Planeta| Politika| Životinjski svet

X dana koji menjaju Bliski istok

Bojan Budimac RSS / 01.02.2011. u 22:59

Istorija ume da se poigra na veoma čudan način. Ironija da se ponuđena "nada u koju možemo verovati" uzima na ulici uprkos, a ne zahvaljujući predsedniku SAD Obami, koji je tu nadu pre dve godine nudio šakom i kapom muslimanskom i nadasve arapskom svetu, upravo u Kairu, je meni zabavna. Ne mogu da se ne zapitam nije li i taj govor, koji je tada bio veoma lepo primljen u pomenutim svetovima, doduše sa ogradom da treba sačekati prelazak s reči na dela, dao neki, barem mali, doprinos.

Podsećanje na Kairski govor neprijatnu situaciju za Obamu (i administraciju mu), suočenu sa izborom -- diktator ili "nada u koju Egipćani mogu verovati", čini još neprijatnijom. Međutim, ne treba brinuti, političarski obrazi su debeli, te se na prvu loptu birao diktator, bez da se trepne. No, to je tzv. real-politika ("Kome je do morala neka ide u crkvu," mislim da ne treba da navodim izvor). Demokratija je lepa samo dok se čeka, samo dok od sebe nagoveštaj da.

Opšte mesto je da je Egipat pod Mubarakom verni američki klijent čija "stabilnost" je bitnija od svih ljudskih prava, sloboda i sličnih ikebana kojima se real-politika zaklanja. Međutim, na licemerje smo valjda toliko navikli da je onaj koji ga primećuje predmet sprdnje.

Isto tako je opšte mesto da su jedine vrednosti "stabilnosti" Egipta, čitaj Mubarakovog režima, tridesetogodišnji mir sa Izraelom, njegovo saučesništvo u davljenju Gaze i kabuki teatar sa palestinskim kvislinzima iz Ramale.

Kad već govorim o toj "stabilnosti," ne mogu da ne primetim još jednu ironiju učiteljice istorije -- u istom tom Kairu, četiri godine pre Obame, (2005.) državna sekretarka Kondoliza Rajs je, iskreno, kakva je Bušova administracija često bila, rekla: "Šesdeset godina moja zemlja, SAD, je stremila stabilnosti na račun demokratije u ovom regionu, ovde na Bliskom istoku, a da nismo postigli nijedno." ... i, rekao bih manje iskreno, ali ne manje važno, "Strah od slobode izbora ne može više opravdavati uskraćivanje sloboda na Bliskom istoku." ... "Vreme je da se odreknemo opravdanja pružanih da bi se izbegao težak rad na demokratiji."

Međutim, osim uvođenja "demokratije" "kreativnom destrukcijom" Iraka dve godine pre toga, stremljenje ka "stabilnosti" je nastavljeno i posle slatkorečivog Obaminog govora 2009. U slučaju Egipta plaćala se jednom i po milijardom dolara godišnje, thanks to American tax payers, a ista licemerna opravdanja valjana kao legitimacija status quo-a. Egipćani su procenili da ne mogu više čekati, a Obama je propustio jedinstvenu priliku da se zaista približi arapskom (i muslimanskom) svetu, odnosno (samo) da stane iza sopstvenih reči (uzgred, poslednji POTUS* kome je uspelo da osvoji hearts&minds pomenutog arapskog sveta je bio Ajk, kad je sueckim zaverenicima (Britaniji, Francuskoj i Izraelu) podviknuo: "Sikter, bre!").

To upražnjeno mesto velikom brzinom ispunjava premijer Turske, Erdoan. Zato ne treba da čudi čijenica da je on jedan od prvih lidera koga je Obama zvao da pomogne oko Egipta. Zapravo, dok ovo pišem on je poslao do sada najsnažniju poruku Hosniju Mubaraku. Onima koji smatraju tursku spoljnu politiku poslednjih godina "anti-izraelskom" mogu samo da kažem da je prijatelj taj koji će ti reći kad ti je lice musavo, neprijatelj neće, te da su dela bitna.

Zionists going nuts! (tvit, glodura electronic intifada)

Naracija kojom se "stabilnost" u celom regionu prodaje se svodi na lažnu dihotomiju -- diktatorski režimi ili džihadisti. Crno-belo, bez gledanja u specifičnosti bilo koje zemlje. U slučaju Egipta glavno strašilo je Muslimansko Bratstvo. Za Zapad sve što ima predznak muslimanskog i/ili islamskog je suviše često izjednačeno sa religioznim fundamentalizmom. Taj utisak diktatori neguju sa posebnom pažnjom, jer od te laži zavisi njihova vlast, pa i život.

Na toj naraciji jaše i izraelski premijer i ne treba biti geopolitički ekspert pa shvatiti zašto. Haarecov uvodničar piše o posledicama tog stremljenja ka "stabilnosti: Taj pogled je vodio tome da Izrael ignoriše građane susednih zemalja, gledajući u najboljem slučaju na njih kao politički nevažne ili kao neprijateljske mrzitelje Izraela u najgorem. Izrael je gledao na sebe kao ispostavu Zapada i nije pokazao interes za jezik, kulturu i javno mnjenje neposrednih suseda. Integracija u Bliski istok je izgledala kao trivijalna ako ne direktno štetna fantazija. Kao rezultat Izrael se nikad nije pripremio za promene koje su se dešavale iza sklerotičnih fasada vladara ovih zemalja.

Ova egipatska revolucija je došla kao iznenađenje samo onima koji su ignorisali građane i/ili dešavanja u Egiptu (geografska blizina, očigledno, tu ne igra nikakvu ulogu). Egipat je ekspres lonac sa pokvarenim ventilom godinama. Prošlog aprila sam napisao (prilično nezapažen) tekst iz kog se moglo naslutiti šta se dešava iza sklerotične Mubarakove fasade, aispred slepe mrljemejnstrim medija.

A i to glavno egipatsko "strašilo" (Muslimansko Bratstvo) se menjalo u protekloj deceniji možda dinamičnije nego tokom cele svoje duge istorije. Onima koje zanima toplo preporučujem relativno frišku (mart 2010.) studiju Egipatsko Muslimansko Bratstvo -- učešće islamista u zatvarajućem političkom okruženju (Carnegie Endowment for International Peace) [pdf fajl, kratko štivo 50-tak stranica]. Iako se ne slažem u potpunosti sa svim zaključcima teksta, naročito onom o izolovanosti pokreta (ovi događaji pokazuju da to baš i nije tako), nalazim da je vrlo informativan i prilično objekativan (jedino me je nerviralo što se u celom štivu Mubarakov režim karakteriše kao "semi-authoritarian"). U svakom slučaju pretpostavljam da će mnogima biti iznenađenje da je to samo jedan konzervativan politički pokret, spreman da se pretvori u partiju kad to bude dozvoljeno i učestvuje ravnopravno sa drugima na političkom tržištu. (El Baradej, možda tranzicioni lik, kad Mubarak najzad ljosne, im ne da više od oko 20% glasova na free&fair izborima)

Strahovi koje izraelski premijer valja su, blago rečeno, neosnovani i računaju na u Haarecovom uvodniku pomenuto neznanje. Međutim, ne možeš lagati sve ljude sve vreme i ako se nešto već može proglasiti tekovinom ove tekuće egipatske revolucije je mogućnost da se čak i na CNN-u može čuti balansiran stav o ovom egipatskom "strašilu." [pogledati tačku tri]

Da se nešto veliko već debelo menja na Bliskom istoku opet se može videti iz Haareca: Džejms Bejker otkriva toplu vodu da se o miru pregovara sa neprijateljima. Na direktno pitanje da li to znači da SAD treba da razgovara sa Hamasom odgovara nedvosmislenim "da." Eh, i sede glave su ukapirale. Mislim, pajz Džejms Bejker nije neki liberalnu levonagnuti istoričar, kome se desilo da bude ministar inostranih poslova Izraela, poput Šloma Ben Amina, koji to zagovara godinama. Bejker je američki rightwinger, koji je polagao mnogo nade u Netenjahuovu pragmatičnost (moram priznati da sam i ja). No, obojica smo polazili od, sudeći po Palestine Papers pogrešne, pretpostavke da izraelska politička elita zapravo želi mir.

S obzirom na onu tezu da demokratije ne ratuju međusobno pitam se kako to da se izraelska politička elita toliko protivi demokratizaciji svog okruženja. Kako je moguće da je Izrael uspostavio mir samo sa diktatorima? Na to pitanje odgovara Moše Arens, (J)opet u Haarecu.

Kako stvari stoje SAD i Izrael će morati da diluju sa novim vlastima diljem Bliskog istoka, koje sigurno ne posmatraju kao košer. No, kad se setim da od novembra 2002. u zemlji u kojoj živim vlada partija koja tada nikako nije bila košer istim igračima, a i danas pojmaroši nazivaju vladu islamističkom i kad vidim mnoge analitičare koji pretpostavljaju/nadaju se da će Egipat posle transformacije krenuti putem Turske, mogu samo da kažem inshalla.

--------------

* POTUS -- President of the US.

***************************************

Beleške na margini

Na vatri te lažne dihotomije (diktature ili džihadisti) se topi tanka glazura liberalnosti, a rekao bih i civilizovanosti, mnogih (tako smo mogli i na ovom blogu čitati skoro pa apologetike za Mubaraka i omiljenog američkog mučitelja, Omara Sulejmana, last minute potpredsednika).

Habiba je ispitivao direktor obaveštajne službe, general Omar Sulejman, drugi po vlasti posle predsednika Hosnija Mubaraka. Tada, 2001, Sulejman je lično bio zainteresovan za sve koji su osumnjičeni za veze sa al kaidom. Kako je Habib bio u Avganistanu neposredno pre 11. septembra bio je sumnjiv. Sulejman je šamarao Habiba tako jako da mu je povez preko očiju pao, otkrivajući identitet mučitelja. Prema Habibovim memoarima, bio je mučen strujom, vodom, batinan, lomljeni su mu prsti i bio je vešan za kuke na plafonu.

Da bi razradio Habibov jezik, Sulejman je naredio stražaru da ubije vezanog zatvorenika iz Turkmenistana pred Habibovim očima, što je ovaj učinio, smrtonosnim karate udarcem. Očekuje se da Sulejman bude sledeći predsednik Egipta. Izvor

Za one koji nisu ispratili link na Habibovom imenu: Mamduh Habib je australijski državljanin egipatskog porekla, uhapšen u Pakistanu 2001, renditioniran u Egipat. Na osnovu "priznanja" koje je Omar Sulejman "dobio" od njega proveo preko šest godina u Gvantanamo zalivu, da bi, 2008. bio pušten bez podizanja optužnice.

***

Diktatori Bliskog istoga pune gaće i udvaraju se svojim populacijama iz sve snage. Abdula od Jordana je otpustio vladu, postavio novog premijera. Kuvajtski parlament (ma šta to bilo) će podeliti 5 milijardi dolara građanima. Asad od Sirije valjda računa da će turske TV sapunice sprečiti masovni izlazak na ulice koji se planira za subotu. Naime, opozicija se žalila da su turske TV sapunice smanjile odziv na demonstracije protiv režima (o tome samo na turskom).

***

Dok sam porađao ovaj tekst Mubarak je dao svoje saopštenje, koje, nadam se, neće zadovoljiti demonstrante, te da će se žurka na Tahrir trgu nastaviti dok se đubre ne skloni. Kako god se okrene gotov je i ja se nadam da ćemo slaviti njegov odlazak u "ropotarnicu istorije" dok je ovaj blog živ.

***

 




Komentari (183)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

maca22 maca22 19:38 03.02.2011

Re: Mail koji

Ovde plavusa, nadam se ne mnogo iritantna. Pre nego se upustim u citanje uvek zahtevnih blogova koje traze predznanje, koji imaju pricu u prici i beleske na marginama, da pitam prosto:
- da li ove revolucije izvozi USA u kom slucaju jadni ljudi tamo (i ja kad Srki Pajic vidi sta pisem:))
- ili je nesto drugo u pitanju?
Bojan Budimac Bojan Budimac 19:55 03.02.2011

Re: Mail koji

- da li ove revolucije izvozi USA u kom slucaju jadni ljudi tamo (i ja kad Srki Pajic vidi sta pisem:))
- ili je nesto drugo u pitanju?

Nešto drugo je u pitanju, iako će biti teorija zavere na tone. USA podržava diktatora, ali pošto to u ovom slučaju jaaako bode oči, pokušava se neki double speak.

Odličan prilog profa, o uzrocima je ispod ovog komentara ili da ga za svaki slučaj linkujem ako se ovaj tred nastavi.
maca22 maca22 20:32 03.02.2011

Re: Mail koji

Hvala. :)
wukadin wukadin 08:44 04.02.2011

Re: Mail koji

Nije reč o klasičnom izvozu, o tome govori nespremnost američke administrcije, pa i samog Baradeja koji je sad "čovek nade" (u Vremenu piše da su ga lokalni lideri vodili po džamijama gde je trebalo dizati bunu prošli petak). Međutim, bilo je izvoza aktivista, Wikileaks je pisao o obuci nekih po Amerikama, to su oni što i ovde imaju pesnicu (bar da su originalni da smisle nove simbole). Verovatno je trebalo malo pritiskati diktatora, koji je inače mator pa treba misliti šta posle (a i nije baš večiti, ne doživotni, preCednik kao naš Maršal što bi). Dakle, nešto na tragu govora Kondolize kada je "izvoz demokratije" inače bio u modi. Obama je sa karizme brzo prešao na realpolitik, uostalom u Hopenhagenu mu karizma nije nimali pomogla. Spremati proameričke ljude je jedno, a rizikovati realtivno stabilnog saveznika-diktatora je već nešto treće.
nsarski nsarski 00:03 03.02.2011

Teorijska revolucija

Na ovom blogu je bilo dosta price i spekulacija o tome u kom pravcu ce da se razvijaju dogadjaji u Egiptu, hoce li se ovaj lanac pobuna na Bliskom Istoku nastaviti, itd.
Ljudi pametniji od mene su pokusali da razumeju, u opstem smislu, niz dogadjaja i okolnosti koji do ovakvih pobuna dovode, pa nije lose da to sumiramo.

Sta dovodi do "pobune naroda"? Zasto se ona desila u Tunisu i Egiptu a ne negde drugde? Itd.

Prvo, i najvaznije je postojanje ozbiljnog siromastva u drustvu, gde narod veruje da toliko siromastvo nije ni izdaleka nicim opravdano. Postoje mnoge zemlje na svetu gde je ovo slucaj - mladi su nezaposleni, srednja klasa skoro da ne postoji, buducnost izgleda mracno.

Drugo, policijska ili vojna represija opravdanog bunta naroda. Oni koji protestuju bivaju zatvarani, hapseni, i ponegde i ubijani, ili na drugi nacin uklonjeni. U zemljama gde je nezaposlenost velika, policija i vojska postaju jedini poslodavci. Tamo gde su plate policije male, dolazi do korupcije, ucena, itd., tj. policija pocinje kriminalno da se ponasa. Onaj mladic u Tunisu se zapalio jer nije imao novca da potplati policiju da mu ne oduzme tezgu sa povrcem - za njega jedini izvor zivota i prihoda.

Dalje, sveopsta korupcija, je treca stvar koja se pojavljuje u drustvu spremnom da se pobuni. Da bi dobili posao, mnogima je potrebno da hrane lanac korupcije - od obicnog salterskog cinovnika, do samog vrha vlasti.

Svi ovi uslovi su postojali u Tunisu, postoje u Egiptu, postoje i u mnogim drugim zemljama sveta i Bliskog Istoka. Ipak, pobuna se nije desila u svim tim zemljama. I nije se desila odmah: u Tunisu je ovo stanje vladalo 23 godine, u Egiptu 30, u drugim zemljama vlada i sada. Sta je to sto zaista zapocinje pobunu? Pa, nije u pitanju samo jedna stvar, vec niz dogadjaja. (Ovo dole su sastavili antropolozi).

1. Standarni stav naroda koji zivi pod ovakvim uslovima je utucenost i strah.

2. Potom se neka bas izuzetna stvar dogodi kao povod - u Tunisu je to bilo spaljivanje onog momka, u Egiptu je pobuna inspirisana prethodnom u Tunisu ("znaci, moguce je!"

3. Ovakav dogadjaj je dovoljan da pokrene manju grupu protestanata.

4. Ako, iz nekog razloga, ovi prvi protesti nisu uguseni, sve vise pobunjenika se pridruzuje i nastaje siri bunt.

5. Ovde vlast ima izbor. Moze da izadje u susret demonstrantima, sto se najredje desava (oni koji bez ikakvog morala pljackaju svoj narod, svakako nemaju previse razumevanja za njegov opravdani bunt). Ili da se surovo obrusi na demonstrante (tako je radjeno u Kini, na primer), napravi pokolj i pobuna prestane.

6. Ako se vlast predomislja dovoljno dugo, onda se cela slika menja. Protesti se omasovljuju, i sav onaj godinama nagomilani bes se pojavljuje na ulici. U tom trenutku, diktatorska vlast je ozbiljno poljuljana i moze da padne. Recimo, Ben Ali u Tunisu je pokazao slabost jer je izasao pred demonstrante sa obecanjima (necu se kandidovati za dve godine kad budu izbori), pa je dao jos obecanja (dajem ostavku za par meseci), pa je najzad podvio rep i odleteo noseci sa sobom 1,5 tona zlata.
U pocetku su Mubaraku savetovali da to ne radi. Savet iz USA je bio - nikakvi ustupci, to ce se protumaciti kao slabost! I, u pocetku, Mubarak je celus stvar ignorisao. Posle je shvatio da je pobuna suvise masovna, da nema podrsku vojske (tj. vojska nece pucati u narod), ali je bio pametniji od Ben Alija. (Uzgred, odjednom su vlasti u Jemenu i Jordanu spontano odlucile da smanje korupciju i nepotizam u svojim zemljama, da preduhitre pobune koje ih mogu skupo kostati.) Povukao policiju sa ulica, pokrenuo pljacke po kucama - i samo o tome izvestavao - ljudi su se uplasili za licnu bezbednost, pa je povratak policije bio dobrodosao. Sada je zapoceo kontra mitinge, doveo do medjusobnih sukoba, i ima dobrog razloga da sada intervenise da spreci nasilje i haos po ulicama. Da spasi zemlju od haosa. I eto njemu vremena da Mubarak Imperija uzvrati udarac! Prvobitne prognoze su bile da ce pasti pre dva dana (ponedeljak), mozda i pre tri (nedelja), ali sada je to mnogo manje izvesno. Za sada je Kurta jos u sedlu.

Ishod ovakvih pobuna nije lako predvideti. Ako pobunjen narod nije dobro organizovan i nema preciznu viziju kako buducnost treba da izgleda, ovakve revolucije se pretvore u svoju suprotnost. Jedan diktator nestane, na njegovo mesto dodje drugi, i stvar se nastavi po starom (sjahao Kurta, uzjahao Murta). Ovo je ono sto se kod onih koji podrzavaju diktatorski rezim zove "uredna tranzicija" ("orderly transition", na kojoj je insistirao Obama juce. Naravno, postoji opasnost da u prazan prostor bezvlasca ubaci neka radikalna grupa koja, zahvaljujuci svojoj organizaciji i brutalnosti, brzo prigrabi vlast i organizuje se oko nje. (To se desilo u Iranu, na primer). U takvim vremenima, svi love kao u mutnoj vodi, i mnogi to rade da se dokopaju vlasti radi vlasti, a ne da ostvare prvobitne zelje pobunjenog naroda. Pojavljuju se spasioci, vidovnjaci, proroci, prevaranti svih boja, vrsta i nacionalnosti. Uticaji spolja se vrse, kompromisi prave. Sta moze u svemu tome da nastane, tesko je predvideti.

U svakom slucaju, kada se pusti duh iz boce, svakojaki ishodi su moguci.










Bojan Budimac Bojan Budimac 01:54 03.02.2011

Re: Teorijska revolucija

Ljudi pametniji od mene su pokusali da razumeju, u opstem smislu, niz dogadjaja i okolnosti koji do ovakvih pobuna dovode, pa nije lose da to sumiramo.

Naravno, tendenciozno biram ovaj klip, da šerujem kako se to FB jezikom kaže intervju koji povodom događanja u Egiptu dao Noam Čomski.



Prvi deo intervjua ovde, a nastavci ovde
jinks jinks 09:27 03.02.2011

Re: Teorijska revolucija

ovakve revolucije se pretvore u svoju suprotnost. Jedan diktator nestane, na njegovo mesto dodje drugi, i stvar se nastavi po star

Ako se krene od zatecenog stanja kakvim ste ga opisali, koji je sled dogadjaja koji u nekom vremenskom periodu moze iz takvih situacija i okruzenja da dovede do razvijene demokratije.

Mislim da je neko na blogu rekao da demokratije medjusobno ne ratuju (vec se mozda utrkuju u razvoju izmedju ostalog). Zamislite svet u kome bi gro islamskih zemalja Blistog Istoka i Afrike bile hiper demokratske (ne kazem da apriori sada to nisu, ali ipak takav utisak nekako provejava kroz vesti).

nsarski nsarski 10:02 03.02.2011

Re: Teorijska revolucija

Ako se krene od zatecenog stanja kakvim ste ga opisali, koji je sled dogadjaja koji u nekom vremenskom periodu moze iz takvih situacija i okruzenja da dovede do razvijene demokratije.

Ovakvo "zateceno stanje" postoji u mnogim zemljama sveta. Ja sam samo preneo kako drugi ljudi objasnjavaju dalji sled dogadjaja kad su u pitanju pobune protiv takvog sistema. O demokratiji i njenom sticanju ne umem nista da kazem - u to se ne razumem, otvoreno priznajem, osim da dodam da je moje privatno misljenje po tom pitanju krajnje cinicno.

Mogu jos da ponovim jednu misao Dzonatana Svifta koju sam nedavno pomenuo: ljudskom rodu je stanje ropstva podjednako svojstveno kao i stanje slobode.
princi princi 20:34 03.02.2011

Re: Teorijska revolucija

Prvo, i najvaznije je postojanje ozbiljnog siromastva u drustvu, gde narod veruje da toliko siromastvo nije ni izdaleka nicim opravdano. Postoje mnoge zemlje na svetu gde je ovo slucaj - mladi su nezaposleni, srednja klasa skoro da ne postoji, buducnost izgleda mracno.

Drugo, policijska ili vojna represija opravdanog bunta naroda. Oni koji protestuju bivaju zatvarani, hapseni, i ponegde i ubijani, ili na drugi nacin uklonjeni. U zemljama gde je nezaposlenost velika, policija i vojska postaju jedini poslodavci. Tamo gde su plate policije male, dolazi do korupcije, ucena, itd., tj. policija pocinje kriminalno da se ponasa. Onaj mladic u Tunisu se zapalio jer nije imao novca da potplati policiju da mu ne oduzme tezgu sa povrcem - za njega jedini izvor zivota i prihoda.

Dalje, sveopsta korupcija, je treca stvar koja se pojavljuje u drustvu spremnom da se pobuni. Da bi dobili posao, mnogima je potrebno da hrane lanac korupcije - od obicnog salterskog cinovnika, do samog vrha vlasti.


Ovo, zapravo, i nije tacno. Siromastvo, represija i sveopsta korupcija postoji i na drugim mestima -USA, na primer, ima znacajno neravnomerniju rasporedelu bogatstva od Egipta, maltene ozvanicenu korupciju u Kongresu a ne verujem ni da je USA ista manje policijska zemlja od Egipta- pa ipak ne vidimo ovakve scene. Dakle, nema kauzalnosti koja je oznacena u tekstu.

Ono cega ima u Egiptu, medjutim, a cega je bilo i mnogo puta ranije u istoriji je veliki pad privrednog rasta. Naime, Mubarak je raznoraznim trikovima sve tamo od kraja 90-tih, pa do pocetka finansijske krize uspeo da privuce znacajne investicije u Egipat. To je izazvalo veliki rast egipatskog GDP-ja od nekih 7-9% godisnje (GDP Egipta se prakticno duplirao za 10 godina). I- onda je to stalo. Finansijska kriza je uzrokovala da investicije naglo stanu, jeftin dolar i nizak FED rate da psenica (i hleb) enormno poskupe, sto je uzrokovalo veliku neizvesnost u drustvu. Ljudi su zivotinjke koje na neizvesnost reaguju vrlo razdrazljivo- podsetite se samo Jugoslavije s kraja 80-tih, pocetka 90-tih. Kazu da je Rusija najveci privredni rast belezila upravo uoci I svetskog rata. Tjenanmen se desio upravo kad su Deng Xiaopingove reforme (koje su pre toga napravile veliki rast po Sangaju i okolini) pocele da generisu inflaciju i krizu. I padu Bastilje su prethodili slicni ekonomski uslovi.

Odatle je i pouka za buduce zaverenike, prevratnike, 'borce za slobodu', 'usrecitelje covecanstva'. Nemojte birati zemlje koje su u dugogodisnjem padu, declineu- tu depresija sets in, ljudi ne ocekuju nikakve promene, mire se sa sudbinom i nije im ni do cega, najmanje do tuce na ulicama. Nemojte birati zemlje koje rastu- tu su ljudi zaposleni, prave pare, grade nesto, nemaju vremena da se zajebavaju s revolucijama. Ako hocete revolucije, krv, nerede na ulicama, rusenje, pljacke birajte zemlje koje su imale veliki rast posle koga je usledio nagli pad- tu su ljudi uplaseni za svoju egzistenciju i spremni su na svakojake stvari ne bi li nekim cudom 'povratili' ili 'sacuvali' dobra vremena.
Bojan Budimac Bojan Budimac 21:14 03.02.2011

Re: Teorijska revolucija

Ono cega ima u Egiptu, medjutim, a cega je bilo i mnogo puta ranije u istoriji je veliki pad privrednog rasta. Naime, Mubarak je raznoraznim trikovima sve tamo od kraja 90-tih, pa do pocetka finansijske krize uspeo da privuce znacajne investicije u Egipat. To je izazvalo veliki rast egipatskog GDP-ja od nekih 7-9% godisnje (GDP Egipta se prakticno duplirao za 10 godina). I- onda je to stalo. Finansijska kriza je uzrokovala da investicije naglo stanu, jeftin dolar i nizak FED rate da psenica (i hleb) enormno poskupe, sto je uzrokovalo veliku neizvesnost u drustvu.

Food (bread) riots u Egiptu su bili pre dve-tri godine, ako se dobro sećam. Nisam baš ubeđen da se sve može objašnjavati ekonomijom, a najmanje onom koja operiše isključivo GDP-om, jer često isti ne mora da utiče mnogo na primanja stanovništva (gledam to iz prve ruke i ovde su privučene strane investicije i ovde raste GDP, a nadnica ista kao pre pet godina).

Imao je Egipat (zapravo ima) i trideset godina vanrednog stanja (sa svim što vanredno stanje nosi).
Bojan Budimac Bojan Budimac 21:22 03.02.2011

Re: Teorijska revolucija

Odatle je i pouka za buduce zaverenike, prevratnike, 'borce za slobodu', 'usrecitelje covecanstva'.

Možeš li tu pouku i da potkrepiš drugim primerima, kako se kretala ekonomija u Rumuniji, Filipinima, Haitiju i gde sve ne gde su obarani diktatori?

Da li baš mora da bude stagnacija ili pad posle rasta?
Goran Vučković Goran Vučković 21:31 03.02.2011

Re: Teorijska revolucija

Odatle je i pouka za buduce zaverenike, prevratnike, 'borce za slobodu', 'usrecitelje covecanstva'.

Izgleda da je i pokojni Milton Fridman bio sličnog stava - uragan Katrina kao prilika za promene.

Milton Friedman
Most New Orleans schools are in ruins, as are the homes of the children who have attended them. The children are now scattered all over the country. This is a tragedy. It is also an opportunity to radically reform the educational system.
princi princi 21:42 03.02.2011

Re: Teorijska revolucija

Food (bread) riots u Egiptu su bili pre dve-tri godine, ako se dobro sećam.

Da, tada je cena busela psenice bila jos veca nego danas- 15$, a Egipat gotovo sve svoje potrebe za psenicom (oko 16kg po stanovniku godisnje) podmiruje iz uvoza.
Možeš li tu pouku i da potkrepiš drugim primerima, kako se kretala ekonomija u Rumuniji, Filipinima, Haitiju i gde sve ne gde su obarani diktatori?

Zar Causesku nije pao samo nekoliko nedelja posto je objavio da je Rumunija, po cenu velikih odricanja, restrikcija... platila poslednju transu kredita Svetskoj banci? O Haitiju i Filipinima, osim toga da imaju dugacku istoriju sukoba i nasilja, znam vrlo malo.
Nisam baš ubeđen da se sve može objašnjavati ekonomijom, a najmanje onom koja operiše isključivo GDP-om, jer često isti ne mora da utiče mnogo na primanja stanovništva

Ovako, GDP svakako nije idealna, ali jeste neka mera ekonomske aktivnosti odredjenog drustva (ako postoji bolja, rad sam cuti koja). Rast GDP-a ukazuje na rast ekonomskih aktivnosti, na to da ljudi nesto rade, proizvode, gibaju se, imaju ideje... E sad, da li bi se stanovnistvo 'gibalo', kretalo i bilo aktivnije, preduzimalo nesto da od toga ne vidi neku korist? Da li je moguce nekoga korbacem, pendrekom, puskom, pistoljem naterati da bude ekonomski i zivotno aktivniji?
Bojan Budimac Bojan Budimac 21:52 03.02.2011

Re: Teorijska revolucija

Zar Causesku nije pao samo nekoliko nedelja posto je objavio da je Rumunija, po cenu velikih odricanja, restrikcija... platila poslednju transu kredita Svetskoj banci? O Haitiju i Filipinima, osim toga da imaju dugacku istoriju sukoba i nasilja, znam vrlo malo.

A pre toga je Rumuniji teklo med i mleko?
OK fair enough odgovor, dakle pouke iz svih svrgavanja diktatora baziramo na uzorku od 2 (eto, računam i Čaušeskua u to "rast, pa pad" )
princi princi 22:00 03.02.2011

Re: Teorijska revolucija

Bojan Budimac
Bojan Budimac
Zar Causesku nije pao samo nekoliko nedelja posto je objavio da je Rumunija, po cenu velikih odricanja, restrikcija... platila poslednju transu kredita Svetskoj banci? O Haitiju i Filipinima, osim toga da imaju dugacku istoriju sukoba i nasilja, znam vrlo malo.

A pre toga je Rumuniji teklo med i mleko?
OK fair enough odgovor, dakle pouke iz svih svrgavanja diktatora baziramo na uzorku od 2 (eto, računam i Čaušeskua u to "rast, pa pad" )


Ja navedoh primere Bastilje, Jugoslavije (posle Ante Markovica), Kine (posle Deng Xiaopinga), evo sad Egipta, za Rusiju takodje kazu da je uoci Prvog svetskog rata i Boljsevicke revolucije imala jak ekonomski rast. Latinska Amerika je prepuna takvih primera (gde su diktatorski rezimi padali ne zbog policijskih tortura- nego zbog masivnog bankrota zemalja na pocetku 80-tih. Pinoceov rezim, koji je mozda bio najsuroviji od svih, nije pao nego se sam demontirao. Cile jedini od latinoamerickih zemalja nije bankrotirao jer je imao ogromne prihode od svojih mineralnih bogatstava). Na koncu, i rezimi u istocnoj Evropi su popadali koju godinu posto je Gorbacov probudio nadu s perestrojkom.

Ako je to uzorak od 2, nek bude uzorak od 2.
Bojan Budimac Bojan Budimac 22:07 03.02.2011

Re: Teorijska revolucija

Da li je moguce nekoga korbacem, pendrekom, puskom, pistoljem naterati da bude ekonomski i zivotno aktivniji?

Naravno da ne, ali ne sećam se da je to iko predlagao. U Egiptu se dešava upravo obrnuta stvar, Mubarak pokušava demnstrante da natera korbačem (gle, koincidencije jučerašnja pro-Mubarak konjica ih je koristila), pendrekom i puškom da budu manje životno aktivni

A što se tiče veze ekonomija -- socijalna gibanja, od gledanja u GDP mislim da je korisnije pročitati ovo štivo. Mislim da tema kojom se bavi ima mnogo više uticaja na ovo drugo.
Goran Vučković Goran Vučković 22:16 03.02.2011

Re: Teorijska revolucija

Cile jedini od latinoamerickih zemalja nije bankrotirao jer je imao ogromne prihode od svojih mineralnih bogatstava).

Kako su čikaški dečki pukli 1982.
Bojan Budimac Bojan Budimac 22:16 03.02.2011

Re: Teorijska revolucija

Ako je to uzorak od 2, nek bude uzorak od 2.

OK predajem se mnogo je uzoraka, a istina je diktatori mogu da vrše neograničenu represiju neograničeno vreme dok god GDP raste. Jesam li savladao lekciju?
nsarski nsarski 23:54 03.02.2011

Re: Teorijska revolucija

Ovo,zapravo, i nije tacno. Siromastvo, represija i sveopsta korupcija postoji i na drugim mestima -USA, na primer, ima znacajno neravnomerniju rasporedelu bogatstva od Egipta, maltene ozvanicenu korupciju u Kongresu a ne verujem ni da je USA ista manje policijska zemlja od Egipta- pa ipak ne vidimo ovakve scene. Dakle, nema kauzalnosti koja je oznacena u tekstu.

Ono cega ima u Egiptu, medjutim, a cega je bilo i mnogo puta ranije u istoriji je veliki pad privrednog rasta. Naime, Mubarak je raznoraznim trikovima sve tamo od kraja 90-tih, pa do pocetka finansijske krize uspeo da privuce znacajne investicije u Egipat. To je izazvalo veliki rast egipatskog GDP-ja od nekih 7-9% godisnje (GDP Egipta se prakticno duplirao za 10 godina). I- onda je to stalo. Finansijska kriza je uzrokovala da investicije naglo stanu, jeftin dolar i nizak FED rate da psenica (i hleb) enormno poskupe, sto je uzrokovalo veliku neizvesnost u drustvu. Ljudi su zivotinjke koje na neizvesnost reaguju vrlo razdrazljivo- podsetite se samo Jugoslavije s kraja 80-tih, pocetka 90-tih. Kazu da je Rusija najveci privredni rast belezila upravo uoci I svetskog rata. Tjenanmen se desio upravo kad su Deng Xiaopingove reforme (koje su pre toga napravile veliki rast po Sangaju i okolini) pocele da generisu inflaciju i krizu. I padu Bastilje su prethodili slicni ekonomski uslovi.

Odatle je i pouka za buduce zaverenike, prevratnike, 'borce za slobodu', 'usrecitelje covecanstva'. Nemojte birati zemlje koje su u dugogodisnjem padu, declineu- tu depresija sets in, ljudi ne ocekuju nikakve promene, mire se sa sudbinom i nije im ni do cega, najmanje do tuce na ulicama. Nemojte birati zemlje koje rastu- tu su ljudi zaposleni, prave pare, grade nesto, nemaju vremena da se zajebavaju s revolucijama. Ako hocete revolucije, krv, nerede na ulicama, rusenje, pljacke birajte zemlje koje su imale veliki rast posle koga je usledio nagli pad- tu su ljudi uplaseni za svoju egzistenciju i spremni su na svakojake stvari ne bi li nekim cudom 'povratili' ili 'sacuvali' dobra vremena.


Ovo, gore citirano, zapravo, jeste tacno. I u saglasnosti sa onim "kosturom revolucije" koji sam opisao. Naime, osnovni ingredients su, kako sam rekao, da postoji siromastvo i da populacija smatra da to siromastvo nije opravdano. Da li ona tako smatra zato sto je ranije bolje zivela, a potom naglo osiromasila (situacija koju ti navodis), da li zato sto se pljacka i bogacenje tankog sloja povecalo na ustrb opsteg "bogatstva", ili je neki treci razlog u pitanju, to nije vazno. U svakom slucaju:
Sastojak br. 1. U narodu vlada siromastvo, i Sastojak br. 2. narod ne nalazi opravdanja za to stanje. Primer Amerike je izvanredan, jer tu postoji enormna razlika u primanju bogatih i siromasnih, i sve se vise ta razlika povecava. Medjutim, drugi deo tog zacina izostaje. To opravdanje. U heterogenom drustvu kao sto je USA, veoma je tesko imati opstedrustvenu ideju, ili "opravdanje" o bilo cemu. Veliki deo glasackog tela tamo, kao i kod nas, btw, su clueless. Ima ljudi koji su bili za bombardovanje Sarajeva jer je to restoran u Nju Hejvenu, a on mrzi Nju Hejven.
Hocu da kazem, u onoj konstrukciji o opravdanju su Ameri far off the mark. (Blizu 70% Amera istinski veruje da postoji istinski djavo, kao bice, sa istinskim rogovima, i ostalim - vise od 70% Srba veruje da izlazak na ulicu za vreme pomracenja Sunca izaziva instant smrt.)Mnogi Ameri ionako smatraju da je glavni grad Egipta Saudijska Arabija, tako da ih se cela ova stvar sa tim nekim Kairom ni malo ne tice. Enough said.

U gornjem modelu, veoma grubom, priznajem, ne govori se o prevratnicima, revolucionarima, borcima za slobodu, ili provincijskim zaverenicima, kako bi ih krstio nas genije Nusic. Govori se o ljudima koji nemaju 'leba da jedu, a nemaju ni kolace, niti TV da im te kolace prikaze. Govori se o ocajnim ljudima koji ne mogu vise da prezive. (Kod Amera bi ta klasa eventualno bili Crnci, koji imaju makar nekakav sense of community, i koji su itekako eksplodirali 1991. u Los Andjelesu, ali je cela stvar brzo i efikasno resena.)
Mislim da u primerima koje sam pomenuo (Tunis, Egipat) nisu u pitanju neki zlomisleci ljudi koji su za ustanak radi ustanka, kojima je do krvi na ulicama (nikome normalnom nije do toga), vec desperatan narod koji je informisan (preko interneta, izmedju ostalog) da beda bas nije sudbina, vec je posledica lose ekonomije, i lose politike za koju oni nisu odgovorni. A njena su zrtva.

princi princi 01:31 04.02.2011

Re: Teorijska revolucija

Da li ona tako smatra zato sto je ranije bolje zivela, a potom naglo osiromasila (situacija koju ti navodis), da li zato sto se pljacka i bogacenje tankog sloja povecalo na ustrb opsteg "bogatstva", ili je neki treci razlog u pitanju, to nije vazno.

Vrlo je vazno, jer govori o osnovnom mehanizmu reagovanja ljudi (osim ako nije ona logika da smo in the long term svi dead). Naime, sve dok prosecno standard (prividno ili stvarno) raste, dok se drustvo u celini (makar i prividno) bogati, ljudima ne smetaju razlike u bogacenju. Zato je i moguce da u USA (zemlji sa nejednakoscu prihoda koja je znacajno veca nego i u Tunisu i u Egiptu!) nema vecih narodnih pobuna. Ljudi jednostavno imaju iluziju da je individualni napor sve sto je dovoljno da zarade vise i imaju dovoljno za hleb, stan, skolu i sta god je vec neki standard (sad koliko je ta iluzija realna, a koliko je hranjena medijima, to je drugo pitanje). Lom (u ljudskim glavama) nastaje kad ljudi osete da taj njihov individualni napor vise nije dovoljan, i kad standard dodje u pitanje i pored toga sto je covek spreman da i dalje radi i ulaze sve od sebe.

Jos nesto: policijska represija pogadja relativno mali % populacije koji je zainteresovan za politiku i vlast i oni sami od sebe ne mogu pokrenuti pobunu. Toga ima u svakoj drzavi i u svakom sistemu. Nemacka je tokom 70-tih imala Crvene brigade, oni nikad nisu mogli da pokrenu narodni bunt (valjda je jasno zasto!), Ameri uvek imaju one ludake koji se bore bilo za white supremacy, bilo za slobodni Teksas, bilo za socijalisticku republiku Detroit, sta sve ne (treba li podsecati na pobune u Detroitu 1938., 1968., na to da su LA riots bile na dnu ekonomske krize post-reganovskih 80-tih...). Seselj, Seks, Zvonimir Cicak, Tudjman su u Jugoslaviji postojali i 80-tih, ali nisu mogli pokrenuti pobunu jer je ta drzava jos uvek nekako rasla i ljudi nezainteresovani za politiku nisu imali interesa za promenom. Kad je, medjutim, nastala frka sa otplatom drzavnih kredita krajem 80-tih i pocetkom 90-tih, kad je drzava dosla na ivicu bankrota, kad je krenula da se povecava nezaposlenost (stvarna i prividna) ljudi su poceli da reaguju tako kako su reagovali. I to nije bilo prvi put. Studentske demonstracije 1968. ('crvena burzoazija'), maspok, cestna afera, sve su to bile stvari kojima su prethodile krize posle perioda znacajnog rasta.

Slicno se desilo i u Tunisu i u Egiptu: tamo je uvek bilo zrtava policijske represije i nezadovoljnih politikom rezima. Tek sada su se, sa ovom strepnjom od nadolazece ekonomske krize, medjutim, stekli uslovi da ta, manja ili veca, grupa nezadovoljnika dobije i masovnu podrsku i da krenu ovi protesti.

Navedeno je, cini mi se, jako bitno za razumevanje drustvenih pojava. Znaci, nisu sam income inequality i policijska/politicka represija oni koji uzrokuju pobune, nije cak ni dugotrajna kriza u drustvu (ljudi se, kao sto sam napisao gore, naviknu na lose i postanu deprimirani- zato neefikasni rezimi, kao, na primer, Frankov u Spaniji, ili Salazarov u Portugaliji, ili Kastrov na Kubi, ili Kim Il Dzongov u Koreji, ili Maov u Kini mogu dugo da opstanu). Ono sto izaziva ljude na pobunu je diskontinuitet u rastu- to je ono sto stvara neizvesnost i jednu vrstu straha zamenjuje drugom.
Bojan Budimac Bojan Budimac 02:23 04.02.2011

Re: Teorijska revolucija

Navedeno je, cini mi se, jako bitno za razumevanje drustvenih pojava. Znaci, nisu sam income inequality i policijska/politicka represija oni koji uzrokuju pobune, nije cak ni dugotrajna kriza u drustvu (ljudi se, kao sto sam napisao gore, naviknu na lose i postanu deprimirani- zato neefikasni rezimi, kao, na primer, Frankov u Spaniji, ili Salazarov u Portugaliji, ili Kastrov na Kubi, ili Kim Il Dzongov u Koreji, ili Maov u Kini mogu dugo da opstanu). Ono sto izaziva ljude na pobunu je diskontinuitet u rastu- to je ono sto stvara neizvesnost i jednu vrstu straha zamenjuje drugom.

Ovo mnogo bolje zvuči od onog prvog ili sam ja prvo pogrešno razumeo.
Što se tiče procenta žrtava represije, da, slažem se da je uglavnom relativno mali, ali ne baš uvek i vrlo je bitno (čini mi se) koliko straha ta represija emituje na one koji nisu direktne žrtve. Takođe su bitni i ventili koje režim ostavlja (Reza se zeznuo pa je džamija bila taj jedini ventil).
ed_novipazar ed_novipazar 08:23 04.02.2011

Re: Teorijska revolucija

nsarski

Ovo, gore citirano, zapravo, jeste tacno. I u saglasnosti sa onim "kosturom revolucije" koji sam opisao. Naime, osnovni ingredients su, kako sam rekao, da postoji siromastvo i da populacija smatra da to siromastvo nije opravdano.

Postoji i treci sastojak a to je udaranje na dostojanstvo ljudi. Mohameda Bouazizija, skolovanog Tunizanina koji je da bi prehranio porodicu morao prodavati voce ne samo da su sprjecavali da radi vec su ga i ponizavali samaranjem. Ja sam bio u Tunisu prije 15 godina, imao sam prilike razgovarati sa mladim ljudima. Govorili su tiho, u ocima im se mogao vidjeti strah, ocaj i bijes.
lakipingvin lakipingvin 09:55 04.02.2011

Re: Teorijska revolucija

Mohameda Bouazizija, skolovanog Tunizanina koji je da bi prehranio porodicu morao prodavati voce

Bouazizi je sa 10 godina postao hranitelj porodice ali nije zavrsio nikakvu skolu kako ti kazes.
Ceo region ima vise od 60% ljudi ispod 30 godina starosti,ogromna grupa ljudi koja se nalazi kao u predsoblju pakla sa svim obavezama koje nosi jedan zivot odraslih i odgovornih ljudi i nikakvim sredstavima da odgovore zahtevu takvog zivota.
Svi ti mladi ljudi su ozbiljno stigmatizovani pre svega neuspehom drzave da obezbedi adekvatno skolovanje i kada su poceli da skandiraju “freedom, liberty, bread” oni su samo pokazali iskrenost i otvorenost svojih namera i nista vise...
Zato se nadam da Pleskonjic ,Vucko,nsarsky,kru,mancini i ostali nece prestati da pisu o ovoj temi(obrazovanje) cak i kad njima samima bude dosadilo...

jinks jinks 10:07 04.02.2011

Re: Teorijska revolucija

Znaci, nisu sam income inequality i policijska/politicka represija oni koji uzrokuju pobune, nije cak ni dugotrajna kriza u drustvu (ljudi se, kao sto sam napisao gore, naviknu na lose i postanu deprimirani- zato neefikasni rezimi, kao, na primer, Frankov u Spaniji, ili Salazarov u Portugaliji, ili Kastrov na Kubi, ili Kim Il Dzongov u Koreji, ili Maov u Kini mogu dugo da opstanu).

Ono sto izaziva ljude na pobunu je diskontinuitet u rastu- to je ono sto stvara neizvesnost i jednu vrstu straha zamenjuje drugom.

Ima jedan interesantan detalj koji se juče provukao da li u jednoj ovdašnjoj emisiji koja se bavila Egiptom.

Kada su govorili o zahtevima demontstranata da Mubarak odmah ode sa vlasti, i o Mubarakovoj mogućoj strategiji da kupovanjem vremena do septembra želi da pripremi teren za svog naslednika (nekog koji je sada podredsednik vlade valjda, koju mu je politički blizak a opet udaljen od vojske ... gde se bliskost Mubaraka i tog političara i tumači kao uzrok zahlađenja odnosa između vojske i Mubaraka ... izgleda da sve karte M. stavlja na tajnu policiju) pomenuli su i sledeće.

Naime, rekli su da je Mubarak, u pokušaju da smiri demonstrante, reako "da obećava demonstrantima da neće njegov sin biti predsednik nakon njega", što znači da se o tome tamo uveliko priča, verovatno već godinama.

Ako se o tome priča, zamislite kakav je to udar na beznađe naroda kada shvati da ni fizički odlazak Mubaraka ne može da im garantuje poboljšanje pošto ih ionako čeka Mubarak posle Mubaraka.

Možda je to bio jedan od onih odlučujućih tasića na vagi i u slučaju Čaušeskog, Miloševića, pa čak i Olivera Kromvela ... što su svi medju njima pripremali Čaušeskog posle Čaušeskog, Miloševića posle Miloševića, Kromvela posle Kromvela ... što je doprinelo, konačno, kritičnom beznađu kritične mase ljudi.

Zamislite na primer Rumune koji vide Rumuniju u kojoj je i nakon Čaušeskog, onaj Niku Čaušesku član elitnog dela društva čiji su interesi maksimalno zaštićeni ... šta bi onda mogli da misle o svojoj budućnosti i nakon Čaušeskog.

Eto Tito nije pripremao Tita posle Tita, pa je mirno dočekao svoj kraj. Dobro, šta se posle toga desilo to je druga priča.
ed_novipazar ed_novipazar 10:35 04.02.2011

Re: Teorijska revolucija

lakipingvin
Mohameda Bouazizija, skolovanog Tunizanina koji je da bi prehranio porodicu morao prodavati voce

Bouazizi je sa 10 godina postao hranitelj porodice ali nije zavrsio nikakvu skolu kako ti kazes.

Istina. Tek sada u pazljivijem citanju linka kojeg sam dao vidim da je njegova sestra demantovala navode mnogih medija. Hvala na ispravci. Dakle, Mohamed Bouazizi nije bio visoko obrazovan sto ne mijenja sustinu onoga ostaloga sto sam rekao.
nsarski nsarski 11:14 04.02.2011

Re: Teorijska revolucija

Ono sto izaziva ljude na pobunu je diskontinuitet u rastu- to je ono sto stvara neizvesnost i jednu vrstu straha zamenjuje drugom.

Pa, sve gore navedeno, i medju komentarima dole, se moze sumirati jednom konstatacijom: ljudi izgube nadu da ce biti bolje. (Ja sam u svom prvobitnom komentaru rekao da "buducnost izgleda mracno" ).
jinks jinks 11:57 04.02.2011

Re: Teorijska revolucija

nsarski
Ono sto izaziva ljude na pobunu je diskontinuitet u rastu- to je ono sto stvara neizvesnost i jednu vrstu straha zamenjuje drugom.

Pa, sve gore navedeno, i medju komentarima dole, se moze sumirati jednom konstatacijom:

ljudi izgube nadu da ce biti bolje.


I Dante i Vergilije (ili Virgilije, ili mozda i jedno i drugo) su videli natpis na ulazu u Inferno, koji je glasio

Virgil leads Dante up to the Gate of Hell, upon which they read a foreboding inscription that includes the admonition

“Abandon all hope, you who enter here.”


Evo i tumacenja ovog natpisa

Dante reads these lines, which he finds inscribed on the Gate of Hell, as he and Virgil pass into the Ante-Inferno before the river Acheron in Canto III (III.1–7). These lines may be said to represent the voice of Hell, as they declare its nature, origin, and purpose, and thus pave the way for what is to come throughout the poem. First, the inscription portrays Hell as a city, which defines much of the geography of the poem—Hell is a geographically contained area bound by walls and containing a vast population of souls. Hell is thus a grotesque counterpart to Heaven, which Virgil describes as the city of God.


Interesantno da neposredno pre prelaska granica Inferna postoji i Anti-Inferno, koji je opisan na sledeci nacin

As soon as they enter, Dante hears innumerable cries of torment and suffering. Virgil explains that these cries emanate from the souls of those who did not commit to either good or evil but who lived their lives without making conscious moral choices; therefore, both Heaven and Hell have denied them entry.

These souls now reside in the Ante-Inferno, within Hell yet not truly part of it, where they must chase constantly after a blank banner. Flies and wasps continually bite them, and writhing worms consume the blood and tears that flow from them. The souls of the uncommitted are joined in this torment by the neutral angels—those who sided with neither G.. nor S.... in the war in Heaven.
princi princi 12:05 04.02.2011

Re: Teorijska revolucija

ljudi izgube nadu da ce biti bolje.

Da nemaju nadu, ljudi se nikad ne bi bunili. Pre bih to nazvao efektom padanja s litice: u vremenima rasta, drustvenog procvata (stvarnog ili iluzornog) u ljudima se oslobadja kreativna energija, oni postaju smeliji, preduzimljiviji. Kad krize pocnu naglo da suzavaju horizonte, medjutim, ta kreativna energija ne moze da se izrazi i dolazi do ovih stvari koje gledamo na TV ovih dana. Znaci, cista dinamika je u pitanju.
jinks jinks 12:17 04.02.2011

Re: Teorijska revolucija

Znaci, cista dinamika je u pitanju.

Dinamika nade

p.s.

Ali mozda i u toj dinamici nade postoje neki kvantni pragovi, i odgovarajuca kvantna mehanika (sto ne znam sta tacno znaci).

Mozda se i u toj dinamici nekada predju neki pragovi koji iniciraju odredjene promene (i u plusevima i u minusima).
Biljana 77 Biljana 77 18:51 04.02.2011

Re: Teorijska revolucija

Svi ti mladi ljudi su ozbiljno stigmatizovani pre svega neuspehom drzave da obezbedi adekvatno skolovanje

Koliko sam ja uspela da sagledam situaciju u Tunisu, problem je bio neuspeh države da obezbedi adkvatne poslove ljudima koje je obrazovala. Može biti da grešim.

I vezano za Egipat, meni lično, utisak dana:

tyson tyson 09:03 03.02.2011

Kolateralna šteta

Naravno, postoji opasnost da u prazan prostor bezvlasca ubaci neka radikalna grupa koja, zahvaljujuci svojoj organizaciji i brutalnosti, brzo prigrabi vlast i organizuje se oko nje.

Ili da se raznorazni bašibozuk organizuje i iskoristi situaciju za svoje niske pobude.

Kod nas su stradale patike, a u Egiptu, kao i obično, hrišćani:

Muslims Attack Two Christian Families in Egypt, 11 Killed

(AINA) -- News of a massacre of two Christian Coptic families by Islamists just emerged from Upper Egypt with the return of the Internet connections after a week of Internet blackout by the Egyptian regime. The massacre took place on Sunday, January 30 at 3 PM in the village of Sharona near Maghagha, Minya province. Two Islamists groups, aided by the Muslim neighbors, descended on the roof of houses owned by Copts, killing eleven Copts, including children, and seriously injuring four others.

Cela vest.



Goran Vučković Goran Vučković 10:24 03.02.2011

Re: Kolateralna šteta

Two Islamists groups, aided by the Muslim neighbors, descended on the roof of houses owned by Copts

jel ovo Mubarakov SWAT tim napravio helikopterski desant?
Milutin Milošević Milutin Milošević 10:39 03.02.2011

Re: Kolateralna šteta

Ili da se raznorazni bašibozuk organizuje i iskoristi situaciju za svoje niske pobude.

Evo dela poruke mojih kolega koji rade u Arapskoj skautskoj kancelariji u Kairu:

The situation is very tough and serious specially in the freedom square, but we believe that Egyptians are civilized and every thing will come to an end soon. We had true solidarity with our neighbours who volunteer as civilian guards in streets at night from thieves and vulgar attackers 'Baltajia'.
tyson tyson 11:02 03.02.2011

Re: Kolateralna šteta

jel ovo Mubarakov SWAT tim napravio helikopterski desant?

Na žalost ne. Sistematsko ugnjetavanje hrišćana od strane državnih institucija i komšija-muslimana je u Egiptu svakodnevica, najčešće nepoznata van granica zemlje. Hrišćani u ruralnim sredinama u Gornjem Egiptu su najugroženiji. Nedavni teroristički akt u Aleksandriji je samo kap u moru.



Goran Vučković Goran Vučković 11:14 03.02.2011

Re: Kolateralna šteta

Na žalost ne. Sistematsko ugnjetavanje hrišćana od strane državnih institucija i komšija-muslimana je u Egiptu svakodnevica, najčešće nepoznata van granica zemlje. Hrišćani u ruralnim sredinama u Gornjem Egiptu su najugroženiji. Nedavni teroristički akt u Aleksandriji je samo kap u moru.

Ma to znam, bilo je negde posle nove godine nekih vesti - protesti zbog zlostavljanja Kopta. Nego mi je potpuno misteriozno ovo "descended on the roof of houses" - što moraju da im se šetaju po krovu prvo? Zvuči kao helikopterski desant onih "bubašvaba" u filmovima...
lakipingvin lakipingvin 21:51 03.02.2011

Re: Kolateralna šteta

Nedavni teroristički akt u Aleksandriji je samo kap u moru.

to jeste tacno ali se nadam bice mnogo vise ovakvih prica(hriscani stite muslimane za vreme molitve) http://yfrog.com/h02gvclj
wukadin wukadin 11:11 03.02.2011

Шта мислите о овоме?

Америчка државна секретарка Хилари Клинтон рекла је данас да тренутни догађаји у Египту и генерално на Блиском истоку сведоче о „критичној потреби америчког глобалног вођства”.

Клинтон је на састанку скоро свих америчких амбасадора у Стејт депaртменту навела да немири у Египту доказују да Вашингтон треба да буде „главни лидер на терену, као и колико брзо ситуација може да се промени под његовим корацима”.

Амерички председник Барак Обама поручио је јуче египатском колеги Хоснију Мубараку, преко специјалног изасланика САД и бившег амбасадора у Каиру, Френку Визнеру да Америка сматра да је дошао крај Мубаракове власти и да треба да омогући мирну транзицију ка демократији путем избора.

Египатски председник је након тога, у обраћању јавности, рекао да ће се наредних месеци, до краја свог мандата, посветити мирном трансферу власти и додао да има „намеру да умре” у Египту.

Он је, такође, обећао да се неће кандидовати за председничке изборе у септембру.

Клинтон је истакла да је од кључног значаја за америчку дипломатију да буде бржа, иновативнија и одговорнија него икад.

Државна секретарка САД је позвала амбасадоре да што више користе друштвене интернет мреже како би допрли до јавности страних земаља и промовисали америчке циљеве.

Клинтон је оценила да САД ризикују да „остану иза других” уколико максимално не искористе технолошке иновације и јасно не пренесу своју поруку.

(Бета-АП)

Извор

(На коментарима је пала добра пљуца)
Goran Vučković Goran Vučković 11:17 03.02.2011

Re: Шта мислите о овоме?

Амерички председник Барак Обама поручио је јуче египатском колеги Хоснију Мубараку, преко специјалног изасланика САД и бившег амбасадора у Каиру, Френку Визнеру да Америка сматра да је дошао крај Мубаракове власти и да треба да омогући мирну транзицију ка демократији путем избора.

Ovo me podseti na onaj aforizam iz crvenih vremena: "da bi onima gore počelo da gori ispod nogu, oni dole moraju da izgore" - poruka na Tviteru od pre 20 minuta:
RT @sharifkouddous: I'm inside Tahrir. It looks like a war zone. Many wounded. There are still many here and many more are coming in.
nsarski nsarski 11:19 03.02.2011

Re: Шта мислите о овоме?

Френку Визнеру


Aha, Holbrukov pajtas, impresario Frenk Visner! Sada smo u dobrim rukama, demokratija kuca na vrata.

Nego zanima me ko ce da ocisti sav onaj krs sa ulica Kaira kad demokratija dodje? Zaista su ga zaprljali:

Mozda da angazuju naseg Ministra za ekologiju?
draft.dodger draft.dodger 11:30 03.02.2011

Re: Шта мислите о овоме?

wukadin wukadin 11:33 03.02.2011

Re: Шта мислите о овоме?

RT @sharifkouddous: I'm inside Tahrir. It looks like a war zone. Many wounded. There are still many here and many more are coming in.


Клинтон је на састанку скоро свих америчких амбасадора у Стејт депaртменту навела да немири у Египту доказују да Вашингтон треба да буде „главни лидер на терену, као и колико брзо ситуација може да се промени под његовим корацима”.


Не знам да ли да кренем од нивоа цинизма, или од осећаја за реалност у овој њеној изјави. Кренућу од реалности, пошто за цинизам иде видео клип.

Све што могу рећи о њеном осећају за реалност је:

Ђавоља трава - Татула
Много зајебана за конзумирање, посебно ако се не ради на прописан начин. Даје лажан осећај моћи и кида сваку везу са реалношћу. Последице могу бити иреверзибилне.

А што се тиче цинизма, "лепотама" НСП-а се никад не можеш надивити. Таман помислим да су стигли до "врхунца" (дно, брате!) у тој лимбо-рок дисциплини, они ме опет изненаде.
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 11:45 03.02.2011

Re: Шта мислите о овоме?

nsarski

Nego zanima me ko ce da ocisti sav onaj krs sa ulica Kaira kad demokratija dodje? Zaista su ga zaprljali:

Mozda da angazuju naseg Ministra za ekologiju?


A ne. Oni će da počiste, a ministar će da im napravi sajt i prigodnu kampanju.

wukadin

Ђавоља трава - Татула
Много зајебана за конзумирање, посебно ако се не ради на прописан начин. Даје лажан осећај моћи и кида сваку везу са реалношћу. Последице могу бити иреверзибилне.


Nekada su seljaci kada bi hteli da prodaju nekog metiljavog konja, pre nego ga odvedu na stočnu pijacu, davali istom da se malo napase tatule. Konj povileni i ponaša se k`o rasni dorat.
Bojan Budimac Bojan Budimac 12:30 03.02.2011

Re: Шта мислите о овоме?

nsarski

Nego zanima me ko ce da ocisti sav onaj krs sa ulica Kaira kad demokratija dodje?

Tvit od prvog februara:

sharifkouddous Sharif Kouddous
People are not only picking up trash they are separating for recycling too #Egypt



Uzgred Šarif je producent ili nešto tako u Democracy Now! i stigao je u Kairo iz Njujorka u nedelju.
wukadin wukadin 12:33 03.02.2011

Re: Шта мислите о овоме?

Konj povileni i ponaša se k`o rasni dorat.


Kad se setim svih koji su povilenili... ajde Egipat, nego što smo to imali i kod nas...
Smejem se, a plakao bih
lakipingvin lakipingvin 11:54 03.02.2011

PA

Mini Mubarak salje poruku iz Ramallaha
http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?id=206421
wukadin wukadin 12:54 03.02.2011

Блуз за одабрану публику

(Мислим да претерује, али ми занимљиво у светлу расправе коју смо имали)


Хроника
Грегори Копли: Уколико би САД изгубиле Египат, изгубиле би и Блиски исток

Док се превирања у Египту настављају, замолили смо за коментар о изазовима са којима се Запад и САД суочавају у тој земљи и ширем региону Блиског истока, политичког аналитичара и уредника часописа “Одбрана и спољнополитичка питања" (Defense and Foreign Affairs), Грегорија Коплија.

Копли: “Главни изазов је могућност да Египат падне под јачи утицај исламистичке идеологије што би могло да има узнемиравајуће политичке и економске последице за ту земљу и за САД. Пре свега, екстремнији режим би могао да одврати инвестиције, дестабилизује саобраћај кроз Суецки канал, угрози безбедност држава у региону Црвеног мора и доведе до пада регионалног утицаја умерене политике Египта као водеће земље арапског света. Уколико би исламисти дошли на власт у Каиру и то повежете са ситуацијом у Анкари, имали бисте могуће две происламистичке земље, које би контролисале главне поморске путеве у источном Медитерану и даље, што би имало неизвесне последице за америчку стратешку и војну позицију у том делу света. Председник Ајзенхаур је једном приликом рекао да уколико би САД изгубиле Египат, оне би изгубиле и Блиски исток и тиме престале да буду светска сила.

Глас Америке: Шта би САД могле да учине да би заштитиле своје стратешке интересе у Египту?

Копли: „Истина је да је Мубарак био осредњи и скоро невидљиви лидер, али он је подржавао интересе Запада одржавајући стабилан Египат и релативно стабилну арапско-израелску ситуацију. У овом тренутку, САД ће бити релативно одмерене у својим потезима и саопштењима, мада је у једном моменту изгледало као да се председник Обама сврстао са демонстрантима. Демонстрације и хаотична ситуација би могле да доведу или до демократског преображаја или до чврсторукашке фундаменталистичке управе. Мубараков највећи промашај је да он није пружио наду свом народу, није га инспирисао, нити понудио могућности за промене, тако да је то изазвало фрустрацију и незадовољство.“

Глас Америке: Како би криза у Египту могла да се одрази на ситуацију у Ирану, Ираку, Авганистану и Пакистану?

Копли: “У овом моменту, стратешка игра Мубарака је да добије на времену, подржи реформе или стабилизује земљу и свој режим именовањем Омара Сулејмана, бившег шефа обавештајне службе, за потпредседника, дакле свог наследника, који није присан пријатељ са министром одбране, који контролише оружане снаге, на које се Мубарак све више ослања, чиме се ствара интерна тензија. Ако би наредних дана, идућег месеца или наредних неколико месеци дошло до стабилизовања ситуације и приближавања Египта Турској и Ирану, то би изоловало САД и имало утицај на способност Вашингтона да настави војне операције у Авганистану и Пакистану. Наравно, можда је добро да се конфликти у Авганистану и Пакистану окончају. Међутим, питање је да ли би САД после тога могле да поврате свој ранији утицај у централној и јужној Азији чиме би изгубиле приступ стратешким енергетским изворима у том региону.”

Аутор: Бранко Микашиновић

(VOA)

Изледа да није само гђа Клингтон пасла татуле. Мене само занима како то Американци могу да "изгубе Египат"?! Тако је давне 1949. била полемика "ко је изгубио Кину", а онда им је неко објаснио да Кина никад није ни била њихова да би је могли "изгубити".



Bojan Budimac Bojan Budimac 13:34 03.02.2011

Re: Блуз за одабрану публику

Тако је давне 1949. била полемика "ко је изгубио Кину", а онда им је неко објаснио да Кина никад није ни била њихова да би је могли "изгубити".



EDIT: Ne znam zašto neće da hopne na zadato vreme. Dakle skočiti na 1 minut, 41 sekundu. Ili kliknuti ovde


wukadin wukadin 14:21 03.02.2011

Re: Блуз за одабрану публику

Da bi osigurali bezbednost našeg solarnog sistema, Plandatum mora biti eliminisan (1:14)

Uočiti pozicije Plandatuma i našeg solarnog sistema, kada sam prvi put gledao film odmah sam video Ameriku koju ugrožava Avganistan sa druge strane globusa.
Film je inače genijalan.

A na 3:33 je odlična apologija nasilja


Bojan Budimac Bojan Budimac 17:26 03.02.2011

Selo gori a baba se češlja?


Obama prays 'better day will dawn over Egypt'

Obama se moli dok Neron na Nilu pali Kairo...
wukadin wukadin 08:49 04.02.2011

Re: Selo gori a baba se češlja?

Bojan Budimac Bojan Budimac 18:38 03.02.2011

Omar Sulejman "potpreCednik"

Upravo odgledah (live) intervju koji je egipatska državna TV obavila sa omiljenim američkim mučiteljem.

Za nekoga ko nosi pampers za odrasle (verujem da ih nosi kompletna Mubarakova političke "elita" ) deluje prilično samouvereno. No, logično je očekivati 'ladnokrvnost od nekog kome je mučenje i ubijanje pos'o.

Da nije tragično bilo bi smehotresno... S jedne strane je bio mek kao pamuk (sve ćemo vas slušati, promenićemo Ustav, kad tome dođe vreme. Sada ne možemo menjati parlament itd. itd.), s druge strane pun skrivenih pretnji. Naravno, sve je to (sveCka) zavera (ne čudi me, to je retorika svih diktatora i satrapa im, kad ih iznenadi činjenica da ih narod ne obožava).

Kao vrhunac cinizma na kraju se zahvalio mladima Egipta koji su izazvali varnicu reformi, koje će ova vlada (verujte državnim institucijama, kaže) sprovesti sve do jedne.

Ah da, neće se ni on kandidovati na sledećim izborima niti bilo ko iz Mubarakove porodice. (eto vam koska, demonstranti, pa je glođite)

Filip2412 Filip2412 19:01 03.02.2011

Re: Omar Sulejman "potpreCednik"

Kao vrhunac cinizma na kraju se zahvalio mladima Egipta koji su izazvali varnicu reformi
Drug Tito je rekao da su studenti u pravu.
Icotaki Icotaki 18:43 03.02.2011

Egipat i Ameri


Kako Jon Stewart opisuje situaciju:


http://www.thedailyshow.com/watch/wed-february-2-2011/arabian-fights?xrs=share_copy

Ko prstom u oko
Bojan Budimac Bojan Budimac 19:12 03.02.2011

Re: Egipat i Ameri

Icotaki

Kako Jon Stewart opisuje situaciju:


http://www.thedailyshow.com/watch/wed-february-2-2011/arabian-fights?xrs=share_copy

Ko prstom u oko


SJA-JNO! Hvala, na linku.
Ervin Dervisevic Ervin Dervisevic 19:35 03.02.2011

Kontrola

koliko vidim, umereni muslimanski lider se oteo kontroli. egipatske drzavne sluzbe sada spinuju o americko-cionistickoj zaveri protiv arapskog velikana Mubaraka, kao i o vezama Mosada i MBratstva...

takvom spinovanju se ne protive Izraelci, koji i nisu toliko osetljivi na arapski antisemitizam kada isti dolazi od strane umerenih lidera.


u medjuvremenu, u DC-u:

A day after the Egyptian army stood by as pro-regime mobs attacked demonstrators demanding Hosni Mubarak step down, a bipartisan group of former U.S. officials and foreign policy scholars is calling on the U.S. to freeze military assistance to Egypt until the army's role is clarified.

"Until unrestrained thug violence began on February 1, the Working Group was hopeful that the Egyptian military would play a positive role in safeguarding a peaceful transition," said a statement Thursday from the group, some of whose members, including the Carnegie Endowment for International Peace's Michele Dunne and the Center for American Progress's Brian Katulis, were among Egypt watchers who consulted with officials at the White House this week.

"By unleashing violence and refusing the demand for an immediate, meaningful transition, Mubarak has now violated two clear red lines laid down by the President," wrote George Washington Univeristy Middle East expert Marc Lynch, (not a member of the working group). "There must be consequences. It's time to meet escalation with escalation and lay out, in private and public, that the Egyptian military now faces a clear and painful choice: push Mubarak out now and begin a meaningful transition, or else face international isolation and a major rupture with the United States."


http://www.politico.com/blogs/laurarozen/0211/Egypt_working_group_Freeze_US_military_aid_to_Egypt.html
Bojan Budimac Bojan Budimac 20:04 03.02.2011

Re: Kontrola

u medjuvremenu, u DC-u:

Lora Rozen Egypt working group: Freeze U.S. military aid to Egypt

Samo da ispravim link na kome zahvaljujem (Lorina kolumna mi je bila u bukmarksima na staroj, crkloj mašini, te hvala na prilici da je stavim i u novoj)
Filip2412 Filip2412 01:00 04.02.2011

...

Palestinian Authority Shuts Down Pro-Egyptian Protest


meni nista nije jasno ko koga ovde .... s oprostenjem
Filip2412 Filip2412 01:16 04.02.2011

..........................

Dalida: Helwa ya baldi

zadnjapetoletka zadnjapetoletka 05:51 04.02.2011

Efikasno

Ima ona scena u filmu Gangovi Njujorka kada jedan iz vladajuce elite pita -a sta cemo raditi ako se ova sirotinjska rulja pobuni protiv nas?- i dobija odgovor -pa nista, platicemo polovinu njih da pobije drugu polovinu. I provereno radi odvajkada.
ed_novipazar ed_novipazar 09:12 04.02.2011

da covjek ne povjeruje

Bojan Budimac Bojan Budimac 10:28 04.02.2011

Re: da covjek ne povjeruje

ed_novipazar
nevjerovatno

Uz ovo mora da ide upozorenje, vrlo, vrlo "grafički" (kako za uznemirujući kažu english speaking TVs) video -- kako slika tako zvuk.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 16:49 04.02.2011

Google Exec

A Google executive who has gone missing in Egypt has been "symbolically" named the spokesman for an opposition group in an attempt to free him from being held by Egyptian authorities.

Tekst ovde
ivana23 ivana23 19:40 04.02.2011

***

Bojan Budimac Bojan Budimac 20:13 04.02.2011

"Nauka"

Study: Coup possible in Morocco, Saudi Arabia too

Hebrew University political scientists find that in countries where citizens' democratic aspirations are unfulfilled, they are more likely to try to undermine government stability

...
"The democratic gap is the difference between the democratic aspirations of a country's citizens and the level of democracy given to them by the state's institutions," explains Prof. Sheafer.


According to the study's findings, political stability will be in danger only in the case of a "negative democratic gap". In other words, when the citizens' expectations for democracy are unfulfilled, there is a higher chance that the citizens will take a risk and take to the streets in a bid to undermine the regime's stability.


With a "positive democratic gap", which exists when the state's institutions allow a higher level of democracy than the citizens seek, there is no danger to the government's stability.

With a "positive democratic gap", which exists when the state's institutions allow a higher level of democracy than the citizens seek, there is no danger to the government's stability.


The research data were collected in 2008 through public opinion polls and objective international indices, which measured the "democratic gap" in a large number of countries and revealed that the popular uprisings which took place recently in Thailand, Iran and Egypt could have been predicted as early as two years ago.

...
izvor
princi princi 23:41 04.02.2011

Re: zanimljivo

Pogotovu procitati od:
Why would economic progress spur protests?

Ovaj Zakaria, izgleda, cita blog.
Bojan Budimac Bojan Budimac 00:09 05.02.2011

Re: zanimljivo

gordanac
TIME, Fareed Zakraia: How Democracy Can Work in the Middle East

VIDEO CNN, Fareed Zakaria: Why Egypt? Why now?

Izvini, ali nemam nameru da čitam 4 strane Zakarije, bar ne sada (možda, kad budem dokoniji). Klip odgledao i sad sam siguran da ima zrna (mikroskopskog) istine u tome -- a inače, u jeee, pajz logike, bune se a taman im krenulo

Naravno, to tako izgleda kad je istorija počela juče, a fanaticima neoliberalnog kapitalizma istorija uvek počinje juče ili eventualno prekjuče. Nekako u celoj ovoj galami činjenica da su sindikati proglasili generalni štrajk (dokle god im je usrećitelj na vlasti) prolazi neopaženo (kao i istorija radničkog pokreta u Egiptu).

EDIT: Ipak, pročitao, dijagonalno. Fascinirala me ova rečenica "In Egypt, as in Turkey, the army has the opportunity to play a vital role in modernizing the society and checking the excesses of religious politics." Da sam čitao papirnatu verziju, zafrljačio bi novine drito u kamin... Ovako, žao mi (novog računara).

gordanac gordanac 00:21 05.02.2011

: zanimljivo

Bojan Budimac
gordanac
TIME, Fareed Zakraia: How Democracy Can Work in the Middle East

VIDEO CNN, Fareed Zakaria: Why Egypt? Why now?

Izvini, ali nemam nameru da čitam 4 strane Zakarije, bar ne sada (možda, kad budem dokoniji). Klip odgledao i sad sam siguran da ima zrna (mikroskopskog) istine u tome -- a inače, u jeee, pajz logike, bune se a taman im krenulo

Naravno, to tako izgleda kad je istorija počela juče, a fanaticima neoliberalnog kapitalizma istorija uvek počinje juče ili eventualno prekjuče. Nekako u celoj ovoj galami činjenica da su sindikati proglasili generalni štrajk (dokle god im je usrećitelj na vlasti) prolazi neopaženo (kao i istorija radničkog pokreta u Egiptu).

:))
samo sam rekla: zanimljivo

Evo malo fotki transparenata protesta, internet ruleZ





pazi kad mislim da ima IE na transparentu, samo zbog "e" u "Egypt"
gordanac gordanac 00:36 05.02.2011

: : zanimljivo No.2.

NATO, Andreas Fogh Rasmussen on Egypt

"Secretary-General Anders Fogh Rasmussen said that in the past two years defence spending by NATO's European members had shrunk by a combined $45 billion -- the equivalent of Germany's entire defence budget.

The cuts had widened the gap between expenditures by the United States and its European allies, Rasmussen told the annual Munich Security Conference.

"The outcome of this turmoil remains unclear, its long-term consequences unpredictable. But one thing we know: old certainties no longer hold, tectonic plates are shifting.

"At stake today is not just the world economy, but the world order. So why, now of all times, should Europe conclude that it no longer needs to invest in defence?" he asked."

Možeš i ovo zanimljivo da računaš u "bačeno vreme", ali to ostaje - zanimljivo, vrlo.
Bojan Budimac Bojan Budimac 00:42 05.02.2011

Re: : zanimljivo


:))
samo sam rekla: zanimljivo

Pa Zakarija je uvek zanimljiv i predvidljiv kad priča o ovom delu sveta. Kao neću da vas plašim islamistima, ali..." i onda Pew found that 82% of Egyptians support stoning as a punishment for adultery. Naravno, nema linka na istraživanje. Vid' kako se to izgradilo, pre samo godinu i po -- dve bilo 64% odti', [a za veću ulogu šarije u društvu (što nije isto što i primena tijeh kazni) bilo svega 73%] Izvor (pdf fajl)


Bojan Budimac Bojan Budimac 00:50 05.02.2011

Re: : : zanimljivo No.2.

Možeš i ovo zanimljivo da računaš u "bačeno vreme", ali to ostaje - zanimljivo, vrlo.

:) pa pratim Tviter, pa već videh ovo zanimljivo :)

Naravno, da je zanimljivo, ali moje pitanje Andreasu je od koga se to Jevropa ima braniti? Dobro, znam da se brani od Avganistana u Avganistanu. Ali od koga u budućnosti kad se jednom tektonske ploče smire ili ne smire će trebati da se brani? Demokratizovanog Bliskog istoka?
Bojan Budimac Bojan Budimac 00:51 05.02.2011

Re: : zanimljivo

pazi kad mislim da ima IE na transparentu, samo zbog "e" u "Egypt"
Šta je ono P u srcu?
gordanac gordanac 00:52 05.02.2011

: : zanimljivo

Bojan Budimac

:))
samo sam rekla: zanimljivo

Pa Zakarija je uvek zanimljiv i predvidljiv kad priča o ovom delu sveta. Kao neću da vas plašim islamistima, ali..." i onda Pew found that 82% of Egyptians support stoning as a punishment for adultery. Naravno, nema linka na istraživanje. Vid' kako se to izgradilo, pre samo godinu i po -- dve bilo 64% odti', [a za veću ulogu šarije u društvu (što nije isto što i primena tijeh kazni) bilo svega 73%] Izvor (pdf fajl)



Takvi su u ovom trenutku zanimljivi (rekla bih i važni) za čitati.
To što on zna, a napisao je (ili rekao u video) danas (pre 6-7 sati), znao je i juče i pre 25.01., ali je rečeno - danas.
To je zanimljivo.
I lako je ukapirati - zašto.
Bojan Budimac Bojan Budimac 00:55 05.02.2011

Re: : : zanimljivo

I lako je ukapirati - zašto.

Pa i za ono drugo zanimljivo se isto to može reći, zar ne?
gordanac gordanac 00:59 05.02.2011

: : zanimljivo

Bojan Budimac
pazi kad mislim da ima IE na transparentu, samo zbog "e" u "Egypt"
Šta je ono P u srcu?

ne znam
možda samo `nako...
gordanac gordanac 00:59 05.02.2011

Re: : : zanimljivo

Bojan Budimac
I lako je ukapirati - zašto.

Pa i za ono drugo zanimljivo se isto to može reći, zar ne?

Ne
gordanac gordanac 17:18 05.02.2011

: : zanimljivo

I - vesti koje tebi ne trebaju (jer ih znaš :)), ali postavljam zarad hronologije ovog tvog odličnog posta:

Ostavke, odlasci i objašnjenja, 05.02.
gordanac gordanac 17:22 05.02.2011

: : : zanimljivo

:))
"napravi sam" fotke

Sva im najbolja dobra želim u godinama koje dolaze...i da sačuvaju ove svoje kreativne suvenire
lakipingvin lakipingvin 19:44 05.02.2011

Re: : : : zanimljivo

i da sačuvaju ove svoje kreativne suvenire


Goran Vučković Goran Vučković 13:59 06.02.2011

A Peščanik ne zna koju bi sliku skinuo...

... pa red Žižeka, red Novaje Gazete (ovo drugo čitate na sopstvenu odgovornost).
ecce-florian ecce-florian 20:45 06.02.2011

Re: A Peščanik ne zna koju bi sliku skinuo...

Ne bi ovo bilo tako strašno da Egipat nema tako centralni geografski položaj kako ga ima.
mikimedic mikimedic 00:26 07.02.2011

Re: A Peščanik ne zna koju bi sliku skinuo...

Ne bi ovo bilo tako strašno da Egipat nema tako centralni geografski položaj kako ga ima.





dakle genijalno



ecce-florian ecce-florian 00:47 07.02.2011

Re: A Peščanik ne zna koju bi sliku skinuo...

mikimedic
Ne bi ovo bilo tako strašno da Egipat nema tako centralni geografski položaj kako ga ima.



dakle genijalno



Šta ti nije jasno?
Ako nešto ne razumeš idi na post Glasova
cit.
Slično zbivanjima te godine u istočnoj Evropi, sila koja je pokrenula arapski svet 2011. nije ni verska ni ideološka, već puka želja za boljim životom, slobodama i boljom perspektivom za mlade generacije - univerzalne vrednosti koje, nasuprot režimima, nemaju rok trajanja.

U ove perspektive boljeg života , sloboda i perspektiva za mlade generacije valjda spada i informisanje tipa FOX news kada demokratija pobedi širom sveta.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana