Region

Hajde da se igramo

Boris Drenca RSS / 25.01.2011. u 10:29

Eto dogodilo se i to. Vlada Srbije je i "zvanično" imenovala šefa tima za pregovore sa Prištinom. Ma kako sve to izgledalo danas, krajem januara 2011. godine, nešto se ipak pomera u tom odnosu. Mislim na odnos establišmenta u Beogradu i Prištini. Oni koji žive na Kosovu teško da to mogu osetiti. Naravno, Beograd smatra da je u prednosti, kao i Priština. Lingvističko-terminološke rasprave o tome da li se radi o "pregovorima" ili "razgovorima", da li su učesnici Beograd i Priština ili Kosovo i Srbija ili, pak, Srbi i Albanci, sva je prilika da će okupirati medije i političare u narednim nedeljama, možda i mesecima. Deluje kao da niko nije spreman da se uhvati u koštac sa pravim problemima. Onim koji muče ljude koji žive na pomenutoj teritoriji, severu i ostalim delovima Kosova.

Datum početka razgovora, pregovora ili čega god, još nije određen. I to, kao i teme razgovora odrediće neko drugi. Na sreću. Razgovori o temama, koje će makar privremeno doneti mir u ovaj deo Evrope, isuviše su ozbiljna stvar da bi se prepustila političarimau Srbiji ili na Kosovu.

Političari, kao i bilo gde na svetu, zavise od birača I "cigli koje im mogu prodati". A teme koje se pominju za razgovore teško da predstavljaju dobar materijal za birače na obe teritorije. Iako...ipak se radi o prilično veštim prodavcima cigli i magle, u paketu.

Biće interesantno videti ostatak pregovaračke platforme Beograda. Ovo do sada je isuviše uopšteno. Ako pokušamo da nagađamo na osnovu izjava političara iz Srbije svašta nešto možemo saznati.

Ne bih sada o anatomskim detaljima tipa "srce Srbije" ali neki od stavova su prilično čudni. Kroz sve izjave provejava neka "borba za teritoriju". Čak se ranije, pominjao procenat te teritorije (15%). OK, a gde su ljudi na toj teritoriji? Niko njih da pomene. Nije baš niko. Pominju se Srbi. Lepo, ali oni su nekih 15 - 20% stanovištva Kosova. Možda više možda manje. To znači da tamo žive još neki ljudi. Šta sa njima? Šešeljevske retoričke metode nisu baš ni za pominjanje. Ako sve saberemo ljudi na Kosovu čine između 15 i 20% stanovništva Srbije. Naravno ako uzmemo daje činjenično stanje ono koje se pominje u tako ponosno isticanoj preambuli dvodnevnog ustava.

Ako nije kako Ustav kaže šta onda? Pa onda sa Kosovom razgovara Srbija kao sa ravnopravnim? Oni nisu ravnopravni, reči će neko, uz opasku da imaju mentore. Sada ja ne znam da li je bolje imati mentore ili nekoga ko te tera na aktivnost.

Konfuzna situacija između činjeničnog stanja i slike koja se želi prikazati. Srbija razgovara sa svojim delom uz posredovanje stranaca (Koji jedini interes izgleda imaju u tome da se ova priča već jednom završi) ne priznaje više od 15% posto tamošnjeg stanovništva i pokušava kod svog dela, kome nepriznaje državni status, da za manji deo tamošnjeg stanovništva izboksuje neke beneficije.

E sada šta pokušava Srbija da dobije za svoje državljane koje priznaje (uvek je delovalo da većini na Kosovu ne priznaje ni da postoji)?

Za početak da imaju institucije Srbije umesto institucija teritorije na kojoj žive? Da dobijaju struju iz Srbije i ne plaćaju je? Ili možda da dobijaju stuju od Kosova i ne plaćaju je? Da budu unapred amnestiani za neka krivična dela? Da imaju svoje registracije na automobilima? Da imaju svoju policiju? Da ne plaćaju porez?

Ne znam odgovore na ova pitanja ali, se nadam da se kriju u strategiji koja je strogo poverljiva.

Nekako smatram da bi Srbija pregovarajući sa Kosovom trebalo da omogući svim svojim građanima slobodu kretanja, pravo na život, obrazovanje, rad. Od toga početi. Malim koracima. Na primer: Izvući se iz problema sa tablicama. Izvući se iz blago raspojasanih "paralelnih" institucija. Podržati političke strukture među onim koje priznaju da izaću na tamošnje izbore. Uporno raditi na tome da oružje više ne radi na Kosovu. Pokrenuti pitanje lične imovine. Svakakvih, naizgled sitnih sa "političarski visina", ima stvari koje bi trebalo raditi. To su krupne stvari za ljude na Kosovu.

Možda bi, ipak, trebalo krenuti od jedne krupne stvari koja nikako nije za igru. Treba priznati da na Kosovu (i Metohiji, za sitničare) žive ljudi.

Bez toga teško da se može "pregovarački proces" posmatrati drugačije nego kao igra. Za medije i političare u predizbornoj godini.

 



Komentari (5)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

mikimedic mikimedic 11:44 25.01.2011

.

Ne bih sada o anatomskim detaljima tipa "srce Srbije" ali neki od stavova su prilično čudni. Kroz sve izjave provejava neka "borba za teritoriju". Čak se ranije, pominjao procenat te teritorije (15%). OK, a gde su ljudi na toj teritoriji? Niko njih da pomene. Nije baš niko. Pominju se Srbi. Lepo, ali oni su nekih 15 - 20% stanovištva Kosova. Možda više možda manje. To znači da tamo žive još neki ljudi. Šta sa njima? Šešeljevske retoričke metode nisu baš ni za pominjanje. Ako sve saberemo ljudi na Kosovu čine između 15 i 20% stanovništva Srbije. Naravno ako uzmemo daje činjenično stanje ono koje se pominje u tako ponosno isticanoj preambuli dvodnevnog ustava.


15% teritorije kosova je svesna zamena teza - cist spin. kao i insistiranje na obezbedjenju nekakvih 'prava srba na kosovu' or whatever. u tom delu komentara se slazem sa tobom, naravno da se mora uzeti u obzir celokupno stanovnistvo kosova.

sto se same teritorije tice, radi se samo o zadrzavanju suvereniteta srbije na medjunarodnom planu, bar do nekog dogovora o podeli srbije (kao sto su ceska i slovacka svojevremeno uradile). naravno, to je malo verovatno, jer bi onda dosao u pitanje i ostanak raznih vestackih tvorevina na balkanu (iako gledano cisto sa pozicije prirodnog prava to bi bilo jedino realno i izvodljivo resenje).

dotle, srbija mora insistirati na formalnom suverenitetu na medjunarodnom planu, i obezbediti ucesce albanaca u politickom zivotu srbije u onolikoj meri koliko oni to zele. ako zele da imaju predsednika srbije, i dobiju vecinu na izborima, nemam nista protiv.

Srbija razgovara sa svojim delom uz posredovanje stranaca (Koji jedini interes izgleda imaju u tome da se ova priča već jednom završi) ne priznaje više od 15% posto tamošnjeg stanovništva i pokušava kod svog dela, kome nepriznaje državni status, da za manji deo tamošnjeg stanovništva izboksuje neke beneficije.


posredovanje stranaca samo po sebi nije sporno (felipe gonzales je posredovao izmedju milosevica i djindjica, pa nam nije smetalo).

druga recenica je konfuzna - mislis na 15% ukupnog stanovnistva srbije, albance (umesto na 'tamosnje')?

sa drugim delom (mislim da kapiram sta hoces da kazes) se slazem - srbija uopste ne treba da se bavi pitanjem srba na kosovu, vec iskljucivo celokupnog stanovnistva.

E sada šta pokušava Srbija da dobije za svoje državljane koje priznaje (uvek je delovalo da većini na Kosovu ne priznaje ni da postoji)?

Za početak da imaju institucije Srbije umesto institucija teritorije na kojoj žive? Da dobijaju struju iz Srbije i ne plaćaju je? Ili možda da dobijaju stuju od Kosova i ne plaćaju je? Da budu unapred amnestiani za neka krivična dela? Da imaju svoje registracije na automobilima? Da imaju svoju policiju? Da ne plaćaju porez?

Ne znam odgovore na ova pitanja ali, se nadam da se kriju u strategiji koja je strogo poverljiva.


srbija ne sme da priznaje ili ne priznaje jednu ili drugu etnicku grupu. svi stanovnici kosova po defaultu su drzavljani srbije i tu nikakve diskriminacije ne sme biti.

druga je prica da li ti drzavljani priznaju srbiju ili ne - oni koji je priznaju sa pravom ocekuju zastitu od nje, ali i za one koji je ne priznaju drzava srbija mora da je obezbedi, bez obzira da li je oni zele (termin 'zastita koristim u kontekstu odnosa drzava-drzavljanin, a ne u vezi (samo) bezbednosne zastite).

da ne budem pogresno shvacen, srbija mora da obezbedi uslove drzavne zastite za sve drzavljane, a koji cu biti dostupni svima koji to zele. banalan primer su pasosi - srbija mora izdavati pasose bez ikakve diskriminacije svim drzavljanima srbije, pa i albancima. isto kao sto mora i da priznaje sva dokumenta sa kosova - ako su institucije koje ih izdaju osnovane u skladu sa r1244.

Nekako smatram da bi Srbija pregovarajući sa Kosovom trebalo da omogući svim svojim građanima slobodu kretanja, pravo na život, obrazovanje, rad. Od toga početi. Malim koracima. Na primer: Izvući se iz problema sa tablicama. Izvući se iz blago raspojasanih "paralelnih" institucija. Podržati političke strukture među onim koje priznaju da izaću na tamošnje izbore. Uporno raditi na tome da oružje više ne radi na Kosovu. Pokrenuti pitanje lične imovine. Svakakvih, naizgled sitnih sa "političarski visina", ima stvari koje bi trebalo raditi. To su krupne stvari za ljude na Kosovu.


slazem se sa vecim delom ovog pasusa. sto se tice izbora, apsolutno podrzavam ucesce ukoliko su ti izbori u sklopu r1244. ukoliko nisu, onda su to neki ilegalni, paralelni organi koji su uzurpirali vlast, i podrsku za tako nesto srbija ne sme da da.

Možda bi, ipak, trebalo krenuti od jedne krupne stvari koja nikako nije za igru. Treba priznati da na Kosovu (i Metohiji, za sitničare) žive ljudi.


Boris Drenca Boris Drenca 11:51 25.01.2011

Re: .

ne priznaje više od 15% posto tamošnjeg stanovništva


Mislio sam na 15% stanovništva na Kosovu. Nekako mi izgleda da političari u Srbiji kada govore o Kosovu misle na Srbe koji žive tamo, Euleks, Kfor i Vlada u Prištini. Ostalo kao da ne postoji.

srbija ne sme da priznaje ili ne priznaje jednu ili drugu etnicku grupu. svi stanovnici kosova po defaultu su drzavljani srbije i tu nikakve diskriminacije ne sme biti.


To bih i ja voleo ali nikako nije baš tako...Ipak pažljivo osluškujem
mikimedic mikimedic 11:55 25.01.2011

Re: .

Mislio sam na 15% stanovništva na Kosovu. Nekako mi izgleda da političari u Srbiji kada govore o Kosovu misle na Srbe koji žive tamo, Euleks, Kfor i Vlada u Prištini. Ostalo kao da ne postoji


slazem se i to je skandal.

To bih i ja voleo ali nikako nije baš tako...Ipak pažljivo osluškujem


razumemo se.
fantomatsicna fantomatsicna 20:35 25.01.2011

Kosovo..vecita dilema i kamen spoticanja..

Nadam se da cu u preostalom mi zivotu (a po nekim normalnim procenama bice ga jos dosta)..doziveti neko resenje na toj teritoriji.Do onda cemo mi i dalje koristiti onu :'Nemoj da si Pristina' kad neko nije za kompromis.Moglo je naravno biti i:' nemoj da si Beograd'...ali to bi moglo da se odnosi na mnogo toga..
Boris Drenca Boris Drenca 11:49 26.01.2011

Re: Kosovo..vecita dilema i kamen spoticanja..

"Problem Kosova" u bilo kom obliku je prisutan u mom životu od kako pratim i pamtim svet oko sebe.

Na moju veliku žalost ne verujem da se o Kosovu kao problemu neće pričati i posle kraja mog života (a kažu da ima do toga još mnogo)

Nego kada smo kod problema Kosova dodao bih još jedan, Koridor deset...kao zla braća blizanci u vestima.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana