Gastronauti| Nauka| Porodica

Kulinarski genom

kakapo RSS / 26.01.2011. u 14:28

„Ako si ustao, dođi da vidiš kako se prave đevreci" - bilo je prvo što sam jutros čuo. U kuhinji je stajala moja žena i razdragano vrtela prstenove testa oko kažiprsta - što je poduhvat kojim se do sada nije bavila - uprkos brojnim i uspešnim kulinarskim pregnućima. Na šporetu se već kuvala prva tura đevreka, a na mašini za sudove bila je otvorena knjiga s receptima. Upravo mi je ta knjiga privukla pažnju, iako sam je video nebrojeno puta. Naime, recepti su verovatno najstarija ljudska kulturna tvorevina, drevnija i od famoznih kamenih sekira. Čitava istorija Homo sapiensa, ali i naših starijih homindskih predaka, mogla bi se pročitati iz nekog imaginarnog džinovskog „kuvara", u kome bi - kao u nedavno pročitanom ljudskom genomu - bilo sačuvano svo kulinarsko znanje čovečanstva. 

Upoređivanje knjige recepata sa genomom (odnosno genoma s knjigom recepata) nije moja izmišljotina. Geni i jesu svojevrsni biološki „recepti", a kuvarski recepti su jedan od najboljih primera za jedinice kulturne transmisije, odnosno za „meme", kako ih je nazvao Ričard Dokins. Meme kao replikatore, naravno, treba sasvim uslovno shvatiti kao analogiju genima. Oni nisu fizičke pojave već su sačinjeni od informacija koje se mogu prenositi bilo kojim fizičkim medijem. Dok su geni ispisani nukleotidima, memi za svoj opstanak zavise od medija koji ih, kao kulturni recept, prenose različitim jezicima, pisanim, usmenim, slikovnim, elektronskim, digitalnim ili nekim drugim putem. Kulturna informacija - recept, prilikom prenošenja se najčešće transformiše, kao neka prošaptana reč u igri „pokvarenih telefona", ili uputstvo u kuhinjskim receptima koje domaćice uvek pomalo menjaju. Analogija sa kuhinjskim receptom nije slučajna. Američki filozof Denijel Denet navodi da je za opstanak nekog mema (recimo recepta za kolač), bitna njegova uspešnost. Uspešnost u čemu? Pa u replikaciji! Za neukusan kolač neće niko tražiti, niti prepisivati recept.
U kući imamo dve porodične sveske s receptima. Kao i gene u svom telu i ove rukopisne kuvare nasledio sam s dve različite strane: jednu od babe (i dede) po majci, a drugu od babe (i dede) po ocu. Dede sam stavio u zagrade, pošto nisu mnogo doprinosili stvaranju ovog dvotomnog kulinarskog genoma. Deda po ocu još je i zapisivao neke svoje omiljene recepte, ali moj deda po majci je uglavnom preporučivao da bi on tu dodao: „još i supenu kašiku najljuće tucane paprike i svakako još soli" (manje više u sva jela). Pošto ga baba nije slušala, tu ekstremističku kulinarsku diverziju sprovodio je individualno, u sopstvenom tanjiru. Porodični rukopisni zbornici rezultat su rada najmanje četiri generacije: u njima ima recepata koje su, tokom decenija, pisale moje babe, dede, majka, otac, stric, moja žena, čak i moj sin - kome je, kada je bio mali - baba diktirala recepte kao vežbu pisanja. Rekao bih da postoji i jedna zabeleška moje prababe! Ima i mojih zapisa, mada sam se ja uglavnom ograničavao na tobož duhovite komentare i besmisleno nadevanje imena jelima: „madagaskarska pileća salata" i sl.
Ovi dokumenti su prvorazredan izvor za porodičnu istoriju, pa i za grafološku analizu. Tu su špicasta, elegantna slova kojima je jedna od baba pisala recepte na francuskom i nemačkom (čak i pisanom goticom), zatim različite varijante ćirilica i latinica, od okruglaste, kitnjaste i krupne ćirilice dede ljubitelja ljutih paprika, preko urednog učiteljskog pisma druge babe, ili miopijski sitnih slova većine muškaraca s očeve strane, pa sve do nemoguće nečitkih majčinih beležaka, ili odlikaškog rukopisa moje žene. U sveskama ima svega i svačega, a ne samo recepata. Tu su moje rane i razbokorene vežbe iz crtanja, tablica množenja, danas nepostojeći petocifreni i šestocifreni brojevi telefona, isečci iz novina i to ne samo kulinarski (recimo: „Jelen ukras naših šuma", ili veoma star isečak „Rabindranat Tagore u poseti Beogradu"). Pažljiva kontekstualna analiza istorijskih slojeva porodičnih recepata otkriva periode relativnog izobilja, ali i ratova i nemoćnog siromaštva. Uz neke recepte „ratnih torti" (od gotovo nejestivih sastojaka), mogu se naći i uputstva za pravljenje sapuna, planirani sadržaji paketa (dedi u zarobljeništvu) ili, mnogo kasnije, opkoljenom sarajevskom ogranku porodice. S druge strane, mogu se pratiti i gastronomski trendovi: od nacionalne, orijentalne i austrougarske, s vremenom se ukus okrenuo ka italijanskoj pa i egzotičnoj kuhinji. Postepeno su se izgubile iznutrice, a iznikli neki neobični sastojci, začini i „morski plodovi". U recentnijim slojevima pojavljuju se čak i pomodne brusnice i pinjole (nemam ništa protiv njih kao takvih, ali ih sada baš svuda turaju).
Kao i u svakoj evoluciji (pa i u kulturnoj evoluciji recepata), u našim porodičnim kuvarima na delu je surova selekcija. Čitavi rodovi recepata su izumrli, dok su drugi opstali, replicirali se i razgranali. Gotovo su svi mutirali. Baba (ona sa špicastim nemačkim rukopisom) uvek je menjala recepte, uglavnom dodajući sve više butera i drugih sastojaka (često s odličnim, a ponekad i s katastrofalnim rezultatom). Pored većine recepata zapisan je izvor („od Timotijevića"), ocena i komentar („Dobro! Probala kod teta Helene"; „ovo voli Saša"; „dodati još soli" - znamo ko je ovo dopisao). Mnogi recepti nisu preživeli i vuku se po sveskama kao nemi, sasušeni fosili - jedni zato što stvarno ne valjaju, drugi zato što više ne odgovaraju našem vremenu (i holesterolu - ko još danas jede mozak s jajima?), dok su neki besno precrtani. Ovi poslednji uglavnom su recepti dobijeni od jedne omražene baba-strine i kao takvi su nemilosrdno eliminisani iz porodičnog gastronomskog jevanđelistara.
Postoji, međutim, jedan još mnogo dublji sloj u kuvarima, a on nije lični, niti porodični. Svaki, pa i najjednostavniji recept, proizvod je ogromnog korpusa znanja čitavog čovečanstva. Stotine generacija u različitim ljudskim kulturama (u tzv. „etnosferi"), u jedinstvenom toku zajedničkog znanja, otkrivale su, prenosile, razmenjivale i menjale uputstva za pripremanje hrane. Ako se zadubimo u bilo koji, naizgled banalan, recept i analiziramo njegove sastojke pred nama će se ukazati vrtoglavo duboka i složena kulturna evolucija pojedinačnih elemenata i njihove, vrlo komplikovane, objedinjavajuće kulinarske alhemije.
(U narednom „bogtepitakada" nastavku: „Kulturna evolucija knedle sa šljivom")
P. S. Oni đevreci od jutros nisu valjali. Taj recept neće opstati u našem kulinarskom genomu.

Atačmenti



Komentari (157)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Piromanski Piromanski 14:51 26.01.2011

Jao, da li da citam dalje...?

Dok su geni ispisani amino kiselinama

Nukleotidima, batice...

EDIT: Procitao, vredelo je
kakapo kakapo 15:04 26.01.2011

Re: Jao, da li da citam dalje...?

Čitaj slobodno (ako ti nije dosadno). Kao što vidiš nije mi genetika u prvom planu niti se u nju mnogo razumem, već je samo koristim kao analogiju određenim kulturnim fenomenima. Ali, ako su u pitanju nukleotidi, ispraviću.
Piromanski Piromanski 15:09 26.01.2011

Re: Jao, da li da citam dalje...?

Hm, posto kroz ceo tekst provejava analogija genskog i kulturnog nasledja, ne bih se bas slozio. Ipak, nemoj shvatiti moju opasku pogresno, nije zlonamerna. Ni recepti nisu ispisani hijeroglifima, vec slovima, ne?
kakapo kakapo 15:19 26.01.2011

Re: Jao, da li da citam dalje...?

Piromanski
Hm, posto kroz ceo tekst provejava analogija genskog i kulturnog nasledja, ne bih se bas slozio. Ipak, nemoj shvatiti moju opasku pogresno, nije zlonamerna. Ni recepti nisu ispisani hijeroglifima, vec slovima, ne?

Eno, ispravljeno! Hvala! Ja volim argumentovane ispravke. A neki recepti jesu napisani i klinastim pismom, neki opet i hijeroglifima (doduše, ne u mojim rukopisima), a većina je prenošena usmeno. Ipak se period nezapisane prošlosti čovečanstva (tzv. praistorija) meri stotinama hiljada godina.
Piromanski Piromanski 15:20 26.01.2011

Re: Jao, da li da citam dalje...?

kakapo
Piromanski
Hm, posto kroz ceo tekst provejava analogija genskog i kulturnog nasledja, ne bih se bas slozio. Ipak, nemoj shvatiti moju opasku pogresno, nije zlonamerna. Ni recepti nisu ispisani hijeroglifima, vec slovima, ne?

Eno, ispravljeno! Hvala! Ja volim argumentovane ispravke. A neki recepti jesu napisani i klinastim pismom, neki opet i hijeroglifima (doduše, ne u mojim rukopisima), a većina je prenošena usmeno. Ipak se period nezapisane prošlosti čovečanstva (tzv. praistorija) meri stotinama hiljada godina.

jasnaz jasnaz 14:52 26.01.2011

i zato - nikada -

zdravo -- za -- gotovo!

_ _ _



dobrodošao!

kakapo kakapo 15:05 26.01.2011

Re: i zato - nikada -

Hvala, bolje te našao!
st.jepan st.jepan 14:53 26.01.2011

Prvi!

Hm, valjda.
A tekst ti je valjda ovde prvina?
E, pa cestitam ti, druze, i na tekstu, i na prvini.
Ocekujem sad i recept kako napisati dobar blog.
Pozdrav


Edit: jbg, opet kasnim.
Piromanski Piromanski 15:00 26.01.2011

Re: Prvi!

Evo, ako se domacin ispravi, prepustam ti snjur
kakapo kakapo 15:10 26.01.2011

Re: Prvi!

Ocekujem sad i recept kako napisati dobar blog

Za razliku od mene, ti si tu iskusan! Ja sam imao tremu kao da vozim avion. Hvala, na čestitkama, a vidiš kako sam sam sebe brzo demantovao.
st.jepan st.jepan 15:42 26.01.2011

Re: Prvi!

Za razliku od mene, ti si tu iskusan! Ja sam imao tremu kao da vozim avion.

Slušaj ti, ptičurino jedna nijedna..., ja iskusan, ti imaš tremu?!
Nemoj sad da ovde svima kažem ko si, tačnije ko si bio dok te zli čarobnjak ili već neka od spodoba iz one tvoje slikovnice, nije pretvorila u kreštavog zelembača.
Jukie Jukie 15:47 26.01.2011

Re: Prvi!

st.jepan
Hm, valjda.A tekst ti je valjda ovde prvina?

A čekaj, kako kakapo nije imao tekstova do sada?
kakapo kakapo 16:10 26.01.2011

Re: Prvi!

A čekaj, kako kakapo nije imao tekstova do sada?

Pa ovo mi je sasvim taze autorska opcija i "maiden speech".
mlekac mlekac 16:14 26.01.2011

Re: Prvi!

st.jepan
Za razliku od mene, ti si tu iskusan! Ja sam imao tremu kao da vozim avion.

Slušaj ti, ptičurino jedna nijedna..., ja iskusan, ti imaš trenu?!
Nemoj sad da ovde svima kažem ko si, tačnije ko si bio dok te zli čarobnjak ili već neka od spodoba iz one tvoje slikovnice, nije pretvorila u krešatog zelembača.

Stjepane,
Nemoj da moram da pustam Anonimnog Vilenjaka na tebe!

Sagni se da ti prisapnem - Kakapo mu je omiljati lik vec vise decenija, tako da je bolje da se ne kacis.

Sem toga, bas mu je lep ovaj papagaj - sto moras da kvaris?
st.jepan st.jepan 16:22 26.01.2011

Re: Prvi!

Stjepane,
Nemoj da moram da pustam Anonimnog Vilenjaka na tebe!
Sagni se da ti prisapnem - Kakapo mu je omiljati lik vec vise decenija, tako da je bolje da se ne kacis.
Sem toga, bas mu je lep ovaj papagaj - sto moras da kvaris?

Alo, Mlekac, da li se čujemo?
Hajde, edituj to brzo, hoću u tom tvom komentu da vidim još najmanje 48 smajlića, inaće ću se taki dusevno razboleti.
Nije valjda da ti je maca pojela smisapo za humor?
A o tome ko više decenija poznaje Kakadua, o tome možemo na PP.
kakapo kakapo 16:22 26.01.2011

Re: Prvi!

He, he!
mlekac mlekac 16:26 26.01.2011

Re: Prvi!

st.jepan
Stjepane,
Nemoj da moram da pustam Anonimnog Vilenjaka na tebe!
Sagni se da ti prisapnem - Kakapo mu je omiljati lik vec vise decenija, tako da je bolje da se ne kacis.
Sem toga, bas mu je lep ovaj papagaj - sto moras da kvaris?

Alo, Mlekac, da li se čujemo?
Hajde, edituj to brzo, hoću u tom tvom komentu da vidim još najmanje 48 smajlića, inaće ću se taki dusevno razboleti.
Nije valjda da ti je maca pojela smisapo za humor?
A o tome ko više decenija poznaje Kakadua, o tome možemo na PP.


Ma ne poznaje ga vise decenija - poznaje ga tek od Jelicine blogozurke.
Vise decenija je cekao da ga upozna!

To ti je, sto bi se reklo, hardcore fan!

A za tebe, od mene

jecinaimisinamama jecinaimisinamama 22:33 26.01.2011

Re: Prvi!

Ocekujem sad i recept kako napisati dobar blog.

Recept za dobar blog nemam, ali ako nekome trebaju klasicni recepti za kolace i torte, nek mi se slobodno javi.

Znam ih poprilican broj
mlekac mlekac 22:41 26.01.2011

Re: Prvi!

jecinaimisinamama
Ocekujem sad i recept kako napisati dobar blog.

Recept za dobar blog nemam, ali ako nekome trebaju klasicni recepti za kolace i torte, nek mi se slobodno javi.

Znam ih poprilican broj

Zna, zna, zato ja i ne pravim torte, nego kad je mojoj deci rodjis, ja zamolim komsiku da se istakne...

jesen92 jesen92 23:31 26.01.2011

Re: Prvi!

Za razliku od mene, ti si tu iskusan! Ja sam imao tremu kao da vozim avion. Hvala, na čestitkama, a vidiš kako sam sam sebe brzo demantovao.

...nema razloga za tremu, super ti je post...bas sam uzivala dok sam citala...ja obozavam kad otvorim jednu takvu svesku da trazim neki recept a usput naidjem na slova mog sina iz vremena kad nije isao u skolu ili neki novinski isecak od koznakada sa nekim korisnim savetom ili neki za koji se pitam sta ce tu ....i tako...Inace, kuvane djevreke slobodno precrtajte, to moze samo dobar majstor sa iskustvom da napravi kako vallja...jedino ako imate vremena da vezbate...
kakapo kakapo 23:39 26.01.2011

Re: Prvi!

Ti si stota, pa da i ja nekom večeras čestitam, makar đevrekom.Rekao bih da je ovaj malo bolji.
jecinaimisinamama jecinaimisinamama 00:40 27.01.2011

Re: Prvi!

Zna, zna, zato ja i ne pravim torte, nego kad je mojoj deci rodjis, ja zamolim komsiku da se istakne...


Da, znam ja kojesta, samo nikako mi nije jasno zasto veliki broj ljudi kaze da je ova torta lepa, kad ima i lepsih. Na primer ova:


Jukie Jukie 00:50 27.01.2011

Re: Prvi!

jesen92
ja obozavam kad otvorim jednu takvu svesku da trazim neki recept a usput naidjem na slova mog sina iz vremena kad nije isao u skolu ...

Moje prve rečenice su bile u knjizi Svet prirode Volta Diznija... Pošto nisam umeo da napravim razmak između reči, stavljao sam uspravne linije (ovako -> | ) kao Tegumaj Bopsulaj i njegova ćera Tafimaj Metalumaj (koju ćemo od milja zvati Tafi).
jesen92 jesen92 01:12 27.01.2011

Re: Prvi!

kakapo
Ti si stota, pa da i ja nekom večeras čestitam, makar đevrekom.Rekao bih da je ovaj malo bolji.

...lici nije da ne lici.....Hvala na poklonu!
jecinaimisinamama jecinaimisinamama 01:51 27.01.2011

Re: Prvi!

Inace, kuvane djevreke slobodno precrtajte, to moze samo dobar majstor sa iskustvom da napravi kako vallja...jedino ako imate vremena da vezbate...


Jese92, ja se ne bi slozila sa tobom. Mnogo sto-sta sam pravila prvi put,i bas taj prvi put mi je ispalo super.

Sto i nije slucaj kad nesto pravim po n-ti put.
kakapo kakapo 09:30 27.01.2011

Re: Prvi!

Svet prirode Volta Diznija

Izuzetno važna knjiga i u mom životu. Koliko pre neki dan sam pentrao do vrha police, samo da bih utvrdio da mi je ipak negde nestala.
NNN NNN 15:10 26.01.2011

Čestitke za autorsku opciju

Baš mi je drago (moj mali pernati prijatelju)
kakapo kakapo 15:33 26.01.2011

Re: Čestitke za autorsku opciju

Hvala! Odakle je citat? Nešto mi je stao mozak.
NNN NNN 15:51 26.01.2011

Re: Čestitke za autorsku opciju

iz nekog crtanog filma (ali ne mogu da se setim tačno kog )
antioksidant antioksidant 16:15 26.01.2011

Re: Čestitke za autorsku opciju

NNN
iz nekog crtanog filma (ali ne mogu da se setim tačno kog )

a posle toga je verovatno pernati prijatelj bio pojeden (da se uklopi u temu)
kakapo kakapo 16:26 26.01.2011

Re: Čestitke za autorsku opciju

a posle toga je verovatno pernati prijatelj bio pojeden (da se uklopi u temu)

Da nije onaj papagaj iz Sandokana? A hvala za čestitke.
nsarski nsarski 00:25 27.01.2011

Re: Čestitke za autorsku opciju

iz nekog crtanog filma




S tim sto verujem da se taj izraz pojavljuje kod R. Krusoa - Robinzon ima papagaja Paul-a koga je naucio da "govori" i kome se, verujem, u jednom trenutku obraca sa my fine feathered friend.

Da se vratim na kulinarski genom. Gledam vec neko vreme naslov, autor me intrigira, ali, zbog obaveza odlazem.
Svaka cast! Kuvari su meme (posebno one zabeleske na papirima kojih ima vise nego stranica u kuvaru) i ljudski rod treba njima da zahvali sto toliko dugo opstaje. Mada, ratovi su se vodili zbog zacina (put ka Indiji i slicno).
Setimo se nekih primera: Koka Kola ima "tajni" recept za pravljenje pica koje je djubre, ali dobro "ukusuje" mnogima. Slicno za Kentucky Fried Chicken. McDonalds anyone? Dobri kuvari imaju prodju (i vizu) za sve zemlje sveta. Jedno od pitanja koje se cesto postavlja kada neko ide u zemlju X: "kakva je klopa tamo?"
Sve zajedno, sastav za 5 i moju preporuku.

P.S. Geni kodiraju za proteine, a proteini su sastavljeni od amino-kiselina.
kakapo kakapo 09:44 27.01.2011

Re: Čestitke za autorsku opciju

kod R. Krusoa

Znači to je. A za novije poglede na pitanje kulturne evolucije preporučujem knjigu Richersona i Boyda "Not by genes alone".
mlekac mlekac 15:11 26.01.2011

Divno zapazanje.

Ima nesto u tim sveskama.
Ti si jos fini, imas samo dve. Kod mene se nakupilo vise njih, s raznih strana.
Moja Princeza ljubomorno cuva svekrvinu, koja sadrzi skoro iskljucivo recepte za kolace (Sveki nije bila naklonjena kuvanju, al' je bila majstor za kolace i torte), a ja sam ponosni vlasnik kuvara iz 1924. kojeg mi je, na opsti uzas Zmuove strine i majke, svecano urucila njegova nana uz konstataciju da sam jedina dostojna da ga nasledim Taj cin predaje knjizurine ogromnog formata sa sve naninim zabeleskama na marginama gotovo da je izazvao porodicni rat - trebalo je jedno pet godina da se strina smiri...

Inace, doticni kuvar, u kom pripremanje pileta pocinje sa objasnjenjem kako u dvoristu najbolje odabrati pile za rucak, pa preko opisa klanja, surenja i cerupanja istog, pokazao se neverovatno koristan tokom legendarne hiperinflacije '93 kada smo, odjednom, morale sve da radimo od pocetka...
Dobro, nismo bas lovile pilice po dvoristu, al' da sam pravila lisnata testa (dotle iskljucivo nabavljana iz zamrzivaca u samoposluzi) i ucila kako da napravim mnoge druge 'poluproizvode'.

Usput, cestitke za autorsku, i za poklon, recept za jedan od omiljenih 'brzih' kolaca nasledjen od moje nane:

2,4,6,8

2 soljice ulja
4 soljice mleka
6 soljica secera
8 soljica brasna

1 prasak za pecivo
1-2 kasicice kakao praha

Izmesati, uliti u dubok pleh i peci u zagrejanoj rerni na 150-200 stepeni.
(Oko pola sata - zavisi od rerne)

Sluziti seceno na kocke i posuto prah secerom.

Savrsen kolac kad iznenada banu gosti, a osnovni recept moze slobodno da se 'pokvari' dodavanjem, recimo, dzema od kajsija pred sam kraj pecenja, ili sitno seckanih oraha, ili vec sta kome padne na pamet...

I, da ne zaboravim:
Deda po ocu još je i zapisivao neke svoje omiljene recepte, ali moj deda po majci je uglavnom preporučivao da bi on tu dodao: „još i supenu kašiku najljuće tucane paprike i svakako još soli" (manje više u sva jela)

Taj tvoj deda ko da je bio u nekom srodstvu s mojim svekrom - stalno smo morali da pazimo da ne useta u kujnu i ne 'dokrsti' jelo solju, ljutom paprikom i biberom...
kakapo kakapo 15:30 26.01.2011

Re: Divno zapazanje.

Taj tvoj deda ko da je bio u nekom srodstvu s mojim svekrom - stalno smo morali da pazimo da ne useta u kujnu i ne 'dokrsti' jelo solju, ljutom paprikom i biberom...

Hvala! Dostojnost prijema knjige recepata vredi više od ordena. Recept za brze kolače odmah prosleđujem tamo gde treba (ja sam ipak samo bedni teoretičar). Što se tiče čerupanja, imam recept u kome se preporučuje da se guska (pokojna nadam se) ispegla pre čerupanja. A deda je živeo 97 godina i zadnjih dvadesetak je doručkovao isključivo čašu jogurta s punom supenom kašikom svoje ubitačne ljute paprike koju je sam gajio na terasi, nizao, sušio, mleo i solio (danima se u kuhinju nije moglo ući).
mlekac mlekac 15:33 26.01.2011

Re: Divno zapazanje.

kakapo
Taj tvoj deda ko da je bio u nekom srodstvu s mojim svekrom - stalno smo morali da pazimo da ne useta u kujnu i ne 'dokrsti' jelo solju, ljutom paprikom i biberom...

Hvala! Dostjnost prijema knjige recepata vredi više od ordena. Recept za brze kolače odmah prosleđujem tamo gde treba (ja sam ipak samo bedni teoretičar). Što se tiče čerupanja, imam recept u kome se preporučuje da se guska (pokojna nadam se) ispegla pre čerupanja. A deda je živeo 97 godina i zadnjih dvadesetak je doručkovao isključivo čašu jogurta s punom supenom kašikom svoje ubitačne ljute paprike koju je sam gajio na terasi, nizao, sušio, mleo i solio (danima se u kuhinju nije moglo ući).


Je li, da deda nije bio negde sa relacije Nis-Vranje?

Posto smo i mi morali da prezivljavamo svekrova gajenja i susenja raznih namirnica...
kakapo kakapo 15:47 26.01.2011

Re: Divno zapazanje.

Je li, da deda nije bio negde sa relacije Nis-Vranje?


Za divno čudo nije. Crna Gora, dolina Zete. U džepu je uvek nosio ljutu papričicu. Za svaki slučaj.
mlekac mlekac 15:50 26.01.2011

Re: Divno zapazanje.

kakapo
Je li, da deda nije bio negde sa relacije Nis-Vranje?


Za divno čudo nije. Crna Gora, dolina Zete. U džepu je uvek nosio ljutu papričicu. Za svaki slučaj.


E, onda znam koji gen je u pitanju!

Al' o tome cemo kad se nadjemo da popijemo onu kaficu sto smo poceli da dogovaramo jos na Jelicinoj blogozurki!
NNN NNN 15:57 26.01.2011

Re: Divno zapazanje.

U džepu je uvek nosio ljutu papričicu. Za svaki slučaj.

jedan.kub jedan.kub 19:54 26.01.2011

Re: Divno zapazanje.

Čestitka za autorsko.
Recepata ima i pisanih i isecanih a sada i kopiranih ali se najčešće koriste ustaljeni recepti i zavisno od situacije jevtini ili skupi materijali.

mlekac
Je li, da deda nije bio negde sa relacije Nis-Vranje?


Nije to bitno. Mešanje u kuhinji je stvar sklonosti. Moj otac je voleo da kuva, naučio u vojsci za vreme Kraljevine J. Kad se penzionisao bio je nesnosan. Stalno je prevrtao poklopce i kritikovao, dok ga nismo ubedili da ide u penzionersko udruženje.
Najčešće kada kažu da je varjača za ženu ali nagrade u ovoj struci uvek dobijaju mužkarci, mislim na nedoslednos u društvu i podelu poslova na muško-žensko.
Jelica Greganović Jelica Greganović 19:56 26.01.2011

Re: Divno zapazanje.

Mešanje u kuhinji je stvar sklonosti.

Mešanje u kuhinji je stvar umetnosti. Kreativnosti bez koje ne bi bilo umetnosti kuvanja.
kakapo kakapo 21:27 26.01.2011

Re: Divno zapazanje.

Najčešće kada kažu da je varjača za ženu ali nagrade u ovoj struci uvek dobijaju mužkarci, mislim na nedoslednos u društvu i podelu poslova na muško-žensko.

Hvala. A rodno pitanje kulinarstva je "duboka voda". To zahteva posebnu priču.
jecinaimisinamama jecinaimisinamama 22:38 26.01.2011

Re: Divno zapazanje.

2 soljice ulja
4 soljice mleka
6 soljica secera
8 soljica brasna

Mlekac, upravo si dobila kritiku.
Kazu da se od tako necega kolac napraviti nemoze.
Ja i dalje tvrdim da moze, jer znam jedan slican u koji, gle cuda, ide celo jedno jaje.
mlekac mlekac 23:10 26.01.2011

Re: Divno zapazanje.

jecinaimisinamama
2 soljice ulja
4 soljice mleka
6 soljica secera
8 soljica brasna

Mlekac, upravo si dobila kritiku.
Kazu da se od tako necega kolac napraviti nemoze.
Ja i dalje tvrdim da moze, jer znam jedan slican u koji, gle cuda, ide celo jedno jaje.


Moze, moze - bez frke.
Ne treba jaje.
jecinaimisinamama jecinaimisinamama 23:26 26.01.2011

Re: Divno zapazanje.

Moze, moze - bez frke.
Ne treba jaje.

Sta da ti kazem, i dalje tvrde da ne moze bez jaja, odnosno, kad se nesto pravi, onda to treba da bude kaloricno a bez oraha kolac nije kolac!

Po drugima, sve sto je slatko i jestivo to je mLoogo dobro.
mlekac mlekac 23:34 26.01.2011

Re: Divno zapazanje.

jecinaimisinamama
Moze, moze - bez frke.
Ne treba jaje.

Sta da ti kazem, i dalje tvrde da ne moze bez jaja, odnosno, kad se nesto pravi, onda to treba da bude kaloricno a bez oraha kolac nije kolac!

Po drugima, sve sto je slatko i jestivo to je mLoogo dobro.

Ako pokusavas da me ubedis da te sutra zovem na kolace - moze to i drugce da se kaze!

Nego, nemam sad ulja, pa ces malo da pricekas...
jecinaimisinamama jecinaimisinamama 23:36 26.01.2011

Re: Divno zapazanje.

Nego, nemam sad ulja, pa ces malo da pricekas...


Wow... Slatko me nasmeja. Dobro dosla u klub nas kojih ponekad imamo, a cesce nemamo.
P.S. Ako ti treba ulja, ima po snizenoj ceni u nekim radnjama!!!
Jukie Jukie 00:54 27.01.2011

Re: Divno zapazanje.

mlekac
doticni kuvar, u kom pripremanje pileta pocinje sa objasnjenjem kako u dvoristu najbolje odabrati pile za rucak, ...

Živo me zanima kako se bira pile... Ja sam jednom na selu posmatrao kako strina namamljuje piliće nekim zrnevljem (da se svi okupe jer inače idu svuda po dvorištu), pa šara pogledom po jatu i odjednom CAP! ćapi jedno pirgavo (kao kada čaplje hvataju ribu), e dalje nisam gledao šta je bilo.
jecinaimisinamama jecinaimisinamama 01:07 27.01.2011

Re: Divno zapazanje.

Živo me zanima kako se bira pile



Moja baka je imala sistem biranja pilica. Kao sto si i sam rekao, namami ih kukuruzom, i dok se oni onako skupljaju oko gomilice zrnevlja, ona je uvek birala onako osrednje pile, ni mnogo veliko, ni mnogo malo. Stalno je govorila da ako je mnogo malo(citaj mrsavo), od njega nema nikakve niti supe niti corbe, i od cega ces se najesti; a opet ako je mnogo veliko(debelo), onda je supa premasna pa nemoze ni da se jede od tolike masnoce.
Jukie Jukie 01:14 27.01.2011

Re: Divno zapazanje.

jecinaimisinamama
a opet ako je mnogo veliko(debelo), onda je supa premasna pa nemoze ni da se jede od tolike masnoce.


E moja mama obožava masnu supu (i sve drugo)... ona ima čudan metabolizam. Dok ne pojede nešto masno vuče se naokolo kao prebijeni zombi, a čim pojede odmah dobije energiju i krene da radi razne stvari... umesto da bude obrnuto kao kod mene...

Kad sam bio mali bio sam jako mršav jer nisam hteo da jedem ono što ona skuva (ugh kupus, ugh boranija ), pa su mi davali one vitaminske sirupe za povećanje apetita. Izgleda da sam ih popio malko previše, pa kada sam je vremenom istrenirao da kuva kako volim da jedem, to mi se sad sve vidi na šlaufu...
jesen92 jesen92 01:14 27.01.2011

Re: Divno zapazanje.

jecinaimisinamama
2 soljice ulja
4 soljice mleka
6 soljica secera
8 soljica brasna

Mlekac, upravo si dobila kritiku.
Kazu da se od tako necega kolac napraviti nemoze.
Ja i dalje tvrdim da moze, jer znam jedan slican u koji, gle cuda, ide celo jedno jaje.

..i ja bih rekla da fali bar jedno..
mlekac mlekac 09:36 27.01.2011

Re: Divno zapazanje.

jesen92
jecinaimisinamama
2 soljice ulja
4 soljice mleka
6 soljica secera
8 soljica brasna

Mlekac, upravo si dobila kritiku.
Kazu da se od tako necega kolac napraviti nemoze.
Ja i dalje tvrdim da moze, jer znam jedan slican u koji, gle cuda, ide celo jedno jaje.

..i ja bih rekla da fali bar jedno..


Ne fali.
Ima dovoljno belancevina, pogledaj koliko je tu mleka...
spadalo92 spadalo92 12:29 27.01.2011

Re: Divno zapazanje.

Živo me zanima kako se bira pile...

Treba da ima dve noge, naročito levu...
milisav68 milisav68 17:26 28.01.2011

Re: Divno zapazanje.

mlekac
jecinaimisinamama
2 soljice ulja
4 soljice mleka
6 soljica secera
8 soljica brasna

Mlekac, upravo si dobila kritiku.
Kazu da se od tako necega kolac napraviti nemoze.
Ja i dalje tvrdim da moze, jer znam jedan slican u koji, gle cuda, ide celo jedno jaje.


Moze, moze - bez frke.
Ne treba jaje.

I moja stručnija polovina kaže da može, čak ide dalje, pa kaže da umesto mleka može da ide voda, pa da bude posno, stim što može posle da se prelije sa čokoladom za kuvanje, da bi bilo sočnije.
mlekac mlekac 06:13 29.01.2011

Re: Divno zapazanje.

milisav68
mlekac
jecinaimisinamama
2 soljice ulja
4 soljice mleka
6 soljica secera
8 soljica brasna

Mlekac, upravo si dobila kritiku.
Kazu da se od tako necega kolac napraviti nemoze.
Ja i dalje tvrdim da moze, jer znam jedan slican u koji, gle cuda, ide celo jedno jaje.


Moze, moze - bez frke.
Ne treba jaje.

I moja stručnija polovina kaže da može, čak ide dalje, pa kaže da umesto mleka može da ide voda, pa da bude posno, stim što može posle da se prelije sa čokoladom za kuvanje, da bi bilo sočnije.


Pozdravi umesnu damu!
A ovo sa cokoladom za kuvanje je odlicna ideja!

Ja, kao sto rekoh, dadoh osnovni recepat - sve ostalo je nadogradnja.

Iskreno, meni je jedan od omiljenih ne samo zbog brzine spremanja nego i zbog te jednostavnosti koja dopusta da se nadogradjuje po zelji...
draft.dodger draft.dodger 15:27 26.01.2011

Čestitam...

kakapo kakapo 15:39 26.01.2011

Re: Čestitam...

Baš prikladan kulinarski heliks. Hvala! To su valjda "marshmallows" - ne znam srpski prevod. Nikad nisam shvatio njihovu popularnost, ali nisam ih ni jeo onako pečene na štapiću, kao u američkim filmovima.
bocvena bocvena 15:36 26.01.2011

Divan blog!

Kad već ovako sve lepo razumeš i pišeš, nemoj da dozvoliš da budeš samo usputni svedok te divne kuhinjske istorije. Zasuci rukave, iskoristi poklon predaka.
Ne krij se iza ženine suknje.

Meni čak i Biblija izgleda kao jedan veliki kuvar:)
draft.dodger draft.dodger 15:43 26.01.2011

Re: Divan blog!

bocvena
Meni čak i Biblija izgleda kao jedan veliki kuvar:)


Počinje sa bratovinom
kakapo kakapo 15:51 26.01.2011

Re: Divan blog!

Meni čak i Biblija izgleda kao jedan veliki kuvar:)

Uh. Još kako. Sa svim onim neobičnim zabranama. Uvek sam se pitao da li su puževi posni, mada sam čuo da su zapravo, s verskog stanovišta, nejestivi.
bocvena bocvena 15:53 26.01.2011

Re: Divan blog!


Super fora, ali će baciti anatemu na nas:)
angie01 angie01 17:04 26.01.2011

Re: Divan blog!

bocvena
Meni čak i Biblija izgleda kao jedan veliki kuvar:)


Počinje sa bratovinom


d frst speshijaliti!
Jukie Jukie 15:43 26.01.2011

Mnogo mi se sviđa tekst

Stil pisanja me podseća na neke knjige koje sam ranije čitao. Nadam se da će i ovde da nikne cela knjiga.

p.s. ja umesto pinjola gde zatreba (a znam da pravim samo jedan recept* )stavljam neslani pečeni kikiriki. Ima da se kupi u kesicama u samoposlugama (više ne prodaju samo prženi slani kao nekada, kada sam morao da kupujem onaj sa crvenom ljuščicom pa da svako zrno ljuštim).

*Pržiti crni luk (ja volim puno) na vrlo malo zejtina i malčice soli dok se skoro pa fino ne karamelizuje (tu je pred kraj često dobro sipati par puta po kašiku supe da se ujednači stepen ispečenosti, i da se uživa u šištanju), sunuti otprilike šaku kikirikija, peći još malo, dodati podosta maminog predivnog kuvanog paradajza iz flaše (ali ne onog strininog ni onoga iz prodavnice, bljak), još malo muljati varjačom dok ono šišti i grglja, dosuti još otprilike jednu zaimaču supe (pošto je samo toliko ostavljeno dok se supa kuvala a pre nego što je moja sestra ukuvala rezance) i doliti vodom pošto supe nema dovoljno, promešati, dodati začina po ukusu (ja koristim Kotanji biber sa belim lukom), ostaviti da kuva, šetati po sobi, gledati kroz prozor, i čekati da bude željene gustine, skloniti sa ringle. Jede se sa pirinčem ili rezancima i gustim jogurtom, koji se sipa malo po malo, tako da svaki zalogaj ima onakav ukus kakav u tom trenutku želiš.
kakapo kakapo 16:01 26.01.2011

Re: Mnogo mi se sviđa tekst

čekati da bude željene gustine,

Ah, samo sam čekao ove ezoterične izraze. O njima sam takođe nameravao da pišem. "Koliko zahvati", "dok pena ne postane tmasta" itd. Inače kikiriki je mnogo važan. Nisu slučajno Inke nosilie zlatan nakit u obliku kikirikija. A nisu ni pinjole loše, nego su sad mnogo moderne, a ja, kao i svaki snob, ne volim nešto što je upadljivo "in". Da ne žurimo s knjigom, ali hvala na poverenju...
Jukie Jukie 01:04 27.01.2011

Re: Mnogo mi se sviđa tekst

Pa bude različite gustine u zavisnosti od toga uz šta se jede... ako su kratki makaroni (koji su deblji i žvakaviji) onda sos treba da bude malo gušći i jači da bi se osećao u ustima tokom celog žvakanja, a ako su neke tanane trakice i mašnice onda može da bude ređi i blažeg ukusa jer se inače testo neće ni osetiti.

Inače moja sestra kupuje testenine kako joj dođe, tako da se recept određuje po tome šta napipam u kredencu.
A na kikiriki sam se navukao kad sam bio na dijeti... ah, mladost... ima jako lepe sastojke.
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 15:45 26.01.2011

auuu

sto je lep blog:)))

mnogo ti hvala, ovo je nesto najlepse sto sam ovde u zadnje vreme procitala:)
kakapo kakapo 15:53 26.01.2011

Re: auuu

Molim i drugi put. Baš mi je drago da ti se dopada.
Biljana 77 Biljana 77 19:41 26.01.2011

Ja se potpisujem ispod

Vesninog komentara. Savršen, vedri, lepi tekst.

Inače mamina sveska sa receptima, sad već olinjala i puna onih prozirnih kružića koja ulje vremenom napravi na papiru, sadrži i moje prve crteže princeza (iz profila) koji jasno govore o potpunom odsustvu talenta za crtanje.
kakapo kakapo 21:30 26.01.2011

Re: Ja se potpisujem ispod

Inače mamina sveska sa receptima, sad već olinjala i puna onih prozirnih kružića koja ulje vremenom napravi na papiru,

Drugačije sveske s receptima uopšte ne priznajem. Ko je još video kuvar bez fleka? Nema lepše patiniranog papira od onog iz kuvara.
kile92 kile92 16:34 26.01.2011

Bas lepo

Posebno mi se dopalo poredjenje prezivljavanja i razvoja uspesnih recepata s memama.
Samo napred
P.S.
Kako su ispali djevreci?
st.jepan st.jepan 16:39 26.01.2011

Re: Bas lepo

Kako su ispali djevreci?

pa reko čovek:
P. S. Oni đevreci od jutros nisu valjali. Taj recept neće opstati u našem kulinarskom genomu.

ccc, ne paziš na času.
kakapo kakapo 16:40 26.01.2011

Re: Bas lepo

Kako su ispali djevreci?

Ma nisu valjali. Nekakvi su bili suvi, možda prepečeni, ili recept ne valja. Pa nije slučajno da u Beogradu ima malo pekara sa pravim kuvanim, pomalo žilavim, đevrecima (recimo ona malo iznad Đerma).
angie01 angie01 17:11 26.01.2011

ko josh jede mozak s jajima?

ja, i odlichno ga spremam!

welcome!
mlekac mlekac 17:16 26.01.2011

Re: ko josh jede mozak s jajima?

angie01
ja, i odlichno ga spremam!

welcome!

Daj recepat!
angie01 angie01 17:34 26.01.2011

Re: ko josh jede mozak s jajima?

Daj recepat!


vako- 1/2kg teleceg mozga, oprati, ochistiti od mrezice sa krvnim sudovima i blanshirati u malo posoljene i nauljene, (maslinovo) vode.

izvaditi kashikom cediljkom.

proprziti shaku iseckanog belog luka na zamashcen teflon,(moze i pola praziluka), kada porumeni posuti kukuruznim grizom i spustiti mozak da se prodinsta, smanjti vatru po potrebi, dodati vegete, bibera, kada je sve rumeno, preliti lagano ulupanim posoljenim jajima-znachi ne kao za kajganu, nego na krupno i isto tako vecom kashikom okretati dok sve ne bude gotovo.Posuti pershunom.

kashikom staviti mozak sa okolnom masom na vruc tost,na kome je tanka krishka rokfora ili gorgonzole, sipati chashu shardonea.

bonus- beli luk staviti u tavu 5-10 minuta posle seckanja, da pusti malo sok.
mlekac mlekac 17:37 26.01.2011

Re: ko josh jede mozak s jajima?

angie01


bonus- beli luk staviti u tavu 5-10 minuta posle seckanja, da pusti malo sok.

Like!

Kupljeno.

Hvala!

A sumnjam i da mnogo utice na holesterol, posto je tu beli luk
kakapo kakapo 17:38 26.01.2011

Re: ko josh jede mozak s jajima?

ja, i odlichno ga spremam!

Ma to je jedna divota! Ali je 100% holesterol (i to onaj nevaljali). E sad, da nije bilo tog holesterola iz srži i mozga raznih životinjki, naši hominidski preci (s početka posta) ne bi nikada stekli ovoliku moždanu masu. Ostalo nam je još uvek negde zapisano, još iz naših početaka u savani: "jedi masno, jedi šećer, jedi svega što više! Ko zna kada ćeš opet imati". Samo, danas ne trčimo kilometrima da ulovimo antilopu, imamo samoposlugu na ćošku, pa nekako te masti, šećere i kalorije ne potrošimo koliko bi trebalo.
angie01 angie01 17:40 26.01.2011

Re: ko josh jede mozak s jajima?

Kupljeno.


moze i svinjski i ako si dobra s mesarem-zamolish ga da ti ochisti!

za holesterol- tu je vino da ga spere ili sutra neshto sa omega3, neku ribu i izbalansirash:)))!
kakapo kakapo 17:42 26.01.2011

Re: ko josh jede mozak s jajima?

staviti mozak sa okolnom masom na vruc tost,na kome je tanka krishka rokfora ili gorgonzole, sipati chashu shardonea

Tzv. "pojačana ishrana". Ali sviđa mi se, čak i sada posle ručka.
angie01 angie01 17:46 26.01.2011

Re: ko josh jede mozak s jajima?

gorgonzole, sipati chashu shardonea

Tzv. "pojačana ishrana".


ma nee,...po novom trendu, taj tost je mali,kao i sve odozgore, a na ogromnom tanjiru, chisto da se ne zbunish da nije za macu,
koji zamazesh nekim sosom po margini, da te ne zabljesne belina bez ichega i taman kad ti se privikla nepca-ono gotovo!
Jukie Jukie 18:05 26.01.2011

Re: ko josh jede mozak s jajima?

kakapo
Samo, danas ne trčimo kilometrima da ulovimo antilopu, imamo samoposlugu na ćošku, pa nekako te masti, šećere i kalorije ne potrošimo koliko bi trebalo.

Tačno, vidi mi avatar
mlekac mlekac 18:09 26.01.2011

Re: ko josh jede mozak s jajima?

Jukie
kakapo
Samo, danas ne trčimo kilometrima da ulovimo antilopu, imamo samoposlugu na ćošku, pa nekako te masti, šećere i kalorije ne potrošimo koliko bi trebalo.

Tačno, vidi mi avatar

Setnja, gospodo, setnja...
Eno ga kej od Usca do Zemuna i nazad, svaki dan, pa da vidite kako se trose kalorije! (Uz napomenu da se SAMO seta - nema svracanja na usputne splavove)
Jelica Greganović Jelica Greganović 18:35 26.01.2011

Koga moje oči vide?!

Kume!
I to pravo kroz kujnu! Tako se to radi!
Prvo



drugo



pa onda na sto



A što se genoma tiče, kod nas ga sastavlja cela biblioteka kuvarskih knjiga i podlistaka koju ja hrčkovski skupljam. U njoj naravno najkorišćeniji i najdragoceniji mi je moj kuvar - kuvarska sveska sa upotrebljivim i već više puta proverenim receptima.
U njemu prvo, počasno mesto zauzima recept za pekmez od kajsija, prepisan iz malog kuvara moje bake, a na drugom mestu su, takođe bakini (ali usmeno preneseni, takoreći kolenski) - medenjaci, sa kojima si se već sreo.
A za blog, naravno preporuka




myredneckself myredneckself 18:37 26.01.2011

moja mama najbolje kuha

kakapo, čestitke za autorsku , a post prvenac ti je baš po mom ukusu
U kući imamo dve porodične sveske s receptima.

Takođe, sveska-kuvar, i to maminom rukom pisan, (pun opaski, naravno)
doduše malo šmrljav od vrednih ruku
Sada je već zreo za sređivanje i novo ruho, jer je već prepun raznih dopuna i...
ili uputstvo u kuhinjskim receptima koje domaćice uvek pomalo menjaju.

...mojih sklonosti ka podrivanju sistema, pa da se zapamti




Tu imam jednu celu ropotarnicu zaboravljenih jela, koja danas skoro niko više ne kuva,
na koju sam posebno ponosna, na pr. kaiserschmarren ili carske mrvice
Ali da ne odajem odmah sve
kakapo kakapo 18:52 26.01.2011

Re: Koga moje oči vide?!

Pa imao sam na koga da se ugledam, moliću lepo. I za temu (koliko juče o pekarama!), a i uopšte. Hvala na svemu!
mlekac mlekac 18:59 26.01.2011

Re: Koga moje oči vide?!

Jelica Greganović
a na drugom mestu su, takođe bakini (ali usmeno preneseni, takoreći kolenski) - medenjaci, sa kojima si se već sreo.
A za blog, naravno preporuka

E, sad se ne's izvadit!

Kucaj recepat za medenjake! Cekam ga vec mesec dana!
mlekac mlekac 19:01 26.01.2011

Re: moja mama najbolje kuha

myredneckself




Tu imam jednu celu ropotarnicu zaboravljenih jela, koja danas skoro niko više ne kuva,
na koju sam posebno ponosna, na pr. kaiserschmarren ili carske mrvice
Ali da ne odajem odmah sve


I ti, recepat na sredu!

Ako me secanje sluzi, prvo se peku deblje palacinke, al' bolje ti to lepo napisi...
kakapo kakapo 19:03 26.01.2011

Re: moja mama najbolje kuha

kaiserschmarren ili carske mrvice

A, sa resterom od šljiva je ponajbolji. Austrougarska škola! Pre dve godine, na sajmu narodone kuhinje u centru Beča, kod gradske kuće, postavljeni štandovi: ima svega i svačega, između ostalog i carskih mrvica! Kao da ih je moja baba pravila! A na jednom drugom štandu - dvoumim se ja oko nekih kobasica (da li imaju mnogo belog luka) i divanim o tome s ženom, a prodavac kaže, dabome na srpskom:"uzmite komšija, nema mnogo luka, sjajne su!"
hoochie coochie man hoochie coochie man 19:09 26.01.2011

Re: moja mama najbolje kuha

na koju sam posebno ponosna, na pr. kaiserschmarren ili carske mrvice


Krenuli recepti?
Ako ako, fino, nego...te carske mrvice
Pa jos ponosni na mrvice
Meni jedino na pamet pada

A tebi samo, ko psu u sindziru,
Bacice mrve, o sram i grdoba


Znali neko kako jela dobijaju imena?
kakapo kakapo 19:13 26.01.2011

Re: Koga moje oči vide?!

što se genoma tiče, kod nas ga sastavlja cela biblioteka kuvarskih knjiga

E, to je posebna tema. Sada sam se samo ograničio na rukopisne recepte. A imam lepu biblioteku iznad frižidera. I čuvenu Juliju Childe (iz filma), a i Mariju von Rokitansky (goticom,) ali sam većinu bizarnih kuvara poklonio jednom rođaku koji, za razliku od mene, stvarno kuva (i to sjajno i ogromne količine). Jedina mana moje kulnarske biblioteke je što je držim u kuhinji, pa se na knjige nahvata ona masna para. Ali tako im (kuvarima) i treba, sve su to oni i skrivili.
kakapo kakapo 19:22 26.01.2011

Re: moja mama najbolje kuha

kako jela dobijaju imena?

Ovo konkretno, za carske mrvice, koliko znam ide ovako: "Hteli negde u austrijskom selu da počaste cara (Franju Josifa?), palačinkama, ali im nisu uspele, već su se sve onako raspale i izmrvile. A Franji se baš to dopalo, pa je tražio da mu ubuduće samo takve, izmrvljene, prave. Kao i većina takvih legendi, verovatno je i ova izmišljena. Čudi me da nigde nema recepta iz čuvene legende o Titu i svinjskoj glavi ("i onda smo svi proljev dobili". Valjda je bilo blasfemično da se jelo zove "Titova svinjska glava".
Jukie Jukie 19:30 26.01.2011

Re: moja mama najbolje kuha

hoochie coochie man
na koju sam posebno ponosna, na pr. kaiserschmarren ili carske mrviceKrenuli recepti?Ako ako, fino, nego...te carske mrvicePa jos ponosni na mrviceMeni jedino na pamet padaA tebi samo, ko psu u sindziru,Bacice mrve, o sram i grdobaZnali neko kako jela dobijaju imena?

Pa recimo imaš onu rečenicu "ako nemaju hleba, neka jedu kolače"
A ispostavilo se da "cake" u stvari predstavlja neki omotač od testa koji je služio kao kutija u kojoj je stajala hrana da se ne zaprlja dok se nosi (ili nešto slično što se u suštini nikad nije jelo)

Carske mrvice imaju appeal (koja je srpska reč?) na onaj način na koji moja mama ispohuje tikvice pa ja štrpkam to ispohovano testo koje štrči sa ivice tikvica a ono unutra mi je uglavnom fuj (sem ako je sasvim meko i ima ukus na taj poh spolja). Nekako su "zabranjeno voće" jer se ne treba igrati sa hranom i treba sve pojesti što ti se stavi u tanjir, a pošto je car ekstra bogat, može mu se da pravi samo poh a ne jede tikvice iz sredine, ili u ovom slučaju jede carske mrvice.

(Ne zaboraviti Konradina iz priče "Sredni Vaštar", kome je bilo zabranjeno da jede maslac namazan na tost, pa kada mu je mungos ubio tetku, namerno je otišao do šporeta i prkosno napravio čak DVE kriške tosta, wow)
Jelica Greganović Jelica Greganović 19:40 26.01.2011

Re: Koga moje oči vide?!

Nema na čemu, hvala tebi na neponovljivom podnaslovu. Sam' da znaš, dizajner, Monah Ribizla se polako ali sigurno oporavlja od projekta korica, primećen je i kako izlazi napolje sam, čak razgovara telefonom, a usudio se i da prođe pored izloga jedne knjižare.

Mlekac, ne ljuti se, ali dok ja opišem količinu brašna za osećaj testa (jer nemam napisanu meru)to će da potraje, a upravo čekam beogradsku posetu poslovnog karaktera i moram da radim (ako neko pita, niste me videli ovde, jer sam sve vreme radila, šššššššš).

Samo da zinem oko carskih mrvica, odnosno carskog šmorna i begam. Šmorn je zapravo prva, debela, neuspela palačinka. Treba biti majstor, pa se setiti i proglasiti je samostalnim receptom, pa još specijalitetom.

Daklem, mlekac, napraviš prvu palačinku malo deblju, pri okretanju se pokida, ti se iznerviraš, iskidaš je na sitne komade, sve pominjući cesaru familiju ili narodu (sve zavisi da li je cesarski ili narodni šmorn) i onda te komadiće streseš u tanjir, pospeš šećerom u prahu (ako si narod onda koristi kristal šeker za krcanje plombi). Ako dodaš cimet nećeš pogrešiti.
Što se mene tiče, uz cesarski najbolje ide pirence od jabuka. Skuvane jabuke ocediš i izmiksuješ kao za bebu koja se uvodi u svet jedenja.
I to je to.
Odo ja.
Jelica Greganović Jelica Greganović 19:58 26.01.2011

Re: ko josh jede mozak s jajima?

1/2kg teleceg mozga, oprati

Medijski ili može i vodom?
Izvini, nisam izdržala, kao što ni još uvek ne mogu da odem odavde...idem...
myredneckself myredneckself 20:49 26.01.2011

Re: moja mama najbolje kuha

Pa jos ponosni na mrvice

Zamisli hcm, ponosna na sva dobra stara jela, jer kuvam onima koji ne prevrću očima na sve što nije pizza ili carnex-ov podgrejani konzervirani gulaš

angie01 angie01 20:49 26.01.2011

Re: ko josh jede mozak s jajima?

Medijski ili može i vodom?


kolk'o ima robe-moze i crevom!
myredneckself myredneckself 20:51 26.01.2011

Re: moja mama najbolje kuha

A, sa resterom od šljiva je ponajbolji.

osobito se slaže
myredneckself myredneckself 20:59 26.01.2011

Re: moja mama najbolje kuha

I ti, recepat na sredu!

mlekac, imaš recept na pp
da ne smaramo ove kojima je to très trivial
hoochie coochie man hoochie coochie man 21:35 26.01.2011

Re: moja mama najbolje kuha

Zamisli hcm, ponosna na sva dobra stara jela, jer kuvam onima koji ne prevrću očima na sve što nije pizza ili carnex-ov podgrejani konzervirani gulaš


Ma ja oko kuvanja pojma nemam, al me to "carske mrvice" potsetilo na mrvice s carskog stola, Santic i to.

Vidim da sam omanuo i evo, em priznajem em ti se izvinjavam.
kakapo kakapo 22:27 26.01.2011

Re: Koga moje oči vide?!

Mlekac, ne ljuti se, ali dok ja opišem količinu brašna za osećaj testa (jer nemam napisanu meru)to će da potraje,

Jedna moja rođaka je našla način da rekonstruiše te neodređene količine. Oduzimanjem! Majci, koja je sve kuvala i mesila "odoka", davala je isključivo neotvorene pakete brašna, šećera i drugih sastojaka, koje je onda po upotrebi merila.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana