
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 18:31 05.01.2011

porodični praznik

Pa srećan Božić svima koji ga slave, i radost svima.. Onima koji slave i onima koji ne slave..


bajduej,
kada se osvrnem nostalgično na svoje srpsko poreklo i skinem sa savesti ovaj pritisak i težinu koji nam se nameću iz profesionalnih antisrpskih radionica (gde će još malo postati poniženje za čoveka/ženu sama činjenica da je rođen kao Srbin/Srpkinja, ako već i nije postalo? nije mi jasno samo sa kojim ciljem?),
nalazim da je lep i setan svet ovih naših starih uspomena, nekako nedosežan kao zbilja prekinutog i nestavšeg sna. ponekad žalim što se nisam rodio stotinu godina ranije i bio savremenik rilkea, kafke, ili naših nastasijevića, rastka, vinavera, prosto samo biti savremenik njihovih senzbiliteta... ali eto, sećam se jednog razgovora sa jednim belgijskim advokatom na pločniku u jerusalimu od pre par godina, kao, kako mu nije jasno zbog čega se kod nas na istoku poklanja toliko pažnje tradiciji, kada je kod njih na zapadu to pitanje postalo tako irelevantno.


Drago Kovacevic Drago Kovacevic 19:25 05.01.2011

Re: porodični praznik

nalazim da je lep i setan svet ovih naših starih uspomena,

Eto, to me zapljusnulo...
kada se osvrnem nostalgično na svoje srpsko poreklo i skinem sa savesti ovaj pritisak i težinu koji nam se nameću iz profesionalnih antisrpskih radionica

Nije samo do radionica, nešto je i do nas...
pozdrav tebi..
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 20:12 05.01.2011

Re: porodični praznik

Drago Kovacevic
nalazim da je lep i setan svet ovih naših starih uspomena,

Eto, to me zapljusnulo...
kada se osvrnem nostalgično na svoje srpsko poreklo i skinem sa savesti ovaj pritisak i težinu koji nam se nameću iz profesionalnih antisrpskih radionica

Nije samo do radionica, nešto je i do nas...
pozdrav tebi..


čudan svet su ti zapadnjaci. recimo, kada sam ja pitao tog čoveka da li su njegovi baka i deda bili naklonjeni tradiciji, on je rekao da jesu ali da on ne oseća ništa određeno prema tome... dok kod nas nešto postoji uvek: kuća ili polje na koje bi nas deda vodio, igre i priče koje smo sa njim delili, mirisi prirode, ili čak i ukusi hrane koju jedemo, opet kao kod jednog marsel prusta, kada se kroz ukus vraćaju višeslojne uspomene na iščezlo vreme.

za ovo političko pokajanje govoreći, ne znam, jako je složena situacija kod vas tamo, koliko ja vidim. ja mislim da srpski narod iskreno i autentično pati (kao patika), i mislim da je unekoliko stanje dramatično kao i recimo 1915., kada je otišlo dve trećine (ili koliko?) muških, napustilo zemlju pod prinudom, a ostale samo boleštine i neimaština. danas je zemlju napustilo, ponovo pod prinudom, politčkoekonomskom a ne ratnom doduše - al' i ova potonja je u krajnjoj meri političkoekonomska; koliko, pola miliona ljudi dobi 25-45 godina? svi kvalitetni i školovani? cela generacija... okej, pomažemo mi zemlju ekonomski, ali... 25% procenata nezaposlenih, besperspektivna situacija za mnoge ljude. naravno, pored spoljašnjih objektivnih faktora i naših ličnih subjektivnih, dodaje se iz radionica još i nastojanje za političkim pokajanjem. ne znam koliko su ova nastojanja autentična a koliko dirigovana, ne mogu da procenim, ali jedno je sigurno, a to je da društvo pod takvom masom spoljašnjih, objektivnih, i unutrašnjih, subjektivnih pritisaka, kao i uz balast pomenutih realnih problema, ne može da se razvija na normalan način. mislim da nije do nas samih sada, jer eto, mi sami radimo ipak nešto i pomažemo direktno, koliko, milion ljudi? mislim da moraju još dodatnih pritisaka da se olakšaju i popuste sa tog zatvorenika. mislim da je 15 ili 20 godina kolektivnog zatočeništva i (patikine) patnje dovoljna kazna za tog zločinca i prestupnika u liku i obličju srpskog naroda. uz atmosferu badnje večeri, nekako želim da se nadam da ćemo u ovoj godini biti svedoci početka umanjenja pomenutih pritisaka. nekome ne mora biti izbrisan ceo identitet i podvrgnut teškoj psihološkoj torturi da bi postao ponovo normalan.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 20:22 05.01.2011

Re: porodični praznik

Ne znam šta bih ti rekao Srđane...
Danas čitam podatak da preko milion ljudi živi od onoga što im iz dijspore pošalju deca i rodbina...samo po sebi, to je strašno..
Jelica Greganović Jelica Greganović 19:54 05.01.2011

E, Drago

kad bi češće ovako i o ovakvim temama pisao, kako bi to bilo lepo. Bar što se mene tiče. Hvala za lepu, baš lepu priču.
Imam i jedno pitanje i jednu molbicu.
Pitanje: Jesi li namerno napisao gromila? To prvi put vidim. I zanimljivo mi izgleda, kao mešavina gromade i gomile.
Molbica: Izbaci, molim te, s kraja teksta ono "neisfolirane"...štrči ti ta reč iz teksta kao rog iz vreće. Tekst je tako miran i blag, i na samom kraju ti ta reč prosto lupi čvrgu.
Hvala unapred i
srećan Božić.
gorran2 gorran2 20:02 05.01.2011

Re: E, Drago

Molbica: Izbaci, molim te, s kraja teksta ono "neisfolirane"

Poslušaj mudar stilski savet, Drago, i sve najbolje!

P.S. Kad te ophrvaju uspomene, zvekni 2-3 one orahovače
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 20:02 05.01.2011

Re: E, Drago

Jelica Greganović
kad bi češće ovako i o ovakvim temama pisao, kako bi to bilo lepo. Bar što se mene tiče. Hvala za lepu, baš lepu priču.
Imam i jedno pitanje i jednu molbicu.
Pitanje: Jesi li namerno napisao gromila? To prvi put vidim. I zanimljivo mi izgleda, kao mešavina gromade i gomile.
Molbica: Izbaci, molim te, s kraja teksta ono "neisfolirane"...štrči ti ta reč iz teksta kao rog iz vreće. Tekst je tako miran i blag, i na samom kraju ti ta reč prosto lupi čvrgu.
Hvala unapred i
srećan Božić.

Hvala Jelice...Izbaciću "isfolirane"..
A gromila je hrpa kamenja naslagana na jedno mesto, vrlo često vidljiva po Dalmaciji. Nastane tako što se neka površina čisti od kamenja i slaže da ne zauzme veliki prostor..
I tebi srćean Božić..
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 20:06 05.01.2011

Re: E, Drago

gorran2
Molbica: Izbaci, molim te, s kraja teksta ono "neisfolirane"

Poslušaj mudar stilski savet, Drago, i sve najbolje!

P.S. Kad te ophrvaju uspomene, zvekni 2-3 one orahovače

Hvala druže, ali orahovača to zna dodatno raspaliti..
pozz
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:27 05.01.2011

Re: E, Drago

Dakle, ipak jeste kombinacija gomile i gromade. Sviđa mi se.



Edit:
Hvala za promenu. V'iš kako je sad lepo. Mirno.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 20:37 05.01.2011

Re: E, Drago

Dakle, ipak jeste kombinacija gomile i gromade.

Da..vidiš ja nisam uopšte razmišljao o toj kombinaciji...a to bi bilo baš to..
kick68 kick68 20:49 05.01.2011

Re: E, Drago A gromila je

Hvala na objasnjenju, a ja bih rizikujuci da ispadnem glupa u drustvu imala jos pitanja. Sta su:
kračun
pervaz
badanj
mirbozenje?

Baka imala svoje nabrajalice, ja nešto govorio, zapravo ponavljao ono što mi je on šaputao.
Da li ih se secate, da li biste mogli da nam kazete sta se tom prilikom govori u vasem kraju i kako se pozdravlja i nazdravlja? Oba roditelja su mi iz Srbije iz mesta na oko 100km udaljenosti, a na primer, majka za Badnje vece kaze Srecno Badnje vece a otac Srecan cestit Bozic (tako nesto) ??!! Zato pitam...
Ja se secam samo onih pesmica U Bozica tri nozica, (to je i Vuk sakupio) I Bozic, Bozic bata.. Moja majka je pricala neku pricu o coveku kome je porasla glava na Badnje vece.. ona se toga vise ne seca a ako neko zna tu pricu nek napise, molim...
gledanje u božićno pleće

Tj. u plecku. To se u kraju moga oca gledalo tek treceg dana i postojali su strucnjaci za to, to nije mogao svako.
Svako dobro.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 21:04 05.01.2011

Re: E, Drago A gromila je

kračun
pervaz
badanj
mirbozenje?

E, hajde da idemo redom...
kračun - metalni zasun, kovan, u preseku okrugao, sa koji se vrata zatvaraju...
pervaz - to su tanke kamene ploče koji se nešto ukrasno prekriva. Naime, dvorišna vrata su činila dva velika klesana stuba ka koji je horizonalno dolazi treći iste debljine..E, taj trći je bio odozgo prekriven tim pločema, pervazima..
- badanj - drvena posuda u kojoj se masti grožđe i u kome vri. Od bačve se razlikuje oblikom, jer je dole uži, a prema gore se širi, a i time što je odozgo otvoren..Onaj koji pominjem imao je zapreminu od 9 hektolitara..
- mirboženje je ljubljenje prilikom božićnog čestitanja...ljubi se tri puta i govori..mir božiji, Hristos se rodi, vaistinu se rodi..

Uh, puno pitanja..o tome bi mogao poseban post...
A ne može kratko...
Za pleće si u pravu, to ne može svako tumačiti.Kod mene je deda bio majstor za to čitanje..
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:10 05.01.2011

Re: E, Drago A gromila je

Pervaz je i rubni ukras koji nije od kamena, svaki ukras na ivici nečega (odeće, sudova, nameštaja, prozora, ukrasnih predmeta...). Od njega dolazi i pridev - opervažen, ali i glagol pervaziti, što znači oivičiti, napraviti porub, obrubiti.
Pervaz je, inače, persijska reč (ima je i u turskom jeziku) i znači: obrub, porub ili optok. Može da ima i značenje ivice, ruba, granice nečega.
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:12 05.01.2011

Re: E, Drago

Da..vidiš ja nisam uopšte razmišljao o toj kombinaciji...a to bi bilo baš to..

Reči su mnogo lepa stvar...i svašta kriju. Mnogo ih volim.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 21:12 05.01.2011

Re: E, Drago A gromila je

Jelica Greganović
Pervaz je i rubni ukras koji nije od kamena, svaki ukras na ivici nečega (odeće, sudova, nameštaja, prozora, ukrasnih predmeta...). Od njega dolazi i pridev - opervažen, ali i glagol pervaziti, što znači oivičiti, napraviti porub, obrubiti.
Pervaz je, inače, persijska reč (ima je i u turskom jeziku) i znači: obrub, porub ili optok. Može da ima i značenje ivice, ruba, granice nečega.

E, da...ja sam rekao samo za kapiju...
Neke lepe reči se bespovratno gube...
hoochie coochie man hoochie coochie man 21:23 05.01.2011

Re: E, Drago A gromila je

A badanj je i velika cev, najcesce izdubljneno stablo na cijem kraju uzem, izlaznom, postavlen deo takodje od drveta sa manjim otvorom da pojaca pritisak vode a koji se zove cipun, kroz koju voda pada na vodenicko kolo u potocarama.

Nego Drago lep ti ovaj tekst, zaista, samo...malo me strah da... al da ne ureknem :)
I kazi bre onom Gorranu da orahovaca nije rakija iz Orahovca.

Pozdrav za tebe i Gorrana :)




Drago Kovacevic Drago Kovacevic 21:26 05.01.2011

Re: E, Drago A gromila je

hoochie coochie man
A badanj je i velika cev, najcesce izdubljneno stablo na cijem kraju uzem, izlaznom, postavlen deo takodje od drveta sa manjim otvorom da pojaca pritisak vode a koji se zove cipun, kroz koju voda pada na vodenicko kolo u potocarama.

Nego Drago lep ti ovaj tekst, zaista, samo...malo me strah da... al da ne ureknem :)
I kazi bre onom Gorranu da orahovaca nije rakija iz Orahovca.

Pozdrav za tebe i Gorrana :)





Pa, da..oblik je sličan...
A za rakiju...kad je dobra, svejedno je...
Pozdrav tebi...
gorran2 gorran2 21:31 05.01.2011

Re: E, Drago A gromila je

I kazi bre onom Gorranu da orahovaca nije rakija iz Orahovca.

He, he, vidiš ti kako čoveka zavedu asocijacije. (Iskreno, nikad nisam bio veliki ljubitelj loze.)
Pozdrav za tebe i Gorrana :)

I tebi, prijatelju. Vazda,5
hoochie coochie man hoochie coochie man 21:33 05.01.2011

Re: E, Drago A gromila je

He, he, vidiš ti kako čoveka zavedu asocijacije.


Zato su tu prijatelji da opomenu :)

Ziveo mi druze
Smrt fasizmu!!!
:)
kick68 kick68 21:49 05.01.2011

Re: E, Drago A gromila je

Od njega dolazi i pridev - opervažen


Ok ovo je ``cest`` termin...ali pervaz, pa jos u ``gradjevinskom`` kontekstu.. nista mi nije bilo jasno...
Hvala:)
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:50 05.01.2011

Re: E, Drago A gromila je

A badanj je i velika cev, najcesce izdubljneno stablo na cijem kraju uzem, izlaznom, postavlen deo takodje od drveta sa manjim otvorom da pojaca pritisak vode a koji se zove cipun, kroz koju voda pada na vodenicko kolo u potocarama.

Zato je to jedna od dve reči (druga je badnjak) za koje se veruje da je od njih nastalo ime sela Badnjevac. Naime, Badnjevac ima staru vodenicu, potočaru.
hoochie coochie man hoochie coochie man 21:56 05.01.2011

Re: E, Drago A gromila je

Zato je to jedna od dve reči (druga je badnjak) za koje se veruje da je od njih nastalo ime sela Badnjevac.


E pojma nisam imao da je Badnjevac po tome dobio ime ali uvek me taj naziv asocirao na badanj.
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:11 05.01.2011

Re: E, Drago A gromila je

Ali vodenička reč koju ja mnogo volim je - mučanj. Toliko mnogo govori o muci koja je potrebna da bi se iz mučnja konačno i brašno sipalo.
hoochie coochie man hoochie coochie man 22:50 05.01.2011

Re: E, Drago A gromila je


Ali vodenička reč koju ja mnogo volim je - mučanj.


Hehe
A ja mislio da ti se dopada - ceketalo :)

Sala, naravno al potseti me sad tim vodenickim nazivima.

Kazu da zene i ceketala imaju nesto zajednicko, ja ne znam sta :)
gorran2 gorran2 00:30 06.01.2011

Re: E, Drago A gromila je

Ali vodenička reč koju ja mnogo volim je - mučanj

Čisto da razjasnim: muka = brašno.
mirakulus mirakulus 20:30 05.01.2011

Svako dobro

Drago!
U novoj godini zelim ti sto manje politike a sto vise ovakovih prica.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 20:35 05.01.2011

Re: Svako dobro

mirakulus
Drago!
U novoj godini zelim ti sto manje politike a sto vise ovakovih prica.

Hvala Mirakulus...
Imam samo jednu bojazan..politika je infekcija...
mirakulus mirakulus 20:30 05.01.2011

Svako dobro

Drago!
U novoj godini zelim ti sto manje politike a sto vise ovakovih prica.
nsarski nsarski 23:37 05.01.2011

Srecan i tebi, Drago

nego, lepo bi bilo da nam napises recept za cicvaru.
Ja sam cuo za to jelo, cuo sam i za reci "cicvara-popara", ali ga nikad nisam probao. Meni deluje, ovako odokalno, kao nesto prosto i ukusno.
Hvala ti unapred.
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:52 05.01.2011

Dok ne svrati Drago,

evo Učitelju...cicvara i popara se razlikuju, a zajedničko im je to što su sirotinjska hrana.
Cicvara se pravi tako što se na zagrejanoj masti (2 kašike) stavi kukuruzno ili pšenično brašno (kukuruzno u obične dane, a pšenično na praznike) i prži ga dok ne dobije tamniju boju, zatim sve prelije vodom da se dobije gusta kaša. Soli stavi po potrebi. Cicvara se kuva dok mast ne dođe na površinu. Ako se ima doda se i kašika kajmaka.

Popara: Nakockani komadi starog hleba se popare vrućom vodom (zato je popara - poparena), da ogreznu, mešaju da ne zagore, a kad omekšaju i malo se raskuvaju u kašu (ako je višak vode, odlije se) u njih se doda izmrvljen komad belog sira i malo kajmaka (ako ima).

p.s.
U Srbiji se za božićni doručak/ručak ne služi cicvara. Glavnu ulogu u tom obedu ima božićna česnica sa paricom unutra.
nsarski nsarski 23:58 05.01.2011

Re: Dok ne svrati Drago,

E, hvala ti Pcelice! Ja sam nedavno pravio poparu (inspirisan blogerskom diskusijom i neprimerenim mljackanjem komentatora, moram da kazem), ali cicvaru nisam nikad. Probacu koliko sutra.
Jelica Greganović Jelica Greganović 00:02 06.01.2011

Re: Dok ne svrati Drago,

Nema na čemu Učitelju ja doduše više volim poparu, kod nas u Šumadiji deca na tome odrastu (naročito dok su mala, popara je mekana, a bar ostataka starog hleba vazda ima) ili obavezni mas' i 'leba. Naravno sa alevom paprikom i sinim lukcom odozgo.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 08:44 06.01.2011

Re: Srecan i tebi, Drago

nsarski
nego, lepo bi bilo da nam napises recept za cicvaru.
Ja sam cuo za to jelo, cuo sam i za reci "cicvara-popara", ali ga nikad nisam probao. Meni deluje, ovako odokalno, kao nesto prosto i ukusno.
Hvala ti unapred.

Evo, Jelica je napisala delimično recept. Cicvara koja se pripremala kod nas razlikuje se po tome što u nju obavezno ide kukuruzovo brašno i veća količina base. Basa se razlikuje od kajmaka jer je kisela...Jednostavna je za pripremu i ukusna. Služi se nakon čorbe...u isti tanjir..
Kod nas se česnica priprema za mali Božić...
Srećan Božić, Šare..
milisav68 milisav68 10:16 06.01.2011

Re: Dok ne svrati Drago,

Jelica Greganović
evo Učitelju...cicvara i popara se razlikuju, a zajedničko im je to što su sirotinjska hrana.
Cicvara se pravi tako što se na zagrejanoj masti (2 kašike) stavi kukuruzno ili pšenično brašno (kukuruzno u obične dane, a pšenično na praznike) i prži ga dok ne dobije tamniju boju, zatim sve prelije vodom da se dobije gusta kaša. Soli stavi po potrebi. Cicvara se kuva dok mast ne dođe na površinu. Ako se ima doda se i kašika kajmaka.

Popara: Nakockani komadi starog hleba se popare vrućom vodom (zato je popara - poparena), da ogreznu, mešaju da ne zagore, a kad omekšaju i malo se raskuvaju u kašu (ako je višak vode, odlije se) u njih se doda izmrvljen komad belog sira i malo kajmaka (ako ima).

p.s.
U Srbiji se za božićni doručak/ručak ne služi cicvara. Glavnu ulogu u tom obedu ima božićna česnica sa paricom unutra.

Mali dodatak za poparu.
U vodu kojom treba da se popari hleb, treba dodati malo masti-nekad, a danas može i ulje, kao i soli po ukusu (zavisi koliko je slan sir/kajmak).
Ako nema malo masnoće, zagoreće i zalepiće se hleb za dno šerpe.

U našem kraju se pre božićnog doručka pojede zrno drena(da bi bili zdravi kao dren) sa gutljajem/čašom crnog vina.

Ko nadje paricu u česnici, kod njega treba da stoje pare te godine, jer će kod njega najviše da se "kote".

srećan Božić
nim_opet nim_opet 00:22 06.01.2011

Mast na 'leba

Dakle, kao dete, poparu obozavao (i sad volim, samo sto retko imam hleba u kuci pa i i ne ostaje, ali volim kad mi recimo ostane onaj hleb sa semenkama...), ali mast na 'leba - kukao babi da mi namaze mast na leba, jer su to jeli u, sta ti ja znam, recimo Pricama iz Nepricave. I probao jednom...i nikad vise. Nikako mi se ne dopada ukus hladne masti (naravno, ustipke przene na masti mogu da jedem bez problema), ali mast na 'leba, sa varijacijama bilo aleve bilo vegete nikako. I jos terao drugu decu da probaju i da mi kazu jel im se svidja (nije se svidelo nikome, dobio vikanje sto teram decu da jedu mast....)
Cicvaru nikad nisam jeo....samo jos da nadjem kukuruzno brasno, pretpostavljam da ide ono belo.
srdjan.pajic srdjan.pajic 00:27 06.01.2011

Re: Mast na 'leba

nim_opet
Dakle, kao dete, poparu obozavao (i sad volim, samo sto retko imam hleba u kuci pa i i ne ostaje, ali volim kad mi recimo ostane onaj hleb sa semenkama...), ali mast na 'leba - kukao babi da mi namaze mast na leba, jer su to jeli u, sta ti ja znam, recimo Pricama iz Nepricave. I probao jednom...i nikad vise. Nikako mi se ne dopada ukus hladne masti (naravno, ustipke przene na masti mogu da jedem bez problema), ali mast na 'leba, sa varijacijama bilo aleve bilo vegete nikako. I jos terao drugu decu da probaju i da mi kazu jel im se svidja (nije se svidelo nikome, dobio vikanje sto teram decu da jedu mast....)
Cicvaru nikad nisam jeo....samo jos da nadjem kukuruzno brasno, pretpostavljam da ide ono belo.


. Mast na leba!!!??? Tomiceeeeee, zabranjuj ovo, odma, pomreće nam pola
stanovništva od zakrečenja krvnih sudova! To je omiljena užina u kraju odakle su moji roditelji, tamo svaka porodica ima barem jednog ili dva člana postradala od moždanog udara.



Jelica Greganović Jelica Greganović 00:29 06.01.2011

Re: Mast na 'leba

Sve je to pitanje navike, jedu ljudi i bube, samo krckaju...nekada nije bilo majmuneza i sličnih mazalica...ni vegete...leb, mas i tucana aleva paprika, sitan lukac odozgo...a to sve može i na vruć leba, pa ti mas procuruje do lakta kroz lebne rupice...
Cicvara se mahom pravi od žutog kukuruznog brašna, kao i kačamak, svakodnevna, jer ni belo kukuruzno brašno nekada nije bilo za svakodnevno trošenje, bilo ga je i manje. Znaš da nisam sigurna da li u Dragovoj Lici uopšte i imaju belo kukuruzno brašno...
Jelica Greganović Jelica Greganović 00:32 06.01.2011

Re: Mast na 'leba

. Mast na leba!!!??? Tomiceeeeee, zabranjuj ovo, odma, pomreće nam pola
stanovništva od zakrečenja krvnih sudova! To je omiljena užina u kraju odakle su moji roditelji, tamo svaka porodica ima barem jednog ili dva člana postradala od moždanog udara.

More, begaj tamo...kod mene u kraju ih je više u ratovima postradalo no od masti. I ja sam na njoj odrasla, sa sve čvarcima i ništa mi ne fali. Imam i viška.
nsarski nsarski 00:35 06.01.2011

Re: Mast na 'leba

kod mene u kraju ih je više u ratovima postradalo no od masti

Koji bre ratovi???!!!
Ibarska rulez. (Ta ih je pokosila na buljuke - sto 'kolesterol, sto celave gume).
Jelica Greganović Jelica Greganović 00:43 06.01.2011

Re: Mast na 'leba

Pa jes...nije bilo ratova...sve čvarci i pečenje... i tanak mas na još tanji leba.
srdjan.pajic srdjan.pajic 00:46 06.01.2011

Re: Mast na 'leba

Jelica Greganović
. Mast na leba!!!??? Tomiceeeeee, zabranjuj ovo, odma, pomreće nam pola
stanovništva od zakrečenja krvnih sudova! To je omiljena užina u kraju odakle su moji roditelji, tamo svaka porodica ima barem jednog ili dva člana postradala od moždanog udara.

More, begaj tamo...kod mene u kraju ih je više u ratovima postradalo no od masti. I ja sam na njoj odrasla, sa sve čvarcima i ništa mi ne fali. Imam i viška.


Pa dobro, ni ratovi nisu zdravi, ali na njih se retko da uticati. Nešto kao elementarna nepogoda. Ali loša ishrana, e, to je već naš resor. Kao i pušenje.

Što nije rat potamanio, to je dohvatila krečana, olovni benzin, rakija i podmitljivi sudski geometri.
Jelica Greganović Jelica Greganović 00:59 06.01.2011

Re: Mast na 'leba

More, drugde se kao bolje jede? Pola sveta muma plastiku i hemiju samo tako...onaj Dž. Oliver što mantra sa zdravom hranom kad je jedared spremao roštilj, mal' me kap nije zvekila...kad je prostro dvoprstašku slaninu sa sve kožom (taman za po' sela opanaka bi bilo) na roštilj...ja to u sred srede Srbije nisam videla...ovi na severu jedu kaiševe kiteće slanine, uživo, onoj deci su to i čokolada i bombone...Francuzi jedu masno, oči da ti isp'anu, cede guske u mast onu žutu, pa je muvaju gde god stignu...Italijani se tove sirom, a on je poznato nemastan, Švajcarci ga greju pa u njega leba umaču...a kod nas kao ne valja leba i mrvičak masti...tzvrtz...

hoochie coochie man hoochie coochie man 01:03 06.01.2011

Re: Mast na 'leba

ali mast na 'leba, sa varijacijama bilo aleve bilo vegete nikako


Nema bre varijacija.
Mast, lebac, paprika, luk.
To je to i nema varijcija.
Mozes da variras izmedju jedan i dva komada.

A lebac mora da bude iz 'lebne vurune.
Al dobro, to cak ni Jelica nije probala :)
srdjan.pajic srdjan.pajic 01:11 06.01.2011

Re: Mast na 'leba

Jelica Greganović
More, drugde se kao bolje jede? Pola sveta muma plastiku i hemiju samo tako...onaj Dž. Oliver što mantra sa zdravom hranom kad je jedared spremao roštilj, mal' me kap nije zvekila...kad je prostro dvoprstašku slaninu sa sve kožom (taman za po' sela opanaka bi bilo) na roštilj...ja to u sred srede Srbije nisam videla...ovi na severu jedu kaiševe kiteće slanine, uživo, onoj deci su to i čokolada i bombone...Francuzi jedu masno, oči da ti isp'anu, cede one guske u mast onu žutu, pa je muvaju gde god stignu...Italijani se tove sirom, a on je poznato nemastan, Švajcarci ga greju pa u njega leba umaču...a kod nas kao ne valja leba i mrvičak masti...tzvrtz...



Pa sad si pobrojala sve najgore žderonje na svetu. A gde su braća Japanci? Dvesta godina u proseku žive, jer ne žderu slaninu i čvarke, samo šaku pirinča, dnevno, i one usoljene morske vutre, od koje prave sve, pa čak i mentol bombone. Morali su sumo borce da izmisle da bi mogli ukorak sa ovim tvojim reprezentativnim primercima i trendovima.

E, da je samo malo masti na leba. Nego sve prženo, masno, zaprška od pola kile brašna na lonac pasulja, podvarak sa svinjskom glavom. Celom. Krvavice i kavurma. Burek koji curi niz nogavicu. I rezanci s makom.
miloradkakmar miloradkakmar 01:55 06.01.2011

Re: Mast na 'leba

hoochie coochie man
ali mast na 'leba, sa varijacijama bilo aleve bilo vegete nikako


Nema bre varijacija.
Mast, lebac, paprika, luk...


Ima, lebac, mast i šećer.
gorran2 gorran2 02:28 06.01.2011

Re: Mast na 'leba

Mast, lebac, paprika, luk.

Ma šta vam je, ljudi? Pa ceo svet zna da je pravi recept:
Leba, masti, paprike i - soli!
Jelica Greganović Jelica Greganović 10:32 06.01.2011

Re: Mast na 'leba

I rezanci s makom.

A pivo mlako? Crno. I zaboravila sam Nemce. I Austrijance. I ima ih još...

Japanci kažeš? Pa zato su tako agresivni...od jedenja morskog korova.

Može doručak?

Samo pazi s puterom, kroasani su već puni kravlje masti
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 04:57 08.01.2011

Re: Mast na 'leba

hoochie coochie man
ali mast na 'leba, sa varijacijama bilo aleve bilo vegete nikako


Nema bre varijacija.
Mast, lebac, paprika, luk.
To je to i nema varijcija.
Mozes da variras izmedju jedan i dva komada.

A lebac mora da bude iz 'lebne vurune.
Al dobro, to cak ni Jelica nije probala :)

HCM druže...nigde zakoni fizike ne dolaze do izražaja nego kod "kruva, masti i šećera, ili paprike", svejedno. Izađeš napolje, držiš u ruci, potrčiš i ispadne...nepogrešivo, uvek, na namazanu stranu...
E, koliko me je puta pokojna majka zbog toga porkorela...tiho, blago i uvek istim pitanjem "ušto si gledo"...
miloradkakmar miloradkakmar 00:55 06.01.2011

Setih

se i ja stare kuće, kamena, bajama, smokve, smreke, drače... sve još sveže miriše.

Srećan ti Božić i sve najbolje u ovoj godini.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 10:44 06.01.2011

Re: Setih

miloradkakmar
se i ja stare kuće, kamena, bajama, smokve, smreke, drače... sve još sveže miriše.

Srećan ti Božić i sve najbolje u ovoj godini.

Eto...I tebi srećno i sve najbolje..
gorran2 gorran2 00:58 06.01.2011

Nostalgija bez objekta

Removed by troll police
Jelica Greganović Jelica Greganović 01:03 06.01.2011

Re: Nostalgija bez objekta

Srećom bi dosta rakije, te se preventivno obeznanih u rekordnom roku.

kick68 kick68 01:46 06.01.2011

Re: Nostalgija bez objekta

koliko znam, nikad nisam ni imao kuću.

Ni na jednom mestu nisam proveo duže od 7 godina, a sve u svemu 11 godina u (koliko-toliko) "svom" (roditeljskom, tj "društvenom" ) stanu (a i to u dva različita).
Sve ostalo po raznim podstanarskim gajbama. Nigde ništa što mogu nazvati svojim pod kapom nebeskom. Pa sad ti budi domaćin čovek.

I tako sam ja izrastao divlje i nepravilno kao korov,

Jesi li ti to resio da nas sve ovde rasplaces or what? Ajde sad da se iskupis smesta opisi neki veseo dogadjaj vezan za detinjstvo i odrastanje. Mora da ih ima:)
gorran2 gorran2 02:26 06.01.2011

Re: Nostalgija bez objekta

Troll police was here
kick68 kick68 03:20 06.01.2011

Re: Nostalgija bez objekta

Troll police


Abrakadabra choveche!

Nema veze, procitala sam tvoj komentar i mogu ti reci da sam shvatila da se tvoje poimanje veselog razlikuje od mog iz fundamenta . Meaning, necu te vise moliti ni za kakve usluge ukoliko unapred ne rascistimo jezicke nedoumice.
Srecni praznici! (kad kazem srecni, mislim puni lepog raspolozenja i radosti, bez mracnih misli, da ne bude zabune)
gorran2 gorran2 03:31 06.01.2011

Re: Nostalgija bez objekta

Srecni praznici! (kad kazem srecni, mislim puni lepog raspolozenja i radosti, bez mracnih misli, da ne bude zabune)

Takođe, puno sreće i veselja
da se tvoje poimanje veselog razlikuje od mog iz fundamenta

Sreća pa nije nešto ozbiljno

kick68 kick68 06:43 06.01.2011

Re: Nostalgija bez objekta

In spite of troll control:



Just another snowman standing in the rain and sleeth.
gorran2 gorran2 08:32 06.01.2011

Re: Nostalgija bez objekta



Sensitive to cold, wants to party on the beach...
asparagus asparagus 02:00 06.01.2011

Srecni praznici svima koji slave i postuju

Srecan Badnji dan!
Mir Boziji - Hristos se rodi!
Jelica Greganović Jelica Greganović 10:44 06.01.2011

Re: Srecni praznici svima koji slave i postuju

sentinel26 sentinel26 15:02 06.01.2011

Sretan Božić

Hristos se rodi !

I dok ne stignu smokve, orasi i česnica, poslušajte
ovog angela




Drago Kovacevic Drago Kovacevic 04:53 08.01.2011

Re: Sretan Božić

sentinel26
Hristos se rodi !

I dok ne stignu smokve, orasi i česnica, poslušajte
ovog angela





Divni anđeo prijatelju...Pozdrav, i Hristos se rodi...
nivano nivano 00:18 08.01.2011

..

Ne valja biti bez konja, kaže..svaka prava kuća to ima..


bogme i moj djed to kaze.....

danas smo potrgali cesnicu i popili kuvanu rakiju, a baka utrpala u cesnicu puno novčića...tako da unuci a posebno praunuci budu zadovoljni, ako je vjerovati tradiciji bit cemo puni para cijele godine..:)



Drago Kovacevic Drago Kovacevic 04:50 08.01.2011

Re: ..

bogme i moj djed to kaze.....

danas smo potrgali cesnicu i popili kuvanu rakiju, a baka utrpala u cesnicu puno novčića...tako da unuci a posebno praunuci budu zadovoljni, ako je vjerovati tradiciji bit cemo puni para cijele godine..:)

Ja ti želim svaku sreću...I pozdravi đeda...
A želim ti i mnogo pošteno zarađenih para...
sentinel26 sentinel26 11:24 08.01.2011

Re: ..

Drago Kovacevic
bogme i moj djed to kaze.....
danas smo potrgali cesnicu i popili kuvanu rakiju, a baka utrpala u cesnicu puno novčića...tako da unuci a posebno praunuci budu zadovoljni, ako je vjerovati tradiciji bit cemo puni para cijele godine..:)
Ja ti želim svaku sreću...I pozdravi đeda...
A želim ti i mnogo pošteno zarađenih para...

Nešto su mi postala sumnjiva ta vjerovanja ?

Prošle (2010-e) ja pronadjoh i novčić i drvce od drijena, pa niti ja zaradih najviše para, a što se zdravlja tiče najčešće sam se družio sa ljekarima.
Tako da se ovoga Božića nijesam ni trudio da pronađem nešto od toga.

Drago Kovacevic Drago Kovacevic 17:23 08.01.2011

Re: ..

Prošle (2010-e) ja pronadjoh i novčić i drvce od drijena, pa niti ja zaradih najviše para, a što se zdravlja tiče najčešće sam se družio sa ljekarima.
Tako da se ovoga Božića nijesam ni trudio da pronađem nešto od toga.

E, prijatelju...nasmijah se....istinski...
Ali, nauk je dobar...Tražite vi mlađi, a ja ću gledati da se sam nekako zbrinem...I ako je ikako moguće da se ne družim sa ljekarima...
sentinel26 sentinel26 18:37 08.01.2011

Re: ..

Drago Kovacevic
Prošle (2010-e) ja pronadjoh i novčić i drvce od drijena, pa niti ja zaradih najviše para, a što se zdravlja tiče najčešće sam se družio sa ljekarima.
Tako da se ovoga Božića nijesam ni trudio da pronađem nešto od toga.
E, prijatelju...nasmijah se....istinski...
Ali, nauk je dobar...Tražite vi mlađi, a ja ću gledati da se sam nekako zbrinem...I ako je ikako moguće da se ne družim sa ljekarima...

Fala ti za ovo "mladji" ka bratu.
No, bi li se ti smio kladiti ko je od nas dvojice mladji ?

Drago Kovacevic Drago Kovacevic 21:57 08.01.2011

Re: ..

Fala ti za ovo "mladji" ka bratu.
No, bi li se ti smio kladiti ko je od nas dvojice mladji ?

Ma ja volim samo namještene opklade...i ne kladim se sa drugovima...
Ali, da sam se ismija, nemoj sumnjati...
pozz tebi..

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana