Društvo| Istorija| Kultura

Spomenici: kraj jedne ere ili nasilje nad istorijom

Milan Karagaća RSS / 03.05.2011. u 11:49

Ovaj post je posvećen predstojećem Danu pobede nad fašizmom u najboljoj nameri da još jednom ukaže o svoj nakaradnosti ukalupljivanja prošlosti u ideološki ograničene okvire, s jedne, i kako to rade civilizovane države i narodi, s druge strane.

Pre dve godine na velikoj međunarodnoj izložbi foto festival u Njujorku našle su se i fotografije spomenika NOB-u nastale na prostoru bivše Jugoslavije. Reč je o projektu belgijskog fotografa i saradnika na Kraljevskoj akademiji u Gentu Jana Kempenaersa, koji je priredio seriju radova naslovljenu “Spomenici: kraj jedne ere”, prethodno predstavljenu u Antverpenu i u Briselu. Valjda u nameri da se bude u  antikomunističkom trendu i uz podsmeh duhovit, a biće pre zbog neznanja, na B92 se pojavio tekst o tome pod naslovom «Komunistički spomenici kao iz budućnosti», što je izazvalo dosta komentara.

Treba li bilo kome ko ima barem dva osnovne objašnjavati da je na Kozari, na Sutjesci, u Šumaricama, na Banjici, u Jasenovcu , na Sremskom frontu, tokom oslobođenja Beograda, i drugde  među poginulim najmanje komunista, da su to spomenici palima za slobodu i narodu  koga su pobili okupatori i njihove domaće sluge.To nisu spomenici komunistima i komunizmu već stradalom narodu, spomenici koji simbolizuju borbu i pobedu nad fašizmom.

Čudno je da je tu distinkciju razumeo jedan Belgijanac za razliku od nekih kao velikih Srba i patriota. Sramno je kako se kao država i narod odnosimo prema sopstvenoj prošlosti i istoriji, a dovoljno je samo pogledati kako to rade narodi i države koje drže do sebe i svoje kulture. Pa evo primera u slici:

800px-Spomenik_-logor_Jasenovac.1-09.jpg 

Jasenovac

02_spomenik3.jpg

Kosmaj


17440710474dbe96ce72711569354932_v4%20big.jpg Tjentište

04_spomenik6-2007.jpg

Kozara

07_spomenik7-2007.jpg

Grmeč

11_spomenik11-2007.jpg

Niš

14_spomenik14-2007.jpg

Knin

12345425274dbe96d08c7b2778323232_v4%20big.jpg

Kadinjača

800px-Berl%C3%ADn%2C_Tiergarten%2C_sov%C4%9Btsk%C3%BD_pam%C3%A1tn%C3%ADk.jpg

Spomenik palim vojnicima CA u Tiergarten-u

450px-9mai_treptow_015.jpg

800px-BerlinSovietMemField.jpg

Memorijalni park Treptow –Berlin

800px-Soviet_Cemetery_Pankow.jpg

Memorial sovjetskim vojnicima Berlin-Pankow

800px-Mother_Statue.Sch%C3%B6nholzer_Heide.Soviet_War_Memorial.JPG

Statua majke u okviru memorijalnog kompleksa- Berlin-Schönholzer Heide.

800px-Berlin_Ehrenmal_Schoenholz.JPG

Sovjetski spomenik u Berlinu-Pankow

800px-Vienna-Red-Army-Monument-7091.jpg

Spomenik Crvenoj armiji u Beču

800px-%D0%92%D0%BE%D0%BB%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%B4._%D0%9C%D0%B0%D0%BC%D0%B0%D0%B5%D0%B2_%D0%BA%D1%83%D1%80%D0%B3%D0%B0%D0%BD%2C_%D0%A0%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%B0_%D0%9C%D0%B0%D1%82%D1%8C.jpg

spomenik u Volgogradu

800px-HolocaustMahnmalLuft.jpg

spomenik ubijenim Jevrejima u Berlinu

450px-Holocaust_Mahnmal_Berlin_Stelenfeld.jpg

Kempenaers kaže da je:  
»Tokom istraživanja napravio zanimljive fotokopije meni dotad nepoznatog fenomena: kvalitetnih, apstraktnih spomenika NOB-u, od kojih sam nekolicinu našao u Enciklopediji umetnosti. Nakon što je prošlo nekoliko godina, odlučio sam im posvetiti cijeli projekt». Napravio je mapu spomenika i krenuo da ih fotografiše alu uz mnogo teškoća jer su neki porušeni tokom poslednjih ratova a ono što je ostalo zapušteno je.
Kempenaers objašnjava razloge zbog kojih su ga  zainteresovali  spomenici NOB-u koji su nastali tokom 50-ih, 60-ih i 70-ih godina.:
- ”zainteresovali su me njihov oblik i veličina, način na koji su smešteni u pejsaž, svideo mi se umetnički kvalitet tih skulptura, njihovo istorijsko značenje te način na kojih ih se danas tumači;
- tokom istraživanja “ideologije koja je izgubila bitku” otkrio je i netipičnu otvorenost jugoslavenskog režima prema apstraktnim spomenicima tokom 50-ih, koji pokazuju definitivan otklon od socrealizma.;
- kada su nastali, spomenici su bili interpretacija herojske istorije i obećanja sjajne budućnosti. Iako je reeč o spomenicima slavne prošlosti, njihova morfologija i dizajn moderni su, čak i futuristički, te i zbog svoje lepote zaslužuju poštovanje;
- nadam se da je život za ove sjajne skulpture moguć i nakon što su izgubile početni simbolizam. Na kraju krajeva, one su i dalje simboli borbe protiv nacističke Nemačke i označavaju kraj Drugog svjetskog rata.»

«Ovi spomenici imaju razloga postojati» - smatra Kempenaers , a naši “mudraci» naoružani neznanjem, pomodarstvom antikomunističke histerije i primitivizmom kada je u pitanju sopstvena istorija sve što ne znaju i što nema na sebi krst od najmanje metra visine smatraju komunističkim reliktima koje treba ili uništiti ili ignorisati. Za to su  spomenici zapušteni, ruinirani, iškrabani nepristojnim grafitima, a samo neki se u određenim prilikama ili po zahtevu ruskog ambasadora doteraju pred određeni datum i opet zaborave.

Odnos svakog naroda prema spomenicima iz sopstvene istorije je zapravo i odnos prema sopstvenom dostojanstvu.



Komentari (226)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

dragan7557 dragan7557 20:07 04.05.2011

Re: Jednostavno i razumljivo

Konačno smo došli i do zaključka da je Vlad Alekš fašista. Hoćete da odradite defašizaciju?

Mada ova budalaština ne zaslužuje odgovr ipak:

"izolovane materijalne čestice su apstrakcije, pošto njihove osobine mogu biti definisane i uočene samo kroz razmenu sa drugim sistemima."

Niels Bohr

po citatu
Fritjof Capra

prevod moj.

Zamisli sebe kao društvenu česticu, pa ako ima još nešto razuma odgovor će ti se nametnuti sam.

cerski

p.s. i nisam zainteresovan za tvoj odgovor.

cerski
antemuralis_ortodoks antemuralis_ortodoks 05:29 05.05.2011

Re: Jednostavno i razumljivo

Tokom devedesetih poražene ideje su obnovljene i inkorporirane u zvanične ili poluzvanične ideologije etnički znatno očišćenih novonastalih država. Time je preokrenut ishod Drugog svetskog rata u Jugoslaviji. Ideje bliske fašističkim konačno su naknadnim udarom došle do pobede.

Znači samim tim što su komunjare pukle globalno i od bolesti svoje ideologije to je po vama pobeda fašizma. Onog trenutka kad je avetinja komunizma riknula u moskvi (ili dok je još rikavala) nestalo je i njenog idejnog kopileta na balkanu
koji je doveden krasnoarmejskim tenkovima .
I šta sad vi bi to "poražene ideje" nazvali fašističkim
šta je trebalo da UN donesu deklaraciju o zaštiti broznih ideja i vjekovnoj pobjedi crvene armije
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 13:28 04.05.2011

0d 162

43 7557, 26 Karagaća.
dragan7557 dragan7557 13:43 04.05.2011

Re: 0d 162

srdjazlopogledja
43 7557, 26 Karagaća.

44, fala na statistici.

cerski
Milan Karagaća Milan Karagaća 13:50 04.05.2011

Re: 0d 162

srdjazlopogledja
43 7557, 26 Karagaća.

vrlo konstruktivan doprinos raspravi!!!
Ja se osobno zahvaljujem Cerskom na strpljenju i naporima koje ulaže da pomogne nekima kojima će sve teže biti pomoći.Hrišćanski je pomoći ljudima da probaju da misle sopstvenim glavama.Misliti tuđom glavom je znak nedostatka sopstvene pameti.
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 14:02 04.05.2011

Re: 0d 162

dragan7557
44, fala na statistici. cerski

Nije statistika, već prigovor. Hteo bih da se umešam, ali više ne znam ni kako ni gde, a da to bude prigodno.

Recimo, napisali ste da su ti ljudi, što se komunistima smatraju (iz poštovanja prema domaćinu), uspostavili naprednu i pravnu državu. Šta smatrate pravnom državom?
Milan Karagaća Milan Karagaća 14:08 04.05.2011

Re: 0d 162

Šta smatrate pravnom državom?

ako smem ja da odgovorim da ovo što danas imamo to još uvek ni blizu nije.
Pravna država je ona koja počiva na konsekventnoj primeni međunarodnog i unutrašnjeg prava tj.ustava i zakona bez izuzetaka i bez ako, ali i ili.
freehand freehand 14:10 04.05.2011

Re: 0d 162

Milan Karagaća
Šta smatrate pravnom državom?

ako smem ja da odgovorim da ovo što danas imamo to još uvek ni blizu nije.
Pravna država je ona koja počiva na konsekventnoj primeni međunarodnog i unutrašnjeg prava tj.ustava i zakona bez izuzetaka i bez ako, ali i ili.

El mora da se drži ko pijan plota ili može malo da se bude elastičan?
I što nisi komandova Mirno! i Čut! u 15.04, sunce li ti kalajisano?
Milan Karagaća Milan Karagaća 14:11 04.05.2011

Re: 0d 162

srdjazlopogledja
43 7557, 26 Karagaća.

ne izvedoste statistiku koliko puta smo puta i na kakav način bili prozvani
Milan Karagaća Milan Karagaća 14:14 04.05.2011

Re: 0d 162

freehand
Milan Karagaća
Šta smatrate pravnom državom?

ako smem ja da odgovorim da ovo što danas imamo to još uvek ni blizu nije.
Pravna država je ona koja počiva na konsekventnoj primeni međunarodnog i unutrašnjeg prava tj.ustava i zakona bez izuzetaka i bez ako, ali i ili.

El mora da se drži ko pijan plota ili može malo da se bude elastičan?

jedva si dočekao ali moraš priznati da je danas to čak smesšno u odnosu kako se primenjuje zakon počev od izbavljanja, nagađanja, pogađanja, opraštanja, nepoštovanja zakona od strane najviših organa, postojanje lica koja su izuzeta i za čije gluposti, marifetluke i bahatluke država plaća.
dragan7557 dragan7557 14:21 04.05.2011

Re: ukratko

Šta smatrate pravnom državom?

Poštovanje zakona i društvenih konvencija.

Recimo, napisali ste da su ti ljudi, što se komunistima smatraju

Isto kao i komunisti (bar u YU) su i kapitalistička društva imala socijalne države sa klasičnim pravnim sistemom. Bile su to tzv. države blagostanja u koje je spadala i SFRJ, nastale posle WW II.

Od 1980 na ovamo tzv. zapadno društvo je doživelo neviđenu fašizaciju a umesto klasične pravne države zavedena je korporativna država sa klasnim pravnim sistemom. Narodski: ako imaš para, možeš kupiti (apsolutno) sve.

Ljudski životi su postajali sve manja gomilica novca, sve dok ne budu potpuno bezvredni.
Dakle put u robovlasništvo je utaban.


cerski
freehand freehand 14:21 04.05.2011

Re: 0d 162

Milan Karagaća
freehand
Milan Karagaća
Šta smatrate pravnom državom?

ako smem ja da odgovorim da ovo što danas imamo to još uvek ni blizu nije.
Pravna država je ona koja počiva na konsekventnoj primeni međunarodnog i unutrašnjeg prava tj.ustava i zakona bez izuzetaka i bez ako, ali i ili.

El mora da se drži ko pijan plota ili može malo da se bude elastičan?

jedva si dočekao ali moraš priznati da je danas to čak smesšno u odnosu kako se primenjuje zakon počev od izbavljanja, nagađanja, pogađanja, opraštanja, nepoštovanja zakona od strane najviših organa, postojanje lica koja su izuzeta i za čije gluposti, marifetluke i bahatluke država plaća.

Ma mani se, evo trolujete uzduž i popreko, pršti samo.
Nego, da te pitam ja nešto o jednom zajedničkom poslovnom poduhvatu: da ovo Cerskijevo saberemo, slepimo, ukoričimo i ponudimo Zavodu za izradu udžbenika, lovu duzmemo, a?
Ti kao autor bloga imaš pravo a ja ću ti biti marketinška desna ruke.
El može, a, fifti-fifti?
sentinel26 sentinel26 15:48 04.05.2011

freefti-freefti

freehand
Ma mani se, evo trolujete uzduž i popreko, pršti samo.
Nego, da te pitam ja nešto o jednom zajedničkom poslovnom poduhvatu: da ovo Cerskijevo saberemo, slepimo, ukoričimo i ponudimo Zavodu za izradu udžbenika, lovu duzmemo, a?
Ti kao autor bloga imaš pravo a ja ću ti biti marketinška desna ruke.
El može, a, fifti-fifti?

Čak ni ti nijesi umio da se zaustaviš na blogerskoj uvredljivo-pljuvačkoj skakaonici kada je u pitanju gospodin Cerski.

Možda bi uspio nešto da napišeš ako se javiš onom gospodinu (R.Lj. ) Kalašnjikovljevom borcu i tvorcu nove etnogenetičke somnabulističke teorije i babologije.

Inače gospodin Cerski, kojega nemaš nikakvog razloga a ni potrebe da vrijeđaš, je po obrazovanju za tebe kao Kembridž i Sorbona zajedno prema isturenom odeljenju Prištinskog univerziteta u Surdulici (Blacu, Lebanu ).

koksy koksy 16:07 04.05.2011

Re: freefti-freefti

Čak ni ti nijesi umio da se zaustaviš na blogerskoj uvredljivo-pljuvačkoj skakaonici kada je u pitanju gospodin Cerski.

Viđe li ti to moj senti?
Razočarenjima nikad kraja.
freehand freehand 19:20 04.05.2011

Re: freefti-freefti

Inače gospodin Cerski, kojega nemaš nikakvog razloga a ni potrebe da vrijeđaš, je po obrazovanju za tebe kao Kembridž i Sorbona zajedno prema isturenom odeljenju Prištinskog univerziteta u Surdulici (Blacu, Lebanu ).

Pa Šijenti, druže, znam ja to bolje nego iko!
Al se bojim, brate, da ne završi kao meteor, da ne sagori kao Hendriks, Morison, Đenis... To me brine! Ako se mora zbog kreativnosti i otvaranja novih vidika - u redu, ali ne treba preterivati!
antemuralis_ortodoks antemuralis_ortodoks 05:35 05.05.2011

Re: 0d 162

Pravna država je ona koja počiva na konsekventnoj primeni međunarodnog i unutrašnjeg prava tj.ustava i zakona bez izuzetaka i bez ako, ali i ili.

[u][/u]
dakle treči rajh je bio pravna država jel je striktno primenjivao rasne zakone.
Ndh je bila pravna jel je striktno primjenjivala zakon o "prijekom sudu"
Đžungašvili je primjer nepokolebljivosti kad je zakon u pitanju
a svi oni koji su apsili po članu 133, po zakonu otimali imovinu su branitelji pravde.
e moj "kao nemački sdp" socijalisto
pitaj šredera (fiškal je) šta je vladavina prava
da ironija bude veća eno ti ga u Moskovskoj centrali
antemuralis_ortodoks antemuralis_ortodoks 05:38 05.05.2011

Re: 0d 162

Milan Karagaća

jedva si dočekao ali moraš priznati da je danas to čak smesšno u odnosu kako se primenjuje zakon počev od izbavljanja, nagađanja, pogađanja, opraštanja, nepoštovanja zakona od strane najviših organa, postojanje lica koja su izuzeta i za čije gluposti, marifetluke i bahatluke država plaća.

naravno
uzrok je što država nije krenula ne od 8 sednice nego od 45 sa lustracijom
al šta češ
Minići,Kovačevići ,Kandići ..............
su još uvek nedodirljivi
vlad_aleksh vlad_aleksh 08:37 05.05.2011

Re: 0d 162

antemuralis_ortodoks
Milan Karagaća

jedva si dočekao ali moraš priznati da je danas to čak smesšno u odnosu kako se primenjuje zakon počev od izbavljanja, nagađanja, pogađanja, opraštanja, nepoštovanja zakona od strane najviših organa, postojanje lica koja su izuzeta i za čije gluposti, marifetluke i bahatluke država plaća.

naravno
uzrok je što država nije krenula ne od 8 sednice nego od 45 sa lustracijom
al šta češ
Minići,Kovačevići ,Kandići ..............
su još uvek nedodirljivi


Minići, Minići uveoci.
vlad_aleksh vlad_aleksh 08:39 05.05.2011

Re: 0d 162

antemuralis_ortodoks
Pravna država je ona koja počiva na konsekventnoj primeni međunarodnog i unutrašnjeg prava tj.ustava i zakona bez izuzetaka i bez ako, ali i ili.

[u][/u]
dakle treči rajh je bio pravna država jel je striktno primenjivao rasne zakone.
Ndh je bila pravna jel je striktno primjenjivala zakon o "prijekom sudu"
Đžungašvili je primjer nepokolebljivosti kad je zakon u pitanju
a svi oni koji su apsili po članu 133, po zakonu otimali imovinu su branitelji pravde.
e moj "kao nemački sdp" socijalisto
pitaj šredera (fiškal je) šta je vladavina prava
da ironija bude veća eno ti ga u Moskovskoj centrali


Odlični primeri.

Nacisti, fašisti, komunisti - isti, isti, isti...
Milan Karagaća Milan Karagaća 11:37 05.05.2011

Re: 0d 162

antemuralis_ortodoks
Pravna država je ona koja počiva na konsekventnoj primeni međunarodnog i unutrašnjeg prava tj.ustava i zakona bez izuzetaka i bez ako, ali i ili.

[u][/u]
dakle treči rajh je bio pravna država jel je striktno primenjivao rasne zakone.
Ndh je bila pravna jel je striktno primjenjivala zakon o "prijekom sudu"
Đžungašvili je primjer nepokolebljivosti kad je zakon u pitanju
a svi oni koji su apsili po članu 133, po zakonu otimali imovinu su branitelji pravde.
e moj "kao nemački sdp" socijalisto
pitaj šredera (fiškal je) šta je vladavina prava
da ironija bude veća eno ti ga u Moskovskoj centrali

Pametan čovek bi prvo razmislio da li to što će da napiše ili kaže ispasti glupo.Zašto ne boldova i ono međunarodno pravo.
Žao mi je ali moram da kažem da samo krajnje bezobrazan čovek može da navede takve primere pravne države.Normalan čovek podrazumeva demokratsku državu sa modernim pravnim sistemom koji štiti osnovne ljuske slobode i prava građana bez obzira na nacionalnu, versku, rasnu i drugu pripadnost, gde su svi ravnopravni pred sudom, gde su slobode ograničene samo istim stepenom sloboda drugih, gde se poštuju najviši međunarodno-pravni standardi, gde je zabranjena bilo kakva diskriminacija, pravna država u kojoj ne postoji jača sila od državne ali i ona je strogo zakonski urađena.
A ti, ako nemaš šta pametnije da kažeš osim što uporno prosipaš otrov i gluposti u svojim komentarima, zaobiđi ovaj i sve buduće moje postove.
Milan Karagaća Milan Karagaća 11:43 05.05.2011

Re: 0d 162

antemuralis_ortodoks
Milan Karagaća

jedva si dočekao ali moraš priznati da je danas to čak smesšno u odnosu kako se primenjuje zakon počev od izbavljanja, nagađanja, pogađanja, opraštanja, nepoštovanja zakona od strane najviših organa, postojanje lica koja su izuzeta i za čije gluposti, marifetluke i bahatluke država plaća.

naravno
uzrok je što država nije krenula ne od 8 sednice nego od 45 sa lustracijom
al šta češ
Minići,Kovačevići ,Kandići ..............
su još uvek nedodirljivi

pa valjda je krenula od Nemanje, Svetog Save, Dušana......pa Miloša koji je tako blaženo postupao prema oponentima i opoziciji, pa Karađorđevićima i njhovom demokratijom počev sa Majskim prevratom, pa zabranom političkih stranaka, ubistvima poslanika u skupštini, uvođenjem monarho-fašističke diktature i potpisivanja pakta sa Hitlerom. A onda bi mračni period sve do 1990. kada nam poče svanjivati uz večno gašenje mnogih života, pa onda silna demokratija i prosperitet u kojem danas uživaju državljani svih banana državica nastalih na rušenju one što im nije valjala.
Milan Karagaća Milan Karagaća 11:45 05.05.2011

Re: 0d 162

Odlični primeri.

što je za normalne ljude glupost onim drugima je odličan primer.
Nacisti, fašisti, komunisti - isti, isti, isti...

ovo je već dijagnoza.
vlad_aleksh vlad_aleksh 11:55 05.05.2011

Re: 0d 162

Milan Karagaća
Odlični primeri.

što je za normalne ljude glupost onim drugima je odličan primer.
Nacisti, fašisti, komunisti - isti, isti, isti...

ovo je već dijagnoza.



sentinel26 sentinel26 12:39 05.05.2011

Re: 0d 162

Milan Karagaća
antemuralis_ortodoks
Milan Karagaća

jedva si dočekao ali moraš priznati da je danas to čak smesšno u odnosu kako se primenjuje zakon počev od izbavljanja, nagađanja, pogađanja, opraštanja, nepoštovanja zakona od strane najviših organa, postojanje lica koja su izuzeta i za čije gluposti, marifetluke i bahatluke država plaća.
naravno
uzrok je što država nije krenula ne od 8 sednice nego od 45 sa lustracijom
al šta češ
Minići,Kovačevići ,Kandići ..............
su još uvek nedodirljivi
pa valjda je krenula od Nemanje, Svetog Save, Dušana......pa Miloša koji je tako blaženo postupao prema oponentima i opoziciji, pa Karađorđevićima i njhovom demokratijom počev sa Majskim prevratom, pa zabranom političkih stranaka, ubistvima poslanika u skupštini, uvođenjem monarho-fašističke diktature i potpisivanja pakta sa Hitlerom. A onda bi mračni period sve do 1990. kada nam poče svanjivati uz večno gašenje mnogih života, pa onda silna demokratija i prosperitet u kojem danas uživaju državljani svih banana državica nastalih na rušenju one što im nije valjala.

Ili još bolje od ženidbe klralja Milutina sa petogodišnjom djevojčicom (djetetom ).

Od Nemanje ne može jer je Rastko Nemanjić izjavio za svojeg oca i braću da je istina da su - 'počinili zločine ali su se iskupili podizanjem crkava i manastira.'

Od Miloša takođe ne može, jer je crkva blagoslovila ubistvo pošljednjeg Obrenovića (vjerovatno zbog ona 252 sabljo-koito-vaginusa nad ubijenom kraljicom ).
milisav68 milisav68 12:46 05.05.2011

Re: 0d 162

sentinel26

Ili još bolje od ženidbe klralja Milutina sa petogodišnjom djevojčicom (djetetom ).

Od Nemanje ne može jer je Rastko Nemanjić izjavio za svojeg oca i braću da je istina da su - 'počinili zločine ali su se iskupili podizanjem crkava i manastira.'

Od Miloša takođe ne može, jer je crkva blagoslovila ubistvo pošljednjeg Obrenovića (vjerovatno zbog ona 252 sabljo-koito-vaginusa nad ubijenom kraljicom ).

Jel i za to postoji zapisnik?
alselone alselone 12:52 05.05.2011

Re: 0d 162

Da dete nije mozda imalo inicijale S.Č.?

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana