Društvo| Politika

Rekonstrukcija ili obaranje Vlade?

Vojislav Stojković RSS / 11.02.2011. u 23:17

Obaranje careva, kraljeva, diktatorskih režima i vlasti svakojake druge fele, pa i demokratske,  radnja je stara koliko i država. Iako vrlo stara, ova radnja je i danas aktuelna. Poslednjih desetak dana naročito je aktuelna  u arapskim zemljama,  kao praktičan napor nezadovoljnih građana, dočim je u Srbiji aktuelna uglavnom kao verbalni napor većine lidera opozicionih stranaka, ali i kao svojevrsni gedankeeksperiment  političkih analitičara. Dakle, obaranje legitimne vlasti i vladaoca u Srbiji tema je ovog bloga.

Istorija novije srpske državnosti nije naročito duga, ali baštini niz različitih oblika nasilnog i nenasilnog obaranja legitimne vlasti i vladaoca ili pod pritiskom iznuđenih abdikacija i ostavki.

Abdikacijom, u novovekovnoj istoriji srpske države (posle 1804. godine), pod pritiskom su se  prestola  odrekli  tri kneza ( Miloš Obrenović 1839,  Mihajlo Obrenović 1842, Aleksandar Karađorđević 1839), jedan kralj  (Milan Obrenović 1889) i jedan princ prestolonaslednik ( Đorđe Karađorđević 1909). Koliko je predsednika vlada podnelo ostavku pod pritiskom počev od  prve vlade formirane 1805. g.  (Praviteljstvujuščei Sovjet),  pa do danas, teško je i pobrojati.

Atentaom je, u kratkoj istoriji novije srpske državnosti, čak tri puta prekinuta vlast trojice legitimnih državnika: Knez Mihajlo Obrenović ubijen je 29. maja 1868.g na Košutnjaku, na kralja Aleksandra I Karađorđevića izvršen je atentat 9. oktobra 1934.g u Marseju, a na premjera dr Zorana Đinđića 12. marta 2003.g. ispred zgrade Vlade Srbije u Beogradu. 

Državni udar ili prevrat je iznenadna nasilna smena vlasti koju izvodi neki deo državne organizacije protivustavnim sredstvima. Kada ga sprovodi vojska onda je reč o vojnom puču. Majskim prevratom 1903.g,  u kome su ubijeni kralj Aleksandar Obrenović i kraljica Draga, svrgnuta je sa vlasti dinastije Obrenović, a na vlast je ponovo dovedena dinastija Karađorđević. Izvršilac radova je bila grupa oficira kojom je rukovodio major Dragutin Dimitrijević Apis, pa ovaj prevrat ima i  obeležja vojnog puča. 

Brigadni general vazduhoplovstva Borivoj Mirković bio je na čelu zavereničke grupe visokih oficira Vojske Kraljevine Jugoslavije koja je 27. marta 1941.g. izvela, po mnogo čemu briljantan, vojni puč i gotovo bez žrtava svrgla  s vlasti namesnika kneza Pavla i vladu Cvetković-Maček, a umesto njih na presto dovela maloletnog Petra I Karađorđevića i formirala novu vladu na čelu sa generalom Dušanom Simovićem.   Mnogo se govorilo o još jednom vojnom puču koji je navodno pripreman devedesetih, ali nije izveden.  Bivši savezni sekretar za NO general Veljko Kadijević ex post facto odbacuje optužbe da je on planirao vojni puč 1991.g. i tvrdi da su ga  na taj radikalni potez nagovarali S. Milošević, B. Jović, pa čak i Moamer Gadafi. 

Revolucija, kao pokušaj korenitih promena, ne samo vlasti, već i društvenog uređenja nije mimoišla Srbiju i to u svom radikalnom, oružanom obliku (1941. do 1945.g.).

Demonstracije i protesti  i drugi oblici narodnog bunta i iskazivanja građanskog  nezadovoljstva , iako u Srbiji od 1990.g.česti, samo su jednom rezultirali obaranjem vlasti (5.oktobar 2000.g.).

Politički benefit stranke ili pojedinca na vlasti bio je, također, uzrok skraćivanja mandata i raspisivanja prevremenih parlamentarnih i predsedničkih izbora u Srbiji. S. Milošević je u više navrata koristio ovaj legitimni politički postupak, sve dok se u svojoj političkoj kombinatorici 2000.g. nije preigrao i završio, kako je završio.

Samodesrukcija koalicionih partnera koji, zbog suprostavljenih parcijalnih stranačkih interesa, urušavaju vladajuću koaliciju iznutra, čest je uzrok  pada vlade pre isteka mandata.  Tri poslednje srpske vlade, vlada premjera Zorana Živkovića  i dve vlade premjera Vojislava dr Koštunice, pale su iz tog razloga.

Pasivni otpor i građanska neposlušnost, (koju je M. Gandi nazvao  satyagraha i uspešno koristio sve do sloma kolonijalne vlasti u Indiji), sedenjem na stiroporu ispred Skupštine sve dok predsednik Republike ne raspiše prevremene parlamentarne izbore; najavio je za april  lider SNS  Tomislav Nikolić.

Aktuelna vlada Republike Srbije na čelu sa Mirkom Cvetkovićem u ozbiljnoj je krizi i sklona je padu. Pretnje za obaranje dolaze sa više strana. Tri su verovatna scenarija za pad vlade, a samo jedan za njen opstanak.

Prvi je da socijalno nezadovoljstvo niskim standardom i sve težim uslovima života  preraste u narodni bunt, da građani izađu na ulice i masovnim protestima, štrajkovima i neredima obore vlast. Iako socijalno nezadovoljstvo nije dostiglo kritičnu tačku, ovakav razvoj događaja u Srbiji nikada ne treba isključiti.

Prema drugom scenariju, opozicione stranke okupljene oko SNS  pasivnim otporom, sedeći na stiroporu ispred Skupštine i na trgovima širom Srbije, prisilile bi Tadića da raspiše prevremene izbore. Nikolićev scenario je malo verovatan. Jer, oni koji stiroporom čuvaju stražnjicu od prehlade, teško da mogu bilo koga oboriti, a kamoli vlast. Uostalom,  Srbi nisu Indijci, a ni Nikolić nije Gandi.

Autor trećeg scenarija je, naravno, Mlađen Dinkić. On je već izjavio da je ova vlada izgubila autoritet, da je potreban preokret u radu vlade i promena kapitena. On i članovi kabineta iz njegove stranke ne prisustvuju sednicama vlade. Očito da je reč o destrukciji vlade iznutra, i to od stane jednog od značajnijih koalicionih partnera. Baš zato je ovaj scenario realan. Uostalom Dinkić ima iskustva, srušio je već dve vlade

Poljujani Cvetkovićev kabinet moguće je sačuvati od pada samo ukoliko se koalicioni partneri dogovore o značajnoj rekonstrukciji  uz korenite personalne promene. Da li rekonstrukcija podrazumeva i promenu kapitena ili samo onih igrača koji su zabijali autogolove, videćemo još ovog vikenda. Čeka se samo povratak Dačića iz Amerike.

Biće to, kako tvrde analitičari, veoma vruć politički vikend.

 Edit: (14.02.11. u 14.30Č):

Premjer Cvetković pokrenuo postupak za smenu potpredsednika Vlade i ministra ekonomije Mlađena Dinkića. To je, upravo, saopštio na konferenciji za štampu. Sve to, navodno, zbog onih veš mašina u Zaječaru.
 
Moram priznati da me je dobroćudni premjer veoma prijatno iznenadio, a verujem i mnoge druge.

To verovatno znači pad Vlade i vanredne parlamentarne izbore.

Atačmenti



Komentari (130)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 15:46 12.02.2011

Re: Vlada

Hmm.. hm...Milorade bekrijo, da ta pesma ne ide ovako:

Vlada vlada, a narod pada.
Vlada pada, a narod se nada.
Sepulturero Sepulturero 12:31 12.02.2011

Бенефит???

Зар баш морају да се употребљавају рогобатне енглеске речи? То као да је нека мода јер и тај бенефит се појавио тек пре неколико месеци.

Шта недостаје еквивалентној српској речи "корист"?
dragan7557 dragan7557 13:17 12.02.2011

Re: Бенефит???

Шта недостаје еквивалентној српској речи "корист"?

Objašnjenje piše čini mi se u "Pokondirenoj tikvi."

cerski
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 15:50 12.02.2011

Re: Бенефит???

Sepulturero
Зар баш морају да се употребљавају рогобатне енглеске речи? То као да је нека мода јер и тај бенефит се појавио тек пре неколико месеци.

Шта недостаје еквивалентној српској речи "корист"?


Srpskoj reči "korist" ne nedostaje baš ništa, ali autor posta je morao pokazati da je u trendu i da prati šta i kako pišu i govore politički analitičari i kolumnisti.

Kontaš?
cult cult 16:03 12.02.2011

Re: Бенефит???

jednostavno...diskurs.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 09:02 13.02.2011

Re: Бенефит???

cult
jednostavno...diskurs.


Eto kako je lepo govoriti srpski, čitav svet te razume.
Hansel Hansel 11:59 13.02.2011

Re: Бенефит???

Da, naročito kad su te srpske reči ekvivalentne!

Шта недостаје еквивалентној српској речи "корист"?
freehand freehand 12:41 12.02.2011

Cerski is back!

Javljam se samo da pozdravim povratak Velikog Gurua blogerske mudrosti, koji je ponovo tu da sa nama podeli svoja viđenja i razmišljanja - a zašto ne reći i - filosofije!?
Još kad bi neki višnji autoritet uspeo da ga namoli i/ili nagovori da se prihvati funkcije (ne mora nužno premijerska; možda bi i savetnik iz senke bilo adekvatno) iskazujući svoju društvenu odgovornost i solidarnost sa nama niščima...
Jer, ovako je to samo prosipanje biserja pred nedostojne a bez vidljivog i opipljivog sadržaja i rezultata.

BTW - zašto od postova samo sa ovog bloga ne napraviti Zbornik, te podeliti odgovornima i znanja žudnima, da se napajaju sa izvora mudrosti blagotvorne a neporočne?
dragan7557 dragan7557 13:22 12.02.2011

Re: Cerski is back! Jok

Cerski is back!
Javljam se samo da pozdravim povratak Velikog Gurua blogerske mudrosti,

Izgleda da ne čitaš dobro, a na pozdravu sarkastičnom se ne zahvaljujem.
Grešiš, na blog se nisam vratio ali me je tema zainteresovala u kontekstu svih događaja sadašnjih a i budućih.


cerski
wukadin wukadin 13:42 12.02.2011

Re: Cerski is back! Jok

Javljam se samo da pozdravim povratak Velikog Gurua blogerske mudrosti


Njega moz da pozdravis samo recima kojim pocinje ova pesma
freehand freehand 16:29 12.02.2011

Re: Cerski is back! Jok

Grešiš, na blog se nisam vratio ali me je tema zainteresovala u kontekstu svih događaja sadašnjih a i budućih.

Kako shvatiti ovo?
Ti si tu, a nisi tu?
Treće oko, šesta dimenzija, sedmo čulo i deveti putnik?
A kao lava iz vulkanskog grotla istina šiklja iz tastature mudraca neprisutnog a sveprisutnog!



wukadin wukadin 17:15 12.02.2011

Re: Cerski is back! Jok

Sto bi rekao Sofronije:
Bolje da ne gledam, bolje... Mozda sam stvarno tamo.
mirelarado mirelarado 18:32 12.02.2011

Re: Cerski is back! Jok

freehand
Grešiš, na blog se nisam vratio ali me je tema zainteresovala u kontekstu svih događaja sadašnjih a i budućih.

Kako shvatiti ovo?
Ti si tu, a nisi tu?


Јасно је као дан: оних двадесетак бисера мудрости које си потом прочитао нису коментари Церског који се није вратио...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:37 12.02.2011

Re: Cerski is back! Jok

Ne uzrujavajte mi braćelu, mogao bi ponovo da ode sa bloga, iako se nije ni vratio.
freehand freehand 19:06 12.02.2011

Re: Cerski is back! Jok

Vojislav Stojković
Ne uzrujavajte mi braćelu, mogao bi ponovo da ode sa bloga, iako se nije ni vratio.

Ne! Ne! Ne!

Odlazak Dinkića bih nekako, ne znam kako, i preboleo...
Ali takav gubitak ponovo...

Kao kad bi neumrli Maršal nekako oživeo pa opet otišao...

Evo - ja odmah povlačim sve što nisam rekao!
dragan7557 dragan7557 20:00 12.02.2011

Re: mudrost - velika reč, malih ljudi

Vojislav Stojković
Ne uzrujavajte mi braćelu, mogao bi ponovo da ode sa bloga, iako se nije ni vratio.

Ne sekiraj se, posle doživljavanja mesec dana svakodnevnih protesta u Tunisu me nije uznemirilo pa ni ovo svakako neče.

Јасно је као дан: оних двадесетак бисера мудрости које си потом прочитао нису коментари Церског који се није вратио...

Biti na blogu kod mene ima karakter stanja stalne prisutnosti praćenog komentarisanjem većeg broja tema koje su aktuelne. naravno da to zahteva prisutnost, čitanje i komentarisanje u dužem vremenskom periodu.

Pošto goere napisano objašnjenje "vraćanja na blog" ne odgovara stvarnoj situaciji, što je jasno napisano da
Grešiš, na blog se nisam vratio ali me je tema zainteresovala u kontekstu svih događaja sadašnjih a i budućih.


Naravno da čitanje napisanog ne uzrokuje i razumevanje istog. Negde pre dve godine (dok sam još bio prisutan) na ovom blogu je nsarski a i Ćirković kao i ja sam raspravljali o značenju pojma funkcionalne ne/pismenosti, te za detalje pravac arhiva.

Dakle još jednom, napisati pregršt komentara na neku temu nije isto što i aktivno biti i/ili vratiti se na blog.


cerski

mirelarado mirelarado 20:56 12.02.2011

Re: mudrost - velika reč, malih ljudi

Naravno da čitanje napisanog ne uzrokuje i razumevanje istog.


Taчно, премда крајње рогобатно исказано.

Кад кажем:
јасно као дан

то значи да никаква накнадна објашњења нису потребна.
freehand freehand 21:03 12.02.2011

Re: mudrost - velika reč, malih ljudi

Dakle još jednom, napisati pregršt komentara na neku temu nije isto što i aktivno biti i/ili vratiti se na blog.

Ali je veliki problem kad svaki parni komentar protivureči prethodnom neparnom. A još je veći problem kad se u istom komentaru posvađaš sa njegovim autorom!
E sad - koji od njih prati i komentariše, a koji je prisutan u odsustvu?
I da li se tu misli samo na odsustvo svesti ili baš-baš offline?
Hansel Hansel 14:16 13.02.2011

Re: Cerski is back! Jok

freehand
Grešiš, na blog se nisam vratio ali me je tema zainteresovala u kontekstu svih događaja sadašnjih a i budućih.
Kako shvatiti ovo?
Ti si tu, a nisi tu?
Treće oko, šesta dimenzija, sedmo čulo i deveti putnik?
A kao lava iz vulkanskog grotla istina šiklja iz tastature mudraca neprisutnog a sveprisutnog!

Evo slične matrice mudrosti ministra Milosavljevića - onog Milosavljevića koji još nije dao ostavku (i neće):
U Izraelu nisam bio privatno javno, niti službeno u smislu službenog puta za državu, nego privatno poslovno.
wukadin wukadin 13:40 12.02.2011

Faktor Mladja

Kakve bre arapske zemlje, mi smo za njih carevi u rajinskom mentalitetu. Ali ako Mladja ne dodje Vladi glave, niko nece. Taj je doktor za zajebavanje svakog Vlade, jos vise podanika.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:07 12.02.2011

Re: Faktor Mladja

wukadin
Kakve bre arapske zemlje, mi smo za njih carevi ...

Jok, bre, faraoni.
dragannalovic dragannalovic 13:41 12.02.2011

Revolucija sa četiri prsta

Iako socijalno nezadovoljstvo nije dostiglo kritičnu tačku, ovakav razvoj događaja u Srbiji nikada ne treba isključiti.



Kako za koga, za one što zabijaju sami sebi eksere u šaku i seku prste, već je davno dostiglo. Kada su već u stanju da tako nešto sami sebi prirede, ne želim ni da pomislim šta bi uradili onima koji su ih na to primorali. Stvar je vrlo prosta, sve ostalo je zamagljivanje. Tranzicija u našim uslovima bi mogla da se zove i samosakaćenje. Da bi neko dobio u ovoj i ovakvoj tranziciji, neko mora da izgubi. Da bi neko mnogo dobio, mnogo njih mora da izgubi. Situacija je takva da uglavnom svi gube, dobijaju oni koji su izneverili ukazano poverenje, a najveći dobitnici su večiti muljatori i oni su glavni uzrok propasti petog oktobra i svih naših problema. Osim dva, o koja su se tako uspešno okoristili, a to je ona naša poznata boljka o nedostaku kolektivne svesti i naivnom verovanju da nam je uvek neko drugi kriv! Zbog toga smo tako uspešno prešli kritičnu tačku ali sve ima svoj tok a posle dugog mamurlka otrežnjenje zna da bude prilično bolno!
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:17 12.02.2011

Re: Revolucija sa četiri prsta

dragannalovic
Zbog toga smo tako uspešno prešli kritičnu tačku


Pored kritične tačke, potrebna je i kritična masa, a zatim da se kritična masa, koja je prešla kritičnu tačku, kanališe u pravom smeru, a toj masi je potreban vođa da ih kanališe i povede u pravom smeru, a izabrani Vođa, kako je lepo Srbima pokazao Domanović, ponekad zna biti i slep.
Sve u svemu, sve je mnogo složenije od zabijanja eksera u vlastite šake.
sixx sixx 20:50 12.02.2011

Re: Revolucija sa četiri prsta

Kada su već u stanju da tako nešto sami sebi prirede, ne želim ni da pomislim šta bi uradili onima koji su ih na to primorali.


Ja želim da pomislim.
kukusigameni kukusigameni 18:07 12.02.2011

Rekonstrukcija ili obaranje Vlade?

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:27 12.02.2011

Re: Rekonstrukcija ili obaranje Vlade?

Ako se ne varam ovde je oboreno samo 10 članova Mirkovog kabineta, a ima ih 29.
Dakle, reč je o rekonstrukciji.
sixx sixx 21:03 12.02.2011

Rekonstrukcija za početak

Za početak bih bio zadovoljan da Čeda i Ivica nađu zajednički jezik (na stranu principi - oni inače nisu u temelju politike) i spakuju Mlađana i bace ključ.
Ne može se utopijski očekivati odjednom potpuni boljitak, evo već se 10 godina čudimo kako je moguće da 5. oktobar to u stvari nije, ali bi rušenje pakta o nenapadanju bio dobar početak. Ili bolje reći o nerevanšizmu. Galvešine moraju da stradaju - ne kao Zoran, nego od prava i/ili pravde.
jedan.kub jedan.kub 21:34 12.02.2011

Re: Rekonstrukcija za početak

sixx
Za početak bih bio zadovoljan da Čeda i Ivica nađu zajednički jezik (na stranu principi - oni inače nisu u temelju politike) i spakuju Mlađana i bace ključ.
Ne može se utopijski očekivati odjednom potpuni boljitak, evo već se 10 godina čudimo kako je moguće da 5. oktobar to u stvari nije, ali bi rušenje pakta o nenapadanju bio dobar početak. Ili bolje reći o nerevanšizmu. Galvešine moraju da stradaju - ne kao Zoran, nego od prava i/ili pravde.

Svi oni su odavno potpisali pakt o nenapadanju, samo im je Djindjić smetao zato su ga uklonili.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 08:31 13.02.2011

Re: Rekonstrukcija za početak

sixx
Za početak bih bio zadovoljan da Čeda i Ivica nađu zajednički jezik (na stranu principi - oni inače nisu u temelju politike) i spakuju Mlađana i bace ključ.

Trebalo je da LDP, umesto SPS bude u koaliciji sa DS, ali ga nije dovoljno dobro išlo na prošlim izborima. Kako će na ovima, ne zna se, ali mnogo bolje neće.

Kada stranka ima jednog neprikosnovenog lidera, a taj nosi rolexe, armanijeva odela, kupuje skupe stanove, džipove i sija novac na sve strane dok je u opoziciji, on i njegova stranka nemaju velike šanse na izborima u zemlji gde je većina biraća ispod ili blizu granice siromaštva. U takvoj zemlji daleko veće šanse imaju vođe slične onom iz Nazareta.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 14:40 14.02.2011

Smena Dinkića!

Premjer Cvetković pokrenuo postupak za smenu potpredsednika Vlade i ministra ekonomije Mlađena Dinkića. To je, upravo, saopštio na konferenciji za štampu.

Moram priznati da me je dobroćudni premjer veoma prijatno iznenadio, a verujem i mnoge druge.
Dakle, pada li vlada?

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana