Društvo| Istorija| Na današnji dan

"Odisejeva zora" ili dekodiranje ratničke epike

Vojislav Stojković RSS / 24.03.2011. u 12:35

Krajem Vijetnamskog rata u Vašingtonu  su konačno shvatili, ne samo da je rat previše ozbiljna stvar da bi bio prepušten generalima, što je  svojevremeno tvrdio i Žorž Klemenso, već da čak ni  izbor kodnih naziva vojnih operacija ne treba prepustiti nemaštovitim komandantima. Iskustvo Vijetnamskog rata nedvosmisleno je pokazalo  da je efikasno korišćene reči i medija jednako važno kao i efikasna upotreba oružja, te da vlada SAD ne može dobiti rat na bojnom polju, ukoliko prethodno ne dobije rat u umovima svojih građana. Zato su se  u pripreme, pa i u kodiranje i izbor naziva, američkih vojnih intervencija diljem globa zemaljskog uključili eksperti za psihološko ratovanje, stručnjaci za medije, politički savetnici i spin majstori svih drugih fela.

Kodiranje vojnih operacija započeli su krajem I sv. rata  nemački generalštabni oficiri. Primarni cilj određivanja šifrovanih naziva bio je očuvanje operativne bezbednosti tokom  planiranja i pripreme trupa, a nazivi operacija najčešće su birani iz verskih i mitskih izvora (Arhanđel, Sv. Mihail, Sv. Georg, Ahil...). Sa sličnom praksom nastavljeno  je i u Wehrmachtu. Međutim, Hitler je lično, a ne njegovi vojni stratezi, određivao imena strategijskim ratnim planovima. Tako je plan invazije na SSSR  nazvao „Operacija Barbarosa“ (Unternhemen Barbarossa). Kodirajući vojnu operaciju od strateškog značaja za Treći rajh imenom Fridriha I Barbarose, kralja Nemačke i cara Svetog rimskog carstva, Führer očito nije krio svoje ciljeve da obnovi veliko nemačko carstvo.

Komandama nižeg operativnog nivoa Wehrmachta nije bilo dozvoljeno da vojne  planove kodiraju imenima tako značajnih arijevaca.  Oni su koristili šifre sa  manje simbolike. Na Jugoistočnom ratištu:  Operacija „Belo“ (Unternehmen Weiss), Operacija „Crno“ (Unternehmen „Schwarz“ ) ili Operacija „Konjičev skok“ (Unternehmen Rösselsprung).

Na savezničkoj strani jedino je Čerčil  bio fasciniran kodnim imenima i za ključne ratne operacije lično  birao imena.  Za najveću inavziju u istoriji ratovanja, iskrcavanje savezničkih snaga u Normandiji, odabrao je šifru Overlord, želeći jasno da pokaže ko će biti vrhovni gospodar u Evropi.

U Korejskom i Vijetnamskom ratu kodni nazivi vojnih operacija su određivani sa kodne liste koju je propisao Združeni generalštab US Army. Kako su, zbog zaštite tajnosti operacija, svi kodni nazivi bili besmisleni, operativnim komandantima je dozvoljeno da,  radi podizanja poljuljanog borbenog morala svojih jedinica, vojnim operacijama određuju nadimke. Međutim, oni u tome nisu bili maštoviti kao Hitler ili Čerčil, pa su vojne operacije krstili agresivnim nazivima kao što su „Ubica“ ili „Trbosek“ . Moguće da su tako odabrani nazivi pozitivno uticali na borbeni moral, ali su imali krajnje negativne posledice na javno mnenje u SAD i svetu.

Krajem Vijetnamskog rata u Vašingtonu  su konačno shvatili, ne samo da je rat previše ozbiljna stvar da bi bio prepušten generalima, što je  svojevremeno tvrdio i Žorž Klemenso, već da čak ni  izbor kodnih naziva vojnih operacija ne treba prepustiti nemaštovitim komandantima. Iskustvo Vijetnamskog rata nedvosmisleno je pokazalo  da je efikasno korišćene reči i medija jednako važno kao i efikasna upotreba oružja, te da vlada SAD ne može dobiti rat na bojnom polju, ukoliko prethodno ne dobije rat u umovima svojih građana. Zato su se  u pripreme, pa i u kodiranje i izbor naziva američkih vojnih intervencija diljem globa zemaljskog uključili eksperti za psihološko ratovanje, stručnjaci za  medije, politički savetnici i spin majstori svih drugih fela.

Prva vojna intervencija medijski predstavljena i nazvana  prema zahtevima percepcije američkog i međunarodnog javnog mnenja realizovana je pod imenom „Operacija Pravedni cilj“. Reč je o invaziji Paname 1989.g. U medijima je intervencija predstavljena ka „Rat protiv droge“. I mediji i javno mnenje su, prvi put posle Vijetnamskog rata, pozitivno  reagovali na vojno angažovanje SAD .

Međutim, ubrzo se pokazalo da je „Rat protiv droge“ preuzak predtekst, te da se sa takvim opravdanjem ne može intervenisati po čitavom svetu.  SSSR se raspao, Berlinski zid je srušen, a novog neprijatelja tada nije bilo na vidiku. Zato je administracija Džordža Buša starijeg i prateća intelektualna elita osmislila  vojne intervencije iz najplemenitijih pobuda i krstila ih imenom „humanitarne intervencije“, a odmah zatim je proglašeno i „pravo na humanitarnu intervenciju“, odnosno „odgovornost za zaštitu“ ugroženih ljuskih i demokratskih prava građana u zemljama širom planete.   Zatim su, posle dobro osmišljene i vrlo agresivne medijske pripreme, usledile „humanitarne intervencije“ sa kodni nazivima „Pustinjski štit“, „Pustinjska oluja“, „Saveznička sila“( „Milosrdni anđeo“), „Pridruženi stražar“, „Iračka sloboda“....

Navedene  kodne  nazive američkih vojnih operacija nije teško dekodirati, oni više govore nego što kriju. Međutim, nešto je drugačiji slučaj sa kodnim nazivom „Odisejeva zora“.  Prema prvim tumačenjima, ovaj se naziv odnosi na početak desetogodišnjeg lutanja grčkog heroja Odiseja koji se vraćao iz Trojanskog rata u rodnu Itaku. Tumači Homera obično ovim izrazom pokušavaju da objasne tok Odisejevog sazrevanja kroz metaforu razvoja dana od zore do sumraka.  

Ako je to tako mora se postaviti pitanje: „A ko je Odisej“? Misli li se na predsednika Baraka Obamu koji sazreva vodeći SAD (svoj brod) kroz Scile i Harbide međunarodne politike i na obalama Afrike susreće Kiklopa Polifema u liku pukovnika Gadafija?

Naravno,  šifra „Odisejeva zora“ može se na više načina dekodirati.

Da bi razumeli kodno ime prve vojne intervencije, a verovatno i prvog rata koji je započeo Nobelovac za mir Barak Obama, moramo se vratiti u vreme kada se Džordž Buš mlađi tugaljivo zapitao «Zbog čega nas mrze?», misleći na dobar deo ostatka sveta, zaključujući odmah da je to „sigutno zato što mrze našu slobodu“.  Buš mlađi je ili zaboravio ili nije ni znao, da strategija američke dominacije, koju je čitavih pola veka ranije definisalo  Ajzenhauerovo Veće za nacionalnu bezbednost, podrazumeva podršku brutalnih režima i neomiljenih diktatora, kao i blokadu demokratije i ekonomskog razvoja u onim zemljama u kojima SAD ima svoje naftne i druge interese. I ne samo podršku mrskih diktatora, već i obaranje demokratski izabranih, dakle u svojim zemljama omiljenih, predsednika, kakav je recimo bio Salvador Aljende.  «To će izazvati kampanju mržnje prema nama»,  zaključio je ondašnji predsednik Dvajt Ajzenahuer.

Bušov naslednik i aktuelni predsednik SAD, Barak Obama bio je marljiviji student i bolji poznavalac problematike koju sa sobom nosi strategija ekonomske i vojne  dominacija SAD u svetu. Zato je još u svojoj predizbornoj kampanji najavio novu doktrinu,  doktrinu multilateralizma, u  spoljnoj politici SAD, koja bi trebala popraviti veoma loš imidž SAD u većem delu sveta.  .

Obamina doktrina multilaterizma je prvi put primenjena u  intervenciji na Libiju, a Obama je više puta istakao da SAD u toj intervenciji učestvuju, ali ne prednjače. Od početka prednjači, naravno, Francuska i njen predsednik Nikola Sarkozi. Francuska u intervenciji na Libiju (navodno) prednjači zato, jer tri istovremena rata protiv arapskih zemalja, uz sve licemerje, SAD ne mogu pravdati humanitarnim razlozima.

I u ovom tumačenju koda „Odisejeva zora“ uloga Odiseja pripada Obami.  Doduše, Tripoli nije Troja, ipak,
nalazi se na Mediteranu,  a koloritni i egocentrični Gadafi zaista asocira na trojanskog kralja Prijama iz grčkih epova.

Odisej nije vodio napad na Troju, bio je savetnik i smislio lukavstvo sa Trojanskim konjem. Sarkozi bi u ovoj priči verovatno najviše voleo ulogu Ahila. Međutim, mogao bi biti i Menelaj, koga je njegova lepa žena Jelena prevarila sa mlađim Prijamovim sinom.

Najgora podela uloga, ipak, bi bila ona u kojoj je Sarkozi Trojanski
konj. Jer, mržnju na daljinu i loš imidž u svteu i Obama i SAD bi nekako  izdržali u zamenu za unipolarnu dominaciju, da se nije desio 9/11 (2004). Upravo zbog tog događaja i budućih pretnji, Obama novom doktrinom multilaterizma nastoji da pritisak i mržnju prenese i na američke saveznike. Ukoliko Ajfelov toranj i Jelisejska palata, slično kao Kule bliznakinje i Pentagon, jednog dana postanu mete islamskih teorista, onda je predvodnička uloga Nikole Sarkozija i Francuske u vojnoj  intervenciji na Libiju, lukavstvo ravno onom sa  Trojanskim konjem.

                                                                       *

Na današnji dan pre dvanaest godina NATO je počeo vojnu intervenciju na SR Jugoslaviju. Još uvek nije utvrđen tačan broj žrtva,  visina materijalne štete, pa čak ni tačan naziv te vojne intervencije.

Prema dokumentima NATO zvanični naziv je "Allied Force" ("Saveznička snaga"), a posle ulaska NATO trupa na Kosovo  "Joint Guardian"  ("Zajednički zaštitnik").  U Srbiji, a i mnogo šire, vojna intervencija NATO je poznata kao "Milosrdni anđeo". 

Prema prvoj verziji zabunu je uneo ondašnji kineski predsednik Đijang Cemin. Američka komponenta u NATO intervenciji kodirana je kao  "Noble Anvil" ("Plemeniti nakovanj"), a Cemin je tokom posete Italiji,  u martu 199.g. "anvil" izgovorio kao "angel". Ipak, "noble" nikako nije mogao izgovoriti kao "merciful"

Prema drugoj verziji "Milosrdni nađeo" potiče od naziva britanskog humanitarnog konvoja na Kosovu, koji je nosio ime "Operation Angel's mission of mercy".

Treća verzija kaže da je naziv "Milosrdni anđeo" smislila Miloševićeva propagandna mašinerija.

Ukoliko se oslonimo na analogiju iz ranijih slučajeva kodiranja američkih vojnih intervencija, moguće da naziv "Milosrdni anđeo", ipak, potiče od američkih spin eksperata. Naime, prva američka vojna intervencija posle pada Berlinskog zida, ona na Panamu, zvanično je kodirana kao  "Blue Spoon" ("Plava kašika"). Međutim, pred sam početak operacije komandantu je  postavljeno pitanje da li on želi da njegovi unuci pričaju kako im je deda predvodio operaciju "Plava kašika", a zatim mu je predložen, za javnost i medije odavno smišljen, naziv  "Just Cause" . Tako je "Plava kašika" postala "Pravedni cilj".

Atačmenti



Komentari (68)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

princi princi 12:53 24.03.2011

Има ту још згодних кованица...

Мене би, на пример, јако интересовало да сазнам ко је смислио назив Ослободилачка Војска Косова. Мислим, делује тотално комунистички, ударнички, НОБ-овски. То је могао да смисли само неки Титов пионир.
wukadin wukadin 13:00 24.03.2011

Re: Има ту још згодних кованица...

Njihovi koreni i jesu bili "marksističko-lenjinistički".
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:52 24.03.2011

Re: Има ту још згодних кованица...

Ipak, nedostaje prefiks "narodna".
Izostavljanje tog prefiksa bio je ustupak njihovim "saveznicima".
princi princi 20:52 24.03.2011

Re: Има ту још згодних кованица...

Не, стварно, има ли неко податак где је и ко први употребио израз: KosovA Liberation Army тј Ослободилачка војска Косова. Ја бих рекао неки језички чистунац као и да су симултано смишљена оба назива и онај за енглеско и овај за српско тржиште. Јер у исто време и, чини ми се, још увек постоји Аlbanian National Army- она је, међутим, у време бомбардовања медијски била потпуно потиснута.
wukadin wukadin 12:59 24.03.2011

Blau

Zaboravio si da pomeneš operaciju "Plavo" (Blau) koja nikako nije bila na nižem taktičkom nivou. To je nemački naziv za operaciju odsecanja Sovjeta od naftnih izvora sa Kavkaza, što je bio glavni cilj. Međutim, ukazala se prilika da se zauzme grad koji nosi Staljinovo ime, što je bilo bitnije simbolički od inače velikog strateškog značaja. I ostalo je istorija...
Inače, pročitao sam negde da je i ovoj operaciji kumovao Hitler, ili je bar odbio neko poetsko ime. Jer, smatrao je da samo Operacija Barbarosa može da nosi ime epskih razmera, a plan Blau je bio pre neka vrsta popravnog, pošto iz prve očigledno nisu uspeli. Presudan je bio tek treći pokušaj, kome "imena ne znam" - kako se zvao plan opkoljavanja kod Kurska (dobro de, gugl zna). Posle više nije bilo popravnih.

Operacija Overlord mi je simpatično ime iz razloga igrice Starcraft gde se jedna jedinica moje omiljene rase zove Overlord.

Najzad ovaj "Odisej", vrhunac cinizma. Kad smo već kod boja, posle dugo vremena bez avatara odlučio sam se za Zelenu. Mislim da je jasno zašto.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 14:10 24.03.2011

Re: Blau

Toliko je ratova i vojnih operacija da ne mogu stati u jedan blog.

Pokušao sam da uz pomoć svemoćnog Gugla pronađem bilo kakav trag da je Čerčil, koji je, kako sam naznačio, bio fasciniran kodiranjem vojnih operacija, učestvovao u kumovanju "Projekata Menhetn".
Prema svim poznatim verzijama "projekat Menhetn" je dobio ime prema istoimenom građevinsko-inženjerskom distriktu.

Međutim, Čerčilova majka, Dženet Džejkobson Džerom, je Njujorčanka, kćerka milionera, izdavača i vlasnika "Njujork tajmsa", koji je, između ostalog bio tvorac čuvenog koktela "Menheten". Koktel "Menhetn" je prvi put poslužen 1870.g. na banketu koji je Dženet priredila u njujorškom klubu "Menhetn".

Ukoliko ta hipoteza ima imalo osnove, a ja trag nisam pronašao, to bi bilo licemerje bez presedana, jer se zna koliko je ljudi stradalo u Hirošimi i Nagasakiju od "koktela" smućkanog u Los Alamosu.
wukadin wukadin 14:20 24.03.2011

Re: Blau

Ja bih samo rekao da su Englezi majstori cinizma. Politički to je preko granice otužnog, ali kulturološki ima specifičan značaj.
Kod Čerčila mi pada napamet njegova najbolja, mada ne i najcitiranija izjava. "Gospođo, ja ću sutradan biti trezan, a vi ćete i dalje biti debeli i ružni..."
Ima veze s koktelima. Malo više s viskijem...
tyson tyson 15:06 24.03.2011

Re: Blau

kome "imena ne znam" - kako se zvao plan opkoljavanja kod Kurska


Citadela


wukadin wukadin 15:18 24.03.2011

Re: Blau

Е да хвала.
Сад се сетих документарца.
dragan7557 dragan7557 11:26 25.03.2011

Re: Blau

Kod Čerčila mi pada napamet njegova najbolja, mada ne i najcitiranija izjava.

Ima jedna druga: "pobili smo 6 miliona ...."
"Gospođo, ja ću sutradan biti trezan, a vi ćete i dalje biti debeli i ružni..."

Ako je verovati publikovanom materijalu i ovo je slagao.

Jutro je počinjao sa Viskijem prelazio na Šeri (nekad port) a posle toga na viski. Tačnije ovaj ludak nije ni dana bio trezan.

U razgovorima sa bivšim radnicima Vile Sebastijan (jedno od mojih omiljenih mesta na Mediteranu), Hammamet (Tunis) sam čuo da su dok je pisao memoare dovlačena brda flaša viskija, šerija i porta.

Uzgred ku'ćeš ružnije od Čerčila.

cerski
Goran Vučković Goran Vučković 13:12 24.03.2011

Eos

Moj tip je sprdnja sa Francuzima - da su oni Eos, sestra Heliosa, koja najavljuje brata - boga sunca

Linkove i citate sam stavio ovde.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 14:21 24.03.2011

Re: Eos

Bez sprdnje, dakleM ozbiljno, ja Sarkozija vidim samo kao dežurnog poručnika svetske žandarmerije koji se, ovog marta, na dužnost javio kao dobrovoljac.

Međutim, bez obzira na pokazanu qrčevitost, Nikola neće uspeti da dosegne slavu najpoznatijeg francuskog žandarma Krušoa kojeg, u serijalu od šest filmova, maestralno glumi Luj de Fin.

wukadin wukadin 14:26 24.03.2011

Re: Eos

francuskog žandarma Krušoa, kojeg u serijalu od šest filmova, maestralno glumi Luj de Fin.


gorran2 gorran2 13:17 24.03.2011

Mašti na volju

Komandama nižeg operativnog nivoa Wehrmachta nije bilo dozvoljeno da vojne planove kodiraju imenima tako značajnih arijevaca. Oni su koristili šifre sa manje simbolike. Na Jugoistočnom ratištu: Operacija „Belo“ (Unternehmen Weiss), Operacija „Crno“ (Unternehmen „Schwarz“ ) ili Operacija „Konjičev skok“ (Unternehmen Rösselsprung).

Bili su prilično slikoviti. Inspiracija im je uglavnom bila meteorološka (Wolkebruch, Raureif, Herbstgewitter, Schneesturm, Wintergewitter, Morgenwind, Frühlingswetter, Schneeschmelze, Ungewitter, Frühlingssturm, Lawine, Bergwind...), iz životinjskog (Adler, Wildsau, Ferkel, Delphin, Falke, Falkenauge, Fuchsjagd, Hassenjagd) ili biljnog sveta (Schlüsselblume, Kornblume, Rose, Röslein...). Ili neke uopštene živopisne predstave (Frühlingserwachen, Waldrausch, Lauffeuer, Kugelblitz, Werwolf, Waldteufel, Weihnachtsmann, Tannenbaum...).
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:36 24.03.2011

Re: Mašti na volju

gorran2

Bili su prilično slikoviti.

gorran2
Ja sam uglavnom čitao dokumente iz WW2, ali izgleda da su neke osobine ratne retorike zajedničke svim vremenima i svim vojskama.


Bilo bi lepo, budući da si poznavalac Drugog sv. rata i ako imaš saznanja, da nas informišeš kako je Konstantin Popović, komandant 2. Armije, kodirao operacije koje je njegova armija vodila i/ili kako je pisao operativne izveštaje.
Da li je i njegova ratna retorika bila šablonska, a s obzirom na njegovo obrazovanje:

Као дечак једно време је живео у Швајцарској. Гимназију је завршио у Београду, а затим је отишао на одслужење војног рока. После завршетка служења војске поново одлази у Швајцарску, па затим у Француску где студира на Сорбони филозофију и апсолвира у Паризу 1932. године, где се прикључује надреалистичким круговима. Од тада до рата 1941. године бавио се публицистиком и књижевношћу.
freehand freehand 23:48 24.03.2011

Re: Mašti na volju

iz životinjskog (Adler, Wildsau, Ferkel, Delphin, Falke, Falkenauge, Fuchsjagd, Hassenjagd)

U te životinjske spada ona zamalo presudna a nikad izvedena - SeeLoewe.
Invazija na Britaniju.
gorran2 gorran2 00:58 25.03.2011

Militarizam + Mitomanija = Fašizam

kako je Konstantin Popović, komandant 2. Armije, kodirao operacije koje je njegova armija vodila i/ili kako je pisao operativne izveštaje.
Da li je i njegova ratna retorika bila šablonska, a s obzirom na njegovo obrazovanje:

Na jugoslovenskom ratištu bila je, naročito od jeseni 1943, izražena borba za inicijativu. Partizanski način ratovanja podrazumevao je ofanzivnost i disperziju - veliki broj malih i srednjih napada. To je vezivalo i apsorbovalo vrlo brojne osovinske snage na zadacima osiguranja i odbrane. Nemačke više komande uvidele su opasnost od gubljenja inicijative, te su insistirale na formiranju ofanzivnih grupacija i neprekidnim upadima na slobodnu teritoriju. Prema direktivi komandanta 2. okl. armije Rendulica od 27.2.44, na nivou svakog korpusa (kojih je bilo 4), kao i na nivou svake od divizija (kojih je bilo 11) u toku marta trebalo je organizovati najmanje po dve takve operacije - što čini 30 napadnih poduhvata samo u toku jednog meseca. Otuda veliki broj operacija.

Što se tiče kodnih naziva, na nivou štabova NOVJ nije postojala svest o potrebi davanja živopisnih naziva. Koordiniranih napadnih akcija više formacija, koje se mogu nazvati operacijama, bilo je jako mnogo. Imena su dobile samo one veće (npr Bihaćka, prva i druga tuzlanska, prva i druga banjalučka...), i to u pravilu u posleratnoj istoriografiji.

Kao što je autor bloga dobro primetio, potreba davanja specifičnih naziva operacijama nema veze sa konspiracijom, nego sa ratnom propagandom. Rekao bih da je osnovni preduslov za takvu praksu militarizam, odnosno pridavanje vojsci i ratovanju nekog nezavisnog i autonomnog značaja, dostojanstva i uzvišenosti, preko njihove neposredne svrhovitosti. Nemci su od ovoga napravili korak dalje svojom sklonošću ka mitološkim uzorima i moralno-estitičkim kultom ratovanja. Ova militaristička mitomanija, koja se precizno ogleda u njihovom samozaljubljenom imenovanju operacija, predstavljala je suštinski element nacizma.

Ako se neko zapitao na osnovu ovoga što sam rekao, odgovor je - da. Taj isti element prisutan je i u američkom i NATO samozaljubljivom militarizmu. Ali, to je samo jedan element.

Što se tiče Koče Popovića, nisam primetio ništa "poetsko" ili raspevano-militarističko u njegovom stilu komandovanja. On jeste vodio dnevnik sa poetskim zabeleškama, ali je pogledu komandovanja bio izrazito sveden i krajnje svrsishodan u delu i u izražavanju. Čak više nego neki drugi komandanti gajio je taj izrazito redukcionistički i svrsishodan stil rukovođenja. Naravno, rat je kao takav naopaka rabota, pa je u tome dolazilo da neslaganja ijavascript:; trvenja, i "prema gore" i "prema dole".

P.S. Koga zanimaju dejstva 2. armije, ovde je dobra studija Milovana Dželebdžića.
dragan7557 dragan7557 11:09 25.03.2011

Re: Militarizam + Mitomanija = Fašizam

Kao što je autor bloga dobro primetio, potreba davanja specifičnih naziva operacijama nema veze sa konspiracijom, nego sa ratnom propagandom.

Tako je plan invazije na SSSR nazvao „Operacija Barbarosa“ (Unternhemen Barbarossa).

Ova dva pojma nisu isto i imaju, potpuno drukčiji sadržaj i značenje i nosioci su različitih poruka.

Pojam Unternhemen (preduzeće,preduzimanje).

Značenje operacije, čuni mi se nije potrebno objašnjavati.

Koliko su ove razlike važne, neki drugi put.
i to u pravilu u posleratnoj istoriografiji.

Dobro primećeno.

cerski
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:08 25.03.2011

Re: Mašti na volju

freehand
iz životinjskog (Adler, Wildsau, Ferkel, Delphin, Falke, Falkenauge, Fuchsjagd, Hassenjagd)

U te životinjske spada ona zamalo presudna a nikad izvedena - SeeLoewe.
Invazija na Britaniju.


Kodni naziv invazije na Britaniju "Morski lav" (Unternehmen Seelöwe) odabrao je Hitler lično, a zahvaljujući nazivu koji je asocirao baš to, britanski obaveštajci su plan orkrili ili bar naslutili.
gorran2 gorran2 13:35 24.03.2011

Univerzalni obrazac

Ja sam uglavnom čitao dokumente iz WW2, ali izgleda da su neke osobine ratne retorike zajedničke svim vremenima i svim vojskama. Manje-više, svaki operativni izveštaj sadrži sledeće obavezne elemente:
1. Operacija je izvedena uspešno i neprijatelj je razbijen.
2. Pretrpeli smo gubitke, ali su neprijateljski gubici desetostruko (ili 100x, pa i 1000x) veći.
3. Neprijatelj je nehuman i vrši zločine.
4. Mora se odmah izvesti još jedna operacija.
5. Neophodno nam je pojačanje.
wukadin wukadin 14:09 24.03.2011

Re: Univerzalni obrazac

Aj sad da odem "pre Hrista", zapravo ne toliko mnogo daleko.
Imam utisak da su podaci o veličini slovenskog doseljavanja i neki o slovenskim zločinima bili posledica pokušaja romejskih (vizantijskih) generala da opravdaju svoje neuspehe.
Inače upravo čitam knjigu Pad Arkone - sumrak slovenskog paganizma, gde je moguće lepo videti ratnu propagandu na delu. Opis "evroatlanskih integracija" danskog kralja Valdemara i biskupa Absalona, a iz pera Saksa Gramatika (inače, taj lik je napisao prvu verziju Hamleta, koja je inspirisala Šekspira). Ono kad čitaš izgleda da su Danci bili nesposobni da izgube i najmanji okršaj.
a_jovicic a_jovicic 01:42 25.03.2011

Re: Univerzalni obrazac

Meni je posebno omiljen deo iz knjige "Rat i anti-rat" Alvina i Hajdi Tofler (Alvin je inače napisao "Treći talas" ) ...

Šest tehnika za upravljanje percepcijom

1. Optužba za zločine
Bombardovanje bolnica i religioznih objekata, ubijanje nedužnih (posebno dece)

2. "Hiperbolična inflacija"
Generalizacija pojedinačnog slučaja na celu populaciju ili predstavljanje pojedinačnog zločina kao sistematsko delovanje onih koje zločinac podržava

3. Demonizacija i dehumanizacija
Poredjenje sa poznatim "demonima" (Hitler, Staljin, Pol Pot, Sadam ... a bog'me i Milošević)

4. Polarizacija
"Ko nije sa nama - taj je protiv nas"

5. Božja kazna
"Bog je na našoj strani a njih će snaći njegova kazna"

6. Metapropaganda (posebno snažna metoda ... ako se subjekat ubedi da je sve što kaže druga stana "prljava propaganda" a ono što kažemo mi "istina i samo istina" postiže se potpuni cilj psihološkog ratovanja)
... npr. pokazati kako oni kontrolišu medije a naše tvrdnje potkrepiti video dokazima
blogovatelj blogovatelj 05:01 25.03.2011

Re: Univerzalni obrazac

. Božja kazna
"Bog je na našoj strani a njih će snaći njegova kazna"


A onda dodje klinac od dvadesetak godina i svima obznani da je car go!



Oh my name it is nothin'
My age it means less
The country I come from
Is called the Midwest
I's taught and brought up there
The laws to abide
And that land that I live in
Has God on its side.

Oh the history books tell it
They tell it so well
The cavalries charged
The Indians fell
The cavalries charged
The Indians died
Oh the country was young
With God on its side.

Oh the Spanish-American
War had its day
And the Civil War too
Was soon laid away
And the names of the heroes
I's made to memorize
With guns in their hands
And God on their side.

Oh the First World War, boys
It closed out its fate
The reason for fighting
I never got straight
But I learned to accept it
Accept it with pride
For you don't count the dead
When God's on your side.

When the Second World War
Came to an end
We forgave the Germans
And we were friends
Though they murdered six million
In the ovens they fried
The Germans now too
Have God on their side.

I've learned to hate Russians
All through my whole life
If another war starts
It's them we must fight
To hate them and fear them
To run and to hide
And accept it all bravely
With God on my side.

But now we got weapons
Of the chemical dust
If fire them we're forced to
Then fire them we must
One push of the button
And a shot the world wide
And you never ask questions
When God's on your side.

In a many dark hour
I've been thinkin' about this
That Jesus Christ
Was betrayed by a kiss
But I can't think for you
You'll have to decide
Whether Judas Iscariot
Had God on his side.

So now as I'm leavin'
I'm weary as Hell
The confusion I'm feelin'
Ain't no tongue can tell
The words fill my head
And fall to the floor
If God's on our side
He'll stop the next war.

Bob Dilan - Najveci od najvecih
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 17:14 25.03.2011

Re: Univerzalni obrazac

a_jovicic
Meni je posebno omiljen deo iz knjige "Rat i anti-rat" Alvina i Hajdi Tofler (Alvin je inače napisao "Treći talas" ) ...

Šest tehnika za upravljanje percepcijom

1. Optužba za zločine
Bombardovanje bolnica i religioznih objekata, ubijanje nedužnih (posebno dece)

2. "Hiperbolična inflacija"
Generalizacija pojedinačnog slučaja na celu populaciju ili predstavljanje pojedinačnog zločina kao sistematsko delovanje onih koje zločinac podržava

3. Demonizacija i dehumanizacija
Poredjenje sa poznatim "demonima" (Hitler, Staljin, Pol Pot, Sadam ... a bog'me i Milošević)

4. Polarizacija
"Ko nije sa nama - taj je protiv nas"

5. Božja kazna
"Bog je na našoj strani a njih će snaći njegova kazna"

6. Metapropaganda (posebno snažna metoda ... ako se subjekat ubedi da je sve što kaže druga stana "prljava propaganda" a ono što kažemo mi "istina i samo istina" postiže se potpuni cilj psihološkog ratovanja)
... npr. pokazati kako oni kontrolišu medije a naše tvrdnje potkrepiti video dokazima


Nešto tu nije kako treba sa redosledom, naravno, ukoliko su tehnike sluđivanja hronološki prikazane.

Hronološki redosled, prema našem iskustvu, bio bi sledeći:

1. Polarizacija, ko nije s nama taj je protiv nas,
2. Bog je na našoj strani,
3."Hiperbolična inflacija",
4. Metapropaganda,
5. Optužba za zločine
5. Dehumanizacija i demonizacija druge strane, an general
I naravno, na kraju:
7. Genocid.


a_jovicic a_jovicic 00:29 26.03.2011

Re: Univerzalni obrazac

Redosled nije bitan ... tj. zavisi od "ciljne grupe" koja se "obradjuje"
blogov_kolac blogov_kolac 15:51 24.03.2011

polako bre ljudi

Po mom skromnom misljenju, a prilicno sam siguran da postoje milioni onih koji ce se samnom sloziti, ovaj bizaran naziv operacije "ODISEJEVA ZORA", ne samo da ne predstavlja nikakav "napredak" u nekakvoj doktrini smisljanja kodnih naziva vojnih operacija sa efikasnim psiholosko-propagandnim dejstvom, vec naprotiv, verovatno ce biti upamcena kao najgluplji i najtupaviji naziv za neku vojnu operaciju u dosadasnjoj istoriji ratovanja! Inace, za razliku od autora bloga koji svugde trazi dublji smisao, mislim da je upravo u anglo-saksonskoj tradiciji dominantna praksa da kodni nazivi vojnih operacija u principu nemaju nikakve veze sa njom, a pogotovo ne bi trebale da odaju nacin izvodjenja i krajnji cilj (najpoznatiji izuzetak od ovog pravila svakako je bila "Pustinjska oluja" ). U tom smislu ovaj naziv se savrseno uklapa, ili bar ja ne umem ni uz pomoc trikova da ga povezem sa Libijom i tamosnjim desavanjima (vrsti i toku sukoba). Moguce je cak da se ovde radi o nekakvom improvizovanom i dopunjenom akronimu od radne verzije naslova cele akcije, ali priznajem da tu hipotezu dosta slabi odsustvo slova "L" u nazivu, koje bi bilo po nekoj mojoj logici ocekivano.

Da je sam Obama krstio ovu operaciju, zadnja stvar (pogotovo posle USA iskustva u Iraku i Avganistanu) sa kojom bi zeleo da bude asocijacija je jedan predug i krvav rat kakav je bio onaj trojanski, a ciji uzrok i razlog je bio pre banalan nego uzvisen (zenska preljuba, sujeta nekih boginja...itd) i gde je Odisej ma kako junak i inteligentan - nedvojbeno bio sto se ono kaze klasican "agresor". Cak i to sto je rat presudjen njegovom zaslugom i lukavstvom bilo je izvedeno na nacin koji je samo razgnevio bogove, a po okoncanju "intervencije" ni za Odiseja ni za Troju nije se mogla izreci ona bajkovita fraza iz mnogih mitova "I ZIVELI SU SRECNO DO KRAJA ZIVOTA..." vec bas suprotno tome - kraj rata znacio je istovremeno i kraj Troje, dok je samom Odiseju kraj tog rata bio samo pocetak necega sto je kao sto znamo pojam za duga i opasna lutanja. Ma uostalom, da je uzet neki po Obamu savrseni primer iz GRCKE mitologije, on bi bio dosta nerazumljiv za prosecnog Amerikanca, a potpuno stran prosecnom Arapinu koji su takodje ciljna grupa.

I na kraju da budem do kraja sarkastican. Ako je ovo stvarno genijalan naziv operacije sa nekakvim predoumisljajem, onda je to uradjeno sa porukom koja glasi: EVO VAM DOKAZ DA MI OVO NISMO PLANIRALI, NI HTELI, I USLI SMO TEK KADA JE... blabla... PA EVO NISMO STIGLI DA SMISLIMO NI PRISTOJAN NAZIV ZA OVU OPERACIJU.
wukadin wukadin 18:30 24.03.2011

Re: polako bre ljudi

jedan predug i krvav rat kakav je bio onaj trojanski, a ciji uzrok i razlog je bio pre banalan nego uzvisen (zenska preljuba, sujeta nekih boginja...itd) i gde je Odisej ma kako junak i inteligentan - nedvojbeno bio sto se ono kaze klasican "agresor".


Ja mislim da je mnogo banalniji razlog za rat žeđ za naftom nego ženska lepota. Takođe, ne znam da Odiseja neko pamti kao agresora (može se o tome pričati, kao i uostalom o činjenici da je persijsko "društvo" bilo slobodnije po savremenim evropejskim merilima od spartanskog) ali verujem da je Barak Husein zaslužio to mesto, kao i svi američki preCednici od WW2 na ovamo (nijedan nije proveo mandat bez počinjanja rata).

Nego, reče britanski ministar kako će bombama sprečiti pogibiju stotina hiljada civila. Libija ima ukupno oko 6 miliona stanovnika. (a u stvari je )
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 19:08 24.03.2011

Re: polako bre ljudi

blogov_kolac
Po mom skromnom misljenju, a prilicno sam siguran da postoje milioni onih koji ce se samnom sloziti, ovaj bizaran naziv operacije "ODISEJEVA ZORA", ne samo da ne predstavlja nikakav "napredak" u nekakvoj doktrini smisljanja kodnih naziva vojnih operacija sa efikasnim psiholosko-propagandnim dejstvom, vec naprotiv, verovatno ce biti upamcena kao najgluplji i najtupaviji naziv za neku vojnu operaciju u dosadasnjoj istoriji ratovanja!


Ja, kolega blogov_kolac, ne spadam u te milione i ne mislim da ljudi iz specijalnih jedinica za psihološko delovanje US Army, kao ni savetnici predsednika najmoćnije države na svetu, smišljaju glupe i tupave nazive za vrlo skupe vojne operacije.
Naprotiv. Mislim da su oni veoma dobri i uspešni u svom poslu.
Kao dokaz navodim primer nas Srba. Mi smo i dalje, za većinu sveta i posle 12 godina, "loši momci", jer su nas oni takvima prikazali.
Naravno, da nisu svi Srbi loši momci, a svi Albanci sa Kosova "dobri momci". I među Srbima, i među Albancima sa Kosova ima i dobrih i loših momaka.

Za Vašu informaciju još malo o kodnom nazivu "Odisejeva zora":

Ljudi danas veruju ili u neumoljive naučne dokaze ili u logičku snagu argumenata ili u uverljivost priče.
U konkretnom slučaju kodni naziv ove vojne operacije na skriven način, pogađa posebne delove svesti koji su van domašaja racionalnog. Ime operacije je veoma dobro odabrano i pokreće praslike i prauzore, prve utiske, u dubokim naslagama na razmeđi svesnog i podsvesnog.

Jer, sve priče koje čovek od najranijeg detinjstva sluša, a kasnije čita kao romane ili gleda kao filmove, kako god da su ispričane ili režirane, svode se na tri osnovna arhetipa: Odiseju, Ilijadu i Bibliju.
A Odisej je u tim pričama, da vas podsetim, veliki pozitivni junak.

Samo ta jedna činjenica dovoljna je da dokaže da kodno ime "Odisejeva zora" nije najgluplji i najtupaviji naziv za neku vojnu operaciju u istoriji ratovanja, kako Vi tvrdite.

dragan7557 dragan7557 20:29 24.03.2011

Re: polako bre ljudi

svode se na tri osnovna arhetipa: Odiseju, Ilijadu i Bibliju.

Kod mene vala na druge
Gilgameš
Utnapištim
Atrahsis

Dakle braćela nešto tu nije u redu.

cerski
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 20:32 24.03.2011

Re: polako bre ljudi

Ne, braćela, sve je u redu. Jedino što na tebe američka ratna propaganda ne deluje.
myredneckself myredneckself 01:23 25.03.2011

Re: polako bre ljudi

Vojislav Stojković
učestvovao u kumovanju "Projekata Menhetn"....


Vojislav Stojković
Jer, sve priče koje čovek od najranijeg detinjstva sluša, a kasnije čita kao romane ili gleda kao filmove, kako god da su ispričane ili režirane, svode se na tri osnovna arhetipa: Odiseju, Ilijadu i Bibliju.
A Odisej je u tim pričama, da vas podsetim, veliki pozitivni junak.


dragan7557
Kod mene vala na druge
Gilgameš
Utnapištim
Atrahsis


A Mahabharata!? To je Ilijada i Odiseja Azije.
A Arjuna? To je Ahil, Herkules, Odisej i Eneja istoka.

Da se vratim na topic,
Trinity je bio code name za prvu probu atomske bombe.
U Mahabharati ima pesma Bhagavad Gita.
Openhajmer je nazvao Trinity Site (N.Meksiko) tim imenom sećajući se tri stiha iz Bhagavad Gite, i gledajući probu atomske bombe i onog što je ostalo posle nje.
Stihovi glase ( moj slobodan prevod) - "Sada sam postao smrt, rušilac Svetova"
blogovatelj blogovatelj 05:03 25.03.2011

Re: polako bre ljudi

Ne, braćela, sve je u redu. Jedino što na tebe američka ratna propaganda ne deluje


Popio je carobni napitak kad je bio mali.
elis elis 12:47 25.03.2011

Re: polako bre ljudi

Vojislav Stojković
...
A Odisej je u tim pričama, da vas podsetim, veliki pozitivni junak...


E, upravo tu leži kvaka. Odabir ovog kodnog naziva za operaciju pokazuje kakve sve opasnosti leže u čitanju dajdžestiranih verzija klasičnih dela svetske literature. Da su čitali Homerovu Ilijadu, a ne verziju za malog Pericu, pentagonski bi dokoni pukovnici znali da je Odisej u stvari rodonačelnik svih vojnih dezertera, simulanata i zabušanata. Ta nije li čovek sejao so, samo da bi izbegao odazivanje pozivu u rezervu
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:12 25.03.2011

Re: polako bre ljudi

elis, ne veruj Danajcima ni kad ti poklone donose.
Možda je kvaka u tome da pukovnik Gadafi dezertira.
elis elis 16:35 25.03.2011

Re: polako bre ljudi

Vojislav Stojković
elis, ne veruj Danajcima ni kad ti poklone donose.
Možda je kvaka u tome da pukovnik Gadafi dezertira.


Eh sad, Vojislave. Pukovnici i viši činovi ne dezertiraju, oni časno uzmiču
A što se tiče danajskih darova, samo je bitno otvoriti ih na vreme
cult cult 23:24 24.03.2011

Hm

Nego, ona Nobelova nagrada za mir...
Laureat ispalio toliko Tomahawkova ljudima na glave.
I šta sad?
dragan7557 dragan7557 10:56 25.03.2011

Re: Hm

Laureat ispalio toliko Tomahawkova ljudima na glave.


Obezbedio im Večni Mir.

I šta sad?


Nova nagrada za Mir, od strane onih koji prežive.

cerski
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:16 25.03.2011

Re: Hm

cult
Nego, ona Nobelova nagrada za mir...
Laureat ispalio toliko Tomahawkova ljudima na glave.
I šta sad?


da je ispaio, ispalio je, ali Nobelovac je nekoliko put izjavio da SAD učestvuju, ali ne predvode intervenciju na Libiju, a to se ne računa.
Bojan Budimac Bojan Budimac 23:58 24.03.2011

*****

Dobar članak na temu se završava: Odyssey Dawn started as a sort of unclassified code name, so that during the planning stages people could talk openly about working on Odyssey Dawn without giving away the nature of the project, says Elliott. But instead of coming up with a catchy, ready-for-prime-time name like Desert Storm when the operation was approved, they stuck with Odyssey Dawn.

"A lot of people have called trying to find meaning in the name," says Elliott. "The bottom line is that it was designed so there is no meaning."


Osim, ako ne žele da nam kažu ono što zbunjuje Mr Nurnberga: “The ‘Odyssey’ is puzzling, though,” says Nunberg. “Unless they’re saying they’re going to be wandering around the Mediterranean.”

princi princi 00:34 25.03.2011

Re: *****

Osim, ako ne žele da nam kažu ono što zbunjuje Mr Nurnberga: “The ‘Odyssey’ is puzzling, though,” says Nunberg. “Unless they’re saying they’re going to be wandering around the Mediterranean.”

Или Coming home? У складу са (признајем, смелом) претпоставком коју сам изнео пре неки дан, цепање Либије на источни и западни део, као и препуштање источног дела талибанским ветеранима ратова у Ираку и Авганистану, је део заслађивача дила који су Американци направили са талибанима у Авганистану. У замену за територије, талибани ће престати са нападима на америчке трупе у Авганистану, највероватније почети и да партиципирају у власти. То ће омогућити Американцима и талибанима да све своје снаге усмере против заједничког непријатеља Ирана, који је, изгледа, по Американцима, превише ојачао. Американци ће из, сада за њих прескупог, авганистанског сукоба тако моћи да се повуку као непоражена сила- Одисеј у алегорији је, дакле, УС нејви, а зора почетак њеног враћања кући.
nsarski nsarski 00:51 25.03.2011

Re: *****

"A lot of people have called trying to find meaning in the name," says Elliott. "The bottom line is that it was designed so there is no meaning."

Slicno kao sto je Dzon Lenon objasnio kako je nastala i sta znace reci pesme I am the walrus.

Shotton remembered:

"Yellow matter custard, green slop pie,
All mixed together with a dead dog's eye,
Slap it on a butty, ten foot thick,
Then wash it all down with a cup of cold sick".[5]

Lennon borrowed a couple of words, added the three unfinished ideas and the result was "I Am the Walrus". The Beatles' official biographer Hunter Davies was present while the song was being written and wrote an account in his 1968 biography of the Beatles. Lennon remarked to Shotton, "Let the fuckers work that one out."
nsarski nsarski 00:54 25.03.2011

Re: *****

Одисеј у алегорији је, дакле, УС нејви, а зора почетак њеног враћања кући.

And, besides, reci himne US navy imaju i stihove:

From the Halls of Montezuma
To the Shores of Tripoli;
We will fight our country's battles
In the air, on land and sea;
princi princi 00:58 25.03.2011

Re: *****

"The bottom line is that it was designed so there is no meaning."

Да, то је, вероватно, највиши ступањ слуђивања.
Bojan Budimac Bojan Budimac 01:05 25.03.2011

Re: *****

У замену за територије, талибани ће престати са нападима на америчке трупе у Авганистану, највероватније почети и да партиципирају у власти.

Pa dugo rade na copy/paste surge-a u Iraku, red bi bio da to pokaže "rezultate", mada ne verujem u uspeh toga.

Da, ova podela Libije, sada izgleda veoma realno (iako ovi pobunjenici nisu sposobni ni za šta), a svi nešto guraju Turke u buduću peace keeping misiju.
myredneckself myredneckself 01:38 25.03.2011

Re: *****

Slicno kao sto je Dzon Lenon objasnio kako je nastala i sta znace reci pesme I am the walrus.


"I am the eggman
They are the eggmen
I am the Walrus
Coo coo ca-choo."

Posle Lenonove smrti teoretičari zavere stalno su u ovoj pesmi tražili tajnu poruku.
Lenon je sigurno smišljeno napisao ove silly stihove da zeki ove teoretičare zavere, da ga ne uzimaju uvek isuviše ozbiljno.
a_jovicic a_jovicic 02:03 25.03.2011

Re: *****

nsarski
Одисеј у алегорији је, дакле, УС нејви, а зора почетак њеног враћања кући.

And, besides, reci himne US navy imaju i stihove:

From the Halls of Montezuma
To the Shores of Tripoli;
We will fight our country's battles
In the air, on land and sea;


Biće da razotkrismo "Odiseja" ... Himna američkog marinskog korpusa sadrži stih o obalama Tripolija a odnosi se na prvi Berberski rat. Znači "Odisej" se stvarno vraća "kući" (godine 1801. su bili na istom mestu i ratovali protiv istog neprijatelja).
Goran Vučković Goran Vučković 02:18 25.03.2011

Re: *****

Znači "Odisej" se stvarno vraća "kući" (godine 1801. su bili na istom mestu i ratovali protiv istog neprijatelja).

Znači zlatna zora je u pitanju, a ne ona ružičastih prstiju? Onda samo još da im Gadafijeva garda donese onaj bračni krevet što nema točkiće...
wukadin wukadin 10:09 25.03.2011

Re: *****

Biće da razotkrismo "Odiseja" ... Himna američkog marinskog korpusa sadrži stih o obalama Tripolija a odnosi se na prvi Berberski rat. Znači "Odisej" se stvarno vraća "kući" (godine 1801. su bili na istom mestu i ratovali protiv istog neprijatelja).


Prva američka spoljna intervencija.
Inšalah, nadam se da će ova biti poslednja
dragan7557 dragan7557 10:39 25.03.2011

Re: *****


From the Halls of Montezuma
To the Shores of Tripoli;

U Srbiji bi rekli

Sve Čičino.


We will fight our country's battles


L etat c est moi.

cerski

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:54 25.03.2011

Re: *****

Bojan Budimac
Dobar članak na temu


Ni od jednog portparola, pa ni ovoga Eliota iz Komande za Afriku, ne očekuje se da u stvarima invazije govori istinu.

Ne vidim ni jedan razlog da se planeri invtervencije na Libiju ovog puta nisu pridržavali direktive Ministarstva odbrane, napisane sredinom70-tih godinama, o kodnim nazivima vojnih operacija, tim pre što je ona i dalje na snazi i što je dala pozitivne rezultate u javnosti i medijima počev od invazije na Panamu.

Kada je reč o teško razumljivom kodnom imenu "Odisejeva zora", ne treba smetnuti s uma činjenicu da je to prva vojna operacija koju započinje predsednik Obama. A on je, između ostalog, i pisac. Svi pisci su skloni metaforama, pa i dečji pisci.

Ne tvrdim da je Obama lično, kao što su radili Hitler i Čerčil, krstio ovu operaciju, ali moguće je da je neki ambiciozni spin skojevac hteo da pogodi ukus svog šefa pisca.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:20 25.03.2011

Re: *****

a_jovicic


Biće da razotkrismo "Odiseja"


Nikada nisam ni sumnjao u nas sa bloga b92, pogotovo kad se prof. nsarski uključi, a Pentagon neka vidi šta će sad.
blogov_kolac blogov_kolac 13:40 25.03.2011

Re: *****

Bojan Budimac
Dobar članak na temu se završava: Odyssey Dawn started as a sort of unclassified code name, so that during the planning stages people could talk openly about working on Odyssey Dawn without giving away the nature of the project, says Elliott. But instead of coming up with a catchy, ready-for-prime-time name like Desert Storm when the operation was approved, they stuck with Odyssey Dawn.

"A lot of people have called trying to find meaning in the name," says Elliott. "The bottom line is that it was designed so there is no meaning."


Osim, ako ne žele da nam kažu ono što zbunjuje Mr Nurnberga: “The ‘Odyssey’ is puzzling, though,” says Nunberg. “Unless they’re saying they’re going to be wandering around the Mediterranean.”

Nije mi najjasnije odakle ova informacija potice i ko je uopste taj Eliot, ali se ovo jako dobro poklapa sa onim mojim prvim utiskom o ovom nazivu. Kada su zeleli jak i sugestivan naziv, koji kao da je smisljen u Holivudu a ne Pentagonu, imali su "Pustinjsku oluju". Kada se potrude da nesto plasiraju ili spinuju u zeljenom pravcu, pa da to deluje prihvatljivije onima kojima je namenjeno, takodje se jasno vidi da se neko potrudio oko toga, kao sto su recimo termini "koleteralna steta", "kasetne bombe"...itd Medjutim, u slucaju "Odisejeva zora" svega toga prosto nema, sto znaci da se nisu ni potrudili, vec je kodni naziv ovde samo u funkciji kodnog naziva (tj interna vojna stvar), a cak je sve ispalo i malo tupavo jer glavne aluzije i asocijacije na prvu loptu imaju iskljucivo autogol evekat (Odisej==>Obama, Libija==>Troja, pobunjenici==>trojanski konj, koalicija=Ahejci...). Trojanski rat i cela Odisejeva misija tamo i povratak kuci imaju toliko mnogo epizoda da nije problem pronaci nekoliko njih koji bi se lepo uklopili u americke proklamovane ili tajne ciljeve u ovoj intervenciji, ali tu rizikujemo da od jednog stabla ne vidimo sumu, jer su ciljna grupa sigurno prosecni Amerikanci i Arapi, a ne nekakvi knjiski moljci sa Jejla i Harvarda.
Bojan Budimac Bojan Budimac 16:49 25.03.2011

Re: *****

Vojislav Stojković
Ni od jednog portparola, pa ni ovoga Eliota iz Komande za Afriku, ne očekuje se da u stvarima invazije govori istinu.
Da, načelno se slažem, s tim što je ovo, za sada, daleeeeko od invazije, ali kodno ime je trivija.

Ne vidim ni jedan razlog da se planeri invtervencije na Libiju ovog puta nisu pridržavali direktive Ministarstva odbrane, napisane sredinom70-tih godinama, o kodnim nazivima vojnih operacija, tim pre što je ona i dalje na snazi i što je dala pozitivne rezultate u javnosti i medijima počev od invazije na Panamu.


Pa praksa je bila (od 1975.) da kompjutor generiše kodne nazive operacija na osnovu dva početna slova. Pravo da kažem, znao sam za tu praksu, ali do čitanja ovog članka nisam znao da se od nje odustalo kad su velike operacije u pitanju upravo kad je 1989. za akciju koju pominješ po uspešnosti kodnog imena (Panama, Just Cause) komp. izbacio predlog Blue Spoon.

"Do you want your grandchildren to say you were in Blue Spoon?" Sieminski recalls Gen. James Lindsay asking Lt. Gen. Thomas Kelly. He did not. Nor did President George H.W. Bush want to waste a branding opportunity for a controversial war on a name that sounded like a jazz cafe. Blue Spoon became Just Cause (which had its own problems: Why'd Bush invade Panama?


Vojislav Stojković Vojislav Stojković 17:37 25.03.2011

Re: *****

I dalje, kaže GREGORY C. SIEMINSKI, na koga se poziva novinar čiji si članak linkovao:

"So was born the recent trend in nicknaming operations. Since 1989, major US military operations have been nicknamed with an eye toward shaping domestic and international perceptions about the activities they describe.[3] Operation Just Cause is only the most obvious example of this phenomenon. From names that stress an operation's humanitarian focus, like Operation Provide Comfort in Turkey, to ones that stress an operation's restoration of democratic authority, like Operation Uphold Democracy in Haiti, it is evident that the military has begun to recognize the power of names in waging a public relations campaign, and the significance of winning that campaign to the overall effort. As Major General Charles McClain, Chief of Public Affairs for the Army, has recently written, "the perception of an operation can be as important to success as the execution of that operation."[4] Professor Ray Eldon Hiebert, in a piece titled, "Public Relations as a Weapon of Modern War," elaborates on that view: "The effective use of words and media today . . . is just as important as the effective use of bullets and bombs. In the end, it is no longer enough just to be strong. Now it is necessary to communicate. To win a war today government not only has to win on the battlefield, it must also win the minds of its public."
nsarski nsarski 01:25 25.03.2011

Kad smo kod dekodiranja

evo jednog autenticnog priloga koji bih nazvao "Sta je Obama hteo da kaze, ili ko je ubio Kenedija?". Pravo iz konjskih usta, da se tako izrazim:

a_jovicic a_jovicic 02:16 25.03.2011

Re: Kad smo kod dekodiranja

nsarski
evo jednog autenticnog priloga koji bih nazvao "Sta je Obama hteo da kaze, ili ko je ubio Kenedija?". Pravo iz konjskih usta, da se tako izrazim:


Ovo me već brine ... još će da ispadne da je i Elvis stvarno živ!
dragan7557 dragan7557 10:41 25.03.2011

Re: Kad smo kod dekodiranja

Pravo iz konjskih usta, da se tako izrazim:

Loš ti izraz, ovde je u pitanju zaprega, i to dinamitska za Mir.

cerski
predatortz predatortz 09:24 25.03.2011

Lepo pakovana govna

Teško onome kome osvane ovakva zora...
dragan7557 dragan7557 10:21 25.03.2011

Re: Lepo pakovana govna

predatortz
Teško onome kome osvane ovakva zora...

I njeni Milosrdni Anđeli.

cerski
wukadin wukadin 13:49 25.03.2011

Re: Lepo pakovana govna

Uz takvu zoru ide i sledeća numera. Idealno se uklapa od naslova, do lavkraftovske atmosfere.
Jedno što nije u spotu Libija, nego prokleta zemlja Kema, ali to je bar susedstvo.

wukadin wukadin 10:07 25.03.2011

Kad smo već kod zore

Ima Fridrih Niče jedno delo koje se zove samo Zora. Počinje citatom iz Rig-vede:
"Ima još zora koje nisu svanule".

Lepo reče predatorz, teško nama sa ovakvim zorama.
Srećom, ko je optimista može naći razloga da čeka neke lepše zore.

Malo sam se igrao sa flešom
Zora Novog dana će svanuti
dragan7557 dragan7557 10:47 25.03.2011

Re: Kad smo već kod zore

"Ima još zora koje nisu svanule".

"Sutra ne treba očekivati više vremena nego danas."

Nije Niče, već ja, jednom prilikom.

cerski
predatortz predatortz 13:12 25.03.2011

Amateri

Mi smo tu neprevaziđeni sa nezaobilaznim Tarama,Drinama, Sutjeskama...
A ne tu neki smutljivci kao što je bio taj Odisej.

Naši kodovnici bi zbunili sve nato šifrante.

Još pamtim jedan poziv, upućen mojoj malenkosti:

Poručniče pošalji mi žita za 84-u. Imam za još jedan redenik, a krenulo me...

Treba li naglasiti da mi je motorola gp 300 ispala iz ruke?
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:25 25.03.2011

Re: Amateri

Plavu ribu, kljukanu dinastiju i svastikin but da i ne spominjemo.
tyson tyson 16:52 25.03.2011

Re: Amateri

Poručniče pošalji mi žita za 84-u. Imam za još jedan redenik, a krenulo me...


Lepo kljuca M-84, kad ima žita.

Prilično lako za dekodirati.



Vojislav Stojković Vojislav Stojković 17:24 25.03.2011

Re: Amateri

Ume da kljuca i u "velikom dvorištu" (kodirano ).

tyson tyson 19:53 25.03.2011

Re: Amateri

Ume da kljuca i u "velikom dvorištu"


Više sam nekako imao u mislima ovo:





miloseng miloseng 18:12 25.03.2011

bez komentara

pogledati do kraja, genijalno!!!

http://www.thedailyshow.com/full-episodes/mon-march-21-2011-sarah-vowell

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana