Društvo| Planeta

Hleba, mira i ruža

gordanac RSS / 08.03.2011. u 08:09

- najduža revolucija i kako su parole građanskih revolucija važile prvo samo - za muškarce (a posle više nije tako bilo) -

images?q=tbn:ANd9GcSlnpzTPxuYEOaMiTnTtmXby4rkfdlvIr0WCvTZ3NAatA_cci_F4wDanas, 8.marta, za dve je godine više od 100 godina od prvih masovnih demonstracija ženskih i radničkih pokreta koje su američke (a odmah potom i evropske) žene organizovale kao borbu za svoja radnička, ženska i politička prava. 

Nosile su parolu:

 "HLEBA; MIRA I RUŽA"

 koja je bila simbol za "hoćemo posla, hoćemo bezbednost i sigurnost i hoćemo - solidarnost".

Sto godina je prošlo, a parola nije izgubila na aktuelnosti, slično  kao ni čuvena parola francuske revolucije "Egalite, fraternite, liberte" - jednakost, bratstvo, sloboda. Reči koje su temelj modernih društava. Reči kojima su osvojena građanska prava, reči kojima je dato - opšte pravo glasa, ali - samo muškarcima. Žene su se za to isto pravo borile još sledećih stotinak i više godina, od Novog Zelanda gde su ga osvojile krajem XIX veka do prve decenije XXI veka (kada su ga osvojile u nekim zemljama bliskog istoka). Ni jednostavnije poruke, ni sporijeg i težeg ostvarivanja. I - neodustajanja.

Ceo jedan vek žene su morale osvajati prava koja im, ustvari, sasvim prirodno pripadaju:

- da slobodno idu u škole

- da se zaposle i budu jednako plaćene za jednake poslove kao i muškarci

- da imaju pravo na imovinu, pokretnu i nepokretnu, pravo na nasleđivanje

- da slobodno odlučuju o svom životu u braku i porodici

- da slobodno odlučuju o rađanju

- da imaju pravo glasa i kandidovanja, pravo zastupljenosti na mestima odlučivanja u društvu

- da imaju pravo da ih društvo štiti od nasilja, da imaju pravo - na život BEZ nasilja

 Ima li šta prirodnije za bilo koje ljudsko biće nego da uživa sva ova prava?Ima li šta prirodnije nego jednakost ljudskih bića u dostupnosti pravima, u jednakosti u šansama, u pravu da se, bez obzira na svoj pol, smatra i tretira - sasvim jednako?I kako i zašto to nama ljudima pol kao biološka razlika uspeva da napravi i ogromne razlike u društvenim modelima namenjenim  ženama i muškarcima, društvenim rodnim modelima nejednakosti i neravnopranvosti kojim se čini šteta i muškarcima i ženama?

I nije to jedini slučaj, samo obuhvata najveći mogući broj ljudi - polovinu čovečanstva različitu po polu od druge polovine kojoj je to jedini razlog da se - naprave modeli, hiljadugodišnj,i kojima samo zbog toga što su žene, žene nemaju prava koja imaju muškarci samo zato što su muškarci

Ta naša, ljudska "volja i sklonost" da na međusobnim razlikama pravimo društvene modele kojima se čini šteta svima, iskazuje se jasno i u slučajevima kada su u pitanju i manje grupe od žena kao polovine čovečanstva, i kada su u pitanju grupe koje istovremeno čine i žene i muškarci, pa smo tako jako dugo imali prihvatljive, a neravnopravne modele robova, "vlasništva ljudi kao robe"  u društvu, jako dugo, zatim modele koje kao sasvim različite, društvo namenjuje svojim pripadnicima (i muškarcima i ženama) samo zato što su različiti po poreklu, imovinskom statusu, rasi, religiji, naciji, drugačijoj kulturi, jeziku,...spisak razlika koje ljudima budu "opravdanje" za nepravde, nejednakosti i zajedničke nevolje je neverovatno, neverovatno dug.

I - skraćivanje tog spiska, smanjivanje nepravdi i nejednakosti je ono što najčešće zovemo - progresom i napretkom.

Žene se moraju boriti za neka prava koja im nisu društveno data - samo zato što su žene, njihov pol određuje i njihov rod, odnosno model koji im društvo u kojem se rode namenjuje samo zato što su - žene.

I bez obzira na dokumente Ujedinjenih nacija, na Povelje o ljudskim i građanskim pravima, na zapisane Mileninjumske ciljeve, na zakonodavstva koja svojim zakonima i u njima zapisanim članovima zabranjuju ponašanje zasnovano na diskriminaciji, na izazivanju i stvaranju nepravdi, bez obzira na jasno izraženu deklarativnu volju da se prostor ravnopravnosti stvori, da se društveno modeli menjaju i učine jednakim (jer jednaki pred društvom i zakonom ustvari prirodno jesmo i moramo biti) - bez obzira na ogroman napredak i promene koje su stotine hiljada i milioni žena ostvarile za poslednjih sto godina, još uvek i na mnogim i raznim mestima - ženska ljudska prava se "dočekuju" podsmehom, omalovažavnajem, obeshrabrivanjem, i ne tako retko i svojevrsnim oblikom "mržnje" koja se iskazuje prema ženama time što ih se ućutkuje i "stavlja na njhovo mesto", time što se unošenjem "viška licemerja" pokušava braniti mišljenje i stav da je "sva ta borba za ženska ljudska prava" jedna izmišljotina i potpuno nepotrebna stvar koju su pokrenule i vode "već zna se kakve žene...". Je`, paz`  da nije.

Zato često govorim i o dugu koje mi, današnje žene, imamo prema svojim bakama i prabakama, prema svim onim ženama koje su se borile i stradale da bi mi, današnje žene, imale bolji i kvalitetniji društveni model. Moja baka nije imala ništa od prava koje ja danas smatram prirodnim i "oduvek prisutnim", o njenoj baki i da se ne govori. Gledjaući u isti vremenski tok, prava muškaraca su se takođe menjala na bolje, ali s mnogo manje razlika. Dug koji imamo prema ženama koje su živele pre nas, vraća se tako što ćemo učiniti nešto dobro za žene koje dolaze posle nas, nešto dobro i za žene i za muškarce koji dolaze posle nas, za naše ćerke i sinove, za naše unuke i praunuke i dalje...

Kako je moguće učiniti da se promene na bolje dešavaju?

Postoji jedan sasvim jednostavan način:

- ako imate ćerku - kažite joj "ćerko", ne zovite je "sine"

Kad god pitam roditelje kako se obraćaju svojoj ženskoj deci, kad ih ne zovu imenom, ogromna većina kaže : "pa, ne znam, kažem - sine...", a na pitanje "zašto?" odgovor je da se tako "tepa" detetu. A da li i sinu "tepate", pa ga zovete "ćerko"? Onda se smeju, naravno. Zašto bi se tako tepalo - muškom detetu?

Pa - zato.

Eto i mog predloga za obeležavanje ovog svečanog, osmomartovskog dana - kažite svojim ćerkama "ćerko" kad god je ne zovete - imenom. 

Bićete zajedno prijatno iznenađeni - međusobnim reakcijama.

 

post scriptum:

svim bogerkama i blogerima koji odluče da čitaju i komentarišu ovaj tekst upućujem izvinjenje što tokom dana ne mogu da budem "prisutna"  i da odgovaram, posao je opravdanje i objašnjenje, rano večeras - biću tu, a želim svima da današnji dan provedu ugodno, da im se desi štogod neuobičajeno lepo i da se za trenutak sete - ČEMU ustvari služi današnji praznik i ŠTA obeležavmo, zajedno - i žene i muškarci...

 

blueswoosh_800x50.jpg 

 

 



Komentari (158)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Krugolina Borup Krugolina Borup 14:46 08.03.2011

Re: Prosuto mleko

Dakle, kad kažemo kćeri "Sine" to jeste neki trag prošlosti, ali PA ŠTA ako je trag npr. patrijarhalnog mentaliteta. Jezik nosi tragove prošlosti. Jezik nosi istoriju.


Nema ničeg lošeg u tome da jezik nosi tragove prošlosti i istoriju. "Mrzim ga ko Nemca" i "Radi ko Crnac" meni predstavljaju primer za to. Danas, čak i kada se izgovaraju te metafore, jasno je da se one odnose na nešto što je nekad bilo, i što više nije. Trag prošlosti.

Međutim, oslovljavanje ćerke sa "sine", po meni se ne uklapa u takve primere. Mislim da to još uvek nisu tragovi prošlosti, već odraz postojećeg stanja. Još uvek se kod nas dobijanje sina smatra vrednijim od dobijanje ćerke. Ne u onoj meri u kojoj je to bio slučaj samo par generacija ranije, svakako. Ali je prisutno.

Shvatam i slažem se da žene danas imaju mnogo većih i ozbiljnijih problema nego što je to vođenje računa da li se ćerke oslovljavaju sa "sine". Ali, da bi se ti problemi rešili, preduslov je PROMENA SVESTI. Ona se ne dešava sama od sebe, ona mora da se podstakne. Svesno odlučiti da ćerku neću oslovljavati sa "sine" znači rešiti da se doprinese pokretanju promene svesti, koja će onda pokrenuti i promene svega ostalog, onog što ti smatraš mnogo konkretnijim problemima.

Drugim rečima, dok se ženska deca oslovljavaju sa "sine", odrasle uspešne žene oslovljavaju se sa "generalica". I po tome se vidi da do promene svesti uopšte nije došlo u meri u kojoj je to potrebno.

Pokušaj da se "konkretan" problem reši bez prethodne promene svesti garantuje neuspeh. Recimo, postaviti ženu na neko rukovodeće mesto, a da pre toga nije stvorena atmosfera u kojoj se to smatra nečim sasvim normalnim, samo provocira sveopšte ruganje. Još mi je živo u sećanju situacija u kojoj je Nataša Mićić preko noći postala predsednica (čega ono beše? to sam već zaboravila). Količina nipodaštavanja, ruganja, slikanja načina na koji izlazi iz kola u suknji, itd, itd... a sve samo zato što je žena... bila je to neverovatna količina.
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 15:05 08.03.2011

Re: Prosuto mleko

Krugolina Shvatam i slažem se da žene danas imaju mnogo većih i ozbiljnijih problema nego što je to vođenje računa da li se ćerke oslovljavaju sa "sine". Ali, da bi se ti problemi rešili, preduslov je PROMENA SVESTI. Ona se ne dešava sama od sebe, ona mora da se podstakne. Svesno odlučiti da ćerku neću oslovljavati sa "sine" znači rešiti da se doprinese pokretanju promene svesti, koja će onda pokrenuti i promene svega ostalog, onog što ti smatraš mnogo konkretnijim problemima.


Promena svesti tako što neću da tepam svoj kćeri SINE, pa će onda da se promeni svest i ženama će da krene na bolje u Srbiji...Hm, hm, ne verujem u te tlapnje.
Kru, duboko verujem da tvoje aktivnosti oko tretmana žena u bolnicama i porodilištima vredi hiljadu puta više nego sve Svenkine knjige i Gordanini tekstovi o ravnopravnosti. Milion puta više.
Kakva promena svest ako tepam detetu?
margos margos 15:54 08.03.2011

Re: Prosuto mleko

na Svenkin način (a primer nazivanja ćerke "sine" je njen čuveni primer) jedna velika prevara da mi je više muka da to pišem gde stignem.

Kralju, to nisam ni od koga čula, do toga sam došla zaista iskustveno. Ne znam ni ko je Svenka. I, iz sopstvenog iskustva i iskustva iz mog okruženja, znam da to nije tlapnja.

Da je to jedino važno - naravno da nije. Zato sam i reagovala da to nije pitanje rodne ravnopravnosti već fakat, a u ostalo se nisam uključivala. Sad vidim da sam nagrabusila jer liči(m) na druge, sa kojima ti već imaš borbu.

Slatko je kad te strina ili neko od starijih nazove 'sine', ali kad ti se roditelj svakodnevno kao detetu obraća sa 'sine' - to je drugačija poruka, ona o kojoj sam govorila.

Iz nedostatka osećaja sopstvene vrednosti, žene se vezuju za siledžije, te tako taj Ljupče ''muški'' rešava stvar u svojoj kući. Da je njegova žena imala svest o sebi na pravi način, siledžiju bi namirisala odavno i ne bi stupala u brak sa takvim.

I iskorenjivanje tepanje 'sine' nije
jedan sasvim jednostavan način da se stvari promene na bolje
već jedan od načina da se osvesti šta takvo 'imenovanje' izaziva u glavicama ženske dece.


Edit: evo guglam i upoznajem Svenku Savić.
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 18:11 08.03.2011

Re: Prosuto mleko

Margos I iskorenjivanje tepanje 'sine' nije
jedan sasvim jednostavan način da se stvari promene na bolje
već jedan od načina da se osvesti šta takvo 'imenovanje' izaziva u glavicama ženske dece.


Margos, Gordana Čomić kaže:
"Kako je moguće učiniti da se promene na bolje dešavaju?

Postoji jedan sasvim jednostavan način:

- ako imate ćerku - kažite joj "ćerko", ne zovite je "sine""

Ona kaže da postoji jedan sasvim jednostavna način da se stvari promene na bolje. Pretpostavljam da misli na ravnopravnost žena i muškaraca.
Šta ja da mislim o njoj? Da joj kažem sine Goco na valja ti posao? Mogao sam i to ali mi izleti komentar, jer ona mene očas posla iznervira, to je poznato odavno.
Jer ona nije običan bloger, ona je državni funkcioner (istina hrabrost joj ne nedostaje) i ima da pazi šta priča i kako priča. I da vodi računa o tome da je plaćena da se ravnopravnost žena za njenog vakta diže na viši nivo. Ali ne ravnopravnost samo u krugu beogradske dvojke, ili na koncertima ozbiljne muzike u Novom Sadu, nego svuda u Srbiji, i u Babušnici, Surdulici, Tutinu i Zaječaru. A u tim mestima ženama najmanje treba da im neko soli pamet (nadmoćno) da nije pravilno da se kćeri kaže Sine majkin, ili ćero, ili nekome mrtav ladan, ili spava ko zaklan. Njima treba nešto drugo i za to drugo su zadužene partije na vlasti i njihovi najviši predstavnici. Ne samo sada nego, to je obaveza partija i pre 5 godina, i pre dvadeset godina, i za pet godina i za dvadest godina.
I onda još na to ona priča kako je strašno važna jezička rodna ravnopravnost i da se od toga počinje?! Da pukneš od muke, ako tako sme da se kaže.


Krugolina Borup Krugolina Borup 19:46 08.03.2011

Re: Prosuto mleko

Promena svesti tako što neću da tepam svoj kćeri SINE, pa će onda da se promeni svest i ženama će da krene na bolje u Srbiji...Hm, hm, ne verujem u te tlapnje.


Nisam rekla da će time da se promeni svest u Srbiji, već da će time da se DOPRINESE POKRETANJU promene svesti. To tek treba pokrenuti, ako mene pitaš. I ne samo time što će se ćerke prestati oslovljavati sa "sine", već mnogim drugim stvarima. To oslovljavanje je samo jedan mali doprinos. Ali, zrno po zrno pogača, doprinos po doprinos - pokrenuta promena svesti.

Pojma ne znam koja ti je ta Svenka, a pravo da ti kažem i ne zanima me, tj. neću da guglujem ko Margos što gugluje.

Kakva promena svest ako tepam detetu?


Misliš da deca ne kapiraju suptilne poruke iza "sine" upućeno ćerki, samo zato što je to tepanje? Evo ti kontra primer: kad sam svome (tada) petogodišnjem sinu u jednom trenutku tepnula "Milice moja", zauzvrat sam dobila: "Nisam ja Milica! Ja sam Marko! Milica je devojčica!"

Možda stvarno mi gubimo vreme apelujući na roditelje da ćerke ne oslovljavaju sa "sine". Možda umesto toga treba da apelujemo na ćerke da se pred roditeljima bune što ih tako oslovaljavaju. Konačno, na mlađima svet ostaje.
margos margos 19:58 08.03.2011

Re: Prosuto mleko

Možda umesto toga treba da apelujemo na ćerke da se pred roditeljima bune što ih tako oslovaljavaju. Konačno, na mlađima svet ostaje.

Tako je!!! A uz to su tako neodoljivi. :)))


ps. U pravu si i za guglovanje - izgubih vreme. :(
scabies scabies 22:57 08.03.2011

Re: Prosuto mleko

Pravili ste strategije, analize, pravce, smernice za ženska prava. I?

ovoliko insistirate na toj tzv. jezičkoj ravnopravnosti i da to proglašavate za strašno važno, krucijalno, jednostavno, glavno rešenje problema ženske ravnopravnosti?!
Baš zato što analize, smernice i strategije nisu upalile...
Mada jesam na pola puta da se složim sa tobom, ipak sebi nikada ne dozvoljavam da osporavam i omalovažavam zahteve za koje bilo koja grupa veruje da će joj doneti nešto dobro.
Ja znam da ravnopravnost ne može pasti sa neba, ali isto tako ne verujem ni da je ženama neko može pokloniti. Ravnopravnost može biti samo kolektivni rezultat naših individualnih ostvarenja.
A ako nešto stvarno veliko hoćete da učinite za svoje ćerke, nemojte im razvijati "naučenu bespomoćnost", razvijajte njihove potencijale. Nećete im mnogo pomoći time što ćete tražiti lepši, bolji i bezbedniji svet, mnogo ćete im više pomoći ako ih naučite da se nose sa svetom kakav jeste. To je preduslov za to da jednog dana budu sposobne da ga menjaju.

A ovaj 8.mart je uvek povod da razmišljam o svim izuzetnim ženama koje poznajem i koje su vodeći svoje lične borbe doprinele bar tome da ravnopravnost deluje moguće i dostižno. Za njih:
antioksidant antioksidant 12:51 10.03.2011

Re: Prosuto mleko

Međutim, oslovljavanje ćerke sa "sine", po meni se ne uklapa u takve primere. Mislim da to još uvek nisu tragovi prošlosti, već odraz postojećeg stanja.

hajde da igramo na kartu poverenja: onoliko koliko me poznaješ da li možeš reći da ja svoju bebu manje volim jer je zovem "sine"? da je smatram manje vrednom?
tako zvati decu sam naučio od svojih a ko kaže da da je ijedno dete u mojoj porodici zbog pola bilo na bilo koji način diskriminisano ili smatrano manje vrednim... da ne nastavljam

alselone
Brod tone a mi trosimo energiju na lepljenje nalepnica po palubi. .

prodavanje magle...

dopuna: kru me je podsetila - osmeh zovem milice, mačko, zvezdo moja zvezdana...
Milan Karagaća Milan Karagaća 11:30 08.03.2011

A kako na ovo gleda naša SPC


Ceo jedan vek žene su morale osvajati prava koja im, ustvari, sasvim prirodno pripadaju:

- da slobodno idu u škole

- da se zaposle i budu jednako plaćene za jednake poslove kao i muškarci

- da imaju pravo na imovinu, pokretnu i nepokretnu, pravo na nasleđivanje

- da slobodno odlučuju o svom životu u braku i porodici

- da slobodno odlučuju o rađanju

- da imaju pravo glasa i kandidovanja, pravo zastupljenosti na mestima odlučivanja u društvu

- da imaju pravo da ih društvo štiti od nasilja, da imaju pravo - na život BEZ nasilja

Ima li šta prirodnije za bilo koje ljudsko biće nego da uživa sva ova prava?Ima li šta prirodnije nego jednakost ljudskih bića u dostupnosti pravima, u jednakosti u šansama, u pravu da se, bez obzira na svoj pol, smatra i tretira - sasvim jednako?I kako i zašto to nama ljudima pol kao biološka razlika uspeva da napravi i ogromne razlike u društvenim modelima namenjenim ženama i muškarcima, društvenim rodnim modelima nejednakosti i neravnopranvosti kojim se čini šteta i muškarcima i ženama?

Naročito na pravo da slobodno odlučuje o rađanju.
veronika_kojen veronika_kojen 12:03 08.03.2011

Re: A kako na ovo gleda naša SPC

Naročito na pravo da slobodno odlučuje o rađanju.


Za to zaista jeste zaslužna socijalistička vlast. Pre nego što kamen baciš...
vojislav948 vojislav948 13:50 08.03.2011

Re: A kako na ovo gleda naša SPC


A kako na ovo naše gleda Evropski parlament, mi u njemu nismo imali našu predstavnicu. Da li to govori u prilog da smo deklarativno za ravnopravnost polova, a u praksi nismo još stigli do toga.
gordanac gordanac 21:12 08.03.2011

---

vojislav948

A kako na ovo naše gleda Evropski parlament, mi u njemu javascript:;nismo imali našu predstavnicu. Da li to govori u prilog da smo deklarativjajavascript:;vascript:;no za ravnopravnost polova, a u praksi nismo još stigli do toga.

Nije Evropski parlament (u njemu ćemo imati predstavnike tek nakon učlanjenja u EU), već je reč o Parlamentarnoj skupštini Saveta Evrope (PACE), u kojoj smo članovi od 03.04.2003.
Propis i obaveštenje o sastavu delegacije je doneto kasno jesenas, trenutno se na dnevnom redu skupštine nalazi Predlog o izmeni sastava delegacije Narodne skupštine u PACE, tako da će propust biti ispravljen.
Milan Karagaća Milan Karagaća 21:43 08.03.2011

Re: A kako na ovo gleda naša SPC

veronika_kojen
Naročito na pravo da slobodno odlučuje o rađanju.


Za to zaista jeste zaslužna socijalistička vlast. Pre nego što kamen baciš...

kakve to veze ima sa socijalističkom vlasti ona se nije brinula toliko brižno o ženama kao što to rade verske zajednice,da prostite
veronika_kojen veronika_kojen 22:03 08.03.2011

Re: A kako na ovo gleda naša SPC

Milan Karagaća

kakve to veze ima sa socijalističkom vlasti ona se nije brinula toliko brižno o ženama


Rumunija i Čaušesku. Ako bismo zaključivali na osnovu tog jednog slučaja, šta bismo zaključili o socijalizmu i pravu na abortus?

Pravo na abortus bi se desilo jednom hteli-ne hteli, slučajem se desilo da to bude za vreme soc. vlasti.
veronika_kojen veronika_kojen 22:12 08.03.2011

Re: A kako na ovo gleda naša SPC

*
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 12:18 08.03.2011

"EQUALS" [2:04]

The two-minute short, specially commissioned for International Women's Day, sees 007 star Daniel Craig undergo a dramatic makeover as he puts himself, quite literally, in a woman's shoes.


Blogerkama

bocvena bocvena 12:31 08.03.2011

Re: "EQUALS" [2:04]

Kratko i jasno, Bojane. Hvala!
margos margos 13:05 08.03.2011

Re: "EQUALS" [2:04]

bojan ljubomir jugovic

Mnoštvo podataka u ta dva minuta i jedno jedino pitanje.
I da, dok odgovor ne bude DA, nema čuđenja što se pitanje stalno ponavlja.

Hvala:)
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:25 08.03.2011

Možemo

gordanac gordanac 21:17 08.03.2011

:))

I - neminovna, smešna slika evolucije:



gordanac gordanac 23:48 08.03.2011

::))

mada, što se evolucije tiče, ima, naravno, i - drugačijih mišljenja:

radojicic92 radojicic92 21:44 09.03.2011

Re: :))

gordanac
I - neminovna, smešna slika evolucije:

i jos jedna, nenaucna


u vezi gore pomenutih prava
malom nepismenom Zumri se nije svidelo da majka radi vise od oca ili sto ne moze do komsija hriscana na veceru, a bas mu se islo, pa razmisljao i kasnije napravio ovu malu komunu.
Solidarnost, ravnopravnost polova, prava dece, sudbina u svoje ruke ...
Opstaje zasad uprkos tojesvezatvojedobro ekipi sa strane koji naravno znaju bolje



Awra Amba, an Ethiopian utopia

ps. nema kafe i pusenja, to im ne valja

bocvena bocvena 12:22 08.03.2011

Šta želim za svoju ćerku?

Slučajno mi je pala pod ruku knjiga - Kako odgajati ćerke, autorke Gizele Projšof. Nije mi baš nešto legla, prosto je napisana u onom samopomoć maniru koji me apriori odbija, no započinje nekim običnim pitanjima koji umnogome otkrivaju stav prema ženama - i žena i muškaraca. Potrebno je samo iskreno da odgovorite na njih i samo vam se kaže.

Nekad
Kad ste bili devojčica/dečak, kako ste izgledali?
Šta vam je bila omiljena odeća?
Kakva ste ličnost bili kao dete?
Šta vam se svidjalo u tome što ste devojčica/dečak?
Šta vam je bilo teško zato što ste devojčica/dečak?
Šta vam nisu dopuštali da radite zato što ste devojčica/dečak?
Kakve su vam bile obaveze i kućni poslovi?
Na koga ste se ugledali?
O čemu ste sanjarili?
Koje uvredljive komentare još uvek pamtite?
U kojim prilikama ste bili posebno tužni?
U kojim prilikama ste bili posebno uzbudjeni ili ushićeni?

Sada
U kojim situacijama se ponašate kao tipična žena/muškarac?
Koje kvalitete posebno volite kod žena?
Koje kvalitete posebno volite kod muškaraca?
Koje kvalitete posebno volite kod svoje ćerke?
Šta želite svojoj ćerki?
Koji aspekti njenog života vas raduju?
Koji vas plaše?

Moji odgovori su bili prilično porazni po mene, a otključalo mi se i zašto imam tako eksplozivan odnos sa sopstvenom ćerkom.

Mala zna bolje.
Prosto kao pasulj.
Potrebno je samo da je ne pokvarimo.

Da joj svaki dan u životu bude 8. mart.




jasnaz jasnaz 12:52 08.03.2011

i жene i muškarci

pish_se_vratila pish_se_vratila 13:36 08.03.2011

Re: i жene i muškarci

zoja444 zoja444 14:10 08.03.2011

Re: i жene i muškarci

mirelarado mirelarado 17:21 08.03.2011

Re: i жene i muškarci

vladimir petrovic vladimir petrovic 13:56 08.03.2011

Gendercide

O ženama i predrasudama prema ženskoj deci, širom naše planete, treba stalno pisati i govoriti, jer se neverovatne stvari dogadjaju.

S tim u vezi, podsećam na jedan uzbudjujući članak koji je ugledni londonski “The Economist” objavio prošle godine, pod naslovom:

“Gendercide: The worldwide war on baby girls” i podnaslovom “Technology, declining fertility and ancient prejudice are combining to unbalance societies”.

Kao što se može videti, u mnogim zemljama se forsira radjanje muške dece, tako da se na svakih 100 devojčica radja čak 120-130 dečaka!

Kuda ide ovaj svet?

veronika_kojen veronika_kojen 13:59 08.03.2011

Re: Gendercide


Kao što se može videti, u mnogim zemljama se forsira radjanje muške dece, tako da se na svakih 100 devojčica radja čak 120-130 dečaka!


i žene su krive, da budemo iskreni. 80% žena u SAD-u bi radije rodilo dečaka nego devojčicu.
mlekac mlekac 14:07 08.03.2011

Re: Gendercide

veronika_kojen

Kao što se može videti, u mnogim zemljama se forsira radjanje muške dece, tako da se na svakih 100 devojčica radja čak 120-130 dečaka!


i žene su krive, da budemo iskreni. 80% žena u SAD-u bi radije rodilo dečaka nego devojčicu.


Secas se onog starog vica kad sedi covek u cekaonici porodilista, pa se uzvrteo, pa ne zna sta bi sa sobom, dok se, konacno, ne pojavi babica da mu kaze kako je, eto, dobio cerku!

"Uf, hvala bogu te je zensko! Da nikad ne mora da prodje ove moje muke u zadnja dva sata!"

E, isto tako, otprilike, biva i sa mamama koje zele musku decu - "da ne prodje kao ja"...
veronika_kojen veronika_kojen 14:08 08.03.2011

Re: Gendercide


"Uf, hvala bogu te je zensko! Da nikad ne mora da prodje ove moje muke u zadnja dva sata!"


A žena što mu se dva sata poradjala nije bila u mukama?
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:29 08.03.2011

Za sestre po metli

margos margos 15:36 08.03.2011

Re: Gendercide

E, isto tako, otprilike, biva i sa mamama koje zele musku decu - "da ne prodje kao ja"...

Svakako je jedan od važnih razloga i to.
Plus 'rodila naslednika' i svašta nešto.

Al priroda je mudrija od svih naših računica, pa su tako ženske bebe i deca izdržljivije od muškinja.
gordanac gordanac 21:49 08.03.2011

: Gendercide&svet, naš...

vladimir petrovic
O ženama i predrasudama prema ženskoj deci, širom naše planete, treba stalno pisati i govoriti, jer se neverovatne stvari dogadjaju.

S tim u vezi, podsećam na jedan uzbudjujući članak koji je ugledni londonski “The Economist” objavio prošle godine, pod naslovom:

“Gendercide: The worldwide war on baby girls” i podnaslovom “Technology, declining fertility and ancient prejudice are combining to unbalance societies”.

Kao što se može videti, u mnogim zemljama se forsira radjanje muške dece, tako da se na svakih 100 devojčica radja čak 120-130 dečaka!

Kuda ide ovaj svet?



Kuda?
Onuda i tamo kuda se potrudimo da ga (nas) - odvedemo.
Nema kud drugde...
Za poslednjih sto godina svet smo tehnološki odveli dalje i na bolje nego za prethodnih sto hiljada godina...ali ne osećaju svi sve blagodeti puta kojim svet hodi za tih stotinak godina.
Time se bave i - ženska ljudska prava.javascript:;

A evo ti jedan primer kako svet može biti za čas "odveden" na dobru stranu finom. skoro sasvim "bezrazložnom", a kreativnom - dobrom voljom:
Sindi Loper, dok je zaglavljena na čekanju na nekom aerodromu, zajedno sa svojim sapatnicima i saputnicima - peva na aerodromskom razglasu :))




Jelica Greganović Jelica Greganović 00:40 09.03.2011

Re: : Carica

dali76 dali76 17:13 08.03.2011

i van Beograda je Srbija

Radeci na projektu koji se bavi reformom pravosudnog sistema u Srbiji , nasao sam na zanimljiv podatak da je u nekim sudskim instancama (kasacioni sud ) vise zena nego muskaraca.
Ovo ne govori nazalost o izborenim pravima zena vec o neizborenom pravu sudstva u jednom drustvu.
Zenama se prepusta vlast unutar sudstva koje samo nema vlast niti izbliza koju zasluzuje .
Upitnik za evropu unosi mnogo svetla u Srbiju, tako da je mene licno sokirao podatak da gotovo 25% stanovnistva (popis iz 2002) nema ili kupatilo ili im je wC van kuce.
Tacnije receno svaki 6 gradjanin Srbije nema kupatilo dok je svakom petom WC U dvoristu.
Srbija nije, kako mnogi misle, samo Beograd & Novi Sad bez kojih bi gore pomenuta statistika izgledala jos gore.
Saosjecam I cestitam osmi mart zenama koje danas u drugoj deceniji 21 vijeka ,dok mnogi imaju komputere, nemaju kupatila pa pretpostavljam niti ves masine u svojim kucama.
Bilo bi dobro da srpska politicka elita, bez obzira na pol, obrati vise paznje na ovakve
porazavajuce podatke.

Kazezoze Kazezoze 17:18 08.03.2011

srećan vam 8 mart blogerke!

svim blogerkama koje se još uvek bore za ravnopravnost i slobodu želim da čestitam ovaj njihov revolucionarni praznik sa nadom da će se što pre osloboditi okova kojim su vezane i napokon ravnopravno sudelovati u životu, poput onih blogerki koje su se tih okova davno rešili.
ovo se posebno odnosi na one blogerke čiji su ih očevi bezdušno diskriminisali i ponižavali obraćajući im se sa ˝sine moj˝.
posledice tih ponižavanja (razmaženost) su još uvek primetne kod pojedinih blogerki.


Jelica Greganović Jelica Greganović 00:47 09.03.2011

Re: srećan vam 8 mart blogerke!

Bez čokolade neće moći

JJ Beba JJ Beba 17:29 08.03.2011

o sesre

Eto i mog predloga za obeležavanje ovog svečanog, osmomartovskog dana - kažite svojim ćerkama "ćerko" kad god je ne zovete - imenom.




O SISTERS O SISTERS

We lost our green land, we lost our clean air
We lost our true wisdom and we live in despair.

Sisters, O, Sisters
Let’s stand up right now
It’s never too late to start from the start.

Wisdom, O Wisdom
That’s what we ask for
And yes, my dear sisters
We must learn to ask.

Wisdom, O Wisdom
That’s what we ask for
That’s what we live for now.

Sisters, O Sisters
Let’s wake up, right on
It’s never too late
To shout from our hearts.

Freedom, O Freedom
That’s what we fight for
And yes, my dear sisters
We must learn to fight.

Freedom, O Freedom
That’s what we ask for
That’s what we live for now.

Sisters, O Sisters
Let’s give up no more
It’s never too late
To build a New World.

New World, O New World
That’s what we live for
And yes, my dear sisters
We must learn to live.

New World, O New World
That’s what we live for
That’s what we must now learn to build.
Kazezoze Kazezoze 18:20 08.03.2011

: o sestre!

zemunac bi rekao: ˝gordana, brate, sestro, ćale si, keve mi!˝


sesili sesili 18:45 08.03.2011

Re: : o sestre!

Baš! Nešto mislim, bolje "sine" nego buvo, žabo, kamilo!!!!
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:01 08.03.2011

Re: : o sestre!

zemunac bi rekao: ˝gordana, brate, sestro, ćale si, keve mi!˝

gordanac gordanac 21:03 08.03.2011

: : o sestre&braćo...

Kazezoze
zemunac bi rekao: ˝gordana, brate, sestro, ćale si, keve mi!˝



:))))))))))))))
Idi bre, Kazezoze!

i jedan zanimljiv tekst u to ime:

Bili Piton Bili Piton 18:33 08.03.2011

Moje dame


znaju koliko ih volim i koliko ne mogu bez njih, nemam šta da im posebno čestitam
dragoljub92 dragoljub92 18:54 08.03.2011

Re: Moje dame

Bili Piton

znaju koliko ih volim i koliko ne mogu bez njih, nemam šta da im posebno čestitam

+sve se slažem al ipak
žemske odlučite se ,el da vi čestitam praznik i ne?
nesmem dugo da stojim ovde zbunjet strame da ne naiđe neka ludača pa da ne prođem ko onaj u priči
Bili Piton Bili Piton 19:00 08.03.2011

Re: Moje dame



Ja sam to pokupio iz kuće. Ćale nikad nije pravio nikakav cirkus na osmi mart, niti je keva za to davala pišljiva boba. Jednom sam ga pitao, svež iz škole - "tata a što ti mami nikad ne čestitaš osmi mart", rekao je upravo to, "mama i bez toga odlično zna koliko je volim".

I tako....
NNN NNN 19:13 08.03.2011

Re: Moje dame

Bili Piton

znaju koliko ih volim i koliko ne mogu bez njih, nemam šta da im posebno čestitam


Uobičajena manifestacija 8-og marta mi nekako deluje kao neki izgovor tipa
"oprosti što sam ostatak godine bio bezosećajna svinjica"
aleksanadar aleksanadar 19:15 08.03.2011

Re: Moje dame

"mama i bez toga odlično zna koliko je volim"


Баш тако.
Bili Piton Bili Piton 20:51 08.03.2011

Re: Moje dame



ipak, umesto osmog marta :)

KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 21:52 08.03.2011

Re: Moje dame

NNN

Bili Pitonznaju koliko ih volim i koliko ne mogu bez njih, nemam šta da im posebno čestitam Uobičajena manifestacija 8-og marta mi nekako deluje kao neki izgovor tipa"oprosti što sam ostatak godine bio bezosećajna svinjica"

Ne pada mi na pamet da mojoj direktorki koja ima daleko veću platu od mene čestitam 8. mart. A to što je ona prema meni svinja tokom godine otpisujem na njne gadan karakter a ne na generalno žensku manu.
Bili Piton Bili Piton 23:15 08.03.2011

Re: Moje dame

KRALJMAJMUNA
A to što je ona prema meni svinja tokom godine otpisujem na njne gadan karakter a ne na generalno žensku manu.


Sometimes being a bitch is the only thing a woman has to hold on to (Stephen King, in "Dolores Claiborne" )
docsumann docsumann 21:28 08.03.2011

((()))

ivana23 ivana23 00:19 09.03.2011

***

KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 07:59 09.03.2011

Re: ***

ivana23
00:19 09.03.2011 / *novo

Ove brojeve uvećaj tri puta za Srbiju.
gordanac gordanac 08:21 09.03.2011

:žene i nezaposlenost

Ivana23:

Hrvatska i skoro sve zemlje EU (USA tek prošli mesec beleži blagi porast zaposlenosti po podacima za februar ali ne ravnomerno i žena i miškaraca, naprotiv, oko 200 000 nominalno zaposlenih zadržava strukturu od oko 60% novozaposlenih muškaraca naspram oko 40% žena). Zemlje kao što su Portugal, Italija, Irska, Grčka i Španija dostigle su dramatičnih skoro 20% nezaposlenih, ili udvostručavanje ili utrostručavanje broja nezaposlenih kao jednu od posledica finansijskog kraha i njema nastale ekonomske krize iz 2008.

Tržište rada i ekonomski položaj žene je tema rada na raznim nivoima od 2002 - 2003. i istraživači i statističari daju konstantan (i očekivan, na
alost) podatak: žene su više nezaposlene i manje plaćene.

Srbija - žene i nezaposlenost

Od ukupnog broja nezaposlenih 52,69 odsto su žene, decembar 2010.

"Nacionalna služba za zapošljavanje (NSZ) saopštila je da su od ukupno evidantiranih 729.520 nezaposlenih osoba na kraju decembra prošle godine, 384.396 bile žene, odnosno 52,69 odsto.

Statistika NSZ ukazuje da je najviše nezaposlenih žena iz kategorije najmanje obrazovanih radnika, odnosno sa osnovnim školom ili manje od toga - 33,53 odsto, nezaposlenih žena sa srednjom školom na evidenciji ima 53,56 odsto, dok je najmanji procenat nezaposlenih iz kategorije visokoobrazovanih žena - 12,92 odsto.

Od ukupnog broja nezaposlenih osoba na evidenciji NSZ, najviše žena je u starosnoj dobi od 25 do 29 godina - 14,5 odsto, zatim od 30 do 34 godine - 14 odsto i od 50 do 59 godina - 7,6 odsto.

U 2010. godini kroz aktivne mere zapošljavanja, za obuke za rad na novim poslovima utrošeno je 295 miliona dinara za realizaciju 117 različitih obuka za 4.000 osoba.

Programi obuka, prekvalifikacija i dokvalifikacija namenjeni su svim osobama na evidenciji NSZ koja nemaju dovoljna ili adekvatna znanja koja zahtevaju poslodavci u savremenom poslovanju, navedeno je iz NSZ. NSZ je u ovoj godini za obuku stanovništva za rad na novim poslovima, na zahtev poslodavca i za potrebe tržišta rada, opredelila 440 miliona dinara."


Dodatni problem su i žene i muškarci za koje NZS nema evidenciju (iz raznih razloga), ali i o tom broju posotje slobodne (ne i proizvoljne) procene.
thug_b thug_b 05:15 10.03.2011

cuti zeno,

gordanac gordanac 06:36 10.03.2011

:))

thug_b

cuti zeno
nije ni njima lako...




istina
biva to tako - da nikome ne bude lako :)
svi zajedno delimo dva algoritma odlučivanja, nekad nam je jedno lakše, nekad drugo...a nekad se "dve u nama pobiju sile..."


gordanac gordanac 06:50 13.03.2011

Boško Jakšić....

....u današnjoj nedeljnoj "Politici" ima zanimljiv članak i svoje viđenje o mestu koje religije namenjuju ženama:

DA LI BOG MRZI ŽENE?

"Сви важни верски текстови написани су у време када је на жене гледано тек нешто боље него на стоку за вучу

Пошто се и после овог 8. марта јасно испоставило да су сви аргументи за потчињавање жена лажни, шта преостаје мизогиним типовима?

Ништа друго, и ништа мање, него да се позову на ауторитет који и данас – после више од три миленијума јудаизма, 20 векова хришћанства и 1.400 година ислама – изазива респект широм света: на религију и бога.

„То је божија порука. Морам да третирам жене као нижа бића јер је тако записано у мојој Светој књизи“, могао би да каже једнобожачки верник.

Ако је тако, а често јесте, онда се одговор на питања ко је и када женама ускратио многа права крије у религији, њеним светим књигама и догмама.

Да ли бог мрзи жене? Или их барем не третира равноправно?

Биће да јесте, и то још од библијских времена. Господ, мушкарац, прво је створио човека, мушкарца, а потом од Адамовог ребра и жену, пише Књига постања.

Утврђујући свој ауторитет, господар Адам рече: „Нека јој буде име човјечица, јер је узета од човјека“ (2:23).

Сви важни верски текстови написани су у време када је на жене гледано тек нешто боље него на стоку за вучу. Понашање жене је у старим временима било строго ограничено, не много друкчије од кодекса кога се данас држе авганистански талибани. Ортодоксна тумачења положаја жене од тада се махом нису мењала.

Јудаизам је изразито вера мушкараца. Он је тај који посредује између жене и бога. Стари завет откриће да је у јеврејском друштву неудатој жени било забрањено да без дозволе напушта очев дом, а да је удатој жени било забрањено да напушта мужевљев дом. Власништво се са оца преноси на мужа.

Имале су мало или нимало ауторитета. Нису могле да сведоче на суду, да се појављују на јавним местима, да причају са странцима. Биле су „нечисте“. Морале су да буду забрађене. Стари завет помиње да мушко дете вреди пет, а женско три шекела.

Жене, остало је до данас, не могу да буду рабини, иако је јудаизам подстакнут идејама просветитељства и секуларизацијом друштва у 19. веку почео радикално да мења свој однос према женском питању.

Ипак, и данас у Јерусалиму заједница харедима, ултраортодоксних Јевреја, има посебне снаге реда које тероришу младе жене које разговарају с мушкарцима или откривају било које делове тела.

Упадају у њихове куће, терају их да, одвојене, седе у последњим редовима аутобуса. Недавно су киселином испрскали једну 14-годишњу девојчицу.

Божија мизогинија преплиће се и кроз хришћанство. Од католицизма и православља до мормона. Истина, није обавезно да вера директно промовише идеје о субординацији жене, али на потчињавање гледа благонаклоно, дајући му неку врсту „светости“.

Хришћанска црква, која је израсла из јудаистичке традиције, много тога је забранила женама упркос томе што се жена као праслика Бога појављује у Христовој причи о изгубљеној драхми (Лука 15:7-10).

У првим данима када се ширила Исусова револуционарна мисао, мушкарац и жена су третирани равноправно, мада су сви апостоли само мушкарци. Галатима посланица Светог апостола Павла (3:28) можда је најпознатији пасус Новог завета који промовише разнолику равноправност:

„Нема ту Јеврејина ни Грка, нема роба ни господара, нема мушког рода ни женскога, јер сте ви сви једно у Христу Исусу“.

Када је већ дошло време слободе, када је престао прогон хришћана и када је бити хришћанин значило престиж и привилегију, кључна места у животу цркве заузимају мушкарци. Теолози су подељени око тога да ли су неки делови Новог завета касније дописани.

Попут поруке апостола Павла у Посланици Ефесцима (5:22-24):

„Жене! Слушајте своје мужеве као Господа. Јер је муж глава жени као што је и Христос глава цркви, и он је спаситељ тијела. Но као што црква слуша Христа тако и жене своје мужеве у свему“.

Како год, није потрајало дуго, а Црква се вратила старим хебрејским рукописима и поново успоставила подређен статус жене. Многи хришћански теолози, од светог Августина и Томе Аквинског до Мартина Лутера веома се погрдно изражавају о женама. Инквизиција и прогон вештица нису били случајни.

Католичанство и православље женама посебно ускраћујући право да буду рукоположене. Тек од 17. века протестанти баптисти и квекери први праве заокрет, омогућавајући женама свештенички позив. Данас га следе и англиканци, али не и друге хришћанске доминације.

Ако се зна да данас постоје жене рабини у Америци и жене имами у Мароку, излази да је хришћанство задржало веома конзервативан став наспрам равноправности полова.

Ватикан, али и исламисти, воле да кажу да третман жене у друштву није лошији, само је „друкчији“. Методично побијајући женска права, Црква жену прикива за кућу, убацује је у замку кухиње и брачног кревета.

„Место жене у свету за последњих две хиљаде година није се нимало изменило“, пише часопис „Истина“, издање Православне епархије далматинске. „Све оно чему учи Свето писмо, чему учи Црква, и даље је животно и актуелно, и место жене у свету остаје неизмењено“.

Покојни патријарх Павле јесте био скроман и јесте живео у складу са својим ставовима, али знао је да буде веома конзервативан, чак реакционаран:

„Покривање главе је симбол покорности жена мужу и Цркви, то је знак власти мушкарацанад женама, то је принцип узвишености и части“, тумачио је 1998. у тексту „Да нам буду јаснија нека питања наше вере“.

Узвишености? Части?

Иако исламска света књига Куран јасно каже да су мушкарац и жена једнаки, они у исламу имају различите улоге, права и обавезе које регулише шеријат, исламско законодавство.

Куранска сура Ан-Ниса (4:1) каже да су мушкарац и жена иста душа. Жена није створена зарад мушкарца. Штавише, створени су на благостање једно другом.

У пракси, посебно у земљама које се придржавају шеријата, много тога је друкчије. У Курану лепо пише да муж има право да удари жену. Недавно сам гледао видео-клип у коме неки улема даје прецизна упутства да – какве ли хуманости према жени – треба избегавати ударце по глави.

У Нигерији је својевремено трудна девојчица од 13 година, коју је отац убацио у проституцију, добила 180 удараца бичем. Државни тужилац само је рекао: „То је Алахов закон, и немамо зашто да бринемо“.

У Ирану су од 1983. до 2002. жене ухваћене у превари каменоване до смрти. Члан 104 казненог закона чак је прецизирао да „камење не сме да буде превелико па да особа умре погођена с једним или два камена, нити сме да буде премало па да не потпада под дефиницију камена“.

Октобра 2008. девојка Ајшо Ибрахим укопана је на фудбалском стадиону у Сомалији до врата у земљу и каменована до смрти пред више од 1.000 гледалаца.

Када се побуне, а жене свих конфесија се против таквог третмана буне веома гласно, религиозни мизогинисти их претећи упозоравају да немају право на протест. „Место жене у свету остаје неизмењено“.

Потом су се појавили нежнији апологети вере. Тврде да су женомрсци само погрешно интерпретирали свете књиге, оне које говоре о љубави, саосећању, доброти.

Тако, бранећи бога, морају да лажу поводом онога што су Свевишњи и његови пророци имали да кажу о женама.

Нема сумње да у свим религијама постоје људи који су, теолошким тумачењима, успевали да улепшају слике које је бог давао женама у својим светим књигама.

Зар није боље бити поштен па признати шта у њима заиста пише. Није време за табуе који нас окружују. Биће да бог баш није волео жене."

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana