Ljudska prava| Na današnji dan| Porodica| Putovanja

Lobola (Koliko krava vrediš?)

mlekac RSS / 08.03.2011. u 15:55

Opet sam kopala po špajzu, pa naleteh na ovo - taman prikladno uz 8. mart,,, 

 

time-to-dance-gaborone-botswana+1152_12799062584-tpfil02aw-2069.jpg

Dok sam živela u Bocvani uvek me je zabavljalo da posmatram reakcije ljudi kad ima kažem koliko dece imam. Ne zbog samog broja dece, nego zbog njihove reakcije na to što imam jedno žensko i tri muška.

Dakle, tipična evro-azijska reakcija bila bi, otprilike, „Tri sina! Svaka čast!" Tipična afrička reakcija, bila bi: „Pa dobro, Bog je ipak bio milostiv, imaš jednu ćerku. A planiraš li još?"

Razlozi za ovako oprečne reakcije, međutim, veoma su prozaični. Zovu se - pare, novac, bogatstvo...

Naime, kod, recimo, Indusa, žena je obavezna da donese miraz. Znači, žensko dete = trošak. Veliki, ako želite dobro da je udate. S druge strane, sin je taj kome se miraz donosi. Znači, imati sina = dobitak. Pogotovo što je u njihovoj zajednici dužnost sinova da ostanu uz roditelje i da brinu o njima.

Što se Evrope tiče, iako na prvi pogled deluje da su stvari drugačije, jer je miraz, manje-više svuda nestao, to je tako samo na površini. Čerka se, nažalost, još uvek, u mnogim zemljama smatra troškom. Prvo, zato što se ćerka udaje - odlazi od kuće, menja prezime, „odrođuje" se. A to znači (u ruralnim sredinama), da, pošto u poslednjih sedamdesetak godina ima i pravo na nasleđe, ona smanjuje materijalna dobra svoje matične porodice. Nećemo o rularnoj sredini? Pa dobro, u anglo-saksonskoj kulturi, recimo, troškovi svadbe su na mladinoj porodici. Znači, žensko dete je, opet, trošak.

Dodajmo tome da se prezime, skoro po pravilu, prenosi po muškoj liniji, i onda je, logično da se takve kulture više raduju sinovima.

E, ali šta ćemo sa Afrikom?

U podsaharskoj Africi takođe postoji institucija miraza. Zove se lobola. Međutim, za razliku od drugih kontinenata, u Africi lobolu plaća mladoženja! Zato se Afrikanci i raduju kad dobiju ćerku - to znači da će, u perspektivi, familija biti na dobitku.

A dobitak nije mali. Od tradicionalne lobole koja se svodila na četiri krave i nešto sitne stoke (desetak koza i ovaca), a koju je mladoženja davao ženinoj porodici kao nadoknadu i zahvalnost za uzgajanje i vaspitanje njegove buduće supruge, stiglo se, u današnje vreme, do toga da se za pojedine udavače, naročito one bolje obrazovane, zahtevaju automobili i stanovi i čitava krda krava. Po principu, ako „obična" mlada vredi četiri krave, onda ona sa fakultetom vredi najmanje šesnaest, a ako ima maseters ili doktorat...

Što sve, naravno, u svakodnevnom životu izaziva poprilične muke - i mladoženjama i mladim parovima. Zato, nije nimalo čudno što je sve više zvanično nevenčanih parova, sa po nekoliko dece, koji rade zajedno ne bi li skupili dovoljno novca da plate lobolu i konačno se venčaju.

I, mada neke Afrikanke i dalje zagovaraju lobolu kao dobru afričku tradiciju i ponosno vam saopštavaju koliko ju je njen suprug cenio i koliko je platio za nju, lobola, nažalost, ima i svoju tamnu stranu.

Prva je, što, tradicionalno, ako je lobola plaćena žena nema nikakva prava da potražuje išta od imovine pokojnog supruga. Može samo da se vrati svojima (ako će da je prime) i da živi od lobole. Ni njena deca, osim ako su punoletni sinovi, ne mogu da potražuju očevu zaostavštinu. Sve pripada muževljevoj porodici. Osim, kažem, ako imaju punoletne sinove. Ako su deca maloletna, ona idu sa majkom, pa, ako se majka ponovo uda, deca „pripadaju" njenom novom mužu. Ili, kako to u Secvani kažu - „Sa kravom kupuješ i telad"

A to me dovodi do druge mračne strane lobole - žena postaje roba. Bukvalno. Nešto čime se trguje. A trgovina je između matične porodice iz koje je potekla i porodice budućeg muža. Ona se, tu, ništa ne pita niti ima ikakve koristi od toga.

I, mada je ono prvo - da žena ne može da nasledi muža, odavno stavljeno van zakona, tradicija je, nažalost, i dalje vrlo živa. Radeći za NVO nismo jednom, i Žmu i ja, naletali na primere gde bi muževljevi rođaci uleteli poput šakala u kuću pokojnika još pre sahrane i počeli da odnose sve što bi im se dopalo il' bi im pod ruku došlo.

Što se drugog shvatanja tiče - ono je, opet, stalno opravdanje za nasilje u porodici, po principu - „Ja sam je platio, mogu da radim šta hoću!"

I tako se dogodilo da se jedan običaj koji je, u osnovi bio zasnovan na zahvalnosti i odavanju poštovanja postane jedan od sinonima zatucanosti i jedna od stvari protiv koje se najviše bori kad se zalaže za ženska prava...

EDIT:

Ovo je uletelo, pa sad nek ostane kao rezime

Za Afrikance mnogo dece znači sigurnost u starosti. Tradicionalno, u Africi deca su ta koja vode brigu o potrebama ostarelih roditelja. I to SVA deca podjednako. Takodje, u podsaharskoj Africi žensko dete se tretira kao potencijalno bogatstvo, jer mladoženja mora da plati lobolu (miraz) u iznosu od najmanje 4 krave. Računica je prosta - što je više ćerki, više krava će porodica dobiti - dakle, biće bogatija. Što je veća porodica - lakša starost za roditelje.

Kod Indusa je obrnuto - žensko dete je to uz koje mora da se dâ miraz. Ona posle udaje odlazi od kuće a sav teret brige o roditeljima pada na sinove. Zato je, za njih, potencijalno bogat i za starost osiguran onaj ko ima puno sinova.



Komentari (52)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Biljana 77 Biljana 77 16:03 08.03.2011

Lični utisak

Oduvek sam mislila da će mi prvo dete biti ćerka (valjda jer sam ja starija sestra...): Žmu je isto mislio da ćemo prvo dobiti devojčicu... ređala se imena. Dečak nas je iznanadio do te mere da nismo imali ni jedno ime na pameti. Sad ne mogu da zamislim devojčicu...

A što se starosti tiče .. bogat je onaj roditelj koji dočeka da vidi svoju decu kao srećne, zdrave i dobre ljude...
mlekac mlekac 16:11 08.03.2011

Re: Lični utisak

Biljana 77
Oduvek sam mislila da će mi prvo dete biti ćerka (valjda jer sam ja starija sestra...): Žmu je isto mislio da ćemo prvo dobiti devojčicu... ređala se imena. Dečak nas je iznanadio do te mere da nismo imali ni jedno ime na pameti. Sad ne mogu da zamislim devojčicu...

A što se starosti tiče .. bogat je onaj roditelj koji dočeka da vidi svoju decu kao srećne, zdrave i dobre ljude...



Mi smo tu situaciju imali kod Mudrice. I Zmu i ja bili smo POTPUNO ubedjeni da je zeMsko (cela trudnoca bila apsolutno drugacija od one sa Prestolonaslednikom). Kad se rodio, toliko smo bili zbunjeni da smo, ali bukvalno, otisli tek poslednjeg dana onog roka za prijavljivanje jer nismo mogli da smislimo ime.

A onda su mu, pri prijavljivanju, greskom dali ZENSKI JMBG! Jedva ispravismo!

Za prvu, kao i uvek
Biljana 77 Biljana 77 16:12 08.03.2011

Re: Lični utisak

greskom dali ZENSKI JMBG

Možda iskukate jednu kravu na konto ovoga?
mlekac mlekac 16:13 08.03.2011

Re: Lični utisak

Biljana 77
greskom dali ZENSKI JMBG

Možda iskukate jednu kravu na konto ovoga?


Jedino ako krene Pedjicinim stopama - al' za sad ne pokazuje takve afinitete...
livia68 livia68 16:13 08.03.2011

sinovi i volovi

A jeste li čuli za onu domaću, narodnu poslovicu: "Bolje imati sinove neg' volove."
Moja baka je imala četiri sina, krv su joj popili s tom poslovicom.
Inače, zanimljiv tekst, rado sam ga pričitala!
mlekac mlekac 16:17 08.03.2011

Re: sinovi i volovi

livia68
A jeste li čuli za onu domaću, narodnu poslovicu: "Bolje imati sinove neg' volove."
Moja baka je imala četiri sina, krv su joj popili s tom poslovicom.
Inače, zanimljiv tekst, rado sam ga pričitala!

Mene je uvek fasciniralo sto kod nas smatraju da ce sinovi, u starosti, brinuti o roditeljima, a u praksi se to, uglavnom, svodi na cerke...

A baku potpuno razumem. I moja nana je imala cetvoricu.

Sretan praznik, draga!
livia68 livia68 16:25 08.03.2011

Re: sinovi i volovi

Hvala, također!!
caricamajka caricamajka 18:28 08.03.2011

Re: sinovi i volovi

Više dece sigurnija starost: - u sadašnje vreme je upravo suprotno. Moje iskustvo kaže da oni koji imaju jedno dete budu bolje negovani nego oni sa više dece. Loše neko vreme došlo, kad je više dece, svako misli da je zakinuto, da treba ono drugo ili treće da brine o roditeljima a kada roditelji imaju samo jedno dete, ono zna da nema ko drugi da brine o roditeljima pa o roditeljima brine. Poznajem mnogo ovakvih slučajeva, naravno svaka generalizacija je opasna i netačna ali ipak primećujem da je ovo postalo pravilo a svako pravilo naravno ima izuzetak.
mlekac mlekac 18:34 08.03.2011

Re: sinovi i volovi

caricamajka
Više dece sigurnija starost: - u sadašnje vreme je upravo suprotno. Moje iskustvo kaže da oni koji imaju jedno dete budu bolje negovani nego oni sa više dece. Loše neko vreme došlo, kad je više dece, svako misli da je zakinuto, da treba ono drugo ili treće da brine o roditeljima a kada roditelji imaju samo jedno dete, ono zna da nema ko drugi da brine o roditeljima pa o roditeljima brine. Poznajem mnogo ovakvih slučajeva, naravno svaka generalizacija je opasna i netačna ali ipak primećujem da je ovo postalo pravilo a svako pravilo naravno ima izuzetak.


Da znas da tako ispada...
Ne znam sta se promenilo, ali sad, stvarno, tako ispada.

Pozz
Voja Radovanović Voja Radovanović 16:14 08.03.2011

blog

Mnogo je važnije da se u starosti ne ponašaš kao dete...
Pozz mlekac...divan blog kao i uvek...
mlekac mlekac 16:19 08.03.2011

Re: blog

Voja Radovanović
Mnogo je važnije da se u starosti ne ponašaš kao dete...
Pozz mlekac...divan blog kao i uvek...

Hvala, Vojo.

Vidis, Afrikanci smatraju decu nekom vrstom osiguranja za starost. Sto je vise dece, bice vise njih koji ce moci u starosti da paze na roditelje.
maca22 maca22 22:19 08.03.2011

Re: blog

Mlekac!
mlekac mlekac 19:42 09.03.2011

Re: blog

maca22
Mlekac!

Mma katse22
antioksidant antioksidant 16:16 08.03.2011

ovde nešto nije u redu...

...stiglo se, u današnje vreme, do toga da se za pojedine udavače, naročito one bolje obrazovane, zahtevaju automobili i stanovi i čitava krda krava


ove "bolje obrazovane" manje rade po kući. nemoguće da su one skuplje... jedna krava i dve kokoške za fakultet a ako doktorira dobro je ako se ponudi korpa jaja...
mlekac mlekac 16:18 08.03.2011

Re: ovde nešto nije u redu...

antioksidant
...stiglo se, u današnje vreme, do toga da se za pojedine udavače, naročito one bolje obrazovane, zahtevaju automobili i stanovi i čitava krda krava


ove "bolje obrazovane" manje rade po kući. nemoguće da su one skuplje... jedna krava i dve kokoške za fakultet a ako doktorira dobro je ako se ponudi korpa jaja...



Nazalost, AO, za ove "bolje obrazovane" utroseno vise para da se obrazuju, pa je zato i cena visa. A i malobrojnije su. Cist zakon trzista - manja ponuda, visa cena.
antioksidant antioksidant 16:25 08.03.2011

Re: ovde nešto nije u redu...

Cist zakon trzista - manja ponuda, visa cena.

zakon tržišta kaže i da se potražnja gleda pri određivanju cene
(a to koliko je "uloženo" nije stvar "kupca"
razumeo bih da se ceni završen kurs kuvanja ili ako mlada ima izrazite fizičke predispozicije (podigne dve korpe mokrog veša jednom rukom) ali obrazovanje...
čemu? (da se setimo ljubitelja severne afrike - možda on ponudi neki odgovor)
mlekac mlekac 16:30 08.03.2011

Re: ovde nešto nije u redu...

antioksidant
Cist zakon trzista - manja ponuda, visa cena.

zakon tržišta kaže i da se potražnja gleda pri određivanju cene
(a to koliko je "uloženo" nije stvar "kupca"
razumeo bih da se ceni završen kurs kuvanja ili ako mlada ima izrazite fizičke predispozicije (podigne dve korpe mokrog veša jednom rukom) ali obrazovanje...
čemu? (da se setimo ljubitelja severne afrike - možda on ponudi neki odgovor)

Slusaj, uvek postoji ono - ti mozes da trazis, a moje je koliko cu da platim...

To se vidi i pri svadbenim obicajima, ali o njima necu sad. Ima tu jedan deo kad se pregovara oko cene. To je, stvarno, prica za sebe...
gorstak92 gorstak92 16:37 08.03.2011

Re: ovde nešto nije u redu...

AO
zakon tržišta kaže i da se potražnja gleda pri određivanju cene
(a to koliko je "uloženo" nije stvar "kupca"

Ovo nešto vezano za Telekom?

Slažem se sa AO da ove obrazovane manje rade.
Imam jednu takvu kući.
Ništa kuvanje, pranje, spremanje kuće... Samo čita.
Da smo u Africi celo selo bi me zajebavalo
Biljana 77 Biljana 77 16:38 08.03.2011

Re: ovde nešto nije u redu...

Da smo u Africi celo selo bi me zajebavalo

A ovako te ne zajebava?
gorstak92 gorstak92 16:48 08.03.2011

Re: ovde nešto nije u redu...

Biljana 77
Da smo u Africi celo selo bi me zajebavalo

A ovako te ne zajebava?

Ma jok.
Ovde se pravim mačo tip. Kao mnogo sam opasan i te fore.
Kući se zna hijerarhija.

U Africi bi odmah provalili ko ide na izvor po vodu, ko okopava baštu, čuva decu, ide u lov...

Na Blogu smem da priznam pravo stanje.

Uf! Dobro me podseti da moram idem.
Treba brzo nešto da joj kupim.
Jbga, 8. mart

Pišemo se 9. marta
antioksidant antioksidant 18:32 08.03.2011

Re: ovde nešto nije u redu...

Ovo nešto vezano za Telekom?

neeee
ovo je za telekom
ti mozes da trazis, a moje je koliko cu da platim..

Hansel Hansel 20:09 08.03.2011

Re: ovde nešto nije u redu...

To se vidi i pri svadbenim obicajima, ali o njima necu sad. Ima tu jedan deo kad se pregovara oko cene. To je, stvarno, prica za sebe...

Uf, toga ima i kod nas, ali valjda samo kao običaj... Terali me kao klinca, ko zna zašto (bio sam mladin brat od strica) da se cenkam... Ništa nisam razumeo...

Hej, mlekac, setih se sada one (za mene) strašne priče o crnkinjama s plavim očima koje sam primetio na nekim slikama koje si kačila ranije, tamo - kao da su to bile scene (za mene) iz nastavka filma "Momci iz Brazila". Ako negde to već na Blogu nisi spomenula (još uvek ne stiže da sve čitam), mislim da vredi da pre ili kasnije napišeš nešto o tome...
zilikaka zilikaka 20:21 08.03.2011

Re: ovde nešto nije u redu...

razumeo bih da se ceni završen kurs kuvanja ili ako mlada ima izrazite fizičke predispozicije (podigne dve korpe mokrog veša jednom rukom) ali obrazovanje...

Kod vojvođanskih paora fizičke predispozicije su, kažu, bile vrlo bitne. Nije baš da se merila svaka kila, al ako je udavača ličila da joj za ručak treba pola praseta, bila je na dobroj ceni.
mlekac mlekac 20:44 08.03.2011

Re: ovde nešto nije u redu...

Hansel

Hej, mlekac, setih se sada one (za mene) strašne priče o crnkinjama s plavim očima koje sam primetio na nekim slikama koje si kačila ranije, tamo - kao da su to bile scene (za mene) iz nastavka filma "Momci iz Brazila". Ako negde to već na Blogu nisi spomenula (još uvek ne stiže da sve čitam), mislim da vredi da pre ili kasnije napišeš nešto o tome...


Joooj, ti bas znas da udaris u slabu tacku!
Moracu da ispisem i tu pricu, iako je, pravo da ti kazem, jedna od najpotresnijih istorija koje sam cula...

Pozz!
mlekac mlekac 20:45 08.03.2011

Re: ovde nešto nije u redu...

zilikaka
razumeo bih da se ceni završen kurs kuvanja ili ako mlada ima izrazite fizičke predispozicije (podigne dve korpe mokrog veša jednom rukom) ali obrazovanje...

Kod vojvođanskih paora fizičke predispozicije su, kažu, bile vrlo bitne. Nije baš da se merila svaka kila, al ako je udavača ličila da joj za ručak treba pola praseta, bila je na dobroj ceni.

A, to se ceni i kod Mocvana. Ako je mlada, stonobikazli jedra, znaci da je iz dobre kuce!

Mada, u Bocvani ne preteruju bas u tome, al' znam da u nekim delovima Afrike imaju obicaj da udavace salju u kuce za gojenje, gde ih sopaju dok ne dostignu zeljeni gabarit...
kick68 kick68 00:48 09.03.2011

Re: ovde nešto nije u redu...

u nekim delovima Afrike imaju obicaj da udavace salju u kuce za gojenje, gde ih sopaju dok ne dostignu zeljeni gabarit...

tzv. fattening farms

Naime, kod, recimo, Indusa, žena je obavezna da donese miraz. Znači, žensko dete = trošak. Veliki, ako želite dobro da je udate. S druge strane, sin je taj kome se miraz donosi. Znači, imati sina = dobitak. Pogotovo što je u njihovoj zajednici dužnost sinova da ostanu uz roditelje i da brinu o njima.

I kod Kineza je to duznost sinova, tako da su taj obicaj + zakon po kome smeju da imaju samo jedno dete doveli do toga da se kineske devojcice usvajaju svuda po svetu...tuzno i ruzno:(
žena postaje roba. Bukvalno. Nešto čime se trguje. A trgovina je između matične porodice iz koje je potekla i porodice budućeg muža. Ona se, tu, ništa ne pita niti ima ikakve koristi od toga.

Da li ima slucajeva da se zene preprodaju tj. prodaju vise puta da "porodica" moze da zaradi sto vise na njima?
Hansel Hansel 14:21 09.03.2011

Re: ovde nešto nije u redu...

mlekac
Joooj, ti bas znas da udaris u slabu tacku!


Moracu da ispisem i tu pricu, iako je, pravo da ti kazem, jedna od najpotresnijih istorija koje sam cula...Pozz!

Kako nije... čim sam bio primetio te plave oči, imao sam tu tešku asocijaciju, morao sam da te pitam da to objasniš... dakle, tamo si to već ispričala, pa možeš da iskoristiš taj post kao "kostur" bloga, da lakše počneš!

Pozdrav i tebi!!!
mlekac mlekac 19:47 09.03.2011

Re: ovde nešto nije u redu...

kick68

I kod Kineza je to duznost sinova, tako da su taj obicaj + zakon po kome smeju da imaju samo jedno dete doveli do toga da se kineske devojcice usvajaju svuda po svetu...tuzno i ruzno:(


Pa rekoh vec - to je neko evro-azijsko shvatanje. A Induse sam uzela za primer jer sam tokom osam godina u Africi prilicno bila u kontaktu sa njima pa sam, radoznala kakva jesam, non-stop zapitkivala i ucila...

kick68
žena postaje roba. Bukvalno. Nešto čime se trguje. A trgovina je između matične porodice iz koje je potekla i porodice budućeg muža. Ona se, tu, ništa ne pita niti ima ikakve koristi od toga.

Da li ima slucajeva da se zene preprodaju tj. prodaju vise puta da "porodica" moze da zaradi sto vise na njima?


Ne, naprosto zato sto u Bw ima vise zena nego muskaraca. U stvari, kad uzemem u obzir da imaju veci broj zena nego muskaraca, i da je visezenstvo, tradicionalno, dopusteno, zaista mi nije jasno kako je lobola opstala...
angie01 angie01 16:50 08.03.2011

,

bocvena bocvena 19:25 08.03.2011

Re: ,

Najviše mi se svidja ova krava sa tri oka...tu ću da tražim kad se budem drugi put udavala! Ipak sam ja završila fakultet:)))
mlekac mlekac 20:47 08.03.2011

Re: ,

bocvena
Najviše mi se svidja ova krava sa tri oka...tu ću da tražim kad se budem drugi put udavala! Ipak sam ja završila fakultet:)))


Meni dopada ova sto lici na zirafu. (Il' je to mozda, ipak, zirafa?)

Bocvena, ne mozes TI da trazis, to mora familija da odradi za tebe - a ti im prisapni sta i koliko...
baka Evdokija i unuka Djina baka Evdokija i unuka Djina 22:08 08.03.2011

Čekajjjj malooo....

Čekaj, znači tako to treba da ide? Auuuu.... Sad mi kažeš!!

Mene prodala ćera za hrpu metalnog novca (OK, bilo je tu i vrednih dukata) ali ni jednu kravu, ma ni telence, ni mleko nije tražila...

A sad me baci u razmišljanje.. To bi značilo da su moja braća ekstremno bogati ljudi, jelte, pošto im otac drži farmu za tov junadi i manju farmu krava muzara, cirka oko 1000 komada rogate marve, jel tako?

A koliko krava vredi moja sestra Ana sa doktoratom i dve magistrature? Mislim, nevenčana je, pa ako krenu da potpisuju, da uskočim sa brojkom?

I koliko tu ja komada nečega mogu da očekujem sa tri ćerke?

Djina
mlekac mlekac 19:37 09.03.2011

Re: Čekajjjj malooo....

baka Evdokija i unuka Djina
Čekaj, znači tako to treba da ide? Auuuu.... Sad mi kažeš!!

Mene prodala ćera za hrpu metalnog novca (OK, bilo je tu i vrednih dukata) ali ni jednu kravu, ma ni telence, ni mleko nije tražila...

A sad me baci u razmišljanje.. To bi značilo da su moja braća ekstremno bogati ljudi, jelte, pošto im otac drži farmu za tov junadi i manju farmu krava muzara, cirka oko 1000 komada rogate marve, jel tako?

A koliko krava vredi moja sestra Ana sa doktoratom i dve magistrature? Mislim, nevenčana je, pa ako krenu da potpisuju, da uskočim sa brojkom?

I koliko tu ja komada nečega mogu da očekujem sa tri ćerke?

Djina


Pazi ovako, draga,
Najniza cena, za neobrazovanu mladu je cetiri krave. Vec one sa srednjom vrede bar osam, a one sa faksom oko dvanaest (ovo je sve odokativno, naravno, teski su to pregovori). Ti si, sa tri cere, potencijalno VRLO bogata zena, sto se Afrike tice.

Al' ako cemo pravo, svaka mama sa tri lepotice je bogata - to materijalno ne moz' da izmeri!

P.S.
Sto se Ane tice, to ce stvarno da bude potesko za racunanje
veronika_kojen veronika_kojen 22:26 08.03.2011

:)

Vratimo matrijarhat:)))

Svi dele sve, nema miraza, nema lobola, nema menjanja prezimena. Samo pure love.
maca22 maca22 22:34 08.03.2011

Re: :)

veronika_kojen
Vratimo matrijarhat:)))

Svi dele sve, nema miraza, nema lobola, nema menjanja prezimena. Samo pure love.

Ali ja hoću vlast.
veronika_kojen veronika_kojen 22:46 08.03.2011

Re: :)

maca22

Ali ja hoću vlast.


Znaš šta, tako su sva sranja ovoga sveta i počela. Gomila muškaraca je rekla "jbga, ja hoću više goveda za mene i druge muškarce-ajde da potlačimo žene tako da svakom pripadne jedna, te da znamo i čija su deca i čija su goveda".

Inače, niko zaista nije imao vlast u matrijarhatu (budući da se nije znalo čija su čija deca) znalo se samo ko je majka (te su se deca pratila po majčinoj, ne očevoj liniji) i da je svaki život podjednako vredan. Svi su delili sve, a ostalo je bilo manje-više nevažno...To je bilo društvo najbliže savršenom socijalističkom modelu ako bismo verovali Engelsu.

If mothers ruled this world there would be no goddamned war.
kick68 kick68 00:56 09.03.2011

Re: :)

If mothers ruled this world there would be no goddamned war
Gresis:
Margaret Thatcher, mega byatch...
Falklands War
veronika_kojen veronika_kojen 01:03 09.03.2011

Re: :)

kick68
If mothers ruled this world there would be no goddamned war
Gresis:
Margaret Thatcher


Ona je žensko?

Svaka žena koja je beeeeyach, je obično takva jer želi da se ponaša kao muškarac. Pročitala sam neku studiju u kojoj se kaže da takve žene (kučkaste, dominantne, muškobanjaste) imaju veće plate i viša radna mesta nego one emocionalnije. Sumnjam da je slučajno. Muškarci ih (nesvesno) primoravaju da se tako ponašaju, inače ih ismevaju i nipodštavaju kao "pms-ovke".
kick68 kick68 01:59 09.03.2011

Re: :)

Svaka žena koja je beeeeyach, je obično takva jer želi da se ponaša kao muškarac. Pročitala sam neku studiju u kojoj se kaže da takve žene (kučkaste, dominantne, muškobanjaste) imaju veće plate i viša radna mesta nego one emocionalnije

Ne bih umela da je analiziram na taj nacin, ali ona je primer majke (ima sina Marka, kakva slucajnost!), ekstremne desnicarke, koja je zapocela jedan rat.
kakapo kakapo 09:20 09.03.2011

Re: :)

veronika_kojen
maca22

Ali ja hoću vlast.


Znaš šta, tako su sva sranja ovoga sveta i počela. Gomila muškaraca je rekla "jbga, ja hoću više goveda za mene i druge muškarce-ajde da potlačimo žene tako da svakom pripadne jedna, te da znamo i čija su deca i čija su goveda".

Inače, niko zaista nije imao vlast u matrijarhatu (budući da se nije znalo čija su čija deca) znalo se samo ko je majka (te su se deca pratila po majčinoj, ne očevoj liniji) i da je svaki život podjednako vredan. Svi su delili sve, a ostalo je bilo manje-više nevažno...To je bilo društvo najbliže savršenom socijalističkom modelu ako bismo verovali Engelsu.

If mothers ruled this world there would be no goddamned war.

Samo što tu postoji jedan mali problem. Naime, matrijarhat nije postojao, već je to je mit koji su izmislili , gle čuda, muškarci! U XIX veku evolucionistički antropolozi (Bahofen, Morgan, Meklenan, Mejn i Engels, koji je tu malo prepisivao od njih) izmislili su matrijarhat kao prevaziđenu fazu društvene evolucije. Navodno, nekad je postojao, ali je od te zastarele faze, drušvo evoluiralo i sada su tu i tamo ostali samo tragovi matrijarhata u nekim drevnim rodovskim odnosima, običajima itd. Zapravo je to bila svojevrsna podvala. Izmišljen je matrijarhat, ali je odmah svrstan u izumrle društvene fosile, kao "niži" oblik društvene organizacije. Danas u antropologiji i arheologiji ništa ne ukazuje na postojanje "matrijarhata". Pre svega ne postoji univerzalna jednolinijska evolucija društva, po određenim fazama. Postoji čitava lepeza različitih rodnih uloga u društvima uključujući i matrilinearna društva (gde se nasleđuje po majci),društva sa poliandrijom tj. više muževa), ali ne i "matrijarhat". U neolitu, koji je navodno bio vreme vladavine žena (zbog figurina "Boginje majke" itd.), izgleda da je baš vladalo prilično tlačenja žena. Na to ukazuju paleopatološki nalazi na ženskim skeletima, s tragovima teškog i monotonog rada. Da ne bude zabune, to što je matrijarhat mit, ne znači istovremeno da je patrijarhat prirodan i bogomdan oblik društvenog uređenja. Naprotiv, upravo za stvaranje mita o navodno univerzalnom "prirodnom" patrijarhatu, u XIX veku je bilo potrebno izmisliti i matrijarhat kao njegov odraz u ogledalu, odnosno prevaziđenu, izumrlu, fazu drušvene evolucije.
veronika_kojen veronika_kojen 09:41 09.03.2011

Re: :)

Samo što tu postoji jedan mali problem. Naime, matrijarhat nije postojao, već je to je mit koji su izmislili , gle čuda, muškarci!


Zato i rekoh...

ako bismo verovali Engelsu.


Slažem se za Meklenena da je izmišljao, Bahofena da je preterivao, ali ne bih bila sigurna da je Engels imao iza sebe agendu da dokaže da je postojala suprotnost patrijarhatu, niti da je matrijarhat u njegovom lingvističkom smislu (prevlast žena) zaista postojao. Engels je imao drugačiju, mnogo labaviju , sebi prilagodjenu, marksističku definiciju matrijarhata koja se meni toliko dopada da me zaista nejebriga što neje stoprocetno točna. Hoću da verujem, goddammit!

Nego, odvukao si me sa predavanja, a nisi dao nikakav link.

Edit: odo ja, vrćem se kroz sat vremena ...Mrzim prokletu školu
bocvena bocvena 10:05 09.03.2011

Re: :)

Hoću da verujem, goddammit!

Tako je! Naš mit je lepšiJI.
I ima opet da ga izmislimo ako treba! Stvarno nije fer da nas tlače toliko dugo sa njihovim...mislim mitom:)))
da je patrijarhat prirodan i bogomdan oblik društvenog uređenja
kakapo kakapo 10:06 09.03.2011

Re: :)

Nego, odvukao si me sa predavanja, a nisi dao nikakav link.

kakapo kakapo 10:14 09.03.2011

Re: :)

Engels je imao drugačiju, mnogo labaviju , sebi prilagodjenu, marksističku definiciju matrijarhata koja se meni toliko dopada da me zaista nejebriga što neje stoprocetno točna. Hoću da verujem, goddammit!

E da, znam ih mnogo koji su, goddammit, hteli da veruju u mitove koje su stvorili Engels i njegov drug Marks jer su "lepi".
veronika_kojen veronika_kojen 11:34 09.03.2011

Re: :)

Stvarno nije fer da nas tlače toliko dugo sa njihovim...mislim mitom:)))


mlekac mlekac 19:40 09.03.2011

Re: :)

Vidim ja, lepo se zabavljate - samo nastavite!



Poseban pozdrav za kakapoa (treba izac' na kraj sa tolikim zenskinjem)
fantomatsicna fantomatsicna 02:57 09.03.2011

Vola za lobola

mlekac mlekac 19:42 09.03.2011

Re: Vola za lobola

fantomatsicna

Razmisljala sam da stavim tu sliku kao ilustraciju teksta, al' onda mi bile draze one gore, tradicionalno gradjene.
jedan.kub jedan.kub 23:08 10.03.2011

Re: Vola za lobola

neko me podseti 100+
Čestitam na brojnoj porodici, baš lepo. Vama nika nije dosadno.
Lep tekst i zabavni komentari.
Čini mi se da mi spadamo u indoevropsku grupu naroda pa su nam i običaji slični.
Zanima me, ako imaju više žena da li za svaku plaćaju isto ili prva dobije najviše i da li mogu imati više žena čak i kad nemaju sredstava da ih izdržavaju?
Pozdrav i preporuka
mlekac mlekac 23:32 10.03.2011

Re: Vola za lobola

jedan.kub
neko me podseti 100+
Čestitam na brojnoj porodici, baš lepo. Vama nika nije dosadno.
Lep tekst i zabavni komentari.
Čini mi se da mi spadamo u indoevropsku grupu naroda pa su nam i običaji slični.
Zanima me, ako imaju više žena da li za svaku plaćaju isto ili prva dobije najviše i da li mogu imati više žena čak i kad nemaju sredstava da ih izdržavaju?
Pozdrav i preporuka

Ne, za svaku mora da plati ono sto se dogovori sa njenom porodicom. Ako je dobra prilika, moglo je da se dogodi da plati i VISE (mada je to bila retkost) ali u svakom slucaju manje-vise jednako kao i za prvu. Tako da su, tradicionalno, uglavnom stariji, dobrostojeci muskarci u stvari bili ti koji su mogli da imaju vise zena. Oni mladji imali su muke da zarade i za prvu...
jedan.kub jedan.kub 00:11 11.03.2011

Re: Vola za lobola

Hvala na odgovoru.
Znači da su sve bile rvnopravne što se cene tiče. Nisu dolazile u sukob zbog diskriminacije po tom pitanju
mlekac mlekac 01:25 11.03.2011

Re: Vola za lobola

jedan.kub
Hvala na odgovoru.
Znači da su sve bile rvnopravne što se cene tiče. Nisu dolazile u sukob zbog diskriminacije po tom pitanju

Ne. Bilo je, sigurno, neke borbe za prevlast, ali, u startu, ne...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana