Film| Umetnost

KRATKI METAR

kukusigameni RSS / 27.04.2011. u 20:30

ruler-tattoo.jpg

Jedno vreme sam, pogrešno, mislio da su kratki filmovi uglavnom oličenje lenjosti autora da se posveti pravljenju „velikog filma“. Ili da je u pitanju možda nedostatak samopouzdanja. Naravno da sam znao za veliki broj fantastičnih kratkih filmova ali mi se činilo da su to baš izuzeci koji potvrđuju pravilo. Ne znam ni sam zašto sam tako razmišljao.

Kratki filmovi su forma koja s jedne strane lagano odumire, dok s druge strane doživljava hiperprodukciju. Paradoks. S jedne strane autori, sa malo materijalnih sredstava, u kratkom filmu pronalaze način da se izraze, a s druge strane producente kratki filmovi ne zanimaju, posebno ne iz komercijalnih razloga. I takvih paradoksa u vezi kratkog filma ima „na tone“. Muzički spotovi, reklame, crtani filmovi, svakodnevna su pojava u našim životima. Televizija ih je uzdigla do krajnjih granica, neke čak do nepodnošljivosti. Ali šta je sa autorskim filmom kratkog metra? On definitivno proživljava neki drugačiji život od svog snažnijeg i isplatljivijeg brata, celovečernjeg filma. Iako stariji od tog brata, kratki film klizi po sporednim kolosecima i predstavlja tek test za autora ili test za nekakvo rešenje filmskih problema u naraciji i slično. Festivalski život kratkih filmova je podjednako buran kao i celovečernjih, ali sa mnogo manje pompe i važnosti. Ipak, uspeo je da preživi sve udarce i prepreke. Nova era, donela je mogućnost svakom da se bavi filmom. Kamere su pojevtinile (možete filmove snimati i mobilnim telefonom, ako ne verujete, pitajte našeg kolegu blogera Stjepana Mimicu), montaža se može završiti u kućnim uslovima, medijumi sa kojih je moguće reprodukovati filmove su dostupni svakom, tu je dalje televizija, internet, sve je moguće i sve je izvodljivo. Ipak, i pored takvih mogućnosti, mali je broj ljudi koji se ozbiljno bavi ovom umetnošću.

Ne bih dalje da davim sa razmišljanjima o kratkom filmu. Naime, celu priču sam počeo da pišem sa željom da ispričam događaj od pre nekoliko godina. Na jednom filmskom festivalu, imao sam priliku da doživim pobedu kratkog filma nad „dugačkim“ na veoma neposredan način i da promenim dotadašnje mišljenje da kratki filmovi nastaju iz lenjosti. Eh. Trebalo je da gledam jedan odličan celovečernji film, u konkurenciji, jedan od onih koje samo festivali umeju da vam prirede (u pozitivnom smislu, naravno). I kada se ugasilo svetlo, u čudesnom mraku bioskopa, počeo je jedan drugi film, koji je bio u propratnom programu tog istog festivala. Pogađate, kratki film. Pomislio sam: “Oh ne, samo mi je još ovo trebalo“! Ipak, na kraju se stvar završila tako da je taj kratki film potpuno bacio u senku film iz glavnog programa, i to toliko da sam za malo napustio salu. Kao kada na rok koncertu, neka predgrupa toliko razvali, da vam se ne sluša glavni bend zbog koga ste i došli na koncert. Pre neki dan sam pronašao taj film na Youtube-u i sada je i pred vama.

Dame i gospodo,

dozvolite da vam prikažem film:

NAFTA

Rusija, 2003.

Reditelj: Murad Ibragimbekov
Scenarista: Murad Ibragimbekov
Producent: Rauf Atamalibekov
Montaža: Ivan Shishkov
Muzika: Alim Qasimov

Sinopsis
Tema nafte prožima čitavu istoriju Azerbejdžana. Nafta je tuga i sreća, rad i mir, sreća i nesreća. Film koji je režiser posvetio svom omiljenom gradu Bakuu, temelji se na ahrivskim materijalima, montiranim digitalnom tehnologijom, ali u stilu nemog filma. Soundtrack čini azerbejdžanska mugam muzika koju peva jedan od najboljih nacionalnih pevača – Alim Qasimov.

Te 2003. godine, film je dobio nagradu Srebni lav, za najbolji kratki film na Venecijanskom filmskom festivalu.

Uživajte!



Komentari (45)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Voja Radovanović Voja Radovanović 20:50 27.04.2011

blog

Uživao sam...ali kratko...kukusigameni...
P.S.Prvi....
kukusigameni kukusigameni 21:00 27.04.2011

Re: blog

Za prvog, fotka autora filma.

Voja Radovanović Voja Radovanović 21:52 27.04.2011

Re: blog

Hvala...sad sam i drugi......a sad će i ostali...završena je utakmica Real-Barsa...Real izgubio...kukusiganjima...pozz
kukusigameni kukusigameni 21:58 27.04.2011

Re: blog

Real izgubio...


Mesi im zamesio.
srdjan.pajic srdjan.pajic 15:55 28.04.2011

Re: blog

kukusigameni
Za prvog, fotka autora filma.



Kakva Lobanja! A Film mu je maestralan, hvala što si ga izbunario, pogledao sam ga par puta, tako da je efektivno zamalo postao dugometražni. Mislim, to je problem sa tim kratkim Filmovima, nemamo mi bre vremena za njih .
kukusigameni kukusigameni 15:58 28.04.2011

Re: blog

Mislim, to je problem sa tim kratkim Filmovima, nemamo mi bre vremena za njih .


4krofnica 4krofnica 22:51 27.04.2011

ok, fudbal.

ovo je mnogo simpa film o malom fudbalskom timu sa Tajlanda, gde mesta za to nema:)



volim kratku formu. cesto je mnogo efektnija od standardnih 120'.

(ovaj nafta-film je bolan za moje napacene oci:)
kukusigameni kukusigameni 23:01 27.04.2011

Re: ok, fudbal.

volim kratku formu. cesto je mnogo efektnija od standardnih 120'.


Jeste. Ali isto tako cesto sadrzi odlicnu gradju za celovecernji film i neodoljivo se stice utisak da je to mogao da bude odlican dugometrazni film.

ovaj nafta-film je bolan za moje napacene oci:


Sta ti je s ocima?
fantomatsicna fantomatsicna 23:06 27.04.2011

Makov Cvet ( Poppy)

Moj omiljeni
4krofnica 4krofnica 23:19 27.04.2011

Re: ok, fudbal.

sa ocima

je obostrana katarakta, krtica stajl.
tesko pratim monohromatske slike, ckiljim do izbezumljenja
(a i problem bora oko ociju nije zanemarljiv:)
kukusigameni kukusigameni 23:23 27.04.2011

Re: ok, fudbal.

4krofnica


Pa jes malo film za ckiljenje.
Za krticu.
kukusigameni kukusigameni 07:41 28.04.2011

Re: Makov Cvet ( Poppy)

fantomatsicna


Hvala za film.

Jedan novozelandski reziser je dobio nagradu u Berlinu ove godine.

Sam Peacocke

U nedostatku tog filma na youtube-u evo jednog muzickog spota koji je on rezirao.
I to je kratki film.

antioksidant antioksidant 09:18 28.04.2011

Re: ok, fudbal.

ti si postala ekspeert za ovu igru
kukusigameni kukusigameni 09:49 28.04.2011

Re: ok, fudbal.

antioksidant


AO, evo i za tebe plakat jednog fenomenalnog kratkog filma.


antioksidant antioksidant 10:24 28.04.2011

Re: ok, fudbal.


to je najkraća forma - ni film, ma koliko kratak bio - jedan frejm i gotovo
4krofnica 4krofnica 10:39 28.04.2011

Re: ok, fudbal.

antioksidant


si video ti to.. jos samo da nabavim šal i vidimo se na tekmi :)


mogao da bude odlican dugometrazni film


ne slažem se. taman je kako treba.
kao što savršen kroki ne bih menjala za veliki format ili
dobro osmišljenu priču za spot pretvarala u 120' moušn pikčra.

psss: cenim nečiju Ideju. priču koju je osmislio autor i kako je realizovao. ne volim mnogo obrade, adaptacije..vrlo retko su bolje od originala.


kukusigameni kukusigameni 10:40 28.04.2011

Re: ok, fudbal.

antioksidant

kukusigameni kukusigameni 16:07 28.04.2011

Re: ok, fudbal.

4krofnica

Gledaj ovako, ja sam i napisao da mi je ovaj dogadjaj promenio pogresan nacin razmisljanja u vezi kratkih filmova. But, voleo bih da zamislis eksperiment u kome bi ispred autora stavili novac dovoljan za budzet "120' moušn pikčra" i za kratki film, pa da bira. Verujem da bi velika vecina posegla za ovim prvim, makar u dzepu imala samo nedovrsen scenario.
Tacno je i to da je nekada kroki fenomenalan u odnosu na nekakav veliki format ali je tacno i to da nema velikog formata bez dobrog krokija (mada nisam siguran na koju si umetnost mislila).
Zato kratki film, barem ovaj autorski, odumire. Eto, ovo je bio dobitnik lava u Veneciji, a verovatno ga niko od blogera b92 (osim mene) nije video. Zato sam izmedju ostalog i imao zalju da vam ga pokazem. Zamisli sta je tek sa onima koji ne dobiju prestiznu nagradu.
docsumann docsumann 19:32 28.04.2011

Re: ok, fudbal.

volim kratku formu. cesto je mnogo efektnija od standardnih 120'.


volim kratku formu 2 i po do 3 minuta i to je to ... 1,2,3



p.s. film je odličan, zvuk savršen
docsumann docsumann 19:38 28.04.2011

Re: ok, fudbal.

The World Shortest Song

kukusigameni kukusigameni 19:50 28.04.2011

Re: ok, fudbal.

docsumann

Evo ga jedan za tebe.

4krofnica 4krofnica 20:04 28.04.2011

Re: ok, fudbal.

u kome bi ispred autora stavili novac


(majkumustaru) ne slazem se!

sta si zapeo za te dugacke, nije sve u velicini, moras da mi verujes ovde:)

e ozbiljno, nisam upoznata sta izumire po ovoj stvari ali znam sta mi godi, znala sam da cemo se svrteti oko novca, ali nekad je on bacen u vetar. naravno da bi ponesto ispalo drukcije da je neko imao vise slobode pri stvaranju, ali nekad je bolje: kratko i efikasno.

i imao zalju da vam ga pokazem.


naravno, hvala za to! ne bih bila ovde da mi se nije dopao tvoj tekst (i film sam odgledala - dodjes mi dva tanka botoksa oko ociju:)



pssss-docs. wating room. upravo ovaj snimak:) ra-spad.
kukusigameni kukusigameni 20:11 28.04.2011

Re: ok, fudbal.

sta si zapeo za te dugacke, nije sve u velicini, moras da mi verujes ovde:)


Verujem ti. Sta ce ti botox? Bolji je hijaluron.

docsumann docsumann 20:41 28.04.2011

Re: ok, fudbal.

Evo ga jedan za tebe.


aaa, vrh

"Njutn nije trebao da se pita kako je jabuka pala vec kako je dospela gore"

Viktor Schauberger
kukusigameni kukusigameni 21:24 28.04.2011

Re: ok, fudbal.

"Njutn je nije trebao da se pita kako je jabuka pala vec kako je dospela gore"


Jbg, kad nije bio sumar.
antioksidant antioksidant 07:43 29.04.2011

Re: ok, fudbal.

nije sve u velicini


nekako se uvek dodje do ovoga
draft.dodger draft.dodger 23:34 27.04.2011

Čvor (1969)

kukusigameni kukusigameni 07:50 28.04.2011

Re: Čvor (1969)

draft.dodger

Ah, Krsto Papic.
Evo, bas ovaj film, inace jako dobar, u meni budi razmisljanje da predstavlja fenomenalan research za moguci scenario za celovecernji igrani film.
st.jepan st.jepan 23:41 27.04.2011

KRATKI METAR

Kratki metar je prošlost filma, kaogod i budućnost filma.
Nekad se duži nisu mogli snimati, sutra se duži neće moći gledati.
Dva sata pred ekranom..., previše, previše...

Najkraće forme - reklame i spotovi, katkad su pravi dragulji.

Nešto slićno ovoj "Nafti" snimio je pre puno godina mislim Stole Popov.
Njegov filmić o paljenju visoke peči, bio je skoro jednako uzbudjiv i jak.
Ne mogu, na žalost, da ga pronadjem.
kukusigameni kukusigameni 08:02 28.04.2011

Re: KRATKI METAR

st.jepan
Nekad se duži nisu mogli snimati, sutra se duži neće moći gledati.
Dva sata pred ekranom..., previše, previše...

Rudolf Arhajm je negde zapisao da se razlicite vrste ogranicenja koja filmu onemogucavaju "idealno dozivljavanje stvarnosti, mogu pojaviti kao materijal umetnickog izrazajnog sredstva".
Ja se slazem sa tim misljenjem. Na primer, u pocetku je to bila rolna filma, koja je odredjivala duzinu. Danas su ogranicenja mnogo interesantnija i izazovnija. I da stvar bude jos lepsa, sam ih autor mora pronaci.
razmisljam razmisljam 02:00 28.04.2011

:)

kukusigameni
Uživajte!


Уживала.

Хвала и 4krofnici, fantomatsicnoj и draft.dodgeru.
kukusigameni kukusigameni 08:11 28.04.2011

Re: :)

razmisljam


Hvala. Meni se jako dopao pristup da se naglase zvuci koje je autor naknadno ubacio, dok je vizuelno u pitanju cist nemi film. A i cela prica ima zaista neverovatnu snagu, bas primerenu kratkom filmu. Zao mi je sto ovakvi filmovi tesko dopiru do gledalaca i zato sam se odlucio da vam ga pokazem.
mlekac mlekac 03:39 28.04.2011

Kad cete vi muski

da shvatite da nije bitna duzina nego majstorstvo???

Nego, kakvo je ovo filmsko vece bez
kukusigameni kukusigameni 08:16 28.04.2011

Re: Kad cete vi muski

mlekac

Umesto odgovora.

fedor18 fedor18 04:19 28.04.2011

...

od mojih omiljenijih...





Ova kratka forma od nekoliko minuta i može ispričati celu priču,otkriti emocije,uticati na gledaoce,međutim mene fascinira najviše jednominutni filmski festival,sa paljenjem svetla između dva filma i pauzom od trideset sekundi kada sabereš utiske i emocije,pa brzo pređeš na novu projekciju.I tako xy puta za jedno veče.Na kraju ti ostane "pročišćeni" destilat najboljih fleševa i utisaka,koje poneseš u sebi.

kukusigameni kukusigameni 09:22 28.04.2011

Re: ...

fedor18
mene fascinira najviše jednominutni filmski festival

Da. Postoje i festivali tzv. one take filmova gde se prikazuju filmovi iskljucivo snimljeni u jednom kadru.
miloradkakmar miloradkakmar 08:06 28.04.2011

Pročitavši

naslov, mislio sam da ti je puk'o film.
kukusigameni kukusigameni 08:49 28.04.2011

Re: Pročitavši

miloradkakmar
mislio sam da ti je puk'o film.


I jeste. Puk'o mi je dugi, pa nastalo nekoliko kracih.

EDIT. I tu se sad pokrece jos jedna forma kratkog filma, danas veoma popularna - serije. Ja nisam u prilici da ih pratim i nisu my cup of tea ali ima tu raznih kvalitetnih dostignuca.
draft.dodger draft.dodger 10:06 28.04.2011

Karpo Godina

Zdravi ljudi za razonodu (1971)
joseywales joseywales 11:57 28.04.2011

najbolji kratki... ever



kukusigameni kukusigameni 13:07 28.04.2011

Re: najbolji kratki... ever

"Nedostaje mi Sonja Henie"



Bravo. Bas si me obradovao filmom. Bokte, ko je sve tu ucestvovao.
docsumann docsumann 19:50 28.04.2011

jedna

od najboljih kratkometražnih vizuelizacija zvukova tj. muzike, da ne kažem spotova, ikad ...

kukusigameni kukusigameni 20:27 28.04.2011

Re: jedna

Kad si ti ovo okacio? Nisam ni primetio.
Sjajno je uradjeno. Hvala.
vladimir petrovic vladimir petrovic 09:07 29.04.2011

Autorski film, neautorski film

kukusigameni
... Ali šta je sa autorskim filmom kratkog metra?

Ovo me podseti da ja, u svom ignorantstvu, ne znam tačno šta se podrazumeva pod "autorskim filmom". Vidim sada da i celovečernji filmovi bivaju - autorski.

kukusigameni kukusigameni 11:30 29.04.2011

Re: Autorski film, neautorski film

Najkrace, autorski film je onaj koji osmisljava, pokrece, snima i realizuje autor filma. Kontra toga, stoje filmovi za koje se autor angazuje od strane produkcije i sl. radi njihove realizacije.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana