Ljudska prava

OBRADA PODATAKA I „UTERIVANJE“ DUGA

Freedom of Information RSS / 10.01.2011. u 13:30

Autor: Rodoljub Šabić

„Niko me nikad nije obavestio o prodaji duga. Imala sam 11.000 dinara duga po minusu na tekućem računu. Na računu koji mi je stigao od meni nepoznate firme, pored tog duga imam još obavezu od oko 3.000 za zateznu kamatu i oko 5.000 za adminsitrativne troškove. Ukupno oko 19.000 dinara. Skoro svakodnevno me zovu iz te firme i ubeđuju da platim preteći mi da je dnevna kamata 15.000 dinara i da sam dužna 215.000 dinara. Moram priznati da i ja njima ne odgovaram biranim rečima. Otišla sam u banku i oni su mi rekli da sada njima nisam ništa dužna." - ovo za jedan naš dnevni list kaže jedna naša sugrađanka.
Istovremeno, za isti list generalni direktor jednog od većih „kupaca dugova" u Srbiji, kompanije „EOS Matrix" kaže: „Niko ne preti našim klijentima i naše operatere redovno kontrolištemo. Nama se isplati da uzimamo rizična potraživanja jer ih uzimamo po diskontnim cenama, a onda ih naplatimo ili kroz dobru volju dužnika, što je svima draže ili, naravno, sudskim putem."
Ne znam da li su ove dve izjave direktno kontradiktorne, jer ne znam ko je novi poverilac naše sugrađanke čiju sam izjavu citirao. Ali, mislim da kontrast između te dve izjave, sve češći medijski natpisi na istu temu budući da se redakcijama raznih medija javljaju i drugi ljudi koji se žale na ponašanje firmi koje naplaćuju dugovanja, kao i na banke koje ih nisu obavestile o prodaji duga, kao i sve češća obraćanja Povereniku za (informacije od javnog značaja i) zaštitu podataka o ličnosti govore da javnosti nedostaju neke vrlo bitne informacije o ovoj „temi".
Za građane su, razume se, najbitnije one koje se odnose na finansijski, materijalni aspekt ovakvih transakcija. S tim u vezi, dobro je znati da nije sporno da banke, pod određenim uslovima u skladu sa odredbama Zakona o obligacionim odnosima mogu potraživanja koja imaju prodati agencijama ili drugim sličnim institucijama, ali takođe, ne sme biti sporno da novi poverilac ne može jednostrano menjati uslove ukoliko bi te izmene dovele klijenta u nepovoljniju poziciju, kao ni to da o cesiji (u skladu sa izričitom odredbom člana 438. stav 1. Zakona o obligacionim odnosima) dužnik mora biti obavešten.
I upravo to "mora biti obavešten" je posebno zanimljivo. Jer, možda sam subjektivan ali mislim da sa stanovišta prava građana nije manje zanimljiva činjenica da se prilikom prenošenja potraživanja prenosi odnosno ustupa i, po pravilu, značajan broj podataka o ličnosti. A, valjda je suvišno objašnjavati, transfer podataka o ličnosti uvek podrazumeva i određene rizike. S tim u vezi vredi upozoriti na bar nekoliko bitnih stvari.
Prvo, na to da se prilikom ustupanja podataka o ličnosti novom rukovaocu mora voditi računa da to budu samo oni podaci koji su neophodni radi ostvarivanja nove svrhe obrade, odnosno naplate potraživanja a ne i drugi podaci koje su banke eventualno prikupile.
Drugo, da su rukovaoci podacima dužni da preduzmu sve zakonom predviđene mere zaštite podataka i da je u postupku predaje podataka prethodni rukovaoc dužan da upozori narednog rukovaoca o posebnim merama zaštite koje su preduzete.
Treće, a od najnačelnijeg značaja je to da se u radu naših banaka sa klijentima primenjuju propisi koji su doneseni pre donošenja Zakona o zaštiti podataka o ličnosti i važećeg Ustava i nisu usklađeni sa njima. Shodno tome, prikupljanje i obradu podataka o ličnosti klijenata banke vrše na osnovu opštih uslova poslovanja a ne, kako je to predviđeno čl. 42 Ustava, pod uslovima koji su uređeni zakonom. Zbog toga će Poverenik uputiti odgovarajuće inicijative Ministarstvu pravde i Narodnoj banci Srbije za izmene i dopune Zakona o obligacionim odnosima i Zakona o bankama.
A dok čekamo da vidimo šta će biti (vrlo neizvesni) ishod tih inicijativa, valjalo bi da se nadležni potrude da građanima što više relevantnih informacija daju na proaktivnoj osnovi i pre nego što građane nužda natera da ih traže. Jer i to je nekakav dug, i trebalo bi da bude "plaćen".

 



Komentari (108)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

ecce-florian ecce-florian 01:00 12.01.2011

Re: nije mi uopšte jasno

Zadnje vreme došlo. Moraću da počnem da mećem emoticone.

Dakle, opservacija o dvostrukim aršinima je bio pokušaj ( očigledno loš) duhovite opservacije.

Normalno da je zahtev - nalog ministarstvu finansija - poreskoj upravi za davanje podataka o 10 najvećih poreskih dužnika novinaru u okviru nadležnosti poverenika jer se nesporno radi o informaciji od javnog značaja.

Isto tako je normalno da su se povereniku obratili građani sa zahtevom za zaštitu podataka.

Kasno je a i tenzija na postu je narasla pa je valjda šala bila neumesna

b)
Nalog je,kao što rekoh, mada sa docnjom,izvršen. Tražilac informacija, novinar jednog dnevnog lista ( ne ovog koji ste citirali koji je to pisao u vreme kad nalog još nije bio izvršen)je dobio tražene informacije.Očekivao sam da će o njima pisati ali nije.Zašto nije pisao ne znam. Ne znam ni jesu li ovih nekoliko informacija dovoljno da bi Vi "počeli da imate mnogo veću veru u rad" Poverenika,ali Vas u svakom slučaju pozdravljam.


Da i ovo u vezi "povećanja vere" je bila šala, ali na osnovu ovog odgovora sam povećao veru u rad poverenika.
Smanjio u rad novinara koji nije objavio informacije dobijene na ovakav način . Doduše , novinari nisu baš preterano zaštićeni u ovoj državi...

Da otklonim ako je moguće svaki dalji nesporazum.

Ovaj post, kao i neki od prethodnih istog autora spada u najkvalitetnije postove na ovom blogu i pored toga što pokazuje zainteresovanost autora za korišćenje bloga kao relativno novog načina komunikacije ( koriste ga i neka druga izabrana ili zaposlena lica) , uliva minimalnu veru u postojanje različitosti u doživljaju političke stvarnosti Srbije, kao i mogućnost slobodnog argumentovanog i artikulisanog iskazivanja istog.

Nadam se da sam na ovaj način otklonio moguće nesporazume.

I obećavam, ubuduće se više neću šaliti
Freedom of Information Freedom of Information 08:30 12.01.2011

Re: nije mi uopšte jasno

ecce-florian
Zadnje vreme došlo. Moraću da počnem da mećem emoticone.
Dakle, opservacija o dvostrukim aršinima je bio pokušaj ( očigledno loš) duhovite opservacije.
Kasno je a i tenzija na postu je narasla pa je valjda šala bila neumesna

U pravu ste, verovatno je to glavni razlog zbog koga nisam razumeo da je u pitanju šala.

I obećavam, ubuduće se više neću šaliti

Ma ne treba,šala je (skoro) uvek dobro došla.A radi eventualnih problema sa razumevanjem usled povišene tenzije i sličnih razloga,ideja o koriščenju emotikona uopšte nije loša.
Puno pozdrava.
banem92 banem92 07:34 12.01.2011

Zao drug

Slobodno me bacite lavovima.

Moj stav je da onaj koji uzima pozajmicu, mora tu pozajmicu da vrati. Mora i tačka. Ako nije sposoban, onda svesno krši više zakona i moralnih načela. Jer novac je merilo neke vrednosti, mera nečijeg rada, ne vraćati pozajmljeno je nepodištavanje tuđeg rada i dela.

Prosto, postoji mnogo ljudi koji nisu odgovorni, koji žive izvan svojih mogućnosti, pa postoje oni koji namerno i svesno uzimaju pozajmicu znajući da je neće vratiti, itd.

U ovom tekstu govorite o 100€. Mizernih 100€. Ako neko to ne može da vrati, onda... ne znam.

Ja sam za to i podvlačim - mi moramo da imamo zakon o zaštiti prodavaca i onih koji pružaju usluge. Jer ovde živi tolika količina majmuna, da je takav zakon sušta neophodnost.
sahmatbg sahmatbg 10:09 12.01.2011

Re: Zao drug

banem92
Slobodno me bacite lavovima.Moj stav je da onaj koji uzima pozajmicu, mora tu pozajmicu da vrati.

Pa kome je to sporno? Ko je uopšte to doveo u pitanje?
ovom tekstu govorite o 100€. Mizernih 100€.

Prosto ne mogu da verujem da neko tako bukvalno doživljava tekst.A zapravo se govori o stitinama i hiljadam ljudi čija potraživanja banke prodaju "agencijama za naplatu",šta god one bile.I ne govori se o tome da dug ne treba da bude plaćen već o tome da ne sme bioti plaćan pod nametnutim zelenaškim uslovima.A najviše se govori o tome da banke gomile podataka o tim stotinama ili hiljadamm ljudi predaju tim agencijama bez kriterijum o tome da li je stvarno potrebno dati sve te podatke i bez saznanja da li će biti obezbedjena zakonom predvidjena zaštita tih podataka.
sentinel26 sentinel26 12:12 12.01.2011

Izjave na TV

Sinoć u dnevniku u 18,30 na TV B-92 ovaj problem je dobio udarno "mjesto".
Čuli smo od:

1) N B S
nema ništa protiv "ustupanja" dugova "uterivačima dugova" pod uslovom:
- da je dug dospeo na naplatu, i
- da je pokušana naplata.

2) EOS matrix - firma koja se "bavi" poslom:
- oni "ne pogoršavaju" uslove otplate duga, ali obračunavaju zateznu kamatu po zakonu,
- oni "ne prijete", samo kontaktiraju telefonom dužnika i ako on odbija telefonske kontaklte tek onda ga tuže sudu,
- prikazan je snimak jednog "razgovora" sa dužnikom,
- oni poboljšavaju likvidnost banaka a to je dobro.

prosto da čovjek zaplače od sreće kada ih čuje.

3) Poverenika (gospodina Šabića)
emitovana je samo jedna rečenica o zaštiti podataka iz koje se ne nazire aktivnost koju on vodi, a to su mogli i telefonom bez maltretiranja da čovjek dolazi u studio.

**************

Neka se zna i sljedeće:

Zakon o zaštiti podataka o ličnosti

Pravo na uvid
Član 20
Lice ima pravo da od rukovaoca zahteva da mu stavi na uvid podatke koji se na njega odnose.
Pravo na uvid u podatke koji se na njega odnose obuhvata pravo na pregled, čitanje i slušanje podataka, kao i pravljenje zabeležaka.

Pravo na kopiju
Član 21
Lice ima pravo da od rukovaoca zahteva kopiju podatka koji se na njega odnosi.
Rukovalac izdaje kopiju podatka (fotokopiju, audio kopiju, video kopiju, digitalnu kopiju i sl.) u obliku u kojem se informacija nalazi, odnosno u drugom obliku ako bi u obliku u kome se informacija nalazi licu bila nerazumljiva.
Lice snosi nužne troškove izrade i predaje kopije podatka.

**************


sahmatbg sahmatbg 15:53 12.01.2011

Re: Izjave na TV

sentinel26
Sinoć u dnevniku u 18,30 na TV B-92 ovaj problem je dobio udarno "mjesto".Čuli smo od:1) N B S nema ništa protiv "ustupanja" dugova "uterivačima dugova" pod uslovom:- da je dug dospeo na naplatu, i- da je pokušana naplata.2) EOS matrix - firma koja se "bavi" poslom:- oni "ne pogoršavaju" uslove otplate duga, ali obračunavaju zateznu kamatu po zakonu,- oni "ne prijete", samo kontaktiraju telefonom dužnika i ako on odbija telefonske kontaklte tek onda ga tuže sudu,- prikazan je snimak jednog "razgovora" sa dužnikom,- oni poboljšavaju likvidnost banaka a to je dobro.prosto da čovjek zaplače od sreće kada ih čuje.3) Poverenika (gospodina Šabića)emitovana je samo jedna rečenica o zaštiti podataka iz koje se ne nazire aktivnost koju on vodi, a to su mogli i telefonom bez maltretiranja da čovjek dolazi u studio.

Vrlo veliki su interesi u igri! A i bez toga je evidennto često nastojanje da se mediski "zatvore" aktivnosti g.Šabića. I pored toga poverenikove aktivnosti su do sada dale mnoge korisne efekte pa verujem da će,bez obzira na pokušaje bloklade i produkciju ulepšanih slika naše stvarnosti, i ovaj put biti tako.
sentinel26 sentinel26 17:26 12.01.2011

Re: Izjave na TV

sahmatbg
sentinel26
Sinoć u dnevniku u 18,30 na TV B-92 ovaj problem je dobio udarno "mjesto".Čuli smo od:1) N B S nema ništa protiv "ustupanja" dugova "uterivačima dugova" pod uslovom:- da je dug dospeo na naplatu, i- da je pokušana naplata.2) EOS matrix - firma koja se "bavi" poslom:- oni "ne pogoršavaju" uslove otplate duga, ali obračunavaju zateznu kamatu po zakonu,- oni "ne prijete", samo kontaktiraju telefonom dužnika i ako on odbija telefonske kontaklte tek onda ga tuže sudu,- prikazan je snimak jednog "razgovora" sa dužnikom,- oni poboljšavaju likvidnost banaka a to je dobro.prosto da čovjek zaplače od sreće kada ih čuje.3) Poverenika (gospodina Šabića)emitovana je samo jedna rečenica o zaštiti podataka iz koje se ne nazire aktivnost koju on vodi, a to su mogli i telefonom bez maltretiranja da čovjek dolazi u studio.

Vrlo veliki su interesi u igri! A i bez toga je evidennto često nastojanje da se mediski "zatvore" aktivnosti g.Šabića. I pored toga poverenikove aktivnosti su do sada dale mnoge korisne efekte pa verujem da će,bez obzira na pokušaje bloklade i produkciju ulepšanih slika naše stvarnosti, i ovaj put biti tako.


U pravu ste što se tiče Šabićevih uspjeha i proboja blokada, njegova stručnost i riješenost da svaki posao dovrši do kraja zahtijevaju veliko poštovanje.

U periodu administrativnog socijalizma (neki ga zovu komunizmom) kada neko pokrene sličnu akciju, (istina tada je postojala funkcija pravobranioca samoupravljanja koja teško može da se poredi sa funkcijom poverenika ili zaštitnika prava građana ) dobijao je otvorenu poruku - "Ne talasaj", a ako ne bi poslušao savjet onda mu je slijedila informativna blokada kao prva odmazda.

Sredstva informisanja u Srbiji samostalno i selektivno cenzurišu gospodina Šabića i gospodina Jankovića, a do potpunog "medijskog zatvaranja" će teško doći, ali da će ih opstruirati u radu oni i ne sakrivaju namjere.

maraton maraton 21:50 12.01.2011

Institucionalno rešavanje problema


Za svaku pohvalu je inicijativa gospodina Šabića da javnosti predoči problem nastao iz opisanih poverilačko-dužničkih odnosa na relaciji banke i njihovi dužnici. Kao i u svakom pravnom poslu o tome se može izneti niz različitih mišljenja a da mnoga od njih budu OK. Ono što u svemu tome ne valja to je da problem postoji i dalje i da on može otvoriti niz implikacija, ne samo pravne prirode, u inače kriznom srbijanskom društvu.

Kao u mnogim drugim prilikama i ovde se nameće jedno vrlo mučno pitanje, a to je: Čemu služi država sa svojim institucijama sistema? i Da li su nam potrebne institucije sistema koje prećutno stvaraju uslove za vaninstitucionalno rešavanje bilo kog problema? - u ovom sluačaju i problema na relaciji poverilačko- dužničkih odnosa i obaveza.

Nesumnjivo je da država sa svojim institucijama sistema nije pozvana da vodi poslovnu politiku banaka, niti da vodi računa o tome ko će i da li će i od koje banke uzimati kredite i odakle će ih vraćati. Ali u jednoj sferi uloga države mora biti nezaobilazna, a to je sfera nadzora zakonitog ponašanja i poslovanja i poverilaca (banaka) i dužnika. Ako banke nude kredite i druge pozajmice pod sumnjivim (nezakonitim) ugovornim obavezama i ugovorno obavezuje svoje dužnike na temelju pravnih zabluda onda država svojim institucijama sistema treba da sankcioniše i spreči takvo poslovanje. Istovremeno, institucije sistema na zakonit način moraju poveriocima obezbediti zaaštitu interesa ukoliko dužnici ne ispunjavaju svoje ugovorne obaveze. Postavlja se pitanje čemu služe institucije sistema ako će njihovu ulogu preuzimati nekakve agencije (?!) nejasno konstituisane, sa nejasnim ciljem, metodama rada i ovlašćenjima u radu. Dokle će stići ovo društvo ako se i dužnici dosete jadu pa počnu "osnivati agencije koje će ih štititi" od agencija koje angažuju poverioci. Nije li ovo mogući scenario koji može biti uvod u nešto što ovu državu prati unazad 20-ak godina - u neku novu spiralu sumnjivih poslova, a možda i nasilja i novog oblika kriminala.

Više je očito da, pored finansijskih i pravnih imlikacija, u ovoj pojavi jesu sadržane i negativne političke implikacije koje institucije sistema iz nejasnih i neprihvatljivih razloga ignorišu.
Ja ne mogu da tvrdim da je "promenu subjekta potraživanja izmislila mafija", kao što ne mogu to ni negirati, ali se u potpunosti slažem da se ovaj problem može rešiti na pravi način jedino u institucijama sistema (putem cesije), a da svako vaninstitucionalno ponašanje uz prećutnu saglasnost institucija sistema samo može dovesti do novih implikacija i kriznih momenata u našem društvu.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana